Miten ne palstalaisten irtiotot oravanpyörästä?

Anonyymi-ap

Tuli vaan mieleen kun youtube ehdotti tuota katseltavaksi:

https://www.youtube.com/watch?v=w0_DNjZiZcA

Linjerihän ainakin on suunnitellut tuollaista sivistystä pakoon -juttua mutta tapahtuukohan sen suhteen mitään? Onko linjeri asian suhteen pelkästään vain haaveilija vai toteutuuko joskus?

Vähän aikaa sitten juttelin yhden kaverini kanssa joka on myös omavaraistaludesta höpöttänyt jo joitakin vuosia mutta ei taida olla koskaan toteuttamaan kun raha on niin makeaa, työstä saatava palkka niin hyvä ettei raski irrottautua eikä muka pärjäisi pienemmillä tuloilla esim. työttömyyskorvauksilla vaikka nykyisen asunnon myynnistä jäisi hyvin rahaa pankkiin senkin jälkeen kun olisi omavaraistiluksensa ostanut.

Luulen että useimmilla asiat jäävät puheiden asteelle, ei oikeasti uskalleta loikata ja irroittautua vaikka se nykyinen hyvän ansiotason tarjoava työpaikka olisi ihan surkea ja ahdistava, siellä painetaan laikka punaisena eläkepäiviin asti. Stressi siinä vaiheessa vienyt terveyden jo niin huonoksi ettei sillä kunnolla enää peltoja raivata metsän keskelle. Eläkkeellä sitten muistellaan menetettyjä mahdollisuuksia ja surraan kun ei tullut silloin ja tällöin tehtyä sitä ratkaisevaa muuvia.


-harmiseikirj-

179

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No välillä mäkin mietin, että onko Linukka vähän pullamössönössö oikeesti. Ei kait sillä erikoisempia sitoumuksia olisi, vaikka hyppäiskin elämään tuolleen. :oD

      Mutta ton Korpimuijan noita videoita katsellut ja kyllä sillä on sellainen oikeanlainen asenne tuohon.
      Ja kovaa tarinaa se on kertonut nuoruuden moottoripyöräonnettomuudesta ja siitä miksi ei halua vaikka miestä tuohon elämään.

      Mutta kyllä sekin oli aika viileässä siellä mökissään viime talvena...välillä sisällä oli 13 vaan lämmintä ja se on oikeasti helkatin viileää... Oon muutaman kerran aamulla maalla herännyt siihen lämpötilaan aamuyöstä ja ei tod. ole kiva.

      Jos oikein ymmärrän, niin kuitenkin Korpimuijallakin on veljet ja sukua siinä suht lähellä backuppina, että jos ihan hätähätä tulisi, niin vois luikkia muualle turvaan. Mutta on oikeastikin ihan topakka nuori nainen...nostan hattua. :o)

      • Itsekin olen haaveillut oravanpyörästä hyppäämistä, mutta mulla on vielä aikamoisena haasteena toi mun kämppä. Se pitäis saada myytävään tai vuokrattavaan kuntoon ennen sitä.

        Työhommissa olen jo miettinyt tässä muutoksia, jos ois silleen helpompi hypätä sitten joskus vaikka yksityisyrittäjäpuolelle.

        Lapset alkaa olla jo aika omillaan, että sikäli se puoli olis jo kondiksessa aika hyvin.

        En kyllä usko mihinkään omavaraishommaan täysin, mutta paljon pystyis kyllä vaikuttamaan siihen, että miten paljon sitä tarvitsisi tehdä ulospäin hommia, että pärjää. Ehkä vielä joskus 5 vuoden päästä olisikin mahkuja. Saa nähdä?


      • Anonyymi

        Kyllä taitaa olla, veikkaan että käy kuin kaverilleni että elämä lipuu ohi helpompaa elämää viettäessä ja sitten jossain kohtaa tajuaa että juna meni jo :D

        Joo, ei kiva ja minäkin myönnän että nykyajan mukavuuksiin tottuneena en ihan noin alkeellisiin oloihin lähtisi, riittävästi lämpöä talvellakin ja sisäsuihku pitää olla :)

        Niin taitaa olla joo, ihan hyvin ilmeisesti siellä tukijoukkoja, joskus taisi olla veljensä kanssa kalassa siellä jossain järvellä.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taitaa olla, veikkaan että käy kuin kaverilleni että elämä lipuu ohi helpompaa elämää viettäessä ja sitten jossain kohtaa tajuaa että juna meni jo :D

        Joo, ei kiva ja minäkin myönnän että nykyajan mukavuuksiin tottuneena en ihan noin alkeellisiin oloihin lähtisi, riittävästi lämpöä talvellakin ja sisäsuihku pitää olla :)

        Niin taitaa olla joo, ihan hyvin ilmeisesti siellä tukijoukkoja, joskus taisi olla veljensä kanssa kalassa siellä jossain järvellä.

        -harmiseikirj-

        No monet se askeettisuus oikeasti yllättää. Jotkut autiotuvat, vaikka olisivat hirsisiä ja hyväkuntoisia, voivat olla surkeasti eristettyjä. Voi olla tuholaisongelmia jne.

        No itsekin tällä elämänrytmillä kyllä pidän suihkusta ja keskuslämmityksestä, mutta jos taas olisi aikaa olla siinä pihapiirissä muutenkin, niin sittenhän se ois yksi ja sama. Kantovedellä ja puulämmityksellä ei ole rikkoutuvia komponentteja, joten toimivat hyvin ja varmasti, joskin ei helposti.

        Joo, sillä oli jenkkimaasturi, mikä hajos, niin kohta olikin suht uus joku Kia..oisko saanut joltain sukulaiselta?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No monet se askeettisuus oikeasti yllättää. Jotkut autiotuvat, vaikka olisivat hirsisiä ja hyväkuntoisia, voivat olla surkeasti eristettyjä. Voi olla tuholaisongelmia jne.

        No itsekin tällä elämänrytmillä kyllä pidän suihkusta ja keskuslämmityksestä, mutta jos taas olisi aikaa olla siinä pihapiirissä muutenkin, niin sittenhän se ois yksi ja sama. Kantovedellä ja puulämmityksellä ei ole rikkoutuvia komponentteja, joten toimivat hyvin ja varmasti, joskin ei helposti.

        Joo, sillä oli jenkkimaasturi, mikä hajos, niin kohta olikin suht uus joku Kia..oisko saanut joltain sukulaiselta?

        Tais puhua tuosta autohommasta toisella videolla jonka katsoin, jenkki jarruremontissa niin on laina-auto sen aikaa, varmaan joltain sukulaiselta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tais puhua tuosta autohommasta toisella videolla jonka katsoin, jenkki jarruremontissa niin on laina-auto sen aikaa, varmaan joltain sukulaiselta.

        -harmiseikirj-

        No en tiedä tarkkaan, mutta jossain sanoi, että mahdottomia ei ole pistää sen remonttiin, jos kalua ei tule...

        Siks vissiin tykkäis siitä jenkistä, kun se on iso ja turvallinen isona autona. Se on osa traumaa, mikä jäi siitä moottoripyöräonnettomuudesta.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Itsekin olen haaveillut oravanpyörästä hyppäämistä, mutta mulla on vielä aikamoisena haasteena toi mun kämppä. Se pitäis saada myytävään tai vuokrattavaan kuntoon ennen sitä.

        Työhommissa olen jo miettinyt tässä muutoksia, jos ois silleen helpompi hypätä sitten joskus vaikka yksityisyrittäjäpuolelle.

        Lapset alkaa olla jo aika omillaan, että sikäli se puoli olis jo kondiksessa aika hyvin.

        En kyllä usko mihinkään omavaraishommaan täysin, mutta paljon pystyis kyllä vaikuttamaan siihen, että miten paljon sitä tarvitsisi tehdä ulospäin hommia, että pärjää. Ehkä vielä joskus 5 vuoden päästä olisikin mahkuja. Saa nähdä?

        Mihin mitään tarviisit. Ottaisit repun selkään ja sanoisit että pitäkää loput.🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin mitään tarviisit. Ottaisit repun selkään ja sanoisit että pitäkää loput.🤷‍♀️

        No saattais pankit olla hiukka erimieltä. Tai voisivat myydä mun talon pakkohuutokaupassa ja ronkua rahaa samalla tavalla kuin nyt. Ehkä yhteismäärä ois vähempi, mutta sama ronkuminen jatkuis.

        Eli olen sikäli lainoin sidottu talon kautta tähän elämään jo aika hyvin. Ihan fakta, mitä ei voi muuksi kääntää "noin vaan".


      • Anonyymi

        "välillä sisällä oli 13 vaan lämmintä ja se on oikeasti helkatin viileää"

        Mun korviini tuo kuulostaa ihan yhdeltä helvetiltä. Mä olen aikanaan asunutkin sellaisessa talossa, jossa talvipakkasella saattoi aamulla olla 12 astetta lämmintä. Itselläni se jatkuva paleleminen oli luultavasti yksi iso tekijä, joka laukaisi masennuksen. Sitä on ihan tutkittukin, että just tollanen jatkuva kylmäaltistus on yksi iso masennuksen riskitekijä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No saattais pankit olla hiukka erimieltä. Tai voisivat myydä mun talon pakkohuutokaupassa ja ronkua rahaa samalla tavalla kuin nyt. Ehkä yhteismäärä ois vähempi, mutta sama ronkuminen jatkuis.

        Eli olen sikäli lainoin sidottu talon kautta tähän elämään jo aika hyvin. Ihan fakta, mitä ei voi muuksi kääntää "noin vaan".

        Niin? Antaisit pitää. Sinua ei vähempää kiinnostaisi. Et kykene näköjään ymmärtämään. Olet niin kiinni omaisuudessasi ja mammonassasi. 🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        "välillä sisällä oli 13 vaan lämmintä ja se on oikeasti helkatin viileää"

        Mun korviini tuo kuulostaa ihan yhdeltä helvetiltä. Mä olen aikanaan asunutkin sellaisessa talossa, jossa talvipakkasella saattoi aamulla olla 12 astetta lämmintä. Itselläni se jatkuva paleleminen oli luultavasti yksi iso tekijä, joka laukaisi masennuksen. Sitä on ihan tutkittukin, että just tollanen jatkuva kylmäaltistus on yksi iso masennuksen riskitekijä.

        Voi ollakin?

        Mutta minusta Korpimuija keksi ovelasti, että käy jonkun vanhan sängyn ja sijoittaa sen uunin viereen. Että neuvokas muija, joka ei jää peukaloa imemään, vaan toimii. :oD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Antaisit pitää. Sinua ei vähempää kiinnostaisi. Et kykene näköjään ymmärtämään. Olet niin kiinni omaisuudessasi ja mammonassasi. 🤷‍♀️

        Mammonassa? Haha... :oD

        Kuules, mulla ei ole mitään mammonaa... Ihan tuiki tavallinen rintamamiestalo, johon olen aikaisempien aikojen myötä pistänyt paljon rahaa, mutta nykyään se on likipitäin arvoton. Tämän alueen asuntojen hinnat ovat laskeneet 10 vuodessa puoleen siitä mitä vakuusarvo silloin oli. No jos olet ajatellut omistavasi 120 t€;n talon 2014, niin nyt sen hinta on myynnissä max 60 t€, joten jollain 90 t€n veloilla hyvässä tuurissa jäisi vielä 30 t€;a velkaa ja luultavasti se jäisi kulutusluottotyyliseksi, misstä ei saa vähennyksiä, korot on isommat ja maksaisit sitä, vaikka asuisit havumajassa ja keräisit pulloja.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Voi ollakin?

        Mutta minusta Korpimuija keksi ovelasti, että käy jonkun vanhan sängyn ja sijoittaa sen uunin viereen. Että neuvokas muija, joka ei jää peukaloa imemään, vaan toimii. :oD

        Eipä se mun tilanteessani olis auttanut mitään silloin. Ei mulla sängyssä kylmä ollut. Siihen riiti ihan vain hyvä peitto, ilman mitään sängynsiirtelyjä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mammonassa? Haha... :oD

        Kuules, mulla ei ole mitään mammonaa... Ihan tuiki tavallinen rintamamiestalo, johon olen aikaisempien aikojen myötä pistänyt paljon rahaa, mutta nykyään se on likipitäin arvoton. Tämän alueen asuntojen hinnat ovat laskeneet 10 vuodessa puoleen siitä mitä vakuusarvo silloin oli. No jos olet ajatellut omistavasi 120 t€;n talon 2014, niin nyt sen hinta on myynnissä max 60 t€, joten jollain 90 t€n veloilla hyvässä tuurissa jäisi vielä 30 t€;a velkaa ja luultavasti se jäisi kulutusluottotyyliseksi, misstä ei saa vähennyksiä, korot on isommat ja maksaisit sitä, vaikka asuisit havumajassa ja keräisit pulloja.

        Miksi sitten siinä riiput? Jätä mörskä mätänemään ja etene🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten siinä riiput? Jätä mörskä mätänemään ja etene🤷‍♀️

        Sä et tauda tietää, että pankiin kyllä ne omansa kaivaa, vaikka taloa et enää omistaiskaan tai vaikja se olis missä kunnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten siinä riiput? Jätä mörskä mätänemään ja etene🤷‍♀️

        Eli miten? Missä asuisin? Millä maksaisin sen ja maksut edellisestä? Ne velat?

        Mähän joutuisin vaan vielä syvemmälle oravanpyörään....

        Ootko vähän pöhkö, vai onko luetunymmärryksessä jotain vikaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se mun tilanteessani olis auttanut mitään silloin. Ei mulla sängyssä kylmä ollut. Siihen riiti ihan vain hyvä peitto, ilman mitään sängynsiirtelyjä.

        Joo, no mä vaan tuumin, että Korpimuija oli neuvokas... Siis se alkuperäinen sänky ei kai sopinut siihen, mihin se sen laittoi....oli väliseinää vasten ja lähellä uunia. Ihan kelpo keino siihen hätään. Kai jostain ikkunasta kävi siihen isomman sängyn kohtaan veto. Vanhoissa taloissa veto käy usein ikkunoiden kohdilla ja ovien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Eli miten? Missä asuisin? Millä maksaisin sen ja maksut edellisestä? Ne velat?

        Mähän joutuisin vaan vielä syvemmälle oravanpyörään....

        Ootko vähän pöhkö, vai onko luetunymmärryksessä jotain vikaa?

        Oletko itse pöhkö,kun olet tuollaiseen tilanteeseen itsesi saattanut? Oletko noin vatun pöhkö?? Minulla ei ole sinun ongelmiasi.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse pöhkö,kun olet tuollaiseen tilanteeseen itsesi saattanut? Oletko noin vatun pöhkö?? Minulla ei ole sinun ongelmiasi.🤷‍♀️

        Minulla ei ole velkaa,minä en ole sössinyt itseäni suohon missä itse rämmit että hei,älä edes ala.🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole velkaa,minä en ole sössinyt itseäni suohon missä itse rämmit että hei,älä edes ala.🤷‍♀️

        Joo, mutta siihen ideaasi, että jättäis vaan kaiken ja lähtis menee, niin ei ole mahdollista.

        Mun oravanpyöräkarkailut on hetkeksiaikaa ainakin jumitettu ja piste. :oD


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, mutta siihen ideaasi, että jättäis vaan kaiken ja lähtis menee, niin ei ole mahdollista.

        Mun oravanpyöräkarkailut on hetkeksiaikaa ainakin jumitettu ja piste. :oD

        Itseppähän itsesi jumit luot.hyvät yöt. 👎🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseppähän itsesi jumit luot.hyvät yöt. 👎🤷‍♀️

        No yhtälailla sitä voi jumin luoda itselleen ihan melkein millä vaan. SInäkin menet seisomaan tiettyyn pisteeseen kaupungilla ja juuri siksi lopun elämääsi olet letkuruokinnassa. Jos olisit valinnut paikan toisin, et olisi....elämä on valintoja. :o)


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No yhtälailla sitä voi jumin luoda itselleen ihan melkein millä vaan. SInäkin menet seisomaan tiettyyn pisteeseen kaupungilla ja juuri siksi lopun elämääsi olet letkuruokinnassa. Jos olisit valinnut paikan toisin, et olisi....elämä on valintoja. :o)

        Niin. Mutta en ole letkuruokinnassa. En ole velkaa mihinkään suuntaan enkä kenellekkään. Kai mulla on käynyt harvinainen tsägä,tai /vai olenko ollut sittenkin muita viisaampi? Saat miettiä
        🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse pöhkö,kun olet tuollaiseen tilanteeseen itsesi saattanut? Oletko noin vatun pöhkö?? Minulla ei ole sinun ongelmiasi.🤷‍♀️

        No kai olen pöhkö.... En ajatellut, että Venäjällä alkaa jokin ukko diktaattoriksi, Suomi ja muut valtiot ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksia, kauppoja, yhteistyötä, jotka kuivuvat kokoon, tekevät markkinoista huonoja, tehtaat myy tuotantojaan Kiinaan, Itä-suomesta tulee muuttotappioalue ykskaks ja ennen niin varmasta asuntosijoittamisesta tuleekin miinusmerkkinen.

        Mutta sellaista se ihmisen elämä on...jälkiviisaana voi paukutella henkseleitään sivusta.

        Viitsisitkö mennä sanomaan seuraavaksi vaikka Pekka Hyysalolle, että piti sitten mennä hyppimään suksilla, pöhkö.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kai olen pöhkö.... En ajatellut, että Venäjällä alkaa jokin ukko diktaattoriksi, Suomi ja muut valtiot ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksia, kauppoja, yhteistyötä, jotka kuivuvat kokoon, tekevät markkinoista huonoja, tehtaat myy tuotantojaan Kiinaan, Itä-suomesta tulee muuttotappioalue ykskaks ja ennen niin varmasta asuntosijoittamisesta tuleekin miinusmerkkinen.

        Mutta sellaista se ihmisen elämä on...jälkiviisaana voi paukutella henkseleitään sivusta.

        Viitsisitkö mennä sanomaan seuraavaksi vaikka Pekka Hyysalolle, että piti sitten mennä hyppimään suksilla, pöhkö.

        Menisin mielelläni,mutta jokainen saa tehdä omat virheensä. Virheistä täällä opitaan. Että hei sössikää! Mutta nyt sinne untenmaille. Ottakaa lisää velkaa,olkaa itsekkäitä,omahyväisiä ja ahneita. Maailma ei pelastu niin todellakaan mutta ehkä te kantapäänkautta hieman viisastutte. 👍🤷‍♀️


      • Anonyymi

        Katos vaan, siellä taas härkkimässä...! 😤💪

        Mun kaikki sitoumukseni ovat tosiaan sopeutettavissa. Haluan silti myydä asuntoni ensin. Ihan vaan varman päälle pelaten. Samalla tässä (ihmeitä) odotellessa saan säästettyä ihan hyvän summan kaikenlaisia remontteja varten.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taitaa olla, veikkaan että käy kuin kaverilleni että elämä lipuu ohi helpompaa elämää viettäessä ja sitten jossain kohtaa tajuaa että juna meni jo :D

        Joo, ei kiva ja minäkin myönnän että nykyajan mukavuuksiin tottuneena en ihan noin alkeellisiin oloihin lähtisi, riittävästi lämpöä talvellakin ja sisäsuihku pitää olla :)

        Niin taitaa olla joo, ihan hyvin ilmeisesti siellä tukijoukkoja, joskus taisi olla veljensä kanssa kalassa siellä jossain järvellä.

        -harmiseikirj-

        Musta olis sujuvaa sekin, että lämmittäis ulkosaunan joka työpäivän jälkeen. Oikeesti olis kyllä aika unelma... 😊

        Musta on vähän huvittavaakin miten paljon on ihmisiä jotka eivät osaa peseytyä ilman suihkua.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kai olen pöhkö.... En ajatellut, että Venäjällä alkaa jokin ukko diktaattoriksi, Suomi ja muut valtiot ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksia, kauppoja, yhteistyötä, jotka kuivuvat kokoon, tekevät markkinoista huonoja, tehtaat myy tuotantojaan Kiinaan, Itä-suomesta tulee muuttotappioalue ykskaks ja ennen niin varmasta asuntosijoittamisesta tuleekin miinusmerkkinen.

        Mutta sellaista se ihmisen elämä on...jälkiviisaana voi paukutella henkseleitään sivusta.

        Viitsisitkö mennä sanomaan seuraavaksi vaikka Pekka Hyysalolle, että piti sitten mennä hyppimään suksilla, pöhkö.

        Venäjän touhut on kyllä olleet tiedossa aina.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän touhut on kyllä olleet tiedossa aina.

        xLiner

        Vain muiden maiden reagointi Venäjän sotaisuuteen on ollut ennalta arvaamatonta. Joukossa kun on joka sortin putlerin ja omankin 🍑 nuolijaa.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin mitään tarviisit. Ottaisit repun selkään ja sanoisit että pitäkää loput.🤷‍♀️

        Missä sinä itse seikkailet? Onko sulla vakituinen asuinpaikka vai oletko kulkuri? Elätkö yhteiskunnan avustuksilla vai saatko tekemästäsi työstä palkkaa? Miten olet työsi järjestänyt jos elät asunnottomana?

        Tiedän kyllä miten helppoa on toisia neuvoa, käy multakin helposti, mutta ihmisillä on kaikeinlaisia velvollisuuksia mm. läheisiään ja yhteiskuntaa kohtaan. Ihan kaikkea omaa hommaansa ei voi jättää toisten tehtäväksi ja maksettavaksi. Sopimuksia on syytä noudattaa. Muuten tämä järjestelmä ei toimi.

        Toisilla on vielä rajoittavia sairauksiakin.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "välillä sisällä oli 13 vaan lämmintä ja se on oikeasti helkatin viileää"

        Mun korviini tuo kuulostaa ihan yhdeltä helvetiltä. Mä olen aikanaan asunutkin sellaisessa talossa, jossa talvipakkasella saattoi aamulla olla 12 astetta lämmintä. Itselläni se jatkuva paleleminen oli luultavasti yksi iso tekijä, joka laukaisi masennuksen. Sitä on ihan tutkittukin, että just tollanen jatkuva kylmäaltistus on yksi iso masennuksen riskitekijä.

        Minä olen tottunut kylmään. Isä-vainaa oli pihi. Huoneeni lämpimämmällä seinällä oli talvisin 17°. Nukuin ulkoseinällä... Lämmin yöpuku, villasukat ja paksu ja painava vanhanajan peitto, niillä pärjäsi. Muistan millaista oli mennä nukkumaan jääkylmään sänkyyn, ja miten kylmä oli aamulla kun nousi lämpimän peiton alta. Keittiössä oli jo hiukan lämpöisempää ja kuumaa kaakaota 😊

        Myöhemmin olen nukkunut paljon kylmemmässäkin. Tarpeeksi vaan vaatetta päälle, niin hyvin tarkenee.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tottunut kylmään. Isä-vainaa oli pihi. Huoneeni lämpimämmällä seinällä oli talvisin 17°. Nukuin ulkoseinällä... Lämmin yöpuku, villasukat ja paksu ja painava vanhanajan peitto, niillä pärjäsi. Muistan millaista oli mennä nukkumaan jääkylmään sänkyyn, ja miten kylmä oli aamulla kun nousi lämpimän peiton alta. Keittiössä oli jo hiukan lämpöisempää ja kuumaa kaakaota 😊

        Myöhemmin olen nukkunut paljon kylmemmässäkin. Tarpeeksi vaan vaatetta päälle, niin hyvin tarkenee.

        xLiner

        17 on vuelä ihan hyvä lämpötila. 18 on mulekin normaaki huoneenlämpö. Nyt puhuttiin kuitenkinnalle 15 asteen lämmöistä, joista on ihan tutkimustietoakin, että jatkuva altistus lisää masennusriskiä suuresti. Ei tietenkään puhuta mistään parin viikon tai kuukauden tilanteesta, vaan pitkäkestoisesta altistuksesta.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, no mä vaan tuumin, että Korpimuija oli neuvokas... Siis se alkuperäinen sänky ei kai sopinut siihen, mihin se sen laittoi....oli väliseinää vasten ja lähellä uunia. Ihan kelpo keino siihen hätään. Kai jostain ikkunasta kävi siihen isomman sängyn kohtaan veto. Vanhoissa taloissa veto käy usein ikkunoiden kohdilla ja ovien läheisyydessä.

        Ehkä mä vain olen niin tottunut tuollaiseen lapsesta saakka ja nykyäänkin aina erämaamökilläni, että mä en näe noissa ihmeen neuvokasta. Minusta nuo ovat perusjuttuja ja tervettä järkeä. Olen asunut kunnan vuokrakämpissäkin, jotka ovat vuotaneet kuin seula. Ei siihen ole korpimökkiä tarvittu. Mutta tietenkin jos tuota vertaa ihmisiin, joilla ei ole yhtään tervettä järjeä, niin kai se sitten on neuvokasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katos vaan, siellä taas härkkimässä...! 😤💪

        Mun kaikki sitoumukseni ovat tosiaan sopeutettavissa. Haluan silti myydä asuntoni ensin. Ihan vaan varman päälle pelaten. Samalla tässä (ihmeitä) odotellessa saan säästettyä ihan hyvän summan kaikenlaisia remontteja varten.

        xLiner

        Joo, ei kannata hätäilläkään. 😁

        Mutta onko se kämppä sulla siis myynnissä jo? 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta olis sujuvaa sekin, että lämmittäis ulkosaunan joka työpäivän jälkeen. Oikeesti olis kyllä aika unelma... 😊

        Musta on vähän huvittavaakin miten paljon on ihmisiä jotka eivät osaa peseytyä ilman suihkua.

        xLiner

        Melkein se kannattaakin, varsinkin talvella, kun muuten menee tupla-aika talvella lämmittämiseen, kun jäätyy nopeesti kaikki betonit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän touhut on kyllä olleet tiedossa aina.

        xLiner

        No mun täytyy myöntää, että 2000-2014 meni ihan sumussa ja uskoen jälkisuomettuneisiin päättäjiin, eikä 2014-2022;kaan vielä ihan täysin osoittanut minulle mistä on kyse... kyllä 2022 jälkeen on ollut Venäjästäkin jotenkin enemmän tietoa tarjolla, tai sitten siihen on vaan paneutunut enemmän.

        Mutta varmaan olisin tehnyt samat päätökset raha-asioiden suhteen skeptisempänäkin Venäjästä. En uskonut, että pakotteilla olisi niin suuri merkitys maailman talouteen. Tai mistä nyt kaikki johtuukaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä mä vain olen niin tottunut tuollaiseen lapsesta saakka ja nykyäänkin aina erämaamökilläni, että mä en näe noissa ihmeen neuvokasta. Minusta nuo ovat perusjuttuja ja tervettä järkeä. Olen asunut kunnan vuokrakämpissäkin, jotka ovat vuotaneet kuin seula. Ei siihen ole korpimökkiä tarvittu. Mutta tietenkin jos tuota vertaa ihmisiin, joilla ei ole yhtään tervettä järjeä, niin kai se sitten on neuvokasta.

        No kaippa se on sama juttu kun miesten lastenhoito mulle...että on naisia, jotka osaa toimia, eikä vain valita.

        Mä itse en ole liian nökönuuka onko kuuma tai kylmä. Mun roppa kestää kumpaakin hyvin. Jotenkin mielialakysymys minusta. Olen tehnyt töitä 60 + asteessa tehtaalla ja nukkunut yli 10 asteen pakkasessa taivasalla makuupussissa.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, ei kannata hätäilläkään. 😁

        Mutta onko se kämppä sulla siis myynnissä jo? 🙂

        O. Olen varautunut parin vuoden myyntiaikaan.

        Nuo kaksi vuokralla asuvaa ulosotossa olevaa sossupummia yrittävät tuolla alempana neuvoa mua talousasioissa 🤣

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kaippa se on sama juttu kun miesten lastenhoito mulle...että on naisia, jotka osaa toimia, eikä vain valita.

        Mä itse en ole liian nökönuuka onko kuuma tai kylmä. Mun roppa kestää kumpaakin hyvin. Jotenkin mielialakysymys minusta. Olen tehnyt töitä 60 asteessa tehtaalla ja nukkunut yli 10 asteen pakkasessa taivasalla makuupussissa.

        Mä taas pidän miesten lastenhoitoakin itsestäänselvyytenä. En itse tunne yhtään miestä, jolta se en käyttäsi tuosta vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        O. Olen varautunut parin vuoden myyntiaikaan.

        Nuo kaksi vuokralla asuvaa ulosotossa olevaa sossupummia yrittävät tuolla alempana neuvoa mua talousasioissa 🤣

        xLiner

        Jaa, et oo kertonut. Joo, no tähän aikaan moni rahamassikas koettaa puotella hintaa...nää on niitä haaskansyöjien kulta-aikoja.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kaippa se on sama juttu kun miesten lastenhoito mulle...että on naisia, jotka osaa toimia, eikä vain valita.

        Mä itse en ole liian nökönuuka onko kuuma tai kylmä. Mun roppa kestää kumpaakin hyvin. Jotenkin mielialakysymys minusta. Olen tehnyt töitä 60 asteessa tehtaalla ja nukkunut yli 10 asteen pakkasessa taivasalla makuupussissa.

        Mä puhuinkin pitkäaikaisaltistuksesta. Eihän hetkittäiset altistukset mitään teekään. Itse olen nukkunut ulkosalla parinkinkymmenen asteen pakkasessa ja makuupussini kuulemma suojaisi -40 saakka. Eipä ole ollut tarvetta kokeilla. Tulin just Unkarista kotiin ja kyllä se 40 on plusasteinakin pidempään melko tukalaa. Varsinkin kun lämpö ei oikein laskenut yölläkään alle 30.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kaippa se on sama juttu kun miesten lastenhoito mulle...että on naisia, jotka osaa toimia, eikä vain valita.

        Mä itse en ole liian nökönuuka onko kuuma tai kylmä. Mun roppa kestää kumpaakin hyvin. Jotenkin mielialakysymys minusta. Olen tehnyt töitä 60 asteessa tehtaalla ja nukkunut yli 10 asteen pakkasessa taivasalla makuupussissa.

        Ja siis varmasti työ 60+ lämmöissä on todella rankkaa. Onneksi sieltä on varnasti kuitenkin aina päässyt poiskin. Ainakaan kotona tuskin on tuollaisia lämpöjä jatkuvasti ollut. Siihen ei tarvita noinkaan isoa lämpöä, kun se jatkuvana vie mehut pois.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mun täytyy myöntää, että 2000-2014 meni ihan sumussa ja uskoen jälkisuomettuneisiin päättäjiin, eikä 2014-2022;kaan vielä ihan täysin osoittanut minulle mistä on kyse... kyllä 2022 jälkeen on ollut Venäjästäkin jotenkin enemmän tietoa tarjolla, tai sitten siihen on vaan paneutunut enemmän.

        Mutta varmaan olisin tehnyt samat päätökset raha-asioiden suhteen skeptisempänäkin Venäjästä. En uskonut, että pakotteilla olisi niin suuri merkitys maailman talouteen. Tai mistä nyt kaikki johtuukaan?

        Harva on yhtä foliohattu kuin minä 😅. Joku on varmasti tehnyt kovat voitotkin riskejä ottamalla. Mun tapani on toimia varovasti ja riskejä vältellen. Omillani tulen toimeen, joten ihan hyviä päätöksiä olen tehnyt.

        Makselet vaan hissukseen velat pois, sun suunnitelma kuulosti ihan järkevältä. Tuskin sulla isompaa hätää on, tai tule. Eihän noista koskaan tiedä, mutta jos hetkeen ei ole talous sakannut, voi alkaa vähän epäilemään josko olis taas aika... Nollakorot enteilee romahdusta mun mielikuvissani. Moni velallinen on nyt kus... pulassa. Ja vielä tuo äärioikeistohallitus köyhdyttämässä lisää köyhiä ja keskituloisia.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Jaa, et oo kertonut. Joo, no tähän aikaan moni rahamassikas koettaa puotella hintaa...nää on niitä haaskansyöjien kulta-aikoja.

        Huutokaupat.comissa on ulosmitattuja asuntoja. Halvalla menee.

        Juu, mulla on ihan realistinen hintapyyntö. Varmasti saan sen mitä pyydän jahka korot vähän laskee ja kauppa alkaa taas käymään. Kun ei ole pakko myydä, niin eipä hätää 😁

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harva on yhtä foliohattu kuin minä 😅. Joku on varmasti tehnyt kovat voitotkin riskejä ottamalla. Mun tapani on toimia varovasti ja riskejä vältellen. Omillani tulen toimeen, joten ihan hyviä päätöksiä olen tehnyt.

        Makselet vaan hissukseen velat pois, sun suunnitelma kuulosti ihan järkevältä. Tuskin sulla isompaa hätää on, tai tule. Eihän noista koskaan tiedä, mutta jos hetkeen ei ole talous sakannut, voi alkaa vähän epäilemään josko olis taas aika... Nollakorot enteilee romahdusta mun mielikuvissani. Moni velallinen on nyt kus... pulassa. Ja vielä tuo äärioikeistohallitus köyhdyttämässä lisää köyhiä ja keskituloisia.

        xLiner

        No ei mulla hätää ole. Tää kämppäkin jos ei mene kaupaksi, tään saa kyllä vuokrallekin. Mutta eipä tässä itselläkään mihinkään kiire ole.
        Mahdollisuudet tehdä yhtä jos toista peliliikettä kasvaa päivä päivältä ja kokoajan mun riippuvuus vaikka energiayhtiöistä pienenee. Minusta mä oon niiden kohdalla foliohattu. Tätä yhteiskuntaa ajetaan määrätietoisesti sähköyhtiöiden orjiksi. 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huutokaupat.comissa on ulosmitattuja asuntoja. Halvalla menee.

        Juu, mulla on ihan realistinen hintapyyntö. Varmasti saan sen mitä pyydän jahka korot vähän laskee ja kauppa alkaa taas käymään. Kun ei ole pakko myydä, niin eipä hätää 😁

        xLiner

        Tietynlaiset asunnot menee kaupaksi järkihinnoun, oli aika mikä vaan. Tietty markkinat vaikuttaa hintaan. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis varmasti työ 60 lämmöissä on todella rankkaa. Onneksi sieltä on varnasti kuitenkin aina päässyt poiskin. Ainakaan kotona tuskin on tuollaisia lämpöjä jatkuvasti ollut. Siihen ei tarvita noinkaan isoa lämpöä, kun se jatkuvana vie mehut pois.

        Joo. Siis moni panikoi töissä noita lämpötiloja. Lisäksi kosteus oli kova paperikoneiden yllä. Siellä joutui välillä tekemään rankkaakin työtä, kaapelinvetoa jne.

        Mielenhallinnasta se paljon oli kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä taas pidän miesten lastenhoitoakin itsestäänselvyytenä. En itse tunne yhtään miestä, jolta se en käyttäsi tuosta vaan.

        No noinhsn se onkin... mutta itse taas kuullut ehkä liikaakin jo hypeä omasta lasten elämään osallistumisesta naisilta...

        Mutta samaa huomaan hypettäväni, jos joku nainen osaa vähänkin teknisiä hommia tehdä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä puhuinkin pitkäaikaisaltistuksesta. Eihän hetkittäiset altistukset mitään teekään. Itse olen nukkunut ulkosalla parinkinkymmenen asteen pakkasessa ja makuupussini kuulemma suojaisi -40 saakka. Eipä ole ollut tarvetta kokeilla. Tulin just Unkarista kotiin ja kyllä se 40 on plusasteinakin pidempään melko tukalaa. Varsinkin kun lämpö ei oikein laskenut yölläkään alle 30.

        Joo, vaikka sanotaan, että kaikkeen tottuu...

        Mä luulen, että se stressi on se, mikä aiheuttaa jotain fyysisiä oireita, sekä menttaalipuolen ongelmia...ja stressin taas voi aiheuttaa ympäristön hyväksymättömyys.

        Mua selkeesti talvisin masentaa se, kun mun aika menee lumentyöntöön ja alituiseen lämmittämiseen vuoronperään. Mutta nyt aion muuttaa talviaikaa siten, että en hoida sinne muuta hommaa erityisemmin. Lämmitetään sitten ja pöllyytellään lunta. Mitä niiltä jää aikaa, niin sitten teen jotain komeronsiivouksia, pikkuhommia ja tietenkin enempi aikaa ihan vain itselle. 😁

        Saisko käännettyä masikset toistepäin? 🙃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä itse seikkailet? Onko sulla vakituinen asuinpaikka vai oletko kulkuri? Elätkö yhteiskunnan avustuksilla vai saatko tekemästäsi työstä palkkaa? Miten olet työsi järjestänyt jos elät asunnottomana?

        Tiedän kyllä miten helppoa on toisia neuvoa, käy multakin helposti, mutta ihmisillä on kaikeinlaisia velvollisuuksia mm. läheisiään ja yhteiskuntaa kohtaan. Ihan kaikkea omaa hommaansa ei voi jättää toisten tehtäväksi ja maksettavaksi. Sopimuksia on syytä noudattaa. Muuten tämä järjestelmä ei toimi.

        Toisilla on vielä rajoittavia sairauksiakin.

        xLiner

        Ihan töissä käyn ja olen perheellinen,lapseni kanssa asun tällähetkellä. En ole vaan koskaan ottanut velkaa,enkä ota. Hyvin pärjään tuloillani. En hamstraa töllön ja somen tyrkyttämää uusinta puhelinta tms turhanpäiväistä,mutta mikään ryysyläinen en ole. Kotini on vuokra- asunto,tyylikäs ja kaunis. Vaatteita ostan joko kalliilla( jos joku on tyyliäni ,ei hinta merkkaa) tai sitten kirppareilta,ja tuunaan itse mieleisekseni. Todella vähällä pärjää kun ei ota velkaa,on varaa vaikka mihin. Ainakin ihan kivaan ,omannäköiseen elämään.🤷‍♀️


      • Anonyymi

        No jaa.. Sillä on kuitenkin yritys, ja jopa auto. Ei siinä oikein ole oikeasti hypätty oravanpyörästä pois. Elää toki askeettisesti muita vähän hyödyntäen.


    • Anonyymi

      Onko niin, että jos ei ole maaseutumummolakokemusta, haluaa sen tehdä itselleen, jos mahdollista.
      Minulla on hyvin kaunis jälkikuva mummolasta. Vaalin sitä muistoissani.
      Mietin, ehkäpä nuo kissat ja koirat saavat enemmän melkoisessa vapaudessaan.
      Ihmisen täytyy häärätä.
      Vilma
      Saahan sitä muuttaa elämistyyliään. Syntyy kokemusta.

      • Anonyymi

        Voi olla noinkin ja onhan nykyään muutenkin ihmiset alkaneet ajattelemaan ehkä ekologisemmin kuin mitä joskus menneinä vusoikymmeninä. Ehkä myös tulevien aikojen epävarmuus vaikuttaa, jotkut ihmiset haluaa riippumattomiksi systeemeistä jotka voivat saattaa lakata pelaamasta.

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      Siis mitä? Esim työttömyyskorvaksilla🙄 hei haloo jos tuolle tielle lähtee niin mitä tekee työttömyyskorvauksilla? Mitä epäitsekkyyttä ja itsenäisyyttä se on? 🤷‍♀️

      • Anonyymi

        Tosiasia kuitenkin on että aina sitä johonkin rahaa tarvitsee vaikka miten olisi omavarainen, varsinkin alkuun kun ei ole vielä viilannut kaikkia systeemejä valmiiksi. Senhän voi ajatella myös niin että kun aiemmin on maksanut tuloistaan veroa niitä sitten nostaa vähän takaisin omavaraisuutta opetellessaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi

        Ehei raharikkaista ja mammonaa palvovista sellaiseen ole kuin unelmissaan..pientä mielikuvitus leikkiä👎🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei raharikkaista ja mammonaa palvovista sellaiseen ole kuin unelmissaan..pientä mielikuvitus leikkiä👎🤷‍♀️

        Eipä taida olla, siksi minua vähän huvittaa sen kaverin jutut kun tiedän että omavaraistaloudessakin se haluaisi ajella kylille näyttävällä autolla hakemaan luomubioviljelyssä tarvitsemiaan aineksia, mikään ruosteinen pikkucorolla ei riittäisi millään statuksen ylläpitoon. Yhtälö aika mahdoton, pitäisi tulla rahaa sen verran että voi säilyttää näyttävyyden elossaan ja tehdä pari lomareissuakin vuosittain mutta ei haluisi tehdä niitä töitä joita se rahantulo vaatisi. Torilla jos alkaa biotuotteitaan myymään niillä ei ehkä ihan helpolla tienaa sitä mitä tavoiteltu elämäntapa vaatisi.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla, siksi minua vähän huvittaa sen kaverin jutut kun tiedän että omavaraistaloudessakin se haluaisi ajella kylille näyttävällä autolla hakemaan luomubioviljelyssä tarvitsemiaan aineksia, mikään ruosteinen pikkucorolla ei riittäisi millään statuksen ylläpitoon. Yhtälö aika mahdoton, pitäisi tulla rahaa sen verran että voi säilyttää näyttävyyden elossaan ja tehdä pari lomareissuakin vuosittain mutta ei haluisi tehdä niitä töitä joita se rahantulo vaatisi. Torilla jos alkaa biotuotteitaan myymään niillä ei ehkä ihan helpolla tienaa sitä mitä tavoiteltu elämäntapa vaatisi.

        -harmiseikirj-

        Juurikin näin .pelkkää silmänlumetta ja ulkokultaista höttöpöttöä. Ei aitoudesta tietoakaan.🤷‍♀️


    • Minusta tuntuu että minut suorastaan heitettiin ulos oravanpyörästä kun tuli työjärjestelmä jossa on 4 työtä ja 6 vapaata. Ehtii hyvin palautua ja keskittyä tekemään asioita jotka lisäävät onnellisuutta ja hyvinvointia.

      Pysyvästi en noihin oloihin lähtisi vaan vaellukset silloin tällöin sekä marjareissut ovat riittävän erilaisia kokemuksia tähän arkeen.

      Joskus miettinyt että vielä lähtisi keikkahommiin ja sitä kautta ottaisi vielä erilaisen oravanpyörän pyöritettäväkseen.

      • Anonyymi

        Reissuhommat voisi kyllä olla hyvää vaihtelua, jossain kohtaa voit sitten kyllästyä hotelli/motellielämään mutta aikansa varmaan olisi mukavaa vaihtelua.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reissuhommat voisi kyllä olla hyvää vaihtelua, jossain kohtaa voit sitten kyllästyä hotelli/motellielämään mutta aikansa varmaan olisi mukavaa vaihtelua.

        -harmiseikirj-

        Villinä sinkkuna tuo on jopa suositeltavaa:)

        AV


    • Anonyymi

      Korpimuija on kyllä mielenkiintoinen nainen, saas nähdä miten kauan säilyy yksinasuvana korpimuijana.

      Omavaraisuutta ei kai kukaan voi oikeasti haaveilla, ei korpimuijakaan elä omavaraisesti.

      Tänään käytiin taas luontopoluilla ja tytär on kyllä alkava korpimuija kun innokkaana ohjeistaa mitä kukin tekee kun laavulle tullaan. Isä pilkkoo puut, standardin mukaisiksi sillä pilkkeet tulee olla pieniä nuotion syttymisen varmistamiseksi.

      Hän kasaa ja tekee nuotion, mutta ei sitä vielä jostain syystä halua sytyttää. Se on isän tehtävä (jotain kunnioitusta myös miespuolisille olioille).

      Kiva päivä takana, erämaassa. Jotain harrastetta piti keksiä kun tulet vievät 45 minuuttia. Ammuttiin kilpaa jousiammunnalla tauluun, kaksi nuolta kilpailijoilla ja kuka osuu lähimmäksi keskustaa.

      Näin se menee, ehkä tulevaisuudessa näemme enemmän näitä "korpimuijia".

      AV

      • Anonyymi

        Varmaan tulee enenevässä määrin, varsinkin mun maaseudulla oin ihan hyviä asumuksiakin pilkkahintaan kaupan niin moni joka voi tehdä etätäöitä varmaan hyvinkin voi suorittaa maallepaon.

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      Mä en ole koskaan kokemut olevani sen kummemmin oravanpyörässä. Sen sijaan omavaraistalous kuulostaa mun korviini vihonviimeiseltä oravanpyörältä, johon verrattuna mun nykyinen elämäni on paratiisiloma. 🙂

      • Anonyymi

        Hyvä sinä ja sinun itsekeskeisyys👎👎👎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä ja sinun itsekeskeisyys👎👎👎

        Se on kuule ihan tervettä maassa jossa ei tulevaisuudessa ole enää sosiaaliturvaa.
        Se MINÄ on aika tärkeä asia.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä ja sinun itsekeskeisyys👎👎👎

        Sinuako mun pitäis sitten niin helvetisti miettiä? Miksi? Ja kerro ihmeessä ketä mun elämäntapani vahingoittaa? Aivan, et osaa sanoa ketään, kun et edes tiedä miten minä elän. Tiedät vain sen, että en koe olevani oravanpyörässä, enkä kaipaa omavaraistalouteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuako mun pitäis sitten niin helvetisti miettiä? Miksi? Ja kerro ihmeessä ketä mun elämäntapani vahingoittaa? Aivan, et osaa sanoa ketään, kun et edes tiedä miten minä elän. Tiedät vain sen, että en koe olevani oravanpyörässä, enkä kaipaa omavaraistalouteen.

        Mjoo, en sitä ole vaatinut, enkä vaadi.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, en sitä ole vaatinut, enkä vaadi.

        AV

        Enhän minä tainnut tuota sulle kirjoittaakaan? Et sä kai kirjottanut tuota "Hyvä sinä ja sinun itsekeskeisyys👎👎👎 "?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, en sitä ole vaatinut, enkä vaadi.

        AV

        Mutta sius joo, mä todella koen ajatuksen omavaraustaloudesta pahimman luokan oravanpyöräksi ja loukuksi. Tervemenoa vain jokainen, joka halua, takaisin siihen aikaan, kun halla väärään aikaan tarkotti nälänhätää talvella. 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä tainnut tuota sulle kirjoittaakaan? Et sä kai kirjottanut tuota "Hyvä sinä ja sinun itsekeskeisyys👎👎👎 "?

        Jatka toki, kenelle vaan itse haluat.
        Onnea kirjoituksiin:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka toki, kenelle vaan itse haluat.
        Onnea kirjoituksiin:)

        AV

        Siis mitä ihmettä sä alat mulle kiukutella, kun vastasin aivan eri henkilölle kuin sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka toki, kenelle vaan itse haluat.
        Onnea kirjoituksiin:)

        AV

        Etkö sä osaa pyytää anteeksi kun ymmärsit väärin? Ai kato sori, mä luulin, että toi oli mulle. Ei se tuon vaikeampaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuule ihan tervettä maassa jossa ei tulevaisuudessa ole enää sosiaaliturvaa.
        Se MINÄ on aika tärkeä asia.

        AV

        Pyh. Ei ole .minäminä ei ole koskaan tärkeää.kukaan ei pärjää yksin. Minäminät kuolee sukupuuttoon.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, en sitä ole vaatinut, enkä vaadi.

        AV

        Tiedätkö ... se on ikävä kyllä toisinaan melko rasittavaa, että sinä edes tulet vastanneeksi. Sitten kun kirjottaa jollekin ihan toiselle, niin sä alat kiukutella, kun luulet juuri sinulle vastatun. 🤦‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sä osaa pyytää anteeksi kun ymmärsit väärin? Ai kato sori, mä luulin, että toi oli mulle. Ei se tuon vaikeampaa ole.

        Kiitos kommentista, ihanan tulinen naisihminen olet:)
        Anteeksi kun tein väärin, kelpaako?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyh. Ei ole .minäminä ei ole koskaan tärkeää.kukaan ei pärjää yksin. Minäminät kuolee sukupuuttoon.🤷‍♀️

        Mitä muuta se omavaraustalous juuri on kuin minä minä minää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuako mun pitäis sitten niin helvetisti miettiä? Miksi? Ja kerro ihmeessä ketä mun elämäntapani vahingoittaa? Aivan, et osaa sanoa ketään, kun et edes tiedä miten minä elän. Tiedät vain sen, että en koe olevani oravanpyörässä, enkä kaipaa omavaraistalouteen.

        Joo kylläpä kaipaat jos ja kun maailma muuttuu. Siinä ei sinun kaipaamisiasi kysellä.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö ... se on ikävä kyllä toisinaan melko rasittavaa, että sinä edes tulet vastanneeksi. Sitten kun kirjottaa jollekin ihan toiselle, niin sä alat kiukutella, kun luulet juuri sinulle vastatun. 🤦‍♀️

        No, sinun kanssa olisi aika tulinen sänky.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sinun kanssa olisi aika tulinen sänky.

        AV

        Ei lainkaan. Mä osaan mainiosti vain nukkua, kun on sen paikka. Sä sen sijaan et osaa ilmeisesti lainkaan katsoa kenelle kirjoitetaan ja tyhmät yksilöt ei sängyn puolella kiinnosta. Sori vaan, mutta turhaan unelmoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kylläpä kaipaat jos ja kun maailma muuttuu. Siinä ei sinun kaipaamisiasi kysellä.🤷‍♀️

        Ei maailma sellaiseen tule koskaan muuttumaan, että mun tarvitsisi mennä korpeen harrastamaan omavaraistaloutta. Siinä kohtaa mä olisin jo ainoa ihminen koko pallolla ja sen todennäköisyys on olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lainkaan. Mä osaan mainiosti vain nukkua, kun on sen paikka. Sä sen sijaan et osaa ilmeisesti lainkaan katsoa kenelle kirjoitetaan ja tyhmät yksilöt ei sängyn puolella kiinnosta. Sori vaan, mutta turhaan unelmoit.

        Mjoo, en kyllä sänkyäsi kaipaa, joten ole ihan rauhassa.
        Elämään kun kuuluu ihmisarvo ja se että voi tehdä mitä haluaa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maailma sellaiseen tule koskaan muuttumaan, että mun tarvitsisi mennä korpeen harrastamaan omavaraistaloutta. Siinä kohtaa mä olisin jo ainoa ihminen koko pallolla ja sen todennäköisyys on olematon.

        Ei sun tarviikkaan. Olet liian vähäinen moiseen haasteeseen. Kyllä äiti auttaa. 🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta se omavaraustalous juuri on kuin minä minä minää?

        Se on vastuun ottamista itsestään,ei sen sysäämistä muiden harteille. Siitä voi toki jakaa muillekkin, se ei ole itsekästä se.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, en kyllä sänkyäsi kaipaa, joten ole ihan rauhassa.
        Elämään kun kuuluu ihmisarvo ja se että voi tehdä mitä haluaa.

        AV

        Itsepä sen toit esiin. Mitä lienee kaipailetkin, niim se on täysin sun oma ongelmasi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun tarviikkaan. Olet liian vähäinen moiseen haasteeseen. Kyllä äiti auttaa. 🤷‍♀️

        Haaste ei ole kummoinen historiani tietäen, mutta äärimmäisen vastenmielinen. Mene sinä kokeilemaan ja tule maitojunalla kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vastuun ottamista itsestään,ei sen sysäämistä muiden harteille. Siitä voi toki jakaa muillekkin, se ei ole itsekästä se.🤷‍♀️

        Se on pelkkää minä minää. Äärimmäistä minä minää. Se millä oikeasti pärjää tässä maailmassa on yhteistyö. Kaikkea ei ole pakko tehdä itse ja yksinään, vaan jokainen tekee oman osansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on pelkkää minä minää. Äärimmäistä minä minää. Se millä oikeasti pärjää tässä maailmassa on yhteistyö. Kaikkea ei ole pakko tehdä itse ja yksinään, vaan jokainen tekee oman osansa.

        Tekee joo nimen omaan ottamalla vastuun itsestään eikä sysäämällä sitä yhteiskunnan/yhteisön harteille. Herää pahvi.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekee joo nimen omaan ottamalla vastuun itsestään eikä sysäämällä sitä yhteiskunnan/yhteisön harteille. Herää pahvi.🤷‍♀️

        Herää itse. Omavaraisuus ei ole mitään muuta kuin itsekeskeistä hybristä. Minä minä minä, joka ei ajattele, eikä hyödytä ketään muuta kuin itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekee joo nimen omaan ottamalla vastuun itsestään eikä sysäämällä sitä yhteiskunnan/yhteisön harteille. Herää pahvi.🤷‍♀️

        Ja siis mene toki "omavaraiseksi" turhakkeeksi korpeen. En minä sinua mitenkään estä ja yhteiskunta ei taatusti menetä sinussa mitään. Muistakin olla nostamatta penniäkään yhteiskunnan tukia ja olla käyttämättä yhteiskunnan palveluja. 👋


    • Anonyymi

      Haa, suosikkitubettajani. Ei korpimuija totta puhuen täysomavarainen ole, tosin pyrkii sinne suuntaan...pois siitä oravanpyörästä. Pidän tavasta ajatella 👍, ihan noin askeettiseksi olemistani en kyllä veisi

    • Anonyymi

      milloin Opo ie4taqutuu jqa karkaa omaqta o5raqnpyö5ä6tään hän

    • Anonyymi

      En kyllä käsitä, jos haluaa irti oravanpyörästä, mikä helvetin ratkaisu se on muuttaa jonnekin korpeen spartalaisiin olosuhteisiin, joissa elämä on 9 kk vuodesta yhtä helvetin kärsimystä, ryynäämistä ja kyllä sitä kuka tahansa vittuuntuu halkojen kantamiseen, alituiseen soveltamiseen ja ties mihin.

      Varmaan joo nuorella se voi olla irtiotto jostakin ja itselleen todistaa jotakin muuttaa johonkin hevonvittuun.

      Mutta on näitä pakettiautoon muuttaneita tv-toimittajia, metsässä riippumatossa asuneita ja Atlantin yli soutaneita nähty.

      Hyvin vähin äänin ovat kuitenkin palanneet sähköverkon ja palveluiden ääreen saatuaan tarpeekseen.

      Yksi vaihtoehto on ostaa halpa purjevene ja lähteä katsomaan, millainen tämä maapallo oikeastaan on https://www.youtube.com/channel/UCgXUBx5GWYWri7E2o70wWUw

      Fillari matkaan ja siitä sinne. Voi vieläpä matkustaa niin, että välttää sen talven kokonaan, olla aina talviaikaan lämpimillä leveysasteilla.
      Videon Hessu on muuten eläkkeelle jäänyt kirurgi, seitsenkymppinen ukko ja purjehdus alkoi pari vuotta sitten Kotkasta.
      Asuu yksin tuossa veneessään ja tutustuu paikkoihin ja ihmisiin ympäri maailmaa - mieluummin noin kuin jossain helvetin korvessa Suomessa, missä ainoat viihdykkeet ovat tähtikirkkaat yöt, sauna ja onanointi....

      • Anonyymi

        "...jossain helvetin korvessa Suomessa, missä ainoat viihdykkeet ovat tähtikirkkaat yöt, sauna ja onanointi...."

        No mutta. Kyllä tuo mulle kävisi 😅

        Keksin kyllä heti muutakin mukavaa puuhaa, kuten vaikkapa se polttopuiden teko, tuvan lämmitys ja rakennusten kunnostaminen... Ja laumakavereiden seura ❤️

        xLiner


    • Korpimuija on kyllä fiksu nainen.
      Katsoin Q&A -videon ja miehenä olen samaa mieltä käytännössä kaikesta paitsi vanhasta jenkkiavolavasta ja keskellä hevonpersettä askeettisissa olosuhteissa asumisesta.

      Ja olen mies.

    • Anonyymi

      Kaikki haaveet eivät aina toteudu, eivät ehkä aivan alkuperäisissä ajatuksissa.

      Mutta minä en ole vielä alkuunkaan luovuttanut! Se aika tulee koko ajan lähemmäksi....

      Korpimuija asuu mökkiään vuokralaisena. Hälle voi tulla lähtö siitä milloin vaan. Mulle tuo ei ole sopiva asumismuoto, haluan että tekemälläni työllä on jatkuvuus. Mieti, kun olet saanut tontin tuottamaan ruokaa, niin vuokranantaja irtisanoo sopimuksen ja poimii syksyllä sadon.

      Toki oman tuvan rauhaakin voi rikkoa. Kaupunki/kunta keksii rakentaa golfkentän tai motarin tuvan päälle, tai joutuu r¥ssän vuoksi evakkoon - vaikka olisikin valinnut sijainnin sitäkin uhkaa huomioiden.

      xLiner

      • Anonyymi

        Ja minähän en kauaa katsele huonossa työpaikassa. Niinkin voi pitää elämänsä mukavana. Jollekin huonon työpaikan vaihto parempaan voi olla liian hurja muutos, eivät saa sitäkään aikaiseksi.

        Näinä aikoina en syyllistä ketään kelvottomassa työpaikassa roikkuvaa, kun työtilanne on huono. Siinä täytyy sitten tsempata itseään, että kestää vielä hetken kunnes ajat paranevat, tai korjaa menonsa vastaamaan tulojaan ja ottaa rohkeasti ne ritolat.

        Elämänsä voi tehdä paremmaksi niin monella tavalla.

        xLiner


      • Anonyymi

        Toivottavasti asuntomarkkinat pian piristyvät. Minunkin olisi hyvä saada nykyinen myytyä (sopivalla hinnalla) ennen kuin teen kauppoja seuraavasta.

        Mun näkökulmastani on vain hyvä, ettei muut tavoittele sellaista asumismuotoa kuin minä. Pysyvät hinnat maltillisina.

        xLiner


    • Tämä aloitus kuulostaa x-liner fanitus aloitukselta.

      • Anonyymi

        Jos sen niin haluaa väkisin nähdä. Itse näkisin ennemminkin vähän arvosteluna kun suunnitellaan mutta ei kuitenkaan saada toteutetuksi. Tuossa kaverissani ja linerissä on melko paljon samaa käsittääkseni, sopivaa paikkaa on katseltu, selaistu etuovea ja noin mutta rohkeus tehdä se lopullinen irtiotto puuttuu kun mukavuuspainotteinen nykyinen elämä kuitenkin voittaa elmänmuutoksessa siintävät riskinäkymät.

        Kaverissani vähän ärsyttää ne selittelyt että mutkun jos tulot putoaisi jne, vaikka se edelleenkin voisi hoidella sieltä jostain korpipalstaltaankin nykyisiäkin töitään etänä. Linerikin tuossa ylempänä mainitsee että nykyisestä asumuksesta pitäisi saada sopiva hinta, sitä päivää ei ehkä koskaan tule jona hinta on linerin mielestä sopiva. Noilla molemmilla siis raha-asiat loppupelissä kuitenkin estää unelmien toteuttamisen, sitten kun joskus jäävät eläkkeelle haikeina muistelevat että "olisi silloin pitänyt...."

        Vähän ehkä koetan potkia lineriä ja muita muutoksia suunnittelevia p..lle tällä avauksella että tehkää älkääkä meinatko, jos vain meinaatte ne jäävät vain meinauksiksi.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sen niin haluaa väkisin nähdä. Itse näkisin ennemminkin vähän arvosteluna kun suunnitellaan mutta ei kuitenkaan saada toteutetuksi. Tuossa kaverissani ja linerissä on melko paljon samaa käsittääkseni, sopivaa paikkaa on katseltu, selaistu etuovea ja noin mutta rohkeus tehdä se lopullinen irtiotto puuttuu kun mukavuuspainotteinen nykyinen elämä kuitenkin voittaa elmänmuutoksessa siintävät riskinäkymät.

        Kaverissani vähän ärsyttää ne selittelyt että mutkun jos tulot putoaisi jne, vaikka se edelleenkin voisi hoidella sieltä jostain korpipalstaltaankin nykyisiäkin töitään etänä. Linerikin tuossa ylempänä mainitsee että nykyisestä asumuksesta pitäisi saada sopiva hinta, sitä päivää ei ehkä koskaan tule jona hinta on linerin mielestä sopiva. Noilla molemmilla siis raha-asiat loppupelissä kuitenkin estää unelmien toteuttamisen, sitten kun joskus jäävät eläkkeelle haikeina muistelevat että "olisi silloin pitänyt...."

        Vähän ehkä koetan potkia lineriä ja muita muutoksia suunnittelevia p..lle tällä avauksella että tehkää älkääkä meinatko, jos vain meinaatte ne jäävät vain meinauksiksi.

        -harmiseikirj-

        Itselläni ei ole vieläkään rahaa toteuttaa omia haaveita🤷🏻‍♀️ yhteiskunnasta eroon pääseminen tarvitsee kunnon pohjarahan ja suuren tietopohjan opetellaakseen minkälaisena itse toivoisi asuvan muista erillään.
        Olisi itsellä kova toive perustaa oma siviliisaatio erossa muista. Se olisikin turvallinen paikka ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sen niin haluaa väkisin nähdä. Itse näkisin ennemminkin vähän arvosteluna kun suunnitellaan mutta ei kuitenkaan saada toteutetuksi. Tuossa kaverissani ja linerissä on melko paljon samaa käsittääkseni, sopivaa paikkaa on katseltu, selaistu etuovea ja noin mutta rohkeus tehdä se lopullinen irtiotto puuttuu kun mukavuuspainotteinen nykyinen elämä kuitenkin voittaa elmänmuutoksessa siintävät riskinäkymät.

        Kaverissani vähän ärsyttää ne selittelyt että mutkun jos tulot putoaisi jne, vaikka se edelleenkin voisi hoidella sieltä jostain korpipalstaltaankin nykyisiäkin töitään etänä. Linerikin tuossa ylempänä mainitsee että nykyisestä asumuksesta pitäisi saada sopiva hinta, sitä päivää ei ehkä koskaan tule jona hinta on linerin mielestä sopiva. Noilla molemmilla siis raha-asiat loppupelissä kuitenkin estää unelmien toteuttamisen, sitten kun joskus jäävät eläkkeelle haikeina muistelevat että "olisi silloin pitänyt...."

        Vähän ehkä koetan potkia lineriä ja muita muutoksia suunnittelevia p..lle tällä avauksella että tehkää älkääkä meinatko, jos vain meinaatte ne jäävät vain meinauksiksi.

        -harmiseikirj-

        Voi tosiaan jäädä vain meinailuksi. Sitähän voi kuolla tai vammautua heti maanantai-aamun työliikenteessä. Tai saada aivoinfarkin yöllä.

        Tässä maailmantilanteessa mun olisi todella typerä ottaa mitään velkaa. Ja velathan on maksettava pois, joka taas tarkoittaisi oravanpyörässä jatkamista. Mulla on muuten aivan loistava tilanne. Ei ole enää velkaa asunnosta, siinä mielessä olen vapaa.

        Nyt täytyy vain malttaa. Liian halvalla ei kannata asuntoa myydä, koska jossain täytyy aina asua. Sehän maksaa aina, se asuminen. Tässä on nyt halpaa asua. Ja ylimääräinen raha säästöön. Jos ehdin kerätä odotellessani tarpeeksi, voin jättää tämän vuokrallekin.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sen niin haluaa väkisin nähdä. Itse näkisin ennemminkin vähän arvosteluna kun suunnitellaan mutta ei kuitenkaan saada toteutetuksi. Tuossa kaverissani ja linerissä on melko paljon samaa käsittääkseni, sopivaa paikkaa on katseltu, selaistu etuovea ja noin mutta rohkeus tehdä se lopullinen irtiotto puuttuu kun mukavuuspainotteinen nykyinen elämä kuitenkin voittaa elmänmuutoksessa siintävät riskinäkymät.

        Kaverissani vähän ärsyttää ne selittelyt että mutkun jos tulot putoaisi jne, vaikka se edelleenkin voisi hoidella sieltä jostain korpipalstaltaankin nykyisiäkin töitään etänä. Linerikin tuossa ylempänä mainitsee että nykyisestä asumuksesta pitäisi saada sopiva hinta, sitä päivää ei ehkä koskaan tule jona hinta on linerin mielestä sopiva. Noilla molemmilla siis raha-asiat loppupelissä kuitenkin estää unelmien toteuttamisen, sitten kun joskus jäävät eläkkeelle haikeina muistelevat että "olisi silloin pitänyt...."

        Vähän ehkä koetan potkia lineriä ja muita muutoksia suunnittelevia p..lle tällä avauksella että tehkää älkääkä meinatko, jos vain meinaatte ne jäävät vain meinauksiksi.

        -harmiseikirj-

        ” Tuossa kaverissani ja linerissä on melko paljon samaa käsittääkseni, sopivaa paikkaa on katseltu, selaistu etuovea ja noin mutta rohkeus tehdä se lopullinen irtiotto puuttuu kun mukavuuspainotteinen nykyinen elämä kuitenkin voittaa elmänmuutoksessa siintävät riskinäkymät.”

        Saan kauhun sivalluksia tämän lukiessani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi tosiaan jäädä vain meinailuksi. Sitähän voi kuolla tai vammautua heti maanantai-aamun työliikenteessä. Tai saada aivoinfarkin yöllä.

        Tässä maailmantilanteessa mun olisi todella typerä ottaa mitään velkaa. Ja velathan on maksettava pois, joka taas tarkoittaisi oravanpyörässä jatkamista. Mulla on muuten aivan loistava tilanne. Ei ole enää velkaa asunnosta, siinä mielessä olen vapaa.

        Nyt täytyy vain malttaa. Liian halvalla ei kannata asuntoa myydä, koska jossain täytyy aina asua. Sehän maksaa aina, se asuminen. Tässä on nyt halpaa asua. Ja ylimääräinen raha säästöön. Jos ehdin kerätä odotellessani tarpeeksi, voin jättää tämän vuokrallekin.

        xLiner

        Kyllähän se perusrunko on valmis ostaa mökki jossa olla ja vuokraa asunnon, jolla maksaa pois velka mökistä, näin on valmis kehä päästä pois pyörästä jos siitä tahtoi eroon. Ei siihen vaadita paljoa tuskin jätät yhteiskunnan muita palveluita käyttämättä kuin terveyden huoltoa ja muita tärkeitä palveluita. Se infakti voi tulla vaikka jatkat tällä muodolla ja siltikin tarvitset yhteiskuntaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi tosiaan jäädä vain meinailuksi. Sitähän voi kuolla tai vammautua heti maanantai-aamun työliikenteessä. Tai saada aivoinfarkin yöllä.

        Tässä maailmantilanteessa mun olisi todella typerä ottaa mitään velkaa. Ja velathan on maksettava pois, joka taas tarkoittaisi oravanpyörässä jatkamista. Mulla on muuten aivan loistava tilanne. Ei ole enää velkaa asunnosta, siinä mielessä olen vapaa.

        Nyt täytyy vain malttaa. Liian halvalla ei kannata asuntoa myydä, koska jossain täytyy aina asua. Sehän maksaa aina, se asuminen. Tässä on nyt halpaa asua. Ja ylimääräinen raha säästöön. Jos ehdin kerätä odotellessani tarpeeksi, voin jättää tämän vuokrallekin.

        xLiner

        Jossain kohtaa se mökki on jo oma ja loppu on vain plussaa kassassasi🤷🏻‍♀️ kun se velka saatu maksettua se vuokra pyörii tilillesi, mikä on tottakai vieläkin jonkun toisen palveluksena.

        En näe sinun tilanteessa mitään pattitilannetta ettei pääse eroon pyörästä kulkea yhteiskunnassa kiinni vain työläisenä muuta kuin omasta tahdosta roikkua muissa kiinni.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kyllähän se perusrunko on valmis ostaa mökki jossa olla ja vuokraa asunnon, jolla maksaa pois velka mökistä, näin on valmis kehä päästä pois pyörästä jos siitä tahtoi eroon. Ei siihen vaadita paljoa tuskin jätät yhteiskunnan muita palveluita käyttämättä kuin terveyden huoltoa ja muita tärkeitä palveluita. Se infakti voi tulla vaikka jatkat tällä muodolla ja siltikin tarvitset yhteiskuntaa

        Ei vuokralla makseta maatilan velkaa pois. Yhtiövastikekin on maksettava mahdollisesta vuokratulosta. Vaikka käyttäisi firmaa vuokralaisen valitsemisessa, jotain voi silti mennä pieleen ja saakin jonkun sossupummin jota ei vuokranmaksu kiinnosta tai sotkee asunnon remontoitavaan kuntoon.

        Lisäksi alkuun on ainakin osan vuotta asuttava jossain vuokralla. Sen aikaa kun on kylmintä ja isoimmat rempat kesken.

        Älä sinä huoli, osaan kyllä hoitaa raha-asiani. Vain täys ääliö ottaa velkaa peruselämistä varten ☝️. Vieläpä näinä aikoina!

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tosiaan jäädä vain meinailuksi. Sitähän voi kuolla tai vammautua heti maanantai-aamun työliikenteessä. Tai saada aivoinfarkin yöllä.

        Tässä maailmantilanteessa mun olisi todella typerä ottaa mitään velkaa. Ja velathan on maksettava pois, joka taas tarkoittaisi oravanpyörässä jatkamista. Mulla on muuten aivan loistava tilanne. Ei ole enää velkaa asunnosta, siinä mielessä olen vapaa.

        Nyt täytyy vain malttaa. Liian halvalla ei kannata asuntoa myydä, koska jossain täytyy aina asua. Sehän maksaa aina, se asuminen. Tässä on nyt halpaa asua. Ja ylimääräinen raha säästöön. Jos ehdin kerätä odotellessani tarpeeksi, voin jättää tämän vuokrallekin.

        xLiner

        No niinpä.

        En kyllä näe mitenkään että sinun tarvisisi velkaa ottaa jos nykyinen asuminen velaton ja alueella jossa sen voi myydä. Sitä korpipaikkaahan ei tarvitse ostaa ennen kuin on hoitanut entisen myynnin ja varmastikin jos melko vaatimattomaan tyytyy jää vielä paljon rahaa sukanvarteen sen seuraavan ostamisen jälkeenkin. Se kaverinikin alkoi heti selittelemään että että ensin pitäisi maksaa se nykyinen loppuun, no sitten selvisi että sillä on siinä naurettavan vähän velkaa jäljellä niin mikään ei estä myymästä nyt, sillä myynnistä jäisi sen verran että ostaisi maapaikkansa ja varmaan vielä semmoiset sata tonnia sukanvarteenkin jäisi.

        Tuo että keräät ja odotat oikeaa hintaa vain valuttaa hiekkaa tiimalasissa. Saattaisi kannattaa myydä kuitenkin heti, mennä sitten vaikka vuokralle josta kynnys muuttaa siihen seuraavaan olisi jo liki olematon kun tulisi paljon edullisemmaksi kuin vuokra-asuminen kaupungissa. Se maapaikkakin saattaisi kannattaa vuokrata, korpimuijakin vissiin maksaa ihan nimellistä vuokraa, vuokranantaja tuskin potkaisee koskaan pois jos saa sen kun kuitenkin on paikalla ylläpitäjä eikä siitä semmoisia rahoja myymällä saisi että olisi järkevää myydä eikä sitä kukaan varmaan ostaisikaan, vastaavia paikkoja on maaseutu pullollaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Jossain kohtaa se mökki on jo oma ja loppu on vain plussaa kassassasi🤷🏻‍♀️ kun se velka saatu maksettua se vuokra pyörii tilillesi, mikä on tottakai vieläkin jonkun toisen palveluksena.

        En näe sinun tilanteessa mitään pattitilannetta ettei pääse eroon pyörästä kulkea yhteiskunnassa kiinni vain työläisenä muuta kuin omasta tahdosta roikkua muissa kiinni.

        Juurikin noin.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Itselläni ei ole vieläkään rahaa toteuttaa omia haaveita🤷🏻‍♀️ yhteiskunnasta eroon pääseminen tarvitsee kunnon pohjarahan ja suuren tietopohjan opetellaakseen minkälaisena itse toivoisi asuvan muista erillään.
        Olisi itsellä kova toive perustaa oma siviliisaatio erossa muista. Se olisikin turvallinen paikka ihmisille.

        Tuo ihan totta että sen verran tätä kuitenkin rahalla pyöritetään että ilman jonkinlaista pesämunaa on tosi vaikea lähteä mitään toteuttamaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinpä.

        En kyllä näe mitenkään että sinun tarvisisi velkaa ottaa jos nykyinen asuminen velaton ja alueella jossa sen voi myydä. Sitä korpipaikkaahan ei tarvitse ostaa ennen kuin on hoitanut entisen myynnin ja varmastikin jos melko vaatimattomaan tyytyy jää vielä paljon rahaa sukanvarteen sen seuraavan ostamisen jälkeenkin. Se kaverinikin alkoi heti selittelemään että että ensin pitäisi maksaa se nykyinen loppuun, no sitten selvisi että sillä on siinä naurettavan vähän velkaa jäljellä niin mikään ei estä myymästä nyt, sillä myynnistä jäisi sen verran että ostaisi maapaikkansa ja varmaan vielä semmoiset sata tonnia sukanvarteenkin jäisi.

        Tuo että keräät ja odotat oikeaa hintaa vain valuttaa hiekkaa tiimalasissa. Saattaisi kannattaa myydä kuitenkin heti, mennä sitten vaikka vuokralle josta kynnys muuttaa siihen seuraavaan olisi jo liki olematon kun tulisi paljon edullisemmaksi kuin vuokra-asuminen kaupungissa. Se maapaikkakin saattaisi kannattaa vuokrata, korpimuijakin vissiin maksaa ihan nimellistä vuokraa, vuokranantaja tuskin potkaisee koskaan pois jos saa sen kun kuitenkin on paikalla ylläpitäjä eikä siitä semmoisia rahoja myymällä saisi että olisi järkevää myydä eikä sitä kukaan varmaan ostaisikaan, vastaavia paikkoja on maaseutu pullollaan.

        -harmiseikirj-

        En taatusti vuokraa. Vuokranantaja heittää veivinsä niin perikunta kuppaa kaiken saman tien.

        Ei mun kannata myydä liian halvalla. Mulla on aikaa odottaa ja säästää. Vuosi pari, niin asuntokauppa alkaa taas käymään.

        Jos nyt lähden hosumaan teidän kahden ohjeilla, menetän aivan kaiken mitä tavoittelen. Se toki sopisi sulle ja Valtikselle näköjään hyvin. Mutta sössikää te vaan omaa elämänne jatkossakin, mä hoidan omani just niin taiten kun mulle sopii, mun omalla tavallani. Loistavasti on mennyt tähänkin saakka 😁

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En taatusti vuokraa. Vuokranantaja heittää veivinsä niin perikunta kuppaa kaiken saman tien.

        Ei mun kannata myydä liian halvalla. Mulla on aikaa odottaa ja säästää. Vuosi pari, niin asuntokauppa alkaa taas käymään.

        Jos nyt lähden hosumaan teidän kahden ohjeilla, menetän aivan kaiken mitä tavoittelen. Se toki sopisi sulle ja Valtikselle näköjään hyvin. Mutta sössikää te vaan omaa elämänne jatkossakin, mä hoidan omani just niin taiten kun mulle sopii, mun omalla tavallani. Loistavasti on mennyt tähänkin saakka 😁

        xLiner

        Ai niin. Mulla on varalla sitten muitakin huippusuunnitelmia, jos tuosta omavaraistelusta mitä olen täällä kertoillut ei näytä kehittyvän mitään. Saatan joskus niitäkin teidän harmistukseksenne kertoilla, tai sitten en 😜

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vuokralla makseta maatilan velkaa pois. Yhtiövastikekin on maksettava mahdollisesta vuokratulosta. Vaikka käyttäisi firmaa vuokralaisen valitsemisessa, jotain voi silti mennä pieleen ja saakin jonkun sossupummin jota ei vuokranmaksu kiinnosta tai sotkee asunnon remontoitavaan kuntoon.

        Lisäksi alkuun on ainakin osan vuotta asuttava jossain vuokralla. Sen aikaa kun on kylmintä ja isoimmat rempat kesken.

        Älä sinä huoli, osaan kyllä hoitaa raha-asiani. Vain täys ääliö ottaa velkaa peruselämistä varten ☝️. Vieläpä näinä aikoina!

        xLiner

        maatilaa varten sitten kannattaa kerätä pohja kanssa.😌
        Mökki ei niin paljoa maksa. Isäni on ostamassa erikseen taloa koska hinnat on alhaisia jos kaikki osakkaat halua luopua myydä talon, ja sanoi me sitten päästää siellä käymään jos saa ostettua.

        Pintaremotti jossain kohtaan elämässä joka huoneistoon joutuu tekemään huonekalut menee jossain kohtaan rikki ja tiivisteet yms rivat kiinnikkeet. Että olisi sitten siellä kuka tahansa kyllä ne omat sotkut joutuu maksaa.

        Eikä se minua haittaa vaikka et osaa hoitaa raha-asioita.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Jossain kohtaa se mökki on jo oma ja loppu on vain plussaa kassassasi🤷🏻‍♀️ kun se velka saatu maksettua se vuokra pyörii tilillesi, mikä on tottakai vieläkin jonkun toisen palveluksena.

        En näe sinun tilanteessa mitään pattitilannetta ettei pääse eroon pyörästä kulkea yhteiskunnassa kiinni vain työläisenä muuta kuin omasta tahdosta roikkua muissa kiinni.

        Ei mulla ole mitään pattitilannetta. Tää sujuu oikein hyvin.

        Voithan sä katsoa jostain laskurista kuinka nopeasti vaikka teidän tuloilla pystyisitte maksamaan 100 000 € lainan. Ja paljonko lopulta maksattekaan, olisko lopulta tuplasti tuo? Ja mahtaisiko elinikä riittää maksamiseen. Saisit vähän suhteellisuudentajua noihin ohjeisiisi 😅

        xLiner


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        maatilaa varten sitten kannattaa kerätä pohja kanssa.😌
        Mökki ei niin paljoa maksa. Isäni on ostamassa erikseen taloa koska hinnat on alhaisia jos kaikki osakkaat halua luopua myydä talon, ja sanoi me sitten päästää siellä käymään jos saa ostettua.

        Pintaremotti jossain kohtaan elämässä joka huoneistoon joutuu tekemään huonekalut menee jossain kohtaan rikki ja tiivisteet yms rivat kiinnikkeet. Että olisi sitten siellä kuka tahansa kyllä ne omat sotkut joutuu maksaa.

        Eikä se minua haittaa vaikka et osaa hoitaa raha-asioita.

        Ihsn nyt tiedätkö on tähän sivusra todettava, että ihmisellä, joka elää sosiaalituilla, ei ole paljon varaa muideb taloudenpitia moittia. Sosiaalituilla elämisestä ei raha-asioiden hoidon osaaminen voi enää paljon huonommaksi mennä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En taatusti vuokraa. Vuokranantaja heittää veivinsä niin perikunta kuppaa kaiken saman tien.

        Ei mun kannata myydä liian halvalla. Mulla on aikaa odottaa ja säästää. Vuosi pari, niin asuntokauppa alkaa taas käymään.

        Jos nyt lähden hosumaan teidän kahden ohjeilla, menetän aivan kaiken mitä tavoittelen. Se toki sopisi sulle ja Valtikselle näköjään hyvin. Mutta sössikää te vaan omaa elämänne jatkossakin, mä hoidan omani just niin taiten kun mulle sopii, mun omalla tavallani. Loistavasti on mennyt tähänkin saakka 😁

        xLiner

        Tuo nyt on aika tylysti sanottu. Kyllä minusta olisi mukavaa jos kaikki palstalaiset saisi toteutettua haaveitaan, ne joilla niitä on, ja koetan tässä vain kehottaa toimimaan niiden eteen. Tuosta asuntokaupan käymisestä pari esimerkkiä. Yksi ukko muutti thaikkulaan ja laittoi talonsa myyntiin, sai ihan kohtuullisen tarjouksen, ei myynyt kun hinta ei ollut mielestään oikea, oli itse laittanut siiihen niin ja niin paljon rahaa. No nyt sillä on edelleenkin se talo taakkana Suomessa eikä saa edes sellaisia tarjouksia kuin mitä silloin lähtiessään, ei taida saada tarjouksia enää ollenkaan ja kulut juoksee. Toinen kun yksi nainen erosi, sanoni sen veljelle että sen kannattaisi myydä se, ei kuulemma kannattanut kun ei siitä saisi paljon mitään, no nyt sillä naisella on edelleenkin se itselleen ylisuuri talo joka vaatii valtavasti hommaa pysyäkseen kunnossa ja jos sitä myisi ei saisi enää samaa hintaa mitä silloin kun ei kuulemma kannata myydä -aikaan. Sinullahan ei kai noin paha tilanne ole mutta ei se saatava hinta välttämättä sinunkaan asunnossa nouse ajan myötä, voi laskeakin.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on aika tylysti sanottu. Kyllä minusta olisi mukavaa jos kaikki palstalaiset saisi toteutettua haaveitaan, ne joilla niitä on, ja koetan tässä vain kehottaa toimimaan niiden eteen. Tuosta asuntokaupan käymisestä pari esimerkkiä. Yksi ukko muutti thaikkulaan ja laittoi talonsa myyntiin, sai ihan kohtuullisen tarjouksen, ei myynyt kun hinta ei ollut mielestään oikea, oli itse laittanut siiihen niin ja niin paljon rahaa. No nyt sillä on edelleenkin se talo taakkana Suomessa eikä saa edes sellaisia tarjouksia kuin mitä silloin lähtiessään, ei taida saada tarjouksia enää ollenkaan ja kulut juoksee. Toinen kun yksi nainen erosi, sanoni sen veljelle että sen kannattaisi myydä se, ei kuulemma kannattanut kun ei siitä saisi paljon mitään, no nyt sillä naisella on edelleenkin se itselleen ylisuuri talo joka vaatii valtavasti hommaa pysyäkseen kunnossa ja jos sitä myisi ei saisi enää samaa hintaa mitä silloin kun ei kuulemma kannata myydä -aikaan. Sinullahan ei kai noin paha tilanne ole mutta ei se saatava hinta välttämättä sinunkaan asunnossa nouse ajan myötä, voi laskeakin.

        -harmiseikirj-

        Sähän annoit juuri hyvän esimerkin siitä, ettei kannata toimia hätiköiden. Sekin asunto olisi kannattanut myydä ennen kun lähtee minnekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on aika tylysti sanottu. Kyllä minusta olisi mukavaa jos kaikki palstalaiset saisi toteutettua haaveitaan, ne joilla niitä on, ja koetan tässä vain kehottaa toimimaan niiden eteen. Tuosta asuntokaupan käymisestä pari esimerkkiä. Yksi ukko muutti thaikkulaan ja laittoi talonsa myyntiin, sai ihan kohtuullisen tarjouksen, ei myynyt kun hinta ei ollut mielestään oikea, oli itse laittanut siiihen niin ja niin paljon rahaa. No nyt sillä on edelleenkin se talo taakkana Suomessa eikä saa edes sellaisia tarjouksia kuin mitä silloin lähtiessään, ei taida saada tarjouksia enää ollenkaan ja kulut juoksee. Toinen kun yksi nainen erosi, sanoni sen veljelle että sen kannattaisi myydä se, ei kuulemma kannattanut kun ei siitä saisi paljon mitään, no nyt sillä naisella on edelleenkin se itselleen ylisuuri talo joka vaatii valtavasti hommaa pysyäkseen kunnossa ja jos sitä myisi ei saisi enää samaa hintaa mitä silloin kun ei kuulemma kannata myydä -aikaan. Sinullahan ei kai noin paha tilanne ole mutta ei se saatava hinta välttämättä sinunkaan asunnossa nouse ajan myötä, voi laskeakin.

        -harmiseikirj-

        "mutta ei se saatava hinta välttämättä sinunkaan asunnossa nouse ajan myötä, voi laskeakin."

        Kannattaa tuntea markkina, ettei tarvitse arvailla. Omassa talossani on maapohjan hintakin noussut niin paljon, että se yksinään jo kattaa melkein koko alkuperäisen ostohinnan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        maatilaa varten sitten kannattaa kerätä pohja kanssa.😌
        Mökki ei niin paljoa maksa. Isäni on ostamassa erikseen taloa koska hinnat on alhaisia jos kaikki osakkaat halua luopua myydä talon, ja sanoi me sitten päästää siellä käymään jos saa ostettua.

        Pintaremotti jossain kohtaan elämässä joka huoneistoon joutuu tekemään huonekalut menee jossain kohtaan rikki ja tiivisteet yms rivat kiinnikkeet. Että olisi sitten siellä kuka tahansa kyllä ne omat sotkut joutuu maksaa.

        Eikä se minua haittaa vaikka et osaa hoitaa raha-asioita.

        Osakehuoneistossa on muitakin menoja. Tulee putki-, sähkö-, kylpyhuone-, lämmitys-, katto-, ikkuna- ja viemäriremontteja. Salaojatkin täytyy jossain kohtaa korjata.

        Osakkeenomistaja maksaa oman osuutensa remonteista. Parasta päästä asunnosta eroon, niin riittää köyhän rahat jatkossakin. Toki vuokraaminen on aina yksi vaihtoehto, jollei kauppa käy muutaman vuoden sisään.

        Yhtälailla omakotitaloa joutuu remppaamaan ja siihen laittamaan rahaa kiinni. Niin mieluummin vain toiseen. Joko omakotitaloon tai osakkeeseen. Ei molempiin.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihsn nyt tiedätkö on tähän sivusra todettava, että ihmisellä, joka elää sosiaalituilla, ei ole paljon varaa muideb taloudenpitia moittia. Sosiaalituilla elämisestä ei raha-asioiden hoidon osaaminen voi enää paljon huonommaksi mennä .

        Mäkin hieman naurahdin. Sossuelätti valistaa muita raha-asioiden hoidosta. Päivän komiikkapläjäys. 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on aika tylysti sanottu. Kyllä minusta olisi mukavaa jos kaikki palstalaiset saisi toteutettua haaveitaan, ne joilla niitä on, ja koetan tässä vain kehottaa toimimaan niiden eteen. Tuosta asuntokaupan käymisestä pari esimerkkiä. Yksi ukko muutti thaikkulaan ja laittoi talonsa myyntiin, sai ihan kohtuullisen tarjouksen, ei myynyt kun hinta ei ollut mielestään oikea, oli itse laittanut siiihen niin ja niin paljon rahaa. No nyt sillä on edelleenkin se talo taakkana Suomessa eikä saa edes sellaisia tarjouksia kuin mitä silloin lähtiessään, ei taida saada tarjouksia enää ollenkaan ja kulut juoksee. Toinen kun yksi nainen erosi, sanoni sen veljelle että sen kannattaisi myydä se, ei kuulemma kannattanut kun ei siitä saisi paljon mitään, no nyt sillä naisella on edelleenkin se itselleen ylisuuri talo joka vaatii valtavasti hommaa pysyäkseen kunnossa ja jos sitä myisi ei saisi enää samaa hintaa mitä silloin kun ei kuulemma kannata myydä -aikaan. Sinullahan ei kai noin paha tilanne ole mutta ei se saatava hinta välttämättä sinunkaan asunnossa nouse ajan myötä, voi laskeakin.

        -harmiseikirj-

        Katsos kun nyt on sellainen aika ettei porukka osta. Tai toisin sanoen, ostaa jos hinta on tarpeeksi matala. Pankki ei anna lainaa.

        Joko myy nyt jos on pakko tai sitten odottaa - odottaessa voi omakotitalo mennä hoitamattomana huonoon kuntoon, tai hoidettuna pitää arvonsa. Tai sitten ei 😂

        Alkaa olemaan huonokuntoisia hometönöjä vähän joka puolella maakuntia myynnissä muutamalla kymmenellä tonnilla. Niitä kun olen seuraillut, niin hinnat ovat laskeneet koko ajan, eikä silti mene kaupaksi.

        Jos laittais vaan teltan pystyyn naapurin metsään...

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin hieman naurahdin. Sossuelätti valistaa muita raha-asioiden hoidosta. Päivän komiikkapläjäys. 😀

        Se että on vapaaehtoisesti kasvattamassa lapsia ihan pienellä rahalla on jokaisen oma asiansa. Lapsien välinen ikäkin on sen mukainen ettei ole kuin lapsia kasvattanut. Kyllä ihan arvosta työtä teen kun saan eläkettäkin työstänikin kierrytettyä vaikka eihän siitä mitään hyötyä ole eläkkeen tulevaisuudessa kun eläkkeet ne viedään kun lapsia ei synny ja suuri ikäluokka joutuu eläkkeelle ja näin ollen ei ole huoltosuhdetta koska ei ole lapsia jotka kerryttää yhteiseen kanssaan veroja.

        Mutta minulla on monta lasta turvana hoitaa vuorostaa minua. Sekin työ on arvokasta, jos joku teitä edes sitten hoitaisi oletteko edes sen arvoisia . Minulla työ on vain huolehtimasta omista, miksi se raha ei riitä turvaamaan koko perheen elantoa jolla saakin sitten lisä tukea sosiaalista vielä. Eikä ole kiinni siitä ettei taloutta osaisi pyörittää vaan siitä etten saa enempää omasta työstäni että riittäisi raha.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Se että on vapaaehtoisesti kasvattamassa lapsia ihan pienellä rahalla on jokaisen oma asiansa. Lapsien välinen ikäkin on sen mukainen ettei ole kuin lapsia kasvattanut. Kyllä ihan arvosta työtä teen kun saan eläkettäkin työstänikin kierrytettyä vaikka eihän siitä mitään hyötyä ole eläkkeen tulevaisuudessa kun eläkkeet ne viedään kun lapsia ei synny ja suuri ikäluokka joutuu eläkkeelle ja näin ollen ei ole huoltosuhdetta koska ei ole lapsia jotka kerryttää yhteiseen kanssaan veroja.

        Mutta minulla on monta lasta turvana hoitaa vuorostaa minua. Sekin työ on arvokasta, jos joku teitä edes sitten hoitaisi oletteko edes sen arvoisia . Minulla työ on vain huolehtimasta omista, miksi se raha ei riitä turvaamaan koko perheen elantoa jolla saakin sitten lisä tukea sosiaalista vielä. Eikä ole kiinni siitä ettei taloutta osaisi pyörittää vaan siitä etten saa enempää omasta työstäni että riittäisi raha.

        Ei kotihoidontuessa mitään, mutta tt-tuki on täysin eri asia. Te olette sossupummeja.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Se että on vapaaehtoisesti kasvattamassa lapsia ihan pienellä rahalla on jokaisen oma asiansa. Lapsien välinen ikäkin on sen mukainen ettei ole kuin lapsia kasvattanut. Kyllä ihan arvosta työtä teen kun saan eläkettäkin työstänikin kierrytettyä vaikka eihän siitä mitään hyötyä ole eläkkeen tulevaisuudessa kun eläkkeet ne viedään kun lapsia ei synny ja suuri ikäluokka joutuu eläkkeelle ja näin ollen ei ole huoltosuhdetta koska ei ole lapsia jotka kerryttää yhteiseen kanssaan veroja.

        Mutta minulla on monta lasta turvana hoitaa vuorostaa minua. Sekin työ on arvokasta, jos joku teitä edes sitten hoitaisi oletteko edes sen arvoisia . Minulla työ on vain huolehtimasta omista, miksi se raha ei riitä turvaamaan koko perheen elantoa jolla saakin sitten lisä tukea sosiaalista vielä. Eikä ole kiinni siitä ettei taloutta osaisi pyörittää vaan siitä etten saa enempää omasta työstäni että riittäisi raha.

        Muutkin hoitavat itse lapsensa. Sen lisäksi käyvät palkkatöissä, jotta voivat maksaa paitsi elämisensä, myös päivähoitomaksut (ja teidän perheen "sosiaalit").

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katsos kun nyt on sellainen aika ettei porukka osta. Tai toisin sanoen, ostaa jos hinta on tarpeeksi matala. Pankki ei anna lainaa.

        Joko myy nyt jos on pakko tai sitten odottaa - odottaessa voi omakotitalo mennä hoitamattomana huonoon kuntoon, tai hoidettuna pitää arvonsa. Tai sitten ei 😂

        Alkaa olemaan huonokuntoisia hometönöjä vähän joka puolella maakuntia myynnissä muutamalla kymmenellä tonnilla. Niitä kun olen seuraillut, niin hinnat ovat laskeneet koko ajan, eikä silti mene kaupaksi.

        Jos laittais vaan teltan pystyyn naapurin metsään...

        xLiner

        ” Alkaa olemaan huonokuntoisia hometönöjä vähän joka puolella maakuntia myynnissä muutamalla kymmenellä tonnilla. Niitä kun olen seuraillut, niin hinnat ovat laskeneet koko ajan, eikä silti mene kaupaksi.”


        Hömetönöjä ei ole iäkkäitä kuolee pois, korona vienyt osan ja syöpä vienyt osan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Se että on vapaaehtoisesti kasvattamassa lapsia ihan pienellä rahalla on jokaisen oma asiansa. Lapsien välinen ikäkin on sen mukainen ettei ole kuin lapsia kasvattanut. Kyllä ihan arvosta työtä teen kun saan eläkettäkin työstänikin kierrytettyä vaikka eihän siitä mitään hyötyä ole eläkkeen tulevaisuudessa kun eläkkeet ne viedään kun lapsia ei synny ja suuri ikäluokka joutuu eläkkeelle ja näin ollen ei ole huoltosuhdetta koska ei ole lapsia jotka kerryttää yhteiseen kanssaan veroja.

        Mutta minulla on monta lasta turvana hoitaa vuorostaa minua. Sekin työ on arvokasta, jos joku teitä edes sitten hoitaisi oletteko edes sen arvoisia . Minulla työ on vain huolehtimasta omista, miksi se raha ei riitä turvaamaan koko perheen elantoa jolla saakin sitten lisä tukea sosiaalista vielä. Eikä ole kiinni siitä ettei taloutta osaisi pyörittää vaan siitä etten saa enempää omasta työstäni että riittäisi raha.

        Sun kertomasi mukaan ette saa lapsia käymään edes koulua. Kuulostaa vahvasti siltä, että siellä muhii 10 uutta sosiaalituilla elävää yhteiskuntaan sopeutumatonta.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutkin hoitavat itse lapsensa. Sen lisäksi käyvät palkkatöissä, jotta voivat maksaa paitsi elämisensä, myös päivähoitomaksut (ja teidän perheen "sosiaalit").

        xLiner

        Ei ne hoida, päiväkoti on muiden hoidossa olemista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutkin hoitavat itse lapsensa. Sen lisäksi käyvät palkkatöissä, jotta voivat maksaa paitsi elämisensä, myös päivähoitomaksut (ja teidän perheen "sosiaalit").

        xLiner

        Toiseksi kunta maksaa vieläkin isomman rahan kuin lapseni olisi päivähoidossa kun lukisit lehtiäkin tietäisit sen.
        https://yle.fi/a/3-10484490


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei ne hoida, päiväkoti on muiden hoidossa olemista.

        Päiväkodissa ollaan vain ehkä 9-10 tuntia päivästä, mikäli tehdään täyttä työpäivää. Sen jälkeen kun ihmiset tulevat töistä, jää aikaa 14-15 tuntia. Työpäivänsä päälle muut ihmiset hoitavat vielä kodin ja viettävät aikaa lastensa kanssa.

        Päiväkodeissa tms. hoitopaikassa ollaan vain kouluikään saakka.

        Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun kertomasi mukaan ette saa lapsia käymään edes koulua. Kuulostaa vahvasti siltä, että siellä muhii 10 uutta sosiaalituilla elävää yhteiskuntaan sopeutumatonta.

        xLiner

        Tuohan on valhetta siltä osin että koulun vaihto auttoi osaan koska vanha koulu oli väkivaltainen ja kuntoutuksien saaminen on vaikeaa erityislapsille.
        Ja uudessa koulussa opettajat ottavat paremmin huomioon lapset, eikä lapseni ole erilaiset muihin verrattuna paitsi kehuttuja kun lapseni lukee englangiksi kirjansa tällä hetkellä.

        nykylapset on herkempiä ja tämäkin on näkynyt ahdistus on yleistynyt. Minun lapseni yksi esim käy hakemassa tehtävät koulusta ja tekee kotona( tämä joka lukee englanniksi kirjansa) ja näin paremmin on huomioitu ja opinnot etenee mahtava tyyppi on opettajana koululla.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Toiseksi kunta maksaa vieläkin isomman rahan kuin lapseni olisi päivähoidossa kun lukisit lehtiäkin tietäisit sen.
        https://yle.fi/a/3-10484490

        Mitä sitten? Mä maksan ennemmin teidän päivähoitomaksuja kuin toimeentulotukia. Lapsetkin oppisivat yhteiskunnan tavoille.

        Sä luulet että valtion rahat ovat loputon kaivo. Ei ole, me töissä käyvät kartutamme sitä kassaa maksamalla veroja. Jollei olisi verotuloja, ei olisi valtion rahaa teille jaettvaksi. Kohta ei muuten enää olekaan.

        xLiner


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Toiseksi kunta maksaa vieläkin isomman rahan kuin lapseni olisi päivähoidossa kun lukisit lehtiäkin tietäisit sen.
        https://yle.fi/a/3-10484490

        Sinuna pitäisin suuni kiinni, enkä arvostelisi muiden taloudenhoitoa. Sulla ei ole siihen pienintäkään varaa, kun et itse elätä edes itseäsi, lapsistasi puhumattakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun kertomasi mukaan ette saa lapsia käymään edes koulua. Kuulostaa vahvasti siltä, että siellä muhii 10 uutta sosiaalituilla elävää yhteiskuntaan sopeutumatonta.

        xLiner

        Eli montako kirjaa edes luet kirjasi englanniksi tällä hetkellä? Hän lukee ja paljon ja olen kiitollinen opettajalle joka ottaa lapsen huomioon siltä osin joka suoriutuu hyvin ja kehuukin hänen osaamistaan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Eli montako kirjaa edes luet kirjasi englanniksi tällä hetkellä? Hän lukee ja paljon ja olen kiitollinen opettajalle joka ottaa lapsen huomioon siltä osin joka suoriutuu hyvin ja kehuukin hänen osaamistaan.

        Sen yhdenkö varaan jää teidän muiden 11 elättäminen tulevaisuudessa? Aika kova homma hällä.... Mitä jos hän ei halua elättää teitä?

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen yhdenkö varaan jää teidän muiden 11 elättäminen tulevaisuudessa? Aika kova homma hällä.... Mitä jos hän ei halua elättää teitä?

        xLiner

        Kun ei teidän perheen elättäminen onnistu teiltä kahdelta aikuiseltakaan.

        xLiner


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tuohan on valhetta siltä osin että koulun vaihto auttoi osaan koska vanha koulu oli väkivaltainen ja kuntoutuksien saaminen on vaikeaa erityislapsille.
        Ja uudessa koulussa opettajat ottavat paremmin huomioon lapset, eikä lapseni ole erilaiset muihin verrattuna paitsi kehuttuja kun lapseni lukee englangiksi kirjansa tällä hetkellä.

        nykylapset on herkempiä ja tämäkin on näkynyt ahdistus on yleistynyt. Minun lapseni yksi esim käy hakemassa tehtävät koulusta ja tekee kotona( tämä joka lukee englanniksi kirjansa) ja näin paremmin on huomioitu ja opinnot etenee mahtava tyyppi on opettajana koululla.

        "Minun lapseni yksi esim käy hakemassa tehtävät koulusta ja tekee kotona"

        Eli hänestä ei luultavasti koskasn tule yhtään mitään, kun ei kykene tulemaan yhteiskunnassa toimeen. Tuskin kykenee edes menemään kouluun enää petusasteen jälkeen, kun ei ole oppinut käymään koulua ja tulemaan toimeen ihmisten kanssa. Tuollanen yksilö tarvitsisi enemmän altistusta ja sitä, että joutuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Lapsena nuo asiat on opittava tai on aikuisena pulassa ja muiden elätti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päiväkodissa ollaan vain ehkä 9-10 tuntia päivästä, mikäli tehdään täyttä työpäivää. Sen jälkeen kun ihmiset tulevat töistä, jää aikaa 14-15 tuntia. Työpäivänsä päälle muut ihmiset hoitavat vielä kodin ja viettävät aikaa lastensa kanssa.

        Päiväkodeissa tms. hoitopaikassa ollaan vain kouluikään saakka.

        Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska.

        xLiner

        Ei ne hoida eihän niille jää kuin hereillä olemista muutama tunti ydessä ja tekevät ruuan pistävät katsomaan pikkukakkosen. Ja lapset nukkumaan. Se vietetty aika kotona on olematon aika ja hoitoon lapset klo:8.00 herättyää klo:7 ja hakevat 16.00-17.00 ja katsovat pikkukakkosen ja pian nukkumaan 7-8 aikaan ja taas lapsi aamulla klo:8.00 päiväkotiin.

        Se olematon sotku aika kotona hetkellistä jonka voi vaikka ulkoilla korvata joten vielä vähemmän tarvitsee sivota ja peräti pikaista tuoda mukana kaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen yhdenkö varaan jää teidän muiden 11 elättäminen tulevaisuudessa? Aika kova homma hällä.... Mitä jos hän ei halua elättää teitä?

        xLiner

        Mitä jos hän haluaa perustaa oman perheen ja ajattelee

        a) samalla tavalla kuin te, jää odottamaan että omat lapset elättävät

        b) haluaa elättää oman perheensä ja ehkä ostaa asunnon perheelleen - silloin ei jää teille mitään

        xLiner


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Eli montako kirjaa edes luet kirjasi englanniksi tällä hetkellä? Hän lukee ja paljon ja olen kiitollinen opettajalle joka ottaa lapsen huomioon siltä osin joka suoriutuu hyvin ja kehuukin hänen osaamistaan.

        Englanti on äärimmäisen helpo kieli oppia. Itse opettelin englantia jo alle kouluiässä ja englantini on parempaa kuin monella natiivilla. Mä en edes tajua sitä miksi meillä aloitetaan niin helposti opittava kieli kuin englanti usein ensimmäisenä kielenä. Englannin oppii kyllä miltei itsestään tässä yhteiskunnassa, joten voisi hyvin aloittaa vasta myöhemmin. Omani aloittivat molemmat ensimmäisenä kielenään espanjan, mutta toki he jo osaavat hyvin englantiakin, vaikka eivät ole sitä vielä koulussa opiskelleet. Mun mielestäni normaalisti oppivien on turha tuhlata ihan alaluokilla panoksia englannin opiskeluun. Se kun tulee liki itsestäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päiväkodissa ollaan vain ehkä 9-10 tuntia päivästä, mikäli tehdään täyttä työpäivää. Sen jälkeen kun ihmiset tulevat töistä, jää aikaa 14-15 tuntia. Työpäivänsä päälle muut ihmiset hoitavat vielä kodin ja viettävät aikaa lastensa kanssa.

        Päiväkodeissa tms. hoitopaikassa ollaan vain kouluikään saakka.

        Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska.

        xLiner

        "Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska."

        Täytyy todeta, että olen saanut täysin saman kuvan. Muka kasvatetaan lapsia kotona, mutta sitten niitä lapsia ei kuitenkaan kasvateta lainkaan. Ne vain kasvavat siinä sivussa ja mitä ilmeisimmin valtaosin kieroon. Noille lapsille olisi kaikille ollut parempi päästä jo pienenä varhaiskasvatuksen piiriin, niin olisi noita "erityistarpeitakin" vähemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen yhdenkö varaan jää teidän muiden 11 elättäminen tulevaisuudessa? Aika kova homma hällä.... Mitä jos hän ei halua elättää teitä?

        xLiner

        Mieskin lukee enkuksi kuin suomeksi kirjat ja lapsilla on vahva osaaminen kuin vaan osa kävisi ja kehuvatkin heitä olenhan tukenut heitä kovin erityislapsikin siirtyi normaalille luokalle mitä tuin häntä ja hän on taas sosiaalisesti lahjakas josta saanut jo kahteen kertaan stipentit ja tiedän ilman minun löytämään kun kuntoutin sai 6 käännettyä 9 ja lapseni lukevat 11v, 13v ja 15v paljon. Ja enkun taitokin on paremmalla osaamisella esikoisella kuin minulla ja hänen koulumatka on vaan liian pitkä käy kokeilee asuntolaan että saa koulun matkat toimimaan ryhmä on vain 6 oppilasta ja jo tiivishenki ei erityiskoulu eikä luokka vaan hakijoita ollut vähän.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei ne hoida eihän niille jää kuin hereillä olemista muutama tunti ydessä ja tekevät ruuan pistävät katsomaan pikkukakkosen. Ja lapset nukkumaan. Se vietetty aika kotona on olematon aika ja hoitoon lapset klo:8.00 herättyää klo:7 ja hakevat 16.00-17.00 ja katsovat pikkukakkosen ja pian nukkumaan 7-8 aikaan ja taas lapsi aamulla klo:8.00 päiväkotiin.

        Se olematon sotku aika kotona hetkellistä jonka voi vaikka ulkoilla korvata joten vielä vähemmän tarvitsee sivota ja peräti pikaista tuoda mukana kaupasta.

        Muut hoitavat molemmat, lapset ja kodin. Sun kertomasi mukaan teillä jää hoitamatta molemmat.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska."

        Täytyy todeta, että olen saanut täysin saman kuvan. Muka kasvatetaan lapsia kotona, mutta sitten niitä lapsia ei kuitenkaan kasvateta lainkaan. Ne vain kasvavat siinä sivussa ja mitä ilmeisimmin valtaosin kieroon. Noille lapsille olisi kaikille ollut parempi päästä jo pienenä varhaiskasvatuksen piiriin, niin olisi noita "erityistarpeitakin" vähemmän.

        Kyllä ne tarvitsee apua ja tukea kasvuun ikävä kyllä rajoituksia mistä tuo x-liner ei tykkää kun pistän opettelemaan kirjasta jos suullisesti asia ei mene läpitte.


        Se on kasvattamista sivussa meneminen tarkoittaa kun lapsi oppinut taidon se alkaa jossain kohtaa toimimaan itse ja kehittämään sitä taitoaa joku täytyy aina opettamaankin sen taidon, eli päiväkodissa kun tulee kasvulle pohja työssäkäyvä vanhempi ei vanhemman tarvitse tehdä paljon mitään taidon karttumiselle jolloin se menee siinä sivussa kuin etäopiskelu myös mahdollistaa sen kotiäitinä eli sen mukainen eteneminen.

        Mutta lapsi ei opi uimaa jos ei se työssä käyvä käytä sitä harjoittelemassa tai luistelee tai pyöräilemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muut hoitavat molemmat, lapset ja kodin. Sun kertomasi mukaan teillä jää hoitamatta molemmat.

        xLiner

        Sinähän valehtelet.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Sinähän valehtelet.

        En valehtele. Muut käyvät myös töissä ja opiskelevat kun lapset jo nukkuvat.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minun lapseni yksi esim käy hakemassa tehtävät koulusta ja tekee kotona"

        Eli hänestä ei luultavasti koskasn tule yhtään mitään, kun ei kykene tulemaan yhteiskunnassa toimeen. Tuskin kykenee edes menemään kouluun enää petusasteen jälkeen, kun ei ole oppinut käymään koulua ja tulemaan toimeen ihmisten kanssa. Tuollanen yksilö tarvitsisi enemmän altistusta ja sitä, että joutuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Lapsena nuo asiat on opittava tai on aikuisena pulassa ja muiden elätti.

        Ei se nyt tarvitse enempää se on ihan tarpeeksii siihen ettei käynyt ollenkaan koska nuoria kohtaa pelko on suurempi kouluväkivallan takia mitä kärsi toisessa koulussa. Hänellä on ihan nyt altistusta kun hakee ne koulusta tehtävät.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kyllä ne tarvitsee apua ja tukea kasvuun ikävä kyllä rajoituksia mistä tuo x-liner ei tykkää kun pistän opettelemaan kirjasta jos suullisesti asia ei mene läpitte.


        Se on kasvattamista sivussa meneminen tarkoittaa kun lapsi oppinut taidon se alkaa jossain kohtaa toimimaan itse ja kehittämään sitä taitoaa joku täytyy aina opettamaankin sen taidon, eli päiväkodissa kun tulee kasvulle pohja työssäkäyvä vanhempi ei vanhemman tarvitse tehdä paljon mitään taidon karttumiselle jolloin se menee siinä sivussa kuin etäopiskelu myös mahdollistaa sen kotiäitinä eli sen mukainen eteneminen.

        Mutta lapsi ei opi uimaa jos ei se työssä käyvä käytä sitä harjoittelemassa tai luistelee tai pyöräilemään.

        Kun katselet ympärillesi, näet elämässään hyvin pärjääviä aikuisia, jotka osaavat uida, polkea pyörällä ja lukea. Heidän vanhempansa ovat aikoinaan käyneet töissä.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mun mielestäni sinä olet vain tavattoman laiska."

        Täytyy todeta, että olen saanut täysin saman kuvan. Muka kasvatetaan lapsia kotona, mutta sitten niitä lapsia ei kuitenkaan kasvateta lainkaan. Ne vain kasvavat siinä sivussa ja mitä ilmeisimmin valtaosin kieroon. Noille lapsille olisi kaikille ollut parempi päästä jo pienenä varhaiskasvatuksen piiriin, niin olisi noita "erityistarpeitakin" vähemmän.

        Erityistarve on ihan geenissä menevää kielellinen erityisvaikeus aina kun kouluun pääsee se pärjää hyvin koulu väkivalta vaan ei erityisherkille lapsille sovi. Esikoinen oli päiväkodissa juurikin erityisvaikeuden takia eikä hän vieläkään lue kirjoja mieluusti joten en painosta enää painostin 6lk koulussa tekemään kirjoja ja muuta päiväkoti ei riittänyt ja joutu lisätehtäviä tekemään kotona. Erityisvaikeuden tunnistaa kovasta haluttomuudesta haluta opetella uutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun katselet ympärillesi, näet elämässään hyvin pärjääviä aikuisia, jotka osaavat uida, polkea pyörällä ja lukea. Heidän vanhempansa ovat aikoinaan käyneet töissä.

        xLiner

        Silloin oli minullakin lumilautailua koulussa myös paljon hiihtoa koulussa opin nopeasti myös mutta minä sain mennä miten hakusin mennä uimataidonkin opin kun melkein hukuin. Sisarenihan hukkui ja ulkopuolinen meni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun katselet ympärillesi, näet elämässään hyvin pärjääviä aikuisia, jotka osaavat uida, polkea pyörällä ja lukea. Heidän vanhempansa ovat aikoinaan käyneet töissä.

        xLiner

        Kyllä se oli sellaista lapsena selviytymistä mutta lapsia kuolikin enemmän🥹 ja tiedän aikuisia jotka ei osaa uida.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kyllä se oli sellaista lapsena selviytymistä mutta lapsia kuolikin enemmän🥹 ja tiedän aikuisia jotka ei osaa uida.

        Elättivätkö näiden kaikkien uimataidottomien aikuisten vanhemmat aikoinaan itse perheensä?

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elättivätkö näiden kaikkien uimataidottomien aikuisten vanhemmat aikoinaan itse perheensä?

        xLiner

        Omani lapseni osaavat uida koska käytän lapsia uimassa ja pyöräilevät koska käytän pyöräilemässä. Enemmän teettää ongelmia taas talviajat kun yleensä pelkään liukkaita ja yleensä ollut yleensä liukkaat ajat ja sitten esikoulussa ei ole huolehdittu että luistimet on hyvin kiinni jolloin yksi ei luistele olenkkaan ja vihaa luistelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elättivätkö näiden kaikkien uimataidottomien aikuisten vanhemmat aikoinaan itse perheensä?

        xLiner

        Siis liukailla , minä olen yleensä odottanut
        (Eli raskaana) ollut ja eikä ollut kunnon talvitakkia en siis ole vienyt kotipihaa pidemmälle lapsia kovin kuin laskettelemaan myös vuorelle kun hommasi sukset niille.

        Jooh olen kaksi kertaa kaatunut raskaana ollessa en silloin kovin pitkälle jaloin mene ja raskaus hajottanut talvitakit jolloin ole rahaa raaskinut tuhlata takkiin edes takkia ostaa kuin sitten kun löytänyt edullisen. Ja jäähalissa en sitten korona aikana päästy silloin sulkujen takia. tuli paussi sinne. Mutta nyt on kaikki palvelut kaukana että kaikki on vain luonnon varassa olevat ja kelin mukaan olevat palvelu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En valehtele. Muut käyvät myös töissä ja opiskelevat kun lapset jo nukkuvat.

        xLiner

        Ei aikuiset pysty olemaan 24/7 hereillä ja menevät itsekin nukkumaan kun lapset nukkuu😀 ja taas moni ei lapsia halua kun itkevät yönkin. siskonikin menee klo: 20.00 nukkumaan kun hänen lapset on jo aikuisia ja menee töihin . Mies nyt opiskeli samalla itsenäisesti kun lapset nukkui, mutta se siivous tapahtuu kun lapset nukkuvat monen lapsiperheessä. Ei kannata kehua jos joku hoitaa toisenpuolesta lapsia että opiskelee samalla kyllä siinä jo ulkopuolisten käsiä on enemmän käytössä.

        Esim ostavat sen siivous palvelun tai pyytävät esim apua tukea isovanhemmilta sukulaiselta hoidossa ei tuohon usko enää kukaan mitä valheita tuot esiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En valehtele. Muut käyvät myös töissä ja opiskelevat kun lapset jo nukkuvat.

        xLiner

        Sellainen valhe sopan pyöritys kellossa, ei viisarit riitä ilman apua kuin päiväkotia, ulkopuolisten tukea kuin hoitaja muualta, tuo ei hoidu.lapset kun nukkuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos hän haluaa perustaa oman perheen ja ajattelee

        a) samalla tavalla kuin te, jää odottamaan että omat lapset elättävät

        b) haluaa elättää oman perheensä ja ehkä ostaa asunnon perheelleen - silloin ei jää teille mitään

        xLiner

        a) samalla tavalla kuin te, jää odottamaan että omat lapset elättävät

        b) haluaa elättää oman perheensä ja ehkä ostaa asunnon perheelleen - silloin ei jää teille mitään


        Vastaus on kyllä olen saanut jo sen pestin, että hoidan hänen lapsiaan.🥹


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei aikuiset pysty olemaan 24/7 hereillä ja menevät itsekin nukkumaan kun lapset nukkuu😀 ja taas moni ei lapsia halua kun itkevät yönkin. siskonikin menee klo: 20.00 nukkumaan kun hänen lapset on jo aikuisia ja menee töihin . Mies nyt opiskeli samalla itsenäisesti kun lapset nukkui, mutta se siivous tapahtuu kun lapset nukkuvat monen lapsiperheessä. Ei kannata kehua jos joku hoitaa toisenpuolesta lapsia että opiskelee samalla kyllä siinä jo ulkopuolisten käsiä on enemmän käytössä.

        Esim ostavat sen siivous palvelun tai pyytävät esim apua tukea isovanhemmilta sukulaiselta hoidossa ei tuohon usko enää kukaan mitä valheita tuot esiin.

        Kyllä toiset vaan onnistuu tuossakin. Kyllä mä senkin ymmärrän, ettei ihan kaikkien halu eikä kapasiteettikaan riitä täyttämään toimivan yhteiskunnan edellyttämiä velvollisuuksia.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toiset vaan onnistuu tuossakin. Kyllä mä senkin ymmärrän, ettei ihan kaikkien halu eikä kapasiteettikaan riitä täyttämään toimivan yhteiskunnan edellyttämiä velvollisuuksia.

        xLiner

        Ei pysty toiset sen vuoksi ne käyttää muita hyödyksi kuin päiväkotia ja sisaruksia tai vanhempia tai isompaa sisarusta hoito keikoissa. Olen nähnyt nämä ” kehuskelijat” kuin sinäkin olet.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei pysty toiset sen vuoksi ne käyttää muita hyödyksi kuin päiväkotia ja sisaruksia tai vanhempia tai isompaa sisarusta hoito keikoissa. Olen nähnyt nämä ” kehuskelijat” kuin sinäkin olet.

        Mä en ole ennen törmännyt noin luumuun sosiaaliavustuksilla eläjään kuin sinä. Kyllä mun tuttuni hoitavat työnsä, opiskelunsa, lapsensa (myös erityislapsensa) ja kodin ihan niin kuin muutkin ihmiset. Ja vielä vahat vanhenpansakin. Kyllä sinä olet ihan poikkeustapaus laiskuudessa ja loisimisessa.

        Mutta joo, kyllä sä sait jo huomioannoksesi. Ruinaa huomiota seuraavaksi muilta.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole ennen törmännyt noin luumuun sosiaaliavustuksilla eläjään kuin sinä. Kyllä mun tuttuni hoitavat työnsä, opiskelunsa, lapsensa (myös erityislapsensa) ja kodin ihan niin kuin muutkin ihmiset. Ja vielä vahat vanhenpansakin. Kyllä sinä olet ihan poikkeustapaus laiskuudessa ja loisimisessa.

        Mutta joo, kyllä sä sait jo huomioannoksesi. Ruinaa huomiota seuraavaksi muilta.

        xLiner

        Nyt tulee paksua puuroa kuin voi olla se hoitaminen tarkoitta varmaan käy viemässä ruokaa vanhemmille päivittäin ja tarkastaa tilanteen, sisarukset hoitaa toisia tai päiväkodissa ja erityislapsi on hoidossa ja kuntoutus tulee kuntouttajalta . itse käy töissä onhan se kyse työn kuvasta onko etä työläinen vai mikä.

        Lapsillani ei ole vielä kuntoutuksia päällä ollut 2vuoteen toisella ja toisella ei ole ollut 5vuoteen. Selkeästi pieni ero. Lapsillani ollut väkivaltaa koulussa heitä kohtaan ja pelkäävät ja aristavat koulua.

        Mutta kukaan heistö ei pärjää ilman tukea, kuntoutuksia ja hyvää hoitoa.

        Että tottakai varmasti saa hyvät tuet päälle ja naurat paskasta naurua hänelle kun hänen tilanne on kriittinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole ennen törmännyt noin luumuun sosiaaliavustuksilla eläjään kuin sinä. Kyllä mun tuttuni hoitavat työnsä, opiskelunsa, lapsensa (myös erityislapsensa) ja kodin ihan niin kuin muutkin ihmiset. Ja vielä vahat vanhenpansakin. Kyllä sinä olet ihan poikkeustapaus laiskuudessa ja loisimisessa.

        Mutta joo, kyllä sä sait jo huomioannoksesi. Ruinaa huomiota seuraavaksi muilta.

        xLiner

        Tuollainen vaan olet ettet itse suorittanut noita, et lapsiakaan saanut tehtyä montaa. 😁 kehuskelet muiden saavutuksia omanaan. Edes itsellä mitään suoritettua kuin aiheuttaen henkistä väkivaltaa vuosien ajan netissä, sellainen kuhnuri olet jolla on huono ympäristö ja mitään muuta osannut kuin haukkua heikommassa osassa olevia ja sellainen jää yksin lopulta.


      • Ahaa olin päiväkodissa . Miksi olen sitten sosiaalitoimessa asiakkaana ?
        Esikoiseni 17vuotias on ollut päiväkodissa ja pelkään kyllä hän jos joku jää pummiksi koska päästin hänet päiväkotiin. 😕


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole ennen törmännyt noin luumuun sosiaaliavustuksilla eläjään kuin sinä. Kyllä mun tuttuni hoitavat työnsä, opiskelunsa, lapsensa (myös erityislapsensa) ja kodin ihan niin kuin muutkin ihmiset. Ja vielä vahat vanhenpansakin. Kyllä sinä olet ihan poikkeustapaus laiskuudessa ja loisimisessa.

        Mutta joo, kyllä sä sait jo huomioannoksesi. Ruinaa huomiota seuraavaksi muilta.

        xLiner

        Koska sinä ruinaat jatkuvasti huomiota epäasiallisella käytöksellä sekä henkisellä väkivalla valehtelemalla esim etten hoida kotia ja lapsia ja annat ymmärtää etten osaa taloutta ja haukut muiden ihmisten vain hometaloja myyvät vaikka ovat kuolen pesiä koronaa ja syöpiin harvinaisesti vanhuuttaan. . voisi olettaa ettei sinulla ole muuta elämää edes olemassa eikä ainakaa turvallista ympäristöä montako ihmisestä pidit huolta tämän aikana ja yllättäen haluat muuttaa pois muista erilleen aloituksesta ymmärtäen että oikeasti edes pystyisit elää muista erillään ja itku kurkussa valmistaudut seuraavaan työpäivään ja työympäristöön koska olet varmasti halventanut heitäkin vuosien ajan ja ihmiset on ympäristössä huomanneet tämän.

        Ihmisellä on vain tietyn verran tunteja olemassa ja itsesi nöyryytät entisestään. Jos joku oikeasti lukee ja ymmärtää lukemisen tajuaa luonteesi.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        a) samalla tavalla kuin te, jää odottamaan että omat lapset elättävät

        b) haluaa elättää oman perheensä ja ehkä ostaa asunnon perheelleen - silloin ei jää teille mitään


        Vastaus on kyllä olen saanut jo sen pestin, että hoidan hänen lapsiaan.🥹

        Kuinka monta kymmentä lastenlasta pystyt hoitamaan, kun et edes omiasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta kymmentä lastenlasta pystyt hoitamaan, kun et edes omiasi?

        Minähän hoidan omani lapseni. Sehän oli silkkaa valetta x-lineriltä.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minähän hoidan omani lapseni. Sehän oli silkkaa valetta x-lineriltä.

        Hoidatko? Olemalla sossun , opettajien ym painajainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Mä maksan ennemmin teidän päivähoitomaksuja kuin toimeentulotukia. Lapsetkin oppisivat yhteiskunnan tavoille.

        Sä luulet että valtion rahat ovat loputon kaivo. Ei ole, me töissä käyvät kartutamme sitä kassaa maksamalla veroja. Jollei olisi verotuloja, ei olisi valtion rahaa teille jaettvaksi. Kohta ei muuten enää olekaan.

        xLiner

        En usko, että työskentelet sellaisessa työssä, jonka ansiosta oikeasti pyörität yhteiskuntaa, tai maksat kenenkään tukia.

        Saat kenties verorahoillasi sen maksettua, mitä elämäsi ensimmäiset ja viimeiset 15v yhteiskunnalle maksavat / ovat maksaneet.

        Et mitään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että työskentelet sellaisessa työssä, jonka ansiosta oikeasti pyörität yhteiskuntaa, tai maksat kenenkään tukia.

        Saat kenties verorahoillasi sen maksettua, mitä elämäsi ensimmäiset ja viimeiset 15v yhteiskunnalle maksavat / ovat maksaneet.

        Et mitään muuta.

        Sehän nyt on yhdentekevää mitä sinä kuvittelet. Se on pelkkää kuvitelmaa, vailla mitään faktapohjaa. Jokainen meistä kuluttaakin ihan eri määriä tämän yhteiskunnan varoja. Yksi ravaa sairaanhoidossa harva se viikko ja toinen korkeintaan kerran kymmeneen vuoteen. Toiset asuvat loppuun saakka kotonaan ja kaatuvat sitten saappast jalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että työskentelet sellaisessa työssä, jonka ansiosta oikeasti pyörität yhteiskuntaa, tai maksat kenenkään tukia.

        Saat kenties verorahoillasi sen maksettua, mitä elämäsi ensimmäiset ja viimeiset 15v yhteiskunnalle maksavat / ovat maksaneet.

        Et mitään muuta.

        Sekin on hyvin oleellista, että koska ne elämänsä 15 ensimmäistä vuotta on elänyt. Kaikki Suomessakaan eivät ole niiden aikana maksaneet yhteiskunnalle juuri mitään.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minähän hoidan omani lapseni. Sehän oli silkkaa valetta x-lineriltä.

        Ethän elätä. Sä olet sossupummi, muiden verorahoilla eläjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että työskentelet sellaisessa työssä, jonka ansiosta oikeasti pyörität yhteiskuntaa, tai maksat kenenkään tukia.

        Saat kenties verorahoillasi sen maksettua, mitä elämäsi ensimmäiset ja viimeiset 15v yhteiskunnalle maksavat / ovat maksaneet.

        Et mitään muuta.

        Luulen sukuni jo maksanut enemmän kuin hän on jo yhteiseen kanssaan olen yrittäjä perheestä ja 50serkuistani.🥰


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että työskentelet sellaisessa työssä, jonka ansiosta oikeasti pyörität yhteiskuntaa, tai maksat kenenkään tukia.

        Saat kenties verorahoillasi sen maksettua, mitä elämäsi ensimmäiset ja viimeiset 15v yhteiskunnalle maksavat / ovat maksaneet.

        Et mitään muuta.

        Ja vielä erikseen vain isäni puolelta.🥰 yksi isäni veljistä on vielä töissäkin☺️ ja isäni matkassa olin, työkin tehtävillä vein isäni kanssa betonia(veljensä firmassa) ja puunkuormia olin mukana kuormia tyhjäämässäja isäni perusti myös kuljetus yrityksen ja monet ihmiset työlistänyt ja sitten omakotitalo ja muita taloja tuli tehtyä myytyä esim sisarelleni ja nyt ostamassa taas taloa suvultaan. Mutta tottakai tuollainen on hyvin kateellinen kun joku alkaakin kotiäidiksi isäni lapsista ja uskaltaa olla poikkeuksisesti erilainen elää sen lyhyen hetken elämästä sosiaalituellakin ja haluaa varmistaa lapsilla tulee olemaan paremmat elämät kuin minulla.


    • Anonyymi

      Häränpylly ja oravanpyörä samaa sarjaa... tai BulllTits,, sonnin tissit.

    • Anonyymi

      Minä ainakin makaan sohvalla, juon kaljaa ja räin kattoon. Ei vain kiinnosta. Mikään.

      >simiti<

      • Kumma kun ei x-liner tule sinua torumaan😁


    • Anonyymi

      Lervon tyyliin...

    • Anonyymi

      Jan_Peter
      Suosikkijoukkue HIFK,Chicago blackhawks


      Siinä on aika merkittävä ero mitä IFK on sijoittanut hallin infraan vs Jokerit joten ei mitään perusteita tasavertaiseen kohteluun. Tai jos narrit kaivaa puolet jäähdytysjärjestelmän remonttiin niin voidaan varmaan miettiä asioita uudelleen.

    • Anonyymi

      Ei ole vielä varaa hypätä pois oravanpyörästä.
      Ensivuotena se on mahdollista kun ensin Alvin nosto on lisännyt hintoja 5 % ja kunnat ja kaupungit nostavat tuloveroprosenttiaan 2-4 %.
      Sitten on varaa.

    • Anonyymi

      Liner on vanha, ruma ja kärttyinen vaihdevuosioikeinen akka.

      Ei ole edes kenellekään äijälle kelvannut, joten ei ole lapsiakaan saanut. Suku sammuu, eikä kukaan muista kuoleman jälkeen.

      Mitä väliä siis Valtis sen vinkumisesta? Älä vastaa sille. Se sitä v*** eniten.

    • En minä nyt ihan omavaraistalouteen aio siirtyä, mutta kyllä oravanpyörässä on jo huomattavasti pienempi vaihde silmässä ja tavoitteena on rauhoittaa menoa entisestään. - Se on tosin ollut työn alla jo pari vuotta. - Hitaasti mutta varmasti. 👍

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe