Muutama vuosi sitten ostin läski pyörän, hinta oli noin 600e.
Jo uutena huomasin että pyörän laakerit eivät ole mitkään huippulaakerit.
Varsinkin takarengas hieman tärisee kun sitä vapaasti pyörittää.
Olen ajatellut että vaihdan itse nuo laakerit. Onko millainen homma?
Akseli ei tuossa lähde irti niin kuin lähtee vaimoni Felt pyörästä.
Mitä tulee huomioida ja mistä mahdollisesti löydän laakerit?
Läski pyörään uudet laakerit
55
477
Vastaukset
- Anonyymi
Takanapoja on monenlaisia.
- Anonyymi
Taka napa jako avain pönttö pää. 6 erillistä sanaa.
- Anonyymi
Olisi kannattanut heti uutena huoltaa jos epäilytti.
- Anonyymi
Aika uutena huomasin laakerin huonon laadun. Mutta kun kyseessä reilusti alle tonnin pyörä niin se kai kuuluu asiaan että kaikki ei ole huippulaatua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika uutena huomasin laakerin huonon laadun. Mutta kun kyseessä reilusti alle tonnin pyörä niin se kai kuuluu asiaan että kaikki ei ole huippulaatua.
Hinnasta välittämättä laakereiden täytyy toimia uutena
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinnasta välittämättä laakereiden täytyy toimia uutena
No kyllähän ne toimi mutta ei ne olleet niin priimat kuin vain Felt pyörässä. Samana päivänä ostetut pyörät. Ei nuo huonot ollut mutta niin kuin sanoin Felt pyörässä oli paremmat.
- Anonyymi
Pyörähuolloissa vähemmän jonoa näin joulun lähestyessä, jos vaan eivät ole itse pyöräilemässä Mallorcalla tai Kanarioilla.
- Anonyymi
Ajattelin itse vaihtaa laakerit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin itse vaihtaa laakerit.
Onko siinä kone laakerit vai irto kuulat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä kone laakerit vai irto kuulat?
En tiedä. Pitääkö hän tuohon vaihtaa koko napa vai onnistuuko vaihtaa laakerit?
Pyörä on Moongoose. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä. Pitääkö hän tuohon vaihtaa koko napa vai onnistuuko vaihtaa laakerit?
Pyörä on Moongoose.Siis ..Mongoose
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ..Mongoose
Olen kyllä tuolla ajanut jo paljon ja kolunnut hyvin vaikeitakin paikkoja pohjois-norjassa yms. Mutta herkemmin vois tuo takakiekko pyöriä.
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä. Pitääkö hän tuohon vaihtaa koko napa vai onnistuuko vaihtaa laakerit?
Pyörä on Moongoose.Mongoosen sivuiltahan löytyy kaksi eri Fat pyörää, Argus 26 Comp sekä Argus 26 Sport
https://int.mongoose.com/collections/fat-bike
Etenkin tuo Comp malli näyttää osiensa puolesta olevan ihan hyvätasoinen pyörä (vaihteistona Shimanon, SLX 11s. jarrut shimano BR-400 yms.) ja tuo Sport mallikaan ei millään aivan halvimman pään osilla näytä olevan kasattu.
Napoina näyttäisivät käyttävän Xposure merkkisiä valmisteita, mutta näistä tuotteista ei tunnu löytyvän oikein minkäänlaista tietoa niiden huollettavuudesta.
Senverran tuolta Mongoosen sivuilta kuitenkin ilmenee, että tuon halvemman Sport mallin (QR akselit)navat ovat laakerikuulilla varustetut ja tuon kalliimman Comp mallin (Läpiakselit) laakerit ovat ns. konelaakerit.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mongoosen sivuiltahan löytyy kaksi eri Fat pyörää, Argus 26 Comp sekä Argus 26 Sport
https://int.mongoose.com/collections/fat-bike
Etenkin tuo Comp malli näyttää osiensa puolesta olevan ihan hyvätasoinen pyörä (vaihteistona Shimanon, SLX 11s. jarrut shimano BR-400 yms.) ja tuo Sport mallikaan ei millään aivan halvimman pään osilla näytä olevan kasattu.
Napoina näyttäisivät käyttävän Xposure merkkisiä valmisteita, mutta näistä tuotteista ei tunnu löytyvän oikein minkäänlaista tietoa niiden huollettavuudesta.
Senverran tuolta Mongoosen sivuilta kuitenkin ilmenee, että tuon halvemman Sport mallin (QR akselit)navat ovat laakerikuulilla varustetut ja tuon kalliimman Comp mallin (Läpiakselit) laakerit ovat ns. konelaakerit.Minulla on juuri tuo Sport malli.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mongoosen sivuiltahan löytyy kaksi eri Fat pyörää, Argus 26 Comp sekä Argus 26 Sport
https://int.mongoose.com/collections/fat-bike
Etenkin tuo Comp malli näyttää osiensa puolesta olevan ihan hyvätasoinen pyörä (vaihteistona Shimanon, SLX 11s. jarrut shimano BR-400 yms.) ja tuo Sport mallikaan ei millään aivan halvimman pään osilla näytä olevan kasattu.
Napoina näyttäisivät käyttävän Xposure merkkisiä valmisteita, mutta näistä tuotteista ei tunnu löytyvän oikein minkäänlaista tietoa niiden huollettavuudesta.
Senverran tuolta Mongoosen sivuilta kuitenkin ilmenee, että tuon halvemman Sport mallin (QR akselit)navat ovat laakerikuulilla varustetut ja tuon kalliimman Comp mallin (Läpiakselit) laakerit ovat ns. konelaakerit.Jos Mongoose pyörissä käytetään Xposure-nimeä jostain tunnetusta ja yleisestä napamerkistä? Ajattelin vain kun ei löydy...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä. Pitääkö hän tuohon vaihtaa koko napa vai onnistuuko vaihtaa laakerit?
Pyörä on Moongoose.Irtokuulilla varustetun navan toiminta voi parantua selvästi avaamalla, puhdistamalla ja voitelemalla. Konelaakerit täytyy vaihtaa, ne eivät ole avattavia.
Navan vaihdossa tuskin on järkeä. Tolkuton työmäärä ja yhteensopivan edullisen navan löytyminen voi olla vaikeaa.
Kai siinä navassa lukee jokin nimi ja mallinumero? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtokuulilla varustetun navan toiminta voi parantua selvästi avaamalla, puhdistamalla ja voitelemalla. Konelaakerit täytyy vaihtaa, ne eivät ole avattavia.
Navan vaihdossa tuskin on järkeä. Tolkuton työmäärä ja yhteensopivan edullisen navan löytyminen voi olla vaikeaa.
Kai siinä navassa lukee jokin nimi ja mallinumero?Navan vaihto tarkoittaa käytännössä takakiekon uudelleen rakentamista. Mutta ei sentään tolkutonta työmäärää. Samanmoisen navan löytyminen saattaa on kiven alla, ja niin pitää hankkia myös uudet pinnat.
- Anonyymi
Takanavan laakerit saa todennäköisesti auki kiintoavaimilla, noin 14-16 mm yleensä. Kuuluisasta Temusta saa laakerikuulia, ja konelaakereita voi katsella netistä, pyöräliikkeiden sivuilta.
- Anonyymi
Navan huolto vaatii ohutleukaisen avaimen, tavallinen kiintoavain ei käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Navan huolto vaatii ohutleukaisen avaimen, tavallinen kiintoavain ei käy.
Huoltoa varten takakiekko irrotetaan haarukasta, ja niin tavallinen kiitoavain käy.
Anonyymi kirjoitti:
Huoltoa varten takakiekko irrotetaan haarukasta, ja niin tavallinen kiitoavain käy.
Ainakin niissä QR navoissa mitä itse nähnyt/huoltanut niiden avaaminen vaatii vähintään yhden nimenomaisesti kyseiseen hommaan tarkoitetun ohuen avaiman sisemmän kiinnitysmutterin avaamiseen, ulompi mutteri sitten kyllä aukeaa normaalillakin avaimella.
Sen sisemmän mutterin sijainti/avaimen kiinnitysala kun on selainen että saadakseen siihen avaimen kiinnitettyä tulee kyseisen avaimen olla hyvin kapea.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoltoa varten takakiekko irrotetaan haarukasta, ja niin tavallinen kiitoavain käy.
Navan voi saada auki paksuleukaisilla avaimilla, mutta kunnolla sitä ei saa kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Navan voi saada auki paksuleukaisilla avaimilla, mutta kunnolla sitä ei saa kiinni.
Napoja on monenlaisia. Kunhan pitää vastaan toisella avaimella toiselta puolelta, niin yleinen napa, jossa on ohut, kuusikulmainen laakerin lukitusmutteri, aukeaa tavallisella kiintoavaimella, Monesti, kun kiertää lukitusmutteria auki, niin koko laakeri aukeaa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ainakin niissä QR navoissa mitä itse nähnyt/huoltanut niiden avaaminen vaatii vähintään yhden nimenomaisesti kyseiseen hommaan tarkoitetun ohuen avaiman sisemmän kiinnitysmutterin avaamiseen, ulompi mutteri sitten kyllä aukeaa normaalillakin avaimella.
Sen sisemmän mutterin sijainti/avaimen kiinnitysala kun on selainen että saadakseen siihen avaimen kiinnitettyä tulee kyseisen avaimen olla hyvin kapea.Itse avaan ensin ulomman mutterin ja vasta sen jälkeen sisemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse avaan ensin ulomman mutterin ja vasta sen jälkeen sisemmän.
Ohuita, special-avaimia tarvitsee, jos säätää paikoillaan, haarukassa olevaa napaa.
Anonyymi kirjoitti:
Itse avaan ensin ulomman mutterin ja vasta sen jälkeen sisemmän.
Tämäpä hauska kuulla.
Linkkinä alla räjäytyskyva Shimanon TX505 QR navasta
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/shimano-fh-tx505-qr-cl-hub-axle/140930389/p
Kerrotko miten avaat navasta ulommat mutterit joiden tarkoitus on lukita tuo sisempi kartiomutteri juuri oikeaan tiukkutteen noita laakerikuulia vasten.
näet tuosta virallisesta Shimanon kuvast sen että noissa sisemmissä kartiomuttereissa on vain yhdet pienet viisteet molemmin puolin niiden päissä eli juuri tuollaiselle kapealle avaimelle sopiva paikka.
Kun tuo kartiomtteri on asettu oikeaan (tai väärään) tiukkuuteen niin tässä vaiheessa tuo ulompi lukitusmutteri on väännetty sitä vasten (samalla tuota kartioimutteria työkalulla kiinni pitäen) sen verran suurella voimalla että sen ei kuuluisi enään mitenkään sormin kiertäen lähteä auki (jos lähtee on ollut liian löysällä) vaan tarkoitus on että tuolla kapella avaimella pidetään tuostä sisemmästä kartiomutterista kiinni kun avataan ulempi muutteri.
Vaikka olisitkin jotenkin onnistunut kyseisen lukituksen auki saamaan niin niiden oikeaoppinen takainsinlaitto oikeaan tiukkuuteen vaatii tuon kapeamman avaimen mika mahtuu tuonna kartioimutterin hahloihin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tämäpä hauska kuulla.
Linkkinä alla räjäytyskyva Shimanon TX505 QR navasta
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/shimano-fh-tx505-qr-cl-hub-axle/140930389/p
Kerrotko miten avaat navasta ulommat mutterit joiden tarkoitus on lukita tuo sisempi kartiomutteri juuri oikeaan tiukkutteen noita laakerikuulia vasten.
näet tuosta virallisesta Shimanon kuvast sen että noissa sisemmissä kartiomuttereissa on vain yhdet pienet viisteet molemmin puolin niiden päissä eli juuri tuollaiselle kapealle avaimelle sopiva paikka.
Kun tuo kartiomtteri on asettu oikeaan (tai väärään) tiukkuuteen niin tässä vaiheessa tuo ulompi lukitusmutteri on väännetty sitä vasten (samalla tuota kartioimutteria työkalulla kiinni pitäen) sen verran suurella voimalla että sen ei kuuluisi enään mitenkään sormin kiertäen lähteä auki (jos lähtee on ollut liian löysällä) vaan tarkoitus on että tuolla kapella avaimella pidetään tuostä sisemmästä kartiomutterista kiinni kun avataan ulempi muutteri.
Vaikka olisitkin jotenkin onnistunut kyseisen lukituksen auki saamaan niin niiden oikeaoppinen takainsinlaitto oikeaan tiukkuuteen vaatii tuon kapeamman avaimen mika mahtuu tuonna kartioimutterin hahloihin.Mitä riehut, et osaa siis kiristää paria mutteria! Ne sismmät kartiomutterit kierretään paikoilleen sormin, oletko koskaan kuullut sormista?
Parin mutterin kiristys on sinulle kuin kuumatka! - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tämäpä hauska kuulla.
Linkkinä alla räjäytyskyva Shimanon TX505 QR navasta
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/shimano-fh-tx505-qr-cl-hub-axle/140930389/p
Kerrotko miten avaat navasta ulommat mutterit joiden tarkoitus on lukita tuo sisempi kartiomutteri juuri oikeaan tiukkutteen noita laakerikuulia vasten.
näet tuosta virallisesta Shimanon kuvast sen että noissa sisemmissä kartiomuttereissa on vain yhdet pienet viisteet molemmin puolin niiden päissä eli juuri tuollaiselle kapealle avaimelle sopiva paikka.
Kun tuo kartiomtteri on asettu oikeaan (tai väärään) tiukkuuteen niin tässä vaiheessa tuo ulompi lukitusmutteri on väännetty sitä vasten (samalla tuota kartioimutteria työkalulla kiinni pitäen) sen verran suurella voimalla että sen ei kuuluisi enään mitenkään sormin kiertäen lähteä auki (jos lähtee on ollut liian löysällä) vaan tarkoitus on että tuolla kapella avaimella pidetään tuostä sisemmästä kartiomutterista kiinni kun avataan ulempi muutteri.
Vaikka olisitkin jotenkin onnistunut kyseisen lukituksen auki saamaan niin niiden oikeaoppinen takainsinlaitto oikeaan tiukkuuteen vaatii tuon kapeamman avaimen mika mahtuu tuonna kartioimutterin hahloihin.Kyseessä on siis yksinkertainen kädentaito, santtu oletko koskaan kuullut kädentaidoista?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä riehut, et osaa siis kiristää paria mutteria! Ne sismmät kartiomutterit kierretään paikoilleen sormin, oletko koskaan kuullut sormista?
Parin mutterin kiristys on sinulle kuin kuumatka!Kannattaa hieman katsoa VALMISTAJAN korjaamo-ohje kyseiselle työvaiheelle, siitähän tuo OIKEA työtapa selviää...
Kerrotko miten väännät ohje-arvon mukaisen 15-20Nm tiukkuuden kyseiseen kahden mutterin väliseen liitokseen jos et saa (ohjekuvan mukaisesti) pidettyä tuota alempaa kartiomutteria paikoillaan? Kapealla sormenotteella tuollaista pientä mutteria noihin tiukkuuksin kiinni pidetä...
Myös työssä käytettävät työkalut on listattu Shimanon korjaamo-ohjeessa...
https://si.shimano.com/fi/dm/MDHB001/front_hub- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on siis yksinkertainen kädentaito, santtu oletko koskaan kuullut kädentaidoista?
Akseli ja mutterien kierteet puhdistaa huolella ja voidellaan ohuella öljyllä. Kuinka yksinkertainen askare, laakerin kiristys voi olla jollekin kuin rakettitiedettä?
Anonyymi kirjoitti:
Akseli ja mutterien kierteet puhdistaa huolella ja voidellaan ohuella öljyllä. Kuinka yksinkertainen askare, laakerin kiristys voi olla jollekin kuin rakettitiedettä?
Jos irtokuulilla varustettu versio niinkuin nuo QR navat tuppaavat olemaan niin kuulien ja "kuulakupin" puhdistaminen ja rasvaaminen on tärkeämpi toimenpide kuin mutterin kierteiden puhdistuus (joka sekin ilmanmuuta kannattaa tehdä).
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kannattaa hieman katsoa VALMISTAJAN korjaamo-ohje kyseiselle työvaiheelle, siitähän tuo OIKEA työtapa selviää...
Kerrotko miten väännät ohje-arvon mukaisen 15-20Nm tiukkuuden kyseiseen kahden mutterin väliseen liitokseen jos et saa (ohjekuvan mukaisesti) pidettyä tuota alempaa kartiomutteria paikoillaan? Kapealla sormenotteella tuollaista pientä mutteria noihin tiukkuuksin kiinni pidetä...
Myös työssä käytettävät työkalut on listattu Shimanon korjaamo-ohjeessa...
https://si.shimano.com/fi/dm/MDHB001/front_hubEt pysty tekemään pientä mutterin kiristämistä ilman momenttiavainta! TÄYSI TUMPELIO!
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kannattaa hieman katsoa VALMISTAJAN korjaamo-ohje kyseiselle työvaiheelle, siitähän tuo OIKEA työtapa selviää...
Kerrotko miten väännät ohje-arvon mukaisen 15-20Nm tiukkuuden kyseiseen kahden mutterin väliseen liitokseen jos et saa (ohjekuvan mukaisesti) pidettyä tuota alempaa kartiomutteria paikoillaan? Kapealla sormenotteella tuollaista pientä mutteria noihin tiukkuuksin kiinni pidetä...
Myös työssä käytettävät työkalut on listattu Shimanon korjaamo-ohjeessa...
https://si.shimano.com/fi/dm/MDHB001/front_hubsanttu_1975X, onkohan sinulla kaikki mutterit paikoillaan, epäilen?
Anonyymi kirjoitti:
Et pysty tekemään pientä mutterin kiristämistä ilman momenttiavainta! TÄYSI TUMPELIO!
Ei tuossa kiristämisessä ole tarkoitus käyttää momenttiavainta (ja jos katsoo myös työkalu ohjetta niin ihan tuohon tarkoitetuilla kiintoavaimilla se tehdään). Siksi tuo ilmoitetu ohjeistettu tiukkuus on noinkin isolla hajonnalla eli 15-20Nm. mutta fakta on se että edes tuota 15Nm tiukkuutta ei pysty toteuttamaan toisesta mutterista sormenpäillä kiinipitäen.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Jos irtokuulilla varustettu versio niinkuin nuo QR navat tuppaavat olemaan niin kuulien ja "kuulakupin" puhdistaminen ja rasvaaminen on tärkeämpi toimenpide kuin mutterin kierteiden puhdistuus (joka sekin ilmanmuuta kannattaa tehdä).
Jotta laakerin kiristys olisi jouhevaa, niin mutterien ja akselin kierteet puhdistetaan ja öljytään. SANON VAIN, AVUTONTA PORUKKAA!
Anonyymi kirjoitti:
santtu_1975X, onkohan sinulla kaikki mutterit paikoillaan, epäilen?
Ai, nyt sitten pitää alkaa minua nimittelemään kun ei pysty valmistajan virallista korjaamomanuaalia vastaan kiistelemään omilla höpö höpö jutuillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä riehut, et osaa siis kiristää paria mutteria! Ne sismmät kartiomutterit kierretään paikoilleen sormin, oletko koskaan kuullut sormista?
Parin mutterin kiristys on sinulle kuin kuumatka!Tälla sinun menetelmälläsi saa aikaiseksi navan, joka tuurilla voi hetken pysyä säädöissä. Kyllä se uloin mutteri täytyy kiristää tiukkaan kartiota vasten (välissä voi olla prikkoja). Näin kartio pysyy oikeassa paikassa akselilla.
Kuten Santtu sanoi, ei sitä kartiota sormin voi pitää riittävän tiukasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälla sinun menetelmälläsi saa aikaiseksi navan, joka tuurilla voi hetken pysyä säädöissä. Kyllä se uloin mutteri täytyy kiristää tiukkaan kartiota vasten (välissä voi olla prikkoja). Näin kartio pysyy oikeassa paikassa akselilla.
Kuten Santtu sanoi, ei sitä kartiota sormin voi pitää riittävän tiukasti.Vain täysin tumpelot, äidin pikkupojat tarvitsevat yksinkertaisen laakerin säätämisen momenttiavaimet ja erikoityökalut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain täysin tumpelot, äidin pikkupojat tarvitsevat yksinkertaisen laakerin säätämisen momenttiavaimet ja erikoityökalut.
Olette hämmästyttävän kädettömiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälla sinun menetelmälläsi saa aikaiseksi navan, joka tuurilla voi hetken pysyä säädöissä. Kyllä se uloin mutteri täytyy kiristää tiukkaan kartiota vasten (välissä voi olla prikkoja). Näin kartio pysyy oikeassa paikassa akselilla.
Kuten Santtu sanoi, ei sitä kartiota sormin voi pitää riittävän tiukasti.Olen liki kuusikymmentä vuotta ajanut pyörillä ja osaan myös korjata omani, ja tehdä kaiken, rakentaa kiekot ja koota koko pyörä osissa, kaiken mitä pyörään tarvitaan, jopa kiristää laakerit.
Anonyymi kirjoitti:
Olen liki kuusikymmentä vuotta ajanut pyörillä ja osaan myös korjata omani, ja tehdä kaiken, rakentaa kiekot ja koota koko pyörä osissa, kaiken mitä pyörään tarvitaan, jopa kiristää laakerit.
SItten varmaan myös tiedät että muutamiin asioihin polkupyörien huollon osalta tarvitaan kyseiseen tarkoitukseen olevia työkaluja halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Ja tässäkin puheena olleet kapeat kiintoavaimet eivät edes maksa paljoa, halpakaupoista saa joa johonkin 5€ kappalehintaan (yksi yleensä riittää jos on muita "Normaaleja" kiintoavaimia). Ja merkkivalmistajienkaan mallit harvoin maksavat 20€:a enempää, joten nyt en taas tajua mikä on asiassa ongelma.
Yhä, tuollaiseen 15-20Nm kireyteen ei mutteria kiinni pedetä sormenpäillä, joten kerrotko miten asian toteutat jos et tuolaista kapeaa kiintoavainta käytä? Tietysti jotkut pienet pihdit voivat toimia myös jollain tasolla, mutta jos paljon pyörien kanssa touhuaa, niin miksi ei olisi juuri oikeita työkaluja, kun eivät paljoa edes maksa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
SItten varmaan myös tiedät että muutamiin asioihin polkupyörien huollon osalta tarvitaan kyseiseen tarkoitukseen olevia työkaluja halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Ja tässäkin puheena olleet kapeat kiintoavaimet eivät edes maksa paljoa, halpakaupoista saa joa johonkin 5€ kappalehintaan (yksi yleensä riittää jos on muita "Normaaleja" kiintoavaimia). Ja merkkivalmistajienkaan mallit harvoin maksavat 20€:a enempää, joten nyt en taas tajua mikä on asiassa ongelma.
Yhä, tuollaiseen 15-20Nm kireyteen ei mutteria kiinni pedetä sormenpäillä, joten kerrotko miten asian toteutat jos et tuolaista kapeaa kiintoavainta käytä? Tietysti jotkut pienet pihdit voivat toimia myös jollain tasolla, mutta jos paljon pyörien kanssa touhuaa, niin miksi ei olisi juuri oikeita työkaluja, kun eivät paljoa edes maksa.Voisit opetella lukemaan ja vasta sen jälkeen, kun osaa lukea, aloita opettaminen, SORMENPÄILLÄ, VAAN KIINTOAVAIMILLA LUKITAAN LAAKERI JA KÄYTETÄÄN KAHTA AVAINTA!
Kiintoavain on oikea työkalu. Anonyymi kirjoitti:
Voisit opetella lukemaan ja vasta sen jälkeen, kun osaa lukea, aloita opettaminen, SORMENPÄILLÄ, VAAN KIINTOAVAIMILLA LUKITAAN LAAKERI JA KÄYTETÄÄN KAHTA AVAINTA!
Kiintoavain on oikea työkalu.Aivan, näinhän sitä pitäisi tehdä, mutta se NORMAALI kiintoavain kun ei mahdu sinne sisemmän kartiolaakerin kapeaan uraan vaan siihen joutuu usemmassa tapauksessa käyttämään siihen vartavasten tarkoitettua kapeaa kiintoavainta tyyliin. Siitähän tästä alle ovasta vastauksestahan tässä nyt on kyse ollut:
"Huoltoa varten takakiekko irrotetaan haarukasta, ja niin TAVALLINEN kiitoavain käy."
Kun ei se tavallinen kiintoavain sinne väliin vain mahdu isossa osaassa QR navoista niin ei se vain mahdu.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain täysin tumpelot, äidin pikkupojat tarvitsevat yksinkertaisen laakerin säätämisen momenttiavaimet ja erikoityökalut.
Kaikki maailman pyöräliikkeet ja julkaistut luotettavat korjausohjeet ovat salaliitossa. Ne haluavat vain tulla miljonääreiksi myymällä meille kympin maksavia ohutleukaisia kartiotyökaluja . Kiitos, että täällä kerrotaan oikeaa tietoa.
Momenttiavainta ei kukaan väitä tarvittavan, Santtu on vai maininnut kartion kiinnipitämisessä tarvittavat voimat numeroina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki maailman pyöräliikkeet ja julkaistut luotettavat korjausohjeet ovat salaliitossa. Ne haluavat vain tulla miljonääreiksi myymällä meille kympin maksavia ohutleukaisia kartiotyökaluja . Kiitos, että täällä kerrotaan oikeaa tietoa.
Momenttiavainta ei kukaan väitä tarvittavan, Santtu on vai maininnut kartion kiinnipitämisessä tarvittavat voimat numeroina.Santtu ei ole koskaan avannut pyörän napalaakeria, näin päättelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki maailman pyöräliikkeet ja julkaistut luotettavat korjausohjeet ovat salaliitossa. Ne haluavat vain tulla miljonääreiksi myymällä meille kympin maksavia ohutleukaisia kartiotyökaluja . Kiitos, että täällä kerrotaan oikeaa tietoa.
Momenttiavainta ei kukaan väitä tarvittavan, Santtu on vai maininnut kartion kiinnipitämisessä tarvittavat voimat numeroina.Juu.Se kartio on "laakerin sisäskooli"
joka lukitaan kontramutterilla.
Vaatii 2 työkalua,sisempi ohutkitainen.
- Anonyymi
Mikä on läskin pyörän, läskisen pyörän ja läskipyörän ero?
- Anonyymi
Sinun älyvapaa kysymyksesi.
- Anonyymi
Youtubesta löytyy ohjetta ja neuvoa.
- Anonyymi
Sitten navan kireys säädettävä hyvin pyöriväksi, herkkä pyörintä ei kuitenkaan välystä. Jos ei ihan kauheasti ajettu, varmaan puhdistus ja voitelu auttaa paljon. Oli tuolla aiemmin mainittu.
- Anonyymi
Kannattaa tarkistaa navan pyöriminen niin, että ketju ei ole rattailla. Näin vapaarattaan toiminta ei vaikuta.
Eli takapyörä pois pyörästä tai ketju pois pyörästä. - Anonyymi
Joskus navat on tehty sen verran huonoilla toleranseilla ja materiaaleilla, että niitä ei saa huoltamalla hyväksi. Toisinaan riittää puhdistus, rasvaus ja säätö. Selviää kokeilemalla.
Jos ei osaa itse huoltaa, niin pyöräliikkeessä kannattaa vaihtaa koko takanapa kerralla uuteen kunnolliseen. Takanapa on yksi ensimmäisinä loppuun kuluvia osia ja on varsin todennäköistä, että aloittajan tapauksessa näin on käynyt.- Anonyymi
Juu, halpapyörän navat ovat vain halpapyörän napoja, eivät Chris King napoja.
- Anonyymi
Puhdistuksen ja uudelleen kokoamisen yhteydessä ei sovi unohtaa aimo annosta vaseliinia. Se elvyttää kenkuimmankin navan silkkisen pehmeästi toimivaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhdistuksen ja uudelleen kokoamisen yhteydessä ei sovi unohtaa aimo annosta vaseliinia. Se elvyttää kenkuimmankin navan silkkisen pehmeästi toimivaksi.
Paitsi jos on pyöräillyt yli 60 vuotta ja kykenee kiristämään kaikki mutterit sormenpäillään 20 Nm kireyteen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439678Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.634434"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn584294Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1372786Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1192600Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1572387Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait211770Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.331517- 201367
Älä nyt ainakaan pelkää
että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava72940