Täyssähköautolla ajo erittäin kallista

Anonyymi-ap

56

640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä ajan dieselillä.

      • Anonyymi

        Diesel on kova peli.


    • Anonyymi

      Millään muulla käyttövoimalla ajo ei ole niin kallista kuin sähköllä kun mukaan otetaan hurja sähköauton arvon romahdus. Eikä se pysähdy edes käytettynä.

      • Anonyymi

        Näin juuri 👍


    • Anonyymi

      Kallista on sähköautoilu 😱

    • Anonyymi

      Köyhän ininää taas jossain taustalla.
      Jos autoilun oleellisin asia on laskea kokoajan kuluja auton arvon alenemaa, niin silloin on liian köyhä tai nuuka liikkumaan omalla autolla.

      • Anonyymi

        Bussilippu sopii köyhälle paremmin, kuin oma kallis auto.


      • Anonyymi

        Valtaosa Suomalaisista ymmärtää sähköauton sopivan varakkaille, niin sinäkin . En osta sähköautoa, kun diisel tulee minulle myös halvemmaksi .


    • Anonyymi

      Huh huh, miten kallista 😱

      • Anonyymi

        On se kallista 😱


    • Anonyymi

      Mitäs läksit 🤣

    • Anonyymi

      Mä pysyn alkuperäisessä lausunnossain

    • Anonyymi

      Kallista kaliman kali pipananaa.

    • Anonyymi

      Se on..

    • Anonyymi

      Hirvittävän kallista.

    • Anonyymi

      Lisäksi sähköauton akustossa vaanii ajastettu taloudellinen konkurssi !
      Akustossa on kiinni pääomaa 15000-40000€ !?

    • Anonyymi

      On se.

    • Anonyymi

      Otsikko: Täyssähköautolla ajo erittäin kallista

      Kertokaa minulle minulle auto, jolla AJAMINEN on halvempaa kuin sähköautolla?

      • Anonyymi

        Tässä on monesti kerrottu että sähköautolla ajo on ylivoimaisesti aina kalleinta. Arvonalenema sähköautossa on niin järkyttävä että V8 mustangilla ajo on looulta halvempaa. Sähköautolla ajo on halpaa ajon osalta jos ei ota mukaan arvonalenemaa toki.

        Kiistatonta on se ettei millään käyttövoimalla pääsee niin korkeisiin kustannuksiin kuin sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on monesti kerrottu että sähköautolla ajo on ylivoimaisesti aina kalleinta. Arvonalenema sähköautossa on niin järkyttävä että V8 mustangilla ajo on looulta halvempaa. Sähköautolla ajo on halpaa ajon osalta jos ei ota mukaan arvonalenemaa toki.

        Kiistatonta on se ettei millään käyttövoimalla pääsee niin korkeisiin kustannuksiin kuin sähköautolla.

        Mutta ajaminen on sähköautolla kaikkein halvinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on monesti kerrottu että sähköautolla ajo on ylivoimaisesti aina kalleinta. Arvonalenema sähköautossa on niin järkyttävä että V8 mustangilla ajo on looulta halvempaa. Sähköautolla ajo on halpaa ajon osalta jos ei ota mukaan arvonalenemaa toki.

        Kiistatonta on se ettei millään käyttövoimalla pääsee niin korkeisiin kustannuksiin kuin sähköautolla.

        Voi voi. Vedyllä pääsee vielä paljon kalliimmalla. Kallis auto, kalliit vetysäiliöiden ja polttokennon säännölliset vaihdot, puhumattakaan kallista vedystä, jota pitää käydä tankaamassa meren takana. Siinä ovat köyhät kateellisina, kun rahaa palaa.


    • Anonyymi

      Eipä tuo poikkea muista autoista. Minulla oli turbo-diesel farmari, jonka arvo putosi ensimmäisellä viikolla 34 000 euroa. Toisaaltaan se piti arvonsa seuraavat 420 000 kilometriä ja lopulta myin sen pienellä voitolla jäännösarvoonsa nähden.

      Nyt minulla on kympin arvoinen pistokehybridi, josta maksoin alunperin 43 000 euroa. Minulla ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö sekin palvelisi minua vielä vuosia ja kymmeniä, ehkä satoja tuhansia kilometrejä ja olisi vielä myytävissä yli kympillä!

    • Anonyymi

      Eiköhän sähköautojen arvonalenematkin muutu maltillisemmiksi kunhan tämä sähköauto-pioneerien luokka on ensin hassanuut rahansa ja aiheuttanut tämän parkumisen.

      Ei pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä, että sähköautot eivät pidä arvoaan hyvin kun oletusarvona on se, että sähköautojen hinnat tulevat alenemaan polttomoottoriautojen hintatasoon tai jopa alle. Riippuen vähän siitä, miten paristotekniikka halpenee, moottorit ja voimansiirto ovat jo periaatteessa nyt halvempia kuin polttomoottoriautoissa, ainakin mikäli verrataan maltillista polttomoottoritehoa samaan teholuokkaan sähkömoottorissa.
      I
      han vielä ei olla perillä, joten edelleen sähköautoja ostavat lähinnä ne, jotka haluavat uusinta tekniikkaa, maksoi mitä maksoi. Mutta ei tässä montaa vuotta mene, ennen kuin sähköauto alkaa olla lähes kaikkiin tilanteisiin taloudellisesti järkevin vaihtoehto. Lähinnä silloin lisähintaa polttomoottoriautoilusta haluavat maksaa ne, joilla ei ole koti- tai työpaikkalatausmahdollisuuta millään järkevällä tavalla.

      • Anonyymi

        15vuoden päästä jos sähköautoja vielä silloin on? Ja edellyttää että auto saadaan valmiiksi siihen mennessä eli niin että toimii kuten bensa ja yhtä nopee "tankata"...eikä kalliita akku vikoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15vuoden päästä jos sähköautoja vielä silloin on? Ja edellyttää että auto saadaan valmiiksi siihen mennessä eli niin että toimii kuten bensa ja yhtä nopee "tankata"...eikä kalliita akku vikoja

        Tuo yhtä nopee tankata ei tule ilmeisesti fysiikan lakien takia toteutumaan, ellei kehitetä jotain nopeaa paristonvaihtotankkausta. Mutta jos kotilataus onnistuu, niin eiköhän tuo 15 vuotta voida typistää noin 5 vuodeksi. Paristoilla on aikaa halventua, jolloin sähköauto tulee halvaksi jo pienillä kilometreillä. Nykyisin mitään uutta sähköautoa ei saa polttomoottoriautoa edullisemmaksi laskellmissa jos ajokilometrejä vuodessa on alle 10 000. Ja sehän johtuu siitä noin 5-15 000€ lisähinnasta jota paristoautoista saa vielä maksaa verrattuna vastaavaan käyttöön soveliaasta polttomoottoriautosta. Tuo lisähinta on käännettävissä suoraan polttoainelitroiksi ja esimerkiksi 6000 vuodessa ajettu 5l/100 km kuluttavalla kauppakassilla polttoainekulut ovat 500€ vuodessa ja 5000€ hintaero = 10 vuoden bensat.


    • Anonyymi

      Sähköautolla ajo on tutkitusti kalleinta. Ei enää ikinä.

      • Anonyymi

        Sähköautolla ajaminen on kaikkein halvinta.


    • Anonyymi

      Arvonlasku mukaanlukien on sähköautolla ajo monta kertaa niin kallista kuin bensalla ajo.

      • Anonyymi

        Ihmiset on nyt tajunneet huijauksen. Moni jättänyt nyt sähköauton kauppaan


      • Anonyymi

        Tuohan riippuu aivan siitä, minkä hintaisella bensa-autolla ajaa. Tänään tuli vastaan Maserati, ja uskon, etten pääse id.4:lla koskaan niin suuriin arvon alenemiin ja käyttökuluihin kuin tuolla.


    • Anonyymi

      Tein huvikseni laskelmaa...
      Minulla on Tesla 3 LR vm. -19 . Sen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 180 000 km.n matkalla on ollut 17,6 kWh/100km. Lataan autoani pääsääntöisesti kotona pörssisähköllä ja aurinkopaneeleilla, mutta jos reilusti laskee 15c/kWh mukaan se tekee rahassa 4752€. Huoltoihin ja korjauksiin on tuona 6 vuoden / 180 000 km.n aikana uponnut 1170€
      Otetaan verrokiksi edes liki yhtä tehokas polttomoottoriauto jonka hinta on ollut samaa luokkaa ostohetkellä.
      Se vie vähintään 7 litraa/100 km. Tuolla matkalla se on kuluttanut 12600 litraa bensaa, jos laskee 1,8€ litrahinnalla niin bensaan on kulunut 22680€.
      Täten autojen energiankulutuksen ero on 17 928€. Mikä olisi tuollaisen tehokkaan auton huolto, ja korjauskulut? En voi tietää, mutta veikkaan vähintään 4 kertaista, eli 4680€
      Täten autoni on tullut käytön osalta 21 438€ halvemmaksi.
      En mitenkään usko, että tuon verrokki polttiksen arvo olisi tänään yli 20 000€ arvokkaampi

      • Anonyymi

        Tämä oli hyvä lisämuuttuja laskelmiin.
        Merkitystä aika paljon työsuhdeautoihin.

        Sitten taas esim. 5000€ käytettyyn polttikseen/polttiksiin 6 vuoden aikana. Huoltoihin ja korjauksiin vaikka 3000€.
        Pääomaa ei hirveästi ole kiinni.
        Tuo vaikea laskea, kun yleensä menee paljon vähemmän tai enemmän ...tuuri peliä.

        Sähköautoissakin sattuu välillä tosi vakavia ja kalliita vikoja.
        Vakuutusmaksut myös korkeita, mutta vero on pieni.

        Nuo on ääripäitä, mutta laskelmissa on huomioitavaa.
        Mikä nyt sitten on kenenkin tarpeeseen hyvä ja mitä pxxse kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli hyvä lisämuuttuja laskelmiin.
        Merkitystä aika paljon työsuhdeautoihin.

        Sitten taas esim. 5000€ käytettyyn polttikseen/polttiksiin 6 vuoden aikana. Huoltoihin ja korjauksiin vaikka 3000€.
        Pääomaa ei hirveästi ole kiinni.
        Tuo vaikea laskea, kun yleensä menee paljon vähemmän tai enemmän ...tuuri peliä.

        Sähköautoissakin sattuu välillä tosi vakavia ja kalliita vikoja.
        Vakuutusmaksut myös korkeita, mutta vero on pieni.

        Nuo on ääripäitä, mutta laskelmissa on huomioitavaa.
        Mikä nyt sitten on kenenkin tarpeeseen hyvä ja mitä pxxse kestää.

        On kuitenkin täysin idioottimaista verrata uutta autoa vanhaan. On täysin selvää että 5ke auto tulee halvemmaksi kuin 50ke auto. Tuostako täällä oikeasti väitellään??
        Vertaatteko myös cobehärän sisäfilettä kaurapuuroon koska toinen edullisepaa ostaa ja molemmilla lähtee nälkä? Onko tuollaisissa itsestään selvyyksistä väittelemisissä mitään järkeä?
        Eikös keskustelua pitäisi käydä, minkälainen uusi auto kannattaa nykypäivänä ostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kuitenkin täysin idioottimaista verrata uutta autoa vanhaan. On täysin selvää että 5ke auto tulee halvemmaksi kuin 50ke auto. Tuostako täällä oikeasti väitellään??
        Vertaatteko myös cobehärän sisäfilettä kaurapuuroon koska toinen edullisepaa ostaa ja molemmilla lähtee nälkä? Onko tuollaisissa itsestään selvyyksistä väittelemisissä mitään järkeä?
        Eikös keskustelua pitäisi käydä, minkälainen uusi auto kannattaa nykypäivänä ostaa?

        Kyllä näin. Nyt on myös ihan edullisia, kaikkien työssäkäyvien kukkarolle sopivia uusia 24000-30000e maksavia sähköautoja, jotka ovat ihan jopa tilavia, ja hinnaltaan verrattavissa edulliseen uuteen polttikseen. Noissa ei kenenkään tarvitse väitellä kumpi tulee halvemmaksi.
        https://www.mtv.fi/lyhyet/518984456e4b8499ed42/video-testissa-edulliset-sahkoautot-kohtaako-hinta-tekniikan?playlist=5P44OO3lW1lbhBZZVgTXR6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin. Nyt on myös ihan edullisia, kaikkien työssäkäyvien kukkarolle sopivia uusia 24000-30000e maksavia sähköautoja, jotka ovat ihan jopa tilavia, ja hinnaltaan verrattavissa edulliseen uuteen polttikseen. Noissa ei kenenkään tarvitse väitellä kumpi tulee halvemmaksi.
        https://www.mtv.fi/lyhyet/518984456e4b8499ed42/video-testissa-edulliset-sahkoautot-kohtaako-hinta-tekniikan?playlist=5P44OO3lW1lbhBZZVgTXR6

        Kaikki nuo "edulliset" sähköautot ovat miniakulla varustettuja pikkuautoja ja paskoja romuja. Ne jotka väittävät noita mopoautoja edullisiksi on laskukyvytön idiootti. Kaikissa noissa on vähintään kymppitonni liikaa hintaa.

        Ja näyttää siltä, että muutkin ovat samaa mieltä, koska jokainen näistä autoista on flopannut Suomessa. Turha maksaa 24000-30000 euroa surkeasta käyttökelvottomasta paskasta.


      • Anonyymi

        Laske kulutus 3-Teslan 30 % lataushäviöt huomioiden, niin lopputulos ei ole ihan noin ruusuinen. Tosin ei vielä pahakaan...


    • Anonyymi

      Oletetaan että vaihtoehtoina ovat 30000 euron bensapolttis ja 40000 euron täyssähkö. Ajat molemmilla sen 8 v/150 tkm. 8 vuoden päästä polttiksesta voit saada max 10000 euroa eli arvonslenema on 20000 euroa. Sähköautolla olet säästänyt käyttövoimassa plus huolloissa n. 18000 euroa eli jos saisit siitäkin vain 10000 euroa vaihdossa, niin arvonalenema saa olla 28000 euroa. Ovatko nuo esimerkkiautot keskenään vertailukelpoiset?. Mielestäni eivät lähellekään.

      • Anonyymi

        Korjataan tuota, että polttikseen on kulunut rahaa arvonalemaan 20000 euros + 18000 bensaan ja lisähuoltoihin ja sähköautoon 30000 euroa arvon alemaaan. Rengas- ja vakuutuskulut ym ovat sitten eri juttu


      • Anonyymi

        30000e sähköautolla ei vaan ole enää mitään jälleenmyyntiarvoa tuossa vaiheessa. Todennäköisesti se ei edes enää toimi silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30000e sähköautolla ei vaan ole enää mitään jälleenmyyntiarvoa tuossa vaiheessa. Todennäköisesti se ei edes enää toimi silloin.

        On sillä taatusti se 2000 euroa.


    • Anonyymi

      Hirjan hintaista

    • Anonyymi

      Aikoinaan vitsailtiin että veneily on kuin seisoisi suihkussa ja repisi seteleitä. Sähköautoilussa ei tarvitse edes seisoa suihkussa.

      • Anonyymi

        No miksi sitten sähköauto tulee halvemmaksi.

        Nelivetoinen uusi hyvin varusteltu auton perheen liikkumiseen noin 55ke.

        Mitä vaihtoehtoja jos töpseliautoja ei lasketa?


    • Anonyymi

      Vetyauto on tosiaan paras vaihtoehto

      • Anonyymi

        Ainakin ylivoimaisesti kallein. Jos tykkää maksaa eniten keskinkertaisesta autoilusta ja tasosta ja käydä tankkaamassa Ruotsissa, ei se vaikuta ainakaan järkevältä ja normaalin ihmisen touhulta.


    • Anonyymi

      Jhhj khjk

    • Anonyymi

      Sähköauto on oikeastaan vähän kuin menneisyyden diesel. Silloin laskettiin kilometrejä millä diesel tulee bensaa halvemmaksi, Edelleen bensa hybridinä tai tavallisena on toinen osapuoli, mutta yhtälön toislle puolelle on laitettu sähkö.

      Pikkuautoissa, siis niissä emännän kauppakasseissa sähkö on vielä auttamatta pihalla kun 7000€ +/- 3000€ sähköauton hintalisää ei saa millään taloudellisella perusteella edullisemmaksi, kun kauppakassilla ajellaan tyypillisesti alle 10 000 km vuodessa ja erittäin yleisesti jopa alle 5 000 km vuodessa. bensaa palaa 300-600€ edestä vuodessa, sähköä 100-300€ riippuen kilometreistä ja käytetäänkö kotilatausta vai julkista laturia. Yhätälö alkaa kääntyä sähköauton eduksi jossain 10 000 -15 000 km välissä, mutta matkaa on vielä kauppakassin kilometreihin.

      Ja emäntähän tarvitsee uuden auton joka tapauksessa, joten käytetty sähkö vs uusi polttis ei ole sekään validi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Jos matkat on lyhyitä, huomioi todellinen kulutus ja moottorin riskit lyhyillä matkoilla.
        Jakopään tuostuminen on edessä jos ajot lyhyitä.
        Myös lämpiäminen lyhyessä ajossa tai jopa etukäteen on sähköauton juttu. Poltikseenkin saa webaston mutta sitten puhutaan jo kalliista varusteesta ja kalliimmasta huollosta ja webastoakin pitäisi käyttää ainakin 20min kerrallaan jottei karstoitu hajalle.

        Lyhyissä ajoissa sähkö on ylivoimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos matkat on lyhyitä, huomioi todellinen kulutus ja moottorin riskit lyhyillä matkoilla.
        Jakopään tuostuminen on edessä jos ajot lyhyitä.
        Myös lämpiäminen lyhyessä ajossa tai jopa etukäteen on sähköauton juttu. Poltikseenkin saa webaston mutta sitten puhutaan jo kalliista varusteesta ja kalliimmasta huollosta ja webastoakin pitäisi käyttää ainakin 20min kerrallaan jottei karstoitu hajalle.

        Lyhyissä ajoissa sähkö on ylivoimainen.

        ... mutta ei kuitenkaan ole ehkä helpoin vaihtoehto jos kotona ei ola latausmahdollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... mutta ei kuitenkaan ole ehkä helpoin vaihtoehto jos kotona ei ola latausmahdollisuutta.

        No se jonkin verran haittaa. Autoa voi kuitenkin ladata parkkihalleista 22kW teholla ja onhan pikalatureitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se jonkin verran haittaa. Autoa voi kuitenkin ladata parkkihalleista 22kW teholla ja onhan pikalatureitakin.

        jatkan... 22kW latureissa sähkön hinta on tyypillsiesti vajaa 23c/kWh kun se kotona kiinteällä sopparilla on luokkaa 16c/kWh. Onhan tuossa prosentualisesti isohko ero mutta 23 on silti halpaa ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkan... 22kW latureissa sähkön hinta on tyypillsiesti vajaa 23c/kWh kun se kotona kiinteällä sopparilla on luokkaa 16c/kWh. Onhan tuossa prosentualisesti isohko ero mutta 23 on silti halpaa ajoa.

        22 kW latureilla ei tee reissatessa mitään. Tai no, jos haluaa viettää laturilla tunnin / 100 km, niin mikä ettei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkan... 22kW latureissa sähkön hinta on tyypillsiesti vajaa 23c/kWh kun se kotona kiinteällä sopparilla on luokkaa 16c/kWh. Onhan tuossa prosentualisesti isohko ero mutta 23 on silti halpaa ajoa.

        Eihän kiinteää sopparia kannata pitää, jos jotenkin pystyy säätelemään milloin sähköä kuluttaa. Pörssisähköllä pääsee usein noin 6 c/kWh kuluilla, joska kattaa siirrot ja verot ja sekä sähkön. Kotipihalla auton ajastus huolehtii auton lataamisesta sillä aikaa kun talon väki nukkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kiinteää sopparia kannata pitää, jos jotenkin pystyy säätelemään milloin sähköä kuluttaa. Pörssisähköllä pääsee usein noin 6 c/kWh kuluilla, joska kattaa siirrot ja verot ja sekä sähkön. Kotipihalla auton ajastus huolehtii auton lataamisesta sillä aikaa kun talon väki nukkuu.

        Suurimmassa osassa Suomea pelkkä sähkön siirto maksaa 7-9 c/kWh, joten tuo ei suurelle osalle ole mahdollista. Edes silloin kun pörssisähkö on 0 senttiä niin sähköstä maksetaan enemmän kuin 6 senttiä. Toki joillain isoilla paikkakunnilla siirto on halvempaa, mutta heti kun mennään suurten kaupunkien ulkopuolelle niin siirron hinta nousee vähintään kymmeniä prosentteja tai jopa yli kaksinkertaiseksi. Itse asiassa pelkästään perusmaksu voi normaalissa ok-talossa olla yli 50 euroa kuukaudessa.

        Jopa pelkästään Caruna Espoo on paljon halvempi kuin normaali Caruna. Perusmaksun osalta ero on jopa moninkertainen.


    • Anonyymi

      On ne.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3643
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      38
      3202
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      139
      2774
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      18
      2365
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2313
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      212
      2111
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2085
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1894
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1891
    10. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1886
    Aihe