Oletko mahdollistaja?

Jokin läheinen tekee jotain väärää, tai inhottavaa, mutta ymmärrät häntä?

Vaikea elämä, vaikea lapsuus, väärät esikuvat, vaikeaa siten tai täten..wte?

Mutta et tee mitään lopettaaksesi jonkun, joka on selkeästi väärin sinusta tai siedät jotain vaikka voit pahoin...

Olet mahdollistaja.... kättä pystyyn... kuka mahdollistaa? Mitä mahdollistat?

182

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ei tarvitse olla tekemisissä, annan olla toisen kaikkine virheineen.
      Jos joudun elämään väärin toimijan kanssa, kestän jonkin aikaa, yritän keskustella muutoksesta. Jos en onnistu, lähden. Olenko siis mahdollistaja kun jätän ihmisen tekemään mitä itse pitää oikeana, mutta teko ei kohdistu minuun.

    • Anonyymi

      Eräs läheiseni kannattaa tepsiä, mutta olen yrittänyt antaa anteeksi ja ymmärtää.

      • Anonyymi

        Hän ei varmaan sitten muutenkaan ole penaalin terävin kynä?


      • Hyvä niin... Hänen joukkueen kannattamisella ei olekaan haittaa kenellekkään.


    • Anonyymi

      No omassa elämässä ainakin sabotoin kaikki mahdollisuudet. Voiko tästä jopa saada jonkun palkinnon? 😄 Mahdollisuuksien torppaaminen heti alkuunsa.
      N

      • No kuullostaa aika jäykältä. 😁

        Ehkä siitä voi jonkun mitallin saada? 😄


    • Anonyymi

      Persu olen ylpeä siitä...

    • Anonyymi

      Jokainen on mahdollistaja isommassa kaavassa. Jos ei olisi sietävyyttä mitään kohtaan, aika nopeasti ne vaikuttamismahdollisuudet myös loppuisivat. Kysymys on enemmänkin siitä, mille kokee voivansa realistisesti tehdä jotakin ja mille ei vaan voi. Ja sitten vielä se, että vaikka jokin saattaisi vaikuttaa jonkin asian mahdollistamiselta. Voi motiivi olla vain pysyä kelkassa tehdäkseen osansa sen suhteen, mikä on tärkeämpää, kuin vetää halki poikki ja pinoon ja sitämyöten et voisi tehdä enää sitäkään, mikä olisi tarpeellista. Näissä skenaarioissa on toki se taustalla, että ei ole kyse niinkään mahdollistamisesta, vaan lopputulos olisi muutoin vielä huonompi eikä vain itselle. Mahdollistaminen on sidonnainen myös sen ymmärtämiseen, mistä on oikeasti vastuussa, ja mistä taas ei. Läheisen kohdalla on pakko ymmärtää tai sivuuttaa aika paljonkin perus väärää tai muuta mokailua. Muuten ei mikään kommunikaatio olisi oikein kenenkään ihmisen kohdalla mahdollista ja jaksaisi kukaan kenenkään lärviä katsella. Jos mennään. Perus tolloilun ylitse. On parempi puhua suoraan ja kertoa missä mennään. Silläkin uhalla, että olisi siinä, sillä muutoin menee näytelmän ja epärehellisyyden puolelle koko touhu. Sitten voisikin kysyä, mikä läheinen on sellainen, johon ei luota? Kysymys ei ole niinkään ymmärtämisestä. Vaan siitä, että joku muutos tai ratkaisu pitäisi löytää. Jos ei sitä löytyisi, tai olisi näköpiirissä löytyä. Ja päättäisi siinä pyöriä mukana kuvioissa hiljaa. Olisi ehkä kyse jo mahdollistamisesta. Mutta siis ei ainakaan itselle. Koska kyse olisi lähinnä näytelmästä. Siinä olisi jo luotot ja kunnioitus tavallaan lähteneet. Joskus on ollut parempi pysyä hiljaa. Yksi tällainen sukuun tullut henkilö oli minkään järjen tavoittamattomissa. Kenenkään taholta. Joten siinä kohtaa kaksi sukua, ja pidennetysti jokainen joka henkilön kanssa joutui tekemisiin joutui tavallaan leikkimään mahdollistajaa. Sillä mitään ollut kenelläkään tehtävissä. Kaikkia keinoja yhteisesti miettiin ja niitä myös käytettiin. Se, vain eskaloi tilanteen vaarallisemmaksi. Ja tärkeintä oli minimoida vauriot sekä suojata niin itseään kuin muita ja olla porukalla vertaistukena keskenään. Jälkeenpäin miettii, mitä vielä olisi pitänyt tehdä? Mutta sitä on turha jossitella ja vastuu ei ollut alunperinkään kuin kyseisen ihmisen itsensä.

      • Tulipas siinä pötköön kaikkea...

        Mutta itse olen sitä mieltä, että läheisen kohdalla ei juurikaan tartte mitään mahdollistaa. He pysyvät läheisenä muutenkin kuin sillä, että tekisi jotain puolesta tuosta vaan.


    • Anonyymi

      En ymmärrä. En halua olla missään tekemisissä jos minua kohdellaan toistuvasti huonosti!

    • Minulla ei ole tällaista tilannetta kenenkään läheiseni kanssa. Otin aikoinaan etäisyyttä alkoholismista kärsivään läheiseen, koska koin, että kaikki keinot oli käytetty enkä todellakaan halunnut olla mahdollistamassa sitä. Kaikkea ei ihmisen tarvitse kestää ja katsella vaikka olisi kuinka läheisestä ihmisestä kyse.

      • Alkoholismin kohdalla juurikin moni mahdollistaa. Minusta jotenkin mukavaa, kun kerran pyysin poikaa tuomaan saunakaljat kaupasta tullessaan, niin sanoi, että hän ei periaatteesta kellekään tuo tupakkaa, eikä alkoholia, eikä oma isä tee poikkeusta. 😁

        Lasten kohdalla taas usein vanhemmat mahdollistaa kaikenlaista huomaamattaan. Jos joku lapsi/nuori ei meinaa ottaa itse vastuuta heräämisistään, kotihommista, koulutehtävistä jne. Niin vanhempi saattaa tehdä itse ennemmin ja huolehtia niistä, eikä nuoren tarvitse itse oppia pitämään asioista huolta.

        Näitä esimerkkejä löytyy vaikka mistä.

        Työpaikoilla toiset tekee enemmän ja se mahdollistaa laiskemman lorvailut.


      • Disseisback kirjoitti:

        Alkoholismin kohdalla juurikin moni mahdollistaa. Minusta jotenkin mukavaa, kun kerran pyysin poikaa tuomaan saunakaljat kaupasta tullessaan, niin sanoi, että hän ei periaatteesta kellekään tuo tupakkaa, eikä alkoholia, eikä oma isä tee poikkeusta. 😁

        Lasten kohdalla taas usein vanhemmat mahdollistaa kaikenlaista huomaamattaan. Jos joku lapsi/nuori ei meinaa ottaa itse vastuuta heräämisistään, kotihommista, koulutehtävistä jne. Niin vanhempi saattaa tehdä itse ennemmin ja huolehtia niistä, eikä nuoren tarvitse itse oppia pitämään asioista huolta.

        Näitä esimerkkejä löytyy vaikka mistä.

        Työpaikoilla toiset tekee enemmän ja se mahdollistaa laiskemman lorvailut.

        Olen ylpeä pojastasi.🥰


      • valtakunta kirjoitti:

        Olen ylpeä pojastasi.🥰

        Oon minäkin. Selkeä linja, niin ei tartte pähkiä moisia omalle kohdalle ikinä. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        Alkoholismin kohdalla juurikin moni mahdollistaa. Minusta jotenkin mukavaa, kun kerran pyysin poikaa tuomaan saunakaljat kaupasta tullessaan, niin sanoi, että hän ei periaatteesta kellekään tuo tupakkaa, eikä alkoholia, eikä oma isä tee poikkeusta. 😁

        Lasten kohdalla taas usein vanhemmat mahdollistaa kaikenlaista huomaamattaan. Jos joku lapsi/nuori ei meinaa ottaa itse vastuuta heräämisistään, kotihommista, koulutehtävistä jne. Niin vanhempi saattaa tehdä itse ennemmin ja huolehtia niistä, eikä nuoren tarvitse itse oppia pitämään asioista huolta.

        Näitä esimerkkejä löytyy vaikka mistä.

        Työpaikoilla toiset tekee enemmän ja se mahdollistaa laiskemman lorvailut.

        Hienosti tehty pojaltasi 😊 Selkeästi periaatteen mies 😁

        Tuo on ihan totta, että sitä saattaa mahdollistaa huomaamattaan jotain ja lasten kohdalla raja ei aina ole niin selvä, koska asiaan vaikuttaa esim lapsen kypsyys. Meillä elellään aikoja, kun poikani ottaa jatkuvasti askelia kohti itsenäistymistä, mutta tuo on alue, jolla olen itsekin saattanut syyllistyä tietynlaiseen mahdollistamiseen huomaamattani. En silti ole huolissani, sillä poikani hoitaa koulunsa itsenäisesti, huolehtii treenivarusteistaan itse, kokkailee yms. Ikäisekseen hän hoitaa asiansa hyvin, vaikka kotityöt ei jostain syystä meinaa hoitua ilman useampaa muistutusta 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Hienosti tehty pojaltasi 😊 Selkeästi periaatteen mies 😁

        Tuo on ihan totta, että sitä saattaa mahdollistaa huomaamattaan jotain ja lasten kohdalla raja ei aina ole niin selvä, koska asiaan vaikuttaa esim lapsen kypsyys. Meillä elellään aikoja, kun poikani ottaa jatkuvasti askelia kohti itsenäistymistä, mutta tuo on alue, jolla olen itsekin saattanut syyllistyä tietynlaiseen mahdollistamiseen huomaamattani. En silti ole huolissani, sillä poikani hoitaa koulunsa itsenäisesti, huolehtii treenivarusteistaan itse, kokkailee yms. Ikäisekseen hän hoitaa asiansa hyvin, vaikka kotityöt ei jostain syystä meinaa hoitua ilman useampaa muistutusta 😄

        No uskon sun itsekritiikkiin ja metodeihin...

        Mutta sokeutta mahdollistamiseen on jokapuolella...

        Ja pahinta siinä on hyvän tarkoittaminen...🤔

        Hyvälläkin voi tehdä pahaa...


      • Disseisback kirjoitti:

        No uskon sun itsekritiikkiin ja metodeihin...

        Mutta sokeutta mahdollistamiseen on jokapuolella...

        Ja pahinta siinä on hyvän tarkoittaminen...🤔

        Hyvälläkin voi tehdä pahaa...

        Mahdollistamista esiintyy kyllä paljon, monennäköistä ja - tasoista. Ns äärimmäisissä tapauksissa mahdollistamisella on jopa traagiset seuraukset, kun lievemmissä tapauksissa se saattaa aiheuttaa esim. sen, että joku koko lapsuutensa paapotuksi tullut joutuu oppimaan vaikkapa ne kotityöt sitten "kantapään kautta".

        Mieleen tuli myös sairaalloisesti ylipainoisten läheiset, jotka usein mieltävät ruoan kantamisen rakkauden osoitukseksi. Perheelle ruoan laitto onkin osoitus huolehtimisesta, mutta sairaalloisesti ylipainoisten kohdalla tilanne on täysin vääristynyt ja johtanut äärimmäiseen tilanteeseen.

        Vaikeaa tässä on juuri tuo hyvän tarkoittaminen. Moni haluaa tehdä läheisilleen hyvää, tuottaa iloa ja mielihyvää, mutta jossain menee se piste, koska hyvön tarkoittamien kääntyykiin negatiivisen puolelle.


      • Aletheias kirjoitti:

        Mahdollistamista esiintyy kyllä paljon, monennäköistä ja - tasoista. Ns äärimmäisissä tapauksissa mahdollistamisella on jopa traagiset seuraukset, kun lievemmissä tapauksissa se saattaa aiheuttaa esim. sen, että joku koko lapsuutensa paapotuksi tullut joutuu oppimaan vaikkapa ne kotityöt sitten "kantapään kautta".

        Mieleen tuli myös sairaalloisesti ylipainoisten läheiset, jotka usein mieltävät ruoan kantamisen rakkauden osoitukseksi. Perheelle ruoan laitto onkin osoitus huolehtimisesta, mutta sairaalloisesti ylipainoisten kohdalla tilanne on täysin vääristynyt ja johtanut äärimmäiseen tilanteeseen.

        Vaikeaa tässä on juuri tuo hyvän tarkoittaminen. Moni haluaa tehdä läheisilleen hyvää, tuottaa iloa ja mielihyvää, mutta jossain menee se piste, koska hyvön tarkoittamien kääntyykiin negatiivisen puolelle.

        Juu, toi hyvällä huonon tekeminen on se piste, mikä pitäis miettiä...


    • Anonyymi

      On mahdollista ja teenkin. Tietenkin sillä on iso merkitys millaisista pahoista asioista puhutaan. Kaikella on aina rajansa. Vaan siis kyllä mä katson läpi sormieni monia asioita. Tiedän jo ihan hyvin, että niistä on ihan turha puhua ja niitä vatvoa, kun eivät ne tule muuttumaan. Ainoa muu tapa olisi katkoa välit kokonaan ja sitä taas en halua.

      • Anonyymi

        Eli mikä nyt sitten on mahdollistamista? Mikään mitä minä sanon tai teen ei niitä asioita muuta. Sekään, jos otan ja häivyn, ei muuta mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli mikä nyt sitten on mahdollistamista? Mikään mitä minä sanon tai teen ei niitä asioita muuta. Sekään, jos otan ja häivyn, ei muuta mitään.

        No kuka ne välit poikki laittaisi?

        Jos teet jonkun toisen elämään mahdolliseksi, mikä ei itsestä mene oikein, niin eipä se toinen ehkä näekään mitä teet, jos vaan teet sitä.

        Mulle tulee mieleen vaikka kaveruus/ystävyys... senkin pitää olla vuorovaikutteista. Jos se menee liian yksipuoliseksi, niin jatkaminen on mahollistamista... toinen oppii kuorimaan vaan kermat kakun päältä.

        Moni miettii paljon mielessään, että pitääks mun aina ottaa yhteyttä ja pitääks mun aina sitä ja tätä... ei tartte. Ehkä jossain tapauksessa sitä luulee, että toinen on tärkeä, mutta onkin taakka. Toisaalta toinenkin saattaa herätä, kun ei aina ole se priimusmoottori itse....😊


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kuka ne välit poikki laittaisi?

        Jos teet jonkun toisen elämään mahdolliseksi, mikä ei itsestä mene oikein, niin eipä se toinen ehkä näekään mitä teet, jos vaan teet sitä.

        Mulle tulee mieleen vaikka kaveruus/ystävyys... senkin pitää olla vuorovaikutteista. Jos se menee liian yksipuoliseksi, niin jatkaminen on mahollistamista... toinen oppii kuorimaan vaan kermat kakun päältä.

        Moni miettii paljon mielessään, että pitääks mun aina ottaa yhteyttä ja pitääks mun aina sitä ja tätä... ei tartte. Ehkä jossain tapauksessa sitä luulee, että toinen on tärkeä, mutta onkin taakka. Toisaalta toinenkin saattaa herätä, kun ei aina ole se priimusmoottori itse....😊

        Siihen, että pustän välit poikki, tarvitaan riittävän suuret syyt. Se, että ihminen nyt vain on luonteeltaan vittumainen ja välillä helvetin hankala, ei mulle riitä syyksi. Kokisin siitä vain itse pahaa mieltä enkä mä lähde itseäni sen takia myrkyttämään.

        En minä kenekään elämää mahdollista. Miksi sellaista kuvittelet? Ei se elämä muuttuisi yhtään mihinkään, olen minä siinä mukana tai en. Tietenkin he tietävät miten asian ajattelen, mutta ei siinä jatkuva natina mitään auta.

        Ystäviä olen poistanut elämästäni montakin, tai siis "ystäviä". Siinä kohtaa, jos tuntuu ettei maksa vaivaa, niin se on sitten siinä. Läheiset sukulaiset ovat kuitenkin eri juttu. Mä olen heille kuitenkin paljosta velkaa, vaikka joku vähän vittumainen yksilö onkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siihen, että pustän välit poikki, tarvitaan riittävän suuret syyt. Se, että ihminen nyt vain on luonteeltaan vittumainen ja välillä helvetin hankala, ei mulle riitä syyksi. Kokisin siitä vain itse pahaa mieltä enkä mä lähde itseäni sen takia myrkyttämään.

        En minä kenekään elämää mahdollista. Miksi sellaista kuvittelet? Ei se elämä muuttuisi yhtään mihinkään, olen minä siinä mukana tai en. Tietenkin he tietävät miten asian ajattelen, mutta ei siinä jatkuva natina mitään auta.

        Ystäviä olen poistanut elämästäni montakin, tai siis "ystäviä". Siinä kohtaa, jos tuntuu ettei maksa vaivaa, niin se on sitten siinä. Läheiset sukulaiset ovat kuitenkin eri juttu. Mä olen heille kuitenkin paljosta velkaa, vaikka joku vähän vittumainen yksilö onkin.

        Enpä mä sanokaan, että mitään mahdollistaisit... itsehän sä sen määrittäisit..😊

        Eikä toiset ihmiset aina ymmärrä täysin miten ja mitä ajattelet...vaikka sanoisit kuinka tarkkaan. Jokainen ihminen kokee kaiken eritavoin itse. 😊

        Ja mä mietin tätä yleisesti... en just sun kohdalta...joten rauha vaan. 😊


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Enpä mä sanokaan, että mitään mahdollistaisit... itsehän sä sen määrittäisit..😊

        Eikä toiset ihmiset aina ymmärrä täysin miten ja mitä ajattelet...vaikka sanoisit kuinka tarkkaan. Jokainen ihminen kokee kaiken eritavoin itse. 😊

        Ja mä mietin tätä yleisesti... en just sun kohdalta...joten rauha vaan. 😊

        Minähän nimenomaan en määrittänyt. Sanoin, tai siis kysyin sinulta, että "Eli mikä nyt sitten on mahdollistamista?" Kuten totesin, niin mikään mitä minä teen tai jätän tekemättä, ei niitä asioita mihinkään muuta.

        Aivan takuulla ymmärtävät ja tietävät, on näitä niin tympääntymiseen saakka jauhettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän nimenomaan en määrittänyt. Sanoin, tai siis kysyin sinulta, että "Eli mikä nyt sitten on mahdollistamista?" Kuten totesin, niin mikään mitä minä teen tai jätän tekemättä, ei niitä asioita mihinkään muuta.

        Aivan takuulla ymmärtävät ja tietävät, on näitä niin tympääntymiseen saakka jauhettu.

        Mä itse kokisin mahdollistamisena sen, että jotenkin avittaisi, rahoittaisin, helpottaisin jne. Se, että siedän, kun ei sen mun rähjäämiselläni mihinkään muutu, ei minun mielestäni ole mahdollistamista. Siinä kohtaa, jos en jaksa sietää, mä poistun, pysyvästi tai väliaikaisesti.

        Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä itse kokisin mahdollistamisena sen, että jotenkin avittaisi, rahoittaisin, helpottaisin jne. Se, että siedän, kun ei sen mun rähjäämiselläni mihinkään muutu, ei minun mielestäni ole mahdollistamista. Siinä kohtaa, jos en jaksa sietää, mä poistun, pysyvästi tai väliaikaisesti.

        Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto.

        "Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto."

        Miten niin huonompi vaihtoehto? Ois kupsahtanut hakureissulleen? Eikä vielä tupakkaan? 🤔

        Minäkin oon mahdollistanut vaikka mitä...isäni sairaudenpelkoa, mihin hän lopulta kuolikin. Alkoholismiin. Systerin työholismiin. Liikalihavuuteen. Muksujen juttuihin.....

        Mutta varmaan kaikissa vastaus on sama, mitä sä mietit isällesi tupakin tuomiseen hyväksi syyn...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        "Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto."

        Miten niin huonompi vaihtoehto? Ois kupsahtanut hakureissulleen? Eikä vielä tupakkaan? 🤔

        Minäkin oon mahdollistanut vaikka mitä...isäni sairaudenpelkoa, mihin hän lopulta kuolikin. Alkoholismiin. Systerin työholismiin. Liikalihavuuteen. Muksujen juttuihin.....

        Mutta varmaan kaikissa vastaus on sama, mitä sä mietit isällesi tupakin tuomiseen hyväksi syyn...

        Tai loukannut itsensä, tai kadonnut, kaatunut ja halvaantunut tmv. Kuolema on lopulta tavallaan monesti se armollinen vaihtoehto ja paljon pahemminkin voi käydä kuin kuolema.

        Siinä kohtaa, kun ihminen on muutenkin jo palliatiivisessa hoidossa, niin tupakanpoltto on melko pikkujuttu. Jos hän siitä jotain iloa ja nautintoa vielä sai, niin siitä vaan.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        "Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto."

        Miten niin huonompi vaihtoehto? Ois kupsahtanut hakureissulleen? Eikä vielä tupakkaan? 🤔

        Minäkin oon mahdollistanut vaikka mitä...isäni sairaudenpelkoa, mihin hän lopulta kuolikin. Alkoholismiin. Systerin työholismiin. Liikalihavuuteen. Muksujen juttuihin.....

        Mutta varmaan kaikissa vastaus on sama, mitä sä mietit isällesi tupakin tuomiseen hyväksi syyn...

        Terveenähän mä en koskaan hänelle röökiä kantanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai loukannut itsensä, tai kadonnut, kaatunut ja halvaantunut tmv. Kuolema on lopulta tavallaan monesti se armollinen vaihtoehto ja paljon pahemminkin voi käydä kuin kuolema.

        Siinä kohtaa, kun ihminen on muutenkin jo palliatiivisessa hoidossa, niin tupakanpoltto on melko pikkujuttu. Jos hän siitä jotain iloa ja nautintoa vielä sai, niin siitä vaan.

        No ehkä sitten...

        Mutta ennen sitäkin on sen eteen luultavasti tehty paljon mahdollistamista...

        Tää mun perinpohjainen idea tässä aloituksessa on, että kaikkea emme itse tajua... ja olisi hyvä vaan, että jotkut ei sitä "rataa" mitä kulkee, mahdollistaisi, vaan nostaisivat kedet pystyyn...

        Jos se herättää, jos ei itse herää....


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        "Esimerkiksi isäni tupakanpolttoa mahdollistin aikanaan. Toin hänelle röökiä, kun kävin porukoille muutenkin kaupassa, vaikka inhosin sitä tapaa. Vaikka en siitä tykkännytkään, niin se kuitenkin oli aikuisen ihmisen oma asia ja vaihtoehto, eli se, että hän olisi siinä kohtaa lähtenyt hakemaan, olisi ollut huonompi vaihtoehto."

        Miten niin huonompi vaihtoehto? Ois kupsahtanut hakureissulleen? Eikä vielä tupakkaan? 🤔

        Minäkin oon mahdollistanut vaikka mitä...isäni sairaudenpelkoa, mihin hän lopulta kuolikin. Alkoholismiin. Systerin työholismiin. Liikalihavuuteen. Muksujen juttuihin.....

        Mutta varmaan kaikissa vastaus on sama, mitä sä mietit isällesi tupakin tuomiseen hyväksi syyn...

        Ja siis mitä iloa mä olisin siinä kohtaa saanut siitä, että en olisi niitä röökejä tuonut? Kokenut itseni jotenkin paremmaksi ja pyhemmäksi vai, kun en "mahdollista"? Siinähän kärsiköön vielä vieroitusoireetkin, lälläslää, mitäs ei lopettanut ajoissa? Kokenut vahingoniloa, kun toinen on minun armollisuuteni varassa, vai kaikkivoipaisuutta, kun voin päättää polttaako hän vai ei?

        Enhän mä niitä kiukutteluja olisi joutunut kuuntelemaan, kun en asunut samassa taloudessa. Äitinihän ne mahdolliset kiukut olisi joutunut vastaanottamaan, mutta mitä iloa ja hyvää mieltä se olisi mulle tuottanut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis mitä iloa mä olisin siinä kohtaa saanut siitä, että en olisi niitä röökejä tuonut? Kokenut itseni jotenkin paremmaksi ja pyhemmäksi vai, kun en "mahdollista"? Siinähän kärsiköön vielä vieroitusoireetkin, lälläslää, mitäs ei lopettanut ajoissa? Kokenut vahingoniloa, kun toinen on minun armollisuuteni varassa, vai kaikkivoipaisuutta, kun voin päättää polttaako hän vai ei?

        Enhän mä niitä kiukutteluja olisi joutunut kuuntelemaan, kun en asunut samassa taloudessa. Äitinihän ne mahdolliset kiukut olisi joutunut vastaanottamaan, mutta mitä iloa ja hyvää mieltä se olisi mulle tuottanut?

        No ehkä mun alkujaan tarkoitettu pointti jo karkas tästä... mutta ymmärrän...☺️


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No ehkä sitten...

        Mutta ennen sitäkin on sen eteen luultavasti tehty paljon mahdollistamista...

        Tää mun perinpohjainen idea tässä aloituksessa on, että kaikkea emme itse tajua... ja olisi hyvä vaan, että jotkut ei sitä "rataa" mitä kulkee, mahdollistaisi, vaan nostaisivat kedet pystyyn...

        Jos se herättää, jos ei itse herää....

        "Mutta ennen sitäkin on sen eteen luultavasti tehty paljon mahdollistamista..."

        Eipä oikeastaan. Ihan itse hän aina röökinsä haki. Ylipäänsä oli se, joka aina kävi siinä taloudessa kaupassa ja usein mullekin, kun olin kipeänä tai silloin kun mulla oli pieni vauva. Ihan itse hän ne myös omista rahoistaan maksoi.

        Olishan mutsi varmaan voinut jättää tupakanpolton vuoksi, mutta se olisi ollut melko pikkumaista, kun ei hän polttanut sisätiloissa, eikä savuttanut muita. Sitäpaitsi mutsi nyt olisi ollut ihan pulassa, jos olisi siitä lähtenyt. Hänhän olisi joutunut sen jälkeen tekemään kotitöitäkin ja hoitamaan käytännön asioita. Itselle taas ei tulisi mieleenkään häipyä kenenkään elämästä pelkän röökinpolton takia,kunhan hän ei tosiaan minua niillä savuta. Ihan niin täydellinen ja pyhä minäkään en ole, että voisin sellaista esittää.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No ehkä mun alkujaan tarkoitettu pointti jo karkas tästä... mutta ymmärrän...☺️

        Ja siis, siinä kohtaa kun tekee kovasti mieli alkaa polkea jalkaa lattiaan, että minähän en mahdollista, niin kannattaa pitää myös mielessä se, että se menee tietysti molempiin suuntiin. Vaikka itse kokisi olevansa asiassa täydellisen oikeassa, niin toisellakin on oikeutensa. Jos tekee mieli kovin polkea jalkaansa ja näyttää missä kaappi seisoo, niin kannattaa sitten olla valmis myös aidosti katkaisemaan se ihmissuhde kokonaan. Toinen voi kokea sen kiristämiseksi ja painostamiseksi, yritykseksi pakottaa, ja sitähän se myös aidosti on. Jokaisella meillä on oikeus itse päättää mitä meidän elämäämme kuuluu, mutta myös vastuu niistä omista valinnoistamme.

        Mä itse mielummin vähän etäännytän itseäni siitä, jos jokin alkaa kovin risomaan. Mietin, että onko sillä asialla ihan oikeasti niin valtavasti merkitystä mulle ja kuinka paljon se tosissaan mun elämääni vaikuttaa. Mulle pääosin riittää se, että lakkaan ottamasta sitä niin henkilökohtaisesti ja siirrän itseäni tosiaan henkisesti kierroksen/pari kauemmaksi. Ei ole mun asiani, eikä hommani kasvattaa aikuisia ihmisiä. Vedän rajani siihen mihin vedän ja elän sitten itse niiden päätösteni kanssa. Esimerkisi niiden muutaman entisen "ystäväni" kohdalla se oli lopulta melko orgaaninen tapahtuma, se etääntyminen. Jossain kohtaa sitten vain mietin, että miksi mä pidän yhteyttä ja mitä mä siitä muka saan. Jos ei toista kerta kiinnosta, niin antaa olla.

        Mä muistan kun kävin eksäni kanssa keskustelun hänen alkoholinkäytöstään. Ei hän mitenkään tolkuttomasti ryypännyt, mutta ihan liikaa tällaisen makuun, joka itse juo lasillisen tai kaksi vuodessa ja jota vituttaa känninen tai krapulainen seura. Hän sanoi aina, että hänellä on oikeus juoda ja sehän on ihan totta. Hänellä on ihan täysi oikeus juoda niin paljon kun mielensä tekee. Mulla taas on oikeus siihen, että en halua sellaista elämääni ja se päätös mun piti tehdä ihan itse, todeta, että kiitti mulle riitti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis, siinä kohtaa kun tekee kovasti mieli alkaa polkea jalkaa lattiaan, että minähän en mahdollista, niin kannattaa pitää myös mielessä se, että se menee tietysti molempiin suuntiin. Vaikka itse kokisi olevansa asiassa täydellisen oikeassa, niin toisellakin on oikeutensa. Jos tekee mieli kovin polkea jalkaansa ja näyttää missä kaappi seisoo, niin kannattaa sitten olla valmis myös aidosti katkaisemaan se ihmissuhde kokonaan. Toinen voi kokea sen kiristämiseksi ja painostamiseksi, yritykseksi pakottaa, ja sitähän se myös aidosti on. Jokaisella meillä on oikeus itse päättää mitä meidän elämäämme kuuluu, mutta myös vastuu niistä omista valinnoistamme.

        Mä itse mielummin vähän etäännytän itseäni siitä, jos jokin alkaa kovin risomaan. Mietin, että onko sillä asialla ihan oikeasti niin valtavasti merkitystä mulle ja kuinka paljon se tosissaan mun elämääni vaikuttaa. Mulle pääosin riittää se, että lakkaan ottamasta sitä niin henkilökohtaisesti ja siirrän itseäni tosiaan henkisesti kierroksen/pari kauemmaksi. Ei ole mun asiani, eikä hommani kasvattaa aikuisia ihmisiä. Vedän rajani siihen mihin vedän ja elän sitten itse niiden päätösteni kanssa. Esimerkisi niiden muutaman entisen "ystäväni" kohdalla se oli lopulta melko orgaaninen tapahtuma, se etääntyminen. Jossain kohtaa sitten vain mietin, että miksi mä pidän yhteyttä ja mitä mä siitä muka saan. Jos ei toista kerta kiinnosta, niin antaa olla.

        Mä muistan kun kävin eksäni kanssa keskustelun hänen alkoholinkäytöstään. Ei hän mitenkään tolkuttomasti ryypännyt, mutta ihan liikaa tällaisen makuun, joka itse juo lasillisen tai kaksi vuodessa ja jota vituttaa känninen tai krapulainen seura. Hän sanoi aina, että hänellä on oikeus juoda ja sehän on ihan totta. Hänellä on ihan täysi oikeus juoda niin paljon kun mielensä tekee. Mulla taas on oikeus siihen, että en halua sellaista elämääni ja se päätös mun piti tehdä ihan itse, todeta, että kiitti mulle riitti.

        No niin... elämä on valintoja. 😊


    • Minä pystyn ymmärtämään monia näkökulmia ja yleensä ymmärrän, miksi ihminen toimii niin tai näin eri tilanteissa.

      Silloin kun en ymmärrä ja etenkin, jos teko kohdistuu minuun, teen sille kyllä lopun. Joskus olen liian kiltti siinä, että siedän jotain siksi, kun en tahdo loukata kritisoimalla… mutta silloinkin, kun se sietokynnys ylittyy ja ei enää vaan pysty, niin sitten kyllä annan kuulua.

      • Joo, mutta vaikka ei halua kritisoida, niin siinä saattaa antaa toiselle väärän käsityksen.

        Jos miettii niinkin tavallista juttua kuin jokin työporukka, missä yksi painattaa 2;n hommat ja toinen lorvailee, niin kyllä se toinen mahdollistaa sen toisen lorvailun.

        Tekee vaan oman ruutunsa ja tehkööt toinen omansa.

        Kyllä se toinen saa itse hoitaa miten selättää oman ruutunsa. Hän saa miettiä ja pohtia työnjohtajan tai muun kanssa miten se työnteko ei maistu tms.


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, mutta vaikka ei halua kritisoida, niin siinä saattaa antaa toiselle väärän käsityksen.

        Jos miettii niinkin tavallista juttua kuin jokin työporukka, missä yksi painattaa 2;n hommat ja toinen lorvailee, niin kyllä se toinen mahdollistaa sen toisen lorvailun.

        Tekee vaan oman ruutunsa ja tehkööt toinen omansa.

        Kyllä se toinen saa itse hoitaa miten selättää oman ruutunsa. Hän saa miettiä ja pohtia työnjohtajan tai muun kanssa miten se työnteko ei maistu tms.

        Se on totta. Mulla on kokemusta tuollaisesta työparista. Poikkeuksena vaan se, ettei oleta mun tekevän hänen töitään, mutta ei myöskään tee niitä itse. Sitten itse tunnollisena työntekijänä joutuu tekemään ne tärkeimmät työt toisen osalta. Toista kun ei kiinnosta. Eikä esimiestään kiinnosta, sekin on nähty. No, se siitä.

        Sitten jos työparina on esim. opiskelija jolla ei ole ihan homma hallussa, niin silloin tottakai jeesaan.


      • Prinsessasi kirjoitti:

        Se on totta. Mulla on kokemusta tuollaisesta työparista. Poikkeuksena vaan se, ettei oleta mun tekevän hänen töitään, mutta ei myöskään tee niitä itse. Sitten itse tunnollisena työntekijänä joutuu tekemään ne tärkeimmät työt toisen osalta. Toista kun ei kiinnosta. Eikä esimiestään kiinnosta, sekin on nähty. No, se siitä.

        Sitten jos työparina on esim. opiskelija jolla ei ole ihan homma hallussa, niin silloin tottakai jeesaan.

        No jos joku ei osaa, niin opeta. Näytä kerran, kaksi, mutta elä aina tee puolesta.

        Samoin laiskan kohdalla. Pitäis vaan potkia ennemmin persuuksille ja sanoa, että ei tämä niinkään mene, että sinä et tee...rupee se pomoakin kiinnostelemaan, kun homma valmistuu puoliksi.

        Mä oon ainakin miettinyt, että alan itse vaikka ennemmin odottelemaan, että toinen saa aikaiseksi oman hommansa, kun tungen tekemään loppuun aenkin... voihan sitä vaikka rupatella toisen tekiessä. 😄


    • Kyllä jokin läheinen tekee jotain väärää , niin ymmärrän häntä. Pyrin opastamaan miksi asiassa on toimittu väärin ja saada ymmärtämään asian oikean laidan.

      • No hyvähän se on toki kertoa, eikä vaan tehdä sitä uusiksi itse.


      • Disseisback kirjoitti:

        No hyvähän se on toki kertoa, eikä vaan tehdä sitä uusiksi itse.

        ?????
        ” tehdä sitä uusiksi itse.”

        Mitä tarkoitat tehdä uusiksi itse?


      • valtakunta kirjoitti:

        ?????
        ” tehdä sitä uusiksi itse.”

        Mitä tarkoitat tehdä uusiksi itse?

        No lapsi vaikka tekee jotain väärin, niin itse korjaa sen...eikä anna lapsen itse korjata virhettä...tai edes kokea sitä itse.


    • Anonyymi

      hyv' kpp kpdysom jssbroöoks bpo yhiöös Haa,am. liom Batman ja Dissestä voisi tulla DisWom<nhhhah

    • Anonyymi

      Olen ja en ole. Sen verran olen autistinen, että tykitän mielipiteeni herkästi ilmi. Kun ei mulla ole tarvetta saada hyväksyntää miellyttämällä (missään nimessä ainakaan omaatuntoa rassaavilla keinoilla). Mun omaiseni tietävät että mun mielipiteeseeni voi luottaa, en feikkaa enkä pehmentele.

      Työelämässä täytyy sopeutua kaikenlaiseen prseilyyn enemmän ja ummistaa silmiään, mutta olen silti useasta työpaikasta lähtenyt moraalisista syistä.

      xLiner

      • Anonyymi

        Niin, niitä esimerkkejä.

        (Enää) en kuskaa kenellekään alkoholia. Joskus aikoinaan eräs moniongelmainen tätyli pyysi aina lainaaman sixpäckin, kun hain hänen poikaansa hoitoon vkl:ksi. Se touhu loppui alun jälkeen, vaikka maksoikin kaikki lainansa aina takaisin. Totesin ettei mulla ole rahaa lainattavaksi, piste.

        Tai töissä, joku livahtaa ennen aikojaan ja aikoo saada palkan koko ajalta. Pyytää valehtelemaan jotain - kieltäydyn. En ehkä kerro ensimmäisellä kerralla jollei kysytä, mutta jos kysytään niin kerron. Ehdotan sluibailjalle, että soittaa itse pomolle ja kertoo häipyneensä. Sitten jos on erityistä turvallisuutta vaativia töitä ja kaveri jättää yllättäen yksin, niin puhelu pomolle. Saa katsoa paremman työkaverin. Jommalle kummalle.

        xLiner


      • Minäkin suosin avoimuutta. Turha kitistä selän takana, jos ei ole selkärankaa sanoa suoraan...tai sitten pitää kipeenään ja uhriutuu itsekseen. 😁

        Mulla on kyllä itsellä kova tekevä luonne, mutta pitäis vähän kuulostella vähän joka kohdassa, että meneekö kaikki ihan oikein...😄


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Minäkin suosin avoimuutta. Turha kitistä selän takana, jos ei ole selkärankaa sanoa suoraan...tai sitten pitää kipeenään ja uhriutuu itsekseen. 😁

        Mulla on kyllä itsellä kova tekevä luonne, mutta pitäis vähän kuulostella vähän joka kohdassa, että meneekö kaikki ihan oikein...😄

        No niin, eihän sellainen yksinään painava kaikkitietävä jyrä ole kovin kiva työkaveri, jos täytyy porukalla tehdä töitä 😄 Jos saa aivan yksinään tehdä työnsä alusta loppuun, niin sitten voi painaa vaikka mykkänä piereskelevänä punasilmäkanina...

        Porukassa täytyy hakea sama rytmi muiden kanssa, vaikka sitten matalatahtisempi, jotta kaikilla olis mahdollisuus tehdä työnsä asiallisilla fiiliksillä.

        xLiner


    • Anonyymi

      Hyväksyn väärät tai inhottavatkin asiat, jos ne tehdään poliittiselle vastapuolelle. Saatan myös katsoa asioita läpi sormien, jos saman arvomaailman omaava ihminen tekee väärin.
      Paljastan takuu varmasti poliittiset ja ideologiset vastapuolet, jos toimivat lakien ja asetusten vastaisesti.

      • Minä en kyllä tiedä kuka on poliittisesti missäkin suunnassa...😄


    • Olen. Olen mahdollistaja.

      • Suoraa puhetta. 😊

        Ehkä mitä itse tulee mieleen yleensä seuraavana kysymyksenä, että entäs kun jostain syystä sinun mahdollistaminfn loppuu?

        Itse pähkin asioita ehkä liian pitkällekin... mutta tulee mietittyä silti.. ainakin kun voin jossainmäärin ennemmin opettaa, neuvoa/opastaa kun tehdä, niin sitten koittaisin tehdä niin, etten olisi korvaamaton. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        Suoraa puhetta. 😊

        Ehkä mitä itse tulee mieleen yleensä seuraavana kysymyksenä, että entäs kun jostain syystä sinun mahdollistaminfn loppuu?

        Itse pähkin asioita ehkä liian pitkällekin... mutta tulee mietittyä silti.. ainakin kun voin jossainmäärin ennemmin opettaa, neuvoa/opastaa kun tehdä, niin sitten koittaisin tehdä niin, etten olisi korvaamaton. 😊

        Tähän kerron tarinan..

        Exäni oli nuorena jannuna kaupan kalatiskillä töissä ja tuntee ylemmyyttä siitä, että tuntee kalat.
        Perinteisesti hän oli saanutkin tehdä kalaruoat, sillä minulle kala on vieraampi raaka-aine.
        No .. exä vaan lopetti sen vähäisenkin ruoanvalmistamisen jossakin vaiheessa ja myös kalaruoat jäivät minulle..

        Kerran revin puolikkaasta lohesta nahkaa irti.. ( en osaa fileoida) ja suomut lenteli ja yksi osui silmääni.. ja minä kirosin.

        Exä huuteli toisesta huoneesta että mitä minä kiroan.. no kerroin. Exän vastaus oli, ettei lohessa ole suomuja. Minä siihen vain totesin, että eipa niin.. samalla kun pyyhin seiniltä lentäneitä suomuja.

        Story of my life.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tähän kerron tarinan..

        Exäni oli nuorena jannuna kaupan kalatiskillä töissä ja tuntee ylemmyyttä siitä, että tuntee kalat.
        Perinteisesti hän oli saanutkin tehdä kalaruoat, sillä minulle kala on vieraampi raaka-aine.
        No .. exä vaan lopetti sen vähäisenkin ruoanvalmistamisen jossakin vaiheessa ja myös kalaruoat jäivät minulle..

        Kerran revin puolikkaasta lohesta nahkaa irti.. ( en osaa fileoida) ja suomut lenteli ja yksi osui silmääni.. ja minä kirosin.

        Exä huuteli toisesta huoneesta että mitä minä kiroan.. no kerroin. Exän vastaus oli, ettei lohessa ole suomuja. Minä siihen vain totesin, että eipa niin.. samalla kun pyyhin seiniltä lentäneitä suomuja.

        Story of my life.

        Jos ne myis sulle lahnaa? 🤣

        En mäkään kaloista tiedä mitään. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Jos ne myis sulle lahnaa? 🤣

        En mäkään kaloista tiedä mitään. 😁

        Kirjolohta taisi olla. Eihän se toki kovin suomuinen ole, mutta kyljessä on kohta jossa on hienoisia suomuja..

        Pointti oli kylläkin siinä, ettei minun tarvitse olla oikeassa, jos asia on mitätön. Mahdollistin exän ajatusmallin itsestään suurena kalatietäjänä. Muun muassa.

        Jos näen asian olevan sellainen, ettei minun hyödytä tai kannata olla oikeassa .. voin hyvin antaa asian vain olla. Toinen saa elää harhoissaan kun kerran on sellainen pätemiseen taipuvainen.

        Se ei ole minulta pois jos saan jonkun hyvälle tuulelle kustannuksellani.

        Tuossakin kalajutussa.. mitä minä olisin saavuttanut sillä, että olisin tunkenut ne suomut exän nenille.. ? Pahaa mieltä kaikille.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kirjolohta taisi olla. Eihän se toki kovin suomuinen ole, mutta kyljessä on kohta jossa on hienoisia suomuja..

        Pointti oli kylläkin siinä, ettei minun tarvitse olla oikeassa, jos asia on mitätön. Mahdollistin exän ajatusmallin itsestään suurena kalatietäjänä. Muun muassa.

        Jos näen asian olevan sellainen, ettei minun hyödytä tai kannata olla oikeassa .. voin hyvin antaa asian vain olla. Toinen saa elää harhoissaan kun kerran on sellainen pätemiseen taipuvainen.

        Se ei ole minulta pois jos saan jonkun hyvälle tuulelle kustannuksellani.

        Tuossakin kalajutussa.. mitä minä olisin saavuttanut sillä, että olisin tunkenut ne suomut exän nenille.. ? Pahaa mieltä kaikille.

        Tietoutta...

        Minä esimerkiksi haluan itse oppia vaikka nuoremmiltanikin juttuja. Jos nuoremmat ei uskaltaisi minulle sanoa mokiani ja paikkailisivat niitä hyvää hyvyyttään, niin en osaisi jotain mitä he osaavat...

        Tosin mä koitan olla avoin ottamaan kritiikkiä vastaan, mutta en voi tietää silti, että uskaltaako kaikki sanoa mulle kaikkea? 🤷‍♂️
        Oon kuitenkin vahva luonne, en kaikkea niele tuosta vain. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Tietoutta...

        Minä esimerkiksi haluan itse oppia vaikka nuoremmiltanikin juttuja. Jos nuoremmat ei uskaltaisi minulle sanoa mokiani ja paikkailisivat niitä hyvää hyvyyttään, niin en osaisi jotain mitä he osaavat...

        Tosin mä koitan olla avoin ottamaan kritiikkiä vastaan, mutta en voi tietää silti, että uskaltaako kaikki sanoa mulle kaikkea? 🤷‍♂️
        Oon kuitenkin vahva luonne, en kaikkea niele tuosta vain. 😄

        No sä oletkin ihan eri puusta tehty kuin mun exä.
        Teissä on vain yksi yhteinen piirre.. olette täynnä itseänne. Sinä tosin vähemmän kuin exä.

        Ja niin olen minäkin täynnä itseäni, ei sitä käy kieltäminen.

        Minun päämääräni on, että kaikkien olisi hyvä olla. Jos se tapahtuu kustannuksellani, niin se ei minua haittaa. Osaan toimia itsenäisesti, enkä todellakaan vällää. Eli olen mahdollistaja kaikin tavoin. Ihan pahimmasta päästä.

        Mutta minä tiedostan tämänkin puutteeni.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No sä oletkin ihan eri puusta tehty kuin mun exä.
        Teissä on vain yksi yhteinen piirre.. olette täynnä itseänne. Sinä tosin vähemmän kuin exä.

        Ja niin olen minäkin täynnä itseäni, ei sitä käy kieltäminen.

        Minun päämääräni on, että kaikkien olisi hyvä olla. Jos se tapahtuu kustannuksellani, niin se ei minua haittaa. Osaan toimia itsenäisesti, enkä todellakaan vällää. Eli olen mahdollistaja kaikin tavoin. Ihan pahimmasta päästä.

        Mutta minä tiedostan tämänkin puutteeni.

        Voisiko se "vähemmän" täynnä itseä johtua enemmänkin siitä, että muiden ei minulle tarvitse sanoa, että oon jotain... tiedän itse ja se riittää? 😃

        Mä mietin, että pitää myös pystyä olla esimerkki. Mun lapset ja nuoremmat työkaverit, kaverit seuraa mua myös...

        Mun isotäti täytti just 92... eikä sekään ole vielä nostanut selkäänsä. 😄Se on täpötäynnä itseään. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Voisiko se "vähemmän" täynnä itseä johtua enemmänkin siitä, että muiden ei minulle tarvitse sanoa, että oon jotain... tiedän itse ja se riittää? 😃

        Mä mietin, että pitää myös pystyä olla esimerkki. Mun lapset ja nuoremmat työkaverit, kaverit seuraa mua myös...

        Mun isotäti täytti just 92... eikä sekään ole vielä nostanut selkäänsä. 😄Se on täpötäynnä itseään. 😄

        Ei itseään täynnä oleminen ole mikään paha asia. Kaikkihan ollaan itsejämme. Ehkä poikkeuksena joku Äiti Teresa tai Gandhi.. :)

        Itseään voi olla täynnä ihan positiivisellakin tavalla.

        Sinun täyteydessä on vain ihan pikkiriikkisen tuputtamista, muuten kyllä tykkään sinun täysinäisyydestä.

        Minun täyteyneessäni taasen.. on sellaista välinpitämättömyyttä että se saa monen ärsyyntymään.

        Mua ei vaan kiinnosta, ja sitä en peittele.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ei itseään täynnä oleminen ole mikään paha asia. Kaikkihan ollaan itsejämme. Ehkä poikkeuksena joku Äiti Teresa tai Gandhi.. :)

        Itseään voi olla täynnä ihan positiivisellakin tavalla.

        Sinun täyteydessä on vain ihan pikkiriikkisen tuputtamista, muuten kyllä tykkään sinun täysinäisyydestä.

        Minun täyteyneessäni taasen.. on sellaista välinpitämättömyyttä että se saa monen ärsyyntymään.

        Mua ei vaan kiinnosta, ja sitä en peittele.

        Tuo on jännä toi tuputtaminen... tai se, että joillekin tulee se fiilis, että tuputan jotain. 😄

        Mun ulosanti kai jotenkin saa jotkut tietyt ihmistyypit olettamaan, että sanon: tee näin, tai muuten ei toimi. 😄

        Itselle se ei ole sitä. Minusta jokainen tietää...tai pitäisi tietää itse parhaiten mikä on hyvä. 😊

        Itse oon ains ymmärtänytkin, että mä itse päätän mitä teen, mikä on hyvä jne. Muut saa sanoa itse itselleen hyvistä jutuista ja poimin niistä jotain hyvää, kokeilen ja maistelen...😄

        Minun mielestä sä innostut asioista, vaikka sun pitäis olla smoothisti välinpitämätön...😄

        Ei se haittaa mitään, mutta välillä hupaisaa. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Tuo on jännä toi tuputtaminen... tai se, että joillekin tulee se fiilis, että tuputan jotain. 😄

        Mun ulosanti kai jotenkin saa jotkut tietyt ihmistyypit olettamaan, että sanon: tee näin, tai muuten ei toimi. 😄

        Itselle se ei ole sitä. Minusta jokainen tietää...tai pitäisi tietää itse parhaiten mikä on hyvä. 😊

        Itse oon ains ymmärtänytkin, että mä itse päätän mitä teen, mikä on hyvä jne. Muut saa sanoa itse itselleen hyvistä jutuista ja poimin niistä jotain hyvää, kokeilen ja maistelen...😄

        Minun mielestä sä innostut asioista, vaikka sun pitäis olla smoothisti välinpitämätön...😄

        Ei se haittaa mitään, mutta välillä hupaisaa. 😁

        Ymmärrän..

        Sinä tosiaan annat hieman sellaisen tuputtajamaisen kuvan välillä.. johtunee puhtaasti kommunikaatiotavasta, ei siitä, että olisit minä tiedän parhaiten- tyyppi.

        Minun kommunikaatiossani on myös vaje. Siksipä minua pidetään epäkohteliaana ja jopa törkeänä.
        Eikä minua haittaa ollenkaan olla välillä törkeä. Kuten olet huomannutkin.

        Ottaa välillä kaaliin sellainen kananmunankuorien päällä käveleminen, että jeitän norsun posliinikauppaan ihan tarkoituksellisesti.

        Ja olet oikeassa mä olen innostuja. Välinpitämättömyydelläni tarkoitin sitä, että mua ei pysty kukaan vääntämään mutkalle.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ymmärrän..

        Sinä tosiaan annat hieman sellaisen tuputtajamaisen kuvan välillä.. johtunee puhtaasti kommunikaatiotavasta, ei siitä, että olisit minä tiedän parhaiten- tyyppi.

        Minun kommunikaatiossani on myös vaje. Siksipä minua pidetään epäkohteliaana ja jopa törkeänä.
        Eikä minua haittaa ollenkaan olla välillä törkeä. Kuten olet huomannutkin.

        Ottaa välillä kaaliin sellainen kananmunankuorien päällä käveleminen, että jeitän norsun posliinikauppaan ihan tarkoituksellisesti.

        Ja olet oikeassa mä olen innostuja. Välinpitämättömyydelläni tarkoitin sitä, että mua ei pysty kukaan vääntämään mutkalle.

        Joo. Mä oon huomsnnut monesti, että tietynlaiset ihmiset ottaa mut vakavasti...siis liian vakavasti...mutta ottaa ne muutakin...🤔

        Meidän suoruuksissa on jotain samaa, mikä aiheuttaa yhtä jos toista ja itse reagoidaan siihen omilla tavoillaan. 😊
        Sulla on jotain pehmeämpää linjaa, mä taas oon jäykempi monesti...ootko vähän kukkahattutäti ehkä? 😁

        No sulla on ehkä pidemmältä aikaa kokemusta vänkäämisistä ja kovempi lapsuuskin jne... mun persoona on aika nuori... tää on kuoriintunut 10-12 viimevuoden aikana...🤔


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo. Mä oon huomsnnut monesti, että tietynlaiset ihmiset ottaa mut vakavasti...siis liian vakavasti...mutta ottaa ne muutakin...🤔

        Meidän suoruuksissa on jotain samaa, mikä aiheuttaa yhtä jos toista ja itse reagoidaan siihen omilla tavoillaan. 😊
        Sulla on jotain pehmeämpää linjaa, mä taas oon jäykempi monesti...ootko vähän kukkahattutäti ehkä? 😁

        No sulla on ehkä pidemmältä aikaa kokemusta vänkäämisistä ja kovempi lapsuuskin jne... mun persoona on aika nuori... tää on kuoriintunut 10-12 viimevuoden aikana...🤔

        Kukkahattutäti..?
        Ikävää todeta, mutta jos rehellisiä ollaan, niin taidan mä vähän olla kukkahattutäti. Niin valitettavaa kuin se onkaan.

        Pehmeät arvoni .. niin. Se on kukkahattutätimäisyyttä.

        Nyt sä sitten vuorostasi koettelet suoruudellasi minua.. :)
        Ei haittaa. Anna palaa Frank.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kukkahattutäti..?
        Ikävää todeta, mutta jos rehellisiä ollaan, niin taidan mä vähän olla kukkahattutäti. Niin valitettavaa kuin se onkaan.

        Pehmeät arvoni .. niin. Se on kukkahattutätimäisyyttä.

        Nyt sä sitten vuorostasi koettelet suoruudellasi minua.. :)
        Ei haittaa. Anna palaa Frank.

        No oikeesti olet lämmin ihminen ja välität, silleen muumimaamamaisesti...😊

        Mutta muumimamma oi oikeesti olekaan nössö. 😄

        Kurkkaas joskus muumipeikko ja taikapilvet..

        Muumimamma oli haltioissaan, kun muumiprikko kavereineen leijaili taikapilvillä ees taas...

        Muumipappahan se oli nössö ja huolissaan. 😄

        Muumimamma muutenkin oli aika kova jätkä, vaikka oli leppoisa. 😁

        Btw. Muumit on hyviä tarinoita. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No oikeesti olet lämmin ihminen ja välität, silleen muumimaamamaisesti...😊

        Mutta muumimamma oi oikeesti olekaan nössö. 😄

        Kurkkaas joskus muumipeikko ja taikapilvet..

        Muumimamma oli haltioissaan, kun muumiprikko kavereineen leijaili taikapilvillä ees taas...

        Muumipappahan se oli nössö ja huolissaan. 😄

        Muumimamma muutenkin oli aika kova jätkä, vaikka oli leppoisa. 😁

        Btw. Muumit on hyviä tarinoita. 😊

        No.. voihan vit....alis!!!
        Ensin kukkahattutäti ja nyt muumimamma!!

        Nyt meni paksuksi.. kuin muumi.
        Enkä osaa oikeasti ottaa kantaa, kun en ole muumeja koskaan katsonut oikeastaan.

        No sä saat pitää mua minä itte haluat. Laitan kyllä nyt tähän muumimamma asiaan painavan ( lihavan ) vastalauseen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No.. voihan vit....alis!!!
        Ensin kukkahattutäti ja nyt muumimamma!!

        Nyt meni paksuksi.. kuin muumi.
        Enkä osaa oikeasti ottaa kantaa, kun en ole muumeja koskaan katsonut oikeastaan.

        No sä saat pitää mua minä itte haluat. Laitan kyllä nyt tähän muumimamma asiaan painavan ( lihavan ) vastalauseen.

        Pöh... kun sä et ole muumeja katsonut, elä sit arvostele...😁

        Muumit on hyvä opettava lastenohjelma. Ja mä katsoin niitä naperoitten kanssa paljon. 😬

        Muumimamma oli sellainen mukava ja rauhallinen langat käsissä tyyppi. Sillä oli käsilaukussa kaikki tarpeellinen. Sieltä löytyi muistaakseni möröllekin jotain, mistä se tykkäs, eikä enää peloitellut ketään.

        Joskus koko muumitalo meni sekaisin, mun muumimamma otti omaa lomaa. Meni nukkumaan nuuskamuikkusen telttaan. 😀

        Ja puhuin tässä luonteesta kylläkin. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Pöh... kun sä et ole muumeja katsonut, elä sit arvostele...😁

        Muumit on hyvä opettava lastenohjelma. Ja mä katsoin niitä naperoitten kanssa paljon. 😬

        Muumimamma oli sellainen mukava ja rauhallinen langat käsissä tyyppi. Sillä oli käsilaukussa kaikki tarpeellinen. Sieltä löytyi muistaakseni möröllekin jotain, mistä se tykkäs, eikä enää peloitellut ketään.

        Joskus koko muumitalo meni sekaisin, mun muumimamma otti omaa lomaa. Meni nukkumaan nuuskamuikkusen telttaan. 😀

        Ja puhuin tässä luonteesta kylläkin. 😁

        Vai niin.. eli sä sitten kehuit minua kutsumalla minua muumimammaksi.. okei.. uskotaan.

        Tosiaan silloin kun poitsu oli pieni, mellä katsottiin pokemoneja ja leijonakuningasta. Muumit ei häntä kiinnostanut, niin jäi se kulttuurielämys minultakin oppimatta.

        Omassa lapsuudessani meillä ei ollut televisiota.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Vai niin.. eli sä sitten kehuit minua kutsumalla minua muumimammaksi.. okei.. uskotaan.

        Tosiaan silloin kun poitsu oli pieni, mellä katsottiin pokemoneja ja leijonakuningasta. Muumit ei häntä kiinnostanut, niin jäi se kulttuurielämys minultakin oppimatta.

        Omassa lapsuudessani meillä ei ollut televisiota.

        Joo, meillä muumit oli pop ja tuli niitä katseltua siinä samalla itsekin. 😁

        Minusta ehkä loistavimpia lastenohjelmia ever. 😁

        Ja tosiaankin muumimamma minusta oli ehkä psras tyyppi siellä. Pikkumyykin oli hyvä, mutta et sä niin ärhäkkäluonteinen ole. 😁

        Sain muuten kakkulat. Lukulasit. Pikkuisenko helpompi nyt lueskella ja naputella vaikka tännekin. 🤓


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, meillä muumit oli pop ja tuli niitä katseltua siinä samalla itsekin. 😁

        Minusta ehkä loistavimpia lastenohjelmia ever. 😁

        Ja tosiaankin muumimamma minusta oli ehkä psras tyyppi siellä. Pikkumyykin oli hyvä, mutta et sä niin ärhäkkäluonteinen ole. 😁

        Sain muuten kakkulat. Lukulasit. Pikkuisenko helpompi nyt lueskella ja naputella vaikka tännekin. 🤓

        Ehkä sä si näjet ne kirjoitusvirheetkin.. heh.

        Kakkulat helpottaa elämää.


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, meillä muumit oli pop ja tuli niitä katseltua siinä samalla itsekin. 😁

        Minusta ehkä loistavimpia lastenohjelmia ever. 😁

        Ja tosiaankin muumimamma minusta oli ehkä psras tyyppi siellä. Pikkumyykin oli hyvä, mutta et sä niin ärhäkkäluonteinen ole. 😁

        Sain muuten kakkulat. Lukulasit. Pikkuisenko helpompi nyt lueskella ja naputella vaikka tännekin. 🤓

        Pikkumyyhyn minua on verrattu.. varmaankin kokoni takia. Ja kyllä minustakin sitä ärhäkkyyttä tarvittaessa löytyy. Uso pois vaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Pikkumyyhyn minua on verrattu.. varmaankin kokoni takia. Ja kyllä minustakin sitä ärhäkkyyttä tarvittaessa löytyy. Uso pois vaan.

        En sitäkään epäile... mutta kyllä sä oot muumimamma-tyyppiä enempi.

        Näet laajemmin kuin Myy-tyyppiset. 😁


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ehkä sä si näjet ne kirjoitusvirheetkin.. heh.

        Kakkulat helpottaa elämää.

        Näen joo...mutta silti tulee näppäiltyä ohi ja innostuksissaan ei aina muista tarkistaa mitä lähettää. 😀


      • Disseisback kirjoitti:

        En sitäkään epäile... mutta kyllä sä oot muumimamma-tyyppiä enempi.

        Näet laajemmin kuin Myy-tyyppiset. 😁

        Mutta jospa olenkin Myymamma, .. tai Pikkumamma.. sellainen sekasikiö.. ? 😂


      • Disseisback kirjoitti:

        Näen joo...mutta silti tulee näppäiltyä ohi ja innostuksissaan ei aina muista tarkistaa mitä lähettää. 😀

        Sama mulla. Sama vaikka näkisikin, aina tulee näpyvirheitä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mutta jospa olenkin Myymamma, .. tai Pikkumamma.. sellainen sekasikiö.. ? 😂

        Sä oletkin ihan just sä mikä oot. 😁

        Mitäs mä oisin sanomaan tsi kuvailemaan sua? 😁

        https://youtu.be/7IFZXQfO2NU?si=OLM4wVdNfQQtQ12V

        Tää osunee tähän...🤫


      • Disseisback kirjoitti:

        Sä oletkin ihan just sä mikä oot. 😁

        Mitäs mä oisin sanomaan tsi kuvailemaan sua? 😁

        https://youtu.be/7IFZXQfO2NU?si=OLM4wVdNfQQtQ12V

        Tää osunee tähän...🤫

        No ei muuten osunu.. en tod näe asianyhteyttä. Mut samapa tuo.


    • Anonyymi

      hassu nukkumisjuttu kun josku josd ajayyrlrn haaveilijaa jotain tulee uni hyvin

    • Anonyymi

      Ymmärrän tiettyyn rajaan asti. Jos joku läheinen tekisi räikeästi jotain väärin, sen kyllä ilmaisisin kunnolla, asiallisesti ja ehdottomasti.

      - Sheena

      • Usein lährllä olevien ihmisten hommia ei huomaa... ne luisuu vähitellen johonkin perseilyyn...

        Harva ihminen kerralla saa mitään perseilyjä anteeksi...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Usein lährllä olevien ihmisten hommia ei huomaa... ne luisuu vähitellen johonkin perseilyyn...

        Harva ihminen kerralla saa mitään perseilyjä anteeksi...

        Ei tosiaan huomaa heti. Noissa hommissa pätee se sammakko ja kiehuva vesi kattilassa juttu. Mainitsemasi perseily, jolla tarkoitan tässä mitä tahansa ei-toivottua asiaa (ml väkivalta), lähteelle liikkeelle aivan pienistä jutuista, sellaisista, että niitä on mahdoton huomata. Kun ehkä pitkänkin ajan päästä jokin pieni aavistus herää, on jo kattilassa lämpimässä vedessä. Mutta sitäkään ei helposti huomaa, etenkin jos toinen yrittää peitellä taitavasti.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tosiaan huomaa heti. Noissa hommissa pätee se sammakko ja kiehuva vesi kattilassa juttu. Mainitsemasi perseily, jolla tarkoitan tässä mitä tahansa ei-toivottua asiaa (ml väkivalta), lähteelle liikkeelle aivan pienistä jutuista, sellaisista, että niitä on mahdoton huomata. Kun ehkä pitkänkin ajan päästä jokin pieni aavistus herää, on jo kattilassa lämpimässä vedessä. Mutta sitäkään ei helposti huomaa, etenkin jos toinen yrittää peitellä taitavasti.

        - Sheena

        Mä oon huomannut, että järjestään ihmiset vajoaa itse johonkin putkee p.rse edellä... ei kukaan mitään p.rseilyjään peittele erityisesti...

        Osa ei vaan osaa pysähtyä, miettiä itseään ja reagoida toisin...tehdä muutoksia tms.

        Mahdollistajat mahdollistaa sen toiminnan...

        Jos ao. Itse ei tajua, ehkä joku muu osaa vetää rajan, että nyt riitti. 😊

        Mä toivoisin ainakin itse, ettei kukaan mahdollistais mun pa.kaa toimintaa...(eikä tarvii perskärpästen kitistä palstahommista tähän, nämä ei liikauta mua). 😃


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä oon huomannut, että järjestään ihmiset vajoaa itse johonkin putkee p.rse edellä... ei kukaan mitään p.rseilyjään peittele erityisesti...

        Osa ei vaan osaa pysähtyä, miettiä itseään ja reagoida toisin...tehdä muutoksia tms.

        Mahdollistajat mahdollistaa sen toiminnan...

        Jos ao. Itse ei tajua, ehkä joku muu osaa vetää rajan, että nyt riitti. 😊

        Mä toivoisin ainakin itse, ettei kukaan mahdollistais mun pa.kaa toimintaa...(eikä tarvii perskärpästen kitistä palstahommista tähän, nämä ei liikauta mua). 😃

        Tuossa mahdollistamisessa on vielä sellainenkin sivujuoni, että narsistin päätä ei voi kääntää, hän on aina oikeassa. En tarkoita että olet narsisti 🧐, mutta jos olisit, et ottaisi yhtään huomioon toisen rajoja, vaikka hän mitä sanoisi ja tekisi. Narsistin maailmassa kaikki muut ovat väärässä ja narsisti itse on oikeassa, tästä alkaa taistelu.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa mahdollistamisessa on vielä sellainenkin sivujuoni, että narsistin päätä ei voi kääntää, hän on aina oikeassa. En tarkoita että olet narsisti 🧐, mutta jos olisit, et ottaisi yhtään huomioon toisen rajoja, vaikka hän mitä sanoisi ja tekisi. Narsistin maailmassa kaikki muut ovat väärässä ja narsisti itse on oikeassa, tästä alkaa taistelu.

        - Sheena

        Mä en nyt yhtään osaa vetää tälläiseen narsismia...

        Siis narsisti voisi saada jonkun toimillaan mahdollistamaan... mutta mahdollistajaa hänestä tuskin tulisi ikinä...🤔

        Läheisrìppuvaiset usein on mahdollistajia...ja narsistit vetää läheisriippuvaisia puoleen... sen yhteyden ymmärrän...

        Mutta narsisti teetättää muilla kaiken, ei tee juurikaan itse mitään..🤔


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä en nyt yhtään osaa vetää tälläiseen narsismia...

        Siis narsisti voisi saada jonkun toimillaan mahdollistamaan... mutta mahdollistajaa hänestä tuskin tulisi ikinä...🤔

        Läheisrìppuvaiset usein on mahdollistajia...ja narsistit vetää läheisriippuvaisia puoleen... sen yhteyden ymmärrän...

        Mutta narsisti teetättää muilla kaiken, ei tee juurikaan itse mitään..🤔

        Minä taas vedän tällaisiin aina narsismin tai jonkun muun persoonallisuushäiriön 🧐. Sillä perseilyhän ei ole keneltäkään tervettä normaalia toimintaa - ja toisaalta ei myöskään sen mahdollistaminen.

        Narsisteja on kahdenlaisia. Joko narsisti on mahtailevaa tyyppiä (julkinarsisti) tai passiivis-aggressiivinen mököttäjä ja syyllistäjä (piilonarsisti). Usein parisuhteessa on tämä yhdistelmä. Tai sitten läheisriippuvainen piilonarsisti on suhteessa toisen samankaltaisen kanssa. Tuohon jälkimmäiseen kun vielä lisätään alkoholi, niin ei hyvä heilu. Aggressiivisuus, syyttelyt ja ikävät hiljaiset kaudet ovat "suhteen" sisältö.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas vedän tällaisiin aina narsismin tai jonkun muun persoonallisuushäiriön 🧐. Sillä perseilyhän ei ole keneltäkään tervettä normaalia toimintaa - ja toisaalta ei myöskään sen mahdollistaminen.

        Narsisteja on kahdenlaisia. Joko narsisti on mahtailevaa tyyppiä (julkinarsisti) tai passiivis-aggressiivinen mököttäjä ja syyllistäjä (piilonarsisti). Usein parisuhteessa on tämä yhdistelmä. Tai sitten läheisriippuvainen piilonarsisti on suhteessa toisen samankaltaisen kanssa. Tuohon jälkimmäiseen kun vielä lisätään alkoholi, niin ei hyvä heilu. Aggressiivisuus, syyttelyt ja ikävät hiljaiset kaudet ovat "suhteen" sisältö.

        - Sheena

        Jaa? 🤔


    • Anonyymi

      niin voi pwlatya jotain vanhojja pelejäkin uuailla jutruill<a, muttakin jutuill<

    • Anonyymi

      et aaacizsta miten palljoa jo AMD Rad3eon dsifirt5oi kuvia sekunniss anoin 14pp

    • Anonyymi

      niin hassua miten joku radeon nostraa nopwusdwn noin 14oo kuvaa swekunnissda.
      tuokin on hassua miten pidän haacvweilijari

      • Sinusta ksikki on hassua. 😄


    • Hyvinkin mahdollista

      • Ei tosiaankaan ole mahdoton yhtälö.. minullekin mahdollistat yhtä jos toista.. monien mahdollisuuksien mies..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ei tosiaankaan ole mahdoton yhtälö.. minullekin mahdollistat yhtä jos toista.. monien mahdollisuuksien mies..

        Itseasiassa suunnilleen kaikki taitaa olla mahdollistajia, toiset enemmän ja toiset vähemmän


    • Anonyymi

      moni voi ollas myös ehdollistaja.

      ensi viikko olisi itsellä hommien tekemistä, mutta olen suunnitellut kaikki niin hyvin että muuta kuin tekemistä sitten

      • Tuon termin olen kuullut, mutta en jotenkaan saa sitä sisäistettyä. 🤔


    • Anonyymi

      Joojoomies henkeen ja vereen, ehkä esim holokaustissa on se toinenkin puoli ns

    • Olen ehkä enemmän hyvien aikojen mahdollistaja. Kannan roolini v-mäisenä ämmänä ja pahana akkana kunnialla, mikä mahdollistaa toisten häiriöttömän työskentelyn kasvojaan menettämättä. Kannan vastuun siitä, ettei toisten tarvitse törmätä tiettyihin ikäviin asioihin, koska ne on joku jo käsitellyt heidän puolestaan.
      Mielelläni mahdollistan asioita lapsillenikin. Elämyksiä, hyviä hetkiä. - En silti minään curling-vanhempana.

      Sen sijaan tuossa mainitsemassasi esimerkissä menee rajani. Jos huomaan jonkun käyttäytyvän huonosti, koska mahdollistaisin sen hänelle, lähtee punainen matto melko nopeasti hänen altaan.

    • Anonyymi

      Kyllä kannattelen muiden miesten kiveksiä oli aihe tai päämäärä mikä hyvänsä t joojoomies

      • Anonyymi

        Kullin omaava ei voi valehdella


    • Anonyymi

      hyvä innostusjuttu joo pelata jotain vanhoja pelejä

    • Anonyymi

      Voisitko laskeutua valtaistuimeltasi,ja nähdä ettei kaikkien lähtökohdat elämään olleet kuin sinun? Siinä voi sahata sinne tänne,ja se on muuten ihan ok. Jopa suotavaa.Mikä ketään olet arvostelemaan,sillä sitähän sinä teet. Arvotat ihmisiä,omista lähtökohdistasi.omasta oppikoulustasi. Toisilla on eri tie. Et ole mikään jumala muita tuomaroimaan.

      • Anonyymi

        Täällä paasaamaan ja vähättelemään. Haastamaan mukamas omalle tasollesi,oman pääsi sisäisten arvojen. Ne on S I N U N arvojasi.💩


      • Itse koet aloitukseni noin... en mä ketään arvostele... 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Itse koet aloitukseni noin... en mä ketään arvostele... 😁

        Mietippä tarkemmin. 💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mietippä tarkemmin. 💩

        Ei tarvitse. Tiedän mitä itse tarkoitan...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Ei tarvitse. Tiedän mitä itse tarkoitan...

        Enpä usko. Kun itse olet materian uhri,kuvittelet kaikkien muidenkin olevan? Pelkäät että sinun höttöpöttö elämääsi kadehditaan,traktoreitasi tai muita vempaimia. Luulottelet itsellesi että materia on tie onneen,ja kaikki muut on sinun materiasi tavoittelioita siipeilijöitä? Eikö näin? Palstalle paasaat kuin kova työmies olet,jatkuvasti joku projekti käynnissä. Et ole mikään vähis,vaan oikeasti omasta mielestäsi lähes jumala. Se on kaikille tullut selväksi. Ei tarvii enää vakuutella. Jospa nyt näyttäisit,mitä tuolla kaikella yrität peittää. 💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko. Kun itse olet materian uhri,kuvittelet kaikkien muidenkin olevan? Pelkäät että sinun höttöpöttö elämääsi kadehditaan,traktoreitasi tai muita vempaimia. Luulottelet itsellesi että materia on tie onneen,ja kaikki muut on sinun materiasi tavoittelioita siipeilijöitä? Eikö näin? Palstalle paasaat kuin kova työmies olet,jatkuvasti joku projekti käynnissä. Et ole mikään vähis,vaan oikeasti omasta mielestäsi lähes jumala. Se on kaikille tullut selväksi. Ei tarvii enää vakuutella. Jospa nyt näyttäisit,mitä tuolla kaikella yrität peittää. 💩

        No mä en voi, enkä ala yhden kakkakasan kiukkuilun takia selvittämään kaikkea rautalankakamallin mukaan täällä. 😁

        Sinäkin voit olla yksi täällä kyttäävistä perskärpäsistä. 😃

        Ihan voit rauhassa kiukuta. Saat kiukuta. 😁

        https://youtu.be/AWHxv9-DPTY?si=lxrfRxqKFTnqJLr_

        Perkrle...😀


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mä en voi, enkä ala yhden kakkakasan kiukkuilun takia selvittämään kaikkea rautalankakamallin mukaan täällä. 😁

        Sinäkin voit olla yksi täällä kyttäävistä perskärpäsistä. 😃

        Ihan voit rauhassa kiukuta. Saat kiukuta. 😁

        https://youtu.be/AWHxv9-DPTY?si=lxrfRxqKFTnqJLr_

        Perkrle...😀

        Kiitos,mutta kun en ole yhtään kiukkuinen? Sinä näytät olevan. Anteeksi jos ja kun osui ja upposi💩


    • Anonyymi

      No siis uskovaisethan niitä on! On joutunut ihmettelemään miten jumaloivat narkkarinrikollisia ja rahaa niille löytyy kun jeesusta sanovat.Sopii mennä niitten tilaisuuksiin katsomaan miten kovasti kehuskelevat tekemillään rikoksilla ja päihteitten käytöllä.Sitten kun " lankeavat taas huumeisiin yms.niin kovasti vaan uskovaiset ymmärtää ja rahaa löytyy.Melkoista kun ei sitten rikollisten uhreille uskovaisilta mitään apua löydy vaikka raamattu käskee auttamaan hädässä olevaa.

      • No uskovat saattaa "markkinoida" sitä uskontoa usein, mutta entiset rikolliset voi muutenkin ymmärtää toimensa älyttömiksi...

        Jos joku "Jeesus" siinä on välikätenä, niin mulle yksi lysti...joku Lauri Johanssonin on ihan kiva uskoa "Jeesukseen"...muuten saattais tulla ruumiita lisää...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No uskovat saattaa "markkinoida" sitä uskontoa usein, mutta entiset rikolliset voi muutenkin ymmärtää toimensa älyttömiksi...

        Jos joku "Jeesus" siinä on välikätenä, niin mulle yksi lysti...joku Lauri Johanssonin on ihan kiva uskoa "Jeesukseen"...muuten saattais tulla ruumiita lisää...

        No sepä se. Anna heidän olla mitä ovat. Oppimassa täällä ihan samanarvoisina kuin sinäkin. Et ole latea yhtään sen parempi ylimielisyydessäsi. Vai oletko?💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sepä se. Anna heidän olla mitä ovat. Oppimassa täällä ihan samanarvoisina kuin sinäkin. Et ole latea yhtään sen parempi ylimielisyydessäsi. Vai oletko?💩

        Annan toki.. mutta on hyvä kun nykyään voi kuunnella monesta kanavasta mitä he sanovat. ☺️

        Esimerkiksi Törrön haastattelu tässä aika hiton hyvä...

        https://youtu.be/F4oHz4nXYCU?si=Et3DPtCopa7ueeKn

        Ei kaikki ole pahoja...harva on...mutta kuka tietää mikä on tie...?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Annan toki.. mutta on hyvä kun nykyään voi kuunnella monesta kanavasta mitä he sanovat. ☺️

        Esimerkiksi Törrön haastattelu tässä aika hiton hyvä...

        https://youtu.be/F4oHz4nXYCU?si=Et3DPtCopa7ueeKn

        Ei kaikki ole pahoja...harva on...mutta kuka tietää mikä on tie...?

        Enpä lukenut. Mutta edellisissä elämissäsi olet ollut myös kuin late. Minäkin. Ei meidän kuuluu esittää parempaa,kun olemme olleet ja tulemme olemaan ihan samaa sakkia. Latekin seuraavassa elämässä voi olla kuin sinä. Unohtaa historiansaja luulottelee parempikin olevansa. Rahan ahnekkin voi olla monella tavalla.ryöstelemällä tai tekemällä töitä niska limassa. 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä lukenut. Mutta edellisissä elämissäsi olet ollut myös kuin late. Minäkin. Ei meidän kuuluu esittää parempaa,kun olemme olleet ja tulemme olemaan ihan samaa sakkia. Latekin seuraavassa elämässä voi olla kuin sinä. Unohtaa historiansaja luulottelee parempikin olevansa. Rahan ahnekkin voi olla monella tavalla.ryöstelemällä tai tekemällä töitä niska limassa. 💩

        Ja kun olet nuo molemmat kokemukset läpikäynyt ,niin seuraavaasa elämässä seurannet jälkiäni. Kävele perässä,kyllä se jää kantaa.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun olet nuo molemmat kokemukset läpikäynyt ,niin seuraavaasa elämässä seurannet jälkiäni. Kävele perässä,kyllä se jää kantaa.💩

        Mä en samaistu sinuun...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä en samaistu sinuun...

        En niin uskonutkaan. Olet vielä alakoululaisen saapikkaissa.. mutta kyllä sä opit👎💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En niin uskonutkaan. Olet vielä alakoululaisen saapikkaissa.. mutta kyllä sä opit👎💩

        Ymmärrätkö,ettei niin omahyväistä tai täydellistä ole olemassakaan,etteikö sitä joku toinen voisi kyseenalaistaa. Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta vaan jokaisella on oma totuus. Omista lähtököhdista,oman oppikoulun myötä. 💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö,ettei niin omahyväistä tai täydellistä ole olemassakaan,etteikö sitä joku toinen voisi kyseenalaistaa. Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta vaan jokaisella on oma totuus. Omista lähtököhdista,oman oppikoulun myötä. 💩

        Mitä sä musta huolit? 😆


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mitä sä musta huolit? 😆

        Jospa mä välitän🤗.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jospa mä välitän🤗.💩

        No sit sä mieitit mitä sanon...😊


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No sit sä mieitit mitä sanon...😊

        Mietin joo... mutta hei,mistä niistä😳?💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mietin joo... mutta hei,mistä niistä😳?💩

        Tulee mieleen yks biisi...😁

        https://youtu.be/I6RtJoGMRSw?si=RJSofFOMbxt3FMgu

        Mä oon jotain tuollaista, varsinkin täällä ihmisille...😁

        Ei täällä kukaan minusta todellista kuvaa saa, enkä sitä halua tuoda esiin edes...😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Tulee mieleen yks biisi...😁

        https://youtu.be/I6RtJoGMRSw?si=RJSofFOMbxt3FMgu

        Mä oon jotain tuollaista, varsinkin täällä ihmisille...😁

        Ei täällä kukaan minusta todellista kuvaa saa, enkä sitä halua tuoda esiin edes...😁

        Ymmärrän. Minustakaan kukaan tiä aidosti juurikaan mitään. Joku täällä laittoi että täällä voi esiintyä jonain muuna kuin on . Minä esiinnyn juurikin omana itsenäni. Täälläkun minun ei ei tarvii esittää mitään muuta. Olla mielinkielin ja kumarrella länteen ja itään. Täällä saan olla oma itseni. Ja sitä muuten olen.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän. Minustakaan kukaan tiä aidosti juurikaan mitään. Joku täällä laittoi että täällä voi esiintyä jonain muuna kuin on . Minä esiinnyn juurikin omana itsenäni. Täälläkun minun ei ei tarvii esittää mitään muuta. Olla mielinkielin ja kumarrella länteen ja itään. Täällä saan olla oma itseni. Ja sitä muuten olen.💩

        Nämä kakkiksen viestit täällä on aitoa minää,joista kukaan ei minua tunnstane. Mutta se olen MINÄ.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kakkiksen viestit täällä on aitoa minää,joista kukaan ei minua tunnstane. Mutta se olen MINÄ.💩

        Jokainen täällä voi ola oma itsensä, mutta ei edes läheisin tunnista. 😊

        Tää on sulle...kuka liekäään oot?

        https://youtu.be/grhzxokw_ak?si=pz6HpWHDiTtRQuwT

        Jotenkin koen, että tykkäät...😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kakkiksen viestit täällä on aitoa minää,joista kukaan ei minua tunnstane. Mutta se olen MINÄ.💩

        Se on helvetin vapauttavaa.💩aatelkoot kukin mitä ajsttelee. Ja jos joku minut täällä tunnistaisi niin se vasta vapauttavaa olisikin.💩 tämä olen oikea minä💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on helvetin vapauttavaa.💩aatelkoot kukin mitä ajsttelee. Ja jos joku minut täällä tunnistaisi niin se vasta vapauttavaa olisikin.💩 tämä olen oikea minä💩

        No samoja ajatuksia kyllä...😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Jokainen täällä voi ola oma itsensä, mutta ei edes läheisin tunnista. 😊

        Tää on sulle...kuka liekäään oot?

        https://youtu.be/grhzxokw_ak?si=pz6HpWHDiTtRQuwT

        Jotenkin koen, että tykkäät...😊

        Tykkäsin joo muttei ollut kyllä minun nuoruuttani. Nuoruus oli jotain mitä ei kaiholla muistele. Ennemmin tätähetkeä.😁Noh,mutta nyt on elämä muuta ja olen kiitollinen nuoruudestani että nyt saan elää ja osaan arvostaa nykyhetkeä. Kiitos sinulle tästä illasta 😄😘.💩


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No samoja ajatuksia kyllä...😁

        Esim ulkonäköni ei pelaa yhteen sieluni kanssa. Minut luetaan aivan väärin.on ystäväpiiri jossa pitää olla samaa. Tai ei tarvii,jos tajuu ettei mun todellakaan tarvii. Täällä palstalla olen saanut näyttää todellisen luontoni ja yhtäkkiä jopa toivon että minut täällä tunnistettaisiin,sillä se olen aito minä. Olen jopa uskaltautunut raottamaan aitoa minuuttani ja yhäkin samat ystävät ovat ystävinä pysyneet. Olen henkinen,ja sen näyttäminen on pelottavaa. 💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tykkäsin joo muttei ollut kyllä minun nuoruuttani. Nuoruus oli jotain mitä ei kaiholla muistele. Ennemmin tätähetkeä.😁Noh,mutta nyt on elämä muuta ja olen kiitollinen nuoruudestani että nyt saan elää ja osaan arvostaa nykyhetkeä. Kiitos sinulle tästä illasta 😄😘.💩

        Mä en voi elää ikinä sun lapsuutta/nuoruutta kuin myötääeläen ja se ei sano minulle mitään mitä se on..
        Mä oon kuunnellut toisten tarinoita kun oma isä on tullut leipäveitsen kanssa vastaan koulusta tullessa...vaikka se minua järkyttää envoi käsittää sitä.....

        Mulla on yhä ja aina mun turvalliset vanhemmat takanani....ei niitä mihinkään poiskaan saa..


        https://youtu.be/1eZDhhLC8_A?si=4vSsBjjq0TsEA_-C

        Tää on hyvä biisi tähän...jotenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esim ulkonäköni ei pelaa yhteen sieluni kanssa. Minut luetaan aivan väärin.on ystäväpiiri jossa pitää olla samaa. Tai ei tarvii,jos tajuu ettei mun todellakaan tarvii. Täällä palstalla olen saanut näyttää todellisen luontoni ja yhtäkkiä jopa toivon että minut täällä tunnistettaisiin,sillä se olen aito minä. Olen jopa uskaltautunut raottamaan aitoa minuuttani ja yhäkin samat ystävät ovat ystävinä pysyneet. Olen henkinen,ja sen näyttäminen on pelottavaa. 💩

        Kyllä näen sun kauneuden. Vaikka en tarkoita sillä ulkoista...😊

        Sua on vaan satutettu psljon...🙄

        Selkeästi...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä en voi elää ikinä sun lapsuutta/nuoruutta kuin myötääeläen ja se ei sano minulle mitään mitä se on..
        Mä oon kuunnellut toisten tarinoita kun oma isä on tullut leipäveitsen kanssa vastaan koulusta tullessa...vaikka se minua järkyttää envoi käsittää sitä.....

        Mulla on yhä ja aina mun turvalliset vanhemmat takanani....ei niitä mihinkään poiskaan saa..


        https://youtu.be/1eZDhhLC8_A?si=4vSsBjjq0TsEA_-C

        Tää on hyvä biisi tähän...jotenkin.

        No nyt osui ja upposi. Ytimeen. Tämä biisi on minulle kaipuuta alkulähteeseen. Mutta voi se olla muutakin.. kiitos. Ihana kappale. Ihan must.♥️💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt osui ja upposi. Ytimeen. Tämä biisi on minulle kaipuuta alkulähteeseen. Mutta voi se olla muutakin.. kiitos. Ihana kappale. Ihan must.♥️💩

        Sä et ole seurannut mua täällä tarpeeksi, vaan olet tarttunut minussa siihen mitä etsit täältä...

        Ei tälläinen "yhteys" ole uskomatonta.....😁

        Kukaan täällä ei vain tiedä kaikista kaikkea, vaan pienen raapaisun. 😀

        https://youtu.be/x0RqXxgvRcA?si=1GrDnCKzdIUGUHuj

        Ollaan tuntemattomia kaikki.....


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä en voi elää ikinä sun lapsuutta/nuoruutta kuin myötääeläen ja se ei sano minulle mitään mitä se on..
        Mä oon kuunnellut toisten tarinoita kun oma isä on tullut leipäveitsen kanssa vastaan koulusta tullessa...vaikka se minua järkyttää envoi käsittää sitä.....

        Mulla on yhä ja aina mun turvalliset vanhemmat takanani....ei niitä mihinkään poiskaan saa..


        https://youtu.be/1eZDhhLC8_A?si=4vSsBjjq0TsEA_-C

        Tää on hyvä biisi tähän...jotenkin.

        Jostain syystä viestini poistui mutta nut meni ytimeen. Hieno biisi. Niin henkisesti kui maallisesti. Henkisesti kaipuu alkuperäiseen kotiin.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä viestini poistui mutta nut meni ytimeen. Hieno biisi. Niin henkisesti kui maallisesti. Henkisesti kaipuu alkuperäiseen kotiin.💩

        Ei hävinnyt. 😊


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Sä et ole seurannut mua täällä tarpeeksi, vaan olet tarttunut minussa siihen mitä etsit täältä...

        Ei tälläinen "yhteys" ole uskomatonta.....😁

        Kukaan täällä ei vain tiedä kaikista kaikkea, vaan pienen raapaisun. 😀

        https://youtu.be/x0RqXxgvRcA?si=1GrDnCKzdIUGUHuj

        Ollaan tuntemattomia kaikki.....

        Tällainen yhteys.. mitä tarkoitat😊💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen yhteys.. mitä tarkoitat😊💩

        Vaiika se, että vastasit...😁


      • Anonyymi

        Mutta riittäisikö sinulle henkisistä asioista kiinnostunut nainen,joka piutpaut heittäisi seksille tai muille maallisille höttöpötöille? Mietippäs sitä.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta riittäisikö sinulle henkisistä asioista kiinnostunut nainen,joka piutpaut heittäisi seksille tai muille maallisille höttöpötöille? Mietippäs sitä.💩

        Tai siis ne olisi tietty olemassa mutta toisarvoisia💩



      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta riittäisikö sinulle henkisistä asioista kiinnostunut nainen,joka piutpaut heittäisi seksille tai muille maallisille höttöpötöille? Mietippäs sitä.💩

        Pitäisikö niin mun tehdä? 🤫

        Miksi?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Pitäisikö niin mun tehdä? 🤫

        Miksi?

        Sun ei tarvii tehdä mitään mikä ei tunnu hyvältä. Parempa päiviä. 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun ei tarvii tehdä mitään mikä ei tunnu hyvältä. Parempa päiviä. 💩

        Täällä edetään vain kerran tässä hetkessä. Korkkarit kattoon.😄💩



    • Anonyymi

      Eiköhän me kaikki olla enemmän tai vähemmän mahdollistajia, hyvässä ja pahassa.

    • Anonyymi

      En todellakaan ole mahdollistaja!

      • Anonyymi

        Minulla on oikeus olla juuri sellainen kuin olen ja siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista! Koska elämää on enemmän takana kuin edessä, on aika elää juuri sellaista elämää kuin itse haluaa, eikä toimia yhdenkään sellaisen takia toisin jonka kanssa ei halua oll missään tekemisissä!


    • Anonyymi

      Tästäkin viestini poistui mutta tuosta biisistä tyli fiilis tyrkätä mies sänkuyyn ja käydä päälle. Silleen ettei toinen voi kuin nauttia. 😄💩

      • En ymmärrä nyt mitä tarkoitat? 🤫


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        En ymmärrä nyt mitä tarkoitat? 🤫

        No olenko siten mahdollistaja? 😄💩 huumoria mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No olenko siten mahdollistaja? 😄💩 huumoria mies.

        Siis en ottanut mitään selvää edellisestä viestistäs. 😆


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Siis en ottanut mitään selvää edellisestä viestistäs. 😆

        Ei se mitään. En minäkään. Olet ihana😘♥️💩



      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt laitoit omat syntiset toiveesi päähäni.. varo vaan ettet saa mitä tilaat. Olen syyntakeeton🤩💩

        Oot vissiin hyvän välimatkan tana. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Oot vissiin hyvän välimatkan tana. 😁

        Taksnsa. jossain Turussa.... hyvä väli. 😆


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Taksnsa. jossain Turussa.... hyvä väli. 😆

        Hyvä niin.pysyy jumalamielessä ja housut jalassa🙏💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä niin.pysyy jumalamielessä ja housut jalassa🙏💩

        Ei mulla kyllä oo housuja nyt...😆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä niin.pysyy jumalamielessä ja housut jalassa🙏💩

        Tuota minä noudatan , suihkussa jumala mielessä 🥰 muuten housut jalassa ettei vieraita😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä niin.pysyy jumalamielessä ja housut jalassa🙏💩

        Muuten olisit täällä jo tökkimässä. Eikä sinua saisi kulumallakaan lähtemään😄😛💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muuten olisit täällä jo tökkimässä. Eikä sinua saisi kulumallakaan lähtemään😄😛💩

        Minä voin munasiltaankin tänne kirjoitella...ei vaikuta sisältöön . 😊

        Jumala minulle on minä...😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Minä voin munasiltaankin tänne kirjoitella...ei vaikuta sisältöön . 😊

        Jumala minulle on minä...😁

        Huomattu on😛💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomattu on😛💩

        Vaikea selittää, mut niin se on. 😆


    • Tulkintavirhe.

      Voi ymmärtää toisen tekoja, niitä hirveimpiäkin, samoin omia hirveyksiään.
      Mutta niitä ei tarvitse hyväksyä.
      Ei niitä toki tarvitse tuomitakaan, koska se ei ole sinun tai minun asiani, tuomita.
      Mutta niitä ei tarvitse hyväksyä.
      On vaikea paikka valita ne vääryydet, joihin on itse oikeutettu puuttumaan ja mitkä eivät kuulu itselle.
      En haluaisi olla sellaisten tuomarina, en itselle enkä toisille, mutta toisinaan tulee valittua puolensa.

      Mahdollistaja... Disse, nyt olet metsässä ja pahasti, mahdollistaja ei tarkoita sitä, että katsoo asioita sormiensa läpi.

      • Hih... en mä tuomaroi...jokainen täällä itse tuomaroi ja asettaa itsensä johonkin ruutuun...😁

        Esimerkiksi Pirppis ssnoi suoraan asiat kuten hänestä on...😁

        Eriävällä tavalla.😊

        Torppasinko? Moralisoinko?

        Se oli kommentti muiden seassa..tosin innostuin jostain muusta, kun mitä olrn kohdannut täällä..😁

        Mutta se nainen ei siekailu, vaan sanoo mikä homma on hänen silmin. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Hih... en mä tuomaroi...jokainen täällä itse tuomaroi ja asettaa itsensä johonkin ruutuun...😁

        Esimerkiksi Pirppis ssnoi suoraan asiat kuten hänestä on...😁

        Eriävällä tavalla.😊

        Torppasinko? Moralisoinko?

        Se oli kommentti muiden seassa..tosin innostuin jostain muusta, kun mitä olrn kohdannut täällä..😁

        Mutta se nainen ei siekailu, vaan sanoo mikä homma on hänen silmin. 😁

        Pöh.mitä nyt vähän läppää heitettiin. Vitsi vitsinä ja leikki leikkinä. Ei tämä nyt kuoleman vakavaa ole💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pöh.mitä nyt vähän läppää heitettiin. Vitsi vitsinä ja leikki leikkinä. Ei tämä nyt kuoleman vakavaa ole💩

        En mä elämänä pslstaa pidäkään, mutta en mä tänne kaikkea lööperiksikään heitä,.😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        En mä elämänä pslstaa pidäkään, mutta en mä tänne kaikkea lööperiksikään heitä,.😁

        Et nii... tahtoisit mua aidosti sillee...😉💩


      • Disseisback kirjoitti:

        Hih... en mä tuomaroi...jokainen täällä itse tuomaroi ja asettaa itsensä johonkin ruutuun...😁

        Esimerkiksi Pirppis ssnoi suoraan asiat kuten hänestä on...😁

        Eriävällä tavalla.😊

        Torppasinko? Moralisoinko?

        Se oli kommentti muiden seassa..tosin innostuin jostain muusta, kun mitä olrn kohdannut täällä..😁

        Mutta se nainen ei siekailu, vaan sanoo mikä homma on hänen silmin. 😁

        En ole lukenut ketjua pätkääkään, vain aloituksen. Klassinen määritelmä mahdollistajalle on aika eri kuin se, mitä esitit aloituksessa, siksi siihen tartuin.

        Pirppis saa pulista mitä tykkää, sillä on oma päänsä ja sitä ei hevillä, rokillakaan käännetä. Rommikolla voi onnistua, mansikkamargaritalla helpostikin 😉

        Mutta sen olen oppinut elämässä, tai siis oikeammin olen saanut siitä useitaoppitunteja, että on parempi olla tuomitsematta ketään missään muotoa ja mistään syystä, aina kun vain muistaa olla tuomitsematta (harvoin...), koska ei voi tietää minkä tulen läpi se toinen on kulkenut ja mille vesille se on juuri nyt matkalla. Tämän saa kokea jokaikinen päivä yksin pk-seudun autoliikenteessä ja... Niin, no, se on vain se autoliikenne, entä se kaikki muu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et nii... tahtoisit mua aidosti sillee...😉💩

        Wtf? Mistä dä tuon keksit? 🤔

        En mä sua tunne/tiedä. 🤔


      • randombypasser kirjoitti:

        En ole lukenut ketjua pätkääkään, vain aloituksen. Klassinen määritelmä mahdollistajalle on aika eri kuin se, mitä esitit aloituksessa, siksi siihen tartuin.

        Pirppis saa pulista mitä tykkää, sillä on oma päänsä ja sitä ei hevillä, rokillakaan käännetä. Rommikolla voi onnistua, mansikkamargaritalla helpostikin 😉

        Mutta sen olen oppinut elämässä, tai siis oikeammin olen saanut siitä useitaoppitunteja, että on parempi olla tuomitsematta ketään missään muotoa ja mistään syystä, aina kun vain muistaa olla tuomitsematta (harvoin...), koska ei voi tietää minkä tulen läpi se toinen on kulkenut ja mille vesille se on juuri nyt matkalla. Tämän saa kokea jokaikinen päivä yksin pk-seudun autoliikenteessä ja... Niin, no, se on vain se autoliikenne, entä se kaikki muu?

        En edes muista, enkä lähde kelaamaan miten asian aloituksessa esitin... mutta sen tiedän, etten tuominnut ketään, enkä minkäänlaista vastausta...

        Tämän aloituksen jännin juttu on ihmidten itsensä tuomitseminen itse...mä kun oon ap, niin äkkiä saan syyt niskoiĺle. Moni kertoo täällä ties mistä asiasta ja en mä edes kysy kai mitä he ovat "mielestään mahdoolistaneet"?

        Osuin vaan "kipupisteeseen". 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Wtf? Mistä dä tuon keksit? 🤔

        En mä sua tunne/tiedä. 🤔

        Läppää. Älä ole tosikko. Tahtoisitko tuntea/tietää?💩


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        En edes muista, enkä lähde kelaamaan miten asian aloituksessa esitin... mutta sen tiedän, etten tuominnut ketään, enkä minkäänlaista vastausta...

        Tämän aloituksen jännin juttu on ihmidten itsensä tuomitseminen itse...mä kun oon ap, niin äkkiä saan syyt niskoiĺle. Moni kertoo täällä ties mistä asiasta ja en mä edes kysy kai mitä he ovat "mielestään mahdoolistaneet"?

        Osuin vaan "kipupisteeseen". 😁

        Älä aloita tuota draamaa. Ei johda yhtikäs mihinkään💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Läppää. Älä ole tosikko. Tahtoisitko tuntea/tietää?💩

        En tiedä? En todellakasn tiedä just nyt.,

        Eikä se tarkoita, että miettisin jotain negatìvista...

        Mä en vaan tiedä, enkä just nyt kykene miettimään tätä...

        Mut oon sitä mitä oon...rehellinen. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        En edes muista, enkä lähde kelaamaan miten asian aloituksessa esitin... mutta sen tiedän, etten tuominnut ketään, enkä minkäänlaista vastausta...

        Tämän aloituksen jännin juttu on ihmidten itsensä tuomitseminen itse...mä kun oon ap, niin äkkiä saan syyt niskoiĺle. Moni kertoo täällä ties mistä asiasta ja en mä edes kysy kai mitä he ovat "mielestään mahdoolistaneet"?

        Osuin vaan "kipupisteeseen". 😁

        No jos ihan tarkkoja ollaan, niin aloituksen toteamus, viimeinen virke:
        "Olet mahdollistaja.... kättä pystyyn... kuka mahdollistaa? Mitä mahdollistat?"

        on itsessään tuomio. Kaikille. Ja tämä ei ole kysymys, vain toteamus, kuten tuo omasikin edellä.

        Älä ota sitä raskaasti, mä vain olen tarkkana sanojen ja sanamuotojen kanssa, vaikka väliin kaikki meneekin ohi silmien. Jos haluaa välttää sitä seulaa, on parasta käyttää paljon vaikka sanoja ehkä, mahdollisesti, luultavasti, enemmistö, todennäköisesti, tilastollisesti jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä aloita tuota draamaa. Ei johda yhtikäs mihinkään💩

        Randelle ei mun tartte draamailla.. mä oon tsvdnnut hänet ja hän mut...kyllä tietää pitkälti mitä oon...miehiäni...☺️


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        En tiedä? En todellakasn tiedä just nyt.,

        Eikä se tarkoita, että miettisin jotain negatìvista...

        Mä en vaan tiedä, enkä just nyt kykene miettimään tätä...

        Mut oon sitä mitä oon...rehellinen. 🙂

        Eevk että joo nyt korkkikii ja nukkuun😄💩


      • randombypasser kirjoitti:

        No jos ihan tarkkoja ollaan, niin aloituksen toteamus, viimeinen virke:
        "Olet mahdollistaja.... kättä pystyyn... kuka mahdollistaa? Mitä mahdollistat?"

        on itsessään tuomio. Kaikille. Ja tämä ei ole kysymys, vain toteamus, kuten tuo omasikin edellä.

        Älä ota sitä raskaasti, mä vain olen tarkkana sanojen ja sanamuotojen kanssa, vaikka väliin kaikki meneekin ohi silmien. Jos haluaa välttää sitä seulaa, on parasta käyttää paljon vaikka sanoja ehkä, mahdollisesti, luultavasti, enemmistö, todennäköisesti, tilastollisesti jne.

        Joku jättäis vastaamatta...😁

        Pakko ei ole...

        Mutta joksinen joka on vadtannut, voi miettiä vastausttaan itse kohdalleen. ☺️

        Jotkut kipuilee vastauksissaan...ja ei siinä mitään...se on mahdollisuus tutustua itseensä...☺️

        Olkaa hyvä vaan. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joku jättäis vastaamatta...😁

        Pakko ei ole...

        Mutta joksinen joka on vadtannut, voi miettiä vastausttaan itse kohdalleen. ☺️

        Jotkut kipuilee vastauksissaan...ja ei siinä mitään...se on mahdollisuus tutustua itseensä...☺️

        Olkaa hyvä vaan. 😁

        Oi voi. Heräisit nyt sinäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eevk että joo nyt korkkikii ja nukkuun😄💩

        Kohta kyllä. ☺️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oi voi. Heräisit nyt sinäkin.

        Nukkumaan kohts just pitäis lähtä...ei herätä. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Nukkumaan kohts just pitäis lähtä...ei herätä. 😁

        Nuku ja pitkään. Niin pitkään että tajuut olevasi pelkka ihminen. Se on hyvä alku se💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuku ja pitkään. Niin pitkään että tajuut olevasi pelkka ihminen. Se on hyvä alku se💩

        No mä keksin jo tuon tovi sitten kyllä...😁

        Mutta pitkät unet ois aina jees.😀🤟


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe