Mutta, mitä tekisitte jos saisitte "ylimääräistä vapaata" 2-3 kuukautta?
Entäpä jos menisi alta nykyinen työsuhde? Puuhaa riittäisi?!
"Valmet lomauttaa määräaikaisesti 2 400 työntekijää Suomessa.
Alle 90 päivän mittaiset määräaikaiset lomautukset toteutetaan tämän vuoden kesäkuun ja joulukuun lopun välisenä aikana, kertoo Valmet tiedotteessaan.
Valmet sai päätökseen muutosneuvottelut, joiden piirissä oli 2 400 työntekijää kaikista henkilöstöryhmistä useilla Valmetin paikkakunnilla Suomessa".
Pidempiäkin vapaita on useille luvassa.
"Teknologian tutkimuskeskus VTT:n muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen lopputuloksena työsuhde päättyy 175 ihmiseltä, VTT kertoo".
Valio aikoo lakkauttaa Oulun tehtaan, suomalaiset eivät juo riittävästi maitoa.
"Neuvotteluiden piirissä on 264 henkilöä. Tämän hetken arvion mukaan henkilöstövähennykset kohdistuvat 140 henkilöön."
Katsastustoiminnoissakin on vapaata luvassa.
"A-Katsastus-konserni aloittaa muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa korkeintaan 402 työsuhteen päättymiseen konsernissa. Valtaosa päättyvistä työsuhteista on vakituisia."
Ihmisten vapaa-aika keskimääräisesti lisääntyy
22
265
Vastaukset
- Anonyymi00001
Alkaisin hoitaa metsiäni aktiivisemmin / omatoimisemmin. Pientä koneurakointia ulkopuolisille vois kehittää siihen sivuun.
Puuhaa riittäisi! Jaksaisin lukea kaikenlaista. Kuljeskelisin metsässä. Tekisin pikku remonttia. Ja jos vielä aikaa jäisi, niin ryhtyisin vokottelemaan naisia.
Tuo viimeinen kohta on hieman häkellyttävä. Harkitse nyt vielä!
Kannattaa käyttää vähän samaa taktiikkaa kuin kalastuksessa, paljon heittoja, vähän saalista, mutta jatka samaan malliin ja ole aina yhtä innokas yrittämään. 😁👍tosi.typy kirjoitti:
Tuo viimeinen kohta on hieman häkellyttävä. Harkitse nyt vielä!
Kannattaa käyttää vähän samaa taktiikkaa kuin kalastuksessa, paljon heittoja, vähän saalista, mutta jatka samaan malliin ja ole aina yhtä innokas yrittämään. 😁👍Noh, harkittuani luulen että listalla remontin liepeille mahtuu myös aika paljon urheilua ja "e-urheilua" eli pkeikkarin pelaamista, joten vokottelu jäisi silti vain suunnittelun asteelle.
- Anonyymi00002
Nyt jo vapaita jää 2,5-3 kk, joten tuohon vielä sama lisää, niin vois toista työtä miettiä, kun ei sitä jaksais pyöritellä pduksloitaan puolta vuotta. 😁
No tässä se nähdään, että tää suurtyöttömyys on siuryritysten syytä. Ne on irtisanonu ja tehny niitä työttömiä.
No juu mulla kyllä hommaa riittäs. Kirjottasin sen kirjan. Tai oikeestaan oon paljon kirjotellu, että lähinnä koostaisin tekstejä ja kuvia. Enempi yhtenäisyyden saavuttaminen on haaste.- Anonyymi00005
Kävin siellä sun näyttelyssäs. Ihailla täytyy, miten jotkut viitsii, kerkee, ehtii ja jaksaa touhuta työn ulkopuolellakin.
Kirjailijan lahjoja sinulta löytyy, kun niitä tekstejä lueskelin.
Ne siellä Hämeenlinnassa kuvatut siis viisikymmentäluvulla ainakin aloitettuja rakennusprojekteja.
Ja nyt lihoiksi. Tai ainakin käyttö muuttunut.
Ne urakoitsijoiden luettelot tietenkin yrittäjää kiinnosti.
Julkinen rakentaminen ollut tosi vilkasta. Ei sitä silloin itse koulua käydessä sellaista mietiskellyt, milloin rakennettu ja ketkä teki.
Hallan saha. Siellä tuli käytyä paljonkin, kuten muuallakin Kotkassa.
Metsäliitto jäi mieleen siinä turkistehtaan naapurina. Nuorena mietin, miksi niitä Minkomaticceja piti Pohjanmaalta kärrätä Vanajan rannalle, mutta myöhemmin älysin, että vaihtoivat niitä ruokintakoneita minkkeihin!
Kuulutus sulkemisesta vain tuli mielestäni niin aikaisin, että ihan kaikkea en ehtinyt tarkastella muuta kuin lukemalla saatteet.
Hieno näyttely.
Mies 65 Anonyymi00005 kirjoitti:
Kävin siellä sun näyttelyssäs. Ihailla täytyy, miten jotkut viitsii, kerkee, ehtii ja jaksaa touhuta työn ulkopuolellakin.
Kirjailijan lahjoja sinulta löytyy, kun niitä tekstejä lueskelin.
Ne siellä Hämeenlinnassa kuvatut siis viisikymmentäluvulla ainakin aloitettuja rakennusprojekteja.
Ja nyt lihoiksi. Tai ainakin käyttö muuttunut.
Ne urakoitsijoiden luettelot tietenkin yrittäjää kiinnosti.
Julkinen rakentaminen ollut tosi vilkasta. Ei sitä silloin itse koulua käydessä sellaista mietiskellyt, milloin rakennettu ja ketkä teki.
Hallan saha. Siellä tuli käytyä paljonkin, kuten muuallakin Kotkassa.
Metsäliitto jäi mieleen siinä turkistehtaan naapurina. Nuorena mietin, miksi niitä Minkomaticceja piti Pohjanmaalta kärrätä Vanajan rannalle, mutta myöhemmin älysin, että vaihtoivat niitä ruokintakoneita minkkeihin!
Kuulutus sulkemisesta vain tuli mielestäni niin aikaisin, että ihan kaikkea en ehtinyt tarkastella muuta kuin lukemalla saatteet.
Hieno näyttely.
Mies 65Kiitos, kiva kun kävit. Juu mä oon aika paljonki noita taustoja selvitelly. Siks just mietin, että kirjan kirjottas, jakas vähän tietoo, mitä on saanu selville.
- Anonyymi00006
JeroP kirjoitti:
Kiitos, kiva kun kävit. Juu mä oon aika paljonki noita taustoja selvitelly. Siks just mietin, että kirjan kirjottas, jakas vähän tietoo, mitä on saanu selville.
Nämä kommentit sopivat aloituksen alle. Miten kukin vapaa-aikansa käyttää.
Itse olen sellaista työtä tehnyt, että oli yhdeksän kuukautta vuodesta töitä ja kolme kuukautta palkallista vapaata. Vapaa piti kuitenkin jakaa vähintään kahteen osaan. Ei se hullumpi järjestely ollut.
Mutta jos joku luulee tätä työajan lyhennykseksi, niin kyllä se loma-ajan palkka oli tekemällä tienattu.
Mies 65
- Anonyymi00003
Työ on elämä hirttäisin itseni eli jos ei oo töitä niin ei ole elämääkään
- Anonyymi00004
Jos työ on sensorttista, että sen voi jakaa ja päivää lyhentää, voisivat jotkut yritykset tai työpaikat lähteä pilotoimaan.
Se ois semmoista empiiristä tutkimusta.
Vilma - Anonyymi00007
No tekemistä kyllä olisi!
Tällä hetkellä wn kuitenkaan toivo työttömyyttä. Ensinnäkin ärsyttää se turhien työhakemusten pakkolähetys ja kaikki muu mystinen liike mikä pitää suorittaa ja ne kaikki liikkeet joita ei saa suorittaa, jotta työttömyyskorvauksen saa.
Ja onhan se mukavaa että raha liikkuu. Jossain kohtaa sen liikkuminen hidastuisi pakostakin. Eikä vapaa-ajasta olisi sitä hyötyä mitä nyt.
Toisaalta mulla on ihan liikaa töitä. Palaneen käryä on ollut jo jonkin aikaa.
xLiner- Anonyymi00009
Nääh. Kylä mulle lähes rahatonkin vapaa-aika kelpaisi. Tosi paljon voi tehdä ilman rahaakin..
xLiner
- Anonyymi00008
Ongelmia on
- Anonyymi00010
Iso jytky on mahdollinen, jos kello käy oikeaan suuntaan? Nyt on lupaus annettu oikeaan suuntaan. Tuuria vielä vähän mukaan. Tuurista kiinni.
- Anonyymi00011
Jytky on takana onneksi. Tämä näyttäö hyvältä nyt.
- Anonyymi00012
Tunnen henkilöitä, jotka tekevät puolet vuodesta alansa töitä tehden ylityöt "pankkiin". Käytännössä heillä on vuoden ympäri kuukausiansio, mutta työt tehdään kuudessa kuukaudessa.
Paikallista sopimista.
Järjestely takaa työnantajalle ammattitaitoisen työntekijän käyttöön kun hän sellaista tarvitsee ja työntekijä voi toisaalta sitten luppoaikana tehdä mitä parhaimmaksi katsoo!
Tienata extraa muissa hommissa ja vaikka korjata mopoja Bankokissa!
Mies 65- Anonyymi00013
Tämä on hyvä järjestely, molemmat saavat mitä ajallisesti ja taloudellisesti hakevat.
AV - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tämä on hyvä järjestely, molemmat saavat mitä ajallisesti ja taloudellisesti hakevat.
AVJuuri näin, molemmat voittavat!
Mies 65
- Anonyymi00015
Sitten on niitä, jotka lomauttavat porukkaa ja 'ansio' otetaan liiton kassasta.
Eli työnantaja ulkoistaa porukat ja vastuut.
Vilma- Anonyymi00016
Tuo on totta. Tavallaan.
Mutta työnantaja saa myös ammattitaitoiset tekijänsä takaisin, kun heitä tarvitaan.
Tässä pieni kuriositeetti lomautuksen soveltamisesta.
Yritys, joka ei ole asiakkaani, ei siellä ole tuttuja mutta on luettavissa sidosryhmäläiseksi. Käyn siellä asioimassa ajoittain.
Henkilöstöä noin kahdeksankymmentä.
YTt ja sitten päätös.
Neljä työntekijää lomautetaan vuoden 2027 loppuun saakka.
Arvasin syyn.
Nämä neljä eivät olleet oikein koskaan sopeutuneet työyhteisön kulttuuriin tavalla tai toisella.
Loput jätän lukijan arvailujen varaan.
Mies 65
Niinhän se on viime vuosina lisääntynyt. Trust El Plan 😉
Mitä mä tänään olen tehnyt, niin heräsin 9.30, tukihenkilö/sosiaaliohjaaja tuli 10.30 ja oli noin tunnin, laitoin ruokaa (kalapuikkoja ja riisiä), kävin naapurin äijän luona kahvilla, pelasin rallia, kirjoitin sitä kirjaa koneella, kävin noin 5km lenkillä, olin yli tunnin puhelimessa erään sukulaismiehen kanssa, ja nyt kattelen youtubea. Elämä on laiffii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444746Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.562595Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391044Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611015Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71984- 118921
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok71904- 137835
- 48820
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,51788