Äidinkielen vääntöoppia palstalaisille

Anonyymi-ap

Olen palstaa lukenut ja palstalaiset vaatii saada kunnon äidinkielen vääntöoppia.
Lähdetään vääntämään sanaa "talo"
-Talo, talot, taloissa, taloihin,
-Minulla on talo, minulla on taloja, minun taloni, minun talossa, minun talossani, minun talollani, minun talostani, minun taloihini, minun talot
-Menen taloon, menin taloon, olen talossa, olin talossa, olin taloissa, menin taloihin
-Tulin taloon, tulin taloihin, olin talossa, olin taloissa, menin talosta taloon, tulin taloista taloon,olin talossa, olin taloissa, olen ollut talossa, olen ollut taloissa.

Huomatkaapa, kuinka moneen eri muodostelmaan taipuu talo sana!

27

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä sana on "vääntöoppi"

      • Anonyymi

        Jaa, tällaisesta kysymyksestä nähdään mikä on palstalaisten älykkyys osamäärä, ei osata käyttää sitä järkeä päässä, jos sitä ylipäätään on.
        Eikö jo maalaisjärki kerro, että vääntöoppi tarkoittaa sanan eri muotoon vääntämistä ja jos olisi kirjoittanut sanan vääntöoppi muotoon vääntö oppi, niin johan olisi kommentit lennellet, että se pitää kirjoittaa yhteen.


    • Anonyymi

      Alakoulun ikäixsille lapsille oikein koululirjsa, kuin aakkoskirjs jonks nimrnä olidi duutin kitjsimin, suuremmilla kuin suurinkaan kissa kirjaimillas lukisi kannessa "VÄÄNTÖOPPI"

      • Anonyymi

        Mene nukkumaan pääsi selväksi. Eihän tuosta sinun sopelluksestasi ota mitään tolkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene nukkumaan pääsi selväksi. Eihän tuosta sinun sopelluksestasi ota mitään tolkkua.

        Minusta tuntuu, että miehen tyylilaji on joko tarkkaan harkittu tai mämmi alkaa potkia


    • Anonyymi

      Voi sanoa myös: "Olen talotta mutta asetuin taloksi."

      🦄

      • Suomenkielessä tämäkin sekoittaa: Talotta = Ilman taloa🧐


    • Anonyymi

      Ison kissan kokoeisilla kirjaimilla jopa H-kirjainkin, suuremmat kirjaimet kuin jasgusasrin kokokkin jokaisella sivulla.

      t. WinoTyttö.

    • Anonyymi

      Vino nainen... eli jos juo viiniä aterialla on Wino eli ryyppynainen.... mutta niin tämäkin ei kannata ottaa mitenkään loukkauksxena mitä sanon, vaan ajatella sarkastisena huumorina.

    • Anonyymi

      No niin täällä ollaan ihan taloissa jippii

    • Se on sanan taivuttamista, eikä vääntämistä. Savolaiset vääntää ja kääntää.

    • Miten se menikään. Vaarilla on talo vai oliko se saari. Mutta oli joku loru jossa oli se talokin. Mun mielestä suomen kieltä pitäisi yksinkertaistaa ja heittää suurin osa noista sijamuodoista pois. Huhujen mukaan englannissakin on ollut sijamuotoja, mutta ne on pikkuhiljaa jääneet pois ja jääny vain omistusliite s. Tekis kielestä paljon yksinkertaisemma. Suomen ongelma on sama kun japanissa,missä myös monimutkaiset rakenteet ja itseilmaisu vaikeempaa, joten small talk puuttuu ha itte murhat on molemmissa maissa yleisiä. Mun mielestä ihmishenki on arvokkaampi kun kielitoimiston pellet.

      • "Suomen ongelma on sama kun japanissa,missä myös monimutkaiset rakenteet ja itseilmaisu vaikeempaa, joten small talk puuttuu ha itte murhat on molemmissa maissa yleisiä. Mun mielestä ihmishenki on arvokkaampi kun kielitoimiston pellet."

        Mielestäni Japanin ongelmat eivät liity small talkin puuttumiseen (ja vielä vähemmän kielioppiin), vaan koviin vaatimuksiin työelämää koskien, minkä vuoksi jo yliopisto-opiskelijat kokevat jatkuvaa painetta ja kilpailu opinnoissa ja työelämässä on armotonta ja kovaa.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        "Suomen ongelma on sama kun japanissa,missä myös monimutkaiset rakenteet ja itseilmaisu vaikeempaa, joten small talk puuttuu ha itte murhat on molemmissa maissa yleisiä. Mun mielestä ihmishenki on arvokkaampi kun kielitoimiston pellet."

        Mielestäni Japanin ongelmat eivät liity small talkin puuttumiseen (ja vielä vähemmän kielioppiin), vaan koviin vaatimuksiin työelämää koskien, minkä vuoksi jo yliopisto-opiskelijat kokevat jatkuvaa painetta ja kilpailu opinnoissa ja työelämässä on armotonta ja kovaa.

        Joo onhan se totta ja,teki ennen tosi hyviä kameroita sillon filmi aikaan. Menin ostaan sitten nykyään saman, niin olikin kiinalainen ja muovista tehty. Tosi huono oli. Mutta ennen oli hyvin Nikon ja canon ja sitten tällänen mikä mullakin Mamiya keskiformaatin kamera. Niin hyvää kuvaa että hulluks tulee. Ei oo digikamerassa 6×7 kennoo missään vaikka täyden kennon kameroista puhutaan. Sorry kun meni aiheesta sivuun vähän niin ku mulla aina. Mutta kova vauhti oli mitä kuvaa kerran kameratehtaalla näytettiin sillon ja silti huoppulaatu.


    • Anonyymi

      Olin taloissa "samanaikaisesti", onko sellainen edes mahdollista? Epäilen tällaista sanontaa siksi, koska tuntuu enemmän mielikuvituksen tuotteelta?

    • Lukuisat eri sanojen taivutusmuodot, suomenkieli on tunnettukin siitä.

      Talo, taloa, talot, taloja, talossa, taloissa, taloon, taloihin, talosta, taloon, taloni, talosi, talonsa, talooni, taloosi, talossani, talossasi, talossaan, talostani, taloistani, talostasi, taloistasi, taloihini, taloihisi…..

    • On kiva kun halusit nyt avittaa. Vielä kun kertoisit missä missäkin aika muodossa noita käytetään.

    • Anonyymi

      Nominatiivi, genetiivi, partitiivi, essiivi, translatiivi, inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, anlatiivi, allatiivi... Eikö näitä tankattu jo peruskoulun ala-asteella.

      • Anonyymi

        ** ei kun se oli ablatiivi tuo tokavika.


    • Anonyymi

      Hauskempi ja monimerkityksisempi jos laittaa talon tilalle tilan.

      -harmiseikirj-

    • Yksi jatkuvasti eri yhteyksissä esiintyvistä on "Thaimaaseen", kun pitäisi olla "Thaimaahan".

    • Anonyymi

      pillu-pylly eli ruotsalainen kuningas aina?

    • Anonyymi

      hyvä joo rankka sanonta jos jokainen Ruotsin kuninhgsasd on... pillu-pylly...

    • Voin myöntää, etten ikinä oppinut kielioppia kunnolla niin vajaalla koulunkäynnillä mitä kävin. Jäi paljon tunteja ja oppia väliin. Monessa muussakin kouluaineessa.

      Osaisin ehkä paremmin, jos olisin ollut enemmän koulussa, vähemmän sairastamassa.

      • Enkä sano siksi, että säälisitte, vaan siksi kun se on aivan totta. Nipinnapin pääsin koululuokilta läpi ala-asteella ensimmäiset vuoteni. Eikä yläasteellakaan hurraamista ollut läsnäolojen määrän suhteen, vaikka koulumenestys olikin kohtalaisen hyvää. Keskiarvoni pyöri 7,0 ja 8,4 välillä.

        Ala-asteella ekoina kolmena vuotena oli jotain 6,2 luokkaa.

        Lähihoitajaksikin valmistuin vain, koska opin niin hyvin alan asiat vajaillakin tunneilla, mutta tunteja puuttui niin paljon, että sain huomautuksen. Ammatilliset opinnot on olleet aina niin helppoja kaikissa 3 ammatissani, että oon saanut kiitettäviä, vaikken ole läsnäoloilla loistanutkaan.


      • Huitale kirjoitti:

        Enkä sano siksi, että säälisitte, vaan siksi kun se on aivan totta. Nipinnapin pääsin koululuokilta läpi ala-asteella ensimmäiset vuoteni. Eikä yläasteellakaan hurraamista ollut läsnäolojen määrän suhteen, vaikka koulumenestys olikin kohtalaisen hyvää. Keskiarvoni pyöri 7,0 ja 8,4 välillä.

        Ala-asteella ekoina kolmena vuotena oli jotain 6,2 luokkaa.

        Lähihoitajaksikin valmistuin vain, koska opin niin hyvin alan asiat vajaillakin tunneilla, mutta tunteja puuttui niin paljon, että sain huomautuksen. Ammatilliset opinnot on olleet aina niin helppoja kaikissa 3 ammatissani, että oon saanut kiitettäviä, vaikken ole läsnäoloilla loistanutkaan.

        Niin ja 3 luokan olen käynyt 2 kertaan. 😄


    • Anonyymi

      Kunhan se viivan hokeminen loppuisi, niin pienempiä erheitä voin kyllä katsoa ymmärtäväisesti.

      >simiti<

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2467
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1491
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1271
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      99
      1169
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1037
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      1010
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      931
    Aihe