On merkillistä , että lipeäkala on inhokkiruoka

Anonyymi-ap

22

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse teen jouluisin suolaturskaa eli bacalao/bacalhau/baccalaa. On paljon parempaa kuin tuore turska kun suolaus ja kuivaus tiivistää kalan makua. Suolaturskan friteeratut palat tai vähän monimutkaisemman Bolinho de Bacalhau) aiolin kanssa on herkkua, samoin kuin Baccala Alla Napoletana. Tarvittaessa perunan voi jättää pois ja nauttia pastan ja parmesanraasteen kera. On muuten hyvä jouluruoka ja miksei ympäri vuoden.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Dried_and_salted_cod

      https://www.sipandfeast.com/baccala-alla-napoletana/

      https://tastykitchen.com/recipes/appetizers-and-snacks/brazilian-codfish-balls-bolinho-de-bacalhau/

    • Anonyymi

      Lipeäkalaan laitetaan maustepippuria ei mustapippuria ovat kaksi aivan eri tuotetta.

      • Anonyymi

        Ja molemmat pilaavat lipeäkalan miedon maun alleen. Ei missään nimessä.

        Äitini tapasi aina laittaa kevyesti jauhettua neilikkaa ja itse teen samoin, säestää hyvin lipeäkalan makua.
        Suomalainen tekee valitettavasti usein "niinkuin aina on tehty ja opetettu".

        Ei siis mitään pippuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja molemmat pilaavat lipeäkalan miedon maun alleen. Ei missään nimessä.

        Äitini tapasi aina laittaa kevyesti jauhettua neilikkaa ja itse teen samoin, säestää hyvin lipeäkalan makua.
        Suomalainen tekee valitettavasti usein "niinkuin aina on tehty ja opetettu".

        Ei siis mitään pippuria.

        Meillä syödään lipeäkala rusinoiden ja mansikkahillon kanssa ja jos tehdään baccalaa tai caccalaa niin silloin se syödään kaneli ja vadelmien kanssa.

        Tajutkaa nyt vajakit että jokainen syö ruokansa sillain kun se syöjästä hyvälle maistuu, ei kukaan voi sanoa toiselle että et sinä sitä niin voi syödä, ei edes hifistelijä GR.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä syödään lipeäkala rusinoiden ja mansikkahillon kanssa ja jos tehdään baccalaa tai caccalaa niin silloin se syödään kaneli ja vadelmien kanssa.

        Tajutkaa nyt vajakit että jokainen syö ruokansa sillain kun se syöjästä hyvälle maistuu, ei kukaan voi sanoa toiselle että et sinä sitä niin voi syödä, ei edes hifistelijä GR.

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.


      • Anonyymi

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        Valkosipuli, persilja, chilirouhe, kapris ja kalamata-oliivit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        Valkopippuri ei sovi lipeäkalan mietoon makuun voimakkaana mausteena. Etkö ole koskaan kokeillut neilikkaa?

        Jauhettu neilikka sopii kevyesti ripoteltuna mainiosti lipeäkalan päälle.

        Mutku suomalaiselle on opetettu, että kaikki pitää maustaa väkevällä pippurilla - kannattaisi kokeilla joskus oman päänkin mukaan, ei siinä kuinkaan käy!


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.

        Ei hyvin tehdyn lipeäkalan "tekstuurissa" ole limaisuuden tuntua. Valkokastike on toki ehdoton lisä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        valkopippuri on kyllä hyvä kalaruokien mauste..ja lipeväkalaa syöty..siihen kastikkeeseen pitäisi panostaa. itse laittaisin myös maustepipuria. näin on tehty.makuasiat ovat tietysti makuasioita ja juurikin niin..lipeväkala itsessään on suht mauton kala mutta traditionaalista herkkuva ja proteiinia..


      • Anonyymi

        Lipeäkalaan kuuluu ehdottomasti valkopippuri.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.

        Mitähän akateemista kuivaa "peppuhuumoria"?? sinä viljelet jokaisessa vastauksessa, jos sinun yleviä kommenttejasi arvostellaan.
        No jotkut tekee mitä "osaavat" mutta toiset tekee mitä haluavat.


    • Anonyymi

      Lipeäkala on hyvää

    • Anonyymi

      Savukala on parasta kalaa !!!

    • Anonyymi

      En mä vaan söis. Hyi yäääk. Sama maksalaatikko ja kesäkeitto. Ei tod. Joku maksalaatikko.mieluummin kalpeana ökyilen vaikka p-a

      • Anonyymi

        Mulla kaalilaatikko YÖKSS


    • Anonyymi

      Lipeäkala oli aikoinaan hyvää, kun se valmistettiin turskasta. Nykyään se on koljaa joka raavitaan meren pohjasta jossain barentsin mereltä, kun turskakannat on romahtaneet monin paikoin

      • Anonyymi

        Jos lipeäkala on koljaa niin maustepippuri peittää pahan maun. Molvaan taas sopii neilikka ja kolvaan muskottipähkinä. Jos sattuu saamaan turskaa niin siihen ripaus valkopippuria. Ja kastikkeeksi tietysti suolatonta ja mausteetonta valkokastiketta, höyrytettyjä pakasteherneitä ja kuoripottuja.


    • ja niin..eikö lipeväkalaa voisi tehdä hauestakin?

    • Anonyymi

      Minä teen lipeäkalan kastikkeen vedestä ja perunajauhoista. Olen huomannut, että valkokastikkeen maito, jauhot ja voi peittää lipeäkalan mauttoman maun kokonaan. Vesipohjainen perunajauhokastike ei peitä niin pahasti lipeäkalan mauttomuutta.

      • Anonyymi

        Kiinnostava vaihtoehto! Se on hienoa, kun luodaan omaperäisiä reseptejä vanhojen rinnalle. Kokeilla pitää tuota. Aina on se vanha valkokastike tullut väännettyä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe