Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Verenpaineet parantui,iso vaikutus oloon,mistä ne tuli

Anonyymi-ap

Verenpaineilla on näköjään erittäin suuri merkitys siihen minkälainen on olo.
Olen niitä aikaisemmin mittaillut vain joskus satunnaisesti.
Verenpaineeni ja vointi on parantunut aina ennenkin kun olen syönyt terveellisesti,mutta en ole tiennyt sitä että se on verenpaineen alenemisen ansiota.
Esim aamuerektiot on tulleet takaisin.Sitä ei silloin ollut kun oli verenpainetta.Korkea verenpaine saattaa tehdä miehestä impotentin.

Verenpaineet nousi silloin kun söin vähän liikaa ja lihoin vähän.
Ne EI OLE nousseet silloin kun olen liikkunut paljon ja PAINO ON PYSYNYT SAMASSA vaikka olen syönyt paljon 3500- 4500 kaloria päivässä.

Yläpaine on nyt aamulla 117 ja pyöräilyn jälkeen päivällä se on vain 105-107 ilta 112-127

Olotila ja vire on nyt huomattavasti parempi kuin silloin kun aamulla yläpaine oli 133-135

Verenpaineeni NOUSI silloin kun söin päivän aikana kaksi runsasta ateriaa joissa oli reilusti suolaa
Karkkila oli pääasiassa salmiakki.Söin monestikkin päivässä 8 salmiakkilakritsipatukkaa.
Sekä leipää ja karjalanpiirakoita joissa on PALJON SUOLAA.

Nyt kun verenpainetta ei ole olen käyttänyt suolaa 80 prosenttia vähemmän kuin ennen ja en ole syönyt salmiakkia.
Verenpaineet nousi siltikin vaikka harrasti paljon liikuntaa LIHOMISEN AIKANA Silloin kun söin 4500 kaloria ne nousi kerralla paljon ja se vaikutti niin että liikuntahaluja loppui enkä mennyt lenkille.
Nyt kun verenpaineet on alhaiset liikuntahalut on
olleet hyvät.

Suomessa 70 prosenttia ihmisistä on ylipainoisia ja miljoonalla ihmisellä on verenpainetta.
Se on paljon koska ihmisiä täällä on vain 4- 5 miljoonaa.

154

1563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Verenpaineen kannalta lakritsin turvallinen saanti on vain 30 g päivässä ja tuo on anglosaksisella lakritsilla jossa lienee lakritsiuutetta vähemmän kuin meillä. Tuommoinen 160 g lakritsia päivässä on järkyttävä määrä jo energiankin takia.

      Kun syöt päivässä jotain 2.5 kg ruokaa niin saat siitä ruokasuolaa noin 20 g. Vaihda mineraalisuolaan ja syö enemmän salaatteja ilman suolaisia ruoka-aineita. Hassuna yhteensattumana salastin nimi tulee sananasta sal ja se tarkoitti aikoinaan suolakasviksia.

      • Anonyymi

        Mulla 78v on yli 90 vuotiaan munuaiset, yksi syy kun olen syönyt mineraalisuolaa.

        Mitään ruokaohjeita ei ole annettu, mutta itse olen alkanut välttelemään munuaispotilaalle sopimattomia ruokia.

        "Mineraalisuolaa ei munuaisten vajaatoimintaa sairastaville suositella, koska siinä natriumia on korvattu kaliumilla."


    • Anonyymi

      Verenpainetta olis hyvä olla jonkun verran, että pysyy elossa.🙂

      Mutta totta että iän myötä verenpaineet tuntuu kohoavan kaikilla. Syystä jos toisesta. Kaliumia ja magnesiumia olen alkanut itse napata tuon mineraalisuolaan vaihtamisen lisäksi.
      Magnesium vaikuttaa myös hermostoon ja uneen, ja ja unettomuus ja sitä kautta stressitasojen nousu nostaa myös verenpainetta. Kierre tulee helposti. Magnesium kuluu herkästi, liikasantia ei tule koska maha ripuloi liiasta. Jos nukkuu hyvin, se on hyvä merkki vähän joka asiassa. Itsellä stressitasot lähtee kohoamaan helposti ja palautuminen on hankalaa välillä.

      Mua suorastaan suututtaa, että määrätään heti verenpaine- ym lääkkeet vaikka vika olisi juuri esim siinä, että saa heikosti jotain ravinnetta, magnesiumia tai kaliumia. Tai rautaa jne. Tai on vaan uupunut työstä eikä palaudu. Monesti vika on helposti korjattavissa ilman lääkettä, mutta lääkärit ei kannusta tähän. Puhutaan kohonneen verenpaineen kohdalla vaan suolan vähentämisestä mutta se on vain osatotuus. Mulla on vielä tää superlääke marja-aronia käytössä. Pakastimessa riittää seuraavaan satoon. Sen on myös todettu laskevan verenpainetta, mutta eihän sitä kannata edullisena ja jopa ilmaisena suositella jos voi määrätä lääkkeet. Toki jotkut mielummin syökin lääkettä kuin muuttaa elintapojaan vähääkään. Jos on tykästynyt johonkin herkkuun, vaikea siitä on luopua. Lakritsi tai salmiakki ei ole kuulunut itsellä mihinkään ykkösherkkuihin, niin ei ole ollut hankaluutta. Tosin söin NellieDellies -karkkia sen sokerittomuuden ja hiilarittomuuden takia jossain kohtaa mutta se nosti verenpaineen. Oli jätettävä pois. Enempi huomiota itsellä pitää kiinnittää juuston käyttöön. Se on ykkösongelma, jos jotain on. Tosin kun en maitoa lainkaan juo, pitää kalsiumkin jostain saada. Mutta Finelin perusteella juustoa on tarkkailtava.

      Vielä 10-15v sitten kiistettiin D-vitamiinin saannin noston tarpeellisuus. Mielummin määrättiin lukuisat lääkkeet, joita tuli sairastumisista ja peloteltiin että suorastaan kuolee kun syö D-vitamiinia yli 10 mikrogrammaa. Nostin itse tason n. 15v sitten 50 mikrogrammaan enkä ole juuri sairastellut. Muistan hyvin tuolta avantouintipalstalta (olen nimimerkki 1.vuoden noviisi) kun aloitin avantouinnin kun sairastelin. Avantouinti ei auttanut siinä kohtaa mutta kun aloin syödä Deetä, terveys koheni valtavasti. Loput Deestä tulee ruuasta. Talviaikaan 100 mikrog. Kun jätin Deet pois kokonaan kuukausiksi viime kesästä, tuli korona kahden vuoden onnistuneen välttämisen jälkeen. Vielä ennen D-vitamiinipolemiikkia olin 3 kertaa vuodessa sairas. Nyt Deestäkin ollaan jo toista mieltä.

      Stressi ja vaikka kova liikunta jne syö elimistöstä suojaravinteita. Vaikka väitetään että ravinnosta saa tarpeellisen, ravinteet kuluu eri ihmisillä eri tavalla, imeytyy eri tavalla ja sairaudet jne vaikuttaa palettiin. Minusta on ihan viisasta nauttia lisäravinteita, jos ei niistä haittaakaan ole. On aika epämääräistä väittää, että "suomalaiset saa sitä ja sitä riittävästi ravinnosta" kun riippuu täysin siitä mitä kullakin siihen ravintoon ylipäätään sisältyy.

      Aiemminkin olen viitannut vanhusläheiseeni, joka mulle aina totesi kun aloin saarnata jostain, että "tavallisesta ravinnosta saa kaiken tarvittavan". Hänen tavallinen ravinto käsitti vehnäkorppuja, pullaa, sokeria ja keksejä (läpi päivän) ja mikroaterioita. Ei vihanneksia tms tuoretta, proteiininlähdettä, tai mitään mistä saisi suojaravintoaineita. Hän oli vanhan kansan miehiä, jolke oli koulussa opetettu että energiapitoisuus = ravinto. Joutui sairaalaan aliravitsemuksesta, kun ei pysynyt enää pystyssä. Hänellekin oli viimein määrätty D-vitamiinivalmiste. Että niin se maailma ja faktat muuttuu.


      T kn

      • Anonyymi

        »Vielä 10-15v sitten kiistettiin D-vitamiinin saannin noston tarpeellisuus. Mielummin määrättiin lukuisat lääkkeet, joita tuli sairastumisista ja peloteltiin että suorastaan kuolee kun syö D-vitamiinia yli 10 mikrogrammaa. Nostin itse tason n. 15v sitten 50 mikrogrammaan enkä ole juuri sairastellut. Muistan hyvin tuolta avantouintipalstalta (olen nimimerkki 1.vuoden noviisi) kun aloitin avantouinnin kun sairastelin. Avantouinti ei auttanut siinä kohtaa mutta kun aloin syödä Deetä, terveys koheni valtavasti. Loput Deestä tulee ruuasta. Talviaikaan 100 mikrog. Kun jätin Deet pois kokonaan kuukausiksi viime kesästä, tuli korona kahden vuoden onnistuneen välttämisen jälkeen. Vielä ennen D-vitamiinipolemiikkia olin 3 kertaa vuodessa sairas. Nyt Deestäkin ollaan jo toista mieltä.»

        On useita järkeenkäypiä syitä, miksi D-vitamiinilisä olisi terveyttä edistävää. Mutta nämä toiveet eivät sitten ole kuitenkaan realisoituneet tutkimuksissa, joita on tehty innokkaasti.

        Sinulla n=1, kun sen pitäisi olla yli 10 000.

        Tässä Juhani Knuutin D-vitamiinidebatti. https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/debattivaite-1-suomen-d-vitamiinisuositukset-ovat-nykyisessa-koronatilanteessa-liian-alhaiset/ Pystytkö lukemaan sitä kiihkottomasti?

        Itse käytän D-vitamiinia kuitenkin 50 mikrogrammaa päivässä (aiemmin 25 mikrogrammaa).


      • Anonyymi

        »Mua suorastaan suututtaa, että määrätään heti verenpaine- ym lääkkeet vaikka vika olisi juuri esim siinä, että saa heikosti jotain ravinnetta, magnesiumia tai kaliumia. Tai rautaa jne. Tai on vaan uupunut työstä eikä palaudu. Monesti vika on helposti korjattavissa ilman lääkettä, mutta lääkärit ei kannusta tähän. Puhutaan kohonneen verenpaineen kohdalla vaan suolan vähentämisestä mutta se on vain osatotuus. »

        Lääkehoitoa suositellaan nykyisin ainakin Käyvän hoidon mukaan vasta, jos elintapamuutokset eivät auta.

        »Lääkehoitoa suositellaan, jos vastaanotolla mitattu systolinen painetaso on elintapahoidoista huolimatta ≥ 140 mmHg tai diastolinen ≥ 90 mmHg ja
        kotona itse mitattu systolinen painetaso on ≥ 135 mmHg tai diastolinen painetaso ≥ 85 mmHg tai verenpaineen pitkäaikaisrekisteröinnissä systolisen paineen päivätaso on ≥ 135 mmHg tai diastolinen päivätaso ≥ 85 mmHg.»

        https://tinyurl.com/3v6btd6e

        Sitä paitsi verenpainelääkkeet vähentävät tutkitusti myös muita sairauksia. En tiedä päteekö se perusterveisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Vielä 10-15v sitten kiistettiin D-vitamiinin saannin noston tarpeellisuus. Mielummin määrättiin lukuisat lääkkeet, joita tuli sairastumisista ja peloteltiin että suorastaan kuolee kun syö D-vitamiinia yli 10 mikrogrammaa. Nostin itse tason n. 15v sitten 50 mikrogrammaan enkä ole juuri sairastellut. Muistan hyvin tuolta avantouintipalstalta (olen nimimerkki 1.vuoden noviisi) kun aloitin avantouinnin kun sairastelin. Avantouinti ei auttanut siinä kohtaa mutta kun aloin syödä Deetä, terveys koheni valtavasti. Loput Deestä tulee ruuasta. Talviaikaan 100 mikrog. Kun jätin Deet pois kokonaan kuukausiksi viime kesästä, tuli korona kahden vuoden onnistuneen välttämisen jälkeen. Vielä ennen D-vitamiinipolemiikkia olin 3 kertaa vuodessa sairas. Nyt Deestäkin ollaan jo toista mieltä.»

        On useita järkeenkäypiä syitä, miksi D-vitamiinilisä olisi terveyttä edistävää. Mutta nämä toiveet eivät sitten ole kuitenkaan realisoituneet tutkimuksissa, joita on tehty innokkaasti.

        Sinulla n=1, kun sen pitäisi olla yli 10 000.

        Tässä Juhani Knuutin D-vitamiinidebatti. https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/debattivaite-1-suomen-d-vitamiinisuositukset-ovat-nykyisessa-koronatilanteessa-liian-alhaiset/ Pystytkö lukemaan sitä kiihkottomasti?

        Itse käytän D-vitamiinia kuitenkin 50 mikrogrammaa päivässä (aiemmin 25 mikrogrammaa).

        Muistathan mikä tappelu tästä taannoin oli jos seurasit vitamiinikeskustelua?

        Väitettiin kiven kovaan että 7 mikrogrammaa riittää kun se on joskus näin päätetty. Ja että jos menee yli niin tulee elinvaurioita. Kun Antti Heikkilä esimerkiksi kritisoi alhaista D-vitamiinin saantia, häntä vastaan hyökättiin raivokkaasti ihan vaan kun siihen oli totuttu ja se oli luvallista pitää Heikkilää höyrähtäneenä muista syistä. Kukaan ei pitänyt höyrähtäneenä niitä jotka kiisti D-vitamiinin suojan infektioilta. Nythän on sitten viimeinkin koronakurimuksessa todettu että Heikkilä oli oikeassa. 🙂 Olisi vain ajoissa myönnetty tämä asia josta kuitenkin muualta on ollut paljon näyttöä ja määrätty D-vitamiinia isommat annokset, niin moni koronakuolema olisi ehkä välttynyt. Suuri D-vitamiiniannos suojaa infektioilta.

        Tämä arvovaltakiistely avasi ainakin mun silmäni sille, kuinka virallinen terveydenhoito usein menee metsään vain sen takia ettei uskalleta kyseenalaistaa auktoriteetteja. On tietyt auktoriteettiaseman itselleen saaneet joita pidetään jumalina. Eivät he välitä ihmisistä. Vain omasta kunniasta, vallasta, huomiosta ja rahasta.

        Lääkärikunnassa tämä on tavallista. Lääkärien arvovaltataisteluissa ei potilaan terveydellä eikä hengellä ole mitään merkitystä. On lääkäreitä jotka on ryhtyneet alalle muista syistä kuin edistämään terveyttä ja torjumaan sairautta.

        Mulla on tiedossa kolme tapausta, missä lääkärin määräämä hoito tai väärä diagnoosi on aiheuttanut potilaan kuoleman. Ei itse sairaus mutta väärät lääkkeet ja lääkärin usko omaan oikeassa oloon ettei kysynyt viisaampien, tai niiden lääkärien neuvoja, joille potilas oli tärkeä.

        Esim perheenjäsen, jolla vakava neurologinen sairaus, mutta jota ei laitettu lisätutkimuksiin kun lääkäri oli varma, että hänellä on joku nielun löystymä jota leikattiin. Tästä ei ollut mitään apua mutta sitä toistettiin kuitenkin ja koska ei ollut mitään apua niin selitys oli että läheiseni on "liian vanha". Sairaus todettiin kun joku pätevämpi sattui vilkaisemaan papereita. Oli vaan liika myöhäistä. On tärkeää että vanhuksen rahat menee lääkkeisiin, ei terveydenhoitoon. Pekka Puskakin totesi: "säästäkää rahanne lääkkeisiin". Minusta kannattaisi satsata hyvään ravintoon ja elämään sekä terveyden säilyttämiseen, mutta tämä ei ole kaikkien auktoriteettien pyrkimys.

        Tai sitten yksi ystävä, jolle määrätyt lääkkeet aiheuttivat niin vakavan imeytymishäiriön että ystäväni kuoli periaatteessa nälkään eli ravintoaineiden puutoksiin. Mikään ei enää imeytynyt vatsasta. Silti lääkkeitä määrättiin.

        Mut mitä näistä, nämähän on lääkärille vaan potilaita tai tutkimusaineistoa. Mut aina jonkun meidän muiden rakkaita.

        T kn


      • Anonyymi

        Monipuolisesta ravinnosta saa kaiken tarvitsemansa, eikä mitään pitäisi alkaa nauttimaan jos eiole puutosta todettu.
        Luonnontuote kaupat tienaa kun ihmiset uskovat kaikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistathan mikä tappelu tästä taannoin oli jos seurasit vitamiinikeskustelua?

        Väitettiin kiven kovaan että 7 mikrogrammaa riittää kun se on joskus näin päätetty. Ja että jos menee yli niin tulee elinvaurioita. Kun Antti Heikkilä esimerkiksi kritisoi alhaista D-vitamiinin saantia, häntä vastaan hyökättiin raivokkaasti ihan vaan kun siihen oli totuttu ja se oli luvallista pitää Heikkilää höyrähtäneenä muista syistä. Kukaan ei pitänyt höyrähtäneenä niitä jotka kiisti D-vitamiinin suojan infektioilta. Nythän on sitten viimeinkin koronakurimuksessa todettu että Heikkilä oli oikeassa. 🙂 Olisi vain ajoissa myönnetty tämä asia josta kuitenkin muualta on ollut paljon näyttöä ja määrätty D-vitamiinia isommat annokset, niin moni koronakuolema olisi ehkä välttynyt. Suuri D-vitamiiniannos suojaa infektioilta.

        Tämä arvovaltakiistely avasi ainakin mun silmäni sille, kuinka virallinen terveydenhoito usein menee metsään vain sen takia ettei uskalleta kyseenalaistaa auktoriteetteja. On tietyt auktoriteettiaseman itselleen saaneet joita pidetään jumalina. Eivät he välitä ihmisistä. Vain omasta kunniasta, vallasta, huomiosta ja rahasta.

        Lääkärikunnassa tämä on tavallista. Lääkärien arvovaltataisteluissa ei potilaan terveydellä eikä hengellä ole mitään merkitystä. On lääkäreitä jotka on ryhtyneet alalle muista syistä kuin edistämään terveyttä ja torjumaan sairautta.

        Mulla on tiedossa kolme tapausta, missä lääkärin määräämä hoito tai väärä diagnoosi on aiheuttanut potilaan kuoleman. Ei itse sairaus mutta väärät lääkkeet ja lääkärin usko omaan oikeassa oloon ettei kysynyt viisaampien, tai niiden lääkärien neuvoja, joille potilas oli tärkeä.

        Esim perheenjäsen, jolla vakava neurologinen sairaus, mutta jota ei laitettu lisätutkimuksiin kun lääkäri oli varma, että hänellä on joku nielun löystymä jota leikattiin. Tästä ei ollut mitään apua mutta sitä toistettiin kuitenkin ja koska ei ollut mitään apua niin selitys oli että läheiseni on "liian vanha". Sairaus todettiin kun joku pätevämpi sattui vilkaisemaan papereita. Oli vaan liika myöhäistä. On tärkeää että vanhuksen rahat menee lääkkeisiin, ei terveydenhoitoon. Pekka Puskakin totesi: "säästäkää rahanne lääkkeisiin". Minusta kannattaisi satsata hyvään ravintoon ja elämään sekä terveyden säilyttämiseen, mutta tämä ei ole kaikkien auktoriteettien pyrkimys.

        Tai sitten yksi ystävä, jolle määrätyt lääkkeet aiheuttivat niin vakavan imeytymishäiriön että ystäväni kuoli periaatteessa nälkään eli ravintoaineiden puutoksiin. Mikään ei enää imeytynyt vatsasta. Silti lääkkeitä määrättiin.

        Mut mitä näistä, nämähän on lääkärille vaan potilaita tai tutkimusaineistoa. Mut aina jonkun meidän muiden rakkaita.

        T kn

        ”Olisi vain ajoissa myönnetty tämä asia josta kuitenkin muualta on ollut paljon näyttöä ja määrätty D-vitamiinia isommat annokset, niin moni koronakuolema olisi ehkä välttynyt. Suuri D-vitamiiniannos suojaa infektioilta.”

        Knuuti kuitenkin kirjoittaa:

        ”Pellisen 3. vastineen ensimmäisessä kappaleessa esiin nostettuja väestötutkimuksia vastaavia tutkimuksia on tehty runsaasti. Useimmissa on havaittu käänteinen korrelaatio D-vitamiinipitoisuuden ja Covid-sairastavuuden välillä.

        Silläkin uhalla, että nyt toistan itseäni totean, että todettu tilastollinen yhteys ei kerro mitään siitä, onko kahden muuttujan välillä syy-yhteyttä. Syynä on se, että sekoittavia tekijöitä, joita ei kaikkia voida huomioida, on yksinkertaisesti liikaa. D-vitamiinitaso voi olla yksinkertaisesti heijastuma muista elintavoista ja terveydestä, jotka taas voivat olla syy-seuraus-suhteessa sairastumisriskiin.

        Konkretisoin ilmiötä käyttämällä aikaisemmin julkaisemaani esimerkkiä. Antioksidanttien (seleenin, E-vitamiinin, A-vitamiinin ja karotenoidien) veripitoisuudet ovat tutkitusti pienempiä syöpäpotilailla muuhun väestöön verrattuna. Mitä korkeampia ovat ravinnon antioksidanttien saanti tai veripitoisuus, sitä matalampi on tiettyjen syöpien esiintyvyys.

        Näiden havaintojen perusteella tehtiin monia hoitotutkimuksia. Niistä tehdyssä Cochrane-analyysissä oli mukana 296 707 ihmistä satunnaistettuna joko antioksidanttihoitoon tai lumehoitoon tai ei mihinkään hoitoon. Hoitoryhmissä kuoli seuranta-aikana yli 2500 ihmistä ”liikaa”, eli antioksidanttihoito lisäsi kuolleisuutta merkittävästi.

        Tässä tapauksessa väestössä havaittu ”hyöty” konkretisoitui haittana hoitotutkimuksissa.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monipuolisesta ravinnosta saa kaiken tarvitsemansa, eikä mitään pitäisi alkaa nauttimaan jos eiole puutosta todettu.
        Luonnontuote kaupat tienaa kun ihmiset uskovat kaikkeen.

        "Monipuolisesta ravinnosta saa kaiken tarvitsemansa,"

        Minä syön monipuolisesti fasupaloja,lidlin halpaa hedelmätoffeeta,mandikkakakkua,käöretorttua,vsnilia jäätelyä,maradou suklaata,suklaa leksrjä ja käytän mononlämmittimiä.Niillä laihtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monipuolisesta ravinnosta saa kaiken tarvitsemansa, eikä mitään pitäisi alkaa nauttimaan jos eiole puutosta todettu.
        Luonnontuote kaupat tienaa kun ihmiset uskovat kaikkeen.

        "Monipuolisesta ravinnosta saa kaiken tarvitsemansa, eikä mitään pitäisi alkaa nauttimaan jos eiole puutosta todettu.
        Luonnontuote kaupat tienaa kun ihmiset uskovat kaikkeen."

        Se oliskin kiva kun TUTKITTAISIIN EKAKSI onko puutosta jostain! Mutta kun ei tutkita. Jos mulla olis tutkittu että on ferritiinit alakantissa niin olis jäänyt turhat lääkkeet, joihin olin itsekin kuolla, määräämättä ja ja 3 v elämästä säästynyt muuhun kuin kitumiseen ja työkyvyttömyyteen.

        T kn


    • Anonyymi

      Tämmöinenkin löytyi:

      "Sokerin runsas syöminen voi huonontaa verenpainetta ja kolesteroliarvoja.
      Julkaistu 4.6.2014
      Verenpaine ja kolesteroliarvot saattavat huonontua runsaasta sokerin syömisestä, tuore uusiseelantilaistutkimus osoittaa. Yhteys havaitaan riippumatta ylipainosta.

      Tutkijat tekivät havaintonsa yhdistämällä 39 tutkimuksen aineistot ja analysoimalla ne uudelleen."

      https://www.terve.fi/artikkelit/76830-sokerin-ahmiminen-voi-nostaa-verenpainetta-ja-kolesterolia

      T kn

      • Anonyymi

        Jutussa mainittu esitutkimuksen linkki oli poistettu, mutta saman tutkimuksen varsinainen linkki on tässä: https://sci-hub.se/10.3945/ajcn.113.081521

        »In conclusion, this systematic review and meta-analyses provide evidence that dietary free sugars influence blood pressure and serum lipids independently of the effect of sugars on body weight. Although effects of sugars on blood pressure and lipids are relatively modest, our findings support the idea that reducing free-sugar intakes might be expected to reduce blood pressure and serum lipids»


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa mainittu esitutkimuksen linkki oli poistettu, mutta saman tutkimuksen varsinainen linkki on tässä: https://sci-hub.se/10.3945/ajcn.113.081521

        »In conclusion, this systematic review and meta-analyses provide evidence that dietary free sugars influence blood pressure and serum lipids independently of the effect of sugars on body weight. Although effects of sugars on blood pressure and lipids are relatively modest, our findings support the idea that reducing free-sugar intakes might be expected to reduce blood pressure and serum lipids»

        "Runsas sokerin syöminen tekee ihmisestä tyhmän"

        Mitäs sanoo tähän karkkien voimaan vannova hiihtäjä/pyöräilijä? ,,😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Runsas sokerin syöminen tekee ihmisestä tyhmän"

        Mitäs sanoo tähän karkkien voimaan vannova hiihtäjä/pyöräilijä? ,,😆

        Kukaan ei ole sellaista sanonut tässä ketjussa. Haluaisitko perustaa asiallesi oman ketjun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Runsas sokerin syöminen tekee ihmisestä tyhmän"

        Mitäs sanoo tähän karkkien voimaan vannova hiihtäjä/pyöräilijä? ,,😆

        Lue tarkemmin mitä aloituksessa ja kirjoitin.
        Runsas terveellinen syöminen EI siis nosta verenpainetta vaikka söisi karkkia jos syö sitä kohtuudella.JOS KULUTTAA kaiken syömässä ruuan liikkumalla.

        LIIKA SOKERIN SYÖNTI NOSTAA VERENPAINETTA JA KOLESTROOLIA
        https://www.terve.fi/artikkelit/76830-sokerin-ahmiminen-voi-nostaa-verenpainetta-ja-kolesterolia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Runsas sokerin syöminen tekee ihmisestä tyhmän"

        Mitäs sanoo tähän karkkien voimaan vannova hiihtäjä/pyöräilijä? ,,😆

        Mistä sellainen sanonta tulee ????
        Tunnen yhden miehen joka syö karkkia melkein jokapäivä, siis sokeririippuvainen, ja älykkäämpää ihmistä saa hakea.
        Sokerista pauhataan liikaa, kohtu kaikessa on avainsana.
        Sitten noista vitamiineista huopaaminen, verikokeessa ei näy puutosta mistään elekrolyyteistä niin miksi syödä vitamiineja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sellainen sanonta tulee ????
        Tunnen yhden miehen joka syö karkkia melkein jokapäivä, siis sokeririippuvainen, ja älykkäämpää ihmistä saa hakea.
        Sokerista pauhataan liikaa, kohtu kaikessa on avainsana.
        Sitten noista vitamiineista huopaaminen, verikokeessa ei näy puutosta mistään elekrolyyteistä niin miksi syödä vitamiineja.

        "Mistä sellainen sanonta tulee ????
        Tunnen yhden miehen joka syö karkkia melkein jokapäivä,"

        Onko se sama joka väittää että mononlämmittimet auttaa laihduttamisessa? Fiksu kaveri on. Näyttää varmaan hyvältä alasti. Ainakin jos saa viimeistään ensi viikolla ne veitsenterävät vatsalihakset. 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Runsas sokerin syöminen tekee ihmisestä tyhmän"

        Mitäs sanoo tähän karkkien voimaan vannova hiihtäjä/pyöräilijä? ,,😆

        Sanon että syön joka päivä karkkia enkä ole läski eikä sokeri ole tyhmistänyt minua lainkaan vaan vatsalihakseni ovat viikon päästä VEITSENTERÄVÄT,ensin pitää saada vain läskit pois.Jätän nyt vain karkkia syömättä PUOLET vähemmän ja fasupaloja ja kääre torttua syön 793,21 g päivässä.Päälle täytekakkukahvit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sellainen sanonta tulee ????
        Tunnen yhden miehen joka syö karkkia melkein jokapäivä, siis sokeririippuvainen, ja älykkäämpää ihmistä saa hakea.
        Sokerista pauhataan liikaa, kohtu kaikessa on avainsana.
        Sitten noista vitamiineista huopaaminen, verikokeessa ei näy puutosta mistään elekrolyyteistä niin miksi syödä vitamiineja.

        "Sitten noista vitamiineista huopaaminen, verikokeessa ei näy puutosta mistään elekrolyyteistä niin miksi syödä vitamiineja."

        Jos on puutosta vitamiineistä? Ei tavan kokeissa mitään vitamiinejä ja erektiolyyttejä mitata.


    • Anonyymi

      Verenpaineen pystyy tosiaan parantamaan aivan ruokavaliolla.
      Yläpaine oli pahimmillaan 165 .Parantumiseen meni noin kuukausi.
      On aivan tyhmää syödä verenpainelääkkeitä siksi että saa syödä suolaista ruokaa.
      Silloin kun aloin syömään reilummin suolattua ruokaa kuvittelin että ei näin pienestä vielä mitään tule ja söin vielä sitten sitä salmiakkia.Hyviä ne oli mutta ei niitä kestä syödä.

      • Anonyymi

        Stressinkin nostaa verenpainetta tilapäisesti


      • Anonyymi

        ”On aivan tyhmää syödä verenpainelääkkeitä siksi että saa syödä suolaista ruokaa.”

        Verenpainelääkkeiden teho tutkitusti heikkenee runsassuolaisella ruokavaliolla, joten lääkkeitä syövät eivät hekään voi huolettomasti käyttää suolaa


    • Anonyymi

      "Suomessa 70 prosenttia ihmisistä on ylipainoisia ja miljoonalla ihmisellä on verenpainetta"

      Hyvä että on sillä jos ei verenpainetta olisi he ei olis elävien kirjoissakaan.

    • Anonyymi

      "Verenpaineet nousi siltikin vaikka harrasti paljon liikuntaa LIHOMISEN AIKANA Silloin kun söin 4500 kaloria ne nousi kerralla paljon ja se vaikutti niin että liikuntahaluja loppui enkä mennyt lenkille."

      Verenpaine nousee liikarasituksesta eli liiasta ja väkinäisestä treenaamisesta. Jopa sydänkohtaus voi olla seurauksena.

      • Anonyymi

        Verenpaine EI NOUSE jos syöty ruoka on terveellistä JOS KULUTTAA kaiken syömässä ruuan ja EI liho.

        Verenpaineen saa lihomisesta ja liian suolaisesta ruuasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verenpaine EI NOUSE jos syöty ruoka on terveellistä JOS KULUTTAA kaiken syömässä ruuan ja EI liho.

        Verenpaineen saa lihomisesta ja liian suolaisesta ruuasta.

        Verenpaine voi tosiaankin nousta muustakin kuin ravinnosta tai suolasta. Unenpuute, stressi, liiallinen rasitus ja kova treenaaminen, joku perussairaus. Syitä nyt pitäis löytyä kun lukee. Kaliumia ja magnesiumia pitäisi saada riittävästi. Edellisiä lisäämällä voi vaikuttaa asiaan.

        Ylirasitustila eli ei palaudu eikä elimistö saa lepoa vastapainoksi, se nostaa verenpaineen ja elimistön stressitasot. Huolet ja murheet mentaalipuolella. Olen kokeillut miten meditointi vaikuttaa. Heti laski 10 pykälää molemmat lukemat, mittasin ennen ja jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verenpaine EI NOUSE jos syöty ruoka on terveellistä JOS KULUTTAA kaiken syömässä ruuan ja EI liho.

        Verenpaineen saa lihomisesta ja liian suolaisesta ruuasta.

        Ei pidä täysin paikkaansa tuo väite,on myös olemassa tressiperäistä verenpainetta.Vaikka olet hyvässäkin kunnossa nii jatkuva tressi nostaa huimasti verenpainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä täysin paikkaansa tuo väite,on myös olemassa tressiperäistä verenpainetta.Vaikka olet hyvässäkin kunnossa nii jatkuva tressi nostaa huimasti verenpainetta.

        Ihan niin, moni joka on kokenut jotain traumaattista stressaantuu herkästi ja silloin on verenpaine korkealla


    • Anonyymi

      Mutta jos elintapamuutos ei auta, silloin kannattaa käyttää lääkettä.

      Kohonneen verenpaineen alentaminen lääkkein 10/5 mmHg vähentää aivohalvauksia 30–40 % ja vakavia sepelvaltimotautitapauksia 16 % sekä pienentää sydämen vajaatoiminnan riskiä noin 40 % viidessä vuodessa.

      Eli lääkkeet eivät estä sairauksia, mutta valtakunnalisella tasolla ne ehkäisevät kauhean monta aivohalvausta ym.

      • Anonyymi

        Kyllä se elämäntapamuutos auttaa jos on lihonut vain muutaman kilon ja laihduttaa sen sitten heti pois niinkuin minäkin olen aina tehnyt.

        Verenpaine ja aivohalvaus voi tulla myös laihoille jotka syö liikaa suolaa ja salmiakkia.


    • Anonyymi

      "Verenpaineeni NOUSI silloin kun söin päivän aikana kaksi runsasta ateriaa joissa oli reilusti suolaa
      Karkkila oli pääasiassa salmiakki.Söin monestikkin päivässä 8 salmiakkilakritsipatukkaa.
      Sekä leipää ja karjalanpiirakoita joissa on PALJON SUOLAA"

      Mihin unohtui runsas sokeri sapuskassasi?

      • Anonyymi

        Huomaa hyvin ajatusmallin jota on syötetty pitkään.
        Suola nostaa verenpainetta, vai nostaako.

        On paljon ihmisiä jotka syövät reilusti suolaa eivätkä sairasta verenpainetautia, miksi?

        Fakta on että verenpaine pienenee verenpainetautia sairastaneilla kun vähentää suolaa.
        Mutta toisaalta verenpainetautiin sairastuu myös ihmisiä jotka eivat juurikaan käytä suolaa.

        Näistä asioista on tehty ihan tutkimuksia joissa on todettu nuo mainitsemani asiat.
        Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.

        Myös nuo suolasuositukset eivät yksinkertaisesti päde jokaiseen.
        Itse tein raskasta ruumiillista työtä ja esim. kesällä saatoin hikoilla 10 tuntia yhtäsoittoa.
        Kyynärtaipeet ja vaatteet olivat ihan suolan peitossa, oli pakko saada suolaa jottei tullut pää kipeäksi ja alkanut heikottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa hyvin ajatusmallin jota on syötetty pitkään.
        Suola nostaa verenpainetta, vai nostaako.

        On paljon ihmisiä jotka syövät reilusti suolaa eivätkä sairasta verenpainetautia, miksi?

        Fakta on että verenpaine pienenee verenpainetautia sairastaneilla kun vähentää suolaa.
        Mutta toisaalta verenpainetautiin sairastuu myös ihmisiä jotka eivat juurikaan käytä suolaa.

        Näistä asioista on tehty ihan tutkimuksia joissa on todettu nuo mainitsemani asiat.
        Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.

        Myös nuo suolasuositukset eivät yksinkertaisesti päde jokaiseen.
        Itse tein raskasta ruumiillista työtä ja esim. kesällä saatoin hikoilla 10 tuntia yhtäsoittoa.
        Kyynärtaipeet ja vaatteet olivat ihan suolan peitossa, oli pakko saada suolaa jottei tullut pää kipeäksi ja alkanut heikottaa.

        »Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.»

        Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa.

        En laita linkkiä enkä viitettä, koska sinäkään et laittanut omiin juttuihisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.»

        Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa.

        En laita linkkiä enkä viitettä, koska sinäkään et laittanut omiin juttuihisi.

        Toisaalta suolaa saadaan ehkä viisi kertaa se mikä elimistön tarve oikeasti on, joten ihan talonpoikaisjärjellä voi ajatella, että on riskialtista syödä mitään kivennäisainetta viisikertaisesti yli tarpeen. Suolan tarve on n. 1,5 g/vrk (todennäköisesti allekin). Tyypillinen saanti Suomessa: naiset 6,4 g/vrk, miehet 8,7 g/vrk (FinRavinto2017).

        Myös fosforia saadaan ravinnosta ylenmäärin: naiset 1357 mg/vrk ja miehet 1710 mg/vrk (lähde: FinRavinto 2017), kun suositeltu saanti on molemmilla 600 mg/vrk ja keskimääräinen tarve 450 mg/vrk.


      • Anonyymi kirjoitti:

        »Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.»

        Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa.

        En laita linkkiä enkä viitettä, koska sinäkään et laittanut omiin juttuihisi.

        Jeps. Valitettavasti suolan käytön vähentäminen on hyvin hankalaa jollei tee ruokaansa itse. Toivoisin että elintaviketeollisuus siirtyisi mineraalisuolaan.

        Aasiassa suolan käyttö on runsaampaa kuin meillä ja se näkyy aivohalvaustilastoissa.

        Pistetään vielä linkki yhteen varsin siteerattuun koostetutkimukseen: https://www.bmj.com/content/339/bmj.b4567


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.»

        Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa.

        En laita linkkiä enkä viitettä, koska sinäkään et laittanut omiin juttuihisi.

        "Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa."

        Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan.
        Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät.
        Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.

        Mutta palataan faktoihin.
        Verenpaineeseen vaikuttaa tupakointi, ylipaino, sterssi, ravinto, lääkkeet, alkoholi, univaje, huono fyysinen kunto jne.
        Nämä asiat on kaikkien tiedossa mutta jostakin kumman syystä noita ei huomioida vaan huomio kiinnittyy suolaan joka on ihmiselle välttämätön aine.

        Jos palataan noihin kulttuureihin jotka eivät käytä suolasirotinta, he etsivät suolan jostakin muualta, maaperästä, merestä, kasveista, tai jostain muualta mutta jostain he sitä hankkivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa hyvin ajatusmallin jota on syötetty pitkään.
        Suola nostaa verenpainetta, vai nostaako.

        On paljon ihmisiä jotka syövät reilusti suolaa eivätkä sairasta verenpainetautia, miksi?

        Fakta on että verenpaine pienenee verenpainetautia sairastaneilla kun vähentää suolaa.
        Mutta toisaalta verenpainetautiin sairastuu myös ihmisiä jotka eivat juurikaan käytä suolaa.

        Näistä asioista on tehty ihan tutkimuksia joissa on todettu nuo mainitsemani asiat.
        Eli suola vaikuttaa niiden ihmisten verenpaineeseen jotka ovat sairastuneet verenpainetautiin, suola ei siis aiheuta verenpainetautia.

        Myös nuo suolasuositukset eivät yksinkertaisesti päde jokaiseen.
        Itse tein raskasta ruumiillista työtä ja esim. kesällä saatoin hikoilla 10 tuntia yhtäsoittoa.
        Kyynärtaipeet ja vaatteet olivat ihan suolan peitossa, oli pakko saada suolaa jottei tullut pää kipeäksi ja alkanut heikottaa.

        Suolaa saa käyttää VAIN silloin reilummin kun hikoilee paljon.
        Tavalliselle tallaajalle joka ei hikoile paljon riittää hyvin pienet suolamäärät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Verenpainetauti on lähes tuntematon kulttuureissa, joissa ei käytetä suolaa."

        Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan.
        Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät.
        Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.

        Mutta palataan faktoihin.
        Verenpaineeseen vaikuttaa tupakointi, ylipaino, sterssi, ravinto, lääkkeet, alkoholi, univaje, huono fyysinen kunto jne.
        Nämä asiat on kaikkien tiedossa mutta jostakin kumman syystä noita ei huomioida vaan huomio kiinnittyy suolaan joka on ihmiselle välttämätön aine.

        Jos palataan noihin kulttuureihin jotka eivät käytä suolasirotinta, he etsivät suolan jostakin muualta, maaperästä, merestä, kasveista, tai jostain muualta mutta jostain he sitä hankkivat.

        »Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan. Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät. Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.»

        Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. Mitään kivennäisainetta ei ole hyvä saada viisinkertaisesti suositeltuun minimitarpeeseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan. Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät. Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.»

        Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. Mitään kivennäisainetta ei ole hyvä saada viisinkertaisesti suositeltuun minimitarpeeseen nähden.

        Tuo 0,6 g oli siis suolaa 0,6 g päivässä, ei natriumia 0,6 g päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan. Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät. Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.»

        Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. Mitään kivennäisainetta ei ole hyvä saada viisinkertaisesti suositeltuun minimitarpeeseen nähden.

        "Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. "

        Ehkä vuodepotilaalla? Entä kun harrastaa hikiliikuntaa ja tekee fyysistä työtä? Ei niin tasan säily tasapaino tuolla määrällä. Oletko koskaan harrastanut mitään liikuntaa?

        Elimistöllekö pitää sanoa että hei pärjäät 0,6 grammalla vaikka menisi taju? Koska 0,6 g pitää vaan riittää. Pelkkää vettä ei voi juoda esim kuumassa ja treenatessa.

        Kesällä patikoidessa pelkkä vesi ei pidä ainakaan minua tajuissaan vaikka toisit mitä tilastoja...

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. "

        Ehkä vuodepotilaalla? Entä kun harrastaa hikiliikuntaa ja tekee fyysistä työtä? Ei niin tasan säily tasapaino tuolla määrällä. Oletko koskaan harrastanut mitään liikuntaa?

        Elimistöllekö pitää sanoa että hei pärjäät 0,6 grammalla vaikka menisi taju? Koska 0,6 g pitää vaan riittää. Pelkkää vettä ei voi juoda esim kuumassa ja treenatessa.

        Kesällä patikoidessa pelkkä vesi ei pidä ainakaan minua tajuissaan vaikka toisit mitä tilastoja...

        T kn

        No kysymys on hieman teoreettinen. Turvallinen minimi on 1,5 g päivässä, ja siihenkin on hyvin vaikea päästä. Maidossakin on jo 1 prosentti suolaa.

        Tarkistin juuri päivän suolat:

        - silakkapihvi 2,4 g
        - piimä 1,0 g
        - ruisleipä 0,9 g
        - Härkis-rouhe 0,9 g
        - margariini 0,2 g
        - muu ruoka jokseenkin suolatonta
        - yhteensä 5,4 g, joka on varmasti tämän viikon toiseksi paras päivä (eilen taisi olla lähes suolaton tai ainakin alle 2 g)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Kannattaisi perehtyä pikkuisen tarkemmin elimistön toimintaan. Kaikki elolliset tarvitsevat suolaa, eläimet hakevat suolla mistä löytävät. Ihminen ei yksinkertaisesti elä ilman suolaa.»

        Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. Mitään kivennäisainetta ei ole hyvä saada viisinkertaisesti suositeltuun minimitarpeeseen nähden.

        Monessa ketjussa ja muissakin aihepiireissä on keskusteltu tilastoista.
        Nyt kun otit esille jonkun kulttuurin josssa ei ole verenpainetta.

        Mietitään tilannetta näissä paikoissa jossa erittäin pitkäikäisiä, varmaan myös vähän verenpainetautia.
        Mitä muuta sieltä löytyy kuin vähäinen suolan käyttö?
        Olisikohan paljon kalaa, paljon vihanneksia, lämmin, stressittömyys, nukutaan paljon, ei ylipainoa.
        Eräässä dokumentissa kerrottiin että kuka hyvänsä voi hässiä kenen eukkoa/ukkoa milloin haluaa, eli ei edes mustasukkaisuutta.

        Mites on, vaikuttaako joku näistä muista tekijöistä verenpainetautiin.

        Eli kuten on todettu hirveän moni asia vaikuttaa verenpaineeseen mutta suola on ainoa joka on nimetty ja siitä on tehty syntipukki.
        Tämä oli tiedossa siinä työryhmässäkin joka julisti suolan pannaan, suola kun oli se helpoin syyllinen.

        Kuten todettiin niin edes oikeasta määrästä natriumia ei olla yksimielisiä, toiselle riittää erittäin vähäinen ja toinen kuolee samaan annokseen.

        Kun itse tein raskasta hiostavaa työtä moitin ettei lounasravintoloiden ruuassa ole tarpeeksi suolaa.
        Nyt kun olen siirtynyt "eläkkeelle" niin moitin että lounasruuat ovat liian suolaisia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jeps. Valitettavasti suolan käytön vähentäminen on hyvin hankalaa jollei tee ruokaansa itse. Toivoisin että elintaviketeollisuus siirtyisi mineraalisuolaan.

        Aasiassa suolan käyttö on runsaampaa kuin meillä ja se näkyy aivohalvaustilastoissa.

        Pistetään vielä linkki yhteen varsin siteerattuun koostetutkimukseen: https://www.bmj.com/content/339/bmj.b4567

        Mineraalisuols on erittäin pahaa.Paljon ennemmin kannattaa laittaa oikeaa suolaa,mutta vain vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Natrium on välttämätön, mutta elimistön natriumtasapaino säilyy niinkin matalalla vuorokausiannoksella kuin 0,6 g. "

        Ehkä vuodepotilaalla? Entä kun harrastaa hikiliikuntaa ja tekee fyysistä työtä? Ei niin tasan säily tasapaino tuolla määrällä. Oletko koskaan harrastanut mitään liikuntaa?

        Elimistöllekö pitää sanoa että hei pärjäät 0,6 grammalla vaikka menisi taju? Koska 0,6 g pitää vaan riittää. Pelkkää vettä ei voi juoda esim kuumassa ja treenatessa.

        Kesällä patikoidessa pelkkä vesi ei pidä ainakaan minua tajuissaan vaikka toisit mitä tilastoja...

        T kn

        Muutama kymmenen tuhatta vuotta sitten ei ollut suolaa ja hyvin pärjättiin, samoin eiläimet pärjäävät ihan hyvin ilman suolaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kysymys on hieman teoreettinen. Turvallinen minimi on 1,5 g päivässä, ja siihenkin on hyvin vaikea päästä. Maidossakin on jo 1 prosentti suolaa.

        Tarkistin juuri päivän suolat:

        - silakkapihvi 2,4 g
        - piimä 1,0 g
        - ruisleipä 0,9 g
        - Härkis-rouhe 0,9 g
        - margariini 0,2 g
        - muu ruoka jokseenkin suolatonta
        - yhteensä 5,4 g, joka on varmasti tämän viikon toiseksi paras päivä (eilen taisi olla lähes suolaton tai ainakin alle 2 g)

        Maidossa on 109 mg suolaa per 100 g eli 0.1%.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Muutama kymmenen tuhatta vuotta sitten ei ollut suolaa ja hyvin pärjättiin, samoin eiläimet pärjäävät ihan hyvin ilman suolaa.

        Mites oli, olitko paikalla katsomassa miten pärjättiin ilman suolaa?

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005156384.html
        Tutkimustuloksia suolasta

        https://issuu.com/rajatieto/docs/aareton_maalis_1_2019/s/78404
        Historiaa suolasta.

        Faktaa on se että kautta aikokojen sulaa on hankittu jostakin.
        Syy on se settä mikään eläinkuntaan kuuluva ei elä ilman suolaa.

        Mielenkiintoista oli myös tuo tutkimus ja se että jokaista kielteistä tutkimusta kohden löytyy positiivinen julkaisu.
        Suomennettuna, ei tiedetä onko suola haitallista mutta tiedetään että suola on elintärkeää.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maidossa on 109 mg suolaa per 100 g eli 0.1%.

        Joo siinä oli huolimattomuusvirhe. Lopputulos oli kuitenkin omalta osaltani oikea, eli join litran piimää, ja siinä oli 1 gramma suolaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites oli, olitko paikalla katsomassa miten pärjättiin ilman suolaa?

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005156384.html
        Tutkimustuloksia suolasta

        https://issuu.com/rajatieto/docs/aareton_maalis_1_2019/s/78404
        Historiaa suolasta.

        Faktaa on se että kautta aikokojen sulaa on hankittu jostakin.
        Syy on se settä mikään eläinkuntaan kuuluva ei elä ilman suolaa.

        Mielenkiintoista oli myös tuo tutkimus ja se että jokaista kielteistä tutkimusta kohden löytyy positiivinen julkaisu.
        Suomennettuna, ei tiedetä onko suola haitallista mutta tiedetään että suola on elintärkeää.

        »Faktaa on se että kautta aikokojen sulaa on hankittu jostakin. Syy on se settä mikään eläinkuntaan kuuluva ei elä ilman suolaa.»

        Ihminen ei ole noin rationaalinen. Elintärkeä on eri asia kuin suuri himo. Natrium on pieninä määrinä elintärkeä, himosta ei pysty päättelemään ravintoaineen tarvetta. Jos jostain löytyisi alkoholia pulppuava lähde, niin kyllä sille lähteelle tulisi pitkä jono.

        Suolasta on muutakin hyötyä kuin maku. Siksi sitä käytetään paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siinä oli huolimattomuusvirhe. Lopputulos oli kuitenkin omalta osaltani oikea, eli join litran piimää, ja siinä oli 1 gramma suolaa.

        Olen kyllä ennenkin väittänyt, että maidossa olisi yksi prosentti suolaa. Kukaan ei ole huomauttanut. Siinä on siis 1 gramma suolaa per kilo eli eli per litra. Varsinaiset laskelmani olen tehnyt kuitenkin oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mites oli, olitko paikalla katsomassa miten pärjättiin ilman suolaa?

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005156384.html
        Tutkimustuloksia suolasta

        https://issuu.com/rajatieto/docs/aareton_maalis_1_2019/s/78404
        Historiaa suolasta.

        Faktaa on se että kautta aikokojen sulaa on hankittu jostakin.
        Syy on se settä mikään eläinkuntaan kuuluva ei elä ilman suolaa.

        Mielenkiintoista oli myös tuo tutkimus ja se että jokaista kielteistä tutkimusta kohden löytyy positiivinen julkaisu.
        Suomennettuna, ei tiedetä onko suola haitallista mutta tiedetään että suola on elintärkeää.

        Maanviljelys alkoi tuon 20 000 vuotta sitten ja sitä ennen suola tuli lähinnä ruuasta. Suolan erottaminen merivedestä oli työlästä ja sen kuljettaminen haastavaa. Kotieläimet tulivat vasta noin 7000 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maanviljelys alkoi tuon 20 000 vuotta sitten ja sitä ennen suola tuli lähinnä ruuasta. Suolan erottaminen merivedestä oli työlästä ja sen kuljettaminen haastavaa. Kotieläimet tulivat vasta noin 7000 vuotta sitten.

        Suolajärviä on aina ollut.
        Suolassa on se jännä juttu että se pakkaa kiteytymään.
        Kymmeniä tuhansia vuosia sitten ihmisiä oli vähän ja he asuivat alueilla joista jostakin sai suolaa ja välttämättömät hivenaineet.

        On aika väärä usko ettei suolaa ole luonnossa kiteisessä muodossa.

        Sitten tuo ajatus että suola olisi vain nautintoaine, kummasti tuntuu esim. kauriit nuolevan autoja jotta saavat tiesuolaa.
        Myös eläinten nuolukivet ovat metsässä suosittuja, miksi?


    • Anonyymi

      Mun paras verenpaine on ollu 135/240,parempaan en ole päässy.Tuossa paineessa toisesta silmästä sammui valo,meni pimeäksi.Kunto auka hyvä mutta työtressi oli jakuvaa,ja vielä toisten töistä pr.......le.

      • Anonyymi

        Outo lukema tuo 135/240. Alapaineen pitäsi olla pienempi kuin yläpaineen, ja ihannapaine on alle 120/80.


    • Anonyymi

      135 on normaali verenpaine, eikä aiheuta mitään impotenttiutta tai muitakaan oireita.
      Mullei ollut lapsenakaan tuon alle.

      • Anonyymi

        Ei se 135 ole normaali.Syöt liikaa suolaa.Minulka on yläpaine nyt aamulla ja illalla VAIN 118
        Olo on todellakin HUOMATTAVASTI parempi kuin silloin kun se oli 135.
        Kun se oli 165 niin väsytti erittäin paljon.Aika meni aivan nukkuessa ja en jaksanut lähtä lenkille eikä mitään huvittanut tehdä.
        En syö mitään leipiä enkä mitään muutakaan missä on suolaa.Kaiken ruuan teen hyvin vähäsuolaisena.Käytän maustamiseen kaikkia muita mausteita ja aromi suolaa hyvin vähän.
        Lopetin myös kivennäisvesien juomisen mitä en tuohon aloitukseen laittanut.Silläkin VOI olla suuri merkitys koska niissäkin on kaikenlaisia myrkkyjä.
        Kivennäisveden sain korvattua terveellisellä jälkiruualla jossa käytän marjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se 135 ole normaali.Syöt liikaa suolaa.Minulka on yläpaine nyt aamulla ja illalla VAIN 118
        Olo on todellakin HUOMATTAVASTI parempi kuin silloin kun se oli 135.
        Kun se oli 165 niin väsytti erittäin paljon.Aika meni aivan nukkuessa ja en jaksanut lähtä lenkille eikä mitään huvittanut tehdä.
        En syö mitään leipiä enkä mitään muutakaan missä on suolaa.Kaiken ruuan teen hyvin vähäsuolaisena.Käytän maustamiseen kaikkia muita mausteita ja aromi suolaa hyvin vähän.
        Lopetin myös kivennäisvesien juomisen mitä en tuohon aloitukseen laittanut.Silläkin VOI olla suuri merkitys koska niissäkin on kaikenlaisia myrkkyjä.
        Kivennäisveden sain korvattua terveellisellä jälkiruualla jossa käytän marjoja.

        KATSOKAA TUOTA RESEPTIÄ 1 ruokalusikallinen suolaa.
        Kaikki pitsat,makkarat yms ON täynnä suolaa.

        https://www.soppa365.fi/reseptit/suolainen-leivonta/rapea-maalaisleipa


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tuossa YHDESSÄ LEIVÄSSÄ ON SUOLAA 1 RKL
        Leipä saa makunsa aivan suolasta.

        Syön itse suolaa vain millin päivässä mikä tekee noin 2 gramma. Lihaan 1 gramma ja ruokaannoksen 1 gramma
        Välillä menee vähän enemmänkin mutta tuo on se mitä yleensä syön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syön itse suolaa vain millin päivässä mikä tekee noin 2 gramma. Lihaan 1 gramma ja ruokaannoksen 1 gramma
        Välillä menee vähän enemmänkin mutta tuo on se mitä yleensä syön.

        Ruokaanokseen meneekin vain puoli milliä eli päiväannos suolaa on vain 1,5 g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokaanokseen meneekin vain puoli milliä eli päiväannos suolaa on vain 1,5 g

        KAIKKI RUOKA PITÄÄ TEHDÄ ITSE.Vain silloin tietää kuinka paljon on syönyt päivässä suolaa.Eli mitään valmisruokia EI saa syödä eikä mitään lisäravinteita KOSKA niissä on paljon suolaa.

        Esim leipä on aivan paskan makuista ilman suolaa.
        Se SAA MAKUNSA AIVAN SUOLASTA.
        Esim makkarat,lihat yms valmisruoat on täynnä suolaa.

        Hikoilu kuntosuorituksen aikana poistaa kehosta suolaa,mutta jos olet sohvaperuna SYÖTY SUOLA JÄÄ KEHOON
        Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja.Ne tulee suolasta.Suola kuivuu vaatteen pintaan.

        Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla ja pyörälenkin jälkeen se on vain 105-107
        Lopetin sen vain siksi koska siinä oli kaloreita 24 sadassadassa millissä.En osannut kuvitellakaan että se nostaa verenpainetta.

        Näinkin voi käydä kun syö liikaa suolaa.Mies vain 54 vuotias

        https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/27403381-ae19-45ef-b554-1c0110fb20ac


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KAIKKI RUOKA PITÄÄ TEHDÄ ITSE.Vain silloin tietää kuinka paljon on syönyt päivässä suolaa.Eli mitään valmisruokia EI saa syödä eikä mitään lisäravinteita KOSKA niissä on paljon suolaa.

        Esim leipä on aivan paskan makuista ilman suolaa.
        Se SAA MAKUNSA AIVAN SUOLASTA.
        Esim makkarat,lihat yms valmisruoat on täynnä suolaa.

        Hikoilu kuntosuorituksen aikana poistaa kehosta suolaa,mutta jos olet sohvaperuna SYÖTY SUOLA JÄÄ KEHOON
        Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja.Ne tulee suolasta.Suola kuivuu vaatteen pintaan.

        Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla ja pyörälenkin jälkeen se on vain 105-107
        Lopetin sen vain siksi koska siinä oli kaloreita 24 sadassadassa millissä.En osannut kuvitellakaan että se nostaa verenpainetta.

        Näinkin voi käydä kun syö liikaa suolaa.Mies vain 54 vuotias

        https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/27403381-ae19-45ef-b554-1c0110fb20ac

        Silloin kun syöt TERVEELLISEN JA RAVITSEVAN
        aterian voit maustaa sen yrteillä ja mausteilla eikä siinä paljon suolaa tarvitse että siihen tulee makua.

        MUTTA JOS SYÖT ROSKARUOKAA esim pitsan tai lihapiirakan ne SAA MAKUNSA VAIN SUOLASTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KAIKKI RUOKA PITÄÄ TEHDÄ ITSE.Vain silloin tietää kuinka paljon on syönyt päivässä suolaa.Eli mitään valmisruokia EI saa syödä eikä mitään lisäravinteita KOSKA niissä on paljon suolaa.

        Esim leipä on aivan paskan makuista ilman suolaa.
        Se SAA MAKUNSA AIVAN SUOLASTA.
        Esim makkarat,lihat yms valmisruoat on täynnä suolaa.

        Hikoilu kuntosuorituksen aikana poistaa kehosta suolaa,mutta jos olet sohvaperuna SYÖTY SUOLA JÄÄ KEHOON
        Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja.Ne tulee suolasta.Suola kuivuu vaatteen pintaan.

        Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla ja pyörälenkin jälkeen se on vain 105-107
        Lopetin sen vain siksi koska siinä oli kaloreita 24 sadassadassa millissä.En osannut kuvitellakaan että se nostaa verenpainetta.

        Näinkin voi käydä kun syö liikaa suolaa.Mies vain 54 vuotias

        https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/27403381-ae19-45ef-b554-1c0110fb20ac

        "Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla"

        Sinä näet yhteyksiä vähän siellä ja täällä kun et ole rehellinen itsellesi. Päättelet kahden asian liittyvän toisiinsa vaikkei niillä ole mitään yhteyttä.

        Samalla lailla voisi päätellä että saan päänsäryn heti kun kävelen pihan roskakatoksen ohi. Vika on roskakatoksessa? Pitääkö kiertää toista reittiä vai mietittävä mikä syy päänsärkyyn oikeasti on? Olisko että on nukkunut huonolla tyynyllä useamman yön tms? Työstressi?

        Joku syö enimmäkseen ravinnoksi karkkia ja sokeria ja kelaa pyörällä päivät vaikka on ikämies ja elimistö vetelee viimeisiään. Ja ukko löytää syyn verenpainelukemiinsa mineraalivedestä, just joo. Jos uskaltaisit lääkäriin ja verikokeeseen niin hän voisi löytää muita syitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla"

        Sinä näet yhteyksiä vähän siellä ja täällä kun et ole rehellinen itsellesi. Päättelet kahden asian liittyvän toisiinsa vaikkei niillä ole mitään yhteyttä.

        Samalla lailla voisi päätellä että saan päänsäryn heti kun kävelen pihan roskakatoksen ohi. Vika on roskakatoksessa? Pitääkö kiertää toista reittiä vai mietittävä mikä syy päänsärkyyn oikeasti on? Olisko että on nukkunut huonolla tyynyllä useamman yön tms? Työstressi?

        Joku syö enimmäkseen ravinnoksi karkkia ja sokeria ja kelaa pyörällä päivät vaikka on ikämies ja elimistö vetelee viimeisiään. Ja ukko löytää syyn verenpainelukemiinsa mineraalivedestä, just joo. Jos uskaltaisit lääkäriin ja verikokeeseen niin hän voisi löytää muita syitä.

        Minä en syö ravinnokseen vain karkkia VAAN OIKEAA RUOKAA karkkimääräni on ollut nyt pitempään vain KORKEINTAAN 50 grammaa päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla"

        Sinä näet yhteyksiä vähän siellä ja täällä kun et ole rehellinen itsellesi. Päättelet kahden asian liittyvän toisiinsa vaikkei niillä ole mitään yhteyttä.

        Samalla lailla voisi päätellä että saan päänsäryn heti kun kävelen pihan roskakatoksen ohi. Vika on roskakatoksessa? Pitääkö kiertää toista reittiä vai mietittävä mikä syy päänsärkyyn oikeasti on? Olisko että on nukkunut huonolla tyynyllä useamman yön tms? Työstressi?

        Joku syö enimmäkseen ravinnoksi karkkia ja sokeria ja kelaa pyörällä päivät vaikka on ikämies ja elimistö vetelee viimeisiään. Ja ukko löytää syyn verenpainelukemiinsa mineraalivedestä, just joo. Jos uskaltaisit lääkäriin ja verikokeeseen niin hän voisi löytää muita syitä.

        Maidossa on Finelin mukaan yhtä paljon suolaa kuin keskivertokivennäisvedessä.

        ✓ Kivennäisvesi, mineraalivesi 1 litra suolaa 1,1 g
        ✓ Maito, rasvaton 1 litra: suolaa 1,1 g


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se 135 ole normaali.Syöt liikaa suolaa.Minulka on yläpaine nyt aamulla ja illalla VAIN 118
        Olo on todellakin HUOMATTAVASTI parempi kuin silloin kun se oli 135.
        Kun se oli 165 niin väsytti erittäin paljon.Aika meni aivan nukkuessa ja en jaksanut lähtä lenkille eikä mitään huvittanut tehdä.
        En syö mitään leipiä enkä mitään muutakaan missä on suolaa.Kaiken ruuan teen hyvin vähäsuolaisena.Käytän maustamiseen kaikkia muita mausteita ja aromi suolaa hyvin vähän.
        Lopetin myös kivennäisvesien juomisen mitä en tuohon aloitukseen laittanut.Silläkin VOI olla suuri merkitys koska niissäkin on kaikenlaisia myrkkyjä.
        Kivennäisveden sain korvattua terveellisellä jälkiruualla jossa käytän marjoja.

        Matalanatriumiset kivennäisvedet laskevat verenpainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KAIKKI RUOKA PITÄÄ TEHDÄ ITSE.Vain silloin tietää kuinka paljon on syönyt päivässä suolaa.Eli mitään valmisruokia EI saa syödä eikä mitään lisäravinteita KOSKA niissä on paljon suolaa.

        Esim leipä on aivan paskan makuista ilman suolaa.
        Se SAA MAKUNSA AIVAN SUOLASTA.
        Esim makkarat,lihat yms valmisruoat on täynnä suolaa.

        Hikoilu kuntosuorituksen aikana poistaa kehosta suolaa,mutta jos olet sohvaperuna SYÖTY SUOLA JÄÄ KEHOON
        Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja.Ne tulee suolasta.Suola kuivuu vaatteen pintaan.

        Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla ja pyörälenkin jälkeen se on vain 105-107
        Lopetin sen vain siksi koska siinä oli kaloreita 24 sadassadassa millissä.En osannut kuvitellakaan että se nostaa verenpainetta.

        Näinkin voi käydä kun syö liikaa suolaa.Mies vain 54 vuotias

        https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/27403381-ae19-45ef-b554-1c0110fb20ac

        Kaikki grilliruoka on erittäin epäterveellistä
        Suolaa,rasvaa,valkoista vehnää.Ranskalaisetperunakin
        on vain pelkkää rasvaa ja suolaa.

        Pitsat 80 prosenttia rasvaa ja paljon suolaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla"

        Sinä näet yhteyksiä vähän siellä ja täällä kun et ole rehellinen itsellesi. Päättelet kahden asian liittyvän toisiinsa vaikkei niillä ole mitään yhteyttä.

        Samalla lailla voisi päätellä että saan päänsäryn heti kun kävelen pihan roskakatoksen ohi. Vika on roskakatoksessa? Pitääkö kiertää toista reittiä vai mietittävä mikä syy päänsärkyyn oikeasti on? Olisko että on nukkunut huonolla tyynyllä useamman yön tms? Työstressi?

        Joku syö enimmäkseen ravinnoksi karkkia ja sokeria ja kelaa pyörällä päivät vaikka on ikämies ja elimistö vetelee viimeisiään. Ja ukko löytää syyn verenpainelukemiinsa mineraalivedestä, just joo. Jos uskaltaisit lääkäriin ja verikokeeseen niin hän voisi löytää muita syitä.

        Heti se laski 135 destä 120 kun lopetin kivennäisveden juomisen

        Ennen sitä sain sitä siis laskemaan noilla muutoksilla mitä aloituksessa on.

        Nytkin se oli se aamulla vain 124


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se 135 ole normaali.Syöt liikaa suolaa.Minulka on yläpaine nyt aamulla ja illalla VAIN 118
        Olo on todellakin HUOMATTAVASTI parempi kuin silloin kun se oli 135.
        Kun se oli 165 niin väsytti erittäin paljon.Aika meni aivan nukkuessa ja en jaksanut lähtä lenkille eikä mitään huvittanut tehdä.
        En syö mitään leipiä enkä mitään muutakaan missä on suolaa.Kaiken ruuan teen hyvin vähäsuolaisena.Käytän maustamiseen kaikkia muita mausteita ja aromi suolaa hyvin vähän.
        Lopetin myös kivennäisvesien juomisen mitä en tuohon aloitukseen laittanut.Silläkin VOI olla suuri merkitys koska niissäkin on kaikenlaisia myrkkyjä.
        Kivennäisveden sain korvattua terveellisellä jälkiruualla jossa käytän marjoja.

        Kyllä se 135 on normaali.
        Moni on pyörtynyt alhaisella verenpaineella ja lyönyt päänsä halki kaatuessaan.
        Itse en ole pyörtynyt koskaan.

        Elinvaurioita alkaa syntyä alle 100 paineilla. Munuaiset vaarassa ensimmäisenä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun syöt TERVEELLISEN JA RAVITSEVAN
        aterian voit maustaa sen yrteillä ja mausteilla eikä siinä paljon suolaa tarvitse että siihen tulee makua.

        MUTTA JOS SYÖT ROSKARUOKAA esim pitsan tai lihapiirakan ne SAA MAKUNSA VAIN SUOLASTA.

        "MUTTA JOS SYÖT ROSKARUOKAA esim pitsan tai lihapiirakan ne SAA MAKUNSA VAIN SUOLASTA."

        Mietin tota sun pizzamakua? Pizzaan saa makua esim rucolasta, basilikasta ja oreganosta, chilistä jne. Kyllä ruuassa muukin maistuu kuin suola, mutta ehkä sulla on tapa tehdä mautonta tai iljettävää ruokaa mihin sotket kaikki sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KAIKKI RUOKA PITÄÄ TEHDÄ ITSE.Vain silloin tietää kuinka paljon on syönyt päivässä suolaa.Eli mitään valmisruokia EI saa syödä eikä mitään lisäravinteita KOSKA niissä on paljon suolaa.

        Esim leipä on aivan paskan makuista ilman suolaa.
        Se SAA MAKUNSA AIVAN SUOLASTA.
        Esim makkarat,lihat yms valmisruoat on täynnä suolaa.

        Hikoilu kuntosuorituksen aikana poistaa kehosta suolaa,mutta jos olet sohvaperuna SYÖTY SUOLA JÄÄ KEHOON
        Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja.Ne tulee suolasta.Suola kuivuu vaatteen pintaan.

        Kivennäisvesien huomiselle on yhteys verenpaineeseen.Heti kun lopetin lopussa vielä kivennäisvesien juomisen yläpaine laski 120 aamulla ja pyörälenkin jälkeen se on vain 105-107
        Lopetin sen vain siksi koska siinä oli kaloreita 24 sadassadassa millissä.En osannut kuvitellakaan että se nostaa verenpainetta.

        Näinkin voi käydä kun syö liikaa suolaa.Mies vain 54 vuotias

        https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/27403381-ae19-45ef-b554-1c0110fb20ac

        "Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja."

        Ettei ne tulis siitä kun sulla on ekaks erektio... Nyt alan ymmärtää miks kelaat fillarilla aamusta iltaan... 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itsekkin kun pyöräilen ja hiihdän paljon olen huomannut kuinka kuivuneisiin urheiluvaatteisiin tulee valkeita raitoja."

        Ettei ne tulis siitä kun sulla on ekaks erektio... Nyt alan ymmärtää miks kelaat fillarilla aamusta iltaan... 🤔

        Pitää käyttää aamuerektio HYVÄKSI ja lähteä pyörälenkille.Siinä 54 jän kilometrin kohdalla saattaa jo ruikkia.Lopun matkaa 42,12 km on sitten valkoista vaatteissa.Vähä niljakas olo mutta laukussa PITÄÄ OLLA muksna väljät tuulipuvun housut että voi vaihtaa.Päälle täytekakkukahvit.Eikä ollenkaan verenpainetta.


    • Anonyymi

      Ihmetyttää, kun ihmiset raahaavat isoja määriä kivennäisvesiä kaupasta.

      • Anonyymi

        Ei niitä ole pakko raahata vaan voi pyytää että vaimo kantaa ne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä ole pakko raahata vaan voi pyytää että vaimo kantaa ne.

        Vettä voi hiilihapottaa itse ja lisätä haluamansa mineraalit.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Vettä voi hiilihapottaa itse ja lisätä haluamansa mineraalit.

        Onko hiilihappo terveellistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hiilihappo terveellistä?

        Ihmiset kokevat hiilihapon miellyttäväksi, vaikkei se ole terveellistä eikä toisaalta epäterveellistäkään. Oletko koskaan maistanut hiilihapotonta kolajuomaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset kokevat hiilihapon miellyttäväksi, vaikkei se ole terveellistä eikä toisaalta epäterveellistäkään. Oletko koskaan maistanut hiilihapotonta kolajuomaa?

        Tarkastin ravintosisällön siinä ei ollut yhtään natriumia mutta kaikkia muita myrkkyjä kylläkin.
        Kivennäisvesi siis nostaa verenpainetta vaikka siinä ei olisi natriumia eli suolaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastin ravintosisällön siinä ei ollut yhtään natriumia mutta kaikkia muita myrkkyjä kylläkin.
        Kivennäisvesi siis nostaa verenpainetta vaikka siinä ei olisi natriumia eli suolaa.

        Myös kahvi nostaa verenpainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastin ravintosisällön siinä ei ollut yhtään natriumia mutta kaikkia muita myrkkyjä kylläkin.
        Kivennäisvesi siis nostaa verenpainetta vaikka siinä ei olisi natriumia eli suolaa.

        Miksi et usko tiedemiehiä ja asiantuntijoita?

        Korkeaa verenpainetta laskevat seuraavat asiat:

        Koska kohonnut verenpaine liittyy useimmiten elintapoihin, kukin voi hoitaa sitä niihin vaikuttamalla.

        ✗ Ylipainoisilla painon pudottaminen 4–8 prosenttia (satakiloisella 4–8 kiloa) vähentää keskimäärin sekä ylä- että alapainetta 3–4 ”pykälää” (elohopeamillimetriä, mmHg).
        ✗ Tupakoivilla sauhuttelun lopettaminen on tärkein hoito, kun pyritään pienentämään kohonneeseen verenpaineeseen liittyvää valtimotaudin riskiä.
        ✗ Suolan vähentäminen. Jos suolamäärä laskee 5 grammaan päivässä, verenpaineen yläarvo laskee keskimäärin 6 ja ala-arvo 4 pykälää. Suomalaiset miehet käyttävät suolaa keskimäärin 8,4 grammaa ja naiset 6,1 grammaa päivässä. Suomalaisten saamasta suolamäärästä 80 prosenttia tulee elintarvikkeisiin valmistusvaiheessa lisätystä suolasta.
        ✗ Ravintokuidun lisääminen täysjyväleivän, -murojen, -hiutaleiden ym. muodossa alentaa verenpaineen yläpainetta keskimäärin 6 ja alapainetta 3 mmHg verrattuna puhdistetuista valkoisista jauhoista valmistettuihin viljatuotteisiin.
        ✗ Kaliumin ja magnesiumin saannin lisääminen alentaa myös verenpainetta. Riittävä kaliumin saanti turvataan käyttämällä runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia.
        ✗ Vältetään lakritsituotteita.
        ✗ Liikunta vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen. Minimitavoite on reipasta kävelyä (tai vastaavaa liikuntaa) vähintään 30 minuuttia päivässä useimpina päivinä viikossa.
        ✗ Runsaan alkoholin käytön vähentäminen.

        Huom.! Suolan vähentäminen ja muu itsehoito ovat tarpeen myös silloin, kun aloitetaan verenpaineen lääkehoito. Lääkkeiden verenpainetta laskeva teho selvästi paranee, jos samaan aikaan tekee muutoksia elintavoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös kahvi nostaa verenpainetta.

        Vain hetkellisesti. Kahvi sisältää paljon kaliumia, joka laskee verenpainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et usko tiedemiehiä ja asiantuntijoita?

        Korkeaa verenpainetta laskevat seuraavat asiat:

        Koska kohonnut verenpaine liittyy useimmiten elintapoihin, kukin voi hoitaa sitä niihin vaikuttamalla.

        ✗ Ylipainoisilla painon pudottaminen 4–8 prosenttia (satakiloisella 4–8 kiloa) vähentää keskimäärin sekä ylä- että alapainetta 3–4 ”pykälää” (elohopeamillimetriä, mmHg).
        ✗ Tupakoivilla sauhuttelun lopettaminen on tärkein hoito, kun pyritään pienentämään kohonneeseen verenpaineeseen liittyvää valtimotaudin riskiä.
        ✗ Suolan vähentäminen. Jos suolamäärä laskee 5 grammaan päivässä, verenpaineen yläarvo laskee keskimäärin 6 ja ala-arvo 4 pykälää. Suomalaiset miehet käyttävät suolaa keskimäärin 8,4 grammaa ja naiset 6,1 grammaa päivässä. Suomalaisten saamasta suolamäärästä 80 prosenttia tulee elintarvikkeisiin valmistusvaiheessa lisätystä suolasta.
        ✗ Ravintokuidun lisääminen täysjyväleivän, -murojen, -hiutaleiden ym. muodossa alentaa verenpaineen yläpainetta keskimäärin 6 ja alapainetta 3 mmHg verrattuna puhdistetuista valkoisista jauhoista valmistettuihin viljatuotteisiin.
        ✗ Kaliumin ja magnesiumin saannin lisääminen alentaa myös verenpainetta. Riittävä kaliumin saanti turvataan käyttämällä runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia.
        ✗ Vältetään lakritsituotteita.
        ✗ Liikunta vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen. Minimitavoite on reipasta kävelyä (tai vastaavaa liikuntaa) vähintään 30 minuuttia päivässä useimpina päivinä viikossa.
        ✗ Runsaan alkoholin käytön vähentäminen.

        Huom.! Suolan vähentäminen ja muu itsehoito ovat tarpeen myös silloin, kun aloitetaan verenpaineen lääkehoito. Lääkkeiden verenpainetta laskeva teho selvästi paranee, jos samaan aikaan tekee muutoksia elintavoissa.

        Kuten listastasi huomaa niin suolan voi jättää ennalleen jos korjaa nuo muut tekijät niin verenpaine on hallinnassa.

        Tietenkin riippuu missä lukemissa verenpaine on.

        Mutta kun otetaan käänteisesti mitkä tekijät aiheuttavat verenpainetaudin niin näyttäisi ettei suola aiheuta sitä.
        Ihmisen kuten myös eläinten elimistö kykenee varastoimaan ylimääräisen suolan ja käyttämään sitä tarvittaessa.

        Sama kuin sokeri, aiheuttaako se diapetetksen? Sokeri kyllä aiheuttaa diapeetikolla ongelmia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset kokevat hiilihapon miellyttäväksi, vaikkei se ole terveellistä eikä toisaalta epäterveellistäkään. Oletko koskaan maistanut hiilihapotonta kolajuomaa?

        Oikeastaan hiilidioksidin. Hiilihappo maistuu tympeän väljähtyneeltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten listastasi huomaa niin suolan voi jättää ennalleen jos korjaa nuo muut tekijät niin verenpaine on hallinnassa.

        Tietenkin riippuu missä lukemissa verenpaine on.

        Mutta kun otetaan käänteisesti mitkä tekijät aiheuttavat verenpainetaudin niin näyttäisi ettei suola aiheuta sitä.
        Ihmisen kuten myös eläinten elimistö kykenee varastoimaan ylimääräisen suolan ja käyttämään sitä tarvittaessa.

        Sama kuin sokeri, aiheuttaako se diapetetksen? Sokeri kyllä aiheuttaa diapeetikolla ongelmia.

        Suola kyllä nostaa verenpainetta ja se ei varastoidu vaan poistuu virtsan mukana. 9 g suolaa sitoo elimistöön litran vettä ja tuo siis aiheuttaa verenpaineen nousun. Muutkin tekijät vaikuttavat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Oikeastaan hiilidioksidin. Hiilihappo maistuu tympeän väljähtyneeltä.

        Hiilitioksiti aiheuttaa diapeteksen ja verenpainetta.KUN lopetin hiilitiokstitin syömisen verenpaineeni loppui.Tilalle tuli aamuerektio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain hetkellisesti. Kahvi sisältää paljon kaliumia, joka laskee verenpainetta.

        Kaliumin saantisuositus on miehille 3500 mg/vrk, naisille 3100 mg/vrk.
        Finelin mukaan kahvijuoma sisältää kaliumia keskimäärin 99 mg/dl.
        Porkkanassa on kaliumia 390 mg/100 g, banaanissa 358 mg/100 g ja rasvattomassa maidossakin 160 mg/100 g


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suola kyllä nostaa verenpainetta ja se ei varastoidu vaan poistuu virtsan mukana. 9 g suolaa sitoo elimistöön litran vettä ja tuo siis aiheuttaa verenpaineen nousun. Muutkin tekijät vaikuttavat.

        Hyvä paha suola https://areena.yle.fi/1-50696562
        Pitkään tosiaan luultiin että suola ei varastoidu.

        Aikoinaan järjestettiin koe avaruusmatkailua varten ja tietty määrä ihmisiä eristäytyi muusta maailmasta.
        Koehenkilöistä otettiin erillaisia testejä niin veri kuin virtsakoe, myös ravinto analysoitiin tarkoin.
        Yllätys oli suuri kun veren natriun ja virtsan natriumin pitoisuus oli eri kuin nautitun natriumin pitoisuus.
        Eli natriumia hävisi johonkin, myöhemmin "löydettii" natriumivarasto joka on nahkan alla.

        Eli ihan tiede todistanut että suola varastoituu niin ihmisillä kuin eläimilläkin.

        Eli joskus muinoin suolaa saatiin harvoin ja se varastoitui elimistöön josta se pikkuhiljaa otettiin käyttöön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä paha suola https://areena.yle.fi/1-50696562
        Pitkään tosiaan luultiin että suola ei varastoidu.

        Aikoinaan järjestettiin koe avaruusmatkailua varten ja tietty määrä ihmisiä eristäytyi muusta maailmasta.
        Koehenkilöistä otettiin erillaisia testejä niin veri kuin virtsakoe, myös ravinto analysoitiin tarkoin.
        Yllätys oli suuri kun veren natriun ja virtsan natriumin pitoisuus oli eri kuin nautitun natriumin pitoisuus.
        Eli natriumia hävisi johonkin, myöhemmin "löydettii" natriumivarasto joka on nahkan alla.

        Eli ihan tiede todistanut että suola varastoituu niin ihmisillä kuin eläimilläkin.

        Eli joskus muinoin suolaa saatiin harvoin ja se varastoitui elimistöön josta se pikkuhiljaa otettiin käyttöön.

        Tuo ei ole tiedettä. Ruokasuola on täysin veteen liukenevaa eikä sille ole mitään varastoa. Jos ihminen ei saa sitä riittävästi ravinnosta niin sitä erittyy vähemmän virtsaan ja ruuassa on sitä aina riittävästi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuo ei ole tiedettä. Ruokasuola on täysin veteen liukenevaa eikä sille ole mitään varastoa. Jos ihminen ei saa sitä riittävästi ravinnosta niin sitä erittyy vähemmän virtsaan ja ruuassa on sitä aina riittävästi.

        En tiedä oletko koskaan hikoillut oikein kunnolla.
        Kun itse hikoilen oikein reilusti niin vaatteet muuttuvat ihnn vaalean läikikkääksi ja esim. kyynärtaipeet ovat vaaleina, suolaa tulee ulos ja reilusti.

        Ihan järjellä ajatellen jos kehossa ei ole ollenkaan reserviä ja hikoilet tuollalailla niin sinussa ei ole enään jäljellä yhtään suolaa.
        Veressähän sitä suolaa ei voi olla määrättömästi kun munuaiset poistavat ylimääräisen.

        Suomi on ollut edelläkävijä suolan määrien pudottamisessa ja tuloksia tullut.
        Mutta, mitä muuta on muuttunut samaan aikaan?
        Liikunta, tervellisemmät ruokatottumukset, vähemmän alkoholia, vähemmän tupakointia, jne.
        Mikä oikeasti vaikutti verenpaineeseen ja sydänvaivoihin?

        On niin pirun helppo sanoa että suolahan se joka oli ainoa vaikuttava tekijä.

        Samaan metsään mentiin rasvan "tutkimisessa", lisättiin paljon muitakin muuttujia samaan aikaan ja kas kummaa tuloksia tuli ja syy oli rasva, kaikki muu jätettiin huomioimatta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuo ei ole tiedettä. Ruokasuola on täysin veteen liukenevaa eikä sille ole mitään varastoa. Jos ihminen ei saa sitä riittävästi ravinnosta niin sitä erittyy vähemmän virtsaan ja ruuassa on sitä aina riittävästi.

        Kysymys: »Kuinka kauan suola sitoutuu elimistöön, jos sitä saa päivässä yli 5 grammaa?»

        https://sydan.fi/kysymys/suolan-sitoutuminen-elimistoon/

        Vastaus:

        »Suoraa vastausta kysymykseen siitä, miten kauan suola sitoutuu/varastoituu elimistöön, on vaikea antaa.

        Ruokasuola eli natriumkloridi (NaCl) on yhdiste, joka koostuu natrium- ja kloridi-ioneista. Ne kuuluvat ihmiselimistön pääasiallisiin elektrolyytteihin. Esimerkiksi natriumionien tehtäviin kuuluu hermo- ja lihasimpulssien kulkuun osallistuminen. Natriumilla on kuitenkin tutkittu olevan terveydelle haitallisia vaikutuksia liiallisissa määrin nautittuna.

        Molemmat suolan ionit imeytyvät ruoansulatuskanavasta elimistöön. Elimistössä natriumia varastoituu pääosin solunulkoiseen nesteeseen, kuten veren plasmaan, mutta myös solujen sisään, luihin ja sidekudokseen sekä ihoon ja lihaksiin. Elimistön natrium on vahvasti kytköksissä myös nestetasapainoon. Elimistö tarkkailee natriumpitoisuuttaan ja nestetasapainoaan tarkasti, ja vastaa erilaisilla säätelyjärjestelmillä niiden muutoksiin, sillä natriumin pitoisuus elimistössä on pidettävä hyvin tiukoissa rajoissa normaalin toiminnan ylläpitämiseksi. Natriumia erittyy pois elimistöstä pääosin virtsan mukana. Elimistö lisää natriumin eritystä virtsaan, kun natriumin pitoisuus elimistössä kasvaa yli tarpeen. Terveillä ihmisillä ylimääräinen suola poistuu yleensä tehokkaasti elimistöstä. On kuitenkin hankala sanoa tarkkaan, kuinka kauan tämä ylimääräinen suola/natrium elimistössä viipyy, varsinkin, kun erityksen säätelyyn vaikuttaa muitakin tekijöitä kuin vain suolan saanti ravinnosta, mutta on arvioitu, että noin 90 % ravinnosta saadusta natriumista erittyy vuorokauden aikana virtsaan.

        Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että yli 5 gramman päivittäinen suolan saanti voi nostaa verenpainetta, ja runsas saanti on yhdistetty myös suurempaan riskiin sydän- ja verisuonisairauksille. Tähän siis perustuu suomalaistenkin ravitsemussuositusten suositus suolan saannin enimmäismäärälle. Riittäväksi kehon natriumtasapainoa ylläpitäväksi määräksi on arvioitu noin 0,6 grammaa natriumkloridia vuorokaudessa. Liikunnan ja lämpötilan ottaessa huomioon vähimmäissaanti on noin 1,5 grammaa natriumkloridia vuorokaudessa.»


      • Anonyymi

        Minua ihmetyttää kun joku kelaa fillarilla koko päivän katkarapu tanassa ja mässyttää yöt karkkia ja jäätelöä. Sen jälkeen valittaa kun on verenpainetta. Kohonnutta ilmeisesti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuo ei ole tiedettä. Ruokasuola on täysin veteen liukenevaa eikä sille ole mitään varastoa. Jos ihminen ei saa sitä riittävästi ravinnosta niin sitä erittyy vähemmän virtsaan ja ruuassa on sitä aina riittävästi.

        En malta olla palaamatta vielä aiheeseen.
        https://juoksija.fi/hyva-kunto/ravinto/sopivasti-suolaa/

        "Liika natriumin saanti nostaa osalla väestöstä verenpainetta", siis nostaa osalla verenpainetta ei siis kaikilla.

        "Hikoilun määrä voi tunnin kestoisen suorituksen aikana olla parista desistä jopa useaan litraan. Natriumin määrä yhdessä hikilitrassa vaihtelee 20–80 millimooliin eli 0,5–1,8 grammaan. Se vastaa 1,3–4,5 grammaa suolaa jokaista hikoiltua litraa kohti."
        Viime kesänä tein raskasta työtä 25 asteen lämpötilassa, työtehtävä kesti 12 tuntia ja koko ajan hikoilin ja reilusti.
        Yksinkertaisella laskutavalla saan suolankulutukseksi 1,3 - 4,5g x 12 tuntia = 18g - 54g.
        Eli 0,6g määrällä olisin yksinketaisesti kuollut.

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201808162201140374
        Mikä määrä on oikeasti terveydelle haitallista?
        Tutkimuksen mukaan yli 10g määrä alkaa aiheuttaa ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla palaamatta vielä aiheeseen.
        https://juoksija.fi/hyva-kunto/ravinto/sopivasti-suolaa/

        "Liika natriumin saanti nostaa osalla väestöstä verenpainetta", siis nostaa osalla verenpainetta ei siis kaikilla.

        "Hikoilun määrä voi tunnin kestoisen suorituksen aikana olla parista desistä jopa useaan litraan. Natriumin määrä yhdessä hikilitrassa vaihtelee 20–80 millimooliin eli 0,5–1,8 grammaan. Se vastaa 1,3–4,5 grammaa suolaa jokaista hikoiltua litraa kohti."
        Viime kesänä tein raskasta työtä 25 asteen lämpötilassa, työtehtävä kesti 12 tuntia ja koko ajan hikoilin ja reilusti.
        Yksinkertaisella laskutavalla saan suolankulutukseksi 1,3 - 4,5g x 12 tuntia = 18g - 54g.
        Eli 0,6g määrällä olisin yksinketaisesti kuollut.

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201808162201140374
        Mikä määrä on oikeasti terveydelle haitallista?
        Tutkimuksen mukaan yli 10g määrä alkaa aiheuttaa ongelmia.

        Tuolla uusi tutkimus https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2109794

        Siinä natriumin määrä korreloi sydäntautitapahtumien kanssa ja kaliumin määrä käänteisesti.

        Siinä 10 709 koehenkilöltä tutkittiin vuorokausivirtsa ilmeisesti 8,8 vuoden aikana useampaan kertaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastin ravintosisällön siinä ei ollut yhtään natriumia mutta kaikkia muita myrkkyjä kylläkin.
        Kivennäisvesi siis nostaa verenpainetta vaikka siinä ei olisi natriumia eli suolaa.

        Sekaan pitää liottaa karkkia niin myrkyt poistuu.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suola kyllä nostaa verenpainetta ja se ei varastoidu vaan poistuu virtsan mukana. 9 g suolaa sitoo elimistöön litran vettä ja tuo siis aiheuttaa verenpaineen nousun. Muutkin tekijät vaikuttavat.

        Saman tekee hiilihydraatti. Kerää nestettä joka nostaa verenpainetta.... Vähähiilarisella olevilla on verenpaineet kunnossa. Melkein ykkösenä huomaa että verenpaine laskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaliumin saantisuositus on miehille 3500 mg/vrk, naisille 3100 mg/vrk.
        Finelin mukaan kahvijuoma sisältää kaliumia keskimäärin 99 mg/dl.
        Porkkanassa on kaliumia 390 mg/100 g, banaanissa 358 mg/100 g ja rasvattomassa maidossakin 160 mg/100 g

        "Kaliumin saantisuositus on miehille 3500 mg/vrk, naisille 3100 mg/vrk.
        Finelin mukaan kahvijuoma sisältää kaliumia keskimäärin 99 mg/dl.
        Porkkanassa on kaliumia 390 mg/100 g, banaanissa 358 mg/100 g ja rasvattomassa maidossakin 160 mg/100 g"

        Kiitos näistä. Kun juon kahvia 5dl niin siitähän tulee jo mukavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla uusi tutkimus https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2109794

        Siinä natriumin määrä korreloi sydäntautitapahtumien kanssa ja kaliumin määrä käänteisesti.

        Siinä 10 709 koehenkilöltä tutkittiin vuorokausivirtsa ilmeisesti 8,8 vuoden aikana useampaan kertaan.

        Juu nuo kokeet ovat niin pirun vaikeita toteuttaa.
        Jotta saataisiin 100% varmuus tutkimuksen tuloksesta pitäisi virtsa ja verikokeet ottaa joka ikinen päivä usean vuoden ajan.
        Satunnaiset mittaukset 8,8v aikana ei kerro todellisuutta.
        Vastaava koe on tehty jossa tulokset oli paljon radikaalimmat sen suhteen paljonko ihminen sietää suolaa, sillä tutkimuksella ei ole merkitystä juuri edellämainitusta syystä.

        Ainoa tutkimus joka on tehty oli se avaruusmatkailututkimus.
        Siinä tiedettiin tarkalleen minkä verran kukin nautti suolaa, kuinka paljon virtsassa poistui ja kuinka paljon vereen jäi suolaa.
        Harmi ettei tuollaista tutkimusta voinut viedä loppuun saakka eli tutkittavien kuolemaan saakka jolloin olisi tiedetty todellinen suolan vaikutus.

        Eli epävarmuuden aiheuttaa se että minkä verran esim. edellisenä päivänä kohdehenkilö on nauttinut suolaa (mukaanlukien piilosuola).

        Sama juttu veranpaineen mittaamisen kanssa, jos olet hermostunut tai stressaantunut niin verenpaine ylhäällä.
        Kun taasen olet rento tulos matala.
        Jopa hengitystekniikalla saat alennettua verenpainelukemia.

        Itse riipaisen monesti aamukahvit (3 isoa kuppia) ja mittaan sitten verenpaineen.

        Keskijänteen vapautusleikkauksessa itse leikkauksen ainana verenpaineeni oli 135/80, silloin en edes käyttänyt verenpainelääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaliumin saantisuositus on miehille 3500 mg/vrk, naisille 3100 mg/vrk.
        Finelin mukaan kahvijuoma sisältää kaliumia keskimäärin 99 mg/dl.
        Porkkanassa on kaliumia 390 mg/100 g, banaanissa 358 mg/100 g ja rasvattomassa maidossakin 160 mg/100 g"

        Kiitos näistä. Kun juon kahvia 5dl niin siitähän tulee jo mukavasti.

        Kahvia parempi kaliumin lähde on kaakao.

        Kahvi 500 g: kaliumia 495 mg
        Kaakao kevytmaitoon 500 g: kaliumia peräti 1251 mg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu nuo kokeet ovat niin pirun vaikeita toteuttaa.
        Jotta saataisiin 100% varmuus tutkimuksen tuloksesta pitäisi virtsa ja verikokeet ottaa joka ikinen päivä usean vuoden ajan.
        Satunnaiset mittaukset 8,8v aikana ei kerro todellisuutta.
        Vastaava koe on tehty jossa tulokset oli paljon radikaalimmat sen suhteen paljonko ihminen sietää suolaa, sillä tutkimuksella ei ole merkitystä juuri edellämainitusta syystä.

        Ainoa tutkimus joka on tehty oli se avaruusmatkailututkimus.
        Siinä tiedettiin tarkalleen minkä verran kukin nautti suolaa, kuinka paljon virtsassa poistui ja kuinka paljon vereen jäi suolaa.
        Harmi ettei tuollaista tutkimusta voinut viedä loppuun saakka eli tutkittavien kuolemaan saakka jolloin olisi tiedetty todellinen suolan vaikutus.

        Eli epävarmuuden aiheuttaa se että minkä verran esim. edellisenä päivänä kohdehenkilö on nauttinut suolaa (mukaanlukien piilosuola).

        Sama juttu veranpaineen mittaamisen kanssa, jos olet hermostunut tai stressaantunut niin verenpaine ylhäällä.
        Kun taasen olet rento tulos matala.
        Jopa hengitystekniikalla saat alennettua verenpainelukemia.

        Itse riipaisen monesti aamukahvit (3 isoa kuppia) ja mittaan sitten verenpaineen.

        Keskijänteen vapautusleikkauksessa itse leikkauksen ainana verenpaineeni oli 135/80, silloin en edes käyttänyt verenpainelääkkeitä.

        Täällä on kerrottu miten tuo tutkimus tehtiin: https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2109794/suppl_file/nejmoa2109794_appendix.pdf

        Tämä tutkimus oli metatutkimus eli siinä tutkittiin tutkimuksia. Tekivät ensin tietokantahaun. Löysivät 1676 tutkimusta, joista kolme täytti kriteerit.

        Lisäksi he kysyivät asiantuntijoilta tutkimussuosituksia ja saivat mukaan toiset kolme tutkimusta.

        Tutkimusten mukaanoton valintakriteereinä olivat, että koehenkilöiden tuli olla terveitä, seurantaa piti olla vähintään 5 vuotta ja vuorokausivirtsamittauksia piti olla vähintään kaksi. Kussakin tutkimuksessa piti olla vähintään 500 koehenkilöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla palaamatta vielä aiheeseen.
        https://juoksija.fi/hyva-kunto/ravinto/sopivasti-suolaa/

        "Liika natriumin saanti nostaa osalla väestöstä verenpainetta", siis nostaa osalla verenpainetta ei siis kaikilla.

        "Hikoilun määrä voi tunnin kestoisen suorituksen aikana olla parista desistä jopa useaan litraan. Natriumin määrä yhdessä hikilitrassa vaihtelee 20–80 millimooliin eli 0,5–1,8 grammaan. Se vastaa 1,3–4,5 grammaa suolaa jokaista hikoiltua litraa kohti."
        Viime kesänä tein raskasta työtä 25 asteen lämpötilassa, työtehtävä kesti 12 tuntia ja koko ajan hikoilin ja reilusti.
        Yksinkertaisella laskutavalla saan suolankulutukseksi 1,3 - 4,5g x 12 tuntia = 18g - 54g.
        Eli 0,6g määrällä olisin yksinketaisesti kuollut.

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201808162201140374
        Mikä määrä on oikeasti terveydelle haitallista?
        Tutkimuksen mukaan yli 10g määrä alkaa aiheuttaa ongelmia.

        Kun elimistön natriumtaso laskee niin virtsaan ja hikeen erittyy vähemmän suolaa eli suolan poistuma ei ole noin suurta.

        Aikoinaan kestävyysmetsästys oli merkittävä metsästysmuoto. Siinä kävellään/hölkätään eläimen perässä kymmeniä kilometrejä, ilman suolaa.

        Hyponatremian saa kyllä hikoilemalla ja juomalla runsaasti vettä. Olen saanut tuon takia pari kertaa suolaa suoneen mutta jostain syystä natriuntasoni ovat matalat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on kerrottu miten tuo tutkimus tehtiin: https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2109794/suppl_file/nejmoa2109794_appendix.pdf

        Tämä tutkimus oli metatutkimus eli siinä tutkittiin tutkimuksia. Tekivät ensin tietokantahaun. Löysivät 1676 tutkimusta, joista kolme täytti kriteerit.

        Lisäksi he kysyivät asiantuntijoilta tutkimussuosituksia ja saivat mukaan toiset kolme tutkimusta.

        Tutkimusten mukaanoton valintakriteereinä olivat, että koehenkilöiden tuli olla terveitä, seurantaa piti olla vähintään 5 vuotta ja vuorokausivirtsamittauksia piti olla vähintään kaksi. Kussakin tutkimuksessa piti olla vähintään 500 koehenkilöä.

        Eli tutkimus jossa 1676 tutkimuksesta valittiin 3 sopivan tuloksen antanutta tutkimusta.

        Saahan sen tuloksen niinkin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun elimistön natriumtaso laskee niin virtsaan ja hikeen erittyy vähemmän suolaa eli suolan poistuma ei ole noin suurta.

        Aikoinaan kestävyysmetsästys oli merkittävä metsästysmuoto. Siinä kävellään/hölkätään eläimen perässä kymmeniä kilometrejä, ilman suolaa.

        Hyponatremian saa kyllä hikoilemalla ja juomalla runsaasti vettä. Olen saanut tuon takia pari kertaa suolaa suoneen mutta jostain syystä natriuntasoni ovat matalat.

        No mitä tuo sinun mielstä kertoo?
        Mulle se kertoo että ihmisessä on isot varastot natriumia, pakko olla.
        Elimistö on aika herkkä elektrolyyttitasapainosta johon natriumi kuuluu.

        Kun ihmisessä on todistetusti varastoja on myös mekanismmi joka niitä täyttää ja tyhjnetää.
        Munuaiset poistaa suolaa ja varastoja täytetään ja tiedetään että veren elektrolyytti vaihteluväli on aika pieni.

        Yhteenveto, elimistö kykenee käsittelemään eri määriä natriumia.
        Tietenkin jos sairastuu niin silloin tuo toiminta häiriintyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tutkimus jossa 1676 tutkimuksesta valittiin 3 sopivan tuloksen antanutta tutkimusta.

        Saahan sen tuloksen niinkin.

        Ilmeisesti ei kuitenkaan noin, vaan kaikki kriteerit täyttäneet otettiin mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mitä tuo sinun mielstä kertoo?
        Mulle se kertoo että ihmisessä on isot varastot natriumia, pakko olla.
        Elimistö on aika herkkä elektrolyyttitasapainosta johon natriumi kuuluu.

        Kun ihmisessä on todistetusti varastoja on myös mekanismmi joka niitä täyttää ja tyhjnetää.
        Munuaiset poistaa suolaa ja varastoja täytetään ja tiedetään että veren elektrolyytti vaihteluväli on aika pieni.

        Yhteenveto, elimistö kykenee käsittelemään eri määriä natriumia.
        Tietenkin jos sairastuu niin silloin tuo toiminta häiriintyy.

        Suola on "varastoituneena" elimistön veteen ja sitä on noin neljänneskilo eli se ei ihan heti lopu. Mitään eritystä varastointimuotoa tai paikkaa sille ei ole.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suola on "varastoituneena" elimistön veteen ja sitä on noin neljänneskilo eli se ei ihan heti lopu. Mitään eritystä varastointimuotoa tai paikkaa sille ei ole.

        En tiedä kelpaako sulle sydänliiton info. https://sydan.fi/kysymys/suolan-sitoutuminen-elimistoon/
        Suolaa varastoituu mm. soluihin luihin ihoon ja tietenkin siihen nesteisiin.

        Jos suolaa nautitaan vain nippanappa elimistön tarpeiden verran niin ääritilanteessa se loppuu.
        Tästä syystä ne jotka ovat minimoineet sulansaannin kärsivät tilanteista joissa tulee oireita.

        Meidän töissä oli yksi kaveri joka valitti koko ajan pääkivusta ja söi buranaa.
        Kun hän sitten viimein hyväksyi muiden kehoituksen lisätä suolan käyttöä niin pääkipu loppui ja buranan syönti jäi pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kelpaako sulle sydänliiton info. https://sydan.fi/kysymys/suolan-sitoutuminen-elimistoon/
        Suolaa varastoituu mm. soluihin luihin ihoon ja tietenkin siihen nesteisiin.

        Jos suolaa nautitaan vain nippanappa elimistön tarpeiden verran niin ääritilanteessa se loppuu.
        Tästä syystä ne jotka ovat minimoineet sulansaannin kärsivät tilanteista joissa tulee oireita.

        Meidän töissä oli yksi kaveri joka valitti koko ajan pääkivusta ja söi buranaa.
        Kun hän sitten viimein hyväksyi muiden kehoituksen lisätä suolan käyttöä niin pääkipu loppui ja buranan syönti jäi pois.

        Miksi et usko tiedemiehiä vaan ajattelet omilla aivoillasi? Luuletko että tiedemiehet ovat tyhmiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et usko tiedemiehiä vaan ajattelet omilla aivoillasi? Luuletko että tiedemiehet ovat tyhmiä?

        Riippuu minkä vuoden tiedemiehet.
        Uusin tieto on että varastoituu aika hyvin.
        Kumma kun sinä et usko sydänliiton kirjoituksia jotka varmasti ovat perillä uusimmista tutkimuksista.
        Aikoinaan luultiin ettei varastoidu, eli aiemmin virheellisiä päätelmiä tiedemiehiltä.
        Osasyy on se että suolan tutkiminen on niin pirun vaikeaa.
        Jos pitävä tutkimus tehtäisiin niin otettaisiin joukko kaksosia ja heidät eristetään yhteiskunnasta ja valvotuissa olosuhteissa toiselle annetaan enemmän suolaa kuin toisellle ja sitten verrataan tuloksia.
        Natsisaksassa olisi tuollainen tutkimus onnistunut.
        Niin, tiesitkö että monet natsien tekemät tutkimukset ovat perustana vielä tänä päivänäkin.


    • Anonyymi

      Kyllä keittoruoka laihduttaa. Enpä ole nähnyt yhtäkään lihavaa puliukkoa. 😆

    • Anonyymi

      Kaikille niile jotka eivät voittaneet veikkauksissa yhtään mitään,niin Suomi on edelleen mailman onnellisin maa

    • Anonyymi

      Minä söin tänään aamiaiseksi fasupaloja 56 kpl ja aamupullan. 50 g karkkia ja päälle täytekakkukahvit. Verenpaine katosi kokonaan.

      • Anonyymi

        Mitenkäs teillä menee Tahvon kanssa nykyisin?


    • Anonyymi

      Minä pyöräilen 67 km päivässä ja vielä pikku iltalenkki 43 km.Aamuerektio hävisi,samoin iltaerektio.Myöskään päiväerektiota ei ole näkynyt. Eikä yöerektiota tai iltapäiväerektiota.Tilalle aloin syömään aamupullan päiväpullan iltapäiväpullan ja iltapullan.Päälle täytekakkukahvit.Yöllä kermajäätelöä.Erektio voi tulla pyöränselässä.

      • Anonyymi

        JOKU KATEELLINEN IMPOTENTTI VITTUILEMAAN


      • Anonyymi

        Ongelmasi ei ole erektionpuute, vaan se että et ole poikien mielestä viehättävän näköinen etkä luonteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmasi ei ole erektionpuute, vaan se että et ole poikien mielestä viehättävän näköinen etkä luonteinen.

        En pitäisi siitä että pojat pitäisi viehättävän näköisenä ja jahtaisi erektiossa,olen hetero ja näytän kyllä HYVÄLTÄ alasti.Ajaisin pyörälläni karkuun ja heittäisin mononlämmittimellä.Tai mansikkakakulla.Jos joku Jorma minuun ja kohta veitsenteräviin vatsalihaksiin ihastuisi.Nyt pitää keskittyä saamaa LÄSKIT pois mutta muuten olen TIKKULAIHA.Ja haluan jakaa tietoa miten PITÄÄ laihduttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pitäisi siitä että pojat pitäisi viehättävän näköisenä ja jahtaisi erektiossa,olen hetero ja näytän kyllä HYVÄLTÄ alasti.Ajaisin pyörälläni karkuun ja heittäisin mononlämmittimellä.Tai mansikkakakulla.Jos joku Jorma minuun ja kohta veitsenteräviin vatsalihaksiin ihastuisi.Nyt pitää keskittyä saamaa LÄSKIT pois mutta muuten olen TIKKULAIHA.Ja haluan jakaa tietoa miten PITÄÄ laihduttaa.

        Oletko sama tyttö joka kertoi pari päivää sitten Tahvo-nimisestä poikaystävästä? Onko hän vain mielikuvituspoikaystävä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sama tyttö joka kertoi pari päivää sitten Tahvo-nimisestä poikaystävästä? Onko hän vain mielikuvituspoikaystävä?

        JOKU KATEELLINEN IMPOTENTTI
        TULI TAAS VITTUILEMAAN.MINULLA ON AAMUEREKTIO.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOKU KATEELLINEN IMPOTENTTI
        TULI TAAS VITTUILEMAAN.MINULLA ON AAMUEREKTIO.

        Oikeasti sinä olet immyt, jonka tarpeita ei ole tyydytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti sinä olet immyt, jonka tarpeita ei ole tyydytetty.

        En ole kyllä ikinä naista saanut, poikamiesimpi olen 65 v.Vaikka pyöräilen pitzerioista toiseen aamuerektiossa kertomassa PULLEILLE naisille että heidän piztsassaan on 8 g suolaa ja PELKKÄÄ RASVAA.Karkkia VOI syödä vaikka laihduttaa.Kalorit EI ole samanarvoisia.Erektio kyllä tulee pyöränselässä ja kaupan kassalla.Verenpainetta ei muuten ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kyllä ikinä naista saanut, poikamiesimpi olen 65 v.Vaikka pyöräilen pitzerioista toiseen aamuerektiossa kertomassa PULLEILLE naisille että heidän piztsassaan on 8 g suolaa ja PELKKÄÄ RASVAA.Karkkia VOI syödä vaikka laihduttaa.Kalorit EI ole samanarvoisia.Erektio kyllä tulee pyöränselässä ja kaupan kassalla.Verenpainetta ei muuten ole.

        Huolellisesti jaksat matkia ihmisiä. Ilmeisesti energiaa on, muttei sopivampaa purkautumistietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolellisesti jaksat matkia ihmisiä. Ilmeisesti energiaa on, muttei sopivampaa purkautumistietä.

        PYÖRÄILEN 74 KM PÄIVÄSSÄ siinä kyllä ehtii monesti purkautua kun on erektio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYÖRÄILEN 74 KM PÄIVÄSSÄ siinä kyllä ehtii monesti purkautua kun on erektio.

        Ajat varmaan naisten pyörällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat varmaan naisten pyörällä?

        Olen näin edes jossain kontaktissa naisiin.Saan erektion naisten pyörästä.Olen ostellut satuloita naisten pyöristä ja kiinnittänyt niitä suksiinkin. Niitä saa HALVALLA kirpputorilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOKU KATEELLINEN IMPOTENTTI
        TULI TAAS VITTUILEMAAN.MINULLA ON AAMUEREKTIO.

        Onhan siinä ylpeyden aihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä ylpeyden aihetta.

        【»Onhan siinä ylpeyden aihetta.»】

        Kaiken kukkuraksi kirjoittaja on nuori tyttö, ei ketjun aloittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        【»Onhan siinä ylpeyden aihetta.»】

        Kaiken kukkuraksi kirjoittaja on nuori tyttö, ei ketjun aloittaja.

        "Kaiken kukkuraksi kirjoittaja on nuori tyttö, ei ketjun aloittaja."

        Oletko varma kirjoittajien iästä ja sukupuolesta? Vai olisiko vain harhaisuutta? Ei ehkä kannata alkaa kauppaamaan kristallipallosta katsomista ja selvänäköpalveluita....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaiken kukkuraksi kirjoittaja on nuori tyttö, ei ketjun aloittaja."

        Oletko varma kirjoittajien iästä ja sukupuolesta? Vai olisiko vain harhaisuutta? Ei ehkä kannata alkaa kauppaamaan kristallipallosta katsomista ja selvänäköpalveluita....

        Ei miehet tuolla tavalla kirjoita. Ihmettelen, jos tuo lässyttäjä on elämänkokemusta omaava tunne-elämätään kypsä ja tasapainoinen nainen. Eli johonkin kolmanteen ryhmään kuuluu.


    • Anonyymi

      Söin pellillisen makkaraperunoita, ennen kuin pyöräilin kaverin luo 18km viikoksi ryyppäämään. En huomannut verenpaineen jyskyttävän?

      • Anonyymi

        Korkea verenpaine on usein lähes oireeton. Matalan verenpaineen huomaa helpommin ajoittaisesta huimauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkea verenpaine on usein lähes oireeton. Matalan verenpaineen huomaa helpommin ajoittaisesta huimauksesta.

        KORKEA VERENPAINE EI OLE OIREETON
        Jos verenpainetta ei ole niin olo on huomattavasti energisempi ja aamuerektiot toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KORKEA VERENPAINE EI OLE OIREETON
        Jos verenpainetta ei ole niin olo on huomattavasti energisempi ja aamuerektiot toimii.

        No joo kyllä se jyskytti viikon jälkeen kun poljin kotiopäin. Heikotti monta päivää ja piti tyydyttää paljon.


    • Anonyymi

      Ensin tuli olo ja sitten alemmat verenpaineet paineet.
      60v täyttäessä 6kk:n punttitreenien aikana paranivat verenpaineet ja kolestroli lääkkeettömään kuntoon.
      Leposyke laski +80 > 60:een.
      Paino ei laskenut mutta vyötärö oheni. 176cm ukko painoi 90kg.
      Siis: Ensin olon kohennus niin paineet laskevat siinä ohessa huomaamatta.
      Puntille! Puntille!

    • Anonyymi

      Minulla on hyvä aamuerektio kun lopetin kivennäisveden.

      • Anonyymi

        aamuerektio tulee kun käyttää sitä ja on oikein terveellistä vaikka itse tyhjentää.
        kerran pari viikossa.
        Olen tässä vienyt multiin pari kaveria, olivat oikein aktiivisia, reippaita ja fiksuja, mutta 10 v sitten eronneita. Silloin viimeistään taas elämä muistutti mistä eturauhassyöpä 𝐯𝐨𝐢 𝐨𝐬𝐢𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧 aiheutua. Kumpikaan ei ehtinyt olemaan päivääkään eläkkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aamuerektio tulee kun käyttää sitä ja on oikein terveellistä vaikka itse tyhjentää.
        kerran pari viikossa.
        Olen tässä vienyt multiin pari kaveria, olivat oikein aktiivisia, reippaita ja fiksuja, mutta 10 v sitten eronneita. Silloin viimeistään taas elämä muistutti mistä eturauhassyöpä 𝐯𝐨𝐢 𝐨𝐬𝐢𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧 aiheutua. Kumpikaan ei ehtinyt olemaan päivääkään eläkkeellä.

        Ei tuo ollut aloittajan kommentti.🫣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo ollut aloittajan kommentti.🫣

        Kyllä se mopo keulii,mutta en minä sitä täälä ala koko ajan toitottelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aamuerektio tulee kun käyttää sitä ja on oikein terveellistä vaikka itse tyhjentää.
        kerran pari viikossa.
        Olen tässä vienyt multiin pari kaveria, olivat oikein aktiivisia, reippaita ja fiksuja, mutta 10 v sitten eronneita. Silloin viimeistään taas elämä muistutti mistä eturauhassyöpä 𝐯𝐨𝐢 𝐨𝐬𝐢𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧 aiheutua. Kumpikaan ei ehtinyt olemaan päivääkään eläkkeellä.

        Minä tyhjennän pyöräillessä.PITÄÄ polkea ensin 54 jä km ja vaihtaa lämpöpuvunhousut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tyhjennän pyöräillessä.PITÄÄ polkea ensin 54 jä km ja vaihtaa lämpöpuvunhousut.

        Pimeä tyttö. Saa nähdä poistaako ylläpito tämän. Mutta totta puhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pimeä tyttö. Saa nähdä poistaako ylläpito tämän. Mutta totta puhun.

        Mitä sinulla on lämpöpuvunhousuja vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinulla on lämpöpuvunhousuja vastaan?

        Ihme lässyttäjä. Naisen pitäisi olla empaattinen, joustava ja älykäs, sinä vaan lässytät kuin joku vähämielinen. Ei pojat tuolla tavalla käyttäydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme lässyttäjä. Naisen pitäisi olla empaattinen, joustava ja älykäs, sinä vaan lässytät kuin joku vähämielinen. Ei pojat tuolla tavalla käyttäydy.

        Oletko tyttö? Se pilailija???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme lässyttäjä. Naisen pitäisi olla empaattinen, joustava ja älykäs, sinä vaan lässytät kuin joku vähämielinen. Ei pojat tuolla tavalla käyttäydy.

        Minäkin voisin luetella pitkän listan millainen miehen tulisi olla että täyttää kriteerit. 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin voisin luetella pitkän listan millainen miehen tulisi olla että täyttää kriteerit. 🤔

        Se että et ole saanut pojilta kabanossia, ei todellakaan johdu tiukoista kriteereistäsi, vaan parista muusta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että et ole saanut pojilta kabanossia, ei todellakaan johdu tiukoista kriteereistäsi, vaan parista muusta syystä.

        "Se että et ole saanut pojilta kabanossia, ei todellakaan johdu tiukoista kriteereistäsi, vaan parista muusta syystä."

        Sulla tuntuu olevan kadanossit mielessä erikoisen paljon. Ehkä olisit halukas itse saamaan pojilta kadanossia mutta et uskalla tulla kaapista? Sehän on niin että mistä puhe siitä puute.


    • Anonyymi

      Se voi olla vain hetkellinen parantuminen. Mielentila on kohonnut, uusien maisemien ja varmaan pienen painonpudotuksen takia.

      Mulla kyllä +78v joudun pitämään painon ja verenpaineeen alhaisena vähäisillä kaloreeilla ja hyvin kohtuullisella liikunnalla. Jos liikun enemmän, tulee nälkä ja syön 2 kertaisen kalorikulutuksen.
      Suolaa olen välttänyt kymmeniä vuosia. Esim kotiruokaan en laita todella yhtään suolaa. Kanan ja broilerinpihvitkin säilyy jääkaapissa 4 päivää , myös kesällä. Yhtään vatsavaivoja ei ole ollut.
      On päiviä kun syön seksvihanneksia, btoilerinlihaa ja leipäkoneen leiää eli 0 % lisättyä suolaa.

      muuten oletko mittaillut vp aivan illalal, mun nousi aikoinaan 140 klo 21.00 aikaan, vaikak koko päivän oli 110 ja aamulla alle 100.

      • Anonyymi

        Se on ollut yleensä 110-127.Mutta välillä pieniä aikoja 130 jos syö vähänkään raskaampaa ruokaa.
        Se on koko ajan laskemaan päin.MITÄ PIENEMPI SE ON NIIN SITÄ PAREMPI ON OLO.


      • Anonyymi

        Liian vähän suolaa on yhtä vahingollista kuin liian paljon suolaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vähän suolaa on yhtä vahingollista kuin liian paljon suolaa

        Suolaa tarvitaan vain kymmenesosa siitä mitä sitä keskimäärin ravinnosta saadaan. Kerran eräs sisätautilääkäri sanoi, että hän lupaa hoitaa minut ilmaiseksi, jos minulle tulee natriuminpuutostila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa tarvitaan vain kymmenesosa siitä mitä sitä keskimäärin ravinnosta saadaan. Kerran eräs sisätautilääkäri sanoi, että hän lupaa hoitaa minut ilmaiseksi, jos minulle tulee natriuminpuutostila.

        Yläpaineeni on nyt aamulla,päivällä ja illalla 116
        Olen aloittaja.Suola on nyt noin 3 grammaa päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläpaineeni on nyt aamulla,päivällä ja illalla 116
        Olen aloittaja.Suola on nyt noin 3 grammaa päivässä.

        Minulla on mittarissa ainut numero 116.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläpaineeni on nyt aamulla,päivällä ja illalla 116
        Olen aloittaja.Suola on nyt noin 3 grammaa päivässä.

        Siis keskimääräinen lukema,on se pyörä tai hiihtolenkin jälkeen 105-107


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa tarvitaan vain kymmenesosa siitä mitä sitä keskimäärin ravinnosta saadaan. Kerran eräs sisätautilääkäri sanoi, että hän lupaa hoitaa minut ilmaiseksi, jos minulle tulee natriuminpuutostila.

        Siinäpä se.
        Puhutaan keskimäärin, keskimääräinen syöminen ja keskimääräinen liikkuminen/hikoilu.

        Mitä jos asiat ei ole keskimääräisiä?
        Monta kertaa on ollut tilanne jossa aamulla juon 3 kuppia kahvia ilman sokeria maidolla.
        Edellisen kerran söin edellisenä päivänä 17:00 ja seuraava syönti 20:00 (seuraavana päivänä.
        Työ erittäin raskasta ja kesä kuuma 25 astetta hikoilua paljon, juomaksi hanavettä.

        Selviänkö tuosta minimisuolalla?

        Työterveyshoitajatkin ovat myöntäneet ettei suolan vähentäminen ole perustelua meidän hommissa.

        Toisaalta ruoka maistuu suolaiselta kun tuota rääkkiä ei ole joten suolan käyttö automaattisesti laskee talvella ja rauhallisempina aikoina.

        Tuo minun kuvio myös kestoo sen että suola varastoituu elimistöön, muutenhan se olisi loppunut jo puolessavälin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se.
        Puhutaan keskimäärin, keskimääräinen syöminen ja keskimääräinen liikkuminen/hikoilu.

        Mitä jos asiat ei ole keskimääräisiä?
        Monta kertaa on ollut tilanne jossa aamulla juon 3 kuppia kahvia ilman sokeria maidolla.
        Edellisen kerran söin edellisenä päivänä 17:00 ja seuraava syönti 20:00 (seuraavana päivänä.
        Työ erittäin raskasta ja kesä kuuma 25 astetta hikoilua paljon, juomaksi hanavettä.

        Selviänkö tuosta minimisuolalla?

        Työterveyshoitajatkin ovat myöntäneet ettei suolan vähentäminen ole perustelua meidän hommissa.

        Toisaalta ruoka maistuu suolaiselta kun tuota rääkkiä ei ole joten suolan käyttö automaattisesti laskee talvella ja rauhallisempina aikoina.

        Tuo minun kuvio myös kestoo sen että suola varastoituu elimistöön, muutenhan se olisi loppunut jo puolessavälin.

        Hyponatremia voi johtua myös veden juomisesta.

        Katsoin kerran helteellä kaupungin nuorta kesätyöntekijää, joka kävellessään pysähtyi 15 m:n välein juomaan vesipullostaan. Hänelle oli kai opetettu, että helteellä pitää juoda runsaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se.
        Puhutaan keskimäärin, keskimääräinen syöminen ja keskimääräinen liikkuminen/hikoilu.

        Mitä jos asiat ei ole keskimääräisiä?
        Monta kertaa on ollut tilanne jossa aamulla juon 3 kuppia kahvia ilman sokeria maidolla.
        Edellisen kerran söin edellisenä päivänä 17:00 ja seuraava syönti 20:00 (seuraavana päivänä.
        Työ erittäin raskasta ja kesä kuuma 25 astetta hikoilua paljon, juomaksi hanavettä.

        Selviänkö tuosta minimisuolalla?

        Työterveyshoitajatkin ovat myöntäneet ettei suolan vähentäminen ole perustelua meidän hommissa.

        Toisaalta ruoka maistuu suolaiselta kun tuota rääkkiä ei ole joten suolan käyttö automaattisesti laskee talvella ja rauhallisempina aikoina.

        Tuo minun kuvio myös kestoo sen että suola varastoituu elimistöön, muutenhan se olisi loppunut jo puolessavälin.

        Ei siinä suolaa tarvitse.Juo vain vettä niin se auttaa jaksamasn,mutta sitä ei saa juoda liikaa.
        Minulla on tuosta kokemusta.Silloin kun söin suolaista ruokaa siinä uskossa että se auttaa jaksamaan,vaikutus oli aivan päinvastainen .
        Hiihtokunto parantui heti kun aloin juomaan puoli litraa vettä lähtiessä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe