Ketä palstalaista

Anonyymi-ap

Luet kuin avointa kirjaa?

-flowersreally-

160

1181

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pujista ainakin

      • Mutta silti minun täytynee ostaa sinulle lahjaksi pujis-pirpana-pujis sanakirja..

        Noh.. minä olen niin avoin ihminen, ettei minua tarvitse lueskella, silti väärinkäsityksiltä ei olla vältytty.

        No, sehän on vain elämää...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mutta silti minun täytynee ostaa sinulle lahjaksi pujis-pirpana-pujis sanakirja..

        Noh.. minä olen niin avoin ihminen, ettei minua tarvitse lueskella, silti väärinkäsityksiltä ei olla vältytty.

        No, sehän on vain elämää...

        Mutta viisarinäyttöni ei voi näyttää väärin


      • pujotteIija kirjoitti:

        Mutta viisarinäyttöni ei voi näyttää väärin

        Hmm..jaa-a siihen olen hyvinkin tyytyväinen. Mitä suurimmassa määrin. Kyllä sinä sen tiedät .. sanomattakin.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hmm..jaa-a siihen olen hyvinkin tyytyväinen. Mitä suurimmassa määrin. Kyllä sinä sen tiedät .. sanomattakin.

        Tiedän toki.

        Mielestäni riittää kun lukee toista kuin puoliksi avointa kirjaa


      • pujotteIija kirjoitti:

        Tiedän toki.

        Mielestäni riittää kun lukee toista kuin puoliksi avointa kirjaa

        Sopii mulle. Mä tosin tarvitsisin suomennoksen sinuun..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sopii mulle. Mä tosin tarvitsisin suomennoksen sinuun..

        No....olen sinun :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        No....olen sinun :D

        Tuossahan se oleellinen tulikin.. =)


    • Anonyymi

      Omaa anonyymia minääni. Tuskin myydyin painos, kun tehty vaan yks.

    • Viinamiestä. Se on hyvin lyhyt teos. Viina, baarit ja naiset. 😁

      • Tässä oot oikeessa ja jos tuosta teoksesta on vähänkin poikkeva juttu, niin se ei silloin ole oikea Viinamies tai aika harvoin on.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Tässä oot oikeessa ja jos tuosta teoksesta on vähänkin poikkeva juttu, niin se ei silloin ole oikea Viinamies tai aika harvoin on.

        Viinamies on tuttu ja ennalta-arvattava tyyppii. Täysin yllätyksetön. Muut kaksoisolennot ovat halpoja kopioita. 😆


      • tosi.typy kirjoitti:

        Viinamies on tuttu ja ennalta-arvattava tyyppii. Täysin yllätyksetön. Muut kaksoisolennot ovat halpoja kopioita. 😆

        Originaali Viinamies ei yllätä sanomisillaan. Kopiot ovat hauskempia, koska heillä jutut ovat monipuolisempia.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Originaali Viinamies ei yllätä sanomisillaan. Kopiot ovat hauskempia, koska heillä jutut ovat monipuolisempia.

        Kopioilla lähtee jutut rönsyilemään enemmän. Ne ovat helpomin tunnistettavissa. 😁


      • tosi.typy kirjoitti:

        Kopioilla lähtee jutut rönsyilemään enemmän. Ne ovat helpomin tunnistettavissa. 😁

        Juu niin kuin Buddylove ja minä =D =D Tosin mulla oli vaan se yks juttu, jossa viinamiehet juo lasolia ja muuta sillan alla ja ratojen varsilla ja tapaavat naisiakin noissa paikoissa sekä huoltoasemilla.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Juu niin kuin Buddylove ja minä =D =D Tosin mulla oli vaan se yks juttu, jossa viinamiehet juo lasolia ja muuta sillan alla ja ratojen varsilla ja tapaavat naisiakin noissa paikoissa sekä huoltoasemilla.

        Heh! Hauskoja ne ovat. Palstahuumori ei petä. 😂


      • tsop tsop turha mua on yrittää tunkee samaan pakettiin kenenkään kanssa.
        Valitsen itse oman pakettini keneen yhdyn, ei kun yhdistyn..


    • Luin Harmaaritaria kuin avointa kirjaa sitten se joutui teltta, metsäretkelle ja tuli takaisin sen sivu unohtanut ja kirjoittanut ja pisareita sivujen päälle tippui ja muuttui sumeaksi teksti. Eikä enää löytynyt sitä yhteistä säveltä vaan sen oli kuin kirjoittanut joku toinen.

      https://youtu.be/Y6nypZLLqz4?si=hkmxb6VsRq8D2ym_

    • Anonyymi

      Ehkä sinua, Gentsu.

      • Anonyymi

        Narsku-Genio on 🤮


    • Tuota 33-vuotiasta, ketä uhkaa keski-iän kriisi 😄

      • Siinä on kyllä 33-vuotiaalla niin paatoksellista, luovuttaneen tuskaa. Hehe! Ei tuo poloinen ymmärrä, että monilla elämä vasta alkaa neljäkymppisenä. 😆


      • tosi.typy kirjoitti:

        Siinä on kyllä 33-vuotiaalla niin paatoksellista, luovuttaneen tuskaa. Hehe! Ei tuo poloinen ymmärrä, että monilla elämä vasta alkaa neljäkymppisenä. 😆

        Nimenomaan 😄 Ja tästä puhuu kokemuksen syvä rintaääni 💪


      • Xena-183 kirjoitti:

        Nimenomaan 😄 Ja tästä puhuu kokemuksen syvä rintaääni 💪

        Jep! Oikea kysymys kuuluu: Neljänkympin ikä, uhka, vai mahdollisuus? 😂


      • tosi.typy kirjoitti:

        Jep! Oikea kysymys kuuluu: Neljänkympin ikä, uhka, vai mahdollisuus? 😂

        Itse asiassa, hänen kannattaisi jopa haikailla sitä neljänkympin rajapyykin ylittämistä ja suunnitella mitä kaikkea hän silloin voisi saavuttaa 😍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Itse asiassa, hänen kannattaisi jopa haikailla sitä neljänkympin rajapyykin ylittämistä ja suunnitella mitä kaikkea hän silloin voisi saavuttaa 😍

        Kun etukäteen suunnittelee asioita, eikä vaan istu kotona voivottelemassa, tuo neljänkympin rajapyykin ylittäminen voi olla parasta, mitä elämässä on tapahtunut.
        Siihen voi itse myös vaikuttaa, vaikka terveellisellä ja positiivisella elämänasenteella. 😊


      • tosi.typy kirjoitti:

        Kun etukäteen suunnittelee asioita, eikä vaan istu kotona voivottelemassa, tuo neljänkympin rajapyykin ylittäminen voi olla parasta, mitä elämässä on tapahtunut.
        Siihen voi itse myös vaikuttaa, vaikka terveellisellä ja positiivisella elämänasenteella. 😊

        Juuri näin, tosi.typy 👍
        Eikä silloin ahdista niin paljon jokin asia, mitä hänellä ei ole nyt. - Aina kannattaa haaveilla, suunnitella ja pyrkiä johdonmukaisesti kohti tavoitteitaan. 😊


      • Xena-183 kirjoitti:

        Juuri näin, tosi.typy 👍
        Eikä silloin ahdista niin paljon jokin asia, mitä hänellä ei ole nyt. - Aina kannattaa haaveilla, suunnitella ja pyrkiä johdonmukaisesti kohti tavoitteitaan. 😊

        Kyllä! Näin me ikinuoret toimimme. 😊🌸
        Tulevat rajapyykit eivät huoleta, kunhan terveyttä vaan riittää. 😄


      • No voi hyvänen aika mitä puppua.. 🙄


    • En ketään, kaikkein vähiten itseäni.

      • Elä tuollain murehdi, olet oikeassa että tykkään tutkija urasta.😅


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Elä tuollain murehdi, olet oikeassa että tykkään tutkija urasta.😅

        Kouluja käymätön ei tutkijaksi pääse.

        Rosen ukko


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kouluja käymätön ei tutkijaksi pääse.

        Rosen ukko

        Niihän se on, tykkään tutkija urasta ja olen vain koti-Äiti, en tutkija ja kouluttamaton. Vastasin edellisen keskustelun mukaan. Elä ole huolissa varmasti ymmärsi.


      • Äläs nyt vähättele. Oletan sinun tuntevan parhaiten suurimman osan palstalaisista. Ainakin heidän ominaisuutensa ja luonteenlaatunsa jo pelkkien keskustelujen perusteella.
        Sinulla on vankka kokemus palstalta ja kirjoittajista.


      • valtakunta kirjoitti:

        Elä tuollain murehdi, olet oikeassa että tykkään tutkija urasta.😅

        En minä murehdi, kunhan vain totesin tilanteen. En osaa lukea täällä ihmisiä merkkijonojen takaa, mutta sen olen jo ajat sitten ymmärtänyt ja hyväksynyt. Kaikki palstalaiset ovat minulle vain merkkijonoja, noin periaatteessa. Kunnes ehkä tapaa jonkun oikeasti.


      • tosi.typy kirjoitti:

        Äläs nyt vähättele. Oletan sinun tuntevan parhaiten suurimman osan palstalaisista. Ainakin heidän ominaisuutensa ja luonteenlaatunsa jo pelkkien keskustelujen perusteella.
        Sinulla on vankka kokemus palstalta ja kirjoittajista.

        Mahdollisesti tunnen suurimman osan palstahahmoista, mutta se ei ole sama asia kuin tuntea ne palstalaiset, se on tullut havaittua jo monen monta kertaa. Aniharva on IRL samanlainen kuin palstalla (palstahahmonaan) ja yleensä eroavaisuudet ovat selkeitä, ei mitään pieniä nyansseja. Toki perusluonne täsmää, se ei nähdäkseni olennaisesti eroa, ei ainakaan niiden osalta jotka olen tavannut vähintään pariin kertaan niin, että saa oikeasti jonkinlaisen tuntuman persoonaan.

        On hyvin mielenkiintoista, miten ihmiset omaksuvat jonkinlaisen roolin palstalla ja ainoa mikä siinä itseäni närästää, on se etten näe tuota asiaa itsestäni, en ensinkään tiedosta millainen hahmoni on suhteessa siihen millainen olen IRL. Mutta ehkä sen kuuluukin olla niin, saa olla armollisesti itselleen sokea.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mahdollisesti tunnen suurimman osan palstahahmoista, mutta se ei ole sama asia kuin tuntea ne palstalaiset, se on tullut havaittua jo monen monta kertaa. Aniharva on IRL samanlainen kuin palstalla (palstahahmonaan) ja yleensä eroavaisuudet ovat selkeitä, ei mitään pieniä nyansseja. Toki perusluonne täsmää, se ei nähdäkseni olennaisesti eroa, ei ainakaan niiden osalta jotka olen tavannut vähintään pariin kertaan niin, että saa oikeasti jonkinlaisen tuntuman persoonaan.

        On hyvin mielenkiintoista, miten ihmiset omaksuvat jonkinlaisen roolin palstalla ja ainoa mikä siinä itseäni närästää, on se etten näe tuota asiaa itsestäni, en ensinkään tiedosta millainen hahmoni on suhteessa siihen millainen olen IRL. Mutta ehkä sen kuuluukin olla niin, saa olla armollisesti itselleen sokea.

        Ilmeisesti kaikilla on tarvetta verhota se syvin minänsä ja täällä palstahahmo toimii panssarina. Kukaan ei halua olla avoimesti haavoittuvainen ja herkkä. Se on osa sisäänrakennettua puolustusmekanismia. Jopa sinulla. Täysin ymmärrettävää.

        Tuossa aikaisemmin tarkoitin, että sinulla on kokemusta näiltä palstoilta jo pitemmältä ajalta ja tunnet täällä kirjoittajat, tosin nimimerkin kautta, mutta kuitenkin. Tiedät heidän tyylinsä ja ärsytyskynnyksensä. Vaikka olemme kaikki täällä tavallaan anonyymejä, sinulla on silti ollut vuosien varrella mahdollisuus analysoida eri nimimerkkejä ja kirjoitustyylejä. Tektin takana oleva henkilo saattaa joskus paljastaa jotain herkkää itsestään, ehkä huomaamatta, ehkä tarkoituksella. Uskon, että sinä huomaat sen varmasti ja tunnistat kirjoittajan, jopa anonyymit.
        Itse en ole niin hoksaavainen. Minun on vaikea tunnistaa, jos joku imitoi jotain toista kirjoittajaa. Olen helposti huijattavissa.

        Siksi sanoin tuolla aikaisemmin, ettet saa vähätellä itseäsi.


      • tosi.typy kirjoitti:

        Ilmeisesti kaikilla on tarvetta verhota se syvin minänsä ja täällä palstahahmo toimii panssarina. Kukaan ei halua olla avoimesti haavoittuvainen ja herkkä. Se on osa sisäänrakennettua puolustusmekanismia. Jopa sinulla. Täysin ymmärrettävää.

        Tuossa aikaisemmin tarkoitin, että sinulla on kokemusta näiltä palstoilta jo pitemmältä ajalta ja tunnet täällä kirjoittajat, tosin nimimerkin kautta, mutta kuitenkin. Tiedät heidän tyylinsä ja ärsytyskynnyksensä. Vaikka olemme kaikki täällä tavallaan anonyymejä, sinulla on silti ollut vuosien varrella mahdollisuus analysoida eri nimimerkkejä ja kirjoitustyylejä. Tektin takana oleva henkilo saattaa joskus paljastaa jotain herkkää itsestään, ehkä huomaamatta, ehkä tarkoituksella. Uskon, että sinä huomaat sen varmasti ja tunnistat kirjoittajan, jopa anonyymit.
        Itse en ole niin hoksaavainen. Minun on vaikea tunnistaa, jos joku imitoi jotain toista kirjoittajaa. Olen helposti huijattavissa.

        Siksi sanoin tuolla aikaisemmin, ettet saa vähätellä itseäsi.

        Juups, kyllä tämä on hyvä haarniska tai naamio, miten vain. Vaikken niin välitä, niin en kuitenkaan haluaisi palstan kaltaisessa paikassa kuljeskella alastomana. IRL, ei mitään ongelmaa, kun ei ole mitään jemmattavaa. Ja silloinkin aina jotain pientä pitää itsellään. Ihmiselämää vain...

        En oikeastaan toimi kuvaamallasi tavalla. En analysoi kirjoittajia, enkä suoranaisesti välitä ottaako joku nokkiinsa sanomisistaan, vaikka koitankin välttää muiden hahmojen suoraa loukkaamista mikäli tiedän että voisin jollain kommentilla loukata. Jos kokee voivansa loukata hahmoa, on syytä miettiä kommenttiaan uudelleen, asiat voi esittää niin monin eri tavoin.

        Ja ei, en tunnista anonyymejä, en ensimmäistäkään. Paitsi Jasun aika usein. Kaikki muut ovat itselleni ihan arvoitus, enkä edes yritä tunnistaa anonyymejä kirjoitustyylin perusteella, se on enemmän kuin hukkaan heitettyä energiaa. Jos ei voida jutella tunnistettavasti, niin sitten on pakko hyväksyä että toinen tulee kohdelluksi yhtenä tuhansista. Ja nähtävästi se ärsyttää joitain anonyymejä, mikä on äärettömän absurdia.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mahdollisesti tunnen suurimman osan palstahahmoista, mutta se ei ole sama asia kuin tuntea ne palstalaiset, se on tullut havaittua jo monen monta kertaa. Aniharva on IRL samanlainen kuin palstalla (palstahahmonaan) ja yleensä eroavaisuudet ovat selkeitä, ei mitään pieniä nyansseja. Toki perusluonne täsmää, se ei nähdäkseni olennaisesti eroa, ei ainakaan niiden osalta jotka olen tavannut vähintään pariin kertaan niin, että saa oikeasti jonkinlaisen tuntuman persoonaan.

        On hyvin mielenkiintoista, miten ihmiset omaksuvat jonkinlaisen roolin palstalla ja ainoa mikä siinä itseäni närästää, on se etten näe tuota asiaa itsestäni, en ensinkään tiedosta millainen hahmoni on suhteessa siihen millainen olen IRL. Mutta ehkä sen kuuluukin olla niin, saa olla armollisesti itselleen sokea.

        No, itse en niin paljon poikkea livenä siitä millainen olen täällä S24:ssa. No, ehkä en ole ihan aina näin puhelias, mutta suurinpiirtein olen tällainen. Mulla ei ole mitään niin sanottua palstahahmoa. Tai sitten olen minäkin vain sokea itselleni ja en tajua olevani jokin hahmo täällä netissä =D =D


      • randombypasser kirjoitti:

        En minä murehdi, kunhan vain totesin tilanteen. En osaa lukea täällä ihmisiä merkkijonojen takaa, mutta sen olen jo ajat sitten ymmärtänyt ja hyväksynyt. Kaikki palstalaiset ovat minulle vain merkkijonoja, noin periaatteessa. Kunnes ehkä tapaa jonkun oikeasti.

        Minuthan olisi voinut vahingossa sinäkin tavata mutta sinäänsä eristyislapsen ongelmien takia ei edes tärkeän asian puolesta edes itse päässyt, edes minulle tärkeät ihmiset tavannut minua ne olisikin ollut ensimmäiset netistä mutta tärkeän asian puolesta. Kutsuinhan sinut ainoana siihen palstalta ja he jotka näkivät sen. Minun kaltaisia ihmisiä ne oli yhdessä nostettu hyvän asian puolesta. Silkitin asia ei saanut mainostusta ja ihmiset eivät käytä suojia. Olen surullinen kun asioita vähätellään eikä näin ollen edes haluta ymmärtää sitä asiaa joku ilmoittaa sen valheen läpitte miten se asia vaikuttaa tämmöinen ihminen joka pelkää ympärillä olevia ihmisiä ei ajatukset saa nostetta esim ”keisarilla ei vaatteita” ihmiset ajattelevat ettei se auta tai sitten ne ovat vain hyvin itsekkäitä luopumaan mukavuudesta muiden takia tai kun esim maskinkäyttäjiä ihan suoranaisesti keskusteluuissa jhaukuttu. Sitten ei kiinnostanut enää henkilöt, jos eivät itse ole aktiivisia, joilla ei ole halua edes suojella ihmisiä vain pistämällä sen FFP2 kasvoihin vaikka massa ei näin tekisikään. Ihan vaan ymmärtääkseen asian laidan olla luopumatta toivosta ajatukseen ” kun kukaan muukaa ei käytä.”


        Erittäin vain fiksut ja empaattiset ihmiset jotka käyttävät ja kestävät sen pienen stressin olla erilainen hyvän asian puolesta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minuthan olisi voinut vahingossa sinäkin tavata mutta sinäänsä eristyislapsen ongelmien takia ei edes tärkeän asian puolesta edes itse päässyt, edes minulle tärkeät ihmiset tavannut minua ne olisikin ollut ensimmäiset netistä mutta tärkeän asian puolesta. Kutsuinhan sinut ainoana siihen palstalta ja he jotka näkivät sen. Minun kaltaisia ihmisiä ne oli yhdessä nostettu hyvän asian puolesta. Silkitin asia ei saanut mainostusta ja ihmiset eivät käytä suojia. Olen surullinen kun asioita vähätellään eikä näin ollen edes haluta ymmärtää sitä asiaa joku ilmoittaa sen valheen läpitte miten se asia vaikuttaa tämmöinen ihminen joka pelkää ympärillä olevia ihmisiä ei ajatukset saa nostetta esim ”keisarilla ei vaatteita” ihmiset ajattelevat ettei se auta tai sitten ne ovat vain hyvin itsekkäitä luopumaan mukavuudesta muiden takia tai kun esim maskinkäyttäjiä ihan suoranaisesti keskusteluuissa jhaukuttu. Sitten ei kiinnostanut enää henkilöt, jos eivät itse ole aktiivisia, joilla ei ole halua edes suojella ihmisiä vain pistämällä sen FFP2 kasvoihin vaikka massa ei näin tekisikään. Ihan vaan ymmärtääkseen asian laidan olla luopumatta toivosta ajatukseen ” kun kukaan muukaa ei käytä.”


        Erittäin vain fiksut ja empaattiset ihmiset jotka käyttävät ja kestävät sen pienen stressin olla erilainen hyvän asian puolesta.

        Eli siis ihmiset uskovat valheen ettei toimi, mutta kukaan ei kerro äänekkäästi toimivat.(tähän keisarilla ei ole vaatteita on rinnastin tarinan)


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Niihän se on, tykkään tutkija urasta ja olen vain koti-Äiti, en tutkija ja kouluttamaton. Vastasin edellisen keskustelun mukaan. Elä ole huolissa varmasti ymmärsi.

        Voisit opetella ilmaisemaan itseäsi paremmin, vaikka oletkin kouluja käymätön.
        Ilmaus "tykkään tutkija urasta" ei ole relevantti, koska et ole tutkija.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Mahdollisesti tunnen suurimman osan palstahahmoista, mutta se ei ole sama asia kuin tuntea ne palstalaiset, se on tullut havaittua jo monen monta kertaa. Aniharva on IRL samanlainen kuin palstalla (palstahahmonaan) ja yleensä eroavaisuudet ovat selkeitä, ei mitään pieniä nyansseja. Toki perusluonne täsmää, se ei nähdäkseni olennaisesti eroa, ei ainakaan niiden osalta jotka olen tavannut vähintään pariin kertaan niin, että saa oikeasti jonkinlaisen tuntuman persoonaan.

        On hyvin mielenkiintoista, miten ihmiset omaksuvat jonkinlaisen roolin palstalla ja ainoa mikä siinä itseäni närästää, on se etten näe tuota asiaa itsestäni, en ensinkään tiedosta millainen hahmoni on suhteessa siihen millainen olen IRL. Mutta ehkä sen kuuluukin olla niin, saa olla armollisesti itselleen sokea.

        En sanoisi palstalaisten vetävän jotain palstaroolia. Kuten sinäkin myös me muut vain kirjoitamme tänne kukin omalla tavallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisit opetella ilmaisemaan itseäsi paremmin, vaikka oletkin kouluja käymätön.
        Ilmaus "tykkään tutkija urasta" ei ole relevantti, koska et ole tutkija.

        Teen tutkimuksia vaikka en ole työssä.🥰 eli tykkää tutkijan tehtäviä vaikka minulla ei siihen ole koulutusta minulla se on luontaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisit opetella ilmaisemaan itseäsi paremmin, vaikka oletkin kouluja käymätön.
        Ilmaus "tykkään tutkija urasta" ei ole relevantti, koska et ole tutkija.

        Eli siis pitäisi sanoa oikeammin tykkään” tukia kuin tutkija.”


      • valtakunta kirjoitti:

        Eli siis pitäisi sanoa oikeammin tykkään” tukia kuin tutkija.”

        Eli lyhemmin sanottuna oikein” tykkään tutkia kuin tutkija”
        Eli se varmaan kerrottu oikeammin ja lyhyemmin. Luontaiset edut siihen. 😅


      • valtakunta kirjoitti:

        Eli lyhemmin sanottuna oikein” tykkään tutkia kuin tutkija”
        Eli se varmaan kerrottu oikeammin ja lyhyemmin. Luontaiset edut siihen. 😅

        Eli olen luontainen asiantuntija. 🥰


      • valtakunta kirjoitti:

        Eli olen luontainen asiantuntija. 🥰

        Ja tykkää tutkijan urasta vaikka en itse ole tutkija ammattinimeltä. Näinkö oli vielä paremmin sanottu. Ehkä ongelma lukijassa että minun pitäisi joka asia selvittää kädestä kiinni. mitä tarkoitan jo minua lukeneet tietävät etten ole kouluttautunut kyseinen asia ei ole mikään uusi tieto.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ja tykkää tutkijan urasta vaikka en itse ole tutkija ammattinimeltä. Näinkö oli vielä paremmin sanottu. Ehkä ongelma lukijassa että minun pitäisi joka asia selvittää kädestä kiinni. mitä tarkoitan jo minua lukeneet tietävät etten ole kouluttautunut kyseinen asia ei ole mikään uusi tieto.

        Aika jännä juttu kuitenkin kaikki uskoisi luontaisten kykyjeni takia minua tutkijaksi .🥰 minua turha syyttää sellaisesta asiasta etten informoida omasta elämästäni tarpeeksi tarkkaan kuin kädestä pitäen. sen vuoksi on kunnianloukkaus levittää perättömiä tietoja minusta. Vaikka minulla korkea älykkyys, olen vain kouluttautumaton raskaan elämän takia. Eikä se helpota lapset on elämäni onni, ne on kaikki miksi jaksan tutkija asioita ja kuntouttaa lukea myös kokeilla eri tekniikoita.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mahdollisesti tunnen suurimman osan palstahahmoista, mutta se ei ole sama asia kuin tuntea ne palstalaiset, se on tullut havaittua jo monen monta kertaa. Aniharva on IRL samanlainen kuin palstalla (palstahahmonaan) ja yleensä eroavaisuudet ovat selkeitä, ei mitään pieniä nyansseja. Toki perusluonne täsmää, se ei nähdäkseni olennaisesti eroa, ei ainakaan niiden osalta jotka olen tavannut vähintään pariin kertaan niin, että saa oikeasti jonkinlaisen tuntuman persoonaan.

        On hyvin mielenkiintoista, miten ihmiset omaksuvat jonkinlaisen roolin palstalla ja ainoa mikä siinä itseäni närästää, on se etten näe tuota asiaa itsestäni, en ensinkään tiedosta millainen hahmoni on suhteessa siihen millainen olen IRL. Mutta ehkä sen kuuluukin olla niin, saa olla armollisesti itselleen sokea.

        Mä olen minä ihan tässä ja irl. En eroa palstalla olemukseltani ollenkaan. Ehkä jopa avaudun palstalla avoimemmin kuin irl, koska sen saa tehdä anonyymisti.

        Olen samanlainen töissäkin kuin täällä. Tosin työminäni pitää henkilökohtaiset asiat enimmiltään poissa työpaikalta. Työ on työtä, leikki leikkiä jne..


      • valtakunta kirjoitti:

        Aika jännä juttu kuitenkin kaikki uskoisi luontaisten kykyjeni takia minua tutkijaksi .🥰 minua turha syyttää sellaisesta asiasta etten informoida omasta elämästäni tarpeeksi tarkkaan kuin kädestä pitäen. sen vuoksi on kunnianloukkaus levittää perättömiä tietoja minusta. Vaikka minulla korkea älykkyys, olen vain kouluttautumaton raskaan elämän takia. Eikä se helpota lapset on elämäni onni, ne on kaikki miksi jaksan tutkija asioita ja kuntouttaa lukea myös kokeilla eri tekniikoita.

        Osaan havainnoida ja keksiä ratkaisuja kun tiedän asioita paremmin pohjat, minä teen tietoa se minun luontainen kykyni. Näen kehitän ratkaisuja lopulta. 🥰
        Kuin on sanottu minusta olen visionääri hoksaa asioita luontaisesti. Sen vuoksi on harmi että taidot menee hukkaan.


      • Norppa83 kirjoitti:

        No, itse en niin paljon poikkea livenä siitä millainen olen täällä S24:ssa. No, ehkä en ole ihan aina näin puhelias, mutta suurinpiirtein olen tällainen. Mulla ei ole mitään niin sanottua palstahahmoa. Tai sitten olen minäkin vain sokea itselleni ja en tajua olevani jokin hahmo täällä netissä =D =D

        Useimmilla on jossain määrin arkiminästä poikkeava rooli palstalla, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän, mutta ei tietenkään kaikilla, jotkut harvat ovat yhtä ja samaa kaikkialla.

        Tähän mennessä olen päässyt todistamaan vain Pirpanan olevan pilkulleen sama kuin palstallakin, kaikissa muissa on eriasteisia eroja, muttei mitään sinällään merkittävää.

        Oman itseni osalta en osaa sanoa yhtään, mutta luotan todennäköisyyksiin eli minullakin on jokin roolitus täällä. Tosin en sitäkään voi varsinaisesti sanoa, kun ihminen itse ei ole kovinkaan hyvä arvioimaan itseään objektiivisesti.


      • randombypasser kirjoitti:

        Useimmilla on jossain määrin arkiminästä poikkeava rooli palstalla, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän, mutta ei tietenkään kaikilla, jotkut harvat ovat yhtä ja samaa kaikkialla.

        Tähän mennessä olen päässyt todistamaan vain Pirpanan olevan pilkulleen sama kuin palstallakin, kaikissa muissa on eriasteisia eroja, muttei mitään sinällään merkittävää.

        Oman itseni osalta en osaa sanoa yhtään, mutta luotan todennäköisyyksiin eli minullakin on jokin roolitus täällä. Tosin en sitäkään voi varsinaisesti sanoa, kun ihminen itse ei ole kovinkaan hyvä arvioimaan itseään objektiivisesti.

        Ehkä voin olla hieman puheliaampi näin kirjoittaessa ja sanoa vähän enemmän asioita kuin puhuessa ja ehkä hieman enemmän heittää huulta, mutta muuten olen kyllä tietääkseni melko lailla samantyyppinen kuin livenäkin.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Teen tutkimuksia vaikka en ole työssä.🥰 eli tykkää tutkijan tehtäviä vaikka minulla ei siihen ole koulutusta minulla se on luontaista.

        Jos ollaan tarkkoja, se että lukee asioista ja vetää niistä johtopäätöksiä (oikein tai väärin) ei ole vielä tutkimusta nähnytkään. Jos kaikesta lukemastaan kirjoittaa 40-100 sivuisen tutkielman, se vastaa lähinnä itse opintojen (4-6v) kanssa opinnäytetyötä. Sen jälkeen ei vielä voi kutsua itseään tutkijaksi vaan valmistuneeksi. Tutkijan koulutus on toinen yhtä pitkä täysin uusi ja syvempi tutkinto tuon edellisen ja se sisältää lähes kaikilla aloilla myös omaa oikeaa tutkimusta. Sen jälkeen ollaan vasta aloittelevia tutkijoita. Asioihin perehtyminen ei ole vielä tutkimusta.

        Vaikka lääketieteellinen tutkimus tehdään soluilla, koe-eläimillä ja kliiniset kokeet vapaaehtoisilla ihmisillä. Tulokset mitataan ihan konkreettisesti labrassa tehtävillä mittauksilla esim. yhdistämällä tuloksia genetiikasta, aineenvaihduntatuotteiden pitoisuuksien muutoksista, energia-aineen vaihduntaa, perinteisistä labrakokeista, kuvantamisestayms. Tutkimuksissa on aina joku hypoteesi, jota testataan käytännössä. Oma mielipide tai yksittäinen havainto ei tulos. Tuloksissa verrataan eri ryhmiä keskenään ja tuloksen pitää kestää tilastollinen tarkastelu (merkittävä ero) esim. 12-30 koronaa sairastanutta hiirtä keuhkojen ja aivojen muutokset verrattuna terveisiin hiiriin + paljon muita mittauksia tukena.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mä olen minä ihan tässä ja irl. En eroa palstalla olemukseltani ollenkaan. Ehkä jopa avaudun palstalla avoimemmin kuin irl, koska sen saa tehdä anonyymisti.

        Olen samanlainen töissäkin kuin täällä. Tosin työminäni pitää henkilökohtaiset asiat enimmiltään poissa työpaikalta. Työ on työtä, leikki leikkiä jne..

        Teit juuri kehäpäätelmän, joka kumoaa itsensä, kumoaa siis väittämäsi siitä, että olet kaikkialla aina samanlainen:

        "En eroa palstalla olemukseltani ollenkaan. Ehkä jopa avaudun palstalla avoimemmin kuin irl"

        Eli mahdollisesti olet IRL sulkeutuneempi kuin palstalla, koska IRL olet siinä omana itsenäsi, omilla kasvoillasi alastomana, toisen ihmisen edessä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ollaan tarkkoja, se että lukee asioista ja vetää niistä johtopäätöksiä (oikein tai väärin) ei ole vielä tutkimusta nähnytkään. Jos kaikesta lukemastaan kirjoittaa 40-100 sivuisen tutkielman, se vastaa lähinnä itse opintojen (4-6v) kanssa opinnäytetyötä. Sen jälkeen ei vielä voi kutsua itseään tutkijaksi vaan valmistuneeksi. Tutkijan koulutus on toinen yhtä pitkä täysin uusi ja syvempi tutkinto tuon edellisen ja se sisältää lähes kaikilla aloilla myös omaa oikeaa tutkimusta. Sen jälkeen ollaan vasta aloittelevia tutkijoita. Asioihin perehtyminen ei ole vielä tutkimusta.

        Vaikka lääketieteellinen tutkimus tehdään soluilla, koe-eläimillä ja kliiniset kokeet vapaaehtoisilla ihmisillä. Tulokset mitataan ihan konkreettisesti labrassa tehtävillä mittauksilla esim. yhdistämällä tuloksia genetiikasta, aineenvaihduntatuotteiden pitoisuuksien muutoksista, energia-aineen vaihduntaa, perinteisistä labrakokeista, kuvantamisestayms. Tutkimuksissa on aina joku hypoteesi, jota testataan käytännössä. Oma mielipide tai yksittäinen havainto ei tulos. Tuloksissa verrataan eri ryhmiä keskenään ja tuloksen pitää kestää tilastollinen tarkastelu (merkittävä ero) esim. 12-30 koronaa sairastanutta hiirtä keuhkojen ja aivojen muutokset verrattuna terveisiin hiiriin paljon muita mittauksia tukena.

        Joillain on tuuria ja pääsevät tekemään oikeaa tutkimusta jo varhain:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009734397.html

        Olen muuten joskus muinoin käynyt tuolla kiihdytinlabrassa.


      • randombypasser kirjoitti:

        Teit juuri kehäpäätelmän, joka kumoaa itsensä, kumoaa siis väittämäsi siitä, että olet kaikkialla aina samanlainen:

        "En eroa palstalla olemukseltani ollenkaan. Ehkä jopa avaudun palstalla avoimemmin kuin irl"

        Eli mahdollisesti olet IRL sulkeutuneempi kuin palstalla, koska IRL olet siinä omana itsenäsi, omilla kasvoillasi alastomana, toisen ihmisen edessä

        Totta.. olet ihan oikeassa.

        Olen irl sulkeutuneempi. En kailota asioitani kaikelle kansalle. Lähinnä akattelen, että ketä oikeasti kiinnostaa..

        Eipä täälläkään ketään varmaan kiinnosta mun jutut, mutta lähtökohtaisesti täällä palstalla ollaan keskustelemassa asioista, eikä jurottamassa tuppisuuna.


      • buddy-love kirjoitti:

        Joillain on tuuria ja pääsevät tekemään oikeaa tutkimusta jo varhain:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009734397.html

        Olen muuten joskus muinoin käynyt tuolla kiihdytinlabrassa.

        On tullut kyllä itse käytyä monta kertaa kiihdytinlabrassa. Tein kerran jotain analyysiä liittyen ionisuihkun penetraatioon eri materiaaleissa yhteen laboratoriotyöhön. Samasta kokeesta mistä sain datani, tehtiin myös tieteellinen julkaisu, mutta en ollut siinä mukana, tein vain näitä analyysejä omin päin työhöni.

        Ainakin fysiikassa tehdään jo perusopinnoissa (maisterin tutkinto) niin paljon raportteja ja tilastollisia analyysejä eri laboratoriotöistä, että se on jo harjoittelua tutkijan työtä varten.

        Välillä tieteen taso on kuitenkin vähän niin ja näin, vaikka sitä tutkimusta on ollut johtamassa joku professori. Esim. omassa gradussani jouduin lopulta osoittamaan että ne yleisesti käytössä olevat menetelmät joita käytin, johtavat osittain virheellisiin lopputuloksiin. Ja niitä virheellisiä tutkimuksia löytyy varmaan jonkin verran maailmalla, joissa on samat ongelmat mitä itse havaitsin. En kuitenkaan usko että tähän tulee muutosta, koska työni ei ole julkaistu missään arvostetussa tiedelehdessä. Sain siitä kuitenkin hyvän arvosanan.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        On tullut kyllä itse käytyä monta kertaa kiihdytinlabrassa. Tein kerran jotain analyysiä liittyen ionisuihkun penetraatioon eri materiaaleissa yhteen laboratoriotyöhön. Samasta kokeesta mistä sain datani, tehtiin myös tieteellinen julkaisu, mutta en ollut siinä mukana, tein vain näitä analyysejä omin päin työhöni.

        Ainakin fysiikassa tehdään jo perusopinnoissa (maisterin tutkinto) niin paljon raportteja ja tilastollisia analyysejä eri laboratoriotöistä, että se on jo harjoittelua tutkijan työtä varten.

        Välillä tieteen taso on kuitenkin vähän niin ja näin, vaikka sitä tutkimusta on ollut johtamassa joku professori. Esim. omassa gradussani jouduin lopulta osoittamaan että ne yleisesti käytössä olevat menetelmät joita käytin, johtavat osittain virheellisiin lopputuloksiin. Ja niitä virheellisiä tutkimuksia löytyy varmaan jonkin verran maailmalla, joissa on samat ongelmat mitä itse havaitsin. En kuitenkaan usko että tähän tulee muutosta, koska työni ei ole julkaistu missään arvostetussa tiedelehdessä. Sain siitä kuitenkin hyvän arvosanan.

        Yleensä tieteellinen kontributio artikkeliin tulee, jos on oleellisesti osallistunut tutkimukseen. Jos taas tekee vaikka ”rutiiniksi ” laskettavia mittauksia, johon artikkeli perustuu, on oikeampi tapa kiittää työntekijää kiitoksissa. Hyvin iso osa opiskelijoiden ja teknisen henkilökunnan tekemästä työstä on tälläistä. Se on osallistumista, muttei riitä tieteelliseen kontributioon. Toki eri paikoissa tämä raja määritellään vähän eri tavalla ja osallisuuden kriteeri vaihtelee tutkimusryhmästä toiseen. Moni lehti vaatii myös luettelon mihin kukin on osallistunut.

        On myös tutkimusryhmiä, missä julkaisuja tehdään jo ennen valmistumista ja se tietysti lyhentää väitöskirjaan kuluvaa aikaa.


      • m36-intj kirjoitti:

        On tullut kyllä itse käytyä monta kertaa kiihdytinlabrassa. Tein kerran jotain analyysiä liittyen ionisuihkun penetraatioon eri materiaaleissa yhteen laboratoriotyöhön. Samasta kokeesta mistä sain datani, tehtiin myös tieteellinen julkaisu, mutta en ollut siinä mukana, tein vain näitä analyysejä omin päin työhöni.

        Ainakin fysiikassa tehdään jo perusopinnoissa (maisterin tutkinto) niin paljon raportteja ja tilastollisia analyysejä eri laboratoriotöistä, että se on jo harjoittelua tutkijan työtä varten.

        Välillä tieteen taso on kuitenkin vähän niin ja näin, vaikka sitä tutkimusta on ollut johtamassa joku professori. Esim. omassa gradussani jouduin lopulta osoittamaan että ne yleisesti käytössä olevat menetelmät joita käytin, johtavat osittain virheellisiin lopputuloksiin. Ja niitä virheellisiä tutkimuksia löytyy varmaan jonkin verran maailmalla, joissa on samat ongelmat mitä itse havaitsin. En kuitenkaan usko että tähän tulee muutosta, koska työni ei ole julkaistu missään arvostetussa tiedelehdessä. Sain siitä kuitenkin hyvän arvosanan.

        Minulla on muinaisuudessa osallisuus yhteen kongressijulkaisuun ja olisi voinut olla enemmänkin, mutta vaihdoin tutkimusalaa.
        (ja graduni yhteydessä totesin, että proffani, eikä myöskään apulaisproffani kumpikaan ymmärrä tilastotiedettä ja meille tuli kinaa siitä miten tuloksiani voi käsitellä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä tieteellinen kontributio artikkeliin tulee, jos on oleellisesti osallistunut tutkimukseen. Jos taas tekee vaikka ”rutiiniksi ” laskettavia mittauksia, johon artikkeli perustuu, on oikeampi tapa kiittää työntekijää kiitoksissa. Hyvin iso osa opiskelijoiden ja teknisen henkilökunnan tekemästä työstä on tälläistä. Se on osallistumista, muttei riitä tieteelliseen kontributioon. Toki eri paikoissa tämä raja määritellään vähän eri tavalla ja osallisuuden kriteeri vaihtelee tutkimusryhmästä toiseen. Moni lehti vaatii myös luettelon mihin kukin on osallistunut.

        On myös tutkimusryhmiä, missä julkaisuja tehdään jo ennen valmistumista ja se tietysti lyhentää väitöskirjaan kuluvaa aikaa.

        Itse olen toistaiseksi kolmen väitöskirjan kiitoksissa.


      • buddy-love kirjoitti:

        Minulla on muinaisuudessa osallisuus yhteen kongressijulkaisuun ja olisi voinut olla enemmänkin, mutta vaihdoin tutkimusalaa.
        (ja graduni yhteydessä totesin, että proffani, eikä myöskään apulaisproffani kumpikaan ymmärrä tilastotiedettä ja meille tuli kinaa siitä miten tuloksiani voi käsitellä)

        Kyllä, ja ne proffat voivat myös pettyä, kun osoitat että osa tutkimuksista mitä he ovat tehneet vuosien saatossa, voivat sisältää tiettyjä virheitä 😄.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        On tullut kyllä itse käytyä monta kertaa kiihdytinlabrassa. Tein kerran jotain analyysiä liittyen ionisuihkun penetraatioon eri materiaaleissa yhteen laboratoriotyöhön. Samasta kokeesta mistä sain datani, tehtiin myös tieteellinen julkaisu, mutta en ollut siinä mukana, tein vain näitä analyysejä omin päin työhöni.

        Ainakin fysiikassa tehdään jo perusopinnoissa (maisterin tutkinto) niin paljon raportteja ja tilastollisia analyysejä eri laboratoriotöistä, että se on jo harjoittelua tutkijan työtä varten.

        Välillä tieteen taso on kuitenkin vähän niin ja näin, vaikka sitä tutkimusta on ollut johtamassa joku professori. Esim. omassa gradussani jouduin lopulta osoittamaan että ne yleisesti käytössä olevat menetelmät joita käytin, johtavat osittain virheellisiin lopputuloksiin. Ja niitä virheellisiä tutkimuksia löytyy varmaan jonkin verran maailmalla, joissa on samat ongelmat mitä itse havaitsin. En kuitenkaan usko että tähän tulee muutosta, koska työni ei ole julkaistu missään arvostetussa tiedelehdessä. Sain siitä kuitenkin hyvän arvosanan.

        Sehän se jännä tutkimus olisi, jossa ei olisi virhelähteitä laisinkaan.

        Hymyilyttämään laittanee monia nämä teidän poikien avautumiset :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se jännä tutkimus olisi, jossa ei olisi virhelähteitä laisinkaan.

        Hymyilyttämään laittanee monia nämä teidän poikien avautumiset :)

        Nyt en siis tarkoita tilastollisia virheitä, vaan virheitä malleissa ja oletuksissa mitä on tehty tutkimuksissa. Se on johtanut vakaviin virheisiin lopputuloksissa. Pystyin tässä asiassa olemaan parempi kuin professorini, koska otin käyttöön yhden modernin analyysiohjelmiston (jolla sai todella tarkan kuvan analysoitavasta datasta), mitä hän ei näemmä koskaan viitsinyt tehdä. En nyt halua kertoa lähemmin mistä asiasta on kyse, ettei ketään tunnistettaisi.


      • m36-intj kirjoitti:

        Nyt en siis tarkoita tilastollisia virheitä, vaan virheitä malleissa ja oletuksissa mitä on tehty tutkimuksissa. Se on johtanut vakaviin virheisiin lopputuloksissa. Pystyin tässä asiassa olemaan parempi kuin professorini, koska otin käyttöön yhden modernin analyysiohjelmiston (jolla sai todella tarkan kuvan analysoitavasta datasta), mitä hän ei näemmä koskaan viitsinyt tehdä. En nyt halua kertoa lähemmin mistä asiasta on kyse, ettei ketään tunnistettaisi.

        Tutkijana voin sanoa, että professoreita ja tutkijoita on monenlaisia. Iso on huonoa, iso hyvää ja pieni osa loistavaa. Yhtään tutkimusta ei ole, tai ainakaan monta, jossa ei olisi jotain parannettavaa. Se onkin juuri tutkimuksen idea! Jotta tutkimus olisi merkittävää, pitää jäljestä tulla seuraavia tutkimuksia, jotka raportoi samaa ja samalla parantavat prosessia. Vaikka 2003 julkaistu tutkimus, johon kukaan tai muu kuin oma ryhmä viittaa, on käytännössä sellaista, jota ei ole voitu toistaa ja jonka luotettavuus on kyseenalainen.

        Jos professoria ei kiinnosta tutkimuksen parantaminen, on hän todennäköisesti on menettänyt intohimonsa tutkimukseen joko kokonaan tai väliaikaisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se jännä tutkimus olisi, jossa ei olisi virhelähteitä laisinkaan.

        Hymyilyttämään laittanee monia nämä teidän poikien avautumiset :)

        Matematiikan puolella todistuksissa ei ole virheitä.


      • m36-intj kirjoitti:

        Kyllä, ja ne proffat voivat myös pettyä, kun osoitat että osa tutkimuksista mitä he ovat tehneet vuosien saatossa, voivat sisältää tiettyjä virheitä 😄.

        Toinen suuttui kunnolla ja lähettivät minut tiedustelemaaan asiaa tilastoasiantuntijalta, joka oli samaa mieltä kanssani ja kun palasin tuon tiedon kanssa, niin olin kuulemma kysynyt väärin.
        :)
        Hankalaa kun ihminen ei tajua, ettei tajua.
        Minä puolestani en osannut selittää heille asiaa siltä puolelta, joka oli heille epäselvä, sillä he eivät kertoneet mitä eivät ymmärrä, vaan julistivat vain, että "noin ei voi tehdä".

        Vieläkin olen niihin ärsyyntynyt, vaikka tuosta on jo todella pitkä aika.


      • Citrinella kirjoitti:

        Tutkijana voin sanoa, että professoreita ja tutkijoita on monenlaisia. Iso on huonoa, iso hyvää ja pieni osa loistavaa. Yhtään tutkimusta ei ole, tai ainakaan monta, jossa ei olisi jotain parannettavaa. Se onkin juuri tutkimuksen idea! Jotta tutkimus olisi merkittävää, pitää jäljestä tulla seuraavia tutkimuksia, jotka raportoi samaa ja samalla parantavat prosessia. Vaikka 2003 julkaistu tutkimus, johon kukaan tai muu kuin oma ryhmä viittaa, on käytännössä sellaista, jota ei ole voitu toistaa ja jonka luotettavuus on kyseenalainen.

        Jos professoria ei kiinnosta tutkimuksen parantaminen, on hän todennäköisesti on menettänyt intohimonsa tutkimukseen joko kokonaan tai väliaikaisesti.

        Luin joskus erään artikkelin, jossa oltiin sitä mieltä, että kun yhä suurempi osa populaatiosta pistetään yliopistoon, niin siellä aiemmin viihtyneet hiukan erikoiset, mutta lahjakkaat "professorityypit" eivät enää halua olla yliopistoilla, sillä keskinkertaisuudet eivät ymmärrä, eivätkä siedä heitä ja siksi tulee sekalaista kitkaa ja syrjintää. Siirtyvät sitten muualle, eli yksityiselle puolelle, jossa sielläkään ei välttämättä ole mukavaa, mutta henki ehkä osin parempi.
        Omalla laitoksellani oli aikanani huono proffa (kehnot vuorovaikutustaidot kaikkiin suuntiin), sitten hyvä proffa (mukava ja realistinen) ja sen jälkeen taas huono proffa (edusti juuri sitä keskinkertaisuutta, mutta ei ymmärtänyt olevansa sellainen).


      • m36-intj kirjoitti:

        Kyllä, ja ne proffat voivat myös pettyä, kun osoitat että osa tutkimuksista mitä he ovat tehneet vuosien saatossa, voivat sisältää tiettyjä virheitä 😄.

        Nuo proffa ja kakkonen olivat tutkineet ihan eri asioita kuin minä ja olivat oikeastaan ihan vääriä arvioimaan tekemisiäni. Proffani alue varsinkin poikkesi niin paljon, että jos hän olisi ollut fiksu, niin olisi antanut arvioinnin sopivammalle. Kun hän luki sen ensimmäisen kerran, niin yksikään hänen kysymyksensä ei varsinaisesti osunut hommani ongelmakohtiin, eli hän ei havainnut niitä ja kysymykset olivat muutenkin kehnoja.
        Yritin saada eri arvioijat, mutta se sitten meni kuitenkin noin.
        (laitoksella tuntui olevan silloin jotain kummallista riitelyä useampien kesken ja se vaikutti kaikkeen)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Toinen suuttui kunnolla ja lähettivät minut tiedustelemaaan asiaa tilastoasiantuntijalta, joka oli samaa mieltä kanssani ja kun palasin tuon tiedon kanssa, niin olin kuulemma kysynyt väärin.
        :)
        Hankalaa kun ihminen ei tajua, ettei tajua.
        Minä puolestani en osannut selittää heille asiaa siltä puolelta, joka oli heille epäselvä, sillä he eivät kertoneet mitä eivät ymmärrä, vaan julistivat vain, että "noin ei voi tehdä".

        Vieläkin olen niihin ärsyyntynyt, vaikka tuosta on jo todella pitkä aika.

        Narsissit ne kukkii niin nätisti vaikka on kohta talvi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Narsissit ne kukkii niin nätisti vaikka on kohta talvi.

        Etkö ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka on väärässä, mutta ei suostu tajuamaan että on väärässä?


      • Citrinella kirjoitti:

        Tutkijana voin sanoa, että professoreita ja tutkijoita on monenlaisia. Iso on huonoa, iso hyvää ja pieni osa loistavaa. Yhtään tutkimusta ei ole, tai ainakaan monta, jossa ei olisi jotain parannettavaa. Se onkin juuri tutkimuksen idea! Jotta tutkimus olisi merkittävää, pitää jäljestä tulla seuraavia tutkimuksia, jotka raportoi samaa ja samalla parantavat prosessia. Vaikka 2003 julkaistu tutkimus, johon kukaan tai muu kuin oma ryhmä viittaa, on käytännössä sellaista, jota ei ole voitu toistaa ja jonka luotettavuus on kyseenalainen.

        Jos professoria ei kiinnosta tutkimuksen parantaminen, on hän todennäköisesti on menettänyt intohimonsa tutkimukseen joko kokonaan tai väliaikaisesti.

        Tuo professorini on julkaissut satoja tutkimuksia tähän mennessä (monet niistä ovat varmaan ihan hyviä), ja jotakin jää tuossa tahdissa väkisin huomaamatta. Huomaamani ongelmat olivat kuitenkin sen verran vakavia, että jäi vaan mieleen.


      • m36-intj kirjoitti:

        Tuo professorini on julkaissut satoja tutkimuksia tähän mennessä (monet niistä ovat varmaan ihan hyviä), ja jotakin jää tuossa tahdissa väkisin huomaamatta. Huomaamani ongelmat olivat kuitenkin sen verran vakavia, että jäi vaan mieleen.

        100-400 julkaisua on professorille aina tavallinen määrä. ainakin omalla alalla. Käsittääkseni tuo mainitsemasi tutkimusyksikkö on kovatasoinen (en välttämättä muista oikein). Usein tutkimuksen heikot kohdat on kohdissa, joka ei ole professorin tai tutkijan ihan ominta alaa vaan, jotka risteää alan kanssa. Juuri vaikka Buddyn mainitsema statistiikka tai mittauksiin liittyvöt asiat, tutkimuksissa, joiden pääpaino on substanssin tutkimuksessa eikä tutkimusmenetelmissä. Osa on niin lahjakkaita tosin, että ymmärtävät oman alan ulkopuolellekin ja vaikka itse teen töitä monitieteellisessä ja aika uudessa tutkimusryhmässä, jossa on 9 jäsentä, mutta josta löytyy 6 täysin erilaisen asian osaajaa. Siis erialojen asiantuntijat on tietoisesti koottu yhteen ja tekemään yhdessä töitä. Samalla jokainen oppii toisiltaan ja samalla laajentaa näkökulmaansa.

        Usein julkaisupainekin tekee sen, että jotain parannettavaa jää seuraavaankin juttuun ja jos jää munimaan ja hautomaan, juttu yleensä lähtee alta. Varsinkin tutkimuksen etunokassa on tyypillistä, että läpimurros on saatava kohtuullisessa ajassa ulos.


      • buddy-love kirjoitti:

        Nuo proffa ja kakkonen olivat tutkineet ihan eri asioita kuin minä ja olivat oikeastaan ihan vääriä arvioimaan tekemisiäni. Proffani alue varsinkin poikkesi niin paljon, että jos hän olisi ollut fiksu, niin olisi antanut arvioinnin sopivammalle. Kun hän luki sen ensimmäisen kerran, niin yksikään hänen kysymyksensä ei varsinaisesti osunut hommani ongelmakohtiin, eli hän ei havainnut niitä ja kysymykset olivat muutenkin kehnoja.
        Yritin saada eri arvioijat, mutta se sitten meni kuitenkin noin.
        (laitoksella tuntui olevan silloin jotain kummallista riitelyä useampien kesken ja se vaikutti kaikkeen)

        Opiskelijalle olisi hyvä, että ainakin toinen kommentoija ymmärtäisi opiskelijan alaa. Professori varmaan katsoi asiaa omalta kantiltaan.

        Toisaalta erilainen näkökulma ehkä opetti sinulle jotain mitä et olisi toisenlaisella tulokulmalla saanut?


      • Citrinella kirjoitti:

        Opiskelijalle olisi hyvä, että ainakin toinen kommentoija ymmärtäisi opiskelijan alaa. Professori varmaan katsoi asiaa omalta kantiltaan.

        Toisaalta erilainen näkökulma ehkä opetti sinulle jotain mitä et olisi toisenlaisella tulokulmalla saanut?

        Ei tuosta oikein mitää voinut oppia, paitsi sen, että joskus ihminen pääsee vajavaisilla kyvyillä yllättävän pitkälle.
        Oikeastaan mikään ei siellä mennyt hyvin ja jopa graduni kieliasu heikkeni kun siihen vaadittiin muutoksia.


      • Citrinella kirjoitti:

        100-400 julkaisua on professorille aina tavallinen määrä. ainakin omalla alalla. Käsittääkseni tuo mainitsemasi tutkimusyksikkö on kovatasoinen (en välttämättä muista oikein). Usein tutkimuksen heikot kohdat on kohdissa, joka ei ole professorin tai tutkijan ihan ominta alaa vaan, jotka risteää alan kanssa. Juuri vaikka Buddyn mainitsema statistiikka tai mittauksiin liittyvöt asiat, tutkimuksissa, joiden pääpaino on substanssin tutkimuksessa eikä tutkimusmenetelmissä. Osa on niin lahjakkaita tosin, että ymmärtävät oman alan ulkopuolellekin ja vaikka itse teen töitä monitieteellisessä ja aika uudessa tutkimusryhmässä, jossa on 9 jäsentä, mutta josta löytyy 6 täysin erilaisen asian osaajaa. Siis erialojen asiantuntijat on tietoisesti koottu yhteen ja tekemään yhdessä töitä. Samalla jokainen oppii toisiltaan ja samalla laajentaa näkökulmaansa.

        Usein julkaisupainekin tekee sen, että jotain parannettavaa jää seuraavaankin juttuun ja jos jää munimaan ja hautomaan, juttu yleensä lähtee alta. Varsinkin tutkimuksen etunokassa on tyypillistä, että läpimurros on saatava kohtuullisessa ajassa ulos.

        Jos teillä on siellä mielenkiintoisia ongelmia, joihin ei heti löydy ratkaisuja, niin jakele palstalle, sillä ainakin minä kaipaan kunnollista päänvaivaa.
        (olen siis kykyjeni suhteeni vajaakäytössä ja minulla on siksi tylsää)


      • buddy-love kirjoitti:

        Jos teillä on siellä mielenkiintoisia ongelmia, joihin ei heti löydy ratkaisuja, niin jakele palstalle, sillä ainakin minä kaipaan kunnollista päänvaivaa.
        (olen siis kykyjeni suhteeni vajaakäytössä ja minulla on siksi tylsää)

        Haasteita löytyy, mutta eipä ne sellaisia ole, eättä niitä voisi jakaa palstalla eikä niihin taida pystyä ottamaan kantaa ilman perehdyttämistä tai perehtymistä. En itse tee stastistiikkaa, mutta sitä tehdään paljon mm. usean sadan tuhannen ihmisen biobankkien datalla kohdistetusti tiettyihin tarkasti valittuihin hypoteesien tarkasteluun. Statistiikka on kuitenkin työkalu eikä pääasia. Siis ehkä olisi statistisesti suuntautuneelle mielenkiintoinen alue, ehkä. Enempää en taida voida tarkentaa.


      • Citrinella kirjoitti:

        Haasteita löytyy, mutta eipä ne sellaisia ole, eättä niitä voisi jakaa palstalla eikä niihin taida pystyä ottamaan kantaa ilman perehdyttämistä tai perehtymistä. En itse tee stastistiikkaa, mutta sitä tehdään paljon mm. usean sadan tuhannen ihmisen biobankkien datalla kohdistetusti tiettyihin tarkasti valittuihin hypoteesien tarkasteluun. Statistiikka on kuitenkin työkalu eikä pääasia. Siis ehkä olisi statistisesti suuntautuneelle mielenkiintoinen alue, ehkä. Enempää en taida voida tarkentaa.

        Jospa olisi joskus sellainen ongelma, joka olisi aiheeseen liittyviltä aloilta, mutta erillinen varsinaisesta tutkimustaiheesta, niin ehkäpä sellaisen voisi laittaa jakoon?

        (ilmeisesti toimit firmapuolella ja jos, niin arvatenkin lääketeollisuudessa)

        ((minulla olisi muuten sattumoisin eräs idea vanhusten resistenttien virtsatietulehdusten hoitoon ja joku saisi ryhtyä tutkimaan sen toimivuutta, eli jos on sopiva henkilö tutkimusaiheen puutteessa, niin täällä olisi mahdollinen aihe))


      • buddy-love kirjoitti:

        Jospa olisi joskus sellainen ongelma, joka olisi aiheeseen liittyviltä aloilta, mutta erillinen varsinaisesta tutkimustaiheesta, niin ehkäpä sellaisen voisi laittaa jakoon?

        (ilmeisesti toimit firmapuolella ja jos, niin arvatenkin lääketeollisuudessa)

        ((minulla olisi muuten sattumoisin eräs idea vanhusten resistenttien virtsatietulehdusten hoitoon ja joku saisi ryhtyä tutkimaan sen toimivuutta, eli jos on sopiva henkilö tutkimusaiheen puutteessa, niin täällä olisi mahdollinen aihe))

        En ole töissä teollisuudessa. Olen kyllä tehnyt teollisuudenkin R&D:ssä yli 10v töitä useamman tutkimuslaitoksen lisäksi. Kaikki mitä ryhmä tutkii liittyy samaan asiaan, tutkimusta on pakko fokusoida, jos haluaa julkaista kovissa lehdissä. Tarvitaan tarkkaa fokusta ja tiukkaa monitieteellistä asiantuntijuutta aiheen ympärille.


      • Citrinella kirjoitti:

        En ole töissä teollisuudessa. Olen kyllä tehnyt teollisuudenkin R&D:ssä yli 10v töitä useamman tutkimuslaitoksen lisäksi. Kaikki mitä ryhmä tutkii liittyy samaan asiaan, tutkimusta on pakko fokusoida, jos haluaa julkaista kovissa lehdissä. Tarvitaan tarkkaa fokusta ja tiukkaa monitieteellistä asiantuntijuutta aiheen ympärille.

        Kovasti olen tässä nyt utelias tutkimusaiheenne suhteen, mutta jos ei voi valaista, niin harmi.
        (ja säilyn edelleen uteliaana)
        :)


      • buddy-love kirjoitti:

        Kovasti olen tässä nyt utelias tutkimusaiheenne suhteen, mutta jos ei voi valaista, niin harmi.
        (ja säilyn edelleen uteliaana)
        :)

        Jos kerron mitä teen, minut voi periaatteessa tunnistaa… En taida haluta sitä…

        IRL, kun tiedän kenen kanssa puhun, toki voin kertoa yleisellä tasolla mitä teen ja mitä ryhmä tekee (se on täysin julkista tietoa). Sitä paitsi, edes yleisellä tasolla oleva kuvaus menee maallikolle aika vaikeaksi jo pelkät käsitteet on useimmille ihan outoja jos mennään yhtään yksityiskohtiin tai edes sinne päin.


      • Citrinella kirjoitti:

        100-400 julkaisua on professorille aina tavallinen määrä. ainakin omalla alalla. Käsittääkseni tuo mainitsemasi tutkimusyksikkö on kovatasoinen (en välttämättä muista oikein). Usein tutkimuksen heikot kohdat on kohdissa, joka ei ole professorin tai tutkijan ihan ominta alaa vaan, jotka risteää alan kanssa. Juuri vaikka Buddyn mainitsema statistiikka tai mittauksiin liittyvöt asiat, tutkimuksissa, joiden pääpaino on substanssin tutkimuksessa eikä tutkimusmenetelmissä. Osa on niin lahjakkaita tosin, että ymmärtävät oman alan ulkopuolellekin ja vaikka itse teen töitä monitieteellisessä ja aika uudessa tutkimusryhmässä, jossa on 9 jäsentä, mutta josta löytyy 6 täysin erilaisen asian osaajaa. Siis erialojen asiantuntijat on tietoisesti koottu yhteen ja tekemään yhdessä töitä. Samalla jokainen oppii toisiltaan ja samalla laajentaa näkökulmaansa.

        Usein julkaisupainekin tekee sen, että jotain parannettavaa jää seuraavaankin juttuun ja jos jää munimaan ja hautomaan, juttu yleensä lähtee alta. Varsinkin tutkimuksen etunokassa on tyypillistä, että läpimurros on saatava kohtuullisessa ajassa ulos.

        Se mikä meni pieleen: ei osattu analysoida dataa tarpeeksi kattavasti. Mutta kyllä siinä varsin yksinkertaiset analyysit olisivat riittäneet, jos olisi pitänyt kirjoittaa käsin joku ohjelma. Nyt myöhemmin on ilmestynyt ainakin yksi kattava analyysiohjelma, jonka avulla voi tehdä monimutkaisia data-analyysejä pelkästään nappia painamalla.

        Tuossa ei ollut ongelmana se, ettei tutkittava asia olisi ollut tutkijan omaa alaa, olisi pitänyt ihan selvästi olla.

        Jos fysiikka muuten kiinnostaa enemmän, niin 7.11 17:00-20:00 järjestetään Kumpulan kampuksella tapaaminen matlu alumneille, jossa käydään läpi eri osastojen tutkimustoimintaa (myös kemia, matematiikka, ja tietojenkäsittelytiede edustettuina), mutta pitäisin fysiikan aloja kiinnostavimpina. En tiedä, menenkö itse paikalle, mutta ilmoittautuminen on 3.11 mennessä.

        https://www.lyyti.fi/reg/matlu_tdk_alumni_ilta_2023


      • Citrinella kirjoitti:

        Jos kerron mitä teen, minut voi periaatteessa tunnistaa… En taida haluta sitä…

        IRL, kun tiedän kenen kanssa puhun, toki voin kertoa yleisellä tasolla mitä teen ja mitä ryhmä tekee (se on täysin julkista tietoa). Sitä paitsi, edes yleisellä tasolla oleva kuvaus menee maallikolle aika vaikeaksi jo pelkät käsitteet on useimmille ihan outoja jos mennään yhtään yksityiskohtiin tai edes sinne päin.

        Ok, selität sitten jos joskus olemme nenäkkäin.


      • m36-intj kirjoitti:

        Se mikä meni pieleen: ei osattu analysoida dataa tarpeeksi kattavasti. Mutta kyllä siinä varsin yksinkertaiset analyysit olisivat riittäneet, jos olisi pitänyt kirjoittaa käsin joku ohjelma. Nyt myöhemmin on ilmestynyt ainakin yksi kattava analyysiohjelma, jonka avulla voi tehdä monimutkaisia data-analyysejä pelkästään nappia painamalla.

        Tuossa ei ollut ongelmana se, ettei tutkittava asia olisi ollut tutkijan omaa alaa, olisi pitänyt ihan selvästi olla.

        Jos fysiikka muuten kiinnostaa enemmän, niin 7.11 17:00-20:00 järjestetään Kumpulan kampuksella tapaaminen matlu alumneille, jossa käydään läpi eri osastojen tutkimustoimintaa (myös kemia, matematiikka, ja tietojenkäsittelytiede edustettuina), mutta pitäisin fysiikan aloja kiinnostavimpina. En tiedä, menenkö itse paikalle, mutta ilmoittautuminen on 3.11 mennessä.

        https://www.lyyti.fi/reg/matlu_tdk_alumni_ilta_2023

        Joo huomasin tuon LinkedIn, olen alumni. Ensi viikko on kyllä huono, kun ekaluokkalainen kotona. En viitsi mummia vaivata kun on useampia pikkujouluja (jo kaksi ammatillista) ohjelmassa jo ja kaikki osuu viikolle, jolloin pienin on kotona.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ehkä voin olla hieman puheliaampi näin kirjoittaessa ja sanoa vähän enemmän asioita kuin puhuessa ja ehkä hieman enemmän heittää huulta, mutta muuten olen kyllä tietääkseni melko lailla samantyyppinen kuin livenäkin.

        Mä luulen, arvaan, että olet tavallaan samankaltainen kuin Pirpana, käytännössä sama palstal,la kuin livenä, mitä nyt hiukan sanavalmiimpi palstalla. Vaikka ei tuo Pirpana-siskoni kyllä livenäkään hiljaiseksi jää, mutta liekö vain ehtionyt tottua minuun 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Mä luulen, arvaan, että olet tavallaan samankaltainen kuin Pirpana, käytännössä sama palstal,la kuin livenä, mitä nyt hiukan sanavalmiimpi palstalla. Vaikka ei tuo Pirpana-siskoni kyllä livenäkään hiljaiseksi jää, mutta liekö vain ehtionyt tottua minuun 😂

        No jotakuinkin, tosin livenä en ihan niin paljon ehkä puhu, tosin kyllä sitten tutumpien ihmisten kanssa kyllä saatan, mutta uusien/vieraampien ihmisten kanssa en ihan niin hanakasti (liekö jännitys syynä) ja huumoriakaan en ehkä ihan niin paljon heitä, vaikka huumorintajuinen kyllä olen ja huumorikin kukkii. Olen melko maanläheinen tyyppi ja ystävällinen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Totta.. olet ihan oikeassa.

        Olen irl sulkeutuneempi. En kailota asioitani kaikelle kansalle. Lähinnä akattelen, että ketä oikeasti kiinnostaa..

        Eipä täälläkään ketään varmaan kiinnosta mun jutut, mutta lähtökohtaisesti täällä palstalla ollaan keskustelemassa asioista, eikä jurottamassa tuppisuuna.

        Mit vittiä!?!?!? Kyllä minä jurotan täällä odottamassa jotain kommenttia johon voin nenäkkäästi kommentoida jotain näennäisylevää paskaa, kuka täällä nyt keskustelisi 😂


      • Norppa83 kirjoitti:

        No jotakuinkin, tosin livenä en ihan niin paljon ehkä puhu, tosin kyllä sitten tutumpien ihmisten kanssa kyllä saatan, mutta uusien/vieraampien ihmisten kanssa en ihan niin hanakasti (liekö jännitys syynä) ja huumoriakaan en ehkä ihan niin paljon heitä, vaikka huumorintajuinen kyllä olen ja huumorikin kukkii. Olen melko maanläheinen tyyppi ja ystävällinen.

        Jaa, juu, niin, eli olet tuolla tietyllä tavalla samantapainen. Kaksi marjaa, siis, tiedän "taudin" 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Jaa, juu, niin, eli olet tuolla tietyllä tavalla samantapainen. Kaksi marjaa, siis, tiedän "taudin" 😁

        Ai samantyylinen kuin sää?


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ai samantyylinen kuin sää?

        Ei stana, ei sitä, ei yhtään hyvä ajatus! 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei stana, ei sitä, ei yhtään hyvä ajatus! 😂

        Ai mitä sitten? Ai samantyylinen kuin Pirpana?


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ai mitä sitten? Ai samantyylinen kuin Pirpana?

        Se on paljon parempi kuin olla mun kaltainen 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Se on paljon parempi kuin olla mun kaltainen 😁

        No mitäs vikaa sussa sitten on? =D =D


      • randombypasser kirjoitti:

        Mit vittiä!?!?!? Kyllä minä jurotan täällä odottamassa jotain kommenttia johon voin nenäkkäästi kommentoida jotain näennäisylevää paskaa, kuka täällä nyt keskustelisi 😂

        Vai niin.. vai jurotat. En usko. En alkuunkaan. Jurottaminen ei kuulu sun repertuaariin.


      • Norppa83 kirjoitti:

        No mitäs vikaa sussa sitten on? =D =D

        Ei mussa muuta olekaan kuin vikaa 😂
        Tai siis kaikkihan me ihmiset ollaan viallisia ja vaillinaisia, siskonikin. Mutta se on aika kova olemaan helvetin hyvä viallinen ja vaillinainen, tuntee ittensä hyvin. Siinä on jotain tavoittelemisen arvoista kyllä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Vai niin.. vai jurotat. En usko. En alkuunkaan. Jurottaminen ei kuulu sun repertuaariin.

        Kyllä mä jurotankin nyt. Irtipäästäminen on aina vähän sellaista, että se hetkellisesti vetää mielen matalaksi, etenkin ihmisistä irtipäästäminen. Mutta se nyt oli pakko tehdä, muuten (a)siat eivät miksikään muutu ja muuttumattomassa tilassa ei tällä hetkellä ole hyvä olla.


      • randombypasser kirjoitti:

        Kyllä mä jurotankin nyt. Irtipäästäminen on aina vähän sellaista, että se hetkellisesti vetää mielen matalaksi, etenkin ihmisistä irtipäästäminen. Mutta se nyt oli pakko tehdä, muuten (a)siat eivät miksikään muutu ja muuttumattomassa tilassa ei tällä hetkellä ole hyvä olla.

        Muutos on siitä varma, että sitä tapahtuu koko ajan ympärillämme. Tahdoimmepa tai emme. Loppupeleissä muutos on hyväksi. Uskon niin.

        Olin niin fakkiutunut jo omaan elämääni, että tuntuu hyvältä kun muutoksen tuulet puhaltaa. Vaikka minua pelottaakin. Tai ainakin arveluttaa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Muutos on siitä varma, että sitä tapahtuu koko ajan ympärillämme. Tahdoimmepa tai emme. Loppupeleissä muutos on hyväksi. Uskon niin.

        Olin niin fakkiutunut jo omaan elämääni, että tuntuu hyvältä kun muutoksen tuulet puhaltaa. Vaikka minua pelottaakin. Tai ainakin arveluttaa.

        Ymmärrän hyvin. Mäkin olen fakkiintunut nykyiseen muottiin, etenkin työssä mutta myös siviilissä, niin on vain paikallaan että jokin muuttuu. Vaikka se kyllä pelottaakin.

        Kuten joskus aiemmin olen sanonut, mutten kuunnellut itseäni, niin vaikka minä päättäisin jäädä tähän paikoilleni, maailma, elämä jatkaa kulkuaan eikä piittaa minun päätöksestäni tippaakaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin. Mäkin olen fakkiintunut nykyiseen muottiin, etenkin työssä mutta myös siviilissä, niin on vain paikallaan että jokin muuttuu. Vaikka se kyllä pelottaakin.

        Kuten joskus aiemmin olen sanonut, mutten kuunnellut itseäni, niin vaikka minä päättäisin jäädä tähän paikoilleni, maailma, elämä jatkaa kulkuaan eikä piittaa minun päätöksestäni tippaakaan.

        Maailma ei todellakaan välitä susta paskaakaan. Se on fakta. Sinä itse teet omasta maailmastasi sen missä elät. Niin makaa kuin petaa...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Maailma ei todellakaan välitä susta paskaakaan. Se on fakta. Sinä itse teet omasta maailmastasi sen missä elät. Niin makaa kuin petaa...

        Ai se sanonta on muuttunut... Mun nuoruudessa se meni niin, että sitä makaa jonka pokaa 😂

        Mut joo, ei maailmaa kiinnosta päätänkö vaikkapa istua märkään maahan ja märistä sitten jäätynyttä ahteriani. Eikä kyllä kiinnosta ketään muutakaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ai se sanonta on muuttunut... Mun nuoruudessa se meni niin, että sitä makaa jonka pokaa 😂

        Mut joo, ei maailmaa kiinnosta päätänkö vaikkapa istua märkään maahan ja märistä sitten jäätynyttä ahteriani. Eikä kyllä kiinnosta ketään muutakaan.

        Jaa, sit sun pitänee aloittaa pokaaminen..😄

        Justiinsa noin. Jos ite kastelee pöksynsä, on turhaa marista märistä pöksyistä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Jaa, sit sun pitänee aloittaa pokaaminen..😄

        Justiinsa noin. Jos ite kastelee pöksynsä, on turhaa marista märistä pöksyistä.

        Voi olla, että jottai tarttis teherä juu 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei mussa muuta olekaan kuin vikaa 😂
        Tai siis kaikkihan me ihmiset ollaan viallisia ja vaillinaisia, siskonikin. Mutta se on aika kova olemaan helvetin hyvä viallinen ja vaillinainen, tuntee ittensä hyvin. Siinä on jotain tavoittelemisen arvoista kyllä.

        Sää ainakin osaat heittää tota huumoria etkä ota ittees turhan vakavasti.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ok, selität sitten jos joskus olemme nenäkkäin.

        Joo, niin on parempi. Ei täällä palstalla ihan kaikkea viitsi kertoa itsestään.


      • Citrinella kirjoitti:

        Joo, niin on parempi. Ei täällä palstalla ihan kaikkea viitsi kertoa itsestään.

        Samaa mieltä. Muutamat kirjoitukset ovat jääneet harmillisesti kesken, koska täällä ei voi kertoa kaikkea. Ehkä meidän kolmen (buddy-love, citrinella ja m36-intj) kannattaisi sopia joku tapaaminen jossakin (mieluummin Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla). Käsittääkseni buddy-love ei ole vaarallinen, vaikka en kyllä oikeasti tiedä kuka hän on 😄. Ja te tietysti luulette, että teillä on parhaimmat keksinnöt ja jutut, mutta kyllä minäkin osaan.


      • m36-intj kirjoitti:

        Samaa mieltä. Muutamat kirjoitukset ovat jääneet harmillisesti kesken, koska täällä ei voi kertoa kaikkea. Ehkä meidän kolmen (buddy-love, citrinella ja m36-intj) kannattaisi sopia joku tapaaminen jossakin (mieluummin Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla). Käsittääkseni buddy-love ei ole vaarallinen, vaikka en kyllä oikeasti tiedä kuka hän on 😄. Ja te tietysti luulette, että teillä on parhaimmat keksinnöt ja jutut, mutta kyllä minäkin osaan.

        Tai sitten kaikille avoin tapaaminen, tulee mukaan ken haluaa. Tänä vuonna ei kyllä on vähän jo haastavaa: isäinpäivä, 2 työpikkujoulua, sinkkuristeily, Vain kaksi vapaata viikonloppua löytyy. Tammikuussa on vain yksi pikkujoulu varattuna.


      • m36-intj kirjoitti:

        Samaa mieltä. Muutamat kirjoitukset ovat jääneet harmillisesti kesken, koska täällä ei voi kertoa kaikkea. Ehkä meidän kolmen (buddy-love, citrinella ja m36-intj) kannattaisi sopia joku tapaaminen jossakin (mieluummin Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla). Käsittääkseni buddy-love ei ole vaarallinen, vaikka en kyllä oikeasti tiedä kuka hän on 😄. Ja te tietysti luulette, että teillä on parhaimmat keksinnöt ja jutut, mutta kyllä minäkin osaan.

        Periaatteessa mahdollinen ajatus (tosin olen melko erakoitunut, enkä juuri näe ihmisiä työkeikkojen ulkopuolella).
        Vaarattomuuttani kuitenkin protestoin jyrkästi, sillä kyllä minut nyt sentään täytyy laskea kaikille suklaakätköille vaaralliseksi.


      • buddy-love kirjoitti:

        Periaatteessa mahdollinen ajatus (tosin olen melko erakoitunut, enkä juuri näe ihmisiä työkeikkojen ulkopuolella).
        Vaarattomuuttani kuitenkin protestoin jyrkästi, sillä kyllä minut nyt sentään täytyy laskea kaikille suklaakätköille vaaralliseksi.

        Hah hah. Siis palstamiitti suklaapuodissa tai suklaajäätelöbaarissa. 😂 Pubi olisikin liian ennaltaarvattavaa.

        Minulla on puolen tunnin junamatka keskustaan, mutta eipä siellä ole tule juurikaan käytyä eli en kyllä tunne keskustan suklatarjontaa ollenkaan. Pubeistakin tiedän vain ne mihin työjuhlien jatkoilta päättynyt porukan mukana. Jotenkin on yöelämä jäänyt aika vähille viimeiseen noin 25 vuoteen. 😆 Tosin yhden puolivuotta tuolla välissä ylitin itseni ja kävin baarissa 1krt/1-2kk. Aina on ollut kivaa kun saa aikaiseksi lähteä.


      • Citrinella kirjoitti:

        Hah hah. Siis palstamiitti suklaapuodissa tai suklaajäätelöbaarissa. 😂 Pubi olisikin liian ennaltaarvattavaa.

        Minulla on puolen tunnin junamatka keskustaan, mutta eipä siellä ole tule juurikaan käytyä eli en kyllä tunne keskustan suklatarjontaa ollenkaan. Pubeistakin tiedän vain ne mihin työjuhlien jatkoilta päättynyt porukan mukana. Jotenkin on yöelämä jäänyt aika vähille viimeiseen noin 25 vuoteen. 😆 Tosin yhden puolivuotta tuolla välissä ylitin itseni ja kävin baarissa 1krt/1-2kk. Aina on ollut kivaa kun saa aikaiseksi lähteä.

        Teille molemmille:
        Luulen että tapaaminen saa sitten jäädä ensi vuoden puolelle. Jos avointa tapaamista ehdottaa, niin paikalle tuskin tulee ketään, kuten olemme nähneet. Kyllä sen jotenkin sitovaa pitää olla, jos haluaa että joku tulee oikeasti paikalle. Mehän emme tarvitse tuota palstan "turinatiimiä" mukaan, ja eivät he tulisikaan Helsinkiin, koska asuvat suurin osa ihan muualla. Sen vuoksi osallistujamäärä olisi muutenkin hyvin pieni. Luultavasti lopulta vain me kolme. Voisi myös miettiä etukäteen mistä aiheista haluaa keskustella.

        Minä taas en tiedä baareista/pubeista mitään, koska en niihin yleensä mene. Mutta eiköhän sitä kaikenlaista paikkaa löydy, vaikka pizza/hampurilaisravintola, jos ei muuta keksi 😄.


      • Citrinella kirjoitti:

        Hah hah. Siis palstamiitti suklaapuodissa tai suklaajäätelöbaarissa. 😂 Pubi olisikin liian ennaltaarvattavaa.

        Minulla on puolen tunnin junamatka keskustaan, mutta eipä siellä ole tule juurikaan käytyä eli en kyllä tunne keskustan suklatarjontaa ollenkaan. Pubeistakin tiedän vain ne mihin työjuhlien jatkoilta päättynyt porukan mukana. Jotenkin on yöelämä jäänyt aika vähille viimeiseen noin 25 vuoteen. 😆 Tosin yhden puolivuotta tuolla välissä ylitin itseni ja kävin baarissa 1krt/1-2kk. Aina on ollut kivaa kun saa aikaiseksi lähteä.

        Stokkan alakerrassa on ollut käsintehtyjen konvehtien myyntipiste, mutta mahtaakohan olla enää.
        Kaljapaikkoja en harrasta, enkä ole koskaan harrastanut (muinoin muutama kerta kuskina riitti).

        Löysin nyt tuollaisen paikan:
        https://chjoko.com/shop-cafe/


      • m36-intj kirjoitti:

        Teille molemmille:
        Luulen että tapaaminen saa sitten jäädä ensi vuoden puolelle. Jos avointa tapaamista ehdottaa, niin paikalle tuskin tulee ketään, kuten olemme nähneet. Kyllä sen jotenkin sitovaa pitää olla, jos haluaa että joku tulee oikeasti paikalle. Mehän emme tarvitse tuota palstan "turinatiimiä" mukaan, ja eivät he tulisikaan Helsinkiin, koska asuvat suurin osa ihan muualla. Sen vuoksi osallistujamäärä olisi muutenkin hyvin pieni. Luultavasti lopulta vain me kolme. Voisi myös miettiä etukäteen mistä aiheista haluaa keskustella.

        Minä taas en tiedä baareista/pubeista mitään, koska en niihin yleensä mene. Mutta eiköhän sitä kaikenlaista paikkaa löydy, vaikka pizza/hampurilaisravintola, jos ei muuta keksi 😄.

        Itse olen erittäin todennäköisesti paikalla ensi viikonloppuna, mutta seuraavasta ajankohdasta ei ole tietoa (markkinointi on ollut laiskana, eikä ole koulutuksia (tai siis tarkemmin, markkinointi lojuu nyt kuukauden kreikassa kirjoittamassa romaania ja on muutenkin reissannut pitkin vuotta)).

        Kaikki aiheet kelpaavat.


      • buddy-love kirjoitti:

        Stokkan alakerrassa on ollut käsintehtyjen konvehtien myyntipiste, mutta mahtaakohan olla enää.
        Kaljapaikkoja en harrasta, enkä ole koskaan harrastanut (muinoin muutama kerta kuskina riitti).

        Löysin nyt tuollaisen paikan:
        https://chjoko.com/shop-cafe/

        Kyllä noita suklaapaikkoja varmaan löytyy useampiakin. Tuo ainakin vaikuttaa buenolta.

        Ensi viikonloppu ei itsellä onnistu. Ennen joulua ei ole kuin kaksi vapaata viikonloppua: yksi marras- ja yksi joulukuussa. Tammikuu tosiaan on helpompi.

        Vastaus molemmille.


      • Citrinella kirjoitti:

        Kyllä noita suklaapaikkoja varmaan löytyy useampiakin. Tuo ainakin vaikuttaa buenolta.

        Ensi viikonloppu ei itsellä onnistu. Ennen joulua ei ole kuin kaksi vapaata viikonloppua: yksi marras- ja yksi joulukuussa. Tammikuu tosiaan on helpompi.

        Vastaus molemmille.

        Ok, siispä siirrämme tilaisuutta.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ok, siispä siirrämme tilaisuutta.

        Molemmille:
        Tuo ehdottamasi suklaakahvila vaikuttaa hyvältä, siinä taitaa olla tosin vain yksi pöytä, joka täytyy varata etukäteen, jos haluaa että paikka on varmasti vapaana.

        Mutta joku viikonloppu tammikuussa käy varmaan kaikille? Voidaan myös etsiä muita suklaapaikkoja, jossa ei pöytää tarvitse varata etukäteen, niin käy ehkä helpommin.


      • m36-intj kirjoitti:

        Molemmille:
        Tuo ehdottamasi suklaakahvila vaikuttaa hyvältä, siinä taitaa olla tosin vain yksi pöytä, joka täytyy varata etukäteen, jos haluaa että paikka on varmasti vapaana.

        Mutta joku viikonloppu tammikuussa käy varmaan kaikille? Voidaan myös etsiä muita suklaapaikkoja, jossa ei pöytää tarvitse varata etukäteen, niin käy ehkä helpommin.

        Niin tai tuossa kaupassa taitaa olla erikseen kahvila ja privaatti tila. Mutta on varmaan aika pieni paikka.


      • m36-intj kirjoitti:

        Molemmille:
        Tuo ehdottamasi suklaakahvila vaikuttaa hyvältä, siinä taitaa olla tosin vain yksi pöytä, joka täytyy varata etukäteen, jos haluaa että paikka on varmasti vapaana.

        Mutta joku viikonloppu tammikuussa käy varmaan kaikille? Voidaan myös etsiä muita suklaapaikkoja, jossa ei pöytää tarvitse varata etukäteen, niin käy ehkä helpommin.

        Jos satun kävelemään ohi, niin tarkastan tilanteen.
        (tosin voi olla, että reissuni on niin lyhyt, etten ehdi tuonne)


    • En ketään, mutta kärpäsenä katossa haluaisin olla vaikka tämän aloituksen laittajan kohdalla, Harmiksen, Viinamiehen, Nivea-miehen ja monen muun hituseltaan "oudon" tai ainakin outoja aloituksia ja juttuja kirjoittavan kohdalla... vielä kun kuulis ajatukset. 😁

      Ihmetyttää moni asia, mutta taitaa jäädä arvoitukseksi. 😁

      • Niveaa silmiin, vai miten se menikään?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Niveaa silmiin, vai miten se menikään?

        No nyttenhän se taitaa olla enemmän innostunut hammaslääkärissä käynneistä. Oisko jossain vaiheessa risaista elämää legot sulaneet suusta...???

        Kiva ois tietää...


    • En ketään, mutta pääsen kärryille aika pian metkuista, kun niitä havaitsen.

    • Anonyymi

      Onneksi ketään ei voi lukea kuin avointa kirjaa, vaikka paljon voi kirjoituksista päätellä.

    • Anonyymi

      Palstalaiset tuntee jokaisen, mutta kuka tuntee palstan?

      AV

    • Anonyymi

      Mjoo

      Kun lukee suljettua, avaamatonta kirjaa, niin on lähellä omia syitään avata sellainen; nämä syyt ovat kaikille selvät, mutta teksti välttämättä ei.

      Juuri tästä syystä tämä olemassaolon riemu on niin täydellinen.

      (naurua)

      • Anonyymi

        Sanat

        Sanat ja ideat ovat turhia - turhaa tilaa syöviä.

        (Kun siirrymme nekstille levelille, niin jumalatkin polvistuvat eteemme)

        (reps)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanat

        Sanat ja ideat ovat turhia - turhaa tilaa syöviä.

        (Kun siirrymme nekstille levelille, niin jumalatkin polvistuvat eteemme)

        (reps)

        What a day

        Koska en usko (voi todentaa) lineaarisen ajan mallia, niin elän yhtä ja samaa iltapäivää. Loputtomiin.

        Eli olen ikuinen.

        Tämä jos mikä sopii aukottomasti Paul Diracin selkeään teoriaan siitä, että me emme ole Mutta me voimme kuvitella olevamme - sillä mitään muutakaan ei ole.

        Jos nyt tässä olen, niin kysyn teiltä, olenko vai enkö ole?

        (reps)


        https://youtu.be/4zSM7YJOhTk?si=7q1ZswRTist_1l1Q


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        What a day

        Koska en usko (voi todentaa) lineaarisen ajan mallia, niin elän yhtä ja samaa iltapäivää. Loputtomiin.

        Eli olen ikuinen.

        Tämä jos mikä sopii aukottomasti Paul Diracin selkeään teoriaan siitä, että me emme ole Mutta me voimme kuvitella olevamme - sillä mitään muutakaan ei ole.

        Jos nyt tässä olen, niin kysyn teiltä, olenko vai enkö ole?

        (reps)


        https://youtu.be/4zSM7YJOhTk?si=7q1ZswRTist_1l1Q

        Kysymys: oletko nyt parhaimmillasi vai pahimmillasi?


    • Anonyymi

      Funista, helppo kun mikä 😂

    • Jos joku lukisi mua kuin avointa kirjaa, olisin yllättynyt. Niinpä kysyn, minkä härvelin aion ostaa seuraavaksi?

      • Huitale: "Jos joku lukisi mua kuin avointa kirjaa, olisin yllättynyt. Niinpä kysyn, minkä härvelin aion ostaa seuraavaksi?"

        Ilmalämpöpumpun? Ensiksi kävi mielessä sähköhammasharja? Mikä se härveli on?


      • Mopo.
        Tunturi.
        Malli: Pappa.
        Vuosimallia 1973.
        Sininen.
        Tankki puolillaan, mutta liian vanhaa.
        Takakumi tyhjä.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Huitale: "Jos joku lukisi mua kuin avointa kirjaa, olisin yllättynyt. Niinpä kysyn, minkä härvelin aion ostaa seuraavaksi?"

        Ilmalämpöpumpun? Ensiksi kävi mielessä sähköhammasharja? Mikä se härveli on?

        Ilmanlämpöpumppu löytyy jo ja sähköhammasharja on turha, mun käsi toimii hyvin vielä.

        Ostan yläjyrsimen. Tartten jyrsiä uria pleksille ja lasille. 😊


      • buddy-love kirjoitti:

        Mopo.
        Tunturi.
        Malli: Pappa.
        Vuosimallia 1973.
        Sininen.
        Tankki puolillaan, mutta liian vanhaa.
        Takakumi tyhjä.

        Sekin ois kiva kesämopo kyllä.


      • Huitale kirjoitti:

        Ilmanlämpöpumppu löytyy jo ja sähköhammasharja on turha, mun käsi toimii hyvin vielä.

        Ostan yläjyrsimen. Tartten jyrsiä uria pleksille ja lasille. 😊

        Sirkkelilläkin onnistuu, ainakin normiurat. Ei talossa ole raksasirkkeliä?


      • Huitale kirjoitti:

        Ilmanlämpöpumppu löytyy jo ja sähköhammasharja on turha, mun käsi toimii hyvin vielä.

        Ostan yläjyrsimen. Tartten jyrsiä uria pleksille ja lasille. 😊

        Jyrsiessä kannattaa tehdä tukevat ohjurit, tai se terä harhautuu helposti sivuun.
        Vesivaneri on hyvä aine ohjureihin, sillä se on liukasta.
        Jos teet puusta ohjureita, niin ne saa liukkaammaksi kynttilällä.
        Kiekkomallinen harhailee vähemmän kuin tappimallinen.

        Olen joskus kaventanut parketin kapuloita (siis niitä oikean parketin pieniä) yläjyrsimellä ja se onnistui hyvin. Ohjaussola noille oli kuitenkin melko monimutkainen, sillä sen piti tukea kapula kaikilta sivuiltaan sekä tulessa että lähtiessä.


      • E-Lukka kirjoitti:

        Sirkkelilläkin onnistuu, ainakin normiurat. Ei talossa ole raksasirkkeliä?

        On meillä käsisirkkeli, vaan mielummin jyrsintä käytän, kun teen terraarion osittain puulevystä. Haluan suorat urat. Käsisirkkeli on sen verran stydimpi vehje, että taitaa tulla juosten kustua mun käsissä. 😅


      • buddy-love kirjoitti:

        Jyrsiessä kannattaa tehdä tukevat ohjurit, tai se terä harhautuu helposti sivuun.
        Vesivaneri on hyvä aine ohjureihin, sillä se on liukasta.
        Jos teet puusta ohjureita, niin ne saa liukkaammaksi kynttilällä.
        Kiekkomallinen harhailee vähemmän kuin tappimallinen.

        Olen joskus kaventanut parketin kapuloita (siis niitä oikean parketin pieniä) yläjyrsimellä ja se onnistui hyvin. Ohjaussola noille oli kuitenkin melko monimutkainen, sillä sen piti tukea kapula kaikilta sivuiltaan sekä tulessa että lähtiessä.

        Kiitos vinkeistä. 👍

        Modifioin vanhaan hyllystöön terraarion. Ja voi olla, että innostun tekemään aivan itse puulevystä toisen pöydälle nostettavan tai ruuvaan jalat alle.


      • Huitale kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. 👍

        Modifioin vanhaan hyllystöön terraarion. Ja voi olla, että innostun tekemään aivan itse puulevystä toisen pöydälle nostettavan tai ruuvaan jalat alle.

        On mulla 3 lasiterraariota, 2 upouutta ja 1 käytetty kuin uusi ja 3 dunaa, 2 isoa ja 1 pieni. Nyt tein 3 lisää itse säilytyslaatikoista, 2 matalempaa muuten isoja, yhden ison kaksikerroksisen. Näitä aloin tehdä eilen. 😊


      • Huitale kirjoitti:

        On mulla 3 lasiterraariota, 2 upouutta ja 1 käytetty kuin uusi ja 3 dunaa, 2 isoa ja 1 pieni. Nyt tein 3 lisää itse säilytyslaatikoista, 2 matalempaa muuten isoja, yhden ison kaksikerroksisen. Näitä aloin tehdä eilen. 😊

        Ja teen näitä vain, koska innostuin. Kivaa ajankulua. Samoin teen itse kiipeilyleluja ja mökkejä noille nakertajille. Mökkejä ja putkia saa tehtyä paperimassasta. En ole vielä kokeillut, mutta näin kuulin...
        Kasvatan syötävääkin jyrsijöille.

        "Bioaktiiviseen terraarioon, matelijoille tai muuten vain vaihtelun vuoksi. Komodon Compact Brick turvotetaan vedessä, jonka jälkeen sen voi tarjota eläimille sellaiseneen, antaa kuivahtaa tai jopa kastella lisää. Kookoskuidusta valmistettu kuivike ei sisällä torjunta-aineita tai muuta eläimille haitallista.

        Teetpä sitten kaivelulaatikkoa tai suunnittelet kokonaan bioaktiivista terraariota, pienellä S-koon paketilla on edullista ja helppoa aloittaa.

        Voit istuttaa kosteaan kuivikkeeseen esimerkiksi kauraa, ohraa tai heitellä eläimen omaa siemensekoitusta itämään."

        Siellä ne kaivelee ja syö samalla. 😄


      • Huitale kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. 👍

        Modifioin vanhaan hyllystöön terraarion. Ja voi olla, että innostun tekemään aivan itse puulevystä toisen pöydälle nostettavan tai ruuvaan jalat alle.

        Ilmeisesti purat hyllyn uritusta varten.
        Mietin, että näppärin systeemi voisi olla, että tuet yläjyrsimen kyljelleen jonkin pöydän, tai pöytään kiinnittämäsi vanerin alapuolelle ja asennat hyllylevyjen leveyden mukaisesti tuen siihen pöytään tai levyyn. tuki voisi olla vaikkapa lauta, joka tulee ruuvipuristimilla kiinni.
        Yläjyrsimen kyljelleen kiinnittäminen riippuu siitä millainen jalustaosa siinä on ja mitä varusteita tuli paketissa mukana.
        Hyvä olisi olla myös tuki, joka estää hyllylevyn nousun pois terältä.
        (saako tuosta kaikesta lainkaan tolkkua?)

        Noilla tukisysteemeillä saa siis siistiä jälkeä takuuvarmasti aikaan ja jos olisi iso urakka, niin myös ajan säästö olisi suuri.

        Silloin kun terälle syötettävä materiaali ei ole täysin tasalevyistä, käytetään tämän tyyppisiä joustavia tukia, jotka samalla ehkäisevät materiaalin siirtymistä taaksepäin (pienen jyrsimen kanssa tuo ei ole ongelma, mutta sirkkeli saattaa heittää laudan voimalla kohti käyttäjää, jos homma menee pieleen):
        https://www.woodmagazine.com/project-plans/tablesaw/easy-lock-feather-board
        (tosin tuo saisi olla vinommassa, niin joustaisi enemmän)


      • Huitale kirjoitti:

        Ja teen näitä vain, koska innostuin. Kivaa ajankulua. Samoin teen itse kiipeilyleluja ja mökkejä noille nakertajille. Mökkejä ja putkia saa tehtyä paperimassasta. En ole vielä kokeillut, mutta näin kuulin...
        Kasvatan syötävääkin jyrsijöille.

        "Bioaktiiviseen terraarioon, matelijoille tai muuten vain vaihtelun vuoksi. Komodon Compact Brick turvotetaan vedessä, jonka jälkeen sen voi tarjota eläimille sellaiseneen, antaa kuivahtaa tai jopa kastella lisää. Kookoskuidusta valmistettu kuivike ei sisällä torjunta-aineita tai muuta eläimille haitallista.

        Teetpä sitten kaivelulaatikkoa tai suunnittelet kokonaan bioaktiivista terraariota, pienellä S-koon paketilla on edullista ja helppoa aloittaa.

        Voit istuttaa kosteaan kuivikkeeseen esimerkiksi kauraa, ohraa tai heitellä eläimen omaa siemensekoitusta itämään."

        Siellä ne kaivelee ja syö samalla. 😄

        Router fixture
        ja
        router jig
        hakusanoilla löytyy ideoita tukisysteemeihin.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ilmeisesti purat hyllyn uritusta varten.
        Mietin, että näppärin systeemi voisi olla, että tuet yläjyrsimen kyljelleen jonkin pöydän, tai pöytään kiinnittämäsi vanerin alapuolelle ja asennat hyllylevyjen leveyden mukaisesti tuen siihen pöytään tai levyyn. tuki voisi olla vaikkapa lauta, joka tulee ruuvipuristimilla kiinni.
        Yläjyrsimen kyljelleen kiinnittäminen riippuu siitä millainen jalustaosa siinä on ja mitä varusteita tuli paketissa mukana.
        Hyvä olisi olla myös tuki, joka estää hyllylevyn nousun pois terältä.
        (saako tuosta kaikesta lainkaan tolkkua?)

        Noilla tukisysteemeillä saa siis siistiä jälkeä takuuvarmasti aikaan ja jos olisi iso urakka, niin myös ajan säästö olisi suuri.

        Silloin kun terälle syötettävä materiaali ei ole täysin tasalevyistä, käytetään tämän tyyppisiä joustavia tukia, jotka samalla ehkäisevät materiaalin siirtymistä taaksepäin (pienen jyrsimen kanssa tuo ei ole ongelma, mutta sirkkeli saattaa heittää laudan voimalla kohti käyttäjää, jos homma menee pieleen):
        https://www.woodmagazine.com/project-plans/tablesaw/easy-lock-feather-board
        (tosin tuo saisi olla vinommassa, niin joustaisi enemmän)

        Juu puran. Ei muuten onnistu uritus. Maalattua mäntyä. 😊

        Kyllä mä taisin päästä kärryille, vaikka vähän nyt ajatukset hortoilee.


      • buddy-love kirjoitti:

        Router fixture
        ja
        router jig
        hakusanoilla löytyy ideoita tukisysteemeihin.

        Täytyy googgeloida. 👍


      • buddy-love
        Huitale kirjoitti:

        Juu puran. Ei muuten onnistu uritus. Maalattua mäntyä. 😊

        Kyllä mä taisin päästä kärryille, vaikka vähän nyt ajatukset hortoilee.

        Urasta tulee tietysti puun värinen ja jos maalaat sen, niin lasi liukuu kehnosti.
        Petsaus voi olla paras menetelmä saada väri lähemmäs maalin sävyä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Urasta tulee tietysti puun värinen ja jos maalaat sen, niin lasi liukuu kehnosti.
        Petsaus voi olla paras menetelmä saada väri lähemmäs maalin sävyä.

        Ei haittaa, se lasi ei liiku vaan jää vain uraansa seinäksi. Teen avattavan verkkoluukun toiselle puolelle, vastapuolelle. 😊


      • Huitale kirjoitti:

        Ei haittaa, se lasi ei liiku vaan jää vain uraansa seinäksi. Teen avattavan verkkoluukun toiselle puolelle, vastapuolelle. 😊

        Lattiaksi tulee lasi määrämitassaan, jottei nakerra maalattua lattiaa ja kestää pissaa.


      • Huitale kirjoitti:

        Lattiaksi tulee lasi määrämitassaan, jottei nakerra maalattua lattiaa ja kestää pissaa.

        Siis maalatun pinnan suojaksi.


      • Huitale kirjoitti:

        Täytyy googgeloida. 👍

        Mietin systeemin uudelleen.
        Helpoin on, kun asennat jyrsimen ylösalaisin vanerilevyn alle (laitteessa on luultavasti valmiit reiät kiinnitystä varten).
        Kiekkomallinen jyrsinterä, jonka ei välttämättä tarvitse olla yhtä leveä kuin lasi (voi siis olla kapeampi, mutta ei liian leveä).
        Sitten otat 5*5 cm riman ja teet siihen terän kokoisen kolon keskelle.
        Kiinnität riman siihen vaneriin ruuvipurstimilla siten, että kiekkoterän leikkaussyvyys on oikea.
        Sitten mittaat hyllylevyn leveyden ja kiinnität toisen riman siihen vaneriin vastaavalle etäisyydelle (ja pitää olla hyvin tiukka sovitus)
        Hyllylevyn paksuuden mukaan kiinnität siihen ensimmäiseen rimaan kolmannen riman, joka estää hyllylevyä nousemasta ylös vanerilevyn pinnalla.
        Tuolla systeemillä saat kaikki urat täsmällisiksi, sillä siinä jyrsimessä on korkeussäätö ja saat kapealla terällä juuri sen levyisiä uria kuin haluat, kun säädät korkeutta ja syötät hyllylevyn useamman kerran (ja ilmeisesti myös teet kaksi rinnakkaista lasiuraa).

        ((ja nyt menen puuhastelemaan omia hommiani))


      • Huitale kirjoitti:

        Lattiaksi tulee lasi määrämitassaan, jottei nakerra maalattua lattiaa ja kestää pissaa.

        Jos käytät tuossa silikonimassaa, niin osa niistä sisältää homeenestoainetta ja se on myrkyllistä.
        Myydään myös erikseen akvaarioihin tarkoitettua ja sen terraarioissakin turvallista.


      • Huitale kirjoitti:

        Ei haittaa, se lasi ei liiku vaan jää vain uraansa seinäksi. Teen avattavan verkkoluukun toiselle puolelle, vastapuolelle. 😊

        Ok, ei siis liukuvia laseja.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ok, ei siis liukuvia laseja.

        Juu ei. Mietin niitäkin, mutta lasten takia en uskalla ettei jää eläin lasien väliin kiinni laitettaessa. Lapsilla on helpoin ovi, mikä aukeaa vielä kuten ovi tai kuin uuninluukku perinteisesti.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu ei. Mietin niitäkin, mutta lasten takia en uskalla ettei jää eläin lasien väliin kiinni laitettaessa. Lapsilla on helpoin ovi, mikä aukeaa vielä kuten ovi tai kuin uuninluukku perinteisesti.

        Riskien minimointi on aina viisasta.


    • Anonyymi

      Epätoivoista inceliä

      • Anonyymi

        Nyt lähet kyllä linnaan


    • Anonyymi

      ällös toista samaa jatkumoa kuin ikuinen silmukka tai... solmu mitä e voi ratkaista, ohjelmoijana voisin sanon mikä olisi sellainen, esim. ohjelmointkielellä assembly.

      loop:
      jmp loop

      - ikuinen silmukan kierre.

    • Anonyymi

      Siinä vastaus missä kysyjä.

    • Anonyymi

      oikeasti voisi olla joku hauska joulukalenteri-juttu jossa voisi sitten painaa aina luukkua ja jostain kuvasta paljastuisi lisäää... palstqan kauneimmat-kaqlenteri.

      Aamutuimaan jo kun herää niin painaa nappulaa tietokoneella mitä luukun alta paqljastuukin.

      Mutta jooh hasszua sinänzä, vaatii tietysti enemmän ohjelmointitaitoa mitä yliopisztozxsa ei opeteta koska eivät tiedä mniten tehdä ehhehe

    • Anonyymi

      voi olla että minä taisin kutswuaq noita nuoria naqisia juttelemaaqn palstaqlle jotqani....muttaq koska muuten niin tylsää..

    • Anonyymi

      mutta niin aika hauska tuo nimittelijä-ohjwelmani..... jooo Leena Tanskanen sosiopaat

    • Anonyymi

      mistä tuollaisenkin psykopaatin tunnet joku tyttö leensa tasnsksanen hehehh

      älä kysy

      mutta niin aika hassu mielestäni tuo nimittelijä-ohjelma, koska tekee hassuja yhdistelmiä palstalaisten nimistä,l aika hauskoja

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe