...kaikista pienistä puutteista ja epäkohdista huolimatta. Täydellistä on hyvä tavoitella, mutta tavattoman vaikea saavuttaa, joten jossain kohdin on hyvä tyytyä "vain" melko hyvään...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009420501.html
Tuon kun lukaisee ja suhteuttaa kunkin omaan lähialueeseen, niin tuntuu jotenkin turvalliselta, lämpimältä ja pörröiseltä, asiat ovatkin varsin hyvin.
Vaikkei tämä Suvelan sulttaanikuntakaan mikään rauhan tyyssija ole, niin ei täällä tarvitse mitään pelätä, ei vaikka toisinaan jossain lähistöllä saatetaankin ammuskella ja joskus joku saa pikkasen puukosta. Ehei, täällä on kaikki hiton hyvin.
Suomi on paratiisista seuraava
83
178
Vastaukset
- Anonyymi
Se on sitä amerikkalaista unelmaa. Olen kuullut ihmisistä jotka suurin toivein on tuonne tai johonkin toiseen kultamaahan muuttaneet ja sitten jonkin ajan päästä takaisin kun ei ollutkaan niin kivaa kuin olettivat
-harmiseikirj-Perseellään sielläkin on tosi monta asiaa mutta on sitten taas paikkoja missä asiat on vielä huomattavasti huonommin. Länsimaissa asiat ei ole millään mitalla lähellekään täydellisiä mutta huomattavasti paremmin kuin suurimmassa osassa maailmaa. Pohjoismaissa asiat on yleisesti ottaen ehkä parhaimmalla mallilla vaikka ei täälläkään missään lintukodossa eletä.🙂.
- Anonyymi
Noin se monelle on käynyt.
Vielä kun saataisi pitemmät kesät tännekin. Talvi ja kesä toiste päin.
randombypasser kirjoitti:
Mikä talvi?
No tämä lumi ja paska mitä taivaalta sataa ja pakastaa. En tykkää yhtään, kun se tekee kipeeksi. Ja etelään aurinkoon en pääse, koska kumppani viihtyy täällä talven keskellä paremmin.
Meillä on dilemma, toinen on kesän ja lämmön perään, toinen taas talven ja kylmän, hämärän.
Jahka lapset kasvaa omatoimisiksi ja isoiksi, joudun tekemään itsekkäitä valintoja.G-LoveR kirjoitti:
No tämä lumi ja paska mitä taivaalta sataa ja pakastaa. En tykkää yhtään, kun se tekee kipeeksi. Ja etelään aurinkoon en pääse, koska kumppani viihtyy täällä talven keskellä paremmin.
Meillä on dilemma, toinen on kesän ja lämmön perään, toinen taas talven ja kylmän, hämärän.
Jahka lapset kasvaa omatoimisiksi ja isoiksi, joudun tekemään itsekkäitä valintoja.Niin, ymmärrän kyllä. Musta tää ei ole talvea nähnytkään, voisi ehkä kutsua tavanomaista viileämmäksi syksyksi 😂
Kyllä se ukkeli seuraa perässä, kun kerrot sille muksujen lähdettyä että niin lähdet sinäkin, Ibizalle bailaamaan loppuiäksi koska aurinko ja lämpö. Ja sitten vaan hasta la vista, baby 😁- Anonyymi
Niin, ymmärrän kyllä. Musta tää ei ole talvea nähnytkään, voisi ehkä kutsua tavanomaista viileämmäksi syksyksi 😂
Kyllä se ukkeli seuraa perässä, kun kerrot sille muksujen lähdettyä että niin lähdet sinäkin, Ibizalle bailaamaan loppuiäksi koska aurinko ja lämpö. Ja sitten vaan hasta la vista, baby 😁Mä lähden parin vuoden sisään oikeasti Espanjaan, sen olen jo vakaasti päättänyt. En tosin Ibizalle vaan mannermaalle. Etuna on kielitaito, joka on kertynyt ajalta kun vielä opiskelin ko. maassa.
Kirjautumaton palstalutka randombypasser kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä. Musta tää ei ole talvea nähnytkään, voisi ehkä kutsua tavanomaista viileämmäksi syksyksi 😂
Kyllä se ukkeli seuraa perässä, kun kerrot sille muksujen lähdettyä että niin lähdet sinäkin, Ibizalle bailaamaan loppuiäksi koska aurinko ja lämpö. Ja sitten vaan hasta la vista, baby 😁Mulle tää on liikaa. Riudun. Ollut jo vuosikymmenet.
Juu, luulen että saan ihan vapaasti lähteä. Eikä kukaan tule perässä. Ei vaikuta niin kiintyneeltä nytkään, saati vuosien saatossa. 😄
Ibiza on menomesta, eihän meikä muori jaksa enää sitten jorata. 😂Anonyymi kirjoitti:
Mä lähden parin vuoden sisään oikeasti Espanjaan, sen olen jo vakaasti päättänyt. En tosin Ibizalle vaan mannermaalle. Etuna on kielitaito, joka on kertynyt ajalta kun vielä opiskelin ko. maassa.
Kirjautumaton palstalutkaSehän kummasti helpottaa, kun on kielitaito jo olemassa. Ja sun kohdalla tietty myös kokemusta paikallisesta arkitodellisuudesta ja kulttuurista. Kylmiltään on vähän haastavampaa, mutta ei mahdotonta laisinkaan.
G-LoveR kirjoitti:
Mulle tää on liikaa. Riudun. Ollut jo vuosikymmenet.
Juu, luulen että saan ihan vapaasti lähteä. Eikä kukaan tule perässä. Ei vaikuta niin kiintyneeltä nytkään, saati vuosien saatossa. 😄
Ibiza on menomesta, eihän meikä muori jaksa enää sitten jorata. 😂Meet kuule vaan sinne Ibizalle ja perustat sinne paikallisen Mummotunnelin, siitä se lähtee, on duunit ja asiakaskunta valmiina 😂
Meet kuule vaan sinne Ibizalle ja perustat sinne paikallisen Mummotunnelin, siitä se lähtee, on duunit ja asiakaskunta valmiina 😂
Pyh. Perusta mitään. Korkeintaan oman puutarhan. 😄
G-LoveR kirjoitti:
Pyh. Perusta mitään. Korkeintaan oman puutarhan. 😄
Tottakai perustat! Puma Paradise kuule pystyyn sinne Ibizalle, voit DJ:nä vetää mummojen lihat liikkeelle, rahaa tulee enemmän kuin kerkeät tuhlaamaan.
Tottakai perustat! Puma Paradise kuule pystyyn sinne Ibizalle, voit DJ:nä vetää mummojen lihat liikkeelle, rahaa tulee enemmän kuin kerkeät tuhlaamaan.
Nääh, perusta sä. 😆
Voin tulla viihtymään.- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Jahka lapset kasvaa omatoimisiksi ja isoiksi, joudun tekemään itsekkäitä valintoja.Eli jätät äijän könöttämään kylmään sekä pimeään ja häivyt Floridaan ?
:))
-keinovaginamies- G-LoveR kirjoitti:
Nääh, perusta sä. 😆
Voin tulla viihtymään.No mikä ettei. Saat kantiskortin, kun kuitenkin puoliksi asut siinä mun Sugarmama Sunrisessa 😂
Isken täältä jonkun puutarhurin (naisen) ja muutan sen kanssa oliivi-/appelsiinilehtoon Espanjaan tai Kreikkaan. Tehdään kauppaa puutathan antimilla. Pidetään vaikka majataloa vielä lisäksi. 😂👍
G-LoveR kirjoitti:
Isken täältä jonkun puutarhurin (naisen) ja muutan sen kanssa oliivi-/appelsiinilehtoon Espanjaan tai Kreikkaan. Tehdään kauppaa puutathan antimilla. Pidetään vaikka majataloa vielä lisäksi. 😂👍
No niin! Tuutte sinne mun Ibizan mestan naapuriin kato pitämään sitä oliivitarhaa ja majataloa, niin pääsette sitten mummelit bailaamaankin välillä. Ja mä hommaan teille majatalon täyteen asiakkaita, kannattaa muutama huone varata ihan ns. tuntikäyttöön 😂
Anonyymi kirjoitti:
Eli jätät äijän könöttämään kylmään sekä pimeään ja häivyt Floridaan ?
:))
-keinovaginamies-Itsehän tuo jurottaa kaikkea vastaan mitä keksin ehdottaa, joten oma valintansa. Floridaan en kyllä mene ikinä. 😊
No mikä ettei. Saat kantiskortin, kun kuitenkin puoliksi asut siinä mun Sugarmama Sunrisessa 😂
Heh, enää toteutus puuttuu. 😅
- Anonyymi
Viime kesä oli aivan liian pitkä.. tai ainakin liian kuuma.
- Sheena randombypasser kirjoitti:
No niin! Tuutte sinne mun Ibizan mestan naapuriin kato pitämään sitä oliivitarhaa ja majataloa, niin pääsette sitten mummelit bailaamaankin välillä. Ja mä hommaan teille majatalon täyteen asiakkaita, kannattaa muutama huone varata ihan ns. tuntikäyttöön 😂
Mahtaako Ibiza olla mun suunnitelmiin sopivaa seutua? 😂
Mä ajattelin ihan erilaista elämänmenoa.- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Jahka lapset kasvaa omatoimisiksi ja isoiksi, joudun tekemään itsekkäitä valintoja.Etelän aurinko on nykyisin 40+ astetta, aivan liian kuumaa. On se vaan niin superia tulla Suomen ilmastoon.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Etelän aurinko on nykyisin 40 astetta, aivan liian kuumaa. On se vaan niin superia tulla Suomen ilmastoon.
- SheenaMakuasia. Uima-altaat on keksitty. 😂🌞
G-LoveR kirjoitti:
Heh, enää toteutus puuttuu. 😅
No se ei ole mikään ongelma, kyllähän nyt yhden mummotunnelin perustaa hetkessä 😁
Anonyymi kirjoitti:
Viime kesä oli aivan liian pitkä.. tai ainakin liian kuuma.
- SheenaSe oli sopiva, liian lyhyt vaan.
No se ei ole mikään ongelma, kyllähän nyt yhden mummotunnelin perustaa hetkessä 😁
No alas mennä perustamaan. 😄👍
G-LoveR kirjoitti:
Mahtaako Ibiza olla mun suunnitelmiin sopivaa seutua? 😂
Mä ajattelin ihan erilaista elämänmenoa.Tjaa... Oliivithan kaipaa sen lämmön ja pitkän valoisan ajan, mutta sen lisäksi vuoriston... En ole tietoinen onko Ibizalla sellaista kukkulaa, että se kelpaisi, kyllä kai. Ja jos ei ole, niin hitto sitten roudataan sinne maata kukkulaksi, perustetaan Hot Mama Mountain Resort and Spa.
G-LoveR kirjoitti:
No alas mennä perustamaan. 😄👍
No niinpä tietysti, jää taas kaikki tekeminen miehille... 😂
Tjaa... Oliivithan kaipaa sen lämmön ja pitkän valoisan ajan, mutta sen lisäksi vuoriston... En ole tietoinen onko Ibizalla sellaista kukkulaa, että se kelpaisi, kyllä kai. Ja jos ei ole, niin hitto sitten roudataan sinne maata kukkulaksi, perustetaan Hot Mama Mountain Resort and Spa.
"Ibizan maisema on karua ja kivikkoista. Rantaviiva on rikkonainen ja sillä on monia hiekkarantoja. Sademäärät ovat vähäiset. Silti noin puolet saaresta, varsinkin sen koillisosa, on metsän peitossa. Viljelykasveista yleisimmät ovat männyn lisäksi oliivit, viikunat ja mantelit."
Wikipedia.
☺️randombypasser kirjoitti:
No niinpä tietysti, jää taas kaikki tekeminen miehille... 😂
No kun sua se mummis kiinnostaa, mua ei.
G-LoveR kirjoitti:
"Ibizan maisema on karua ja kivikkoista. Rantaviiva on rikkonainen ja sillä on monia hiekkarantoja. Sademäärät ovat vähäiset. Silti noin puolet saaresta, varsinkin sen koillisosa, on metsän peitossa. Viljelykasveista yleisimmät ovat männyn lisäksi oliivit, viikunat ja mantelit."
Wikipedia.
☺️No katos, sehän on sitten siinä. Ekaks perustan Puma Paradisen että kaikki löytää sen helposti, sitten ehkä sen Mummotunnelin finskeille... Joo 😂
No totta tuokin...
Niinpä. 😁
Hinnat on hulppeat mitä vähän vilkaisin Ibizan kohteita. Eurojackpottia vetämään. 😆randombypasser kirjoitti:
No katos, sehän on sitten siinä. Ekaks perustan Puma Paradisen että kaikki löytää sen helposti, sitten ehkä sen Mummotunnelin finskeille... Joo 😂
Tarttet vähän pätäkkää. Ei ihan halpaa näytä olevan. 😂
- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Itsehän tuo jurottaa kaikkea vastaan mitä keksin ehdottaa, joten oma valintansa. Floridaan en kyllä mene ikinä. 😊
Sano sille nyt, että lähdetään pihalle pällistelemään revontulia.
On pimeää ja ainakin viileää :)
-keinovaginamies- G-LoveR kirjoitti:
Juups, ei ole Espanja enää halpa paitsi mantereella vuoriseuduilla... Joutuu alkaa säästämään sitten 😂
Anonyymi kirjoitti:
Sano sille nyt, että lähdetään pihalle pällistelemään revontulia.
On pimeää ja ainakin viileää :)
-keinovaginamies-Ääh, istuu luurit päässä ja pelaa. Pelannu jo 4 päivää. Istukoon keskenään. Nään minä ne revot yksinkin. 😊
Juups, ei ole Espanja enää halpa paitsi mantereella vuoriseuduilla... Joutuu alkaa säästämään sitten 😂
Sasse. Köyhänä sinne on vaikee asettua. 😂
Ellei meinaa makuupussissa elää. Kadulla.G-LoveR kirjoitti:
Sasse. Köyhänä sinne on vaikee asettua. 😂
Ellei meinaa makuupussissa elää. Kadulla.No on siellä ainakin lämpösempi kuin Suomessa kadulla 😁
No on siellä ainakin lämpösempi kuin Suomessa kadulla 😁
Jos nyt voittasin edes sen 13 miljoonaa euroa, niin voisin ostaa kesämökin, vaikka tämmösen. Liki 3 miljoonan euron töllin.
https://youtu.be/XRefRtLfWE4
😄
Voi olla, että saisin jonkun kämppikseksikin.G-LoveR kirjoitti:
Jos nyt voittasin edes sen 13 miljoonaa euroa, niin voisin ostaa kesämökin, vaikka tämmösen. Liki 3 miljoonan euron töllin.
https://youtu.be/XRefRtLfWE4
😄
Voi olla, että saisin jonkun kämppikseksikin.No sitten vaan lottoriviä vetämään, niin eiköhän se siitä ennen pitkää 😂
No sitten vaan lottoriviä vetämään, niin eiköhän se siitä ennen pitkää 😂
On jo.. 😂👍
Viihtyisin tuollasessa kyllä. Vähän rustiikkinen, mutta just siks kiva. 😊G-LoveR kirjoitti:
On jo.. 😂👍
Viihtyisin tuollasessa kyllä. Vähän rustiikkinen, mutta just siks kiva. 😊Jaaha, no sitten mun ei kannata lottoa tehdäkään enää 😁
G-LoveR kirjoitti:
On jo.. 😂👍
Viihtyisin tuollasessa kyllä. Vähän rustiikkinen, mutta just siks kiva. 😊Ehkä noihin maisemiin saisi jonkun mummonkin mummotunnelista vokoteltua. 😂
https://youtu.be/XYWJYhDuIZE
Lemmenpesä. 😉💕G-LoveR kirjoitti:
Ehkä noihin maisemiin saisi jonkun mummonkin mummotunnelista vokoteltua. 😂
https://youtu.be/XYWJYhDuIZE
Lemmenpesä. 😉💕No pikkasen ihme jos ei saa 😂
No pikkasen ihme jos ei saa 😂
Niin, eihän hän tietysti minusta tykkää, vaan mun omaisuudesta sitten ja maisemista. 🤣
No samapa tuo kai... Ihmiset on. 😏randombypasser kirjoitti:
Jaaha, no sitten mun ei kannata lottoa tehdäkään enää 😁
No aina kannattaa. 😏👍
Jos eurollakin voittaa!- Anonyymi
Meet kuule vaan sinne Ibizalle ja perustat sinne paikallisen Mummotunnelin, siitä se lähtee, on duunit ja asiakaskunta valmiina 😂
Ja huumeita joka lähtöön. Maksat per.....llä.
- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Eipä huvita. Yleensä etelään muuttavat ovat vuoden päästä juoppoja ja narkkareita.
Anonyymi kirjoitti:
Eipä huvita. Yleensä etelään muuttavat ovat vuoden päästä juoppoja ja narkkareita.
No en minä. Minusta voi tulla melkein mitä vaan muuta paitsi addikti huumeille tai alkoholille. Mut sittenkin pitää pakottaa noihin, sillä itse en niihin vapaaehtoisesti kajoa.
Evvk päihteet. Evvk tokkurainen olo.- Anonyymi
Tai ehkä pitäisi opetella nauttimaan siitä lyhyestä kesästä
Anonyymi kirjoitti:
Tai ehkä pitäisi opetella nauttimaan siitä lyhyestä kesästä
Ei se paljon lohduta, vaikka nauttiikin. Mulla on kroonista kipua, fibromyalgia joka voi paremmin joka kesä ja lämmin sää, auringon lämmittäessä. Ymmärtäisitte, jos olisitte mun nahoissani.
G-LoveR kirjoitti:
Ei se paljon lohduta, vaikka nauttiikin. Mulla on kroonista kipua, fibromyalgia joka voi paremmin joka kesä ja lämmin sää, auringon lämmittäessä. Ymmärtäisitte, jos olisitte mun nahoissani.
Etelässä lomaillessa talvella olin sen ajan lähes kivuton mikä vietettiin +20 asteessa ja auringonpaisteessa. Tultiin takas Suomeen ja kivut oli taas arkipäivää fatiikkimaisen uupumuksen kera. Mä en ole ikinä pirteä talvella.
Ikinä. 30 vuoteen en ole ollut pirteä vaikka nukkuisin miten paljon tahansa.
Kiva kun pistäydyit tännekin Rande =)
Olen joskus kommentoinut täällä, että sitä niin sanottua amerikkalaista unelmaa taitaa nykyisin pystyä elämään paremmin täällä Suomessa kuin tuolla suuren rapakon takana.Heipparallaa!
Ainahan se on nurmi vihreämpää toisaalla, ainakin siihen saakka että siellä toisaalla käy oleilemassa, jolloin tilanne voikin olla se, että muu maa mustikka...randombypasser kirjoitti:
Heipparallaa!
Ainahan se on nurmi vihreämpää toisaalla, ainakin siihen saakka että siellä toisaalla käy oleilemassa, jolloin tilanne voikin olla se, että muu maa mustikka...Joo. Joskus voi alkaa kyllästyttämään. Itsekin aina välillä siirryn toiselle palstalle tai kirjaudun ulos. Ei sitä jaksa aina yhdellä palstalla päivystää tai ylipäätään täällä Kaksnelosessa.
- Anonyymi
Tuntuu suorastaan niin pörröiseltä että nousee niskakarvat pystyyn, kilttimieslogiikkaa
Mutta kun pitää kakkesta valittaa ja aina saada enemmän ja parempaa. Mikään ei riitä.
Suomessa asiat todellakin on hyvin. Todella hyvin. Niin yhteiskunnallisesti kuin ihan geologisestikin.
Ei ole maanjäristyksiä, hurrikaaneja ja tappotulvia. Talvi tappaa vieraslajit ja tänne ei pääse pesiytymään myrkyllisiä elikoita tai hyönteisiä. Kuivuudesta ei tarvitse kärsiä, nälkään ei kuolla..
Me olemme yksi maailman onnekkaimmista ihmisistä. Ja yhteiskuntamme on yksi toiminnallisin ja toimivin.- Anonyymi
Järjettömän kokoisesta julkisesta sektorista johtuva järjetön verotus, ja siitä johtuva onneton ostovoima, sai minut muuttamaan Sveitsiin. Mikään täällä ei ole huonommin, ja rahaa jää käteen yli tuplasti Suomeen verrattuna.
Onnea vaan sinne köyhälistön loskakasaan. Anonyymi kirjoitti:
Järjettömän kokoisesta julkisesta sektorista johtuva järjetön verotus, ja siitä johtuva onneton ostovoima, sai minut muuttamaan Sveitsiin. Mikään täällä ei ole huonommin, ja rahaa jää käteen yli tuplasti Suomeen verrattuna.
Onnea vaan sinne köyhälistön loskakasaan.Mutta sairastu siellä tai tee lapsia.. sit ei rahasi riitä.. joten pidä tunkkis.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mutta sairastu siellä tai tee lapsia.. sit ei rahasi riitä.. joten pidä tunkkis.
Sairaanhoito on ilmaista, lapsista en tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairaanhoito on ilmaista, lapsista en tiedä.
Koulu voi alkaa jo 4v (riippuen missä päin Sveitsiä asuu) eli lastenhoitoa ei tarvita kovin pitkään.
Anonyymi kirjoitti:
Koulu voi alkaa jo 4v (riippuen missä päin Sveitsiä asuu) eli lastenhoitoa ei tarvita kovin pitkään.
Noh olin lukevani netistä, että Sveitsin sosiaaliturva on Euroopan häntäpäässä.
Huonompi juttu, jos sitä joskus tarvii.
No kun sulla on niin pieni vero, pystynet laittamaan sivuun pahan päivän varalle.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Noh olin lukevani netistä, että Sveitsin sosiaaliturva on Euroopan häntäpäässä.
Huonompi juttu, jos sitä joskus tarvii.
No kun sulla on niin pieni vero, pystynet laittamaan sivuun pahan päivän varalle.Pitihän tuokin tarkistaa. Työttömyyskorvaus on 70%-80% palkasta, max. 520 päivää. Muista sosiaalietuuksista en tiedä.
Anonyymi kirjoitti:
Pitihän tuokin tarkistaa. Työttömyyskorvaus on 70%-80% palkasta, max. 520 päivää. Muista sosiaalietuuksista en tiedä.
En tarkemmin jaksanut tarkistaa. Vähän luin netistä ja oli joku listaus jossa listattiin sosiaaliturvaa .. Sveitsi oli kolmen huonoimman joukossa. Ymmärtääkseni.
Mutta väliäkö tuon oikeasti. Eikös ole kuitenkin parasta että sinä viihdyt siellä ja sun on hyvä olla. Joko olet kansalainen?
Joo mä oon sitä mieltä että ne ketkä väittää että täällä on asiat huonosti elää vain omasss suomi kuplassaan eivätkä käsitä millaista elämä monessa muussa paikassa on.🙂.
Varmaan enin osa elääkin jossain negativismikuplassaan, joillain ehkä on sitten kokemusta muualta ja pätevyyttä arvioida että sopiiko Suomi itelle.
Varmaan enin osa elääkin jossain negativismikuplassaan, joillain ehkä on sitten kokemusta muualta ja pätevyyttä arvioida että sopiiko Suomi itelle.
Joo jos on tietoa että omasta mielestä jossain muualla on paremmin niin ei muuta kuin sinne sitten vaan. Ja vaikka ei tietoa olisikaan on vapaa lähtemään koittaan mitä se muualla on. Toki ei nuokaan sitä tarkoita etteikö suomesta kokoajan kannattaisi yrittää vielä parempaa paikkaa elää tehdä koska ei täälläkään elämä täydellistä ole.🙂.
Mikkojuhan kirjoitti:
Joo jos on tietoa että omasta mielestä jossain muualla on paremmin niin ei muuta kuin sinne sitten vaan. Ja vaikka ei tietoa olisikaan on vapaa lähtemään koittaan mitä se muualla on. Toki ei nuokaan sitä tarkoita etteikö suomesta kokoajan kannattaisi yrittää vielä parempaa paikkaa elää tehdä koska ei täälläkään elämä täydellistä ole.🙂.
Se vaan se täydellisyys on vaikea saavutettava, mutta tavoitella tietty kannattaa.
Se vaan se täydellisyys on vaikea saavutettava, mutta tavoitella tietty kannattaa.
Mahdotonta se onkin mutta ei tosiaan tarkoita tässä asiassa etteikö siihen kannattaisi pyrkiä.🙂.
- Anonyymi
En jaksanu sitä kokonaan lukea. Los Angeless on jossain kaukana, em tiedä onks ees oikeesti olemassa, muussa kuin kauniissa rohkeissa. En mä sitäkään sarjaa täysin totena pidä. Mutta Los angeless on myös esikaupunki Madridissa. Ja Madridissa on melkein joka korttelissa terveyskeskus ja on työttömien ruokailu paikkoja. Että ei ne asiat ihan huonosti muussa maailmassa ole. Mutta suomestakin saatais täydellinen ihan pikku konsteilla. ensin unohdettais toi säävarma sähköverkko ja saatais sähkölaskut kuriin. sitten pikkusen lisärahotusta tieverkkoon ja yritysten verotus kuntoon, ettei kaikki työpaikat valuisi itä blokkiin tai kiinaan. Lasten koulutus ja muut asiat kuntoon, sijoitusta tulevaan, ei menneisyyteen eli meihin vanhoihin.
- Anonyymi
No niin on! Näin olen aina tuumaillut ja sittemmin myös todennut.
- SheenaOmalla suppealla lomailukokemuksellakin asia on tullut selväksi enkä ole vielä edes Jenkkeihin asti kerinnyt. Kotona hyvä ja omassa kotona vielä parempi 😉
- Anonyymi
Olen jonkin aikaa jenkkilässä asustellut nuorena ja nähnyt siellä myös tuon nurjan puolen. Mieleeni jäi eräs hyvin iäkäs ja huonokuntoinen vanha herra, joka asui hoitokodin sijaan motellissa, koska se tuli halvemmaksi. Miehen ollessa päivittäisellä kävelyllään jäimme aina juttelemaan. Mikäli hän olisi ollut nuorempi, olisin varmaan rakastunut, kerrassaan valloittava persoona! Mieleen jäi myös nuori, uskomattoman kaunis nainen, joka elätti itsensä prostituution avulla, koska hänellä ei ollut varaa kouluttautua eikä hän nähnyt muuta keinoa selvitä. Muistan 6-vuotiaan pikkutytön, joka eli matkalaukkuelämää isänsä kanssa (isä teki pätkätöitä raksalla ja muuttivat sen mukaan) ja jonka äiti oli vankilassa ja kohdellut tytärtään julmasti, minkä takia hän pelkäsi naisia. Se tunne, kun tämä tyttö hymyhuulin toi minulle näytille koulusta saamansa vihreän kortin hyvästä käyttäytymisestä, oli niin sydäntä lämmittävä. Muistan myös sen nuoren miehen, kenen kanssa juttelin aamuyön tunteina rannalla ja kuuntelin hänen elämäntarinaansa, miten hän jo lapsesta asti oli vetänyt huumeita äitinsä kanssa. Hän olisi halunnut irti huumeista, kouluttautua automekaanikoksi, mutta hänellä ei ollut siihen varaa. Hän kyseli paljon Suomesta ja kerroin hänelle millaista täällä on. "Asuisinpa Suomessa" hän sanoi niin luovuttaneella äänellä, etten osannut sanoa siihen mitään..
Kaikkialla on surullisia kohtaloita, mutta jokaisella noista tapaamistani ihmisistä olisi ollut paremmat mahdollisuudet parempaan elämään Suomessa. Joten olen aivan samaa mieltä kanssasi, täällä on asiat todella hyvin vaikkei Suomikaan täydellinen ole. Olen silti monesta asiasta todella kiitollinen, mitä meillä Suomessa on. Kun on kuunnellut kollegoiden kertomuksia muualta, ymmärtää miten hyvässä asemassa olemme monessa asiassa. Jenkeissä ei tarvitse kuin sairastua, niin voit pahimassa tapuksessa lyhyessä ajassa menettää kotisi ja joutua kadulle. Perhe-elämän ja työn yhdistäminen on vaikeaa erityisesti naisille ja kaduilla pyörii psykoosipotilaita ja huumeista sekaisin olevia melkein kaikkialla paitsi hienostoalueilla. Eikä etelä-euroopassakaan kaikki asiat ole ihanteellisesti.
Täällä kuitenkin sairauden hoito on lähes ilmaista (todellisin kuluihin nähden), koulutus on ilmainen ja hyvä tasoinen, sosiaaliturvalla pysyy hengissä, vaikka elämä onkin tiukkaa, ansiosidonnainen antaa mahdollisuuden etsiä töitä tosi pitkään ennen kuin tulot tippuu rajusti, sairaslomat on useimmiten 2vko-1kk täydellä palkalla, pitkän äitiysloman voi pitää ja sen taso on hyvä, irtisanomisuoja on hyvä ja työaikaa seurataan eikä 12h päiviä odoteta tehtävän ilmaiseksi, nuorien asunnon ostoa tuetaan valtion takauksella ja asumistuki mahdollistaa omaan kotiin muuttamisen jo opiskeluaikana. Monta asiaa mitä meillä pidetään itsestään selvyytenä tai jopa moititaan. Muistan 36v espanjalaisen kollegan, joka Suomeen töihin tullessa ekaa kertaa asui yksin yksiössä ja toisen, jonka siskon perhe asui vanhempien nurkissa, koska omaan asuntoon ei ollut mahdollisuuksia.
Meillä on täällä monta asiaa, josta pitäisi olla ylpeitä ja tyytyväisiä.Juuri näin. Meillä on asiat uskomattoman hyvin, sitä ei vaan aina muista kun ne edut tippuu käteen kuin Manulle illallinen.
Juuri näin. Meillä on asiat uskomattoman hyvin, sitä ei vaan aina muista kun ne edut tippuu käteen kuin Manulle illallinen.
Niinhän se on! Itse olen kyllä sosiaaliturvan fani! On hyvä, että se takaa elämiseen kuuluvat perusasiat kuten ihan perusruoka, lääkkeet, asuminen, lasten kohtuulliset tarpeet yms.
Citrinella kirjoitti:
Niinhän se on! Itse olen kyllä sosiaaliturvan fani! On hyvä, että se takaa elämiseen kuuluvat perusasiat kuten ihan perusruoka, lääkkeet, asuminen, lasten kohtuulliset tarpeet yms.
Kyllä, mielelläni maksan veroja siitä ilosta että globaalisti katsoen meillä on Suomessa asiat varsin hyvin 😊
- Anonyymi
En pelännyt losissa yhtään. Ihmeellisin paikka, missä olen koskaan käynyt. En tosin mennyt kaikkein pahimmille alueille. Omituisia höpöttäjiä siellä oli joka paikassa kannabiksen takia. Jos pitäisi liikkua vaikka Turun keskustassa viikonloppuna yöllä yksin, niin sitten kyllä pelkäisin. En tuolla.
- Anonyymi
Demokraattien luoma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5501797Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18877- 84873
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101806Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50729- 63715
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2707- 63676
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74628- 65543