Tällä kytkennällä voi eberiä käyttää vaikka kesällä jos siltä tuntuu
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Eberin ulkolämpötila-anturin ohituskytkin
5
1390
Vastaukset
oli väite: "Nykyaikaiset turbodieselit ovat menneet kuitenkin taloudellisuudessaan niin pitkällä, että niiden tuottama vähäinen hukkalämpö ei riitä lämmittämään kabiinia kunnolla suomalaisissa talviolosuhteissa."
Tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Asiasta on väännetty jo riittävästi rautalankaa joten en perustele sitä sen enempää.
Laskutaitoiset voisivat selvittää itselleen, miten paljon polttoaineen energiasisällöstä poistuu hukkalämpönä, kun parhaankin autodieselmoottorin hyötysuhde on korkeimmillaankin noin 40 %:n luokkaa, yleensä reilusti alle.
Kyllä sillä hukkalämmöllä jo melkoista omakotitaloa lämmittäisi!- citroen-for-ever
Tuo hyötysuhde on täydellä teholla ja sitä ei käytetä autossa käytännössä juuri koskaan. Sen sijaan osakuormalla jota autokäyttö on se on hieman pienempi, mutta nyky autot liikkuvat n. 10-15kw teholla tuon tarvittavan 80-100km/h nopeuden joten hukka tehoksi jää noin 6-9kw josta esim -10asteen ja 80km/h nopeudessa haihtuu moottoriin vaikuttavan ilmavirran kautta n.50% ilmaan ja pakokaasujen kautta siitä häipyy n.30-40% joten lämmitykseen jää noin 1kw josta erisämättömät ikkunapinnat haihduttavat yli 60% niin kylmänä se kabiini pysyy.
- mutta
citroen-for-ever kirjoitti:
Tuo hyötysuhde on täydellä teholla ja sitä ei käytetä autossa käytännössä juuri koskaan. Sen sijaan osakuormalla jota autokäyttö on se on hieman pienempi, mutta nyky autot liikkuvat n. 10-15kw teholla tuon tarvittavan 80-100km/h nopeuden joten hukka tehoksi jää noin 6-9kw josta esim -10asteen ja 80km/h nopeudessa haihtuu moottoriin vaikuttavan ilmavirran kautta n.50% ilmaan ja pakokaasujen kautta siitä häipyy n.30-40% joten lämmitykseen jää noin 1kw josta erisämättömät ikkunapinnat haihduttavat yli 60% niin kylmänä se kabiini pysyy.
tuo pakokaasujen lämpöhäviö voitaissin ottaa talteen, jos haluttaisiin.
- citroen-for-ever
Mites kun tuo lämppäri on tehdas asenteinen ja hyödyntää auton omaa lämpötila anturia???
- toyotassa
1,4 dd4:ssä ainakin asia on hoidettu tuolla tavalla, kytkin on jo tehtaalla asennettu, eli eberi menee päälle kun kytkin on painettu kun moottorin käynnistää oli sitten kesä tai talvi, jos kytkin ei ole päällä ei eberikään käynnisty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172166Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1831722Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162051718Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1011399Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno401253Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu531071Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1611064- 891004
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.146913Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14861