Renkaiden kiristysmomentti

a-autoilija

Netistä koitin hakea tietoa oikeasta renkaiden kiristysmomentista. Yleisin mielipide oli että renkaat pitäisi laittaa 120NM kireyteen. Onkohan tuo liikaa? Omat aluvanteet ovat kiinni viidellä pultilla, ja laitoin ne juuri 90NM kireyteen. Mutta noiden 120NM puheiden jälkeen alkoi hieman epäilyttämään.

146

88865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahkura

      on tullut korjaamolle...
      ja kolina on poistunut aluvanteita kiristämällä,ne oli löystyneet,kun oli momenttiin laitettu.
      Vanhemmiten siellä on kaikenlaista paskaa vanteen ja auton välissä,ettei ne momentit oikeen riitä....

    • kiristysmomentti

      on 100 Nm. Pysyy varmaan kiinni 90 Nm:llä. Itse en koskaan kiristä siviiliauton pyöränmuttereita (tai pultteja) momenttiavaimella. Joskus kun olen uusinut renkaat ja rengasliikkessä ovat pistäneet ne auton alle olen huomannut momentin olevan selvästi 100 Nm:iä suuremman.

      • Anonyymi

        Rav nelosen renkaan momentti on 130

        Lisäksi muttereissa on prikat alla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav nelosen renkaan momentti on 130

        Lisäksi muttereissa on prikat alla

        Pieni auto 110 Nm, keskisuuri 120 Nm ja pakut ja maasturit 130 Nm riittää.


    • sekaisin?

      Renkaita ei kiristetä mihinkään momenttiin vaan ne kiristyvät levypyörää vasten omia aikojaan paineilmatäytöksen johdosta.

      Levypyörät (vanteet) kiinnitetään pyörännapoihin pulteilla, jotka kiristetään tiettyyn momenttiin (tai ainakin sinne päin).

      Renkaasta s.o. rengasmaisesta kappaleesta puuttuu keskiö kokonaan. Auton pyörät koostuvat levypyöristä (metallia) ja renkaista (kumia). Jos tarkkoja ollaan, niin vasta keskiössä oleva pyörännapa täydentää kokonaisuuden pyöräksi.

      • a-autoilija

        Joillekkin näemmä pitää vääntää rautalangasta ja joillekkin ei. 'Renkaiden kiristysmomentti' on ihan yleisesti käytössä oleva sanonta.

        Käy ostamassa itsellesi vaan uudet alumiinilevypyörät - nauravat sut ulos rengasliikkeestä.


      • virhe!!!

        Olitte kirjoittaneet "pyörät ja renkaat, puurot ja vellit"

        Se on väärin kirjoitettu, oikein kirjoitettuna olisi "pyörät, renkaat, puurot ja vellit".

        Vain yksi "ja", loput pilkkuja, "ja" tulee myöskin viimeiseksi.


      • 25 vuotta Ruotsissa

        sekaisin? on sekaisin ja sotkee todella puurot ja vellit. Rengas on se kuminen osa joka kuluu maantiellä. Rengas asennetaan vanteen päälle. Vanne voi olla teräspeltiä tai alumiinivalua. Levypyörä on levyjarruilla varustetun auton jarrulevyn ja pyörän laakerin sisältävän navan yhdistelmä. Vanne kiinnitetään napaan muttereilla tai pulteilla joiden kiristysmomentti riippuu monesta tekijästä joten ajoneuvon valmistajan ohjetta on syytä noudattaa käytettäessä alkuperäisiä vanteita ja pultteja / muttereita. Jälkiasennettujen alumiinivanteiden kanssa tulee ehdottomasti noudattaa vanteen valmistajan suositusta täsmällisesti. Löyhtynyt kiinitys tärvelee vanteen ja johtaa lopulta koko pyörän irtoamiseen. Liika kireys saa aikaan valun murtumisen jota ei näe paljaalla silmällä ennen onnettomuustutkijoita. On myös huomioitava lämpölaajeneminen. Alumiini laajenee ja supistuu kaksi kertaa voimakkaammin kuin teräs. Al 2,4 * 10^-5/aste ja teräs 1.2 * 10^-5/aste. Eli talvella ei oikein kannattaisi pitää Al vanteita. Kylmä Al kutistuu ja jarrujen lämmittämät pultit laajenevat.


      • kireyttä

        Minun autossani on kyllä ne pinnapultit kiinteästi navoissa. Levypyörät kiinnitetään muttereilla kiinni. Olepa tarkempi, äläkä anna yksipuoleisia kommenteja.


      • uros vai ei?
        kireyttä kirjoitti:

        Minun autossani on kyllä ne pinnapultit kiinteästi navoissa. Levypyörät kiinnitetään muttereilla kiinni. Olepa tarkempi, äläkä anna yksipuoleisia kommenteja.

        Niin. Tässäkin on tasan kaksi vaihtoehtoa. Navoissa on joko pultit tai reikiä pultteja varten. Sulla sattuu olemaan pultit. Mun autossa on ne reiät. Olen silti saanut renkaat vaihdetuksi. Toivottavasti sinäkin saat vaikka ohjeissa onkin epämääräisyyksiä.


      • merkku
        25 vuotta Ruotsissa kirjoitti:

        sekaisin? on sekaisin ja sotkee todella puurot ja vellit. Rengas on se kuminen osa joka kuluu maantiellä. Rengas asennetaan vanteen päälle. Vanne voi olla teräspeltiä tai alumiinivalua. Levypyörä on levyjarruilla varustetun auton jarrulevyn ja pyörän laakerin sisältävän navan yhdistelmä. Vanne kiinnitetään napaan muttereilla tai pulteilla joiden kiristysmomentti riippuu monesta tekijästä joten ajoneuvon valmistajan ohjetta on syytä noudattaa käytettäessä alkuperäisiä vanteita ja pultteja / muttereita. Jälkiasennettujen alumiinivanteiden kanssa tulee ehdottomasti noudattaa vanteen valmistajan suositusta täsmällisesti. Löyhtynyt kiinitys tärvelee vanteen ja johtaa lopulta koko pyörän irtoamiseen. Liika kireys saa aikaan valun murtumisen jota ei näe paljaalla silmällä ennen onnettomuustutkijoita. On myös huomioitava lämpölaajeneminen. Alumiini laajenee ja supistuu kaksi kertaa voimakkaammin kuin teräs. Al 2,4 * 10^-5/aste ja teräs 1.2 * 10^-5/aste. Eli talvella ei oikein kannattaisi pitää Al vanteita. Kylmä Al kutistuu ja jarrujen lämmittämät pultit laajenevat.

        Säröt ennen onnettomuustutkijoita näkee NDT-tutkimuksella, esim. säröneste.


      • pultit ja mutterit

        Useimmissa autoissa lienee kiristettävät mutterit. Itsellä on ollut toistakymmentä autoa ja ainoastaan yhdessä on ollut kiristettävät pultit, muissa pultit "kiinteitä".


      • ristikkoavain
        a-autoilija kirjoitti:

        Joillekkin näemmä pitää vääntää rautalangasta ja joillekkin ei. 'Renkaiden kiristysmomentti' on ihan yleisesti käytössä oleva sanonta.

        Käy ostamassa itsellesi vaan uudet alumiinilevypyörät - nauravat sut ulos rengasliikkeestä.

        Olen vasta 40 vuotta kiristänyt vanteiden pultteja tai muttereita.
        En ole ikinä kuullut " renkaiden kiristysmomentista" !


      • heikki helppo

        helpottiko?


      • nokia nr 20
        ristikkoavain kirjoitti:

        Olen vasta 40 vuotta kiristänyt vanteiden pultteja tai muttereita.
        En ole ikinä kuullut " renkaiden kiristysmomentista" !

        Renkaiden kiristysmomentti on 2-3 bar, sillä ne pysyy hyvin paikallaan.


      • NDT-tarkastaja
        merkku kirjoitti:

        Säröt ennen onnettomuustutkijoita näkee NDT-tutkimuksella, esim. säröneste.

        Kyllä se on tunkeumaneste millä säröt saa näkyviin,särö =halkeama jolla ei ole tilavuutta.


      • pultti vai mutteri

        Kerran saivartelemaan aletaan....

        Useimmissa autoissa on pultit kiinteinä navoissa ja muttereilla kiinnitetään.


      • Vanhempi.autoteknikko
        25 vuotta Ruotsissa kirjoitti:

        sekaisin? on sekaisin ja sotkee todella puurot ja vellit. Rengas on se kuminen osa joka kuluu maantiellä. Rengas asennetaan vanteen päälle. Vanne voi olla teräspeltiä tai alumiinivalua. Levypyörä on levyjarruilla varustetun auton jarrulevyn ja pyörän laakerin sisältävän navan yhdistelmä. Vanne kiinnitetään napaan muttereilla tai pulteilla joiden kiristysmomentti riippuu monesta tekijästä joten ajoneuvon valmistajan ohjetta on syytä noudattaa käytettäessä alkuperäisiä vanteita ja pultteja / muttereita. Jälkiasennettujen alumiinivanteiden kanssa tulee ehdottomasti noudattaa vanteen valmistajan suositusta täsmällisesti. Löyhtynyt kiinitys tärvelee vanteen ja johtaa lopulta koko pyörän irtoamiseen. Liika kireys saa aikaan valun murtumisen jota ei näe paljaalla silmällä ennen onnettomuustutkijoita. On myös huomioitava lämpölaajeneminen. Alumiini laajenee ja supistuu kaksi kertaa voimakkaammin kuin teräs. Al 2,4 * 10^-5/aste ja teräs 1.2 * 10^-5/aste. Eli talvella ei oikein kannattaisi pitää Al vanteita. Kylmä Al kutistuu ja jarrujen lämmittämät pultit laajenevat.

        "On myös huomioitava lämpölaajeneminen. Alumiini laajenee ja supistuu kaksi kertaa voimakkaammin kuin teräs. Al 2,4 * 10^-5/aste ja teräs 1.2 * 10^-5/aste"

        Ruotsissa voi tietysti noinkin olla, mutta Suomessa käytetyn logiikan mukaan alumiini laajenee noitten numeroitten perusteella yhden kerran voimakkaammin kuin teräs. Siis kaksinkertaisesti eli yhden kerran enemmän.


      • Erppandeerus
        nokia nr 20 kirjoitti:

        Renkaiden kiristysmomentti on 2-3 bar, sillä ne pysyy hyvin paikallaan.

        Ja mulla 1,8...mahtaako pysyä vai irtooko...


      • Jakke54
        pultti vai mutteri kirjoitti:

        Kerran saivartelemaan aletaan....

        Useimmissa autoissa on pultit kiinteinä navoissa ja muttereilla kiinnitetään.

        Kaikissa saksalaisissa pultit ja japanilaisissa mutterit.


      • Jakke54 kirjoitti:

        Kaikissa saksalaisissa pultit ja japanilaisissa mutterit.

        Kyllä minä olen omistanut tällä vuosituhannella Saksassa valmistetun auton, jossa oli mutterit.


      • jälkikiristys
        a-autoilija kirjoitti:

        Joillekkin näemmä pitää vääntää rautalangasta ja joillekkin ei. 'Renkaiden kiristysmomentti' on ihan yleisesti käytössä oleva sanonta.

        Käy ostamassa itsellesi vaan uudet alumiinilevypyörät - nauravat sut ulos rengasliikkeestä.

        Yleensä alumiiniset eivät ole levypyöriä, vaan valukappaleestä jytsittyjä. Niitä on paras nimetä vanteiksi, jottei sotke niitä kumisiin renkaisiin.
        ps. 120Nm on aivan sopiva momentti aluvanteiden kiristykseen. Ne eivät nimittäin jousta, kuten teräksiset levyvanteet. Aluvanteet vain muuttavat muotoaan liikaa kiristettynä, eivätkä palaudu jännityksen loputtua.


      • Anonyymi
        heikki helppo kirjoitti:

        helpottiko?

        On kyllä viisaat lähteneet liikkeelle. Moni tarttis vain asiallisia neuvoja.


      • Anonyymi

        Niin ei ole pultteja vaan ruuvit tai jossain mutterit.


      • Anonyymi

        Ääliö ..


      • Anonyymi

        Kyllä tohtori.


      • Anonyymi
        pultti vai mutteri kirjoitti:

        Kerran saivartelemaan aletaan....

        Useimmissa autoissa on pultit kiinteinä navoissa ja muttereilla kiinnitetään.

        juu , naureskellan. Napa on mahassa , ja siinä on ollut napanuora


    • jomppe

      olen laittanut juurikin tuohon 120nm (vaikka ohjekirjan suosit 105nm), sekä pelti että aluvant = ei ne lian kireällä ole, ristikkoavaimella vääntää helposti yli tuon momentin ilman että otsa suoni pullistuu...

      • saa oikean

        eli riittävän kiristysmomentin kun ottaa ristikkoavaimesta kunnon tukevan otteen ja vääntää ihan reilusti ja toistaa tuon ns. ristiinkiristämällä pari kertaa. Kevytmetallivanteiden kanssa pitää n. 50-100km ajon jälkeen suorittaa tuo ristiinkiristys uudelleen sillä kevytmetallivanteilla on tapana "hakea paikkansa" vasta hetken ajon jälkeen. Tuo momenttiavaimen kanssa pelleily on kravattikansan touhua eikä siitä momenttien tuijottamisesta ole mitään käytännön hyötyä sillä tuollaisen vaikkapa 200nm momentin vääntää hinteläkin mies helposti ristikkoavaimella ja tavallinen ristikkoavain ei edes kestä ylikiristämistä sillä se avain särkyy ennemmin kuin pyöränpultti tai mutteri hajoaa.


      • Automiekkonen
        saa oikean kirjoitti:

        eli riittävän kiristysmomentin kun ottaa ristikkoavaimesta kunnon tukevan otteen ja vääntää ihan reilusti ja toistaa tuon ns. ristiinkiristämällä pari kertaa. Kevytmetallivanteiden kanssa pitää n. 50-100km ajon jälkeen suorittaa tuo ristiinkiristys uudelleen sillä kevytmetallivanteilla on tapana "hakea paikkansa" vasta hetken ajon jälkeen. Tuo momenttiavaimen kanssa pelleily on kravattikansan touhua eikä siitä momenttien tuijottamisesta ole mitään käytännön hyötyä sillä tuollaisen vaikkapa 200nm momentin vääntää hinteläkin mies helposti ristikkoavaimella ja tavallinen ristikkoavain ei edes kestä ylikiristämistä sillä se avain särkyy ennemmin kuin pyöränpultti tai mutteri hajoaa.

        Ei ole vielä tähän ikään mennessä tarvinnut momentteja, ja hyvin on osannut kiristellä ihan tavallisilla hylsy- ja ristikkoavaimilla....eikä ole yhtään jengaa mennyt tai rengasta pudonnut. Leikkikää te vaan niiden momenttienne kanssa.


      • Buubi
        saa oikean kirjoitti:

        eli riittävän kiristysmomentin kun ottaa ristikkoavaimesta kunnon tukevan otteen ja vääntää ihan reilusti ja toistaa tuon ns. ristiinkiristämällä pari kertaa. Kevytmetallivanteiden kanssa pitää n. 50-100km ajon jälkeen suorittaa tuo ristiinkiristys uudelleen sillä kevytmetallivanteilla on tapana "hakea paikkansa" vasta hetken ajon jälkeen. Tuo momenttiavaimen kanssa pelleily on kravattikansan touhua eikä siitä momenttien tuijottamisesta ole mitään käytännön hyötyä sillä tuollaisen vaikkapa 200nm momentin vääntää hinteläkin mies helposti ristikkoavaimella ja tavallinen ristikkoavain ei edes kestä ylikiristämistä sillä se avain särkyy ennemmin kuin pyöränpultti tai mutteri hajoaa.

        Lainaus: "Tuo momenttiavaimen kanssa pelleily on kravattikansan touhua eikä siitä momenttien tuijottamisesta ole mitään käytännön hyötyä sillä tuollaisen vaikkapa 200nm momentin vääntää hinteläkin mies helposti ristikkoavaimella"

        Juurihan tuossa itse kerroit syyn, miksi momenttiavaimen käyttäminen ei TODELLAKAAN ole turhaa: hinteläkin mies laittaa helposti puolet liikaa voimaa, jos ei osaa arvioida oikein.

        Itsellä ei ole momenttiavainta, joten olen käynyt LAINAAMASSA sellaisen aina kun on tarvinnut jotain vaihtaa. Pitäisi kyllä ostaa oma.


      • deetee
        Buubi kirjoitti:

        Lainaus: "Tuo momenttiavaimen kanssa pelleily on kravattikansan touhua eikä siitä momenttien tuijottamisesta ole mitään käytännön hyötyä sillä tuollaisen vaikkapa 200nm momentin vääntää hinteläkin mies helposti ristikkoavaimella"

        Juurihan tuossa itse kerroit syyn, miksi momenttiavaimen käyttäminen ei TODELLAKAAN ole turhaa: hinteläkin mies laittaa helposti puolet liikaa voimaa, jos ei osaa arvioida oikein.

        Itsellä ei ole momenttiavainta, joten olen käynyt LAINAAMASSA sellaisen aina kun on tarvinnut jotain vaihtaa. Pitäisi kyllä ostaa oma.

        Jos joku haluaa renkaansa kiinnittää momenttiavaimella tiukkuuteen 90-120 Nm, niin miksi hän ei sitä saisi tehdä. Mikäli joku (kuten minä) laittaa renkaat kiinni ristikkoavaimella, ilman mitään hienoja momentteja, niin ne vanteet pysyvät aivan yhtä hyvin kiinni akselissa (vai missä lie) eivätkä putoa tielle. Lisätkää vielä tähän kinaan paineilmamutterinvääntimet, niin on kunnon soppa kasassa. Pikku poikien kinaa, "Mulla on parempi auto kun sulla!" "Mullapas!" Ja se sopiva tiukkuus on 90-120 Nm, oman maun mukaan. Ei ne renkaat tielle tipu jos se momentti on pari pykälää väärä. (vaikka on vähän vanhentunut ketju, niin silti) PS. motonetistä saa halvalla momenttiavaimia ja mutterinvääntimiä ;-)


      • dorka sotkee asiansa

        miksi et käytä valmistajan suositusta, oleko jotenkin paremmin asioista tietävä?


      • Erppandeerus
        deetee kirjoitti:

        Jos joku haluaa renkaansa kiinnittää momenttiavaimella tiukkuuteen 90-120 Nm, niin miksi hän ei sitä saisi tehdä. Mikäli joku (kuten minä) laittaa renkaat kiinni ristikkoavaimella, ilman mitään hienoja momentteja, niin ne vanteet pysyvät aivan yhtä hyvin kiinni akselissa (vai missä lie) eivätkä putoa tielle. Lisätkää vielä tähän kinaan paineilmamutterinvääntimet, niin on kunnon soppa kasassa. Pikku poikien kinaa, "Mulla on parempi auto kun sulla!" "Mullapas!" Ja se sopiva tiukkuus on 90-120 Nm, oman maun mukaan. Ei ne renkaat tielle tipu jos se momentti on pari pykälää väärä. (vaikka on vähän vanhentunut ketju, niin silti) PS. motonetistä saa halvalla momenttiavaimia ja mutterinvääntimiä ;-)

        Ja eikö tässä haetakin tasakireyttä kaikille muttereille tai pulteille.


      • Anonyymi
        Erppandeerus kirjoitti:

        Ja eikö tässä haetakin tasakireyttä kaikille muttereille tai pulteille.

        Meijän talkkarilla on isompi kuin teidän talkkarilla.


    • se

      Minun oli vaihdettava kaikki mutterit ja pyörän puolelta on yksi putti vaihdettava seuraavan renkaiden vaihdon yhteydessä. Olin kiristänyt vuosein ajan liian kireälle ja mutterien ja yhden pultiin jengat ovat vioittuneet.
      Taidan hankkina momenttivääntimen.
      Kyllä renkaiden tiukkuudesta kannattaa olla aika tarkka tai viedä aina auto rengasliikkeeseen renkaiden vaihtoon.
      Ihmetyttää ettei selkeitä momenttisuosituksia ole viranomasiten toimesta olemassa. Vai onko?

      • 16+17

        Autojen omista ohjekirjoista löytyy nuo momentit. Omassani on 110 Nm.


      • tarkat momentit

        Auton valmistajat ne momentit tietävät ja huollosta saa selville ellei ohjekirjassa ole. On eri momentit teräs- ja kevytmetallivanteille ja momentti vaihtelee vielä renkaan tuumakoon mukaan. Jos tarkkoja ollaan. Menetteleehän se myös useasti sormituntumallakin mutta oikeatkin arvot on olemassa. Kannattaa myös huomata, että auton mukana tuleva tunkki ei ole tarkoitettu toistuvia renkaiden kausivaihtoja varten. Rakenne on heikko jos turvallisuutta ajatellaan. Useat merkit kieltävät kausivaihdot niillä ohjekirjassa. Mm. Fordilla on ollut asiasta oikeudenkäyntejäkin ja siksi tuo virallinen kielto ohjekirjassa.


      • yritä päättää...

        "Kyllä renkaiden tiukkuudesta kannattaa olla aika tarkka tai viedä aina auto rengasliikkeeseen renkaiden vaihtoon."

        Haluatko olla tarkka, vai vietkö rengasliikkeeseen? Rengasliikkeen pojat vetävät kyllä paineilmalla pultit/mutterit kaikkea muuta kuin tarkasti oikeaan momenttiin.


      • Lyhyellä kiristys
        yritä päättää... kirjoitti:

        "Kyllä renkaiden tiukkuudesta kannattaa olla aika tarkka tai viedä aina auto rengasliikkeeseen renkaiden vaihtoon."

        Haluatko olla tarkka, vai vietkö rengasliikkeeseen? Rengasliikkeen pojat vetävät kyllä paineilmalla pultit/mutterit kaikkea muuta kuin tarkasti oikeaan momenttiin.

        120 Nm varrella näyttää liikken pojat vetelevän. Saa helposti auki tavallisilla avaimilla.

        Mulla on itellä 440 Nm iskuväännin ja siihen saman arvoinen jatkovatsi kuin siellä pojillakin ja hyvin toimii.

        Autojen omilla avaimilla on aika vaikea availla pultteja/muttereita vaikka olisi arevojen mukaisesti kiristetty.

        Nyt kun tarvikeliikkeiden hyvät avaimet ovat lisäätyneet, niin niillä kiristetään usein liian kireälle. Mutta kun kiristyksen tekee lyhyellä varrella, niin silloin avaaminen jatkovarrella onnistuu yleensä hyvin.


      • Insinöörjä

        Sinne tulee uudet jengat kun vaihdat jarrulevyt, joten ei mitään merkitystä. Keskimäärin levyt pitää vaihtaa 3 vuoden välein normaaliajolla kun kuluvat loppuun.


      • äp65ihw
        Insinöörjä kirjoitti:

        Sinne tulee uudet jengat kun vaihdat jarrulevyt, joten ei mitään merkitystä. Keskimäärin levyt pitää vaihtaa 3 vuoden välein normaaliajolla kun kuluvat loppuun.

        Ei tule, Ne kierteet eivät ole jarrulevyssä vaan navassa, napa pitäisi vaihtaa jos mielii ne kiertiit uusivan


      • + - avain
        Lyhyellä kiristys kirjoitti:

        120 Nm varrella näyttää liikken pojat vetelevän. Saa helposti auki tavallisilla avaimilla.

        Mulla on itellä 440 Nm iskuväännin ja siihen saman arvoinen jatkovatsi kuin siellä pojillakin ja hyvin toimii.

        Autojen omilla avaimilla on aika vaikea availla pultteja/muttereita vaikka olisi arevojen mukaisesti kiristetty.

        Nyt kun tarvikeliikkeiden hyvät avaimet ovat lisäätyneet, niin niillä kiristetään usein liian kireälle. Mutta kun kiristyksen tekee lyhyellä varrella, niin silloin avaaminen jatkovarrella onnistuu yleensä hyvin.

        Ristikkoavaimella avaaminen ja kiristys on tapahtunut oikein jo satoja kertoja.


      • Anonyymi
        tarkat momentit kirjoitti:

        Auton valmistajat ne momentit tietävät ja huollosta saa selville ellei ohjekirjassa ole. On eri momentit teräs- ja kevytmetallivanteille ja momentti vaihtelee vielä renkaan tuumakoon mukaan. Jos tarkkoja ollaan. Menetteleehän se myös useasti sormituntumallakin mutta oikeatkin arvot on olemassa. Kannattaa myös huomata, että auton mukana tuleva tunkki ei ole tarkoitettu toistuvia renkaiden kausivaihtoja varten. Rakenne on heikko jos turvallisuutta ajatellaan. Useat merkit kieltävät kausivaihdot niillä ohjekirjassa. Mm. Fordilla on ollut asiasta oikeudenkäyntejäkin ja siksi tuo virallinen kielto ohjekirjassa.

        No tulihan sieltä asiallisiakin ohjeita.


      • Anonyymi
        Lyhyellä kiristys kirjoitti:

        120 Nm varrella näyttää liikken pojat vetelevän. Saa helposti auki tavallisilla avaimilla.

        Mulla on itellä 440 Nm iskuväännin ja siihen saman arvoinen jatkovatsi kuin siellä pojillakin ja hyvin toimii.

        Autojen omilla avaimilla on aika vaikea availla pultteja/muttereita vaikka olisi arevojen mukaisesti kiristetty.

        Nyt kun tarvikeliikkeiden hyvät avaimet ovat lisäätyneet, niin niillä kiristetään usein liian kireälle. Mutta kun kiristyksen tekee lyhyellä varrella, niin silloin avaaminen jatkovarrella onnistuu yleensä hyvin.

        mulla on apuna naapurin bodari, jatkovarrella vääntää niin että otsasuonet pullistuu. Ja palkanmaksun aikaan pullistuu kanssa otsasuonet , ja silmät muljahtelee


    • peltivannemies

      erityisesti kevytmeltallivanteen pultinreiän kartio kärsii liian kovasta kiristyksestä ja käytännössä vanne voi mennä sen johdosta käyttökelvottomaksi, et ei niitä liian tiukkaan kannata vetää ja tuo varoitus löytyy myös vannevalmistajien sivuilta..

      Jos nyt paljon niitä renkaita vaihtelee ja joskus kokeillu momenttiavaimella laitetun tiukkuutta niin ei sitä välttämättä tarvi, kun näpeissä on noin tuntuma, mutta pitäisi olla jatkuvasti samanlaisella varrella varustettu avain, ettei tule liikaa vääntövoimaa huomaamatta

      • oikea momentti

        Tuohon hommaan sopivan momenttiavaimen saa autotarvikeliikkeestä jopa noin 20 €:lla. Senkin tarkkuus oikein käytettynä on riittävä.


      • Possakkakuski

        Yksinkertainen menetelmä on painaa avokämmenellä 30 sentin varren päästä. Aikamies saa siihen helposti voimaa tarvittavat 300 - 400 newtonia, ja liian kovaa painamalla alkaa käteen koskea. Tällä konstilla olen saanut poikkeuksetta pultit pysymään ehjinä ja kiinni vaihdosta seuraavaan. Samalla avaimella pultit lähtevät irtikin. Useimmat käsin, mutta jotkut saattavat tarvita jalalla polkaisua.


      • Pultit niks naks
        Possakkakuski kirjoitti:

        Yksinkertainen menetelmä on painaa avokämmenellä 30 sentin varren päästä. Aikamies saa siihen helposti voimaa tarvittavat 300 - 400 newtonia, ja liian kovaa painamalla alkaa käteen koskea. Tällä konstilla olen saanut poikkeuksetta pultit pysymään ehjinä ja kiinni vaihdosta seuraavaan. Samalla avaimella pultit lähtevät irtikin. Useimmat käsin, mutta jotkut saattavat tarvita jalalla polkaisua.

        Minkä henkilöauton vanteen pultit pitää vetää 300-400 Nm??
        Saa olla aika vääntäjä, että vetää 30 cm hylsysatsin vääntimellä 400 Nm... sehän tarkoittaa karkeasti avaimen päähän 130 kg painoa vastaavaa voimaa.


      • Heikko lukutaito_
        Pultit niks naks kirjoitti:

        Minkä henkilöauton vanteen pultit pitää vetää 300-400 Nm??
        Saa olla aika vääntäjä, että vetää 30 cm hylsysatsin vääntimellä 400 Nm... sehän tarkoittaa karkeasti avaimen päähän 130 kg painoa vastaavaa voimaa.

        Mistäs keksit 400 Nm? Kirjoittajahan esitti, että voimaa 400 N ja vartta 0,3 m josta Elon laskuopilla tulee 120 Nm, mikä onkin pyöränpultin momentiksi oiva.


      • ajoneuvo

        Olen aina kiristänyt momentilla. Auton ohjekirjasta löytyy kiristysmomentti .Rengasliikkeet 12mm pultti tai mutteri 120Nm


    • näi on...

      alumiini kiekot 120 nm jälki kiristys 100 km jälkeen

    • näin juuri on ...

      Kun on niin laiska ja tietämätön, ettei viitsi käyttää isoja kirjaimia tarvittaessa, syntyy tuollaista jälkeä.
      120 Nm on kuitenkin ihan eri juttu kuin 120 nm, joka tarkoittaa 120 nanometriä eil miljardisosametriä.
      Lisäksi kaksi yhdyssanaa ja molemmat väärin.

      • 100kaveria

        Sulla ei varmaan ole kavereita


    • näi on...

      120 Nm onko ny paremmin kirjotettu?!

    • Minä en vittu...

      Käytä mitään nanoja. Aina on pultit pysynyt kiinni käsivoimalla. Arviolla kiristetty ja lähteneet paremmin irti puolen vuoden päästä helpommin kuin rengasliikkeen pulttipyssyn jäljiltä.

      Nanot on vain idiooteille. Tokkopa heiltä venttiilivälyksien tarkistuskaan sujuisi. Saisivat siinä pähkäillä puolipäivää per venttiili, sujahtiko rakotulkki sinne löysästi, sopivalla voimalla vai kovalla voimalla.

      • Heh...

        heh apina :)


    • AutoPelle

      Rengasliikkeissä tuo kiristäminen tuntuu olevan niille amispelleille ylitsepääsemätön asia.
      Ensin vetävät pulttikoneella kireelle ja sitten momenttiavaimella perään ilman että pultti pyörähtää yhtään kun pyssyllä on pultti vedetty jo arviolta 200Nm tuntumaan.

      OIKEA tapa on se, että momenttiavaimella käännettäessä pultti pyörähtää ainakin 1/8 kierroksen verran ennen kuin avain naksahtaa. Jos avain naksahtaa ilman, että pultti pyörähtää yhtään on pultti varmasti sen 120Nm (tai mitä lie asetettu avaimeen) mutta ei ole mitään takeita ettei se ole liian kireällä mikä on erittäin huono asia.
      Pultti olisi myös syytä rasvata vaseliinilla.

      • 1/n

        Oikea arvo tulee, kun mom.avain naksahtaa tasaisesta liikkeestä.
        Suoraan naksahtamalla se voi olla kireämmällä tai löysemmällä, koska myös liikkeellelähtöä jarruttaa kitka joka syö osan kiristysmomentista.
        Laittaisin sinkkipastaa pultteihin, en öljyjä, enkä joidenkin suosimaa tervaa.

        Joissakin kannenpulteissahan vedetään avaimella ensin nn momenttiin ja sitten kiristetään siitä 1/n kierrosta...


      • fgsdfsdfsdfs

        "Pultti olisi myös syytä rasvata vaseliinilla."

        No ei todellakaan....

        Pultin paikallaan pysyminen perustuu pultin venymään, joka saadaan määriteltyä kun pulttia kierretään tiettyyn, ennalta asetettuun voimaan (90 - 120 Nm), kierre puhtaana. Jos tuohon pultin kierteeseen laitetaan vaseliinia, pultin kiristämiseen käytetty voima ei ole oikea, sen lisäksi vaseliini edesauttaa pultin löystymistä.

        Eli, puhdas kierre.


      • sdfgsdgdsfg
        1/n kirjoitti:

        Oikea arvo tulee, kun mom.avain naksahtaa tasaisesta liikkeestä.
        Suoraan naksahtamalla se voi olla kireämmällä tai löysemmällä, koska myös liikkeellelähtöä jarruttaa kitka joka syö osan kiristysmomentista.
        Laittaisin sinkkipastaa pultteihin, en öljyjä, enkä joidenkin suosimaa tervaa.

        Joissakin kannenpulteissahan vedetään avaimella ensin nn momenttiin ja sitten kiristetään siitä 1/n kierrosta...

        "Joissakin kannenpulteissahan vedetään avaimella ensin nn momenttiin ja sitten kiristetään siitä 1/n kierrosta..."

        Ja tämä johtuu siitä että tilanne on erilainen kuin pyöränpulteissa.

        Joissakin sylinterinkansissa käytetään ns. venyviä pultteja, josta johtuen, pulttien kiinnitysvoima saadaan tarkemmin määriteltyä, kääntämällä pulttia tietty asteluku, jolloin pultti venyy sopivaan voimaan.

        Kierteen momentti on merkityksetön, kyseisissä tapauksissa kierre useimmiten lisäksi voidellaan jotta venymä saavutettaisiin pienemmällä vääntövoimalla.


      • Korkkaa
        fgsdfsdfsdfs kirjoitti:

        "Pultti olisi myös syytä rasvata vaseliinilla."

        No ei todellakaan....

        Pultin paikallaan pysyminen perustuu pultin venymään, joka saadaan määriteltyä kun pulttia kierretään tiettyyn, ennalta asetettuun voimaan (90 - 120 Nm), kierre puhtaana. Jos tuohon pultin kierteeseen laitetaan vaseliinia, pultin kiristämiseen käytetty voima ei ole oikea, sen lisäksi vaseliini edesauttaa pultin löystymistä.

        Eli, puhdas kierre.

        Kun muutama kuiva kierre tuli pultin mukana ulos, niin aloin käyttämään rasvaa. Ei ole kierteet korkkailleet sen jälkeen.


      • älävaihdaite
        fgsdfsdfsdfs kirjoitti:

        "Pultti olisi myös syytä rasvata vaseliinilla."

        No ei todellakaan....

        Pultin paikallaan pysyminen perustuu pultin venymään, joka saadaan määriteltyä kun pulttia kierretään tiettyyn, ennalta asetettuun voimaan (90 - 120 Nm), kierre puhtaana. Jos tuohon pultin kierteeseen laitetaan vaseliinia, pultin kiristämiseen käytetty voima ei ole oikea, sen lisäksi vaseliini edesauttaa pultin löystymistä.

        Eli, puhdas kierre.

        Eli juuri päinvastoin, tietenkin.


      • Vanhempi.autoteknikko
        fgsdfsdfsdfs kirjoitti:

        "Pultti olisi myös syytä rasvata vaseliinilla."

        No ei todellakaan....

        Pultin paikallaan pysyminen perustuu pultin venymään, joka saadaan määriteltyä kun pulttia kierretään tiettyyn, ennalta asetettuun voimaan (90 - 120 Nm), kierre puhtaana. Jos tuohon pultin kierteeseen laitetaan vaseliinia, pultin kiristämiseen käytetty voima ei ole oikea, sen lisäksi vaseliini edesauttaa pultin löystymistä.

        Eli, puhdas kierre.

        50 v olen aina voidellut pultit/mutterit ja niitten kartiot tavallisella molybdeeniseosteisella laakerirasvalla. Ei ole koskaan pultit/mutterit löystyneet. Osaatko edes arvata, miksi?


      • ohsnap
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

        50 v olen aina voidellut pultit/mutterit ja niitten kartiot tavallisella molybdeeniseosteisella laakerirasvalla. Ei ole koskaan pultit/mutterit löystyneet. Osaatko edes arvata, miksi?

        Ehkä siksi kun ovat katkenneet? Molybdeenivaseliinia kun laitat niin kierre on täysin tunnoton momentin suhteen, ja joku 110Nm saattaa aiheuttaa niin suuren venymän että pultti vaurioituu. Kierteisiin ei koskaan molybdeenirasvaa, ei koskaan!


      • Kierrevoitelu

        Jaa ja juuri kierteisiin on ohje laittaa rasva EI kartioon. Kuka oikeassa?


      • nii-jooh

        itse olen laittanut pienen tipan öljyä kierteisiin tätä ennen kierteet puhdistetaan, kartiot puhdistetaan vanteesta ja mutterista ja niihin en ole laittanut rasvaa. Peltivanteet olen vetänyt 110-120Nm, hiton hyvin on pysyneet. Valmistajan ohjearvoilla sai olla kirimässä jatkuvasti....


    • 16+1

      Menin vaihtamaan kesäkiekot alle. Sai potkaista avainta ihan olan takaa jokaisen mutterin kohdalla että sai sen auki. Mietin että mitä vitttua ja sitten hokasin että auto kävi vuosihuollossa kuukausi sitten. Ainakain jarruihin liittyneet viiritykset oli tehty, kun hiki nousi otsalle jokaisen renkaan kohdalla kun koetin avata muttereita.

      Käsin olen kiristänyt pultit vaihdon yhteydessä. Ihan käsitiukkuuteen ei mitään ristikkoavainta vaan ihan perusmutka. Pienenen ajon jälkeen sitten taas tarkistanut kiristyksen pariin otteeseen ja hyvin on menty.

      ps. Pieni vinkki rengaspaineiden osalta käykää parilla asemalla tekemässä tarkistusmittaukset. Varsinkin vanhojen asemien mittarit näyttää mitä sattuu.

      • pökö406

        Rekkamiehet käyttää tervaa vanne pulteihin, kuullut olen.


      • sökö407
        pökö406 kirjoitti:

        Rekkamiehet käyttää tervaa vanne pulteihin, kuullut olen.

        Jos se terva on kuitenkin niihin puukenkiin.


      • Kierretervaa
        sökö407 kirjoitti:

        Jos se terva on kuitenkin niihin puukenkiin.

        Kaupasta on saatavissa kierteisiin ja suojaukseen tarkoitettua tervaa. Alustan ja kotelonsuoja-aineet toimii samoin kuin terva. Näitä kun käyttää niin ne toimii myös kevyenä lukitteena ja estää nopean aukenemisen jos pultti/mutteri jostain syystä löystyy.


      • Vanhempi.autoteknikko

        Hevosmiesten tietotoimiston juttuja.
        Tai teinipoikien.


    • Momenttimies

      No voihan nenä. Tosiaan, kuten aiemmin joku kirjoitti, kyse on pultin sopivasta venymästä. Esim. uusissa tehtaalla vedetyissä momenteissa noin 85 - 95 on ihan tarpeeksi. Mitä uudempi ja liukkaampi pultti-kartio-vastinkierre -yhdistelmä, sitä herkemmin tulee vedettyä liian tiukalle. Eli pultti venyy liikaa.
      Perus puhtaassa kierteessä ja ehjässä pinnassa 110 on ihan sopiva.
      Siitä pultin venymästä; jos vaikka kokeilette pari kertaa tehdas uudessa pyörän kiinnityksessä momenttia samalla pultin venymällä (kiertäen pätkä takaisin ja uusi kiristys), näyttää kalibroitu mittari joka kerta eri lukemaa samassa varren kulmassa... tai vastaavasti momentti naksahtaa bilteman varrella aina vähän eri kammen kulmassa,.. Heitto on merkittävä.
      100 - 110, niin ei mikään hajoa. Ja tarkistus 400 jälkeen viimeistään.

      • Kantti*kantti

        Kaikissa ei ole kartiota, vaan suorat pinnat...


    • kiristäjä..

      Pitääkin kysyä mikä on momentti jolla uudelleen kiristävät mutterit
      kun käyn jälkikiristyksessä joku päivä.

      • 110'

        120


      • kirja hansalokerossa
        110' kirjoitti:

        120

        Jos taas vaivausitte lukemaan autonne ohjekirjaa, siellä kerrotaan pyöränpultttien tai muttereiden kiristysmomentit erikseen alu-/teräsvanteille.
        Yleisesti aluilla 110-120.


    • se on sopiva

      Olkoonkin tuo aloitus tosi vanha mutt edelleenkään renkaita ei mihinkään momenttiin vedetä, ilmanpaine pitää ne vanteilla, jotka puolestaan vedetään pulteilla/muttereilla pyörännavassa oleviin pultinreikiin/pultteihin tarvittavaan momenttiin, se tietenkin vaihtelee vannetyypin ja koon mukaan.
      Itse olen käyttänyt momenttina 110Nm.

      • mistä näitä sikiää?

        ja witun saivartelijoita riittää, luuletko olevasi joku nerokin??


      • WanahaErkki

        Onpa mennyt koulutus ja elämä hukkaan lillukanvarsia lajitellessa.. :)


    • Kuikkuli

      Ite laitan 110kN alu ja peltivanteet. Ompahan mukavampi ottaa auki kun vaihtaa renkaita. Ei tarvii hampaat irveessä vääntää. Ja samoin kuparitahnaa pultteihin/muttereihin ni eivät jämähdä.

      • Epätiedokas

        Aika hirvittävällä voimalla väännät hentoisi pyöränpultteja/muttereita. Voima vastaa matkustajakoneen suihkumoottorin tuottamaa työntövoimaa. Minkälainen voiman varsi sinulla on?


    • tarkkuutta tekstiin

      Renkaat kiristetään paineilmalla, ei momentilla kuten pyörät. Momentin mittayksikkö on N·m eli newtonmetri, yksikön tunnuksessa rivin puolivälissä piste, joka on Unicodessa nimeltään MIDDLE DOT. NM on esim. merimaili eli nautical mile.

      • Samaa mieltä!


    • Ohhoh

      Kuikkuli näköjään käyttää tosi pitkää jatkovartta kun momenttiarvot on noissa lukemissa. Ihme ettei napojen pinnapultit tai vanteiden kiinnityspultit ole napsahtaneet poikki tai pultit tai mutterit korkanneet kierteistään. Kannattais seuraavan kerran käyttää hiukan matalampia kiristysarvoja.

      • apumekaanikko

        110 kN on jälleen kerran voima. Pitäisikö olettaa, että Kuikkuli on jotenkin pystynyt määrittämään pulttien vanteeseen tuottaman puristusvoiman? (suorassa suhteessa pultin venymään), jota koko hommassa tavoitellaan, jotta vanteen kiinnitys olisi hyvä. Vaikka varmaan meinaskin 110 Nm pultin kiristysmomenttia, niin 110 kN olisi n. 11 tn paino. Varmaan vähän liikaa, mutta oikeata suuruusluokkaa.


      • Anonyymi
        apumekaanikko kirjoitti:

        110 kN on jälleen kerran voima. Pitäisikö olettaa, että Kuikkuli on jotenkin pystynyt määrittämään pulttien vanteeseen tuottaman puristusvoiman? (suorassa suhteessa pultin venymään), jota koko hommassa tavoitellaan, jotta vanteen kiinnitys olisi hyvä. Vaikka varmaan meinaskin 110 Nm pultin kiristysmomenttia, niin 110 kN olisi n. 11 tn paino. Varmaan vähän liikaa, mutta oikeata suuruusluokkaa.

        Olen vetänyt pinnapultteja tuon suuruusluokan kireyksiin. Siinä pultti vedetään kireälle ja mutteri laitetaan paikoilleen.
        Pultit ovat kuitenkin M24 kierteellä.


    • viännäpiukkaan

      Jos liitospinnat ovat täysin kirkkaanpuhtaat eli uudet ja pyörä keskittyy napaan välyksettömästi niin kai ne voi pysyä mukana 100nm momentillakin.
      Jos liitoslinnat on ruosteessa ja kurassa niin en milloinkaan luottaisi niin pieneen kiristykseen. Jos aluvanteissa on sopivat putlit-mutterit niin ne kestää ikuisesti 150nm kiristystäkin jota suunnilleen käytän.

      Koska remppaan itse autoni enkä puhdista kiinnityspintoja kuten ei kukaan muukaan niin muutamankerran pyörää irroittaessa mutteri on yllätyksesksi irronnut, kuin itsellään.
      Enhä 50-70Nm voimalla.

      Jollet tarkistele momentteja jälkeenpäin vaan ajat renkaanvaihdosta toiseen yhdellä kiristyksellä niin suosittelisin 130-150 kaikille vanteille. Jotkut sepät vääntää varmasti kiinni ja silloin mennään 200nm ja ylikin. Momenttiavain on ihan hyvä hankinta ja sillä 150nm ei auheuta ongelmia eikä tarvi pelätä löystymistä.

      Pulttithan kestävät sitä suuremman kuorman mitä kireämmällä ne ovat.
      Asia joka tavallaan sotii maalaisjärkeä vastaan.

      • sorrysorry

        Pieni ajatuskatkos, puhun 12mm pulteista. jossain pikkukinnerissä voi olla pienempiä pultteja ja yleisesti suositukset ovat oikeita, puhdistetaan pinnat ja rasvataan pultit.


    • Automies

      110 - 120 Nm on oikea kiristysmomentti vitun trollit ..

    • aasin oppipoika

      Autoni ohjekirjassa annetaan seutraava ohje:
      "Tighten wheel bolts in diagonally
      opposite sequence.
      Immediately after changing a wheel, use
      a torque wrench to check the prescribed
      tightening torque of the wheel bolts
      (160 Nm/118 ftlb.)."
      Että silleen

    • kiristysrengas

      Renkaita ei tarvitse kiristää, pysyvät vanteilla ilman kiristystä. Pyörän pultit ovat pysyneet kiinni ristikkoavaimella vääntäen ilman momenttimietintöjä.

      • Essonvaarit rulaa

        Ja kaiki mitä tehdään nykyisin erilailla on turhaa, kyllä pannukahvi ja lennätin riittää nykyäänkin.


      • Shellinvaari
        Essonvaarit rulaa kirjoitti:

        Ja kaiki mitä tehdään nykyisin erilailla on turhaa, kyllä pannukahvi ja lennätin riittää nykyäänkin.

        Pannukahvista en vieläkään tykkää, mutta aluvanteet olen kiristellyt ristikkoavaimella vuodesta 1980 ja KOKEMUS on osoittanut, että en tarvitse muita apuvälineitä siihen kohtuulliseen kiristysmomenttiin. Aina on pysyneet kiinni ja lähtevät vielä helposti aukikin. Rengasliikkeen pojilla/ammattilaisilla on tässä vielä paljon opittavaa. Siellä käytetyt momentit ovat hirvittvän ja järkyttävän välimailla.


    • TurpaaKiiSönkkö

      Tulee muuten rengasfirmalle paljon halvemmaksi vetää pultit varmuuden vuoksi kovaa kiinni kuin maksella korvauksia kun asiakkaan autosta on rengas lentäny ajon aikana helvettiin ja joku kuollut. Momenttiavaimen käyttö taas vie aikaa niin "paljon" että se syö voittoja kun ei ehdi tekemään niin montaa hommaa päivän aikana, miettikää ny jos ne vaan paukuttaa pultit auki ja kiinni viidessä minuutissa ja auto pois nosturilta seuraava homma tilalle. Tiedän kun olen näitä hommia tehny.

      • oikea momentti

        Nykyään pultit kiristetään momenttisauvan avulla. Se on pulttikoneen ja mutterihylsyn välissä oleva joustava terässauva, joka rajoittaa vääntömomentin oikealle tasolle. Silloin ei tarvita erillistä momenttiavaimella tehtävää kiristystä. Renkaiden vaihtoon sopii 110 Nm momenttisauva.

        http://www.youtube.com/watch?v=QgxyAnFgkoU

        Pultteja ei saa koskaan avata momenttisauvalla eikä siitä kannata pitää kädellä kiinni kiristyksen aikana (jos sauva katkeaa, niin se silpoo käden).


      • manit veks

        Asiakkaan omaisuudesta viis, kunhan vaan rahaa tulee rutosti !!!


      • mie.itte

        Mähän oon tienannu ihan pirusti, kun oon vaihtanut vanteet renkaineen ihan itse 2 kertaa vuodessa jo 40:nen vuoden ajan.


      • yhtä_hymyä

        Ja minä 53 vuoden ajan...


    • kiristäjä

      Tuosta voi kuukkeloida . "Teräsruuvien ja muttereiden kiristysmomentit - KPT Group"
      Kovuuden voi itse päätellä

    • Alumiinivanteista

      Alumiinivanteilla 110-120Nm on sopiva kiristysmomentti. Jos pyörien muttereita kiristää liikaa niin tulee riski että alumiinivanteet halkeavat.

      • momentillaloput

        Ei ne mitään halkea vaan pultinreiän kartio menee pilalle, jos vedetään liian tiukkaan! Kevytmetallivanteet on pehmoista materiaalia ja siksi niissä on momentit, eikä ne mene paineilmapyssyllä liian tiukkaan, jos ykkösella ajaa, mutta kolmosella moni pyssy vetää jo yli 300Nm ja silloin on liian tiukassa

        Oma pyssy vetää ykkösellä 100Nm ja oikea kiristysmomentti 110Nm autonvalmistajan mukaan


    • Bjiolm

      Ristikkoavaimella käsipelillä sen verran tiukkaan kun hyvällään menee ja vähän rasvaa kierteisiin. 40 vuotta kaksi kertaa vuodessa tuota tehnyt ja renkaat pysyneet kiinni ja kierteet kunnossa yli 20 vuotiaissa autoissakin.

      • gfgfdgdfg

        Tottakai ammatilaiset liikkeessä siten kiristävät 1000 newtonin koneella pitkällä hylsyllä ja siinä heidän momentit.Ihmeellistä kotivaihtajien pelottelua nuo momenttit kun jatkovarsi avaimella tulee sopivat kiristykset näppituntumalla.


    • rekkamies-rane

      No meikäläinen kiertää pultit kädellä paikoilleen ja sitten tuikkaan slaikan virtsaputken pultin päälle ja hellä puristus lantiolla. Aina tulee oikea momentti!

    • hikihatussa

      Oli tietämätön vaihtanut renkaat keväällä. Puolen metrin varrella piti 130-kiloisen vielä ponnistaa jalalla ennenkuin paukahti auki. Tuostahan tulee yli 600 Nm avaamiseen. Samaisella varrella kiristäminen tulee tehdä noin 24 kg nostolla tai painamisella. Pari ämpärillistä vettä eli aivan jotain muuta kuin 1300N. Varalla on kyllä pultteja, mutta melkoista arpomista tämä nyt on ollut.

    • minäkinite

      Jätkän momentti on riittänyt viimeiset viisitoista vuotta.

      • momenttiavain

        Tänä vuonna ostin momenttiavaimen ja huomasin 39 vuotta kiristäneeni aivan liian tiukkaan.


    • kaikkeaihmettelevä

      On kyllä merkillistä ettei rengashommiin ole jo kehittyneempiä vehkeitä. Kaikki pultit kerralla auki ja kannatetulla varrella renkaan siirrot. Kiristyksessä momentit saadaan automaateilla mainiosti kohdalleen.

    • Jetimies

      Olen ihmetellyt pitemmän aikaa samaa asiaa noissa rengasliikkeissä.Paineilmapyssyllä ajetaan alumiinivanteiden pultit "varmasti kiinni" ja sitten momenttiavaimella muka varmistetaan .Joka kerta se momenttiavain ei enää tiukkaa mitään vaan vain naksahtaa.Tänään parisataa kilometriä vaihdon jalkeen ristikkoavaimella tarkistin onko pultteja löystynyt ja eipä millään voimalla sillä ristikkoavaimella liikahtanut yksikään pultti.Eli TIUKALLA OLIVAT lähes uudet alumiinivanteet.

    • helpomminkinvoisiavata

      Teleskooppivartisella pyöränmutteriavaimella olen aina saanut kaikki mutterit auki ilman mitään ongelmia ilma mitään erillisiä jatkovarsia. Edes rengasliikkeissä kiristetyt mutteritkaan eivät ole koskaan olleet niin tiukkaan kiristettyjä etteikö teleskooppivartisella pyöränmutteriavaimella muttereiden avaaminen onnistuisi. Muttereita kiristettäessä olen kuitenkin joutunut jättämään tuon teleskooppi ominaisuuden käyttämättä ettei mutterit kiristy liikaa.

      Tuollainen mutterinavain on kyseessä. Omani kuitenkin ostin Jyskän Varastomyymälästä, en Motonetistä.
      http://www.motonet.fi/fi/tuote/808815/Pyoranmutteriavain-17192123

      Ristikkoavain on säälittävän surkea, vanhentunut työkalu mikä vie säilytyksessä aivan turhan paljon tilaa. Oman ristikkoavaimeni olen tarpeettomana heittänyt jo muutama vuosi sitten metallinkeräykseen ja uutta ristikkoavainta en koskaan osta.

      • vanha-ristikko

        Miksi hankkia tilaa vievä pyöränmutteriavain , kun vanhalla ristikkoavaimella on pärjännyt mainiosti jo kymmeniä vuosia. Sillä saa käännettyä helposti oikeanlaisen kiristysmomentin ja aukeaa tarvittaessa helposti ihan käsivoimin.
        Sen sijaan rengasalan "ammattilaisten" jäljiltä ei saa tien päällä yhtäkään mutteria auki ilman jatkovarsia. Ison äijän on pitänyt oikein pomppia ristikon päällä, jotta saa mutterit herkistymään tai sitten käyttää pitkää jatkovartta.
        Ristikkoavainta säilytän siten, että se on paksin takaseinää vasten pystyssä, niin että yksi sakara on varapyörän montussa ja kaksi makaa lattiaa vasten, joten näkyvissä ylöspäin on vain 1 20 cm:n pituinen tappi eli se 1/2 tuuman kara.
        Eli olemattomasti vie tilaa jos osaa käyttää aivojaan.


      • uusi-risikko
        vanha-ristikko kirjoitti:

        Miksi hankkia tilaa vievä pyöränmutteriavain , kun vanhalla ristikkoavaimella on pärjännyt mainiosti jo kymmeniä vuosia. Sillä saa käännettyä helposti oikeanlaisen kiristysmomentin ja aukeaa tarvittaessa helposti ihan käsivoimin.
        Sen sijaan rengasalan "ammattilaisten" jäljiltä ei saa tien päällä yhtäkään mutteria auki ilman jatkovarsia. Ison äijän on pitänyt oikein pomppia ristikon päällä, jotta saa mutterit herkistymään tai sitten käyttää pitkää jatkovartta.
        Ristikkoavainta säilytän siten, että se on paksin takaseinää vasten pystyssä, niin että yksi sakara on varapyörän montussa ja kaksi makaa lattiaa vasten, joten näkyvissä ylöspäin on vain 1 20 cm:n pituinen tappi eli se 1/2 tuuman kara.
        Eli olemattomasti vie tilaa jos osaa käyttää aivojaan.

        Aikasta korkea paksin seinä kun 120 cm:n tappi mahtuu olemaan siinä.


      • tuore.ristikko
        uusi-risikko kirjoitti:

        Aikasta korkea paksin seinä kun 120 cm:n tappi mahtuu olemaan siinä.

        Sulla ei vissiin ole koneessa välilyöntinäppäintä. Se on se pitkä siinä alhaalla.


      • helpomminkinvoisiavata
        vanha-ristikko kirjoitti:

        Miksi hankkia tilaa vievä pyöränmutteriavain , kun vanhalla ristikkoavaimella on pärjännyt mainiosti jo kymmeniä vuosia. Sillä saa käännettyä helposti oikeanlaisen kiristysmomentin ja aukeaa tarvittaessa helposti ihan käsivoimin.
        Sen sijaan rengasalan "ammattilaisten" jäljiltä ei saa tien päällä yhtäkään mutteria auki ilman jatkovarsia. Ison äijän on pitänyt oikein pomppia ristikon päällä, jotta saa mutterit herkistymään tai sitten käyttää pitkää jatkovartta.
        Ristikkoavainta säilytän siten, että se on paksin takaseinää vasten pystyssä, niin että yksi sakara on varapyörän montussa ja kaksi makaa lattiaa vasten, joten näkyvissä ylöspäin on vain 1 20 cm:n pituinen tappi eli se 1/2 tuuman kara.
        Eli olemattomasti vie tilaa jos osaa käyttää aivojaan.

        "Sen sijaan rengasalan "ammattilaisten" jäljiltä ei saa tien päällä yhtäkään mutteria auki ilman jatkovarsia. Ison äijän on pitänyt oikein pomppia ristikon päällä, jotta saa mutterit herkistymään tai sitten käyttää pitkää jatkovartta."

        Vaikka onkin vanha viesti, niin vastaan nyt tuohon koska joku muu nosti tämän vanhan aiheen yös.

        Tässä tunnustit aika hyvin ristikkoavaimen surkeuden ja miksi kannattaa ostaa kunnollinen pyöränmutteriavain. Teleskooppisella pyöränmutteriavaimella aukeaa myös rengasalan "ammattilaisten" paineilmakäyttöisillä mutterinvääntimillä kiristetyt mutterit vaivattomasti/ilman minkäänlaista avaimen päällä hyppimistä. Teleskooppisia pyöränmutteriavaimia käyttävät osa hinauspalvelujen työntekijöistäkin.
        Pyöränmuttereiden kiristäminen sitten kannattaa tehdä ilman teleskooppi ominaisuuden käyttöä etteivät mutterit kiristy liikaa. Nimittäin teleskooppi ominaisuuden käytöllä voi helposti vahingossakin kiristää pyöränmutterit yli 140Nm momenttiin. Olen käyttänyt teleskooppista pyöränmutterin avainta jo muutaman vuoden, eikä ole vielä tullut vastaan yhtään mitään pyöränmutteria, mikä ei tällä aukeaisi.

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/808840/MTX-Automotive-Pyoranmutteriavain-19--21-mm
        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Pyorat-ja-vanteet/Pyoranmutteriavain-2000021313/


    • kiristys.jälkeen

      Oikeaoppinen "jälkikiristys" on nimensä mukaan jälkikiristys, se tehdään kiristämällä, ei avaamalla, jos jokin mutteri ei kiristy enää niin silloin se on "momentissaan", mitä järkeä olisi ensin avata mutteria ja sitten takaisin. Jos niin tekee niin sitten taas homma uudestaan sadan kilometrin jälkeen, hei vaan.

    • Kipinä2017

      ..hampaat irves saa yleensä vaa kierteet paskaks ..heitä ne momenttiavaimet mäkee niissä alle 300€ malleissa muutenkaa pidä newtonmetrit kutiinsa..ja opettele kiristää käsin

      • Autoasentaja

        Normaali kokoisen henkilöauton pyörien momentti löytyy siältä 100-120nm väliltä toki poikkeuksiakin on .110nm kun laittaa niin mitään ei rikki saa ja pysyy kiinni


      • Autoasetaja

        Pyörien kiristys ei ole niin tarkkaa etteikö halpakin momenttiavain siitä suoriutuisi.jos ei ole mitään käryä kuinka tiukkaan voi kääntää .niin on halpakin momenttiavain parempiratkaisu kun metrinjatko jolla runttaa mutterin 300nm,joka on liikaa jo isoonpakettiautoonkin.joka on muuten jotain 150-170nm väliltä


    • kummaalinenliike-idea

      No, itse sain ensimmäisen ja myös viimeisen kokemuksen rengasliikkeen pulttipyssystä ja renkaiden vaihdosta. En vaan tosiaan ymmärrä, miksi renkaisiin erikoistunut (vuosien oman mainostuksensa mukaan) liike tekee huolimattomimman ja huonoimman työn, vaikka heille ehdottaa momenttiavainta itse? Oli renkaat kiristetty ainakin 400 Nm, vaikka lupasivat tulevan reilu 100 Nm.

    • japysyy

      Itse ja alumiinivanteet ja kiristys on riittänyt ilman momenttiavainta, eli tarpeeksi kireälle muttei jatkovarren kanssa.

    • Tunkillavaiilman

      No niin, muutama vuosi (15) ehkä olen renkaita vaihtanut kolmeen autoon/ kausi. Yhdessä aluvanteet. Aina ristikkoraudalla.
      Nyt olen hankkinut teleskooppiavaimen renkaiden poistoon lähinnä. Nyt on myös tuo momenttiavain (ei halpamalli) sitä en ole vielä käyttänyt, siksi tätä ketjua aloin lukea. Koskaan en ole jälkikiristystä suorittanut. Aina on renkaat kiinni pysyneet. En osaa hienoja nimityksiä, enkä ymmärrä newtoneista. Kukaan ei ole kertonut, että kiristetäänkö pultit siinä vaiheessa kun pyörä on vielä ilmassa? Entä se jälkikiristys, tarvitaanko tunkkia?
      Nainen 44 v autoilua

    • Anonyymi

      111 Nm

    • Anonyymi

      Tämä on ehkä vammaisin koskaan lukemani ketju.

    • Anonyymi

      Ristikkoavain on todellisten gurujen työkalu. Puppelipojat leikkii momenteilla.

    • Anonyymi

      Voi että...oli kyllä viihdyttävää lukea tämä viestiketju :)

    • Anonyymi

      vuodesta 1998 joka vuosi 6 autoon renkaiden vaihto, kevät ja syksy, 4 autoa on muiden joille käyn laittamassa.

      Laitan aina 110nm kaikki norm henkiloauton pultit. Kiristys avaimella ( halpa momenttiavain)

      autosta näkee tarvitseeko korkeampia momentteja esim pakettiauto tai E sarjan kokoinen mersu. Niissä hieman korkeampi ohjearvo.


      Muutaman kerran autokorjaamon ja rengasliikkeen jäljiltä lyöty älyttömän tiukkaan.

      jos alumiinivanteen kartioon on syntynyt sellainen rappu niin kiritty liian tiukkaan useasti, tätä näkee usein.

      • Anonyymi

        Oikea momentti on löytynyt ranteesta ja ristikkoavaimesta jo vuodesta 1975 ja alkaen -80 on kiristelty niillä myös aluvanteiden mutterit. Yhtään ei ole löystynyt ja ne on olleet seuraavassa vaihdossa tai tien päällä ihan kohtuudella avattavissa. Ei tarvitse vaihtaa menetelmää.
        Vaihdelaatikonkin on saanut irti ja kiinni ihan tavallisilla avaimilla, mutta koneen kasauksessa on toki käytetty momenttiavainta ja arvot on saatu luetteloista (Autodata).
        Eli auto alas renkaan vaihdon jälkeen ja maassa kiristys sopivan rannemomenttiin.
        Voihan öljynvaihdossakin mitata öljyjä dekantterilasin kanssa, mutta se ei ole tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea momentti on löytynyt ranteesta ja ristikkoavaimesta jo vuodesta 1975 ja alkaen -80 on kiristelty niillä myös aluvanteiden mutterit. Yhtään ei ole löystynyt ja ne on olleet seuraavassa vaihdossa tai tien päällä ihan kohtuudella avattavissa. Ei tarvitse vaihtaa menetelmää.
        Vaihdelaatikonkin on saanut irti ja kiinni ihan tavallisilla avaimilla, mutta koneen kasauksessa on toki käytetty momenttiavainta ja arvot on saatu luetteloista (Autodata).
        Eli auto alas renkaan vaihdon jälkeen ja maassa kiristys sopivan rannemomenttiin.
        Voihan öljynvaihdossakin mitata öljyjä dekantterilasin kanssa, mutta se ei ole tarpeen.

        Aiemmin kiristin rannemomenttiin mutta testasin kiristää momenttiavaimella 120 Nm momenttiin. Tosi paljon löysemmin kiinni ovat kuin käsin vedettynä. Itse siirryin nyt momenttiavaimen käyttäjäksi ja 120 Nm on oma valintani. Rannemomentti on todennäköisesti aivan liian suuri momentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin kiristin rannemomenttiin mutta testasin kiristää momenttiavaimella 120 Nm momenttiin. Tosi paljon löysemmin kiinni ovat kuin käsin vedettynä. Itse siirryin nyt momenttiavaimen käyttäjäksi ja 120 Nm on oma valintani. Rannemomentti on todennäköisesti aivan liian suuri momentti.

        Olen ristikolla kiristänyt tietämättäni mutterit jonnekin sinne 120 Nm tienoille. Nyt kokeiltiin momenttia ja laitettiin 110 Nm aluvanteen mutterit. Parin päivän jälkeen kokeilin jälkikiristystä ristikkoavaimella ja kaikki 20 mutteria liikahtivat vähän eli ristikolla tuli varmaan se 120 Nm täyteen kuten jo muutamana vuosikymmenenä aikaisemmin.


    • Anonyymi

      Hoh hoh mitä nulkunpissijöitä. Tahallaan väärinymmärtäjiä veetuilijoita vilisee palstat täynnä. Tai sitten ihan kuutamolla on porukat. Jos puhutaan kiristysmomenteista niin pöljempikin älyää tai pitäisi älytä että se on pyöränmutterin- tai pultin kiristysmomentti. No minulla oli autohuolto 25 vuotta sitten ja silloin alkoi aluvanteet yleistyä. Aina puhuttiin renkaiden kiristysmomentista. Jos joku tämän keskustelun nulkunpissijöistä olisi sattunut kohdalle niin olisin sanonut että mikset kiristä itse kun niin kaikkitietävä olet ? Ja sanonut että pidä tunkkis möhlä. Ja jos vielä olis halunnut että tarkistan hänen "alumiinivanteidensa pulttien kiristysmomentin pyörännapoihin" niin olisin pyytänyt tupla- tai triplahintaa. Onneksi silloin ei ollut idiootti nulkunpissijöitä vaan tavallisia mukavia ihmisiä asiakkaina.

    • Anonyymi

      Mä googlasin tänään Qashqain oikeat momentit. Löysin arvon 112Nm. Ostin Motonetistä parinkympin momenttiavaimen ja säädin asetukset kohdilleen. On aika kevyt kiristys tuo 112Nm. Aina ennen vääntänyt käsin reilusti tiukempaan. Ikinä ei oo renkaat irronneet tai jääneet lähtemättä irti.

    • Anonyymi

      Ovat pysyneet renkaat kiinni ihan hyvin alla ilman momentinavaimia.

      • Anonyymi

        Nuo kirjoittajat jotka kertovat, että eivät tarvitse valmistajan vanteiden kiristysohjetta ovat samoja jotka roskaavat tienvarsia, koska eivät noudata
        ohjeita, että roskat pitää laittaa roskakoriin. Laiskoja, köyhiä ja tyhmiä ovat koko sakki.


      • Anonyymi

        Nuo kirjoittajat jotka kertovat, että eivät tarvitse valmistajan vanteiden kiristysohjetta ovat samoja jotka roskaavat tienvarsia, koska eivät noudata
        ohjeita, että roskat pitää laittaa roskakoriin. Laiskoja, köyhiä ja tyhmiä ovat koko sakki.


      • Anonyymi

        Nuo kirjoittajat jotka kertovat, että eivät tarvitse valmistajan vanteiden kiristysohjetta ovat samoja jotka roskaavat tienvarsia, koska eivät noudata
        ohjeita, että roskat pitää laittaa roskakoriin. Laiskoja, köyhiä ja tyhmiä ovat koko sakki.


      • Anonyymi

        Nuo kirjoittajat jotka kertovat, että eivät tarvitse valmistajan vanteiden kiristysohjetta ovat samoja jotka roskaavat tienvarsia, koska eivät noudata
        ohjeita, että roskat pitää laittaa roskakoriin.


      • Anonyymi

        Nuo kirjoittajat jotka kertovat, että eivät tarvitse valmistajan vanteiden kiristysohjetta ovat samoja jotka roskaavat tienvarsia, koska eivät noudata
        ohjeita, että roskat pitää laittaa roskakoriin. Kyllä ne roskat tienposkissakin pysyy.


    • Anonyymi

      Volvo 60 xc

    • Anonyymi

      Renkaisiin ei säädetä mitään momenttia, vaan ne asettuvat vanteille itsestään ilmanpaineesta.

      Pyörissä tai vanteissa momentti on yleensä sadan molemmin puolin, tyypilisesti 90 - 120 N.

    • Anonyymi

      Vanhan topikin virkistys.
      Ensi kertaa laitoin teräsvanteet (halpis)momenttiavaimella.

      126NM

      On tullut ennen laitettua varmaan 200NM ilman avainta. Hups.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvin yleinen "virhe", mutta ei se peltivanteella ole ongelma, mutta aluvanne ei siitä tykkää.


    • Anonyymi

      Onko sitten 110 Nm vai 130 Nm, niin melko lähellä toisiaan. Käsin varmaan lähemmäksi 180-200 Nm.

    • Anonyymi

      120nm olen laittanut sekä alu että teräsvanteet, hyvin pysyneet kiinni ja lähtenyt suht helposti irti renkaanvaihdossa.

    • Anonyymi

      Sehän on merkkikohtaista, mutta suuri osa pulttien/muttereiden kiristysmomenteista
      lienee siinä 110-120 Nm:n haarukassa. Pakuissa ehkä n. 140 Nm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe