Kummasteleeko kukaan muu tutkivan journalismin puutetta tässä aiheessa eli akkuteollisuudessa? Johtuisiko puute siitä, ettei vihreää illuusiota haluta rikkoa? Todellisuudessa aihe ei kestä päivänvaloa syvemmin tarkasteltuna pätkääkään. Paitsi ympäristökuormituksen kannalta niin myös poliittisten kytköksien takia aiheesta hissutellaan; kyseessä on valtava miljardibisnes ja tietty eliitti takoo järjettömästi massia itselleen kehittyvien maiden ja heikommassa asemassa olevien ihmisten kustannuksella. Kun autosta hajoaa akku (ei jos), vaikkakin vain yksi kenno, niin ainut ratkaisu on koko akun vaihto. Hinta on järjetön, sen sijaan se, joka tämän rikkoontunen akun korjaa, maksaa uuden hinnasta vain murto-osan. Itse sitä ei voi korjata, koska erikoisvarusteet. Akkujen korjailu on ehkä parhaiten tuottoa tekevä bisnes pikavippien jälkeen.
Akkubisnes ei kestä päivänvaloa
17
264
Vastaukset
- Anonyymi
Mitähän olisi 100 kWh akuston hiilijalanjälki, jos se oikeasti laskettaisiin alkaen kaivostoiminnoista valmiiksi tuotteeksi.
- Anonyymi
Pelkällä akulla sähköauto ei liiku vielä metriäkään. Tarvitaan iso kasa elektroniikkaa ja sähkömekaniikkaa, tulevaa SER-romua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkällä akulla sähköauto ei liiku vielä metriäkään. Tarvitaan iso kasa elektroniikkaa ja sähkömekaniikkaa, tulevaa SER-romua.
Ainoo vaan, että nykyaikaisessa polttiksessa on enemmän elektroniikkaa kuin sähköautossa, lisäksi helposti vioittuvia elektronisia antureita vähintään tuplaten sähköautoon verrattuna.
- Anonyymi
Entäs bensan hiilijalanjälki aloittaen öljyn etsinnästä polttomoottorissa poltettuun pakokaasuun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoo vaan, että nykyaikaisessa polttiksessa on enemmän elektroniikkaa kuin sähköautossa, lisäksi helposti vioittuvia elektronisia antureita vähintään tuplaten sähköautoon verrattuna.
Oliko tuo väite
A. Pikkuvale
B. Tosi iso vale
C. Patteripellen emävale
Rasti ruutuun - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tuo väite
A. Pikkuvale
B. Tosi iso vale
C. Patteripellen emävale
Rasti ruutuunVoin sanoa autoalan ammattilaisen silmin, että totuus. Rasti puuttuu.
Jos otetaan vertailuun yhdellä tietokoneella toimiva Tesla, voi sanoa, että siinä on elektroniikan komponentteja nykyaikaiseen polttomoottoriautoon nähden noin puolet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoo vaan, että nykyaikaisessa polttiksessa on enemmän elektroniikkaa kuin sähköautossa, lisäksi helposti vioittuvia elektronisia antureita vähintään tuplaten sähköautoon verrattuna.
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18171953i
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Joka tapauksessa nykyaikainen akkutuotanto on sata kertaa puhtaampaa niin päästöjen kuin luonnon kannalta verrattuna öljyntuotantooon. Mikään eikä minkään tuotannollisen tavaran tuotanto ei ole puhdasta.
- Anonyymi
Sata kertaa?
- Anonyymi
Ihan normaalia ja tavallista bisnestä on akkuteollisuuskin.
Avaaja taitaa olla outo?- Anonyymi
Normaalia ja tavallista? Jos akun nirhauman korjauskustannus on 20.000€ - 80.000€ niin se EI ole normaalia!
- Anonyymi
Öljybisnes on pilannut puoli Afrikkaa ja synnyttänyt Arabimaihin oman orjuutetun siirtolaisluokkansa.
Akkuteollisuus on sen rinnalla niin pieni ympäristö- ja ihmisoikeusrikos, ettei sitä jaksa media oikein kaivella...- Anonyymi
Akku fan boy
- Anonyymi
Patteriautot ovat todellisia massiivisen luokan ympäristön tuhoajia akkumineraaliensa vuoksi.
Toiserkseen, akkumineraaleja ei edes riitä kaikkien autojen akkuistamiseen.
Lisäksi ne ajavat geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen.
"Indonesia facing 'devastating' impact of nickel mining pollution" - BBC News
- https://www.youtube.com/watch?v=0nLCENfWfAg
"Vedyllä kulkevat autot ovat jopa sähköautoja ympäristöystävällisempiä"
- https://yle.fi/a/3-12079587- Anonyymi
Noin 1,1 mrd henkilöautoa ja määrä kasvaa koko ajan, kyllä siinä tarvitaan akku jos toinenkin.
- Anonyymi
Jos sähköautot ovat "megasaastetta", niin kertokaa miksi vanha tunnettu kansainvälinen suuri ympäristöjärjestö Greenpeace sitten kehoittaa ostamaan sähköauton? Miksi mikään ympäristöjärjestö ei ole asettunut sähköautoja vastaan kun mietitään KOKONAISUUTTA?
Jos sähköauto on "megasaastetta", niin mikä tarkka automalli sitten puolestaan ei sellainen ole ja voit liittää myös luotettavan puolueettoman ympäristöraportin mukaan linkkeineen?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-
Ei ne polttomoottoriautotkaan mitään ongelmattomia ole eikä vetyautotkaan.
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U&
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16866705/vetypommiasemat-leviavat-rajahdysmaisesti
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869