Kuinka teidän mielestänne avioparin tulisi jakaa menot? Mikä teillä on tapana?
Entä avoparit ja uusioperheet? Mikä on oikeudenmukaista?
Exäni mielestä molempien olisi pitänyt maksaa omat menonsa, siis yhtiövastikkeet, ruoka, vakuutukset - ihan kaikki - 50/50% periaatteella. Hänellä oli säännölliset kohtuulliset tulot, minä kotona lasten kanssa, tuloina lapsilisät ja kotihoidon tuki. Näin ollen 10 vuoden avioliitossa "jäin hänelle velkaa" - hänen mielestään! Että alkaa vieläkin ottamaan pannuun, kun tätä mietin.
Haaveilen pikku hiljaa uudesta ihmissuhteesta, mutta eihän tällainen köyhä kenellekään kelpaa?
Avioliiton talouselämää
28
3643
Vastaukset
- minä
Ei menoja voi jakaa 50/50.Kyllä se pitäisi jakautua tulojen mukaan eli elinolojen mukaan,käykö molemmat työssä,onko hoitovapaalla,onko työtön.Mutta selitäpä se tietyntyyppisille miehille
- Ellu.
Olin velkaneuvojalla ja siellä tehtiin paperit joilla anottiin veloista pääsyä, osittaista. Siis olin kunnallisessa vai onko se valtion toimisto, siis yleinen velkaneuvoja.
Siellä laskettiin minun ja mieheni tulot. Minä sain yhteenlasketuista nettotuloista silloin 40%. Sen jälkeen papereihin laskettiin että minun kuuluu maksaa meidän menoista 40%. Ja mieheni kuuluu maksaa 60 %.
Tämä on varmaan oikeudenmukaista, siltä tuntui.
Tosin käytännössä emme eriytä rahojamme vaan kaikki on yhteistä, meillä se toimii.
Velka-asia sitten järjestyi, haluan sen kertoa.
- tienaava äijäpaha
olet osittain oikeassakin. Mutta kas niin monelle meistä miehistä on tuttua että kun lastentekoon aletaan nainen ilmoittaa ihan itse että meinaa olla muksun kanssa seuraavat kaksi-kolmevuotta kotona. Senhän tietää että sitten joskus 5-10 vuoden päästä on tietysti ollut (ja kaikkien "marttajärjestöjen") äijän vika että ura jäi. Varsinkin kun yleensä tulee vielä se toinen mukula ja siinä meneekin sitten 4-5 vuotta kotona lapsia hoitaessa.
Mutta tottakai me äijän käppänät usein maksetaan sitten lähes koko eläminen ja saadaan siihen päälle vielä huudot sillon tällöin et kunnet oo muksun kanssa tarpeeks jne.
Kaikki kiva jää ostamatta ja harrastamatta jo pelkästään senkin takia ettei ole varaa. No lapsen parhaaksi se toki taitaa sitten olla ja siksi moni näin tekeekin, mutta kyllä ottaa välillä pattiin kuunnella näitä "ura jäi" valituksia joihin nämät siskoseurat alkavat sitten jossain vaiheessa "äiteetä" hurauttamaan.
Eli syntinsä meillä on kummallakin. En tiedä "puolueettomasti" teidän tilannetta, onhan se selvä että jos toinen hoitaa lapsia niin toinen tekee duunia. Meille miehille se on monasti kyllä ihan sopiva järjestely.
Mutta syytä on muistaa että aina se oma osa on yleensä niin raskas ja toisen osa niin pirun helppo.- IHO70
kyselin, että kuinka muilla:)
Mä oon ollut tosi mielelläni kotona enkä itke urani perään! Myöhemminkin ehtii, jos siltä tuntuu.
No, mun ex oli kyllä muutenkin ihan seko: mun ois pitänyt olla töissä, et ois ollu enempi rahaa, mut lapset ois kuitenkin pitänyt hoitaa kotona - hänhän ei kotiin jää. Mahdoton yhtälö! - koko perheet tulot
IHO70 kirjoitti:
kyselin, että kuinka muilla:)
Mä oon ollut tosi mielelläni kotona enkä itke urani perään! Myöhemminkin ehtii, jos siltä tuntuu.
No, mun ex oli kyllä muutenkin ihan seko: mun ois pitänyt olla töissä, et ois ollu enempi rahaa, mut lapset ois kuitenkin pitänyt hoitaa kotona - hänhän ei kotiin jää. Mahdoton yhtälö!tähän vielä tulonsiirrot. Brutto ./. verot ja jäljelle jää perheen käyttöän liikenevät rahat. Tässä vaiheessa rahoilla ei ole enää nimitystä sinun tai minun vaan meidän.
- asumiskulut, lainat, korot
- asumistesta aiheituvat muut kulut
- ruoka
- auto
- vaatteet jne.
Jos viivan alle jää jotain, se käytetään vanhempien yhteisen sopimuksen mukaan tai säästetään. - Aamu
Niin ehkä se on eri asia, jos se ei ole yhteinen päätös että nainen on kotona lasten kanssa vaikka 10 vuotta. Ja jos kyse ei ole siitä etteikö nainen saisi töitä vaan haluaa olla kotona lasten kanssa. Mutta usein mieskin haluaa useamman lapsen ja että nainen on lasten kanssa kotona ja hoitaa kodin.
Jos molemmat haluaa samaa niin kyllä miehenkin pitäisi sitten raottaa sitä kukkaroa. - N 34vee
Ihan totta tämä. Nainen itsekin, mutta totta tuo kirjoitus on. Sillä lastenteolla saa hyvän keppihevosen välttää loppuikä työntekoa.
Totta että äijän vika myös muka toikin että ns. ura jäi. (ai mikä ura, oltu ennen lapsia pari vuotta osa-aikamyyjänä aholaidan kassalla ylioppilaslakin saannin jälkeen...)
Suoraa puhetta!
- onkin velkaa sulle
Laskepas yhteen kaikki avioliiton aikana tekemäsi ilmainen kodinhoitoduuni ihan markkinahintojen mukaan: siivoustunnit, pyykinpesu, ruuanlaitto, lastenhoito jne. Katsotaan sitten onko exäsi kuitenkin loppupeleistä sinulle velkaa.
Eräskin brittivaimo oli saanut viiden vuoden kotitöille hinnaksi 235 000 puntaa, tässä linkki juttuun:
http://www.mirror.co.uk/sexandhealth/sexandrelationships/tm_objectid=16304473&method=full&siteid=94762&headline=you-owe-me--265-000-name_page.html- Minun mielipide
Tuohan on täysin älytöntä lässytystä. Joutuvathan yksinasuvatkin tekemään kotitöitä, eikä niistä heille kukaan maksa.
Jos jättäytyy työelämästä, niin kai hitto vie voi edes painaa pesukoneen käynnistysnappulaa siellä kotona maatessaan ilman, että siitäkin vaaditaan rahaa. - Yks mielipide
Minun mielipide kirjoitti:
Tuohan on täysin älytöntä lässytystä. Joutuvathan yksinasuvatkin tekemään kotitöitä, eikä niistä heille kukaan maksa.
Jos jättäytyy työelämästä, niin kai hitto vie voi edes painaa pesukoneen käynnistysnappulaa siellä kotona maatessaan ilman, että siitäkin vaaditaan rahaa.Juu, mutta silloin siivoaa vain omia sotkujaan ja pesee omia pyykkejään ja laittaa itselleen ruokaa jne. Jos hoitaa yhteistä kotia ja yhteisiä lapsia niin mielestäni eri asia!
Joskus toinen haluaa, että toinen jää kotiin hoitaan huushollia. - Minun mielipide
Yks mielipide kirjoitti:
Juu, mutta silloin siivoaa vain omia sotkujaan ja pesee omia pyykkejään ja laittaa itselleen ruokaa jne. Jos hoitaa yhteistä kotia ja yhteisiä lapsia niin mielestäni eri asia!
Joskus toinen haluaa, että toinen jää kotiin hoitaan huushollia.No, esimerkiksi riisin keitto neljälle hengelle ei ole oleellisesti rankempaa kuin kahdellekaan. Eikä imuroitava pinta-ala supistu siitä, että potkaisee yhden tai useamman perheenjäsenen pihalle.
Kenen mielestäsi pitäisi sitten maksaa isälle, joka pitkän työpäivän jälkeen laittaa ruokaa ja imuroi? Näinhän se kuvio nykyään usein on, kotiäiti surffaa netissä ja antaa iskän raataa.
- ...
Avopari, ei lapsia. Ei tuossa ole mitään epäselvyyttä, kummankin rahat ovat kummankin käytössä.
- A.S.
Onnittelen, kun pääsit moisesta lurjuksesta eroon! Ärsyttää tuollaiset "miehet", jotka RUIKUTTAVAT sitä että on perhe elätettävänä... olkoot sitten ilman. Sellaisten mielestä naisen kuuluisi olla 24h/vrk kotiapulainen, rakastaja, lasten hoitaja - ja vieläpä tienata rahaa siinä sivussa, ettei herra joudu OMISTAAN maksamaan...! Ei tainnut olla mitään kunnioitusta sinua kohtaan vaimona ja perheen äitinä!!!
Toisaalta olen sitä mieltä, että jokainen tekee omat valintansa - jos esim. haluaa kasvattaa itse omat lapsensa uran kustannuksella, niin se on oma valinta - turha selitellä valintojaan lasten syyksi.- Haha
Kuinkahan moni nainen suostuisi elättämään perheen ja antaa miehen olla kotona vuosikausia?
- avioliitossa
on myös rahat eli yhteinen tili, jota molemmat voivat käyttää... Näin ainakin meillä ja hyvin on toiminut 10 vuotta. Kumpikin luottaa toisen rahan käyttöön.
- IHO70
"Oikeita" vastauksia ei olekaan ja mielipiteitä on niin monta kuin on henkilöitäkin, mutta on helpottavaa huomata, että ehkä minä en ollutkaan se meidän perheen 'pipipää' :)
(No, huomasin sen jo aiemmin ja häivyin.) puolisot vastaavat yhdessä ja kykyjensä mukaan perheen taloudesta. Siis fifty-fifty -laskeminen ei ole oikeudenmukainen tapa jakaa kuluja. Sinä olet vastannut kodista ja lapsista; se on jo sinänsä varsin arvokas panos.
Et taatusti ole jäänyt miehellesi mitään velkaa.
Jos tilannetta tarkistellaan toisesta näkökulmasta: kuinka paljon sinulle jäi rahaa omaan henkilökohtaiseen käyttöön? Entä miehellesi?
Oletko muuten keskustellut juristin kanssa asiasta? - Kannattaisiko, ellei se jo ole liian myöhäistä.- 20 vuotta
Olemme asuneet sekä avoparina että avioparina noin 20 vuotta. Kaksi murkkuikäistä lasta.
Eka asunto oli miehen omistuksessa, joten hän maksoi siihen liittyvät jutut. Kaksi seuraavaa on ollut omistusasuntoja. Kumpikin on ostettu ja myyty kummankin nimiin ja lainat maksettu suurin piirtein puoleksi. Minun maksamani määrä vhän pienempi, koska olin kummankin lapsen kanssa kotona noin puolitoistavuotiaaksi asti.
Muutoin on 20 vuoden ajan maksettu yhteiset kulut noin puoliksi. Palkka on kokolailla sama. Kirjanpitoakin on pidetty sinikantiseen ruutuvihkoon (ei nyt sentään sentin tarkkuudella). Nyt on jo mielenkiintoista lukea antisaikojen merkintöjä. Jos jotain on jäänyt jäljelle on kumpikin käyttänyt tulojaan mielensä mukaan. Pahemmin ei ole rahasta riidelty tänä aikana. Mutta muutenkin meidän avioliitto taitaa olla nykymittapuun mukaan tylsän tasaista. - Epätavallinen
Teen töitä vain muutamana päivänä viikossa. Muuten olen kotona. En ole ilmoittautunut työttömäksikään. Elän avoliitossa, mies maksaa kaikki kulut ja antaa minullekin rahaa!
Epätavallista, mutta totta kuitenkin.- olla totta
Itse en tuollaiseen suostuisi. Minusta olis kauhee olla elätettävänä. Haluan itse myös pärjätä elämässä. En mitenkään voisi siipeillä tuolla tavalla.
- oma tulkintani
olla totta kirjoitti:
Itse en tuollaiseen suostuisi. Minusta olis kauhee olla elätettävänä. Haluan itse myös pärjätä elämässä. En mitenkään voisi siipeillä tuolla tavalla.
Joillekin on parisuhteen hyvinvointi tärkeää. Tärkeämpää kuin raha ja oman turvallisuuden pönkittäminen eron varalta. Pärjätä elämässä, sanot. Mitä se on?
Moni mies nauttii ja saa itsetunnolleen ravintoa siitä, että voi elättää naisensa ja mahdolliset lapsensa. Hän ei halua töistä tullessaan tavata rättiväsynyttä jo töissä itsensä puhki raatanutta naista.
Minusta pärjääminen on sitä, että elämästä tehdään hyvä elämä. Silloin voidaan päätyä ratkaisuun, jossa otetaan huomioon kokonaistilanne. Sinun "siipeilysi" nähdään tuolloin kaikkien asianosaisten kannalta parhaana vaihtoehtona.
- lasten hoitoon
Kun jäin kotiin hoitamaan lapsia (4,5 vuotta putkeen), maksoin edelleen kaikki 50-50 PLUS kaikki lasten menot. Käytin siis säästöni tähän. Minulla on puolet parempi palkka kuin miehelläni, ja rahaa on muutenkin ihan mukavasti, joten en nurissut. Meillä on yhteinen tili, jonne laitetaan samat summat ja loput ovat omilla tileillä. Omista rahoistani ostan ruuat ja lasten vaatteet. Välillä ottaa pattiin se, että vaikka maksan huomattavasti enemmän meidän elämisestä, niin silti saan raataa kotona siivoojana & ruuanlaittajana & lasten asioiden hoitajana ihan niinkuin muutkin äidit. Eikös miesten veruke ole yleensä se, että "minä hoidan rahat taloon, sinä huushollin". Ero on kyllä harkinnassa... tosin muitakin syitä kun tämä talouspuoli löytyy.
- ei mitään
Ei jaeta menoja eikä tuloja. Ihan yhteisiä rahoja ovat. Toistaiseksi vielä eri tileillä, mutta se maksaa jonka lompakko on paremmin käden ulottuvilla. Eikä jälkeenpäin mitään "takaisinperintöjä". Parempituloinen maksaa vuokrat sun muut, mutta ei omista vaan yhteisistä rahoista. Muita kun ei ole.
Avopari olemme. - Aamu
Meillä ei ole lapsia ja olemme avoliitossa toistaiseksi. Miehellä isommat tulot, mutta molemmilla vakituinen työpaikka ja säännölliset tulot. Maksamme kaikki yhteiset menot suurinpiirtein puoliksi. Meille se on sopinut oikein hyvin.
Olemme suunnitelleet perheenlisäystä. Sen ajan kun olen kotona (ehkä n. vuoden) mies maksaa enemmän yhteisiä menoja. Jos työssäkäyvällä on jotain valittamista niin hänhän voi aina jäädä kotiin hoitamaan lasta ja toinen mennä töihin... Ja usein kotona oleva tekee enemmän kotitöitä hoitaa lasta joten vastineeksi työssäkäyvä mielestäni maksaa enemmän yhteisiä menoja.
Ex-miehesi olisi pitänyt osata asettautua sinun asemaasi.
Varmasti kelpaat. Kaikki ei ole yhtä itsekkäitä ja ajattelemattomia. Ja arvostavat muutakin kuin lompakon paksuutta.
Avioliitossahan molemmilla on velvollisuus osallistua kykyjensä mukaan yhteisiin menoihin ja puolison elatukseen. Tietääkseni tarvittaessa toisen on maksettava jopa elatusapua lain mukaan.
Ja jos ei ole avioehtosopimusta omaisuus jaetaan erotessa (avio-oikeus toisen omaisuuteen). Joten et sinä mielestäni ole kyllä mitään velkaa!
Kyllä minä ainakin haluaisin avustaa toista taloudellisesti, jos minulla on isommat tulot. Enkä laskisi joka euroa vaikka meillä ei olisi lapsia ja molemmat kävisi töissä. Eri asia, jos toinen käyttää hyväkseen ja on joku lusmu joka makoilee vaan sohvalla pehva homeessa ja ei edes aio hakea töitä, ei tee kotitöitä, ei hoida lapsia. Kuka vaan voi esim. jäädä työttömäksi. Joskus voi käydä niin, että itse tarvitsee rahallista tukea.
Ja jos ei rahaa ole niin milläs maksat puolet vaikka halua olisi. Tyhjästä on paha nyhjästä. - blondi
Avomieheni omistaa asunnon, jossa asumme, hän maksaa lainanlyhennykset ja autoonsa yms. moottoriharrasteisiinsa liittyvät kulut. Hän maksaa myös puhelinlaskunsa yms. henk.koht kulut itse. Minä maksan kaikki muut asumiseen ja olemiseen liittyvät yhteiset kulut. Lisäksi maksan tietysti henk.koht laskuni ja autooni liittyvät kulut. Ruokaostokset pyrimme maksamaan yhdessä. Kaiketi aika tasapuolinen järjestely, vai miten muilla?? Lapsia meillä ei ole vielä, kotitöitä teemme molemmat.
- naimisissa
Ollaan nyt oltu kaksi vuotta naimisissa ja saman verran siis eletty yhdessä. Rahankäytössä periaatteena on sama talous, sama elämä, samat rahat.
Meillä rahanjako menee seuraavalla tavalla:
-kolme tiliä
-yksi yhteinen
-kummallakin yksi oma
Yhteiselle tilille ohjataan sitten kaikki mikä tulee ja sieltä maksetaan kaikki käyttökulut ja elämiseen liittyvät kulut. Se mikä jää kuun lopussa yli, laitetaan puoliksi ja kumpikin saa oman osuutensa. Omalla osuudella saa sitten ostaa vaikka sata kiloa karkkia eikä toisella ole siihen nokankoputtamista.
On huomattu systeemi erittäin toimivaksi. Säästämishommat menee sitten yhteisistä tietysti. - suht onnistuneesti
yhteinen yritys,joten yhteiset rahat ja menot.Ei tule kiistaa siitä,kuka maksaa mitäkin.Suurista ostoksista neuvotellaan,henkilökohtaisille tileille siirretään hieman "käyttörahaa"(joka minulla kyllä valitettavasti menee aina ruokakauppaan,eikä ns.omiin menoihin,mihin se olisi tarkoitettu)
Näin silloinkin,kun olin äitiyslomalla/hoitovapaalla.Se siitä olisi puuttunut,että olisin joutunut minimipäivärahasta osuuteni maksamaan... - EKKI
Mutta eikö ollut oma päätöksesi olla kotona se 10(?) vuotta? Syytät siis miestäsi ilkeäksi, jos hän ei halua täyselättää aikuista, työkykyistä ihmistä.
Mikä kumma siinä on, että nainen on mielestään oikeutettu loisimaan kotona vaikka vuosia, mutta jos miestä kohtaa vaikka parin viikon työttömyys, uhataan avioerolla?
Mielestäni olet miehellesi velkaa, jos hän on sinua vuosia joutunut elättämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711111
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49477
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45472