Aika hubaisaa

Anonyymi-ap

Työttömille ehdottaa töitä niin raivoavat et tekee itsarin ja hän ei tee mitään alle 400 euroa tunti onko ne tuet sitten niin hyviä ettei tessin palkalla kannata tehdä töitä kun kaikki maksetaan sossusta ja kelasta mikä siinä työnteossa on pahaa et tappaa ennemmin itsensä kuin tekee töitä ja muiden täytyy maksaa kaikki kulut ja eletään kuin kroisokset kaljaan huumeisiin pajatsoihin makronalsiin ja heseen kyllä löytyy rahaa ja takseilla ajoon

92

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuilla jotka on niin pienet että niillä vain juuri ja juuri ihmisarvoisesti pystyy toimeen tulemaan eikä se edes aina onnistu jos elämään joutuu niin noihin asioihinhan ei varaa löydy kuin äärimmäisen harvoin jos olet jotenkin keplotellen ja lähes kaikesta luopuen onnistunut hieman säästämään. Kuten sanottua kyse on ihmisen, hänen tekemänsä työn ja hänen työpanoksensa arvostamisesta. Työstä pitää maksaa sitä vastaava kunnollinen palkka ja sellainen millä tulee toimeen. Ei kuten nykyään että revitään ihmisestä kaikki mahdollinen irti mahdollisimman pienellä rahalla. Työtä tehdään edelleen sen vuoksi että sillä tultaisi toimeen ei sen vuoksi että nyt vaan jotain työtä pitää tehdä palkalla kuin palkalla vaikka sen lisäksi silti joutuisi niihin tukiin ja muuhun apuun turvautumaan. Elämän tarkoitus on onnellisuus ei todellakaan työntekeminen.🙂.

      • Anonyymi

        Mikä on tunti palkka et mikkojuhan tekis töitä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tunti palkka et mikkojuhan tekis töitä

        No se riippuu ihan siitä työstä. Se mikä siitä kuuluu saada ja niin että sillä toimeen. Ja kokoajanhan mä teen töitä 3pv viikossa siitä vaan ei makseta sitä mitä siitä kuuluisi saada koska olen kuntouttavassa työtoiminnassa mä saan siitä 9€/pv kulukorvausta minkä pitäisi kattaa myös ruoka ja matkat mutta se ei edes niihin läheskään riitä. Mutta siellä käyn koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia työllistyä en rahan vuoksi.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No se riippuu ihan siitä työstä. Se mikä siitä kuuluu saada ja niin että sillä toimeen. Ja kokoajanhan mä teen töitä 3pv viikossa siitä vaan ei makseta sitä mitä siitä kuuluisi saada koska olen kuntouttavassa työtoiminnassa mä saan siitä 9€/pv kulukorvausta minkä pitäisi kattaa myös ruoka ja matkat mutta se ei edes niihin läheskään riitä. Mutta siellä käyn koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia työllistyä en rahan vuoksi.🙂.

        9€/päivä on just hyvä kaveripojille:)))


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No se riippuu ihan siitä työstä. Se mikä siitä kuuluu saada ja niin että sillä toimeen. Ja kokoajanhan mä teen töitä 3pv viikossa siitä vaan ei makseta sitä mitä siitä kuuluisi saada koska olen kuntouttavassa työtoiminnassa mä saan siitä 9€/pv kulukorvausta minkä pitäisi kattaa myös ruoka ja matkat mutta se ei edes niihin läheskään riitä. Mutta siellä käyn koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia työllistyä en rahan vuoksi.🙂.

        Mut sosiaalitoimi maksaa kaiken muun et 9e vaikka kaljaan tai pajatsoon tarkoitin et mennään oikeisiin töihin mut mikä on palkka et mikkojuhan menee oikeisiin töihin


      • Anonyymi kirjoitti:

        9€/päivä on just hyvä kaveripojille:)))

        Hyvä sulle jos oot siihen tyytyväinen.😄.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No se riippuu ihan siitä työstä. Se mikä siitä kuuluu saada ja niin että sillä toimeen. Ja kokoajanhan mä teen töitä 3pv viikossa siitä vaan ei makseta sitä mitä siitä kuuluisi saada koska olen kuntouttavassa työtoiminnassa mä saan siitä 9€/pv kulukorvausta minkä pitäisi kattaa myös ruoka ja matkat mutta se ei edes niihin läheskään riitä. Mutta siellä käyn koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia työllistyä en rahan vuoksi.🙂.

        Kulukorvaus tulee siihen työttömyyskorvauksen ja asumistuen päälle. Eli päivässä saa enemmän kuin sen yhdeksän euroa. Samoin työttömyyskorvauksen saa myös niiltä kahdelta päivältä kun ei ole töissä. Jos työssäkäyvälle tulee este mennä töihin, niin siitä päivästä ei saa mitään.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No se riippuu ihan siitä työstä. Se mikä siitä kuuluu saada ja niin että sillä toimeen. Ja kokoajanhan mä teen töitä 3pv viikossa siitä vaan ei makseta sitä mitä siitä kuuluisi saada koska olen kuntouttavassa työtoiminnassa mä saan siitä 9€/pv kulukorvausta minkä pitäisi kattaa myös ruoka ja matkat mutta se ei edes niihin läheskään riitä. Mutta siellä käyn koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia työllistyä en rahan vuoksi.🙂.

        Mä vein tänään 960kg hamstrattua rautaromua kierrätysfirmaan. Siellä kävin, koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia. Trust El Plan ♻️🧔🏻


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut sosiaalitoimi maksaa kaiken muun et 9e vaikka kaljaan tai pajatsoon tarkoitin et mennään oikeisiin töihin mut mikä on palkka et mikkojuhan menee oikeisiin töihin

        Mä en saa sossusta latiakaan. Kuntouttavastatyötoiminnasta tuleva työmarkkinatuki on ainoa tulo mitä mä saan sen 9€ lisäksi ja sen saisin myös tekemättä yhtään mitään. Siitä muuten menee suoraan 20% veroa. Paljon sun veroprosentti on?Ja mä oon dokannu viimeks vuonna 2014 ja pelikoneitakaan en pelaa niin eipä osu nyt kohdalleen oikeen noi. Ja aivan oikeata työtä tuo on. Täysin samaa hommaa mitä muutkin siellä missä mä olen tekee ero on ainoastaan että heille maksetaan siitä palkka ja mun työpäivä on 2h lyhyempi. Ja mä sitä paitsi vastasin tuohon jo.🙂.


      • JeroP kirjoitti:

        Kulukorvaus tulee siihen työttömyyskorvauksen ja asumistuen päälle. Eli päivässä saa enemmän kuin sen yhdeksän euroa. Samoin työttömyyskorvauksen saa myös niiltä kahdelta päivältä kun ei ole töissä. Jos työssäkäyvälle tulee este mennä töihin, niin siitä päivästä ei saa mitään.

        Sen työmarkkinatuen saisin myös tekemättä yhtään mitään joten se ei oo korvaus siitä työstä. Enkä mä saa asumistukea.🙂.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Mä vein tänään 960kg hamstrattua rautaromua kierrätysfirmaan. Siellä kävin, koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia. Trust El Plan ♻️🧔🏻

        Hyvä juttu se on hyväksi itelle tehdä jotain eikä vaan makoilla tekemättä mitään siitä ei seuraa mitään hyvää.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Mä en saa sossusta latiakaan. Kuntouttavastatyötoiminnasta tuleva työmarkkinatuki on ainoa tulo mitä mä saan sen 9€ lisäksi ja sen saisin myös tekemättä yhtään mitään. Siitä muuten menee suoraan 20% veroa. Paljon sun veroprosentti on?Ja mä oon dokannu viimeks vuonna 2014 ja pelikoneitakaan en pelaa niin eipä osu nyt kohdalleen oikeen noi. Ja aivan oikeata työtä tuo on. Täysin samaa hommaa mitä muutkin siellä missä mä olen tekee ero on ainoastaan että heille maksetaan siitä palkka ja mun työpäivä on 2h lyhyempi. Ja mä sitä paitsi vastasin tuohon jo.🙂.

        Kyl mikkojuhan menee oikeisiin töihin kun työmarkkinatuet ja toimeentulotuet ja asumistuet lopetetaan aikamoisii summii maksetaan kun työnteko ei kannata vaan jää enemmän käteen kun työssä olis mut suomalaiset haluu muutosta mikkojuhankin varmasti haluaa ennemmin tehdä töitä kuin olla yhteiskunnan elätti eli mikkojuhan haluaa taas mieheksi ja ihmiseksi ja ansaita elantonsa eikä olla koira jota yhteiskunta joutuu elättämään


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Sen työmarkkinatuen saisin myös tekemättä yhtään mitään joten se ei oo korvaus siitä työstä. Enkä mä saa asumistukea.🙂.

        Eikö se ole pakko kun muuten joutuu karenssiin eli muodon vuoksi joutuu käymään mut samat tuet tulee silti ja sosis maksaa toimeentulotukea ja lildistä ruokaa sossun piikkiin


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Hyvä juttu se on hyväksi itelle tehdä jotain eikä vaan makoilla tekemättä mitään siitä ei seuraa mitään hyvää.🙂.

        Jep, äkkiä voi painokin nousta ja yleiskunto heiketä ilman tollasta hyötyliikuntaa. Mutta mitä tossa yhtenä päivänä kävin pyöräilemässä niin ei se mun talvinen makoilu kuitenkaan juurikaan tuntunut, ei sentään tarvinnut taluttaa ylämäkiä tms. 😅
        Tuli tänään kivasti tilaakin varastoon kun tiettyjen mallien kohdalla pitää joskus ihan rehellisesti ajatella että jos sellaisesta kone hajoaa, niin tosiaanko joku ostaa ja vaihtaa sellaisen 🙄 Tarpeeksi uudet mallit ja racing-aihiot on toki oma lukunsa. Ja ulkoa lähti vanha äes yms. mitkä ei enää rumenna naapurien hiihtomaisemia talvella 😂


      • Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

        Mä vein tänään 960kg hamstrattua rautaromua kierrätysfirmaan. Siellä kävin, koska se on mulle itselleni hyväksi ja avaa mahdollisuuksia. Trust El Plan ♻️🧔🏻

        Mitä sait tuosta? Minne kannattaa Turun suunnalla viedä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole pakko kun muuten joutuu karenssiin eli muodon vuoksi joutuu käymään mut samat tuet tulee silti ja sosis maksaa toimeentulotukea ja lildistä ruokaa sossun piikkiin

        Ei ole mikään pakko ja karenssi tulee jos et ota työtä vastaan tai et tee niin montaa työhakemusta kuukaudessa kuin nykyään vaaditaan mutta siitä en tiedä kun mun ei oo tarvinnut hakea kun olen jo työvoimapoliittisessa järjestelyssä eli nyt kuntouttavassatyötoiminnassa. Ja edelleen en saa sossusta latin latia. Ja vaikka karenssi olisi niin perustoimeentulon tarpeet pitää silti täyttää tosin itellä ei ikinä oo yhtään karenssia ollut.🙂.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Jep, äkkiä voi painokin nousta ja yleiskunto heiketä ilman tollasta hyötyliikuntaa. Mutta mitä tossa yhtenä päivänä kävin pyöräilemässä niin ei se mun talvinen makoilu kuitenkaan juurikaan tuntunut, ei sentään tarvinnut taluttaa ylämäkiä tms. 😅
        Tuli tänään kivasti tilaakin varastoon kun tiettyjen mallien kohdalla pitää joskus ihan rehellisesti ajatella että jos sellaisesta kone hajoaa, niin tosiaanko joku ostaa ja vaihtaa sellaisen 🙄 Tarpeeksi uudet mallit ja racing-aihiot on toki oma lukunsa. Ja ulkoa lähti vanha äes yms. mitkä ei enää rumenna naapurien hiihtomaisemia talvella 😂

        Jep. Mäkin käyn töiden lisäksi kerran päivässä mahdollisuuksien mukaan vähintään 30min-45min kävelyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sait tuosta? Minne kannattaa Turun suunnalla viedä?

        En itse asiassa tiedä vielä tarkkaan. Viime kuussa vein sata kiloa pienemmän kuorman ja kaipa siitä silloin jollekin lähihoitajan parin päivän tai kaupanflikan kolmen päivän bruttopalkoille pääsi 🙄 Karting-radan lähistölle vein.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Jep, äkkiä voi painokin nousta ja yleiskunto heiketä ilman tollasta hyötyliikuntaa. Mutta mitä tossa yhtenä päivänä kävin pyöräilemässä niin ei se mun talvinen makoilu kuitenkaan juurikaan tuntunut, ei sentään tarvinnut taluttaa ylämäkiä tms. 😅
        Tuli tänään kivasti tilaakin varastoon kun tiettyjen mallien kohdalla pitää joskus ihan rehellisesti ajatella että jos sellaisesta kone hajoaa, niin tosiaanko joku ostaa ja vaihtaa sellaisen 🙄 Tarpeeksi uudet mallit ja racing-aihiot on toki oma lukunsa. Ja ulkoa lähti vanha äes yms. mitkä ei enää rumenna naapurien hiihtomaisemia talvella 😂

        Seommeimaan varmaan viisi vuotta sitten kun mä sanoin tolle meidän sällille ettei se palstan hondis mikään tyhmä äijä meinaan ole. Kaikem maailman sijoitus gurut neuvoo pistämään rahansa ties mihin osake pyramiiri pitkoini huijaukseen atk laitteilla, mutta sä sentään oot sijoittanut metalleihin ja kyllä meinaan nykyään raudasta hyvin maksetaan kun markkinat suoltaa sähkö autoja joka tuutista eikä yya ajoista voi enää kuin haaveilla. Ite vein uuren kaupunkin mökiltä yli tuhat kiloisen kuorman kasipätkä Volvolla ja railerilla ja sanoin etten meinaan sitten alle kolmella saralla näistä luovu ja kyllä tuli rahat pöytään 👍👍

        Onko täällä porukalla joku luki härö tai jotain vai mitä ihmettä ihmiset puhuu 9 euron päivä palkasta. Tunti palkkaa sillä varmaan meinataan eikä se kovin hyvä siltikään ole. Sällikin tienaa serkku pojan maan rakennus virmassa sen pari kymppiä tunnissa eikä hänkään ny ihan noin matalasta tunti liksasta joutunut aloittamaan, vaikka mä sanoin että älä alkuun palkasta välitä kuhan oot saanut jalan oven väliin ja siitä pikku hiljaa reippaalla asenteella voi saada enemmän vastuuta ja parempaa tunti liksaa 👍


      • pääskyvuoren_jorma kirjoitti:

        Seommeimaan varmaan viisi vuotta sitten kun mä sanoin tolle meidän sällille ettei se palstan hondis mikään tyhmä äijä meinaan ole. Kaikem maailman sijoitus gurut neuvoo pistämään rahansa ties mihin osake pyramiiri pitkoini huijaukseen atk laitteilla, mutta sä sentään oot sijoittanut metalleihin ja kyllä meinaan nykyään raudasta hyvin maksetaan kun markkinat suoltaa sähkö autoja joka tuutista eikä yya ajoista voi enää kuin haaveilla. Ite vein uuren kaupunkin mökiltä yli tuhat kiloisen kuorman kasipätkä Volvolla ja railerilla ja sanoin etten meinaan sitten alle kolmella saralla näistä luovu ja kyllä tuli rahat pöytään 👍👍

        Onko täällä porukalla joku luki härö tai jotain vai mitä ihmettä ihmiset puhuu 9 euron päivä palkasta. Tunti palkkaa sillä varmaan meinataan eikä se kovin hyvä siltikään ole. Sällikin tienaa serkku pojan maan rakennus virmassa sen pari kymppiä tunnissa eikä hänkään ny ihan noin matalasta tunti liksasta joutunut aloittamaan, vaikka mä sanoin että älä alkuun palkasta välitä kuhan oot saanut jalan oven väliin ja siitä pikku hiljaa reippaalla asenteella voi saada enemmän vastuuta ja parempaa tunti liksaa 👍

        Voivoi sentään, tätä se nykytodellisuus on monelle ja kylmempää kyytiä tiedossa sinimustan hallituksen myötä 😕 Jere on oikeasti pirun hyvässä asemassa vaikka olisi puolet pienempi palkkakin, muista se Jorma hyvä 👍

        Niin eihän mulla mikään varsinainen kiire ole ollut noita hävittää, sillä olen mä niitä mieltänyt jonkinlaiseksi pahanpäivänvaraksi tms. ja onhan se homma tottakai paljon mukavampaa nyt kun sitä voi tehdä lähtökohtaisesti vapaaehtoisesti 😅 Mähän jo toissa talvena aloin hahmottamaan, että jos El Plan päätös menee läpi, niin mun ikäänkuin suhteellinen sosioekonominen asema kokee nousun, mutta täytyy sanoa että ei siitä varsinaisesti hyötyä ole ollut kaveri tai naisjuttuja ajatellen 🙄 Eikä tarvii ollakaan, on sillä jo oma itseisarvonsa että kaikista ihmisistä juuri mä olen ollut auttamassa tyhjentämään "uusien talojen" pihoja joiden asukkaat käy ihan oikeissa töissäkin, mutta kun samaan sumppuun on osunut sähkösopparijuttuja, eroja jne. niin voi se kolmannesmiljoonan asuntolaina olla vähän haastava joissain tilanteissa. No täysi lottovoitto se mun 11c soppari on, ja yksi ihminen nyt pärjäsi talvella 7x7m tupakeittiössä puulämmitys tukena niin siinä mielessä vähän tuurinkauppaa toki. YYA aikoihin ei oo paluuta ei, mutta käytännössä koko ikäni pienituloisena on ollut kiva seurata keskiluokan paluuta maan pinnalle, huonommalla tuurilla asioissa inflaatio olisi tarjonnut hyvän exit-strategian omia kasvojani menettämättä, ja tietyt romut onkin osoittautunut kieltämättä varmemmaksi sekä myös paremmin tuottavaksi kohteeksi kuin jotkut liibalaabajutut mistä joku Natalia Salmela höpisee telkkarissa 😅


      • pääskyvuoren_jorma kirjoitti:

        Seommeimaan varmaan viisi vuotta sitten kun mä sanoin tolle meidän sällille ettei se palstan hondis mikään tyhmä äijä meinaan ole. Kaikem maailman sijoitus gurut neuvoo pistämään rahansa ties mihin osake pyramiiri pitkoini huijaukseen atk laitteilla, mutta sä sentään oot sijoittanut metalleihin ja kyllä meinaan nykyään raudasta hyvin maksetaan kun markkinat suoltaa sähkö autoja joka tuutista eikä yya ajoista voi enää kuin haaveilla. Ite vein uuren kaupunkin mökiltä yli tuhat kiloisen kuorman kasipätkä Volvolla ja railerilla ja sanoin etten meinaan sitten alle kolmella saralla näistä luovu ja kyllä tuli rahat pöytään 👍👍

        Onko täällä porukalla joku luki härö tai jotain vai mitä ihmettä ihmiset puhuu 9 euron päivä palkasta. Tunti palkkaa sillä varmaan meinataan eikä se kovin hyvä siltikään ole. Sällikin tienaa serkku pojan maan rakennus virmassa sen pari kymppiä tunnissa eikä hänkään ny ihan noin matalasta tunti liksasta joutunut aloittamaan, vaikka mä sanoin että älä alkuun palkasta välitä kuhan oot saanut jalan oven väliin ja siitä pikku hiljaa reippaalla asenteella voi saada enemmän vastuuta ja parempaa tunti liksaa 👍

        Kun sä oot esimerkiksi kuntouttavassatyötoiminnassa kuten mä ja teet aivan samaa hommaa kuin muutkin ainoona erona että sulla on 2h lyhyempi päivä niin sä saat korvaukseksi siitä työstä verrattuna siihen mitä saisit tekemättä yhtään mitään niin 9€/pv kulukorvausta verottomana minkä pitäis korvata matkat ja ruoat mutta eihän se riitä niihinkään läheskään ja se on ainoa korvaus minkä työpanoksestasi saat. Tietysti virallisestihan sä olet työtön ja saat myös työmarkkinatuen mutta sen saisit myös tekemättä sitä työtä. Onhan näistä 9€/pv "orjatyö" jutuista julkisessa keskustelussakin puhuttu jo vuosia.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Kun sä oot esimerkiksi kuntouttavassatyötoiminnassa kuten mä ja teet aivan samaa hommaa kuin muutkin ainoona erona että sulla on 2h lyhyempi päivä niin sä saat korvaukseksi siitä työstä verrattuna siihen mitä saisit tekemättä yhtään mitään niin 9€/pv kulukorvausta verottomana minkä pitäis korvata matkat ja ruoat mutta eihän se riitä niihinkään läheskään ja se on ainoa korvaus minkä työpanoksestasi saat. Tietysti virallisestihan sä olet työtön ja saat myös työmarkkinatuen mutta sen saisit myös tekemättä sitä työtä. Onhan näistä 9€/pv "orjatyö" jutuista julkisessa keskustelussakin puhuttu jo vuosia.🙂.

        Ymmärrän sen että joku toinen saa saman rahan tekemättä mitään, tai enemmän muualta tekemällä saman kuin sinä, mutta sä teet tuota sen hetken itsesi tulevaisuuden takia. Jotta pääset joskus palkkatöihin. Nöyryyttä peliin.

        Sä pidät nyt työttömyyskorvausta itsestäänselvyytenä. Enemmän mennään vasteellisiin tukiin, täytyy tehdä jotain sen saamansa rahan eteen. Se on ihan hyvä. Vielä parempi vois olla kansalaispalkka. Silloin ihmisiä kiinnostaisi huonosti palkattu osa-aikatyökin enemmän.

        Eikä sulle maksettaisi nytkään työttömyyskorvausta, jollet osallistuisi työllisyystoimiin...

        Mä en enempää ota sun henk.koht tilanteeseen kantaa, kun en tiedä millaisen matkan jälkeen olet työkokeiluun päätynyt. Liialla ylpeydellä ei välttämättä ole hyvää seurausta. Aikansa kestää aina kaikkea.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän sen että joku toinen saa saman rahan tekemättä mitään, tai enemmän muualta tekemällä saman kuin sinä, mutta sä teet tuota sen hetken itsesi tulevaisuuden takia. Jotta pääset joskus palkkatöihin. Nöyryyttä peliin.

        Sä pidät nyt työttömyyskorvausta itsestäänselvyytenä. Enemmän mennään vasteellisiin tukiin, täytyy tehdä jotain sen saamansa rahan eteen. Se on ihan hyvä. Vielä parempi vois olla kansalaispalkka. Silloin ihmisiä kiinnostaisi huonosti palkattu osa-aikatyökin enemmän.

        Eikä sulle maksettaisi nytkään työttömyyskorvausta, jollet osallistuisi työllisyystoimiin...

        Mä en enempää ota sun henk.koht tilanteeseen kantaa, kun en tiedä millaisen matkan jälkeen olet työkokeiluun päätynyt. Liialla ylpeydellä ei välttämättä ole hyvää seurausta. Aikansa kestää aina kaikkea.

        xLiner

        No se hetki on nyt ollu reilu vuosikymmen jo mun kohdallani toki asiaan vaikuttaa myös se etten ole täysin työkykyinen nytkään ja tuskin koskaan enää tuun olemaan menneisyyden sen aiheuttamien vaivojen ja lääkityksen sivuvaikutusten vuoksi. Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita.

        Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä.

        No tosiaan kuten oon kertonut niin 12v-29v käytin todella rankasti päihteitä mitkä lopetin 2008 ja työtön oon ollut vuodesta 2006 asti sitä ennen olin 3,5v oppisopimuksella kun opiskelin nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja sitä ennen 3v vertaisohjaajana työllistettynä. Sitä ennen nuoruudessa opiskelin lähes leipuriksi ja olin pimeesti raksalla ja muurarinapulaisena töissä sekä työttömänä. Siinä noin lyhyesti taustaa.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No se hetki on nyt ollu reilu vuosikymmen jo mun kohdallani toki asiaan vaikuttaa myös se etten ole täysin työkykyinen nytkään ja tuskin koskaan enää tuun olemaan menneisyyden sen aiheuttamien vaivojen ja lääkityksen sivuvaikutusten vuoksi. Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita.

        Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä.

        No tosiaan kuten oon kertonut niin 12v-29v käytin todella rankasti päihteitä mitkä lopetin 2008 ja työtön oon ollut vuodesta 2006 asti sitä ennen olin 3,5v oppisopimuksella kun opiskelin nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja sitä ennen 3v vertaisohjaajana työllistettynä. Sitä ennen nuoruudessa opiskelin lähes leipuriksi ja olin pimeesti raksalla ja muurarinapulaisena töissä sekä työttömänä. Siinä noin lyhyesti taustaa.🙂.

        En tietenkään tiedä yksityiskohtaisesti sun tilannetta, mutta eikö sulle kukaan ole missään vaiheessa ehdottanut työkyvyttömyyseläkettä tai edes kuntoutustukea joka on parin vuoden määräaikainen eläke, mutta silti parempi kuin työmarkkinatuki. 🤔 Itsellä on toki toi asperger se merkittävin työkyvyttömyyden peruste ja äidin sairastelu ja poismeno, sekä korona-aika pahensi muita juttuja kuten paniikki ja ahdistuneisuushäiriötä, mutta siitä oli puhe erään lääkärin kanssa jo viime vuosikymmenellä äitini ollessa vielä elossa. Parisen vuotta sitten hakeuduin lääkäriin työuupumuksen vuoksi, enemmänkin koulutusta vastaavan työn hakuun liittyen, kuin sivutoimisen yritystoimintani juttuihin, ja silloinen lääkärini joka oli apulaisylilääkäri, piti käytännössä ihan läpihuutojuttuna El Plania ja pistettiin prosessi eteenpäin. Reilun 13kk kuluttua tuli päätös, että käytännössä loppuelämäksi tulee se hitusen alle tonnin kansan- ja takuueläke kuussa, ja tienaamisrajat sivutoimisen yritystoimintani juttuihin liittyen omien voimien mukaan, on väljemmät kuin työmarkkinatuen suojaosuus tms.

        Ei ihan kaikkeen kannata suostua sokeasti, mitä jotkut tantat ehdottaa ilmainen työvoima ja tilastojen kaunistaminen mielessä. Näissä asioissa täytyy toisinaan osata olla tarpeeksi päämäärätietoinen, tietää oikeutensa, ja tuskin sunkaan tilanteessa on käytännössä paljoakaan menetettävää jos tollasta polkua kokeilisi 🙄 Omalla kohdallani pistin vähän all in tähän nojaten, mutta ei tollanen varmaan vuokra-asujan elämäntilanteeseen kauheasti vaikuta kunhan hoitaa asiat kelan kanssa by the book, mutta kuitenkin tietäen ne omat oikeutensa.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No se hetki on nyt ollu reilu vuosikymmen jo mun kohdallani toki asiaan vaikuttaa myös se etten ole täysin työkykyinen nytkään ja tuskin koskaan enää tuun olemaan menneisyyden sen aiheuttamien vaivojen ja lääkityksen sivuvaikutusten vuoksi. Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita.

        Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä.

        No tosiaan kuten oon kertonut niin 12v-29v käytin todella rankasti päihteitä mitkä lopetin 2008 ja työtön oon ollut vuodesta 2006 asti sitä ennen olin 3,5v oppisopimuksella kun opiskelin nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja sitä ennen 3v vertaisohjaajana työllistettynä. Sitä ennen nuoruudessa opiskelin lähes leipuriksi ja olin pimeesti raksalla ja muurarinapulaisena töissä sekä työttömänä. Siinä noin lyhyesti taustaa.🙂.

        "Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä."

        Pilkuntykkäämistä, mutta kyllähän sä tuossakin osallistuisit työllistymistoimiin. Pakkohan niitä paikkoja olis hakea, tai jossain kohtaa alkaa tuki pienenemään, loppuiko ihan lopulta. Toi on muuten niiin typerä homma... Miten helkarissa ihmiset keksivät enää muutaman kuukauden päästä haettavia työpaikkoja? Hakevat kai sitten kunnanjohtajiksi ja toimitusjohtajaksi, jotta saavat olla rauhassa 🙄. Voin kuvitella mitä kymmenille, suurimmalta osalta huuhaa-hakemuksille firmoissa tapahtuu, ketään ei kiinnosta. Ei mitään järkeä.

        xLiner


      • hondakuski125 kirjoitti:

        En tietenkään tiedä yksityiskohtaisesti sun tilannetta, mutta eikö sulle kukaan ole missään vaiheessa ehdottanut työkyvyttömyyseläkettä tai edes kuntoutustukea joka on parin vuoden määräaikainen eläke, mutta silti parempi kuin työmarkkinatuki. 🤔 Itsellä on toki toi asperger se merkittävin työkyvyttömyyden peruste ja äidin sairastelu ja poismeno, sekä korona-aika pahensi muita juttuja kuten paniikki ja ahdistuneisuushäiriötä, mutta siitä oli puhe erään lääkärin kanssa jo viime vuosikymmenellä äitini ollessa vielä elossa. Parisen vuotta sitten hakeuduin lääkäriin työuupumuksen vuoksi, enemmänkin koulutusta vastaavan työn hakuun liittyen, kuin sivutoimisen yritystoimintani juttuihin, ja silloinen lääkärini joka oli apulaisylilääkäri, piti käytännössä ihan läpihuutojuttuna El Plania ja pistettiin prosessi eteenpäin. Reilun 13kk kuluttua tuli päätös, että käytännössä loppuelämäksi tulee se hitusen alle tonnin kansan- ja takuueläke kuussa, ja tienaamisrajat sivutoimisen yritystoimintani juttuihin liittyen omien voimien mukaan, on väljemmät kuin työmarkkinatuen suojaosuus tms.

        Ei ihan kaikkeen kannata suostua sokeasti, mitä jotkut tantat ehdottaa ilmainen työvoima ja tilastojen kaunistaminen mielessä. Näissä asioissa täytyy toisinaan osata olla tarpeeksi päämäärätietoinen, tietää oikeutensa, ja tuskin sunkaan tilanteessa on käytännössä paljoakaan menetettävää jos tollasta polkua kokeilisi 🙄 Omalla kohdallani pistin vähän all in tähän nojaten, mutta ei tollanen varmaan vuokra-asujan elämäntilanteeseen kauheasti vaikuta kunhan hoitaa asiat kelan kanssa by the book, mutta kuitenkin tietäen ne omat oikeutensa.

        No kai sitä olis voinu työkyvyttömyyseläkettä hakea mutta en mä oo halunnut sitä hakee kun oon ainakin osittain työkykyinen. Oon elätellyt toiveita että löytyis sellanen homma mitä pystyisin tekemään mutta kyllä se vuosi vuodelta epätodennäköisemmältä tuntuu. Joku osa-aikainenkin homma vois olla hyvä ja kai täyttä päivääkin jonkin aikaa pystyisin tekemään mutta pidemmän päälle se vois liian hankalaksi käydä riippuen kyllä hommastakin. Ja kyllä mä osaan oikeuksistani sillain kiinni pitää mutta ei vaan oikein oo ollut mitään järkevää mitä olisivat pystyneet tarjoamaan vaikka kovasti oon aina kyselly.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä."

        Pilkuntykkäämistä, mutta kyllähän sä tuossakin osallistuisit työllistymistoimiin. Pakkohan niitä paikkoja olis hakea, tai jossain kohtaa alkaa tuki pienenemään, loppuiko ihan lopulta. Toi on muuten niiin typerä homma... Miten helkarissa ihmiset keksivät enää muutaman kuukauden päästä haettavia työpaikkoja? Hakevat kai sitten kunnanjohtajiksi ja toimitusjohtajaksi, jotta saavat olla rauhassa 🙄. Voin kuvitella mitä kymmenille, suurimmalta osalta huuhaa-hakemuksille firmoissa tapahtuu, ketään ei kiinnosta. Ei mitään järkeä.

        xLiner

        Joo aivan idioottimainen juttuhan se on ja johtaa just tuohon että turhia hakemuksia millä ei oikeasti ole tarkoituskaan työllistyä tehtaillaan ja haetaan vaan koska pitää hakea ja sellaisia paikkoja mihin ei varmasti pääse ja tehdään hakemuksia niin ettei varmasti olis pelkoa valituksi tulemisesta kun ei oikeasti sitä hommaa haluta mutta kun hakemus on pakko tehdä. Ei se edistä sen hakijan tilannetta milläänlailla ja aiheuttaa vaan turhaa työtä niille ketkä työntekijää hakee ja pelkkiä turhia kuluja ja vaivaa kaikille.

        Ja jos ihan naapurin koiraa rakastellaan niin sitä hakemusten tekemistä ei lasketa työllistämistoimeksi vaan edellytetään että näin pitää vaan kaikkien työttömien toimia jos ei osallistu työvoimapoliittiseentoimeen.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No kai sitä olis voinu työkyvyttömyyseläkettä hakea mutta en mä oo halunnut sitä hakee kun oon ainakin osittain työkykyinen. Oon elätellyt toiveita että löytyis sellanen homma mitä pystyisin tekemään mutta kyllä se vuosi vuodelta epätodennäköisemmältä tuntuu. Joku osa-aikainenkin homma vois olla hyvä ja kai täyttä päivääkin jonkin aikaa pystyisin tekemään mutta pidemmän päälle se vois liian hankalaksi käydä riippuen kyllä hommastakin. Ja kyllä mä osaan oikeuksistani sillain kiinni pitää mutta ei vaan oikein oo ollut mitään järkevää mitä olisivat pystyneet tarjoamaan vaikka kovasti oon aina kyselly.🙂.

        Ei se osa-aikainen työskentely eläkkeellä missään nimessä kiellettyä ole, päinvastoin jopa kannustavampaa vähäisempien kannustinloukkujen vuoksi, mutta se toki vaatii jonkun syyn että katsotaan työkyvyttömäksi ja itselleni toi asperger-kirous nyt oli eräänlainen siunaus siinä prosessissa. Äitivainaa sai viisikymppisenä ensin parin vuoden kuntoutustukea masennuksen vuoksi, ja sen jälkeen eläkepaperit hiukan ennen normaalia eläkeikää. Toisaalta olen kuullut ja lukenut myös todella ikävistä ja mielivaltaisista kokemuksista varsinkin fyysisistä rajoitteista tai kivuista kärsivien tapauksessa, eritoten jos ammatti on vielä ollut kovin fyysinen. Mutta jotenkin sellainen mielikuva, että noihin liittyy usein vakuutusyhtiöt ja isot rahat, ja tuskin sunkaan työeläkekertymä kauhean suuri ole, mikä tarkoittaisi asiointia ensisijaisesti kelan kanssa 🙄 Musta vakuutusyhtiö pesi kätensä heti ensi tilassa kertakorvauksella kun kertymä oli 12€/kk ja näkymät työllistymisestä muualle kuin Penetratorsin rallitalliin kohtuullisen surkeat. 😂


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No se hetki on nyt ollu reilu vuosikymmen jo mun kohdallani toki asiaan vaikuttaa myös se etten ole täysin työkykyinen nytkään ja tuskin koskaan enää tuun olemaan menneisyyden sen aiheuttamien vaivojen ja lääkityksen sivuvaikutusten vuoksi. Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita.

        Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä.

        No tosiaan kuten oon kertonut niin 12v-29v käytin todella rankasti päihteitä mitkä lopetin 2008 ja työtön oon ollut vuodesta 2006 asti sitä ennen olin 3,5v oppisopimuksella kun opiskelin nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja sitä ennen 3v vertaisohjaajana työllistettynä. Sitä ennen nuoruudessa opiskelin lähes leipuriksi ja olin pimeesti raksalla ja muurarinapulaisena töissä sekä työttömänä. Siinä noin lyhyesti taustaa.🙂.

        "Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita."

        Aikamoista kusetusta suoraan sanottuna, sinua pidetään köyhyysloukussa antamalla juuri sen verran töitä että joku muu hyötyy siitä mutta sinä et juurikaan. Noissa pitäisi olla joku laki että sitämukaa mitä pidempään on myös sen työnantajan tulisi alkaa pikkuhiljaa maksamaan niin että jossain vaiheessa sitten saisit jo ihan asiallista palkkaa, muutenhan se työnantaja voi hyödyntää maailman tappiin ilman omia kuluja.

        -harmiseikirj-


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Ei se osa-aikainen työskentely eläkkeellä missään nimessä kiellettyä ole, päinvastoin jopa kannustavampaa vähäisempien kannustinloukkujen vuoksi, mutta se toki vaatii jonkun syyn että katsotaan työkyvyttömäksi ja itselleni toi asperger-kirous nyt oli eräänlainen siunaus siinä prosessissa. Äitivainaa sai viisikymppisenä ensin parin vuoden kuntoutustukea masennuksen vuoksi, ja sen jälkeen eläkepaperit hiukan ennen normaalia eläkeikää. Toisaalta olen kuullut ja lukenut myös todella ikävistä ja mielivaltaisista kokemuksista varsinkin fyysisistä rajoitteista tai kivuista kärsivien tapauksessa, eritoten jos ammatti on vielä ollut kovin fyysinen. Mutta jotenkin sellainen mielikuva, että noihin liittyy usein vakuutusyhtiöt ja isot rahat, ja tuskin sunkaan työeläkekertymä kauhean suuri ole, mikä tarkoittaisi asiointia ensisijaisesti kelan kanssa 🙄 Musta vakuutusyhtiö pesi kätensä heti ensi tilassa kertakorvauksella kun kertymä oli 12€/kk ja näkymät työllistymisestä muualle kuin Penetratorsin rallitalliin kohtuullisen surkeat. 😂

        Joo pitäis käydä hakeen varsinaiset diagnoosit noista kaikista jutuista niin henkisistä kuin fyysisistä mitä rankka elämä ja vuosien päihteidenkäyttö nuoruudesta alkaen ja vahvan korvaus/ylläpitohoidon lääkityksen sivuvaikutukset on tuonut tullessaan jos sitä haluis hakea. Niiden saaminen ei välttämättä ihan niin yksinkertaista ole eikä kyllä niiden määrittelykään aina vaikka onhan nuo sanoneet että aika suurella todennäköisyydellä ne saisin kyllä mutta mitkä ne tulisi loppupeleissä olemaan sitä on vaikea etukäteen sanoa.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No se hetki on nyt ollu reilu vuosikymmen jo mun kohdallani toki asiaan vaikuttaa myös se etten ole täysin työkykyinen nytkään ja tuskin koskaan enää tuun olemaan menneisyyden sen aiheuttamien vaivojen ja lääkityksen sivuvaikutusten vuoksi. Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita.

        Ja tosiaan saisin sen työmarkkinatuen myös tekemättä yhtään mitään kunhan hakisin oliko se nyt 5 työpaikkaa kuukaudessa että siinä oot väärässä.

        No tosiaan kuten oon kertonut niin 12v-29v käytin todella rankasti päihteitä mitkä lopetin 2008 ja työtön oon ollut vuodesta 2006 asti sitä ennen olin 3,5v oppisopimuksella kun opiskelin nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja sitä ennen 3v vertaisohjaajana työllistettynä. Sitä ennen nuoruudessa opiskelin lähes leipuriksi ja olin pimeesti raksalla ja muurarinapulaisena töissä sekä työttömänä. Siinä noin lyhyesti taustaa.🙂.

        Siis olet ollut "työkokeilussa" lähes 12 vuotta!? Ei juma....

        Jos et halua eläkkeelle, mikä mua jo kovasti innosti tuossa Periksen kirjoituksessa, suosittelisin vuokratyöfirmoja. Pieniä keikkatöitä työttömyyskorvauksen lisäksi, eivätkä voisi sua enää määrätä tuollaisiin - etenkään jos sä et halua noilla ehdoilla "kokeilua" tehdä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis olet ollut "työkokeilussa" lähes 12 vuotta!? Ei juma....

        Jos et halua eläkkeelle, mikä mua jo kovasti innosti tuossa Periksen kirjoituksessa, suosittelisin vuokratyöfirmoja. Pieniä keikkatöitä työttömyyskorvauksen lisäksi, eivätkä voisi sua enää määrätä tuollaisiin - etenkään jos sä et halua noilla ehdoilla "kokeilua" tehdä.

        xLiner

        Pienissä keikkatöissä taitaa olla se vika että ne saattaa syödä sitten muita korvauksia niin että lopulta jää vähemmän käteen ja saa painaa yhtenä k..nä jokapaikassa jonkun muutaman päivän ryynihomman vuoksi. Paras olisi varmaan jos löytyisi ihan täysipäiväinen homma joka kestäisi niin pitkään että mikkoj. pääsisi liiton tai ainakin ytk:n korvausten piiriin, silloin voisi välillä vähän huilatakin.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita."

        Aikamoista kusetusta suoraan sanottuna, sinua pidetään köyhyysloukussa antamalla juuri sen verran töitä että joku muu hyötyy siitä mutta sinä et juurikaan. Noissa pitäisi olla joku laki että sitämukaa mitä pidempään on myös sen työnantajan tulisi alkaa pikkuhiljaa maksamaan niin että jossain vaiheessa sitten saisit jo ihan asiallista palkkaa, muutenhan se työnantaja voi hyödyntää maailman tappiin ilman omia kuluja.

        -harmiseikirj-

        Niin tältähän se välillä aina tuntuu mutta en mä silti oo halunnut hanskoja täysin tiskiinkään lyödä kun jos sitä ei yhtään mitään tekis niin se olis omalta kannalta huono juttu. Sen vuoksi mä käyn tekemässä noita hommia että se on hyväksi itselle ja auttaa omaa arjessa selviämistä ja antaa rytmiä ja tekemistä siihen. Sekä on siinä aina se pieni mahdollisuus että se avais uusia parempia mahdollisuuksia vaikka vielä niin ei oo käynytkään.

        Se on vaan ikävä fakta että työnantajat aika surutta käyttää näitä kuntouttavantyötoiminnan ja tukityöllistämisen yms. kaltaisia juttuja hyödykseen ja pyörittää aina vaan uusia ihmisiä tilalle jotka on samassa tilanteessa koskaan aikomattakaan palkata ketään koska se tulee halvemmaksi vaikka uuden ihmisen aina perehdyttämään joutuu. Ja tosiaan joku laki pitäisi olla olemassa joka ton hyväksikäytön estäis.🙂.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä keikkatöissä taitaa olla se vika että ne saattaa syödä sitten muita korvauksia niin että lopulta jää vähemmän käteen ja saa painaa yhtenä k..nä jokapaikassa jonkun muutaman päivän ryynihomman vuoksi. Paras olisi varmaan jos löytyisi ihan täysipäiväinen homma joka kestäisi niin pitkään että mikkoj. pääsisi liiton tai ainakin ytk:n korvausten piiriin, silloin voisi välillä vähän huilatakin.

        -harmiseikirj-

        Kyllä töitä saa tehdä työttömänäkin tietyn määrän ennen kuin vaikuttaa tukeen. Jos arvaan että 500-600€ sais tienata kuukaudessa? Varmaan kuukle kertois jos jaksais kysyä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä töitä saa tehdä työttömänäkin tietyn määrän ennen kuin vaikuttaa tukeen. Jos arvaan että 500-600€ sais tienata kuukaudessa? Varmaan kuukle kertois jos jaksais kysyä.

        xLiner

        Reippailin, https://www.tyj.fi/jos-jaat-tyottomaksi/tyoskentely-ansiopaivarahalla/

        "Alle 300 euron palkka- tai yritystulo kuukaudessa ei vaikuta työttömyysturvaan. 300 euron ylittävältä tulon osalta puolet vähentää ansiopäivärahaa. Esimerkiksi 500 euron palkkatulo vähentää päivärahaa 100 eurolla."

        Siis kannattaa kyllä.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis olet ollut "työkokeilussa" lähes 12 vuotta!? Ei juma....

        Jos et halua eläkkeelle, mikä mua jo kovasti innosti tuossa Periksen kirjoituksessa, suosittelisin vuokratyöfirmoja. Pieniä keikkatöitä työttömyyskorvauksen lisäksi, eivätkä voisi sua enää määrätä tuollaisiin - etenkään jos sä et halua noilla ehdoilla "kokeilua" tehdä.

        xLiner

        Joo kuntouttavassatyötoiminnassa koko tuon ajan kun mitään muuta mun tilanteeseen soveltuvaa ei kuulemma oo tarjota kun en työkyvyttömyyseläkettä oo halunnut hakea mutta en oo aivan täysin työkykyinenkään. Vähän sellainen väliinputoaja mikä ei osu oikeen mihinkään täsmällisesti. Oon mä niitä vuokratyö juttujakin miettinyt. En nyt suoralta kädeltä muista paljon se on juuri nyt mitä voi työmarkkinatuen päälle tienata ettei sitä menetä joskus se oli 300€ se suojaosuus. Jos sitä enemmän tienaisi pitäis työmarkkinatuki katkaista siksi aikaa ja sitten taas hakea uudestaan ja se olis aivan älytön show aina ja rahojen saanti venyis aina miten sattuu joten sekään ei ihan yksinkertaista ole.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Niin tältähän se välillä aina tuntuu mutta en mä silti oo halunnut hanskoja täysin tiskiinkään lyödä kun jos sitä ei yhtään mitään tekis niin se olis omalta kannalta huono juttu. Sen vuoksi mä käyn tekemässä noita hommia että se on hyväksi itselle ja auttaa omaa arjessa selviämistä ja antaa rytmiä ja tekemistä siihen. Sekä on siinä aina se pieni mahdollisuus että se avais uusia parempia mahdollisuuksia vaikka vielä niin ei oo käynytkään.

        Se on vaan ikävä fakta että työnantajat aika surutta käyttää näitä kuntouttavantyötoiminnan ja tukityöllistämisen yms. kaltaisia juttuja hyödykseen ja pyörittää aina vaan uusia ihmisiä tilalle jotka on samassa tilanteessa koskaan aikomattakaan palkata ketään koska se tulee halvemmaksi vaikka uuden ihmisen aina perehdyttämään joutuu. Ja tosiaan joku laki pitäisi olla olemassa joka ton hyväksikäytön estäis.🙂.

        "Se on vaan ikävä fakta että työnantajat aika surutta käyttää näitä kuntouttavantyötoiminnan ja tukityöllistämisen yms. kaltaisia juttuja hyödykseen ja pyörittää aina vaan uusia ihmisiä tilalle jotka on samassa tilanteessa koskaan aikomattakaan palkata ketään koska se tulee halvemmaksi vaikka uuden ihmisen aina perehdyttämään joutuu. Ja tosiaan joku laki pitäisi olla olemassa joka ton hyväksikäytön estäis.🙂."

        Tästä ollaan samaa mieltä, kun siis minusta ainakin se on aika älytöntä että pidetään kotimaaperäisiä ihmisiä tuollaisessa tukiloukussa ja samaan aikaan jos/kun tänne tulee joku bingobangobongo jostain vinkuintiasta serkkupoikansa pizzeriaan tai marjanpoimija taikkulasta ja sentinkään jos jää jostain alakohtaisisista minimeistä puuttumaan vaikka on annettu asunnot ja muut etuudet kyllä siitä seuraa hirveä mekkala ja valtio tarjoaman huippuasianajajan turvin sitten järkätään sadantonnin korvaukset hyväksikäytetylle. Ehdottomasti pitäisi olla laki ja sen seuranta, toki varmaan moni yhdistys sun muu siitä äläköisi kun ne "tarvitsee" näitä hyväksikäytettäviä mutta kai ne jollain aikajanalla siitä toipuisi ja olisihan se sille tekijällekin mukavampaa kun saisi oikeaa palkkarahaa korvausten sijaan.

        -harmiseikirj-


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Joo kuntouttavassatyötoiminnassa koko tuon ajan kun mitään muuta mun tilanteeseen soveltuvaa ei kuulemma oo tarjota kun en työkyvyttömyyseläkettä oo halunnut hakea mutta en oo aivan täysin työkykyinenkään. Vähän sellainen väliinputoaja mikä ei osu oikeen mihinkään täsmällisesti. Oon mä niitä vuokratyö juttujakin miettinyt. En nyt suoralta kädeltä muista paljon se on juuri nyt mitä voi työmarkkinatuen päälle tienata ettei sitä menetä joskus se oli 300€ se suojaosuus. Jos sitä enemmän tienaisi pitäis työmarkkinatuki katkaista siksi aikaa ja sitten taas hakea uudestaan ja se olis aivan älytön show aina ja rahojen saanti venyis aina miten sattuu joten sekään ei ihan yksinkertaista ole.🙂.

        Mä en diagnooseja ala jakelemaan, mutta suosittelen kyllä jonkinlaista kartoitusta työkyvystä tai pikemminkin realistisista työllistymismahdollisuuksista ns. oikeisiin töihin tulevaisuudessa 👍 Enkä tarkoita niinkään työvoimapalveluita, mutta kaipa sullakin noiden lääkitysten vuoksi on säännöllisiä kontakteja terveydenhuoltoon ihan kuten mullakin on, ja on ollut. Monesti asiat lähtee rullaamaan yllättävän helpostikin jos saa oikeat diagnoosit pöytään, ja jos itselläni on ollut ehkä välillä pieni "kirous" suht komea ja terveennäköinen ulkonäköni työtakki tms. päällä ja aiemmin Mersu pihassa, niin voi olla että sun positiivinen elämänasenne on antanut moneen suuntaan vaikutelman että tuollainen työvoimapoliittinen hyväksikäytön muoto on sulle ihan ok yli 10 vuoden ajaksi tähän mennessä 🙄 Vaikka en mä sitä sano, etteikö se varmasti jossain määrin ole ollut tukemassa normaalia arkea sun elämässä, tuonut ihmissuhteita jne. mutta ei tollanen pidemmän päälle kovin reilulta kuulosta.
        Tai no, hain mäkin koulutustani vastaavaa työtä suunnilleen yhtä pitkään ja kuukausitulot mitattiin käytännössä satasissa, mutta tuon toiminimen hommat täytti aktiivisuusvaatimukset, mutta eivät olleet este työnhaulle ajankäytön, alvien, yelien jne. näkökulmasta. Päivääkään en ole missään tempputyöllistämisessä ollut, eikä mua sellaiseen oikeastaan koskaan tungettukaan 🙄
        Enkä mä lähde arvuuttelemaan missä suhteessa joku mahdollisesti johtuu päihdetaustasta ja missä määrin sun nykyisistä lääkkeistä, mutta kyllä jokin juttu välittyy sun kirjoituksista, ihan kuten varmasti assburger välittyy omista jutuistani 😅 Ja itsellekin muuten jäi jonkinlainen lievä retrogradinen amnesia 2010-lukuun liittyen siinä rytäkässä kun Rivat loppui koko Suomen kaikista apteekeista viime syksynä, ja samalla piti vähentää Lricaa ja siirtyä yhtäkkiä 6,5 vuoden jälkeen lrzepaamiin mikä ei loppujen lopuksi ollut ollenkaan hullumpi juttu. Mutta alkuun olo oli kuin syksyllä 2006, ja edelleen tulee monesti mieleen jotain vuosikausia pimennossa olleita yksityiskohtaisia juttuja noihin aikoihin liittyen 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9€/päivä on just hyvä kaveripojille:)))

        Tuo 9€/päivä, on kulukorvaus, eli kuntoututtavassa työtoiminnassa saat suhteutettua päivärahaa, olitpa töissä 4 tai 8 tuntia päivässä. Ainakin jokin aika sitten maksoivat, korvauksia noin.
        Mä puolestani tarjosin aamupuuron, 2 dl maitoa voileivän ja mukin kahvia.
        Keitto- tai laatikkoruuan + salaatin, leivän ja maidon sekä iltapäivällä kahvit.

        Syystä että sain Hänen työpanoksensa; työkokeiluun ilman mulle tulevia kustannuksia, vakuutuksetkin Kela hoiti mun puolestani, ja mies sai ansiokorvauksen heiltä.
        Käsittääkseni n. 60€/ työpäivä + 9€ matkarahaa, ja hän kulki fillarilla.
        Eli ei mikään huippu tienisti, joten kompensoin sitä tarjoamalla ruuat ja kahvit työaikana.

        Nuo Kelan maksamat korvauksethan vaihtelevat aikaisemman kokemuksen ja palkkauksen mukaan. Tuo oli mulle uutta, kun lähettivät miehen työkokeiluun, kertoivat ett päivittäinen työaika on 4-8h, riippuen hänen voinnistaan. Teki 2 ensimmäistä päivää 6h/vrk ja kaikki loput työpäivät mitä meillä viipyi 8h/vrk. 2kuukautta; 5vrk/vko

        Kirjoitin ns. väliaikaisen työtodistuksen hänelle; hänen pyynnöstään... ja nykyään on erään huoltoyhtiön vakituisessa palveluksessa. Mun tietojeni mukaan n.17€/h, ei paha!
        Lähes 3 vuoden; sairastelun ja työttömyyden jälkeen.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Mä en diagnooseja ala jakelemaan, mutta suosittelen kyllä jonkinlaista kartoitusta työkyvystä tai pikemminkin realistisista työllistymismahdollisuuksista ns. oikeisiin töihin tulevaisuudessa 👍 Enkä tarkoita niinkään työvoimapalveluita, mutta kaipa sullakin noiden lääkitysten vuoksi on säännöllisiä kontakteja terveydenhuoltoon ihan kuten mullakin on, ja on ollut. Monesti asiat lähtee rullaamaan yllättävän helpostikin jos saa oikeat diagnoosit pöytään, ja jos itselläni on ollut ehkä välillä pieni "kirous" suht komea ja terveennäköinen ulkonäköni työtakki tms. päällä ja aiemmin Mersu pihassa, niin voi olla että sun positiivinen elämänasenne on antanut moneen suuntaan vaikutelman että tuollainen työvoimapoliittinen hyväksikäytön muoto on sulle ihan ok yli 10 vuoden ajaksi tähän mennessä 🙄 Vaikka en mä sitä sano, etteikö se varmasti jossain määrin ole ollut tukemassa normaalia arkea sun elämässä, tuonut ihmissuhteita jne. mutta ei tollanen pidemmän päälle kovin reilulta kuulosta.
        Tai no, hain mäkin koulutustani vastaavaa työtä suunnilleen yhtä pitkään ja kuukausitulot mitattiin käytännössä satasissa, mutta tuon toiminimen hommat täytti aktiivisuusvaatimukset, mutta eivät olleet este työnhaulle ajankäytön, alvien, yelien jne. näkökulmasta. Päivääkään en ole missään tempputyöllistämisessä ollut, eikä mua sellaiseen oikeastaan koskaan tungettukaan 🙄
        Enkä mä lähde arvuuttelemaan missä suhteessa joku mahdollisesti johtuu päihdetaustasta ja missä määrin sun nykyisistä lääkkeistä, mutta kyllä jokin juttu välittyy sun kirjoituksista, ihan kuten varmasti assburger välittyy omista jutuistani 😅 Ja itsellekin muuten jäi jonkinlainen lievä retrogradinen amnesia 2010-lukuun liittyen siinä rytäkässä kun Rivat loppui koko Suomen kaikista apteekeista viime syksynä, ja samalla piti vähentää Lricaa ja siirtyä yhtäkkiä 6,5 vuoden jälkeen lrzepaamiin mikä ei loppujen lopuksi ollut ollenkaan hullumpi juttu. Mutta alkuun olo oli kuin syksyllä 2006, ja edelleen tulee monesti mieleen jotain vuosikausia pimennossa olleita yksityiskohtaisia juttuja noihin aikoihin liittyen 😂

        Ja sellainen vinkki, että jos jossain vaiheessa selvittelet noita asioita, niin ohjaa keskustelua ammattilaisten kanssa ei-neurotyypillisyyden suuntaan tai päihteidenkäytön aiheuttamiin juttuihin, sen sijaan että menisit masennus edellä etkä sä sellaiselta edes vaikutakaan palstalla syntyneen mielikuvan perusteella. Mullekaan ei työuupumuksen yhteydessä lätkäisty masennusta, vaan sen uupumuksen katsottiin johtuvan ensisijaisesti aspergerista mikä ei lääkityksellä parane (heh). Jotenkin sellainen mielikuva, että masennuksella päätyy todennäköisesti kuntoutustuelle ainakin alkuun, mutta jos työllistymisvaikeuksien syyksi saadaan nimettyä jokin kroonisempi ja pitkäaikaisempi diagnoosi, niin se usein nopeuttaa ja suoraviivaistaa prosessia.

        Tarkoitin tuolla omalla ulkonäöllä sitä, että joillakin ihmisillä tai instituutioilla on ehkä ollut siksi vaikea tunnistaa tai ymmärtää rajoitteitani, eikä "raavas nuori mies" kommentit aina ole tuntuneet edes kovin kivalta 🙄 Jos sä oot kaikkialla yhtä hyväntuulinen kuin palstalla, niin se voi olla vaikeaa ammattilaisillekin hahmottaa kiireessä, että onko ihminen terve ja todellakin vain hyväntuulinen, vai voiko kyse olla esim. sun nykyisten lääkkeiden haittavaikutuksista 🤔 Jos noi omat tmstat tekee joskus vähän töksäytteleväksi, niin kaipa se joidenkin lääkkeiden kohdalla voi olla päinvastoin että muuttavat ihmistä enemmän, tai jopa vähän liikaakin jeesmieheksi 🙄

        Äläkä ota pahalla tätä, mutta täytyy sanoa että jos kerran mäkin 12 vuotta nuorempana miehenä sain ton prosessin menemään läpi ekalla yrittämällä, niin kyllä samankaltainen ratkaisu sullekin kuuluisi. Kyllä sä olet jo hyvittänyt hölmöilysi yhteiskunnalle noissa ilmaistöissä, vaikka olisit pullia syönytkin kuormasta välillä 👍😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 9€/päivä, on kulukorvaus, eli kuntoututtavassa työtoiminnassa saat suhteutettua päivärahaa, olitpa töissä 4 tai 8 tuntia päivässä. Ainakin jokin aika sitten maksoivat, korvauksia noin.
        Mä puolestani tarjosin aamupuuron, 2 dl maitoa voileivän ja mukin kahvia.
        Keitto- tai laatikkoruuan salaatin, leivän ja maidon sekä iltapäivällä kahvit.

        Syystä että sain Hänen työpanoksensa; työkokeiluun ilman mulle tulevia kustannuksia, vakuutuksetkin Kela hoiti mun puolestani, ja mies sai ansiokorvauksen heiltä.
        Käsittääkseni n. 60€/ työpäivä 9€ matkarahaa, ja hän kulki fillarilla.
        Eli ei mikään huippu tienisti, joten kompensoin sitä tarjoamalla ruuat ja kahvit työaikana.

        Nuo Kelan maksamat korvauksethan vaihtelevat aikaisemman kokemuksen ja palkkauksen mukaan. Tuo oli mulle uutta, kun lähettivät miehen työkokeiluun, kertoivat ett päivittäinen työaika on 4-8h, riippuen hänen voinnistaan. Teki 2 ensimmäistä päivää 6h/vrk ja kaikki loput työpäivät mitä meillä viipyi 8h/vrk. 2kuukautta; 5vrk/vko

        Kirjoitin ns. väliaikaisen työtodistuksen hänelle; hänen pyynnöstään... ja nykyään on erään huoltoyhtiön vakituisessa palveluksessa. Mun tietojeni mukaan n.17€/h, ei paha!
        Lähes 3 vuoden; sairastelun ja työttömyyden jälkeen.

        Kuntouttavassatyötoiminnassa saat työmarkkinatuen ja tuon 9€ kulukorvauksen. Työaika on 4h-6h päivä ja saat olla korkeintaan 4pv/viikko ennen sai olla viisi mutta sitä maksimia laskettiin kun 5pv viikossa on kuulemma hyväksikäyttöä tuolla korvauksella ja normaaliin työhön verrattavaa eli pitäis maksaa palkka mutta 4pv viikossa enää ei.😄. Mä luulen että hän on ollut kuntoutustuella meinaan kuntouttavasstyötoiminnassa korvaus työstä on aina tuo sama kaikille eikä se vaihtele. Satun tietämään kun oon nyt ollut tosiaan jo reilun vuosikymmenen putkeen kuntouttavassatyötoiminnassa.🙂.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Ja sellainen vinkki, että jos jossain vaiheessa selvittelet noita asioita, niin ohjaa keskustelua ammattilaisten kanssa ei-neurotyypillisyyden suuntaan tai päihteidenkäytön aiheuttamiin juttuihin, sen sijaan että menisit masennus edellä etkä sä sellaiselta edes vaikutakaan palstalla syntyneen mielikuvan perusteella. Mullekaan ei työuupumuksen yhteydessä lätkäisty masennusta, vaan sen uupumuksen katsottiin johtuvan ensisijaisesti aspergerista mikä ei lääkityksellä parane (heh). Jotenkin sellainen mielikuva, että masennuksella päätyy todennäköisesti kuntoutustuelle ainakin alkuun, mutta jos työllistymisvaikeuksien syyksi saadaan nimettyä jokin kroonisempi ja pitkäaikaisempi diagnoosi, niin se usein nopeuttaa ja suoraviivaistaa prosessia.

        Tarkoitin tuolla omalla ulkonäöllä sitä, että joillakin ihmisillä tai instituutioilla on ehkä ollut siksi vaikea tunnistaa tai ymmärtää rajoitteitani, eikä "raavas nuori mies" kommentit aina ole tuntuneet edes kovin kivalta 🙄 Jos sä oot kaikkialla yhtä hyväntuulinen kuin palstalla, niin se voi olla vaikeaa ammattilaisillekin hahmottaa kiireessä, että onko ihminen terve ja todellakin vain hyväntuulinen, vai voiko kyse olla esim. sun nykyisten lääkkeiden haittavaikutuksista 🤔 Jos noi omat tmstat tekee joskus vähän töksäytteleväksi, niin kaipa se joidenkin lääkkeiden kohdalla voi olla päinvastoin että muuttavat ihmistä enemmän, tai jopa vähän liikaakin jeesmieheksi 🙄

        Äläkä ota pahalla tätä, mutta täytyy sanoa että jos kerran mäkin 12 vuotta nuorempana miehenä sain ton prosessin menemään läpi ekalla yrittämällä, niin kyllä samankaltainen ratkaisu sullekin kuuluisi. Kyllä sä olet jo hyvittänyt hölmöilysi yhteiskunnalle noissa ilmaistöissä, vaikka olisit pullia syönytkin kuormasta välillä 👍😅

        Joo ei masennuksen kanssa oo enään onneksi ongelmia ollut paitsi joskus kaamosmasennus nostaa päätään syksyisin ja talvisin. Enemmän ongelmat on hankalia ptsd oireita esimerkiksi vakavien ja raakojenkin väkivalta tilanteiden jäljiltä mitkä ei ollut mitenkään harvinaisia silloin siinä elämässä ja paniikkihäiriö ja kohtaus oireita mutta niitä oon opetellut hallitseen jotenkuten ilman lääkitystä kun en yhtään enempää haluu lääkkeitä syödä mitkä on aivan välttämättömiä kun kertaalleen oon niistä jo eroon päässyt. Iso opioidi annos 160mg metadonia päivässä sitten tuo taas ne sivuvaikutukset tullessaan. Sitten on tietysti fyysiset vaivat mitä on jäänyt esimerkiksi nivel ja lihas vaivat sekä vatsavaivat kuten esim. paha refluksi ja muut. Ja joo ehkä positiivisuus ja hyväntuulisuus tosiaan välillä hämää oon sen kyllä huomannut kun asioita oon yrittänyt selittää ja kuvailla esimerkiksi päihdetyöntekijälle ja korvaushoitolääkärille sekä tuolla te-keskuksen ja muiden viranomaisten kanssa asioidessa.🙂. Niin ja kiitos kannustuksesta.😊.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koko sen ajan oon ollut tuolla samalla rahalla ensin reilu 5v pajalla, sitten 4v vuotta vanhuksia avustamassa vanhainkodissa ja nyt 2,5v eläimiähoitamassa/kahvilatyöntekijänä tekemässä kaikkia kahvilan hommia mutta reilusti eniten keittiössä tekemässä kahvilan tuotteita."

        Aikamoista kusetusta suoraan sanottuna, sinua pidetään köyhyysloukussa antamalla juuri sen verran töitä että joku muu hyötyy siitä mutta sinä et juurikaan. Noissa pitäisi olla joku laki että sitämukaa mitä pidempään on myös sen työnantajan tulisi alkaa pikkuhiljaa maksamaan niin että jossain vaiheessa sitten saisit jo ihan asiallista palkkaa, muutenhan se työnantaja voi hyödyntää maailman tappiin ilman omia kuluja.

        -harmiseikirj-

        Samaa mieltä Harmiksen kanssa, vaikka on mullakin ollut mies työkokeilussa sen 2kk ja sen jälkeen mä vakinaistin hänet, sekalaisiin töihin, pihavahdiksi nurmikon leikkaajaksi, vanhusten ulkoiluttajaksi miesten saunamajuriksi; eli hän oli valvovasilmä saunatiloissa joka myös avusti selän pesussa, sekä kylpytakin pukemisessa märän ihon päälle.

        Juntunen oli myös Faijan ulkoiluttaja, silloin kun faija oli vielä kuntoutusasteella, tekivät kävelyretkiä pyörätuoli mukana, jos sille tulisi käyttöä... ja pari kertaa tosiaan olivat liian kaukana ja tuolille tuli käyttöä... oli ennalta varauduttu, joten ei tullut hätäkäteen.
        Faijan ja Juntusen ystävyys alkoi silloin ja jatkuu yhä... onhan noilla 16 vuoden ikäero,
        mutt ajatusmaailma melko sama... valitettavasti.

        Nykyään Juntunen on kiinteistöjen huoltoyhtiön palkkalistoilla, vakituisena työntekijänä, joten leikkaa nykyään yhä meidänkin nurmikkoa.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä Harmiksen kanssa, vaikka on mullakin ollut mies työkokeilussa sen 2kk ja sen jälkeen mä vakinaistin hänet, sekalaisiin töihin, pihavahdiksi nurmikon leikkaajaksi, vanhusten ulkoiluttajaksi miesten saunamajuriksi; eli hän oli valvovasilmä saunatiloissa joka myös avusti selän pesussa, sekä kylpytakin pukemisessa märän ihon päälle.

        Juntunen oli myös Faijan ulkoiluttaja, silloin kun faija oli vielä kuntoutusasteella, tekivät kävelyretkiä pyörätuoli mukana, jos sille tulisi käyttöä... ja pari kertaa tosiaan olivat liian kaukana ja tuolille tuli käyttöä... oli ennalta varauduttu, joten ei tullut hätäkäteen.
        Faijan ja Juntusen ystävyys alkoi silloin ja jatkuu yhä... onhan noilla 16 vuoden ikäero,
        mutt ajatusmaailma melko sama... valitettavasti.

        Nykyään Juntunen on kiinteistöjen huoltoyhtiön palkkalistoilla, vakituisena työntekijänä, joten leikkaa nykyään yhä meidänkin nurmikkoa.
        trollikka

        Sulle hatunnosto tuosta että omilla toimillasi edesautoit sitä että päässyt takaisin työelämään, vieläpä suhteellisen nopeasti tilanteeseen jossa päässyt asiallisille palkoille.

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      TES:kin on niin kovin monenlaisia. Kyllä mä oman alani tessin mukasella palkalla olisin sillon aikanaan työttömän ollessani töihin lähtenyt. Monen muun alan tessin mukaisella taas en.

    • Anonyymi

      Mitä se eläkeläinen siinä oikein valittaa. Mee töihin siitä äläkä lusmuile eläkkeellä. Ei sinun eläkkeesi ole itsesi maksamia vaan valtion loisimiskustannuksilla siirrettyä toistuvaisavustusta.

      • Anonyymi

        Valtio maksaa ainoastaan maajussien ja yrittäjien eläkkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio maksaa ainoastaan maajussien ja yrittäjien eläkkeet

        Työntekijöiden eläkkeet taas on siirretty tulevien sukupolvien maksettaviksi. Näin se homma etenee kun taitaen osaa ketjukirjetalouden taiat.


    • Anonyymi

      On tuokin hubaisaa kun sairaanhoitajakin voi kieltäytyä työstä ihan normaalipalkalla eli netto jos saa kuukaudessa 400 euroa on ihan normaali toimeentulo sairaanhoitajallekin...

    • Anonyymi

      Työttömän tuet nyt eivät mitenkään valtavat ole, jos siis iahn perusmuotoisilla tuilla menee. Niillä tulee toimeen, mutta ei niillä juhlita (eikä niin kuulukaan olla, että niillä juhlittaisiin). Vaan sen totean, että jos sossurahaa on mahdollista saada, niin niillä jo sitten juhliikin ja se on outoa. Mä olen kahteen otteeseen elämässäni saanut sossulta rahaa ja silloin oli rahaa ihan jumalattomasti käytössä. Toinen oli opiskeluaikana, kun olin yhden kesän ilman kesätöitä ja kesällä ei tietenkään saanut myöskään opintotukia, eikä (ainakaan silloin) myöskään opintolainaa oltu laskettu kesälle. Silloin sain sossurahaa ja täytyy todeta, ettei mulla ole muuten vaan kotona lonniessani ole koskaan ollut niin paljoa löysää rahaa. Kävin kosmetologilla ja kampaajalla ja ostin vaatteita, joihin ei todellakaan olisi ollut muuten rahaa.

      Toinen oli, kun olin pitkällä sairaslomalla ja erosin sen aikana. Siinä oli monta hankalaa kuviota, joiden taki sain sossusta rahaa neljän kuukauden ajan ja todellakin rahaa oli taas vaikka kuinka yli. Mun piti käydä nostamassa ylimäärät ulos pankista, jotta siellä tili oli tarpeeksi tyhjä, kun tiliote piti esittää. Sitten oli kotona rutkasti käteistä, jota ei voinut viedä pankkiin. En tajua miksi se toimeentulotuki on laskettu niin jumalattoman suureksi verrattuna kaikkiin muihin tukiin. Mikä järki siinä on?

      • Anonyymi

        Mitä!? 😄 Mä olen kuullut juttuja, että jotkut ostavat nahkatakkeja ja merkkivaatteita toimeentulotuesta. Mutta eiköhän joku muu maksa silloin perus elämistä, ja onhan noista puheista jo vuosiakin aikaa. Vaikea uskoa että olis niin reilu rahamäärä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä!? 😄 Mä olen kuullut juttuja, että jotkut ostavat nahkatakkeja ja merkkivaatteita toimeentulotuesta. Mutta eiköhän joku muu maksa silloin perus elämistä, ja onhan noista puheista jo vuosiakin aikaa. Vaikea uskoa että olis niin reilu rahamäärä.

        xLiner

        Tuo on ihan oma kokemukseni ja täysin yksi ja omilla tuloilla asuen. Minulle toimeentulotuki on ollut ihan JUMALATTOMAN suuri korotus tuloihin, niillä kerroilla kun olen siitä saanut. Silloi opiskelijana tuloni olivat lähes kolminkertaiset ja tuolla toisellakin kerralla yli tuplat. Kotihoidontuoella ollessani laskeskelin, että jos olisin tehnyt vähän järjestelyjä ja päässyt toimeentulotuelle, niin olisin saanut sen suurinpiirtein kolminkertaiset tulot, kuin ilman TTT:tä. Että kyllä se minusta on aivan jumalattoman suuri raha, enkä tajua mikä helvetin järki siinä koossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan oma kokemukseni ja täysin yksi ja omilla tuloilla asuen. Minulle toimeentulotuki on ollut ihan JUMALATTOMAN suuri korotus tuloihin, niillä kerroilla kun olen siitä saanut. Silloi opiskelijana tuloni olivat lähes kolminkertaiset ja tuolla toisellakin kerralla yli tuplat. Kotihoidontuoella ollessani laskeskelin, että jos olisin tehnyt vähän järjestelyjä ja päässyt toimeentulotuelle, niin olisin saanut sen suurinpiirtein kolminkertaiset tulot, kuin ilman TTT:tä. Että kyllä se minusta on aivan jumalattoman suuri raha, enkä tajua mikä helvetin järki siinä koossa on.

        Ja siis tuosta kotihoidontukiajstani ei ole mitenkään ylettömästi aikaa, vaan alle 5 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä!? 😄 Mä olen kuullut juttuja, että jotkut ostavat nahkatakkeja ja merkkivaatteita toimeentulotuesta. Mutta eiköhän joku muu maksa silloin perus elämistä, ja onhan noista puheista jo vuosiakin aikaa. Vaikea uskoa että olis niin reilu rahamäärä.

        xLiner

        Ihanko oikein nahkatakkeja😆

        Kyllä muuten toimeentulotukena varmasti saa myös harkinnanvaraisesti rahaa vaatteisiin, luulisin, että kerran vuodessa tms. Toimeentulon perusosalla ei kaupoissa juosta.

        Se, mitä kukin ostaa ei sinulle kateellinen ja tyylitajuton lehmä kuulu pätkän vertaa. Pitäisikö sinulta tulla kysymään, mitä työtön ihminen saa päälleen pukea??

        Viimeksi Suomessa 1700-luvulla määrättiin lailla miten rahvas ja porvarit saivat pukeutua, että pysyvät lestissään eivätkä luulleet itsestään liikoja.

        Moni köyhä voi myös ostaa luotolla merkkivaatteita, eikä se kuulu pätkääkään kellekään miten kukin rahansa käyttää.

        Saispa poikakaverin, niin ei tarvis iltojaan täälä kuluttaa. Kyllä on niin iljettäviä mielipiteitä ihmisillä toisistaan, että yök🤏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko oikein nahkatakkeja😆

        Kyllä muuten toimeentulotukena varmasti saa myös harkinnanvaraisesti rahaa vaatteisiin, luulisin, että kerran vuodessa tms. Toimeentulon perusosalla ei kaupoissa juosta.

        Se, mitä kukin ostaa ei sinulle kateellinen ja tyylitajuton lehmä kuulu pätkän vertaa. Pitäisikö sinulta tulla kysymään, mitä työtön ihminen saa päälleen pukea??

        Viimeksi Suomessa 1700-luvulla määrättiin lailla miten rahvas ja porvarit saivat pukeutua, että pysyvät lestissään eivätkä luulleet itsestään liikoja.

        Moni köyhä voi myös ostaa luotolla merkkivaatteita, eikä se kuulu pätkääkään kellekään miten kukin rahansa käyttää.

        Saispa poikakaverin, niin ei tarvis iltojaan täälä kuluttaa. Kyllä on niin iljettäviä mielipiteitä ihmisillä toisistaan, että yök🤏

        No itseasiassa mä ostin sillä rahalla kalleimman nahkatkin, jonka olen elämäni aikana ostanut. Oikein hyvä takki ja edelleen käytössä. 👍

        Itseäni ei siis varsinaisesti haittaa toimeentulotuen jumalaton koko kaikkiin muihin tukiin verrattuna. En vaan tajua minkä hiton takia viimesijaiseksi tarkoitettu tuki on niin törkeän suuri kaikkiin muihin verrattuna. Todellakin sitä mietti silloin opiskelijana, että minkä hiton takia sitä kuluttaa kesänsä ylipäänsä työntekoon, kun voi lonniakin ja saada rahaa enemmän kuin riittävästi. Se kokonaisuushan on paljon suurempi kuin vain pelkkä toimeentulotuen perusosa. Kotihoidontuella ollessani olisin saanut sen perusosankin kahdelle hengelle, vaikkei itselleni koitunut vauvasta siinä kohtaa oikeastaan mitään kuluja. Yhden kuukauden itseasiassa silloin hain ja sainkin, joten tiedän tasan tarkkaan kuinka hitokseen suuren summan sain sen kautta ja olisin saanut joka kuukausi. Mun faijani oli kuollut juuri siinä ja perintöosuuksien kanssa säädettiin ja en sitten jaksanut alkaa venkslata sitä kuviota niin, että olisin ollut Kelan mielestä jatkossakin tarpeeksi varaton. Koin, etten ehkä nyt sitten kuitenkaan tarvinut sitä tonnia itselleni täysin ylimääreistä rahaa joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko oikein nahkatakkeja😆

        Kyllä muuten toimeentulotukena varmasti saa myös harkinnanvaraisesti rahaa vaatteisiin, luulisin, että kerran vuodessa tms. Toimeentulon perusosalla ei kaupoissa juosta.

        Se, mitä kukin ostaa ei sinulle kateellinen ja tyylitajuton lehmä kuulu pätkän vertaa. Pitäisikö sinulta tulla kysymään, mitä työtön ihminen saa päälleen pukea??

        Viimeksi Suomessa 1700-luvulla määrättiin lailla miten rahvas ja porvarit saivat pukeutua, että pysyvät lestissään eivätkä luulleet itsestään liikoja.

        Moni köyhä voi myös ostaa luotolla merkkivaatteita, eikä se kuulu pätkääkään kellekään miten kukin rahansa käyttää.

        Saispa poikakaverin, niin ei tarvis iltojaan täälä kuluttaa. Kyllä on niin iljettäviä mielipiteitä ihmisillä toisistaan, että yök🤏

        "Se, mitä kukin ostaa ei sinulle kateellinen ja tyylitajuton lehmä kuulu pätkän vertaa. Pitäisikö sinulta tulla kysymään, mitä työtön ihminen saa päälleen pukea??"

        Mööö 🐄. Kysehän ei ollut vaatteista vaan ylimääräisestä rahasta, jota voi hassata muuhunkin kuin välttämättömään elämiseen. Mä ole oikein tyylikäs verkkarijuntti, älä siellä nyt yhtään... Kateellinen en ole, vaan huolissani tulevaisuudesta. Ihmiset eivät hoksaa, ettei noi kaikki tuet ja avut ole enää itsestäänselvyyksiä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se, mitä kukin ostaa ei sinulle kateellinen ja tyylitajuton lehmä kuulu pätkän vertaa. Pitäisikö sinulta tulla kysymään, mitä työtön ihminen saa päälleen pukea??"

        Mööö 🐄. Kysehän ei ollut vaatteista vaan ylimääräisestä rahasta, jota voi hassata muuhunkin kuin välttämättömään elämiseen. Mä ole oikein tyylikäs verkkarijuntti, älä siellä nyt yhtään... Kateellinen en ole, vaan huolissani tulevaisuudesta. Ihmiset eivät hoksaa, ettei noi kaikki tuet ja avut ole enää itsestäänselvyyksiä.

        xLiner

        Sossu joutaa maksaakkin. Saa köyhät edes jotain takasin rikkaiben itsekkäiden rahariistosta. Miten luokittelet itsesi tärkeämmäksi ihmiseksi ja palkkasi sen mukaan? Jos olet kouluja käynyt ,niin muut on senkin ajan töitä tehnyt kun olet meidän rahoilla koulussa housunpersettäsi kuluttanut. Ei mene läpi
        Ei osu. Ei uppuoa. Nyt loppu itsekkäiden henkinen ja fyysinen väkivalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sossu joutaa maksaakkin. Saa köyhät edes jotain takasin rikkaiben itsekkäiden rahariistosta. Miten luokittelet itsesi tärkeämmäksi ihmiseksi ja palkkasi sen mukaan? Jos olet kouluja käynyt ,niin muut on senkin ajan töitä tehnyt kun olet meidän rahoilla koulussa housunpersettäsi kuluttanut. Ei mene läpi
        Ei osu. Ei uppuoa. Nyt loppu itsekkäiden henkinen ja fyysinen väkivalta.

        Hän, joka tässä nyt alunperin ihmetteli toimeentulotuoen suurta kokoa kaikkiin muihin tukiin verrattuna, toteaa että ei minustakaan kenenkään tulisi joutua tekemään sellaista työtä, josta saatavalla palkalla ei tässä maassa elä. Mikään ei oikeastaan ole minusta naurettavampaa (jos naurettava on ylipäänsä käypä sana tähän) kuin se, että työssäkäyvät ihmiset joutuvat nostamaan tukia. Jokin on todella pahasti pielessä, kun tilanne on se, että suurin osa asumistuista maksetaan työssäkäyville!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sossu joutaa maksaakkin. Saa köyhät edes jotain takasin rikkaiben itsekkäiden rahariistosta. Miten luokittelet itsesi tärkeämmäksi ihmiseksi ja palkkasi sen mukaan? Jos olet kouluja käynyt ,niin muut on senkin ajan töitä tehnyt kun olet meidän rahoilla koulussa housunpersettäsi kuluttanut. Ei mene läpi
        Ei osu. Ei uppuoa. Nyt loppu itsekkäiden henkinen ja fyysinen väkivalta.

        Hengittele ihan rauhassa vaan.... 😁

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän, joka tässä nyt alunperin ihmetteli toimeentulotuoen suurta kokoa kaikkiin muihin tukiin verrattuna, toteaa että ei minustakaan kenenkään tulisi joutua tekemään sellaista työtä, josta saatavalla palkalla ei tässä maassa elä. Mikään ei oikeastaan ole minusta naurettavampaa (jos naurettava on ylipäänsä käypä sana tähän) kuin se, että työssäkäyvät ihmiset joutuvat nostamaan tukia. Jokin on todella pahasti pielessä, kun tilanne on se, että suurin osa asumistuista maksetaan työssäkäyville!!!

        Silti voit olla varma, ettei uusi hallitus ole palkkoja tai tukia nostamassa, mikäli asia oikeistosta riippuu. Kansa äänesti niin ja sillä mennään.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti voit olla varma, ettei uusi hallitus ole palkkoja tai tukia nostamassa, mikäli asia oikeistosta riippuu. Kansa äänesti niin ja sillä mennään.

        xLiner

        Ja miten se miten muut äänestävät minuun liittyy? Piätisikö minun muuttaa ajatuksia, koska tuleva hallitus on jotakin? Minä en näe, että hallitus vaikuttaa minun henkilökohtaisiin mielipiteisiini mitenkään. Olenko kirjoittanut mitään tuo suuntaistakaan kuin tuossa kommentoit?

        Minulle sinällään henkilökohtaisesti on ihan sama miten tuo kuvio nykyään menee. Vaan en siis todellakaan tajua, että miksi viimesijaiseksi tarkoitettu tuki on laskettu niin suureksi, että muilla tuilla ei päästä lähellekään sellaista elintasoa. Minusta se on outoa. Miksi työttömälle riittää vähemmän, kuin jostain syytä toimeentulotukeen oikeutetulle? Joku kai tuon kuvion laskemisen idea on, mutta ainakin itselleni se on täysin hämärän peitossa. En ole vaatimassa, että työttömän (ja opiskelijan) pitäisi saada enemmän tai että toimeentulotukea pitäisi laskea, mutta se olisi erittäin mukavaa, että tuon epäsuhdan kykenisi joku näistä päättävä taho selittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti voit olla varma, ettei uusi hallitus ole palkkoja tai tukia nostamassa, mikäli asia oikeistosta riippuu. Kansa äänesti niin ja sillä mennään.

        xLiner

        Esimerkiksi tuohon asumistukikuvioon huomattavasti paljon tukien tai palkkojen korottamista toimivampi keino, olisi vuokratason laskeminen, joko lisäämällä matalan vuokratason asuntojen tuotantoa tai yksinkertaisesti asettamalla vuokrakatto. Ruotsissa ainakin monilla kaupunkialueilla on vuokrakatto ja vaikka se aiheuttaa omat ongelmansa, niin asumistuet ja sitä kautta valiton menot eivät ole täysin hallitsemattomassa nousukierteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi tuohon asumistukikuvioon huomattavasti paljon tukien tai palkkojen korottamista toimivampi keino, olisi vuokratason laskeminen, joko lisäämällä matalan vuokratason asuntojen tuotantoa tai yksinkertaisesti asettamalla vuokrakatto. Ruotsissa ainakin monilla kaupunkialueilla on vuokrakatto ja vaikka se aiheuttaa omat ongelmansa, niin asumistuet ja sitä kautta valiton menot eivät ole täysin hallitsemattomassa nousukierteessä.

        Nykyinen hallitus ei omasta pussistaan köyhille jakele, joten varmasti jää vuokrakatot asettamatta 😂.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen hallitus ei omasta pussistaan köyhille jakele, joten varmasti jää vuokrakatot asettamatta 😂.

        xLiner

        No siis tuohan ei olisi köyhille jakelemista, vaan nimenomaan valtion rahojen säästämistä. Tuo on hyvin vinoutuneesti katsottu, että se raha menisi köyhille. Käytännössähän siinä vaan veroraha kiertää köyhän käsien kautta, usein laajasti ulkomaalaisomistuksessa olevien sijoitusyhtiöiden käsiin. Jos tässä maassa siis haluttaisiin tehdä oikeasti toimivia ja järkeviä säästötoimia, niin tuo olisi yksi niistä ensimmäisistä mitä pitäisi tehdä. Vaan eihän sitä ole laajasti ehdottanut edes vasemmisto, että eipä tuo oikeistohallituksen syntilistaankaan mene.

        Sinällään se on aika huvittavaakin, että meillä moni poliitikko jauhaa erilaisista pohjoismaisista malleista, mutta yhtään oikeasti toimivaa muutosta he eivät saa aikaiseksi. Hassua siitä tekee sekin, että näiden tajuaminen on jopa hyvin helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen hallitus ei omasta pussistaan köyhille jakele, joten varmasti jää vuokrakatot asettamatta 😂.

        xLiner

        Tuo kuuluu niihin samoihin asioihin, kuin trickle down efekti, josta meilläkin vaan poliittiset päättäjän jaksavat aina vaan haaveilla. Se on todistetusti ihan puhdasta bullshittiä, joka ei tule koskaan tapahtumaan. Ainoa raha, joka lähtee varmasti kiertoon, on köyhälle annettu raha. Raha, joka todennäköisesti lähtee kiertoon on keskiluokalle annettu raha. Rikkaalle annettu lisäraha taas ei tule ikinä suuressa mittakaavassa kiertämään. Tasan sama toimii yritysmaailmassakin. Pienille ja keskisuurille yrityksille annettu raha lähtee kiertoon, mutta suurille yrityksille annetut tuet ovat puhdasta verorahojen tuhlaamista. Ne eivät ikinä näy missään muualla, kuin korkeintaan jaetuissa optioiss, joka taas ei tule lähtemään ikinä myöskään kiertoon. Hyvin yksinkertaisia asioita, joita vaan ei meillä politiikassa voida hoitaa kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siis tuohan ei olisi köyhille jakelemista, vaan nimenomaan valtion rahojen säästämistä. Tuo on hyvin vinoutuneesti katsottu, että se raha menisi köyhille. Käytännössähän siinä vaan veroraha kiertää köyhän käsien kautta, usein laajasti ulkomaalaisomistuksessa olevien sijoitusyhtiöiden käsiin. Jos tässä maassa siis haluttaisiin tehdä oikeasti toimivia ja järkeviä säästötoimia, niin tuo olisi yksi niistä ensimmäisistä mitä pitäisi tehdä. Vaan eihän sitä ole laajasti ehdottanut edes vasemmisto, että eipä tuo oikeistohallituksen syntilistaankaan mene.

        Sinällään se on aika huvittavaakin, että meillä moni poliitikko jauhaa erilaisista pohjoismaisista malleista, mutta yhtään oikeasti toimivaa muutosta he eivät saa aikaiseksi. Hassua siitä tekee sekin, että näiden tajuaminen on jopa hyvin helppoa.

        Jos mulla olis vaikkapa 20 sijoitusasuntoa, ja jokaisesta pitäis vuokraa laskea vaikkapa 200€, niin se olisi jo 4000€ kuussa. Sehän menee suoraan vuokralla asujan hyväksi. Ja suoraan minulta, varakkaalta. Varakkaat äänestävät oikeistoa, joka ajaa heidän etujaan. Eivät he itseltään ala vapaaehtoisesti pois antamaan. Rautalangasta.

        Tulehan pois kuplastasi...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mulla olis vaikkapa 20 sijoitusasuntoa, ja jokaisesta pitäis vuokraa laskea vaikkapa 200€, niin se olisi jo 4000€ kuussa. Sehän menee suoraan vuokralla asujan hyväksi. Ja suoraan minulta, varakkaalta. Varakkaat äänestävät oikeistoa, joka ajaa heidän etujaan. Eivät he itseltään ala vapaaehtoisesti pois antamaan. Rautalangasta.

        Tulehan pois kuplastasi...

        xLiner

        Kuukle kertoo keskimääräisen asumistuen olevan 328 €/kk...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mulla olis vaikkapa 20 sijoitusasuntoa, ja jokaisesta pitäis vuokraa laskea vaikkapa 200€, niin se olisi jo 4000€ kuussa. Sehän menee suoraan vuokralla asujan hyväksi. Ja suoraan minulta, varakkaalta. Varakkaat äänestävät oikeistoa, joka ajaa heidän etujaan. Eivät he itseltään ala vapaaehtoisesti pois antamaan. Rautalangasta.

        Tulehan pois kuplastasi...

        xLiner

        Trööt! Takaisinveto!

        Jos vuokranalennukset astuisivat voimaan nyt heti, eniten siitä hyötyisivät ne jotka eivät asumistukea saa. Parempituloiset. Köyhemmät maksaisivat itse sen saman määrän mitä ennenkin.

        Siinä lakkautettais asuntosijoittajien yritysala. Ainakin asunnot halpenis, kun sijoittajat myisivät omaisuuttaan - suuremmalla mittakaavalla vaikutukset olisivat huomattavia.

        Jos valtio rakentaisi vuokrataloja varattomille, siihenkin uppoaa rahaa. Onko edullisempaa ylläpitää nykyistä tukijärjestelmää vai järjestää sama tuki toista kautta? Rakennusmääräykset kuitenkin määrittävät tietyn perustason, ei voi rakentaa vain "halvalla". Ja "halvalla" rakennetun korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trööt! Takaisinveto!

        Jos vuokranalennukset astuisivat voimaan nyt heti, eniten siitä hyötyisivät ne jotka eivät asumistukea saa. Parempituloiset. Köyhemmät maksaisivat itse sen saman määrän mitä ennenkin.

        Siinä lakkautettais asuntosijoittajien yritysala. Ainakin asunnot halpenis, kun sijoittajat myisivät omaisuuttaan - suuremmalla mittakaavalla vaikutukset olisivat huomattavia.

        Jos valtio rakentaisi vuokrataloja varattomille, siihenkin uppoaa rahaa. Onko edullisempaa ylläpitää nykyistä tukijärjestelmää vai järjestää sama tuki toista kautta? Rakennusmääräykset kuitenkin määrittävät tietyn perustason, ei voi rakentaa vain "halvalla". Ja "halvalla" rakennetun korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin.

        xLiner

        Tuollaisen löysin parin vuoden takaa:

        Näin toimii Ruotsin kiistelty vuokrasääntely, josta riitely kaatoi maan hallituksen – ”Suurimpia kärsijöitä nuoret asunnonetsijät” https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008074791.html

        Suomessakin on ollut säätelyä, mutta se lakkautettiin jo 90-luvulla. Ei nyt kovin toimivalta vaikuta Ruotsissakaan.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trööt! Takaisinveto!

        Jos vuokranalennukset astuisivat voimaan nyt heti, eniten siitä hyötyisivät ne jotka eivät asumistukea saa. Parempituloiset. Köyhemmät maksaisivat itse sen saman määrän mitä ennenkin.

        Siinä lakkautettais asuntosijoittajien yritysala. Ainakin asunnot halpenis, kun sijoittajat myisivät omaisuuttaan - suuremmalla mittakaavalla vaikutukset olisivat huomattavia.

        Jos valtio rakentaisi vuokrataloja varattomille, siihenkin uppoaa rahaa. Onko edullisempaa ylläpitää nykyistä tukijärjestelmää vai järjestää sama tuki toista kautta? Rakennusmääräykset kuitenkin määrittävät tietyn perustason, ei voi rakentaa vain "halvalla". Ja "halvalla" rakennetun korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin.

        xLiner

        Jep. Rikkaiden rikastuminen valtion rahoilla loppuisi. Köyhä ei siitä mitään saisi. Hyvä, että tajusit.

        Asuntosijoittajat eivät mihinkään katoaisi. Kyllä asuntosijoittajia mm. Ruotsissakin on, vaikka siellä on vuokrakattoja. Sairas systeemi valtion verorahoilla rikastumisesta vain loppuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mulla olis vaikkapa 20 sijoitusasuntoa, ja jokaisesta pitäis vuokraa laskea vaikkapa 200€, niin se olisi jo 4000€ kuussa. Sehän menee suoraan vuokralla asujan hyväksi. Ja suoraan minulta, varakkaalta. Varakkaat äänestävät oikeistoa, joka ajaa heidän etujaan. Eivät he itseltään ala vapaaehtoisesti pois antamaan. Rautalangasta.

        Tulehan pois kuplastasi...

        xLiner

        Olenko sanonut jossain, että oletan noin tapahtuvan? Heräähän nyt lukemaan mitä kirjoitetaan ja lakkaa kirjoittamasta typeriä. Se, että jokin olisi järkevää, ei todellakaan tarkoita, että meillä poliitikot kykenisivät siihen. Suomalaiset poliitikot ovat tällä hetkellä rikki. He eivät kykene tekemään järkeviä päätöksiä, vaikka ne olisivat kuinka ilmiselviä tahansa ja mallejakin löytyisi. Jos nyt oltaisiin tekemässä männävuosien ns. hyvinvointiyhteiskuntaa rakentavia päätöksiä mm. koulujärjestelmään ja sosiaaliturvaan liittyen, niin nykyhetkessä ne päätökset jäisivät tekemättä. Nykypolitiikka ei kykenisi ikinä siihen, mihin sotian jälkeisen Suomen politiikka kykeni. Se on ikävää ja surullista, mutta Suomessa politiikka ei tällä hetkellä toimi lainkaan. Meillä ei tehdä kauaskantoisia päätöksiä kautta puoluekentän toimivalla konsensuksella, mihin esim. Ruotsissa monessa asiassa kyetään (ei toki kaikessa). Se kertoo oikeastaan kaiken oleellisen, että Suomessa ei vähemmistöhallitus kykene toimimaan, mutta vaikkapa Ruotsissa vähemmistöhallitus on täysin normaali asioiden tila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mulla olis vaikkapa 20 sijoitusasuntoa, ja jokaisesta pitäis vuokraa laskea vaikkapa 200€, niin se olisi jo 4000€ kuussa. Sehän menee suoraan vuokralla asujan hyväksi. Ja suoraan minulta, varakkaalta. Varakkaat äänestävät oikeistoa, joka ajaa heidän etujaan. Eivät he itseltään ala vapaaehtoisesti pois antamaan. Rautalangasta.

        Tulehan pois kuplastasi...

        xLiner

        Se ei todellakaan mene köyhän hyväksi. Herääpä nyt opettelemaan järjenkäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisen löysin parin vuoden takaa:

        Näin toimii Ruotsin kiistelty vuokrasääntely, josta riitely kaatoi maan hallituksen – ”Suurimpia kärsijöitä nuoret asunnonetsijät” https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008074791.html

        Suomessakin on ollut säätelyä, mutta se lakkautettiin jo 90-luvulla. Ei nyt kovin toimivalta vaikuta Ruotsissakaan.

        xLiner

        En sanonut Ruotsin systeemin olevan täydellinen. Sanoin oikein erikseen, että siinä on omat ongelmansa. Vaan valtion verorahoja se säästää rutkasti, ilman että köyhimmiltä tarvitsee leikata (mikä Suomessa tulee nyt taphtumaan). Kukaan ei käske kopioda järjestelmää kaikkine valuvikoineen, joita siis Ruoitsin systeemissä on. Tietenkin niitä on, kun systeemi on luotu toiseen maailmanaikaan. Ei tarvitse olla idiootti ja orjan lailla noudattaa vanhaa. Voi myös korjata ilmeiset ongelmat. Systeemi toimii Ruotsin valtion kannalta erinomaisesti, muutoin sitä ei olisi ja syyn näkee kun katsoo Suomen valtion järjettömästi kohonneita kustannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei todellakaan mene köyhän hyväksi. Herääpä nyt opettelemaan järjenkäyttöä.

        En köyhää maininnutkaan tuossa pätkässä. Jos luit linkkaamani jutun Ruotsin systeemistä, niin eihän se toimi. Varakkaat pitävät vuokra-asuntoja itsellään. Jonot vuokra-asuntoihin 10 vuoden pituisia.

        Tiedä sitten miten vuokrasäätely on vaikuttanut Ruotsissa tiettyjen alueiden slummiutumiseen? Sitä tänne ei ainakaan kaivata...

        Eikä toimi vuokrankorotusten rajoittaminenkaan liian suoraviivaisesti. Jos taloon tehdään miljoonan euron remontti, täytyyhän vuokranantajan pystyä maksamaan osuutensa pois sovittuun tahtiin.

        Mitä vähemmän tietää, sen helpompi on ajatella mustavalkoisesti. Näkökulmia on niin monia, jotka täytyy kaikki huomioida.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi tuohon asumistukikuvioon huomattavasti paljon tukien tai palkkojen korottamista toimivampi keino, olisi vuokratason laskeminen, joko lisäämällä matalan vuokratason asuntojen tuotantoa tai yksinkertaisesti asettamalla vuokrakatto. Ruotsissa ainakin monilla kaupunkialueilla on vuokrakatto ja vaikka se aiheuttaa omat ongelmansa, niin asumistuet ja sitä kautta valiton menot eivät ole täysin hallitsemattomassa nousukierteessä.

        Just näin, sillä ne asumistuet, päätyvät asunnonomistajan pankkitilille.
        Joten käytännössä kerretytään varallisuutta, muutenkin jo varakkaalle ihmiselle-
        Montako kertaa pitää kertoa, ett vuokralla-asuminen hyödyttää ainoastaan asunnon omistajaa; ja siksi asuntojen vuokratasoa pidetään keinotekoisesti korkealla.

        Moni vuokranantaja ansaitsee vuokratuloilla enemmän mitä ammattiduunari saa kuukaudessa töistään. Se on eräänlainen elinkeino muutamille, ylimääräisen asunnon omistajille... eikä alkuunkaan huono, koska asumistuet pitää vuokratulot korkeina.
        En nyt ihan koko kuviota ala tähän avaamaan, mutt näin asia todellisuudessa on!
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trööt! Takaisinveto!

        Jos vuokranalennukset astuisivat voimaan nyt heti, eniten siitä hyötyisivät ne jotka eivät asumistukea saa. Parempituloiset. Köyhemmät maksaisivat itse sen saman määrän mitä ennenkin.

        Siinä lakkautettais asuntosijoittajien yritysala. Ainakin asunnot halpenis, kun sijoittajat myisivät omaisuuttaan - suuremmalla mittakaavalla vaikutukset olisivat huomattavia.

        Jos valtio rakentaisi vuokrataloja varattomille, siihenkin uppoaa rahaa. Onko edullisempaa ylläpitää nykyistä tukijärjestelmää vai järjestää sama tuki toista kautta? Rakennusmääräykset kuitenkin määrittävät tietyn perustason, ei voi rakentaa vain "halvalla". Ja "halvalla" rakennetun korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin.

        xLiner

        Ne köyhemmät, eivät maksaisi sitä samaa määrää, vaan hankkisivat pienemmän ja halvemman asunnon itselleen, melkoisen varma fakta. Ei aikaakaan kun ylimääräisen vuokra-asunnon omistajan olisi käytännön pakosta laskettava vuokratasoa.

        Syystä ett olisi todella kallista pitää tyhjää asuntoa, koska yhtiövastike on joka tapauksessa maksettava. Omistusverot, ehkä taloyhtiön remonttiin otettua lainaa; asunto-osakkeen ositusten mukaisia maksuja... jne. Asunto tulee joko myyntiin; tai vuokrataso on alennettu.
        Nykysysteemillä valtio jakaa rahaa, asunnon omistajalle. Ja uskokaa huviksenne; mä kyllä tiedän mistä mä puhun... och samma på svenska!
        trollikka


    • Anonyymi

      Niin ja päättäjät mässäilee köyhien kukkarolla nostaessa omia palkkojaan ja ajaessa omia etujaan. Vaihtaisivat paikkaa edes päiväksi köyhän osaan,mut eivät lusmut uskalla. Oma napa se on joka on lähinpänä ja nälkäisin. Se ahneuden kita on aina auki. En arvosta. Suorastaan sairasta.

      • Anonyymi

        Pitäkää tunkkinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäkää tunkkinne.

        Mitä te niillä rahoillanne teette kun elämä yhtäkkiä yllättäin loppuu? Mihin tuhlasitte elämänne maanpäällä? Kaikkeen turhanpäiväisseen,millä ei ole yhtään mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä te niillä rahoillanne teette kun elämä yhtäkkiä yllättäin loppuu? Mihin tuhlasitte elämänne maanpäällä? Kaikkeen turhanpäiväisseen,millä ei ole yhtään mitään arvoa.

        Itse tuhlaisin lääkäreihin, lääkkeisiin ja terveelliseen ruokaan.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemuksia nykyajasta? En ymmärrä "sossu maksaa" -puheita. Minä en ainakaan saa rahaa mistään työkyvyttömyyseläkkeen päälle. Nyt kun tuli tuo Varha, niin on alkanut tulla vähän kaikesta viidenkympin laskuja. Tällä hetkellä on rahaa vaan ruokaan. Rahahanat on nyt käsittääkseni kiinni -jos ne koskaan ovat auki olleetkaan.

      • Anonyymi

        Kokkarit tahtoo päästä turhakkeista eroon. Ihminen ei ole ihmisarvoinen,jollei siitä voi itselleen hyötyä repiä. Nämä materian nälkäiset hyeenat on ihmiskunnan tuho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkarit tahtoo päästä turhakkeista eroon. Ihminen ei ole ihmisarvoinen,jollei siitä voi itselleen hyötyä repiä. Nämä materian nälkäiset hyeenat on ihmiskunnan tuho.

        Itkevät tässä sitä ettei kukaan enään parilla sentillä suostu heidän kenkiä kiillottamaan ja persettä pyyhkimään. Jo on murheet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itkevät tässä sitä ettei kukaan enään parilla sentillä suostu heidän kenkiä kiillottamaan ja persettä pyyhkimään. Jo on murheet.

        Itse ovat itsensä ylentäneet ja palkkansa yli järjen määritelleet. Sitten nykivät vielä viimeisetkin lihat työtätekevän köyhän selästä. On siinä meillä mitä katsoa ylöspäin?


    • Anonyymi

      Hupaisaa oli kun työnantaja tarjosi palkkaa 8.50 euroa. Olisi jotain siltaa pitänyt rakentaa ja raksatöitä muutenkin- Sanoin sille johtajalle että alle 16 euron tuntipalkan saatte palkata jotain ulkomaalaisia niitä kävely siltoja rakentamaan.

      • Anonyymi

        Hyvä sinä. Jotain rajaa.


    • Anonyymi

      Hsnk Willismd: Mind your own business, so I wonät mind your own, shoud be.fine.

    • Mukavaa sadepäivää kaikille 🌞

    • Anonyymi

      Mä ajatteleisin, et syy on, että jos joutuu menee töihin, niin siinä menee oma vapaa-aikaa, kun on töissä, ei voikaan enää harrastella niitä mukavia asioita, kun pitää olla työpaikalla raatamassa ja harvoin se työ on yhtä mukavaa, kuin joku harrastus.
      Lisäksi lopusta vapaa-ajasta joka jää, niin menee työpäivästä toipumiseen.
      Ei kai kukaan töissä viitsisi käydä, jos rahaa olisi, että riittäisi jokapäiviäisiin elinkustannuksiin.
      No tietenkin on niitäkin, jotka on työriippuvaisia, eikä ole elämässä muuta sisältöä, kuin työ ja näissä on niitä, joille töiden loppuminen olisi lähes maailmanloppu, kun toteavat, että eivät saisi aikaansa kulumaan, kun ei ole mitään tekemistä.

      Meikäläinen ei ole ollut enää kortistossa kymmeneen vuoteen, enkä töissä, enkä eläkkeellä.
      Ei vaan pysty, olin työharjoittelussa ja kursseilla, mutta tuli loppuunpalaminen ja täysi uupumus, ei vaan ole aamulla pirteä ja jatkuva väsymys on,
      Työharjoittelussa oli täysi tyä, vaikkei se ol edes mitään verrattuna oikeaan työelämän kiireisyyteen ja vaativuuteen, niin miten oikeassa työelämässä selviäisi, kun työharjoittelu teki tiukkaa.
      Ei kyllä tule ajankulussa ongelmaa, kaikenalaista tekemistä on niin paljon, ettei päivä edes riitä kaikkeen mitä pitäs ehtiä tekeen, ei tässä mihinkään töihin enää ennättäisi, eikä olis aikaa.

    • Anonyymi

      Tessit on alas ajettu. Täysin mitättömiä.

    • Anonyymi

      Jätetään nyt vaikkapa mainitsematta palkan määrää euroina, palkan pitää (pitäisi) riittää asumiseen, ravintoon, vaatteisin, työmatkojen kuluihin (kaikki työpaikat eivät ole julkisilla tai fillarilla saavutettavissa).
      Lisäksi on jotain jäätävä muuhunkin, esim. jos auto (jota käytät työmatkoihin) hajoaa/ajetaan loppuun, on voitava hankkia toinen tilalle, monet jotka saavat PALKKAA pystyvät myöskin hankkimaan omistusasunnon, jne, jne.
      Kun "palkka" on 9 e/h edelliset ei toteudu, sitten ihmetellään kun työt ei kiinnosta..
      Vielä 1990-luvulla maksettiin työstä PALKKAA, oma "vaurauteni" on noilta ajoilta peräisin, nykyisin pitää olla säästöjä tilillä voidakseen käydä työssä !

      • Anonyymi

        Kyllä. Kun sanotaan, että "työ on parasta soviaaliturvaa", niin yhtä oleellista on, että sillä työllä on oikeasti mahdollista elää. Itse katselen huvittuneen surullisena näitä tämän hetkisiä hallitusneuvotteluja, joissa puhutaan jostakin palkkarajasta ulkomailta tuleville työntekijöille. Sen sijaan oman maan kansalaisten palkkojen riittävyydestä elämiseen ei puhuta mitään. Se on ilmeisesti arvon neuvottelijoille täysin ok, että suomalaiselle maksetaan niin pientä palkkaa, että sillä ei elä, nostamatta sen lisäksi sosiaaliturvaa. Sen vielä ymmärtää sellaisten kohdalla, jotka tekevät esim. osa-aikatyötä, mutta kyllä kai nyt suomalaisenkin pitäisi lähtökohtaisesti saada kokopäivätyöstä sellainen palkka, jolla pystyy Suomessa elämään. Ihan käsittämätöntä, että tässä maassa ei saada minimipalkkalakia aikaiseksi. Sillähän se ratkeaisi samalla tuo ulkomaalaistenkin palkkojen koon ongelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      44
      2016
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1200
    3. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      135
      1148
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      142
      943
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      906
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      23
      855
    7. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      842
    8. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      782
    9. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      770
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      756
    Aihe