Pohdittavaa YEC -lähtökohdasta:
Nooa ja hänen muutama lapsensa vaimoineen olivat ainoat ihmiset koko maailmassa, jotka jäivät tulvasta henkiin 4000 vuotta sitten. He itse omin silmin todistivat Jumalan olevan olemassa. heidän lapsenlapsillaan oli vielä isoisänsä, jotka tiesivät Raamatun Jumalan olemassaolosta. Mistä johtuu se, että samalla aikakaudella oli niin paljon erilaisia uskontoja ja kulttuureja? Toisin sanoen, miten jo Nooan aikana on voinut syntyä niin paljon erilaisia uskomusjärjestelmiä, kun kaikki ihmiset syntyivät suoraan Nooan kulttuuriympäristöön?
Mikseivät kretut vastanneet tähän?
10
1030
Vastaukset
- Ana-mzk
1. Moos 6 antaa aika hyvän vastauksen kysymykseesi.
5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyk- sensä olivat kauttaaltaan pahat, [1. Moos. 8:21]
6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään.
7 Ja Herra sanoi: "Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt."
8 Mutta Nooa oli Herralle mieluinen.
9 Tämä on kertomus Nooasta ja hänen suvustaan. Nooa oli aikalaistensa joukossa ainoa oikeamielinen ja nuhteeton, ja hän vaelsi Jumalalle kuuliaisena.
10 Hänelle syntyi kolme poikaa: Seem, Haam ja Jafet.
11 Siihen aikaan turmelus levisi maassa Jumalan silmien alla ja väkivalta täytti maan.
12 Kun Jumala katseli maata, hän näki, että turmelus vallitsi kaikkialla, sillä ihmiset kuluttivat elämänsä pahuudessa.
13 Jumala sanoi Nooalle: "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta elollises- ta, sillä maa on ihmisten takia täynnä väkivaltaa. Minä hävitän heidät ja maan heidän kanssaan.
Nooan tulvan aikoihin ihmiset olivat kauttaaltaan pahoja ja turmeltuneita. Aika kovaa tekstiä. Ed. raamatunjakeiden perusteella voidaan jopa olettaa että tuolloin oli paljon enemmän uskomuksia, epäjumalia ja turmelusta, kuin muina aikoina.
Mielenkiintoisen näkökulman asiaan antaa vielä Jeesuksen sanat: Luuk 18:8 Minä sanon teille: hän (Jumala) hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?"
Löysikö Jumala uskoa maan päältä Nooan aikoihin?- Meimei
Mutta et vastannut.
Sinulta livahti näköjään kysymyksen kärki kokonaan ohi :D
Lue hitaasti ajatuksella (yritin selventää alkuperäistä kysymystä):
Miten on mahdollista, että niin PIAN vedenpaisumuksen JÄLKEEN oli niin MONIA uskomusjärjestelmiä ja kulttuureja, jos kerran väitetystä vedenpaisumuksesta jäi henkiin VAIN kourallinen ihmisiä eikä kilpailevia uskontoja eikä kultturejakaan ollut ?
- kenny
Sivuseikka, kait siihenkin jostain päin raamattua löytyy ratkaisu...
Mutta miksi nähdä vaiva, ja tutkia satukirjaa, etsinen siitä ristiriitaisuuksia ja muita kummallisuuksia... maailmahan syntyi sotkan munasta. Mutta mistä se sotka syntyi? mieti sitä... - squirrel
Ongelmallista on myös se, miksi esimerkiksi Egyptissä ja Kiinassa jatkettiin paikallisia -ja ehdottoman pakanallisia- uskomusperinteitä jotka olivat alkaneet ennen tulvaa,ilman että ne olivat saaneet vieraita vaikutteita arkissa.
- squirrel
Teologisesti Jumala voi antaa itsestään halutessaan merkin. Merkkiä ei näy,joten Hän ei halua sitä antaa. Suunnittelija haluaa siis pysyä piilossa. Tältä kannalta katsoen kreationismi on helposti pääteltävissä synniksi.
Suunnittelija saattaa toimia,kuten Paavali opetti: Merkkien ja varmistusten hakeminen järjellä ei ole tavoiteltavaa,vaan asiasta varmistumiseen pitää olla uskoa. Paavali ei rakentanut vaihtoehtotiedettä,ei Saarnannut Raamatun järkeenkäypyydestä eikä perustellut Jumalan olemassaoloa mitenkään-sen sijaan hän otti valtikseen sen,että kristillinen sanoma olisi hulluutta tavallisen ihmisen silmissä. Tärkeää ei siis olisi tieto ja tutkimus,vaan Jumalan voima ja ristin tuoma pelastus.
Kreationistit muuttuvat tällä näkökannalla kirjanoppineiksi fariseuksiksi, siis juuri niiksi konservatiiveiksi,jonka kaltaisia Jeesus vihasi.
- jeesusteleva kiihko hihhuli...
"Mikseivät kretut vastanneet tähän?"
Vastaan omasta puolestani ja sanon, että tähän kysymykseen liittyy liikaa tietämättömyyttä ja väitteitä kumpaakaan suuntaan en voi todistaa idiootti varmasti ja siksi pyrin välttämään puuttumista tähän kysymykseen, jonka eri vastaus vaihtoehtoja harva pystyy edes miettimään riittävän monipuolisesti/pätevästi.
"Mistä johtuu se, että samalla aikakaudella oli niin paljon erilaisia uskontoja ja kulttuureja?"
"miten jo Nooan aikana on voinut syntyä niin paljon erilaisia uskomusjärjestelmiä"
Helposti.
Vai oliko Nooan aikana edes paljon uskontoja?
Sitähän ei kukaan edes voi varmasti sanoa.
Tämän päivän ihmisiä kun tarkkailee, niin voi huomata, että ihminen on todella nopea kehittelemään uskontoja.
On kyllä mielenkiintoinen kysymys, miksi Nooan jotkut jälkeläiset luopuivat uskosta Jumalaan. On myös aika surkeata, että ihminen on aina ollut nopea luopumaan Jumalasta ja aina kun niin on tapahtunut on seurauksena ollut ikävyyksiä, joista on kuitenkin varoitettu.
Ja suosittelisin jokaista kiinnittämään huomiota siihen, että tässä ajassa on huomattavissa kiihtyvää nousua Jumalaa vastaan ja kuten Raamattu osoittaa sille tulee aina loppu ja siksi toivoisin ihmisten kääntyvän Jumalan puoleen vielä kun se Jeesuksen Kristuksen nimessä on mahdollista.
Ai, että kun tuntu hyvälle päästä vetää pientä saarnan tynkää. :)
Vaikka tiedänkin suurimman osan teistä tämän luettuanne olevan närkästyneitä ja ajattelette tämän olevan satuhömppää, joka ei perustu totuuteen ja tulette tyytyväisiksi kun ajattelette, että onneksi en ole uskis ja lopulta koko asia taitaa unohtua.
Joka tapauksessa näen itse, että ei ole mitenkään mahdotonta asioiden menneen ja menevän Raamatun mukaan.- Jorppe
Uskonnottomana olen ilmeisesti sokea ymmärtämään mitä kirjoittamasi lause tarkoittaa;
"toivoisin ihmisten kääntyvän Jumalan puoleen vielä kun se Jeesuksen Kristuksen nimessä on mahdollista."
Jos sijoitan siihen muita henkilöitä, niin sen absurdius tulee selkeämmin näkyviin:
"toivoisin ihmisten kääntyvän presidentin puoleen vielä kun se Matti Vanhasen nimessä on mahdollista." - jeesusteleva kiihko hihhuli...
Jorppe kirjoitti:
Uskonnottomana olen ilmeisesti sokea ymmärtämään mitä kirjoittamasi lause tarkoittaa;
"toivoisin ihmisten kääntyvän Jumalan puoleen vielä kun se Jeesuksen Kristuksen nimessä on mahdollista."
Jos sijoitan siihen muita henkilöitä, niin sen absurdius tulee selkeämmin näkyviin:
"toivoisin ihmisten kääntyvän presidentin puoleen vielä kun se Matti Vanhasen nimessä on mahdollista."Ehkä se oli vähän huonosti sanottu.
Voihan Jumalaan ottaa yhteyttä suoraankin.
Tarkoituksenani oli liittää samaan lauseeseen se, että Jeesuksen nimessä on mahdollista saada anteeksi syntinsä ja pelastua.
- mko
Raamtun mukaan myös kaikille Noaan lapsille syntyi vain poikia. On siis aika melkoista sukurutsausta koko homma ollut. Koska syntyi vain poikia heidän on täytynyt lisääntyä äitiensä kanssa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212287- 701166
- 1151056
- 491055
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721009Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57967KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.15950Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31920Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53896