Ateismi ja muinaiset legendat

Anonyymi-ap

Syövätkö ateistit jouluruokia ja ostavatko he joululahjoja? Jos, niin miksi ateistit tahtovat pitää yllä teististä kertomusta Santa Claus ninisestä Vähä-aasialaisesta henkilöstä?
Vai onko ateisteilla olemassa joitain vaihtoehtoisia nimityksiä asialle? Mikä juhla asetttuu joulun tienoille ateistien oman jumalattoman juhlakalenterin kohdalle? Ja miten se mukaan käyttäydytään?

https://www.go-atheist.org/atheist-holidays

Miten kulttuurisidonnaisia ateistien omat juhlapäivät ovat? Esim. Suomessa ei ilmeisesti juhlita kiitospäivää? Mitä muita ateistisia pyhäpäiviä ateistit noudattavat? Ilmeisesti ateistit yhdistävät omat tapansa pakanuuteen ja animistisiin käytänteihin?

15

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ” Jos, niin miksi ateistit tahtovat pitää yllä teististä kertomusta Santa Claus ninisestä Vähä-aasialaisesta henkilöstä?”

      Oletko kuullut yulesta? Miksi kristityt teistit pitävät yllä muinaisgermaanista keskitalven joulujuhlan perinnettä?

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yule

    • Anonyymi

      Vain puolet maapallon väestöstä on kristittyjä. Tutustu perinteisiin ja seuraa mediaa, mitä he/me tehdään.
      Suurin osa on jossain uskossa kuten itsekin, niin en osaa sanoa ateistisista perinteistä mitään. Uskiksilla ei tietenkään ole mitään siinä kohtaa.
      Kysymys on vähän hassu. Minkä takia pitäisi juhlia joulua?

      • Anonyymi

        Ateistilla on tietysti kaupalliset syyt ja perinne. Mietin vain uskonnon osalta, kun siihen viitataan aloituksessa.


    • Anonyymi

      Sinulle on kerrottu nämä asiat joka vuosi.

      Tässä tulikin kasa asioita josta et ymmärrä alkeita, ja olet liian laiska opettelemaan, vaikka vastaukset hierotaan sinun naamaan.

      Uutena aivopieruna oli tuo kiitospäivä. Sinulla on kaikki tieto käden ulottuvilla, ja voisit hakea tietoa kuten kiitospäivän historiasta tietoa ilman nolaamatta itseäsi. Tosin sinä jumalanvaltakunta olet jo täysi sekopää häviäjä valmiiksi.

      • Anonyymi

        Kerrotaanko ateistien keskuudessa, että joulupukki ei tule oikeasti rekalla lentämällä jouluyönä ilman halki tuomaan coca colaa lapsille? Vain annetaanko ateistien keskuudessa lapsille mielikuvitustarina, että kaupassa kävisi sitten omana aikanaan kassakone tasaiseen tahtiin?
        Ei sinänsä mitään juomaa vastaan, mutta aivan hirveää, jos lapset altistuvat mielikuvitukselle.
        Monet ateistit ovat ehdottomasti mielikuvitusta vastaan. Ja sen puolella, että mistä eivät itse tiedä sitä ei voi olla olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotaanko ateistien keskuudessa, että joulupukki ei tule oikeasti rekalla lentämällä jouluyönä ilman halki tuomaan coca colaa lapsille? Vain annetaanko ateistien keskuudessa lapsille mielikuvitustarina, että kaupassa kävisi sitten omana aikanaan kassakone tasaiseen tahtiin?
        Ei sinänsä mitään juomaa vastaan, mutta aivan hirveää, jos lapset altistuvat mielikuvitukselle.
        Monet ateistit ovat ehdottomasti mielikuvitusta vastaan. Ja sen puolella, että mistä eivät itse tiedä sitä ei voi olla olemassa.

        Jollei jouluna ei ole lunta, niin Korvatunturille Pukki lainaa helikopterin, jolloin porot kaikki kymmenkunta pukin pulkan eestä joutaa pois.


    • Anonyymi

      lallin päivänä pidetään pappien lahtajaiset 🤣 olet imbesilli

    • Anonyymi

      montako öylättiä jesse pynnönen pystyy syömään 🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Suomessa kulkee joulupukki punapukuiseksi tontuksi naamioituneena. Mutta jos ei olla kiltisti laittaa pukki takaisin tuohesta valmistetun vuohinaamarinsa ja alkaa vaatimaan itselleen lahjoja niiden lahjojen antamisen sijaan.

      • Anonyymi

        Ennenvanhaan nämä joulupukit kulkivat meteleöivinä ja humalaisina joukkoina, joka rynnisti joulun aattona tupaan ja söivät ja joivat kaiken mitä talosta löysivät ja jättivät sitten lapsille joululahjoja. Kun ruaot ja juomat oli syöty ja juotu loppuun, liittyivät ruokakunnan täysi-ikäiset miehet seurueeseen ja suunnistivat seuraavalle talolle. Jos taas perheelle ei ollut tarjottavaksi ruokaa, uhkasi joulupukki hajottaa uunin tuhannen päreiksi tai tehdä kepposia kuten pitää talon väki hereillä joka yö soittamalla lehmänkelloja ikkunoiden alla.


      • Anonyymi

        Joulunahan on myös tai ainakin on ollut ns. olkityöt ja olkipukki. Onko ateismin jouluajassa erilaisia olkipukkeja ja olkiristejä. Jos ateistit käyttävät jouluvaloja, niin mitä ne symboloivat ateistisessa vuodenajankierrossa? Esim. ateistien kunnioittaman suuren yule juhlan aikaan ei ollut sähköisiä jouluvaloja, mutta oliko silloin joitain muita valoelementtejä kuten soihtuja ja kulkueita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulunahan on myös tai ainakin on ollut ns. olkityöt ja olkipukki. Onko ateismin jouluajassa erilaisia olkipukkeja ja olkiristejä. Jos ateistit käyttävät jouluvaloja, niin mitä ne symboloivat ateistisessa vuodenajankierrossa? Esim. ateistien kunnioittaman suuren yule juhlan aikaan ei ollut sähköisiä jouluvaloja, mutta oliko silloin joitain muita valoelementtejä kuten soihtuja ja kulkueita?

        Kynttilät kuuluvat jouluun ja kuvastavat joulua.


    • Anonyymi

      Uskovaiset voisivat tutustua myös roomalaiseen Saturnaalia-juhlaan. Silloin syötiin ja juotiin, todelliset riehajuhlat. Ja annettiin myös lahjoja!

      Juhlat olivat sitä paitsi joulukuussa!

      • Anonyymi

        Saturnalia on pian. Normaali väki juhli sitä 17. päivä joulukuuta, rikkaat ja varakkaat saattoivat järjestää jopa seitsemän päivää kestävät juhlat. Silloin juhlittiin, juotiin, syötiin, laulettiin ja jaettiin lahjoja.


    • Anonyymi

      Ei meillä ole mitään Santa Claussia, vaan ihan joulupukki, mikä on vanhaa suomalaista kansanperinnettä.

      Meillä ei myöskään juhlita mitään Kristusmessuja (Christmas) vaan ihan pakanallista perinsuomalaista keskitalven juhlaa eli joulua!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe