Yleensä olen nähnyt varsiselleriä käytettävän, mutta jossain ohjeessa oli vetäisty käyttöön juuriselleri. Ainakaan ensimmäisestä kaupasta ei sellaista löytynyt. Taitaa olla harvinaisempaa herkkua?
Varsi- vai juuriselleri bologneeseen
11
201
Vastaukset
- Anonyymi
Mistähän päin kauppaa olet selleriä etsinyt? Minun kokemukseni on, että sitä löytyy ihan tavallisten markettien juureshyllyltä, sieltä, missä on porkkanoita, lanttua ja muuta vastaavaa.
Minä kun en oikein pidä varsiselleristä, käytän juuriselleriä kaikkiin ruokiin, joiden ohjeessa puhutaan selleristä. Vielä ei ole tultu pidättämään... - Anonyymi
Minä kyllä tiedän mutta en uskalla kertoa, mutta odota vähän kohta palstalle tulee kaiken ruuasta tietävä rouva joka kertoo asiantuntian ottein mitä siihen tulee ja miten se oikein tehdään, edes Italialaiset eivät sitä osaa oikein tehdä.
- Anonyymi
"...odota vähän kohta palstalle tulee kaiken ruuasta tietävä rouva joka kertoo asiantuntian ottein mitä siihen tulee ja miten se oikein tehdään..."
Rouva käyttää molempia hyvin vapautuneesti, joten mikä tässä on ongelmana? Perskärpäsen peppukipu?
Minä käytän kasvislasagneen ja bologneseen tai raguun molempia. Tässä on lasagnen resepti lyhykäisyydessään Marco Pierre Whiten tekemänä:
https://www.youtube.com/watch?v=7guHXN_p2Ak
Selleri on hyvä makua antava kasvis. Se antaa ruokiin täyteläistä umamin makua ja sitä käytetään kasvisruuissa nitraatin korvikkeena: "ellerissä on luonteensa puolesta jonkin verran nitraattia, joka suun bakteerien vaikutuksesta voi muuttua nitriitiksi. Nitriitti voi puolestaan muuttua edelleen typpioksidiksi, jolla on vaikutusta verisuonten rentoutumisessa ja suorituskyvyn parantamisessa."- AnonyymiUUSI
Sellerissä on myös psoraleeneja, jotka saattavat aiheuttaa allergisia reaktioita.
- Anonyymi
Käytä varsiselleriä, jos haluat pysyä autenttisen bolognesen tiellä. Juuriselleriä voi käyttää, mutta se muuttaa lopputuloksen luonnetta.
Varsiselleri (Apium graveolens var. dulce)
– Klassinen valinta. Käytetään osana italialaista soffrittoa (sipuli, porkkana, varsiselleri), joka on monen kastikkeen, myös bolognesen, makupohja.
– Tekstuuri ja maku: Kevyt, raikas, hieman kitkerä ja aromaattinen. Ei hallitse vaan tukee lihan umamia ja tomaattia.
– Käyttäytyminen kypsennettäessä: Pehmenee nätisti, sulaa joukkoon ilman että dominoi.
Juuriselleri (Apium graveolens var. rapaceum)
– Harvinaisempi valinta bologneseen.
– Maku: Voimakkaampi, hieman makeampi ja maanläheisempi. Saattaa tuoda keittomaisempaa fiilistä tai viedä bolognesea hieman ranskalaisempaan suuntaan (brunoise à la mode de Lyon?).
– Tekstuuri: Kypsyy pehmeäksi, mutta saattaa jäädä vähän erillisenä “muruna” kastikkeessa.
Nörttimäinen bonusvinkki:
Jos haluat pelata turvallisesti, mutta lisätä hieman syvyyttä: pieni pala juuriselleriä hienoksi raastettuna varsisellerin lisäksi tuo mukavaa taustamakeutta ilman hallitsevuutta.
Yhteenveto:
Perinteiseen, autenttiseen bologneseen → käytä varsiselleriä.
Kokeilevaan, syksyiseen tai twistattuun versioon → harkiten juuriselleriä.
🇮🇹 Accademia Italiana della Cucinan virallinen ragù alla bolognese -resepti (1982)
Tämä on Bolognan kauppakamarin hyväksymä virallinen resepti, arkistoitu vuonna 1982.
Ainekset:
400 g naudan jauhelihaa (suositus: kaulapalaa)
150 g pekonia (rasvaista, esim. pancetta), hienonnettuna
1 pieni sipuli, hienonnettuna
1 varsisellerin varsi, hienonnettuna
1 pieni porkkana, hienonnettuna
300 g paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa
1 lasi (n. 1,5 dl) täyteläistä punaviiniä
½ lasia (n. 1 dl) täysmaitoa
suolaa, mustapippuria
(lisävalinnainen) lihalientä, jos tarpeen
Valmistusohje:
Ruskista pekoni kevyesti pannussa, kunnes rasva sulaa.
Lisää sipuli, porkkana ja varsiselleri. Kuullota, kunnes pehmenevät.
Lisää jauheliha. Paista, kunnes ruskistuu kauttaaltaan.
Lisää viini. Haihduta kunnolla.
Lisää tomaatti. Sekoittele ja laske lämpöä.
Hauduta matalalla lämmöllä ainakin 2 tuntia, mieluusti 3–4 h.
Lisää maitoa haudutuksen lopussa — tasapainottaa hapokkuutta.
Mausta varoen suolalla ja pippurilla.
Tarjoile tuoretagliatellen kanssa. Ei juustoa päälle – tai korkeintaan hyvin kevyesti parmesaania.
Huomioita:
Ei valkosipulia.
Ei yrttejä (ei edes basilikaa).
Ei sokeria.
Ei chiliä.
Ei spagettia (!) - Anonyymi
Mun soosissa ei ole selleriä lain. Tosin kirjoituksesi sai aikaan että varsi selleriä kokeilen. Maanantaina teen pizza bolognesen.
Tv TimmyHEi kannata takertua liikaa näihin ohjeisiin. Muistan keskustelun, jossa sinä ehdotit lisättävän kermaa tähän bolognesekastikkeeseen, joku italiafriikki tuomitsi sen pyhäinhäväistyksenä ja minä totesin, että alunperin kastikkeeseen on lisätty kermaa. Nyt tässä on nostettu esiin resepti, jossa täysmaito eli käytännössä kerma kuuluu kastikkeeseen.
Tuossa ylempänä esiin nostettu resepti on aika nuori, 1980-luvulta eli ei ole mitään vuosisatoja vanhaa ragu-reseptiä. On vain perusjauhelihakastikkeen resepti, johon voi lattaa tarvittaessa kermaa, juuri- ja varsiselleriä.
Summa summarum, kokeile juuri sitä jauhelihakastikkeen reseptiä, joka on sinun suun mukaista.- Anonyymi
Grillaava_rouva kirjoitti:
Ei kannata takertua liikaa näihin ohjeisiin. Muistan keskustelun, jossa sinä ehdotit lisättävän kermaa tähän bolognesekastikkeeseen, joku italiafriikki tuomitsi sen pyhäinhäväistyksenä ja minä totesin, että alunperin kastikkeeseen on lisätty kermaa. Nyt tässä on nostettu esiin resepti, jossa täysmaito eli käytännössä kerma kuuluu kastikkeeseen.
Tuossa ylempänä esiin nostettu resepti on aika nuori, 1980-luvulta eli ei ole mitään vuosisatoja vanhaa ragu-reseptiä. On vain perusjauhelihakastikkeen resepti, johon voi lattaa tarvittaessa kermaa, juuri- ja varsiselleriä.
Summa summarum, kokeile juuri sitä jauhelihakastikkeen reseptiä, joka on sinun suun mukaista.Ok. Tuli vaan fiivis että selleri mun raguun sopisi. Jos mulla on 2 tölkkiä tomaattimurskaa ja 400 grammaa jauhelihaa niin montako senttiä selleriä?
Mulla tosissaan valkosipuli, yrtit ja kerma ovat ruuassani pääroolissa..
Tv TimmyH - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Tuli vaan fiivis että selleri mun raguun sopisi. Jos mulla on 2 tölkkiä tomaattimurskaa ja 400 grammaa jauhelihaa niin montako senttiä selleriä?
Mulla tosissaan valkosipuli, yrtit ja kerma ovat ruuassani pääroolissa..
Tv TimmyHEi kait se sentilleen? Tänään teen bolognesea yhdellä lehtisellerin varrella (400g jauhelihaa). Pistin maustemitallisen Colemansin sinappiajauhetta sekaan, koska haluan rikkoa tabuja. Rasiallinen kirsikkatomaatteja ja purkillinen tomaattimurskaa messissä, kuten myös jotain muuta, jota en enää muista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kait se sentilleen? Tänään teen bolognesea yhdellä lehtisellerin varrella (400g jauhelihaa). Pistin maustemitallisen Colemansin sinappiajauhetta sekaan, koska haluan rikkoa tabuja. Rasiallinen kirsikkatomaatteja ja purkillinen tomaattimurskaa messissä, kuten myös jotain muuta, jota en enää muista.
Balsamicoetikkaa, hunajaa ainakin myös laitoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek206066Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.243476Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1662812- 292710
- 821704
- 1471582
- 1481541
- 91403
- 121158
- 961128