Kooste tulevista vetytankkausasemista

Anonyymi-ap

Kooste tällä hetkellä tiedossa olevista tulevista vetytankkausasemista.

Nowegian Hydrogen rakentaa Suomeen 21 vetyasemaa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/norjalaisyhtio-kaavailee-suomeen-21-vetyaseman-verkostoa-kala-voi-lahivuosina-tulla-norjasta-vetyrekkojen-kyydissa/dd9336ba-5163-4cbc-a923-d3d259a0303e

Järvenpäähän ja Harjavaltaan:
https://www.hs.fi/kaupunki/jarvenpaa/art-2000009391950.html

Vuosaareen :
https://vuosaarilehti.fi/2022/12/07/helen-suunnittelee-vetytankkausasemaa-vuosaareen/

Lietoon:
https://etn.fi/index.php/embedded-conference-finland/13-news/14448-lietoon-rakennetaan-suomen-ensimmaeinen-vetytankkausasema

Ahvenanmaalle:
https://www.hyundai.fi/uutiset/ahvenanmaalle-suunnitteilla-vetyajoneuvojen-pilottialue/

Lempäälään:
https://yle.fi/a/74-20023341

42

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyä

      • Anonyymi

        Sitä juuri.


    • Anonyymi

      Aivan mahtava juttu!

      • Anonyymi

        Todella mahtava juttu!


    • Anonyymi

      Monillako noista asemista on suunnitelmissa myydä vetyä raskaan kaluston lisäksi myös yksityisautoille?

      • Anonyymi

        kyllä


    • Anonyymi

      Hyvältä näyttää.

      • Anonyymi

        Niin näyttää.


    • Anonyymi

      Vetyautoilu kuulostaa lupaavalta. Lupaavalta kuulostaa myös tämä:


      Jeesus nousi kuolleista ja nyt Hän elää

      Jeesus Kristus on vuodattanut verensä Sinun syntiesi tähden. Hänellä on nyt kuoleman ja tuonelan avaimet.

      Jeesus nousi kuolleista ja nyt Hän elää. ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Johannes 3:16.

      Jeesus kutsuu Sinua Golgatan ristille. Hän tahtoo antaa syntisi anteeksi.
      ”Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,” 1 Pietari 3:18

      Tule Herran tykö ja löydät levon sielullesi. Hän voi parantaa kaikki sairautesikin. ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon.” Matteus 11:28.
      ”mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jesaja 53:5.

      Jeesuksen veri puhdistaa Sinut kaikesta synnistä, kun teet parannuksen ja käännyt teiltäsi.
      ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” 1 Johannes 1:9
      ”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois ja että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi teille ennalta määrätyn Voidellun, Jeesuksen Kristuksen.” Apostolien teot 3:19-20.
      “Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan” Apt.teot 2:38.

      Älä menetä toivoasi, vaikka olisit vaikeassa elämäntilanteessa. Jumalalle kaikki on mahdollista. Joel 2:13 ”Repäiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, palatkaa Herran, teidän Jumalanne, luo. Hän on armahtava ja laupias, pitkämielinen ja hyvin armollinen, ja hän katuu pahaa.”

      Ota vastaan Jeesus, Jumalan Poika. Hänen laupeutensa ja armonsa on joka päivä uusi. ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Johannes 1:12

      “Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?” Hän sanoi hänelle: ”Uskon, Herra; minä uskon, että sinä olet Kristus, Jumalan Poika, se, joka oli tuleva maailmaan”.” Johannes 11:25-27

      Usko toimii rakkauden kautta. Rakkaus ei koskaan häviä.
      ”Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme. Mutta suurin niistä on rakkaus.” 1 Korinttilaiskirje 13:13
      ”Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne. ” Johannes 13:34

      Yksinkertainen rukous, jos et vielä tiedä miten rukoilla:
      “Herra Jeesus, minä uskon, että sinä olet Jumalan Poika ja olet kuollut ristillä ja nousit kuolleista ylös Taivaaseen. Ole minulle armollinen ja auta tekemään parannus. Anna syntini anteeksi ja johdata minut oikealle polulle. Kiitos. Aamen. ”

      • Anonyymi

        Pitäisikö antaa Jumalan ja Jeesuksen hoitaa muita asioita ja tehdä nämä vetyasemat ihan maanpäällisen voimin.


    • Anonyymi

      Ihan mielettömän huikeaa!!

      • Anonyymi

        Niin on.


    • Anonyymi

      toivottavasti rovaniemelle tulee myös

      kohta ei ole maanteitä kun E autot jauhaa ne rikki ja kauheet rengashiukkaspölyt tukkii poskiontelot

      • Anonyymi

        Tutkippas mitä painaa vetyautot. Ne ovat melko tarkkaan myös samanpainoisia kuin moni sähköauto, joten vetyautot myös jauhavat "maantiet puhki".

        Ja entäs sitten kuorma-autot, bussit, rekat.... ne vasta maanteiden tuhoajia onkin. Parhaimmillaan täyspitkä rekkayhdistelmä voi painaa lasteineen 90 000kg versus 1900kg sähkö/vetyauto.


    • Anonyymi

      lappiin monta asemaa?

      • Anonyymi

        Ei varmaan yhtään, tai enintään Leville ja Saariselälle.


    • Anonyymi

      Uskoisin että jokainen noista tankkauspisteitä suunnittelevista odottaa valtion suurta tukea, koska perustamiskulut ovat toivottoman suuret.

      • Anonyymi

        Ilman valtion tai kuntien tukia mitään näistä ei toteuteta. Jokainen asema maksaa miljoonia, niiden ylläpito on kallista ja käyttäjiä ei pahemmin ole vuosiin. Joten ne tuottavat valtavat tappiot vielä pitkän aikaa. Mikään yritys ei pelkillä omilla rahoilla siksi tule vetyasemaa rakentamaan. Nämä yritykset haluavat tukea sekä vetyaseman rakentamiseen että ylläpitoon.

        Toki yksi asema saattaa tulla ensi vuoden lopussa, mutta se onkin saanut reilusti tukea. Tuo yksi ainut Lietoon tehtävä vetyasema noin 800 000 euroa tukea. Siis yksi asema. Ja todennäköisesti edes tuolla tuella asema ei ole taloudellisesti kannattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman valtion tai kuntien tukia mitään näistä ei toteuteta. Jokainen asema maksaa miljoonia, niiden ylläpito on kallista ja käyttäjiä ei pahemmin ole vuosiin. Joten ne tuottavat valtavat tappiot vielä pitkän aikaa. Mikään yritys ei pelkillä omilla rahoilla siksi tule vetyasemaa rakentamaan. Nämä yritykset haluavat tukea sekä vetyaseman rakentamiseen että ylläpitoon.

        Toki yksi asema saattaa tulla ensi vuoden lopussa, mutta se onkin saanut reilusti tukea. Tuo yksi ainut Lietoon tehtävä vetyasema noin 800 000 euroa tukea. Siis yksi asema. Ja todennäköisesti edes tuolla tuella asema ei ole taloudellisesti kannattava.

        Tuosta Liedon asemastakaan ei sitten 2023 alkuvuoden ole kuulunut yhtään mitään vaikka aseman pitäisi avautua alkuperäisen aikataulun mukaan hyvin pian.

        Samoin Järvenpään hankkeen tarkka sijaintikin oli ilmoitettu, mutta sittemmin projektia ei löydy enää koko firman hankelistalta.

        Olit aivan oikeassa siinä että suunnitelmia on, mutta sitten kun jonkun pitäisi konkreettisesti aloittaa toteuttamaan ja ennen kaikkea rahoittamaan näitä hankkeita niin projektit vaan unohdetaan kaikessa hiljaisuudessa...


    • Anonyymi

      eikös lappiin pitäs muutama saada

    • Anonyymi

      Hyvä kooste

    • Anonyymi

      No jopas nyt!

    • Anonyymi

      Hyvä kooste.

    • Anonyymi

      Ja yhdenkään vetytankkausaseman rakentaminen todistettavasti ei ole alkanut missään esim. kaivinkone tekee perustuksia tontilla? Jos on niin missä? Tarkka osoite? Vasta edelleen vain lupahakemusten pyörittelyä ja rahoituksen etsimistä?

      • Anonyymi

        Kuukausi taas kulunut eikä edes vetytankkausaseman rakentamisesta jossainpäin Suomea puhuta mitään mediassa. Saa nähdä saadaanko edes Jyväskylään vetytankkausasema busseja varten ennen elokuuta 2025 pystyyn. Elokuun puolessa välissä vuosittain alkaa syysliikenne, jolloin tarvitaan maksimaalisesti busseja taas liikenteeseen, jolloin olisi tärkeätä myös vetybussien keretä auttamaan 5 vetybussin laivueella Jyväskylän liikennettä. Veikkaan että myöhästyy vetytankkausaseman projekti kun tuntuu muillakin kovasti kestävän puheista huolimatta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18645867/vetybusseja-jyvaskylaan

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa


    • Anonyymi

      Vetyauto on liikkuva vetypommi, ei mitään muuta. Unohtakaa koko juttu.

    • Anonyymi

      Mahtava kooste.

    • Anonyymi

      No nyt on kyllä huikeaa 👍

    • Anonyymi

      Hyvä kooste

    • Anonyymi

      Kun tai jos nuo muutamat asemat saadaan valmiiksi, firma testaa kannattaako sijoitus. Hyvin suurella todennäköisyydellä jatkosuunnitelmat haudataan kaikessa hiljaisuudessa ja hiljaisemmat tankkauspisteet puretaan.

      • Anonyymi

        Vedyn tuottaja Woikoski tuli siihen tulokseen että enään eivät omalla rahalla rakenna vetytankkausasemia, sillä se kokeilu tuli erittäin kalliiksi, koska joutuivat purkamaan asemat häntä koipien välissä pois myyden ne ulkomaille. Aika oli silloin 2015, mutta sama tilanne nyt 2023.... vetyautoja ei ole liikenteessä eikä maksavaa asiakaskuntaa. Mistä tuloja jos ei ole vetyautoja?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn


    • Anonyymi

      Hyvä kooste

    • Anonyymi

      Huikeaa ja upeaa!

    • Anonyymi

      Munmoi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tankkaus asema on yksi asia ja fossiilivapaan vedyn tuotanto toinen ja sen kuljettaminen kolmas ja henkilöautojen sitten neljäs.


    • Anonyymi

      Kovin on hiljaista tuolla rintamalla ja pitkään.

    • Anonyymi

      Ei taida olla näistä yksikään edennyt toteutusasteelle?

      Vain katteettomia lupauksia, jälleen kerran...

      • Anonyymi

        Tekemistä vaille valmis. Vain rahoitus puuttuu.

        Sama juttu mm. Kiinassa. Puoli vuosikymmentä sitten vetypelleillä pikku pili tanassa, kun hirveässä kiimassa julistivat, miten Kiinaan rakennetaan suurimpien kaupunkin välille "vetykäytävät", joilla on vetyputkisto ja runsaasti tankkausasemia. Hintalappu tietenkin miljardeja.

        Tekemistä vaille valmis tämäkin suunnitelma. Vain rahoitus puuttuu.

        Ei vetyhihhulit OMIA rahojaan ole valmiit sijoittamaan. Koska tietävät, ettei tämä pelleily ole taloudelllisesti kannattavaa. Pitää saada rahat valtion pohjattomasta säkistä.

        Siellähän sitä riittää. USA kaatanut kankkulan kaivoon yli 250 miljoonaa dollaria ja EU lähti pelleilyyn mukaan 450 miljoonan euron budjetilla. Piti tulla 2020 pelkästään Saksaan 60 000 vetyautoa. Koko EU alueella 2020 taisi olla max. 2000 vetyautoa.

        Vetyautojen määrä onkin ollut tarkkaan varjeltu salaisuus., Kun ensin lupaitiin kuuta taivaalta ja lupauksista toteutui vain 1 %, mutta rahaa tuhlattu satoja miljoonia, ei kannata kertoa, paljonko saatiin tulosta. Vetyautoja 2019 puffaamaan luotu H2 modility organisaatio lopettu myyntitilastojen julkistuksen hyvin nopeasti 2020 ja ryhtyi sen sijaan mainostamaan, miten hyvin sähköautot teki kauppansa. Vaikka H2 mobilityllä ei ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa.

        Muuta kuin sillai, että kaikki vetykäyttöiset pakettiautot ovat todellisuudessa sähköautoja, joihin on lisätty markknointitempauksena pieni polttokenno akkua lataamaan.

        Nikolan kovasti mainostamat vetykäyttöiset rekat paljastuivat puolestaan ihan normi dieselautoiksi, jotka oli muunnettu käyttämään biokaasua polttoaineenaan. Vetyä ja polttokennoja niissä oli vain kylkiin liimattujen mainostarrojen verran. Sijoittajat ei tykänneet...

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/jaatavista-valheista-narahtanut-autopomo-sai-11-vuotta-linnaa-mullistavaa-vetyrekkaa-myyneella-firmalla-ei-ollut-oikeasti-edes-moottoria-nyt-99-arvosta-on-sulanut/f28fc45e-532e-4217-a657-4b0c7379e36c


    • Anonyymi

      Ups, siis Saksaan vetyhihhulit lupasi 60 000 vetyautoa (0,1 % autokannasta) 2022 mennessä.

      Vetyautoja oli Saksassa 2019 400 ja vuoden mittaan myytiin muutama sata lisää. Vaikka tavoitteeseen pääsy olisi edellyttänyt 15000-20000 auton myyntiä vuosittain.

      Kas kummaa, kun lobbarit oli käärineet rahat taskuihinsa, lopetettiin myyntitilastojen julkistus ja alettiin uutisoimaan sähköautoista. Todelliset myyntimäärät liian hapokkaita julkistettaviksi.

      No, jotain tilastojen sentään löytyi tankkausasemista. Vedyn myyntimääristä pystyi päättelemään, että tyypillisellä tankkausasemalla kävi tankkaamassa max 1 auto päivässä. Silläpä sitten pitäisi kattaa 4-5 miljoonan euron hintaisen aseman rakentaminen ja ylläpito....

      Lupauksissa oli 99 % ilmaa, mutta rahat saadaan aina hukattua.

      Vetypommiautojen osuus on alle 0,01 % eikä ne siksi näy lainkaan Saksan rekisterröintitilastoissa. Mutta kannatti tuhlata satoaj miljoonia siihen, että liikenteessä on muutama auto, joiden polttoaine on maakaasusta valmistettua vetyä.

      Onneksi vetyautoja on vähän, koska polttoaineen valmistus tuottaa suuret CO2 päästöt. Vetyhän valehdellaan päästöttömäksi, mutta todellisuus on toinen.

      • Anonyymi

        .....Onneksi vetyautoja on vähän, koska polttoaineen valmistus tuottaa suuret CO2 päästöt. Vetyhän valehdellaan päästöttömäksi, mutta todellisuus on toinen...

        Jos vety tuotetaan fossiilisilla aineilla, niin todella halpaa mutta paljon CO2 päästöjä.

        Fossiilivapaasti tuotettuna, vähän CO2 päästöjä. Mutta näitä laitoksia ei vielä ole riittävästi ja vedyn hinta on kallis. Myös kuljettaminen on hankalaa. Ellei joka tankki asemalla ole oma elektrolyyseri.


        Täytyy muistaa, että vetyauton hyötysuhde on huono ja auto kallis, koska siinä on sekä vetytekniikka että sähköauto samassa kuoressa.

        Niin, siis nyt puhutaan henkilöautoista. En olisi ensimmäisenä ostamassa sitä


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe