Nyt taisi jollekin riittää...

Huomasin tään jutun lehdessä....

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010055210.html

Ja itsekin sitä mieltä ihan työntekijänä, että noitten ay-liikkeiden toiminta on jo aikaansa elänyt. Sen mitä olen seurannut maailmanmenoa, niin ei täällä työtä tekevänä työntekijänä ole vaikeaa saada palkkaansa. Mutta jos ei työnteko maistu palkan eteen, tarvitaan juuri noita ay-liikkeitä ja niiden ihmeellisiä sääntöjä.

Joskus maksoin jotain liiton maksua...mutta sitten kun katsoin, että mihin se mun maksama raha käytetään, niin oikeasti minun hyväksi hyvin, hyvin pieni summa. Ja sekin silloin, jos olisin työttömänä, tai olisi jokin lakimieshomma työnantajaa kohtaan. Muuten siitä ei ole kuin kulua. Ja suurin pala kakusta oli sen liiton hallinnon pyörittäminen.... Eli niitä läsmimahoja siellä pääkallopaikalla... Ytk;sta saan saman paljon paljon halvemmin, eikä tarvitse jollain lakkopalkalla kitkutella, kun jotkut muut kabinettien rasvamahat keksii pistää lakon päälle...

Ja saako noi hoitajien asiat paremmiksi? Ei...

Mutta ne tappaa kyllä täältä työt ja saavat työntekemisen niin mahdottomaksi, että en ainakaan itse halua ruveta yrittäjäksi, jos vaikka joutuis hommaamaan työntekijöitä....

125

881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tottahan tuo sanoo. Ay pomot on läskejä jotka eivät oikeasti puolusta työläisten asemaa vaan ne tienaa itse kun pitävät niitä kokouksia ja lakkoja niin saavat itse satoja tuhansia euroja.

• Joo, joutavia paperinpyörittäjiä siellä kaikissa ammattiliitoissa....

• Anonyymi

Tehyn punapää 17 000kk tekemättä yhtään mitään

• Anonyymi

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

🍑 ­­N­y­­­m­f­o­­m­­­a­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18160672s

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

Minunkin mielestäni on tervettä palkata thaimaalaisia työntekijöitä vuokrafirmasta joille annetaan suoraan 37,5 tuntia viikossa ja asunto.
      Vakkarit tyytyvätkin sitten 28 tunnin työviikkoihin ja KELA tukiin.

• Anonyymi

Vuokravälitysfirmojen toimintaa tulisi laillisesti tarkkailla. Mitä hyötyä yritykselle olisi palkata työntekijä vuokravälityksen kautta joka ottaa rahaa välistä? Kalliimmaksihan se tulee.
        Ainut syy olisi rahan jakaminen yritysjohdon välillä?
        Kukahan tätä tarkemmin tutkisi?!

• Anonyymi kirjoitti:

Vuokravälitysfirmojen toimintaa tulisi laillisesti tarkkailla. Mitä hyötyä yritykselle olisi palkata työntekijä vuokravälityksen kautta joka ottaa rahaa välistä? Kalliimmaksihan se tulee.

Suurena syynä tuohon on se, että kunnollista tilapäistyövoimaa on vaikea saada helposti ja nopeasti.
        Vuokratyöfirma hoitaa lajittelun ja lähettää paikalle heitä joiden oletetaan parhaiten selviävän kyseisistä töistä.

Entisinä aikoina ihmiset tunsivat toisensa ja heidän kykynsä paremmin, joten oli helppo soittaa jollekin tuntemalleen ja pyytää häntä tilapäistöihin.

Tuota alaa pitäsi valvoa tarkemmin, sillä siellä on aivan varmasti asioita pielessä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Suurena syynä tuohon on se, että kunnollista tilapäistyövoimaa on vaikea saada helposti ja nopeasti.
        Vuokratyöfirma hoitaa lajittelun ja lähettää paikalle heitä joiden oletetaan parhaiten selviävän kyseisistä töistä.

Entisinä aikoina ihmiset tunsivat toisensa ja heidän kykynsä paremmin, joten oli helppo soittaa jollekin tuntemalleen ja pyytää häntä tilapäistöihin.

Tuota alaa pitäsi valvoa tarkemmin, sillä siellä on aivan varmasti asioita pielessä.

Ei se noin mene jos vakkarit joutuvat opettamaan thaimaalaisia, ja thaimaalaiset saavat sitten ne työtunnit.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se noin mene jos vakkarit joutuvat opettamaan thaimaalaisia, ja thaimaalaiset saavat sitten ne työtunnit.

Thaimaalaisten suhteen on hankala kommentoida mitään, sillä tilanne on liian uusi.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Thaimaalaisten suhteen on hankala kommentoida mitään, sillä tilanne on liian uusi.

Ei aivan uusi jos tuota käyttää yksi suurimpia ketjuja Suomessa.
        Työtunteja ei anneta edes 30 tuntia viikossa ja palkataan lisää väkeä ulkomailta.

• Anonyymi kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, mutta ei sellaista saa rikkoa, mikä on sovittu henkilön työsopimuksessa. - On vaikea keksiä mikä olisi sellaista työtä, mitä suomalaiset sankoin joukoin tekisivät mielellään ja siitä tarjotulla palkalla, mutta se annetaankin ulkomaalaisille. 🤔

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, mutta ei sellaista saa rikkoa, mikä on sovittu henkilön työsopimuksessa. - On vaikea keksiä mikä olisi sellaista työtä, mitä suomalaiset sankoin joukoin tekisivät mielellään ja siitä tarjotulla palkalla, mutta se annetaankin ulkomaalaisille. 🤔

Kannattaisiko tässä mainita ketjun nimi, voitaisiin boikotoida sitä yhdessä?
        TE-toimisto soittelee vakkareille miten heidän tulisi pakottaa työnantaja antamaan enemmän työtunteja. Miten työntekijä voisi sen tehdä? Onko ehdotuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

TE-toimisto soittelee vakkareille miten heidän tulisi pakottaa työnantaja antamaan enemmän työtunteja. Miten työntekijä voisi sen tehdä? Onko ehdotuksia?

Suomen laki on jo mätä, miljoona ihmistä tekee palkkatyötä palkalla jolla ei elä.

• Anonyymi kirjoitti:

On oikeasti tosi vaikea keksiä mitään, kun ei tiedä edes alaa. 😄 Maanviljelys-/puutarhatyö, marjanpoimintaa, hoito-/hoivatyö vai kaupan kassalla? - Tuossa viimeisessä on ongelmallista se, että työnantaja pystyy helposti osoittamaan, että he tarvitsevat ison määrän työntekijöitä samanaikaisesti, joten heillä ei ole antaa lisätunteja sellaisille ajoille, jolloin on hiljaisempaa, eli asiakkaita on vähemmän.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei aivan uusi jos tuota käyttää yksi suurimpia ketjuja Suomessa.
        Työtunteja ei anneta edes 30 tuntia viikossa ja palkataan lisää väkeä ulkomailta.

Täsmennän, että asia on itselleni uusi, enkä siis ole vielä muodostanut mielidettäni.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

On oikeasti tosi vaikea keksiä mitään, kun ei tiedä edes alaa. 😄 Maanviljelys-/puutarhatyö, marjanpoimintaa, hoito-/hoivatyö vai kaupan kassalla? - Tuossa viimeisessä on ongelmallista se, että työnantaja pystyy helposti osoittamaan, että he tarvitsevat ison määrän työntekijöitä samanaikaisesti, joten heillä ei ole antaa lisätunteja sellaisille ajoille, jolloin on hiljaisempaa, eli asiakkaita on vähemmän.

"Sellainen aika" on koko ajan, ympäri vuoden.
        Yritykset ovat luottaneet KELA:n antamaan täydennykseen ja lakiin joka työntekijöitä velvoittaa tekemään työtä sosiaaliturvan rajalla.

Pienituloisuuden raja oli 2022 yhden hengen taloudelle noin 1 280 euroa kuukaudessa ja
        pienituloisia oli yli 700 000. Suurin syy on uudessa termissä, vajaatyöllisyys.

Alityöllisten määrä on ollut kasvussa viimeiset kymmenen vuotta. Alityöllisiä oli
        2022 noin 250 000.Alityöllinen haluaisi tehdä
        työtä enemmän, mutta joutuu tekemään osa-aikatyötä tai lyhyempää työviikkoa, tai
        hänellä ei ole työtä lomautuksen tai asiakkaiden vähyyden vuoksi. Alityöllisistä naisia oli
        62 prosenttia.
        Köyhyys työssäkäynnistä huolimatta koskee erityisesti lapsiperheitä. Pienituloisuusrajan
        alapuolella olevista lapsiperheistä lähes puolessa oli töissä käyvä huoltaja. Korkein köyhyysriski on niissä lapsiperheissä, joissa on vain yksi palkansaaja.

Hallitus esittää heikennyksiä juurikin tälle kansanosalle.

• Anonyymi kirjoitti:

"Sellainen aika" on koko ajan, ympäri vuoden.
        Yritykset ovat luottaneet KELA:n antamaan täydennykseen ja lakiin joka työntekijöitä velvoittaa tekemään työtä sosiaaliturvan rajalla.

Pienituloisuuden raja oli 2022 yhden hengen taloudelle noin 1 280 euroa kuukaudessa ja
        pienituloisia oli yli 700 000. Suurin syy on uudessa termissä, vajaatyöllisyys.

Alityöllisten määrä on ollut kasvussa viimeiset kymmenen vuotta. Alityöllisiä oli
        2022 noin 250 000.Alityöllinen haluaisi tehdä
        työtä enemmän, mutta joutuu tekemään osa-aikatyötä tai lyhyempää työviikkoa, tai
        hänellä ei ole työtä lomautuksen tai asiakkaiden vähyyden vuoksi. Alityöllisistä naisia oli
        62 prosenttia.
        Köyhyys työssäkäynnistä huolimatta koskee erityisesti lapsiperheitä. Pienituloisuusrajan
        alapuolella olevista lapsiperheistä lähes puolessa oli töissä käyvä huoltaja. Korkein köyhyysriski on niissä lapsiperheissä, joissa on vain yksi palkansaaja.

Hallitus esittää heikennyksiä juurikin tälle kansanosalle.

"Sellainen aika", eli hiljaisempi aika, kuten kirjoitin? Kyllä minusta kaupan alalla on myös sesonkiaikoja.

Nyt en saanut ajatuksestasi kiinni.

Vastustan kuitenkin hallituksen esittämiä työelämän heikennyksiä erityisesti siksi, että heikennetään työmarkkinaosapuolten mahdollisuutta sopia asioista ja siirrytään sanelupolitiikkaan. Se ilman muuta rikkoo työrauhaa.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Vuokratyöfirma lähettää tosiaan paikalle sijaisen nopeasti, eteenkin kun se itse hyötyy siitä kaikkein eniten, rahallisesti! Hoitoalalla kuitenkin on erittäin epätodennäköistä ett edes koulutuksen saanut ja kokenutkaan hoitaja pystyy samaan kuin vakituisessa työsuhteessa töitä jo vuosia tehnyt hoitaja. Ne vuokratyöfirman työntekijät; saattavat jopa haitatta työn tekoa -> kokemusta näes siitäkin on.

Mieluummin maksoin ylitöistä vakituisille työntekijöille... ja ajan oloon mulla oli ns, eläkkeellä olevia hoitajia, tekemässä muutaman päivän keikka hommaa tarvittaessa.
        Eteenkin muistisairaiden vanhusten hoidossa, pitää hoitajan tuntea ja tietää hoidettavan sairaudet... sekä heidän henkilökohtaiset heikkoudetkin.
        Silloin arki sujuu kaikkien kannalta turvallisesti!

Vuokratyöfirmat pitäisi lailla lopettaa, niistä hyötyy vain muutamat firmaa pyörittävät tahot... ja ehkä muutamat lääkärit ja hoitajatkin. Mutt vastuun kantaa ja työt tekee; se vakituinen henkilökunta, näin se vaan todellisuudessa menee.
        Ehkä jossain tietotekniikassa voisi toimiakin; tietyin ehdoin! Mutt sielläkin on kyseenalaista, ei tarvita kuin yksi "mätä omena" koriin... ja lainoppineet saavat ehkä vuosikausiksi purtavaa.... Lataamo, vai mikä se nyt taas olikaan???
        trollikka

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä te vakkarit tulette kalliimmaksi. Me keikkalaiset ei saada palkkaa sairastamisesta vaan tunneista

• Anonyymi

Kiva ämmä, onneks ei tarvi olla tolla töissä, varmaan hurmaava työympäristö!

Hyviä nää kokoomuslaisten julkilausunnat nykyään. Mitä nää vetää? Onko toikin vanha ämmä kokkelipää, kun puhuu julkisesti nlin? Vai vaan kärttynen alkkis?

Ikinä kuullutkaan tuollasesta lafkasta saatika tuotteistaan.

Äänestäkää sosialismia, niin ei tarvi lakkoilla.

Lakkoihin saa kyllä porvarit varautua.

Kannattaisi vähän hillitä sitä ahneuttaan ja löydätä hihnaa, kyllä niitä hihnoja nimittäin katkeaa sen linjan toisellakin puolen ja kun katkeaa tarpeeksi moni niin PUNAINEN VERI NOUSEE UUTEEN AAMUUN!!!!

• Hyvä jos vielä voi lusmuilla tuella ja/tai eläkkeellä... mutta ylettömäksi aikaa ei tälläkään valtiolla mahdollisuus riitä maksaa kaikille rahaa kotonaolemisesta. Eikä se mikään kapitalistin uhkaus ole...

• Anonyymi

Jos ei olisi liittoja, tekisit 12 tuntista päivää kuutena päivänä viikossa 2€ tuntipalkalla ja sunnuntaisin istuisit kirkossa kuuntelemassa että se on jumalan tahto. Tai saisit potkut ja kuolisit nälkään.

xLiner

• Joo, joskus niin varmaan on ollutkin, mutta nyt nuo on sellaisia instituutioita, joiden päämäärät ei aina oikein näe todellisuutta.
        Sekä ne on niin raskaita, etteivät oikein enää toimi.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Joo, joskus niin varmaan on ollutkin, mutta nyt nuo on sellaisia instituutioita, joiden päämäärät ei aina oikein näe todellisuutta.
        Sekä ne on niin raskaita, etteivät oikein enää toimi.

Olen vahvasti eri mieltä.

Ajattelen tässä nyt muitakin kuin itseäni.

Olen nähnyt niin paljon huonoja työnantajia, että on oltava joku taho joka pitää työntekijän puolta. (Olen nähnyt joskus myös hyviä työnantajia.) Jätetään palkkoja maksamatta ja rikotaan muitakin sopimuksia... Rahansa saa pois vain oikeusteitse, kun liitto maksaa asianajajan. Sitä ennen duunarit on kiusattu sairaiksi.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Olen vahvasti eri mieltä.

Ajattelen tässä nyt muitakin kuin itseäni.

Olen nähnyt niin paljon huonoja työnantajia, että on oltava joku taho joka pitää työntekijän puolta. (Olen nähnyt joskus myös hyviä työnantajia.) Jätetään palkkoja maksamatta ja rikotaan muitakin sopimuksia... Rahansa saa pois vain oikeusteitse, kun liitto maksaa asianajajan. Sitä ennen duunarit on kiusattu sairaiksi.

xLiner

No mä en ole nähnyt yhtään kertaa, että liiton lakimies olisi missään toiminut. Ja oon ollut työelämässä jo vuodesta 1996 ainskin kokoajan...

Joitain minimipalkkoja joskus liitto määritteli, mutta sen jälkeen sillä ei ollut mitään virkaa...

Parempi olisi, kun jokainen työnantaja sopisi ihan tulevan työntekijän kanssa itse palkkauksen ja siitä kirjoitettais paperi. Työsopimus. Kolmantena osapuolena vois olla vaikka joku työkkäri, mikä säilyttäis sopparin ja jos sitä ei noudatettais jomman kumman puolesta, sieltä löytyis alkuperäinen.

En minä usko, että kukaan työnantaja, jolla on hyvä työntekijä, alkais sitä huijaamaan missään.

Yleensä syynä on työehtosopimusten tulkinnat. Ne on tehty niin monimutkaisiksi nykyään, että niistä on vaikeaa löytää selkeää ratkaisua tietyissä tapauksissa...

Työpaikkoja on yhdellä alallakin monenlaisia. On kausityötä ja ties mitä....tää nykyinen systeemi on liian raskas.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No mä en ole nähnyt yhtään kertaa, että liiton lakimies olisi missään toiminut. Ja oon ollut työelämässä jo vuodesta 1996 ainskin kokoajan...

Joitain minimipalkkoja joskus liitto määritteli, mutta sen jälkeen sillä ei ollut mitään virkaa...

Parempi olisi, kun jokainen työnantaja sopisi ihan tulevan työntekijän kanssa itse palkkauksen ja siitä kirjoitettais paperi. Työsopimus. Kolmantena osapuolena vois olla vaikka joku työkkäri, mikä säilyttäis sopparin ja jos sitä ei noudatettais jomman kumman puolesta, sieltä löytyis alkuperäinen.

En minä usko, että kukaan työnantaja, jolla on hyvä työntekijä, alkais sitä huijaamaan missään.

Yleensä syynä on työehtosopimusten tulkinnat. Ne on tehty niin monimutkaisiksi nykyään, että niistä on vaikeaa löytää selkeää ratkaisua tietyissä tapauksissa...

Työpaikkoja on yhdellä alallakin monenlaisia. On kausityötä ja ties mitä....tää nykyinen systeemi on liian raskas.

"En minä usko, että kukaan työnantaja, jolla on hyvä työntekijä, alkais sitä huijaamaan missään."

Ei ole sun uskostasi kiinni. Olen nähnyt todella rumia tapauksia, suurin osa kerääntyy tietyille työnantajille. Kerta toisensa jälkeen joutuvat maksamaan palkkoja 10 000- 20 000€, laskevat kai sen varaan ettei kuulu liittoon jos on itsemaksava. Omillaan ei monikaan pysty yritystä haastamaan. Eikä tuosta tule yrityksellekään kuin oikeudenkäyntikulut maksuun, ei edes sakkoja saa.

Ihmisiä on irtisanottu ihan vain kun pomolla on huono päivä ja joku pitää saada syylliseksi. Laitonta...

Parille ammattikoulun käyneelle nuorelle miehelle maksettiin reilu 6€/h itsenäisestä keikkatyöstä.

Esimerkit ei heti lopu.

Jos sulla on ollut aina hyvä ja turvattu toimeentulo, älä kuvittele että se olisi se perustilanne muilla. Ei ole. Todellakaan.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Juuri tuo on nykymaailman pahin uhka: itsekkyys.

Jos mulla on kaikki hyvin, niin mitäpä toisten ongelmista. Itsepä ovat syyllisiä kun ei ole terveys kunnossa, tms..

Osa on ihan itse syyllisiä tilanteeseensa, mutta suurin osa on ollut huono-onnisia. Kaikille meille voi napsahtaa jotain kakkaa päälle. Saat vaikkapa syövän. Tai halvaannut. Perheenjäsen kuolee tai sairastuu vakavasti. Mitä vaan voi tapahtua, hyvin toimeentulevallekin, josta tuleekin sitten toimeentuloluukun asiakas.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Jos mulla on kaikki hyvin, niin mitäpä toisten ongelmista. Itsepä ovat syyllisiä kun ei ole terveys kunnossa, tms..

Osa on ihan itse syyllisiä tilanteeseensa, mutta suurin osa on ollut huono-onnisia. Kaikille meille voi napsahtaa jotain kakkaa päälle. Saat vaikkapa syövän. Tai halvaannut. Perheenjäsen kuolee tai sairastuu vakavasti. Mitä vaan voi tapahtua, hyvin toimeentulevallekin, josta tuleekin sitten toimeentuloluukun asiakas.

xLiner

No puhutaanpa itsekkyydestä sitten...

Onko se vaikka työnantajan vika, että työntekijä sairastuu syöpään?
        Ja pitääkö työnsntajan huolehtia, että työntekijästä maksetaan vapaa-ajan ja yleisen hyvinvoinnin vakuutusmaksuja? Tai laitetaan valtio pakottamaan työnantajan tekemään näin....

Mä oon katsellut monien yrittäjien touhua sivusta. Usein ongelmana on ollut se, että tuossa ois työtä, mutta uskallanko ottaa sitä...kun sitten pitäisi ottaa työntekijä ja siihen sitoutuu ja se voi kaataa koko lafkan, jos onkin huono... toisaalta jos en ota työtä, ei ole töitä kaikille muillekaan...

Nykysysteemi on itsekäs...ja siitä kärsii kaikki..

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No puhutaanpa itsekkyydestä sitten...

Onko se vaikka työnantajan vika, että työntekijä sairastuu syöpään?
        Ja pitääkö työnsntajan huolehtia, että työntekijästä maksetaan vapaa-ajan ja yleisen hyvinvoinnin vakuutusmaksuja? Tai laitetaan valtio pakottamaan työnantajan tekemään näin....

Mä oon katsellut monien yrittäjien touhua sivusta. Usein ongelmana on ollut se, että tuossa ois työtä, mutta uskallanko ottaa sitä...kun sitten pitäisi ottaa työntekijä ja siihen sitoutuu ja se voi kaataa koko lafkan, jos onkin huono... toisaalta jos en ota työtä, ei ole töitä kaikille muillekaan...

Nykysysteemi on itsekäs...ja siitä kärsii kaikki..

Yhteiskunnan tulisi auttaa syöpään sairastunutta. Vaan nyt viedään kaikista heikompiosaisilta.

Voi hyvin olla työnantajan vika se syöpä. Just oli juttua, miten Helsingissä joku kerrostalon purku seisoo. Oli mm. käytetty vuokratyöntekijöitä asbestipurussa, jota ei oltu merkitty asbestipuruksi.

Ammattitauteja on kyllä.

Yritystoiminnassa on aina riskinsä. Siinä on myös mahdollisuus rikastua.

Vuokratyöntekijät ovat sopivia pelokkaalle yrittäjälke. Tai muunlaiset määräaikaiset työsopimukset. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka! Koeaika 6 kk tai puolet määräaikaisesta, jos se on alle vuoden pituinen. Tyypin saa heti pihalle. Ei mitään ongelmaa.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhteiskunnan tulisi auttaa syöpään sairastunutta. Vaan nyt viedään kaikista heikompiosaisilta.

Voi hyvin olla työnantajan vika se syöpä. Just oli juttua, miten Helsingissä joku kerrostalon purku seisoo. Oli mm. käytetty vuokratyöntekijöitä asbestipurussa, jota ei oltu merkitty asbestipuruksi.

Ammattitauteja on kyllä.

Vuokratyöntekijät ovat sopivia pelokkaalle yrittäjälke. Tai muunlaiset määräaikaiset työsopimukset. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka! Koeaika 6 kk tai puolet määräaikaisesta, jos se on alle vuoden pituinen. Tyypin saa heti pihalle. Ei mitään ongelmaa.

xLiner

Musta nyt tuntuu ettei sulla ole mitään käsitystä mistä edes rutiset. Kannattaisko ottaa ensin selvää asioista.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Ammattitauteja on kyllä.

xLiner

Näetpä asiat mustavalkoisena...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Näetpä asiat mustavalkoisena...

En vaan mä näen paljon enemmän mahdollisuuksia kuin sinä. Ei sillä yrittäjällä mitään oikeaa ongelmaa ole, senkun palkkaa tyypin. Ja heittää pihalle jollei homma toimi.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Ammattitauteja on kyllä.

xLiner

Ja nyky-yhteiskuntahan on rakennettu siihen, että se hoitaisi syöpään sairastuneen, mutta kun se on rakennettu liian raskaaksi ja toimimattomaksi, sekä kalliiksi ylläpitää. Siitähän lopulta on kyse...ja nykyään se sairas jääkin systeemin alle, kun ei jaksa...

Ja tätä systeemiä vaan pitäisi lisää kasvattaa???

Samalla pitäisi säästää ja toisesta päästä vaan lyödään uusia systeemejä lisää...luotiin joku hyvinvointialueen juttu ja nykyään ei saa edes lääkärinaikaa enää, jos ei osaa käyttää hyvinvointialueen sivustoja....

Ja turha sanoa, että se systeemi on nykyisen hallituksen aikaansaama...

• Anonyymi kirjoitti:

En vaan mä näen paljon enemmän mahdollisuuksia kuin sinä. Ei sillä yrittäjällä mitään oikeaa ongelmaa ole, senkun palkkaa tyypin. Ja heittää pihalle jollei homma toimi.

xLiner

Miksi minä en ole kuullut tuota keneltäkään yrittäjältä....

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ja nyky-yhteiskuntahan on rakennettu siihen, että se hoitaisi syöpään sairastuneen, mutta kun se on rakennettu liian raskaaksi ja toimimattomaksi, sekä kalliiksi ylläpitää. Siitähän lopulta on kyse...ja nykyään se sairas jääkin systeemin alle, kun ei jaksa...

Ja tätä systeemiä vaan pitäisi lisää kasvattaa???

Samalla pitäisi säästää ja toisesta päästä vaan lyödään uusia systeemejä lisää...luotiin joku hyvinvointialueen juttu ja nykyään ei saa edes lääkärinaikaa enää, jos ei osaa käyttää hyvinvointialueen sivustoja....

Ja turha sanoa, että se systeemi on nykyisen hallituksen aikaansaama...

Ei nyt kasvatella mitään vaan koitetaan säilyttää edes se vähä mitä on....

Nykyhallitus leikkaa.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Miksi minä en ole kuullut tuota keneltäkään yrittäjältä....

Yrittäjän oma ammattitaito hukassa?

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Ei nyt kasvatella mitään vaan koitetaan säilyttää edes se vähä mitä on....

Nykyhallitus leikkaa.

xLiner

Voi leikatakin, kun oijeasti pitäis purkaa...

Mutta vaikeaa kaikkea on kerralla tehdä oikeusvaltiossa..

• Anonyymi kirjoitti:

Yrittäjän oma ammattitaito hukassa?

xLiner

Okei... No minkähän alan ammattitaitoa yrittäjän pitäisi olla? Lakimies?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Tämä on juuri näin kuten xLiner kirjoitti. Disse on oman työelämänsä kermaperse, mut näin tietämättömyys kasvattaa kaunaa ihan yleensä.

Disse puhuu kauniisti naisten ja nuorten puolesta, mutta konkretiaan se ei yllä millään tasolla.

Vähimmäispalkat ja monet työelämän uudistukset ovat ammattiyhdistysten aikaansaamia.

Esim. Amerikan malliin ammattiyhdistyksiin kuuluvat ovat verrattavissa rikollisuuteen.

Voi olla, että kummankin vastuualueita tulee kehittää ja ammattiyhdistys on nykyisin pahasti pöhöttynyt, mutta ilman sitä ei heikommassa asemassa olevien työoloja ja palkkatasoa turvata.

Disse voi olla mitä muuta mieltä tahansa, mutta sen minkä kerroin on omakohtaisesti koettua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on juuri näin kuten xLiner kirjoitti. Disse on oman työelämänsä kermaperse, mut näin tietämättömyys kasvattaa kaunaa ihan yleensä.

Disse puhuu kauniisti naisten ja nuorten puolesta, mutta konkretiaan se ei yllä millään tasolla.

Vähimmäispalkat ja monet työelämän uudistukset ovat ammattiyhdistysten aikaansaamia.

Esim. Amerikan malliin ammattiyhdistyksiin kuuluvat ovat verrattavissa rikollisuuteen.

Voi olla, että kummankin vastuualueita tulee kehittää ja ammattiyhdistys on nykyisin pahasti pöhöttynyt, mutta ilman sitä ei heikommassa asemassa olevien työoloja ja palkkatasoa turvata.

Disse voi olla mitä muuta mieltä tahansa, mutta sen minkä kerroin on omakohtaisesti koettua.

Ja tarkennetaan, että tiedän määräaikaisista ja projektityyppisistä hankkeista, jossa ihmisten työoikeuksia laiminlyödään tosi rajusti. Ei pitäisi uutisia seuraavalle ja ylipäätään tavan ihmiselle olla.mikään yllätys epäkohtia havaita.

• Anonyymi kirjoitti:

No Sak on liki sama kuin Sdp... ja mieti mitä Lipponen teki lobbarihommillaan Norstreamin kanssa...

Muutenkin Sdp ja Neuvosliitto/Venäjäkytkökset ei kestä päivänvaloa...

Vai miksi ei Tiitisen listaa saa ronkkia? 😄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No Sak on liki sama kuin Sdp... ja mieti mitä Lipponen teki lobbarihommillaan Norstreamin kanssa...

Muutenkin Sdp ja Neuvosliitto/Venäjäkytkökset ei kestä päivänvaloa...

Vai miksi ei Tiitisen listaa saa ronkkia? 😄

Siis puhun palkasta, eikä mikään Tiitisen lista kiinnosta.

Voi olla, että korruptio ja mätää on yhtälailla ammattiyhdistyksissä ja että se tarvitsee tuuletusta. Mä vedin itse porot sille siitä, etteivät puutu prosenttikorotuksiin, joka jälleen hyödyttää parempipalkkaisia.

Vuosikymmenten parempiosaisuus estää sinua näkemästä miten vaikeaa muilla voi olla ja pärjätä.

• Anonyymi kirjoitti:

Siis puhun palkasta, eikä mikään Tiitisen lista kiinnosta.

Voi olla, että korruptio ja mätää on yhtälailla ammattiyhdistyksissä ja että se tarvitsee tuuletusta. Mä vedin itse porot sille siitä, etteivät puutu prosenttikorotuksiin, joka jälleen hyödyttää parempipalkkaisia.

Vuosikymmenten parempiosaisuus estää sinua näkemästä miten vaikeaa muilla voi olla ja pärjätä.

No sanoppa joku matalspalkka-ala jonka lakkoilu oikeasti auttaisi palkkakuoppaan?

Jos tueksi ei tule joku muu liitto/liitot, niin mitä tapahtuu?

Ja miten kävi hoitsujen? Eikös Marini evännyt sen oikeuden jotenkin, vai muistanko väärin?

Ihsn shaibaa... rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy...

• Anonyymi

Taas on ek:n eli purra urpon trollitehdas käynnissä ja kirjoittaa junttiääliö juttuja palstalle.

Itse olen jo eläkkeellä, mutta olen kuullut työpaikoilta sellaista juttua, että huh, huh.

Jossain vaiheessa pelletrollinkin tekee mieli mennä lakkoon. Olette halveksuttavaa ek:n pikku puudeleita.

Samat tahot haukkuivat aikoinaan duunareita, kun ek laittoi työnseisauksen paperitehtaille. Kuinka vähän te tiedätte asioista?

• En ole mikään trolli...

Tulipa mieleen tuosta paperiliitosta, että taisi olla aika, kun joka kevät oli liitto järjestämässä lakkoja. Mutta nyt ei ole paperiliitosta kuulunut mitään...miksiköhän?

Firmat vie tuotantoaan muualle. Ei työntekijöiden palkat ole koko hommassa nyt mitenkään merkittäviä, mutta se, että kokoajan tuotanto pysähtelee vuosittain lakon takia, tekee ison loven tuotantoon...isoissa tehtaissa puhutaan kymmenistä tuhansista euroista/h...

Jos on sietämätöntä tehdä täällä paperia, sitä ei sitten tehdä täällä...

Nyt on laitettu monta paperikonetta hiljaiseksi ja myyty romuna Kiinaan, paperimiehet kortistossa, niin varmaan oli kiva lakkoilla 10 000 kk palkalla saunalisästä keväällä 2000 tai jotain...

• Disseisback kirjoitti:

En ole mikään trolli...

Tulipa mieleen tuosta paperiliitosta, että taisi olla aika, kun joka kevät oli liitto järjestämässä lakkoja. Mutta nyt ei ole paperiliitosta kuulunut mitään...miksiköhän?

Firmat vie tuotantoaan muualle. Ei työntekijöiden palkat ole koko hommassa nyt mitenkään merkittäviä, mutta se, että kokoajan tuotanto pysähtelee vuosittain lakon takia, tekee ison loven tuotantoon...isoissa tehtaissa puhutaan kymmenistä tuhansista euroista/h...

Jos on sietämätöntä tehdä täällä paperia, sitä ei sitten tehdä täällä...

Nyt on laitettu monta paperikonetta hiljaiseksi ja myyty romuna Kiinaan, paperimiehet kortistossa, niin varmaan oli kiva lakkoilla 10 000 kk palkalla saunalisästä keväällä 2000 tai jotain...

Paperipuolella nyt vaikuttaa se luonnollinen teknologinen kehitys, että paperi ei enää pitkään aikaan ole ollut ensisijainen informaation siirtämisen väline. Maailman pergamenttimarkkinatkin ovat nykyään aika pieniä.

Suuri osa maailmasta on kokonaan hypännyt yli sen vaiheen, jossa uutisia tai juoruja kirjoitetaan ja luetaan paperilta, kirjoja painetaan ja luetaan paperilta tai yritykset viestivät sisäisesti tai asiakkailleen arkille painetuilla tulosteilla. Suomen uusin paperikone on käynnistetty neljännesvuosisata sitten. Vanhojen koneiden alasajon järjestykseen voi vaikuttaa, mutta yleisesti paperi on auringonlaskun ala, vaikka duunarit tekisivät hommansa ilmaiseksi.

Romukoneen käyttäminen voi yhä olla kannattavaa Kiinassa, jos sekä raaka-aine että markkinat ovat lähellä. Suomessa vähintään lopputuote pitäisi kuskata kauas.

Perseitä pyyhitään yhä paperiin vanhaan malliin pehmopaperiin ja elintarvikkeita ja muuta sälää pakataan yhä enemmän kartonkiin ja melkein kaikki kotiin tilattava tulee jonkinlaisessa pakkauksessa.

Jotenkin se AY-liike vain elää yhä sitä maailmaa, jossa on isoja työnantajia, jotka ovat olemassa niiden kannattavuuden edellytyksistä riippumatta ja joissa on kiinteä määrä ikuisia työpaikkoja ja duunarin etu on joukkovoimalla mitata itselleen mahdollisimman suuri osuus taloudellisesta tuotoksesta itselleen.

Yhteiskunnan "hyvinvointipalveluiden" ylläpitämisessä on se ongelma, että varat yhä suuremman joukon palveluihin pitäisi kerätä yhä pienemmältä osuudelta väestöstä. Tästä kokonaisuudesta AY-liike ei ota mitään vastuuta, vaan haluaa vain, että niin työssäkäyville kuin työssäkäymättömille pitäisi olla mahdollsimman paljon jaettavaa.

• scrg kirjoitti:

Paperipuolella nyt vaikuttaa se luonnollinen teknologinen kehitys, että paperi ei enää pitkään aikaan ole ollut ensisijainen informaation siirtämisen väline. Maailman pergamenttimarkkinatkin ovat nykyään aika pieniä.

Suuri osa maailmasta on kokonaan hypännyt yli sen vaiheen, jossa uutisia tai juoruja kirjoitetaan ja luetaan paperilta, kirjoja painetaan ja luetaan paperilta tai yritykset viestivät sisäisesti tai asiakkailleen arkille painetuilla tulosteilla. Suomen uusin paperikone on käynnistetty neljännesvuosisata sitten. Vanhojen koneiden alasajon järjestykseen voi vaikuttaa, mutta yleisesti paperi on auringonlaskun ala, vaikka duunarit tekisivät hommansa ilmaiseksi.

Romukoneen käyttäminen voi yhä olla kannattavaa Kiinassa, jos sekä raaka-aine että markkinat ovat lähellä. Suomessa vähintään lopputuote pitäisi kuskata kauas.

Perseitä pyyhitään yhä paperiin vanhaan malliin pehmopaperiin ja elintarvikkeita ja muuta sälää pakataan yhä enemmän kartonkiin ja melkein kaikki kotiin tilattava tulee jonkinlaisessa pakkauksessa.

Jotenkin se AY-liike vain elää yhä sitä maailmaa, jossa on isoja työnantajia, jotka ovat olemassa niiden kannattavuuden edellytyksistä riippumatta ja joissa on kiinteä määrä ikuisia työpaikkoja ja duunarin etu on joukkovoimalla mitata itselleen mahdollisimman suuri osuus taloudellisesta tuotoksesta itselleen.

Yhteiskunnan "hyvinvointipalveluiden" ylläpitämisessä on se ongelma, että varat yhä suuremman joukon palveluihin pitäisi kerätä yhä pienemmältä osuudelta väestöstä. Tästä kokonaisuudesta AY-liike ei ota mitään vastuuta, vaan haluaa vain, että niin työssäkäyville kuin työssäkäymättömille pitäisi olla mahdollsimman paljon jaettavaa.

No eipä tuohon juuri lisättävää.

Ay-liikkeet ei juurikaan näe kuin putken pään, mihin toisesta päästä tuijottavat. Ja uhkailu, alistaminen on ainoita keinoja muuttaa asioita heidän mielestään.

En minä sillä sano, että työstä ei pitäisi maksaa, mutta nykysysteemiin pystyy vain isot firmat ja heillä on siihen omat asiantuntijat palkattu. Alle 50 hengen yrityksillä jo alkaa olla vaikeaa järjestellä hommia...

Konkurssiaaltoa alkaa olla jo hsvaittavissa...

• Siis oikeesti tää lakko on pelkästään poliittinen. Aamulla kun menin töihin, menin konepajan ohi, niin eikös siellä keltaliivit ollu portilla pysäyttelemässä tulijoita. Tällä lakolla ei saada penniäkään palkka lisää. Päin vastoin jouditaan maksaa lisää veroja sosiaaliturvaan ja saikuttajat vie meidän tulospalkkiot ja pilaa urakat. Ei noi yrittäjät noita sairaslomia loppupeleissä maksa vaan ne menee just työkavereilta. Sitten vielä jos lakon takia menee työpaikkoja lopullusesti kiinni ja siirtyy kiinaan, niin siellähän ne työ olot on todella kurja. Ne uutiskuvat mitä kiinasta näytetään siisteistä uusista autotehtaista, ei ole koko totuus. Että ihan salla perusteella pitäis tukkia tokmannit ja prismat. Että se on lopulta pientä, mitä väärin käytöksiä tuotantoyritykset tekee kauppajätteihin verrattuna.

• Anonyymi

Olet ek:n pikku puudeli ja trolli. Vuh, vuh.

• Anonyymi

Voi vttu suakin.

Nyt ei tavoite ole saada lisää palkkaa.

Oletko seurannut mitä oikeistohallitus ajaa läpi? Ehkä et yksinäisenä miehenä ymmärrä köyhempien perheiden tilannetta. Sitä ei kuitenkaan kannata julistaa kovin suureen ääneen.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Voi vttu suakin.

Nyt ei tavoite ole saada lisää palkkaa.

Oletko seurannut mitä oikeistohallitus ajaa läpi? Ehkä et yksinäisenä miehenä ymmärrä köyhempien perheiden tilannetta. Sitä ei kuitenkaan kannata julistaa kovin suureen ääneen.

xLiner

Siis sitähän mä oon muissa ketjuissa sanonut, että lapsiperheille parempaa tukea. En nyt joka kommenttin sitä jaksa laittaa. Mutta noita juoppoja ei huvita tukea, tässä kuitenkin aika vauhtia saa töissä pitää, niin ei niitä ihan hukkaankaan viitsi heittää. Yhteiskunnan tehtävähän on juuri, että lapset ensin.mutta suomessa kun se menee väärin päin. Lapset viimeiseksi, ne kun ei äänestä.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Siis sitähän mä oon muissa ketjuissa sanonut, että lapsiperheille parempaa tukea. En nyt joka kommenttin sitä jaksa laittaa. Mutta noita juoppoja ei huvita tukea, tässä kuitenkin aika vauhtia saa töissä pitää, niin ei niitä ihan hukkaankaan viitsi heittää. Yhteiskunnan tehtävähän on juuri, että lapset ensin.mutta suomessa kun se menee väärin päin. Lapset viimeiseksi, ne kun ei äänestä.

Sairaatko saa kuolla nälkään ja pakkaseen?

Ei sekään ihan oikein ole...

xLiner

• ..ja saako noi hoitajien asiat paremmiksi..?
      Juuei. Ainakaan hallitus saa..

"Vientivetoinen työmarkkinamalli" tarkoittaisi, että vientialojen palkkaratkaisu asettaisi ylärajan Kaikkien alojen palkankorotuksille..

Työttömyysturvan työssäoloehtoa pidennetään 12 kuukauteen. Näin ollen määräaikaiset (ei virassa olevat) opettajat ja kouluavustajat eivät ikinä pääse ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, koska heidän työsuhteensa katkaistaan usein koulujen loputtua ja heidät "palkataan uudelleen" elokuussa. - Tätä epäoikeudenmukaisuutta vahvistaa se, että määräaikainen työsuhde olisi mahdollista tehdä vuodeksi ILMAN perustetta...
      Työntekijän irtisanomissuojaa heikennetään..

Vuorotteluvapaa lakkautetaan ja aikuiskoulutustuki lakkautetaan. Nämä muutokset poistavat tärkeän työntekijän jaksamista ja aikuisena kouluttautumisen mahdollistaneen taloudellisen tuen, jota ovat käyttäneet erityisesti pitkän työuran tehneet naiset.

Yhteistoimintalakiin ehdotetut muutokset toteutuessaan lakimuutokset lyhentävät neuvotteluaikaa 1–3 viikkoon, ja myös lomautusilmoitusaikaa lyhennetään, jolloin lomautusilmoitusaika olisi yhden viikon.

Näin lyhyet neuvottelu- ja lomautusilmoitusajat lyhentävät työntekijän aikaa valmistautua tulevaan taloudelliseen tilanteeseen.

Nämä nyt vain muutamia hallituksen aivopieruja mainitakseni..

Ja kyllä, minä arvostan sitä, että minun alallani esimerkiksi TES tarjoaa sekä lomarahan että minimipalkan. Laistahan niitä ei löydy.

• Minä kieltämättä en ole perehtynyt hallituksen systeemeihin ja varmaan mua ei koske tällähetkellä mitkään tukien leikkaukset...

Mutta sen olen nähnyt ihan omassa työelämässä, että ihan sellaisen 2-10 henkilön firman voi kaataa nämä nykyiset lait.

Sittrn opettajien ja muiden kunnallisten alojen työntekijöiden palkkauksiin haetaan "vippaskonsteja" kun rahat ei riitä yksinkertaisesti...

Koko valtiolle kuuluva osuus ihan kaikesta alkaa olemaan niin raskas systeemi, että se tulee kohta tiensä päähän.

Jos esimerkiksi ei pystytä säästämään jollain keinoin opettajien palkoista, niin sitten lyhennetään koulutusta/vuosi ja opet on pakkolomalla tms.

Sama se on jonkun pikkufirmankin kanssa. Töitä voisi olla. 10 kk/vuosi, mutta kun maksat palkat yhdeltäkin kuukaudelta kun työtä ei ole, voi joutua pitämään jollain limittäisratkaisulla työntekijöitä 3 kk lomautuksilla...ihan himmeetä..

Monella alalla työtä ei voida ennakoida. Minusta parempi olisi paikalliset sopparit. Jokainen voi itse valita, että suostuuko siihen...

Samoissa työpaikoissa on maantieteellisiä eroja...esimerkiksi juuri koulujenkin suhteen. Jotenkin tämä vanha systeemi yrittää pistää kaikki samaan pakettiin, puhuttiimpa Suomussalmesta tai Espoosta.

Itselläkin kausiluonteinen työ. Mä voisin ihan hyvin tehdä suunnitelmia, että tekisin vuoden aikana kahdelle työnantajalle työtä. Tietysti se vaikuttaisi sitten lomiin jne.. kun ne on juurikin määritelty työehtosopimuksissa..mutta onhan se väärin, että mun työterveys-/loma ja muut etuudet maksais firma a) jolle teen töitä esim. 9 kk/v ja vuosilomat...toisen ei tarviis maksaa muuta kuin palkka ja eläkemaksut, jos oon siellä töissä 2 kk...

Työvoiman liikkuvuus ja kaikenlainen jousto niin työntekijän, kuin työnantajan puolesta on nykyään tässä byrokratiasysteemissä helkatin vaikeaa...

Lisäksi kun on kaikkia tukiloukkuja yms...

• Disseisback kirjoitti:

Minä kieltämättä en ole perehtynyt hallituksen systeemeihin ja varmaan mua ei koske tällähetkellä mitkään tukien leikkaukset...

Mutta sen olen nähnyt ihan omassa työelämässä, että ihan sellaisen 2-10 henkilön firman voi kaataa nämä nykyiset lait.

Sittrn opettajien ja muiden kunnallisten alojen työntekijöiden palkkauksiin haetaan "vippaskonsteja" kun rahat ei riitä yksinkertaisesti...

Koko valtiolle kuuluva osuus ihan kaikesta alkaa olemaan niin raskas systeemi, että se tulee kohta tiensä päähän.

Jos esimerkiksi ei pystytä säästämään jollain keinoin opettajien palkoista, niin sitten lyhennetään koulutusta/vuosi ja opet on pakkolomalla tms.

Sama se on jonkun pikkufirmankin kanssa. Töitä voisi olla. 10 kk/vuosi, mutta kun maksat palkat yhdeltäkin kuukaudelta kun työtä ei ole, voi joutua pitämään jollain limittäisratkaisulla työntekijöitä 3 kk lomautuksilla...ihan himmeetä..

Monella alalla työtä ei voida ennakoida. Minusta parempi olisi paikalliset sopparit. Jokainen voi itse valita, että suostuuko siihen...

Samoissa työpaikoissa on maantieteellisiä eroja...esimerkiksi juuri koulujenkin suhteen. Jotenkin tämä vanha systeemi yrittää pistää kaikki samaan pakettiin, puhuttiimpa Suomussalmesta tai Espoosta.

Itselläkin kausiluonteinen työ. Mä voisin ihan hyvin tehdä suunnitelmia, että tekisin vuoden aikana kahdelle työnantajalle työtä. Tietysti se vaikuttaisi sitten lomiin jne.. kun ne on juurikin määritelty työehtosopimuksissa..mutta onhan se väärin, että mun työterveys-/loma ja muut etuudet maksais firma a) jolle teen töitä esim. 9 kk/v ja vuosilomat...toisen ei tarviis maksaa muuta kuin palkka ja eläkemaksut, jos oon siellä töissä 2 kk...

Työvoiman liikkuvuus ja kaikenlainen jousto niin työntekijän, kuin työnantajan puolesta on nykyään tässä byrokratiasysteemissä helkatin vaikeaa...

Lisäksi kun on kaikkia tukiloukkuja yms...

Olet oikeassa siinä, että erilaiset kannustinloukut ovat sieltä ja syvältä. Aina pitäisi olla kannattavaa ottaa työtä vastaan.
        Lisäksi aina on ollut ja tulee olemaan niitä, jotka hyväksikäyttävät systeemiä.

Tämänsyksyiset ja tämänpäiväiset lakot kohdistuvat juurikin hallitusohjelman esityksiä vastaan, eivät demokraattisesti valittua hallitusta vastaan.

Kovin moni ei mielellään lakkoile, mutta eivät myöskään halua vain kiitollisina nyökytellä, kun raippaa tulee. - Ammattiliitot ovat juuri niin voimakkaita, miksikä jäsenet ne tekevät. Eivät ne koostu pelkästään muutamasta pulleasta sedästä, jotka rikastuvat jäsenten rahoilla, vaikka niin kovasti työnantajajärjestöt haluavat vahvistaa mielikuvaa.

Jos työnantaja ja työntekijä "neuvottelevat" työehdoista vain keskenään, ei voi puhua neuvottelusta eikä edes sopimisesta. Se on vain sanelua. - Ota tai jätä.. Sopimiseen kuuluu myös se, että voidaan jättää sopimatta, jos muutoksesta ei löydy kompromissia.

• Xena-183 kirjoitti:

Olet oikeassa siinä, että erilaiset kannustinloukut ovat sieltä ja syvältä. Aina pitäisi olla kannattavaa ottaa työtä vastaan.
        Lisäksi aina on ollut ja tulee olemaan niitä, jotka hyväksikäyttävät systeemiä.

Tämänsyksyiset ja tämänpäiväiset lakot kohdistuvat juurikin hallitusohjelman esityksiä vastaan, eivät demokraattisesti valittua hallitusta vastaan.

Kovin moni ei mielellään lakkoile, mutta eivät myöskään halua vain kiitollisina nyökytellä, kun raippaa tulee. - Ammattiliitot ovat juuri niin voimakkaita, miksikä jäsenet ne tekevät. Eivät ne koostu pelkästään muutamasta pulleasta sedästä, jotka rikastuvat jäsenten rahoilla, vaikka niin kovasti työnantajajärjestöt haluavat vahvistaa mielikuvaa.

Jos työnantaja ja työntekijä "neuvottelevat" työehdoista vain keskenään, ei voi puhua neuvottelusta eikä edes sopimisesta. Se on vain sanelua. - Ota tai jätä.. Sopimiseen kuuluu myös se, että voidaan jättää sopimatta, jos muutoksesta ei löydy kompromissia.

No tuo vastakkainasettelu työnantajan ja työntekijän välillä on puettu liitoikdi ja ne tappelee keskenään, maksoipa joku jäsenmaksua tai ei.

Työtä olisi useammallekin täällä, mutta käytännössä kaikki "kolmikannassa" pakotetut asiat tekee kaikille kolmelle nyt asiat vaikeaksi...se on nähty jo sun työhistoriankin aikaan...ja aina vaan vaikeammsksi menee...

Mä koitan puhella tästä tilanteesta laajemmin...en vain yhdestä tai kahdesta suusta...

Tuntuu, että katselen sivusta kun ihmiset vaan tappelee, vaikka pitäis puhaltaa yhteen hiileen ja selvitä.

Sopia asioista, eikä miettiä menneitä. Tuolla edessäpäin on ne vielä kusisemmat jutut, joihin pitäis pystyä vastaamaan...

Jokainen voisi miettiä hommaa omaan talouteensa. Ei sitä voi vaan mennä kauppaan ja ostaa mitä tykkää, jos ei ole rahaa, eikä sitä rahaa saa, jos ei ole työtä, mistä saa rahaa. Eikä se työnantaja voi saada työtä, jos ei ole varmaa tekijää. Eikä valtio voi turvata kenenkään elämää taloudellisesti, jos ei saa tarpeeksi verotuloja...ei vsltiokaan voi aina ottaa lainaa, kun ei ole mistä msksaa...

Jonkun pitää lopettaa tämä kierre...

• Disseisback kirjoitti:

No tuo vastakkainasettelu työnantajan ja työntekijän välillä on puettu liitoikdi ja ne tappelee keskenään, maksoipa joku jäsenmaksua tai ei.

Työtä olisi useammallekin täällä, mutta käytännössä kaikki "kolmikannassa" pakotetut asiat tekee kaikille kolmelle nyt asiat vaikeaksi...se on nähty jo sun työhistoriankin aikaan...ja aina vaan vaikeammsksi menee...

Mä koitan puhella tästä tilanteesta laajemmin...en vain yhdestä tai kahdesta suusta...

Tuntuu, että katselen sivusta kun ihmiset vaan tappelee, vaikka pitäis puhaltaa yhteen hiileen ja selvitä.

Sopia asioista, eikä miettiä menneitä. Tuolla edessäpäin on ne vielä kusisemmat jutut, joihin pitäis pystyä vastaamaan...

Jokainen voisi miettiä hommaa omaan talouteensa. Ei sitä voi vaan mennä kauppaan ja ostaa mitä tykkää, jos ei ole rahaa, eikä sitä rahaa saa, jos ei ole työtä, mistä saa rahaa. Eikä se työnantaja voi saada työtä, jos ei ole varmaa tekijää. Eikä valtio voi turvata kenenkään elämää taloudellisesti, jos ei saa tarpeeksi verotuloja...ei vsltiokaan voi aina ottaa lainaa, kun ei ole mistä msksaa...

No tuota.. tästä asiasta voisi tietysti puhella enemmänkin, mutta tämä ei ole minulle oikea foorumi. Totean vain, että aina löytyy hyviä työnantajia ja ikäviä sellaisia, niin kuin löytyy myös hyviä ja lojaaleja työntekijöitä ja sitten vähemmän hyviä ja lojaaleja. - Nuoremmat työntekijät uskovat vielä kirkasotsaisina että kyllä he pystyvät itse neuvottelemaan omat työehtonsa ja että kyllä työnantaja heidät huomaa ja nostaa kirkkaamman kruunun heidän otsalleen, kun he antavat panoksensa tämän yhteisen laivan pitämiseksi pinnalla ja kurssissa... kunnes sitten tulee se ensimmäinen ohjausvirhe ja pohjakosketus.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Kenestähän tässä puhutaan? Jostai tutustasi vai? Oikeasti ihmisiin mahtuu luonteen perusteella ja kykyjen perusteella säästäviä ja tuhlaavia.

Eri asiasta juttelemme. Nämä taidot opetetaan jossain muualla ja yleensä kotona.

Jokainen on oikeutettu palkkaan, jolla tulee toimeen.

• Xena-183 kirjoitti:

No tuota.. tästä asiasta voisi tietysti puhella enemmänkin, mutta tämä ei ole minulle oikea foorumi. Totean vain, että aina löytyy hyviä työnantajia ja ikäviä sellaisia, niin kuin löytyy myös hyviä ja lojaaleja työntekijöitä ja sitten vähemmän hyviä ja lojaaleja. - Nuoremmat työntekijät uskovat vielä kirkasotsaisina että kyllä he pystyvät itse neuvottelemaan omat työehtonsa ja että kyllä työnantaja heidät huomaa ja nostaa kirkkaamman kruunun heidän otsalleen, kun he antavat panoksensa tämän yhteisen laivan pitämiseksi pinnalla ja kurssissa... kunnes sitten tulee se ensimmäinen ohjausvirhe ja pohjakosketus.

No mä voin ihmisenä opetella pitämään puoliani ajallaan ja tavallaan...

Mutta ei se oikeastaan ole firmojen tai yhteiskunnan homma....ei edes Ay-liikkeiden, vaikka sillä ne myy toimintaansa...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No mä voin ihmisenä opetella pitämään puoliani ajallaan ja tavallaan...

Mutta ei se oikeastaan ole firmojen tai yhteiskunnan homma....ei edes Ay-liikkeiden, vaikka sillä ne myy toimintaansa...

Pakko vielä sanoa. Mitä piipityksesi auttaa, jos olet yksin yritystä tai vallitsevaa tilannetta vastaan.

Saat pilkallista naurua, vähättelyä, täystyrmäksen ja vaihtoehdon tyydy tähän tai jätä. Miten paljon uskot rahattomalla olevan yksin vaihtoehtoja.

Kuvittelet olevasi niin hyvä, että siitä maksetaan. Et kykene ymmärtämään, että niidenkin lukuisien vähempiarvoisien, joiden työtä lopputulokseen pääsemiseen tarvitaan, on saatava riittävä korvaus työstään.

Mutta elä sinä niissä korvaamaton ammattimies sfääreissäsi ja koe ylemmyyden tunnetta niihin verrattuna, jotka ovat työelämän pohjasakkaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Pakko vielä sanoa. Mitä piipityksesi auttaa, jos olet yksin yritystä tai vallitsevaa tilannetta vastaan.

Saat pilkallista naurua, vähättelyä, täystyrmäksen ja vaihtoehdon tyydy tähän tai jätä. Miten paljon uskot rahattomalla olevan yksin vaihtoehtoja.

Kuvittelet olevasi niin hyvä, että siitä maksetaan. Et kykene ymmärtämään, että niidenkin lukuisien vähempiarvoisien, joiden työtä lopputulokseen pääsemiseen tarvitaan, on saatava riittävä korvaus työstään.

Mutta elä sinä niissä korvaamaton ammattimies sfääreissäsi ja koe ylemmyyden tunnetta niihin verrattuna, jotka ovat työelämän pohjasakkaa.

Mä oon tähän tilanteeseen itseni kraindannut tekemällä työtä. Aina se ei ole ollut alakohtaistakaan, mutta työmoraali on tärkeää, olipa se mikä työ tahaansa.

Kyllä minä tiedän myös tyyppejä, joilla on vaikeuksia saada töitä ja pysyä niissä. Pienellä palkalla kitkuttavat, mutta aika usealta puuttuu se kraindaus. Koitetaan sina päästä mahdollisimman helpolla, eikä oteta haasteita vastaan... ei jousteta, ei tehdä ekstraa joskus ja maristaan selän takana. Lisäksi sellaista välinpitämättömyyttä.

Sitten tiedän myös niitä, joilla on pieni pslkka, eikä kykene ehkä etenemään, tai ei ole hinkua, mutta tyytyvät siihen ja eläävät säästeliäästi. Käyttävät päätään, miten pärjäävät sillä mitä saavat.

• AY-liike kuvittelee, että poliittisella lakolla pystyy vaikuttamaan lainsäädäntötyöhön. Ehkä voisikin, jos hallituksessa olisi samat tahot, joiden kanssa AY-liike on naimisissa. Mutta kun demokratiassa kansa valitsee päättäjät, jotka säätävät lait eikä jollain rasvamahojen mafiajärjestöllä ole niihin mitään veto-oikeutta. Seuraavissa vaaleissa voi sitten vasemmisto taas ehdottaa vaihtoehtoja, joilla voi voittaa enemmistön puolelleen. Jos onnistuu, niin sitten voi taas rakentaa sosialismia ja yrittää verottaa ja kiusata hengiltä kaikki, jotka maassa jotain taloudellista toimeliaisuutta yrittävät harjoittaa.

• No itse näen, että tässä on 20-30 vuotta mätetty paikkaa paikan päälle sisäkumiin, joka vuotaa, kun ei ole viitsitty vaihtaa koko rengasta, että saatais oikeasti pyörä pyörimään.

Ja länteenpäin löytyy montakin talousmallia, ettei ruutia tarvitsisi keksiä uusiksi, mutta ei... päätä pitää hakata seinään ja käydä "kylmää sisällissotaa" yhä.

Suomessa pitäisi käydä lustraatio avoimesti, että loppuis tuo joutava vastakkainasettelu...

• Niih.. näkemys se on kyllä tuokin. Kukaan muu ei pidä duunarin puolia kuin ay- liike.

Sinä kovapalkkaisena pärjäät mutta on paljon ihmisiä kotka tekevät enemmän töitä kuin sinä alle kympin tunti. Ja ne on yleensä perheellisiä ja kouluttamattomia naisia. He ovat tämän maan selkäranka. He hoitavat työn ja kukaan ei pidä heidän puoltaan.. paitsi ay-liike.

Laske lyhyellä matematiikalla kun tuntipalkka on 9,60 ja tunteja saa 30-37.5 viikossa..

Sä Disse et tunnu tajuavan kuinka tämä oikeistohallitus ajaa ahtaalle pienituloiset, mutta se ei tunnu sua liikuttavan. Sun vuositulot on yli 60 000 egee ja kouluttamattoman duunarin kolmannes siitä. Ja miksikö eivät ole kouluttautuneet.. ei ole varaa kouluttautua, sillä jostakin se ruoka pitää lapsille repiä pöytään.
      Ja nyt hallitus aikoo vielä aikuiskoulutustuenkin lopettaa.. niin ei voi kouluttautua kun nuorena. Pappa betalar kuten sulla.. vai?

Minä olen henkeen ja vereen ay-liikkeen kannalla. Sä olet kuin syöttöporsas, lihavaksi syönyt ay-liikkeiden aikaansaannoksilla ja mitään et ole valmis kuitenkaan itse tekemään muuta kuin valittamaan ja marisemaan.

Jos hallitus saa tahtonsa läpi, se on hitonmoinen heikennys myös sinulle. Sinunkin oikeuksiisi kajotaan. Mutta siitä viis.. sähän tienaat sen yli kuuskytä tonnia ja olet niin korvaamaton.. tai jotakin shaissea.

Ymmärrän pienyritysten ahhdingon, mutta sitä pitäisi korjata jollakin muulla tavalla kuin tällä mitä hallitus kaavailee.
      Sillä nämä kaavaillut muutokset on ihan väärin. Todella väärin.

• Anonyymi

Ihana Pirppis! 👍👍👍🤗

xLiner

• Anonyymi

" Sä olet kuin syöttöporsas, lihavaksi syönyt ay-liikkeiden aikaansaannoksilla ja mitään et ole valmis kuitenkaan itse tekemään muuta kuin valittamaan ja marisemaan. "

Se on juurikin noin. Hyvä pirpana kun pistät syöttiläälle jauhot suuhun :D

-harmiseikirj-

• Ymmärrän kyllä, että miksi Ay-liikkeet on ollut joskus...varmaan olen hyötynyt heidän laatimista linjauksista.

Mutta minua heidän systeeminsä muuten ei ole auttsneet. Vaikks saisin nyt 120 t€/v, niin minä itse olisin itselleni sen työn, mistä aellsiaen palkan saa, ansainnut. Niinkuin tämänkin.

Minulle yhteiskunta järjesti koulutuksen tähän työhön. Lisäksi olen työn ohella työnantajan puolesta koulutettu sitä mukaa, kun on tarvis. Useamman työnantajan puolesta...

Väiyän, että tälläiseen pystyy ihan kuka vaan, jos haluaa jotain tälläistä. Minun isä oli rakennusmies ja äiti ruoka/lastenhoitotyöläinen. Ei mitään ökylapsuutta ollut, eikä ole pappa maksellut mitään erikoisemmin...ois tosin maksellut, jos ois ollut mistä maksella...siitä ei ollut kyse...

Minä olrn kyllä nähnyt elämässä paljon niitäkin, jotka joutuu vielä enempi "kraindaamaan" kuin mä, että pääsee eteenpäin...on vaikka p.skat lähtökohdat, niinkuin sinulla...mutta itse säkin oot itses tuohon tilanteeseen itses nostanut kaikellatapaa....ei Ay-liikkeet.

Ei täällä Suomessa mennä enää sille tasolle kuin asiat oli ennen, vaikka Ay-liikkeet ei uhkailis kaikesta...

Nyt pitäisi muokata tämä yhteiskunta maailman mukaan...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että miksi Ay-liikkeet on ollut joskus...varmaan olen hyötynyt heidän laatimista linjauksista.

Mutta minua heidän systeeminsä muuten ei ole auttsneet. Vaikks saisin nyt 120 t€/v, niin minä itse olisin itselleni sen työn, mistä aellsiaen palkan saa, ansainnut. Niinkuin tämänkin.

Minulle yhteiskunta järjesti koulutuksen tähän työhön. Lisäksi olen työn ohella työnantajan puolesta koulutettu sitä mukaa, kun on tarvis. Useamman työnantajan puolesta...

Väiyän, että tälläiseen pystyy ihan kuka vaan, jos haluaa jotain tälläistä. Minun isä oli rakennusmies ja äiti ruoka/lastenhoitotyöläinen. Ei mitään ökylapsuutta ollut, eikä ole pappa maksellut mitään erikoisemmin...ois tosin maksellut, jos ois ollut mistä maksella...siitä ei ollut kyse...

Minä olrn kyllä nähnyt elämässä paljon niitäkin, jotka joutuu vielä enempi "kraindaamaan" kuin mä, että pääsee eteenpäin...on vaikka p.skat lähtökohdat, niinkuin sinulla...mutta itse säkin oot itses tuohon tilanteeseen itses nostanut kaikellatapaa....ei Ay-liikkeet.

Ei täällä Suomessa mennä enää sille tasolle kuin asiat oli ennen, vaikka Ay-liikkeet ei uhkailis kaikesta...

"Nyt pitäisi muokata tämä yhteiskunta maailman mukaan..."

Sulle sitten ok jos/kun työnantaja ilmoittaa "Me kuule otettiin sun tilalle pompsi intialaisia, laskettiin että saatas samalla hintaa 10 mutta kokeillaan aluksi viidellä. Kyllä me tiedetään ettei ne ihan yhtä nokkelia juttuja sinkut-palstalle kirjoittele yöpäivystyksessä mutta onhan niillä omat fooruminsa, että voit poistua kiitos." "Entäs, tuota se irtisanomisaika?" "Ei kun lähde vaan meneen, ei me nyt noudateta mitään semmmoisia" "Entä sisääntekopalkat" "Ei me nyt niitäkään aleta sulle maksaan, lähe meneen siitä".

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

"Nyt pitäisi muokata tämä yhteiskunta maailman mukaan..."

Sulle sitten ok jos/kun työnantaja ilmoittaa "Me kuule otettiin sun tilalle pompsi intialaisia, laskettiin että saatas samalla hintaa 10 mutta kokeillaan aluksi viidellä. Kyllä me tiedetään ettei ne ihan yhtä nokkelia juttuja sinkut-palstalle kirjoittele yöpäivystyksessä mutta onhan niillä omat fooruminsa, että voit poistua kiitos." "Entäs, tuota se irtisanomisaika?" "Ei kun lähde vaan meneen, ei me nyt noudateta mitään semmmoisia" "Entä sisääntekopalkat" "Ei me nyt niitäkään aleta sulle maksaan, lähe meneen siitä".

-harmiseikirj-

No mitä tuohon mitään sanomaan? Jos se on niin, että täällä leveysasteilla saa palkattua mun hintaan useammsn ja sillä homma toimii, niin sitten se on niin...

Mä vaan veikkaan, ettei täällä elä 10 tai edes kaksi Intialsista kovin pitkään sillä mitä mä. Ainakaan ilman yhteiskunnan tukea...

• Disseisback kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että miksi Ay-liikkeet on ollut joskus...varmaan olen hyötynyt heidän laatimista linjauksista.

On tosiasia, että maailma muuttuu ja asiat muuttuvat. Noinhan se menee. Mikään ei ole niin varmaa kuin jatkuva muutos.
        Miten voi sanoa että hallituksen ajama "potkulaki" hyödyttää työllistymistä tai valtion taloutta? Puhdasta pallien nuolentaa yrityksille. Kun vaikkapa sinut irtisanotaan ilman asiallista ja painavaa perustetta tästä ansaitsemastasi työstä, joudut kohtaamaan lain itse. Yrittäjille on mahdollista jo nyt pätkityttää työt määräaikaisuuksilla ja vuokratyövoiman käytöllä, niin mihin potkulakia siis tarvitaan? Jotta firmat pääsevät eroon kalliista (kuten sinä) ja vanhasta duunarista. Voivat sitten ottaa määräaikaisen tilalle.
        Jenkkimalliin.

On totta, että säästöjä tarvitsee tehdä, säästökohteet vain ovat vain aika kyseenalaisia ja kohdistuu niihin joilla on eniten menetettävää. Ymmärräthän, ettei nämä lakiuudistukset koske vain pieyrittäjiä vaan myös monikansallisia jättejä.

Ay- liike on ainoa tällä hetkellä, jolla on edes jonkinlaista painoarvoa tässä sopassa. Lakko-oikeutensa takia. Mutta hallitus aikoo lyödä ay-liikkeen hampaat kurkkuun, jotta köyhä kansa nöyrästi ottaa vastaan sanelupolitiikan.

Paluu historiaan ennen ay-liikkeitä. Luuletko oikeasti, että pieni duunari yksin voisi neuvotella itselleen asiallisen työsopimuksen.. no, joku voi siihen kyetäkin ja tes onkin perälauta. Minimi johon on kaikkien työnantajien pystyttävä. Aina saa sopia paremmista ehdoista ja se tehköön niin kuin pystyy.

Voin vain kauhunsekaisin tuntein odottaa mitä tuleman pitää. Hallituksen kanssa siis. Kiky oli jo paha, mutta tämä on jotakin niin eri luokkaa. Duunarit ajetaan ahtaalle ja vastustamisesta tai oikeuksien puolustamisesta rokotetaan.

Ja sitten on sellaisia ytk umpioita kuin sinä. Miksi ihmeessä sä edes ytkhonkaan kuulut kun olet järjestäytymistä vastaan.

Itse olen valmis vaikka yleislakkoon ja laitetaan vaikka koko Suomi kiinni hallitusta vastustaakseni. Koko juttu haisee ja pahasti. Kalliiksi tulee hallituksen toimet. Mutta ihan turhaa on syyttää ay-liikettä. Se sentään yrittää puolustaa pientä duunaria. Kuka muu pystyisi sellaiseen?

Meillä on näkemyksellinen ero. Se on selvä. Itse kunnioitan suuresti historiaa ja arvostan sitä työtä, mitä ay-liikkeissä on tehty. Tässä on ollut lihavia vuosia meillä kaikilla ja syöttöporsastelu on lisääntynyt. Mutta nyt on aika kaikkien tajuta, ettei hallituksella ole puhtaat jauhot pussissaan.

Entäpä sitten kun ay-liikkeen kädet on sidotut? Mitä seuraavaksi? Kansan ääni vaiennetaan ja lyödään lyötyä. Nakerretaan pala palalta kaikki sovitut edut. Se on fasismia.

Nyt on aika toimia. Nyt. Viimeiset mahdollisuudet vaikuttaa asioihin. Ja ay-liike tekee juuri tuota. Saavutetuista eduista pidetään kiinni ja siihen ammattiyhdistykset tarvitsevat kaikkien tukea.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No mitä tuohon mitään sanomaan? Jos se on niin, että täällä leveysasteilla saa palkattua mun hintaan useammsn ja sillä homma toimii, niin sitten se on niin...

Mä vaan veikkaan, ettei täällä elä 10 tai edes kaksi Intialsista kovin pitkään sillä mitä mä. Ainakaan ilman yhteiskunnan tukea...

Nokiahan ainakin on sitä intialaisten tuottamista harrastanut. Mieleen tulee ainakin yksi tapaus kun intialaishemmo oli tehnyt itsarin kun ei kai tullut toimeen palkallaan ja semmoistahan yritykset täällä koettaa ajaa että yhteiskunta maksaisi kulut niiden työntekijöistä ja mielellään palkatkin. Muistatko kun silloin 2015 pakolaisvyöryn aikaan se jonkun suuren raksaliikkeen pomo kehui että heillä on töitä kaikille tulijoille. Ei tainnut sitten olla yhdellekään kun niillekin olisi pitänyt maksaa palkkaa. Se kai kuvitteli että yhteiskunta maksaa kaikki kulut ja ne pakolaiset sitten tekee sen firman raksaduunit ilmaiseksi ilman kuluja.

-harmiseikirj-

• Pikku-pirpana kirjoitti:

On tosiasia, että maailma muuttuu ja asiat muuttuvat. Noinhan se menee. Mikään ei ole niin varmaa kuin jatkuva muutos.
        Miten voi sanoa että hallituksen ajama "potkulaki" hyödyttää työllistymistä tai valtion taloutta? Puhdasta pallien nuolentaa yrityksille. Kun vaikkapa sinut irtisanotaan ilman asiallista ja painavaa perustetta tästä ansaitsemastasi työstä, joudut kohtaamaan lain itse. Yrittäjille on mahdollista jo nyt pätkityttää työt määräaikaisuuksilla ja vuokratyövoiman käytöllä, niin mihin potkulakia siis tarvitaan? Jotta firmat pääsevät eroon kalliista (kuten sinä) ja vanhasta duunarista. Voivat sitten ottaa määräaikaisen tilalle.
        Jenkkimalliin.

On totta, että säästöjä tarvitsee tehdä, säästökohteet vain ovat vain aika kyseenalaisia ja kohdistuu niihin joilla on eniten menetettävää. Ymmärräthän, ettei nämä lakiuudistukset koske vain pieyrittäjiä vaan myös monikansallisia jättejä.

Ay- liike on ainoa tällä hetkellä, jolla on edes jonkinlaista painoarvoa tässä sopassa. Lakko-oikeutensa takia. Mutta hallitus aikoo lyödä ay-liikkeen hampaat kurkkuun, jotta köyhä kansa nöyrästi ottaa vastaan sanelupolitiikan.

Paluu historiaan ennen ay-liikkeitä. Luuletko oikeasti, että pieni duunari yksin voisi neuvotella itselleen asiallisen työsopimuksen.. no, joku voi siihen kyetäkin ja tes onkin perälauta. Minimi johon on kaikkien työnantajien pystyttävä. Aina saa sopia paremmista ehdoista ja se tehköön niin kuin pystyy.

Voin vain kauhunsekaisin tuntein odottaa mitä tuleman pitää. Hallituksen kanssa siis. Kiky oli jo paha, mutta tämä on jotakin niin eri luokkaa. Duunarit ajetaan ahtaalle ja vastustamisesta tai oikeuksien puolustamisesta rokotetaan.

Ja sitten on sellaisia ytk umpioita kuin sinä. Miksi ihmeessä sä edes ytkhonkaan kuulut kun olet järjestäytymistä vastaan.

Itse olen valmis vaikka yleislakkoon ja laitetaan vaikka koko Suomi kiinni hallitusta vastustaakseni. Koko juttu haisee ja pahasti. Kalliiksi tulee hallituksen toimet. Mutta ihan turhaa on syyttää ay-liikettä. Se sentään yrittää puolustaa pientä duunaria. Kuka muu pystyisi sellaiseen?

Meillä on näkemyksellinen ero. Se on selvä. Itse kunnioitan suuresti historiaa ja arvostan sitä työtä, mitä ay-liikkeissä on tehty. Tässä on ollut lihavia vuosia meillä kaikilla ja syöttöporsastelu on lisääntynyt. Mutta nyt on aika kaikkien tajuta, ettei hallituksella ole puhtaat jauhot pussissaan.

Entäpä sitten kun ay-liikkeen kädet on sidotut? Mitä seuraavaksi? Kansan ääni vaiennetaan ja lyödään lyötyä. Nakerretaan pala palalta kaikki sovitut edut. Se on fasismia.

Nyt on aika toimia. Nyt. Viimeiset mahdollisuudet vaikuttaa asioihin. Ja ay-liike tekee juuri tuota. Saavutetuista eduista pidetään kiinni ja siihen ammattiyhdistykset tarvitsevat kaikkien tukea.

Hmmm...

Mitenkähän tämän muotoilisin...

Noh... koetetaan...

Meillä on pieni työyhteisö. Homma toimii ja saadaan hyvää palautetta tilaajslta.

Mutta sitten voijaan mennä sinne verhon taa...

1/5 tyyppiä ei tee töitään. Mitenkä tuo mätä savustaa ulos? Jos 5/5 tekisi työnsä, jotka sille kuuluu, palkan perusteena, ei 4/5;n tarvitsisi mahdollistaa sen yhden työntekemättömyyden vajetta. Ja saataisiin mahdollisuus jopa parantaa toimintaa...tehdä kustannustehokkaasti hommia ja meidän tapauksessa jopa parantaa infran, joka kuuluu valtiolle hoitoa. Parantaa palvelun toimintaa...jne...

Mutta nyt tuo 1/5 osa voi vedota siihen mitä Ay-liikkeet on hänelle suoneet suojaa...

Sinäkin painat töissä noitten 1/5 hommia ja mshdollistat niiden perseilyn. Työnantajasi ei sinusta luopuisi, mutta joutuu Ay-liikkeiden historian saatoissa järjestämien uhkausten perusteella hyväksymään srn 1/5 henkilöstön toiminnan...

Säästöt on oikeasti perseestä...housuun kusemista pakkasella..kollektiivista perseilyä...

Tällä systeemillä ne, jotka oikeasti ovat heikoilla kärsii...ne jotka osaavat keplotella sieltä yli, mistä aita on matalin, menestyvät...

Mä oon myös tavsnnut paljon ihmisiä, jotka ovat pohjalla, sairaita, kipeitä...nykyinfn meno, ennenkin tätä nykyistä hallitusta puristaa heitä vaan syvemmälle...

Ja tuota Ay-liikkeiden...(lue sdp) politiikkaa on ollut enimmiltään viimeiset 20-30 vuotta)...ja Suomi on velkaantunut vitusti...

Yrityksiä menee konkkaan, työttömyys kasvaa, verot js maksut nousee...

Minäkin elän niillä 60t€/v tuloilla aika kädestä suuhun...

Voi vaan miettiä, että mitähän on tehty väärin?

• Anonyymi kirjoitti:

Nokiahan ainakin on sitä intialaisten tuottamista harrastanut. Mieleen tulee ainakin yksi tapaus kun intialaishemmo oli tehnyt itsarin kun ei kai tullut toimeen palkallaan ja semmoistahan yritykset täällä koettaa ajaa että yhteiskunta maksaisi kulut niiden työntekijöistä ja mielellään palkatkin. Muistatko kun silloin 2015 pakolaisvyöryn aikaan se jonkun suuren raksaliikkeen pomo kehui että heillä on töitä kaikille tulijoille. Ei tainnut sitten olla yhdellekään kun niillekin olisi pitänyt maksaa palkkaa. Se kai kuvitteli että yhteiskunta maksaa kaikki kulut ja ne pakolaiset sitten tekee sen firman raksaduunit ilmaiseksi ilman kuluja.

-harmiseikirj-

No nuokin on osa ongelmaa...

Siis mitä ei haluta nähdä...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Hmmm...

Noh... koetetaan...

Meillä on pieni työyhteisö. Homma toimii ja saadaan hyvää palautetta tilaajslta.

1/5 tyyppiä ei tee töitään. Mitenkä tuo mätä savustaa ulos? Jos 5/5 tekisi työnsä, jotka sille kuuluu, palkan perusteena, ei 4/5;n tarvitsisi mahdollistaa sen yhden työntekemättömyyden vajetta. Ja saataisiin mahdollisuus jopa parantaa toimintaa...tehdä kustannustehokkaasti hommia ja meidän tapauksessa jopa parantaa infran, joka kuuluu valtiolle hoitoa. Parantaa palvelun toimintaa...jne...

Mutta nyt tuo 1/5 osa voi vedota siihen mitä Ay-liikkeet on hänelle suoneet suojaa...

Sinäkin painat töissä noitten 1/5 hommia ja mshdollistat niiden perseilyn. Työnantajasi ei sinusta luopuisi, mutta joutuu Ay-liikkeiden historian saatoissa järjestämien uhkausten perusteella hyväksymään srn 1/5 henkilöstön toiminnan...

Säästöt on oikeasti perseestä...housuun kusemista pakkasella..kollektiivista perseilyä...

Tällä systeemillä ne, jotka oikeasti ovat heikoilla kärsii...ne jotka osaavat keplotella sieltä yli, mistä aita on matalin, menestyvät...

Mä oon myös tavsnnut paljon ihmisiä, jotka ovat pohjalla, sairaita, kipeitä...nykyinfn meno, ennenkin tätä nykyistä hallitusta puristaa heitä vaan syvemmälle...

Ja tuota Ay-liikkeiden...(lue sdp) politiikkaa on ollut enimmiltään viimeiset 20-30 vuotta)...ja Suomi on velkaantunut vitusti...

Meillä ei ole juuri mitään yhteistä. Elä sinä omissa harhoissasi. Tämän asian puitteissa kiitos ja hyvästi.

• Disseisback kirjoitti:

Hmmm...

Noh... koetetaan...

Juu.. en mäkään siedä perseilyä.. mä olen aina tehnyt töitä palkkani eteen.. paitsi sairastaessani.

Luumut pitäisi saada töihin ja se on työnantajan edustajan tehtävä. Katsoa että työt tulee tehtyä. Siinä ei ole ay-liikkeellä tai politiikalla mitään tekemistä.

Ja jos työnantajan edustaja ei osaa, kykene tai halua puuttua luumuiluun, se on sen ongelman ydin. Aina löytyy laiskoja jotka tekevät minimin. Jos homma ei toimi ja esihenkilö ei saa laiskimusta kuriin toistuvista huomautuksista huolimatta, on irtisanomisperuste selvä. Mutta jos siihen ei puututa ollenkaan.. perseily on sallittua jos sitä ei ole kielletty.

Ja olen vuosia tehnyt noiden luumujen puolesta töitä.. en tee enää. On esihenkilön asia hoitaa moinen. Ei työkaverien.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No nuokin on osa ongelmaa...

Siis mitä ei haluta nähdä...

No sinä ainakaan etä tässäkään asiassa, ihan niin kuin natossa, et halua nähäd kuin sen oman pienen yhteisön kautta. Varmaan onkin noin että teidän omassa porukassa voisi olla hyötyä jos pääsisitte siitä lusmusta eroon kätevämmin, mutta taas laajemmassa mittakaavassa kun se tosiaan voisi olla niin että jos työnantaja siihen saa avaimet saattaa se saada ne myös siihen että hankkiutuu helposti koko porukasta eroon ja vaihtaa halpamiehiin, ei ehkä sinun työpaikalla mutta jossain muussa sitten.

-harmiseikirj-

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Minä minä minä, itsekkyyden mallitapaus ikuinen sinkku.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Hmmm...

Noh... koetetaan...

Työnantajalla on kyllä keinonsa päästä eroon huonoista työntekijöistä. Ei se ole ay-liikkeen vastuulla.

xLiner

Juu.. en mäkään siedä perseilyä.. mä olen aina tehnyt töitä palkkani eteen.. paitsi sairastaessani.

Luumut pitäisi saada töihin ja se on työnantajan edustajan tehtävä. Katsoa että työt tulee tehtyä. Siinä ei ole ay-liikkeellä tai politiikalla mitään tekemistä.

Ja jos työnantajan edustaja ei osaa, kykene tai halua puuttua luumuiluun, se on sen ongelman ydin. Aina löytyy laiskoja jotka tekevät minimin. Jos homma ei toimi ja esihenkilö ei saa laiskimusta kuriin toistuvista huomautuksista huolimatta, on irtisanomisperuste selvä. Mutta jos siihen ei puututa ollenkaan.. perseily on sallittua jos sitä ei ole kielletty.

Ja olen vuosia tehnyt noiden luumujen puolesta töitä.. en tee enää. On esihenkilön asia hoitaa moinen. Ei työkaverien.

Siis liittyy se ay-liikkeiden irtisanomisaikoihin ja koeaikoihin. Jos miettii jotain pientä yrittäjää,niin siinä on työ ja talkoo saada sellainen lusmu pihalle, mikä on jaksanut koeajan tehdä hyvin hommia. Helposti vuoden projekti. Lisäksi voi joutua ihan just ay-liikkeiden juristien kanssa vääntämään.

Kaikki nämä ay-liikkeiden ideat sopii isoilke firmoille, mutta pienet on kusessa.

Mutta minusta lopulta noista työehtohommista kärsii monet, työntekijätkin sillä, etteivät he saa työtä ja yrittäjät eivät uskalla palkata.

Työnteosta täällä on tehty liian vaikeaa ja kannattamatonta niin työntekijälle, kuin työnantajalle.

Täälläkin kupsahti just konkkaan 50 hengen konepaja. Työ peruuntui äkusti ja työntekijöille piti maksaa silti palkka kotiin pitkältä ajalta. Se ja pari muuta pienempää juttua kupsautti puulaakin...nyt on sit 50 työtöntä. Tuohonkin vähän joustoa, että maksais vaikka omavastuuajan, eikä jotain kuukautta tai mikä se aika lie ja ois voinut jatkaa kohta toimintaa, mutta ei...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Siis liittyy se ay-liikkeiden irtisanomisaikoihin ja koeaikoihin. Jos miettii jotain pientä yrittäjää,niin siinä on työ ja talkoo saada sellainen lusmu pihalle, mikä on jaksanut koeajan tehdä hyvin hommia. Helposti vuoden projekti. Lisäksi voi joutua ihan just ay-liikkeiden juristien kanssa vääntämään.

Kaikki nämä ay-liikkeiden ideat sopii isoilke firmoille, mutta pienet on kusessa.

Mutta minusta lopulta noista työehtohommista kärsii monet, työntekijätkin sillä, etteivät he saa työtä ja yrittäjät eivät uskalla palkata.

Työnteosta täällä on tehty liian vaikeaa ja kannattamatonta niin työntekijälle, kuin työnantajalle.

Täälläkin kupsahti just konkkaan 50 hengen konepaja. Työ peruuntui äkusti ja työntekijöille piti maksaa silti palkka kotiin pitkältä ajalta. Se ja pari muuta pienempää juttua kupsautti puulaakin...nyt on sit 50 työtöntä. Tuohonkin vähän joustoa, että maksais vaikka omavastuuajan, eikä jotain kuukautta tai mikä se aika lie ja ois voinut jatkaa kohta toimintaa, mutta ei...

Moniko menisi töihin pieneen firmaan, jos meno olisi kuin apinatarhassa?

Nykyään on jo todella paljon yhden henkilön yrityksiä. Nämä tekevät yhteistyötä keskenään.

Vaan sitten on se yksi ahne pienyrittäjä, joka ei haluaisi jakaa niin isoa kakkua muiden kanssa, niin pitää sitten yrittää riistää jotain työntekijäraasua. Ahneella on pskainen loppu.

xLiner

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

No sinä ainakaan etä tässäkään asiassa, ihan niin kuin natossa, et halua nähäd kuin sen oman pienen yhteisön kautta. Varmaan onkin noin että teidän omassa porukassa voisi olla hyötyä jos pääsisitte siitä lusmusta eroon kätevämmin, mutta taas laajemmassa mittakaavassa kun se tosiaan voisi olla niin että jos työnantaja siihen saa avaimet saattaa se saada ne myös siihen että hankkiutuu helposti koko porukasta eroon ja vaihtaa halpamiehiin, ei ehkä sinun työpaikalla mutta jossain muussa sitten.

-harmiseikirj-

No jos työnantajasta siltä tuntuu, että haluaa korvata meidät ja antaa kenkää, niin sitten se kai tekee niin?

Mutta itse olen ymmärtänyt hyvin, että hyviä työmiehiä/naisia ei kasva puussa. Kun homma toimii ja lana levittää, ei ongelmia ole...

Mutta palkan eteen pitäisi myös hommat hoitua, eikä tarviaisi potkiskella persiille, että sovitut työt tapahtuisi. Ay-liikkeiden myötä jotkut unohtavat sen työnteon kokonaan...työehtosopimus tiedetään kannesta kanteen, mutta kummallisesti työtehtävät unohtuu...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Jos pankki ei anna lainaa kahden viikon palkkoja vastaavaa summaa, yrityksessä on mennyt jo pitkään todella huonosti.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Työnantajalla on kyllä keinonsa päästä eroon huonoista työntekijöistä. Ei se ole ay-liikkeen vastuulla.

xLiner

Pääsee, mutta Ay liikkeet on asettaneet kovat ehdot ja pitkät irtisanomisajat...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No jos työnantajasta siltä tuntuu, että haluaa korvata meidät ja antaa kenkää, niin sitten se kai tekee niin?

Mutta itse olen ymmärtänyt hyvin, että hyviä työmiehiä/naisia ei kasva puussa. Kun homma toimii ja lana levittää, ei ongelmia ole...

Mutta palkan eteen pitäisi myös hommat hoitua, eikä tarviaisi potkiskella persiille, että sovitut työt tapahtuisi. Ay-liikkeiden myötä jotkut unohtavat sen työnteon kokonaan...työehtosopimus tiedetään kannesta kanteen, mutta kummallisesti työtehtävät unohtuu...

Luuletko että ihmiset saisivat asuntolainoja järkevään hintaan tai enää ollenkaan sen jälkeen, kun ei voi tietää onko ensi viikolla enää töitä?

xLiner

• Disseisback kirjoitti:

Mä hyväksyisin hallitukselta toimia pienyrittäjien tueksi. Lomautus viikon neuvotteluajalla olisi yksi minkä näkisin sopivaksi keinoksi alle 20 hlön yrityksissä. Mutta kun siihen lomautetulle maksettuun korvaukseenkin ollaan puuttumassa hallituksen puolelta. Siihen en hyväksyntää antaisi.

Määräaikaisten ketjuttamisenkin hyväksyisin alle 20 hlön yrityksille. Pienillä yrityksillä on vaikeaa ja todella olisin valmis joustoihin heidän puolestaan, mutta kun hallitus tahkoaa läpi ne kaikille yrityksille duunarien selkänahasta repien.

Tosiaan tuo potkulaki on aivan turha ja ei auta yhtäkään duunaria. Eikä valtion taloutta. Eikä edistä työllistymistä.

Lakko-oikeuksien kaventaminen.. ei auta ketään duunaria. Sama kuin jos mielipiteen- tai sananvapaus poistettaisiin. Räävitöntä.

Työttömyyskorvauksien ja asumistukien leikkaukset on myös törkeitä köyhien kyykyttämistä. Aivan turhaa.
        Ja samalla veroale.. häh? Josta hyötyvät eniten suurituloiset..!?!

Veroja tulisi kiristää eikä höllentää.. ja niinhän he aikovatkin .. ja taas kosketaan arvonlisäveroon.. ruoan hinta kallistuu ja eihän se tunnu kuin pienituloisimmissa lompakoissa.

Tässä kyykytetään köyhiä. Ja oikein isän kädestä. Samalla maksetaan jotain vitjakkeen sopeutumiseläkkeitä entisille kansanedustajille..?? Hei jotakin rajaa. Sama peli pitäisi olla heillekin. Kun duunit loppuu, palkanmaksu loppuu. Kelan tiskiltä voi hakea työttömyyskorvausta. Paljonkos se nykyään on? Ei varmaankaan montaa sataa euroa.

Köyhät kun menee hakemaan sossusta apua, vastaus on kylmä. Myy omaisuutesi, muuta halvempaan ja kättäpäivää. Äidilläni oli noin 800 euron eläke. Monisairaana hänen kuukausittaisiin lääkkeisiinsä meni reilu 600 euroa. Tiukkaa oli siihen asti kun lääkekorvauskatto tuli täyteen. Kerran hän erehtyi hakemaan apua sossusta.. vastaus oli.. sulla on auto. Myy se.

Eläkeläisiä on kyykytetty ja kupattu jo. Nyt on duunarien vuoro. Mutta veronmaksajina meillä on valtaa päättää haluammeko puolustaa oikeuksiamme. Lakkoilemalla. Joku asiallinen mielenilmaus.. hallitus pyyhkii peffaansa semmoisilla. Nyt tarvitaan järeämpiä aseita.

Sä saat olla omaa mieltäsi ja tuomita ay-liikkeen puolustautumisstrategian, minä saan olla myös omaa mieltäni. Ja minä olen sitä mieltä, että pistetään vaikka koko Suomi kiinni, mutta hallituksen toimia ei pidä hyväksyä. Ei missään nimessä. Mistään hinnasta. Ne on kohdennettu aivan väärin.

• Anonyymi kirjoitti:

Moniko menisi töihin pieneen firmaan, jos meno olisi kuin apinatarhassa?

Nykyään on jo todella paljon yhden henkilön yrityksiä. Nämä tekevät yhteistyötä keskenään.

Vaan sitten on se yksi ahne pienyrittäjä, joka ei haluaisi jakaa niin isoa kakkua muiden kanssa, niin pitää sitten yrittää riistää jotain työntekijäraasua. Ahneella on pskainen loppu.

xLiner

xLiner

No aika moni on täällä susirajalla työtön. Kyllä joku kahvilayritys vois ollakin hyvä paikka olla töissä.

Mutta sellaisenkin saa yksi lusmu nurin äkkiä..

• Anonyymi kirjoitti:

Jos pankki ei anna lainaa kahden viikon palkkoja vastaavaa summaa, yrityksessä on mennyt jo pitkään todella huonosti.

xLiner

No mä veikkaan, että siellä puhutaan kuukaudesta, osan kohdalla ylikin...

Lisäksi pankit eivät tähän aikaan hanakasti lainaa... onhan ne voineet ostaa jo jotain työhön liittyenkin jo...

Se psja on ollut 30 vuotta ainakin pystyssä ja ymmärtääkseni aika vakaavarainen. Olikin aika pommi kuulla, että nurin meni...

Mutta eipä siinä mitään... ei täällä kannata töitä tehdäkään...mennään kortistoon kaikki. Kyllähän työttömyyskorvausta saa...

Mä hyväksyisin hallitukselta toimia pienyrittäjien tueksi. Lomautus viikon neuvotteluajalla olisi yksi minkä näkisin sopivaksi keinoksi alle 20 hlön yrityksissä. Mutta kun siihen lomautetulle maksettuun korvaukseenkin ollaan puuttumassa hallituksen puolelta. Siihen en hyväksyntää antaisi.

Määräaikaisten ketjuttamisenkin hyväksyisin alle 20 hlön yrityksille. Pienillä yrityksillä on vaikeaa ja todella olisin valmis joustoihin heidän puolestaan, mutta kun hallitus tahkoaa läpi ne kaikille yrityksille duunarien selkänahasta repien.

Tosiaan tuo potkulaki on aivan turha ja ei auta yhtäkään duunaria. Eikä valtion taloutta. Eikä edistä työllistymistä.

Lakko-oikeuksien kaventaminen.. ei auta ketään duunaria. Sama kuin jos mielipiteen- tai sananvapaus poistettaisiin. Räävitöntä.

Työttömyyskorvauksien ja asumistukien leikkaukset on myös törkeitä köyhien kyykyttämistä. Aivan turhaa.
        Ja samalla veroale.. häh? Josta hyötyvät eniten suurituloiset..!?!

Veroja tulisi kiristää eikä höllentää.. ja niinhän he aikovatkin .. ja taas kosketaan arvonlisäveroon.. ruoan hinta kallistuu ja eihän se tunnu kuin pienituloisimmissa lompakoissa.

Tässä kyykytetään köyhiä. Ja oikein isän kädestä. Samalla maksetaan jotain vitjakkeen sopeutumiseläkkeitä entisille kansanedustajille..?? Hei jotakin rajaa. Sama peli pitäisi olla heillekin. Kun duunit loppuu, palkanmaksu loppuu. Kelan tiskiltä voi hakea työttömyyskorvausta. Paljonkos se nykyään on? Ei varmaankaan montaa sataa euroa.

Köyhät kun menee hakemaan sossusta apua, vastaus on kylmä. Myy omaisuutesi, muuta halvempaan ja kättäpäivää. Äidilläni oli noin 800 euron eläke. Monisairaana hänen kuukausittaisiin lääkkeisiinsä meni reilu 600 euroa. Tiukkaa oli siihen asti kun lääkekorvauskatto tuli täyteen. Kerran hän erehtyi hakemaan apua sossusta.. vastaus oli.. sulla on auto. Myy se.

Eläkeläisiä on kyykytetty ja kupattu jo. Nyt on duunarien vuoro. Mutta veronmaksajina meillä on valtaa päättää haluammeko puolustaa oikeuksiamme. Lakkoilemalla. Joku asiallinen mielenilmaus.. hallitus pyyhkii peffaansa semmoisilla. Nyt tarvitaan järeämpiä aseita.

Sä saat olla omaa mieltäsi ja tuomita ay-liikkeen puolustautumisstrategian, minä saan olla myös omaa mieltäni. Ja minä olen sitä mieltä, että pistetään vaikka koko Suomi kiinni, mutta hallituksen toimia ei pidä hyväksyä. Ei missään nimessä. Mistään hinnasta. Ne on kohdennettu aivan väärin.

Siis mä en oo kiireessäni kaikkeen perehtynyt, mutta tämä nykyinen tilanne missä ruvetaan tekemään jotain korjausliikkeitä, ei ole tämän hallituksen syy/vika.

Suomessa on pitkään tehty sellaista politiikkaa, että ollaan tähän suohon juututtu.

Mä ainakin haluan muutosta. Jotain pitää korjata ja luulisin, että suurin syy tähän kaikkeen p.skaan on se, että koko sosiaalipaketti on valtiolle, eli meille niin raskas, että se näkyy siinä, että oikeasti apua tarvitsevat heikot jää jalkoihin...

Esimerkiksi se asumistuki... se valuu nyt suoraan vuokranantajille. Se on rakennettu niin...siksi vuokrahinnat on katossa kaikkialla...se pitäis perustua hakijan tilsnteeseen, ei kämppään tai jotain...

Tulonsiirtoja pitäisi tehdä uusilla tavoilla, että ne kohdistuisi oikeasti niille, jotka tukea tarvitsevat..

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Lisäksi pankit eivät tähän aikaan hanakasti lainaa... onhan ne voineet ostaa jo jotain työhön liittyenkin jo...

Se psja on ollut 30 vuotta ainakin pystyssä ja ymmärtääkseni aika vakaavarainen. Olikin aika pommi kuulla, että nurin meni...

Mutta eipä siinä mitään... ei täällä kannata töitä tehdäkään...mennään kortistoon kaikki. Kyllähän työttömyyskorvausta saa...

Köyhät tulevat katsomaan olisko sulla kämpässäsi jotain myytävää, kun pitää lapset ruokkia.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ei tarvitse mutuilla eikä uskoa kaikea höpöä mitä sulle on syötetty kun kuuklaat miten hommat menee.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että ihmiset saisivat asuntolainoja järkevään hintaan tai enää ollenkaan sen jälkeen, kun ei voi tietää onko ensi viikolla enää töitä?

xLiner

No nykyään pitääkin olla tietty määrä reaalivakuutta, tai käsirahaa, että saa asuntolainan...

Mistä luulet, että rakennusala on ihan lamassa...???

Kyllä tätä menoa iskee kunnon lama jokapaikkaan, vielä enempi...

Saa Ay-liikkeet lakkoilla kohta rauhassa, kun kaikki on pakkolomilla muutenkin. 😁

• Anonyymi kirjoitti:

Köyhät tulevat katsomaan olisko sulla kämpässäsi jotain myytävää, kun pitää lapset ruokkia.

xLiner

No sekin varmaan on tulevaisuutta tätä menoa..

Ihmiset varastaa nyttenkin jo kaupoista ruokaa...poika on kaupassa välillä (nyttenkin) töissä ja siellä löytyy tyhjennettyjä nakkipaketteja hyllyjen alta jne...

• Disseisback kirjoitti:

Siis mä en oo kiireessäni kaikkeen perehtynyt, mutta tämä nykyinen tilanne missä ruvetaan tekemään jotain korjausliikkeitä, ei ole tämän hallituksen syy/vika.

Suomessa on pitkään tehty sellaista politiikkaa, että ollaan tähän suohon juututtu.

Mä ainakin haluan muutosta. Jotain pitää korjata ja luulisin, että suurin syy tähän kaikkeen p.skaan on se, että koko sosiaalipaketti on valtiolle, eli meille niin raskas, että se näkyy siinä, että oikeasti apua tarvitsevat heikot jää jalkoihin...

Esimerkiksi se asumistuki... se valuu nyt suoraan vuokranantajille. Se on rakennettu niin...siksi vuokrahinnat on katossa kaikkialla...se pitäis perustua hakijan tilsnteeseen, ei kämppään tai jotain...

Tulonsiirtoja pitäisi tehdä uusilla tavoilla, että ne kohdistuisi oikeasti niille, jotka tukea tarvitsevat..

Niin.. kukapa työssäkäyvä veronmaksaja haluaisi elättää sosiaalipummeja.. ei kukaan.

Äitini teki kolmekymmentä vuotta laitossiivoojan duunia. Olemattomalla palkalla sai siis olemattoman eläkkeen. Teki töitä kunnes terveys petti. Kasvatti ( tai no..) .. elätti kaksi lasta yksinhuoltajana.
        Ja ei mitään.. kun raha ei riittänyt ruokaan, niin sossu käski myydä autonsa. Että sillain. Täällä Suomessa.
        Ja siihen jos laitetaan valtakunnan elätit rinnalle, niin kyllähän se vääryys on. Elämäntapatyöttömät ja muut sosiaalipummit.

Olin töissä jo 12-vuotiaana. Tienasin itse omat tupakkirahani. Itseni olen elättänyt 14 ikävuodesta lähtien. Päiväduunin aloitin 15 kesäisenä ja aina olen tehnyt paljon töitä. Minulta ei heru sympatiaa tyhjäntoimittajille.
        Mutta oikeus ja kohtuus olla pitää.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse mutuilla eikä uskoa kaikea höpöä mitä sulle on syötetty kun kuuklaat miten hommat menee.

xLiner

No ensin on snnettava lomautusvaroitus, se muistaakseni oli se 2 vkoa, sitten 2 vkoa siitä lomaustusaika 2 vkoa...

Mä en ala lukemaan mitään työehtosopparia ja katsomaan läpi, mutta 2 vkoa ei riitä...siitä oon aika varma. Jos laskee äkkiä sen 1 kk;n pslkan 50 henkilölle metallialalla, niin se on 5 t/€/hkl. Eli 250 000 €...

Sillä täällä saa jo omakotitalon...

Että silleen..

Ja laskin brutoksi 2500€/työntekijä, plus eläke ja muut maksut, niin en ole kovin kaukana...

Tiedän yrittäjänkin, että se on voinut kitkutella jo pitkään kassaa käyttärn, että sais sen homman ja sit ois ukoilla hommia. Mutta ilmeisesti ostajalla on ollut painavat perusteet perua työ...

Mä näfn, että oikeasti nyt ollaan tosi vaikeassa tilanteessa...

Myö täällä susisuolla on totuttu vaikeuksiin, mutta nyt näyttää pahalle oikeesti...

Mut voinhan mä toki olla väärässäkin...ja koko aloitus on turhaa lietsomista...

Mitä sit? En oo ainoa. 😁

Niin.. kukapa työssäkäyvä veronmaksaja haluaisi elättää sosiaalipummeja.. ei kukaan.

Äitini teki kolmekymmentä vuotta laitossiivoojan duunia. Olemattomalla palkalla sai siis olemattoman eläkkeen. Teki töitä kunnes terveys petti. Kasvatti ( tai no..) .. elätti kaksi lasta yksinhuoltajana.
        Ja ei mitään.. kun raha ei riittänyt ruokaan, niin sossu käski myydä autonsa. Että sillain. Täällä Suomessa.
        Ja siihen jos laitetaan valtakunnan elätit rinnalle, niin kyllähän se vääryys on. Elämäntapatyöttömät ja muut sosiaalipummit.

Olin töissä jo 12-vuotiaana. Tienasin itse omat tupakkirahani. Itseni olen elättänyt 14 ikävuodesta lähtien. Päiväduunin aloitin 15 kesäisenä ja aina olen tehnyt paljon töitä. Minulta ei heru sympatiaa tyhjäntoimittajille.
        Mutta oikeus ja kohtuus olla pitää.

No dä ootkin kunnon sissi. Tiedän ja mä toivoisin sulle ja äitillesikin parempaa elämää..

Mutta kun minun mielestä tää kaikki on ampunut ksikrn ihan perseelleen...

Ay-liikkeet on aiheuttaneet katkeruutta toiseen suuntaan... ensin paperimiehet ja nykyään ahtaajat ja muut...ovat oikeasti ahneita ja käyttävät väärin lakko-oikeutta.

Mutta oikeastihan lakko-oikeus kirpaisee vain noilla aloilla...jotkut hoitajat ja muut survotaan hankeen ja erikoispäätöksillä mitätöidään se oikea hätä, mikä hrillä jaksamisessa on.

Matalapalkka-aloilla lakko-ase on yhdentekevää... ja yleislakko tähän hetkeen kirpaisee vain köyhää...

Hsluisin uskoa johonkin oikeudenmukaisuuteen, mutta en oikeasti sitä näe Ay-liikkeissä... sielläkin näen vain ahneutta.

• Disseisback kirjoitti:

No dä ootkin kunnon sissi. Tiedän ja mä toivoisin sulle ja äitillesikin parempaa elämää..

Mutta kun minun mielestä tää kaikki on ampunut ksikrn ihan perseelleen...

Ay-liikkeet on aiheuttaneet katkeruutta toiseen suuntaan... ensin paperimiehet ja nykyään ahtaajat ja muut...ovat oikeasti ahneita ja käyttävät väärin lakko-oikeutta.

Mutta oikeastihan lakko-oikeus kirpaisee vain noilla aloilla...jotkut hoitajat ja muut survotaan hankeen ja erikoispäätöksillä mitätöidään se oikea hätä, mikä hrillä jaksamisessa on.

Matalapalkka-aloilla lakko-ase on yhdentekevää... ja yleislakko tähän hetkeen kirpaisee vain köyhää...

Hsluisin uskoa johonkin oikeudenmukaisuuteen, mutta en oikeasti sitä näe Ay-liikkeissä... sielläkin näen vain ahneutta.

Kaikkihan me ollaan ahneita sikoja..
        =)

Äiteen murheet on kuopattu jo puolitoista vuotta sitten. Otin vain aidon esimerkin elämästä.

Mä en edes yritä käännyttää sinua. Miksi niin tekisin?

Sä voit olla omaa mieltäsi ja minä omaani. Yksinkertaisesti olemme vain erimielisiä asiasta. Ei siihen mikään kaadu. En minä, etkä sinä.

Minua ei ole koskaan politiikka kiinnostanut ja usein olen jättänyt äänestämättäkin, mutta nyt opin sen, etten enää koskaan jätä äänestämättä. Tämä hallitus on susi.

Kaikkihan me ollaan ahneita sikoja..
        =)

Äiteen murheet on kuopattu jo puolitoista vuotta sitten. Otin vain aidon esimerkin elämästä.

Mä en edes yritä käännyttää sinua. Miksi niin tekisin?

Sä voit olla omaa mieltäsi ja minä omaani. Yksinkertaisesti olemme vain erimielisiä asiasta. Ei siihen mikään kaadu. En minä, etkä sinä.

Minua ei ole koskaan politiikka kiinnostanut ja usein olen jättänyt äänestämättäkin, mutta nyt opin sen, etten enää koskaan jätä äänestämättä. Tämä hallitus on susi.

No en minäkään sua käännytä.

Mä vaan itse olen päätellyt, että nykyään ne, jotka sanovat olevansa hyviä, on aika pitkälti ketkuja.

Miksi tarvitsee mainita olevansa hyvä ja pienten puolella? Eikö se muuten muka näy?

• Disseisback kirjoitti:

No en minäkään sua käännytä.

Mä vaan itse olen päätellyt, että nykyään ne, jotka sanovat olevansa hyviä, on aika pitkälti ketkuja.

Miksi tarvitsee mainita olevansa hyvä ja pienten puolella? Eikö se muuten muka näy?

Juu.. se joka joutuu mainostamaan olevansa hyvä.. sillä todennäköisesti ketunhäntä kainalossaan.

En se minäkään idealisoi ay-liikettä, mutta se on nyt ainoa mitä meillä on. Aika lailla noin se on. Vain heillä on laillinen oikeus julistaa lakkoa ja siksipä ovatkin avainasemassa tällä hetkellä.

Mutta eiköhän jätetä tämä vääntö tähän ja sovita olevamme eri mieltä asiasta..?

Juu.. se joka joutuu mainostamaan olevansa hyvä.. sillä todennäköisesti ketunhäntä kainalossaan.

En se minäkään idealisoi ay-liikettä, mutta se on nyt ainoa mitä meillä on. Aika lailla noin se on. Vain heillä on laillinen oikeus julistaa lakkoa ja siksipä ovatkin avainasemassa tällä hetkellä.

Mutta eiköhän jätetä tämä vääntö tähän ja sovita olevamme eri mieltä asiasta..?

Mulle sopii...

Mutta vielä sanon yhden jutun, mikä sulle jäi ehkä sanomatta...

Mä kytkrn Sak;n Sdp;hen ja taas Sdp;een Venäjään...

Ja Venäjä taas käyttää mitä tahaansa keinoja, että saa täällä asiat sekaisin...

Tuo naapuri on pitkään sotkenut tään maan sisä- ja ulkopolitiikkaa. Selkeitä korruptiota (mm. Paavo Lipponen) on nähty...

Minulle tämäkin alkaa haiskahtaa sille, että naapuri on asialla...vetelee naruista mihin on pistänyt korruptiorahaansa...jo vuosia...

• Disseisback kirjoitti:

Mulle sopii...

Mutta vielä sanon yhden jutun, mikä sulle jäi ehkä sanomatta...

Mä kytkrn Sak;n Sdp;hen ja taas Sdp;een Venäjään...

Ja Venäjä taas käyttää mitä tahaansa keinoja, että saa täällä asiat sekaisin...

Tuo naapuri on pitkään sotkenut tään maan sisä- ja ulkopolitiikkaa. Selkeitä korruptiota (mm. Paavo Lipponen) on nähty...

Minulle tämäkin alkaa haiskahtaa sille, että naapuri on asialla...vetelee naruista mihin on pistänyt korruptiorahaansa...jo vuosia...

Ookeei..? Tuohon sanon vaan, että jaahas.. harmis ei siis ole ainoa saliittoteoreetikko tällä palstalla. Niin.

Mutta juu.. jätetään tämä tähän.

Ookeei..? Tuohon sanon vaan, että jaahas.. harmis ei siis ole ainoa saliittoteoreetikko tällä palstalla. Niin.

Mutta juu.. jätetään tämä tähän.

Mulla on ihan konkreettista kättä pidempää tähän, ilman että haen sitä jostain ihme lehdistöltä...ihan löytyy faktat nopeasti Ylrltä, tai Hesarista...

Kyllä meitä kusetettiin 1991-2022 demareitten toimesta ihan 100-0. Ja ne naureskelevat nyttenkin matkalla pankkiin. 😄

Tosin ei Demarit ainoita ole...mutta edustavat tiettyä linjaa...

Mut tää saa jäädä tähän. Kiitos vaan hyvästä tuumailusta. Kiva kun joku ei als vaan sättimään, vaan osaa keskustella. 😊
        Löytyy munaa, olipa mitä mieltä vaan. 😉

• Disseisback kirjoitti:

Mulla on ihan konkreettista kättä pidempää tähän, ilman että haen sitä jostain ihme lehdistöltä...ihan löytyy faktat nopeasti Ylrltä, tai Hesarista...

Kyllä meitä kusetettiin 1991-2022 demareitten toimesta ihan 100-0. Ja ne naureskelevat nyttenkin matkalla pankkiin. 😄

Tosin ei Demarit ainoita ole...mutta edustavat tiettyä linjaa...

Mut tää saa jäädä tähän. Kiitos vaan hyvästä tuumailusta. Kiva kun joku ei als vaan sättimään, vaan osaa keskustella. 😊
        Löytyy munaa, olipa mitä mieltä vaan. 😉

Miksipä minä sinua sättisin?
        Mähän olen sun fani. En tosin ole samoilla linjoilla sun kanssa, entäpä sitten..? Maailmaan mahtuu mielipiteitä ja sun mielipide on yhtä tärkeä kuin munkin.

Mutta juu. Kiitos keskusteluseurasta. Ja muuten.. kipakat sääret sulla..👍

Miksipä minä sinua sättisin?
        Mähän olen sun fani. En tosin ole samoilla linjoilla sun kanssa, entäpä sitten..? Maailmaan mahtuu mielipiteitä ja sun mielipide on yhtä tärkeä kuin munkin.

Mutta juu. Kiitos keskusteluseurasta. Ja muuten.. kipakat sääret sulla..👍

No sääret ja reidet, pohkeet, vatsalihakset ja varmaan nenän välilihakin on saanut liikuntaa..🤣

Kaveri teki tuulenkaatoja ja latvavikaisia puita yhdestä metsästä 20 mottia... ajettiin niitä kahtena päivänä ihan peräsuoli pitkällä..

Mutta tykkään...😁.

• No nyt kun te kaikki ootte niin vihasia. Niin mitä jos otettas se tapa, niin ku ruotsissa että neuvoteltas hyvä ratkaisu. Siellähän ei ole lakkoja ollu pitkään aikaan paitsi se tesla lakko. Mutta muskilta se raha tuskin loppuu. Ja kuka mitään teslaa kaipaa vaikka meniskin konkkaan.

• Anonyymi

Ai että saatais palkat Ruotsin tasolle? Ja irtisanomiset aina nuorimmasta alkaen?

No alappa neuvotella!

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Ai että saatais palkat Ruotsin tasolle? Ja irtisanomiset aina nuorimmasta alkaen?

No alappa neuvotella!

xLiner

Ainakin rakennus alan palkat on ihan samalla tasolla. En tiedä sitten miten esim. Hoitoalalla, mutta heitäkin on ruotsi vetänyt. En nyt yleensä pidä ruotsia erityisen huonona maana työ olosuhteissa. Sen suhteen mä oon omaan liittoon tyytyväinen, että jäsen maksu on nykyään kiinteä. 25 euroo kuussa. Mä varmaan pyörtysin jos tulis tollanen tehyn lasku, niin ku alemmassa kommentissa.

• Anonyymi

Tehy erotti minut kun en maksanut😆😄olin onnessani! 700e/vuosi siitä että saan kuppasen kalenterin! 15t olen maksanut niille männä vuosina. Mistä? Siitä kun ne haahkat vastaa puhelimeen " en nyt oikeen osaa sulle vastata tohon sun kysymykseen " olen onnellinen ilman liittoa kerran olen työttömyys korvauksen saanut kk ajalta ja senkin myöhässä kun piti osata lakikirja ulkoa ennekuin sai rahaa ja osasi täyttää heidän vaatimukset. Haukkuivat vielä työnantajan kun olivat maksaneet kerta korvauksia eikä kaikki saaneet niitä
      LIITOT ON PASKAA EI IKINÄ ENÄÄ. NYT EI TULE HEIDÄN TAKIAAN ENÄÄ LISÄTIENESTEJÄKÄÄN. KATEELLISIA AKKOJA

• No mäkin rupesin katselee, kun sähköliitosta lopettivat kalenterin toimittamisen...ois pitänyt tilata itse...sit katsoin, että mihin rahat menee... suurin osa sen liiton henkilöstön palkkoihin.

Saman palvelun saan Ytk;sta ja se maksaa 12-15 kertaa vähemmän vuoteen...

Ei muakaan liitot kiinnosta enää pätkääkään.

• Anonyymi

"– Ollaan joulumyynnin parhaalla viikolla, niin ettekö te vatipäät vetäise tähän lakon sekoittamaan tämänkin pienen onnenvilkahduksen pienyrittäjän arjessa?"

Ihan asiallista asiaa puhuu yrittäjä.

Totta se on, että yrittäjän täytyy paiskia töitä huomattavasti enemmän kuin kuukausipalkkaisen työntekijän tai virkahenkilön.

- Sheena

• No mä en tiedä ketään yrittäjää, joka sanoisi, että ompa helppoa rahaa...

Enemmänkin oon miettinyt, että ovatpahan pistäneet ittendä likoon...

Kummikin työllistää joku 7-10 kuskia. Painaa itse 12 tuntista päivää ja on puhelimessa kokoajan. Tarvittaessa tuuraa kuskeja ja yhä puhelin soi. Ehkä 2-3 viikkoa lomaa ja pärjää ihan ok... mutta veikkaan, että voitan hänet tuntipalkassa...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No mä en tiedä ketään yrittäjää, joka sanoisi, että ompa helppoa rahaa...

Enemmänkin oon miettinyt, että ovatpahan pistäneet ittendä likoon...

Kummikin työllistää joku 7-10 kuskia. Painaa itse 12 tuntista päivää ja on puhelimessa kokoajan. Tarvittaessa tuuraa kuskeja ja yhä puhelin soi. Ehkä 2-3 viikkoa lomaa ja pärjää ihan ok... mutta veikkaan, että voitan hänet tuntipalkassa...

Juuri noin, sama kokemus. Käytän aika paljon pienyrittäjien palveluita, kampaaja, kosmetologi, hieroja.. ei ole helppoa rahaa ja sitä tulee juuri sen verran että jotenkin pärjää. Lomat lyhyitä pätkiä. En kehtaa edes ajatella omia vuosilomia ym.työetuja.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin, sama kokemus. Käytän aika paljon pienyrittäjien palveluita, kampaaja, kosmetologi, hieroja.. ei ole helppoa rahaa ja sitä tulee juuri sen verran että jotenkin pärjää. Lomat lyhyitä pätkiä. En kehtaa edes ajatella omia vuosilomia ym.työetuja.

- Sheena

Vuosiansiot voi olla enemmän ja rahaa voi tulla silleen enemmän, mutta en kadehdi hommaa..

Kumminikin työllistää useamman henkilön ja kyllä se miettii kokoajsn, että kaikille olisi työyä, eikä ketään tarttis pistää lonsutuksille tms...

Täällä susisuolla kaikki mrlkrin tunyee kaikki. Ei täällä voi perseillä kukaan, tai sans leviää...

Jossain isoimmissa paikoissa ainakin työntekiä voi yrittää useastikin perseilyä...mutta yritys jää usein mustalle listalle helpommin....työntekijä voi vaihtaa alaakin lennosta (liki) mutta yritys harvemmin...

• Ihan tuohon artikkeliin niin tämä toimintapäivä oli tiedossa jo pitkän aikaa ja jos yhden päivän postilakko aiheuttaa ongelman jonka olisi voinut myös ennakoida niin ihmetelen. Jotenkin vaikuttaa tilatulta uutiselta.

Muuten on kyllä todettava että et ole kyllä ajatuksinesi ihan yksin. Vaikka itsekkin olen koko ikäni liitoissa ollut niin ihan varauksettomasti en tämän päivän linjaa kannata. Jotenkin tuo ulkoparlamenttaarinen vaikuttaminen tällä tavalla tuntuu vieraalta vaikkakin asiat joita tällä ajetaan ovat ihan oikeita. Ehkä pehmeämmällä linjalla oltaisiin saatu venytettyä päätöksiä ainakin siihen asti että kunnolliset vaikuttavuusarviot olisivat tulleet eduskuntaan.

Mitä tässä liiton ja sak:n toiminnassa ollut mukana niin sanoisin että hallinto on turhankin kevyt. Siitäkin suurin osa toimii osastolla joka hoitaa maksuliikennettä. Saisivat oikeastaan kasvattaa hallintoa varsinkin tuonne tarkastustoiminnan sekä neuvottelevien toimitsijoiden ja koulutuksen suuntaan.
      On ihan totta että ytk on halvempi ja se perustuu siihen että siellä on ek ja työnantajat takana. Käsittääkseni myös ytk:ssa on tuo lakineuvonta ostettavissa mutta siinä homma menee niin että sieltä kerrotaan miten sinun kannattaa toimia. Ainakin meidän firmassa se menee niin että soitat pääluotolle joka hoitaa koko homman sinun puolestasi. Se että se palkka tulee ja on oikein perustuu useissa työpaikoissa juuri siihen että pääluotto on nopeasti saatavilla. Voisi kai todeta että kun maksat sille hallinnolle niin se hallinto kouluttaa pääluotot juuri sitä varten että tuki on sinua lähellä etkä sinun tarvitse sitä juristia erikseen tilata.

"Ja saako noi hoitajien asiat paremmiksi? Ei..." Ei myöskään ole lopettanut ilmaston lämpeämistä, Ukrainan sotaa ja taitaa viruksetkin olla vielä keskuudessamme. Ei ay-liike ole ratkaisu kaikkeen. Tuolla ongelma on alan kiinnostavuudessa, huonossa johtamisessa ja rahoituksessa. Ei ay-liike opeta ylilääkäreille tai hallintojohtajille hyvää johtamista vaikka ajatuksena ihan mielenkiintoinen. Rahoituskin olisi huonommalla tolalla jos ei olisi säädetty minimipalkkoja. Tuossa olen kyllä samoilla linjoilla että tuo mielikuva jota maalaillaan sote-alasta esim tehyn toimesta pitäisi miettiä uudelleen. Tehyn kommentit eivät ole mitään veto-tai pitovoimaa lisääviä kommentteja.

Eniten minua harmittaa miten vähän sekä ay-liike että ek nostavat esille yhteistyötään varsinkin työturvallisuuden osalta. Minullekin työnantaja maksoi ay-liikkeen järjestämiä työturvallisuuskursseja joista minäkin toin käytäntöjä meidän yritykseen. Kun sairaspoissaolot aluksi pyörivät siinä 12-15% vaiheilla laskien tasaisesti ollen lopussa 3-5% kieppeillä niin tuntui että kaikki voittivat. Työnantaja säästi euroja ja työntekijät olivat terveempiä ja tuntui että jaksoivat paremmin myös työpäivien jälkeen. Itselleni tuli kyllä myös sellainen voittajaolo jota ei rahassa oikein voinut mitata. Ihan jo tuon tunteen ja koulutuksen ansiosta tuntuu että rahoille on tullut vastinetta

• Niin, minä en käsitä, että aletaan lakkoilemaan tai edes uhkailemaan kansan valitsemaa hallitusta ja sen toimia vastaan.

Jo heti alkuun oppositio, päänenässä Sdp alkoi jumalattoman loanheiton...siis mulle iyselle on yksi ja ssma, kuka on hallituksessa...kun en äänestä.

Sitten tämä ja ei tarvitse paljoa miettiä kuka tulee Sdp;tä.

Ja väkisin tulee mieleen myöskin se, että mitä tahoa on tiedettävästi rahoitettu rajan takaa eniten ja missä on yhä eniten niitä 60-70- luvun pieruja, jotka polvistuivat itäänpäin.

Enpä ihmettelisi, että tätäkin masinoidaan naapuristapäin...

• Disseisback kirjoitti:

Niin, minä en käsitä, että aletaan lakkoilemaan tai edes uhkailemaan kansan valitsemaa hallitusta ja sen toimia vastaan.

Jo heti alkuun oppositio, päänenässä Sdp alkoi jumalattoman loanheiton...siis mulle iyselle on yksi ja ssma, kuka on hallituksessa...kun en äänestä.

Sitten tämä ja ei tarvitse paljoa miettiä kuka tulee Sdp;tä.

Ja väkisin tulee mieleen myöskin se, että mitä tahoa on tiedettävästi rahoitettu rajan takaa eniten ja missä on yhä eniten niitä 60-70- luvun pieruja, jotka polvistuivat itäänpäin.

Enpä ihmettelisi, että tätäkin masinoidaan naapuristapäin...

Itselleni tuo eka kohta varmaan keväällä aukeaa kun vaikutukset ovat selvillä mutta epäilen että suurin syy lakolle oli se että mitään kompromissejä ei neuvotteluissa saatu aikaan. Siksi näitä leikkauksia, ei siis hallitusta, vastustetaan.

SDP: rahoituksesta suurin osa tulee puoluetuesta jota valtio antaa eduskuntapaikkojen mukaan. Lisäksi jäsenmaksut ja sijoitukset yms tuovat vähän lisää. Aika lailla kuten muillakin puolueilla. Jos vaaleihin viittaat niin esim meillä oli kunnallisvaaleissa ammattiosastolla ilmoitus lehdessä jossa oli ohjeet pienen vaaliavustuksen hakemisesta. Riitti että oli ammattiosaston jäsen ja ehdolla vaaleissa. Olisi ollut syrjintää rajata puolueita pois. Meiltä olisi avustuksen saanut myös jäsen vaikka olisi ollut Kokoomuksen listoilla.

En tiedä tarkalleen mitä puolueita on eniten rahoitettu minkäkin rajan takaa mutta hieman voi jotakin päätellä että puolueet jotka tekivät aloitteen puoluetuesta olivat SDP, Keskusta ja SKDL. Onhan noita polvistujia demareissa ollut kuten Halonen ja Tuomioja. Toisaalta hyvin eu-myönteisiä kuten Lipponen. Suurin osa taitaa kuulua tähän välimalliin eli toimeen pitää tulla. Ehkäpä Koivisto näistä tunnetuin.
        Onhan tuosta polvistumisesta tuorempaakin esimerkkiä kun Kokooomuksen presidenttiehdokaskin on ainakin ollut Venäläisten viisumivapauden kannattaja.

En nyt osaa ketään neuvoa mutta jos vain sinulla aikaa on vaikka vuonna 2025 niin kiertele ainakin kuntavaalien ehdokkaita jututtamassa ja syömässä vaalimakkarat sekä juomassa vaalikahvit. Tiedä vaikka löytyisi joku jota äänestää.

• M184 kirjoitti:

Itselleni tuo eka kohta varmaan keväällä aukeaa kun vaikutukset ovat selvillä mutta epäilen että suurin syy lakolle oli se että mitään kompromissejä ei neuvotteluissa saatu aikaan. Siksi näitä leikkauksia, ei siis hallitusta, vastustetaan.

SDP: rahoituksesta suurin osa tulee puoluetuesta jota valtio antaa eduskuntapaikkojen mukaan. Lisäksi jäsenmaksut ja sijoitukset yms tuovat vähän lisää. Aika lailla kuten muillakin puolueilla. Jos vaaleihin viittaat niin esim meillä oli kunnallisvaaleissa ammattiosastolla ilmoitus lehdessä jossa oli ohjeet pienen vaaliavustuksen hakemisesta. Riitti että oli ammattiosaston jäsen ja ehdolla vaaleissa. Olisi ollut syrjintää rajata puolueita pois. Meiltä olisi avustuksen saanut myös jäsen vaikka olisi ollut Kokoomuksen listoilla.

En tiedä tarkalleen mitä puolueita on eniten rahoitettu minkäkin rajan takaa mutta hieman voi jotakin päätellä että puolueet jotka tekivät aloitteen puoluetuesta olivat SDP, Keskusta ja SKDL. Onhan noita polvistujia demareissa ollut kuten Halonen ja Tuomioja. Toisaalta hyvin eu-myönteisiä kuten Lipponen. Suurin osa taitaa kuulua tähän välimalliin eli toimeen pitää tulla. Ehkäpä Koivisto näistä tunnetuin.
        Onhan tuosta polvistumisesta tuorempaakin esimerkkiä kun Kokooomuksen presidenttiehdokaskin on ainakin ollut Venäläisten viisumivapauden kannattaja.

En nyt osaa ketään neuvoa mutta jos vain sinulla aikaa on vaikka vuonna 2025 niin kiertele ainakin kuntavaalien ehdokkaita jututtamassa ja syömässä vaalimakkarat sekä juomassa vaalikahvit. Tiedä vaikka löytyisi joku jota äänestää.

No Liberaalipuolueen jäsentä voisin ehkä äänestääkin, mutta ei sillä käytännösaä mitään merkitystä ole, eivät luultavasti pääse vaikuttamaan mitenkään. Eli turhaa käyttää energiaa äänestykseen.
        Uskoisin, että persujen jälkeen ei enää tule lisää isompia puolueita. Keskusta varmaan kuihtuu ja kolme isointa on noi nykyiaet pitkään.

• Anonyymi

En edes vaivautunut lukemaan kommentteja mutta tämä meidän Dissehän on narsisti. Ajattelee vain minä miniä minä. Ei saa parisuhdetta, ei ainakaan toimivaa sellaista. Runkatkoon loppuelämänsä syrjäkylän asunnossa ja nauttikoon vanhempien suomista mahdollisuuksista. Tuo mieshän on mieleltään täysin omituinen:)

Voi voi, kyllä joku nainen sellaisenkin vielä ottaa, ei huolen häivää.

AV

• Voi sinua pikkuista. 😁

Pahoititko mielesi ihan? 😄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Voi sinua pikkuista. 😁

Pahoititko mielesi ihan? 😄

Ei kaltaisiasi "hinttejä" kohtaa nouse esiin oikein mitään tunteita, olet näkymätöntä massaa joka tuntee olevansa oikeassa vaikka olisi mitätön paska.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kaltaisiasi "hinttejä" kohtaa nouse esiin oikein mitään tunteita, olet näkymätöntä massaa joka tuntee olevansa oikeassa vaikka olisi mitätön paska.

AV

Ja silti kommentoit? 🤣

Voi tinua pientä lopoista tetää...hitto kun kiukututtaa...😄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ja silti kommentoit? 🤣

Voi tinua pientä lopoista tetää...hitto kun kiukututtaa...😄

Aivan niin matoseni, aivan niin.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Aivan niin matoseni, aivan niin.

AV

Oohh... pakko alistua noin alfan edessä. 😆

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Oohh... pakko alistua noin alfan edessä. 😆

Lämmitä sauna, ota pari olutta ja mieti syvällisiä.
        Niin kuin teet aina.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Lämmitä sauna, ota pari olutta ja mieti syvällisiä.
        Niin kuin teet aina.

AV

Enpä tänään taida jaksaa..

Mä nyt tyydyn olemaan sinun alistuksen alaisena vaikka...jos se sinua nostaa..ihan sama mulle. 😊

Jos saan yhden setämiehen fiilareihin tässä, niin ihan hupaisaa. Sopii kivasti väsyneeseen oloon. 😁

• Anonyymi

Pidätkö itseäsi parempana kuin Disseä?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3764
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3139
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2355
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2139
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1976
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1632
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1611
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1463
    10. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1414
    Aihe