Kitaristit ja kitaroiden keräily

Kertokaapa te, jotka harrastatte kitaransoittoa, että onko kitaroiden keräily tosiaan sellaista hulluutta niin kuin ainakin joidenkin kitaristien kohdalla vaikuttaa olevan? Joe Bonamassa on sanonut omistavansa 500 kitaraa ja Bernie Marsden (1951-2023) omisti 200. Bonamassa sanoi, että hänet on ohjelmoitu niin, että kun hän näkee jonkun kitaran, jonka hän haluaa hän ostaa sen, vaikka ei edes tarvitsisi sitä. Bernie sanoi kitaroiden keräilyn olevan hulluutta.

126

1023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja missä menee raja keräilijän ja hamstraajan välillä? Ja voiko kitaristia, joka omistaa satoja kitaroita sanoa keräilijäksi siinä mielessä kuin ihmistä joka vaikka keräilee postimerkkejä tai vanhoja posliinikuppeja?

      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­­N­y­­m­­­f­­­o­m­a­­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18018209l

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kun kitaroiden lukumäärä kasvaa niin suureksi ettei niitä ehdi soittamaan eikä edes katselemaan niin ei siinä ole yhtään mitään järkeä, ja Bonamassa varmaan itsekin tietää olevansa täysin hullu sen suhteen.

      • Voihan niitä kitaroita sitten vaikka myydä huutokaupassa tai myydä jollekin toiselle kitaristille, jos ei itse jaksa pitää kaikkia.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Voihan niitä kitaroita sitten vaikka myydä huutokaupassa tai myydä jollekin toiselle kitaristille, jos ei itse jaksa pitää kaikkia.

        Ei Bonamassalla olisi 500 kitaraa jos hän olisi myynyt ne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei Bonamassalla olisi 500 kitaraa jos hän olisi myynyt ne.

        Näinpä. Toisaalta jotenkin ymmärrän tuollaista "hulluutta", mutta toisaalta taas se kuulostaa mun korvissa hieman hamstraamiselta, koska itse en ole mikään tavaroitten hamstraaja. Yhteen aikaan keräsin vähän Arabian kahvi-ja teekuppeja, mutta en enää ja olen joitain myynytkin. Toki mulla ei ole useampaa sataa kuppia, sen verran vaan että yhteen vitriinikaappiin mahtuu kahdelle hyllylle.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Voihan niitä kitaroita sitten vaikka myydä huutokaupassa tai myydä jollekin toiselle kitaristille, jos ei itse jaksa pitää kaikkia.

        Joe Perry sanoo omistavansa yli 600 kitaraa mutta ei ole laskenut niiden ihan tarkkaa lukumäärää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joe Perry sanoo omistavansa yli 600 kitaraa mutta ei ole laskenut niiden ihan tarkkaa lukumäärää.

        Jos on noin monta kitaraa, niin ei niistä varmaan jaksakaan pitää ihan tarkkaa lukumäärää. On siinä pölyjen pyyhkimistäkin.


    • Anonyymi

      Liikaa minusta syyllistetään keräilijöitä&hamstraajoita.

      • Anonyymi

        Hamstraajia tarkoitin =)


      • Ei keräilijöitä tartte liikaa syyllistää, mutta jos keräily alkaa vaikeuttamaan elämää, niin silloin olisi hyvä pohtia kannattaisiko sitä vähän hillitä. Mutta varmaan yleensä noi kitaristit, joilla kitaroita on jopa satoja itse tietävät mitä tekevät ja onko keräily lähtenyt lapasesta vai ei. Ja niin kauan kuin siitä ei ole suoranaista ongelmaa, niin voihan sitä sitten keräillä kitaroita (sama muillakin keräilijöillä).


    • Anonyymi

      En kerää kitaroita enkä mitään muitakaan soittimia mut musalevyjä keräilen, sekä CD että C kasetteja ja löytyy myös DVD levyjä. Musiikkia en itse soita, mutta ruukkaan hyvin usein täällä kotona laulaa monenlaisia lauluja =)

      • Hyvä hyvä =)


    • Anonyymi

      Sille keräilylle taitaa olla ihan termikin, jokin oireyhtymä GAS.

      En tiedä tarkalleen mitä se edes tarkoittaa, joskus puhutaan myös "kamarunkkaamisesta"

      Niin, kitara on vähän "ongelmallinen" siksi, että mallit ovat erilaisia, ja jokainen soitin on myös yksilö, puutkin jo vaihtelee kovasti, paino, mikit ja melkein kaikki muukin.

      Joillain on myös ilmeisesti liikaa rahaa, joka pitää "sijoittaa" kitaroihin, keräilyharvinaisuudet ovat luku sinänsä, niitä ei yleensä edes soiteta, moni niiden omistaja ei taida edes osata soittaa itse.

      Monta syytä sille miksi kitaroita pitää olla enemmän kuin yksi. Tietyt klassikot täytyy usein omistaa, kuten Stratocaster, Les Paul, Telecaster ja muutama muukin. Jos tsekkaa millä soittajat yleensä livenäkin soittaa, niin aika monella soivat juuri nämä klassikkomallit. Hevisoittajat soittelevat sitten usein yleensä moderneilla suunnikkaan muotoisilla kepeillä.

      Monet ovat ns. täydellisen kitaran metsästäjiä, mikä sekin kertoo jotain siitä miten paljon yksilöt vaihtelevat toisistaan.

      Mielestäni lähentelee jo hulluutta omistaa yli 30 kitaraa, yli sadasta puhumattakaan, ehkä itselleni riittäisi tusina, tällä hetkellä sähköisiä on 6 kpl, ja yksi klassinen halpakitara, jota en ehkä edes laske kokoelmiini. Yksikään kitaroistani ei ole mikään unelmieni kitara, custom shoppeja ei ole niistä yksikään, lespanikin on kiinalainen Epiluuri, myös korealainen hevikeppi löytyy, muut onkin sitten jenkkejä. Jos rahaa joskus tulee, niin päivitän lespani ehtaan Gibsoniin, todennäköisesti customiin mahdollisesti VOS sellaiseen, eli antiikkikitaraa jäljittelevään malliin. Joskus oli jopa Gibsonin Custom Les Paul black beauty, mutta sen vein kaniin jo kauan sitten. En tosin tykännyt soittaa sillä. kaula oli liian ohukainen Les Pauliin. Pistäisin lähes koko kokoelmani uusiksi, jos olisi vain riittävästi pätäkkää.

      Laatukitaroiden hinnat taitaa olla nousussa ja hyvä vaihtoehto on myös ostaa käytetty. Ne ovat yleensä ns. sisään ajettuja, uusien kanssa ollut enemmän ongelmia, jopa parin tonnin jenkkikitaroissa mikit lakkaa toimimasta, tai tremolo ei ole kunnossa. Ei se jenkkilaatukaan ole enää entisensä, jos ei osta niitä kalliimpia custom shop kitaroita.

      • Jep. Bernie Marsden sanoo muistelmissaan (jos muistan oikein), että se täydellisen kitaran metsästys on se juttu ja se jännitys mitä siitä saa.

        Monella menestyneellä kitaristilla on rahaa ja sitä sitten laitetaan sitten kitaroihin ja niiden lisäksi monesti myös taloihin ja autoihin. Mott the hooplen ja Bad Companyn kitaristilla Mick Ralphsilla oli (en tiedä onko vielä tänä päivänä) lukuisten kitaroiden lisäksi muistaakseni 75 autoa. Kitaroita hän on tainnut vähentää, mutta en tiedä onko autoja vielä paljon.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Bernie Marsden sanoo muistelmissaan (jos muistan oikein), että se täydellisen kitaran metsästys on se juttu ja se jännitys mitä siitä saa.

        Monella menestyneellä kitaristilla on rahaa ja sitä sitten laitetaan sitten kitaroihin ja niiden lisäksi monesti myös taloihin ja autoihin. Mott the hooplen ja Bad Companyn kitaristilla Mick Ralphsilla oli (en tiedä onko vielä tänä päivänä) lukuisten kitaroiden lisäksi muistaakseni 75 autoa. Kitaroita hän on tainnut vähentää, mutta en tiedä onko autoja vielä paljon.

        Berniellähän on itselläänkin nimikkomalli PRS, ainakin halpaversiona, en muista oliko myös oikein jenkkiversiokin siitä.

        https://www.youtube.com/watch?v=db628ecMG28

        PRS kitaroissa on erityisen miellyttävä kaula, helpposoittoinen, pitäs sellanenkin joskus saada. Kaula on kuitenkin ehkä se tärkein tekijä, niitäkin on ohuesta todella paksuun, en tiedä edes kuka niitä "pesäpallomailan paksuisia" soittelee, jokuhan niitäkin soittelee, koska niitä kuitenkin tehdään, tai ainakin ennen tehtiin, nykyään taitavat olla jo harvinaisempia, ehkä jossain VOS lespoissa, telecastetreissa niihin saatta nykyäänkin törmätä, itse pidän vähän paksummista kauloista, ohuttakin soittelee, siinäkin on oma juttunsa.

        Näitä videoitahan on netti täynnä, Andertonsin videot sieltä parhaasta päästä, suosittelen.

        Jep, näinhän se on, että rikkaat soittelijat alkaa ostella kaikkea ihan liikaa, kai ne kompensoi jotain lapsuutensa puutetta haalimalla kamaa aivan karmeat määrät. Ei tavalliset ihmiset tarvitse sellaista määrää kamaa.

        Youtubesta on aina mielenkiintoista katsella vanhoja konsertteja, millä kitaristit ovat veivanneet jo vuosikymmeniä sitten. Alex Lifeson ja Gary Moore ovat vaihdelleet aika paljon eri malleja vuosikymmenten varrella, monet pysyttelevät samoissa malleissa Bona soittelee lähinnä Les Paulillaan, joskus ottaa straton, jos biisi on alunperin sillä soitettu, siis coverit. Bona soitteli lapsena telecasterillaan countrya, jos oikein muistan. Telecaster on tainnut jäädä vähän paitsioon aikuisiällä. Jimmy Page käyttää lähinnä lespaa, vaikka Zepujen ekalla taitaa soittaa teleä. Clapton soittelee lähinnä stratoa, joskus näkee lespankin, Creamissa soitti Gibson SG-mallia, erikoinen valinta. Angus Young muistetaan taas nimenomaan SG-mallista "pirunsarvineen", liekö malli muutenkin se kuuluisa "paholaisen kitara", jolla myöskin Sabbathin Tony Iommikin soittelee. Jimmy Hendrix soitti lähinnä stratoa, mutta myös joskus valkoista SG-mallia ja Gibson flying V-mallia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Berniellähän on itselläänkin nimikkomalli PRS, ainakin halpaversiona, en muista oliko myös oikein jenkkiversiokin siitä.

        https://www.youtube.com/watch?v=db628ecMG28

        PRS kitaroissa on erityisen miellyttävä kaula, helpposoittoinen, pitäs sellanenkin joskus saada. Kaula on kuitenkin ehkä se tärkein tekijä, niitäkin on ohuesta todella paksuun, en tiedä edes kuka niitä "pesäpallomailan paksuisia" soittelee, jokuhan niitäkin soittelee, koska niitä kuitenkin tehdään, tai ainakin ennen tehtiin, nykyään taitavat olla jo harvinaisempia, ehkä jossain VOS lespoissa, telecastetreissa niihin saatta nykyäänkin törmätä, itse pidän vähän paksummista kauloista, ohuttakin soittelee, siinäkin on oma juttunsa.

        Näitä videoitahan on netti täynnä, Andertonsin videot sieltä parhaasta päästä, suosittelen.

        Jep, näinhän se on, että rikkaat soittelijat alkaa ostella kaikkea ihan liikaa, kai ne kompensoi jotain lapsuutensa puutetta haalimalla kamaa aivan karmeat määrät. Ei tavalliset ihmiset tarvitse sellaista määrää kamaa.

        Youtubesta on aina mielenkiintoista katsella vanhoja konsertteja, millä kitaristit ovat veivanneet jo vuosikymmeniä sitten. Alex Lifeson ja Gary Moore ovat vaihdelleet aika paljon eri malleja vuosikymmenten varrella, monet pysyttelevät samoissa malleissa Bona soittelee lähinnä Les Paulillaan, joskus ottaa straton, jos biisi on alunperin sillä soitettu, siis coverit. Bona soitteli lapsena telecasterillaan countrya, jos oikein muistan. Telecaster on tainnut jäädä vähän paitsioon aikuisiällä. Jimmy Page käyttää lähinnä lespaa, vaikka Zepujen ekalla taitaa soittaa teleä. Clapton soittelee lähinnä stratoa, joskus näkee lespankin, Creamissa soitti Gibson SG-mallia, erikoinen valinta. Angus Young muistetaan taas nimenomaan SG-mallista "pirunsarvineen", liekö malli muutenkin se kuuluisa "paholaisen kitara", jolla myöskin Sabbathin Tony Iommikin soittelee. Jimmy Hendrix soitti lähinnä stratoa, mutta myös joskus valkoista SG-mallia ja Gibson flying V-mallia.

        Siinäpä tuli tietoa kerrakseen =) Itse osaan sanoa vain, että Bernie soitteli eniten Les Pauleille, esim. originaalilla vuoden 1959 mallilla, lempinimeltään "The Beast" ja Rory Gallagher eniten vanhalla kuluneella stratollaan, tosin välillä jollain muullakin kuten jollain akustisella. Bona taitaa soitella eniten Les Pauleilla (on soittanut myös tuolla Bernien "The Beast" -kitaralla), tosin joskus akustisillakin ja ehkä stratollakin. Jimmy Page suosi myös aika paljon aikoinaan Les Paulia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Berniellähän on itselläänkin nimikkomalli PRS, ainakin halpaversiona, en muista oliko myös oikein jenkkiversiokin siitä.

        https://www.youtube.com/watch?v=db628ecMG28

        PRS kitaroissa on erityisen miellyttävä kaula, helpposoittoinen, pitäs sellanenkin joskus saada. Kaula on kuitenkin ehkä se tärkein tekijä, niitäkin on ohuesta todella paksuun, en tiedä edes kuka niitä "pesäpallomailan paksuisia" soittelee, jokuhan niitäkin soittelee, koska niitä kuitenkin tehdään, tai ainakin ennen tehtiin, nykyään taitavat olla jo harvinaisempia, ehkä jossain VOS lespoissa, telecastetreissa niihin saatta nykyäänkin törmätä, itse pidän vähän paksummista kauloista, ohuttakin soittelee, siinäkin on oma juttunsa.

        Näitä videoitahan on netti täynnä, Andertonsin videot sieltä parhaasta päästä, suosittelen.

        Jep, näinhän se on, että rikkaat soittelijat alkaa ostella kaikkea ihan liikaa, kai ne kompensoi jotain lapsuutensa puutetta haalimalla kamaa aivan karmeat määrät. Ei tavalliset ihmiset tarvitse sellaista määrää kamaa.

        Youtubesta on aina mielenkiintoista katsella vanhoja konsertteja, millä kitaristit ovat veivanneet jo vuosikymmeniä sitten. Alex Lifeson ja Gary Moore ovat vaihdelleet aika paljon eri malleja vuosikymmenten varrella, monet pysyttelevät samoissa malleissa Bona soittelee lähinnä Les Paulillaan, joskus ottaa straton, jos biisi on alunperin sillä soitettu, siis coverit. Bona soitteli lapsena telecasterillaan countrya, jos oikein muistan. Telecaster on tainnut jäädä vähän paitsioon aikuisiällä. Jimmy Page käyttää lähinnä lespaa, vaikka Zepujen ekalla taitaa soittaa teleä. Clapton soittelee lähinnä stratoa, joskus näkee lespankin, Creamissa soitti Gibson SG-mallia, erikoinen valinta. Angus Young muistetaan taas nimenomaan SG-mallista "pirunsarvineen", liekö malli muutenkin se kuuluisa "paholaisen kitara", jolla myöskin Sabbathin Tony Iommikin soittelee. Jimmy Hendrix soitti lähinnä stratoa, mutta myös joskus valkoista SG-mallia ja Gibson flying V-mallia.

        Tykkään katella bändien ja joidenkin soolokitaristien (myös Glen Campbellin, vaikka ei varsinaisesti ole kitaristi, mutta soitti kitaraa laulamisen lisäksi) vanhoja konsertteja ja muita liveversioita myös siksi, koska niistä näkee miten kitaristi soittaa kitaraa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Siinäpä tuli tietoa kerrakseen =) Itse osaan sanoa vain, että Bernie soitteli eniten Les Pauleille, esim. originaalilla vuoden 1959 mallilla, lempinimeltään "The Beast" ja Rory Gallagher eniten vanhalla kuluneella stratollaan, tosin välillä jollain muullakin kuten jollain akustisella. Bona taitaa soitella eniten Les Pauleilla (on soittanut myös tuolla Bernien "The Beast" -kitaralla), tosin joskus akustisillakin ja ehkä stratollakin. Jimmy Page suosi myös aika paljon aikoinaan Les Paulia.

        Oma kiinalainen Lespani on kopio -59 vuoden mallista ja siinä on kaulan paksuus juuri se oikea mielestäni, sopivan paksu, ei kuitenkaan se pesäpallomalli.

        Mitähän Rory on sille stratolleen tehnyt, ilmeisesti polttanut sen, tai muuten vaan raahannut tiellä perässään, ei kitaraa siihen kuntoon soittamalla ainakaan saa. Siitäkin saa muuten custom shop version, joka on täysi kopio Roryn kitarasta.

        https://reverb.com/en-fi/item/60213980-fender-rory-gallagher-stratocaster-1961-custom-shop-2021-heavy-relic-sunburst

        Osta tuo kitara ja laita seinällesi roikkumaan, tulee aito Rory Gallagher fiilis heti kämppään. Sitten voit opetella vielä soittamaankin, ehkä kitara innostaisi ainakin kokeilemaan?


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Tykkään katella bändien ja joidenkin soolokitaristien (myös Glen Campbellin, vaikka ei varsinaisesti ole kitaristi, mutta soitti kitaraa laulamisen lisäksi) vanhoja konsertteja ja muita liveversioita myös siksi, koska niistä näkee miten kitaristi soittaa kitaraa.

        Jep, niistä videoista on ihan hyötyäkin kun opettelee soittamaan. Parhaimmissa on ihan lähikuvaakin sormista.

        Tässä nykyajassa on iso etu, että voi hyödyntää tätä nettiä aivan valtavasti, matskua on lähes loputtomasti aina soittamisesta kitarakamaan, itsekin olen jo vuosia katsellut lähes joka päivä useitakin videoita. Olispas ollut tämä mahdollisuus jo kasarilla, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

        Mullakin on taustanauhat käytössä, biisi kuin biisi, bändi kuin bändi, kuulokkeet päässä voi soitella ihan kotisohvaltaan, ei tartte bändiä, ei ketään, yksin hoituu kaikki. Ja jos haluaa nähdä miten biisi menee voi mennä vaikka tänne katsomaan...

        https://www.songsterr.com/a/wsa/rory-gallagher-bad-penny-tab-s8455

        Ei muuta kuin veivaamaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oma kiinalainen Lespani on kopio -59 vuoden mallista ja siinä on kaulan paksuus juuri se oikea mielestäni, sopivan paksu, ei kuitenkaan se pesäpallomalli.

        Mitähän Rory on sille stratolleen tehnyt, ilmeisesti polttanut sen, tai muuten vaan raahannut tiellä perässään, ei kitaraa siihen kuntoon soittamalla ainakaan saa. Siitäkin saa muuten custom shop version, joka on täysi kopio Roryn kitarasta.

        https://reverb.com/en-fi/item/60213980-fender-rory-gallagher-stratocaster-1961-custom-shop-2021-heavy-relic-sunburst

        Osta tuo kitara ja laita seinällesi roikkumaan, tulee aito Rory Gallagher fiilis heti kämppään. Sitten voit opetella vielä soittamaankin, ehkä kitara innostaisi ainakin kokeilemaan?

        Mua ei kitaran soitto kiinnosta, mutta mielellään sitten kuuntelen kitaran soittoa.

        Roryn kitara, jolla eniten soitteli oli tosiaan aika kärsineen näköinen. En tiedä kenellä tai keillä oli ennen Rorya. Luulen, että Rory osti kitaran käytettynä ja että se oli jo jonkun verran kulunut, kun hän sai sen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, niistä videoista on ihan hyötyäkin kun opettelee soittamaan. Parhaimmissa on ihan lähikuvaakin sormista.

        Tässä nykyajassa on iso etu, että voi hyödyntää tätä nettiä aivan valtavasti, matskua on lähes loputtomasti aina soittamisesta kitarakamaan, itsekin olen jo vuosia katsellut lähes joka päivä useitakin videoita. Olispas ollut tämä mahdollisuus jo kasarilla, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

        Mullakin on taustanauhat käytössä, biisi kuin biisi, bändi kuin bändi, kuulokkeet päässä voi soitella ihan kotisohvaltaan, ei tartte bändiä, ei ketään, yksin hoituu kaikki. Ja jos haluaa nähdä miten biisi menee voi mennä vaikka tänne katsomaan...

        https://www.songsterr.com/a/wsa/rory-gallagher-bad-penny-tab-s8455

        Ei muuta kuin veivaamaan!

        Hyvä hyvä =) Itse katselen vain mielenkiinnosta ja siksi koska haluan esim. nähdä miten se mun lempibändin kitaristi nyt soittikaan tai joku muu soittelija, vaikka nyt esim. Rory.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mua ei kitaran soitto kiinnosta, mutta mielellään sitten kuuntelen kitaran soittoa.

        Roryn kitara, jolla eniten soitteli oli tosiaan aika kärsineen näköinen. En tiedä kenellä tai keillä oli ennen Rorya. Luulen, että Rory osti kitaran käytettynä ja että se oli jo jonkun verran kulunut, kun hän sai sen.

        Nykyään kitaraa ei tarvitse vaivalloisesti kuluttaa kuluneeksi. Fenderin Custom Shopissa on kalliita tekokuluttajua jotka eivät kuluta mutta tekevät niihin kovan kulumisen näköisyyttä.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mua ei kitaran soitto kiinnosta, mutta mielellään sitten kuuntelen kitaran soittoa.

        Roryn kitara, jolla eniten soitteli oli tosiaan aika kärsineen näköinen. En tiedä kenellä tai keillä oli ennen Rorya. Luulen, että Rory osti kitaran käytettynä ja että se oli jo jonkun verran kulunut, kun hän sai sen.

        Vaikuttaisi siltä, että kitaraa on poltettu. Hendrix sytytti kitaransa muistaakseni Montereyn keikallaan. Jotain "outoa väkivaltaa" kitaralle on selvästikin tehty.

        Ehkä sitten joskus voit ainakin kokeilla soittamista, kun kiinnostusta löytyy kuitenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=IOI00fgbx-Q


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaisi siltä, että kitaraa on poltettu. Hendrix sytytti kitaransa muistaakseni Montereyn keikallaan. Jotain "outoa väkivaltaa" kitaralle on selvästikin tehty.

        Ehkä sitten joskus voit ainakin kokeilla soittamista, kun kiinnostusta löytyy kuitenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=IOI00fgbx-Q

        Se Roryn kärsineen näköinen ei varmaan ollut tekopoltettu kallis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se Roryn kärsineen näköinen ei varmaan ollut tekopoltettu kallis?

        Vuoden -61 Stratocaster, täytyy olla aikamoinen "anarkisti", että saa kitaran tuon näköiseksi alle 10 vuodessa, Eivät sen ikäiset kitarat nykypäivänäkään näytä pahemmin relikoituneen. Pientä jälkeä siellä täällä yleensä, pientä maalin lähtöä. mutta ei yleensä mitään sen ihmeempää.

        Tehdasrelikoituja on kai ollut muutaman vuosikymmenen ajan, en muista niitä nähneeni vielä kasarilla, enkä ysärilläkään. Kevyt relikointi vielä menettelee, mutta hevimpi alkaa olla jo jotenkin turhan rumaa.

        https://www.ginoguitars.com/en/fender-custom-limited-60s-dualmag-ii-stratocaster-super-heavy-relic-avw-p-4264.html?gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBdJqtL7nk0V5qM0R_E82ajanpetDWhiJHwLiqaZsgjX1IHihDSF9xRoCaGwQAvD_BwE

        Ainakin mun esteettinen silmäni hylkii tuollaista, ehkä punkin soittamiseen sopii hyvin rumakin skeba.



      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Rory osti kitaran sadalla punnalla musiikkiliikkeestä Corkista, Irlannista 1960-luvun alussa.
        https://www.rorygallagher.com/1961-stratocaster/

        Tais olla sitten uusi, tai hieman käytetty,

        Tainnut itse ns. relikoida kitaransa vähän rajummalla kädellä.

        Tuon näköiseksi kitaran saa varmaan viemälle sen kaatopaikalle sään armoille ja hakee vuoden päästä pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tais olla sitten uusi, tai hieman käytetty,

        Tainnut itse ns. relikoida kitaransa vähän rajummalla kädellä.

        Tuon näköiseksi kitaran saa varmaan viemälle sen kaatopaikalle sään armoille ja hakee vuoden päästä pois.

        En tiedä mitä Roryn kitaralle tapahtui, kun oli niin kuluneen näköinen. On varmaan myös reissussa rähjääntynyt. Sopi kuitemkin Rorylle, kun Rorykaan ei turhia hienostellut, pukutumistyylikin oli yksinkertainen ja arkinen (siisti kyllä, mutta ei mitenkään sliipattu ja hienosteleva).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tais olla sitten uusi, tai hieman käytetty,

        Tainnut itse ns. relikoida kitaransa vähän rajummalla kädellä.

        Tuon näköiseksi kitaran saa varmaan viemälle sen kaatopaikalle sään armoille ja hakee vuoden päästä pois.

        Itsekin olen joskus ihmetellyt, missä kitaran saa noin kuluneen näköiseksi.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Itsekin olen joskus ihmetellyt, missä kitaran saa noin kuluneen näköiseksi.

        En tiedä "keksikö" Rory jopa kitaran relikoinnin, ei tuon näköisiä kitaroita 60-luvulla kenelläkään soittajalla näytä olleen, ei edes Henkalla ollut kuluneen näköistä kitaraa. Kyllähän tuo Roryn musaan sopii, vaikka ruma onkin, ei kuitenkaan pahin rumilus mitä on vastaan tullut. Ois kiva tietää miten ne tehtaalla vanhentaa rankasti, ei löydy videota siitä, taitaa olla varjeltu liikesalaisuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä "keksikö" Rory jopa kitaran relikoinnin, ei tuon näköisiä kitaroita 60-luvulla kenelläkään soittajalla näytä olleen, ei edes Henkalla ollut kuluneen näköistä kitaraa. Kyllähän tuo Roryn musaan sopii, vaikka ruma onkin, ei kuitenkaan pahin rumilus mitä on vastaan tullut. Ois kiva tietää miten ne tehtaalla vanhentaa rankasti, ei löydy videota siitä, taitaa olla varjeltu liikesalaisuus.

        Itse en ole koskaan ajatellut Roryn kitaraa rumana, joskus ihmetellyt vain missä kitara on mennyt niin kuluneeksi. Rorya se kuluneisuus ei tuntunut haittaavan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä "keksikö" Rory jopa kitaran relikoinnin, ei tuon näköisiä kitaroita 60-luvulla kenelläkään soittajalla näytä olleen, ei edes Henkalla ollut kuluneen näköistä kitaraa. Kyllähän tuo Roryn musaan sopii, vaikka ruma onkin, ei kuitenkaan pahin rumilus mitä on vastaan tullut. Ois kiva tietää miten ne tehtaalla vanhentaa rankasti, ei löydy videota siitä, taitaa olla varjeltu liikesalaisuus.

        Tällaisen selityksen sain googlesta sille miksi Roryn kitara oli niin kulunut. Itsekin uumoillut jotain tämän tyyppistä eli käytössä ja reissussa rähjääntynyt.

        "The sunburst Strat was Rory's workhorse guitar throughout his career. The finish was worn almost entirely away through constant playing, Rory's sweat (which was peculiarly acidic) and, on the body's backside, contact with Rory's jeans."

        Suomennos, jos englanti ei kauheasti taitu: Roryn kitara oli hänen työkitaransa koko hänen uransa ajan. Viimeistely oli kulunut melkeen kokonaan pois, kun Roryn soittaessa kitaralla jatkuvasti. Hiki ja hankautuminen farkkuihin kuluttivat sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä "keksikö" Rory jopa kitaran relikoinnin, ei tuon näköisiä kitaroita 60-luvulla kenelläkään soittajalla näytä olleen, ei edes Henkalla ollut kuluneen näköistä kitaraa. Kyllähän tuo Roryn musaan sopii, vaikka ruma onkin, ei kuitenkaan pahin rumilus mitä on vastaan tullut. Ois kiva tietää miten ne tehtaalla vanhentaa rankasti, ei löydy videota siitä, taitaa olla varjeltu liikesalaisuus.

        Väitetään, että Roryn hiki olisi ollut erityisen hapokasta, mutta en tiedä pitääkö se paikkaansa. Jos näin oli, niin hänen vaatteidensakin olisi pitänyt kulua melko nopeasti ja olla hituneemman näköisiä.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Väitetään, että Roryn hiki olisi ollut erityisen hapokasta, mutta en tiedä pitääkö se paikkaansa. Jos näin oli, niin hänen vaatteidensakin olisi pitänyt kulua melko nopeasti ja olla hituneemman näköisiä.

        Aika vaikeaa uskoa tuota selitystä, että kitara olisi ollut Roryn hiestä koko ajan märkä ja tuo hapokkuuskin tuntuu aika liioitellulta, toki lavan kuumuudessa ympäri juostessa hiki varmasti virtaa, ei se nyt ihan mahdoton yhtälö ole. Hien olisi pitänyt tulla käsistä ja valua niistä kitaran runkoon. Kitaran olisi pitänyt vielä mennä vuosien aikana kokoajan pahempaan suuntaan, mutta näyttäisi siltä, että kitara oli vuosikymmeniä aivan saman näköinen, joten sekin viittaa siihen, että Rory itse hankasi siitä maaleja ja muutenkin halusi kuluneen näköisen kitaran, ehkä se viehätti häntä ja se tuntui jotenkin "aidolta" kun soitti vähän rosoisen kuuloista musiikkia muutenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=cddtEROLEL8

        Tuossa nyt sitten näytetään miten kitara saadaan näyttämään kuluneelta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaikeaa uskoa tuota selitystä, että kitara olisi ollut Roryn hiestä koko ajan märkä ja tuo hapokkuuskin tuntuu aika liioitellulta, toki lavan kuumuudessa ympäri juostessa hiki varmasti virtaa, ei se nyt ihan mahdoton yhtälö ole. Hien olisi pitänyt tulla käsistä ja valua niistä kitaran runkoon. Kitaran olisi pitänyt vielä mennä vuosien aikana kokoajan pahempaan suuntaan, mutta näyttäisi siltä, että kitara oli vuosikymmeniä aivan saman näköinen, joten sekin viittaa siihen, että Rory itse hankasi siitä maaleja ja muutenkin halusi kuluneen näköisen kitaran, ehkä se viehätti häntä ja se tuntui jotenkin "aidolta" kun soitti vähän rosoisen kuuloista musiikkia muutenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=cddtEROLEL8

        Tuossa nyt sitten näytetään miten kitara saadaan näyttämään kuluneelta.

        En itsekään oikein jaksa uskoa, että Roryn hiki olisi ollut tosi syövyttävää. Tosin on ihmisiä, joilla hiki on vahvempaa ja kuluttaa enemmän vaatteita, mutta tavallisesti ei ihmisen hiki mun tietääkseni kauheasti todella hapokasta ole. Hiki koostuu sitä paitsi eniten vedestä ja ehkä joistain suoloista ja haju tulee vaikka siitä mitä on syönyt päivän aikaan.

        Rory kyllä käytti kulunutta stratoaan aika paljon konserteissaan ja levyttäessään (silloin, kun ei soitellut varsinaista bluesia tai muuta, missä käytti esim. akustista kitaraa) ja reissasi aika paljon, että kitara on saattanut kulua ihan senkin takia, mutta ehkä hän myös teki siitä vielä kuluneemman, koska piti elämää nähneen näköisestä pinnasta eikä jaksanut odottaa vuosikausia, että kitaran pinta itsestään ajan saatossa kuluu ja ehkä se hänen mielestään sopi bluesiakin soittavalle rockartistille hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaikeaa uskoa tuota selitystä, että kitara olisi ollut Roryn hiestä koko ajan märkä ja tuo hapokkuuskin tuntuu aika liioitellulta, toki lavan kuumuudessa ympäri juostessa hiki varmasti virtaa, ei se nyt ihan mahdoton yhtälö ole. Hien olisi pitänyt tulla käsistä ja valua niistä kitaran runkoon. Kitaran olisi pitänyt vielä mennä vuosien aikana kokoajan pahempaan suuntaan, mutta näyttäisi siltä, että kitara oli vuosikymmeniä aivan saman näköinen, joten sekin viittaa siihen, että Rory itse hankasi siitä maaleja ja muutenkin halusi kuluneen näköisen kitaran, ehkä se viehätti häntä ja se tuntui jotenkin "aidolta" kun soitti vähän rosoisen kuuloista musiikkia muutenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=cddtEROLEL8

        Tuossa nyt sitten näytetään miten kitara saadaan näyttämään kuluneelta.

        Koskaan en ole kuitenkaan mistään lukenut enkä muistaakseni sellaista Roryn haastattelua katsonut missä olisi kertonut miten kitarasta on tullut niin kuluneen näköinen. Kaikki on siis vain spekulaatiota ja arvailua, mutta loogisesti ajateltuna kitarasta voi tulla kulunut paljolla käytöllä ja/tai itse sitä keinotekoisesti kuluttumalla.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En itsekään oikein jaksa uskoa, että Roryn hiki olisi ollut tosi syövyttävää. Tosin on ihmisiä, joilla hiki on vahvempaa ja kuluttaa enemmän vaatteita, mutta tavallisesti ei ihmisen hiki mun tietääkseni kauheasti todella hapokasta ole. Hiki koostuu sitä paitsi eniten vedestä ja ehkä joistain suoloista ja haju tulee vaikka siitä mitä on syönyt päivän aikaan.

        Rory kyllä käytti kulunutta stratoaan aika paljon konserteissaan ja levyttäessään (silloin, kun ei soitellut varsinaista bluesia tai muuta, missä käytti esim. akustista kitaraa) ja reissasi aika paljon, että kitara on saattanut kulua ihan senkin takia, mutta ehkä hän myös teki siitä vielä kuluneemman, koska piti elämää nähneen näköisestä pinnasta eikä jaksanut odottaa vuosikausia, että kitaran pinta itsestään ajan saatossa kuluu ja ehkä se hänen mielestään sopi bluesiakin soittavalle rockartistille hyvin.

        Ei tuo hikiteoria oikein tunnu uskottavalta, hien pitäisi suorastaan lentää ympäriinsä, jos sitä tulisi niin paljon, että kitaran lakat ja maalit irtoaa. Eihän muidenkaan kitaristien hiet lennä ympäriinsä, tuskin Rory nyt niin suuri poikkeus olisi, että vain hänen hiellään olisi sellainen ominaisuus. Kyllä hiet lentää kaikilla soittajilla enemmän tai vähemmän, kaulan taakse se hiki eniten vaikuttaa, eikä bodyyn kun hikinen käsi koskettaa kaulan takaosaa ja saa kaulan tahmeaksi. Kyllä sen lakan pitäisi kestää vaikka millaiset ihmisen nesteet ilman irtoamista. Se kitara näyttäisi kuitenkin pysyvän ihan samannäköisenä vuosikymmenet. Rory sai vaan hyvät fibat siitä kitaran ulkonäöstä, olettaisin näin. Kitara ottaa käytössä lähinnä naarmuja ja kolhuja, maalitkin irtoaa maltillisesti yleensä jostain reunasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo hikiteoria oikein tunnu uskottavalta, hien pitäisi suorastaan lentää ympäriinsä, jos sitä tulisi niin paljon, että kitaran lakat ja maalit irtoaa. Eihän muidenkaan kitaristien hiet lennä ympäriinsä, tuskin Rory nyt niin suuri poikkeus olisi, että vain hänen hiellään olisi sellainen ominaisuus. Kyllä hiet lentää kaikilla soittajilla enemmän tai vähemmän, kaulan taakse se hiki eniten vaikuttaa, eikä bodyyn kun hikinen käsi koskettaa kaulan takaosaa ja saa kaulan tahmeaksi. Kyllä sen lakan pitäisi kestää vaikka millaiset ihmisen nesteet ilman irtoamista. Se kitara näyttäisi kuitenkin pysyvän ihan samannäköisenä vuosikymmenet. Rory sai vaan hyvät fibat siitä kitaran ulkonäöstä, olettaisin näin. Kitara ottaa käytössä lähinnä naarmuja ja kolhuja, maalitkin irtoaa maltillisesti yleensä jostain reunasta.

        Joskus ajattelin, että kitara oli kulunut jo silloin, kun Rory sen osti, koska osti kitaran käytettynä. En tiedä sitten oliko jo kulumaa, kun 15-vuotiaana hankki sen.

        En itsekään usko, että hiki kuluttaisi kitaraa niin paljon, että maali hilseilisi pois. Sitä paitsi Roryn kitarassa maalia on eniten kulunut vain tietyistä kohdista, joten se vaikuttaisi viittavan enemmän siihen päin, että maalia on keinotekoisesti kulutettu pois.

        Tosin ei Rory ihan aina todella helläkätisesti kitaraansa kohdellut muutenkaan, jos katsoo liveversioita hänen kappaleistaan tai jopa kokonaisia konserttitaltiointeja. Paremman kohtelun saivat muunlaiset kitarat ja soittimet, joita hän soitteli. Meno oli lavalla välillä niin hektistä, että kyllä siinä oli kitaralla kestämistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo hikiteoria oikein tunnu uskottavalta, hien pitäisi suorastaan lentää ympäriinsä, jos sitä tulisi niin paljon, että kitaran lakat ja maalit irtoaa. Eihän muidenkaan kitaristien hiet lennä ympäriinsä, tuskin Rory nyt niin suuri poikkeus olisi, että vain hänen hiellään olisi sellainen ominaisuus. Kyllä hiet lentää kaikilla soittajilla enemmän tai vähemmän, kaulan taakse se hiki eniten vaikuttaa, eikä bodyyn kun hikinen käsi koskettaa kaulan takaosaa ja saa kaulan tahmeaksi. Kyllä sen lakan pitäisi kestää vaikka millaiset ihmisen nesteet ilman irtoamista. Se kitara näyttäisi kuitenkin pysyvän ihan samannäköisenä vuosikymmenet. Rory sai vaan hyvät fibat siitä kitaran ulkonäöstä, olettaisin näin. Kitara ottaa käytössä lähinnä naarmuja ja kolhuja, maalitkin irtoaa maltillisesti yleensä jostain reunasta.

        Johan olisi huonoa tekoa koko kitara ja huonoa maalia, jos tavallinen hikoilu tai vaikka hieman enempikin kuluttaisi maalia. Kyllä jopa puukaulakorussakin, jos se on värikäs maali pysyy, vaikka hikoilisikin, esim. kuumana kesäpäivänä ja koru kaulalla.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Joskus ajattelin, että kitara oli kulunut jo silloin, kun Rory sen osti, koska osti kitaran käytettynä. En tiedä sitten oliko jo kulumaa, kun 15-vuotiaana hankki sen.

        En itsekään usko, että hiki kuluttaisi kitaraa niin paljon, että maali hilseilisi pois. Sitä paitsi Roryn kitarassa maalia on eniten kulunut vain tietyistä kohdista, joten se vaikuttaisi viittavan enemmän siihen päin, että maalia on keinotekoisesti kulutettu pois.

        Tosin ei Rory ihan aina todella helläkätisesti kitaraansa kohdellut muutenkaan, jos katsoo liveversioita hänen kappaleistaan tai jopa kokonaisia konserttitaltiointeja. Paremman kohtelun saivat muunlaiset kitarat ja soittimet, joita hän soitteli. Meno oli lavalla välillä niin hektistä, että kyllä siinä oli kitaralla kestämistä.

        Rory osti kitaran käytettynä -63 ja kitara on siis vuoden -61 tuotantoa. Ei se muutamassa vuodessa voi kulua tuollaiseen kuntoon ellei sitä tehdä tarkoituksella. En ole tainnut koskaan nähdä noin kuluneita vanhoja kitaroita, mitä olen netistä katsellut.

        https://www.normansrareguitars.com/1969-fender-stratocaster-3-tone-sunburst-56122216.html

        Tuolta ne yleensä näyttävät.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Johan olisi huonoa tekoa koko kitara ja huonoa maalia, jos tavallinen hikoilu tai vaikka hieman enempikin kuluttaisi maalia. Kyllä jopa puukaulakorussakin, jos se on värikäs maali pysyy, vaikka hikoilisikin, esim. kuumana kesäpäivänä ja koru kaulalla.

        Juurikin niin, kyllä ne kitaran kaulan takaosan lakkauksetkin kestää ihan kevyesti sen käden hikoilemisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rory osti kitaran käytettynä -63 ja kitara on siis vuoden -61 tuotantoa. Ei se muutamassa vuodessa voi kulua tuollaiseen kuntoon ellei sitä tehdä tarkoituksella. En ole tainnut koskaan nähdä noin kuluneita vanhoja kitaroita, mitä olen netistä katsellut.

        https://www.normansrareguitars.com/1969-fender-stratocaster-3-tone-sunburst-56122216.html

        Tuolta ne yleensä näyttävät.

        Jep. Jos muistan oikein, niin muut Roryn kitarat, joilla soitteli eivät olleet noin kuluneita, jos kuluneita ollenkaan. Ehkä hieman käytön kulumaa on saattanut olla.

        Rory oli kansan kitaristi ja tuohon työväenluokkaiseen imagoon sopi tuollainen kulunut soitin (tuolla ylempänä taisin jo sanoa näin).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin niin, kyllä ne kitaran kaulan takaosan lakkauksetkin kestää ihan kevyesti sen käden hikoilemisen.

        Tässä erikoisen näköisiä kitaroita. Pystyyköhän monillakaan edes soittamaan?
        https://playguitar.com/50-bizarre-guitars/



      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Ja tässä kans erikoisia ja ei niin erikoisia kitaroita.
        https://planetradio.co.uk/planet-rock/news/rock-news/wildest-custom-guitars-rock-music/

        Vähän sellaisia huumorimielellä tehtyjä skeboja, ei houkuttele kyllä soittamaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jos soittaa jotain ihan kummaa, niin sitten kumma kitarakin voi kuulua asiaan.

        Ei sitä bluesiakaan yleensä millään hevikitaralla yleensä soiteta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sellaisia huumorimielellä tehtyjä skeboja, ei houkuttele kyllä soittamaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jos soittaa jotain ihan kummaa, niin sitten kumma kitarakin voi kuulua asiaan.

        Ei sitä bluesiakaan yleensä millään hevikitaralla yleensä soiteta.

        Jotkut noista kitaroista kyllä nauratti ja ihmetyttikin. Esim. se älykännykkää muistuttava kitara oli ihan outo ja myös tuosta toisesta kuvakatselmuksesta se viimeinen. Juu, johonkin ihan outoon bändin voi sopia joku tuollainen kännykkäkitara tai vaikka se tacoa muistuttava. Vaikka tällaiseen bändiin:
        https://www.youtube.com/watch?v=Qhi24b76_OE


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Jos muistan oikein, niin muut Roryn kitarat, joilla soitteli eivät olleet noin kuluneita, jos kuluneita ollenkaan. Ehkä hieman käytön kulumaa on saattanut olla.

        Rory oli kansan kitaristi ja tuohon työväenluokkaiseen imagoon sopi tuollainen kulunut soitin (tuolla ylempänä taisin jo sanoa näin).

        Ennen käytetty sellulakka oli huonompaa kuluen nopeammin, mutta ehkä vain tämä kitara saatiin kulumaan kuseskelemalla kaikista hänen kitaroistaan, kun jos se hikiselitys ei toimi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen käytetty sellulakka oli huonompaa kuluen nopeammin, mutta ehkä vain tämä kitara saatiin kulumaan kuseskelemalla kaikista hänen kitaroistaan, kun jos se hikiselitys ei toimi.

        En usko, että hiki ainakaan kokonaan on voinut kuluttaa Roryn kitaraa. Sitä paitsi eniten kulumaa on vain tietyistä kohdista, aivan kuin kulutus olisi tietoisesti harkittu asia eikä ajan saatossa käytön myötä tullutta. Toki voihan käytön kulumaakin olla.

        Itse en osaa sanoa ennenvanhaisista maalien laaduista, mutta ainakin vanhoissa kankaissa kuten vaikka 1960-ja 70 -lukujen värit pysyvät aika hyvin (pesussa saattaa lähteä väriä, mutta silti värit pysyvät enemmän tai vähemmän kirkkaina vuosikymmenestä toiseen ja taas ihan kaikissa nykyaikaisissa kankaissa ei).


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En usko, että hiki ainakaan kokonaan on voinut kuluttaa Roryn kitaraa. Sitä paitsi eniten kulumaa on vain tietyistä kohdista, aivan kuin kulutus olisi tietoisesti harkittu asia eikä ajan saatossa käytön myötä tullutta. Toki voihan käytön kulumaakin olla.

        Itse en osaa sanoa ennenvanhaisista maalien laaduista, mutta ainakin vanhoissa kankaissa kuten vaikka 1960-ja 70 -lukujen värit pysyvät aika hyvin (pesussa saattaa lähteä väriä, mutta silti värit pysyvät enemmän tai vähemmän kirkkaina vuosikymmenestä toiseen ja taas ihan kaikissa nykyaikaisissa kankaissa ei).

        Sellulakka ei kestä kulutusta kuten nykyaikainen polyuretaanilakka. Noin kova syöpyminen on voinut tapahtua luonnollisestikin soittajan vatsahapoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellulakka ei kestä kulutusta kuten nykyaikainen polyuretaanilakka. Noin kova syöpyminen on voinut tapahtua luonnollisestikin soittajan vatsahapoilla.

        Nyt kun mainitsit tuon sellulakan, niin tuli pieni harmaa muistikuva, että joku kitaristi tai joku muu musiikkialan ihminen puhui juurikin siitä jossain tai joku, joka muisteli jotain henkilöä. Oliko haastattelu, muistelmat vai mikä, en muista, mutta oli kai valitellut, ettei sellulakka pysy niin hyvin tai jotain. En muista tarkkaan kuka oli kysymyksessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellulakka ei kestä kulutusta kuten nykyaikainen polyuretaanilakka. Noin kova syöpyminen on voinut tapahtua luonnollisestikin soittajan vatsahapoilla.

        Ehkä Rory itse teki kitarastaan kuluneen näköisen tai sitten päällyste ei ollut niin kestävää. Luin äsken tuosta sellulakasta tai sellakasta, että se ei esimerkiksi kestä alkoholia. Sitä käytettiin enne vanhaan esim. huonekalujen lakkaamiseen (tämän tiesinkin), mutta en muistanut tai tiennyt ettei se ole kovin kestävää ja että saattaa joutua lakkaamaan pinnan uudestaan ajan saatossa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En usko, että hiki ainakaan kokonaan on voinut kuluttaa Roryn kitaraa. Sitä paitsi eniten kulumaa on vain tietyistä kohdista, aivan kuin kulutus olisi tietoisesti harkittu asia eikä ajan saatossa käytön myötä tullutta. Toki voihan käytön kulumaakin olla.

        Itse en osaa sanoa ennenvanhaisista maalien laaduista, mutta ainakin vanhoissa kankaissa kuten vaikka 1960-ja 70 -lukujen värit pysyvät aika hyvin (pesussa saattaa lähteä väriä, mutta silti värit pysyvät enemmän tai vähemmän kirkkaina vuosikymmenestä toiseen ja taas ihan kaikissa nykyaikaisissa kankaissa ei).

        Olen aika varma, että kitara on vanhennettu tarkoituksella, hiekkapaperilla vaikka vaan poistaen lakan ja maalin.

        Bluesiin sopii vähän rähjäinen kitara, liian uutuuttaan kiiltelevä kitara voi tuntua soittajasta liian hienostelevalta ja sillä soittaminen voi tuntua jotenkin kiusalliselta.

        Kitaran habituksella on suuri merkitys soittajalle, tietyt värit ovat suosittuja, toiset taas epäsuosittuja, hevin soittajat haluaa usein mustia, tai tumman värisiä, rautalankaa soittava taas diggailee punaisesta, tai vaikka vaaleansinisestä, värillä on väliä. Myös eri malleihin sopii toiset värit paremmin, kuin toiset, en tykkää todellakaan vihreästä väristä kitarassa, mutta johonkin telecasteriin se kyllä sopii. Tele on niin yksinkertainen lankkukitara, että värillä ei oikeastaan ole väliä. Oikein hienot kitarat taas oikein hinkuvat hienoja värejä ja värisävyjä itseensä.


    • Anonyymi

      Kielten keräily vie vähemmän tiloja🤔

    • Anonyymi

      Nuo rahamiehet "keräilevät" kalliita soittimia.

      • Monet keräilevät esim. vanhoja orginaaleja kitaroita ja ne ovat yleensä kalliita.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Monet keräilevät esim. vanhoja orginaaleja kitaroita ja ne ovat yleensä kalliita.

        Hinnat vaihtelee, keräilykitaroita harvemmin missään näkee, koska ovat visusti keräilijöiden hallussa. ns. soittajan kitarat maksaa jostain kymppitonnista ylöspäin, 50-60-lukujen kitaroista saa maksaa ehkä sen 10 000-50 000 euroa, jos on kyseessä vaikka Jimi Hendrixin kitara, niin sen hinta voi kohota helpostikin puoleen miljoonaan, vaikka kitara ei mitenkään poikkeaisi saman aikakauden vastaavasta kitarasta, jonka voi saada alimmillaan sillä kymppitonnillakin, 60-luvun loppupuolen kitarat eivät ole kovinkaan arvokkaita, joilla Henkkakin soitti.

        Kirka Hammetin vuoden -79 Gibson Flying Veestä tehtiin hiljattain kopio ja hinta taisi olla Englannissa jotain 12 000 puntaa, siis uudesta kitarasta.

        Joku harvinainen pari kymmentä vuotta vanha kitara saattaa maksaa useita kymmeniä tuhansia, voi olla joku prototyyppi, tai esim. Van Halenin kitarasta tehty laadukas kopio, niihinkin törmää välillä netissä.

        https://www.ebay.com/itm/295840396304?hash=item44e1763410:g:f9YAAOSwEu1jhdQ4&amdata=enc:AQAIAAAAwI5N5qce8CXVpmom8TJvcy4n0ZMyZisdSfsO93psM4PEU58NEQ37Hv0hOvuidELGkl1U1w1el/KX5NBrBOK53GzTpXd0xQWK8U/jJO3/BvcszYP3qaPbS9Pa0DLOL4Vn3YhoZY8Hei1JKFCvEF354zdiyUw/hkdM2y8kgtvR5QvEJ0lVImBoIWO8HieQI0b6uUSm1sGdK4kDoQtradv7BlCag2XhTKlJsq41+yMUVIc3PdRFLWcPfKT2L6MMZabzNA==|tkp:Bk9SR-b-tavWYg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinnat vaihtelee, keräilykitaroita harvemmin missään näkee, koska ovat visusti keräilijöiden hallussa. ns. soittajan kitarat maksaa jostain kymppitonnista ylöspäin, 50-60-lukujen kitaroista saa maksaa ehkä sen 10 000-50 000 euroa, jos on kyseessä vaikka Jimi Hendrixin kitara, niin sen hinta voi kohota helpostikin puoleen miljoonaan, vaikka kitara ei mitenkään poikkeaisi saman aikakauden vastaavasta kitarasta, jonka voi saada alimmillaan sillä kymppitonnillakin, 60-luvun loppupuolen kitarat eivät ole kovinkaan arvokkaita, joilla Henkkakin soitti.

        Kirka Hammetin vuoden -79 Gibson Flying Veestä tehtiin hiljattain kopio ja hinta taisi olla Englannissa jotain 12 000 puntaa, siis uudesta kitarasta.

        Joku harvinainen pari kymmentä vuotta vanha kitara saattaa maksaa useita kymmeniä tuhansia, voi olla joku prototyyppi, tai esim. Van Halenin kitarasta tehty laadukas kopio, niihinkin törmää välillä netissä.

        https://www.ebay.com/itm/295840396304?hash=item44e1763410:g:f9YAAOSwEu1jhdQ4&amdata=enc:AQAIAAAAwI5N5qce8CXVpmom8TJvcy4n0ZMyZisdSfsO93psM4PEU58NEQ37Hv0hOvuidELGkl1U1w1el/KX5NBrBOK53GzTpXd0xQWK8U/jJO3/BvcszYP3qaPbS9Pa0DLOL4Vn3YhoZY8Hei1JKFCvEF354zdiyUw/hkdM2y8kgtvR5QvEJ0lVImBoIWO8HieQI0b6uUSm1sGdK4kDoQtradv7BlCag2XhTKlJsq41 yMUVIc3PdRFLWcPfKT2L6MMZabzNA==|tkp:Bk9SR-b-tavWYg

        Tuo kitara, jossa on Eddien nimikirjoitus on muuten halpa kitara, noita taitaa saada kaupasta alle tuhanteen euroon, tai ehkä vähän päälle, eli ei ole edes mikään laatukitara replica Eddien klassikkokitarasta. Pelkkä nimikirjoitus nostaa hinnan siis 15 kertaiseksi!

        Taitaa olla keräilijälle tarkoitettu, kukaan ei jotain kiinassa tehtyä kitaraa ostaisi, jossa on vain Eddien nimmari.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kitara, jossa on Eddien nimikirjoitus on muuten halpa kitara, noita taitaa saada kaupasta alle tuhanteen euroon, tai ehkä vähän päälle, eli ei ole edes mikään laatukitara replica Eddien klassikkokitarasta. Pelkkä nimikirjoitus nostaa hinnan siis 15 kertaiseksi!

        Taitaa olla keräilijälle tarkoitettu, kukaan ei jotain kiinassa tehtyä kitaraa ostaisi, jossa on vain Eddien nimmari.

        Eddie sanoi kasanneensa itse kitaransa halvalla osista ja sanoi sen olevan halpa kitara.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eddie sanoi kasanneensa itse kitaransa halvalla osista ja sanoi sen olevan halpa kitara.

        Ehkä hänellä ei niihin aikoihin ollut muuten varaa hankkia kitaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eddie sanoi kasanneensa itse kitaransa halvalla osista ja sanoi sen olevan halpa kitara.

        Miten ne halvat osat nyt pitäisi tulkita, luultavasti kuitenkin puut oli ihan ok, ei mikään lastulevykitara kuitenkaan. Uskoisin, että replica Frankestein tehdään samoista osista, ja niiden hinnat on hurjia, jossain 5000 euron paikkeilla. Kyse ei ehkä ole nyt samasta kitarasta, eli Frankesteinista, jota Eddie soittaa Jump videollakin, Eddiellä oli jo ekan levyn aikaan toinenkin itse kasattu, joka ilmeisesti on se josta itse tuossa kerroit. Se saattoi olla kasattu jonkin halvan kitaran päälle.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Ehkä hänellä ei niihin aikoihin ollut muuten varaa hankkia kitaraa.

        Saattaa pitää paikkansa. Uskoisin, että kyseessä ei ole kuitenkaan se kuuluisa Frankestein-malli. Näyttäisi olevan ihan kunnon osista kasattu kitara, jonka replicat maksavat useita tonneja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa pitää paikkansa. Uskoisin, että kyseessä ei ole kuitenkaan se kuuluisa Frankestein-malli. Näyttäisi olevan ihan kunnon osista kasattu kitara, jonka replicat maksavat useita tonneja.

        On kitararoilla hintaa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        On kitararoilla hintaa.

        Onhan niillä hintaa, ehkä vähän liikaakin, ihminen kun saa päättää mitä haluaa mistäkin maksaa, eihän kukaan järkevä ihminen maksa kitarasta mitään hirveitä summia, vaikka olisi kuinka harvinainen, ei soittajat hae muuta kuin kitaroita, jotka tuntuvat hyvältä soittaa, toki laatuakin pitää olla, mutta rajansa kaikella.

        Eddie ei tainnut itse niitä kitaroitaan nyt niin hirveästi rakennella, vähän vaan siirteli ja irrotteli niistä osia ja maalasi uudelleen. Sellaista pikku puuhastelua, minkä jokainen voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niillä hintaa, ehkä vähän liikaakin, ihminen kun saa päättää mitä haluaa mistäkin maksaa, eihän kukaan järkevä ihminen maksa kitarasta mitään hirveitä summia, vaikka olisi kuinka harvinainen, ei soittajat hae muuta kuin kitaroita, jotka tuntuvat hyvältä soittaa, toki laatuakin pitää olla, mutta rajansa kaikella.

        Eddie ei tainnut itse niitä kitaroitaan nyt niin hirveästi rakennella, vähän vaan siirteli ja irrotteli niistä osia ja maalasi uudelleen. Sellaista pikku puuhastelua, minkä jokainen voi tehdä.

        Väitän, että hinnat ovat rikkaiden ihmisten aikaansaannosta. Jos jostain "harvinaisuudesta" maksetaan kymmeniä tuhansia, niin sitten hinta määräytyy sen mukaan. Tästä johtuen rikkaammat henkilöt siis pääosin ostavat niitä kalliita soittimia, koska heillä on varaa maksaa ja hinnat ovat sen mukaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa pitää paikkansa. Uskoisin, että kyseessä ei ole kuitenkaan se kuuluisa Frankestein-malli. Näyttäisi olevan ihan kunnon osista kasattu kitara, jonka replicat maksavat useita tonneja.

        Eddie kasasi sen ensimmäisen Frankenstein Stratonsa 1974 kitaran osia valmistavan Charvelin roskiksesta halvalla ostamistaan pintaviallisista puuosista, ja liimasi joksikin aikaa sen lapaan Gibsonin tarran. Eddie maalasi sen mustavalkoraidalliseksi ja myöhemmin maalasi sen uudelleen punavalkoraidalliseksi ottaessaan sen uudestaan käyttöön. Siinä välissä Eddiellä oli käytössä keltamustaraidallinen Frankenstein 2, joka sitten haudattiin ammutun kitaristi Dimebagin mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitän, että hinnat ovat rikkaiden ihmisten aikaansaannosta. Jos jostain "harvinaisuudesta" maksetaan kymmeniä tuhansia, niin sitten hinta määräytyy sen mukaan. Tästä johtuen rikkaammat henkilöt siis pääosin ostavat niitä kalliita soittimia, koska heillä on varaa maksaa ja hinnat ovat sen mukaisia.

        Onneksi myös on kitaroita sopivaan hintaa tarjolla muillekin, käytettyinä saa vanhempaa laadukasta tuotantoa ihan sopuhintaan.

        Nykyään on kuulemma puutetta tietyistä puulajeista ja niiden hinnat ovat sitten sen mukaisetkin, eli kalliita ovat tietyt harvinaisemmat puut nykyään, moni valmistaja onkin siirtynyt uusiin puulajeihin, ehkä siitä syystä kitarat maksavat nykyään enemmän, jos haluaa perinteisiä puulajeja kitaraansa.

        Eikä niitä keräilyharvinaisuuksia muut tietenkään ostakaan, kuin rikkaat, näin se on aina ollutkin, soittajan kitarat on ihan oma juttunsa, niitä aina kuitenkin etsitään. Kukaan ei uskaltaisi keikallekaan ottaa mitään sadan tonnin kitaraa, ne kuuluu seinälle roikkumaan sen sarvikuonon pään viereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eddie kasasi sen ensimmäisen Frankenstein Stratonsa 1974 kitaran osia valmistavan Charvelin roskiksesta halvalla ostamistaan pintaviallisista puuosista, ja liimasi joksikin aikaa sen lapaan Gibsonin tarran. Eddie maalasi sen mustavalkoraidalliseksi ja myöhemmin maalasi sen uudelleen punavalkoraidalliseksi ottaessaan sen uudestaan käyttöön. Siinä välissä Eddiellä oli käytössä keltamustaraidallinen Frankenstein 2, joka sitten haudattiin ammutun kitaristi Dimebagin mukana.

        Ei kai se pintaviallisuus pahemmin puun sointia pilaa, eli puu oli kuitenkin ihan toimivaa soittimeen. Kosmeettisilla vioilla ei ole mitään sen kummempaa haittaa soittamisen kannalta. Kuten olemme tästäkin ketjusta saaneet nähdä, niin on melkoisen rumia kitaroita, jotka maksavat paljon enemmän, kuin ne kauniit. Joidenkin silmään kulunut on hienompi, kuin uutuuttaan kiiltelevä. Muistaakseni siinä kuuluisassa punaisessa Frankesteinissa oli Kramerin "lätkämailalapa", body tyypillinen stratomallinen, kuten Charveleissakin usein. Floyd Rose talla, ei mikään halpa korvike, joita ei kai silloin edes ollutkaan, jotain semmoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se pintaviallisuus pahemmin puun sointia pilaa, eli puu oli kuitenkin ihan toimivaa soittimeen. Kosmeettisilla vioilla ei ole mitään sen kummempaa haittaa soittamisen kannalta. Kuten olemme tästäkin ketjusta saaneet nähdä, niin on melkoisen rumia kitaroita, jotka maksavat paljon enemmän, kuin ne kauniit. Joidenkin silmään kulunut on hienompi, kuin uutuuttaan kiiltelevä. Muistaakseni siinä kuuluisassa punaisessa Frankesteinissa oli Kramerin "lätkämailalapa", body tyypillinen stratomallinen, kuten Charveleissakin usein. Floyd Rose talla, ei mikään halpa korvike, joita ei kai silloin edes ollutkaan, jotain semmoista.

        Ei ollut Floyd Rose


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eddie kasasi sen ensimmäisen Frankenstein Stratonsa 1974 kitaran osia valmistavan Charvelin roskiksesta halvalla ostamistaan pintaviallisista puuosista, ja liimasi joksikin aikaa sen lapaan Gibsonin tarran. Eddie maalasi sen mustavalkoraidalliseksi ja myöhemmin maalasi sen uudelleen punavalkoraidalliseksi ottaessaan sen uudestaan käyttöön. Siinä välissä Eddiellä oli käytössä keltamustaraidallinen Frankenstein 2, joka sitten haudattiin ammutun kitaristi Dimebagin mukana.

        Eddie Van Halen kertomassa Frankenstein kitarastaan:

        https://youtu.be/9LnXW5cQKug?si=Qre3OY4sZl8Y3KSw


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fenderin replicat Eddien romukitarasta myytiin v. 2007 15 minuutissa hölmöille vaikka kitaran hinta oli 25 tonnia. Niitä tehtiin 300 kpl. Eddien huonosti tekemät juotoksetkin replikoitiin kuten kaikki muukin.
        https://youtu.be/-CnY3b-i7-M?si=hzcrTgZEFboF74xl

        Niin, onko järkee vai ei?

        Nykyään vastaavia replicoita saa jo johonkin puoleentoista tonttuun.

        Painavia puita käyttävät, painoa on kuin Les Pauleissa, mennään reippaasti yli neljän kilon.

        Kuka tykkää painavista strato-mallisista kitaroista, en minä ainakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onko järkee vai ei?

        Nykyään vastaavia replicoita saa jo johonkin puoleentoista tonttuun.

        Painavia puita käyttävät, painoa on kuin Les Pauleissa, mennään reippaasti yli neljän kilon.

        Kuka tykkää painavista strato-mallisista kitaroista, en minä ainakaan...

        Onhan niitä replicoita kaikenlaisia. Tuohon 25 tuhannen dollarin replicaan on asennettu likaa raaputettuihin mikrofoneihin ja sisuksiin ja johtoihin jotka on oikeaoppisesti hyödyttöminä kokonaan irti surkeista juotoksista ja ruostutettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä replicoita kaikenlaisia. Tuohon 25 tuhannen dollarin replicaan on asennettu likaa raaputettuihin mikrofoneihin ja sisuksiin ja johtoihin jotka on oikeaoppisesti hyödyttöminä kokonaan irti surkeista juotoksista ja ruostutettuja.

        On selvästikin kyse keräilykitaroista, eihän kukaan soittaja halua mitään huonosti kasattua kitaraa, joka hajoaa heti, juotokset irtoaa sun muuta, tarkoitettu siis seinälle roikkumaan.

        EVH merkkihän tekee asialliseen hintaan ihan riittävän lähellä olevia replicoita.

        https://www.sweetwater.com/store/detail/FrankSSRBW--evh-striped-series-frankenstein-relic-red-black-white


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvästikin kyse keräilykitaroista, eihän kukaan soittaja halua mitään huonosti kasattua kitaraa, joka hajoaa heti, juotokset irtoaa sun muuta, tarkoitettu siis seinälle roikkumaan.

        EVH merkkihän tekee asialliseen hintaan ihan riittävän lähellä olevia replicoita.

        https://www.sweetwater.com/store/detail/FrankSSRBW--evh-striped-series-frankenstein-relic-red-black-white

        Ei se voi olla huono kitara vaan hyvä kitara, koska Eddiellä olisi ollut varaa mihin vaan kitaraan mutta soitti tällä aina vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvästikin kyse keräilykitaroista, eihän kukaan soittaja halua mitään huonosti kasattua kitaraa, joka hajoaa heti, juotokset irtoaa sun muuta, tarkoitettu siis seinälle roikkumaan.

        EVH merkkihän tekee asialliseen hintaan ihan riittävän lähellä olevia replicoita.

        https://www.sweetwater.com/store/detail/FrankSSRBW--evh-striped-series-frankenstein-relic-red-black-white

        Koska sillä soitettiin koko ura, kaikki ne kiertueet ympäri maailmaa ja levytykset, niin ei se ole "tarkoitettu seinälle roikkumaan" eihän se hajoa heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska sillä soitettiin koko ura, kaikki ne kiertueet ympäri maailmaa ja levytykset, niin ei se ole "tarkoitettu seinälle roikkumaan" eihän se hajoa heti.

        https://www.youtube.com/watch?v=yzVybyhBLBo

        Tuossa videossa näytetään miten Eddien kitara rakennetaan alle 500 taalalla.

        Runko ja kaula ovat kuitenkin ihan kitaraveistämön laatua, jotka oli vain hieman viallisia, joten Eddie sai ne halvalla, maksoko kaula 80 taalaa ja runko 50 taalaa, vai oliko se toisinpäin. Kyllä niistä ihan kelpo kitaran saa tehtyä. Charvelin pajalta taisivat osat olla kuitenkin lähtöisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvästikin kyse keräilykitaroista, eihän kukaan soittaja halua mitään huonosti kasattua kitaraa, joka hajoaa heti, juotokset irtoaa sun muuta, tarkoitettu siis seinälle roikkumaan.

        EVH merkkihän tekee asialliseen hintaan ihan riittävän lähellä olevia replicoita.

        https://www.sweetwater.com/store/detail/FrankSSRBW--evh-striped-series-frankenstein-relic-red-black-white

        Sohvakitaristi valittaa että Eddien kitara "ei kestä ja hajoaa, juotokset irtoaa sun muuta" ja se on "tarkoitettu seinälle roikkumaan. Tosiasiassa sohvakitaristin kallis kitara on tarkoitettu paljon enemmän koristeeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sohvakitaristi valittaa että Eddien kitara "ei kestä ja hajoaa, juotokset irtoaa sun muuta" ja se on "tarkoitettu seinälle roikkumaan. Tosiasiassa sohvakitaristin kallis kitara on tarkoitettu paljon enemmän koristeeksi.

        Mutta eikös todiste kitaran kestävyydestä ole siinä, kun Eddie soitteli kitaraansa vuosikausia Van Halenin keikoilla?


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mutta eikös todiste kitaran kestävyydestä ole siinä, kun Eddie soitteli kitaraansa vuosikausia Van Halenin keikoilla?

        Tuo juotosjuttu voi olla vain urbaanilegendaa, kyllä ne kolvaukset varmaan ihan ok tehdään, joskus väitettiin, että ruuvitkin olisi vanhennettuja, niin että hajoavat kun niitä yrittää ruuvimeisselillä vääntää. Jos piuha irtoaa niin sitten kolvataan piuhat takas kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo juotosjuttu voi olla vain urbaanilegendaa, kyllä ne kolvaukset varmaan ihan ok tehdään, joskus väitettiin, että ruuvitkin olisi vanhennettuja, niin että hajoavat kun niitä yrittää ruuvimeisselillä vääntää. Jos piuha irtoaa niin sitten kolvataan piuhat takas kuntoon.

        Eddie esittelee edellä linkitetyssä videossa niitä surkeita omia juotoksiaan, kyllä ne on oikeasti huonoja ja ruoste ja lika aitoa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mutta eikös todiste kitaran kestävyydestä ole siinä, kun Eddie soitteli kitaraansa vuosikausia Van Halenin keikoilla?

        Sohvaolosuhteet onkin niin paljon vaativammat verrattuna Van Halenin tarpeisiin.


    • Anonyymi

      Entinen Whitesnake kitaristi Bernie Marsden aikoi alkukesästä 2023 (ennen kuolemaansa) myydä tunnetuimman soittimensa. Hinnaksi määräytyi 1,3 miljoonaa dollaria, mutta hän muuttikin sitten mielensä ja veti soittimen pois myynnistä.

      "The former Whitesnake guitarist was set to part ways with his iconic Burst for $1.3 million – but has had a swift change of heart."

      https://www.guitarworld.com/news/bernie-marsden-gibson-les-paul-the-beast-sale-update

      • Hyvä, ettei aikonut myydä. Varmaan oli siks niin iso hinta, ettei kukaan pystyis ostamaan. Varmaan ostajia olisi ollut, jos hinta olisi ollut vähän kohtuullisempi.


      • Anonyymi

        Voihan sitä ostaa vaikka Elviksen käyttämän vessapaperin miljoonalla, eihän näissä ole mitään tolkkua. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Jos on liikaa pätäkkää, niin käyttäköön sen miten huvittaa, eihän kukaan normaali ihminen maksa järjettömiä summia mistään. Jos joku haluaa niin kovasti eroon rahoistaan, niin omapahan on häpeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä ostaa vaikka Elviksen käyttämän vessapaperin miljoonalla, eihän näissä ole mitään tolkkua. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Jos on liikaa pätäkkää, niin käyttäköön sen miten huvittaa, eihän kukaan normaali ihminen maksa järjettömiä summia mistään. Jos joku haluaa niin kovasti eroon rahoistaan, niin omapahan on häpeä.

        Ei Bernie varmaan tosissaan aikonut myydä kuuluisinta kitaraansa. Kokeili varmaan vaan lähtiskö. Onneks ehti ottaa kitaran pois myynnistä ennen kuin joku ehti ostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä ostaa vaikka Elviksen käyttämän vessapaperin miljoonalla, eihän näissä ole mitään tolkkua. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Jos on liikaa pätäkkää, niin käyttäköön sen miten huvittaa, eihän kukaan normaali ihminen maksa järjettömiä summia mistään. Jos joku haluaa niin kovasti eroon rahoistaan, niin omapahan on häpeä.

        Jep. Ei ole tolkkua. Elton John kertoo muistelmissaan, että hän yhteen aikaan pisti kaikki tavaransa keräilemiään levyjä lukuun ottamatta myyntiin huutokauppaan, kun tavaraa oli kertynyt asuntoon (kartano) niin paljon, ettei siellä pystynyt kunnolla liikkumaan, niin kaikki meni ihan joitain ihme kapistuksia myöten.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Hyvä, ettei aikonut myydä. Varmaan oli siks niin iso hinta, ettei kukaan pystyis ostamaan. Varmaan ostajia olisi ollut, jos hinta olisi ollut vähän kohtuullisempi.

        Joku hölmö keräilijä sen olis ostanu, tuskin Bernie olis halunnut, että se päätyy jonkun seinälle.

        Joskus siinä jenkkiläisessä kanikonttoriohjelmassa on kitaroitakin tarjolla, ei nekään maksa mitään tolkuttomia summia mistään, usein myyjä jättää myymättä, kun ei saa haluamansa hintaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=rChIZlSf-xU


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku hölmö keräilijä sen olis ostanu, tuskin Bernie olis halunnut, että se päätyy jonkun seinälle.

        Joskus siinä jenkkiläisessä kanikonttoriohjelmassa on kitaroitakin tarjolla, ei nekään maksa mitään tolkuttomia summia mistään, usein myyjä jättää myymättä, kun ei saa haluamansa hintaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=rChIZlSf-xU

        The Beast on mulle ikuisesti Bernie Marsdenin kitara omisti sen tulevaisuudessa kuka tahansa samaan tapaan kuin Roryn kulunut strato on ikuisesti Roryn kitara.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Ei Bernie varmaan tosissaan aikonut myydä kuuluisinta kitaraansa. Kokeili varmaan vaan lähtiskö. Onneks ehti ottaa kitaran pois myynnistä ennen kuin joku ehti ostaa.

        Niin, se Peter Greeninkin kuuluisa kitara, jota Gary Moorekin monilla levyillään ja livenä soitteli päätyi kuulemma sopuhintaan Metallican Kirk Hammettille, en tiedä tarkkaa summaa, veikkaisin joitain kymppitonneja, koska Kirk oli ensin sanonut, ettei ole kiinnostunut maksamaan mitään maltaita mistään kitarasta. Oletti siitä pyydettävän satoja tuhansia, tai ainakin sata tuhatta, veikkaisin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        The Beast on mulle ikuisesti Bernie Marsdenin kitara omisti sen tulevaisuudessa kuka tahansa samaan tapaan kuin Roryn kulunut strato on ikuisesti Roryn kitara.

        Oishan se kiva joskus päästä kokeilemaan ihan aitoa asiaa, kitaroiden "Graalin maljaa" -59 Les Paulia. Onhan sellainen kalliimpi uusi Les Paulkin todella kivan tuntuinen, kun olen joskus sellaista liikkeessä päässyt kokeilemaan. Se laatukitaran tuoksukin on jotain aivan ihanaa...


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Ei ole tolkkua. Elton John kertoo muistelmissaan, että hän yhteen aikaan pisti kaikki tavaransa keräilemiään levyjä lukuun ottamatta myyntiin huutokauppaan, kun tavaraa oli kertynyt asuntoon (kartano) niin paljon, ettei siellä pystynyt kunnolla liikkumaan, niin kaikki meni ihan joitain ihme kapistuksia myöten.

        Suuren kuuluisuuden kannattaakin myydä vanhat tavaransa kun jopa ilmaisesta paperinpalaselle kirjoitetusta nimikirjoituksestakin maksetaan. Käytettynä niiden tavaroiden arvo vaan nousee, paitsi jos nyt ihan mahdottoman paljon alkaisi myymään niin sitten ne kokisivat inflaation.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuren kuuluisuuden kannattaakin myydä vanhat tavaransa kun jopa ilmaisesta paperinpalaselle kirjoitetusta nimikirjoituksestakin maksetaan. Käytettynä niiden tavaroiden arvo vaan nousee, paitsi jos nyt ihan mahdottoman paljon alkaisi myymään niin sitten ne kokisivat inflaation.

        Ja joku on vielä niin hölmö, että maksaa jonkun kuuluisuuden romusta ja roskasta suuria summia, voiko enää tyhmempää olla?

        Olettaa tietysti arvon vaan nousevan ja niinhän se yleensä tekeekin, osoitus vain ihmisen turhamaisuudesta, joillain on vaan liikaa rahaa. Rikkaat on turhamaisista turhamaisimpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se Peter Greeninkin kuuluisa kitara, jota Gary Moorekin monilla levyillään ja livenä soitteli päätyi kuulemma sopuhintaan Metallican Kirk Hammettille, en tiedä tarkkaa summaa, veikkaisin joitain kymppitonneja, koska Kirk oli ensin sanonut, ettei ole kiinnostunut maksamaan mitään maltaita mistään kitarasta. Oletti siitä pyydettävän satoja tuhansia, tai ainakin sata tuhatta, veikkaisin.

        Peter Green jo osti sen kitaran käytettynä ja joku asensi kaulamikrofonin väärinpäin ja yksi sen väärinpäin olevan kaulamikrofonin kuudesta magneetistakin on laitettu lisäksi väärinpäin:
        https://youtube.com/shorts/0dpfnnw0ads?si=3fUemQpn5F-R87Fh


    • Anonyymi

      Olen elämäni aikana omistanut 4 kitaraa. Tosin ainoastaan 2 kpl yhtä aikaa ollut käytössä. Kahdesta ensimmäisestä olen jo luopunut, eli myynyt eteenpäin. 2 kpl on vielä käytössä. Kaikki ovat olleet suhteellisen edullisia soittimia. Yksi ollut päälle 600 € ja muut reippaasti alle. "Makuhuonemuusikko" pärjää vähemmällä ja edullisemmalla soittimella.

      • Mitäpä sitä liikoja omistamaan. Noilla kitaristeilla, joilla on paljon rahaa käytössä tuntuu joskus lähtevän asiat vähän lapasesta. Mutta tapansa ja keräilynsä kullakin.


      • Anonyymi

        Minäkin omistin pitkään vain yhden halvan myös, n. 600 euron arvoisen Korealaisen kitaran, eikä silloin ollut oikein edes tarvetta enempiä omistaakaan. Sitten aloin soittaa enemmän ja alko eri kitaramallit ja merkit kiinnostaa enemmänkin, Rahatilanteeni takaa sen, että määrä tulee jäämään maltilliseen, on myös alkanut tulla nivelrikkoa ja reumatismin tapaista sormiin, joten se päivä voi olla jo lähitulevaisuudessa, jolloin näillä nakeillani ei enää soitella. Joku oikein hyvä strato ja lespa riittäis aivan hyvin, jos olis pakko rajata homma johonkin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mitäpä sitä liikoja omistamaan. Noilla kitaristeilla, joilla on paljon rahaa käytössä tuntuu joskus lähtevän asiat vähän lapasesta. Mutta tapansa ja keräilynsä kullakin.

        Ainakin käyttävät ne rahansa johonkin etteivät pihtaile turhaan, varmaan harmittaa sitten kuoleman tullessa, että kaikki kerätty roina menee milloin minnekin, jos ei hautaansa niitä ota mukaansa. Ihminen on keräilijä jo luonnostaankin, ei kai se sen kummempaa ole. Rikkailta yleensä katoaa suhteellisuuden taju.


    • Anonyymi

      Fast Eddie Clarken käytettynä ostamassa stratossa jolla soitti vuosikymmeniä taisi olla jo sen ostaessaan raaputettu lakkapinta ja maalitkin pois, ja siitäkin on tehty replicoita.

    • Anonyymi

      Stratocasterit hiottiin ennenkin joskus puulle, mutta ei naarmutettu ja tärvelty tarkoituksella. Nyt tehdään tekonaarmuja jotka eivät ole naarmuja.

    • Anonyymi

      Itse olen harrastanut noin 30 vuotta lähinnä kotisohva kitarointia ja omistanut sinä aikana vain yhden teräskielisen akustisen Yamaha kitaran.

      "Ei se määrä vaan laatu ratkaisee", kuten on todennut myös Queenin Brian May joka on käyttänut vain yhtä (itsensä rakentamaa) sähkökitaraa lähes jokaisella keikalla.

      • Brian onkin soitellut lähes aina samalla punaisella "Red special" -kitarallaan.


      • Anonyymi

        Brianille siitä kitarasta on tullut niin ikoninen osa Queenia ja bändin soundia, että olisi pyhäinhäväistys soittaa jollain toisella kitaralla.

        Tästäkin kitarasta saa replicoita ja ovat aika halpojakin vielä, pitäs tilata vaan jostain ulkomailta, Suomesta on vaikeaa löytää liikkeestä monia eri merkkejä mikä on sääli.

        https://www.andertons.co.uk/brian-may-signature-guitar-antique-cherry-red


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brianille siitä kitarasta on tullut niin ikoninen osa Queenia ja bändin soundia, että olisi pyhäinhäväistys soittaa jollain toisella kitaralla.

        Tästäkin kitarasta saa replicoita ja ovat aika halpojakin vielä, pitäs tilata vaan jostain ulkomailta, Suomesta on vaikeaa löytää liikkeestä monia eri merkkejä mikä on sääli.

        https://www.andertons.co.uk/brian-may-signature-guitar-antique-cherry-red

        BM-75 on hänen kitaransa replica:

        https://www.thomann.de/fi/harley_benton_bm_75_trans_red.htm?shp=eyJjb3VudHJ5IjoiZmkiLCJjdXJyZW5jeSI6MiwibGFuZ3VhZ2UiOjN9&reload=1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Brianille siitä kitarasta on tullut niin ikoninen osa Queenia ja bändin soundia, että olisi pyhäinhäväistys soittaa jollain toisella kitaralla.

        Tästäkin kitarasta saa replicoita ja ovat aika halpojakin vielä, pitäs tilata vaan jostain ulkomailta, Suomesta on vaikeaa löytää liikkeestä monia eri merkkejä mikä on sääli.

        https://www.andertons.co.uk/brian-may-signature-guitar-antique-cherry-red

        Queen ei olis sama, jos Brian May olis aikoinaan soitellut jollain toisella kitaralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brianille siitä kitarasta on tullut niin ikoninen osa Queenia ja bändin soundia, että olisi pyhäinhäväistys soittaa jollain toisella kitaralla.

        Tästäkin kitarasta saa replicoita ja ovat aika halpojakin vielä, pitäs tilata vaan jostain ulkomailta, Suomesta on vaikeaa löytää liikkeestä monia eri merkkejä mikä on sääli.

        https://www.andertons.co.uk/brian-may-signature-guitar-antique-cherry-red

        Iso osa Brian Mayn soundia ovat myös Vox vahvistin sekä Treble booster.

        Red Special kitara > Treble Booster > Vox AC30


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Brian onkin soitellut lähes aina samalla punaisella "Red special" -kitarallaan.

        Brian May teki sen kitaran teini-ikäisenä isänsä kanssa 1963-64, koska ei ollut rahaa ostaa sähkökitaraa. Kaula ja otelauta löytämistään puunpalasista ja rungossa on lastulevyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Brian May teki sen kitaran teini-ikäisenä isänsä kanssa 1963-64, koska ei ollut rahaa ostaa sähkökitaraa. Kaula ja otelauta löytämistään puunpalasista ja rungossa on lastulevyä.

        Muistelinkin, että Brian May olis tehny kitaran isänsä kanssa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Queen ei olis sama, jos Brian May olis aikoinaan soitellut jollain toisella kitaralla.

        Lastulevytön Queen ei olisi sama


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lastulevytön Queen ei olisi sama

        No ihan hyvin se Brian May on sillä "lastulevykitarallaan" soitellut. Ei kyllä ulkoapäin yhtään huomaa, että kitarassa on lastulevyä. Hieno kitara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brian May teki sen kitaran teini-ikäisenä isänsä kanssa 1963-64, koska ei ollut rahaa ostaa sähkökitaraa. Kaula ja otelauta löytämistään puunpalasista ja rungossa on lastulevyä.

        Wikipedia kertoo hieman erilaisesta materiaalista. "..May rakensi Red Specialin yhdessä isänsä kanssa perhetutulta saamastaan jämäpuusta (mahonkia)..."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Red_Special


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia kertoo hieman erilaisesta materiaalista. "..May rakensi Red Specialin yhdessä isänsä kanssa perhetutulta saamastaan jämäpuusta (mahonkia)..."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Red_Special

        Englanninkielinen selostus on perusteellisempi:
        Kaula on tehty perhetuttujen roskiin heittämästä takan kehyksestä, ja siinä on madonreikiä jotka on täytetty tulitikunpalasilla. Otelauta on tehty tammenpalasta. Runko on pehmeätä puuta joka on lastulevyjen välissä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Red_Special


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanninkielinen selostus on perusteellisempi:
        Kaula on tehty perhetuttujen roskiin heittämästä takan kehyksestä, ja siinä on madonreikiä jotka on täytetty tulitikunpalasilla. Otelauta on tehty tammenpalasta. Runko on pehmeätä puuta joka on lastulevyjen välissä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Red_Special

        Englanninkielinen wiki sivusto kertoo materiaalista seuraavanlaisesti:
        ",,,Runko tehtiin hirsilevystä (kahden vanerin välissä olevat havupuukaistaleet) ja ylä- ja alakerroksissa oli vanhasta pöydästä peräisin olevaa tammea . Se oli päällystetty mahonki -viilulla ylhäältä, pohjalta ja sivuilta, jotta se näytti kiinteärunkoiselta kitaralta..."
        https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Special


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanninkielinen selostus on perusteellisempi:
        Kaula on tehty perhetuttujen roskiin heittämästä takan kehyksestä, ja siinä on madonreikiä jotka on täytetty tulitikunpalasilla. Otelauta on tehty tammenpalasta. Runko on pehmeätä puuta joka on lastulevyjen välissä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Red_Special

        Madonreiätön tulitikunpätkillä paikkailematon Queen ei olisi sama


      • Anonyymi

        Tuo lapsen ensimmäinen itse madonsyömästä roskasta tekemä kaukana alapuolella sohvakitaristin laatuvaatimuksia oleva tilkku-liimakasa on arvostettu soitin, jolla on tehty legendaarista musiikkia ja mittavia omaisuuksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Madonreiätön tulitikunpätkillä paikkailematon Queen ei olisi sama

        Rory soitteli kuluneella stratollaan, mutta se iole mitään verrattuna Brian Mayn madonreikäiseen ja lastulevyiseen kitaraan =D =D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Oletko yksinäinen vai mistä moinen puheripuli tyhjänpäiväisistä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko yksinäinen vai mistä moinen puheripuli tyhjänpäiväisistä asioista.

        Miksi sitten luet tyhjänpäiväistä keskustelua, eikö sinulla ole parempaa tekemistä? Aiheena tässä ketjussa nimenomaan on juurikin tuo kitaroiden keräily.


    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=OvYo1xmW6to

      Tämän videon kun tsekkaa voi ehkä ymmärtää miksi niitä skebojakin pitää aina olla niin hitosti, ja tuossa on vaan Gibsonin ja sen alamerkin Epiphonen keppejä valmistajan omassa myymälässä.

      • Anonyymi

        Myymälä ei kerää niitä kitarjoita, vaan myy niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myymälä ei kerää niitä kitarjoita, vaan myy niitä.

        Joo, mutta kyse olikin siitä, että tuolla videolla näkee miten paljon on erilaisia kitaroita pelkästään yhdellä valmistajalla maailmassa, kaikki ovat omalla tavallaan hienoja kapistuksia, eri värisiä, eri mallisia, ei siis ihme. että niitä haluaa useampia, ja jokainen kitata on vielä yksilö, vaikka ulkoisesti samalta näyttääkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe