Sain halavalla

Anonyymi-ap

Nuo kai ajattelee:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb636a6b-b100-4e2f-8741-f2e8c102f105

"Valaisimia ja radioita etsimme. Tuli ajettua 470 kilometriä tähän tapahtumaan, he sanovat jonossa."

Aina sitä jaksaa vähän yllättyä suomalaisista kun lehdissä kerrotaan ämpärinjakelujonoista ja vastaavista :D Ei hemmetti, melkein 500km ajoa jotta saa ostaa jonkun vanhan kellastuneen valaisimen raadon ylihintaan :D

-harmiseikirj-

29

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan olis ihan unelmien paikka päästä penkomaan! Mutta tuo väkimäärä... 😒

      Bakeliittisia valokatkaisijoita olisin voinut rohmuta jemmaan. Ja kattolamput olisin katsonut läpi.

      Toisaalta nyt mun ei sopisi hankkia yhtään enempää tavaraa. Entisissäkin on vielä hirveä karsiminen.

      xLiner

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Niinhän ne nuoki tuolla rohmuaa, maksavat niistä 50e/kpl ja hekumoivat innoissaan miten halvalla saivat, sitten ne makaa jossain varastossa vuosia kunnes ne ajaa taas 500km suuntaansa myymään ne huutokauppakeisarille. huutokauppahuijari sanoo että "voi voi kun ei näistä saa mitään" ja tarjoaa vitosen koko lastista, nämä kehuu että "saatiin se mitä pyydettiin" ja huutavat kotiinviemisiksi tonnilla kuparipannun huijarin ja markun nimmareilla. Jotkut muuta hullut huutaa katkaisimista ja lampuista 100e/kpl ja kehuu että halvalla sain, taas ne menee varastoon ja kierre jatkuu muutaman vuoden päästä :D

        -harmiseikirj-


      • Sneider renova taitaa olla retromalli ja kuitenkin sisusta modernia tekniikkaa, kun tuskin sulle sillä on merkitystä, vaan ulkonäöllä.

        Ja luulen, että noita joku sähköliike vois saada sopulihintaan ihan... ei tod. 50€/kpl.

        Ihan wink a wink...😉


      • Disseisback kirjoitti:

        Sneider renova taitaa olla retromalli ja kuitenkin sisusta modernia tekniikkaa, kun tuskin sulle sillä on merkitystä, vaan ulkonäöllä.

        Ja luulen, että noita joku sähköliike vois saada sopulihintaan ihan... ei tod. 50€/kpl.

        Ihan wink a wink...😉

        Linkki jäi...

        https://www.talotarvike.com/schneider-renova-sarja

        Noita saa siis soneparilta, sähkötukusta joku sähköliike hommattua...tarviithan sä sähkärinkin asennukseen...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Linkki jäi...

        https://www.talotarvike.com/schneider-renova-sarja

        Noita saa siis soneparilta, sähkötukusta joku sähköliike hommattua...tarviithan sä sähkärinkin asennukseen...

        Hyvä vinkki mutta mahtaakohan kelvata Linerille, nuo kun ei ole "oikeasti vanhoja" niin varmaan olisi huijausta laittaa noita. Vaikka kukaan muu ei tietäisi eikä arvaisi Linerin takaraivossa aina napsauttaessa tuntuisi huono omatunto huijauksesta :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne nuoki tuolla rohmuaa, maksavat niistä 50e/kpl ja hekumoivat innoissaan miten halvalla saivat, sitten ne makaa jossain varastossa vuosia kunnes ne ajaa taas 500km suuntaansa myymään ne huutokauppakeisarille. huutokauppahuijari sanoo että "voi voi kun ei näistä saa mitään" ja tarjoaa vitosen koko lastista, nämä kehuu että "saatiin se mitä pyydettiin" ja huutavat kotiinviemisiksi tonnilla kuparipannun huijarin ja markun nimmareilla. Jotkut muuta hullut huutaa katkaisimista ja lampuista 100e/kpl ja kehuu että halvalla sain, taas ne menee varastoon ja kierre jatkuu muutaman vuoden päästä :D

        -harmiseikirj-

        Useasti tuntuu, että ääntä pitävissä ihmisissä on kahta lajia. Täysin samassa tilanteessa yksi ulisee kuinka taas meni kaikki pieleen ja on huonosti, ja toinen, miten kaikki sujui niiin hyvin ja asiat on niiin hienosti!

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vinkki mutta mahtaakohan kelvata Linerille, nuo kun ei ole "oikeasti vanhoja" niin varmaan olisi huijausta laittaa noita. Vaikka kukaan muu ei tietäisi eikä arvaisi Linerin takaraivossa aina napsauttaessa tuntuisi huono omatunto huijauksesta :D

        -harmiseikirj-

        No eipä noi 50 €;n uudetkaan kytkimet ole oikeasti vanhoja...

        Käytettyjähän vois löytyä vaikka mistä kilohintaan.

        Itse olen ihastellut noiden vanhojen sähkötöiden jälkeä. Niissä on ollut oikeasti kädentaitoa ja jotain oikeaa ammattimaisuutta. Nykysähkötyöt on piilotettu ja oikeasti kauheennäkösiä, ennenkuin pinnat laitetaan päälle. Johtoa menee ristiinrastiin taloissa ja estetiikka on kaukana. Sit vaan levyt päälle ja peitekannet...😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Sneider renova taitaa olla retromalli ja kuitenkin sisusta modernia tekniikkaa, kun tuskin sulle sillä on merkitystä, vaan ulkonäöllä.

        Ja luulen, että noita joku sähköliike vois saada sopulihintaan ihan... ei tod. 50€/kpl.

        Ihan wink a wink...😉

        Mahtaako saada sähköjä enää asentaa vanhanaikaisella sisuksella? Täytyy selvitellä.

        Kiitti linkistä!

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako saada sähköjä enää asentaa vanhanaikaisella sisuksella? Täytyy selvitellä.

        Kiitti linkistä!

        xLiner

        No siis ei tekniikka ole kuin liittimien kohdalla muuttunut. Kytkimissä ja pistorasioissa on ihan samanlaiset kytkentäpinnat kuin ennenkin.

        Mutta käytettyjä kytkimiä ja pistorasioita en suosittele. Niissä kytkentäpinnat on jo kuluneet.

        Mutta jos noi Sneiderin kamat tyydyttää visuaalisesti, niin ne ehkä on edullisemmat retrohenkiset kilut. Voi niitä löytyä muitakin. Kannattaa kysyä sähkäriltäsi.

        Noista rautakaupoista jne. ei kyllä kannata kymmeniä lähteä ostamaan, mutta yksittäisen tietty voi ostaa vanhan tilalle.

        Tuollaisten vanhojen pinta-asennusjohtojen perään cain on usein vaikeaa, jopa mahdotonta asentaa uusi kytkin/pistorasia. Johdon sisällä olevien johtimien eristeet usein murtuu, kun niitä joutuu liikuttelemaan. Ja vanhoissa taloissa sitten johdot voi olla tapetin alla, tai maalattu/naulattu hakasilla pinkopahviin, joten haastetta riittää, jos johdot uusii. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No siis ei tekniikka ole kuin liittimien kohdalla muuttunut. Kytkimissä ja pistorasioissa on ihan samanlaiset kytkentäpinnat kuin ennenkin.

        Mutta käytettyjä kytkimiä ja pistorasioita en suosittele. Niissä kytkentäpinnat on jo kuluneet.

        Mutta jos noi Sneiderin kamat tyydyttää visuaalisesti, niin ne ehkä on edullisemmat retrohenkiset kilut. Voi niitä löytyä muitakin. Kannattaa kysyä sähkäriltäsi.

        Noista rautakaupoista jne. ei kyllä kannata kymmeniä lähteä ostamaan, mutta yksittäisen tietty voi ostaa vanhan tilalle.

        Tuollaisten vanhojen pinta-asennusjohtojen perään cain on usein vaikeaa, jopa mahdotonta asentaa uusi kytkin/pistorasia. Johdon sisällä olevien johtimien eristeet usein murtuu, kun niitä joutuu liikuttelemaan. Ja vanhoissa taloissa sitten johdot voi olla tapetin alla, tai maalattu/naulattu hakasilla pinkopahviin, joten haastetta riittää, jos johdot uusii. 😁

        👍

        Ja kun eristeet murtuu, voi syttyä tulipalo?

        Jos on 60-70 vuotta vanhat sähköt, ja torppa ollut talvet kylmänä, kyllä mä ne uusin tai otan kokonaan pois päältä. Tai siis sähkäri tekee, en minä 😁

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        👍

        Ja kun eristeet murtuu, voi syttyä tulipalo?

        Jos on 60-70 vuotta vanhat sähköt, ja torppa ollut talvet kylmänä, kyllä mä ne uusin tai otan kokonaan pois päältä. Tai siis sähkäri tekee, en minä 😁

        xLiner

        No toivottavasti vain sulake, tai johdonsuoja räpsähtää.

        No ei normaalit sähkövehkeet ihan vähästä itseensä ota. Ne harvoin mitään tulipaloa saa aikaan. Yleensä syy on laitteissa, mitkä on niiden perässä.

        Mutta kannattaa vanhat sähköt uusia ja nykyaikaistaa esim. pistorasioiden määrän lisäämisellä. Pistorasioiden ja valaisimien eriryhmään laitolla, samoin kuin jääkaapit ja pakastimet omille ryhmilleen. Vanhoissa tönöissä meilkein kaikki on yhden sulakkeen perässä. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No toivottavasti vain sulake, tai johdonsuoja räpsähtää.

        No ei normaalit sähkövehkeet ihan vähästä itseensä ota. Ne harvoin mitään tulipaloa saa aikaan. Yleensä syy on laitteissa, mitkä on niiden perässä.

        Mutta kannattaa vanhat sähköt uusia ja nykyaikaistaa esim. pistorasioiden määrän lisäämisellä. Pistorasioiden ja valaisimien eriryhmään laitolla, samoin kuin jääkaapit ja pakastimet omille ryhmilleen. Vanhoissa tönöissä meilkein kaikki on yhden sulakkeen perässä. 😁

        Saakohan noita putkilanka pinta asennusjohtoja enää mistään. just niitä joita hakasilla kiinnitettiin. Sillon niitä vielä käytettiin kun mä olin pieni surkee lapsi, mutta en uusia enää vuosiin nähny. Mihin sä nykyään enää lisää pistorasioita tarvit. Olohuoneessakin on telkaari ja siinä netfixit, spotifyt ym. Vai onks sulla jotain vhs ja avokelanauhoja siinä. eihän nykyään tarvi ees tulostinta. Että sähkölaitteita on varmaan puolet vähemmän kuin 10 vuotta sitten.


      • JeroP kirjoitti:

        Saakohan noita putkilanka pinta asennusjohtoja enää mistään. just niitä joita hakasilla kiinnitettiin. Sillon niitä vielä käytettiin kun mä olin pieni surkee lapsi, mutta en uusia enää vuosiin nähny. Mihin sä nykyään enää lisää pistorasioita tarvit. Olohuoneessakin on telkaari ja siinä netfixit, spotifyt ym. Vai onks sulla jotain vhs ja avokelanauhoja siinä. eihän nykyään tarvi ees tulostinta. Että sähkölaitteita on varmaan puolet vähemmän kuin 10 vuotta sitten.

        Ei samanlaista kaapelia, kuin nuo vanhat, mutta on sellaista jotain jäykempää vissiin vielä.

        No nykyään tykätään, että pistorasioita on riittävästi. Moni mm haluaa kytkimestä ohjattuja pistorasioita myös ikkunanpieliin jne.

        Hyvä niitä on olla, jos huoneessa järjestyksiä muuttaa.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No toivottavasti vain sulake, tai johdonsuoja räpsähtää.

        No ei normaalit sähkövehkeet ihan vähästä itseensä ota. Ne harvoin mitään tulipaloa saa aikaan. Yleensä syy on laitteissa, mitkä on niiden perässä.

        Mutta kannattaa vanhat sähköt uusia ja nykyaikaistaa esim. pistorasioiden määrän lisäämisellä. Pistorasioiden ja valaisimien eriryhmään laitolla, samoin kuin jääkaapit ja pakastimet omille ryhmilleen. Vanhoissa tönöissä meilkein kaikki on yhden sulakkeen perässä. 😁

        https://www.fruugo.fi/vintage-kangas-kierretty-sahkojohto-kudottu-tekstiilikaapeli/p-148492688-313483400?language=fi

        Toi on musta, mutta mä haluaisin mustavalkoiset pintajohdot. Olen mä jossain sellaisia uusiakin nähnyt, nyt en löytänyt. Saa muuten vaikka neonvihreänä tai pinkkinä, huh 😬

        xLiner


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.fruugo.fi/vintage-kangas-kierretty-sahkojohto-kudottu-tekstiilikaapeli/p-148492688-313483400?language=fi

        Toi on musta, mutta mä haluaisin mustavalkoiset pintajohdot. Olen mä jossain sellaisia uusiakin nähnyt, nyt en löytänyt. Saa muuten vaikka neonvihreänä tai pinkkinä, huh 😬

        xLiner

        En tiedä oisko mustavalkoista, edes mustaa...ruskeaa on vissiin...

        Mut toi on 0,75 mm2 piuhaa, ei toi oo sisäjohtoasennuksiin, vaan pöytälamppujen jne johtoa. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis riippuu tietty rempan tarpeesta miten johdot sijoittuu..

        xLiner

        On mmj;täkin näköjään noissa väreissä. 😁

        https://ideat.sonepar.fi/mmj-saatavilla-uusissa-vareissa/

        Toi sonepar on sähkötukkuliike ammattilaisille. Tsekkaa sieltä roippeet. Jos sulla on rekattu urakoitsija, niin luultavasti saa kamaa sieltä. 😊


    • Mielenkiintoista ajatella, että nuo retrotavarat ovat olleet yli 30v. tuolla, alkuperäisissä pakkauksissa, odottamassa tällaista rysäysmyyntiä. Tästä samasta myynnistä uutisoi IS jo aikaisemmin viikolla. Ainakin ovat saaneet mainosta ja näkyvyyttä. Hieno juttu!

      Moni on (aika)matkannut tuonne ihan uteliaisuuttaan. Ovat nuoruuttaan etsimässä. Nostalgiapläjäys. 😊

      • Anonyymi

        Melkoinen nostalgiapläjäys päästä näkemään pölyisiä pahvilaatikoita ja kaatopaikalle joutavaa roinaa :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen nostalgiapläjäys päästä näkemään pölyisiä pahvilaatikoita ja kaatopaikalle joutavaa roinaa :D

        -harmiseikirj-

        Toisen roina on toisen aarre. Ainakin siellä näyttää kauppa käyvän ja ihmiset ostavat retrotuotteita. Kuka mitäkin arvostaa?
        Ilmeisesti siellä on monenlaista retrotuotetta tarjolla. Jotkut menevät vain uteliaisuudesta tonkimaan hyllyjä ja laatikoita. Jos jotain sattuisi löytymään?


    • No ei tuossa tainnut moni edes halvalla saada, siis ilman, että ois ajanut satoja kilsoja.

      Ilmeisesti tarjolla oli käyttämätöntä retrovehjettä, joten uniikkia roinaa jollekin.

      Jotenkin hassua, kun yks ukko työntää vanhanmallista kuvaputkitelkkaria konttiinsa, kun noita vielä 10-20 vuotta sai ilmaseksi vähänkäytettyinäkin. 😁

      • Anonyymi

        No niinpä :D Mutta tästä ketjustakin huomaa että ehkä naiseläjillä enemmän ja sitten osalla miehistä on intoa kerätä vanhaa rojua, ja tietysti tilaa jossa sitä romua voi sitten varastoida. Itseä kun ei kiinnosta haalia mitään mitä en oikeastaan tarvitse niin vähän vaikea ymmärtää tuota romun keräämistä. Joskus ihmettelin kun yksi kaveri hehkutti innoissaan tulevaa reissua jonnekin rompepäiville, että ai jaa, oli satoja kilometrejä matkaa mutta sinne tuntui olevan pakko päästä.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niinpä :D Mutta tästä ketjustakin huomaa että ehkä naiseläjillä enemmän ja sitten osalla miehistä on intoa kerätä vanhaa rojua, ja tietysti tilaa jossa sitä romua voi sitten varastoida. Itseä kun ei kiinnosta haalia mitään mitä en oikeastaan tarvitse niin vähän vaikea ymmärtää tuota romun keräämistä. Joskus ihmettelin kun yksi kaveri hehkutti innoissaan tulevaa reissua jonnekin rompepäiville, että ai jaa, oli satoja kilometrejä matkaa mutta sinne tuntui olevan pakko päästä.

        -harmiseikirj-

        No jotkut osaa tehdä vanhasta roippeesta tarpeellista. Farmari asdfg youtubessa käy tonkii romunkeräysmestoista kaikenlaista ja nikkaroi kunnolla niistä vaikka mitä. Asuu jossain maatilalla ja löytyy sorvit ja muut, joten sillä se on aikahyvin käpälässä.

        Mutta onhan heitäkin, jotka vaan kerää, ei käytä...sitä en tajua...


    • Säästö se on pienikin säästö vaikka loppupeleissä tulisikin kalliimmaksi. Sitten voi elvistellä että sain perkeles niin ja näin halvalla jumalauta vaikka ei manitsekaan että matkan bensoihin tai muihin kuluihin meni vähintään tuplasti tai triplasti sen mitä säästi mutta hemmetti vieköön että sain sen halvalla sentään.😂

    • Toi ois ollu jännä nähdä. mua on aina kiinnostanu toi vanha tekniikka. mutta en mä noita kotiin ois ostanu, kun vähän aikaan niitä ois ollut kiva kattella, mutta eipä ne sitten vuosien päästä ois ollut kun pölyn kerääjiä. Ja sitten noi hinnat järjettömän suuria. Mutta oishan se kiehtova 30 vuotta suljettuna ollut kodinkoneliike. Ois ollut loistava jatkumo tolle mun sivustolle, noista hylätyistä paikoista.

    • Vesa Keskisen kyläkauppa on käsittämätön asia.
      Työpaikalla virkistysseura järjesti linja-automatkan
      sinne ja takaisin. Mukana oli useampi kori kaljaa, mutta en lähtenyt.

      Turusta sinne jonnekin on tuntien matka.

    • Anonyymi

      Kummallista miten muiden ihmisten rahankäyttö ja se mihin he haluavat rahojaan käyttää, ahdistaa toisia niin kovasti. Antaa ihmisten käytää rahansa mihin haluavat tai olla käyttämättä. Ei se ole sun lompakostasi pois.

    • Anonyymi

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

      ❤️ Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017871597kt

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2447
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      246
      2219
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1290
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      148
      1282
    5. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      37
      1211
    6. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1141
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      63
      1094
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      942
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      936
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      900
    Aihe