Pienikulutuksisia vanhoja autoja

halpaa

Olen vähävarainen ja olisi mukava löytää joku halpa rakkine kulkupeliksi. Vähäkulutuksisuus olisi plussaa, niin ei mene paljoa rahaa bensaan. Volvo 340 automaattina oli miellyttävä ajaa, mutta kulutti liikaa (lähes 12 L/100 km) minun lompakolleni. Pienikulutuksiset Opel Kadet ja Fiat Uno ovat ajettavuudeltaan kuin kivirekiä ja melua piisaa. Tutuilla olleet Nissan Sunnyt ovat olleet kyllä ihan hiljaisia ja mukavan tuntuisia kyydittäjiä, sekä 1980-luvun puolivälin että 1990-luvun alun. Millaista autoa itse suosittelisitte max 1000 e budjetille?

20

4671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija

Sen ikäisistä kinnereistä ei voi ominaisuuksia vaatia. Kyttä joku hyväkuntoinen, merkillä ei ole väliä.

• Varma peli

Lahden lähistöllä olis Fiesta-1,4 CLX, vm87.
      1. omistaja myy, huoltohistoria löytyy. Ajettu 205tkm.
      Mukana uudet kesärenkaat ja yhden talven ajetut talvipyörät.
      Auto on katsastettu ja ajo-aikaa on v2006-loppuun.
      Taatusti huolettomia kilometrejä tiedossa pitkään.
      Eikä paljon vie bensaa. Hintap. 700,-/tarjous.
      Soittele 040-5400409.

• ....

fiestoja saa muutamalla satkulla. Itse olen pari viimeistä ajanut melko tappiin. Toisen 199-281 välin ja toiseen nyt 40tkm. Korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Renkaita kevyt auto ei juuri kuluta. 1,1 litraisella ei kat, koneella vienyt noin 5 litraa sekalaisessa. Vuosimallit ollu -89 ja -90 eli sitä "uudempaa". Hankintahinnat muutamia satkuja, joten toi 700 euroa on lähinnä vitsi.

suosittelen,

• fiestalainen
        .... kirjoitti:

fiestoja saa muutamalla satkulla. Itse olen pari viimeistä ajanut melko tappiin. Toisen 199-281 välin ja toiseen nyt 40tkm. Korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Renkaita kevyt auto ei juuri kuluta. 1,1 litraisella ei kat, koneella vienyt noin 5 litraa sekalaisessa. Vuosimallit ollu -89 ja -90 eli sitä "uudempaa". Hankintahinnat muutamia satkuja, joten toi 700 euroa on lähinnä vitsi.

suosittelen,

Millaiset ovat Fiestan ajo-ominaisuudet, onko meluisa? Onko se parempi 135 vai 155 renkailla? Kun noita 135 ei saa enää oikein mistään. Varmaan uudemmat parempia, kaverilla oli 1984 Fiesta ja se oli hirveän muovisen oloinen ja ei meinannut pysyä käynnissä, pelotti olla siinä kyydissä.

• fiesta.
        fiestalainen kirjoitti:

Millaiset ovat Fiestan ajo-ominaisuudet, onko meluisa? Onko se parempi 135 vai 155 renkailla? Kun noita 135 ei saa enää oikein mistään. Varmaan uudemmat parempia, kaverilla oli 1984 Fiesta ja se oli hirveän muovisen oloinen ja ei meinannut pysyä käynnissä, pelotti olla siinä kyydissä.

Talveksi mulla oli toiseen 135:t ja ne oli todella pätevät. Meni melkoisen paksussa lumessa. Toisessa on 155:t ihan ok nekin. Kesällä 155 on hyvät. Luokkaansa nähden se ei oo meluisa ja ainakin tuon 3 koppalaisen ajo-ominaisuuksia aikanaan tm kehui kestotestissään. Aika samaa mieltä olen itsekin.

Säädöt pielessä jos ei käynnissä pysy. Muuten kone hikoilee lähes joka saumasta tuon ikäisenä, joten se ei haittaa. Lammikko ei tietenkään saa jättää. Steel epoxyllä on nopea tilkitä pahimmat vuodot.

On se kuitenkin "uudempi" malliltaan kuin saman vuosikerran mikrat, unot tai corsat.
        1.1 kone on työntötanko vehe ja 1.4 :_een joudut vaihtelee hihnan 40tkm:n välein.
        Kannattaa katsoa että huohottaako paljon eli pitääkö myyjä öljyntarkistustikkua hieman ulkona, että paineet pääsee pois. 1,1 tosin on kestää, mut toi 1.4 alkaa 200tkm:n jälkeen olee loppumetreillä jos ei ole pidetty huolta.

Sinällään jännä et ku myin sen 281 tkm ajetun 1,1 -90 fiestan niin vuoden päästä ostaja soitti ja kiitti hyvästä autosta. Myin sen 180 eurolla. et käytännössä noitten hinta on vähän se kuka ottaa "riesakseen" =)
        700 on ryöstöä

• juustopää
        fiesta. kirjoitti:

Talveksi mulla oli toiseen 135:t ja ne oli todella pätevät. Meni melkoisen paksussa lumessa. Toisessa on 155:t ihan ok nekin. Kesällä 155 on hyvät. Luokkaansa nähden se ei oo meluisa ja ainakin tuon 3 koppalaisen ajo-ominaisuuksia aikanaan tm kehui kestotestissään. Aika samaa mieltä olen itsekin.

Säädöt pielessä jos ei käynnissä pysy. Muuten kone hikoilee lähes joka saumasta tuon ikäisenä, joten se ei haittaa. Lammikko ei tietenkään saa jättää. Steel epoxyllä on nopea tilkitä pahimmat vuodot.

On se kuitenkin "uudempi" malliltaan kuin saman vuosikerran mikrat, unot tai corsat.
        1.1 kone on työntötanko vehe ja 1.4 :_een joudut vaihtelee hihnan 40tkm:n välein.
        Kannattaa katsoa että huohottaako paljon eli pitääkö myyjä öljyntarkistustikkua hieman ulkona, että paineet pääsee pois. 1,1 tosin on kestää, mut toi 1.4 alkaa 200tkm:n jälkeen olee loppumetreillä jos ei ole pidetty huolta.

Sinällään jännä et ku myin sen 281 tkm ajetun 1,1 -90 fiestan niin vuoden päästä ostaja soitti ja kiitti hyvästä autosta. Myin sen 180 eurolla. et käytännössä noitten hinta on vähän se kuka ottaa "riesakseen" =)
        700 on ryöstöä

Mistä saa 135 renkaita???

• Nimetön
        .... kirjoitti:

suosittelen,

Noh, autoja on monenkuntoisia.
        Tähän kyseiseen fiestaa on laitettu just tärkeimmät kulutusosat uusiksi. (eteen jarrulevyt, raidetangonpäät, jakopään hihna, akku, renkaat ja remppa makso 900€)
        Se näköjään oli virhe. Olis pitänyt tehä niinkuin muutkin tekee eli myydä se paskana.

• konkari..

Alle tonnilla ylivoimaisesti varmin ratkaisu on Nissan Sunny N13 (86-91). Niitä saa aivan käsittämättömän halvalla, mutta ne kestävät silti paremmin kuin monet uudet. Uudempi N14 on kestävyysmielessä ehkä vielä parempi, mutta myös vähän kalliimpi.

Toki muistakin merkeistä löytyy valinnanvaraa, mutta epäilen suuresti useimpien luotettavuutta verrattuna tähän. Lisäksi monissa vastaavissa laitteissa hinta karkaa yli tonnin.

Tärkeintä noin vanhan ja halvan auton ostossa on kuitenkin hyvän yksilön löytäminen, ja automallin tyyppivikojen tunteminen. Enkä tarkoita mitään Hesarin vikasarjaa...

Ota kaupoille mukaan joku tuttu, jolla on ollut tuollainen vehje, ja joka osaa ronkkia heikot kohdat esiin, jos (kun) sellaisia löytyy.

• antti l

Mäkin olen samaa mieltä. entäs joku Toyota Corolla? Ne on ainakin suosittuja ollu joskus?

• konkari..
        antti l kirjoitti:

Mäkin olen samaa mieltä. entäs joku Toyota Corolla? Ne on ainakin suosittuja ollu joskus?

Corolla on N13 Sunnya selvästi hiljaisempi, ja varsinkin ruiskupelinä mainio.

Alustaltaan myös selvästi mukavampi, mutta samalla vetelämpi. Sunny on hyvin yksinkertaista tekniikkaa, Toyotalla on aina vähän omia ratkaisuja.

Ruoste syö molempia pahasti, pitää tietää pahat paikat ja tsekata/fiksata ne.

Hintaakin on sitten enemmän. Että ihan miltä itsestä tuntuu.

• Kokemusta on

ovat vahvoja, mutta hyvät yksilöt ovat kiven alla -ovat niin haluttuja

• m-mies

Mazda on kestävä, mutta varaosapolitiikka on karsea. Hinnat on aivan pilvissä, jos ei romikselta onnaa. Myöskään suunnittelussa ei ole mitenkään huomioitu sitä että joku saattaisi haluta korjata autoa. No Japanissa autot romutetaan 6 vuotiaina.. Silti tuota ongelma ei ole Tojossa ja Nissanissa.

• fiesta.
        m-mies kirjoitti:

Mazda on kestävä, mutta varaosapolitiikka on karsea. Hinnat on aivan pilvissä, jos ei romikselta onnaa. Myöskään suunnittelussa ei ole mitenkään huomioitu sitä että joku saattaisi haluta korjata autoa. No Japanissa autot romutetaan 6 vuotiaina.. Silti tuota ongelma ei ole Tojossa ja Nissanissa.

KOrjaaminen melkein mahdotonta /kallista. Mikään osa ei lähde irti rikkomatta. Prässätty kasaan.

Yksi oli ja kone oli kyllä hyvä, mutta kaikki muu onnetonta. 240tkm ajettu -86 2-litrainen

• 205

Peugeot 205 on ainakin 340 Volvoon verrattuna ihan yhtä hyvä ajaa, ellei jopa parempi. 1.1 litraisen vaihteiston välitykset on niin pitkät ettei meluakaan ole sen enempää kuin Volvossa. Pitkistä välityksistä tietenkin seuraa se, ettei suorituskyky päätä huimaa, mutta on se silti samalla tasolla variaattori Volvon kanssa. Jousitusmukavuuskin on ihan kunnossa ja polttoaineenkulutus 5 - 6 litraa/100km. Pelkässä kaupunkiajossa ehkä hieman enemmän.

Kori noissa kestää hyvin, ovat sinkittyjä vm. -88 tai -89 alkaen. Vetoakselit sen sijaan eivät ole kovin kestäviä ja venttiilivarren kumit ovat todennäköisesti kuluneet, ellei niitä ole vielä vaihdettu, eli kuluttaa öljyä. Verhoilussa auton hinta tietenkin näkyy, eli ei yllä läheskään 340:n tasolle.

Jos oikein pienikulutuksisen haluat niin Citroën AX saattaisi olla myös harkinnan arvoinen vaihtoehto. Sama tekniikka kuin 205:ssä mutta painoa 100kg vähemmän ja kulutus n. 0,5 litraa pienempi. Suorituskykykin parempi.

• Dinitrol

"...ovat sinkittyjä vm. -88 tai -89 alkaen."

Älä julkisesti puhu tuollaisia. Joku asioista mitään tietämätön saattaa vahingossa vaikka ottaa sen todesta.

Tuohan nyt oli täysin puppua.

• gäddy

isällä olisi myynnissä gäddy lavaauto 1.6d pieni vero ja pieni laitto leimalle 1200e

• 205 tietenkin. Sinkitty kori. Kulutus 1,4 litran koneella 4,7 litraa satasella pitkällä matkalla, maksimi 6,2 talvella seka-ajossa. Vetoakselit kestävät 270 000 km, samoin laturi. Heikki kohta etupyörän laakerit, kesto 10 000 - 100 000 km.
        Sinkityksestä huolimatta vaatii kunnollisen ruostesuojauksen varsinkin korin takaosaan.

• Automatic

Jos itsellä olisi max.1000e auton osto edessä, ominaisuuksia pitäisi olla pienehkö kulutus, lämmin talvella ja asiallinen ajettavuudeltaan > ostaisin 1,6 litraisen Nissan Bluebird -89-90 jos löytyy koriltaan ehjä, kilometrejä ei kannata säikähtää kestää komeasti 350tkm oikein huollettuna. Käy ainakin koeajamassa niin saat oman näkemyksen asiaan. Bluebirdin hieman suurempi kori tuo paljon positiivisiä ominaisuuksia mukanaan ja menee 6-max.8,5l satasella jos kaasari kunnossa.

• P205

Kiitos neuvoista! Tuosta Peugeot 205:stä on tullut sen verran kehuja, että taitaapi vaaka kallistua sen koeajattamisen puolelle. Jos jollain tulee vielä mieleen joku muu auto, niin laittaa tähän vain mikä ja mitkä ovat sen hyvät puolet, vanhoja kun saa katsella useamman yksilön jotta löytää sellaisen ettei tule hitsitöitä isommin.

• Jamppa1

koko- ja hintaluokasta ottaisin itse Golfin, Corollan tai Coltin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe