Kun vauva tai lapsi kuolee, hellarien mukaan se pääsee automaattisesti taivaaseen. Vips vain, sielu taivaaseen vilahtaa, kun rukous kirstuun kilahtaa. Tosiasia on, että kastamattoman lapsen liha tirisee, paisuu, sihahtelee ja kuplii HELVETISSÄ! Kastamaton jumalattomien vanhempien vauva P A I S T U U !
Kuollut vauva on helvetissä.
25
933
Vastaukset
sä saatananpalvoja? Sille vahvasti kuulostaa.
- Saatanaa
En. En ole lestadiolainen.
- kesä=>
tulee=>
- Haluaa maistaa
Onko joku syönyt? Onko valaanlihan vai naudan sisäfileen makuista? Ravintoarvot? Abortoidut voisi syöttää äidille ja isälle?!
- Alpo Ahola
Idi Aminin sanottiin harjoittaneen kannibalismia. Sitten on kaiketi ollut myös lapsiuhrausta. En tiedä sitä missä kulttuureissa sitä vielä harjoitetaan.
- Alpo Ahola
Viesti, "Kuollut vauva on helvetissä." on kauhea, eikä se perustu luterilaiseen uskonkästykseen. Tällä palstalla nimeomaan helluntalaiset hyökkäävät luterilaisten päälle vasten totuutta tuollaisella syytöksellä. Viestin on mitä suurimmalla torennäköisyydellä lähettänyt Raamattua tarkemmin tuntematon henkilö trollaus mielessä.
Oikeastaan sellaiset mielipiteet ovat yhtä paljon pielessä, jotka ovat täällä olleet yleisiä ja joissa on todettu, että lapsi on ymmärtämätön ja lapsi ei voi uskoa.
Oikea käsitys on sellainen, että lapsi on turmeltunut, siis on perinyt syntiturmeluksen, mutta hän kuitenkin kuulee ja uskoo kuullun Sanan. Tämän käsityksen on helppo perustella Raamatulla. En nyt kuitenkaan sano perusteluja, sillä nekin on jo moneen kertaan täällä esitetty, mutta niitä ei ole täällä järkeisopin tähden vastaanotettu.- sovitettu
Armoa ja rauhaa
Sanoitte ett perustelut on esitetty useaan kertaan, mutta voisitteko esittää ne vielä kerran koska olen uusi täällä.
Minua kiinnostaisi kovasti kuulla raamatulliset perustelut sille että lapsi kuulee ja uskoo (puhun nyt siis sylivauvoista) ja jos uskotte että ihminen pelastuu kasteessa ja saa siten kasteessa myös Pyhän Hengen.
En ole tullut tänne väittelemään, olen vain kiinnostunut ne raamatulliset perustelut kuulemaan.
Herran siunausta sovitettu kirjoitti:
Armoa ja rauhaa
Sanoitte ett perustelut on esitetty useaan kertaan, mutta voisitteko esittää ne vielä kerran koska olen uusi täällä.
Minua kiinnostaisi kovasti kuulla raamatulliset perustelut sille että lapsi kuulee ja uskoo (puhun nyt siis sylivauvoista) ja jos uskotte että ihminen pelastuu kasteessa ja saa siten kasteessa myös Pyhän Hengen.
En ole tullut tänne väittelemään, olen vain kiinnostunut ne raamatulliset perustelut kuulemaan.
Herran siunaustaEmme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
"Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän." (Room.5:18 vertaus.Matt.18:6)
Kun yleinen synti tuli yhden kautta, niin yhsen kautta se sovitettiin. parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.weha kirjoitti:
Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
"Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän." (Room.5:18 vertaus.Matt.18:6)
Kun yleinen synti tuli yhden kautta, niin yhsen kautta se sovitettiin. parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.pyrimme selittään raamatun niin että kohdat toisiaan vahvistavat. Tässä eräs esitetyistä kohdista (Matt 18):
1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.
Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?
Ei!
Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".
Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.
Jeesus siis ottaa kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.- sovitettu
weha kirjoitti:
Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.Armoa ja rauhaa
Kiitos vastauksestasi. Siinä olisi monta kohtaa johon puuttua mutta otan nyt vain ensimmäisen.
Kirjoitit että vl:ssä opetetaan että lapset uskovat jo äitinsä kohdussa.
No Paavalin opetus uudestisyntymättömästä lihallisesta ihmisestä ns. luonnollisesta ihmisestä sanoo että se vastustaa Jumlaaa, se ei voi alistua Jumalan lain alle. Kuten Jeesuskin sanoi että se joka on syntynyt lihasta ja verestä siis miehen tahdosta ei voi pästä taivaan valtakuntaan vaan on synnyttävä uudesti ylhäälä.
Jos nyt vielä äitinsä kohdussa oleva lapsi uskoo täytyy Hänen olla jo uudestisyntynyt ennen luonnollista syntymäänsä. Kuka näin ollen on syntynyt lihasta ja verestä. - sovitettu
weha kirjoitti:
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.Armoa ja rauhaa
Haluaisin vielä tuohon viimeiseen kohtaan lausua mielipiteeni.
Kirjoitat kuinka juutalaiset uhrasivat lapsiaan ja että heistä sanotaan että he viattoman veren.
Tästä ei pidä tehdä johtopäätöstä suoraan.
2 Kun 21:16 kertoo Manassen vuodattaneen paljon viatonta verta samaa sanaa käyttää Jes 59:7 ja monet muut kohdat je ne eivät tarkoita lapsia. Tällä viattomuudella tarkoitetaan siis jotain muuta. - Alpo Ahola
sovitettu kirjoitti:
Armoa ja rauhaa
Herran siunaustaRaamatun todistuksia siitä, että kaikki (siis lapsikin) ovat perineet turmeluksen:
Job 14:4 4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
Psalmit 51:5-7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
Psalmit 58:3 Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Johannes 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Roomalaiskirje 3:10-18 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, ja rauhan tietä he eivät tunne.Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
Roomalaiskirje 5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehnee
Roomalaiskirje 5:17-21 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Efesolaiskirje 2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin
Raamatun todistuksia siitä, että lapsi kuule Jumalan Sanan:
Heprealaiskirje 11:23-24 Uskon kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä. Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
Luukas 1:39-44 Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni? Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
Markus 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
1. Pietari 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
Raamatun todistuksia siitä, että lapsi uskoo
Matteus 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Luukas18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Ef. 5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
Raamatun todistuksia siitä, että lapsella on uskon hedelmiä
Matteus 21:15-16 Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Johannes 6: 9 "Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?"
2. Johannes 1:13 Valitun sisaresi lapset lähettävät sinulle tervehdyksen. sovitettu kirjoitti:
Armoa ja rauhaa
Kiitos vastauksestasi. Siinä olisi monta kohtaa johon puuttua mutta otan nyt vain ensimmäisen.
Kirjoitit että vl:ssä opetetaan että lapset uskovat jo äitinsä kohdussa.
No Paavalin opetus uudestisyntymättömästä lihallisesta ihmisestä ns. luonnollisesta ihmisestä sanoo että se vastustaa Jumlaaa, se ei voi alistua Jumalan lain alle. Kuten Jeesuskin sanoi että se joka on syntynyt lihasta ja verestä siis miehen tahdosta ei voi pästä taivaan valtakuntaan vaan on synnyttävä uudesti ylhäälä.
Jos nyt vielä äitinsä kohdussa oleva lapsi uskoo täytyy Hänen olla jo uudestisyntynyt ennen luonnollista syntymäänsä. Kuka näin ollen on syntynyt lihasta ja verestä.Raamattu opettaa, että lapsi syntyy kaksiosaisena maailmaan. Annoin tästä kohtia jo.
(Ef.2:1)
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.
Eihän sellaisen tarvitse uudestaan syntyä, joka on lapsen uskossa pysynyt.
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).sovitettu kirjoitti:
Armoa ja rauhaa
Haluaisin vielä tuohon viimeiseen kohtaan lausua mielipiteeni.
Kirjoitat kuinka juutalaiset uhrasivat lapsiaan ja että heistä sanotaan että he viattoman veren.
Tästä ei pidä tehdä johtopäätöstä suoraan.
2 Kun 21:16 kertoo Manassen vuodattaneen paljon viatonta verta samaa sanaa käyttää Jes 59:7 ja monet muut kohdat je ne eivät tarkoita lapsia. Tällä viattomuudella tarkoitetaan siis jotain muuta.ps.106:37. Ja he uhrasivat poikansa ja tyttärensä perkeleille,
38. Ja vuodattivat viattoman veren, poikainsa ja tyttäriensä veren, jotka he uhrasivat Kanaanealaisten epäjumalille, niin että maa veren vioilla turmeltiin,- sovitettu
weha kirjoitti:
ps.106:37. Ja he uhrasivat poikansa ja tyttärensä perkeleille,
38. Ja vuodattivat viattoman veren, poikainsa ja tyttäriensä veren, jotka he uhrasivat Kanaanealaisten epäjumalille, niin että maa veren vioilla turmeltiin,Armoa ja rauhaa
Et ilmeisesti ymmärtänyt kysynystäni?
Tarkoitin että sanan viaton ei voi automaattisesti tarkoittavan viattomuutta Jumalan edessä. Sanaa viaton käytetään vt:ssa useissa kohdin kun puhutaan esim tapetuista syyttömistä aikuisista. - sovitettu
weha kirjoitti:
Raamattu opettaa, että lapsi syntyy kaksiosaisena maailmaan. Annoin tästä kohtia jo.
(Ef.2:1)
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.
Eihän sellaisen tarvitse uudestaan syntyä, joka on lapsen uskossa pysynyt.
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).Armo ja rauha teille
Täytyy kyllä olla erimieltä tuosta ef 2:1. Siitä ei voi mitenkään olettaa sellaista että he joskus aikaisemmin olivat olleet hengellisesti eläviä. Päin vastoin. He olivat kuolleita ja olivat aina olleet, aina siihen saakka kunnes ottivat vastaan pelastuksen Kristuksessa.
Tässä kohdassa Paavali vertaa heitä itseensä. Siis paavalikin oli ollut tuossa tilassa ja samassa tilassa ovat kaikki olleet.
Ja kun muistaa Jeesuksen keskustelun nikodeemuksen kanssa, tämän hurskaan Jumalaa pelkääväisen Juutalaisen joka luuli olevansa matkalla taivaan valtakuntaan. Hänelle Jeesus joutui opettamaan uudestisyntymistä.
Lainaamissasi psalmeissa ei ole mitän ristiriitaa, mutta nehän puhuvat eri asiasta. Ps. 51 puhuu ihmisen tilasta siis että ihminen syntyy syntisenä ps. 22 taas puhuu Jumalasta ihmisen turvana, tottakai Jumala on ihmisen Jumala pienestä pitäen, uskoi hän tähän tai ei, mutta ei näitä kahta jaetta voi laittaa vierekkäin ikäänkuin ne puhuisivat samasta asiasta.
Matt 18:6 taas ei puhu mitään perisynnistä.
Siksi toiseksi raamattu käyttää eri sanoja puhuessaan lapsista, nuorukaisista ja vauvoista/imeväisistä. - mutta
sovitettu kirjoitti:
Armoa ja rauhaa
Et ilmeisesti ymmärtänyt kysynystäni?
Tarkoitin että sanan viaton ei voi automaattisesti tarkoittavan viattomuutta Jumalan edessä. Sanaa viaton käytetään vt:ssa useissa kohdin kun puhutaan esim tapetuista syyttömistä aikuisista.tässä se tarkoittaa mitä lukeekin. Lapsen autuaallisesta tilasta puhutaan muuallakin Raamatussa.
sovitettu kirjoitti:
Armo ja rauha teille
Täytyy kyllä olla erimieltä tuosta ef 2:1. Siitä ei voi mitenkään olettaa sellaista että he joskus aikaisemmin olivat olleet hengellisesti eläviä. Päin vastoin. He olivat kuolleita ja olivat aina olleet, aina siihen saakka kunnes ottivat vastaan pelastuksen Kristuksessa.
Tässä kohdassa Paavali vertaa heitä itseensä. Siis paavalikin oli ollut tuossa tilassa ja samassa tilassa ovat kaikki olleet.
Ja kun muistaa Jeesuksen keskustelun nikodeemuksen kanssa, tämän hurskaan Jumalaa pelkääväisen Juutalaisen joka luuli olevansa matkalla taivaan valtakuntaan. Hänelle Jeesus joutui opettamaan uudestisyntymistä.
Lainaamissasi psalmeissa ei ole mitän ristiriitaa, mutta nehän puhuvat eri asiasta. Ps. 51 puhuu ihmisen tilasta siis että ihminen syntyy syntisenä ps. 22 taas puhuu Jumalasta ihmisen turvana, tottakai Jumala on ihmisen Jumala pienestä pitäen, uskoi hän tähän tai ei, mutta ei näitä kahta jaetta voi laittaa vierekkäin ikäänkuin ne puhuisivat samasta asiasta.
Matt 18:6 taas ei puhu mitään perisynnistä.
Siksi toiseksi raamattu käyttää eri sanoja puhuessaan lapsista, nuorukaisista ja vauvoista/imeväisistä.Raamattu puhuu. että pienet lapset uskovat (Matt.18:6)Tämä todistaa, että he ovat kaksiosaisia.
Jeesus ottaa vastaan lapset
Luuk.18:15: Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista on "brefos", vauva. Nämä ottavat vastaan, siis uskovat.
1. Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,
Room.5:18)18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Eikös nämä jakeet Ef.2:1 ja Room.5:18, puhu samasta asiasta. Näin oon ymmärtämässä.
Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.
Käsittääksen virallisen kansankirkon kanta on, että vasta kasteessa pieni lapsi pelastuu. Radiojumalanpalveluksessa sanotaan, että kasteessa synnytään Jumalan lapsiksi. Raamattu puhuu siitä, kuinka lapset ovat Jumalan omia jo sikiämisestä saakka. Tähän antaa tukea tämä Lutherin opetus.- harrat
Kaikki vauvat ovat sellaisenaan Jumalalle kelpaavia ja jos he kuolevat he menevät taivaaseen.Heille ei tarvita minkäänlaisia seremoneja. Ei kastetta eikä muuta.
Mutta sitten kun vauvat ovat kasvaneet siihen ikään että oppivat eroittamaan pahan hyvästä ja pystyvät valitsemaan, sitten heille tulee julistaa evankeliumi ja tulee kastaa heidät. Jos Jumala tekisi niinkuin sinä väität Jumala olisi piruakin pahempi ja kenenkään ei tulisi häntä kunnioittaa.Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja. Siksi vapaantahdon oppi, kaikkinen erimuotoineen hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana. Niinkuin pyhä apostoli sanoo: "Vaikka me, tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän olkoot kirottu".
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja".
Room.3:28. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.- kiinnostaa,,
"Mutta sitten kun vauvat ovat kasvaneet siihen ikään että oppivat eroittamaan pahan hyvästä ja pystyvät valitsemaan..."
Minkä ikäisenä tämä tapahtuu, eli miten nuorena voi joutua helvettiin 4-, 8- vaiko 16-vuotiaana? - minulta
kiinnostaa,, kirjoitti:
"Mutta sitten kun vauvat ovat kasvaneet siihen ikään että oppivat eroittamaan pahan hyvästä ja pystyvät valitsemaan..."
Minkä ikäisenä tämä tapahtuu, eli miten nuorena voi joutua helvettiin 4-, 8- vaiko 16-vuotiaana?kysynyt, mutta sitten kun kieltää uskonsa, lankeaa uskosta pois. Ikäraja on yksilöllinen.
- Alpo Ahola
kiinnostaa,, kirjoitti:
Minkä ikäisenä tämä tapahtuu, eli miten nuorena voi joutua helvettiin 4-, 8- vaiko 16-vuotiaana?Sanan ulkopuolella oleva, epäuskon tilassa oleva on Jumalan tuomionalaisessa tilassa. Raamatusta on turha etsiä sitä ikää mikä olisi turvallinen lapsuuden raja. Onhan todettu, että turmeluksen hedelmät ovat jo kohdussa. Ja lapset sysäsivät toisiaan hänen kohdussansa. Niin hän sanoi: "Jos näin käy, minkätähden minä elän?" Ja hän meni kysymään Herralta. 1.Moos.25:22. Onhan lapset lain alaisia. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein. Ef.6:1. Mutta niin ajallisessa kuin hengellisessä että lapsen vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa Jumalan edessä. Vanhempin vastuu on suuri Jumalan edessä. Muistammehan myllynkivituomion, jonka Jeesus asetti ja sitten saman suuntainen on ohje: Katso, kolmannen kerran minä nyt olen valmis tulemaan teidän tykönne, enkä ole oleva teille rasitukseksi; sillä minä en etsi teidän omaanne, vaan teitä itseänne. Eiväthän lapset ole velvolliset kokoamaan tavaraa vanhemmilleen, vaan vanhemmat lapsilleen. 2.Kor.12:14. Heprealaiskirje 2:10-16 opettaa: Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi. Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi, kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä"; ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!" Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen, ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
- Jaska Joku
Niin on ja oli kastettu tai ei, sinne se joutui. Vauvat on tien raivaajia meidän tiellämme. Helvettiin mekin joudumme Lopulta. Ei ole ihmiselle muuta annettu kuin elävänä Helvetissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405