Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat

Anonyymi-ap

Ensimmäiset vetytankkausasemat avataan Vuosaareen ja Lietoon.

Vuosaaren aseman rakentaa Helen.

https://vuosaarilehti.fi/2022/12/07/helen-suunnittelee-vetytankkausasemaa-vuosaareen/

Ja Liedon aseman HydRe.

https://etn.fi/index.php/embedded-conference-finland/13-news/14448-lietoon-rakennetaan-suomen-ensimmaeinen-vetytankkausasema

Muiltakin toimijoilta on tulossa omat vetytankkausasemat joita ovat mm. Ren-gas ja P2X Solutions Oy.

27

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pian paikalle saapu anti-vety-foldaaja laskutikkuineen keromaan, että vetyä ei ole mahdollista tuottaa ko. jakeluasemille, eli jakeluasemien rakentaminen on pelkkää keltaisen lehdistön propagandaa ;-)

      Artikkelin mahdollisesti kokonaan luettuaankin, kaivaa hyllystään tavanomaisen nega-foldaus-listansa.

      Katkeria sanoi kettu ...

      Artikkelista:

      "Helen suunnittelee tuuli- ja aurinkosähköllä tuotetun vihreän vedyn tankkausasemaa Vuosaareen. Se palvelisi raskasta liikennettä vedyntuotannon ja -jakelun alettua vuonna 2024. Vetyä voidaan myös toimittaa konteissa teollisuuden tarpeisiin."

      "3H2 – Helsinki Hydrogen Hub on hankkeena ensimmäinen laatuaan, ja siinä yhdistyy päästöttömyys sekä vedyn neljä käyttömahdollisuutta: sähkö, liikenne, lämmitys ja energiavarasto."

      "Laitoksen ainutlaatuinen ominaisuus on pystyä muuntamaan vety takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power-to-H2-to-Power) ja syöttää sähkö verkkoon silloin, kun siitä on niukkuutta."

      "Kaikki tuotantoprosessin myötä syntyvät hukkalämmöt otetaan talteen ja hyödynnetään lämpöpumpun avulla kaukolämpöverkossa, mikä nostaa laitoksen kokonaishyötysuhteen lähes 90 prosenttiin."

      ;-)

    • Anonyymi

      Mikähän on arvioitu vedyn hintataso lyhyellä ja pdemmällä aikavälillä.

      Loogisestikin raskaan liikenteen ja teollisuuden tarpeistahan tuo homma lähtee liikkelle.

      Tosin HydRe Oy suunnittelee jakeluverkon palvelemaan myös kevyttä liikennettä.

    • Anonyymi

      koodilla 3SNMXD5 4,00 € Wolt-krediittejä jokaista 3 ensimmäistä tilaustasi kohden kannattaa hyödyntää

    • Anonyymi

      Kaikkea voidaan rakentaa suurella rahalla, mutta onko se kannattavaa liiketaloudellisesti on eri asia. Kuinka moni sijoittaja jaksaa tehdä tappiota 5-10 vuotta vetytankkausaseman pyörittämisellä olemattomalla (kuorma-)autokannalla (asiakas määrät) kun oheiskulut juoksevat koko ajan? Kuinka moni kuljetusyrittäjä saadaan suostuteltua ottamaan selvästi suurempi pankkilaina (plus lainan korkeamman kokonaissumman korkojen muodossa) vetykuorma-autoa varten, jonka käyttökustannukset ovat myös suuremmat dieseliin verrattuna? Nyt vain propagandaa puhumaan että vetykuorma-autot on järkivalinta vaikka monet kuljetusliikkeet kamppailevat olemassa olostaan (kassa lähes tyhjä) jo nyt eikä välttämättä pankit myönnä lainaa vetykuorma-autoa varten, koska sen jälleenmyynti järkevällä hinnalla konkurssitilanteessa voi olla hankalempaa. Riski on myös että vedyn hinta ei lähdekkään laskuun vaan nousuun kun on ensin kuljetusliikkeitä koukutettu vetyyn ja harvoilla vetytankkausasemilla on käytännössä monopoliasema.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17701770/kaasukuorma-autot-tulevat-voittamaan-vetykuorma-autot-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      • Anonyymi

        Happamia sanoi kettu ... vetytalous etenee tasaista tahtia kaikilla rintamilla, s24:n anti-vety-trollaajan harmiksi ja mielipahaksi, jolla vaikuttaa olevan aivan suhteettomienkin mittasuhteiden huoli vetytalouden edistymisen suhteen.

        Nyt Vuosaressa tullaan tuottamaan vihreää vetyä noin 90%:n hyötysuhteella !

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17711037/vihreaa-vetya-90n-hyotysuhteelle-vuosaaressa-2024

        Heffner Energyn laitteilla tuotetaan __ jo nyt __ biomassasta vihreää vetyä 1,5 - 3,0 euroa / kilo !

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

        Vihreän vedyn tuotantoteknologia kehittyy kaiken aikaa paremmaksi ja tehokkaammaksi.

        Vetyrekkojenkin range on jo nyt suorastaan huimaava, eikä ole ev-versioiden valtaisan painavia akkuja syömässä kuormankuljetuksen hyötysuhdetta. Vetyautojenkin teknologia kennoineen kehittyy kaiken aikaa.

        "Quantron Hydrogen-Powered Truck Has a Range of 1500 Km"

        - https://hydrogen-central.com/quantron-hydrogen-powered-truck-range-1500-km/

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Happamia sanoi kettu ... vetytalous etenee tasaista tahtia kaikilla rintamilla, s24:n anti-vety-trollaajan harmiksi ja mielipahaksi, jolla vaikuttaa olevan aivan suhteettomienkin mittasuhteiden huoli vetytalouden edistymisen suhteen.

        Nyt Vuosaressa tullaan tuottamaan vihreää vetyä noin 90%:n hyötysuhteella !

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17711037/vihreaa-vetya-90n-hyotysuhteelle-vuosaaressa-2024

        Heffner Energyn laitteilla tuotetaan __ jo nyt __ biomassasta vihreää vetyä 1,5 - 3,0 euroa / kilo !

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

        Vihreän vedyn tuotantoteknologia kehittyy kaiken aikaa paremmaksi ja tehokkaammaksi.

        Vetyrekkojenkin range on jo nyt suorastaan huimaava, eikä ole ev-versioiden valtaisan painavia akkuja syömässä kuormankuljetuksen hyötysuhdetta. Vetyautojenkin teknologia kennoineen kehittyy kaiken aikaa.

        "Quantron Hydrogen-Powered Truck Has a Range of 1500 Km"

        - https://hydrogen-central.com/quantron-hydrogen-powered-truck-range-1500-km/

        ;-)

        Nämä kaikki ovat pelkkiä haaveita, mitään näistä ei ole osoitettu toimivaksi. Tuo Heffner Energykin on startup-yritys eikä se ole vielä tuottanut käytännössä mitään. Startup-yrityksillä on tapana hehkuttaa tuotteitaan katteettomilla lupauksilla ja muutaman vuoden kuluessa koko yritys katoaa. En luota mihinkään niiden puheisiin ennen kuin he näyttävät kykenevän toimittamaan lupauksensa. Tähän asti ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kaikki ovat pelkkiä haaveita, mitään näistä ei ole osoitettu toimivaksi. Tuo Heffner Energykin on startup-yritys eikä se ole vielä tuottanut käytännössä mitään. Startup-yrityksillä on tapana hehkuttaa tuotteitaan katteettomilla lupauksilla ja muutaman vuoden kuluessa koko yritys katoaa. En luota mihinkään niiden puheisiin ennen kuin he näyttävät kykenevän toimittamaan lupauksensa. Tähän asti ei ole.

        Anti-vety-ideologit, ehkäpä Kempower-sidonnaiset, jatkavat julistuksiaan ja samaan aikaan vetytalous etenee kuin kiskoilla, step by step.

        "Haffner Energy : joins the European Biochar Industry consortium"

        - https://www.marketscreener.com/quote/stock/HAFFNER-ENERGY-132629334/news/Haffner-Energy-joins-the-European-Biochar-Industry-consortium-42780937/


    • Anonyymi

      Helenit ja Nelliet suunnittelevat, valmistelevat ja aikovat ja siihen se jääkin. Minä aion lähteä teatteriin klo. 19.00 näytökseen, ja lähdenkin koska olen ostanut jo lipunkin.

    • Anonyymi

      Helen "suunnittelee tuuli- ja aurinkosähköllä tuotetun vihreän vedyn tankkausasemaa Vuosaareen".

      Liedon osalta Hydre "tähtää tuen myötä aseman investointipäätökseen vuoden 2023 toisella tai kolmannella neljänneksellä"

      Eli kumpikaan ei ainakaan vielä ole sitoutunut rakentamaan yhtään mitään vaikka jostain syystä annat niin ymmärtää. Optimisti uskoo että nämä toteutuvat, mutta aiemmin moni vastaava hanke on syystä tai toisesta jäänyt suunnitelmatasolle.

      • Anonyymi

        Juu, näiden toteutuminen on varmaa vasta, kun ne ovat valmistuneet. Monet hankkeet on peruttu jopa rakentamisen aikana.

        Nämä eivät ole menneet läpi edes lupaprosessia, joten toteutuminen on vielä kaukana. Pelkkä lupaprosessikin voi pahimmassa tapauksessa viedä vuosia.


    • Anonyymi

      Näin se vetytalous etenee vauhdilla.

    • Anonyymi

      Asemat kaiketi tulevat kauaksi asutusta ja päiväkoteja?💥💥

      • Anonyymi

        Ei kun niiden viereen.


    • Anonyymi

      Siis ihan huippua!!

    • Anonyymi

      Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat oli jo vuosia sitten Woikosken toimesta. Ne purettiin käytön puutteen vuoksi.

      • Anonyymi

        sota vauhdittaa asiaa pölvästi

        öljyn käyttö hiipuu


    • Anonyymi

      Nyt on hyvät vetypöhinät päällä.

    • Anonyymi

      kuinkas kemi ja rovaniemi?

      eikös tehtaista saada vetyä?

    • Anonyymi

      Nyt on huikeaa!!

    • Anonyymi

      Aika hyvin rakennetaan

      • Anonyymi

        Yksikään toimijoista ei ole sitovasti ilmoittanut rakentavansa, pelkistä suunnitelmista kyse. Yhtään mitään ei siis ole ainakaan vielä rakenteilla.

        Toimijoista P2X Solutions Oy ilmoitti 1,5 vuotta sitten avaavansa 2023 ensimmäiset vetytankkausasemat Suomeen. Tämä ei tule toteutumaan ainakaan tuossa ilmoitetussa aikataulussa.

        Parin vuoden kuluessa nähdään onko yksikään nykyisistä suunnitelmista edennyt toteutusasteelle.


    • Anonyymi

      En hehkuttaisi tällaisia liikaa ennen kuin edes suunnitelmat ovat valmistuneet ja rakentaminen aloitettu.

      Vaikka nämä pari asemaa toteutuisikin niin silti ollaan kaukana toimivasta vetytankkausverkostosta. Koska vetyautoa ei voida edes tankata kotona niin niiden käyttäminen vaatii todella laajan tankkausverkoston. Ja siitä ollaan todella kaukana. Tällä vuosikymmenellä riittävää vetyinfraa ei ole.

    • Anonyymi

      koska oulu,kemi ja rovaniemi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      326
      4801
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2109
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1486
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1407
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      987
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      939
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      844
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      776
    Aihe