Täällä väännetään että mikä on maapallon ikä? Ns. nuoren maan kreotionistit puhuvat siitä että maapallo on 6000 vuotta vanha. Valtaosa uskovista pitää tätä porukkaa pienen hörhöjenginä, jolla ei ole mitään merkitystä.
Kun tarkastellaan historiaa niin Irlannin arkkipiispa James Ussher laski omana aikanaan raamattua apunaan käyttäen että, maapallo luotiin 4004 eaa sitten. Näin ollen jos uskomme Ussheria, niin maapallo täyttää tänä vuonna 6030 vuotta.
Tarkemmin tuo luominen tapahtui 23. lokakuuta vuonna 4004 eaa. Yleensä kellonajan siteerataan olleen joko 9.00 aamulla, keskipäivä tai kello 21.00 illalla 23. lokakuuta. Joten ensi syksynä maapallo täyttää Ussherin mukaan 6030 vuotta.
Tosin muitakin laskijoita oli. Lightfoot puolestaan laski että luominen olisi alkanut lähellä syyspäiväntasausta, mutta vuonna 3929 eaa. Beda Venerabiliksen mukaan luominen tapahtui vuoden 3952 ja Joseph Justus Scaligerin 3949 eaa.
Kaikki he pohjasivat laskelman Raamattuun. Siksi luvut ovat niin lähellä tosiaan. Tieteellinen totuus osuus "hivenen" pidemälle aika haarukalle. Sen mukaan maapallon ikä on 4,6 miljardia vuotta ja universumin 13,82 miljardia vuotta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/James_Ussher
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ussherin%E2%80%93Lightfootin_kalenteri
Maapallon ikä 6030 vuotta?
235
1258
Vastaukset
- Anonyymi00001
Eihän tuossa ole kuin "vajaan" 4,6 miljardin vuoden heitto. Sattuuhan sitä jopa joskus arkkipiispallekkin mokia. No onneksi sentään ei saanut oman aikansa nobelia. Mutta olisi kiva tietää, järjestetäänkö missään päin maailmaa 23. lokakuuta bileitä, jossa juhlitaan maapallon synttäreitä...
Niin bileet. Sattuu olemaan muuten vielä perjantai tuo 23. lokakuuta, joten kyllähän sitä voisi yhden viikonlopun tuossa juhlahumussa bilettää. Kerronkos vain sitä maapallo täyttää 6030 vuotta. Hyvä vinkki vaikka jollekkin ravintolalle...
- Anonyymi00002
ai niin ne selittää dinosaurusten luut saatanan juonena 🤣🤣🤣
- Anonyymi00004
Tuo on eräs uskomus samoilta porukoilta. Kuinka dinosauruksia ei ole ikinä ollutkaan olemassa. Mutta suurin osa näkee dinosaurusten kuolleen joku tulvassa tai lähiaikoina.
Kuten kaikissa huuhaa salaliitoissa, niin nuoren maan kreationisteilla ei ole yhteistä linjaa, koska heillä ei ole todisteita.
Jotkut tosiaan uskovat dinosauruksien kuolleen tulvassa. Tässä alle kuukausi sitten eräs väitti kreationismi palstalla Jumalan murhanneen noin 95% kaikista lajeista tulvassa. En muuten nähnyt yhtään kristinuskoista tuomitsemassa tuota väitettä.
Joidenkin mukaan Nooan laivassa oli mukana dinosaurus lapsia. Sitä mitä tämä käytännössä tarkoittaa, kukaan ei tiedä, koska dinosaurus ei ole laji. Eli vähän sama kun sanoisi kuinka Nooan laivassa oli nisäkäs pari mukana.
Se koska nämä kuolivat sitten sukupuuttoon, en ole saanut mitään selitystä. Vitsinä on kuinka Jeesus ratsasti dinosauruksella, mutta jotkut uskovat dinosauruksien olevan vieläkin olemassa tänä päivänä, ettei sellainen väite nyt hirveän pitkällä olisi. - Anonyymi00010
Anonyymi00004 kirjoitti:
Tuo on eräs uskomus samoilta porukoilta. Kuinka dinosauruksia ei ole ikinä ollutkaan olemassa. Mutta suurin osa näkee dinosaurusten kuolleen joku tulvassa tai lähiaikoina.
Kuten kaikissa huuhaa salaliitoissa, niin nuoren maan kreationisteilla ei ole yhteistä linjaa, koska heillä ei ole todisteita.
Jotkut tosiaan uskovat dinosauruksien kuolleen tulvassa. Tässä alle kuukausi sitten eräs väitti kreationismi palstalla Jumalan murhanneen noin 95% kaikista lajeista tulvassa. En muuten nähnyt yhtään kristinuskoista tuomitsemassa tuota väitettä.
Joidenkin mukaan Nooan laivassa oli mukana dinosaurus lapsia. Sitä mitä tämä käytännössä tarkoittaa, kukaan ei tiedä, koska dinosaurus ei ole laji. Eli vähän sama kun sanoisi kuinka Nooan laivassa oli nisäkäs pari mukana.
Se koska nämä kuolivat sitten sukupuuttoon, en ole saanut mitään selitystä. Vitsinä on kuinka Jeesus ratsasti dinosauruksella, mutta jotkut uskovat dinosauruksien olevan vieläkin olemassa tänä päivänä, ettei sellainen väite nyt hirveän pitkällä olisi.Katsokaa Youtubesta kanavaa 'Is Genesis History'. Sen suosituimmassa videossa on suomennos. Anteeksi muutama virhe käännöksessäni. Siinä esitellään vedenpaisumuksen todisteet selkeämmin kuin missään muualla olen nähnyt tai kuullut.
Vielä Aleksanteri Suuri tappoi lohikäärmeen jossain Lähi-Idässä. Lohikäärmeitä on kuvattu monissa kulttuureissa kautta aikojen. Loch Nessin järvessä Skotlannissa ovat tuhannet ihmiset nähneet dinosauruksen muotoisen ison olion. Kongossa on nykypäivinäkin nähty iso liskoeläin, jota he kutsuvat mokele mbembiksi. Japanin edustalla on nähty merihirviö, samoin jossain Kanadan rannikolla. - Anonyymi00019
Anonyymi00010 kirjoitti:
Katsokaa Youtubesta kanavaa 'Is Genesis History'. Sen suosituimmassa videossa on suomennos. Anteeksi muutama virhe käännöksessäni. Siinä esitellään vedenpaisumuksen todisteet selkeämmin kuin missään muualla olen nähnyt tai kuullut.
Vielä Aleksanteri Suuri tappoi lohikäärmeen jossain Lähi-Idässä. Lohikäärmeitä on kuvattu monissa kulttuureissa kautta aikojen. Loch Nessin järvessä Skotlannissa ovat tuhannet ihmiset nähneet dinosauruksen muotoisen ison olion. Kongossa on nykypäivinäkin nähty iso liskoeläin, jota he kutsuvat mokele mbembiksi. Japanin edustalla on nähty merihirviö, samoin jossain Kanadan rannikolla.Kiitos kun tulit todistamaan minkälaista huuhaata nuoren maan kreationismi on. Vai ihan lohikäärmeitä. Puhumattakaan noista muista väsyneitä väitteistä, jotka on jo koluttu läpi varmaan joku 30 vuotta sitten ja todettu toimimattomiksi.
Sinulta on muuten kyselty tuon videon sisällön läpikäymiseen useasti, mutta olet joka kerta juossut karkuun. Kreationismi palstalla tätä on jo käyty läpi ja todettu täysin humpuukiksi.
Kas kun et hehkuttanut vielä Etelä-Amerikan lentolistoja, joka on ollut myös yksi vitsi jo vuosikymmeniä. - Anonyymi00028
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kiitos kun tulit todistamaan minkälaista huuhaata nuoren maan kreationismi on. Vai ihan lohikäärmeitä. Puhumattakaan noista muista väsyneitä väitteistä, jotka on jo koluttu läpi varmaan joku 30 vuotta sitten ja todettu toimimattomiksi.
Sinulta on muuten kyselty tuon videon sisällön läpikäymiseen useasti, mutta olet joka kerta juossut karkuun. Kreationismi palstalla tätä on jo käyty läpi ja todettu täysin humpuukiksi.
Kas kun et hehkuttanut vielä Etelä-Amerikan lentolistoja, joka on ollut myös yksi vitsi jo vuosikymmeniä.Asutko sinä joka palstalla, johon joskus heität kommentin? Jos minä jäisin seuraamaan jokaista palstaa, en ehtisi elämässäni muuta tehdäkään. Kukin valitsee, miten keskustelee. Minä jaan parastani, ja se on usein linkki hyvään videoon, jossa asiat selitetään paremmin kuin jos alkaisin heidän puhettaan selitellä. Ne joita kiinnostaa, kuunnelkoot, jos osaavat englantia. Sinä totuuden vihaaja voit puolestani jäädä pilkkaamaan anonyymiä nettikeskustelijaa.
- Anonyymi00041
Anonyymi00028 kirjoitti:
Asutko sinä joka palstalla, johon joskus heität kommentin? Jos minä jäisin seuraamaan jokaista palstaa, en ehtisi elämässäni muuta tehdäkään. Kukin valitsee, miten keskustelee. Minä jaan parastani, ja se on usein linkki hyvään videoon, jossa asiat selitetään paremmin kuin jos alkaisin heidän puhettaan selitellä. Ne joita kiinnostaa, kuunnelkoot, jos osaavat englantia. Sinä totuuden vihaaja voit puolestani jäädä pilkkaamaan anonyymiä nettikeskustelijaa.
Sinulla menee tässä pieleen oletus, että minä kritisoisin ainoastaan sinun lähdettäsi. Täällä on paljon henkilöitä, jotka tietävät tuon olevan huijaustaho. Joka ikinen kerta kun alkaa käymään yhtäkään heidän aihettaan läpi, niin ei se kestä päivänvaloa. (Tuossa alhaalla jo joku muu huomautti mm. Himalajan vuoristosta, joka pitäisi olla ihan peruskoulun pohjaista tietoa). Tässä sinua ollaankin ihan muidenkin toimesta sinua yritetty haastaa.
Eikä palstoilla ole vaikea löytää keskusteluja joissa hölmöilee nuoren maan kreationistit. Tämänkin otsikko jo kertoo paljon.
Se ettet sinä halua keskustella videosi sisällöstä lähinnä tarkoittaa ettet itse tunne sitä. Se ei todellakaan ole parasta, jos ei itse tunne aihetta, etkä ole valmis käymään asiaa läpi. Tämä sinun pakoilu on vain osoitus kuinka tietoisesti valehtelet. - Anonyymi00054
Anonyymi00041 kirjoitti:
Sinulla menee tässä pieleen oletus, että minä kritisoisin ainoastaan sinun lähdettäsi. Täällä on paljon henkilöitä, jotka tietävät tuon olevan huijaustaho. Joka ikinen kerta kun alkaa käymään yhtäkään heidän aihettaan läpi, niin ei se kestä päivänvaloa. (Tuossa alhaalla jo joku muu huomautti mm. Himalajan vuoristosta, joka pitäisi olla ihan peruskoulun pohjaista tietoa). Tässä sinua ollaankin ihan muidenkin toimesta sinua yritetty haastaa.
Eikä palstoilla ole vaikea löytää keskusteluja joissa hölmöilee nuoren maan kreationistit. Tämänkin otsikko jo kertoo paljon.
Se ettet sinä halua keskustella videosi sisällöstä lähinnä tarkoittaa ettet itse tunne sitä. Se ei todellakaan ole parasta, jos ei itse tunne aihetta, etkä ole valmis käymään asiaa läpi. Tämä sinun pakoilu on vain osoitus kuinka tietoisesti valehtelet.Katsoin sen videodokumentin kahdesti ennen kuin aloin kääntää sitä suomeksi. Kääntäessäni jouduin käymään sen läpi lause lauseelta, kirjoittaen sen ensin englanniksi, sitten käänsin suomeksi. Sitten asettelin kaikki tekstitysohjelmaan, johon sain linkin 'Is Gensis History' -kanavan ylläpitäjältä. Eli moneen kertaan tuli katsottua kuvat ja kuunneltua ja luettua selostukset englanniksi ja suomeksi. Kahden tunnin videon katsolimen ei totuuden etsijän elämästä liikaa aikaa vie. Päinvastoin, se on todella hyvä tapa käyttää aikaansa. Upea investointi totuuteen.
En ole niin kuin sinä. En usko totuudeksi sitä, kun joku porukka teilaa jonkun toisen sanomiset. Kuuntelen ja katselen itse ja vedän omat johtopäätökseni. Tämänkin lukijoissa voi olla totuuden etsijöitä, jotka hyötyvät siitä, jos kuulevat ensimmäistä kertaa tuosta kanavasta ja tutustuvat siihen itse. Minua ei haittaa se, että sinä et viitsi käyttää omia aivojasi. Haittaako sinua se, että minä ajattelen itse?
Netissä on valtavasti huuhaata. 'Is Genesis History' ei ole huuhaata, ihan meikämensalaisen mielestä, ja luotan omaan arvostelukykyyni. - Anonyymi00083
Anonyymi00054 kirjoitti:
Katsoin sen videodokumentin kahdesti ennen kuin aloin kääntää sitä suomeksi. Kääntäessäni jouduin käymään sen läpi lause lauseelta, kirjoittaen sen ensin englanniksi, sitten käänsin suomeksi. Sitten asettelin kaikki tekstitysohjelmaan, johon sain linkin 'Is Gensis History' -kanavan ylläpitäjältä. Eli moneen kertaan tuli katsottua kuvat ja kuunneltua ja luettua selostukset englanniksi ja suomeksi. Kahden tunnin videon katsolimen ei totuuden etsijän elämästä liikaa aikaa vie. Päinvastoin, se on todella hyvä tapa käyttää aikaansa. Upea investointi totuuteen.
En ole niin kuin sinä. En usko totuudeksi sitä, kun joku porukka teilaa jonkun toisen sanomiset. Kuuntelen ja katselen itse ja vedän omat johtopäätökseni. Tämänkin lukijoissa voi olla totuuden etsijöitä, jotka hyötyvät siitä, jos kuulevat ensimmäistä kertaa tuosta kanavasta ja tutustuvat siihen itse. Minua ei haittaa se, että sinä et viitsi käyttää omia aivojasi. Haittaako sinua se, että minä ajattelen itse?
Netissä on valtavasti huuhaata. 'Is Genesis History' ei ole huuhaata, ihan meikämensalaisen mielestä, ja luotan omaan arvostelukykyyni.Is Genesis History on todella kiistämåtöntä tosiasiaa. Ateisteilla ei ole mitään asiallista tosiasiaa väitteissään. Vain alkeellista virnuilevaa vähättelyä ja kaiken kieltävää mutu väitteitä.
- Anonyymi00123
Anonyymi00054 kirjoitti:
Katsoin sen videodokumentin kahdesti ennen kuin aloin kääntää sitä suomeksi. Kääntäessäni jouduin käymään sen läpi lause lauseelta, kirjoittaen sen ensin englanniksi, sitten käänsin suomeksi. Sitten asettelin kaikki tekstitysohjelmaan, johon sain linkin 'Is Gensis History' -kanavan ylläpitäjältä. Eli moneen kertaan tuli katsottua kuvat ja kuunneltua ja luettua selostukset englanniksi ja suomeksi. Kahden tunnin videon katsolimen ei totuuden etsijän elämästä liikaa aikaa vie. Päinvastoin, se on todella hyvä tapa käyttää aikaansa. Upea investointi totuuteen.
Netissä on valtavasti huuhaata. 'Is Genesis History' ei ole huuhaata, ihan meikämensalaisen mielestä, ja luotan omaan arvostelukykyyni.Kuitenkaan et uskalla käydä sen sisältöä ikinä läpi. Eli et edes ymmärrä sen sisältöä
On itsestään selvää että sinun uskontosi kaatuisi jos tutustuisit miten asiat oikeasti toimivat. Tämän takia yrität takertua selvään valehteluun.
Toisin kuin sinä, niin minä en sokeana kuuntele saarnaajaa, vaan osaan etsiä virallisia tutkimuspapereita.
Ei tarvitse edes mitään ihmeellistä yleissivistystä, että huomaa tuon tahon olevan väärässä. Ja se miten he ovat väärässä viittaa poikkeuksetta tahalliseen valehteluun. Tunnen hyvinkin meinaan noiden väitteitä, eivätkä ne kestä pätkääkään päivänvaloa. Tuo tahallinen valehtelu on vielä niin yleistä, että on harvinaista löytää asiaa jossa ei olisi valehdeltu.
- Anonyymi00003
Käsitys maailmankaikkeuden ja Maan iöästä vaihtelee eri kreationistisiisa suuntauksissa. Haitari on 6000 - 4,5 miljardia vuotta.
Ihmiskunnan ikä voidaan kuitenkin laskea Raamatusta, se on 6000 vuotta Raamatun mukaan. Tästäkin kreationisteilla kyllä on erilaisia näkemyksiä, vaikka asia on Raamatusta laskettavissa sukuluetteloiden avulla.Juu, juuri sukuluottelot tämä "totuuden" kertovat. Onneksi niitä, jotka uskovat moista, on todella vähän...
- Anonyymi00011
Sukuluetteloista on laskettu, että 6000 vuotta tulisi täyteen 2033, jolloin Jeesus perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa maan päälle. Sitä ennen on seitsemän vuoden ahdistus, jonka siis pitäisi alkaa tänä vuonna! Uskovien ylöstempaus voi tapahtua minä hetkenä vain. Maailmaa on valmisteltu ottamaan vastaan antikristus 'ufoineen' ja 'Nooan lakeineen'. Ethän jää tänne? Usko, että Jeesus sovitti sinunkin syntisi verellään, ja ota se vastaan omalle kohdallesi, niin uudestisynnyt. Pelastut.
- Anonyymi00020
Anonyymi00011 kirjoitti:
Sukuluetteloista on laskettu, että 6000 vuotta tulisi täyteen 2033, jolloin Jeesus perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa maan päälle. Sitä ennen on seitsemän vuoden ahdistus, jonka siis pitäisi alkaa tänä vuonna! Uskovien ylöstempaus voi tapahtua minä hetkenä vain. Maailmaa on valmisteltu ottamaan vastaan antikristus 'ufoineen' ja 'Nooan lakeineen'. Ethän jää tänne? Usko, että Jeesus sovitti sinunkin syntisi verellään, ja ota se vastaan omalle kohdallesi, niin uudestisynnyt. Pelastut.
Eli jos tempausta ei ole tapahtunut vuoteen 2033 mennessä, niin myönnät olleesi väärässä ja pyydät kaikilta anteeksi väärin toimimistasi?
Vai olisiko niin että siirrät maalitolppia taas tuolloin ja jatkat samaa valehtelua?
Kun näitä lopun ennustuksia on jo nolo määrä. Jossain kohdassa luulisi tulevan jopa kaikista uppiniskaisimmalle jonkinlainen omatunnon kolotus siitä, että on valehdellut? - Anonyymi00029
Anonyymi00020 kirjoitti:
Eli jos tempausta ei ole tapahtunut vuoteen 2033 mennessä, niin myönnät olleesi väärässä ja pyydät kaikilta anteeksi väärin toimimistasi?
Vai olisiko niin että siirrät maalitolppia taas tuolloin ja jatkat samaa valehtelua?
Kun näitä lopun ennustuksia on jo nolo määrä. Jossain kohdassa luulisi tulevan jopa kaikista uppiniskaisimmalle jonkinlainen omatunnon kolotus siitä, että on valehdellut?Ylöstempaus tapahtuu seitsemän vuotta ennen kuin Jeesus palaa kanssamme fyysisesti maan päälle ja perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa.
Ylöstempaus voi olla jo tänään. Ihmisen ei kuulu tietää tarkkaa hetkeä. Ymmärrämme kyllä, että se on lähellä.
- Anonyymi00005
Tietenkin se sukuluettelo ulottuu vain siihen asti milloin ihminen osannut ainakin puhua toinen toisilleen. Kirjoitustaito ei ole ollut aivan välttämätön, mutta ei oikein ilman sitä voi tallentaa uskoa satuolentoihin, eikä satuolento antaa kivitauloja minkä mukaan elää. Niin saatu jonkinlainen sivistys edes, että eivät ihmiset hulluna tappaisi toisiaan eikä koko ajan hyökkäilisi naapurinsa kimppuun kun epäilee että sillä on jotain pahoja mielessä. Ilman satuolennon kivitauloja ihmiskunta käyttäyysi niin eikä eläisi rauhassa kaikkien kanssa kuten nyt.
- Anonyymi00012
Sukuluettelot alkavat Aatamista. Alussa ihmiset elivät satoja vuosia, joten historia säilyi helposti. Aina voi käydä keskustelemassa Aatamin kanssa, myöhemmin Metusalemin ja muiden historiaa pitkään itse kokeneen.
Jumala loi Aatamin täydelliseksi. Epäilemättä Hän opetti Aatamille kirjoitustaidon. Mooses kirjoitti suuren osan Vanhaa Testamenttia. Mooses sai korkean koulutuksen Egyptin faaraon tyttären ottopoikana. Paavali ja Luukas olivat oppineita miehiä kristinuskon alkuaikoina.
- Anonyymi00006
ArtoTTT
2. Piet. 3:
3Erityisesti tietäkää, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka ovat omien himojensa vietävinä. 4He sanovat pilkaten: »Onko hän muka tullut, niin kuin lupasi? Isämme ovat nukkuneet pois, ja kaikki on entisellään, niin kuin on ollut maailman luomisesta asti.» 5Tieten tahtoen he unohtavat, että jo aikojen alussa olivat olemassa taivaat ja maa, jotka Jumalan sana vedestä ja vedellä loi ja jotka se piti koossa. 6Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa. 7Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.- Anonyymi00079
Onko pilkkaa kyseenalaistaa nuoren maan kreationismi?
- Anonyymi00084
Et kai sinäkin? Usko vedenpaisukseen toteana? Ja ole kenties Nuoren Maan kreationisti?
Noissa molemmissa ollaan sellaisen huuhaan äärellä, jottei enää mitään rajaa.
-a-teisti-
- Anonyymi00007
Lainausmerkeissä olevat nimet ovat Veda-kirjallisuudessa käytettyjä nimiä smasta persoonasta.
Jotta maapallon ikä voidaan laskea etes suhtkoht oikeasti niin pitää tietää seuraavat vuosiluvut. 1. Jumala antoi Israelilaisille lain keväällä 1482 eaa. 2. Jaakob eli Israel sai Joosefin ollessaan 113 vuotias. 3. Lemekin isä ei ollut Metusalah (tuossa Raamattu opettaa väärin) vaan Aadamin ja Eevan 7:en pojan "Marichin" ja hänen vaimonsa "Kalan" poika oli "Kashyapa", jonka vaimo oli "Aditi" ja jotka ("Kashyapa" ja "Aditi") saivat ”Suryan” eli ”Vivasvanin” eli Lemekin. Lemek ja "Kunti" saivat Nooan.
Tuo Metuslahin ikä hänen saadessaan Lemekin ei siis pidä paikkaansa eikä siksi tarkkaa vuosilukua voida Maapallon eikä Aadamin luomiseksi voida täysin varmasti laskea. Eikä siis tiedetä mikä oli "Kashyapan" ikä hänen saadessaan Lemekin.- Anonyymi00009
En tiedä maapallon ikää, enkä välitäkään tietää, mutta turvekerros kasvaa joka vuos noin millin verran. Kun seisoimme turvesuon reunalla yhtiömiehen kanssa, totesi hän, että "siinä on ainakin kaksi miljoonaa vuotta vanha turvesuo."
Siihen totesin, että jos se niin vanha on, niin siinä on turvetta 2 miljoonaa milliä paksusti, se on metreiksi muutettuna 2000 tuhatta metriä, eli kaksi kilometriä paksu turvekerros, vaikka siinä oli turvetta oikeen mitattuna ja tutkittuna 2 metriä.
On se kuulkaas otettava järkikin käyttöön näissäkin asioissa. Peruskalliokin kuluu 0, 01 milliä vuodessa, siis miljardeissa vuosissa kalliotkin kuluvat olemattomiin. - Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
En tiedä maapallon ikää, enkä välitäkään tietää, mutta turvekerros kasvaa joka vuos noin millin verran. Kun seisoimme turvesuon reunalla yhtiömiehen kanssa, totesi hän, että "siinä on ainakin kaksi miljoonaa vuotta vanha turvesuo."
Siihen totesin, että jos se niin vanha on, niin siinä on turvetta 2 miljoonaa milliä paksusti, se on metreiksi muutettuna 2000 tuhatta metriä, eli kaksi kilometriä paksu turvekerros, vaikka siinä oli turvetta oikeen mitattuna ja tutkittuna 2 metriä.
On se kuulkaas otettava järkikin käyttöön näissäkin asioissa. Peruskalliokin kuluu 0, 01 milliä vuodessa, siis miljardeissa vuosissa kalliotkin kuluvat olemattomiin.Vuoristoja ei olisi enää, jos maapallo olisi 'syntynyt itsestään miljoonia vuosia sitten'. Vedenpaisumus taas selittää ne loogisesti; komeettarypäs iski maankuoreen ja muodostui repeämä, joka nopeasti venyi koko pallon ympäri, maakerrokset vetäytyivät halkeamasta ulospäin kuin kokoon työnnetty matto synnyttäen vuorijonot. Vuoristojonot ovat maan kuoren vikalinjojen suuntaiset, loogisesti.
Miljoonien vuosien aikana Himalaja olisi rapautunut ja valunut mereen. Ilman vedenpaisumusta ei löytyisi fossiileja, varsinkaan merieläinten kivettyneitä fossiileja Himalajan rinteiltä!
'Is Genesis History' Youtubessa selittää nämä asiat havainnollisesti. Ei saarnaa, vaan vie todisteiden äärelle ja antaa katsoja itse vetää johtopäätöksensä. Upea kuvaus. - Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Vuoristoja ei olisi enää, jos maapallo olisi 'syntynyt itsestään miljoonia vuosia sitten'. Vedenpaisumus taas selittää ne loogisesti; komeettarypäs iski maankuoreen ja muodostui repeämä, joka nopeasti venyi koko pallon ympäri, maakerrokset vetäytyivät halkeamasta ulospäin kuin kokoon työnnetty matto synnyttäen vuorijonot. Vuoristojonot ovat maan kuoren vikalinjojen suuntaiset, loogisesti.
Miljoonien vuosien aikana Himalaja olisi rapautunut ja valunut mereen. Ilman vedenpaisumusta ei löytyisi fossiileja, varsinkaan merieläinten kivettyneitä fossiileja Himalajan rinteiltä!
'Is Genesis History' Youtubessa selittää nämä asiat havainnollisesti. Ei saarnaa, vaan vie todisteiden äärelle ja antaa katsoja itse vetää johtopäätöksensä. Upea kuvaus.Tuo naurettava "Is Genesis History" pseudodokumentti on debunkattu niin monessa paikassa pelkäksi kreationistien valepropagandaksi, että hämmästyttää, kuinka kretut jatkavat edelleen siihen viittaamista.
- Anonyymi00017
Anonyymi00009 kirjoitti:
On se kuulkaas otettava järkikin käyttöön näissäkin asioissa. Peruskalliokin kuluu 0, 01 milliä vuodessa, siis miljardeissa vuosissa kalliotkin kuluvat olemattomiin.Kertaukseksi suositellaan ala-asteen oppimäärää:
-biologia
-maantieto
Näistä saa jo auttavat tiedot asioihin. Koulun käynti selvästi jäänyt väliin vai onko pää kolahtanut liian monta kertaa kaatumaseuran kokouksissa? - Anonyymi00030
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuo naurettava "Is Genesis History" pseudodokumentti on debunkattu niin monessa paikassa pelkäksi kreationistien valepropagandaksi, että hämmästyttää, kuinka kretut jatkavat edelleen siihen viittaamista.
Minä taas kuuntelen ja katselen itse ja käytän omia aivojani ja vedän omat johtopäätökseni. Se on niin hyvä dokumentti, että käytin pari päivää omaa aikaani tehden heille suomennoksen siihen. Nykyäänhän he yrittävät käyttää tekoälyn käännöksiä. Sekin toimii ihmeen hyvin.
En muista, että olisin lapsenakaan ollut porukan mukana menijä. Ehkä ihmisen perusluonne ei paljon muutu iän myötäkään. Joillakin taas on tarve olla enemmistön puolella pilkkaamassda vähemmistöä. Keksinnöt, taideteoksen, laatukirjat ja mullistavat ideat ovat aina syntyneet vähemmistössä, ja enemmistö on aina pilkannut heitä. - Anonyymi00031
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kertaukseksi suositellaan ala-asteen oppimäärää:
-biologia
-maantieto
Näistä saa jo auttavat tiedot asioihin. Koulun käynti selvästi jäänyt väliin vai onko pää kolahtanut liian monta kertaa kaatumaseuran kokouksissa?Kirjoittaja, jonka puheenvuoroa pilkkaat, on ilmeisesti oppinut matematiikan perusteet ja osaa laskea, että milli vuodessa kahden miljoonan vuoden ajan tekisi kahden kilometrin paksuisen turvekerroksen. Jokin mättää. Olisiko se matematiikka, vai sittenkin evokkiuskonnon dogmit?
- Anonyymi00035
Anonyymi00013 kirjoitti:
Vuoristoja ei olisi enää, jos maapallo olisi 'syntynyt itsestään miljoonia vuosia sitten'. Vedenpaisumus taas selittää ne loogisesti; komeettarypäs iski maankuoreen ja muodostui repeämä, joka nopeasti venyi koko pallon ympäri, maakerrokset vetäytyivät halkeamasta ulospäin kuin kokoon työnnetty matto synnyttäen vuorijonot. Vuoristojonot ovat maan kuoren vikalinjojen suuntaiset, loogisesti.
'Is Genesis History' Youtubessa selittää nämä asiat havainnollisesti. Ei saarnaa, vaan vie todisteiden äärelle ja antaa katsoja itse vetää johtopäätöksensä. Upea kuvaus.Himalaja on syntynyt, kun Intian mannerlaatta on purisunut Euraasian laattaa vasten. Intia liikkuu edelleen pohjoiseen ja siksi Himalaja myös kohoaa edelleen eroosiosta huolimatta. Vauhti on keskimäärin 2,5-5 cm vuosisadassa.
Kannattaisi ottaa selvää edes alkeista niiden asioiden suhteen, joista esittää mielipiteitään. Esimerkiksi hakusanalla laattatejtoniikka löytyy perustietoa. - Anonyymi00055
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuo naurettava "Is Genesis History" pseudodokumentti on debunkattu niin monessa paikassa pelkäksi kreationistien valepropagandaksi, että hämmästyttää, kuinka kretut jatkavat edelleen siihen viittaamista.
Sitä on haukuttu. Omilla aivoillaan ajattelevalle se ei ole mikään debunkkaus. Upea dokumentti. On hyvä osta englantia sujuvasti, mutta heidän parhaassa videossaan on kyllä tekstisuomennoskin.
- Anonyymi00056
Anonyymi00035 kirjoitti:
Himalaja on syntynyt, kun Intian mannerlaatta on purisunut Euraasian laattaa vasten. Intia liikkuu edelleen pohjoiseen ja siksi Himalaja myös kohoaa edelleen eroosiosta huolimatta. Vauhti on keskimäärin 2,5-5 cm vuosisadassa.
Kannattaisi ottaa selvää edes alkeista niiden asioiden suhteen, joista esittää mielipiteitään. Esimerkiksi hakusanalla laattatejtoniikka löytyy perustietoa.'Laattatejtoniikka' uskoo mannerten noin vaan omine aikoineen lähteneen liikkumaan?
Maankuoren uloimmat kerrokset tosiaan liikkuivat, vetäytyivät poispäin maankuoren halkeamasta, kuten 'Is Genesis History' -dokumentti selittää. Itsestään se ei tapahtunut. Vedenpaisumus muokkasi maapalloa valtavasti. - Anonyymi00069
Anonyymi00030 kirjoitti:
Minä taas kuuntelen ja katselen itse ja käytän omia aivojani ja vedän omat johtopäätökseni. Se on niin hyvä dokumentti, että käytin pari päivää omaa aikaani tehden heille suomennoksen siihen. Nykyäänhän he yrittävät käyttää tekoälyn käännöksiä. Sekin toimii ihmeen hyvin.
En muista, että olisin lapsenakaan ollut porukan mukana menijä. Ehkä ihmisen perusluonne ei paljon muutu iän myötäkään. Joillakin taas on tarve olla enemmistön puolella pilkkaamassda vähemmistöä. Keksinnöt, taideteoksen, laatukirjat ja mullistavat ideat ovat aina syntyneet vähemmistössä, ja enemmistö on aina pilkannut heitä."käytän omia aivojani ja vedän omat johtopäätökseni."
Ja juuri siksi vain sinulta jää tajuamatta miksi jutuillesi nauretaan täällä vedet silmissä. - Anonyymi00127
Anonyymi00009 kirjoitti:
On se kuulkaas otettava järkikin käyttöön näissäkin asioissa. Peruskalliokin kuluu 0, 01 milliä vuodessa, siis miljardeissa vuosissa kalliotkin kuluvat olemattomiin.Mikä ihmeen yhtiömies niin tyhmä on, ettei tiedä Veiksel jääkauden päättyneen n. 11 000 vuotta sitten. Sen vanhempaa suota ei Suomesta löydy.
Kallioperä kuluu, mutta se myös uusiutuu laattatektoniikan vaikutuksesta. - Anonyymi00129
Anonyymi00013 kirjoitti:
'Is Genesis History' Youtubessa selittää nämä asiat havainnollisesti. Ei saarnaa, vaan vie todisteiden äärelle ja antaa katsoja itse vetää johtopäätöksensä. Upea kuvaus."Miljoonien vuosien aikana Himalaja olisi rapautunut ja valunut mereen. Ilman vedenpaisumusta ei löytyisi fossiileja, varsinkaan merieläinten kivettyneitä fossiileja Himalajan rinteiltä!"
Himalaja on muodostunut mannerlaattojen liikkeeestä muinaisen Tethys meren kohdalle. Se selittää löydetyt fossiilit. Himalaja ei ole rappeutunut, koska se kasvaa yhä n. 5 mm/ vuosi laattatektoniikan työntämänä.
Is Genesis History on täyttä hömppää, jos se tuollaisia selittää.
- Anonyymi00008
Maapallo havaittiin palloksi vasta 6 000 vuotta sitten; sitä ennen se oli litteä maa. Kun sitä ei ollut havaittu palloksi, siis maapalloa ei ollut olemassa. Tämä on tosiasiallinen näkökanta asiaan. Vaikka Jumala loi maapallon ja maailmankaikkeuden 14,7 miljardia vuotta sitten, maapallo havaittiin vasta palloksi 6 000 vuotta sitten.
- Anonyymi00018
Maa laskettiin palloksi vähän yli 2000 vuotta sitten. En tiedä mistä saat jonkun 6000 vuoden iän.
Aristoteles 300-luvulla eaa. toi havaintoihin perustuvia todisteita ensimmäisenä, vaikkakin Pythagoras olikin jo noin 500-luvulla eaa arvioinut niin.
Eratosthenes oli ensimmäinen, joka laski Maan koon yllättävän tarkasti noin 200-luvulla eaa. - Anonyymi00070
Ihmiset eivät sitten yhtään aikaisemmin ihmetelleet, miksi joku puhuu "maapallosta"? Ja polttaneet häntä?
- Anonyymi00130
Anonyymi00070 kirjoitti:
Ihmiset eivät sitten yhtään aikaisemmin ihmetelleet, miksi joku puhuu "maapallosta"? Ja polttaneet häntä?
Eivät. Esimerkiksi merenkulkijat tiesivät aina Maan palloksi, kuten nekin, jotka olivat seuranneet Kuun pimennyksiä.
- Anonyymi00133
Anonyymi00130 kirjoitti:
Eivät. Esimerkiksi merenkulkijat tiesivät aina Maan palloksi, kuten nekin, jotka olivat seuranneet Kuun pimennyksiä.
Siis merenkulkijat ovat aina tienneet Maan palloksi? Ja pitäneet omana tietonaan? Kerrotko lisää?
Entä miten kuunpimennys todistaa Maan palloksi?
- Anonyymi00014
1500-luvulla syntynyt James Ussher laski maapallon iäksi 6000 vuotta.
Uskokoon ken tahtoo.
Ussherin uskomus on säilynyt aina meidän päiviimme asti.- Anonyymi00015
Siis maa on ollut pallona 6000 vuotta sitä ennen litteänä maana - pannukakku.
Maa on litteä.🫓
>>Sukuluetteloista on laskettu, että 6000 vuotta tulisi täyteen 2033, jolloin Jeesus perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa maan päälle. >>
Puhut paskaa.- Anonyymi00057
Raamattu on totuus. Sinunkin poilvesi tulevat taipumaan Jeesuksen edessä viimeisellä tuomiolla, ja tunnustat, että hän on Herra, ennen kuin saat tuomiosi ja sinut heitetään palavaan järveen. Siihen asti olet virunut helvetissä sen tuhatkunta vuotta. Pilkkaa sitten. Armon ajan uskovat istumme katsomossa kuuntelemassa, kun kaikki sanasi, tekosi ja ajatuksesi näytetään kaikille ennen tuomiotasi. Minä ansaitsisin saman kohtaloa, mutta Jumalan armosta sain tulla uskoon. Otin vastaan Jeesuksen tarjoaman pelastuksen. Täysin ilman omia ansioitani. Sama on tarjolla sinullekin.
- Anonyymi00072
Anonyymi00057 kirjoitti:
Raamattu on totuus. Sinunkin poilvesi tulevat taipumaan Jeesuksen edessä viimeisellä tuomiolla, ja tunnustat, että hän on Herra, ennen kuin saat tuomiosi ja sinut heitetään palavaan järveen. Siihen asti olet virunut helvetissä sen tuhatkunta vuotta. Pilkkaa sitten. Armon ajan uskovat istumme katsomossa kuuntelemassa, kun kaikki sanasi, tekosi ja ajatuksesi näytetään kaikille ennen tuomiotasi. Minä ansaitsisin saman kohtaloa, mutta Jumalan armosta sain tulla uskoon. Otin vastaan Jeesuksen tarjoaman pelastuksen. Täysin ilman omia ansioitani. Sama on tarjolla sinullekin.
Miksi sinulle on tärkeää, että joku toinen tunnustaa jonkun Herraksi - ajattelee samalla tavalla kuin sinä?
- Anonyymi00108
Anonyymi00072 kirjoitti:
Miksi sinulle on tärkeää, että joku toinen tunnustaa jonkun Herraksi - ajattelee samalla tavalla kuin sinä?
Ok, en kuvitellutkaan saavani vastausta.
- Anonyymi00021
Mitenkähän vanha maapallo olisi ilman ihmisiä?
- Anonyymi00022
Yhtä vanha kuin Ville 12v on ilman sinua.
- Anonyymi00024
Tässä onkin teistejen perus ongelma. Heillä pitää olla agenda ennen johtopäätöstä. Eli maailman pitää välillä olla lähellä ihmisten ikää oletuksena.
Tiede kuitenkin toimii niin, että siinä tutkitaan todellisuutta. Eli maailma on tasan niin vanha kuin on ihmisestä huolimatta.
Se maapallo on ollut olemassa noin 4,6 miljardia vuotta, kun ihminen taas on noin 300 000 vuotta vanha. - Anonyymi00032
Anonyymi00024 kirjoitti:
Tässä onkin teistejen perus ongelma. Heillä pitää olla agenda ennen johtopäätöstä. Eli maailman pitää välillä olla lähellä ihmisten ikää oletuksena.
Tiede kuitenkin toimii niin, että siinä tutkitaan todellisuutta. Eli maailma on tasan niin vanha kuin on ihmisestä huolimatta.
Se maapallo on ollut olemassa noin 4,6 miljardia vuotta, kun ihminen taas on noin 300 000 vuotta vanha.Sen täytyy olla noin, koska opettajat on opetettu kertomaan lapsille noin. Nih.
- Anonyymi00023
Raamattu on yhtä aikaa inhimillinen ja jumalallinen. Sitä ei siis ole saneltu ylhäältä, vaan on hengellinen eikä sen perusteella ihminen voi laskea aikoja ja määriä. Vihjeeksi sanotaan, että Jumalan aikataulussa yksi päivä on kuin 1000 vuotta eikä sekään ole täysin kirjaimellinen, vaan ymmärrystä valaiseva.
- Anonyymi00025
Raamattu on vilkkaan mielikuvituksen tuote ja jokainen tervejärkinen ymmärtää tämän tosiasian.
- Anonyymi00026
ArtoTTT
Jos ihmisen ikä on maksimissaan sen n. sata vuotta, monien paljon lyhyempi, niin se on kyllä kokolailla sama asia onko 6 tuhatta vai 6 miljardia taaksepäin. - Anonyymi00047
Anonyymi00026 kirjoitti:
ArtoTTT
Jos ihmisen ikä on maksimissaan sen n. sata vuotta, monien paljon lyhyempi, niin se on kyllä kokolailla sama asia onko 6 tuhatta vai 6 miljardia taaksepäin.Se on ehkä sama sinulle joka et välitä totuudesta mitään.
Meille totuutta rakastaville ateisteille taas ei ole. Anonyymi00026 kirjoitti:
ArtoTTT
Jos ihmisen ikä on maksimissaan sen n. sata vuotta, monien paljon lyhyempi, niin se on kyllä kokolailla sama asia onko 6 tuhatta vai 6 miljardia taaksepäin.Eihän se ole, Nuoren Maan kreationistien sadut vaatisivat luonnontieteidenne peruskivien täydellisen uudelleen rakentamisen, jotta ne sadut voisivat olla totta, yhtään mikään luonnontieteissämme ei voi olla totta.
Uusiksi vaan kaikki, edes peruskoulun fysiikassa ei voitaisi sanoa minkään pitävän paikkansa.
Sitä odotellessa milloin sadut muuttuvat todeksi ja heitämme ”Newtonit ja Einsteinit” romukoppaan.
- Anonyymi00027
Raamattu väittää, että Adam luotiin noin 6000 vuotta sitten. Mitään muuta Raamattu ei väitä.
- Anonyymi00033
Mooseksen kirja kertoo, että Jumala loi Maan seitsemässä päivässä. Eläimet, ihmisen, kasvit. Se on ainoa looginen selitys sille, että on olemassa kaksi sukupuolta, ja että yleensä on mahdollista lisääntyä, saati olla olemassa. Koska ilman valmiiksi luotua kykyä naaraana ja uroksena lisääntyä, tuon kyvyn olisi pitänyt kehittyä yhden sukupolven aikana, uroksessa ja naaraassa erikseen, joka lajissa sama!
Kumpi oli ensin, muna vai kana? Osaatka muuta kuin pilkata kysyjää? Minä ymmärrän, että Jumala loi sen kanan täysikasvuiseksi, ja kukon myös. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Mooseksen kirja kertoo, että Jumala loi Maan seitsemässä päivässä. Eläimet, ihmisen, kasvit. Se on ainoa looginen selitys sille, että on olemassa kaksi sukupuolta, ja että yleensä on mahdollista lisääntyä, saati olla olemassa. Koska ilman valmiiksi luotua kykyä naaraana ja uroksena lisääntyä, tuon kyvyn olisi pitänyt kehittyä yhden sukupolven aikana, uroksessa ja naaraassa erikseen, joka lajissa sama!
Kumpi oli ensin, muna vai kana? Osaatka muuta kuin pilkata kysyjää? Minä ymmärrän, että Jumala loi sen kanan täysikasvuiseksi, ja kukon myös."Se on ainoa looginen selitys sille, että on olemassa kaksi sukupuolta, ja että yleensä on mahdollista lisääntyä, saati olla olemassa."
Ellei viesti ole parodiaa, niin sinulla on kumma käsitys "logiikasta". Raamatun luomiskertomus on harvinaisen epälooginen. Jo luomisjärjestys on hölmö: vuorokausirytmi luotiin ennen aurinkoa, samoin kuin (kukkivat) kasvit. Linnut ja lepakot ennen maaeläimiä. Ja sitten suuri osa eliöistä unohdettiin kokonaan (sienet, itiökasvit, levät ja tietenkin kaikki mikrobit).
Jos evoluutiota ei tapahtuisi, niin suvullinen lisääntyminen olisi useiden eliölajien kohdalla energian tuhlaamista. Älykkäämpää olisi vain monistaa itseään. - Anonyymi00058
Anonyymi00034 kirjoitti:
"Se on ainoa looginen selitys sille, että on olemassa kaksi sukupuolta, ja että yleensä on mahdollista lisääntyä, saati olla olemassa."
Ellei viesti ole parodiaa, niin sinulla on kumma käsitys "logiikasta". Raamatun luomiskertomus on harvinaisen epälooginen. Jo luomisjärjestys on hölmö: vuorokausirytmi luotiin ennen aurinkoa, samoin kuin (kukkivat) kasvit. Linnut ja lepakot ennen maaeläimiä. Ja sitten suuri osa eliöistä unohdettiin kokonaan (sienet, itiökasvit, levät ja tietenkin kaikki mikrobit).
Jos evoluutiota ei tapahtuisi, niin suvullinen lisääntyminen olisi useiden eliölajien kohdalla energian tuhlaamista. Älykkäämpää olisi vain monistaa itseään.Et sitten osaa muodostaa vastausta kysymykseen, miten edes yksi solu olisi voinut itsestään kehittää jakautumiskykynsä ensimmäisen solusukupolvensa aikana. Solu on valtavan monimutkainen systeemi, tiesitkö?
- Anonyymi00125
Anonyymi00058 kirjoitti:
Et sitten osaa muodostaa vastausta kysymykseen, miten edes yksi solu olisi voinut itsestään kehittää jakautumiskykynsä ensimmäisen solusukupolvensa aikana. Solu on valtavan monimutkainen systeemi, tiesitkö?
Hetkonen. Luuletko soluilla olevan sukupuolet?
Tiesitkö sinä, että alkeelliset solut eivät olleet lähellekään yhtä monimutkaisia?
Ja sinulle on vastattu tähän jo lukemattomia kertoja, mutta fundamentalisessa uskonharhassa ummistat silmät ja korvat.
Jo solua alkeellisemmat RNA ketjut kykenevät spontaanisti monistamaan itsensä. Tämä on todistetusti havaittu.
Etkä sinä osannut sanoa miksi suvullinen lisääntyminen on niin energiaa syövää jos se olisi luotu eikä evoluutiota olisi?
Viimeiseen mahdolliseen tempauspäivään 270 vuorokautta.
😀😀😀😀😀- Anonyymi00036
Oli Maapallon tai ihmiskunnan ikä mikä tahansa, niin ihmisen sivistys on nuorta eikä se ole vieläkään saavuttanut kaikkia. Ei kaikki maapallon ihmiset ole kirjoitus-ja lukutaitoisia vaikka jätettäisiin alkuasukkaat pois laskuista.
Ja se osa ihmisistä, jotka ovat sivistyneitä kehittävä kilvan tappavia aseita ja kokeilevat niitä mitkä ovat tehokkaampia tappamaan ja mlllä niitä torjutaan.- Anonyymi00038
Ja se, että apinoitten lisäksi on edelleen täysin primitiivisiä ihmisheimoja olemassa, jotka ampuvat nuolilla taivaalla näkemiään lentokoneita ja syövät muita ihmisiä yms., kumoaa evoluutioteorian.
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ja se, että apinoitten lisäksi on edelleen täysin primitiivisiä ihmisheimoja olemassa, jotka ampuvat nuolilla taivaalla näkemiään lentokoneita ja syövät muita ihmisiä yms., kumoaa evoluutioteorian.
Niin miten ihmeessä tämä tuhoaa evoluution? Nyt ei oikein nappaa....
- Anonyymi00039
Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:
Niin miten ihmeessä tämä tuhoaa evoluution? Nyt ei oikein nappaa....
Miten ihminen muka on "kehittynyt" ajan saatossa, jos kerran tuollaisia primitiivisiä ihmisiä, jotka elävät vieläkin kuin luolaihmiset, on edelleenkin? Ovatko he jotenkin onnistuneet väistämään evoluution?
Anonyymi00039 kirjoitti:
Miten ihminen muka on "kehittynyt" ajan saatossa, jos kerran tuollaisia primitiivisiä ihmisiä, jotka elävät vieläkin kuin luolaihmiset, on edelleenkin? Ovatko he jotenkin onnistuneet väistämään evoluution?
Kuule kun tuolla lauseella sinä tunnustat täysin, että et ymmärrä varsinaisesta evoluutiosta yhtään mitään. Evoluutio tarkoittaa sitä, että parhaiten sopeutuvat vievät ykköspalat. Ynnä sitä, että ei evoluutiolla ei ole mitään suuntaan.
Evoluutiota selittää vain evoluutio. Ei muu. Se mistä sinä puhut on kulttuuri ja siihen liittyvät muutokset. Niillä ei ole mitään tekemistä varsinaisen evoluution kanssa. Jos sinä olisit syntynyt noiden "luolamiesten" keskelle, toimisit juuri kuten hekin.- Anonyymi00042
Anonyymi00039 kirjoitti:
Luuletko että sinä osaat lukea ja kirjoittaa siksi että olet kehittyneempi, kuin jossain primitiivisessä kulttuurissa elävät? Sinä osaat tämän kulttuurin taitoja, koska ne on sinulle opetettu ja olet ne omaksunut. Jos sinut vietäisiin Kalaharin laitamille, jossa keräilijä-metsästäjiä edelleen elää, kuolisit nälkään ja janoon, koska olisit liian tyhmä ja taitamaton löytämään ruokaa ja vettä.
Ylemmyydentunteesi perustuu itsekkyyteen - ei siihen että olisit älykkäämpi kuin jotkut toisessa kulttuurissa elävät. Anonyymi00042 kirjoitti:
Luuletko että sinä osaat lukea ja kirjoittaa siksi että olet kehittyneempi, kuin jossain primitiivisessä kulttuurissa elävät? Sinä osaat tämän kulttuurin taitoja, koska ne on sinulle opetettu ja olet ne omaksunut. Jos sinut vietäisiin Kalaharin laitamille, jossa keräilijä-metsästäjiä edelleen elää, kuolisit nälkään ja janoon, koska olisit liian tyhmä ja taitamaton löytämään ruokaa ja vettä.
Ylemmyydentunteesi perustuu itsekkyyteen - ei siihen että olisit älykkäämpi kuin jotkut toisessa kulttuurissa elävät.No juuri näin. Mutta eivät nämä laitauskovaiset tajua asiaa sitten niin millään. Heille heidän tapansa elää on ainoa ja oikea. Kaikkeen muuhun voi suhtautua rasistisen ylimielisesti. Jopa tieteeseen.
- Anonyymi00044
No juuri näin. Mutta eivät nämä laitauskovaiset tajua asiaa sitten niin millään. Heille heidän tapansa elää on ainoa ja oikea. Kaikkeen muuhun voi suhtautua rasistisen ylimielisesti. Jopa tieteeseen.
Miksi nimittelet kirjottajia ?
Kuule kun tuolla lauseella sinä tunnustat täysin, että et ymmärrä varsinaisesta evoluutiosta yhtään mitään. Evoluutio tarkoittaa sitä, että parhaiten sopeutuvat vievät ykköspalat. Ynnä sitä, että ei evoluutiolla ei ole mitään suuntaan.
Evoluutiota selittää vain evoluutio. Ei muu. Se mistä sinä puhut on kulttuuri ja siihen liittyvät muutokset. Niillä ei ole mitään tekemistä varsinaisen evoluution kanssa. Jos sinä olisit syntynyt noiden "luolamiesten" keskelle, toimisit juuri kuten hekin."Evoluutiota selittää vain evoluutio. Ei muu. Se mistä sinä puhut on kulttuuri ja siihen liittyvät muutokset."
Aivan, ovat kaksi eri asiaa.
- Anonyymi00037
Oleellista on viedä se oma syntisäkki ristin juurelle Jeesuksen pestäväksi. Koska Raamatun mukaan, uuden milleniumin alkaessa, siihen ei enää ole mahdollisuutta. Ja monien Raamatun tulkintojen mukaan tuo aika on hyvin lähellä, kun se uusi millenium alkaa.
- Anonyymi00040
Tuskinpa siinä kävisi niin, että Jumala ei päästä jotakuta taivaaseen sen takia, ettei henkilö pysty uskomaan raamatulliseen maan ikään tai luomiskertomukseen. Se, että uskoo olevansa syntinen Jumalan silmissä ja tarvitsevansa sen takia Jeesusta, taitaa olla se tärkein asia, jota Hän arvioi.
- Anonyymi00045
Tuskinpa...
Taitaa...
Et siis TEIDÄ asisasta hölkkäsen pöläystä. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Tuskinpa...
Taitaa...
Et siis TEIDÄ asisasta hölkkäsen pöläystä.Rakkaani tietokone. Liian paljon kirjoitusvirheitä, armaani. Henkihän tuli silloin ihmiseen, kun Jumala puhalsi...jne.
No, laitetaan liiallisen "tärpätin" nauttimisen piikkiin. "Tuskinpa siinä kävisi niin, että Jumala ei päästä jotakuta taivaaseen sen takia, ettei henkilö pysty uskomaan raamatulliseen maan ikään tai luomiskertomukseen. "
Niin, ovathan nuo ihmisten tulkintoja.- Anonyymi00048
Mummomuori2 kirjoitti:
"Tuskinpa siinä kävisi niin, että Jumala ei päästä jotakuta taivaaseen sen takia, ettei henkilö pysty uskomaan raamatulliseen maan ikään tai luomiskertomukseen. "
Niin, ovathan nuo ihmisten tulkintoja."Tuskinpa siinä kävisi niin, että Jumala ei päästä jotakuta taivaaseen sen takia, ettei henkilö pysty uskomaan raamatulliseen maan ikään tai luomiskertomukseen. "
No kai noin on wokemaailmassa, mutta Jumalan maailmoissa Jumala on tarkka siitä uskotaanko Häntä vai ei!!!
- Anonyymi00049
Ongelma vain on siinä että luomiskertomus ei kerro maan ikää. Ei kerrota miten ja milloin Jumala loi ainekset mitä maa käsittää, kerrotaan vain että alussa Jumala voi taivaan ja maan. Muokkaili siis jo olevaa maailmankaikkeutta sekä meidän aurinkokuntaa siten että elämä oli täällä mahdollista. Teki siitä ainutkertaisen siten ettei vastaavaa löydy maailmankaikkeudsta vaikka siellä on niin paljon aurinkokuntia ettei niitä pysty laskemaan. Siitä saa vähän mittasuhdetta Jumalan luomistyöhön.
Joten on pakko olla harhaoppinen jos tietää maan iään. Uskoi sen sitten miksi tahansa, niin harhaan menee.- Anonyymi00050
"Ongelma vain on siinä että luomiskertomus ei kerro maan ikää."
Ei niin kerro sillä luomiskertomus sisältää raportin miten kaikkeus luotiin noin 6000 vuotta sitten! - Anonyymi00051
Luomiskertomus on primitiivinen myytti ja useiden muiden myyttien tapaan siinä on jotain muualta lainattua, muokattua ja myös kokonaan uutta tarinaa.
Luomismyytin alku kopio egyptiläisen luomiskertomuksen alku, joka alkoi kun kaaokseen, jossa vettä ja maata ei oltu erotettu luotiin järjestys erottamalla kuiva maa vedestä. Sama kuvio esiintyy myös babylonialaisessa luomismyyttissä Enuma Elishissä. Seitsemän luomispäivää rinnastuu Enuma Elish-tarinaan, joka kirjoitettiin seitsemälle savitaululle.
Genesikseen on kopioitu babylonialainen nykykatsannossa outo käsitys, että päivänvalo ("valkeus") on auringosta riippumaton ilmiö. Kun ilmakehän optiikkaa ei tietenkään ymmärretty luultiin ilmeisesti että jo ennen auringonnousua näkyvä "valkeus" ei johdu auringosta.
Mesopotamialaisissa luomismyyteissä ihminen luodaan maasta tai savesta.
jne - Anonyymi00059
Raamatun sukuluettelot kertovat maailman iän Aatamista Jeesukseen, eli noin 4000 vuotta.
- Anonyymi00052
Luomiskerto on täysin 100 prosenttisesti totta sekä tarinana sekä tieteellisesti. Sitä mitä se ei kerro, sitä ei tiede myöskään ole pystynyt selittämään. Ei materian syntyä, miten mittaamaton määrä materiaa on voinut syntyä, ei mistä alkuaineet ovat peräisin, mistä vesi on peräisin eikä monia muitakaan asioita mitä luomiskertomus jättää kertomatta.
Raamattu kertoo vain sen miten Jumala muokkaili meidän aurinkokunnasta tai sen yhdestä planeetsta elinkelpoisen ihmisille. Teki yhdestä planeesta täysin ainutkertaisen eikä vastaavaa löydy mistään maailmankaikkeudesta.
Se kaikki on täydelliseti totta.
Ihmisen osalta taasen kertomus ihmisen toimista kun sitä vertaa tämän päivän sotahulluuteen yms., niin on varsin uskottava. Ihminen on juuri sellainen millaiseksi Jumala on hänet luonut.Vai niin. Mutta kuule kun raamatun luomiskertomus vilisee luonnontieteellisiä virheitä. Ensiksi ei ollut mitään "tyhjää". Kertomuksessahan puhutaan siitä, kuinka oli MAATA ja VETTÄ ja kuinka jumalasi henki liikkui vetten päällä.
Sitten jumallalle tuli tylsää ja niinpä se keksi että tulisi valkeus. Mistään ei selviä mikä valkeus, sillä auringon ja tähdet jumala loi vasta neljäntenä päivänä. Joka on moka koska auringon valoa tarvitsevat kasvit hän loi kolmantena päivänä.
Jos haluat tutustua siihen miten tieteen mukaan koko universumi syntyi, niin kuuntele YLEn podcast maailmankaikkeuden synty13,8 miljardia vuotta sitten. Saat selville miten kosminen inflaatio "räjäytti" koko jutun auki. Samalla syntyivät myös aika ja paikka.
Mitä tulee kaikkeuden alkuun ja mitä oli ennen sitä, niin tuon kysymys ei ole tieteen kannalta järkevä. Kysymystä voidaan vrt siihen, että kysytään miten pohjoisnavalta pääsee vielä kymmenen kilometriä pohjoiseen? Joka on siis järjetön kysymys.
https://areena.yle.fi/1-72016460
Mitä tulee "erikoisesta planeesta" nimeltä maa, niin universumiussa on biljoonia tähtiä ja niillä jokaisella kymmeniä planeettoja. Näin ollen on enemmän kuin todennäköistä, että muutama miljoona niistä sijaitsee ns elämän vyöhykkeellä.
Kyse samasta asiasta kuin lotossa. Vaikka sinä et voita, niin aina joku voittaa. Pitää myös muistaa, että esim Marsissa on ollut miljardeja vuosia sitten runsaasti vettä, joka on meidän tunteman elämän perusedellytys. Sitä on yhä edelleen siellä jäätyneitä Marssin napalueilla.- Anonyymi00060
Vai niin. Mutta kuule kun raamatun luomiskertomus vilisee luonnontieteellisiä virheitä. Ensiksi ei ollut mitään "tyhjää". Kertomuksessahan puhutaan siitä, kuinka oli MAATA ja VETTÄ ja kuinka jumalasi henki liikkui vetten päällä.
Sitten jumallalle tuli tylsää ja niinpä se keksi että tulisi valkeus. Mistään ei selviä mikä valkeus, sillä auringon ja tähdet jumala loi vasta neljäntenä päivänä. Joka on moka koska auringon valoa tarvitsevat kasvit hän loi kolmantena päivänä.
Jos haluat tutustua siihen miten tieteen mukaan koko universumi syntyi, niin kuuntele YLEn podcast maailmankaikkeuden synty13,8 miljardia vuotta sitten. Saat selville miten kosminen inflaatio "räjäytti" koko jutun auki. Samalla syntyivät myös aika ja paikka.
Mitä tulee kaikkeuden alkuun ja mitä oli ennen sitä, niin tuon kysymys ei ole tieteen kannalta järkevä. Kysymystä voidaan vrt siihen, että kysytään miten pohjoisnavalta pääsee vielä kymmenen kilometriä pohjoiseen? Joka on siis järjetön kysymys.
Mitä tulee "erikoisesta planeesta" nimeltä maa, niin universumiussa on biljoonia tähtiä ja niillä jokaisella kymmeniä planeettoja. Näin ollen on enemmän kuin todennäköistä, että muutama miljoona niistä sijaitsee ns elämän vyöhykkeellä.
Kyse samasta asiasta kuin lotossa. Vaikka sinä et voita, niin aina joku voittaa. Pitää myös muistaa, että esim Marsissa on ollut miljardeja vuosia sitten runsaasti vettä, joka on meidän tunteman elämän perusedellytys. Sitä on yhä edelleen siellä jäätyneitä Marssin napalueilla."Kertomuksessahan puhutaan siitä, kuinka oli MAATA ja VETTÄ ja kuinka jumalasi henki liikkui vetten päällä."
Raamattu alkaa "Alussa Jumala loi taivaan ja maan." eli maa oli jo kun Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Sitten tuli valkeus eli pimeyden vastakohta ja sen jälkeen luotiin aurinko ym.
Ja sitten tuo tieteen typerät puheet elämänvyöhykkeestä kun kuitenkin hyvin tietävät että maapallolla on elämää KAIKISSA olosuhteissa. Ei tarvita mitään hörhöilyjä elämän vyöhykkeistä. Anonyymi00060 kirjoitti:
"Kertomuksessahan puhutaan siitä, kuinka oli MAATA ja VETTÄ ja kuinka jumalasi henki liikkui vetten päällä."
Raamattu alkaa "Alussa Jumala loi taivaan ja maan." eli maa oli jo kun Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Sitten tuli valkeus eli pimeyden vastakohta ja sen jälkeen luotiin aurinko ym.
Ja sitten tuo tieteen typerät puheet elämänvyöhykkeestä kun kuitenkin hyvin tietävät että maapallolla on elämää KAIKISSA olosuhteissa. Ei tarvita mitään hörhöilyjä elämän vyöhykkeistä.Hoho hoijaa. Miten voi olla valkeutta kun ei ole vielä aurinkoa? Silloin on totaalisen pimeää. Ynnä että kasvit eivät voi menestyä ilman aurinkoa. Kaikki tuo kertoo siitä, että tekstin aluperäisellä kirjoittajalla ei ole ollut hajuakaan kasvien yhteyttämisestä, johon ne tarvitsevat valoa.
Elämänvyöhykkeellä tarkoitetaan tähtitieteessä sitä vyöhykettä, joka on riittävän lähellä aurinkoa, ei mitään maapallon omia vyöhykkeitä. Näitä planeettoja on universumissa miljoonia ja taas miljoonia.
Vuonna 2012 julkaistun Probing Lensing Anomalies NETworkin keräämän aineiston pohjalta tehdyn tutkimuksen mukaan pelkästään meidän omassa Linnunradassa sijaitsee yli 100 miljardia planeettaa, joista yli 10 miljardia on kiviplaneettoja.
Linnunradan kaltaisia galakseja on taas biljoonia. Linnunrata on oman aurinkokuntamme ja Maan kotigalaksin nimi. Se on sauvaspiraaligalaksi, joka sisältää noin 200–400 miljardia tähteä eli aurikoa.
Galakseja (tähtijärjestelmiä) on taas havaittavassa maailmankaikkeudessa valtava määrä. Arviot vaihtelevat sadoista miljardeista jopa biljooniin, ja uudempien arvioiden mukaan niitä voi olla ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin aiemmin luultiin.
Joten tässä mielessä ei ole mikään "ihme" että on olemassa maapallon kaltainen paikka. Pikemmin sellainen on pakko olla olemassa. Elämä taas löytää aina keinonsa syntyä ja selvitä. Onhan maapallokin "uusinut" elämistönsä jo useamman kerran.- Anonyymi00063
"ei mistä alkuaineet ovat peräisin"
Alkuaineiden synty tiedetään kyllä ja niiden suhteelliset osuudet universumissa vastaavat käsitystämme missä fuusioreaktioissa eri alkuaineet ovat syntyneet. Esimerkiksi sille, että happi on yleistä mutta kulta äärimmäisen harvinaista, on selitys. Sekään ei tietenkään löydy Raamatusta. - Anonyymi00064
Hoho hoijaa. Miten voi olla valkeutta kun ei ole vielä aurinkoa? Silloin on totaalisen pimeää. Ynnä että kasvit eivät voi menestyä ilman aurinkoa. Kaikki tuo kertoo siitä, että tekstin aluperäisellä kirjoittajalla ei ole ollut hajuakaan kasvien yhteyttämisestä, johon ne tarvitsevat valoa.
Elämänvyöhykkeellä tarkoitetaan tähtitieteessä sitä vyöhykettä, joka on riittävän lähellä aurinkoa, ei mitään maapallon omia vyöhykkeitä. Näitä planeettoja on universumissa miljoonia ja taas miljoonia.
Vuonna 2012 julkaistun Probing Lensing Anomalies NETworkin keräämän aineiston pohjalta tehdyn tutkimuksen mukaan pelkästään meidän omassa Linnunradassa sijaitsee yli 100 miljardia planeettaa, joista yli 10 miljardia on kiviplaneettoja.
Linnunradan kaltaisia galakseja on taas biljoonia. Linnunrata on oman aurinkokuntamme ja Maan kotigalaksin nimi. Se on sauvaspiraaligalaksi, joka sisältää noin 200–400 miljardia tähteä eli aurikoa.
Galakseja (tähtijärjestelmiä) on taas havaittavassa maailmankaikkeudessa valtava määrä. Arviot vaihtelevat sadoista miljardeista jopa biljooniin, ja uudempien arvioiden mukaan niitä voi olla ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin aiemmin luultiin.
Joten tässä mielessä ei ole mikään "ihme" että on olemassa maapallon kaltainen paikka. Pikemmin sellainen on pakko olla olemassa. Elämä taas löytää aina keinonsa syntyä ja selvitä. Onhan maapallokin "uusinut" elämistönsä jo useamman kerran."Miten voi olla valkeutta kun ei ole vielä aurinkoa?"
Kysymys on valkeudesta, ei valosta sinänsä. Valkeus on pimeyden vastakohta, valkeus on idea ja valo on säde mitä esim. aurinko sätelee.
"Ynnä että kasvit eivät voi menestyä ilman aurinkoa."
Kasvit pärjää tosi hyvin ilman valoa muutaman päivänki. Eipäs nyt taas heittäydy idiootiksi!!!
"Elämänvyöhykkeellä tarkoitetaan tähtitieteessä sitä vyöhykettä, joka on riittävän lähellä aurinkoa, ei mitään maapallon omia vyöhykkeitä."
Maapallolla on elämää syvän meren syvänteissä minne auringon valo ei ole koskaan saavuttanut. Puhe elämän vyöhykkeistä on idioottien puhetta sillä elämää maapallolla on kaikissa olosuhteissa. - Anonyymi00078
Anonyymi00064 kirjoitti:
"Miten voi olla valkeutta kun ei ole vielä aurinkoa?"
Kysymys on valkeudesta, ei valosta sinänsä. Valkeus on pimeyden vastakohta, valkeus on idea ja valo on säde mitä esim. aurinko sätelee.
"Ynnä että kasvit eivät voi menestyä ilman aurinkoa."
Kasvit pärjää tosi hyvin ilman valoa muutaman päivänki. Eipäs nyt taas heittäydy idiootiksi!!!
"Elämänvyöhykkeellä tarkoitetaan tähtitieteessä sitä vyöhykettä, joka on riittävän lähellä aurinkoa, ei mitään maapallon omia vyöhykkeitä."
Maapallolla on elämää syvän meren syvänteissä minne auringon valo ei ole koskaan saavuttanut. Puhe elämän vyöhykkeistä on idioottien puhetta sillä elämää maapallolla on kaikissa olosuhteissa."Maapallolla on elämää syvän meren syvänteissä minne auringon valo ei ole koskaan saavuttanut. Puhe elämän vyöhykkeistä on idioottien puhetta sillä elämää maapallolla on kaikissa olosuhteissa."
Et siis ymmärtänyt lainkaan mitä elämänvyöhyke tarkoittaa? Vai vaihdatko tahallasi puheenaihetta?
Tuli mieleen kysyä, miltä tuntuu tehdä itsensä täällä naurettavaksi päivästä toiseen, mutta ethän sinä sitä(kään) voi tietenkään ymmärtää.
Entä ymmärrätkö sitäkään, miksi sinulta jaksetaan lypsää noita aivopieruja?
- Anonyymi00053
23👍
- Anonyymi00061
Idea oli siinä, että kertooko luomiskertomus maapallon tai minkään muunkaan materian ikää. Ei kerro, vaan jättää auki sen, että materia on ollut ikuisesti olemassa tai ainakin ennen kun meidän aurinkokunta luotiin. Vesi on ollut maapallolla siksi että. maakuorta on täytynyt jäähdyttää että elämää olisi voinut syntyä. Veden höyrystyminen saanut aikaan pilvet sekä veden kiertäminen sateen kautta. Ei sen luominen ole mitään lottoamista, vaan esim. häiriö maan mangneettikentässä lopettaa täällä kaiken elämän.
Materian synty ja ikämääritelmät ovat täyttä sopaa, ei tiede oikeasti tiedä miten materia syntyy, miten alkuaineet syntyy ja miten kaikki on muodostunut siten että meillä mittaamaton määrä massaa maailmankaikkeudessa.
Selkeästi kaikki on suunniteltu maapallon ympärille eikä elämä täällä ole ikuisesti mahdollista. Ei sitä niin ole suunniteltu eikä me ihmiset ole pystytty seuraamaan elämää ymmärrettävästi kuin tuhansia vuosia, joten vielä meillä on aikaa elää ennen kuin suunnitelma siitä miten kauan maapallo säilyy elinkelpoisena loppuu.- Anonyymi00062
Mitäs jos seuraavaksi vaikka tutkit Peppi Pitkätossu -tarinoiden maantieteellistä paikkansapitävyyttä? Tuo selittely alkaa mennä jo itsensä parodiaksi.
(Anteeksi jos viesti oli tarkoitettukin parodiaksi enkä vain ymmärtänyt - tällä palstalla parodian erottaminen tosissaan kirjoitetusta tiededenialismista on joskus vaikeaa). Aluksi ei ollut mitään. Ei aikaa eikä paikkaa. Ns. "alkuräjähdyksen" jälkeen universumi lähti laajemaan. Eikä ole olemassa mitään tyhjää tilaa, jonne universumi laajenee. Näin ollen ns. "alkuräjähdykselle" ei ole olemassa mitään tiettyä paikkaa jolla se olisi tapahtunut. Parempi on sanoa, että se on tapahtunut joka paikassa tai sitten ei missään.
Mitä tulee maapallon magneettikenttään, niin se pitää paikkansa että ilman sitä maapallolla ei olisi elämää. Mutta ei ole mitään joka estäisi etteikö vastaavaa magneettikenttä voisi olla myös joissain muilla miljardeista elämänvyöhyyllä sijaitsevalla planeetoista.
Lisäksi unohdat että yksi nykymuotoisen elämän edelletys otsonikehä planeetan ympärillä. Ilman sitä elämä kärventyy säteilyn seurauksena. Mutta edelleen löytyy miljardeja elämänvyöhykkeellä sijaitsevia planeettoja, joilla elämän edellytyksen voivat toteutua.- Anonyymi00065
Aluksi ei ollut mitään. Ei aikaa eikä paikkaa. Ns. "alkuräjähdyksen" jälkeen universumi lähti laajemaan. Eikä ole olemassa mitään tyhjää tilaa, jonne universumi laajenee. Näin ollen ns. "alkuräjähdykselle" ei ole olemassa mitään tiettyä paikkaa jolla se olisi tapahtunut. Parempi on sanoa, että se on tapahtunut joka paikassa tai sitten ei missään.
Mitä tulee maapallon magneettikenttään, niin se pitää paikkansa että ilman sitä maapallolla ei olisi elämää. Mutta ei ole mitään joka estäisi etteikö vastaavaa magneettikenttä voisi olla myös joissain muilla miljardeista elämänvyöhyyllä sijaitsevalla planeetoista.
Lisäksi unohdat että yksi nykymuotoisen elämän edelletys otsonikehä planeetan ympärillä. Ilman sitä elämä kärventyy säteilyn seurauksena. Mutta edelleen löytyy miljardeja elämänvyöhykkeellä sijaitsevia planeettoja, joilla elämän edellytyksen voivat toteutua."Aluksi ei ollut mitään. Ei aikaa eikä paikkaa."
Miten siis alkuräjähdys oli mahdollinen jos ajan kulkua ei ollut olemassa?? Nyt ei ole mitään ja seuraavassa hetkessä tapahtuu alkuräjähdys ... miten se on mahdollista jos aikaa ei ole.
Nojoo - et kai ymmärrä ongelmaa mutta mene metsään kävelemään ja hengitä syvään ja nauti keväästä. Anonyymi00065 kirjoitti:
"Aluksi ei ollut mitään. Ei aikaa eikä paikkaa."
Miten siis alkuräjähdys oli mahdollinen jos ajan kulkua ei ollut olemassa?? Nyt ei ole mitään ja seuraavassa hetkessä tapahtuu alkuräjähdys ... miten se on mahdollista jos aikaa ei ole.
Nojoo - et kai ymmärrä ongelmaa mutta mene metsään kävelemään ja hengitä syvään ja nauti keväästä.Koeta nyt tajuta, että aika ja paikka syntyivät "alkuräjähdyksen" jälkeen. Sitä ennen ei ollut mitään. Eli universumi ei laajene mihinkään tyhjään tilaan vaan se laajenee koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Tämä on pystytty todistamaan ns punasiirtymällä. Nimittäin punainen valo näkyy kaikkein "pisimmälle".
Anonyymi00065 kirjoitti:
"Aluksi ei ollut mitään. Ei aikaa eikä paikkaa."
Nojoo - et kai ymmärrä ongelmaa mutta mene metsään kävelemään ja hengitä syvään ja nauti keväästä.Kuuntele nyt tuo, niin sitten ehkä ymmärrät mistä on kyse.
- Anonyymi00066
Se on kyllä parodiaa että kaikki syntyy tyhjästä räjähtämällä.
Tai vaatii hirvittävän lujaa uskoa.
Ja saa koko ajan pelätä milloin taas posahtaa.Ei ollut mitään "alkuräjähdystä". Koko termi on lanseerattu vain kuvamaan tapatuman alkua. Termi on "alkuräjähdys" on väärä jo siksi, että räjähdyksestä kuuluu kova ääni. Avaruudessahan ei kuulu mitään ääniä, koska siellä ei ole ilmakehää.
Itse teorian mukaan maailmankaikkeus syntyi äärimmäisen tiheästä ja kuumasta tilasta noin 13,8 miljardia vuotta sitten niin kutsutussa alkuräjähdyksessä ja on siitä lähtien jatkuvasti laajentunut.
Havaintoihin perustuva tutkimustieto tukee alkuräjähdysteoriaa. Galaksien on havaittu etääntyvän Maasta sitä nopeammin mitä kauempana ne ovat. Tätä periaatetta kutsutaan Hubblen laiksi.
Kun tämä havainto yhdistetään niin sanottuun kopernikaaniseen periaatteeseen, jonka mukaan missä tahansa päin kaikkeutta sijaitsevat havainnoijat havaitsisivat samoin, voidaan päätellä itse avaruuden laajenevan.
Seuraamalla laajenemista teoreettisesti ajassa taaksepäin päädytään olettamukseen, jonka mukaan alussa on ollut äärimmäisen tiheä ja kuuma tila. Tämä kuuma alkutila on koko teorian pääpremissi.- Anonyymi00067
Ei ollut mitään "alkuräjähdystä". Koko termi on lanseerattu vain kuvamaan tapatuman alkua. Termi on "alkuräjähdys" on väärä jo siksi, että räjähdyksestä kuuluu kova ääni. Avaruudessahan ei kuulu mitään ääniä, koska siellä ei ole ilmakehää.
Itse teorian mukaan maailmankaikkeus syntyi äärimmäisen tiheästä ja kuumasta tilasta noin 13,8 miljardia vuotta sitten niin kutsutussa alkuräjähdyksessä ja on siitä lähtien jatkuvasti laajentunut.
Havaintoihin perustuva tutkimustieto tukee alkuräjähdysteoriaa. Galaksien on havaittu etääntyvän Maasta sitä nopeammin mitä kauempana ne ovat. Tätä periaatetta kutsutaan Hubblen laiksi.
Kun tämä havainto yhdistetään niin sanottuun kopernikaaniseen periaatteeseen, jonka mukaan missä tahansa päin kaikkeutta sijaitsevat havainnoijat havaitsisivat samoin, voidaan päätellä itse avaruuden laajenevan.
Seuraamalla laajenemista teoreettisesti ajassa taaksepäin päädytään olettamukseen, jonka mukaan alussa on ollut äärimmäisen tiheä ja kuuma tila. Tämä kuuma alkutila on koko teorian pääpremissi.Herääkin kysymys. Voiko "laajenevan" maailmankaikkeuden takana olla jotain, minne emme uteliaisuuttamme näe. Ja kuitenkin näemme. Kuukin justiin kierrettiin Amerikkalaisten toimesta. Ja aurinko niin hot, että emme sinne pääse.
Jos avaruus ei olekaan ääretön.? Anonyymi00067 kirjoitti:
Herääkin kysymys. Voiko "laajenevan" maailmankaikkeuden takana olla jotain, minne emme uteliaisuuttamme näe. Ja kuitenkin näemme. Kuukin justiin kierrettiin Amerikkalaisten toimesta. Ja aurinko niin hot, että emme sinne pääse.
Jos avaruus ei olekaan ääretön.?Juurihan tuossa sinulle sanottiin että ei ole mitään "tyhjää tilaa" eli äärrettömyyttä johon universumi laajenee. Meneekö jakeluun?
- Anonyymi00073
Juurihan tuossa sinulle sanottiin että ei ole mitään "tyhjää tilaa" eli äärrettömyyttä johon universumi laajenee. Meneekö jakeluun?
Siis mihin universumi laajenee? Meneekö teillä arvon leidi? Kun se laajenee, niin mihin se laajenee, kun ei ole tilaa? Lennätkö sinä naiskotka aurinkoon?
- Anonyymi00074
Anonyymi00067 kirjoitti:
Herääkin kysymys. Voiko "laajenevan" maailmankaikkeuden takana olla jotain, minne emme uteliaisuuttamme näe. Ja kuitenkin näemme. Kuukin justiin kierrettiin Amerikkalaisten toimesta. Ja aurinko niin hot, että emme sinne pääse.
Jos avaruus ei olekaan ääretön.?"Jos avaruus ei olekaan ääretön."
Niin, tuosta ei ollut Einsteinkaan varma, vain ihmisten typeryyden määrästä. - Anonyymi00075
"Tai vaatii hirvittävän lujaa uskoa."
Luominen ei sitten vaadi ihan yhtä lujaa uskoa? - Anonyymi00076
Anonyymi00074 kirjoitti:
"Jos avaruus ei olekaan ääretön."
Niin, tuosta ei ollut Einsteinkaan varma, vain ihmisten typeryyden määrästä.Viisas Einstein keksi idiksen. Sai siitä maailmankuulun palkinnon. Sitä idistä voi käyttää ja on käytetty tuhoamiskäyttöön. Jotta niin viisas palkittu mies on Einstein.
Olen yhtä mieltä kanssasi ihmisten typeryyden määrästä. - Anonyymi00080
"Se on kyllä parodiaa että kaikki syntyy tyhjästä räjähtämällä."
Vain kiihkouskovaiset levittelevät väitettä "tyhjästä räjähtämällä syntymisestä". Ja heidän kohdallaan on vaikea erottaa parodiaa vakavissaan kirjoitetusta.
Kuvitteletko, että Jumala käytti jotain raaka-aineita maailman luodessaan?
Jos käytti, niin mikäs ne raaka-aineet oli tehnyt?
Jos ei käyttänyt niin etkö sinä usko, että maailma tuli tyhjästä? Anonyymi00073 kirjoitti:
Siis mihin universumi laajenee? Meneekö teillä arvon leidi? Kun se laajenee, niin mihin se laajenee, kun ei ole tilaa? Lennätkö sinä naiskotka aurinkoon?
Universumi on kuin kumimatto. Se venyy ja venyy mutta ei siis laajene mihinkään tyhjään tilaan....
- Anonyymi00068
Maapallo on siten kaiken keskipiste, siitä kaikki laajenee joka suuntaan maasta?
Kummia uskomuksia joihin vain täytyy uskoa ja ajatella että kai sen niin on täytynyt niin tapahtua kun mitään parempaa ei ole keksitty. Ei vain ole mieleen pätkähtänyt miten kaikki voi syntyä mitään muuta tapaa. Palataan asiaa kun keksitään joku parempi tarina. - Anonyymi00071
Nuoren maan kreationismi ei ole vain vähän erikoinen mielipide, vaan minun mielestäni se on kristillisessä mielessä harhaoppi, koska siinä tehdään Raamatusta luonnontieteen oppikirja ja pakotetaan koko todellisuus yhden hyvin kapean tulkinnan alle.
Jos nuoren maan kreationismi olisi totta, silloin käytännössä koko moderni tiede olisi ratkaisevasti väärässä: geologia, astronomia, fysiikka, kemia, genetiikka, paleontologia, arkeologia ja ilmastotutkimus. Kyse ei olisi yhdestä virheestä yhdessä tutkimusalassa, vaan siitä, että lukemattomat toisistaan riippumattomat menetelmät olisivat kaikki johtaneet samaan väärään tulokseen. Se ei ole uskottavaa.
Siksi ongelma ei ole siinä, että kristityn pitäisi valita Raamatun ja tieteen välillä. Ongelma on siinä, että nuoren maan kreationisti vaatii lukemaan Raamattua tavalla, johon Raamattu itse ei pakota. Monet kirkot, teologit ja kristityt tutkijat hyväksyvät evoluution ja vanhan maan, koska he eivät lue luomiskertomusta modernina biologian tai geologian oppikirjana.
Luomiskertomus on selvästi teologinen ja symbolinen teksti. Siinä puhutaan Jumalasta, joka kävelee puutarhassa, ihmisistä, jotka piiloutuvat häneltä, Jumalasta joka kysyy missä ihminen on, sekä puhuvasta käärmeestä. Tekstin tarkoitus ei ole antaa luonnontieteellistä aikataulua maailman synnystä, vaan kertoa Jumalasta, ihmisestä, luomakunnan hyvyydestä, synnistä, vastuusta ja ihmisen vieraantumisesta Jumalasta.
Ussherin laskelmat ovat historiallisesti kiinnostavia, mutta ne eivät sido kristillistä uskoa. Ne perustuvat siihen oletukseen, että Raamatun sukuluettelot voi lukea täydellisenä kronologiana maailman alusta lähtien. Se on tulkinta, ei kristinuskon ydinsisältö.
Kristinuskon keskus ei ole väite, että maapallo on 6000 vuotta vanha. Kristinuskon keskus on Kristus. Nuoren maan kreationismi tekee sivuasiasta uskon mittarin ja samalla asettaa kristinuskon turhaan sotaan koko todellisuutta vastaan. - Anonyymi00077
Sehän on selvää ettei sivistynyt ihminen ole kovin vanha.
Muutoin meillä olisi äänikirjoja miljardin vuoden takaa.
Eikä kaikki ihmiset ole sivistyneitä vieläkään.
Mutta vain harhaoppisille on kerrottu maapallon materian ikä.
Lukivat sen sitten Raamatusta tai tiedekirjasta.Itse asiassa se, että tiede liitetään vain teknikseen osaamiseen ei oikein osu kohdalleen. Atomipommikin on älykäs keksintö. Siihen on upotettu runsaasti inhmillistä ajattelua eli älykkyyttä ja ratkaistu monia teknisiä ongelmia. Mutta sitten aivan eri asia on se, että onko atomipommi viisas keksintö?
- Anonyymi00081
"Eikä kaikki ihmiset ole sivistyneitä vieläkään."
No tämän palstan laitauskovaisten kommentteja lukiessa ei voi olla eri mieltä. - Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
"Eikä kaikki ihmiset ole sivistyneitä vieläkään."
No tämän palstan laitauskovaisten kommentteja lukiessa ei voi olla eri mieltä.Kyllä hieman kaikkien ongelma.
- Anonyymi00085
Toisaalta jos tyrkyyttää ihmisille sellaista uskomusta, että ensin ei ollut mitään, ja sitten sellainen posahdus tai äänetön räjähdys josta syntyi kaikki se mittaamaton maailmankaikkeus sekä kaiken kukkuraksi vielä elämää maapallolle, niin ei se yhtään eroa niistä laitauskovista ja heidän uskon tuputtamisestaan. Ei sitten millään tavalla, on jopa astetta enemmän kovan uskon takana oleva asia, jossa ihminen laitetaa uskomaan vain pelkkiin olettamuksiin joita ei mikään eikä kukaan voi todentaa.
Ei se ole minun keksimäni vaan tieteen käsitys siitä mitä tapahtui. Enkä minä sitä tuputa vaan kerron ainoastaan mitä mieltä tiede on asiasta. Ynnä että tieteellä on todistukset tästä asiasta. Kuuntele tuo pätkä niin sitten ehkä ymmärrät mistä on kyse.
https://areena.yle.fi/1-72016460- Anonyymi00086
Ei se ole minun keksimäni vaan tieteen käsitys siitä mitä tapahtui. Enkä minä sitä tuputa vaan kerron ainoastaan mitä mieltä tiede on asiasta. Ynnä että tieteellä on todistukset tästä asiasta. Kuuntele tuo pätkä niin sitten ehkä ymmärrät mistä on kyse.
https://areena.yle.fi/1-72016460Ei aitolaisetkaan ole itse niitä juttuja keksineet, vaan ne ovat vielä vanhempia tarinoita eikä aivan noin mielikuvituksellsiia juttuja sentään. Ei aivan noin paljon tarvitse käyttää siinä mielikuvitusta siinä jos epäilee ettei ruskean reiän ritarit saavuta lopullista autuutta tai siinä että sotakiimalla siihen kyllä pääsee. Ei tarvitse kuin vähän soveltaa ja valmiina olevia kirjoituksia jossa ei aivan mahdottomia kuitenkaan kerrota.
Mitään kritiikkiä he eivät siedä kuten ei tuokaan tarkastelu, että onko todella noin ihmeellisiä asioita sittenkään tapahtunut, onko siinä sitten ratkaisu siihen mistä kaikki on syntynyt, miten aikuisen oikeasti materia voi syntyä tyhjästä ja kaikki muokaantua tähän muotoon missä olemme maapallolla. Vaikka joku tekiskin sen räjäytyksen tai minkä tahansa alussa, niin missään nimessä ei avaruudessa kiittävät kappaleet synnyttäisi elämää, ei millään sattumalla eikä millään todennäköisyydellä. - Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
Ei aitolaisetkaan ole itse niitä juttuja keksineet, vaan ne ovat vielä vanhempia tarinoita eikä aivan noin mielikuvituksellsiia juttuja sentään. Ei aivan noin paljon tarvitse käyttää siinä mielikuvitusta siinä jos epäilee ettei ruskean reiän ritarit saavuta lopullista autuutta tai siinä että sotakiimalla siihen kyllä pääsee. Ei tarvitse kuin vähän soveltaa ja valmiina olevia kirjoituksia jossa ei aivan mahdottomia kuitenkaan kerrota.
Mitään kritiikkiä he eivät siedä kuten ei tuokaan tarkastelu, että onko todella noin ihmeellisiä asioita sittenkään tapahtunut, onko siinä sitten ratkaisu siihen mistä kaikki on syntynyt, miten aikuisen oikeasti materia voi syntyä tyhjästä ja kaikki muokaantua tähän muotoon missä olemme maapallolla. Vaikka joku tekiskin sen räjäytyksen tai minkä tahansa alussa, niin missään nimessä ei avaruudessa kiittävät kappaleet synnyttäisi elämää, ei millään sattumalla eikä millään todennäköisyydellä."ei millään sattumalla eikä millään todennäköisyydellä..
Onko jollain avaruuden kappaleella elämää?
Jos on mikä on elämän syntymän todennäköisyys? - Anonyymi00088
Big Bangin alkutilanne ei ollut "ei mitään", vaan jotain hyvin tiivistä, jossa oli jo "kaikki".
Kuvitteletko sinä, että Jumala käytti jotain raaka-aineita maailman luodessaan?
Jos ei käyttänyt niin etkö sinä silloin usko, että kaikki universumin materiaali ja energia on tullut tyhjästä? - Anonyymi00090
Anonyymi00088 kirjoitti:
Big Bangin alkutilanne ei ollut "ei mitään", vaan jotain hyvin tiivistä, jossa oli jo "kaikki".
Kuvitteletko sinä, että Jumala käytti jotain raaka-aineita maailman luodessaan?
Jos ei käyttänyt niin etkö sinä silloin usko, että kaikki universumin materiaali ja energia on tullut tyhjästä?Ei ihminen voi ymmärtää järjellä Jumalan valtasuuruutta, koska ihmisellä on siihen asiaan liian vähän aikaa. Juuri kun ihminen mielestään alkaa jotain ymmärtämään, niin muisti näkö ja kuulo alkaa heikkenemään ja hänen on kuoltava pois. Niin Ihmisen Henki palaa Jumalan tykö, joka sen ihmiseen oli läjettänytkin.
"Alussa Jumala loi Taivaan ja maan". Siis jo ennen aikojen alkua. Kuinka kauan Taivaan ja maan luomisessa meni? siitä saamme tiedon ja varmuuden sitten kysymällä Häneltä, kun olemme kasvotusten Jumalan kanssa Taivaassa. - Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Ei ihminen voi ymmärtää järjellä Jumalan valtasuuruutta, koska ihmisellä on siihen asiaan liian vähän aikaa. Juuri kun ihminen mielestään alkaa jotain ymmärtämään, niin muisti näkö ja kuulo alkaa heikkenemään ja hänen on kuoltava pois. Niin Ihmisen Henki palaa Jumalan tykö, joka sen ihmiseen oli läjettänytkin.
"Alussa Jumala loi Taivaan ja maan". Siis jo ennen aikojen alkua. Kuinka kauan Taivaan ja maan luomisessa meni? siitä saamme tiedon ja varmuuden sitten kysymällä Häneltä, kun olemme kasvotusten Jumalan kanssa Taivaassa.Höpöhöpö.
- Anonyymi00092
Anonyymi00090 kirjoitti:
Ei ihminen voi ymmärtää järjellä Jumalan valtasuuruutta, koska ihmisellä on siihen asiaan liian vähän aikaa. Juuri kun ihminen mielestään alkaa jotain ymmärtämään, niin muisti näkö ja kuulo alkaa heikkenemään ja hänen on kuoltava pois. Niin Ihmisen Henki palaa Jumalan tykö, joka sen ihmiseen oli läjettänytkin.
"Alussa Jumala loi Taivaan ja maan". Siis jo ennen aikojen alkua. Kuinka kauan Taivaan ja maan luomisessa meni? siitä saamme tiedon ja varmuuden sitten kysymällä Häneltä, kun olemme kasvotusten Jumalan kanssa Taivaassa."Ei ihminen voi ymmärtää järjellä Jumalan valtasuuruutta"
Kyllä voi ja helposti:
Jumala on yksi tuhansista keksityistä jumalista. - Anonyymi00093
Anonyymi00090 kirjoitti:
"Alussa Jumala loi Taivaan ja maan". Siis jo ennen aikojen alkua. Kuinka kauan Taivaan ja maan luomisessa meni? siitä saamme tiedon ja varmuuden sitten kysymällä Häneltä, kun olemme kasvotusten Jumalan kanssa Taivaassa.Uskovaiset ovat tietävinään mitä Jumala on tehnyt ja mitä hän ajattelee yms, mutta kun tuelee vaikea kysymys paetaan "ei ihminen voi tietää kaikkea" höpötykseen, jonka todellinen sisältö on väite, että uskovainen on kaikessa väittämässään oikeassa, vaikka ei mitenkään osaa perustella yhtäkään väitettään.
- Anonyymi00099
"ei se yhtään eroa niistä laitauskovista ja heidän uskon tuputtamisestaan."
Eroaa aivan ratkaisevalla tavalla, jota uskova ei tietenkään ymmärrä/suostu ymmärtämään.
Empiirinen tutkimusaineisto viittaa tällä hetkellä kyseisenlaiseen "alkuun". Asia tarkentuu tai kumoutuu kun tutkimus etenee. Tällaista ei uskonnoissa koskaan tapahdu.
Kerrotko vielä, millä tavalla "laitauskovaisten" uskomukset perustuvat sellaisiin olettamuksiin, jotka voi joku tai jokin todentaa?
- Anonyymi00089
Täyttä aitolaisuutta, he uskovat sokeasti siihen miten itse näkevät kirjoitukset, eivät voi sietää että joku muu ei usko hienosti sommiteltua tarinaa vaikka mitään todennusta sen alkuperästä ei ole. Ero vain siinä että tarina vasta vähän aikaa keksitty ja vähän matkan varrella muokkailtu että saadaan näyttämään uskottavalta.
Mutta sitä tulee puolustaa aitolaisella menttaliteetillä ja heitoilla.
Mutta jokainen tulee uskollaan autuaaksi, ei siinä mitään eikä siihen kuole. - Anonyymi00094
Olisiko tässäkin asiassa kuitenkin myöskin uskolla merkitystä, kun kumpaakaan näkemystä ei voida "todistaa"? Täysin aukottomasti. Ja silloinhan syntyy enemmän tai vähemmän uskottavia tarinoita.
Tuolla ylempänä oli erään kirjoittajan toimesta ihan uskottavalta kuulostava selitys luomiskertomuksen symbolisesta ja verrannollisesta näkemyksestä tässä keskusteluketjussa. Liekö joku pappi? Hän puhui Kristuksesta, jota minä Jeesukseks nimitän.
Aukottomasti emme kuitenkaan voi todentaa yli 13 miljardia sitten tapahtunutta "alkuräjähdystä", emmekä 6030 vuotta sitten syntynyttä maapallon ikää.
Minä tietenkin uskon sen, että Jumala puhalsi ihmiseen hengen ja silloin kenties apinoista tai liejumönkijöistä syntyi nykyihminen. Ainakin jossain päin maailman kolkkia. Molemmat kuitenkin, yllätys, uskonkysymyksiä.
Jos se on niin, että Jumala "puhalsi" hengen ihmisen sieraimiin 6030 vuotta sitten.
Ja kas, se ei enää ollutkaan apina.- Anonyymi00095
"Olisiko tässäkin asiassa kuitenkin myöskin uskolla merkitystä, kun kumpaakaan näkemystä ei voida "todistaa"? Täysin aukottomasti. Ja silloinhan syntyy enemmän tai vähemmän uskottavia tarinoita."
Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja toinen tutkittuun tietoon ja sen perusteella tehtyihin päätelmiin jotka vahvasti osoittavat asian olevan niin kuin todisteet näyttävät eli asia ei millän tapaa perustu uskoon vaan todellisuudesta löydettyyn tietoon. Anonyymi00095 kirjoitti:
"Olisiko tässäkin asiassa kuitenkin myöskin uskolla merkitystä, kun kumpaakaan näkemystä ei voida "todistaa"? Täysin aukottomasti. Ja silloinhan syntyy enemmän tai vähemmän uskottavia tarinoita."
Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja toinen tutkittuun tietoon ja sen perusteella tehtyihin päätelmiin jotka vahvasti osoittavat asian olevan niin kuin todisteet näyttävät eli asia ei millän tapaa perustu uskoon vaan todellisuudesta löydettyyn tietoon.Juuri näin. Sekin tässä taas huvittaa että taas kerran naureskellaan tieteelle mutta ei huomata ollenkaan tätä ”naureskelu” tapahtuu tieteen avulla kehitetyn tietokoneen kautta.
Ynnä kun epäilläään Einsteinin oppeja, niin silloin unohdetaan kokonaan se että esim navigaattori ei toimisi ilman Einsteinin oppeja.- Anonyymi00097
Anonyymi00095 kirjoitti:
Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja toinen tutkittuun tietoon ja sen perusteella tehtyihin päätelmiin jotka vahvasti osoittavat asian olevan niin kuin todisteet näyttävät eli asia ei millän tapaa perustu uskoon vaan todellisuudesta löydettyyn tietoon."Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja ..."
Uskovien näkemykset perustuvat myös uskoon mutta ne perustuvat myös silminnäkijäraportteihin luomisesta mistä on historiatieteellinen melko tyhjentävä joskin ylimalkainen kertomus miten Jumala loi maan päälla olevaisen.
Aina tieteessä luotetaan silminnäkijöihin enemmän kuin vuosituhansia myöhemmin oleviin arvauksiin. - Anonyymi00100
Anonyymi00097 kirjoitti:
"Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja ..."
Uskovien näkemykset perustuvat myös uskoon mutta ne perustuvat myös silminnäkijäraportteihin luomisesta mistä on historiatieteellinen melko tyhjentävä joskin ylimalkainen kertomus miten Jumala loi maan päälla olevaisen.
Aina tieteessä luotetaan silminnäkijöihin enemmän kuin vuosituhansia myöhemmin oleviin arvauksiin."silminnäkijäraportteihin luomisesta"
Eli kuka tai ketkä olivat paikalla? - Anonyymi00102
Anonyymi00097 kirjoitti:
"Ero näissä "näkemyksissä" on se että toinen perustuu pelkkään uskoon ja ..."
Aina tieteessä luotetaan silminnäkijöihin enemmän kuin vuosituhansia myöhemmin oleviin arvauksiin."Aina tieteessä luotetaan silminnäkijöihin enemmän"
Voi voi, jos ymmärtäisit tieteestä yhtään mitään, tietäisit, että pelkät silminnäkijähavainnot ovat hyvin epäluotettavaa todistusaineistoa.
- Anonyymi00096
Siinä se juttu onkin, että ei luomiskertomus sellaisen kuin mitä se Raamattuun ole ristiriidassa tieteen kanssa. Ei sellaiseen tieteen kanssa, joka on todennettua. Keksittyjen tarinoiden miten olemattomat räjähtelee voi olla, mutta ei minkään sellaisen minkä tiede on todennut niin Raamatun luomiskertomus on varsin looginen ja johdonmukainen. Myös ihmisen osalta jos nyt ei aivan kirjailmellisesti oteta sitä että nainen on tehty miehen kylkiluusta. Se kuvastaa vain sitä että ensimmäinen ihminen ei tietenkään ole voinut syntyä suvullisesti eikä elämä muutoinkaan alkaa siten, vaan geenien avulla. On otettu miehen geeni ja vähän muokattu sitä että tulee paljon kauniimpi, viisaampi ja herttaisempi olio että miehet eivät syty tosistaan.
Raamattu ei kerro maapallon ikää ja siitä saa sen kuvan että materia on jo ollut kun maapallon luominen aloitettiin. Aivan kuin jos tehdään lumiukko, ei luonta tarvitse luoda, vaan se on jo valmiina. Ja vesikin oli valmiina, Jumalan. Henki liikkui sen päällä, eikä kerrota missään miten se luotiin. Eikä tiedekään ole selvittänyt että se olisi syntynyt jotenkin paljon myöhemmin.
Ihmisen olemassaolo ihmisenä on aivan selkeä juttu että emme ole olleet tälläisinä täällä miljoonia vuosia. Tai jos olisimme, jäljet olisivat aivan toisenlaisia. Nyt meistä ei ole sivistyksellisiä jälkiä kuin korkeintaan kymmenien tuhansien vuosien takaa eikä silloinkaan olla oltu läheskään tällä tasolla kuin nyt. Siksi evoluution täytyy selittää että ihminen kehittyi hitaasti miljoonia vuosia, katosi häntä ja noustiin kahdelle jalalle hyvin pitkän ajan kuluessa, mutta sitten itse sivistys ja älyllinen kehitys tapahtui yhdellä hyppäksellä. Juuri se mikä on vaikeinta ja sattuman edes mahdonta kehittää älyä ihmiselle sekä tunteellista ajattelua.Ei tapahtunut ”yhdellä hyppäyksellä”. Eivät kivikauden ihmiset olleet yhtään sen tyhmempiä kuin nykyajan hemmot. Kivikaudella kun kaikki piti keksiä alusta saakka. Nykyään me seisomme näiden jättiläisten hartioilla.
- Anonyymi00101
Kreationisti kritisoi tiedettä "keksityistä tarinoista". :D :D.
Sitkeässä istuu myös käsitys, että joskus on ollut olemassa ensimmäinen ihminen.
"On otettu miehen geeni ja vähän muokattu sitä "
"maapallon luominen aloitettiin"
Miksi vaihdoit yhtäkkiä passiiviin?
Ja mistä tiedät, ettei naista ole tehty miehen kylkiluusta?
- Anonyymi00098
Ei kivikaudesta ole kauan aikaa. Ei siinä aikana evoluutio ennätä kissaa.sanoa eikä takoa ihmisen päähän järjen hiventäkään, vaan oikeasti siihen sillä opetilla menisi enemmän aikaa kuin mitä alkujähdyksestä on kulunut. Se järjen takominen ihminen päähän olisi pitänyt aloittaa jo biljoonia vuosia sitten että tulos olisi edes kivkaudella näkynyt.
- Anonyymi00103
Maapalloa luultiin ennen liitteeksi, mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo. Tämmöisestä asiasta täytyy nyt kinata, kun katsotaan, mitä ihmeellisyyksiä luonnossa ilmenee; luonnon tekniikka — jos sitä nyt tekniikaksi sanotaan — on ylivoimassa ihmiseen nähden.
Luoja puhalsi oman henkensä ihmiseen 6 000 vuotta sitten.- Anonyymi00104
Jeesus tuli taivaasta ja muutti ajattelutavan taivaalliseksi. Moraali ja etiikka ovat taivaasta, ja ne muuttavat ihmisen ajattelutavan rauhan ja rakkauden tilaan. Ne pelastavat maailman tuholta ja pahuudelta. Maailmassa on pahuuden entropia, joka pahenee koko ajan suhteessa moraaliin.
Vain vahvat ja viekkaat saavat elää! - Anonyymi00105
"mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo"
Missä voi kasvaa ja säästyä yleissivistykseltä noin totaalisesti?
"Maapalloa luultiin ennen liitteeksi"
Tämä oli minullekin uutinen. - Anonyymi00106
Anonyymi00104 kirjoitti:
Jeesus tuli taivaasta ja muutti ajattelutavan taivaalliseksi. Moraali ja etiikka ovat taivaasta, ja ne muuttavat ihmisen ajattelutavan rauhan ja rakkauden tilaan. Ne pelastavat maailman tuholta ja pahuudelta. Maailmassa on pahuuden entropia, joka pahenee koko ajan suhteessa moraaliin.
Vain vahvat ja viekkaat saavat elää!"Ne pelastavat maailman tuholta ja pahuudelta. Maailmassa on pahuuden entropia, joka pahenee koko ajan suhteessa moraaliin."
Yritä nyt jo päättää miten päin on käymässä. - Anonyymi00107
Anonyymi00105 kirjoitti:
"mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo"
Missä voi kasvaa ja säästyä yleissivistykseltä noin totaalisesti?
"Maapalloa luultiin ennen liitteeksi"
Tämä oli minullekin uutinen.Täällä mahdollisuus kuroa umpeen lintsattu peruskoulu:
https://areena.yle.fi/1-3401324 - Anonyymi00110
"Maapalloa luultiin ennen liitteeksi, mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo."
Ennen vedenpaisumusta ja mannerlaattojen erkaantumista maa-alue oli koveran litteä mikä kellui sulan magman päälle täyttäen vain toisen puolen maapalloa. Toinen puoli oli sitten laaja meri. Tai paremmin sanoen merta oli noin 70% ja loput yhtenäistä mannerta. - Anonyymi00131
Anonyymi00110 kirjoitti:
"Maapalloa luultiin ennen liitteeksi, mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo."
Ennen vedenpaisumusta ja mannerlaattojen erkaantumista maa-alue oli koveran litteä mikä kellui sulan magman päälle täyttäen vain toisen puolen maapalloa. Toinen puoli oli sitten laaja meri. Tai paremmin sanoen merta oli noin 70% ja loput yhtenäistä mannerta.Mitään globaalia vedenpaisumusta ei ole tapahtunut.
Tämä nuoren maan kreationistejen ajatus, jossa noin 4500 vuotta oli globaali tulva, ja jonka *seurauksena tai *jälkeen mannerlaatat sinkoutuivat paikalleen on absurdi, mistä ei ole minkäänlaisia todisteita ja olisi fysiikan mukaan kuehuttanut kaiken elämän maapallolta.
*He eivät itsekään tiedä koska heidän mukaansa nämä mannerlaatat liikkuivat, koska kumpikin versio rikkoo heidän omaa korttitaloaan.
- Anonyymi00109
Evoluutio keksi peruskoulun vasta vähän aikaa sitten, siksi tietomme on vajavaista.
Oikeasti se olisi pitänyt keksiä heti posauksen jälkeen, niin evoluutio ei olisi kehittänyt mitään satuolento uskomuksia.
Siitä sille vähän sapiskaa.
Eikä aivan vähänkään, kun niin outoja tehnyt ihmisistä. Onneksi kuitenkin niin viisaita että eivät ala siitä evoluutiota vastaan väittämäön. - Anonyymi00111
<<"Maapalloa luultiin ennen liitteeksi, mutta 6 000 vuotta sitten huomattiin, että maa on pallo."<<
Löytöretkien aikaan Amerikkaa puhuttiin Intiaksi ainakin sinne menossa, mutta sitten siellä huomattiin että jotain oli muuttunut.- Anonyymi00112
No nyt sentään. Mun piti kirjoittaa herrasta nimeltään Kristofer Columbus.
Uskommeko, että tuo herra löysi Amerikan? Vai löysikö sen joku muu? Joku muu kenties vanhan mantereen Euroopaksi nimetyn maanosan puolelta?
Vai löysikö sen ennen Ison meren ylittäjiä vielä aikaisemmin joku muu ryhmä tai ryhmittymä tai heimot?
Ei sitä kaikkea ainakaan mulle peruskoulussa opetettu. Ne on vasta "avautunut" iän myötä.
Mutta mä uskoin siihen Kristofer opetukseen, kun opettaja niin sanoi ja kirjassa niin luki.
Se että mihin kyseinen opetus perustui on taas eri kysymys. Varmaan johonkun nippelitieto vuosilukuun. - Anonyymi00113
Aika myöhäisessä vaiheessa evoluutio antanut ihmiselle tietoa
Syytäkin kritisoida. - Anonyymi00116
Moni oppinut piti Kolumbuksen matkaa lännen kautta Intiaan mielettömänä yrityksenä. Toki kaikki tiesivät jo tuohon aikaan että maa oli pallo ja matka periaatteessa mahdollinen, mutta ylioptimistinen Kolumbus oli arvioinut maapallon ympärysmitan täysin väärin eikä matka Intiaan / Indonesiaan olisi ikinä onnistunut.
Kolumbuksen hanketta mahdottomana pitäneet olivat siis oiekassa ja Kolombus väärässä. Kolumbuksella kävi kuitenkin tuuri kun Amarikka sattui olemaan olemassa. Kolumbuksen muonavarat olivat jo vähissä ennen kuin he saivat näkyviinsä Bahamasaaret. Kun katsoo kartaa, niin hän oli kulkenut vasta kolmaosan siitä matkasta, jonka oli kuvitellut joutuvansa purjehtimaan, joten hän olisi miehitöineen kuollut nälkään ja janoon eikä koskaan päässyt Itä-Aasiaan ellei hänellekkin yllätyksenä välissä olisi ollut uusi manner. Kolumbus itse ei koskaan tullut tietämään, että hän oli löytänyt uuden mantereen, vaan kuvitteli kuolemaansa saakka käynneensä jossain Itä-Aasiassa.
- Anonyymi00114
Evoluutio on satua, koska siitä ei ole silminnäkijähavaintoja. On vain yhden ihmisryhmän väitteitä siitä, että semmoinen olisi totta. Loput evoluutioon uskovista sitten vain toistavat papukaijana tämän ryhmän uskomuksia.
- Anonyymi00115
Parodiaa vai ei?
- Anonyymi00117
Anonyymi00115 kirjoitti:
Parodiaa vai ei?
On evoluutio osin totta sen verran kun geenit venyy ja paukkuu
Mitään uutta se ei luo eikä anna selviytymisen edyllytyksiä seuraaville sukupolville. - Anonyymi00118
Anonyymi00117 kirjoitti:
On evoluutio osin totta sen verran kun geenit venyy ja paukkuu
Mitään uutta se ei luo eikä anna selviytymisen edyllytyksiä seuraaville sukupolville.Mä uskon, että Jumala on antanut ja suonut ihmisille hienosti toimivan elimistön, on fyysinen puoli ja henkinen, psyykenpuoli. Ja kun vielä uskovaisista kyse, niin vielä se hengellinen osio.
Niin jos universumi venyy, kuin kumimatto, kuten eräs tuolla asian ilmaisi, niin mitkä voimat silloin venyttävät tuota mattoa? Saman teorian mukaan, kun mattoa venyttää äärimmilleen, kun on tarpeeksi voimaa ja vääntöä, niin pakostakin joku paikka matossa rikkoutuu ja pettää. Tai sitten se on niin hyvin rakennettu matto ja sitä ei venytäkään mikään?
Vai mitä itse ajatteletta?
Parempi, kun vaan keskittyy siihen ovulaatioteoriaan, ja munasolun irtoamishetkeen.
Täytyy kyllä ihmetellä miten tälläinen maailma voi ylipäätään olla vielä kasassa.
Siis elämä ja sen ylläpitävä voima, ei tule tyhjästä. Niin sen täytyi olla.
Toisille se tieten voi ottaa vähän lujaa, mutta aito tiedehän ei voi sitä aina todentaa. Eikä tyrmätäkään. - Anonyymi00134
Ironista kun hihhuli toruu kuinka muut hokevat papukaijana uskomuksia asiasta josta ei itse tunne alkeitakaan ja hokee jonkun saarnaajan valheita.
Evoluutio on luonnossa havaittu ilmiö. Esimerkiksi koirajalostus on siitä esimerkki. Kun väität ettei koirajalostuksesta ole silminnäkijöitä, niin nolaat vain itsesi.
Evoluutioteoria on sitä kuvaava tieteellinen ala, jonka avulla tehdään mm. sinunkin kaupasta ostamia ruokia. Esimerkiksi suomalaisten suosikki peruna on villi versiona myrkyllinen. - Anonyymi00138
Anonyymi00134 kirjoitti:
Ironista kun hihhuli toruu kuinka muut hokevat papukaijana uskomuksia asiasta josta ei itse tunne alkeitakaan ja hokee jonkun saarnaajan valheita.
Evoluutio on luonnossa havaittu ilmiö. Esimerkiksi koirajalostus on siitä esimerkki. Kun väität ettei koirajalostuksesta ole silminnäkijöitä, niin nolaat vain itsesi.
Evoluutioteoria on sitä kuvaava tieteellinen ala, jonka avulla tehdään mm. sinunkin kaupasta ostamia ruokia. Esimerkiksi suomalaisten suosikki peruna on villi versiona myrkyllinen.Esimerkiksi koirajalostus on susien sisäistä jalostusta koira oli alun perin susi.
Koiran synty on pitkän, asteittaisen prosessin tulos: alun perin villit sudet alkoivat hyötyä ihmisten asutuksesta — ruokajätteistä, metsästystuotoista ja suojaa tarjoavasta ympäristöstä — ja ne, jotka olivat vähemmän arkoja ja aggressiivisia, saivat helpommin ruokaa ja lisääntymismahdollisuuksia. Tämä “kommensaalinen” tai itsejalostuksen polku johti siihen, että ihmisasutuksen reunoilla eläneet sudet kantoi eteenpäin leimautumista ja kesyjä käytösmalleja.
Ei evoluutiota vaan luonnonvalintaa - Anonyymi00146
Anonyymi00138 kirjoitti:
Esimerkiksi koirajalostus on susien sisäistä jalostusta koira oli alun perin susi.
Koiran synty on pitkän, asteittaisen prosessin tulos: alun perin villit sudet alkoivat hyötyä ihmisten asutuksesta — ruokajätteistä, metsästystuotoista ja suojaa tarjoavasta ympäristöstä — ja ne, jotka olivat vähemmän arkoja ja aggressiivisia, saivat helpommin ruokaa ja lisääntymismahdollisuuksia. Tämä “kommensaalinen” tai itsejalostuksen polku johti siihen, että ihmisasutuksen reunoilla eläneet sudet kantoi eteenpäin leimautumista ja kesyjä käytösmalleja.
Ei evoluutiota vaan luonnonvalintaaEvoluutio viittaa sukupolvien myötä tapahtuviin muutoksiin biologisten populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Luonnonvalinta on osa tuota prosessia.
Juuri tämä on naurettavaa kuinka kiistätte aihetta, josta ette tunne alkeitakaan. Kuvasit omassa tekstissäsi evoluutiota "Koiran synty on pitkän, asteittaisen prosessin tulos".
Tiedätkö muuten että koirian taival ihmisen kanssa on huomattavasti yli 6000 vuotta?
- Anonyymi00119
Hyvin suuri ongelma evoluutiossa on siinä: miten materiasta syntyy elämä, tietoisuus ja sisäiset kokemukset. Tämä on aivan käsittämätöntä; jos vähäkin rupeaa tutkimaan — vaikka viisaammatkin ovat tutkineet — ei ole päästy perille. Miten syntyy kokemus: käydä kylvyssä, suihkussa, kokea elämyksiä, haltioitua, tajuta maailmankaikkeuden äärettömyys — empatia rakkaus - miten kaikki tämä vaikuttaa tunteisiin ja tietoisuuteen?
- Anonyymi00120
Suuri ongelma verrattuna mihin? Verrattuna uskovaisten väitteiden mukaiseen Jumalaan? Onko suihkun tuoma nautinto puhtaudent tunteesta suurempi mysteeri kuin kaikkivoipa Jumala, josta ei ole ensimmäistäkään havaintoa, mutta joka muka tietää kaikki ajatuksemme? Kuka "viisaampi" on tullut tähän tulokseen?
- Anonyymi00122
Anonyymi00120 kirjoitti:
Suuri ongelma verrattuna mihin? Verrattuna uskovaisten väitteiden mukaiseen Jumalaan? Onko suihkun tuoma nautinto puhtaudent tunteesta suurempi mysteeri kuin kaikkivoipa Jumala, josta ei ole ensimmäistäkään havaintoa, mutta joka muka tietää kaikki ajatuksemme? Kuka "viisaampi" on tullut tähän tulokseen?
Sitä se evoluutio teetättää. Sitä täytyy kysyä että miksi ihmisestä tälläisen teit, miksi panit sen päähän kummia ajatuksia vaikka luonnonvalinnan olisi pitänyt hulluimat karsia pois jo ajat sitten.
Ehkä asia korjautuu miljoonan vuoden kuluttua. Sitä vähemmässä ajassa ei mitään tapahdu.
- Anonyymi00121
Suuri ongelma verrattuna mihin?
miten materiasta syntyy elämä, tämä on tosiasia oli uskova tai ateisti.
ja sitten sisäiset kokemukset kuinka ne on syntynyt?- Anonyymi00124
luonnon vakioiden tarkkuus ja elämän olosuhteiden mahdollisuus se tilastollinen luku on ihan mahdottoman suuri, - paljon tekijöitä yhdistyy jotta elämä on mahdollinen, tiede pitää enemmänkin lottovoittona elämän mahdollisuutta.
- Anonyymi00126
Anonyymi00124 kirjoitti:
luonnon vakioiden tarkkuus ja elämän olosuhteiden mahdollisuus se tilastollinen luku on ihan mahdottoman suuri, - paljon tekijöitä yhdistyy jotta elämä on mahdollinen, tiede pitää enemmänkin lottovoittona elämän mahdollisuutta.
Lottovoiton nyt saa aika helposti, ei sitä tarvitse miljardeja vuosia odottaa.
- Anonyymi00132
Anonyymi00124 kirjoitti:
Joku saarnaaja on vedättänyt teitä uskovia noiden "luonnonvakioiden tarkkuuden" suhteen.
Ensinnäkin "luonnonvakiot" eivät ole mitään aineen ja energian ulkopuolisia "parametrejä", jotka säätelevät aineen ja energian käyttäytymistä,, vaan ne ovat havaittuja säännönmukaisuusksia, jotka johtuvat siitä että todellisuus (aine ja energia ja se, mistä se muodostuu) on sellaista kuin se on.
Toiseksi tästä seuraa, että luonnonvakiot ovat todennäköisimmin tiukasti kytköksissä toisiinsa (tai samaan olevaisen "perusluonteeseen"), joten yksi luonnonvakio ei voisi olla erilainen ja muut nykyisenlaisia, vaan jos todellisuus olisi perusosasiltaan tai -kvanteiltaan erilainen, niin kaikki olisi erilaista. Tämä selviää kun tai jos suuri yhtenäisteoria joskus saadaan aikaan.
Kun suuri yhtenäisteoria puuttuu, niin emme siis tiedä minkälaisia muita todellisuuksia / universumeja voisi edes teoriassa olla olemassa vai onko tämä ehkä ainoa mahdollinen todellisuus. Siksi puhuminen "tilastollisista todennäköisyyksistä" luonnonvakioiden yhteydessä osoittaa että ei ollenkaan tiedä mistä puhuu.
Mutta uskoville kaikki menee kritiikittä läpi, mikä tukee heidän uskomuksiaan. - Anonyymi00136
Anonyymi00132 kirjoitti:
Joku saarnaaja on vedättänyt teitä uskovia noiden "luonnonvakioiden tarkkuuden" suhteen.
Ensinnäkin "luonnonvakiot" eivät ole mitään aineen ja energian ulkopuolisia "parametrejä", jotka säätelevät aineen ja energian käyttäytymistä,, vaan ne ovat havaittuja säännönmukaisuusksia, jotka johtuvat siitä että todellisuus (aine ja energia ja se, mistä se muodostuu) on sellaista kuin se on.
Toiseksi tästä seuraa, että luonnonvakiot ovat todennäköisimmin tiukasti kytköksissä toisiinsa (tai samaan olevaisen "perusluonteeseen"), joten yksi luonnonvakio ei voisi olla erilainen ja muut nykyisenlaisia, vaan jos todellisuus olisi perusosasiltaan tai -kvanteiltaan erilainen, niin kaikki olisi erilaista. Tämä selviää kun tai jos suuri yhtenäisteoria joskus saadaan aikaan.
Kun suuri yhtenäisteoria puuttuu, niin emme siis tiedä minkälaisia muita todellisuuksia / universumeja voisi edes teoriassa olla olemassa vai onko tämä ehkä ainoa mahdollinen todellisuus. Siksi puhuminen "tilastollisista todennäköisyyksistä" luonnonvakioiden yhteydessä osoittaa että ei ollenkaan tiedä mistä puhuu.
Mutta uskoville kaikki menee kritiikittä läpi, mikä tukee heidän uskomuksiaan.Taidat olla tieteen vastainen?
Luonnon vakiot on todella tarkkoja jotta edes aine voisi muodostua ja syntyä galaksia ja aurinkoja. - Anonyymi00139
Anonyymi00136 kirjoitti:
Taidat olla tieteen vastainen?
Luonnon vakiot on todella tarkkoja jotta edes aine voisi muodostua ja syntyä galaksia ja aurinkoja.Ymmärrätkö edes mitä tarkoittaa "tarkat luonnonvakiot"? Mitä olisivat "epätarkat luonnonvakiot"? Ja mihin perustuu käsitys, että ne voisivat olla jotain muuta kuin ovat?
Aine ei ole olemassa luonnonvakioiden takia, vaan luonnonvakiot ovat mitä ovat, koska aine on sellaista kuin on. - Anonyymi00149
Anonyymi00132 kirjoitti:
Mutta uskoville kaikki menee kritiikittä läpi, mikä tukee heidän uskomuksiaan.No, vähän kuten elämä. "Luonnonvakiot ovat sellaisia, kuin ovat." Ja painvoima hieno "keksintö".
Ja yksi kirjoitti tuosta painvoimasta.
Hyvä maalari on kyllä Jumala. Kuulaana pilvettömänä talvi tai syysyönä maalaa taivaan mustaksi, ja on siihen puhkonut muistutukseks reikiä, jotta auringonvalo näkyis sieltä rei`istä.
Ja sitten revontulia, ja hienoja auringon-nousuja ja auringon laskuja. Ja voi sitä kesäisen sinitaivaan määrää. Joten kukapa löyti Ameriikan? Kolumbus?
Tartteeko muuten kaikkea tietääkään? Ei tekään tule sen hullua hurskaammaksi.
Toisaalta onhan sillä työllistävä vaikutus. Ja joillakin tekemistä leivässä pysymiseks.
- Anonyymi00128
Odotellaan vielä ylhäältä uudestisyntyneitä niin aika voi tarkentua.
- Anonyymi00135
Ei evoluution ja luonnonvalinnan ole tarkoitus tehdä ihmisistä mitään rikkiviisaita. Ei sillä ole mitään tarkoitusta ihmisten eikä minkään muunkaan suhteen.
Siksi kritiikki sitä kohtaan on turhaa ajanhukkaa.
Ei kukaan kuule. - Anonyymi00137
Luonnonvakioiden tarkkuus on keskeinen syy siihen, että aineesta ylipäänsä syntyy rakenteita, galakseja, tähtiä — ja lopulta olosuhteet, joissa elämä ja tietoisuus voivat kehittyä. Perustelun ytimiä proosana:
Perusvoimien ja hiukkasten suhteet määräävät, muodostuuko maailmankaikkeudessa ydinreaktioita, atomiytimiä ja kemiallisia sidoksia. Pienet muutokset esimerkiksi protonin ja neutronin massojen suhteissa tai sähköisen vuorovaikutuksen voimakkuudessa (finesrakennevakio) voisivat estää vedyn tai hiilen muodostumisen tai tehdä kemian liian epävakaaksi elämälle.
Kosmologinen vakio (Λ) säätelee avaruuden laajenemista: liian suuri arvo estäisi galaksien ja tähtien muodostumisen, liian pieni johtaisi varhaiseen romahdukseen. Galaksit ja tähdet ovat välttämättömiä raskaiden alkuaineiden syntymiselle.
Tähtien sisällä tapahtuvat ydinreaktiot tuottavat elintärkeät alkuaineet (esim. hiili, happi); mm. hiilen syntyä selittävät herkät ydintason resonanssit (triple‑alpha), joiden olemassaolo näyttää olevan edellytys hiili‑pohjaiselle kemiassa.
Koska elämä perustuu monimutkaiseen, pitkään jatkuvaan kemialliseen järjestykseen ja energian virtoihin, tarvitaan vakaa tähtijärjestelmä, sopiva kemia, sopiva planetaariympäristö ja aika kehittyä. Nämä edellytykset riippuvat kosmologisista ja hiukkasfysiikan parametreista.
Tietoisuus on vielä vaikeampi askel: se näyttäytyy emergenttina ilmiönä monimutkaisissa, itsesäätöä ja informaation käsittelyä harjoittavissa järjestelmissä (hermosto, aivot). Vaikka emme tiedä tarkkaa mekanismia, monimutkaisuus, pitkäkestoinen stabiiliympäristö ja monipuolinen kemia ovat selvästi edellytyksiä sen syntymiselle.
Havainto, että monet vakioiden arvot näyttävät "sopivan" elämälle, johtaa eri selityksiin — sattuma, luonnollinen tarve, monimaailma‑valikoituminen (anthropic) tai tarkoituksellisempi tulkinta. Tieteellisesti voidaan sanoa, että vakioiden arvot rajaavat mahdollisten maailmojen tilan: pienet muutokset usein tuhoavat ne prosessit, jotka rakentavat monimutkaisuutta ja lopulta tietoisuutta.- Anonyymi00140
Ei ole mitään "parametrejä".
Luonnonvakiot KUVAAVAT universumin toimintaa. Ne eivät SÄÄTELE sitä.
Kuka näitä juttuja teille valehtelee?
Kerro mistä ääriuskonnollisesta propagandapläjäyksestä olet nämä väitteet kopioinut? - Anonyymi00142
Anonyymi00140 kirjoitti:
Ei ole mitään "parametrejä".
Luonnonvakiot KUVAAVAT universumin toimintaa. Ne eivät SÄÄTELE sitä.
Kuka näitä juttuja teille valehtelee?
Kerro mistä ääriuskonnollisesta propagandapläjäyksestä olet nämä väitteet kopioinut?Luonnonvakiot ovat matematiikkaa, suhdelukuja jotka pitävät luomakunnan koneiston kohdallaan: ne määrittävät voimat, hiukkasten käyttäytymisen ja ajan ja avaruuden rytmin niin tarkasti, että maailmankaikkeus voi rakentaa atomeja, tähtiä, planeettoja — ja lopulta elämää. Ne eivät ole sattumanvaraisia numeroita, vaan luontonäkymän kielellä kirjoitettuja suhteita, joiden harmonia antaa muodon ja mahdollisuuden kaiken olemassaololle.
- Anonyymi00141
Ei evoluutiota pysty ohjailee, se tekee mitä tekee ja siihen on tyytyminen.
Luonnonlakeihin se ei kuitenkaan pysty vaikuttaa, esim. Painovoimaan. Se vetelee miten vetelee.- Anonyymi00143
Yleisen suhteellisuusteorian mukaan painovoima ei ole perinteinen voima vaan avaruuden‑aikaan syntyvää kaarevuutta: massat ja energia kumartavat ympäröivää aika‑avaruusverkkoa, ja toiset kappaleet liikkuvat näiden kaarevuuksien määrittämillä ”suorimmilla” poluilla (geodeeseilla). Esimerkiksi Maa ei ”vedä” Aurinkoa tai päinvastoin mystisellä langalla, vaan Maa seuraa Auringon aika‑avaruuden kaarevuudesta johtuvaa rataa — siksi syntyy kiertoliike. Sama periaate selittää valon taipumisen massan lähellä ja gravitaatiosta johtuvan ajan hidastumisen: painovoima on geometriaa, ei tyypillinen Newtonin voima.
- Anonyymi00144
Eikä maailmankaikkeuden pitäisi pyöriä ympyrää eikä laajentua johonkin suuntaan kun painovoima vaikuttaa sillä tavalla.
Kuitenkin jokaisella planeetalla on oma painovoimansa eikä se hyppää sinne jostain avaruudesta.
Kun maailmaa luotiin, se avaruus on täytynyt kaareuttaa aivan ensin, koska ei mikään toimi ilman painovoimaa, ei elämä ole hetkeään mahdollista ilman painvoimaa.
Auringolla on painovoima, vaikka se on pelkkiä kaasuja. Juuri painovoima pelkästään pitää sen kasassa. Ilman sitä kaasut olivat hetkessä pitkin avaruutta ja siinä olisi meidät kestä ja talvet mennyttä.
Painovoima on kaiken elämän edellytys ja se näkymätön lanka minkä kautta se vetää kaikkia. Se on aika vahva lanka kun ajatellaan vaikka millainen on putoamiskiihtyvyys. Pitää olla tosi vahvaa köyttä minkä kautta voima siirtyy näkymättömästi kappaleisiin.- Anonyymi00145
sinä pistät tieteenkin uusiksi, Nobel on kohta tulossa.
Vai uusi luoja?
Maa on litteä.🫓
- Anonyymi00147
Reunoilla painvoiman täytyy olla varsin vahva kun kävellään pää alaspäin. Silloin painvoimalla täytyy olla vielä varmistusköysi että jos ensimmäinen pettää, niin vetää sitten toisella ettei ihminen sinkoa avaruuteen kun painvoiman ote kirpoaa.
Painvoima ja sen näkymätön köysi on täytynyt kehitellä aivan ensimmäisenä ennen kuin mitään muuta on pystynyt luomaan, koska muutoin kaikki olisi liikkunut aivan hallitsemattomasti jos ei aivan ensimmäisenä olisi luotu jotain näkymätöntä köyttä, joka tarraa esineisiin olivat ne mitä ainetta tahansa tai minkä muotoisia tahansa. Ja otteen tulee on vahva, se ei saa irrota missään vaiheessa tai seuraukset ovat pahat. Jos vaikka autosta 200 vauhdissa katoaa painovoima, jos köyden veto ei riitä, autosta tulee raketti, joka sinkoutuu avaruuteen.
Ennen kuin mitään on voitu luoda, on täytnyt miettiä painovoima tosi tarkkaan. Siinä on varmaan jokunen miljardi vuotta viereähtänyt sitä miettiessä koska noin hyvä näkymätön voiman siirtyminen on saatu aikaan eikä ihminen ole pystynyt sitä mitenkään kopioimaan eikä käyttämään hyväkseen omassa liikkumisessaan. - Anonyymi00148
"Maa on litteä"
Ennen vedenpaisumusta oli vain yksi iso litteän kovera manner joka kellui maapallon toisella puolella sulan magman päällä kuin jäälautta veden päällä ja toinen puoli maapalloa oli sitten kokonaan isoa valtamerta.
- Anonyymi00150
Luulo maan liotteydestä todistaa sen, että kaiken on ollut pakko alkaa aivan tyhjästä jotenkin posahtamalla äänen kanssa tai ilman. Se on suurin todiste kun jotkut luulele maata litteäksi, niin silloin ei edes ole muuta mahdollisuutta kuin se, että tyhjästä alkaa tulla ihmeellisen paljon taivaankappaleita ja sinkoilla pitkin avaruutta.
Tietenkin se on niinkoska kapaleen muodot ovat mitä ovat kun ne syntyvät räjähtämällä jostain isosta lohkareesta. Tulee pyöreitä kappaleita, kylmikkaita ja tietysti myös litteitä. Joskin jotkut planeetat ovat pelkkää kaasua, mutta kai niillekin joku selitys keksitään ja miten kaasu on voinut järjestäytä järjähdyksessä kun liike vielä jatkuu koko ajan.
Tieteelliset asiat on helppo ratkaista siten että kun joku uskoo jotain hullua, kun evoluutio on sattumalta saanut joiden uskomaan hulluja asiotia, niin ne vahvistvat sitten tieteelliset teoriat sekä siksi juuri ne pitävät siksi paikkaansa kun on hulluja mielipiteitä.- Anonyymi00151
Tuo tiededenialismin ja tietämättömyyden esittely ei juurikaan eroa litteä maa -höpötyksistä.
- Anonyymi00152
Litteäpäiset tieteiden asiantunkijoilla on oma tiede ja se toimii vaan liitteessä päässä ja siellä ei ole mitään moraalia, ja mitä ne saavat aikaan. Se mitataan siitä kuinka ne häiritsee muuta oikeata tiedettä, joka on pitkällisen empiirisen kokeiden tuloksia, jotka on näytetty toteen ja toimiviksi.
Tuli mieleeni että ensimmäisen kerran kuulin tällaisesta Jehovan todistajilta. Sittemmin ymmärsin, että Amerikassa levisi vastaavia oppeja muillakin.
JT:t ovat aikaa sitten luopuneet tuosta opista.- Anonyymi00159
Itse en muista koska kuulin ensimmäistä kertaa.
Todennäköisesti pidin sitä vitsinä ihan lähtökohtaisesti, aivan kuten litteän maan kannatustakin.
Myöhemmin hämmennykseksi opin kuinka jotkut ovat tosissaan näillä väitteillä.
Sittemmin olen paljon tutustunut aiheeseen ja oppinut ettei rimaa edes voi pistää niin alas etteivätkö he tosissaan sellaiseen uskoisi.
Ymmärrän kuinka Amerikassa on koulutus mitä sattuu ja siellä voi oikeasti olla täydellisesti tynnyrissä eläneitä kotikoulutettuja, mutta Suomessa täydellinen yleissivistyksen puute on mysteeri.
- Anonyymi00153
Evoluutiousko on samanlaista kuin oikea usko.
Toisten herjaamista.
Kaikkea se evoluutio teetättää.- Anonyymi00154
Evoluutiouskoa ei esiinny muualla kuin hihhulien parissa jotka muutenkin uskovat kainelaista omituista ja totuuden vastaisuutta.
Normaalit ihmiset sen sijaan tietävät että luonnonilmiöt kuten sade, auringonpaiste, tuuli ja evoluutio toimivat samalla tapaa siitä huolimatta uskooko niihin vai ei. Anonyymi00154 kirjoitti:
Evoluutiouskoa ei esiinny muualla kuin hihhulien parissa jotka muutenkin uskovat kainelaista omituista ja totuuden vastaisuutta.
Normaalit ihmiset sen sijaan tietävät että luonnonilmiöt kuten sade, auringonpaiste, tuuli ja evoluutio toimivat samalla tapaa siitä huolimatta uskooko niihin vai ei.Juuri näin. Eli yksi plus yksi on kaksi silloinkin kun koko maapallo lakkaa olemasta.
- Anonyymi00158
Juuri näin. Eli yksi plus yksi on kaksi silloinkin kun koko maapallo lakkaa olemasta.
Evoluutiota ei ole kukaan nähnyt saatikka todennut tieteellisesti muuta kuin kuvittelujen kautta, mutta yleensä ihmismielikuvituksen tuotteita ei pidetä tieteenä.
- Anonyymi00161
Anonyymi00158 kirjoitti:
Evoluutiota ei ole kukaan nähnyt saatikka todennut tieteellisesti muuta kuin kuvittelujen kautta, mutta yleensä ihmismielikuvituksen tuotteita ei pidetä tieteenä.
Älä valehtele vaikka uskovainen oletkin.
Evoluutio on nähty ja todettu toimivan luonnossa ja sen takia on kirjattu ylös tieteellinen evoluutioteoria joka selittää miten ja miksi evoluutio luonnossa toimii. Anonyymi00158 kirjoitti:
Kiitos viikon nauruista :D :D
- Anonyymi00179
Mummomuori2 kirjoitti:
Kiitos viikon nauruista :D :D
No voisiko mummonmuori kertoa, ennenkuin kuolee nauruun, kuka on nähnyt evoluution ja jonkun lajin muuttumisen toiseksi!
Ei teoriaa voi nähdä! - Anonyymi00180
Anonyymi00179 kirjoitti:
No voisiko mummonmuori kertoa, ennenkuin kuolee nauruun, kuka on nähnyt evoluution ja jonkun lajin muuttumisen toiseksi!
Ei teoriaa voi nähdä!Evoluution näkee vaikkapa ruokalautasella.
Liki kaikki mitä syömme on jalostettua (ja toistaiseksi vielä ilman geenieditointia) ja perinteinen jalostus perustuu satunnaiseen muunteluun ja valintaan - eli evoluutioon. Jalostuksessa valinnan on suorittanut ihminen eikä esimerkiksi pedot tai patogeenit, mutta idea on täysin sama.
Evoluution kieltäminen on tidedenialismia puhtaimmillaan. Sitä voi pitää perustellusti myös yhtenä hulluna salaliittoteoriana: sadat (salaliittoteoreetikkojen mukaan vain näennäisesti) itsenäiset ja keskenään kilpailevat biologiaa tutkivat yliopistot vääristelevät kaikki tutkimustuloksiaan ja johtopäätöksiään jonkun ateistisen salaliiton määräämällä tavalla. Foliohattuhöpötystä puhtaimmillaan. - Anonyymi00181
Anonyymi00180 kirjoitti:
Evoluution näkee vaikkapa ruokalautasella.
Liki kaikki mitä syömme on jalostettua (ja toistaiseksi vielä ilman geenieditointia) ja perinteinen jalostus perustuu satunnaiseen muunteluun ja valintaan - eli evoluutioon. Jalostuksessa valinnan on suorittanut ihminen eikä esimerkiksi pedot tai patogeenit, mutta idea on täysin sama.
Evoluution kieltäminen on tidedenialismia puhtaimmillaan. Sitä voi pitää perustellusti myös yhtenä hulluna salaliittoteoriana: sadat (salaliittoteoreetikkojen mukaan vain näennäisesti) itsenäiset ja keskenään kilpailevat biologiaa tutkivat yliopistot vääristelevät kaikki tutkimustuloksiaan ja johtopäätöksiään jonkun ateistisen salaliiton määräämällä tavalla. Foliohattuhöpötystä puhtaimmillaan.Kuinka kauan pitää odottaa, että ruokalautasella oleva lohi kehittyy vaikkapa naudanfileeksi?
Eihän jalostus ole mitään evoluutiota. Siihen tarvitaan IHMISEN APUA.
Samoin ei luonnossakaan mikään laji muutu toiseksi, vaan tarvitaan järkevä suunnittelija, joka suunnitteli ja loi uutta.
- Anonyymi00155
Jos lopputulos samaa herjaamista, niin silloin ei väliä mitä ja mihin uskoo.
Lopputulos samaa juputtamista. - Anonyymi00156
Jos uskoo vaikka kuu-ukkoon ja herjaa muita kun liian tyhmiä siihen uskoon, niin se silloin aivan yhtä oikeaa panettelevaa uskoa.
- Anonyymi00157
Atlantis upposi 12.000 v sitten.
- Anonyymi00160
<<Juuri näin. Eli yksi plus yksi on kaksi silloinkin kun koko maapallo lakkaa olemasta.<<
yksi plus yksi on kaksi ei ole jos myyt se paljon enemmän jos ostat se ei ole paljon mitään, näin pyörii maailma, se ei ole litteä vaan valittajilla! - Anonyymi00162
Sama uskooko litteään, pyöreään vai soikeaan
Kun sen kautta vain panettelee muita, niin on samalla oikealla tiellä. - Anonyymi00163
Usko on asenne kohti hyvyyttä, se on oikea asenne! Uskovalla se on vakaumus.
- Anonyymi00164
Onko valehtelu mielestäsi hyvä?
Tässäkin ketjussa uskovat tekevät juuri sitä. - Anonyymi00165
Anonyymi00164 kirjoitti:
Onko valehtelu mielestäsi hyvä?
Tässäkin ketjussa uskovat tekevät juuri sitä.Miksi negatiivinen asenne?
sanoisit mikä on oikein ja hyvää,
älä puutu teeskentelijöihin, ja niiden virheisiin!
vai mikä kateus riivaa? - Anonyymi00170
Anonyymi00165 kirjoitti:
Miksi negatiivinen asenne?
sanoisit mikä on oikein ja hyvää,
älä puutu teeskentelijöihin, ja niiden virheisiin!
vai mikä kateus riivaa?Miksi valehteluun pitäisi suhtautua positiivisesti?
- Anonyymi00166
Uskokaa ihan mitä haluatte
- Anonyymi00167
Tieteellisesti ottaenhan aikaa ei ole olemassa. Se on vain ihmismielen tapa jaksottaa tietoisuuden kokemia hetkiä. Ainoa aika jonka voit havaita on juuri nyt. Kaikki muu on subjektiivista.
- Anonyymi00168
navigaattori tarvitsee aikaa ja tarkkaa aikaa tarkoittaa Einsteinin aikaa, se on niin tarkkaa ja suhteellista, että sitten pysyy kartalla, ilman sitä aikaa navigaattori olisi ties missä.
- Anonyymi00169
Ainoa aika jonka voi havaita on juuri nyt. Siis olen voinut suunnitella eilispäivän, ja voin suunnitella huomispäivän. Ja arvonpäivää, kun kaikki aina menisikin niin kuin Römsöössä.
No taitaa mennä liian kaarevuuksiin, jos puhun Jumalasta tässä yhteydessä.
Eilinen koettu, ja tätä päivääkin jo pitkälle, ja huominen täysi arvoitus.
Ja kartatkin on keksitty, ja kompassi. Tämän kummempaa vinkkiä en nyt osaa rouva Einsteinille antaa. - Anonyymi00171
Kyllä aika on olemassa ihan meidän mielemme ulkopuolellakin.
Fysiikasta (joka on tiedettä) aika suuri osa perustuu siihen, että aika on yksi kaavoissa tarvittava suurre. - Anonyymi00172
Anonyymi00169 kirjoitti:
Ainoa aika jonka voi havaita on juuri nyt. Siis olen voinut suunnitella eilispäivän, ja voin suunnitella huomispäivän. Ja arvonpäivää, kun kaikki aina menisikin niin kuin Römsöössä.
No taitaa mennä liian kaarevuuksiin, jos puhun Jumalasta tässä yhteydessä.
Eilinen koettu, ja tätä päivääkin jo pitkälle, ja huominen täysi arvoitus.
Ja kartatkin on keksitty, ja kompassi. Tämän kummempaa vinkkiä en nyt osaa rouva Einsteinille antaa.Missä ajassa se nyt aika on. patruunalla on tarkka aika koska perse nousee penkistä homma alkaa käydä. Vai menikö juna jo ja jätti? tuli vähän pitkää nyt aikaa?
- Anonyymi00173
Anonyymi00172 kirjoitti:
Missä ajassa se nyt aika on. patruunalla on tarkka aika koska perse nousee penkistä homma alkaa käydä. Vai menikö juna jo ja jätti? tuli vähän pitkää nyt aikaa?
Näyttäisi olevan varttia vailla kahdeksan tätä päivää. Ja minuutin yli.
- Anonyymi00174
Anonyymi00172 kirjoitti:
Missä ajassa se nyt aika on. patruunalla on tarkka aika koska perse nousee penkistä homma alkaa käydä. Vai menikö juna jo ja jätti? tuli vähän pitkää nyt aikaa?
Arvon leidillä on perusasiat unohtunut. En nyt vinkkaa enempää Albert Einsteinista ja Nikolai Teslasta, ettei mene kerralla liian vaikeaksi ja ylimaallisen vaikeatajuiseksi.
Vaikka toisaalta, eihän tuo mikään vastakkainasettelu ole.
Perusasiat unohtunut. Elämme toivon mukaan toivon aikaa. Ehkäpä Jumala heitti pallon meille? Vai miten neiti Einstein asian kokee?
Onhan sinussakin ainesta, kun käytät sen yleiseksi hyödyksi.
Siis kartta ja kompassi. - Anonyymi00176
Anonyymi00174 kirjoitti:
Arvon leidillä on perusasiat unohtunut. En nyt vinkkaa enempää Albert Einsteinista ja Nikolai Teslasta, ettei mene kerralla liian vaikeaksi ja ylimaallisen vaikeatajuiseksi.
Vaikka toisaalta, eihän tuo mikään vastakkainasettelu ole.
Perusasiat unohtunut. Elämme toivon mukaan toivon aikaa. Ehkäpä Jumala heitti pallon meille? Vai miten neiti Einstein asian kokee?
Onhan sinussakin ainesta, kun käytät sen yleiseksi hyödyksi.
Siis kartta ja kompassi.Minkä siis aiot mennä? Ja oikea kartta ja oikea paikka tiedossa?
Navigaattori tietää missä se on, se laskee Einsteinin yhtälöt jatkuvasti ja sanoo joko oikealle tai j.n.e. siinä on aina aika mukana. - Anonyymi00177
Anonyymi00176 kirjoitti:
Minkä siis aiot mennä? Ja oikea kartta ja oikea paikka tiedossa?
Navigaattori tietää missä se on, se laskee Einsteinin yhtälöt jatkuvasti ja sanoo joko oikealle tai j.n.e. siinä on aina aika mukana.Hyvä nosto. GPS:n täytyy ottaa huomioon, että aika kulkee suurella nopeudella maata kiertävissä sateliiteissa hieman hitaammin kuin aika maanpinnalla.
- Anonyymi00178
Anonyymi00176 kirjoitti:
Minkä siis aiot mennä? Ja oikea kartta ja oikea paikka tiedossa?
Navigaattori tietää missä se on, se laskee Einsteinin yhtälöt jatkuvasti ja sanoo joko oikealle tai j.n.e. siinä on aina aika mukana.Tarkoitin kolmiolaskentaa, ennen sateliitteja ja navigaattoreita, ehkäpä sivusin "uusavuttomuutta." Ja yleistä liikkumattomuutta ja huonokuntoisuutta, joka kostautuu vanhimmiten, ehkä. Onhan se varmasti hyvä värkki se navigaattori ja apukeino. Silloin vaan ympäristö unohtuu, eikä tarvi/osaa suunnistaa edes kaupungista toiseen.
- Anonyymi00175
Kuka keksi höpöttämisen?
>>Luuletko että sinä osaat lukea ja kirjoittaa siksi että olet kehittyneempi, kuin jossain primitiivisessä kulttuurissa elävät? Sinä osaat tämän kulttuurin taitoja, koska ne on sinulle opetettu ja olet ne omaksunut. Jos sinut vietäisiin Kalaharin laitamille, jossa keräilijä-metsästäjiä edelleen elää, kuolisit nälkään ja janoon, koska olisit liian tyhmä ja taitamaton löytämään ruokaa ja vettä.>>
Minä luulen olevani kehittyneempi kuin jossain primitiivisessä kulttuurissa elävät?
En ole mikään vihreä suvakkiääliö.
Tiedoksi että Afrikassa edelleen kuollaan nälkään ja janoon.
Ja Kalaharin laitamilla elää käärmeitä, skorpioneja ja magnusteja joista kaksi ensin mainittua eivät ole kovin kehittyneitä ihmisen mittapuulla mutta tulevat silti jollain lailla toimeen.
Magnustit ovat älykkäitä mutta en kuitenkaan palkkaisi sellaista IT-firmaan.No tässäpä taas sarjassa "aivan älyttömiä vastauksia". Laitauskovaiset siirtävät joko maalia tai sitten laukovat ylitse kun huomaavat, että ovat täysin pihalla koko touhusta eivätkä ymmärrä asiasta yhtään mitään. Sen siitä saa, kun pitää yhdestä narusta koko ajan kiinni ja kuvittelee että sitä kautta kaikku kysymykset aukeavat.
- Anonyymi00184
No tässäpä taas sarjassa "aivan älyttömiä vastauksia". Laitauskovaiset siirtävät joko maalia tai sitten laukovat ylitse kun huomaavat, että ovat täysin pihalla koko touhusta eivätkä ymmärrä asiasta yhtään mitään. Sen siitä saa, kun pitää yhdestä narusta koko ajan kiinni ja kuvittelee että sitä kautta kaikku kysymykset aukeavat.
Kristitty itsekeskeisyys ja omahyväisyys tuli kuitenkin selväksi.
- Anonyymi00182
Kulttuurieet ja tiedolliset taidot ovat kehittyneet ihmiselle sattumalta ja siten ettei niitä ole ensin missään harjoiteltu eikä hiottu, vaan heti on käyty asian ytimeen, opittu lukemaan ja kirjoittamaan kun vain alettu niin tekemään.
- Anonyymi00183
Tieteellisesti ottaen luominen noin 6000 vuotta sitten on ainut vaihtoehto sillä siitä on raportit jotka ainoina tieteessä ovat luotettavimpia.
Muilla on vain mielikuvitusten tuottamia epäsuoria "todisteita".Mitkä ihmeen "raportit"? Laita toki linkkin näihin "raporteihin". Ja linkiksi ei kelpaa mikään kaatumakokouksessa kuultu saarna...
- Anonyymi00185
Ihmisen on pakko olla 6000 vuotta sitten "valmis" kaikkeen siihen mitä ihminen nyt tekee. Se on niin lyhyt aika ihmisen evoluutiion kehittyä että ei siinä ajassa ole mitään voinut tapahtua, korkeintaan taantumusta. Ehkä ihminen on ollut silloin vielä sotahullumpi, mutta välineitä sen toteuttamiseen vai ei ole ollut.
”Mitäsnäitäoikeintulee” 2026-05-01 10:47:39 kommentoi erääseen täynnä höpötystä olevaan näin:
”No tässäpä taas sarjassa "aivan älyttömiä vastauksia". Laitauskovaiset siirtävät joko maalia tai sitten laukovat ylitse kun huomaavat, että ovat täysin pihalla koko touhusta eivätkä ymmärrä asiasta yhtään mitään. ”
Yksi hyvä esimerkki lienee tämä: ”Anonyymi00179” 2026-04-29 11:07:39: ”No voisiko mummonmuori kertoa, ennenkuin kuolee nauruun, kuka on nähnyt evoluution ja jonkun lajin muuttumisen toiseksi!”
Kun ei tosiaan edes ymmärretä, mistä on kyse.- Anonyymi00188UUSI
No hyvä, että mummonmuorikin tunnustaa, että ei ymmärrä, mitä evoluution väitetään tekevän.
Yhtään lajin muuttumista toiseksi lajiksi ei ole pystytty havaitsemaan. - Anonyymi00189UUSI
Anonyymi00188 kirjoitti:
No hyvä, että mummonmuorikin tunnustaa, että ei ymmärrä, mitä evoluution väitetään tekevän.
Yhtään lajin muuttumista toiseksi lajiksi ei ole pystytty havaitsemaan.Kyllä on. Helpoiten havainnon tekee katsomalla peiliin.
Anonyymi00188 kirjoitti:
Yhtään lajin muuttumista toiseksi lajiksi ei ole pystytty havaitsemaan.Maapallo olla on koettu aikojen kuluessa useita katasrofeja. Esim kambrikauden elämistöä ei ole yhtäkään enää elossa. Silloin ei ollut tiikereitä, ei leijonjia, ei susia, ei karhua, eikä muurahaisia, hyttyisiä. Yksinkertaiseksi siksi, että kaikki elämä oli silloin vedessä. Maaeläimiä ei ollut ollenkaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/KambrikausiAnonyymi00188 kirjoitti:
Yhtään lajin muuttumista toiseksi lajiksi ei ole pystytty havaitsemaan.Sinun kirjoituksesta voi vain todeta, että sinä et todellakaan ymmärrä yhtään mitään evoluutiosta. Mutta kerro nyt toki, kun on saanut nobelin siitä, että hän oli todistanut kreotionismin opin tieteellisesti päteväksi?
Tai kerro sen nobelin saaja joka on todistanut evoluution vääräksi? Miksi ihmeessä esim Svante Pääbo on saanut lääketieteen nobelin vuonna 2022 juuri siksi että hän on tutkinut ihmisen evoluutiota?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Svante_Pääbo- Anonyymi00197UUSI
Mummu tai MNOT närkästy aamulla kirjoituksestani ja lauleli ylläpidolle! Todisteita.
Sanoin vaan, että he ovat kuin paita ja perse. Ja sitten huudetaan linkkien ja todisteiden perään, joista kyseiset on sitä ihan itsessään.
- Anonyymi00187UUSI
"Maailmankaikkeus syntyi 13,8 miljardia vuotta sitten — täältä on lähdettävä. Miten materiasta syntyy elämä ja solu? Missä on informaatio, joka alkaa lisääntyä ja muuttaa energian olemassaolon eläväksi; missä on se vaihe, joka puuttuu evoluutiokertomuksesta? Ja sitten on vielä tietoisuus — kuinka ihminen voi kokea: käydä kylvyssä, tuntea tunteita, saada inspiraation, intuition ja muita elämyksiä? Tieteellä ei ole täydellisiä vastauksia; monet ehdotukset jäävät avoimiksi, ja jotkut kieltäytyvät myöntämästä luomisen mahdollisuutta ja jatkavat tarinoiden kertomista. Totuus on kuitenkin, että Jeesus tiesi kaiken, koska Hän on kaiken Luoja."
6000v sitten Jumala puhalsi ihmiseen oman Henkensä. Ihminen turmeli sen ja kuvittelee siis olevansa jumala. Elää moraalittomasti ja sekoittaa koko maailman järjestyksen.
Tosi on niin!Seli seli ja höpö höpö. Kuten tässä juoksutuksessa on jo todettu, niin se että laitauskovaiset käyttävät navigaattoria, todistaa sen puolesta että Einsteinin suhteellisuusteoria pitää paikkansa. Ilman sitä navi ei toimisi.
Ja mitä tulee siihen moraaliin, niin maallistuneiden länsimaiden demokratia ja oikeusvaltio on paljon reilumpaa kuin esim 1700-luvun kristiuskon hallitsema yhteiskunta, jolloin rikollisuus on monin kertaista nykyaikaan verrattuna.
Jotain kertoo että kuolemantuomio oli yleisempiä rangaistuksia. Sen sai esim salavuoteudesta tai elämiin sekaantumisesta. Tulloin 12 -vuotiaat pikkutytöt - ja jopa nuoremmat - tarjosivat "palveluja" ajan suurkaungeissa.
Kirkko siunasi kaiken. Joten älä puhu paskaa. Tai kerro toki se historiallinen yhteiskunta, jossa haluaisit asua, jossa asiat olisivat olleet paremmin?. Koeta tajuta että vapaus jota länsimainen yhteiskunta tarjoaa antaa ihmisille oikeuden elää. Ei vain uskoa.- Anonyymi00191UUSI
Seli seli ja höpö höpö. Kuten tässä juoksutuksessa on jo todettu, niin se että laitauskovaiset käyttävät navigaattoria, todistaa sen puolesta että Einsteinin suhteellisuusteoria pitää paikkansa. Ilman sitä navi ei toimisi.
Ja mitä tulee siihen moraaliin, niin maallistuneiden länsimaiden demokratia ja oikeusvaltio on paljon reilumpaa kuin esim 1700-luvun kristiuskon hallitsema yhteiskunta, jolloin rikollisuus on monin kertaista nykyaikaan verrattuna.
Jotain kertoo että kuolemantuomio oli yleisempiä rangaistuksia. Sen sai esim salavuoteudesta tai elämiin sekaantumisesta. Tulloin 12 -vuotiaat pikkutytöt - ja jopa nuoremmat - tarjosivat "palveluja" ajan suurkaungeissa.
Kirkko siunasi kaiken. Joten älä puhu paskaa. Tai kerro toki se historiallinen yhteiskunta, jossa haluaisit asua, jossa asiat olisivat olleet paremmin?. Koeta tajuta että vapaus jota länsimainen yhteiskunta tarjoaa antaa ihmisille oikeuden elää. Ei vain uskoa."Tai kerro toki se historiallinen yhteiskunta, jossa haluaisit asua, jossa asiat olisivat olleet paremmin?"
Jeesuksen tulemusta seuraava yhteiskunta on missä haluan asua!!! Anonyymi00191 kirjoitti:
"Tai kerro toki se historiallinen yhteiskunta, jossa haluaisit asua, jossa asiat olisivat olleet paremmin?"
Jeesuksen tulemusta seuraava yhteiskunta on missä haluan asua!!!No sitähän sinä voit odottaa ihan vapaasti. Vaikka ihan maailman tappii saakka, joka tällä meidän pallolla päättyy siihen kun aurinko laajenee ja "ahmaisee" maapallon mukaansa. Tämä tapahtuu tieteen mukaan noin miljardin vuoden päästä.
Mutta kun minä kysyin että missä historiallisessa valtiossa sinä olisit halunut asua, jos tämä nykyinen meno ei sinua miellytä? Joten ole hyvä ja vastaa tähän, kiitos. Jos et vastaa niin sinun täytyy tunnustaa, että juuri nyt me elämme "parasta aikaa".- Anonyymi00193UUSI
Anonyymi00191 kirjoitti:
"Tai kerro toki se historiallinen yhteiskunta, jossa haluaisit asua, jossa asiat olisivat olleet paremmin?"
Jeesuksen tulemusta seuraava yhteiskunta on missä haluan asua!!!Uskovaiset haluavat elää mielikuvitusmaailmassa.
- Anonyymi00190UUSI
Maailmankaikkeus on ikuinen, se täysi mysteeri miten materia ja varsinkin energia syntyy. Missä jauhaa mylly painovoimalle energiaa, mitä energiaa tarvitaan hirvittäviä määriä. Ei sillä kannata vaivata päätään kun Jumala ei sitä kerro.
Ihminen ihmisenä on täällä tallustellut niin kauan kuin siitä jää muistoja. Bittiavaruuteen ei ole vielä kovin kauan ihmiskunnan historiaa tallentunut, mutta on siinä miljoonan vuoden kuluttua ihmisellä selaamista mitä kaikkea nettiin on ennätetty syöttää sinä aikana. - Anonyymi00192UUSI
<<Ja mitä tulee siihen moraaliin, niin maallistuneiden länsimaiden demokratia ja oikeusvaltio on paljon reilumpaa kuin esim 1700-luvun kristiuskon hallitsema yhteiskunta, jolloin rikollisuus on monin kertaista nykyaikaan verrattuna.<<
Lisää vähä perversioita: BDSM kidutusta ja ruoskintaa, kakka ja pissaleikkejä, ja vaikka pedofiliaa, on maailma kehittynyt alkuseurakunnasta, ja pervo mieli nauttii se on sitä liberaalia: kaikki voi tehdä mitä voi tehdä, - voi lisätä mitä puutuu!Jos sinua moiset leikit kiinnostaa, niin niille löytyy varmaan oma sivusto, jonne päin sinun pitää kääntyä. Tosin sillä lisäyksellä, että pedofilia on laitonta. Siitä saa rangaistuksen. Se sijaan 1700-luvulla kun 12-vuotias tai jopa sitä nuorempi myi itseään, niin pappi puuttui asiaan haukkumalla tämän pikkutytön syntiseksi.
- Anonyymi00195UUSI
Jos sinua moiset leikit kiinnostaa, niin niille löytyy varmaan oma sivusto, jonne päin sinun pitää kääntyä. Tosin sillä lisäyksellä, että pedofilia on laitonta. Siitä saa rangaistuksen. Se sijaan 1700-luvulla kun 12-vuotias tai jopa sitä nuorempi myi itseään, niin pappi puuttui asiaan haukkumalla tämän pikkutytön syntiseksi.
On se kun ei tunne kristityistä, muuta kun sen mitä pahaa he on tehnyt ja hyvin pahaa.
se on kai sitä sivistystä,
jossain on jotain joka ei täsmää - olisiko asenteessa jatain korjaamista totuuden ja empatian suuntaa? aina mollaaminen mielessä.
- Anonyymi00194UUSI
Länsimaissa ei ole enää mitään kunniaa käytännössä mutta rahastuksessa kyllä, jos on rahaa! Muslimeilla on.
- Anonyymi00196UUSI
Ei ihmiset ole kovin kauaa kinastelleet keskenään uskonasioista eikä niin herjanneet toisiaan että lukevat väärin kirjoituksia.
Ei se ole ollut kovin kauan mahdollista, evoluutio kehittänyt sen aivan näin vuostituhansina ja Raamattu antaa siitä esimerkin kun Jeesus ja fariseukset kitisivät keskenäään sapatista. Tai ei Jeesus siitä kitissyt. Sanoi tekevänsä alati töitä. >>Ja mitä tulee siihen moraaliin, niin maallistuneiden länsimaiden demokratia ja oikeusvaltio on paljon reilumpaa kuin esim 1700-luvun kristiuskon hallitsema yhteiskunta, jolloin rikollisuus on monin kertaista nykyaikaan verrattuna. >>
Haluaisin tietää oletko samaa mieltä vielä sittenn kun matu raiskaa tyttäresi ja tuomari antaa viisi kuukautta ehdollista.
😊 😊 😊 😊 😊>>Mutta kun minä kysyin että missä historiallisessa valtiossa sinä olisit halunut asua, jos tämä nykyinen meno ei sinua miellytä? Joten ole hyvä ja vastaa tähän, kiitos. Jos et vastaa niin sinun täytyy tunnustaa, että juuri nyt me elämme "parasta aikaa".>>
Siellä missä Anokin.
Z>>Jotain kertoo että kuolemantuomio oli yleisempiä rangaistuksia. Sen sai esim salavuoteudesta tai elämiin sekaantumisesta. Tulloin 12 -vuotiaat pikkutytöt - ja jopa nuoremmat - tarjosivat "palveluja" ajan suurkaungeissa.>>
Taitaa olla eläimiin sekaantuminen Suomessa sallittua.
Päättäjille eläinten hyvinvointi tärkeää.>>Sukuluetteloista on laskettu, että 6000 vuotta tulisi täyteen 2033, jolloin Jeesus perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa maan päälle. Sitä ennen on seitsemän vuoden ahdistus, jonka siis pitäisi alkaa tänä vuonna! Uskovien ylöstempaus voi tapahtua minä hetkenä vain. Maailmaa on valmisteltu ottamaan vastaan antikristus 'ufoineen' ja 'Nooan lakeineen'. Ethän jää tänne? Usko, että Jeesus sovitti sinunkin syntisi verellään, ja ota se vastaan omalle kohdallesi, niin uudestisynnyt. Pelastut.>>
Aikaa jäljellä maksimissaan 256 vuorokautta mikäli käytetään juliaanista kalenteria.
Käytännössä vähemmän koska tempauksen ja seitsemän vuoden ahdistuksen alkamisen välillä kuukausien väliaika.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1462479Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot96994- 64871
- 60733
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273691Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18667Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637