Sähköautojen osuus hyvin pieni Suomessa

Anonyymi-ap

Alla, innokkaiden patteripoikien jalat maan pinnalle palauttavaa realismia ev-autojen osuudesta Suomen autokannassa.

"Sähköautojen osuus koko kannasta vielä pieni"

"Tuijotetaan uusien autojen ensirekisteröinneistä sähköautojen suhteellista osuutta ja ajatellaan, että nythän tämä menee mukavasti."

* Kallio kuitenkin sanoo, että täyssähköautojen lähes 18 prosentin osuus viime vuoden ensirekisteröinneistä ei tunnu koko autokannassa "juuri laisinkaan".

"Täyssähköautoja oli viime vuoden lopulla noin 45 000, kun Suomen autokannassa oli kaikkiaan yli 2,7 miljoonaa henkilöautoa."

- https://www.is.fi/autot/art-2000009330744.html

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Vetyverkkojen rakentaminen, hankealoitteet ovat kasvaneet vahvasti jo pelkästään viimeisen vuoden aikana ja jopa Suomeenkin verkkoja ollaan aloittamassa ja jopa kevyelle liikenteellekin.

        Tokihan se tulee ottamaan aikansa, kaikki on alkuun kallista vetyautoista kuluttajaystävälliseen kg-hintaankin.

        Mutta kuvaan saattaa tullaa mukaan myös jokeri, synteettiset polttoaineet.

        Tuotantovolyymeistä, hyötysuhteesta ja hinnasta ei tietoa, mutta hyvin kiinnostava toteutus.

        "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038


    • Anonyymi

      Tottakai sähköautot syrjäyttävöt polttikset hitaasti koska autokannasta uusiutuu vuodessa vain noin viisi prosenttia.
      Se mikä on merkittävää on se että Tänä vuonna ladattavia autoja ostetaan jo enemmän kuin latauskelvotomia bensa-autoja.

    • Anonyymi

      Pointtina on se, että patteri-intoilijoiden liki aivopesullinen menestysfofdaus ei vastaa todellisuutta, faktat avauksessa.

    • Anonyymi

      "Tähän ei patteriauto taivu"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17685623/tahan-ei-patteriauto-taivu

      Alla olevasta realismista olen useampaankin kertaan palstalla maininnut, mutta patteriuden messiaanisuuden aivopesulle altistuminen vaikuttaa saavan aikaan myopisuutta.

      #

      "Huoltovarmuus­keskus ja puolustus­ministeriö huolissaan autokannan sähköistymisestä"

      "Suomen huoltovarmuus voi kärsiä, mikäli tulevaisuuden liikennepolttoaineita ei voi varastoida luotettavasti tai esimerkiksi sopivia pakko-otettavia ajoneuvoja ei kriisin tulleen olekaan riittävästi saatavilla."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html

    • Anonyymi

      Generaattoreilla voidaan ladata myös sähköautoja jos oikein tiukalle menee vaikka hidasta se varmasti on.

      Synteettiset polttoaineet maksavat vielä aivan liikaa litrahinnalta, joten ei niistäkään ole huoltovarmuuden nimissä oikein vastaukseksi.

    • Anonyymi

      Jos päätän ostaa sähköauton niin ostan. Minulle on siinä kohtaa ihan sama, onko sähköautoja 2 % vai 20 % Suomen autokannasta. Omista autoistani niitä on silloin 100 %. Samoin jos hankin polttiksen niin hankin, ei siinä mitkään tilastot liikauta mihinkään suuntaan.
      Samoin Suomen huoltovarmuus ei ole siinä kohtaa listalla ykkösenä, ei edes koko listalla.

      Kauheita olkiukkoja pitää kerätä paniikin vallassa kun sähköautojen määrä lisääntyy, samoin kun polttiksia vastaan käydään lähes uskonnollista vastarintaa.

      Olkaa onnellisia kun nyt voi valita polttiksen tai sähköauton, aivan sama kumman. Ihan oman mielen mukaan. Kumpaankin saa polttoainetta/virtaa aivan riittävän hyvin ympäri Suomea, kunhan valitsee omaan käyttöön sopivimman ja sellaisen kun itse kokee tarvitsevansa.

      • Anonyymi

        "Jos päätän ostaa sähköauton niin ostan. Minulle on siinä kohtaa ihan sama, onko sähköautoja 2 % vai 20 % Suomen autokannasta."

        Ilmeisiä ongelmia luennan ja asiayhteyksien sisäistämisessä. Avaus vain tuo jalat maan pinnalle palstan aivopesullisille ev-tilastovouhkaajille.

        "Samoin Suomen huoltovarmuus ei ole siinä kohtaa listalla ykkösenä, ei edes koko listalla."

        Edelleenkin ilmeisiä ja vakavia ongelmia luennan ja asiakokonaisuuksien sisäistämisessä.

        Tuossa asiassa on kyse poliittisista päätöksistä, joista alan ammattilaiset ovat aiheesta ilmaisseet huolensa. Toisaalta se nostaa esille myös palstan patterifanaatikkojen myopisyyden.

        "Olkaa onnellisia kun nyt voi valita polttiksen tai sähköauton, aivan sama kumman. Ihan oman mielen mukaan. Kumpaankin saa polttoainetta/virtaa aivan riittävän hyvin ympäri Suomea, kunhan valitsee omaan käyttöön sopivimman ja sellaisen kun itse kokee tarvitsevansa."

        Toki näin Suomessa, ainakin vielä toistaiseksi.

        Sen sijaan pitkin EU:ta asia ei sitten olekaan noin simppeliä. Tuon ajatelman voit esittää vaikkapa päästörajoitealue Brysselissä tai Pariisissa asuville, sekä siellä autoillen työkseen asioimaan joutuville ja lukemattomille muille, sillä heidän on __pakko_ vaihtaa autoaan pienilläkin tuloillaan, joko uudempaan dieseliin (jonka senkin ajo-oikeus vanhenee pian) tai luopua dieselistä bensan eduksi, jonka senkin ajo-oikeus vanhenee ja tämä jo nyt.

        Pariisissa kaikki dieselit bannataan muistaaksnei jo vuoden 2024 alusta, eli koskee melkoista populaa myös vaikutusalueeltaan välillisesti, yritykset mukaanlukien.

        Tässä EU:n patteripolitiikassa on kyse sen isosta kuvasta seurannaisvaikutuksineen, jonka kautta olen asia lähestynyt.

        Sen lisäksi, että tuo suorastaan aivopesullisesti lobattu ev on pseudoekologinen vaihtoehto, osa ympäristöongelmaa, ei ratkaisu. Kuitenkin suunnilleen kaikki alan teollisuuden voimavarat sidosryhmineen pakotetaan siihen investoimaan.

        Onneksi synteettisiäkin polttoaineita kehitetään, toivottavasti sieltä muodotuisi yksi kestävä ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos päätän ostaa sähköauton niin ostan. Minulle on siinä kohtaa ihan sama, onko sähköautoja 2 % vai 20 % Suomen autokannasta."

        Ilmeisiä ongelmia luennan ja asiayhteyksien sisäistämisessä. Avaus vain tuo jalat maan pinnalle palstan aivopesullisille ev-tilastovouhkaajille.

        "Samoin Suomen huoltovarmuus ei ole siinä kohtaa listalla ykkösenä, ei edes koko listalla."

        Edelleenkin ilmeisiä ja vakavia ongelmia luennan ja asiakokonaisuuksien sisäistämisessä.

        Tuossa asiassa on kyse poliittisista päätöksistä, joista alan ammattilaiset ovat aiheesta ilmaisseet huolensa. Toisaalta se nostaa esille myös palstan patterifanaatikkojen myopisyyden.

        "Olkaa onnellisia kun nyt voi valita polttiksen tai sähköauton, aivan sama kumman. Ihan oman mielen mukaan. Kumpaankin saa polttoainetta/virtaa aivan riittävän hyvin ympäri Suomea, kunhan valitsee omaan käyttöön sopivimman ja sellaisen kun itse kokee tarvitsevansa."

        Toki näin Suomessa, ainakin vielä toistaiseksi.

        Sen sijaan pitkin EU:ta asia ei sitten olekaan noin simppeliä. Tuon ajatelman voit esittää vaikkapa päästörajoitealue Brysselissä tai Pariisissa asuville, sekä siellä autoillen työkseen asioimaan joutuville ja lukemattomille muille, sillä heidän on __pakko_ vaihtaa autoaan pienilläkin tuloillaan, joko uudempaan dieseliin (jonka senkin ajo-oikeus vanhenee pian) tai luopua dieselistä bensan eduksi, jonka senkin ajo-oikeus vanhenee ja tämä jo nyt.

        Pariisissa kaikki dieselit bannataan muistaaksnei jo vuoden 2024 alusta, eli koskee melkoista populaa myös vaikutusalueeltaan välillisesti, yritykset mukaanlukien.

        Tässä EU:n patteripolitiikassa on kyse sen isosta kuvasta seurannaisvaikutuksineen, jonka kautta olen asia lähestynyt.

        Sen lisäksi, että tuo suorastaan aivopesullisesti lobattu ev on pseudoekologinen vaihtoehto, osa ympäristöongelmaa, ei ratkaisu. Kuitenkin suunnilleen kaikki alan teollisuuden voimavarat sidosryhmineen pakotetaan siihen investoimaan.

        Onneksi synteettisiäkin polttoaineita kehitetään, toivottavasti sieltä muodotuisi yksi kestävä ratkaisu.

        Pariisilaisten ongelmat kiinnostaakin tällä palstalla kovasti, onhan tämä Ranska24.fi :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariisilaisten ongelmat kiinnostaakin tällä palstalla kovasti, onhan tämä Ranska24.fi :)

        Aivottomat ja yksinkertaiset eivät osaa sisäistää sitä milloin patteripotitiikkaa käsitellään kokonaisuutena, periaatetasolla, sillä EU-politiikka sitä ohjaa vs. suomi-jussien omat autovalinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivottomat ja yksinkertaiset eivät osaa sisäistää sitä milloin patteripotitiikkaa käsitellään kokonaisuutena, periaatetasolla, sillä EU-politiikka sitä ohjaa vs. suomi-jussien omat autovalinnat.

        Ostan auton oman tarpeeni mukaan, en EU:n politiikan sanelemana. Itse valitsen käyttövoiman.
        Sinä voit toki kysyä ohjeet muualta.


    • Anonyymi

      Vetyautojen kannattaminen se vasta uskonto onkin. Monessa maassa vetyautojen myynti flopannut ja ennustettu 90-luvulta saakka että ihan lähivuosina tapahtuu käänne, jolloin vetyautot yleistyvät.... ei ole yleistyneet yhdessäkään maassa. Sen sijaan täyssähköautojen ja (ladattavien) hybridien myynti lähtenyt nousuun monessa maassa.

    • Anonyymi

      Vaikka vetyinfraa rakennettaisiin lähivuosina jopa valmiiksi saakka hypetyksen sijaan niin vetyautoja tullaan selvästi vähemmän myymään vuosittain kuin täyssähköautoja. Tästä kertoo monen maan autojen myyntitilastot. Sitten tehdään uusi avaus otsikolla:"Vetyautojen määrät todella vähäiset Suomessa." ja naureskellaan että onpa niitä vähän, vaikka tiedetään että autokannan uusiutuminen vie helposti 20 vuotta. :D

      • Anonyymi

        "Sitten tehdään uusi avaus otsikolla:"Vetyautojen määrät todella vähäiset Suomessa." ja naureskellaan että onpa niitä vähän, vaikka tiedetään että autokannan uusiutuminen vie helposti 20 vuotta. :D"

        Aivottomuutta on moneen lähtöön.

        Kas, kun avauksessa on kyse vastineesta nimeomaan EV-myyntitilastoista takki auki elvistellen jatkuvasti vouhkaajille, eli jalat maan pinnalle palauttamisesta.


    • Anonyymi

      Meikä on tuleva sähkökulkimen omistaja , ajelu sillä vastaa purjehdusta ,merimerkiltä toiselle . Eli lataamolta toiselle . Hienointa hommaa sillä on tavoite

      • Anonyymi

        Sinulla ja purjehtijalla on vain se yhteinen tekijä että olette molemmat täysin ulapalla.

        Sähköauton kilometreistä 90% tehdään kotona ladatulla sähköllä. Ei normaali suomalainen perhe käytä autoaan seilatakseen kauaksi horisonttiin kuin Columbus.
        Normaali perheen elämä mahtuu 100km säteelle kodista. Ja kotiin tullaan suuurinpiirtein joka ilta.
        Joskus voidaan käydä pidemmällä mutta ei se elämä ole tien päällä elämistä ja kilometrien nielemistä.
        Koti on koti.


    • Anonyymi

      ""Sitten tehdään uusi avaus otsikolla:"Vetyautojen määrät todella vähäiset Suomessa." ja naureskellaan että onpa niitä vähän, vaikka tiedetään että autokannan uusiutuminen vie helposti 20 vuotta. :D"

      Vedyllä ja sähköllä on se ero että ladattavat autot ovat tänä vuonna eniten ostettu segmentti. Niitä ostetaan enemmän kuin bensa-autoja tai dieseleitä.

      Vetyautoja ei osteta ensimmäistäkään.

    • Anonyymi

      Eihän täyssähköautoja vielä paljon olekaan, mutta vetyautoja ei senkään vertaa. Eikä vetyautoja tulla edes myymään pitkään aikaan. Suomessa on ainakin 500 000 täyssähköautoa liikenteessä ennen kuin on myyty edes tuhatta vetyautoa. Vetytankkausinfraa kun ei ole riittävästi tämän vuosikymmenen aikanakaan, jotta vetyautojen laajamittainen käyttöönotto olisi järkevää.

      Hidastahan tämä muutos on, mutta sama tapahtuisi vetyautoissakin. Vetyautot tulevat olemaan ainakin yhtä kalliita myyntihinnaltaan kuin sähköautot ja niiden käyttö on monin kerroin kalliimpaa. Siksi niitä aluksi ostavat lähinnä rikkaat ja jotkut paremmin menestyneet yritykset työsuhdeautoiksi. Mutta muutos tulisi olemaan erittäin hidasta.

      En sano, etteikö vetyautojakin tulisi olemaan liikenteessä joskus 2030-luvulla, mutta eivät ne sähköautoja tule korvaamaan.

      Tietenkin kannattaisi myös tukea enemmän sitä, että voitaisiin käyttää enemmän biokaasua ja etanolia. Ei ole realistista, että kaikki voisi nopeasti siirtyä sähköautoihin, joten nyt tarvitaan muitakin vaihtoehtoja.

    • Anonyymi

      Suomi on hyvin pieni ja köyhä valtio, edelleen!💸💸

    • Anonyymi

      Näissä jutuissa puhutaan aina tai yleensä ladattavista autoista ja ihastellaan niiden osuutta kaikista uusista autoista. Ihan oikeita sähköautoja on valitettavan vähän edelleenkin. Muka ympäristöystävälliset hybridit on ne joita nyt ostetaan. Ja ajetaan etupäässä bensalla ja ihan vanhoilla päästöillä.

      • Anonyymi

        Onkos noita täyssähköisiä Suomessa nyttemmin "peräti" 2% autokannasta?


    • Anonyymi

      Ja kun vetyautoista tehdään samanlainen avaus palauttaen vetyfanaatikot "maanpinnalla" sanomalla "vetyautoja on pyöreästi 0,0% monessa eri maassa... myös suomessa", niin saako niin tehdä? Ja sitten vielä 10 vuoden päästäkin ilkutaan sen ajan murskaavilla tilastoilla "Katsokaa, vaivaiset 0,2% vetyautoja kun sähköautoja 33% autokannasta suomessa" :o)

      Kyllä on hiekkalaatikko meininkiä.

    • Anonyymi

      Vanhaa tilastoa, mutta vertailukelpoista kuitenkin miten vetyautojen tilastoille tullaan vastaavasti myöhemmin naureskelmaan. Norjassa missä on sähkö ja vetyinfraa:

      "Vuoden 2019 lopussa Norjassa oli rekisteröity 149 vedyllä toimivaa autoa, 1 kevyt pakettiauto, 5 vetybussia ja 1 vetykuorma-auto. Vertailun vuoksi samaan aikaan Norjassa oli rekisteröity 260 581 sähköautoa, 7331 sähköpakettiautoa, 199 sähköllä toimivaa bussia ja 21 sähkökuorma-autoa."

      https://finlandabroad.fi/web/nor/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYvdcF3tq/content/norjan-hallitus-julkaisi-vetystrategian/384951

    • Anonyymi

      Montako prosenttia niitä tässähköautoja on kotimaisesta HA-kannasta? 1-2%?

      Valtaisa jatkuva mekkala suunnilleen joka ainoasta mediattutista "puhtaana" vaihtoehton niitä markkinoiden ja niitä tuetaan polttarikuskienkin taskuille menemällä, jotka edustavat yli 90% autoilijoista, mutta lopputulema on edeleenkin aivan homeaopaattinen.

      "Sähköautoilijoiden tukimiljoonat olisivat loppuneet ensi kuussa – hallitukselta lisärahaa lähes 10 miljoonaa euroa"

      - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautoilijoiden-tukimiljoonat-olisivat-loppuneet-ensi-kuussa-hallitukselta-lisarahaa-lahes-10-miljoonaa-euroa/8399064

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe