Mulle vaan naurettiin ja kiusattiin

Anonyymi-ap

Moi

Tulin vaan kertoon yhden jutun kun mulle kävi sillee hölmösti ulkomailla kaupasa.

Menin näät maksaan ostoksia kassalla vitosen setelillä. Ostosten hinta oli jotain 2,5 €. Mä en tiennyt, että siellä on kolikot käytössä, joten totta kai mulla oli sakset mukana ja leikkasin sen 5 € puoliks ja ajattelin, että asia on ok kun ojennan toisen puoliskon sille myyjälle, mut se vaan nauro mulle ja sano että "no no"! Mä olin tosi häpeissäni siinä ja kun muut asiakkaat huomas niin nekin alko näyttään mua sormella ja nauroivat kippurassa! Lapsetkin pilkkas!

Teinkö mä nyt itsestäni pellen ja naurettavan, koska mum miälestäni se on ihan lookista, jos sanotaan "too fifti" niin sillon se on puolet vitosesta ja setelin puolitus on ihan okei, kuten joskus aikoinaan puoltettiin hopearahojakin, jotta voitiin pikkuostoksia maksaa. Mut ei, ne vaan pilkkas ja nauro mulle. Nyt pieni hali olis paikallaan lohdutukseks!

2

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo muistaakkeni suomessakin oli joku juttu historiassa että seteleitä puoliteltiin. Mutta tosiaan kolikoissa saattaa olla eri maissa eri tapoja. Ruotsissa oli sellanen tyyli, että kolikot laitettiin sellaseen lippaaseen, joka laski ne. Ja takasin tulevat kolikot tippu siitä lippaan alta. Mutta tää parikytä vuotta sitten. Nykyään maksavat lähes kaiken kortilla.

• Setelien leikkaus oli v. 1945 valtiollinen pakko-otto, jolla irtainten setelien, ei siis pakkitalletuksien, arvo pudotettiin puoleen. Tämän merkiksi seteleistä leikattiin puolet pois ja ne kävivät enää puolesta arvostaan.

Samoilla laatoilla, mutta erivärisenä, tuli sitten uusi raha, jolla oli sama arvo, kuin vanhalla rahalla oli ollut ennen leikkausta.

Siihen aikaan palkka tuli palkkapussissa ihan oikeana rahana, eikä monillakaan ollut tiliä, mihin tallentaa, joten heillä oli vain tukku käteistä rahaa, jota säilytettiin kotona. Kärsijöitä olivat siis palkkatyöläiset, joilla olivat pienet säästöt ja vain kotona.

Operaatio oli sen verran mutkikas ja kummallinen, että kun v. 1963 tuli silloiselta nimeltään nykymarkka, jonka arvo oli satakertainen ja täysin vaihdettava 100 vanhaan markkaan, monet setelinleikkauksen kokeneet menivät aivan sekaisin ja luulivat, että taas kansaa köyhdytetään pakko-otannalla. -exKynis.mi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      626
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe