Voisitko joku kiltti täällä auttaa minua käänntämään tätä suomeksi?
"One can have Asperger characteristics without having Asperger's syndrome."
Oma vaihtoehtoa olisi "Voidaan olla myös piirejä ilman olla Aspergerin syndroom" Mutta tuntuu vähän virheltä voisitko ketään auttaa minua joten se tulee aivan oikein suomeksi?
Andreas
tarvitsen apua!!!!
21
1734
Vastaukset
- mökin muori
Henkilöllä voi olla Aspergerin ominaispiirteitä ilman että hänellä olisi Aspergerin oireyhtymää.
- Andreas_83
Tuhannet kiitokset!
- Saivare
Henkilöllä voi olla Aspergerin ominaispiirteitä => Henkilöllä voi olla Asperger-ominaispiirteitä
Käsittääkseni "Asperger-syndrooma" eli "Aspergerin oireyhtymä" on saanut nimensä tunnetuimman tutkijansa, saksalaisen Hans Aspergerin mukaan. Jos sanotaan "Aspergerin ominaispiirteitä", voisi tästä (ainakin kaltaiseni saivartelija) saada käsityksen, jonka mukaan Hans Aspergerilla itsellään olisi ollut tuo oireyhtymä.
Käytännössä erehtymisen vaaraa tuskin on. Useat sairaudet ja oireyhtymät yksinkertaisesti tunnetaan kuvaajansa tai nimekkäimmän tutkijansa nimellä ilman että kenelläkään tulisi mieleen epäillä nimen alkuperäistä kantajaa "potilaaksi".
- Downin oireyhtymä
- Basedowin tauti
- Hodgkinin tauti
jne. - På finska
Saivare kirjoitti:
Henkilöllä voi olla Aspergerin ominaispiirteitä => Henkilöllä voi olla Asperger-ominaispiirteitä
Käsittääkseni "Asperger-syndrooma" eli "Aspergerin oireyhtymä" on saanut nimensä tunnetuimman tutkijansa, saksalaisen Hans Aspergerin mukaan. Jos sanotaan "Aspergerin ominaispiirteitä", voisi tästä (ainakin kaltaiseni saivartelija) saada käsityksen, jonka mukaan Hans Aspergerilla itsellään olisi ollut tuo oireyhtymä.
Käytännössä erehtymisen vaaraa tuskin on. Useat sairaudet ja oireyhtymät yksinkertaisesti tunnetaan kuvaajansa tai nimekkäimmän tutkijansa nimellä ilman että kenelläkään tulisi mieleen epäillä nimen alkuperäistä kantajaa "potilaaksi".
- Downin oireyhtymä
- Basedowin tauti
- Hodgkinin tauti
jne. - Andreas_83
På finska kirjoitti:
Tiedän sitä mutta kiitos kuitenkin. Olen lukenut sitä monta kerta. Mutta minulla on parempi tietoa ruotsiksi. On niin valitettavaa että Ruotsin Autism ja Aspergerliito on isompi kuin Suomen autism ja Aspergerliito. Siksi ovat ruotsalaiset kirjoittaneet enemmän kuin suomalaiset ja nyt minä tunnen että tämä pitäisi olla suomeksikin koska on niin hyvä ja nyt yritän siksi käänntä sitä suomeksi mutta on niin vaikeaa käännttä vieraskieleksi ilman virheittä.
Andreas Saivare kirjoitti:
- Downin oireyhtymä
- Basedowin tauti
- Hodgkinin tauti
jne."Aspergerin ominaispiirre" on hämärä sana, ja "Asperger-ominaispiirre" vielä hämärämpi ja huonompaa suomea.
Alkuperäisessä muotoilussa on ehkä haluttu peittää se seikka, että lauseen sisältö on melkoisen tyhjä: ihmisen käyttäytymisessä voi olla olla Aspergerin syndroomaan (oireyhtymään) luokiteltuja oireita ilman, että hänellä luokitellaan olevan Aspergerin syndrooma. Varsinaisten tautien osaltahan on selviö, että ihmisellä harvoin on kaikkia taudin tyypillisiäkään oireita. Oireyhtymä taas on nimitys joukolle oireita, joten on määrittelykysymys, miten paljon niitä pitää olla, jotta voi sanoa, että jollakulla on kyseinen oireyhtymä.
Lause on oikeastaan äärimmäisen triviaali. Jos joku luettuaan Aspergerin oireyhtymästä ei tunnista _mitään_ sen sisältämiä oireita sellaisiksi, että hänellä olisi joskus ollut jotain sentapaista, kyseessä taitaa jo olla vakava psyykkinen häiriö. Sen verran yleisluonteisia asioita oireyhtymän kuvaukseen sisältyy. Tällä en tarkoita, että kuvaus sinänsä olisi huuhaata.
P.S. Ihminen olkoon ihminen. "Henkilö" on sanan "persoona" vastineeksi sepitetty sana, joka saisi pysyä siinä merkityksessä.
- Saivare
Profiilistasi ilmenee, että olet ruotsinkielinen ruotsalainen ja opiskellut suomea ihan omin päin.
Jättefint, grattis!
God fortsättning och lycka till!- så!
Hieno homma!
- Andreas_83
Niin, pitää paikkansa.
Kiitos kiitos niin paljon onnea tarvitsen. Hyvää uutta vuotta 2006 sinullekin! - Andreas_83
så! kirjoitti:
Hieno homma!
Millä?
- olet
Andreas_83 kirjoitti:
Millä?
opiskellut suomea omin päin - ja hyvältä näyttää. :)
- Andreas_83
olet kirjoitti:
opiskellut suomea omin päin - ja hyvältä näyttää. :)
Ihanko totta? Mitä näyttä hyvältä minusta näyttä huonolta etten osaa puhua ja käänntää suomea täydellisesti.
- iloisesti
Andreas_83 kirjoitti:
Niin, pitää paikkansa.
Kiitos kiitos niin paljon onnea tarvitsen. Hyvää uutta vuotta 2006 sinullekin!Mikä sai sinut opettelemaan suomea? Onko sinulla suomalaista taustaa, vaikka kerrot olevasi kokonaan ruotsalainen? Perinteisesti ruotsalaiset ovat suhtautuneet hyvin vihamielisesti suomen kieleen.
- Hans Skuffa
Andreas_83 kirjoitti:
Ihanko totta? Mitä näyttä hyvältä minusta näyttä huonolta etten osaa puhua ja käänntää suomea täydellisesti.
Ikävä sanoa, mutta suomalaisille kelpaa kaikki, mikä ontuu. He eivät osaa olla kriittisiä itselleen eivätkä toisille. Vihaisia ja ilkeitä osaavat olla, mutta ystävällinen, kehittävä kriittisyys loistaa kulttuuristamme poissaolollaan. Se johtuu siitä, että he eivät kestä OSAAMISTA. He eivät osaa osata, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Siis kukaan ei saa osata, koska kaikkien pitää olla niin helvetens tasapäisiä. Tasapäisyys on suomalaisille demokratiaa.
Varaudu myös siihen, että et koskaan opi suomea paremmin kuin nyt jo osaat, sillä suomalaiset häpeävät opettamista ja neuvomista. Pahinta on, että he ovat itse jo menettämässä otteensa kielestään. SUOMESSA EIVÄT IHMISET OSAA ENÄÄ SUOMEA. Ei tarvitse kuunnella kuin presidentinvaaliväittelyjä tai katsoa maan johtavaa sanomalehteä Helsingin Sanomia, niin jo huomaa asioiden laidan. Asiat ovat huonosti eikä kukaan tee mitään muuta kuin puhuu kännyköihinsä ja kirjoittaa nettiin sitä rappiolla olevaa suomeaan, kälä kälä.
Men Gott Nytt År 2006, i alla falla. - ddfddf
Andreas_83 kirjoitti:
Kirjoita ahkerasti suomea täällä ja myös chattipalstoilla niin kyllä se siitä. Nytkin sujuu jo hyvin :)
- Andreas_83
iloisesti kirjoitti:
Mikä sai sinut opettelemaan suomea? Onko sinulla suomalaista taustaa, vaikka kerrot olevasi kokonaan ruotsalainen? Perinteisesti ruotsalaiset ovat suhtautuneet hyvin vihamielisesti suomen kieleen.
Rakastan suomea niin paljon. Kun kuulin suomea ensimmäista kerta minä tulin niin iloiseksi koska mieltäni oli että suomi oli kaunis kieli sävelmällisesti. Sitten kuuntelin yhä enemmän ja opin sanoja ja viimeksi osain.
Niin tiedän ruotsalaiset ovat vähän tyhmiä sillä lailla he eivät halua tehdä ja oppia asioita jotka ei saa heitä olla hienoa (he uskovat itsensä) He yrittävät viisastella ja saada toiset luulevat että he ovat parempi kuin mitä he ovat. Minä häpeän olevani ruotsalainen. Mutta usko minua, tämä vihainuus jolla ruotsalaiset on ei ole vain suomenkieleen ja Suomen maan vaan myös muut asiat jotka he luulevat ei saa heitä hienompi. - Sauli A.B. C. Suomalainen
Andreas_83 kirjoitti:
Rakastan suomea niin paljon. Kun kuulin suomea ensimmäista kerta minä tulin niin iloiseksi koska mieltäni oli että suomi oli kaunis kieli sävelmällisesti. Sitten kuuntelin yhä enemmän ja opin sanoja ja viimeksi osain.
Niin tiedän ruotsalaiset ovat vähän tyhmiä sillä lailla he eivät halua tehdä ja oppia asioita jotka ei saa heitä olla hienoa (he uskovat itsensä) He yrittävät viisastella ja saada toiset luulevat että he ovat parempi kuin mitä he ovat. Minä häpeän olevani ruotsalainen. Mutta usko minua, tämä vihainuus jolla ruotsalaiset on ei ole vain suomenkieleen ja Suomen maan vaan myös muut asiat jotka he luulevat ei saa heitä hienompi.Juuri noin pitää suom. ihmisille ruotsalaisista puhua!!!!!!!!!!!! Hienoja yrittävät olla eikä sellainen sovi, hyj hyj hyj hyj. Hauku lisää ruottalaisii ja kehu suomalaissii, niin susta tykätään tälläkin palstalla tosi paljon.
Ruottalaiset on maailman asshole, mutta suomalaaset panee maapallon paikoolleen. Että silleen. - palautetta
Hans Skuffa kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta suomalaisille kelpaa kaikki, mikä ontuu. He eivät osaa olla kriittisiä itselleen eivätkä toisille. Vihaisia ja ilkeitä osaavat olla, mutta ystävällinen, kehittävä kriittisyys loistaa kulttuuristamme poissaolollaan. Se johtuu siitä, että he eivät kestä OSAAMISTA. He eivät osaa osata, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Siis kukaan ei saa osata, koska kaikkien pitää olla niin helvetens tasapäisiä. Tasapäisyys on suomalaisille demokratiaa.
Varaudu myös siihen, että et koskaan opi suomea paremmin kuin nyt jo osaat, sillä suomalaiset häpeävät opettamista ja neuvomista. Pahinta on, että he ovat itse jo menettämässä otteensa kielestään. SUOMESSA EIVÄT IHMISET OSAA ENÄÄ SUOMEA. Ei tarvitse kuunnella kuin presidentinvaaliväittelyjä tai katsoa maan johtavaa sanomalehteä Helsingin Sanomia, niin jo huomaa asioiden laidan. Asiat ovat huonosti eikä kukaan tee mitään muuta kuin puhuu kännyköihinsä ja kirjoittaa nettiin sitä rappiolla olevaa suomeaan, kälä kälä.
Men Gott Nytt År 2006, i alla falla.Häpeäpäs nyt muutama päivä ja mieti, miksi sinusta on tullut noin hölmö.
Tiedätkö yhtään, kuinka paljon työtä edes sujuvaan hyvää-huomenta-hyvin-menee -keskusteluun aikuinen joutuu tekemään - saati sitten kyetäkseen kirjallisiin esityksiin vaikkapa kansainvälisissä konferensseissa? Kaikki kunnia niille, jotka uhraavat aikaansa opiskeluun, joka käy hankalammaksi sitä mukaa, mitä pitemmälle edistytään.
Onko joku kielenope mahdollisesti antanut sinulle ala-arvoisia kokeista? Oletko ollut USA:n takapihoilla vaihto-oppilaana ja hallitset nyt kielen "täydellisesti"? Jos sinulla on paha olo eivätkä vieraat kielet suju, pidä ne mölyt mahassasi, kun tapaat parempasi - edes keskustelupalstalla. - mukava kuulla
Andreas_83 kirjoitti:
Niin tiedän ruotsalaiset ovat vähän tyhmiä sillä lailla he eivät halua tehdä ja oppia asioita jotka ei saa heitä olla hienoa (he uskovat itsensä) He yrittävät viisastella ja saada toiset luulevat että he ovat parempi kuin mitä he ovat. Minä häpeän olevani ruotsalainen. Mutta usko minua, tämä vihainuus jolla ruotsalaiset on ei ole vain suomenkieleen ja Suomen maan vaan myös muut asiat jotka he luulevat ei saa heitä hienompi.Olet todella esimerkillinen ruotsalainen, ensimmäinen, jonka tiedän opetelleen suomea. Jatka vain samaan malliin ja matkustele paljon Suomessa!
- itsekin
mukava kuulla kirjoitti:
Olet todella esimerkillinen ruotsalainen, ensimmäinen, jonka tiedän opetelleen suomea. Jatka vain samaan malliin ja matkustele paljon Suomessa!
olen kuullut vain svedujen "ei saa peittää" tähän mennessä
- tältä nikiltä
palautetta kirjoitti:
Häpeäpäs nyt muutama päivä ja mieti, miksi sinusta on tullut noin hölmö.
Tiedätkö yhtään, kuinka paljon työtä edes sujuvaan hyvää-huomenta-hyvin-menee -keskusteluun aikuinen joutuu tekemään - saati sitten kyetäkseen kirjallisiin esityksiin vaikkapa kansainvälisissä konferensseissa? Kaikki kunnia niille, jotka uhraavat aikaansa opiskeluun, joka käy hankalammaksi sitä mukaa, mitä pitemmälle edistytään.
Onko joku kielenope mahdollisesti antanut sinulle ala-arvoisia kokeista? Oletko ollut USA:n takapihoilla vaihto-oppilaana ja hallitset nyt kielen "täydellisesti"? Jos sinulla on paha olo eivätkä vieraat kielet suju, pidä ne mölyt mahassasi, kun tapaat parempasi - edes keskustelupalstalla.Kenelle nimimerkki "Jopas oli palautetta" vastasi? En ymmärtänyt hänen tekstinsä kontekstia enkä logiikkaa vaikka hän suomea kirjoittaa, samoin minä. Mistä ja kenelle hän ärhentelee?
Olisin iloinen, jos hän selventäisi purkaustaan.
Hyvää uutta vuotta nimimerkiltä
"Vastausta odottava ja suomalaisesta keskustelukyvyttömyydestä väitöskirjaa (lähitulevaisuudessa) tekevä"
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad741290- 43921
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että360753- 127709
- 53683
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116656- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56584