Yksinäisyys

Anonyymi-ap

Voiko siitä seota ? Joka kolmas päivä vanhus tekee itsemurhan.
Oletan, että syy on usein yksinäisyys ehkä sairaudetkin.

90

618

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi kai yksinäisyydestäkin seota. Kun on seotakseen, sitä sekoaa mistä vain tai ilman mitään syytä.

      Harva kai kuitenkaan on niin avuton, ettei lähde ihmisten ilmoille, jos yksinäisyys on tuskallista.

      • Anonyymi

        Monet varmasti lähtisivätkin ihmisten ilmoille, mutta se ei ole avuttomuutta, jos on vaikka sillä tavalla sairas, ettei kotoaan pääse minnekään.
        Moni vanhus, jopa nuoremmatkin ihmiset, kärsivät yksinäisyydestä.
        Yksinäisyyteen on monia syitä.


    • Anonyymi

      Onhan se todistettu lääketieteessäkin että yksinäisyys johtaa itsemurhaan . Se ei ole luonnollinen olotila. Ei se ole kenenkään hyvä olla yksin vaan on saatava virikkeitä muualtakin kun televisiosta. Monet eivät edes jaksa katsoa televisiota kun siellä on vaan ikäviä uutisia koko ajan. Tähän in tultu vanhuksen vaellus loppuu oman käden kautta kun ei jaksa ajatella illalla sänkyyn mennessään muuta kun että seuraava päivä tukee olemaan yhtä yksinäinen. Ennen oli vanhuksetkin ihmisiä , nyt ei heidän lapsensakkaan enää välitä, jos ei satu olemaan rahapulaa silloin kyllä vanhuksetkin olemassa olo muistetaan

      • Anonyymi

        Isäni kaatui vessaan eräänä yönä,ei kukaan tiedä kuinka kauan siellä oli ennen kuin löysin hänet. Soitettuani 112 klo 8 , tuli kolme ensiapu naista puolentoista tunnin päästä 6 km ja he eivät edes yrittäneet nostaa isääni vaan odotettiin toiset puolitoista tuntia että tuli pelastusmiehiä kolme kappaletta, ELI NELISEN TUNTIA ILMOITUKSEN JÄLKEEN ENNENKUIN PÄÄSI ENSIAPUKLINIKALLA, kyllä HÄN SITTEN MENEHTYI SEN REISSUN JÄLKEEN,
        näin SOTE on tehokas.


      • Anonyymi

        Ihan totta sen huomaa kun vaikka lapsenlapet käyvät niin sa uutta voimaa ja olo Tuntuu hyvältä , joten kivahan se olis jos iäkkäät voisivat tavata ja keskustella asioista tai vaikka tehdä jonkun bussimatkan jonnekkin .

        Kyllä niitä on nuoriakin jotka todella ottavat vanhempansa huomioon. Minun kälyni tytär katsoi että hän sai virikkeitä viimeiseen asti. Tämä ihana tytär oli todella vanhemmilleen tukena ja turvana .
        Niin että on toki niitäkin perheitä joissa vanhukset ovat asiaan kuuluva osa perhe elämässä.

        Yksi äiti jonka tunnen sai kovan masennuksen kun hänen tyttärensä vaan yhtä äkkiä lopetti kanssa käymisen hänen kanssaan. Hän mietti paljon mitä hän oli tehnyt tytölle ja kun kysyi niin ei antanut vastausta , silloin luulin ettei tämä äiti tule jaksamaan elämäänsä koska oli niin alamaissa. . Työtä on ja pysyy poissa vaikka asuu samalla paikkakunnalla kun äitinsäkin joka on leski .
        Joten sitä ei toivo parhaalle vihamiehellekkään että tuollain tehdään vanhaa ihmistä kohti, sillä nämä kaksi äiti ja tytär olivat vuosikausia parhaimmat ihmiset toisilleen . Siis äiti ei mitenkään roikkunut tyttärestään eikä tytär äidissään mutta olivat silti paljon yhdessä
        Niin että ilmeisesti jotain on tapahtunut tyttären elämässä joka teki sen ettei äiti enää kelvannut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isäni kaatui vessaan eräänä yönä,ei kukaan tiedä kuinka kauan siellä oli ennen kuin löysin hänet. Soitettuani 112 klo 8 , tuli kolme ensiapu naista puolentoista tunnin päästä 6 km ja he eivät edes yrittäneet nostaa isääni vaan odotettiin toiset puolitoista tuntia että tuli pelastusmiehiä kolme kappaletta, ELI NELISEN TUNTIA ILMOITUKSEN JÄLKEEN ENNENKUIN PÄÄSI ENSIAPUKLINIKALLA, kyllä HÄN SITTEN MENEHTYI SEN REISSUN JÄLKEEN,
        näin SOTE on tehokas.

        Ihan hirvittävää miten kohdellaan vanhaa ihmistä , jos olis ollut joku jääkiekkompelaqja niin apu olisi ollut viiden minuutin sisällä .
        Miten voi olla mahdollista että tuollaista yleensä saa tapahtua . Eikö näiden vanhusten lapset voisi protestoida yhdessä koska vanhukset eivät uskalla sanoa mitään koska pelkäävät että heitä kohdellaan entistä huonommin
        Iäkkäätkin ovat ihmisiä , siis ihan samoja ihmisiä mitä ovat aina olleet l kuori vaan on hieman muuttunut. Sitä voi huonosti joka kerta kun lukee miten sairasta vanhaa ihmistä on kohdeltu samalla kun pelkää sydämmensä pohjasta että jotain sattuu itselle ja joutuu riippuvaiseksi toisista .
        Pelon kanssako sitä on elettävä ne viimeiset vuodet . Vaikka mitä kukaan siitäkään välittää


    • Anonyymi

      Kun iäkäs ihminen puolison menehdyttyä jää yksin, se on tyrmäävän kamalaa.
      En ihmettele, että niin moni päättää päivänsä. Ihmettelen mistä he saavat sen rohkeuden ja miten he toteuttavat sen.

      On turhaa sanoa, että oma vika jos jää yksin. Ei kaikista iäkkäistä
      ole enää seuraa etsimään. Läheisen kuolema järkyttää ihmistä
      pitkäksi aikaa ja musertaa mielen varsinkin jos jää yksin suremaan,
      jos ei kukaan auta surussa. Puhuminen auttaa vähän selviytymään
      eteenpäin, mutta oku on aina se "viimeinen" sukulais- ja ystäväpiiristä
      jolla ei ole ketään.

      Lapsetkin surevat, heidän elämänsä perheensä kanssa jatkuu,
      mutta puolison elämä muuttuu ihan kokonaan.

      • Anonyymi

        Puolison menettäminen on elämän pahin paikka useimmille.


    • Anonyymi

      Yksinäisyys voi aiheuttaa mielneterveysongelmia. Se on ymmärrettävää.

      • Anonyymi

        Ja mielenterveysongelmat aiheuttavat yksinäisyyttä.

        Kumpi olikaan ensin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mielenterveysongelmat aiheuttavat yksinäisyyttä.

        Kumpi olikaan ensin?

        Ei tuohon kysymykseen voi vastata " kumpi oli ensin ? ".
        Se voi olla kumpi vaan, riippuen täysin henkilöstä. Toisilla eri tavalla kuin toisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuohon kysymykseen voi vastata " kumpi oli ensin ? ".
        Se voi olla kumpi vaan, riippuen täysin henkilöstä. Toisilla eri tavalla kuin toisilla.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa

        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Nämä aineellisen luonnon kolme ominaisuutta ovat itsessään ajan energian sisäinen rakenne. Tätä voi olla hieman vaikea ymmärtää. Aika on sellainen näkymätön voima, näkymätön virtaus, ja me olemme siinä. Aivan kuten kala ei tunne vettä, se on vedessä, samalla tavalla kaikki prosessit, joita meille elämässä tapahtuu, tapahtuvat tässä ajan virtauksessa. Emme ole kovin hyviä huomaamaan sitä, emmekä varsinkaan tiedä, miten tämä aika on järjestetty, mitä se on.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Toisin sanoen uskotaan, että tämä toiminta on korkeampaa hermostollista toimintaa. Heillä on tästä omat selkeät vahvistuksensa. He sanovat esimerkiksi, että jos vaikuttaa joihinkin aivojen osiin, jotkut emootiot vahvistuvat, tai päinvastoin, joitakin emootioita voi tukahduttaa. Väitetään, että he löysivät joitakin aivojen osia... muistin varastointi jne. Eli näyttää olevan tietty yhteys sisäisen hienovaraisen henkisen toimintamme ja tiettyjen fyysisten prosessien välillä. Se on todellakin totta, mutta tämä yhteys ei ole suora. Jos esimerkiksi otat ja lähetät...iskun televisioon, niin jonkun hetken ajan ruudulla kulkee viivoja. Eli nämä säteet television kaukosäätimessä, ne poikkeavat tuosta fyysisestä iskusta.

        Mutta voit lyödä kovempaa, voit rikkoa television, eikä ohjelma pyöri lainkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme tällä toiminnalla tuhonneet itse lähetyksen, koska niissä televisiovastaanottimissa, jotka toimivat kunnolla, se toimii normaalisti. Kyse on siis siitä, että televisio ei näytä meille ohjelmaa, vaan televisio on vain johdin. Itse ohjelma tai itse tieto muunnetaan toisesta lähteestä, joka on täysin kaukana. Samalla tavalla, vaikka näyttääkin siltä, että sisäinen henkinen toimintamme tulee aivoista. Itse asiassa se ei tule aivoista vaan aivojen kautta. Ja se tulee toisesta, hienovaraisemmasta taustalla olevasta rakenteesta, sielusta eli yksilöllisestä tietoisuudesta, josta puhuimme viime kerralla. Materialistit uskovat siis, että hienojakoinen keho eli psyyke syntyy aivoista. Niinpä luonnollisesti heidän yrityksensä vaikuttaa jotenkin psyykeen rajoittuvat myös tällaisiin aineellisiin keinoihin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Jos siis joku meissä haluaa ikuista elämää, se tarkoittaa, että tämä on tämän halun esittäjän, eli tietoisuuden, luonne. Tietoisuus pyrkii ikuiseen tilaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Kaikki prosessit, yksinkertaisimmatkin, edellyttävät jonkinlaista organisointia. Jonkinlaista tietoista ohjausta. Ja nämä kehossamme tapahtuvat prosessit, fysiologiset prosessit, psykologiset prosessit, ne ovat hyvin monimutkaisia. Äärimmäisen monimutkaisia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin

        Monien kansojen tiedossa on karman laki, vaikka he eivät tietäisikään, että kyse on karman laista.

        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin. Kultainen sääntö tekee meidät tietoisiksi teoistamme, jotta voimme pohtia lopputulosta ennen kuin ryhdymme mihinkään toimiin tai käytämme voimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa

        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Nämä aineellisen luonnon kolme ominaisuutta ovat itsessään ajan energian sisäinen rakenne. Tätä voi olla hieman vaikea ymmärtää. Aika on sellainen näkymätön voima, näkymätön virtaus, ja me olemme siinä. Aivan kuten kala ei tunne vettä, se on vedessä, samalla tavalla kaikki prosessit, joita meille elämässä tapahtuu, tapahtuvat tässä ajan virtauksessa. Emme ole kovin hyviä huomaamaan sitä, emmekä varsinkaan tiedä, miten tämä aika on järjestetty, mitä se on.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Toisin sanoen uskotaan, että tämä toiminta on korkeampaa hermostollista toimintaa. Heillä on tästä omat selkeät vahvistuksensa. He sanovat esimerkiksi, että jos vaikuttaa joihinkin aivojen osiin, jotkut emootiot vahvistuvat, tai päinvastoin, joitakin emootioita voi tukahduttaa. Väitetään, että he löysivät joitakin aivojen osia... muistin varastointi jne. Eli näyttää olevan tietty yhteys sisäisen hienovaraisen henkisen toimintamme ja tiettyjen fyysisten prosessien välillä. Se on todellakin totta, mutta tämä yhteys ei ole suora. Jos esimerkiksi otat ja lähetät...iskun televisioon, niin jonkun hetken ajan ruudulla kulkee viivoja. Eli nämä säteet television kaukosäätimessä, ne poikkeavat tuosta fyysisestä iskusta.

        Mutta voit lyödä kovempaa, voit rikkoa television, eikä ohjelma pyöri lainkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme tällä toiminnalla tuhonneet itse lähetyksen, koska niissä televisiovastaanottimissa, jotka toimivat kunnolla, se toimii normaalisti. Kyse on siis siitä, että televisio ei näytä meille ohjelmaa, vaan televisio on vain johdin. Itse ohjelma tai itse tieto muunnetaan toisesta lähteestä, joka on täysin kaukana. Samalla tavalla, vaikka näyttääkin siltä, että sisäinen henkinen toimintamme tulee aivoista. Itse asiassa se ei tule aivoista vaan aivojen kautta. Ja se tulee toisesta, hienovaraisemmasta taustalla olevasta rakenteesta, sielusta eli yksilöllisestä tietoisuudesta, josta puhuimme viime kerralla. Materialistit uskovat siis, että hienojakoinen keho eli psyyke syntyy aivoista. Niinpä luonnollisesti heidän yrityksensä vaikuttaa jotenkin psyykeen rajoittuvat myös tällaisiin aineellisiin keinoihin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Jos siis joku meissä haluaa ikuista elämää, se tarkoittaa, että tämä on tämän halun esittäjän, eli tietoisuuden, luonne. Tietoisuus pyrkii ikuiseen tilaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Kaikki prosessit, yksinkertaisimmatkin, edellyttävät jonkinlaista organisointia. Jonkinlaista tietoista ohjausta. Ja nämä kehossamme tapahtuvat prosessit, fysiologiset prosessit, psykologiset prosessit, ne ovat hyvin monimutkaisia. Äärimmäisen monimutkaisia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin

        Monien kansojen tiedossa on karman laki, vaikka he eivät tietäisikään, että kyse on karman laista.

        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin. Kultainen sääntö tekee meidät tietoisiksi teoistamme, jotta voimme pohtia lopputulosta ennen kuin ryhdymme mihinkään toimiin tai käytämme voimaa.

        Tämä kopio joka toisessa ketjusssa ei auta kysyjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kopio joka toisessa ketjusssa ei auta kysyjiä.

        Ja lukijoille tiedoksi: Nuo metafyysiset jutut eivät perustu mihinkään tietoon, vaan ovay yhtä huonosti perusteltuja kuin uskonnot.

        Eli puhtaasti luulon varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lukijoille tiedoksi: Nuo metafyysiset jutut eivät perustu mihinkään tietoon, vaan ovay yhtä huonosti perusteltuja kuin uskonnot.

        Eli puhtaasti luulon varassa.

        Eu uskoa tarvitse määritellä.


      • Anonyymi

        Onhan siitä yksinäisyydestään tehty tutkimuksiakin monessa ikäluokassa ja kaikista käy ilmi että yksinäinen ihminen masentuu ja lopulta tuntee ettei jaksa edes elää
        Lastenkoti lapsistakin oli tehty tutkimusta ,en muista oliko se Unkarissa vai jossain toisessa massa .
        Pienet vauvat saivat velli pullonsa ja heille vaihdettiin vaipat. Kukaan ei pitänyt heitä sylissä koskaan eikä hyväillyt mitenkään. Vauvat tulivat apaattiseksi ja eivät tunteneet ruoka halua kun makasivat yötä päivää samassa sängyssä
        Joku tutkija oli jäänyt hoitamaan heitä lastenkotiin ja hän piteli vauvoja sylissään ja hyväili heitä ja laittoi lattialle filtille heitä toistensa viereen , silloin pikku hiljaa he palautuivat normaaleiksi ajan kanssa .
        Olivat laittaneet uudet säännöt lastenkotiin että vauvoja pidettäisiin sylissä ja hyväiltäisiin joka päivä . Ja niistä vauvoista sitten tuli pieniä lapsia jotka käyttäytyivät lasten tavalla . Joten välinpitämättömyys masentaa niin vauvoja kun vanhojakin . Me ihmiset ollaan laumaan kuuluvia jokaisella pitäisi olla tunne että hänestä välitetään . Se antaa elämisen halua .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siitä yksinäisyydestään tehty tutkimuksiakin monessa ikäluokassa ja kaikista käy ilmi että yksinäinen ihminen masentuu ja lopulta tuntee ettei jaksa edes elää
        Lastenkoti lapsistakin oli tehty tutkimusta ,en muista oliko se Unkarissa vai jossain toisessa massa .
        Pienet vauvat saivat velli pullonsa ja heille vaihdettiin vaipat. Kukaan ei pitänyt heitä sylissä koskaan eikä hyväillyt mitenkään. Vauvat tulivat apaattiseksi ja eivät tunteneet ruoka halua kun makasivat yötä päivää samassa sängyssä
        Joku tutkija oli jäänyt hoitamaan heitä lastenkotiin ja hän piteli vauvoja sylissään ja hyväili heitä ja laittoi lattialle filtille heitä toistensa viereen , silloin pikku hiljaa he palautuivat normaaleiksi ajan kanssa .
        Olivat laittaneet uudet säännöt lastenkotiin että vauvoja pidettäisiin sylissä ja hyväiltäisiin joka päivä . Ja niistä vauvoista sitten tuli pieniä lapsia jotka käyttäytyivät lasten tavalla . Joten välinpitämättömyys masentaa niin vauvoja kun vanhojakin . Me ihmiset ollaan laumaan kuuluvia jokaisella pitäisi olla tunne että hänestä välitetään . Se antaa elämisen halua .

        Ihminen voi murtua henkisesti yksin. Ei yksinäisyyttä kestä kukaan kauan
        ilman, että se vaikuttaa mieleen ja läheisen menetyksen jälkeen
        yksinjääminen on erikoisen tuhoisaa ihmisen mielelle.


    • Anonyymi

      Eipä se ole ihme. Iäkkäämpänä on usein monia sairauksia, mutta usein ei ole varaa niitä hoidattaa. Ja tätä nykyä, kun soitat esim. terveyskeskukseen, siellä vastaa automaatti. Ja jos sieltä soitetaan takaisin, sanotaan suoraan, ettei tänne tarvitse tulla. Ota särkylääkettä. Ja yksityiselle ei vaan ole varaa. Entäpä nyt, kun terveyskeskukset, ja - asemat lakkautetaan, Sote-rahapulassa, ja myös monet sairaalat menee kiinni ? Ei tule ainakaan helpottamaan kroonisesti sairaiden tai ikäihmisten elämää. Sillä ei tunnu olevan mitään arvoa.

      • Anonyymi

        Arvauskeskukseen voi vielä ajan saadakin, mutta joka kerta sanotaan vain, tule uudestaan, jos ei vaiva mene ohi tai pahenee.
        Sama koskee päivystyksiä.


      • Anonyymi

        Huonoksi menee. Se on pelottavaa. Vanhuus on muutenkin pelottavaa.
        Kun jää yksin tulee kaksinverroin turvattomampi olo.


      • Anonyymi

        Rahasta ei ole pula, mutta oikeistohallitusta kiinnostaa vain rikkaitten
        hyvinvointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonoksi menee. Se on pelottavaa. Vanhuus on muutenkin pelottavaa.
        Kun jää yksin tulee kaksinverroin turvattomampi olo.

        Mä olen nyt jo yksin, enkä ole edes vanhus vielä, mutta monisairas.
        Ei paljon houkuttele vanhaksi tullakaan. Kun tietää, millaista on nykyään vanhuksilla, niin miten voisi uskoa, että mikään ainakaan paremmaksi muuttuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen nyt jo yksin, enkä ole edes vanhus vielä, mutta monisairas.
        Ei paljon houkuttele vanhaksi tullakaan. Kun tietää, millaista on nykyään vanhuksilla, niin miten voisi uskoa, että mikään ainakaan paremmaksi muuttuisi.

        Onko sinulla ystäviä kuitenkin vai oletko ihan yksin ?
        Minä jäin yksin ja ystävätkin ovat jo tuonpuoleisessa.
        Olen päälle 70 v enkä kovin terve, yksinäisyys viiltää syvältä.
        On vaikea löytää enää mitään olemassaolon tarkoitusta.
        Toivon joka päivä kuolevani pian (yöllä tietämättäni)
        Yksin on niin raskasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla ystäviä kuitenkin vai oletko ihan yksin ?
        Minä jäin yksin ja ystävätkin ovat jo tuonpuoleisessa.
        Olen päälle 70 v enkä kovin terve, yksinäisyys viiltää syvältä.
        On vaikea löytää enää mitään olemassaolon tarkoitusta.
        Toivon joka päivä kuolevani pian (yöllä tietämättäni)
        Yksin on niin raskasta.

        Päälle 70 ei ole edes kovin vanha. Ikätoverit ovat elossa melkein kaikki.

        Mikä ihme on, että jäädään yksin, jos seuraa kaivataan?

        Minä olen 75 ja vaikeita perussairauksia. Muutin kolme vuotta sitten vielä uudelle paikkakunnalle ihan itsenäisesti. Olen aika vaatimaton introvertti, leski, mutta harrastuksia ja seuraa olen löytänyt niin paljon kuin ikinä jaksan seurustella. Vanhatkin ystävyydet ovat silti säilyneet.

        Kyllä paljon on itsestä kiinni, tämä on totinen tosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päälle 70 ei ole edes kovin vanha. Ikätoverit ovat elossa melkein kaikki.

        Mikä ihme on, että jäädään yksin, jos seuraa kaivataan?

        Minä olen 75 ja vaikeita perussairauksia. Muutin kolme vuotta sitten vielä uudelle paikkakunnalle ihan itsenäisesti. Olen aika vaatimaton introvertti, leski, mutta harrastuksia ja seuraa olen löytänyt niin paljon kuin ikinä jaksan seurustella. Vanhatkin ystävyydet ovat silti säilyneet.

        Kyllä paljon on itsestä kiinni, tämä on totinen tosi.

        On toki itsestäkin kiinni. Äsken keskusteltiin juurikin sairauksien aiheuttamasta yksinäisyydestä.
        Etenkin ikäihmiset saattavat olla huonommassa kunnossa ja voinnissa kuin nuoremmat.
        Onneksi nykyään monilla toiminta- ja liikuntakyky säilyy.
        Ikinä ei voi verrata itseään muihin, tai " kehuskella " omalla voinnilla ja kunnolla, että kun itse pystyy, niin muidenkin pitäisi. Tämäkin on totinen tosi.

        Iäkkäämpien ihmisten yksinäisyys usein johtuukin siitä, kun on vaikka puoliso jo edesmennyt, toimintakyky heikennyt, ei enää välttämättä pääse sieltä omasta kodista kulkemaan, voi hyvinkin jäädä vaikka täysin yksin. Ehkä jotain kotihoitoa lukuun ottamatta, jos sellainen on olemassa.

        On puhuttu ja kehuttu, kuinka vanhuksillekin järjestetään sitä ja tätä toimintaa, harrastuksia, mutta ei ole ajateltu, etteivät kaikki pääse kodistaan liikkumaan. Helppo se on mennä, jos on kunnossa.

        Ja sekin on ainakin osittain totta, mitä pidempään ihminen on yksinään, nousee sosiaalisiin tilanteisiin osallistumisen kynnys. Voi alkaa arastaa, ehkä pelätäkin muita, vieraita ihmisiä, tms.


    • Anonyymi

      Terveempien on helpompi löytää seuraa, kun pääsee liikkeelle
      ja jos ystävät on kuolleet ei-niin-terve ihminen jää yksin.

      Tilasto kertoo, että joka toinen 70 vuotta täyttänyt ei näe 80 vuotispäiväänsä.
      Jos on hengissä 70 vuotias voi elää päivän tai kymmenen vuotta
      ja jotkut harvat yli sen.

      Kuolemanilmoituksista huomaa, että 1952 ja sitä aikaisemmin syntyneet
      ovat nyt sankoin joukoin tulleet elämästä poistuneitten joukkoon.

      • Anonyymi

        Nykyään 100-vuotiaskaan ei ole mikään harvinaisuus!

        Seurakuntien kuolleissa on joka viikko enemmän yli 80-vuotiaita kuin alle 80-vuotiaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään 100-vuotiaskaan ei ole mikään harvinaisuus!

        Seurakuntien kuolleissa on joka viikko enemmän yli 80-vuotiaita kuin alle 80-vuotiaita.

        Aika luonnollista .... ?


    • Anonyymi

      Tilastokeskuksen mukaan yli 80-vuotiaiden lukumäärä on jonkun verran yli
      300000. Ei ole paljon ympäri Suomea.
      Olisiko vähän enemmän kuin Tampereella asukkaita ?

      • Anonyymi

        Yli 75-vuotiaita on elossa noin 600000 eli suunnilleen sen verran kuin
        Helsingissä on asukkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 75-vuotiaita on elossa noin 600000 eli suunnilleen sen verran kuin
        Helsingissä on asukkaita.

        Eli 75 vuoden ja 80 vuoden välissä kuolee kolmisensataatuhatta ihmistä
        eli puolet 75 vuotta täyttäneistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 75-vuotiaita on elossa noin 600000 eli suunnilleen sen verran kuin
        Helsingissä on asukkaita.

        Jaa heidät ympäri Suomea. Ei se paljon ole ja joka vuosi vähenee.


    • Anonyymi

      Tilastokeskuksen tietokannasta käy ilmi, että 31.12.2022 Suomessa on ollut
      yhteensä 159 114 yli 85-vuotiasta ihmistä.
      Suunnilleen saman verran kuin Jyväskylässä yhteensä.

      • Anonyymi

        Yli 90-vuotiaita on tällä hetkellä noin 50 000 eli suunnilleen saman verran kuin on
        asukkaita Kotkassa, Kokkolassa tai Mikkelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 90-vuotiaita on tällä hetkellä noin 50 000 eli suunnilleen saman verran kuin on
        asukkaita Kotkassa, Kokkolassa tai Mikkelissä.

        Tuo 50 000 on n. 0,9% väestöstä -> yksi 110:stä.


    • Anonyymi

      itse mietin joka päivä itsemurhan tekemistä kun olen yksin ja koen elämäni turhauttavaksi, ei tiedä mitä varten ammulla herää

      • Anonyymi

        Mieti mieluummin, miten tekisit mukavan päivän! Kävisitkö ostamassa keväisen kukkakimpun, joka kaunistaisi kotisi? Vai käväisisitkö kahvilassa juomassa leivoskahvit kevään kunniaksi? Miten olisi puhelu vanhalle ystävälle, kutsuisitko hänet kotiisi kahville? Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, mikä sinulle sopisi?


      • Anonyymi

        Sama on ollut mielessä. Olen valmis kuolemaan. Ei ole enää ketä varten ja kenen
        kanssa eläisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama on ollut mielessä. Olen valmis kuolemaan. Ei ole enää ketä varten ja kenen
        kanssa eläisi.

        Voihan sitä elää vaikka ihan itseä varten.


    • Anonyymi

      Olen niin surun murtama, että toivon kuolevani itsekin ja yritän helpottaa
      oloani ajattelemalla, että pian tämä on ohi.
      Kun on täyttänyt 79 vuotta voi elää päivän tai 10 vuotta.
      Tiimalasini hiekka alkaa olla valunut.

      • Anonyymi

        Hesarissa oli otsikko: Kun on täyttänyt 70 vuotta voi elää päivän tai 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesarissa oli otsikko: Kun on täyttänyt 70 vuotta voi elää päivän tai 10 vuotta.

        Voihan sitä elää vielä vaikka 30 vuotta, jos eläisi 100-vuotiaaksi.
        Ei lehdissä pystytä kertomaan, minkä ikäiseksi ihminen voi elää.


    • Anonyymi

      Ei tuo pir paikkajaan, ei vaan pir.
      Yksinäisyys on iäkkäillä ja lähes liikuntakyvyttömillä vanhuksilla paha riski, mutta kunnat seulovat yksinäisyyskierteeseen katsottavia erityisen tarkasti.

      Olen itse vanha mies, mutta huomioin vanhoja, naisia ja miehiä omilla resursseillani.

    • Anonyymi

      Olen vanha enkä kovin terve. Jäin leskeksi. Kaikki ystäväni ovat kuolleet ja suurin osa sukulaisista, loput asuu asuu kaukana. Olo on turvaton. Pelkään tätä kauhistuttavaa
      yksinäisyyttä. Toivon kuolevani yöllä tietämättäni.

      • Anonyymi

        Kauhistuttava yksinäisyys? Suomessa asuu yli 5 miljoonaa ihmistä.
        Mistä tulee kauhistuttava yksinäisyys? Oman pään sisäinen juttu, tunne. Tunne on tietysti tosi sen kokijalle, vaikka ympärillä olisi miten paljon ihmisiä tahansa.
        Tilannetta on mahdoton muuttaa, ellei yksinäisyyden kokija itse ala katsella ympärilleen ja avaa silmiään näkemään muita ja liity muiden pariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauhistuttava yksinäisyys? Suomessa asuu yli 5 miljoonaa ihmistä.
        Mistä tulee kauhistuttava yksinäisyys? Oman pään sisäinen juttu, tunne. Tunne on tietysti tosi sen kokijalle, vaikka ympärillä olisi miten paljon ihmisiä tahansa.
        Tilannetta on mahdoton muuttaa, ellei yksinäisyyden kokija itse ala katsella ympärilleen ja avaa silmiään näkemään muita ja liity muiden pariin.

        On niin helppoa sanoa, liity muiden pariin.
        Pystytkö asettumaan esim. pitkäaikaissairaan ihmisen asemaan, joka on jumissa omassa kodissaan, kun ei heikon toimintakykynsä takia pääse lähtemään kotoaan minnekään ?
        Ei kaikilla ole niin hyvä tilanne kuin ehkä juuri sinulla.
        Monet sortuvat tuohon pärjätessään itse, että luulevat sen olevan muillekin yhtä helppoa kuin itselle. Sellaista kai sanotaan ahdasmieliseksi ja itsekeskeiseksi ajatteluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niin helppoa sanoa, liity muiden pariin.
        Pystytkö asettumaan esim. pitkäaikaissairaan ihmisen asemaan, joka on jumissa omassa kodissaan, kun ei heikon toimintakykynsä takia pääse lähtemään kotoaan minnekään ?
        Ei kaikilla ole niin hyvä tilanne kuin ehkä juuri sinulla.
        Monet sortuvat tuohon pärjätessään itse, että luulevat sen olevan muillekin yhtä helppoa kuin itselle. Sellaista kai sanotaan ahdasmieliseksi ja itsekeskeiseksi ajatteluksi.

        Eipäs tehdä poikkeuksista sääntöä! Suurin osa yksinäisyyttä itkevistä on liikuntakykyisiä.

        Toisaalta myös pyörätuoliin sidotut viettävät vilkasta sosiaalista elämää niin halutessaan.
        Järjestelykysymyksiä nämä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs tehdä poikkeuksista sääntöä! Suurin osa yksinäisyyttä itkevistä on liikuntakykyisiä.

        Toisaalta myös pyörätuoliin sidotut viettävät vilkasta sosiaalista elämää niin halutessaan.
        Järjestelykysymyksiä nämä ovat.

        Olenko jossain kohdassa väittänyt, että kaikki olisivat samassa tilanteessa ?
        Ei ole mitään syytä hermostua...
        Olisit myös voinut kirjoittaa, että suurin osa pyörätuoliin sidotuista viettävät sosiaalista elämää, tekstistäsihän saa käsityksen, että heistä kaikki viettävät.
        Jos kerran aletaan pilkkua viilaamaan, niin viilataan sitten kunnolla.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niin helppoa sanoa, liity muiden pariin.
        Pystytkö asettumaan esim. pitkäaikaissairaan ihmisen asemaan, joka on jumissa omassa kodissaan, kun ei heikon toimintakykynsä takia pääse lähtemään kotoaan minnekään ?
        Ei kaikilla ole niin hyvä tilanne kuin ehkä juuri sinulla.
        Monet sortuvat tuohon pärjätessään itse, että luulevat sen olevan muillekin yhtä helppoa kuin itselle. Sellaista kai sanotaan ahdasmieliseksi ja itsekeskeiseksi ajatteluksi.

        Pitääkö muiden joukkoon liittymisen olla helppoa?
        Kyllä se monelle on vaikeaa, mutta täysin mahdollista. Turha on vedota sellaiseen, että kun se ei ole helppoa! Ei kai se sitten ole tärkeääkään, jos ei yhtään viitsi nähdä vaivaa.

        Helppoa on valittaa yksinäisyyttä. Väistämättömästi tulee mieleen, että yksinäisyydestä ruikuttaminen on myös mieluista. Yritetään vain syyllistää muita, vaikka vika on itsessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö muiden joukkoon liittymisen olla helppoa?
        Kyllä se monelle on vaikeaa, mutta täysin mahdollista. Turha on vedota sellaiseen, että kun se ei ole helppoa! Ei kai se sitten ole tärkeääkään, jos ei yhtään viitsi nähdä vaivaa.

        Helppoa on valittaa yksinäisyyttä. Väistämättömästi tulee mieleen, että yksinäisyydestä ruikuttaminen on myös mieluista. Yritetään vain syyllistää muita, vaikka vika on itsessä.

        Toivottavasti et ikinä sairastu ja joudu liikuntaesteiseksi tai -kyvyttömäksi, kun omaat tuollaisen asenteen. Voi koitua omalle kohdalle tosi kovaksi paikaksi.
        Makaa kuule kotona vaipoissa ja odottele kotihoitoa, tuleeko lainkaan vai ei. Tule sitten kertomaan, kuinka hakeudut ihmisten ilmoille, kun ei tarvitse muuta kuin nähdä vähän vaivaa....
        Aatteleppa ite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti et ikinä sairastu ja joudu liikuntaesteiseksi tai -kyvyttömäksi, kun omaat tuollaisen asenteen. Voi koitua omalle kohdalle tosi kovaksi paikaksi.
        Makaa kuule kotona vaipoissa ja odottele kotihoitoa, tuleeko lainkaan vai ei. Tule sitten kertomaan, kuinka hakeudut ihmisten ilmoille, kun ei tarvitse muuta kuin nähdä vähän vaivaa....
        Aatteleppa ite.

        Suurin osa yksinäisyyttä ruikuttavista ei ole vuoteeseen sidottuja liikuntakyvyttömiä, joille käydään vaihtamassa vaipat.

        Yksinäisyyttä kokevat kaiken ikäiset ja kaiken kuntoiset. Yleensä on kyseessä mielen kyvyttömyys solmia ja ylläpitää tyydyttäviä ihmissuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa yksinäisyyttä ruikuttavista ei ole vuoteeseen sidottuja liikuntakyvyttömiä, joille käydään vaihtamassa vaipat.

        Yksinäisyyttä kokevat kaiken ikäiset ja kaiken kuntoiset. Yleensä on kyseessä mielen kyvyttömyys solmia ja ylläpitää tyydyttäviä ihmissuhteita.

        Oletko koskaan ajatellut syvällisemmin mikä aiheuttaa "mielen kyvyttömyyttä"
        solmia ihmissuhteita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut syvällisemmin mikä aiheuttaa "mielen kyvyttömyyttä"
        solmia ihmissuhteita ?

        Olen kyllä ajatellut, mutta epäilen, että sinä et!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa yksinäisyyttä ruikuttavista ei ole vuoteeseen sidottuja liikuntakyvyttömiä, joille käydään vaihtamassa vaipat.

        Yksinäisyyttä kokevat kaiken ikäiset ja kaiken kuntoiset. Yleensä on kyseessä mielen kyvyttömyys solmia ja ylläpitää tyydyttäviä ihmissuhteita.

        Sairaat ihmiset eivät aina makaa vaipoissa liikuntakyvyttöminä, mutta voivat silti olla fysiikkansa takia kotiensa vankeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauhistuttava yksinäisyys? Suomessa asuu yli 5 miljoonaa ihmistä.
        Mistä tulee kauhistuttava yksinäisyys? Oman pään sisäinen juttu, tunne. Tunne on tietysti tosi sen kokijalle, vaikka ympärillä olisi miten paljon ihmisiä tahansa.
        Tilannetta on mahdoton muuttaa, ellei yksinäisyyden kokija itse ala katsella ympärilleen ja avaa silmiään näkemään muita ja liity muiden pariin.

        Mitä sinun omassa päässäsi kulkee 2024-03-05 21:35:29 ?
        Aika rajoittunutta ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö muiden joukkoon liittymisen olla helppoa?
        Kyllä se monelle on vaikeaa, mutta täysin mahdollista. Turha on vedota sellaiseen, että kun se ei ole helppoa! Ei kai se sitten ole tärkeääkään, jos ei yhtään viitsi nähdä vaivaa.

        Helppoa on valittaa yksinäisyyttä. Väistämättömästi tulee mieleen, että yksinäisyydestä ruikuttaminen on myös mieluista. Yritetään vain syyllistää muita, vaikka vika on itsessä.

        Ihmettelen onko sinulla yhtään ystävää tai sitten "vakka kantensa valitsee"....


    • Anonyymi

      Kun yht'äkkiä menettää elämänkumppaninsa kuolemalle kyllä siitä tulee
      suuri murhe ja paljon kauhistuttavaa.

      • Anonyymi

        Näin varmasti on. Mutta joka toinen parisuhteessa oleva menettää puolisonsa kuolemalle. Se tavallaan kuuluu elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmasti on. Mutta joka toinen parisuhteessa oleva menettää puolisonsa kuolemalle. Se tavallaan kuuluu elämään.

        Silti se on kamalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti se on kamalaa.

        Ihan varmasti on kamalaa.
        Ne, jotka eivät ole sitä kokeneet, eivät välttämättä ymmärrä siitä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti se on kamalaa.

        Se on elämän kovimpia paikkoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varmasti on kamalaa.
        Ne, jotka eivät ole sitä kokeneet, eivät välttämättä ymmärrä siitä mitään.

        Kun joku kertoo läheisensä kuolemasta ei sitä ymmärrä miten kipeää
        se tekee ennenkuin sattuu omalle kohdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmasti on. Mutta joka toinen parisuhteessa oleva menettää puolisonsa kuolemalle. Se tavallaan kuuluu elämään.

        "Se kuuluu elämään" ei yhtään helpota sureva, kyllä hän sen tietää,
        mutta ei se surua ja tuskaa lievitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun joku kertoo läheisensä kuolemasta ei sitä ymmärrä miten kipeää
        se tekee ennenkuin sattuu omalle kohdalle.

        Jokaisen suru on omanlaisensa. Vaikka olisit itse kokenut surua miten paljon hyvänsä, et tiedä toisen surusta, luulet vain.

        Älä koskaan sano surevalle: "Tiedän miltä sinusta tuntuu."
        Et sinä sitä tiedä kuitenkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmasti on. Mutta joka toinen parisuhteessa oleva menettää puolisonsa kuolemalle. Se tavallaan kuuluu elämään.

        Se ei lohduta, kun omalle kohdalle sattuu.


    • Anonyymi

      Läheisen menettämisen jälkeen yksinäisyydestä tulee ongelma,
      kun yksinäisyys pitkittyy ja ihminen kokee, ettei hän voi millekään mitään.
      Moni kokee eksistentiaalisen kriisin, asioista joita ei voi muuttaa.
      Mikään ei tuo menehtynyttä takaisin eikä mikään tunnu enää miltään,
      kun pohja koko elämältä on lähtenyt.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Meidän jokaisen tulisi katsoa ympärillemme. Näemmkö siellä yksinäisiä? Pienikin sana tai ystävällnen tervehdys voi olla hyväksi tuntemattomallekkin ihmselle vaikkapa hississä. Älä odota vain huomiota isellesi, vaan anna sitä muille.

      Nuoret, älkää hyjätkö vanhempianne. Vaikka kuinka on, he ovat ainoita, jotka ajattelevat ja rakastavat teitä...pyyteettömästi.

    • Anonyymi

      Iäkkäämpi huonokuntoisempi ihminen jää yksinäisyyteen väistämättä
      toivoen, että pääsisi itsekin pois kärsimästä kaikkea tuskaa.
      Ei sitä helpota kuin kuolema.

    • Anonyymi

      Kun puoliso kuolee edessä viimeinen elämänvaihe, elämä ei tunnu enää elämältä,
      edessä on enää oman kuoleman suorittaminen.

    • Anonyymi

      Voi seota. Psyyke voi särkyä. Minulla meni mäsäksi. Lääkkeillä yritän
      pärjätä. Eläkeläinen ei saa kunnallista terapiaa ja yksityiseen ei ole
      varaa. Se maksaisi ainakin tonnin kuukaudessa ?

    • Anonyymi

      Ikävää että yksinäisyys tekee ihmiset niin toivottomaksi

    • Anonyymi

      Lisäksi Työttömyys köyhyys

      • Anonyymi

        Moni asia voi aiheuttaa toivottomuutta, montaa asiaa voi kestää paremmin,
        kun on joku jonka kanssa jakaa vaikeudet. Yksinäisyys on jäätävää.
        Yksinäisyys voi tuntua kuolemalta. Ihminen saa merkityksensä muitten
        ihmisten kautta. Yksin tuntee itsensä merkityksettömäksi.


    • Anonyymi

      Asunnottomuus katuelämä

    • Anonyymi

      Nuorena yksin olo oli helpompaa, kun maailma oli kuitenkin auki.
      Nyt on pellit kii. Kohta krematorioon.

    • Anonyymi

      Nälkä alkaa ahdistamaan

    • Anonyymi

      Sekosin, kun jäin yksin puolison kuoleman jälkeen. En välitä entisekseni tullakaan.
      On ehkä helpompi kestää, kun on vähän ulalla. Suru tappaa ja yksinäisyys.
      Kunpa kuolema korjaisi minutkin pikimmiten.

      • Anonyymi

        Joka ilta ajattelen että kumpa en aamulla heräisi. Elämä on niin syvältä nykyään. Syy ei ole yksinäisyys. Se on minun oma valinta. Olen liian herkkä ilmeisesti tähän koventuneeseen maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka ilta ajattelen että kumpa en aamulla heräisi. Elämä on niin syvältä nykyään. Syy ei ole yksinäisyys. Se on minun oma valinta. Olen liian herkkä ilmeisesti tähän koventuneeseen maailmaan.

        En minäkään viihdy tässä ihmisyydenvastaisessa maailmassa ja kun menetin
        puolisoni elämältä lähti koko pohja. Olen myös tunneherkkä, etten sanoisi tunnevammaiseksi tullut, kun on huonosti kohdeltu lapsuudesta asti.
        Ainoa hyvä ihminen poistui elämästäni. En jaksa yksin tätä tuskaa.
        Olen valmis kuolemaan. Toivottavasti kuolen kivuttomasti ja nopeasti.


      • Anonyymi

        Tunnen samaa. En palaa entiselleni eikä se minua kiinnostakaan.
        Yritän kestää loppuelämäni eläkkeellä ja toivon pääseväni tästä
        maanpäällisestä helvetistä pian pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään viihdy tässä ihmisyydenvastaisessa maailmassa ja kun menetin
        puolisoni elämältä lähti koko pohja. Olen myös tunneherkkä, etten sanoisi tunnevammaiseksi tullut, kun on huonosti kohdeltu lapsuudesta asti.
        Ainoa hyvä ihminen poistui elämästäni. En jaksa yksin tätä tuskaa.
        Olen valmis kuolemaan. Toivottavasti kuolen kivuttomasti ja nopeasti.

        Kiitos kommentistasi ! Olisin voinut kirjoittaa saman.
        Huonosti kohtelu jo lapsuudessani vei ilon elämästäni.


    • Anonyymi

      Ei voi seota. Hyvä kun saa olla rauhassa.

    • Anonyymi

      Kirkon piirissä voi saada apua yksinäisyyteen ja suruun.

    • Anonyymi

      Ihmisellä on tarve tulla kuulluksi sekä parempina päivinä että surussa.
      Jos jää yksin surussaan kärsimys pahenee.

    • Anonyymi

      Ihminen ei sisäisesti juurikaan muutu ikääntyessään.
      Samat asiat saavat epätoivoiseksi kuin nuorempanakin.
      Tai onnelliseksi. Mutta vanhuus yksin ei todellakaan ole onnellista
      ja kuinka paljon Suomessa onkaan yksinäisiä vanhuksia,
      mutta myös nuoria ja nuorempana elämänkumppaninsa menettäneitä.

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      😍 K­­u­­u­m­­­a­­­t­­ ­­­t­­­y­­­t­­­ö­­­t­­­ ­­o­d­o­­t­t­­a­v­­­­a­­t­­­ ­­­s­­i­n­­u­a­ -> https://us4.fun/kissgirl?18282159

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      Suru on pohjaton.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe