Sananvapauden laajentaminen

Räsäsen tuomion pohjalta vaaditaan palstalla sananvapuden laajentamista. Näin katsottaisiin Räsäsen saavan oikeutta. Mutta kun Suomessa ei lakia voi käyttää "taakse päin" eli taannehtavasti. Tuomio on ja pysyy.

Toinen huvittava seikka on se, että jos sananvapautta lähdetään laajentamaan siten, että sitä rajoittavaa herjauspykälää loivennetaan, niin laitauskovaiset eivät ollenkaan huomaa, että se kopsahtaisi omaan nilkkaa.

Näin siksi että silloin laitauskovaisia voisi ihan vapaasti haukkua miten haluaa, eikä tuomiota tulisi. Voisi ihan vapaasti, ilman todisteita, haukkua esim jotain pappia nimeltä mainiten pedofiilipapiksi.

Sinänsä huvittavaa on jo nyt se, että kun laitauskovaa kutsuu laitauskovaksi, niin he saavat siitä hepulin. Heidän mielestään kyse on pahimman luokan herjaamisesta. Tietääkseni ovat yrittäneet käydä tekemässä rikosilmoitusta asiasta.

126

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Näin tosiaan olisi. Vapautuminen ei voi koskea vain yhtä ryhmää vaan se koskisi kaikkia.

• Anonyymi00013

Koskee kaikkia olisi parannus nykyiseen. Nyt saa uskovista sanoa mitä tahansa, mutta se ei ole vihapuhetta eikä siitä joudu oikeuteen. Aloittaja on hyvä esimerkki kristittyjen vihaajasta, jonka koko elämän tarkoitus tuntuu olevan se.

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Koskee kaikkia olisi parannus nykyiseen. Nyt saa uskovista sanoa mitä tahansa, mutta se ei ole vihapuhetta eikä siitä joudu oikeuteen. Aloittaja on hyvä esimerkki kristittyjen vihaajasta, jonka koko elämän tarkoitus tuntuu olevan se.

Me emme voi esimerkiksi osallistua epäjumalanpavelukseen huutelemalla papin paskanjauhannan väliin'valehtelet' koska muka uskonrauha.

Sananvapaudesta joutuu aina vastaamaan jos sanailee väärin.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Ainakin minä kirjoittelisin roisisti ajatuksiani uskovaisista, jos kiihotuspykälä ei kieltäisi. Julkisessa mediassakin saattaisi esiintyä hyvinkin voimakasta antieismiä.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Ainakin minä kirjoittelisin roisisti ajatuksiani uskovaisista, jos kiihotuspykälä ei kieltäisi. Julkisessa mediassakin saattaisi esiintyä hyvinkin voimakasta antieismiä.

Ai islamia vastaan vai?

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Vieläkään en nähnyt sitä minun "vihapuhetta" teitä laitauskoviakohtaan. Missä se viipyy? Vai tarkoitatko ihan tosissasi että termi "laitauskova" on vihapuhetta? Miten teidän sitten muuten voisi erottaa muista ei-laitauskovaisista uskovaisista?

• Anonyymi00002

ArtoTTT

#Näin siksi että silloin laitauskovaisia voisi ihan vapaasti haukkua miten haluaa, eikä tuomiota tulisi. #

Ettekö te nytkin jo tee niin täällä, päivät pitkät?

• Anonyymi00009

No nimenomaan, hakee solvaukselleen hyväksyntää, vaikka ei muuta teekkään.
        Esimerkkejä on paljon...

• Ai minäkö haukun täällä nimeltä mainiten ilman todisteita jotain pappia pedofiiliksi?

• Anonyymi00011
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

Ai minäkö haukun täällä nimeltä mainiten ilman todisteita jotain pappia pedofiiliksi?

ArtoTTT

Eikös kaikki lestadiolaiset ole täällä leimattu jo moneen kertaan ...........

• Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

ArtoTTT

Muistaakseni lestadiolaisäitejä ja -lapsia ei ole leimattu pedofiileiksi.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00011 kirjoitti:

ArtoTTT

Ja sinun tapaasi kirjotella on arvosteltu. Etkös sinä pidä sitäkin solvauksena?

• Siis miten muka ? Muuta kuin oikomalla sinun suoltamia testejä, jotka ovat lievästi sanottuna liioiteltuja. Jotain tapahtuu Englannissa, josta ei edes rangaista, niin sinä olen täällä kertomassa että "kohta myös Suomessa alkaa kristittyjen vaino".....

• Anonyymi00011 kirjoitti:

ArtoTTT

Kerro koska ja kuka on leimannut lestadiolaisen hänen omalla nimellä? Sen sijaan täällä on kerrottu kyllä oikeuden antamista tuomioista ja lestojen salailuyrityksistä. Varsinkin silloin kun itse uhria on yritetty syyllistää. Näistäkö ei olisi saanut puhua?

• Anonyymi00003

ArtoTTT

#Mutta kun Suomessa ei lakia voi käyttää "taakse päin" eli taannehtavasti.#

Kiihottamispykäläkin säädettiin vasta räsäsen kirjoitelman jälkeen...

• Anonyymi00005

Niin, mutta Räsänen meni uudelleen julkaisemaan pamfletin sisällön muuttumattomana sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun kiihottamispykälä oli säädetty.

• Huh huh huu. Mutta kun Räsänen julkaisi samat uudestaan 2019 ja 2020. Kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa..,

• Anonyymi00012

Huh huh huu. Mutta kun Räsänen julkaisi samat uudestaan 2019 ja 2020. Kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa..,

ArtoTTT

Montako vanhaa nykynäkemyksiin "sopimatonta" kirjaa tiedät jotka edelleen ovat esim. kirjastossa luettavissa tai niistä on otettu vaikka uusintapainos?

• Anonyymi00012 kirjoitti:

ArtoTTT

Montako vanhaa nykynäkemyksiin "sopimatonta" kirjaa tiedät jotka edelleen ovat esim. kirjastossa luettavissa tai niistä on otettu vaikka uusintapainos?

Kirjastossa on huomattava määrä kirjoja, jotka eivät täytä nykyajan normeja. Kuten nyt vaikka Hitlerin "Taisteluni". Se on muuten minun tietojeni mukaan kaikkein jonotetuin kirja lainauksessa. Saa pitkään odottaa ennen kuin sen saa lainaksi.

Itse olen sen lukenut ja ei voi kuin ihmetellä miksi länsimaisen johtajat eivät tutustuneet siihen ennen kuin tapasivat Hitlerin. Siltä löytyy kaikki se jota Hitler toteutti. Stalin oli lukenut Hitlerin opuksen pitkään ennen sodan alkua.

Viimeisen kerran kirjoja poistettiin kirjastoista sodan jälkeen. Kyseessä oli ns kielletyt kirjat, jotka NL:n vaatimuksesta tuli hävittää. Yksi noista kirjoista oli Sakari Lappi-Seppälä: Haudat Dnjeprin varrella. Kyseessä on suomalaisen SS-sotilaan muistelmat.

Ja yllätys yllätys. Minulla on tuo kirja, jossa kerrotaan mitä suomalaiset SS-sotilaat näkivät ja kokivat reissullaan. Tosin kun kirjaa lukee ja tietää / tuntee totuuden, niin kyseessä on hyvin hyvin sensuroitu opus.

https://www.antikvaari.fi/k/lappi-seppala-sakari/haudat-dnjeprin-varrella-ss-miehen-paivakirjan-lehtia/001cdededf7e793858d726a0?srsltid=AfmBOoryv7QS5OvCI8RLGgMKEcS5fAf4EYUTGGDuT2GGFxADj65ZkJ6I

Yksi tunnetuimpia kiellettyjä kirjoja Suuren Suomen kirja. Se oli isänmaallinen lukukirja Itä-Karjalan ja Kanta-Suomen kouluille ja kodeille. Kirja jaettiin koulussa esim minun isälleni. Sitä ei kuitenkaan otettu käyttöön, koska sotaonni kääntyi.

https://www.finlandiakirja.fi/fi/suuren-suomen-kirja-6ed049?srsltid=AfmBOorEIJ8Ui_U-2xE7IB9AvZEJYLxhJ2ubcwV2wVLQ2Zh_PjVLa8F-

Näitä kirjoihin voi nykyään vapaasti käydä tutustumassa Suomen kansalliskirjastossa. Ne ovat erittäin hyvää materiaalia historian tutkijoille. Vahinko vain että Moskovan arkistot sulkeutuivat Putin toimesta, joten siellä olevaan materiaaliin ei pääse enää tutustumaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Niin, mutta Räsänen meni uudelleen julkaisemaan pamfletin sisällön muuttumattomana sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun kiihottamispykälä oli säädetty.

Mutta sen julkaisemisen asiayhteys oli silloin muuttunut erilaiseksi. Kuten Räsänen itse sanoi, hän julkaisi pamflettinsa uudestaan, jotta ihmiset voisivat itse lukea sen ja huomata, että hän ei ollut syyllistynyt siihen, mistä häntä syytettiin.

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Mutta sen julkaisemisen asiayhteys oli silloin muuttunut erilaiseksi. Kuten Räsänen itse sanoi, hän julkaisi pamflettinsa uudestaan, jotta ihmiset voisivat itse lukea sen ja huomata, että hän ei ollut syyllistynyt siihen, mistä häntä syytettiin.

Päivi on kuitenkin valinnut linjan esittää homoseksuaaliset sairaina.

En sitten tiedä miten meni. Kansa sai tietää kaiken Päivistä ja sitten tuomittiin sakkoihin.

• Anonyymi00025

Kirjastossa on huomattava määrä kirjoja, jotka eivät täytä nykyajan normeja. Kuten nyt vaikka Hitlerin "Taisteluni". Se on muuten minun tietojeni mukaan kaikkein jonotetuin kirja lainauksessa. Saa pitkään odottaa ennen kuin sen saa lainaksi.

Itse olen sen lukenut ja ei voi kuin ihmetellä miksi länsimaisen johtajat eivät tutustuneet siihen ennen kuin tapasivat Hitlerin. Siltä löytyy kaikki se jota Hitler toteutti. Stalin oli lukenut Hitlerin opuksen pitkään ennen sodan alkua.

Viimeisen kerran kirjoja poistettiin kirjastoista sodan jälkeen. Kyseessä oli ns kielletyt kirjat, jotka NL:n vaatimuksesta tuli hävittää. Yksi noista kirjoista oli Sakari Lappi-Seppälä: Haudat Dnjeprin varrella. Kyseessä on suomalaisen SS-sotilaan muistelmat.

Ja yllätys yllätys. Minulla on tuo kirja, jossa kerrotaan mitä suomalaiset SS-sotilaat näkivät ja kokivat reissullaan. Tosin kun kirjaa lukee ja tietää / tuntee totuuden, niin kyseessä on hyvin hyvin sensuroitu opus.

https://www.antikvaari.fi/k/lappi-seppala-sakari/haudat-dnjeprin-varrella-ss-miehen-paivakirjan-lehtia/001cdededf7e793858d726a0?srsltid=AfmBOoryv7QS5OvCI8RLGgMKEcS5fAf4EYUTGGDuT2GGFxADj65ZkJ6I

Yksi tunnetuimpia kiellettyjä kirjoja Suuren Suomen kirja. Se oli isänmaallinen lukukirja Itä-Karjalan ja Kanta-Suomen kouluille ja kodeille. Kirja jaettiin koulussa esim minun isälleni. Sitä ei kuitenkaan otettu käyttöön, koska sotaonni kääntyi.

https://www.finlandiakirja.fi/fi/suuren-suomen-kirja-6ed049?srsltid=AfmBOorEIJ8Ui_U-2xE7IB9AvZEJYLxhJ2ubcwV2wVLQ2Zh_PjVLa8F-

Näitä kirjoihin voi nykyään vapaasti käydä tutustumassa Suomen kansalliskirjastossa. Ne ovat erittäin hyvää materiaalia historian tutkijoille. Vahinko vain että Moskovan arkistot sulkeutuivat Putin toimesta, joten siellä olevaan materiaaliin ei pääse enää tutustumaan.

"Vahinko vain että Moskovan arkistot sulkeutuivat Putin toimesta, joten siellä olevaan materiaaliin ei pääse enää tutustumaan."

Sinun pitää muuttaa Venäjälle asumaan, niin ei tarvitse täällä Suomessa valittaa että ei pääse arkistoihin.

• Anonyymi00026

Huh huh huu. Mutta kun Räsänen julkaisi samat uudestaan 2019 ja 2020. Kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa..,

Räsänen ei saa julkaista mielipiteitään uudestaan, mutta sinä saat ja sitten vielä valitat kuinka monta kertaa olet "joutunut" sanomaan samat asiat. Kyllä sinä olet tekopyhä ihminen.

• Anonyymi00027

ArtoTTT

Päivin pamfletti onkin sitten tosi hurjaa tavaraa noiden rinnalla, kun nuo ovat kerran edelleen sallittuja....

• Anonyymi00012 kirjoitti:

ArtoTTT

Tässä on sellainen kätevä homma, että mitä kaikkea kirjoissa lukee, niin ei niitä pidä julkisesti esittää.

• Anonyymi00034
        torre3 kirjoitti:

Tässä on sellainen kätevä homma, että mitä kaikkea kirjoissa lukee, niin ei niitä pidä julkisesti esittää.

ArtoTTT

Eikö tämä Päivin tuomio tullut juuri siitä että kirjoitelma oli jossakin netissä luettavissa tai julkaistu.

• Anonyymi00034 kirjoitti:

ArtoTTT

Eikö tämä Päivin tuomio tullut juuri siitä että kirjoitelma oli jossakin netissä luettavissa tai julkaistu.

Tuli. Mutta se mitä kaikissa kirjoissa lukee. ei ole syytä julkisesti esittää. Päivi esitti omiaan, joista tuli julkisia. Se olikin kiintoisaa luettavaa.

• Anonyymi00036
        torre3 kirjoitti:

Tuli. Mutta se mitä kaikissa kirjoissa lukee. ei ole syytä julkisesti esittää. Päivi esitti omiaan, joista tuli julkisia. Se olikin kiintoisaa luettavaa.

ArtoTTT

Kirjastossa kirjat ovat julkisesti esillä ja luettavissa, nyt kiireesti polttamaan kaikki jotka eivät sovellu nykypäivän woke arvoihin?

• Anonyymi00036 kirjoitti:

ArtoTTT

Kirjastossa kirjat ovat julkisesti esillä ja luettavissa, nyt kiireesti polttamaan kaikki jotka eivät sovellu nykypäivän woke arvoihin?

Mutta ei kaikkea pidä esittää julkisesti.

• Anonyymi00026 kirjoitti:

Räsänen ei saa julkaista mielipiteitään uudestaan, mutta sinä saat ja sitten vielä valitat kuinka monta kertaa olet "joutunut" sanomaan samat asiat. Kyllä sinä olet tekopyhä ihminen.

Niinn siis mitä loukkaavaa minä olen teille laitauskoville sanonut?

• Anonyymi00025 kirjoitti:

"Vahinko vain että Moskovan arkistot sulkeutuivat Putin toimesta, joten siellä olevaan materiaaliin ei pääse enää tutustumaan."

Sinun pitää muuttaa Venäjälle asumaan, niin ei tarvitse täällä Suomessa valittaa että ei pääse arkistoihin.

Sinusta suomalaisen historian professorin ja tutkijan Kimmo Rentola tulisi asua Venäjällä, koska hän pääsi ajoissa tutustumaan noihin nyt suljettuihin Venäjän arkistoihin ja löysi sieltä mm syyn siihen miksi Stalin halusi rauhan Suomen kanssa Talvisodassa?

• Anonyymi00004

Mistä lähtee se oletus, että lain muka luullaan toimivan taannehtivasti, jos lakia muutettaisiin muuta kuin ateistiuskovaisen sairaassa päässä? Näytä ne kohdat, jossa lain taannehtuvuutta luullaan olevan totta.

• Anonyymi00006

Mirtä se haittaa jos tuomitaan solvauksesta?

Halla-ahokin tuomittu, mutta on hienosti puhemiehenä.

• Noloa suomalialle että mokoma kuikelo ylipäätään saa toimia puhemiehenä saati julkisessa tehtävässä. Erittäin noloa!

• Anonyymi00007

Demokratiassa tulisikin olla mahdollisimman laaja sanan- ja uskonnonvapaus. Emmehän me elä teokratiassa.
      Eihän sananvapautta silloin tarvita kun kaikki on samaa mieltä. Eriävät mielipiteet pitää myös demokratiassa pystyä sanomaan.

• Sananvapaus ei saa pitää sisällään julkista herjausta eikä panettelua. Tämä on itsestään selvyys. Esim Suomessa on muutama tuomio siitä, kun mies on suureen ääneen haukkunut jotain naista huoraksi ravintolassa. Näistä on tuomittu sakkoja.

https://www.hs.fi/feature/art-2000006028892.html

• Anonyymi00021

Kyllä me nimenomaan elämme teokratiassa. Uskonto vain ei ole kristinusko, vaan kulttuurimarxilainen woketus. Instituutiot on vallattu sisältäpäin "After the Ball" aktivistien gay-agendan mukaisesti. He ovat saaneet vallan, mutta ainoa ongelma on, että gay-agendasta ei ole elämän tarkoitukseksi tai valtion perustaksi. Se pettää aina.

• Anonyymi00031

Sananvapaus ei saa pitää sisällään julkista herjausta eikä panettelua. Tämä on itsestään selvyys. Esim Suomessa on muutama tuomio siitä, kun mies on suureen ääneen haukkunut jotain naista huoraksi ravintolassa. Näistä on tuomittu sakkoja.

Nyt ei ole kysymys ei ollutkaan tästä. Ketään ei ole harjattu ja lääketieteellinen termi on ihan neutraalikäsite.

• Anonyymi00031

Sananvapaus ei saa pitää sisällään julkista herjausta eikä panettelua. Tämä on itsestään selvyys. Esim Suomessa on muutama tuomio siitä, kun mies on suureen ääneen haukkunut jotain naista huoraksi ravintolassa. Näistä on tuomittu sakkoja.

Nyt ei ole kysymys ei ollutkaan tästä. Ketään ei ole harjattu ja lääketieteellinen termi on ihan neutraalikäsite.
        Jos jotain on harjattu ja paneteltu, niin Päivi Räsästä, mutta tästä ei ole tullut edes syytettä.

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Sairaaksi leimaaminen ei ole ollenkaan "neutraalia".

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Kyllä me nimenomaan elämme teokratiassa. Uskonto vain ei ole kristinusko, vaan kulttuurimarxilainen woketus. Instituutiot on vallattu sisältäpäin "After the Ball" aktivistien gay-agendan mukaisesti. He ovat saaneet vallan, mutta ainoa ongelma on, että gay-agendasta ei ole elämän tarkoitukseksi tai valtion perustaksi. Se pettää aina.

Homoja on hajallaan niin vähän, eivätkä he ole edes vallanhimoisia, joten he eivät tietenkään ole saaneet valtaa.

• Anonyymi00039
        torre3 kirjoitti:

Sairaaksi leimaaminen ei ole ollenkaan "neutraalia".

Lääketieteellinen termi on ihan neutraali sana, eikä sisällä mitään tunnelatausta kenenkään puolesta tai ketään vastaan.

• Anonyymi00039 kirjoitti:

Lääketieteellinen termi on ihan neutraali sana, eikä sisällä mitään tunnelatausta kenenkään puolesta tai ketään vastaan.

Se vaan ei sovi tässä.

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Jos jotain on harjattu ja paneteltu, niin Päivi Räsästä, mutta tästä ei ole tullut edes syytettä.

Ai sinusta ei ole siis panettelua, jos yhtä ihmisryhmää kutsuu psyykisesti sairaiksi? Ja tällä palstalla te uhkaatte tehdä rikosilmoituksen - joku on käynyt kaiketi jo tekemässäkin - jos teitä kutsuu laitauskovaisiksi? On teillä laitauskovilla tuo teidän "logiikan" taju todella ihmeellinen...

• Anonyymi00008

Kyllähän Halla-ahon tuomion voi purkaa.

Jos niitä annetaan pitkän ajan päästä, niin voitava purkaa, myös vuosien kuluttua kun huomataan, että eipäs herjannutkaan, tuomarit eivät tajunneet missä mennään.

• Eduskunnassa on puhemies, joka oli Andres Breivikin kaveri.

• Anonyymi00056

Ei olisi kannattanut niin sanoa, mutta tuskin sitä ilkeyttään teki, vaan enemmän siksi, ettei ajatellut asiaa ihan loppuun, ei arvannut miten iso juttu siitä syntyy, vaan odotti että olisi keskitytty itse asian pointtiin, joka sinullakin on mennyt nähtävästi ohi.
        Hänellä voi olla asperger-piirteitä ja hän ei näe, ota huomioon kaikkia asioita siksi samoin.
        Tosiasiassa hän ei toivonut kenenkään tulevan raiskatuksi, eikä halunnut raiskaajia lisää Suomeen. Tilastollisesti tietyistä maista Suomeen tulevissa on enemmän raiskaajia kuin toisista maista tulevista tai suomalaisista. Jos kuitenkin joku joutuu raiskatuksi, hän toivoi sen MIELUMMIN OLEVAN sen haitallisen politiikan kannattaja, KUIN sen vastustaja.
        Siitä oli todellisuudessa kyse. Mutta jokatapauksessa teki virheen siinä mitä sanoi, mutta ei ilkeyttään, vaan ei osannut ottaa huomioon miten muut ihmiset sen ottavat ja kokevat, vaan oletti heidän keskittyvän itse asian pointtiin.

• Anonyymi00060

"Kyllähän Halla-ahon tuomion voi purkaa."

Ei voi, eikä myöskään Räsäskän.

"Jos niitä annetaan pitkän ajan päästä, niin voitava purkaa, myös vuosien kuluttua kun huomataan, että eipäs herjannutkaan, tuomarit eivät tajunneet missä mennään."

Voit olla yhteydessä sun persu/kd ehdokkaaseen, jotta tajuavat lähteä ajamaan tätä neron leimausta laiksi.

• Anonyymi00010

Ei laitauskovien kantti kestäisi mokomaa kun jo nyt eri mieltä olo on vainoa.

• Anonyymi00018

Heidän valituksensa on kyllä tosi ärsyttävää. Siksi minä en koskaan kommentoi tällä palstalla, kuten et sinäkään.

• Yksi huvittava puoli tässä jutussa on se, että täällä ihmetellään että miksi noin vanha jutusta tulee saada rangaistus? Eihän se silloin ollut rangaistava kun Räsänen tekstin kirjoitti. Mutta kun hän meni julkaisemaan sen uudelleen 2019 ja 2020.

On vedottu siihen, että kyseinen julkaisu oli tarkoitettu pienelle tosiuskovien porukalla. Tällä nyt ei ole mitään merkitystä kuinka pienestä porukasta on kyse. Ei laissa voi määrätä että 100 kpl ei ole vielä rangaistava teko mutta 150 kpl oli rangaistava määrä.

Lain kautta asiaa voi tarkastella niin että aikaisemmin homoilusta sai linnaa, koska se oli rangaistava akti. Nykyään ei enää näin ole. Mutta edelleen Suomessa elää taatusti vanhoja homoja, joita pidetty putkassa siksi että he ovat homoja. Pitäisikö heille valtion nyt maksaa korvausta väärästä pidätyksestä / tuomiosta?

• Anonyymi00024

"Mutta edelleen Suomessa elää taatusti vanhoja homoja, joita pidetty putkassa siksi että he ovat homoja. Pitäisikö heille valtion nyt maksaa korvausta väärästä pidätyksestä / tuomiosta?"

Nythän pääsit asian ytimeen, oletko anonut korvausta ?

• Anonyymi00040

Eihän Päivi julkaissut sitä kuin vasta sitten kun syyttäjä oli jostakin kaivanut esiin tuon kirjasen ja nosti siitä syytteen. Päivi sitten julkaisi sen omilla sivuillaan, jotta ihmiset voivat arvioida sitä, että onko siinä jotain laitonta materiaalia.

• Ei ollut. Hän tiesi että asia nousee otsikoihin ja näin hän saa medialta ilmaista palsta- ja kuvatilaa mielin määrin. Pitää muistaa että hän tarvitsee tätä, koska muuten on uhkana tippuminen pois eduskunnasta.

Kolmessa viime vaalissa Räsänen on ollut viimeksi valittu omasta vaalipiiristä. Viime vaaleissa kokoomuksen olisi pitänyt saada 400 ääntä enemmän, niin Päkä olisi jäänyt rannalle.

Nyt voi käydä myös niin, että Päivin vaalipiiri menettää yhden edustaja eli että sieltä ei valita kuin 13 edustajaa entisen 14 sijaan. Näin on vihjailtu, väkimäärä on vähentynyt. Tällöin Päkä olisi todella vaikeuksissa.

Rävänen sai sakkoa 1800 euroa, joka ei ole hänen tulotasolle mikään ongelma. Plus pitää muistaa että tuolla rahalla ei saa kyllä kovin kummoista mainosta esim iltapäivälehtiin, televisiosta nyt puhumattakaan.

• Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

Ei ollut. Hän tiesi että asia nousee otsikoihin ja näin hän saa medialta ilmaista palsta- ja kuvatilaa mielin määrin. Pitää muistaa että hän tarvitsee tätä, koska muuten on uhkana tippuminen pois eduskunnasta.

Kolmessa viime vaalissa Räsänen on ollut viimeksi valittu omasta vaalipiiristä. Viime vaaleissa kokoomuksen olisi pitänyt saada 400 ääntä enemmän, niin Päkä olisi jäänyt rannalle.

Nyt voi käydä myös niin, että Päivin vaalipiiri menettää yhden edustaja eli että sieltä ei valita kuin 13 edustajaa entisen 14 sijaan. Näin on vihjailtu, väkimäärä on vähentynyt. Tällöin Päkä olisi todella vaikeuksissa.

Rävänen sai sakkoa 1800 euroa, joka ei ole hänen tulotasolle mikään ongelma. Plus pitää muistaa että tuolla rahalla ei saa kyllä kovin kummoista mainosta esim iltapäivälehtiin, televisiosta nyt puhumattakaan.

Sinänsä jos Räsäsen vaalipiirin, Hämeen vaalipiirin, edustajamäärä todella laskee yhdellä ja Räsänen jää sen vuoksi rannalle, niin palstalla alkaa aivan taatusti mesoaminen siitä, että taustalla on poliittinen salajuoni, jotta Räsänen saatiin pois pelistä.

Toisaalta jo edustajamäärä pysyy ennallaan ja Räsänen tulee valituksi, niin hän saa silloin kiittää tuomiotaan valinnasta. Mutta voi myös olla, että hänen veljeilyt Orbanin ja Trumpin porukan kanssa voi kostautua. Heistä kun Suomessa ei pidetä...

• Anonyymi00019

Ja on ollut kieltolakikin.

Jos niille korvaukset tai hyvitykset menisi haudan taakse.

Mutta hallliksen voisi vapauttaa.

Ei ollut edes väärässä kuten Räsänen.

• Anonyymi00022

Hallis oli kaikin puolin oikeassa. Niin tieteellisesti, historiallisesti, uskonnollisesti, moraalisesti ja silti sai tuomion. Siinä mentiin metsään että rytisee jos verrataan Räsäseen, joka oli selkeästi väärässä ja myönsi sen itsekin käytti vain vanhoja lausuntoja kun kasasi tuon pyydetyn jalkaisun. Ettei enää samalla tavalla kirjoittaisi.

Siinä on selkeä ero siihen että halliksen ei tarvinnut mitään selitellä että en tiennyt, en ymmärtänyt, vaan sanoi vain kuten asia on ja tuomio tuli. Ihme että sitä ei ole vielä purettu.

• Anonyymi00028

ArtoTTT

Mark Twainin klassikko teoksesta löytyi kielletty N sana heti ensimmäisestä kappaleesta, hyi hyi , polttoon menee...

• Raamattu ei kuitenkaan mene. Päivin teokset ovat kyllä turhia.

• Kyllä sinulla Arto TTT tuota "logiikan tajua" riittää. Mark Twainin klassikko heijastaa omaa aikaansa. Aivan samoin kuin esim Peppi Pitkätossu, jossa siinäkin käytetään n-sanaa. Plus Kake Singers ja Mikko Alatalo täällä meillä Suomessa.

Sinulle tälläisen historiallisen kontekstin ymmärtäminen on ilmeisesti täysin mahdotonta. Sen sinä olet todistanut monta kertaa. Plus "riemastut" raivoksi, jos joku kutsuu sinua "hihhuliksi", vaikka sana on vanha suomalainen sana, joka on päätynyt myös taiteeseen.

https://www.wikiart.org/en/sallinen-tyko/hihhulit-1918

• Anonyymi00033
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

Kyllä sinulla Arto TTT tuota "logiikan tajua" riittää. Mark Twainin klassikko heijastaa omaa aikaansa. Aivan samoin kuin esim Peppi Pitkätossu, jossa siinäkin käytetään n-sanaa. Plus Kake Singers ja Mikko Alatalo täällä meillä Suomessa.

Sinulle tälläisen historiallisen kontekstin ymmärtäminen on ilmeisesti täysin mahdotonta. Sen sinä olet todistanut monta kertaa. Plus "riemastut" raivoksi, jos joku kutsuu sinua "hihhuliksi", vaikka sana on vanha suomalainen sana, joka on päätynyt myös taiteeseen.

https://www.wikiart.org/en/sallinen-tyko/hihhulit-1918

ArtoTTT

Joo Peppi Pitkätassu kirjat ja filmit polttoon vain ....

• Anonyymi00033 kirjoitti:

ArtoTTT

Joo Peppi Pitkätassu kirjat ja filmit polttoon vain ....

Kuka täällä on mistään polttoon viemisestä puhunut yhtään mitään? Ainoa poltto-operaatio oli se kun joku teikäläinen poltti "Jumalan synty" - opuksen ja kuvasi polton nettiin.

• Anonyymi00038
        torre3 kirjoitti:

Raamattu ei kuitenkaan mene. Päivin teokset ovat kyllä turhia.

Kuutio on todellinen tunari kaikessa.

• >>Näin siksi että silloin laitauskovaisia voisi ihan vapaasti haukkua miten haluaa, eikä tuomiota tulisi. >>

Niinhän sinäkin teet, ja tuomio tuli. Mistänäitä pantiin jäähylle.

😊 😊 😊 😊 😊

• Anonyymi00030

"Mistänäitä" ja tilalle tuli Mitäsnäitä, jolla yritetään hämätä ja samalla valehdella, ettei juuri hänen viestejä poisteta, eikä häntä ole bannattu.
        Sitten on myös se Siperian reikä, jossa; Tiedemiehet pelkäävät avanneensa helvetin portit, joka muuttui uskovien tekosiksi neropatin logiikalla.

• En tiedä kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa sinulle, että Mistänäitäoikeintulee - nikkiä ei ole bannattu. Miten muuten voisin kirjoittaa sillä tätäkin testiä taas kerran. Väität tätä samaa nyt jo toista kertaa ja samalla lailla vastasin silloinkin sinulle nikillä Mistänäitäoikeintulee.

Joten lopeta paksan puhuminen. Syy miksi vaihdoin nikki oli se, että sinne perään alkoi tulla liikaa sellaisia mainosviestejä, joista en ollut kiinnostunut. Loputa niitä oli 159 kpl, joten siinä syy vaihtaa nikkiä. Meneekö jakeluun?

• Anonyymi00030 kirjoitti:

"Mistänäitä" ja tilalle tuli Mitäsnäitä, jolla yritetään hämätä ja samalla valehdella, ettei juuri hänen viestejä poisteta, eikä häntä ole bannattu.
        Sitten on myös se Siperian reikä, jossa; Tiedemiehet pelkäävät avanneensa helvetin portit, joka muuttui uskovien tekosiksi neropatin logiikalla.

Sinäkin voisit lukea tekstit hieman tarkemmin. En minä väittänyt että kyseessä olisi uskovien teko. Lainasin vain kirjoitusta, näin väitettiin. Ja se huvitti minua - ja monta muuta - oikein kunnolla. Mutta sinähän et tätä tajunnut, joten mene nyt vaikka keskustelemaan asiasta raamatussa mainitun puhuvan aasin kanssa....

• Anonyymi00042
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

Sinäkin voisit lukea tekstit hieman tarkemmin. En minä väittänyt että kyseessä olisi uskovien teko. Lainasin vain kirjoitusta, näin väitettiin. Ja se huvitti minua - ja monta muuta - oikein kunnolla. Mutta sinähän et tätä tajunnut, joten mene nyt vaikka keskustelemaan asiasta raamatussa mainitun puhuvan aasin kanssa....

"En minä väittänyt että kyseessä olisi uskovien teko. Lainasin vain kirjoitusta, näin väitettiin"

Elikkä myös valehtelit!!!

• Anonyymi00029

Räsänen pitää vain niellä tuomionsa ja myöntää että vähän on ollut holtionta kielenkäyttö, mutta Halla-ahon tuomioon voidaan kyllä käydä käsiksi kun siinä ei ole mitään väärää sanottu tai tehty mitä ei jokainen jo tiedä ja mistä jo satoja vuosia puhuttu. Ei siinä mikään ole vanhentunut tai muuttanut merkitystään. Aika vain kun hän sai tuomion oli väärä. Nyt esivaltaa poljetaan aivan toisella tavalla.

• Anonyymi00035

No emme niele alkuunkaan, mutta jatkamme tätä prosessia ja jos Päivi valittaa EUhun niin saamme vielä vuosien ajan julistaa kaikelle kansalle Jumalan tahtoa.

• Anonyymi00035 kirjoitti:

No emme niele alkuunkaan, mutta jatkamme tätä prosessia ja jos Päivi valittaa EUhun niin saamme vielä vuosien ajan julistaa kaikelle kansalle Jumalan tahtoa.

Kyseessä on Päivin puheet, ei Jumalan tahto.

• Anonyymi00037
        torre3 kirjoitti:

Kyseessä on Päivin puheet, ei Jumalan tahto.

Kaksi nàismaista ja Iihavaa Hínttiä siellä.

Päivi hyväksyy täysin.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00035 kirjoitti:

"No emme niele alkuunkaan, mutta jatkamme tätä prosessia ja jos Päivi valittaa EUhun niin saamme vielä vuosien ajan julistaa kaikelle kansalle Jumalan tahtoa."

Tämä maailma tarvitsee nyt eniten opetusta ja evankelioimista Jeesuksesta, sitten vasta ruokaa ja sitten turvaa. Mutta evankeliumin sana on nyt tärkeintä mitä tämä maailma ja sen ihmiset tarvitsevat. Meitä uskovia kohta tarvitaan ja kipeästi, olkaamme valmiit.

• Anonyymi00041 kirjoitti:

"No emme niele alkuunkaan, mutta jatkamme tätä prosessia ja jos Päivi valittaa EUhun niin saamme vielä vuosien ajan julistaa kaikelle kansalle Jumalan tahtoa."

Tämä maailma tarvitsee nyt eniten opetusta ja evankelioimista Jeesuksesta, sitten vasta ruokaa ja sitten turvaa. Mutta evankeliumin sana on nyt tärkeintä mitä tämä maailma ja sen ihmiset tarvitsevat. Meitä uskovia kohta tarvitaan ja kipeästi, olkaamme valmiit.

70 prosenttia maailman väestöstä ei piittaa mitään siitä mitä teet. Teitä ei kukaan tarvitse, ja teidän omahyväisyys etoo.

Kuka ihme teitä tarvitsee ja mihinkä? Porukka joka ilmoittaa, että nälkäiset eivät tarvitse ruokaa eikä turvaa. Vain sellainen ihminen, jolla on täysi vatsa voi puhua tuolla lailla. Tai löytyyhän sitä toki esimerkki, jossa pastori sai puhumalla nuoret uskomaan, että kun kuolee nälkään, niin sitten pääsee taivaaseen. Ja sitten täällä laitauskovat itkevät kun Räsänen saa 1800 euron sakot tyhmistä kirjoituksista. On se "ihanaa" tämä uskonto.

https://yle.fi/a/74-20073193

• Anonyymi00044
        torre3 kirjoitti:

70 prosenttia maailman väestöstä ei piittaa mitään siitä mitä teet. Teitä ei kukaan tarvitse, ja teidän omahyväisyys etoo.

Te kaksi olette yleisesti inhottuja.
        🤓

"Tämä maailma tarvitsee nyt eniten opetusta ja evankelioimista Jeesuksesta, sitten vasta ruokaa ja sitten turvaa."

Eli juuri päinvastoin kuin Jeesus opettaa. No, tuo kertonee miten kylmiä ja välinpitämättömiä jotkut ovat.

• Anonyymi00049
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Tämä maailma tarvitsee nyt eniten opetusta ja evankelioimista Jeesuksesta, sitten vasta ruokaa ja sitten turvaa."

Eli juuri päinvastoin kuin Jeesus opettaa. No, tuo kertonee miten kylmiä ja välinpitämättömiä jotkut ovat.

Eli ensin uskoontulo Jeesukseen niin sitten kaikki muukin annetaan!!

• ”…jos sananvapautta lähdetään laajentamaan siten, että sitä rajoittavaa herjauspykälää loivennetaan, niin laitauskovaiset eivät ollenkaan huomaa, että se kopsahtaisi omaan nilkkaa.”

Tämä tuntu usein unohtuvan. Samalla silloin pitää sallia tosiaan sekin, että heitä itseään saa vastaavasti haukkua ja etenkin levittää vastenmielisiä valheita.
      Tässä on sellainenkin puoli, että myös ne todelliset antisemitistit odottavat innolla, että pääsevät suoltamaan roskaansa.

”…kun laitauskovaa kutsuu laitauskovaksi, niin he saavat siitä hepulin. Heidän mielestään kyse on pahimman luokan herjaamisesta. Tietääkseni ovat yrittäneet käydä tekemässä rikosilmoitusta asiasta.”

Niin, ehkä he ovat varanneet itselleen tuon oikeuden käyttää mahdollisimman ”herjaavia” ilmaisuja?
      Tuo on lähinnä kansankielinen ilmaisu niille uskoville, joilla on aika äärimmäiset näkemykset myös uskon asioista.

• Anonyymi00043

”…kun laitauskovaa kutsuu laitauskovaksi, niin he saavat siitä hepulin."

Miten niin saamme hepulin??

Termit laitauskova, fundamentalisti, hihhuli, kahjo, ... ovat vain haukkunimityksiä joilla pyritään loukkaamaan uskovaista kansanryhmää. Myös termi kristitty oli alunperin kehitetty loukkaamaan Jeesuksen seuraajia. Sama peli vuosisadasta toiseen, termit vaihtuu mutta tarkoitus on aina sama - loukata uskovaista kansanryhmää.

• Anonyymi00043 kirjoitti:

Termit laitauskova, fundamentalisti, hihhuli, kahjo, ... ovat vain haukkunimityksiä joilla pyritään loukkaamaan uskovaista kansanryhmää. Myös termi kristitty oli alunperin kehitetty loukkaamaan Jeesuksen seuraajia. Sama peli vuosisadasta toiseen, termit vaihtuu mutta tarkoitus on aina sama - loukata uskovaista kansanryhmää.

Kuten myös homoista on monta nimitystä.

• Anonyymi00043 kirjoitti:

"Sama peli vuosisadasta toiseen, termit vaihtuu mutta tarkoitus on aina sama - loukata uskovaista kansanryhmää."

Ja siksi sitten hakutte muita uskovia luterilaisiksi, liberaaleiksi , vihervassareiksi, katolisiksi ja luopioiksi?

• En tarkoita tuollaisia valheita.

• Anonyymi00046
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Sama peli vuosisadasta toiseen, termit vaihtuu mutta tarkoitus on aina sama - loukata uskovaista kansanryhmää."

Ja siksi sitten hakutte muita uskovia luterilaisiksi, liberaaleiksi , vihervassareiksi, katolisiksi ja luopioiksi?

"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Eihän uskontoa voi harjoittaa muutoin kuin herjaamalla.

Voi kauhistuksen kanahäkki, jos uskovat kehuisivat toinen tosiaan, että olet sinä sitten hyvä kristitty, olet Jumalan lapsi, sinusta annetaan hyvä todistus, teet hyviä tekoja ja puhut hyviä juttuja.

Paavali tosin erehtyy jossain kirjeessään kehumaan joitain seurakuntalaisia, mutta siitä ei pidetä kun on kova valehtelija.

• Anonyymi00046 kirjoitti:

:D Eli kun jotkut uskovat tuon aloitti, niin muut saavat tehdä samaa perässä?

• Anonyymi00050
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eiväthän nuo ole haukkumasanoja, vaan puhutaan ihan yleisesti liberaaleista ja konservatiiveista, kun se on vakiintunut tapa, vaikka ne ei olekaan vastakohtia ja niihin liitetään vääriäkin mielikuvia.
        Liberaali ei ole sen enempää haukkumista kuin sanoa konservatiiviksi. Kyse on vain siitä kumpi sanoista kuvaa ihmistä enemmän erottaessa ihmisiä kahteen porukkaan kuvaa, yleisesti tai tietyissä asioissa.
        Poliitiikassa, kirkossa ja yleisestikin käytettyjä sanoja.
        Kirkolliskokouksessakin kuulutettiin missä kokoontuvat liberaalit, missä konservatiivit
        taisi olla toissa kirkolliskokouksessa. Ja väität kummallisesti yhä vain että toinen niistä on haukkumasana.. Niiden liberaalimpien taholta itse kuulutettiin se asia.

• Anonyymi00051
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mikä haukkumasana luterilainen on? Mitä ihmettä höpötät? Palstan aihepiirikin on luterilaisuus. Luterilaisiksi itseään kutsuvissa on erilaisia ihmisiä, uskonasioihin, kirkon oppiin ja tunnustukseen välinpitämättömästi suhtautuvista niihin, joille ne ovat hyvin tärkeitä. Jos joku ei ole luterilainen, ja häntä kutsutaan sellaiseksi, korjaa asian.

• Anonyymi00052
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Vihervassarit” lukee sisälleen vain vihreiden ja vasemmistopuolueiden aatteiden tukijan, ei sen kummempaa. Myös oikeistossa on niiden samojen aatteiden kannatusta ja silloin kritiikki kohdistuu niihin tiettyihin asioihin, vaikka silloin olisi parempi ilmaista asia muuten. Sanat Punikki ja mitä vastaavia niitä nyt onkaan, eivät taas ole asiallisia, kun tuo sanan pääte on muodostunut sanasta vajakki. Aito_lainen käyttää sitä, vaikka asiasta on huomautettu, en tiedä ovatko muut käyttäneet.

• Anonyymi00053
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mistä tuon katolinen-sanan repäisit ja mikä siinä on haukkumista?

• Anonyymi00054
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ainoastaan viimeistä luettelemistasi sanoista voi pitää ymmärrettävästi loukkaavana, jos ei aidosti usko olevansa sellainen tai toisen olevan. Se voi osua oikeaankin, mutta voi nimittelyn sijaan asiansa esittää, kritiikkiä osoittaa kyllä muutenkin. Se varmaan myös toimisi paremmin. Ainakaan muutaman sanan luopio-kommenteilla ei ole oikein mitään antia. Kannattaisi keskittyä niihin itse asioihin ja perusteluihin.

• Anonyymi00048

Toisaalta ei Jumalalle mikään ole mahdotonta.

• Anonyymi00055

No niinpä - ilmestyskirja juuri kuvaa sitä, että miten taivaan isä Jumalan hihat palavat, kun on Jeesuksen nimeen herjattu Luojajumalaa väittämällä tätä petolliseksi huijariksi, joka istutti ihmisen kiusaksi puun, mihin muka ei saanut koskea, ja kutsui Paholaisen paratiisiin houkuttelemaan viatonta ihmistä, ja joutui muka ihmisenä tekemään jopa itsemurhan oman mokansa korjaamiseksi!

• Anonyymi00058
        Anonyymi00055 kirjoitti:

No niinpä - ilmestyskirja juuri kuvaa sitä, että miten taivaan isä Jumalan hihat palavat, kun on Jeesuksen nimeen herjattu Luojajumalaa väittämällä tätä petolliseksi huijariksi, joka istutti ihmisen kiusaksi puun, mihin muka ei saanut koskea, ja kutsui Paholaisen paratiisiin houkuttelemaan viatonta ihmistä, ja joutui muka ihmisenä tekemään jopa itsemurhan oman mokansa korjaamiseksi!

Ja tällä valheella saatiin koko maailma uskomaan, että perisynnillä muka Luojajumala olisi synnyttänyt pahuuden maailmaan, kun pahuus on yksin ja vain juutalaisten keksintö syntiopillaan ja tulivuorijumala Jahve-Baal-Allah-jumalalla, pyörittämään maailman markkinatoria rahalla, minkä vastustamisesta Jeesus surmattiin Paavalin toimesta, kun lupasi opettaa ihmeiden teon.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Ja tällä valheella saatiin koko maailma uskomaan, että perisynnillä muka Luojajumala olisi synnyttänyt pahuuden maailmaan, kun pahuus on yksin ja vain juutalaisten keksintö syntiopillaan ja tulivuorijumala Jahve-Baal-Allah-jumalalla, pyörittämään maailman markkinatoria rahalla, minkä vastustamisesta Jeesus surmattiin Paavalin toimesta, kun lupasi opettaa ihmeiden teon.

Tämän päivän tieteenkin tietämät ihmeet ja niiden syntymekanismi olisivat jo lähtökuopiin tuhonneet juutalaisen kaupallisuuden alhaisin tuntein, kuten kaunan, kateuden, ahneuden, vihan, joita uskonto on luotu ruokkimaan, eikä olisi edes koskaan syntynyt termiä kunnianhimo, joka onkin vain hyvä asia muine himoineen!

• Ensinnäkin kiitos. kun kerrankin oli asiallista tekstiä.

Asia koski kommenttiani: ”Ja siksi sitten hakutte muita uskovia luterilaisiksi, liberaaleiksi , vihervassareiksi, katolisiksi ja luopioiksi?”, joka puolestaan oli ”Anonyymi00043” kommenttiin: ”Termit laitauskova, fundamentalisti, hihhuli, kahjo, ... ovat vain haukkunimityksiä joilla pyritään loukkaamaan uskovaista kansanryhmää. ”

Tässä vain kiinnitin huomiota siihen, että riippuu siitä, missä yhteyksissä näitä sanoja milloinkin käytetään. Tilanne on vähän siten, että pata kattilaa soimaa.

”Anonyymi00050” 2026-05-02 12:53:06 kirjoitti: ”Eiväthän nuo ole haukkumasanoja, vaan puhutaan ihan yleisesti liberaaleista ja konservatiiveista, kun se on vakiintunut tapa…”.

Aika harva niitä vain tuntuu käyttävän asiallisesti. Kun tuo liberaali sana tuntuu saavan sellaisia merkityksiä, joilla poliittinen konteksti amerikkalaiseen malliin tai ylipäätään sillä pyritään vähättelemän kaikenlaisia vapausoikeuksia, niin silloin tarkoitus on vain loukata.

Yhtä lailla ”fundamentalisti” on asiallinen ilmaisu, riippuen kontekstista.

”Anonyymi00052” 2026-05-02 13:07:38 kirjoitti:
      ”Vihervassarit” lukee sisälleen vain vihreiden ja vasemmistopuolueiden aatteiden tukijan, ei sen kummempaa. Myös oikeistossa on niiden samojen aatteiden kannatusta…”

Niin, mielestäni sen sisältö on muuttunut siten, että kaikki jotka ovat jonkun kirjoittajan mielestä eri mieltä, ovat tuollaisia, eivätkä ne riipu millään tavalla edes poliittisesta näkemyksestä.

”Anonyymi00054” 2026-05-02 13:14:16 kirjoitti; ”Ainoastaan viimeistä luettelemistasi sanoista voi pitää ymmärrettävästi loukkaavana, jos ei aidosti usko olevansa sellainen tai toisen olevan.”

Samalla tavalla käytetään tuota liberaali sanaa. Samoin jos oikeasti kohde on ihan luterilainen, niin häntä voidaan haukkua katolaiseksi, vassariksi jne.

Sitten täällä jotkut käyttävät noita ”laitauskova”, ” hihhuli” jne, siinä mielessä väärin, että niissä on mukana halveksuntaan. Ehkä kaikki eivät jaksa ottaa selvää, kun kyse on tavallista ”kiihkeämmästä” tai dogmaattisesti omaan oppiinsa samaistuvasta uskovasta.
      Huomautan lisäksi, että osa uskovista kannattaa jostain syystä myös äärioikeiston politiikkaa - ehkä aina sitä itsekään ymmärtämättä.

• Anonyymi00062

Länkytä mitä länkytät, kukaan ei lue! 🤣

• Anonyymi00063

Onko aloittajalla muuta mielessä kuin kerätä kaikki pahuus ja pistää kristittyjen piikkiin ja suoltaa se sitten kaikki ulos.
      Sitä mitä kylvää sitä pahuutta sitä myös niittää kristittyjen päälle, ja sitä tulee kuin persusta konsanaan.

Ja voi nautti haukkumisesta: voi Pyhä yksikertaisuus. Sivistys on löytyy vyön alta ja syvältä.

• Anonyymi00064

"Sivistys on löytyy vyön alta ja syvältä."

No ei ihmekään, että teitä erityisesti alapää asiat kiinnostaa kun kuvittelette sen olevan sivistyksen merkki.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

"Sivistys on löytyy vyön alta ja syvältä."

No ei ihmekään, että teitä erityisesti alapää asiat kiinnostaa kun kuvittelette sen olevan sivistyksen merkki.

et sää olekaan trumppilainen konservatiivi liberaali Eptain porukkaa?

• ”Anonyymi00063” 2026-05-03 12:52:40 kirjoittaa;
      ”Onko aloittajalla muuta mielessä kuin kerätä kaikki pahuus ja pistää kristittyjen piikkiin ja suoltaa se sitten kaikki ulos.”

Tarkkaan ottaen ei tuossa puhuttu kaikista kristityistä.

Ohitit asian vain siksi, että ehkä tämän otit liian henkilökohtaisesti:
      ”Sinänsä huvittavaa on jo nyt se, että kun laitauskovaa kutsuu laitauskovaksi, niin he saavat siitä hepulin. Heidän mielestään kyse on pahimman luokan herjaamisesta.”

Asia oli tämä: ”Toinen huvittava seikka on se, että jos sananvapautta lähdetään laajentamaan siten, että sitä rajoittavaa herjauspykälää loivennetaan, niin laitauskovaiset eivät ollenkaan huomaa, että se kopsahtaisi omaan nilkkaa.”

Mitä siitä olet mieltä?

• Anonyymi00067

On tehtävä ero: mikä on tosiasia ja mikä on mielipide. Niillä on eroja. Tosi tapahtumat ovat tosi tapahtumia, ja niistä voi olla erilaisia mielipiteitä siitä, kuinka ne keneenkin koskettavat. Kaikki tapahtumat ovat tosiasioita — tiedetäänkö niitä vai ei. Psyykkisetkin tapahtumat ovat tosiasioita, ja niistä voi olla eri mieltä, mutta jos erimielisyyden perustus ei perustu tosiasioihin ja totuuteen eikä suuntaudu hyvyyteen, silloin on jotain pielessä ihmiskunnan syvimmässä olemuksessa.

• Anonyymi00067 kirjoitti:

On tehtävä ero: mikä on tosiasia ja mikä on mielipide. Niillä on eroja. Tosi tapahtumat ovat tosi tapahtumia, ja niistä voi olla erilaisia mielipiteitä siitä, kuinka ne keneenkin koskettavat. Kaikki tapahtumat ovat tosiasioita — tiedetäänkö niitä vai ei. Psyykkisetkin tapahtumat ovat tosiasioita, ja niistä voi olla eri mieltä, mutta jos erimielisyyden perustus ei perustu tosiasioihin ja totuuteen eikä suuntaudu hyvyyteen, silloin on jotain pielessä ihmiskunnan syvimmässä olemuksessa.

Niin ja sitten on niitä, noita ei tosiasiat kiinnosta vaan he nostavat omat mielipiteensä ilman asiallisia perusteluja "tosiasioiksi".

• Anonyymi00068
        Mummomuori2 kirjoitti:

Niin ja sitten on niitä, noita ei tosiasiat kiinnosta vaan he nostavat omat mielipiteensä ilman asiallisia perusteluja "tosiasioiksi".

Niin, ja sitten on niitä, jotka KOPIOIVAT samanmielisten kirjoituksia, ja koettavat niillä perustella omaa kantaansa. Näitä kirjoituksia he sitten pitävät tosi-asioina!

• Anonyymi00067 kirjoitti:

Kyse on siitä, että pitää erottaa toisistaan fakta ja mielipide. Väite "hernekeitto on ruokaa" niin tämä on fakta. Sen sijaan "hernekeitto on hyvää ruokaa" on mielipide. Ja mielipiteiteillä on hyvin huono keskustella. Ne eivät vie asiaa eteenpäin, toisin kuin faktapohjainen keskustelu.

• Anonyymi00071

Kyse on siitä, että pitää erottaa toisistaan fakta ja mielipide. Väite "hernekeitto on ruokaa" niin tämä on fakta. Sen sijaan "hernekeitto on hyvää ruokaa" on mielipide. Ja mielipiteiteillä on hyvin huono keskustella. Ne eivät vie asiaa eteenpäin, toisin kuin faktapohjainen keskustelu.

Sinulla itseselläsi on ollut vaikeuksia myös tiedostaa faktoja, kuten ei uskovaisilla ole mitään jumalaa Raamatun mukaan, he palvovat tulivuorta, joka todellisuudessa on tarinan Paholainen, joka varastaa sielun.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Sinulla itseselläsi on ollut vaikeuksia myös tiedostaa faktoja, kuten ei uskovaisilla ole mitään jumalaa Raamatun mukaan, he palvovat tulivuorta, joka todellisuudessa on tarinan Paholainen, joka varastaa sielun.

Ja karmein idea onkin, kun nämä ateistit sitten vielä vaativat uskovaisia todistamaan jumalansa, ja olen sanonut, että älkää nyt, helvetti, vielä sellaista pyytäkö ja halutko, se tästä vielä vain puuttuisikin, että pystyisivät todistamaan.

• Anonyymi00066

RÄSÄNEN OLISIT HOITANUT IHMISIÄ ETKÄ RIEHUIS VÄÄRÄUSKOVAISTEN PASKAPUHEITA MAAILMALLE PS OPETUSLAPSET OLIVAT HOMOJA KAIKKI ÖLJYMÄEN PYLLYKAVEREITA PERSEENNUOLIJOITA😈🥶

• Anonyymi00069

Esimerkki jälkeen kirjoittajasta, joka on pihalla kuin lumiukko, mutta luultavasti omaa kuitenkin vaaleissa äänioikeuden, jos on täysikäinen

• Anonyymi00069 kirjoitti:

Esimerkki jälkeen kirjoittajasta, joka on pihalla kuin lumiukko, mutta luultavasti omaa kuitenkin vaaleissa äänioikeuden, jos on täysikäinen

Ei hätää, sillä Räsänen tippuu hyvin suurella todennäköisyydellä eduskunnasta. Hän kun edustaa Hämeen vaalipiiriä, jolla on 14 kansanedustajaa. Nyt alueen väkimäärä on tippunut niin paljon, että edustajamääräksi tulee 13 tai vain jopa 12. Nimittäin alueen väkimäärä on 315.000 asukasta, kun se on aikaisemmin ollut reilut 350.000.

Tekoäly lastki 320.000 arviolla, että Hämeen vaalipiirin saa 11,32 kansanedustajaa. Yhden kansanedustaja saa väkimäärällä 28256. Loppulasku menee tähän malliin:

Manner-Suomen väkiluku: Noin 5 623 000 (toukokuu 2026 arvio). Suomen väkiluku (2026) - WorldometerJaettavat paikat: 199 (Ahvenanmaa saa aina yhden oman paikan).

Eduskuntavaalit 2027 - WikipediaYhden paikan hinta: \(5 623 000 / 199 \approx 28 256\) asukasta per paikka.Vaalipiirin paikat: \(320 000 / 28 256 \approx 11,32\).

Tilanne on Räsäsen kannalta se, että hän on kolmessa viimeisessä vaalissa ollut aina viimeinen Hämeen vaalipiiristä valittu. Viime vaaleissa 2023 kokoomuksen olisi pitänyt saada 400 ääntä enemmän niin Räsänen olisi jäänyt rannalle.

Tilanne on varmasti täysin Räsäsen tiedossa. Tämä selittää sen vuoksi aika pitkälle sen, miksi Räsänen on halunnut moittia homoja ihan oikeudessa saakka. Onhan se taannut hänelle täysin ilmaista mainostilaa niin lehdissä kuin töllössäkin.

Räsäsellä on vielä yksi mahdollisuus joka pitää muistaa. Jos KD solmii vaaliliiton vaikka hallituskumppani PS:n kanssa valintamahdollisuudet kasvavat. Silloin liiton sisällä äänet lasketaan yhteen ja eniten ääni saaneet tulevat valituksi. Tällöin Räsänen olisi varmasti vahvoilla.

• Anonyymi00070

Mitkä ovat sitten nykymaailman probleemat, joissa meidän on kristittynä kansana palveltava. Ihmetellä täytyy, että kirkko ei ole puuttunut näihin ihmiskunnan selviämisen kannalta tärkeisiin kysymyksiin. Ilmasto, väestön lisääntyminen ja geopolitiikka. 1.valtakuntien ja kansojen nopeat sosiaaliset muutokset.2. Rodulliset ja kansainväliset jännitystilat.3. Kilpavarustelu ja maailman rauha. Näistä kysymyksistä me emme kristittyinä voi kokonaan vetäytyä syrjään. Siellä missä olosuhteita ei voida äkkiä toisiksi muuttaa, sorron alaisia on tuettava henkisesti ja hengellisesti, jotta he jaksaisivat nykytilanteen aiheuttaman sielullisen ja ulkonaisen rasituksen. Kristityn on oltava valmis tekemään uudistusaloitteita, jotka edistävät oikeudenmukaisuutta ja murtavat köyhyyden kaikesta. Kristittyinä meidän on kehitysmaiden murroksessa myös osoitettava, että hyvinvointiin ei tarvitse välttämättä kulkea vihan, vallankumouksen ja väkivallan tietä.

• Moni ei taida ymmärtää, että jos sananvapautta laajennetaan, sitä todellakin laajennetaan kaikilta!

• Anonyymi00073

Sananvapaus — kun se on totuudessa ja moraalissa ja eettisesti oikein — luo rauhaa ja oikeudenmukaisuutta. Mutta jos se on näitä arvoja vastaan, se on paha. Nykyään median tehtävä on tuottaa omistajille rahaa, ja kaikki toiminta on rahan tekoa; heikot kärsivät. Tämä on eräänlaista evoluutio- ja eläinmaailman arvomaailmaa: vahvat syövät heikommat eikä armoa anneta — syö tai tule syödyksi. Tähän suuntaan olemme menossa, ellei Jeesus Kristus tule ja pelasta ihmiskuntaa, kutsuen omiaan.

• Anonyymi00074

Jeesus oli aikansa opettaja ja Kristus on kulttihahmo Auringonjumala Sol Invictus, vähän huonosti sopivat yhteen.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Jeesus oli aikansa opettaja ja Kristus on kulttihahmo Auringonjumala Sol Invictus, vähän huonosti sopivat yhteen.

Mutta sopisiko Sol Ivictus ja Lucifer, koska Kristus on Pietarin 2.kirjeen Kointähti=Venus=Lucifer.

• Anonyymi00076

Kun tietää Jeesus nimen merkityksen hänen evankeliumistaan ja Kristus nimen Paavalin evankeliumista, niin yhdistettynä nämä kuulostavat kyllä todelliselta nimihirviöltä, mutta tällä yhdistelmällä se harjaanjohtaminen juuri tehtiin. Ei ollut pelastus, vaan täystuho.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Kun tietää Jeesus nimen merkityksen hänen evankeliumistaan ja Kristus nimen Paavalin evankeliumista, niin yhdistettynä nämä kuulostavat kyllä todelliselta nimihirviöltä, mutta tällä yhdistelmällä se harjaanjohtaminen juuri tehtiin. Ei ollut pelastus, vaan täystuho.

Jotka mustamaalaa Jeesusta tietää he mikä on heillä sielun isäntä!

• "Sananvapaus — kun se on totuudessa ja moraalissa ja eettisesti oikein — luo rauhaa ja oikeudenmukaisuutta."
        Tuo on hyvä tiivistys.

• Anonyymi00079
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Sananvapaus — kun se on totuudessa ja moraalissa ja eettisesti oikein — luo rauhaa ja oikeudenmukaisuutta."
        Tuo on hyvä tiivistys.

Kuka määrittää moraalin ja etiikan, ja millä perustella?

• Anonyymi00079 kirjoitti:

No, tuo filosofinen keskustelu on sitten erikseen.

• Anonyymi00077

Jeesus on universaalinen opettaja. Hänen oppiaan ei tarvitse päivittää; ne ovat altruismia, hyvyyttä, anteeksiantoa ja armoa — kaikki ikuisia. Nämä ovat taivaan lahja ihmiskunnalle ja niille ihmisille, jotka ottavat Jeesuksen sydämeensä ja haluavat elää hänen mukaansa, hänen oppiensa mukaan.

• Anonyymi00080

Olet pöljä!

• Anonyymi00081

<<"Sananvapaus — kun se on totuudessa ja moraalissa ja eettisesti oikein — luo rauhaa ja oikeudenmukaisuutta."
      Tuo on hyvä tiivistys.

tässä vananvapaus on jo määritelty universaalisesti:
      "Sananvapaus — kun se on totuudessa ja moraalissa ja eettisesti oikein — luo rauhaa ja oikeudenmukaisuutta." vielä rakkautta.

• Anonyymi00082

Eihän kyse ole sananvapaudesta vaan sanojan asemasta. Kirkon piirissäkin pappi saa moitteita, jos "käyttää sananvapauttaan" liikaa.

• Ei sanavapaus tarkoita että saa suoltaa mitä sattuu. Aina vapauden kaverina on vastuu.

• Anonyymi00083

" Kirkon piirissäkin pappi saa moitteita, jos "käyttää sananvapauttaan" liikaa."

Esim. Jeesuksen vastaanottamisesta eli uskoontulosta Jeesukseen pappi ei saa hiiskua sanallakaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      264
      2404
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      71
      2383
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1568
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      43
      1406
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1367
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1329
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1230
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1029
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      1009
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      999
    Aihe