Oli töissä vähän hiljaisempaa. Siinä sitten pohdiskelin, miksi on jotain olemassa.
Mistä se olevaisuus tuli? Onko aina ollut jotain? Meidän Universumi alkoi alkuräjähdyksestä, mutta mistä se tuli? Toisesta Universumista?
Miksi ei vain yksinkertaisesti olisi "ei mitään"?
Onko alussa ollut kenties vain energiaa? Mutta mistä se sai alkunsa, jos ei ollut mitään?
Kuinka monta iteraatiota on ollut ennen meidän Universumia? Minkälaisia ne ovat olleet? Onko niissä ollut eri luonnonlait?
Kevyttä maanantaipohdintaa. Röllimäistä viikkoa! Outoa, kummallista, mutta ennenkaikkea mukavaa.
Miksi on jotain?
21
226
Vastaukset
- Anonyymi
Siksi kun maailma meinasi pysähtyä. Se olisi tietänyt tuhoa kaikelle. Niinpä luotiin paikka, missä enkeleille on töitä.
Niin. Kyllähän siinä aika paljon tuhoa tulisi, jos maapallo pysähtyisi yht'äkkiä.
Pyörimisnopeus on 1674 km/h. Siitä kun tulee stoppi, niin mikään ei olisi enää paikallaan. Kaikki vaan lentäisi huitsin nevadaan niin sanotusti.
- Anonyymi
Ymmärtääkseni alkuräjähdysteoriaa alettu pikkuisen kyseenalaistamaan. Varsinkin kun universumin laajeneminen on ilmeisesti epätasaista.
Moni muukin asia on kyseenalainen sen myötä. Kuten suhteellisuusteoria ja Newtonin lait.
Pimeä materia.. sen ymmärtäminen tuo ihan uuden ulottuvuuden universumiimme, josta tosin olemme vielä valovuosien päässä.
On niin paljon, mitä emme tiedä ja niin paljon, mitä emme koskaan tule ymmärtämään.
Onhan se niin hienoa tavallaan pohtia kaiken alkua ja syntyä, mutta samalla niin turhaa.
Ihmiselämä on niin toivottoman lyhyt hetki universumissamme, että kannattaako sitä tuhlata moisen miettimiseen? No, se on ihan yksilökysymys.. Jos tää meidän universumimme sijaitsee vain tässä ulottuvuudessa ja toisissa ulottuvuuksissa on sitten taas ihan omanlaisensa universumit omine luonnonlakeineen ja jos niitä ulottuvuuksia on rajattomasti niin että on sellaisia mitkä on vain aivan mitättömän verran erilaisia mutta kuitenkin tästä eroavia ja sellaisia mitkä on täysin käsittämättömällä tavalla erilaisia ja jos niiden ulottuvuuksien välillä voisikin matkustaa ja ne voisivat jotenkin vaikuttaa toisiinsa...jne. jne.😄.
- Anonyymi
Niin, mikä mikäkin on, ja mikä minkäkin aiheuttaa?
AutoCAD-ohjelmalla voit piirtää sellaisen pyörivän pallon johon laitat, autoja ihmisiä, talojakin pyörimään pinnalla, sitten se osaa oikeilla fysiikan kaavoilla simuloida ja animoida miten jokainen pultti ja mutterikin lentää kun maapallon pystyy yhtäkkiä, jos jaksat piirtää mallit. - Anonyymi
Mietin näitä asioita 5-vuotiaana. Mitä sinä teit silloin?
- Anonyymi
ScifiNörtti kirjoitti:
Leikkisin legoilla ja pelasin C64. Leikin kyl vieläkin joskus ja pelaan, mut PC:llä
Tasan ei käy ajattelunlahjat.
Anonyymi kirjoitti:
Tasan ei käy ajattelunlahjat.
Ei ne käy. Kaikki ollaan erilaisia ja ajatellaan eri asioita eri aikoihin.
Mutta kun olet lahjakas ajattelija, niin haluaisitko olla mun Daddy-Senpai? 😊 Voisit auttaa minua ajattelemaan paremmin, Senpai! Voisin maksaa sinulle millä tavalla ikinä haluatkaan, Senpai! 😍
Katselin eilen pari jaksoa dokumenttia elämän synnystä maapallolla.. oli oikein makoisia.
Tänä aamuna heräsin hätkähtäen siihen tosiasiaan, että lähes kaikkia elämänmuotoja yhdistää siemen. Lisääntyminen tapahtuu siemenen kautta.
Tulin hetken pohdittuani siihen lopputulemaan, että olemme alieneita alkuperältämme.
Toki on hyvin mahdollista, että olemme jonkun lemmikkiprojekti, vähän niin kuin Minecraft..
Tai vain viljelysmaa myöhempää käyttöä varten.
Mistä noita voisi tietää.
Siitä olen kyllä nyt varma, että elämän ensimmäinen siemen ei syntynyt maapallolla.Keskustelin juuri tästä aiheesta teinini kanssa. Häntä hämmensi ajatus, mistä ja miten kaikki on syntynyt ja mitä on maailmankaikkeuden tuolla puolen. Nämä ovat asioita, joiden käsittämiseen ihmisen mieli ei riitä. On hyväksyttävä se tosiasia, että (ainakin toistaisesksi) on olemassa asioita, joita ei voi tietää varmuudella. Voidaan vain spekuloida, mitä on mahtanut olla ennen tätä kaikkeutta ja mitä tulee olemaan, kun tämä lakkaa olemasta. On silti jotenkin lohdullinen ajatus, että ihminen jatkaa olemassaoloaan jossain muodossa ikuisesti, osana luonnon kiertokulkua. Pieninä molekyyleinä, muuttaen muotoaan vuosisadasta tai -miljoonasta toiseen.
Mä uskon sellaiseen peilikuva peilissä ajatteluun. Eli vaikka minä olen pieni muru tässä maapallolla, maapallo on pieni muru linnunradalla, linnunrata universumissa ja universumi taas jossain siiremmassa..
Koska minusta pienempiä juttujakin on. Ja niistä pienempiä, aina hiukkasiin ja ties minne asti..
Ja mitä pienempi, sille mun pieni ihokarvakin voi olla oma maailma, tai universumi...- Anonyymi
Pelikuva peilissä: kuin kuvaisit videokameralla ruutua johon tulee sen saman videokameran samaan aikaan ottama videokuva.
Saat hienon, äärettömän pieneksi pienenevän kuvaefektin. - Anonyymi
Eli kuin laittaisit puhelimen ottamaan omis-kuvaa vai mikä se nimi... selfietä, ja peili naaman eteen, ongelma vain tuossa on jos se peili on naaman edessä mitä se puhelin kuvaa, niin itse ei näe sinne peilin taakse sitä kuvaa mitä älypuhelin näyttäää :DD:D
- Anonyymi
... aloin miettimään minkähänlainen järjestely itselläni oli moiseen video-loop -juttuun, muistankin tarvitsi video-digitoijakortin tietokoneessa, jonka kautta se sitten vain grafiikkakortin kautta se kuva kierrätettin kaapelilla näytönohjaimen eli grafiikkakortin ulostulosta suoraan sen videodigitoija-kortin sisäänmenoon :D:D
- Anonyymi
Vain suomessa alkuräjähdystä sanotaan ALKUräjähdyksesi, tällä on väritetty aivan vitusti väärinkäsitystä että kyseessä edes väitettäisiin olevan jokin absoluuttinen alku, sanallista väärinohjelmointia siis.
Ainoa alku mitä big bang (huomaa, englanninkielessä ei ole mitään ALKU-ennakkoasennetta) edustaa on havaittavien asioiden alku, HAVAITTAVIEN - big bang siis siivosi todisteet entisistä järjestelmistä pois mutta se ei tarkoita etteikö sellaista järjestelmää olisi ollut. Jo energian säilymislaki diktatorisoi että JOTAIN ON koska energiaa ei voi tuhota.
Ei tullut, ei syntynyt - on aina ollut. Siinäpä sulateltavaa. - Anonyymi
Kammottavat aseet jossain avaruussarjassa mistä en huomannutkaan uusia jaksoja tullut: The Expanse, kammottavat rail-gunit, eli mass-driverit, eli heittävät massaa päin toisia avaruusaluksia miljoonien tonnien voimalla ja täyttävauhtia... kuka torjuu sellaisen massan joka tulee...
... tuossa sarjassa, hitto, Rocinante-alus is getting us on it's rail-guns range, so we're like pieces blown up like asteroid field if they hit us...Expanse ihan hyvä sarja, mutta sekin ehkä vähän liikaa kallistuu siihen henkilödraamaan omaan makuun.
- Anonyymi
Tuossa pari hyvää kysymystä: Kuka loi Jumalan?
Mitä oli ennen olemattomuutta, eli mitä oli ennen kuin oli mitään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261740
- 1051225
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381091- 49999
- 130900
Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni52887Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v240868Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.
Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?73757Pridekulkue kiellettävä?
Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla178739Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.
Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu55729