Suomen etsikkoaika? Itkuvirsi isänmaasta 24.11.2025 ( Osa 4)
Suomi24 - Raamattu
Tässä: Etsikkoaika, kansat Raamatun Sanassa
INTROA 25.11.2025
Tämä on osa 4) aloitusten sarjassa Suomen etsikkoaika. Edelliset:
Osa 1
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19170395/suomen-kansan-etsikkoaika---mita-siita--(-osa-1)
Osa 2
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19171436/suomen-kansan-etsikkoaika--mika-hetki-(-osa-2)
Osa 3
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19171474/suomen-kansan-etsikkoaika--jatkoa----(-osa-3)
1) ”Kaikella on aikansa taivaan alla.” ( Saar 3. luku VT:ssa)
---------------------------------------------------
Noin viisaudesta kuuluisa kuningas Salomo lausui yli 3000 vuotta sitten. Jumalan ”ajat” koskevat niin kansoja kuin yksilöihmisiä.
• ”Aika on syntyä, aika kuolla.” ( Saar 3:1)
• ”Aika on itkeä, aika nauraa.” ( Saar 3:4)
• ”Aika on rakastaa, aika vihata, aika on sodalla ja aika rauhalla.” ( Saar 3:8)
2) Jumala etsii ihmisiä – etsikkoajat?
----------------------------------------
Kansat?
• ”Yhdestä ihmisestä hän on luonut koko ihmissuvun,
kaikki kansat asumaan eri puolilla maan päällä,
hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat,
jotta ihmiset ETSISIVÄT Jumalaa ja kenties hapuillen löytäisivät hänet. ” ( Apt 17:26-27)
Sanan ””etsikkoaika” synonyymejä ovat muun muassa ”etsintä” etsiminen, etsintäkuuluttaa.
Jumala tietää, etteivät ihmiset ensisijaisesti ”etsi Jumalaa”? Vaan kiirehtivät joka lajin ”turhuuden toreilla” ja lavealla tiellä, kohden ikuista onnettomuutta. Siksi Jumala tekee aktiivista hakua.
Mutta useimmiten Hän puhuu ”kuuroille korville”, kivisydämille. Hänen äänensä hukkuu maailman metelin keskellä kuin avaruuden mustaan aukkoon!
3) ”Etsikää Herraa silloin kuin Hänet löytää voidaan..” ( Jes 55:6)
-----------------------------------------------------------------------
Jos – kun – ihmiset torjuvat Jumalan kutsun? Siitä on kirjoituksia VT:n Sananlaskuissa, 1:24-31
• ”Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut, vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini.”
• ”Niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte. Kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte, kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus. Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä.”
• ”Koska he vihasivat tietoa, eivät valinneet osaksensa Herran pelkoa
eivätkä suostuneet minun neuvooni, vaan katsoivat kaiken minun nuhteluni halvaksi, saavat he syödä oman vaelluksensa hedelmiä ja saavat kyllänsä omista hankkeistaan.”
On enemmän kuin vakavaa ja kohtalokasta torjua Jumalan kutsun ääni? - Ummistaa korvansa ja kovettaa sydämensä? Se on traagista. Niin yksilöihmisten kuin kansojen valinnoissa.
Aloitus jatkuu:
Suomen etsikkoaika? Itkuvirsi isänmaasta 24.11.2025 ( Osa 4)
5
60
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Jatkoa aloitukseen: Suomen etsikkoaika? Itkuvirsi isänmaasta 24.11.2025 ( Osa 4)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19173433/suomen-etsikkoaika--itkuvirsi-isanmaasta-24-11-2025---(-osa-4)
4) ”Viritä itkuvirsi tästä kansasta” (Jeremia 7:29)
……………………………………--------------------------
Kukaan, joka saa saatettavaksi surusanoman? Olkoopa sen kohde ihminen, yhteisö tai jopa oma isänmaa? - Sellainen ei naura eikä puhu vitsejä? Se on eräs raskaimpia askeleita!
• Sen tietää lääkäri, joka joutuu kertomaan potilaalle: - Ennuste on huono, ei ole toivoa paranemisesta.
• Sen tietää poliisi, joka joutuu kertomaan omaisille: - On tapahtunut onnettomuus, läheisenne on menehtynyt. . .
Kun muinoin profeetta JEREMIALLE näytettiin kansan tuleva kohtalo..
Hän itki – niinkuin kuolevaa itketään. . .
• ”Kyyneleet tulvivat silmistäni rakkaan kansani tuhon tähden. Silmäni vuotavat lakkaamatta. Itkuni ei taukoa.” (Valitusvirret 3:48-49)
Samoin itki Herramme JEESUS, kun näki ja tiesi ennalta, mikä olisi Hänen kansansa kohtalo!
• ” Ja kun Hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, Hän itki sitä. Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii? Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.” ( Luukas 19:41-44)
Lopuksi: Mikä aika? Itkuvirsi isänmaasta. . .
---------------------------------------
Totean kaikella nöyryydellä ja vastuullisuudella ihmisten ja Jumalan edessä tämän: osakseni uskottu asia siitä, mikä koskee isänmaatani ja ihmisiä, lähimmäisiäni?
- Se ei ole mikään ”hetken hurahdus”! Kysymys on yli 30 vuoden ajanjaksosta, jonka puitteissa kansaani; isänmaatani koskeva taakka ja murhe on ollut laskettuna eteeni.
(Ensimmäisen infokirjani julkistin 1993. ”Onko Suomineidolla toivoa? ”https://suomistory-2025.fi/index.php/isanmaamme-asioista/
Tämä pitkä matka yhdessä kansani kanssa? Se keissi on kypsynyt ja kumuloitunut niin, että eilen (24.11.2025) tuli sanat:
• ”Viritä itkuvirsi tästä kansasta.”
• Itkuvirsi isänmaasta, YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=ne3h12we1wE
Taivas suree, Jeesuskin suree (niinkuin aikoinaan, Luukas 19:41-44)
Nyt jokainen jolla on ”kuulevat korvat” ( Ilm 2:7, 11, 17, jne)
- voivat ymmärtää että ON AIKA totiseen rukoukseen!
( Joh 4:24-24, Jaak 5:16, Efe 6:18)
- ”Vielä nytkin” sanoo Sana! - Rukoilkaa! ( Jooel 2:12 » »)
On aika huolehtia ”sota-asusta”, puhdistumisesta. ( Efe 6:11-I8)
Nyt on otollinen aika – nyt on pelastuksen päivä! Vielä. Näissä olosuhteissa.
Olkaamme valveilla, valossa ja totuudessa. Uskollisesti Herran riveissä, siten miten Hän itse kutakin johtaa!
Teitä kaikkia siunaten,
- palvelijanne Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä!
Itkuvirsi isänmaasta, YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=ne3h12we1wE - AnonyymiUUSI
Profeetta Joonan kehotus rukoilemaan "lopunajan" (ydinaseitten) kaaoksen keskellä.
Joona 2. luku
2:12 Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, kääntykää minun tyköni kaikesta sydämestänne, paastoten, itkien ja valittaen.
2:13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.
2:14 Ehkä hän vielä katuu ja jättää jälkeensä siunauksen: ruokauhrin ja juomauhrin Herralle, teidän Jumalallenne.
2:15 Puhaltakaa pasunaan Siionissa, kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous.
2:16 Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.
2:17 Eteisen ja alttarin välillä itkekööt papit, jotka toimittavat Herran palvelusta, ja sanokoot: "Säästä, Herra, kansaasi äläkä anna perintöosaasi häväistäväksi, pakanain pilkattavaksi. Miksi pitäisi sanottaman kansain seassa: 'Missä on heidän Jumalansa?'" - AnonyymiUUSI
On esitetty kysymystä, että mikä ois erityinen syy tai selitys, jos on totta, jotta Suomessa tulisi olemaan vaikeaa aikaa?
- AnonyymiUUSI
Joo, minä kysyn samaa että mihi kysymykseen nämä ovat mukamas vastauksia?
On hirmu raskasta seurata kaikkea mitä Raamatussa on. Raamattu on hirmu viisas kirja. - AnonyymiUUSI
Raamattu on satukirja, eikä se siitä miksikään muutu vaikka hurskaat hyppisivät aamusta ehtooseen tasajalkaa kielillä lorsaten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1102311Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from281871Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen261847Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276471836- 1001788
Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la571122- 1101026
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei20863- 53838
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘110817