Nääs kun tuoreet tilastot kertovat seuraavaa:
-Seksuaaliset ahdistelut lisääntyivät 108 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna
-Raiskaukset lisääntyivät 41 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna
-Seksuaalirikosten yhteismäärä lisääntyi 14 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna
Niin kukahan noita tutkintoja hoitaa? Kun ei ole aiemminkaan miliisillä resurssit riittäneet, niin millähän muskeleilla nuo lisääntyneiden rikosepäilyjen tutkinnat hoidetaan?
On tietenkin selvää, että todellisuudessa itse rikosten määrä ei olennaisesti ole muuttunut, mutta niistä ilmoitetaan aktiivisemmin, hyvä, ja tuore lakimuutos tuo lisää tapauksia tutkittavaksi.
Mistä saadaan lisää polliiseja?
67
137
Vastaukset
Oman käden oikeus käyttöön, jos miliisit ei ehdi töihinsä. Eihän siinä sitten muu auta.
Mää kyllä edelleen jättäisin tuon oman käden oikeuden puhtaasti siihen omin käsin onneen -käyttöön ja muilta osin asioista vastaisi joku nimetty vastuullinen taho.
randombypasser kirjoitti:
Mää kyllä edelleen jättäisin tuon oman käden oikeuden puhtaasti siihen omin käsin onneen -käyttöön ja muilta osin asioista vastaisi joku nimetty vastuullinen taho.
Heh, no joskus hätä ei katso lakia. On vaan toimittava. Been there done that. Itsepuolustus on asia, josta en luovu edes linnatuomion pelossa. 😊
No, aletaan värväämään poliiseja niin kuin Poliisiopisto elokuvissa =D Tosin sitten saattais tulla kaikenlaista tyyppiä poliisiopistoon ja päästä poliiseiks, mutta olispahan sitten ainakin poliiseja.
No silloin siellä olisin minäkin, Turhapuroksi laittautuneena 😁
Se olis nähtävä =D
No silloin siellä olisin minäkin, Turhapuroksi laittautuneena 😁
Paitsi Uunona olisit poliisikoirien puolella kouluttautumassa =D Yhessä Uuno-elokuvassa Uuno päätyi poliisikoirien kouluun, kun poliisit havaitsivat hänellä olevan tosi hyvän hajuaistin (Uuno haistoi ruokakaupan näyteikkunan läpi ikkunassa olevat makkarat, juustot yms. silmät sidottuina ja osasi kertoa lajitkin).
Norppa83 kirjoitti:
Paitsi Uunona olisit poliisikoirien puolella kouluttautumassa =D Yhessä Uuno-elokuvassa Uuno päätyi poliisikoirien kouluun, kun poliisit havaitsivat hänellä olevan tosi hyvän hajuaistin (Uuno haistoi ruokakaupan näyteikkunan läpi ikkunassa olevat makkarat, juustot yms. silmät sidottuina ja osasi kertoa lajitkin).
No kyllä mä koirien kanssa juttuun tulisin, mutta ei mulla kyllä yhtä hyvää hajuaistia ole kuin Uunolla...
No kyllä mä koirien kanssa juttuun tulisin, mutta ei mulla kyllä yhtä hyvää hajuaistia ole kuin Uunolla...
Mites sitten se ruokapuoli? Uunosta poliisikoirien koulussa oli ihan hyvä ruokakin.
Norppa83 kirjoitti:
Mites sitten se ruokapuoli? Uunosta poliisikoirien koulussa oli ihan hyvä ruokakin.
Kyllä mulle perusmuonat uppoaa hyvin, upposi intissäkin, niin miksei poliisikoirakoulussakin 😂
Kyllä mulle perusmuonat uppoaa hyvin, upposi intissäkin, niin miksei poliisikoirakoulussakin 😂
Ai koiranruoka?
Norppa83 kirjoitti:
Ai koiranruoka?
No siinä menee raja. Paits tietty jos muutakaan ei ole...
No siinä menee raja. Paits tietty jos muutakaan ei ole...
Joo, en määkään koiranruokaa ja muutenkaan eläinten ruokaa alkais syömään.
Norppa83 kirjoitti:
Joo, en määkään koiranruokaa ja muutenkaan eläinten ruokaa alkais syömään.
Vaan jos mitään muuta ei olisi, niin mikä ettei, kai ne ihan hyviä ruokia nekin on 😁
Heipat tältä päivää, poistun kun tunnelmat eivät ole kovin kivat tänään täällä.randombypasser kirjoitti:
Vaan jos mitään muuta ei olisi, niin mikä ettei, kai ne ihan hyviä ruokia nekin on 😁
Heipat tältä päivää, poistun kun tunnelmat eivät ole kovin kivat tänään täällä.No jos vähän mausteita laittaa sekaan, niin aki ne menis =D
Hei sit. Huomiseen tai johonkin muuhun päivään/iltaan. Oli kiva taas turista ja heittää huumoria.
Mistä saadaan lisää määrärahoja poliisien palkkaamiseen on oikeampi kysymys.
No sehän me tiedetään, veroista veroista... Pihkura.
Eli jos veroja nostetaan, niin saadaanko me polliiseja lisää? Et sinäkään ole noin naiivi..
Pikku-pirpana kirjoitti:
Eli jos veroja nostetaan, niin saadaanko me polliiseja lisää? Et sinäkään ole noin naiivi..
Me voitais saada, mutta kun budjetoinnissa ne aina löytävät rahoille mitä mielikuvituksellisempia käyttökohteita. Ja paikkaavat sitten lainalla, kun virkamiehet kertovat, että muuten poliisien palkkoja ei ole maksettu yms.
Me voitais saada, mutta kun budjetoinnissa ne aina löytävät rahoille mitä mielikuvituksellisempia käyttökohteita. Ja paikkaavat sitten lainalla, kun virkamiehet kertovat, että muuten poliisien palkkoja ei ole maksettu yms.
Niin. Verorahoja kun kannattaa vaikka käyttää liikennemerkkien sukupuolineutralisointiin tai keltaisen viivan korvaamisella valkoisella.. tai sen semmoisiin järkeviin hankkeisiin.
Mitäpä siitä, että poliisipiirejä lopetetaan..Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin. Verorahoja kun kannattaa vaikka käyttää liikennemerkkien sukupuolineutralisointiin tai keltaisen viivan korvaamisella valkoisella.. tai sen semmoisiin järkeviin hankkeisiin.
Mitäpä siitä, että poliisipiirejä lopetetaan..Verorahoilla voi tehdä mitä vaan, ne kun on ilmaista ja automaattista rahaa, mitä suotta miettiä onko ne käyttökohteet fiksuja 😁
Verorahoilla voi tehdä mitä vaan, ne kun on ilmaista ja automaattista rahaa, mitä suotta miettiä onko ne käyttökohteet fiksuja 😁
Hitsi kun saisikin itse päättää,mihin omia verorahoja käytettäisiin.. oisko vähän mageeta.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hitsi kun saisikin itse päättää,mihin omia verorahoja käytettäisiin.. oisko vähän mageeta.
No olis, tietty, mutta Suomi Oy:tä ei kyllä sitten enää olis. Vaan haitanneeko sekään...
No olis, tietty, mutta Suomi Oy:tä ei kyllä sitten enää olis. Vaan haitanneeko sekään...
Sittenhän se vasta olisikin demokratiaa.. sanotaan että veroprossa olisi 20 ja se pitäisi itse jakaa.. kolmannes sosiaalipuolelle, toinen kolmannes yhteiskunnan ylläpidolle ja viimeinen kolmannes sitten vapaa vaintaisesti.
Jos tykkää kulttuurista, voisi jakaa sinne verorahojaan. Jos politiikasta niin puolueille jne.
Loppuisi se "kustantaminen" .Pikku-pirpana kirjoitti:
Sittenhän se vasta olisikin demokratiaa.. sanotaan että veroprossa olisi 20 ja se pitäisi itse jakaa.. kolmannes sosiaalipuolelle, toinen kolmannes yhteiskunnan ylläpidolle ja viimeinen kolmannes sitten vapaa vaintaisesti.
Jos tykkää kulttuurista, voisi jakaa sinne verorahojaan. Jos politiikasta niin puolueille jne.
Loppuisi se "kustantaminen" .Anarkiaa se olisi, eikä demokratiaa. Mutta oikein järjestettynä se voisi jossain määrin toimiakin. Ehkä jopa rajaisin sen niin, että veroistaan kolmasosan saa päättää ja kaksi kolmasosaa hallinto tuhlaa.
Anarkiaa se olisi, eikä demokratiaa. Mutta oikein järjestettynä se voisi jossain määrin toimiakin. Ehkä jopa rajaisin sen niin, että veroistaan kolmasosan saa päättää ja kaksi kolmasosaa hallinto tuhlaa.
Jotain tuollaista oli minullakin mielessä..
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jotain tuollaista oli minullakin mielessä..
Tai 50/50 voisi myös olla ihan käypänen ajatus. Toki joku backstopperi pitäisi olla, että jos kaikki haluavat osoittaa puolet veroistaan vaikkapa puolustusmäärärahoihin, niin hitto joku tolkku siinäkin pitäisi olla.
- Anonyymi
No eikö arabimiehistä moni ole kotimaissaan ollut poliiseja ja armeijan kantahenkilökuntaa ja varmasti ukrainastakin tulee poliiseja luvataan suomenkansalaisuus ja afganistanista poliiseja ja turvamiehiä ja armeijan kantahenkilöstöä tuli suomeen
Se ei vaan ole tuo lähi-idän maiden poliisin ja armeijan maine kauhean hyvä, etenkään noin lahjus-vinkkelistä.
- Anonyymi
Se ei vaan ole tuo lähi-idän maiden poliisin ja armeijan maine kauhean hyvä, etenkään noin lahjus-vinkkelistä.
Mut eivät tarvi koulutusta ja ei pienistä säikähdä ja jos joku uhoaa niin leikkaavat äkkiä kurkun auki
Anonyymi kirjoitti:
Mut eivät tarvi koulutusta ja ei pienistä säikähdä ja jos joku uhoaa niin leikkaavat äkkiä kurkun auki
Niin, vähentäisihän se oikeusistuinten työtaakkaa toki.
- Anonyymi
Niin, vähentäisihän se oikeusistuinten työtaakkaa toki.
Ja poliisikoulut voidaan lopettaa säästyy paljon rahaa ja oikeusistuntojen eli tuomareita asianajajia ja toimistoja suljetaan säästyy 100 ja miljoonia rahaa
- Anonyymi
Tuo poliisin homma yksi turhauttavimmista ammateista mitä olla voi, aina sama roska sakki vastassa aiheet vain muuttuu ja niiden tuomiot aivan pelle tasoa, niin se vaan menee tässä valtiossa ja täällä ei tosi asioita nesteitä.
Jokaisessa duunissa on ne tylsät ja samankaltaisina toistuvat rutiininsa. Poliisilla ne on omanlaisena, jossain toisessa duunissa toisenlaiset, ei se ole mitenkään erityisen turhauttavaa.
- Anonyymi
Ne on kyllä hirveitä https://youtu.be/zbFRa8kTxIU
- Anonyymi
Vähentämällä norsunluutornissa olevaa päällystöä ja siirretään erotus kenttätyöhön ja tutkintaan. Olihan juttujentappoprosentti yli 40 pari vuotta sitten ja tuskin paranee tulevaisuudessa. Sellaisia pieniä uutisointeja joskus, mistä rivijamppa ei tietenkään piittaa mutta tässä(kin) maassa algoritmien käyttöönoton myötä rikostorjunnan painopiste siirtyy katutasolta kollektiiviseen kyttäämiseen, eli kansalaisten lokerointiin.
- Anonyymi
Niitä pitäisi olla aika paljon jos ajateltaisiin ennaltaehkäistävän törkeää toimintaa.
- Anonyymi
Polliisejahan saadaan Israelista. Siellä synagoogaan kerätyt esinahat istutetaan multaan joka on lannoitettu vahvasti kananpaskalla ja niistä kasvatetaan suuria kyrpiä, jotka läöhetetään Suomeen polliiseiksi. Näin se menee!
Päteviä poliiseja ei juuri ole työttöminä, joten virkoja lisäämällä homma ei hoidu. - Viime vuosina (etenkin korona-aikana) on puhuttu siitä, että poliisiammattikorkeakouluun ei ole ollut riittävästi pääsyvaatimukset täyttäviä hakijoita. Aloituspaikkoja on 400, niin niistä on täyttynyt vain reilu puolet, joku 250. - On siis vaikea tilanne, vähän pelottavakin. Kun koko ajan tietenkin poliiseja myös eläköityy.
Yksi keino ollaan jo ottamassakin käyttöön, eli muutetaan valintakoetta siten, että painotetaan alalle soveltuvuutta enemmän sekä muutetaan esim. fyysisen testin pisteytystä. Tämä siksi, että saadaan edes aloituspaikat täyteen.
Muuten, huomaatkos Rande, että minun alkaa olla näissä palstan aloituksissa vaikea löytää sopivaa, mihin en vielä olisi vastannut ja alan epätoivoiseksi 😂 Lähes kaikki jo käy..
Tämä koulutuspoliittinen juttu oli ehkä ainoa selvästi poliittinen, mistä saatoin jo edes vähän kiinnostua. 🙂Pitäisköhän sitä hakeakin polliisikouluun... Ei tuo edellyttäisi kuin pientä treeniä että saa fysiikan riittämään, onnistuisi noin kolmessa-neljässä kuukaudessa helposti, soveltuvuustestit on sitten ihan oma lukunsa.
Olen huomannut, mun täytynee panostaa enemmän asiasisältöön hupailun sijaan 😂randombypasser kirjoitti:
Pitäisköhän sitä hakeakin polliisikouluun... Ei tuo edellyttäisi kuin pientä treeniä että saa fysiikan riittämään, onnistuisi noin kolmessa-neljässä kuukaudessa helposti, soveltuvuustestit on sitten ihan oma lukunsa.
Olen huomannut, mun täytynee panostaa enemmän asiasisältöön hupailun sijaan 😂Mut sun jutuissa toi hupailu on just sitä parasta.
Juu, kyllä sää pääsisit varmaan poliisikouluun, ainakin jos pääsyvaatimus ei ole sen kummempi kuin vaikka Poliisiopisto-elokuvissa. Tai sitten sinne koirakouluun =DNorppa83 kirjoitti:
Mut sun jutuissa toi hupailu on just sitä parasta.
Juu, kyllä sää pääsisit varmaan poliisikouluun, ainakin jos pääsyvaatimus ei ole sen kummempi kuin vaikka Poliisiopisto-elokuvissa. Tai sitten sinne koirakouluun =DNo Poliisiopisto-kouluun voisin päästäkin, muuten tiiä mahdollisuuksista 😂
No Poliisiopisto-kouluun voisin päästäkin, muuten tiiä mahdollisuuksista 😂
No jos ei ole kovin suuret pääsyvaatimukset:
https://www.youtube.com/watch?v=jGB56x7KjCwNorppa83 kirjoitti:
No jos ei ole kovin suuret pääsyvaatimukset:
https://www.youtube.com/watch?v=jGB56x7KjCwNoilla kriteerein siis Poliisiopisto-kouluun tai jenkkien poliisivoimiin, Suomessa toi ei ihan riitä 😂
Noilla kriteerein siis Poliisiopisto-kouluun tai jenkkien poliisivoimiin, Suomessa toi ei ihan riitä 😂
Mutta Uunon tyylinen riittää poliisikoirien kopuluun =D
Norppa83 kirjoitti:
Mutta Uunon tyylinen riittää poliisikoirien kopuluun =D
Ja meni Uuno-poliisi varmaan läpi jenkeissäkin, kattosivat vaan että tosta tulee hyvä soluttautuja kaduille 😂
Ja meni Uuno-poliisi varmaan läpi jenkeissäkin, kattosivat vaan että tosta tulee hyvä soluttautuja kaduille 😂
Jep. Eli voisit ihan hyvin laittautua Uunoksi ja sitten vaan Jenkkeihin poliisikouluun =D
Norppa83 kirjoitti:
Jep. Eli voisit ihan hyvin laittautua Uunoksi ja sitten vaan Jenkkeihin poliisikouluun =D
Tosin just tuli todettua, että paikkana jenkit on hanurista, niin ehkä sittenkin poliisikoirakouluun...
Tosin just tuli todettua, että paikkana jenkit on hanurista, niin ehkä sittenkin poliisikoirakouluun...
Jep. Susta tulis varmaan hyvä poliisikoira =D
Norppa83 kirjoitti:
Jep. Susta tulis varmaan hyvä poliisikoira =D
Ne ainakin olen melko tottelevainen jos on naispolliisi remmin toisessa päässä 😁
Ne ainakin olen melko tottelevainen jos on naispolliisi remmin toisessa päässä 😁
Hyvä hyvä, susta tuleekin oikein poliisikoirakoulun ylpeys.
Norppa83 kirjoitti:
Hyvä hyvä, susta tuleekin oikein poliisikoirakoulun ylpeys.
Luultavammin olen se ainoa josta ei oteta kuvia poliisien lehtiin 😂
Luultavammin olen se ainoa josta ei oteta kuvia poliisien lehtiin 😂
Ai niinkö huonosti on asia? =D
Norppa83 kirjoitti:
Ai niinkö huonosti on asia? =D
No tällä naamalla ja Uuno-setupilla jättäisin kuvat vähemmälle ihan suosiolla, menee vielä koulun maine 😂
No tällä naamalla ja Uuno-setupilla jättäisin kuvat vähemmälle ihan suosiolla, menee vielä koulun maine 😂
Juu. Otetaan kuvia vaan niistä komeista saksanpaimenkoirista =D
Pitäisköhän sitä hakeakin polliisikouluun... Ei tuo edellyttäisi kuin pientä treeniä että saa fysiikan riittämään, onnistuisi noin kolmessa-neljässä kuukaudessa helposti, soveltuvuustestit on sitten ihan oma lukunsa.
Olen huomannut, mun täytynee panostaa enemmän asiasisältöön hupailun sijaan 😂Jaajaa. Vanhempi konstaapeli Mr. Rand 🤔
Ei huono 👍😄Xena-183 kirjoitti:
Jaajaa. Vanhempi konstaapeli Mr. Rand 🤔
Ei huono 👍😄Ei kun ihan vaan vanha konstaappeli Rando 😂
- Anonyymi
Poliisiammattikorkeakoulusta! Sinne on vaikea päästä...
- Sheena - Anonyymi
Vakavista rikoksista annetutu tuomiot pitää kaksinkertaistaa. On täysin uskomatonta, että lainsäädänto mahdollistaa useisiin rikoksiin syyllistyneen tuomion pienennyksen. Polisia löytyy kun turhauttavat lait muutetaan ja rikoksista annetaan kunnon tuomiot.
Mites olis konstaapeli Reinikainen? Tai Komisario Morse? Tai Columbo? Tosin Morse on aika kiintynyt tuohon oluen juontiin ja ei suostu menemään lääkäriin sittenkään, kun hänellä todetaan diabetes. Aika monessa dekkarissa (kirjassa tai tv-sarjassa) pääpoliisit juovat alkoholia ja kuuntelevat klassista musiikkia.
Tosin Michael Connellyn dekkareissa (on mulla kirjahyllyssä joitain) pääpoliisi, Los Angelesin poliisissa työskentelevä Harry Boch ei kuuntele klassista, vaan jazzia, mutta nauttii kyllä alkoholia välillä.
Harryhan on aikamoinen sieni tai ainakin oli sarjan alussa. Vähän kuin Nesbjön vastaava hahmo Harry Hole.
Harryhan on aikamoinen sieni tai ainakin oli sarjan alussa. Vähän kuin Nesbjön vastaava hahmo Harry Hole.
Juu, Michael Connellyn kirjoissa kyllä juo alkoholia. Harry Boch on lisäksi Vietnamin sodan veteraani.
Norppa83 kirjoitti:
Juu, Michael Connellyn kirjoissa kyllä juo alkoholia. Harry Boch on lisäksi Vietnamin sodan veteraani.
Nehän on sitten kuin kaksi marjaa 😁
Tai no Harry Hole ei ole Vietnamin veteraani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6052172- 1081088
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,211035Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4907Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 81812
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89742- 63725
- 65563