Vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä 2025 👍
https://yle.fi/a/74-20114054
Vetybusseja Jyväskylään
59
845
Vastaukset
- Anonyymi
Mahtavaa!
- Anonyymi
Erittäin mahtavaa 👍
- Anonyymi
Loistavaa!
- Anonyymi
Huikeaa!
- Anonyymi
Mistä se vety repäistään, kun sähkö loppuu.
- Anonyymi
Ja ei maksa kuin noin 800 000e kappale plus mahdollisesti selvästi kalliimpi vety energiana kuin sähkö, joten taloudellisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Hinta peilattu Barcelonan linkistä.
Onko Toyota myynyt todella halvalla vetybussit kuitenkin, jotta niistä päästään eroon kuten Miraille kävi aiemmin?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella
https://caetanobus.pt/wp-content/uploads/2023/05/H2.City-Gold.pdf
https://www.electrive.com/2020/09/24/barcelona-orders-eight-hydrogen-buses-from-caetano/ - Anonyymi
Vai onko ne jonkun kolmannen osapuolen (Cefmof?) omistuksessa. Kaupungin uutisessa puhutaan vaan siitä, että kyseessä on hanke ja autot voidaan integroida kaupunkiliikenteeseen, joten kuvittelisin että kaupunki tai KA ei niitä ainakaan vielä omista
- Anonyymi
Erinomaista!
- Anonyymi
Mainiota!
- Anonyymi
Fantastista!
- Anonyymi
Ihanaa!
- Anonyymi
Jyväskyläläisiä kusetettu? Toivottavasti ei mene kaupungin rahoja hukkaan tällaiseen pelleilyyn.
- Anonyymi
Olisi mielenkiintoista saada parempi tieto koko hankkeesta. Rahoituksen valtion osuudesta, kaupungin osuudesta, laina tms. rahoituksen osuudesta. Rakennuslupa- ja turvallisuusasioista. Ei kai joku kaupunginjohtaja pysty päättämään tuon kokoluokan asiaa, tarvinnee hallituksen esityksen ja valtuuston päätöksen. Lopulliset käyttökustannukset ja vertailulaskelmat biopolttoaine, sähkö, vety ja sähköinen raideliikenne, todelliset päästövähennykset. Mielenkiinnolla odotetaan, vaikka ei Jyväskylästä ollakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista saada parempi tieto koko hankkeesta. Rahoituksen valtion osuudesta, kaupungin osuudesta, laina tms. rahoituksen osuudesta. Rakennuslupa- ja turvallisuusasioista. Ei kai joku kaupunginjohtaja pysty päättämään tuon kokoluokan asiaa, tarvinnee hallituksen esityksen ja valtuuston päätöksen. Lopulliset käyttökustannukset ja vertailulaskelmat biopolttoaine, sähkö, vety ja sähköinen raideliikenne, todelliset päästövähennykset. Mielenkiinnolla odotetaan, vaikka ei Jyväskylästä ollakaan.
Todelliset päästövähennykset ovat kiistaatomat sähköisessä raideliikenteessä ja matkustaja/rahti volyymit ylivoimaiset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todelliset päästövähennykset ovat kiistaatomat sähköisessä raideliikenteessä ja matkustaja/rahti volyymit ylivoimaiset
Kiire tulee. Esim luvat ja valitukset ottaa oman aikansa. Rakentaminen jne. Joukkoliikenteen selvitys. Aika keskeneräisen kuuloista on. Koko vetytalous on tapa lykätä todellisia päästövähennyksiä tulevaisuuteen. Vantaan jätepolttolaitoksen co2 päästöjen keruu ja kuskaaminen jonnekin porareikään. Samoin tämä. Herra sanoi jotenkin " tekniikka on olemassa laitteistoja on valmistettu, kuljetusalusten valinta aloitettu, infra on kesken...jne. Kysymykseen milloin mahdollisesti tämä alkaa, vastaus no.......Kyllä siihen useampi vuosi menee vielä, eli ei taaskaan tarvitse tehdä muuta, kuin puhua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiire tulee. Esim luvat ja valitukset ottaa oman aikansa. Rakentaminen jne. Joukkoliikenteen selvitys. Aika keskeneräisen kuuloista on. Koko vetytalous on tapa lykätä todellisia päästövähennyksiä tulevaisuuteen. Vantaan jätepolttolaitoksen co2 päästöjen keruu ja kuskaaminen jonnekin porareikään. Samoin tämä. Herra sanoi jotenkin " tekniikka on olemassa laitteistoja on valmistettu, kuljetusalusten valinta aloitettu, infra on kesken...jne. Kysymykseen milloin mahdollisesti tämä alkaa, vastaus no.......Kyllä siihen useampi vuosi menee vielä, eli ei taaskaan tarvitse tehdä muuta, kuin puhua.
Kilpilahden alueella voisi olla jollain lailla mahdollista koelaitos. Siellä on sähköä, vettä, sopivaa infra, kulutusta ja kokemusta yleensä kaasujen käsittelystä ja raskasta kalustoa käyttämään sitä esim. muutama säiliöauto. Jyväskylän liikennelaitokselle voi itku. Se on hiukan eri luokan hanke, kuin raskaan kaluston D korttipiste tien varteen. Bensiinillä ei edes onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpilahden alueella voisi olla jollain lailla mahdollista koelaitos. Siellä on sähköä, vettä, sopivaa infra, kulutusta ja kokemusta yleensä kaasujen käsittelystä ja raskasta kalustoa käyttämään sitä esim. muutama säiliöauto. Jyväskylän liikennelaitokselle voi itku. Se on hiukan eri luokan hanke, kuin raskaan kaluston D korttipiste tien varteen. Bensiinillä ei edes onnistu.
Neste ilmoitti Kilpilahden vetyhankkeen lykkäämisestä, kun menee heikosti ja joutuu laittamaan ihan omia rahoja siihen jo alkuun epämääräiseen hankkeeseen. Että sen pituinen se.......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neste ilmoitti Kilpilahden vetyhankkeen lykkäämisestä, kun menee heikosti ja joutuu laittamaan ihan omia rahoja siihen jo alkuun epämääräiseen hankkeeseen. Että sen pituinen se.......
Niistä julkisuuteen taannoin ilmoitetuista yli 25:stä hankkeesta tällä hetkellä Suomessa etenee 5 kpl. ja YKSIKÄÄN EI henkilöautoliikenteeseen, vaan koelaitoksia teräksen valmistamiseen tms.
- Anonyymi
Nyt näyttää hyvältä 👍
- Anonyymi
Näin ne vetyasiat etenevät 👍
- Anonyymi
Maailmalla on lopetettu useita vetyajoneuvokokeiluita ja palattu takaisin täyssähkön tai dieselin pariin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17994861/todisteita-etta-vetyautot-ovat-havinneet-kisan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18225145/vetyfanaatikot-eivat-sieda-faktapohjaista-tieteellista-keskustelua-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa- - Anonyymi
Tämä vaikuttaa huikealta!
- Anonyymi
Hyvin tulee vetybusseja Jyväskylään 👍
- Anonyymi
Tämä on tulevaisuutta!
- Anonyymi
Vaan ei koskaan tätä päivää.
- Anonyymi
Tässä on tulevaisuus.
- Anonyymi
Huippua!
- Anonyymi
Hyvä juttu että vetybussit tulevat.
- Anonyymi
Kuulostaa todella hyvältä 👍
- Anonyymi
Upeaa!
- Anonyymi
Jopas jopas 👍
- Anonyymi
Kivaa!
- Anonyymi
Sinne niitä tulee 👍
- Anonyymi
Kuulostaa varsin erinomaiselta.
- Anonyymi
Ensi kesänä Jyväskylään.
- Anonyymi
Jyväskylässä paikallinen kaupunginjohtaja teki stuntin. VETYSÄHKÖBUSSI on kaikilla mittareilla mitattuna KUSTANNUSTEHOTON ja KILPAILUKYVYTÖN!
https://www.sustainable-bus.com/fuel-cell-bus/fuel-cell-bus-hydrogen/
SUOMESSA PUHTAAT SÄHKÖBUSSIT OVAT MENESTYSTARINA!
Tuki ei riitä vetyinfran rakentamiseen ja ylläpitoon. Polttokennoilla toimiva vetysähköbussi on kallis hankittava ja vielä kalliimpi ylläpidettävä. Sen elinikä on lyhyt.
Jokainen euro on tiukassa ja liikenneoperaattori harkitsee tarkkaan elinkaarikustannukset. Olen 100% varma, että Jyväskylä ei saa vetysähköbusseja.
"markkinat"- Anonyymi
Menestystarina!
https://www.hsl.fi/hsl/vastuullisuus/sahkobussien-maara-kasvaa-nopeasti
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkobussit-tulevat-kaupungissa-9-halvemmiksi-vaikka-ostohinta-100-kalliimpi-suomessa-erityisen-edullisia-dieselvaihtoehtoon-verrattuna/a14b7e2c-036f-4b49-920a-7dc510fc455b
Vetybussi on dieselbussejakin kertaluokkia kalliimpi vaihtoehto!
"markkinat" - Anonyymi
https://areena.yle.fi/1-71948307
https://yle.triplet.io/uutiset/jyvaskylaan-rakennetaan-suuri-vetytankkausasema-tulossa-myos-vetylla-kulkevia-busseja
VETYSÄHKÖBUSSIEN KALLEUS estää investoinnit!
https://www.hydrogeninsight.com/transport/hydrogen-buses-cost-41-more-over-their-lifetime-than-battery-electric-equivalents-say-government-advisors/2-1-1679002
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-71948307
https://yle.triplet.io/uutiset/jyvaskylaan-rakennetaan-suuri-vetytankkausasema-tulossa-myos-vetylla-kulkevia-busseja
VETYSÄHKÖBUSSIEN KALLEUS estää investoinnit!
https://www.hydrogeninsight.com/transport/hydrogen-buses-cost-41-more-over-their-lifetime-than-battery-electric-equivalents-say-government-advisors/2-1-1679002
"markkinat"Yksi 12 metrinen vetysähköbussi maksaa 1,3 miljoonaa euroa.
Jyväskylässaä 5 bussia vaatisi 6,5 miljoonaa... Kalliita kilometrejä.
"markkinat"
- Anonyymi
Norjan vetyjohtaja NEL...
https://nelhydrogen.com/about/
Yhdysvalloissa vaikeuksia!
https://www.wired.com/story/the-norwegian-company-blamed-for-californias-hydrogen-car-woes/
"markkinat"- Anonyymi
https://casetext.com/case/iwatani-corp-of-am-v-asa
Norjalainen yhtiö on vaikeuksissa.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://casetext.com/case/iwatani-corp-of-am-v-asa
Norjalainen yhtiö on vaikeuksissa.
"markkinat"https://greyjournal.net/news/nel-asa-fraud-hydrogen-infrastructure-challenges/
Painavaa dataa.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://greyjournal.net/news/nel-asa-fraud-hydrogen-infrastructure-challenges/
Painavaa dataa.
"markkinat"Shell heitti pyyhkeen kehään. Lopettaa vetyasemat.
https://www.hydrogeninsight.com/transport/shell-to-permanently-close-all-of-its-hydrogen-refuelling-stations-for-cars-in-california/2-1-1596104
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shell heitti pyyhkeen kehään. Lopettaa vetyasemat.
https://www.hydrogeninsight.com/transport/shell-to-permanently-close-all-of-its-hydrogen-refuelling-stations-for-cars-in-california/2-1-1596104
"markkinat"Mirait ovat nyt halpoja.
https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mirait ovat nyt halpoja.
https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/
"markkinat"Näitä voitaisiin tuoda Jyväskylän kaupungille virka-autoiksi:)
Kaliforniassa loppuu vety. Se on myös nyt kallista. 34 dollaria kilo...
https://www.latimes.com/environment/story/2024-08-13/class-action-lawsuit-highlights-total-inconvenience-of-refueling-a-hydrogen-fuel-cell-car
"Auto on hieno. Sillä on liian kallista ajaa ja sitä ei voi edes tankata."
"markkinat"
- Anonyymi
https://www.iwatani.com/
https://mb.cision.com/Main/115/3924562/2590322.pdf
Vetyautojen epäonnistuminen Amerikassa laitettiin norjalaisen yhtiön syyksi!
"markkinat" - Anonyymi
DB hankki vetybusseja. Sillä on varaa. Infra on siellä olemassa.
https://www.toyota-europe.com/news/2023/caetanobus-receives-large-order-for-hydrogen-buses
"markkinat" - Anonyymi
Niin ne aloittavat ensi kesänä 👍
- Anonyymi
Ehkä aloittaa, ehkä ei. Näitä vetyasemia ja vastaavia on koko ajan siirretty eteenpäin tai peruttu kokonaan. Täälläkin typerät vetyfanaatikot (tai se yksi ainoa vetyfanaatikko) höpisivät vetyasemista vuonna 2023 eikä niitä ole vieläkään tullut yhtäkään. Ja sama on tapahtunut vetytuotannon kohdallakin, lähes kaikki vetyhankkeet on peruttu tai siirretty tulevaisuuteen.
Ja varmaa on, että vetyä ei riitä vetyautoille seuraavaan 20 vuoteen. Ei siis ainakaan vihreää vetyä, koska noin 99% nykyisestä vedystä tehdään fossiilisilla. Maakaasusta vetyä on jonkin verran, vihreää vetyä ei ole lähes yhtään. - Anonyymi
Ehkä aloittaa, ehkä ei. Näitä vetyasemia ja vastaavia on koko ajan siirretty eteenpäin tai peruttu kokonaan. Täälläkin typerät vetyfanaatikot (tai se yksi ainoa vetyfanaatikko) höpisivät vetyasemista vuonna 2023 eikä niitä ole vieläkään tullut yhtäkään. Ja sama on tapahtunut vetytuotannon kohdallakin, lähes kaikki vetyhankkeet on peruttu tai siirretty tulevaisuuteen.
Ja varmaa on, että vetyä ei riitä vetyautoille seuraavaan 20 vuoteen. Ei siis ainakaan vihreää vetyä, koska noin 99% nykyisestä vedystä tehdään fossiilisilla. Maakaasusta vetyä on jonkin verran, vihreää vetyä ei ole lähes yhtään.
- Anonyymi
Vetybussit on hyviä.
- Anonyymi
Vetyautot hakkaavat surullisen välivaiheen sähköautot mennen tullen. Pätee myös busseihin.
- Anonyymi
Vetyvalehtelijan tunnistaa siitä että hän aina vain kehuu vetyä, mutta ei kerro YKSITYISKOHTAISESTI miten siihen "voittoon" päästään. Vain päättää väittää niin että voittaa muut käyttövoimat... kertomatta miten se vetyauto sen tekee.
- Anonyymi
Näin ne asiat etenevät 👍
- Anonyymi
Tämä on erinomaista !
- Anonyymi
Jyskälässä vetybussien kanssa toimivalle liikennöitsijälle käy ohraleipä.
Kuten https://yle.fi/a/74-20056792
Suomalainen intoilu. - Anonyymi
Tämä on erinomaista.
- AnonyymiUUSI
Hyvä homma 👍
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854758- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002004- 341845
- 461803
- 271782
- 571704
- 181621
- 191617