Voiko missään tapauksessa velvoittaa etävanhempaa maksamaan elatusapua, vielä senkin jälkeen kun lapsi täyttää 18? Tässä tapauksessa on kyseessä erityislapsi, joten koulutusta tms ei voi tukea. Sopimus on tehty päivään, jolloi lapsi täyttää 18.
Elatusmaksut, kun lapsi täyttää 18??
195
68407
Vastaukset
- Halveksin tuollaisia
Mene töihin niinkuin muutkin. Tiedän yh-äitejä joilla erityislapsia ja jotka silti elättävät itse itsensä eivätkä siipeile!
- Säälijä
Kerrot itsestäsi tällä lausunnolla enemmän kuin arvaatkaa. Todennäköisesti itse et edes ymmärrä.
- ymmärrät
Säälijä kirjoitti:
Kerrot itsestäsi tällä lausunnolla enemmän kuin arvaatkaa. Todennäköisesti itse et edes ymmärrä.
kun menet asiaan jota et ymmärrä.
- Kukkahattutäti..
Säälijä kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Töihin vain!
- kommentoijalta
Kukkahattutäti.. kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Töihin vain!
Miksi täytyy asialliseen kysymykseen antaa tyhmiä vastauksia? Mistä te ylipäätään tiedätte, onko ap töissä eli ei? Onko teillä mitään käsitystä, mitä erityislapsen elättäminen maksaa?
Vastaus tähän kysymykseen on joko ei tai kyllä. Minulla ei ole tietoa, joten en osaa vastata. - iceQB
tää on uus termi meikäläiselle, onko se vaan hienompi sana kehitysvammaiselle?
- soppa
Hyvä kirjoittaja Äiti kysy lapselle elättäjää jolla on myös isä jolla on vastuu erityis lapsesta,lapsen aikustutua,"lapset ei tuu tähän maailmaan itsestään jonkun ne on alkuun pantava" molemmat on lasta touhunneet ja vastuu on myös molemmilla tasapuolisesti.Äiti ei varmaan itselleen hakenut elättäjää,lasta tehdessään.Mihin on miesten kunnia hävinnyt kun ei omista tekosistaan vastata,se on mies oikeesti joka oman lapsensa elättää ja kouluttaa sekä ottaa osaa lapsen elämään muutenkin kuin vaan sängyssä alkuunpannessa."MUISTA SE SEURAAVAN KERRAN KUN TOUHUAT"
- roirohkea
kommentoijalta kirjoitti:
Miksi täytyy asialliseen kysymykseen antaa tyhmiä vastauksia? Mistä te ylipäätään tiedätte, onko ap töissä eli ei? Onko teillä mitään käsitystä, mitä erityislapsen elättäminen maksaa?
Vastaus tähän kysymykseen on joko ei tai kyllä. Minulla ei ole tietoa, joten en osaa vastata.Lapsen ei päätoimisella huoltajalla on velvollisuus osallistua lapsen elatukseen kunnes hän pystyy itse itsensä elättämään.Eli jos lapsi esim. opiskelee tultuaan täysi-ikäiseksi,molempien vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen.Mutta nykyään on porsaanreikä löytynyt tähänkin,lemppaa pentu pihalle kotoa, niin yhteiskunta elättää.Yhteiskunta maksaa vuokrat ym.kulut.Turha kenenkään on ruveta mutisemaan vastaan, näin se vaan on.
- minnihiiri
roirohkea kirjoitti:
Lapsen ei päätoimisella huoltajalla on velvollisuus osallistua lapsen elatukseen kunnes hän pystyy itse itsensä elättämään.Eli jos lapsi esim. opiskelee tultuaan täysi-ikäiseksi,molempien vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen.Mutta nykyään on porsaanreikä löytynyt tähänkin,lemppaa pentu pihalle kotoa, niin yhteiskunta elättää.Yhteiskunta maksaa vuokrat ym.kulut.Turha kenenkään on ruveta mutisemaan vastaan, näin se vaan on.
Muistaakseni jossain vaiheessa Kelalta tai muulta taholta tuli päätöksiä että alle 25 vuotias opiskelija, joka vaikka ei asukaan vanhempiensa luona niin vanhempien tulot vaikuttavat alle 25 vuotiaan opiskeluaikoina saatuihin tukiin.
Eli en ole ihan samaa mieltä tuosta että lapsi potkittaisiin ulos vanhempien luota jos kerran muutenkin vanhempien tulot vaikuttavat.
Ottakaa ensin selville miten on ennenkuin kukaan potkii lastaan pois sen takia että saisi tukia yhteiskunnalta. - minnihiiri
iceQB kirjoitti:
tää on uus termi meikäläiselle, onko se vaan hienompi sana kehitysvammaiselle?
Kehitysvammaistakin sanaa käytetään, mutta erityislapsi sanaa käytetään laajasti, esim. dysfasia, kehitysvammaisista, vammaisista jne. lapsista ja nuorista.
- ole- pakko
soppa kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja Äiti kysy lapselle elättäjää jolla on myös isä jolla on vastuu erityis lapsesta,lapsen aikustutua,"lapset ei tuu tähän maailmaan itsestään jonkun ne on alkuun pantava" molemmat on lasta touhunneet ja vastuu on myös molemmilla tasapuolisesti.Äiti ei varmaan itselleen hakenut elättäjää,lasta tehdessään.Mihin on miesten kunnia hävinnyt kun ei omista tekosistaan vastata,se on mies oikeesti joka oman lapsensa elättää ja kouluttaa sekä ottaa osaa lapsen elämään muutenkin kuin vaan sängyssä alkuunpannessa."MUISTA SE SEURAAVAN KERRAN KUN TOUHUAT"
naisenkaan tehdä lasta. Ehkäisy on olemassa.------ Kysytäänkö yleensä miehen mielipidettä lapsia tehdessä ollenkaan.
Yksinhuoltajien lapset ovat parewmmassa asemassa kuin jonkun esm. juoppoperheen josta toinen vanhempi juo. Kukaan ei auta. Käsketään vaan eroamaan. Siinä se ratkaisu - valtava.
Aalem67 kirjoitti:
Aivan, totta me se tiietään millä ne elättävät ittensä. Siksi ne ovat niitä yhi naisia.
Kuinka monta "yhi"-isää tunnet ja kuinka he itsensä elättävät?
- teija
valtava. kirjoitti:
Kuinka monta "yhi"-isää tunnet ja kuinka he itsensä elättävät?
Tunnen aika monta. Yleensä lapset ovat sen tähen isällä kun ne ovat säännöllisessä työssä ja varma toimeentulo. Äidit ovat alemman sosiaali luokan ihmisiä kun nuin normaalisti penskat jäävät äidille mutta eivät kykene hoitaan penskoja.
- näin on
Kaipa tämäkin äiti elättää ITSE ITSENSÄ. Kyse olikin lapsesta, joka ei ole vain hänen vaan myös sen isukin, joka on tämän jälkeläisen maailmaan siittänyt. Eikä Vaimoke kertonut, ettei jo kävisi työssä. Halveksi itseäsi vain siitä, että olet noin tyhmä. Myös isällä on velvollisuus huolehtia lapsistaan, tosin jos tilanne on sellainen, että isältä on esim. kielletty tapaamisoikeudet eikä hän kuulu millään tavalla joko tahdostaan tai siitä riippumatta lapsensa elämään, on ehkä outoa pyytää häneltä rahaakaan lapsesta aiheutuviin kuluihin...
- puhut
Puhut hassuja. Etkö tiedä että elatusmaksut ovat lain piiriin kuuluvia asioita? Ei sillä ole mitään tekemistä töissä käymisen kanssa. Se kuuluu ko. tapauksissa niin töissä käyville ja työttömillekin. -Nimikin jo kertoo, että maksaja elättää, siis osallistuu normaaliin oman lapsensa ruokkimiseen ja elämisen kustannuksiin.
- tietäähän sen
Vastaus tähän kysymykseen on joko ei tai kyllä. Minulla ei ole tietoa, joten en osaa vastata.TOSTA KYSYMYKSESTÄ, RAHAA,RAHAA, ei niillä yhoilla ole muuta, ajatelvaa. ei TÖITÄ vaan pitää saada olla kotona. kun ne ei osaa edes käyttää sitä rahaa niin kuin se kuuluu. saavat elatus tai lapsilisät ni pennut äkkiä hoitoon ja baanalle. se on kyllä nähty minkälaisia ämmät on... näin on näreet ja näppylät
- andreaszen
soppa kirjoitti:
naisten kunnia on menny, mutt maine senku kasvaa!
- Eila
minnihiiri kirjoitti:
Kehitysvammaistakin sanaa käytetään, mutta erityislapsi sanaa käytetään laajasti, esim. dysfasia, kehitysvammaisista, vammaisista jne. lapsista ja nuorista.
...eivät ole kehitysvammaisia, vaikkakin kaikki kehitysvammaiset lapset ovat erityislapsia.
Jos lapsi on joutunut vaikkapa liikenneonnettomuudessa halvaantumisen seurauksena pyörätuoliin, ei se tee hänestä vielä kehitysvammaista. Erityislapsi hänestä kyllä tulee, koska hän tarvitsee enemmän huolenpitoa kuin useimmat muut lapset. - se on
tietäähän sen kirjoitti:
TOSTA KYSYMYKSESTÄ, RAHAA,RAHAA, ei niillä yhoilla ole muuta, ajatelvaa. ei TÖITÄ vaan pitää saada olla kotona. kun ne ei osaa edes käyttää sitä rahaa niin kuin se kuuluu. saavat elatus tai lapsilisät ni pennut äkkiä hoitoon ja baanalle. se on kyllä nähty minkälaisia ämmät on... näin on näreet ja näppylät
Enemmän muksuja vaan niin rahaa saa lisää. Pitäs sossun luukkujen kattoa tarkkaan miten rahoja käytetään ja avustuksia. Voisi melkeen saanoo et monet on väärin käyttäjiä.
- niaho
sinä halveksija voit juosta junan alle!! Te taulapäät jotka aina kun elatusmaksuista puhutaan olette ensimmäisenä huutamassa ja arvostelemassa sitä lähivanhempaa, voisitte ensin ottaa asioista selvää ja sit pitää päänne kiinni! Elatusmaksua maksaa etävanhempi, joko vapaaehtoisesti tai ulosoton kautta, koska se on hänen velvollisuutensa osallistua lastensa elättämiseen. Ja tiedoksi ,että se yksinhuotaja pyörittää lapsimäärästä riippuen yhden palkalla koko pesuettaan. Elatusmaksuilla ei ole mitään tekemistä loisimisen kanssa ! Niin että pää kiinni jos ei tiedä mistä auot!
- opiskelija2010
minnihiiri kirjoitti:
Muistaakseni jossain vaiheessa Kelalta tai muulta taholta tuli päätöksiä että alle 25 vuotias opiskelija, joka vaikka ei asukaan vanhempiensa luona niin vanhempien tulot vaikuttavat alle 25 vuotiaan opiskeluaikoina saatuihin tukiin.
Eli en ole ihan samaa mieltä tuosta että lapsi potkittaisiin ulos vanhempien luota jos kerran muutenkin vanhempien tulot vaikuttavat.
Ottakaa ensin selville miten on ennenkuin kukaan potkii lastaan pois sen takia että saisi tukia yhteiskunnalta.Ei ole totta. Vanhempien tulot vaikuttavat opiskeluun alle 20-vuotiaana. Ja jos asut vanhemman omistusasunnossa, niin asumislisä pieni. Muuten samat.
- sdg86t4
soppa kirjoitti:
Yhtä hyvin voidan kysyä mihin se naisten kunnia on kadonnut kun lapsia pannaa alulle. Mies kyllä kelpaa rakkauden huumassa ja syvässä ihastuksessa lasten tekoon, mutta kun arki iskee suhteeseen ja naiseten lehtien sekä tv:n lifestyle-ohjelmien luomat mielikuvat eivät pidä yhtä arjen todellisuuden kanssa, niin miehestä tulee narsistinen juoppo. Tämän palstan tekstien perusteella voisi todeta suuriman osan avioliitossa olevien miesten olevan narsisteja tai juoppoja tai väkivaltaisia. Ainakin suurimmaksi osaksi ne näyttävät esiintyvän erojen perusteluissa.
Omasta puolestani voin todeta, että olen pitänyt kiinni kaikista sovituista asioista. Elatusmaksut olen maksanut ajallaan ( myös indeksi korotukset) ja tapaamiset on toteutunut niin kuin paperissa lukee ja vähän enemmänkin.
ex:n kohdalta ei voi sanoa samaa. Omat menot tuntuvat olevan tärkeitä. Usein ovat viikonloppuisin mummolassa hoidossa (ei työn takia). Kokoajan pistää lapsia pyytämään erilaisia isoja ja pieniä hankintoja. Ei edes viitsi itse vaivautua keskustelemaan asioista. tyttäret 10 ja 12 vuotta hoitavat pyytämisen. 14 vuoden avioliiton jälkeen kyllä tietää milloin äidin sanat on takana.
No... aika kuluu ja lapset kasvavat. Tulevat täysi-ikäisiksi ajallaan ja tekevät omien muistikuvien/ kokemusten pohjalta omat johtopäätöksensä. Se kuka on toiminut kunniakkaasti jää lasten päätettäväksi. Ammattini puolesta olen tavannut monia naisia ja miehiä, jotka tuntevat syvää inhoa vanhempana omaa äitiään kohtaan. Loukkaavimpina asioina nousee esiin lasten isän mollaaminen.
- molemmat vanhemmat
Jos lapsi käy vielä koulua eikä pysty siten itseään elättämään ovat molemmat vanhemmat vielä elatusvelvollisia. Kysymyksessä on koulutusavustus.
- Lähi-isä
M36 kirjoitti:
... avustettavalle lapselle, ei entiselle lähivanhemmalle (toisin kuin elarit)
Sen jälkeen, kun vanhempi poikani täytti 18, en saanut ex-vaimoltani senttiäkään, eikä poikanikaan. Ex-vaimoni ei osallistunut rahallisesti eämäämme millään lailla, esim. ajokortti, silmälasit, harrastusmenot, vaatetus, koulukirjat, ylioppilasjuhlat jne.
Nyt kun toinen poikani täyttää elokuussa 18, ja käy vielä lukiota vuoden, voiko koulutusavustusta anoa jostakin, vaikka lapsenkin tilille, ettei taas käy samoin? - auttaa
Lähi-isä kirjoitti:
Sen jälkeen, kun vanhempi poikani täytti 18, en saanut ex-vaimoltani senttiäkään, eikä poikanikaan. Ex-vaimoni ei osallistunut rahallisesti eämäämme millään lailla, esim. ajokortti, silmälasit, harrastusmenot, vaatetus, koulukirjat, ylioppilasjuhlat jne.
Nyt kun toinen poikani täyttää elokuussa 18, ja käy vielä lukiota vuoden, voiko koulutusavustusta anoa jostakin, vaikka lapsenkin tilille, ettei taas käy samoin?lapsesi pitää sitä ite hakea ja se tulee hänelle. jos sopimukseen ei päästä itse, niin sosiaalitoimisto auttaa. lähettää etälle yhteydenottopyynnön ja tekee paperin.
- Dollarin kuvat silmissä
Lähi-isä kirjoitti:
Nyt kun toinen poikani täyttää elokuussa 18, ja käy vielä lukiota vuoden, voiko koulutusavustusta anoa jostakin, vaikka lapsenkin tilille, ettei taas käy samoin?Miksi tehdä lapsia, jos tekemisen jälkeen aletaan ruinaamaan eurojen perään?
- vastaan
Dollarin kuvat silmissä kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia, jos tekemisen jälkeen aletaan ruinaamaan eurojen perään?
Lapsia tehdään monesta syystä: pidetään lapsista, se tuntuu luontevalta, muutkin tekee, se kuuluu asiaan, vahinkolapsia, jne.
Mutta sitä minäkään en ymmärrä että eron jälkeen lapsi muuttuu rahastuskeinoksi. Oikeudenmukaisen elatusavun ymmärrän (vanhemmilla 50/50 vastuu), mutta muuta ei. Asioista pitää sopia. Jos tekee tyhmän elatussopimuksen joka loppuu 18 vuoteen vaikka lapsi olisi koulussa, kärsiköön nahoissaan. Yleensä sopimus tehdään 18 v asti tai siihen asti kunnes valmistuu. Yleensä keskiasteen kouluista valmistutaan 19-20 vuotiaina. Sen jälkeen lapsen onkin viimeistään syytä oppia ottamaan hieman itsekin vastuuta ja työntekoa vaikka opiskeluja jatkaisikin. Dollarin kuvat silmissä kirjoitti:
... miksi siittää / synnyttää lapsia, ellei ymmärrä että heistä myös taloudellisesti vastuussa...
- lukiossa
oleva lapsi saa elatusmaksua, jos asuu kotona. siis 18-v jälkeen. Ammattik. saa hakea jatkoa rahaan.
- toisenasteen koulutuksessa
lukiossa kirjoitti:
oleva lapsi saa elatusmaksua, jos asuu kotona. siis 18-v jälkeen. Ammattik. saa hakea jatkoa rahaan.
kuten ammattikoululainenkin. Joten koulutusavustus kuuluu hänellekin.
- Nimetön
tässä yh-äiti joka ei voi väittää etteikö elatusrahat ex:ltä tulisi tarpeeseen. Kylläkään työttömyys itselläni ei pelkästään edesauta tilannetta eikä yhteiskunnan tuet, jotka ovat mielestäni hyvät. Vastuu siittämistä lapsista on molemmilla vanhemmilla vaikka ero tulisikin. Ja välillä tulee hyvin pieneen osaan aivosolua, minkä osan monilapsisesta nykyperheestäni elatusrahat kuitenkaan "kattaa"... Olen kuitenkin tähän järjestelmään tyytyväinen. Varmasti kaikille ihmisille kelpaisi rahaa enemmän kuin tällä hetkellä saavatkaan. Raha ei tuo onnea, mutta kyllä se helpottaa joka tapauksessa elämää...
- yksin elättävä yh
M36 kirjoitti:
... miksi siittää / synnyttää lapsia, ellei ymmärrä että heistä myös taloudellisesti vastuussa...
ihmisissä ei ole kaikenkattavaa tuoteselostetta josta vois tarksitaa tulevaisuudessa tulevan.
En minä ainakaan muksuja rahastuksen vuoksi tehnyt. Kaikki oli hyvin niin kauan kuin oli. Ja siihen loppui isän vastuu ja velvollisuus kaikilta osin. Viiteen vuoteen ei ole tenaviaan kaivannut eikä liioin muistanut, ei rahallisesti eikä sanallisesti.
Ainoa mitä muistaa on pistää kampoihin asioissa joihin hänen suostumustaan kysytään. Vetosi varattomuuteen lasten täytettyä 18v.
Mihinkäs minä voisin vedota? Ei auta kuin lisätä tupla-annos vettä sapuskaan et piisaa. - Lukenut..
Ei koulussa, joten ei koulutusavustusta. Voi hitto näitä neuvojia, kun ei lue edes kysymystä...
- itketä
yksin elättävä yh kirjoitti:
ihmisissä ei ole kaikenkattavaa tuoteselostetta josta vois tarksitaa tulevaisuudessa tulevan.
En minä ainakaan muksuja rahastuksen vuoksi tehnyt. Kaikki oli hyvin niin kauan kuin oli. Ja siihen loppui isän vastuu ja velvollisuus kaikilta osin. Viiteen vuoteen ei ole tenaviaan kaivannut eikä liioin muistanut, ei rahallisesti eikä sanallisesti.
Ainoa mitä muistaa on pistää kampoihin asioissa joihin hänen suostumustaan kysytään. Vetosi varattomuuteen lasten täytettyä 18v.
Mihinkäs minä voisin vedota? Ei auta kuin lisätä tupla-annos vettä sapuskaan et piisaa.Tupla annos vettä...joopajoo. Voi että ottaa päähän nämä perusteettomat ininät. Kyllä tukea tulee lähille ovista ja ikkunoista...mutta näinhän se on, että mikään ei riitä ja rahanahneus on aina iso.
- lapsellinen
Miten kaikki ajattelee, että se vanhempi, jonka luona lapset elävät, "rahastaa" etävanhempaa.
Eihän etävanhemman vastuu lopu avioeroon, ja yksinhuoltajan on kaikki vastuu lapsesta. Mikäli yh haluaa osallistumista toiselta vanhemmalta, on se "dollarinkuvat silmissä" olemista.
Itse ainakin sijoitan kolmeen lapseeni huomattavasti enemmän, kuin mitä elatusmaksuina lapsistani saan. Etävanhempi, toisella paikkakunnalla asuvana, ei esimerkiksi laita tikkua ristiin lasten harrastuksien eteen. Itse ajan lapsiani harrastuksiin tunnin päivittäin aikaani ja varojani käyttäen. Arjen kasvatus, hyvien elinolojen takaaminen, asioista keskusteleminen, pelisääntöjen laatiminen ja niistä kiinni pitäminen vaatisivat kolmen murrosikäisen kanssa lähes yhden ihmisen työpanoksen.
Ollaanko me vain "dollarinkuvat silmissä", mikäli toivomme etävanhemmalta osallisumista edes taloudellisesti? - päätä pyörittävä
itketä kirjoitti:
Tupla annos vettä...joopajoo. Voi että ottaa päähän nämä perusteettomat ininät. Kyllä tukea tulee lähille ovista ja ikkunoista...mutta näinhän se on, että mikään ei riitä ja rahanahneus on aina iso.
Vai tulee tukea ovista ja ikkunoista. Täytyy sanoa, että en voi kuin hymyillä tietämättömyydellesi. Valitettavaa, mutta totta.
Ainut tapa saada asioista selvää, näyttää olevan se kuuluisa "kantapään kautta". Itse asiassa toivon, että olisit jonain päivänä se lähi, niin näkisit, kuinka paljon sitä tukea tulee. Mikäli olet työssäkäyvä, saat lastesi elatusmaksun lisäksi yh-korotuksen, joka on 36,60 per lapsi.
Itse olen yh ja maksamme fiksun ex-mieheni kanssa kaikki lasten menot suhteessa 60/40. Minulle isompi tuloisena tulee tuo 60. Onneksi fiksujakin etiä löytyy - sellaisia, jotka ymmärtävät OMIEN lastensa parhaan ja sen, mitä lasten elättäminen maksaa. - päätä pyörittävä
lapsellinen kirjoitti:
Miten kaikki ajattelee, että se vanhempi, jonka luona lapset elävät, "rahastaa" etävanhempaa.
Eihän etävanhemman vastuu lopu avioeroon, ja yksinhuoltajan on kaikki vastuu lapsesta. Mikäli yh haluaa osallistumista toiselta vanhemmalta, on se "dollarinkuvat silmissä" olemista.
Itse ainakin sijoitan kolmeen lapseeni huomattavasti enemmän, kuin mitä elatusmaksuina lapsistani saan. Etävanhempi, toisella paikkakunnalla asuvana, ei esimerkiksi laita tikkua ristiin lasten harrastuksien eteen. Itse ajan lapsiani harrastuksiin tunnin päivittäin aikaani ja varojani käyttäen. Arjen kasvatus, hyvien elinolojen takaaminen, asioista keskusteleminen, pelisääntöjen laatiminen ja niistä kiinni pitäminen vaatisivat kolmen murrosikäisen kanssa lähes yhden ihmisen työpanoksen.
Ollaanko me vain "dollarinkuvat silmissä", mikäli toivomme etävanhemmalta osallisumista edes taloudellisesti?Olet oikeassa. Joidenkin ihmisten ajatusmaailma on niin suppea. Ilmeisesti näillä lähin rahastuksesta valittajilla ei ole minkäänlaista käsitystä elämisen kustannuksista ja kaikesta muusta, mitä se vaatii (kasvatus ym....).
Minä olen sikäli onnekas, että ex-mieheni toivomuksesta exä maksaa KAIKISTA lasten todellisista menoista osuutensa. Meillä on myös 2 murkkuikäistä ja voin kertoa, että ne todelliset kustannukset ovat yllättävän korkeat. Sovimme kaikki hankinnat etukäteen (esim. pyörä) ja ex ilmoittaa, osallistuuko eli. Tähän asti on osallistunut kaikkiin menoihin. Lomamatkat hoidamme niin, että hänen lähtiessä lasten kanssa reissuun, minä osallistun lasten matkakustannuksiin ja päinvastoin. Molemmat tiedämme, että rahat menevät LASTEN menihin, ei sen exän.
Aikuistukaa hyvät ihmiset!!!! - Kimmo.60
auttaa kirjoitti:
lapsesi pitää sitä ite hakea ja se tulee hänelle. jos sopimukseen ei päästä itse, niin sosiaalitoimisto auttaa. lähettää etälle yhteydenottopyynnön ja tekee paperin.
Vai sosiaalitoimisto auttaa. Ja p...kat. Itse kävin siellä jokunen vuosi sitten kun tuli ero. Kaikki piti sopia itse. Ei ollut "tantoilla" mitään perusteita antaa neuvoa mihinkään. Menlää vaan sossuun. "sieltä sitä apua saa"
- roz the katkera
lapsellinen kirjoitti:
Ollaanko me vain "dollarinkuvat silmissä", mikäli toivomme etävanhemmalta osallisumista edes taloudellisesti?samaa mieltä, samaa mieltä ja vielä kerran samaa mieltä!
1.muutin kouluikäisten lasten kanssa isompaan asuntoon koska lapset eri sukupuolta ja kummallekin piti saada oma huone -> seuraus: asumismenot kasvoivat sisältäen nykyään vesilaskun, öljylaskun ja palovakuutuksen
2.muuton jälkeen koulumatka piteni ja matkat harrastuksiin kasvoivat myös -> seuraus: uusien pyörien hankinta sillä ennen em.paikat kävelymatkan etäisyydellä kodista
3.terveet lapset harrastavat ja kaverit vetävät mukanaan uusiin harrastuksiin -> seuraus: harrastusvälineet ja -asut uusittava vähän väliä kasvamisen takia
4.terveet lapset kasvavat samaa rataa ruokalaskujen mukana -> seuraus: siirrän puolet käteenjäävästä palkastani ruokakauppaan ja kesällä vieläkin enemmän kun ei ole kouluruokaa helpottamassa ruokabudjettia
tässä nyt 4 yhtäkkiä mieleen tullutta seikkaa miksi olisi joskus syytä miettiä ettei se lähivanhempi, yleensä yh-äidiksi haukuttu, välttämättä "rahasta" tai "elele herroiksi" entisen miehen maksamalla elatusavulla.
elatusapua käytetään ruokaan, vaatteisiin, vakuutuksiin, puhelinlaskuihin, bensaan..
sinulle lapsellinen lähetän ison halauksen ja voimia jaksaa, me tehdään hyvää työtä, sanokoot muut mitä sylki suuhun tuo.
se ei tiedä joka ei ole tätä kokenut, millasta on venuttaa senttiä että pärjätään seuraavan viikon palkkapäivään samaan aikaan kun etävanhempi matkustaa viikon lomalle egyptiin.. - roz the katkera
itketä kirjoitti:
Tupla annos vettä...joopajoo. Voi että ottaa päähän nämä perusteettomat ininät. Kyllä tukea tulee lähille ovista ja ikkunoista...mutta näinhän se on, että mikään ei riitä ja rahanahneus on aina iso.
et näköjään tiedä mistä puhut!!
voi kumpa sinullekin tulisi tilanne eteen missä oikeesti tarvitsisit yhteiskunnan rahallista tukea, joutuisit suurennuslasilla tutkimaan pakastinta että oliskohan siellä jotain mistä vois tehdä lapsille syötävää ja hakemaan sossusta toimeentulotukea ja kelasta asumistukea ja kumpaakaan et saisi sillä "laskujemme mukaan tulosi riittävät tavallisiin asumismenoihin"
minä en saa asumistukea sillä asun omakotitalossa ja asumismenoni alittavat kelan eli valtioneuvoston määrittelemät summat jotka sinänsä ovat naurettavia (öljylämmitys lasketaan keskuslämmitykseksi johon valtioneuvosto on määritellyt enimmäissummaksi 42 euroo kuukaudessa vaikka öljylämmityksen kuukausihinta on noin 140) ja omavastuu kuukaudessa 340.
ainut tuki mitä saan yhteiskunnalta yksinhuoltajalisä reilu 30 euroo kelalta.
kyllä se raha luikahtaa aika pienestä ovenraosta.
tiedän kyllä että yksinhuoltajia on moneen lähtöön ja jotku elävät juuri näillä yhteiskunnan tuilla
mutta ole kiltti ÄLÄ YLEISTÄ, jotkut todella yrittävät tulla toimeen omalla palkallaan (ja sillä minimielatusmaksulla) ja saada lapsilleen jotain parempaa kun kunnan vuokrakämppä, sillä isältään eivät taatusti hänen kuollessaan mitään saa, eiväthän he saa häneltä hänen eläessään. - Tulevaisuudessa Käräjille
Lähi-isä kirjoitti:
Nyt kun toinen poikani täyttää elokuussa 18, ja käy vielä lukiota vuoden, voiko koulutusavustusta anoa jostakin, vaikka lapsenkin tilille, ettei taas käy samoin?Kyllä voit (te) vaatia! Käräjille vaan, jos ette saa sovintoteitse koulutusapusopparia aikaiseksi. Olen tässä viime aikoina perehtynyt asiaan, sillä oman lapseni 18-vee päivät lähestyvät ja exä on jo uhkaillut lopettavansa maksut siihen paikkaan. Tämä tuleva täysi-ikäinen asuu luonani (uusperhe, isäpuolella itsellään alaikäisiä elätettäviä yksinhuoltajuudessa) ja käy lukiota. Nyt ex tykkää siis, että hän pääsee elatusvelvoitteistaan sysäämällä vastuun isäpuolen harteille. Exällä on kolminkertaiset tulot omiini verrattuna. Tällaisia törkimyksiä varten on onneksi olemassa paikka, jossa oikeutta jaetaan: Tuomioistuin.
Pitäkää huolta lastenne oikeuksista, ihmiset! - ukah
roz the katkera kirjoitti:
samaa mieltä, samaa mieltä ja vielä kerran samaa mieltä!
1.muutin kouluikäisten lasten kanssa isompaan asuntoon koska lapset eri sukupuolta ja kummallekin piti saada oma huone -> seuraus: asumismenot kasvoivat sisältäen nykyään vesilaskun, öljylaskun ja palovakuutuksen
2.muuton jälkeen koulumatka piteni ja matkat harrastuksiin kasvoivat myös -> seuraus: uusien pyörien hankinta sillä ennen em.paikat kävelymatkan etäisyydellä kodista
3.terveet lapset harrastavat ja kaverit vetävät mukanaan uusiin harrastuksiin -> seuraus: harrastusvälineet ja -asut uusittava vähän väliä kasvamisen takia
4.terveet lapset kasvavat samaa rataa ruokalaskujen mukana -> seuraus: siirrän puolet käteenjäävästä palkastani ruokakauppaan ja kesällä vieläkin enemmän kun ei ole kouluruokaa helpottamassa ruokabudjettia
tässä nyt 4 yhtäkkiä mieleen tullutta seikkaa miksi olisi joskus syytä miettiä ettei se lähivanhempi, yleensä yh-äidiksi haukuttu, välttämättä "rahasta" tai "elele herroiksi" entisen miehen maksamalla elatusavulla.
elatusapua käytetään ruokaan, vaatteisiin, vakuutuksiin, puhelinlaskuihin, bensaan..
sinulle lapsellinen lähetän ison halauksen ja voimia jaksaa, me tehdään hyvää työtä, sanokoot muut mitä sylki suuhun tuo.
se ei tiedä joka ei ole tätä kokenut, millasta on venuttaa senttiä että pärjätään seuraavan viikon palkkapäivään samaan aikaan kun etävanhempi matkustaa viikon lomalle egyptiin..250€/kk per lapsi on elintason nostoa
- niaho
ukah kirjoitti:
250€/kk per lapsi on elintason nostoa
minä saan n 260/ 2 lasta ja se on koko lasten ISÄN osuus heidän elättämiseen.
- nainen47*
vastaan kirjoitti:
Lapsia tehdään monesta syystä: pidetään lapsista, se tuntuu luontevalta, muutkin tekee, se kuuluu asiaan, vahinkolapsia, jne.
Mutta sitä minäkään en ymmärrä että eron jälkeen lapsi muuttuu rahastuskeinoksi. Oikeudenmukaisen elatusavun ymmärrän (vanhemmilla 50/50 vastuu), mutta muuta ei. Asioista pitää sopia. Jos tekee tyhmän elatussopimuksen joka loppuu 18 vuoteen vaikka lapsi olisi koulussa, kärsiköön nahoissaan. Yleensä sopimus tehdään 18 v asti tai siihen asti kunnes valmistuu. Yleensä keskiasteen kouluista valmistutaan 19-20 vuotiaina. Sen jälkeen lapsen onkin viimeistään syytä oppia ottamaan hieman itsekin vastuuta ja työntekoa vaikka opiskeluja jatkaisikin.tehdään aina lapsen 18v ikään asti, koska siihen ikään saakka vanhemmalla on elatusvelvollisuus :O! 18v täyttänyt lapsi voi hakea etävanhemmaltaan koulutustukea, jos peruskoulun jälkeiset opinnot ovat vielä kesken.
- nainen47*
Mihinkäs minä voisin vedota? Ei auta kuin lisätä tupla-annos vettä sapuskaan et piisaa.että lapsen elatusmaksuilla voisi rahastaa! No ehkä monimiljonäärien syrjähyppysiipat rahastavat- Tavalliset ihmiset ei.
Ei tiedä lasten elatuksesta yhtään mitään, jos kuvittelee elatusmaksujen menevän muuhun kuin lasten elinkustannuksiin. Jo pelkät asumismenot - etenkin pääkaupunkiseudulla - huimaavat päätä. Harva lähivanhempi asuu lapsineen pienenpienessä yksiössä... Välillä kyllä näyttää siltä, että etävanhempi haluaa pitää suuren omakotitalonsa hinnalla millä hyvänsä ja kiukuttelee, kun rahat ei meinaa siihen riittää elatusmaksujen jälkeen. Vaikka lähivanhempi asuisi kolmiossa pienellä palkallaan kahden/kolmen lapsen kanssa, niin sittenkin juuri heidän pitäisi menoistaan ja tulla toimeen omillaan. Pah. - nainen47*
itketä kirjoitti:
Jos esim 1600e:n tuloilla pitäisi hoitaa vuokra ja kolmen lapsen elatus, niin ei onnistu. Elatusmaksut (eikä koulutustukikaan) ole rahanahneutta vaan viisautta. Hyvinvoinnin 1. edellytys on kunnollinen talous.
- tä??
nainen47* kirjoitti:
tehdään aina lapsen 18v ikään asti, koska siihen ikään saakka vanhemmalla on elatusvelvollisuus :O! 18v täyttänyt lapsi voi hakea etävanhemmaltaan koulutustukea, jos peruskoulun jälkeiset opinnot ovat vielä kesken.
Ja minun lapseni menevät töihin opiskelun ohella, mikäli ei rahat riitä opiskeluun...
- Daa!!!
Tulevaisuudessa Käräjille kirjoitti:
Kyllä voit (te) vaatia! Käräjille vaan, jos ette saa sovintoteitse koulutusapusopparia aikaiseksi. Olen tässä viime aikoina perehtynyt asiaan, sillä oman lapseni 18-vee päivät lähestyvät ja exä on jo uhkaillut lopettavansa maksut siihen paikkaan. Tämä tuleva täysi-ikäinen asuu luonani (uusperhe, isäpuolella itsellään alaikäisiä elätettäviä yksinhuoltajuudessa) ja käy lukiota. Nyt ex tykkää siis, että hän pääsee elatusvelvoitteistaan sysäämällä vastuun isäpuolen harteille. Exällä on kolminkertaiset tulot omiini verrattuna. Tällaisia törkimyksiä varten on onneksi olemassa paikka, jossa oikeutta jaetaan: Tuomioistuin.
Pitäkää huolta lastenne oikeuksista, ihmiset!Laita se lapsi töihin opiskelun ohella, niin minäkin olin vaikka vanhempani eivät olleet eronneetkaan!
Opintolaina yms. Hyvin riitti opiskeluun ja paljon vielä muuhunkin...
- uusi vaimo
on asia hoidettu niin, että mieheni on maksanut molemmille lapsilleen "koulutusavustusta" lukion loppuun vaikka nuori on talven aikana täyttänyt 18. raha on kuitenkin mennyt nuoren omalle tilille, ei exän tilille.
Olin kerran tilanteessa, jossa sosiaalityöntekijä neuvoi hakemaan ko. avustusta.
Muistaakseni se meni kuitenkin, niin että avustusta pitää hakea tämän nuoren ( onhan hän jo täysi-ikäinen ). Mieheni tosin on hoitanut asian vapaaehtoisesti.- Lähi-isä
Niin, kuinka suuri koulutusavustus on?
Lähi-isä kirjoitti:
... ja tää menee "mutulla" (musta tuntuu)...
"varattomien" vanhempien alle 20 vuotias vesa saa xxx EUR opintorahaa, ja jo melko vaatimattomilla vanhempien tuloila tuo tuki putoaa pois (mikä väärin, mutta ei liene tämän foorumin aihe).
Eli, olisiko oikea summa vanhemmilta kompensoimaan valtiolta saamatta jäänyt "kakku"? Minkä vanhemmat jakavat tulojensa suhteessa (vrt. elarit). Ja jos enemmän vanhemmat katsovat lapsensa tarvitsevan, edelleen jakavat maksukykyjensä suhteessa.- siis
M36 kirjoitti:
... ja tää menee "mutulla" (musta tuntuu)...
"varattomien" vanhempien alle 20 vuotias vesa saa xxx EUR opintorahaa, ja jo melko vaatimattomilla vanhempien tuloila tuo tuki putoaa pois (mikä väärin, mutta ei liene tämän foorumin aihe).
Eli, olisiko oikea summa vanhemmilta kompensoimaan valtiolta saamatta jäänyt "kakku"? Minkä vanhemmat jakavat tulojensa suhteessa (vrt. elarit). Ja jos enemmän vanhemmat katsovat lapsensa tarvitsevan, edelleen jakavat maksukykyjensä suhteessa.että elarin kokoinen?
siis kirjoitti:
että elarin kokoinen?
En tarkoita, tarkoitan mitä yllä kirjoitin. Muuta se logiikka miten ko. tuentarve olisi reilua jakaa kuten lapsen eltuskin (eli, lapsen elatuksen tarve lapsilisien jälkeen jaetaan vanhempien nettotulojen suhteessa)
- uusi vaimo
Lähi-isä kirjoitti:
Mieheni maksoi nuorelle saman summan, mitä oli maksanut sitä ennen exälle. Lukion päättymisen jälkeen "avustusta" ei ole maksettu, koska nuoret ovat pitäneet välivuoden ja olleet töissä.
Sen jälkeen he ovat lähteneet opiskelemaan ja olleet omillaan, joten ei ole mitään järkeä maksaa täysi-ikäiselle avustusta vain siksi että hän on avioerolapsi! uusi vaimo kirjoitti:
Mieheni maksoi nuorelle saman summan, mitä oli maksanut sitä ennen exälle. Lukion päättymisen jälkeen "avustusta" ei ole maksettu, koska nuoret ovat pitäneet välivuoden ja olleet töissä.
Sen jälkeen he ovat lähteneet opiskelemaan ja olleet omillaan, joten ei ole mitään järkeä maksaa täysi-ikäiselle avustusta vain siksi että hän on avioerolapsi!... juuri näin, tai sitten autetaan jälkikasvua jos perheessä niin päätetään ja siihen mahdollisuuksia. Mutta "avioerosidonnainen" asiahan tämä ei tosiaan ole.
Kysymys onkin siitä, ettei avioerolapsi (tai etenkään hänen lähivanhempansa) joudu toisarvoiseen asemaan kun puhutaan alle 20 vuotiaan esim. kotonaan asuvan toisen asteen opiskelijan tuloista millä opiskelunsa rahoittaa (leikattu opintotuki).
Ihmetyttää kuinka moni täällä kommentoinut ei ymmärrä tai tahdo ymmärtää mistä on kyse.- yksin elättävä yh
M36 kirjoitti:
... juuri näin, tai sitten autetaan jälkikasvua jos perheessä niin päätetään ja siihen mahdollisuuksia. Mutta "avioerosidonnainen" asiahan tämä ei tosiaan ole.
Kysymys onkin siitä, ettei avioerolapsi (tai etenkään hänen lähivanhempansa) joudu toisarvoiseen asemaan kun puhutaan alle 20 vuotiaan esim. kotonaan asuvan toisen asteen opiskelijan tuloista millä opiskelunsa rahoittaa (leikattu opintotuki).
Ihmetyttää kuinka moni täällä kommentoinut ei ymmärrä tai tahdo ymmärtää mistä on kyse.oli minun mielestäni se, että lapsen opintotukiin vaikutti myös isän tulot. Ihmisen joka jättää elatusmaksutkin maksamatta. Paljonkos mielialoja nostatti et hänen tulonsa oli tuplat minun tuloihini. Ei lisänny leipää pöytään ... kavensi sitävastoin
- ole...
siis kirjoitti:
että elarin kokoinen?
elarin summa. N. 80€ kk on lukiolaiselle ok, Ja aina lapsen tilille suoraan...
- hehehehe
oli minun mielestäni se, että lapsen opintotukiin vaikutti myös isän tulot. Ihmisen joka jättää elatusmaksutkin maksamatta. Paljonkos mielialoja nostatti et hänen tulonsa oli tuplat minun tuloihini. Ei lisänny leipää pöytään ... kavensi sitävastoin
Semmosta se on elämä :-)
- pärjättävä omillaan
uusi vaimo kirjoitti:
Sen jälkeen he ovat lähteneet opiskelemaan ja olleet omillaan, joten ei ole mitään järkeä maksaa täysi-ikäiselle avustusta vain siksi että hän on avioerolapsi!Koulutustukea EI makseta exälle vaan lapselle
ja se ei ole elatusavun suuruinen !! - ei voi olla totta
ole... kirjoitti:
elarin summa. N. 80€ kk on lukiolaiselle ok, Ja aina lapsen tilille suoraan...
Tarkoitatko, että molemmat vanhemmat voivat maksaa tuon 80,- € ja se on siinä? Vai että etä pääse 80,- eurolla ja lähi maksaa loput?
Oletko etä? Mitä jos exäsi kanssa sovitte, että sinusta tulee lähi ja hänestä etä?
Minä en ymmärrä vanhempia, jotka ajattelevat siten, että opiskelevan lapsen täytettyä 18, voin pestä käteni TAI riittää elatukseksi (tai käytetään mitä nimitystä hyvänsä) esim. tuo mainitsemasi 80,- €. Lain mukaan näin voi ollakin, mutta SÄÄLIN jokaista lasta, jonka etävanhempi näin käyttäytyy. Tässä kohtaa laissa on iso reikä. Onneksi löytyy toisin ajattelevia etiä. - Varoittaja
hehehehe kirjoitti:
Semmosta se on elämä :-)
Varo vaan, ettei räkänauru kalahda omaan nilkkaan. Säälittävä.
- kommentti
uusi vaimo kirjoitti:
Sen jälkeen he ovat lähteneet opiskelemaan ja olleet omillaan, joten ei ole mitään järkeä maksaa täysi-ikäiselle avustusta vain siksi että hän on avioerolapsi!Sinun miehesi oli fiksu tämän koulutusavustuksen suhteen. Avutukset tosiaan maksetaan tarpeeseen, eikä sen takia, että on avioerolapsi. Samoin tulisi lastaan kohdella kuin kohtelisi lasta, jos perhe ei olisi aikanaan rikkoutunut.
- verneri22
lapselleen taskurahaa opiskeluaikana jos lapsen kanssa on hyvät välit
mutta tilanne voi olla pahempi jos äiti on ehtinyt myrkyttää lapsen mielen isäänsä vastaan.... - roz the katkera
verneri22 kirjoitti:
mutta tilanne voi olla pahempi jos äiti on ehtinyt myrkyttää lapsen mielen isäänsä vastaan....heh on siinäkin kommentti..
äitiä syyllistetään taas.. jollei ole ehtinyt myrkyttää lapsen mieltä.. voi hel****i!
isällä voi lapseensa olla hyvät välit muttei sittekään maksa taskurahaa, ei edes ymmärrä että sellasta mahdollisesti tarvittaisiin.
isiä on monenlaisia kuten näistä kirjotuksista voi päätellä, tähdet on olleet mahtavassa asennossa jos etäisä maksaa jotain muutakin oikeeseen elämiseen liittyvää, kuten vessapaperia tai jauhelihaa eikä vaan "taskurahaa" lapsen tultua täysi-ikäiseksi. - uusi vaimo
pärjättävä omillaan kirjoitti:
Koulutustukea EI makseta exälle vaan lapselle
ja se ei ole elatusavun suuruinen !!suuruuden voi isä itse päättää. Minun mieheni halusi vapaaehtoisesti maksaa sen saman summan, mitä oli maksanut exälle. Ainoa ero oli se, että rahat menivät suoraan ko. nuoren tilille.
- verneri22
heh on siinäkin kommentti..
äitiä syyllistetään taas.. jollei ole ehtinyt myrkyttää lapsen mieltä.. voi hel****i!
isällä voi lapseensa olla hyvät välit muttei sittekään maksa taskurahaa, ei edes ymmärrä että sellasta mahdollisesti tarvittaisiin.
isiä on monenlaisia kuten näistä kirjotuksista voi päätellä, tähdet on olleet mahtavassa asennossa jos etäisä maksaa jotain muutakin oikeeseen elämiseen liittyvää, kuten vessapaperia tai jauhelihaa eikä vaan "taskurahaa" lapsen tultua täysi-ikäiseksi.edellisellä kirjoittjalla on pallo hukassa
- roz the katkera
verneri22 kirjoitti:
edellisellä kirjoittjalla on pallo hukassa
miten niin pallo hukassa??
mietin jo aikaisemmin että mikähän tämä sinun "taskurahasi" mahtaa olla, satanen, viiskymppiä, kakskymppiä, kymppi..
nimimerkistäsi päätellen et juuri ole tainnut huoletia isommista lapsista tai heidän tarpeistaan, joten tuskin tiedät mitään lasten ja nuorten kulutuksesta kun pienestä palkasta sitä rahoitetaan ja asumis ym.kulut pitää myös maksaa
ja mielestäni on aika vähän merkitystä sillä onko äiti myrkyttänyt lapsen mielen isää vastaan, isän pitäisi silti osallistua lapsen tai opiskelevan nuoren elämään, jollei muuten pysty niin sitten rahallisesti. valitettavasti kaikki isät eivät pirullisella luonteella tähän pysty vaan pyyhkäisevät aikaisemmin eletyn elämän hankittuine lapsineen muistojen unholaan. - isä ja äiti tärkeitä
verneri22 kirjoitti:
mutta tilanne voi olla pahempi jos äiti on ehtinyt myrkyttää lapsen mielen isäänsä vastaan....Asia ei ole niin yksinkertainen. Yhteisestä lapsesta on molempien huolehdittava vielä eron jälkeenkn, jollakin tavalla. Elatusmaksut ovat sitä varten, että ne maksetaan sille jonka luona lapsi asuu ja kuluttaa.
Se mitä ylimääräistä isä tai äiti lapselleen vielä ostaa on tietysti omasta tahdosta kiinni. Monesti kuitenkin "isä/äiti" ovat niin lapsellisia, että etsivät syitä vanhoista riidoista ja kaunoista ja annetaan niiden pilata oma suhde lapseen, joka asuu toisen luona. LAPSENHAN takia niitä maksetaan ja kaikki negatiivinen mikä osoitetaan siihen perheeseen tai rahan antamiseen menee "elämänohjeena" myös lapselle, halusit sitä tai et.
Välittäminen on tärkeää ja se pitää osoittaa siitä huolimatta lapselle, vaikka olis mitä mielen "myrkytyksiä" olemassa. Ne täytyy pitää poissa lapsen kasvatusasioista ja näkyvistä. - joojajoo
Lähi-isä kirjoitti:
Se määrätään aivan erikseen mutta pienempi kuin elatusmaksu.
- nainen47*
oli minun mielestäni se, että lapsen opintotukiin vaikutti myös isän tulot. Ihmisen joka jättää elatusmaksutkin maksamatta. Paljonkos mielialoja nostatti et hänen tulonsa oli tuplat minun tuloihini. Ei lisänny leipää pöytään ... kavensi sitävastoin
opintotukeen vaikutti myös isän tulot? Ei minun tyttärelläni vaan... pelkästään minun tuloni vaikuttavat. Hyvin vaikuttavatkin. Olin viime vuonna tienannut hieman edellisvuotta enemmän, joten tyttären opintotukikin laski muutaman kuukauden jälkeen 20e.
Koulutustuessakin voisi vertailla vanhempien elatuskykyä. Jos nyt nuori saa x määrän opintotukea ja y määrän elatusmaksuja, niin 18v täytettyään koulutustuen pitäisi vastata suurinpiirtein summaa xy. Ihan yhtä paljon se ei ilmeisesti ole kuin elatusmaksu, koska käsittääkseni opintotuki nousee, kun täyttää 18v. Ei se silti nouse elatusmaksuja vastaavaa summaa!
Olen itse vähän prepannut neitokaistani tulevaisuuteen. Hänen pitää melko pitkälle vasta koko elämisestään opintotuella ja isänsä maksamalla koulutustuella. Minä maksan tytön asumisen. Etävanhemmalla on tässä(kin?) tapauksessa sellainen käsitys, että hän alkaa maksaa tyttärelle "taskurahaa", jonka tytär voi käyttää miten haluaa. Joten minun kontolleni jäisi kaikki muut normaalit menot - emmekä kykenisi niistä selviytymään. Tuloni ovat samat, vaikka elatusmaksut loppuu. Tiukkaa tekee. Onneksi tytär on fiksumpi kuin isänsä kun tuntuu tajuavan tämän. - nainen47*
kommentti kirjoitti:
Sinun miehesi oli fiksu tämän koulutusavustuksen suhteen. Avutukset tosiaan maksetaan tarpeeseen, eikä sen takia, että on avioerolapsi. Samoin tulisi lastaan kohdella kuin kohtelisi lasta, jos perhe ei olisi aikanaan rikkoutunut.
"Samoin tulisi lastaan kohdella kuin kohtelisi lasta, jos perhe ei olisi aikanaan rikkoutunut. "
Meidän perhe rikkoutui suurelta osin sen takia, että lasten isä halusi jatkaa elämistä päättömästi omia mielihalujaan noudattaen, minun kustannuksella, lapsista piittaamatta. Eron jälkeen on tehnyt kaikkensa ollakseen mahdollsiimman hankala, ettemme vain pärjäisi. Mutta mehän pärjäämme - jopa hyvin. Talous on tiukkaa, mutta vielä tiukempaa oli aiemmin kun asuttiin yhdessä. Ex pystyi vedettämään minulta rahaa. Enää ei pysty. Jos mielenrauhalle voisi laskea rahallisen arvon, olisimme todella rikkaita.... - nainen47*
heh on siinäkin kommentti..
isiä on monenlaisia kuten näistä kirjotuksista voi päätellä, tähdet on olleet mahtavassa asennossa jos etäisä maksaa jotain muutakin oikeeseen elämiseen liittyvää, kuten vessapaperia tai jauhelihaa eikä vaan "taskurahaa" lapsen tultua täysi-ikäiseksi.Isät eivät nimenomaan juuri koskaan innostu maksamaan lapsensa vessapaperia tai jauhelihaa. Tai mitään oikeasti"todellista". Puhuvat koulutustuestakin mieluummin "taskurahana", koska sillä voi ostaa kaikkea - periaatteessa - turhaa. Äiti eli lähivanhempi maksakoot koulukirjat, asumisen, vessapaperit, puhelinlaskut, hygienian, vaatteet jne
- sama tilanne...
samalla asialla ollaan.. tyttäreni täyttävät syyskuussa kans 18v. jolloin lasten pitää meidän tapauksessa hakea isältä tukea opiskeluun siitä huolimatta vaikka täuttävätkin 18v.Meillä kun ei ole isä ollut milläänlailla kiinnostunut kokoaikana lapsistaan saatikka opiskeluiden eristymisestä niin tytöt hoitaa asian oikeusaputoimiston kautta kyseisen asian. Siis toinen osapuoli on myös vastuussa sillon kun lapset opiskelee siitä huolimatta vaikka täyttävätkin 18v.
- Kyllä...
Tuo on nykyään naurettavaa, että aikuiset ihmiset hakevat isältä oikeusteitse avustuksia :-) Ja ette luultavasti edes tajua hävetä...
- muutaman lapsen isä
Kyllä... kirjoitti:
Tuo on nykyään naurettavaa, että aikuiset ihmiset hakevat isältä oikeusteitse avustuksia :-) Ja ette luultavasti edes tajua hävetä...
On naurettavaa, jos opiskelevien lasten täytyy hakea oikeusteitse isältään avustusta. Jos näin on, isä ei varmasti äly hävetä, kun ymmärrys ei riitä. Minä maksan ihan vapaaehtoisesti. Kyse on minun lapsista ja heidän tulevaisuudestaan. Erotessani ex-vaimostani, en eronnut lapsistani ja vastuusta heitä kohtaan.
- "ilkeä äitipuol"
meillä "kouluavustus" maksettiin siten, että puolet kirjoista ym kuluista, tyttö kävi töissä lukion aikana ja sai siten rahaa vaate ym kuluihin, joihin kyllä tarpeen mukaan osallistuimme. Eli ei enää säännöllistä kuukausittaista koulutusavustus-rahaa, vaan tarpeen mukaan.
- nainen47*
Kyllä... kirjoitti:
sitten olisi heitettävä kodistaan pois tämä "aikuinen ihminen", jota ei ole yksin varaa elättää? Katsos kun on niin, että äidin kontolla voi olla useita vielä alaikäisiä elätettäviä ja heidän menonsa ovat etusijalla. Myös äitien täytyy priorsoida...
Isät ovat naurettavia, elleivät ilman oikeusteitä maksa lapselleen mitään tämän täytettyä 18v.
- GTS
Poika oli pari vuotta koulukodintapaisessa laitoksessa. Kun hän täytti 18, ja pääsi/joutui sieltä pois, kysyin laitoksen ohjaajalta passelia kuukausittaista avustusta pojalle. Satanen kuussa, sanoi ohjaaja mutu-määrän.
Eihän se käytännössä riitä..- edes maksaa
Joten case closed, Jos muksu ei ole koulussa, niin ei tarvitse maksaa penniäkään.
- lapsi
todennäköisesti lapsesi on eläkkeellä ? Ja toden näköisesti saa jotain muutakin tukea ?Itse olen 15 vuotiaan kehitysvammaisen tytön yh-äiti ,enkä ole milloinkaan saanut lapsen isältä elatusapua ja hyvin olen pärjännyt vaikka olen suurimman osan vuodesta ansiosidonnaisella päivärahalla Täytyy vaan sopeutua siihen ettei aina saa kaikkea mitä tahtoo.
- Kuitenkin
Kunnalta elatusavustusta,jos miehesi ei kerran mitään maksanut.
- luulet
Kuitenkin kirjoitti:
Kunnalta elatusavustusta,jos miehesi ei kerran mitään maksanut.
en todellakaan ole saanut elatusapua ,mutta velkasen talon ,josta oli maksettu 50tuhatta markkaa ja velkaa jäi 101tuhatta. Mutta kulut pieneni huomattavasti kun alkoholia ei käytetä ,niin vähemmälläkin pärjää EX-miehelläni kun oli varaa juoda joka päivä.
- tällä tavalla
Lapsen elatus kuuluu kummallekin vanhemmalle siihen saakka, kun lapsi (vaikka yli 18 v), valmistuu ensimmäiseen ammattiinsa tai pääsee ylioppilaaksi. 18 vuotta täytettyään lapsi tekee itse sopimuksen maksavan vanhemman kanssa ja rahat menevät hänen omalle tililleen. Joten mieheni maksoi siihen asti, kun tyttö sai yo-lakin päähänsä. Sen jälkeenhän sitten saa yhteiskunnan tukiakin.
- tällä tavalla
Lapsen elatus kuuluu kummallekin vanhemmalle siihen saakka, kun lapsi (vaikka yli 18 v), valmistuu ensimmäiseen ammattiinsa tai pääsee ylioppilaaksi. 18 vuotta täytettyään lapsi tekee itse sopimuksen maksavan vanhemman kanssa ja rahat menevät hänen omalle tililleen. Joten mieheni maksoi siihen asti, kun tyttö sai yo-lakin päähänsä. Sen jälkeenhän sitten saa yhteiskunnan tukiakin.
- asdfg
Ylioppilaaksi pääseminen ei takaa yhteiskunnalta tukia, sillä se ei ole ammattiin valmistava koulutus. Itse jouduin jokunen vuosi sitten 21-vuotiaana ylioppilaana työttömäksi ja rahaa ei tullut mistään. Perustelut: Alle 25 vuotias ammattikouluttamaton nuori -ei työttömyystukia. Sossu taas ei maksanut toimeentulotukea, koska olin viimeksi kuluneen kahden kuukauden aikana saanut palkkaa, eivätkä kriteerit täyttyneet. Palkat olivat tosin kuluneet opiskeluaikoina kertyneiden velkojen maksamiseen ja muuttoon... Kelassa taas ei meinattu silloin ottaa asumistukihakemusta vastaan, koska se määräytyy vuositulojen perusteella... Nuorten tuet on monin tavoin olemattomia, ja vanhempien apu on usein tarpeen. Myös "normaaleilla" ja työtätekevillä nuorilla tilanne on se, että käsketään pyytää rahaa vanhemmilta tai sukulaisilta. Ei paljon naurattanut.
- eroperhe
.net auttaa
... päättyvät kun lapsi täyttää 18v., raha jota etävanhempi tai kunta maksaa lapsen lähivanhemmalle. Laki on juuri kuten linkit.
Nythän kyse on koulutusavustuksesta, ja se on eriasia kuin elatustuki tai -apu
Mutta ajattelepa järjellä... 19 vuotias toisen asteen opiskelija ei saa opintotukea, jos asuu kotonaan. Lainsäätäjä olettavat että VANHEMMAT (ei vanhempi) tukevat taloudellisesti lastaan tuolloin.
Minusta tuo on "pöljä asetus", mutta minkäs teet...
Pointti on siinä, minkä vuoksi erolapsen lähivanhemman muka pitäisi olla yksin koulutusavustusta lapselleen antava osapuoli.
Sitä voi tietenkin pohtia, mikä tilanne on jos 19 vuotiaan "eroamattomassa" ydinperheessä kasvaneen lapsen vanhemmat toteava:"Tukea ei tipu, koetahan pärjäillä!" ... hän ei voi haastaa vanhempiaan oikeuteen, mutta erolapsi voi etävanhemman...
- äiti-68
no ei tietenkään makseta,kun 18.vuotiaaksi asti vai meinasitko että maksetaan niin kauan,ku rupee saamaan eläkettä.että on dorka.
... lapsi voi vaatia etävanhemmalta Koulutusavustusta kompensoimaan tämän osuuden "leikatusta opintotuesta".
Yllä olevissa asiallisissa vastauksissa tätä valoitettu hieman enemmän.
- Rommaani Porista
Jos olet ollut työmarkkinatuella, etkä ole pystynyt maksamaan jonkun muinaisen elatussopimuksen mukaan, sinulta ulosmitataan tulevasta palkasta noin kolmasosa tai viedään asunto pakkolunastukseesn. Vain vuokralla asuvat asumistukilaiset (, jotka ovat tulleet lypsäneeksi yhteiskunnan varoja koko ikänsä ja ovat itse asiassa grynderien toivevuokralaisia) saavat "armahdusta" elatusmaksuistaan.
Näin se on, kuten joku viisaampi TV:ssä sanoi, että hallitukset ovat maailman historian aikana tappaneet tai ajaneet itsemurhaan enemmän ihmisiä kuin rommaanit konsanaan, vaikk' meill' onkin aina ruokailuvälineet mukana (tekohampaat). - äiti_vm-72
Nykyään taitaa olla niin et elatusmaksua maksetaan siihen asti kun opiskeleva >18v. kotona asuu. Jos lapsi esim. kehitysvammainen, kannattaa neuvoa kysyä esim. Kelasta.
- Aina väärin
Eölatusmaksut loppuu AINA 18 vuoteen.
- pummi
äideillä ku perusmaksu jo hipoo jo pilviä ja silti isät velvoitetaan ostamaan sitä sun tätä, ja kuulemma ei riitä,,,,, voi h-------
tarttis varmaan tienata jokin 4000-5000 ekee jotta vois jatkaa jotenkin.
On maailma mallillaan....
Itselläni on 2600 ja tiukkaa tekee ku on kaikki pakolliset kuukausi menot maksanut.. h-------.- pitäisi
kaikki maksaa. Menehän itseesi. Jos lapsi täytää 18 v onko elatusvelvollisuus vain lähivanhemmalla. Yhdessähän lapsikin on tehty, rakkaudestako?
- roz the katkera
pitäisi kirjoitti:
kaikki maksaa. Menehän itseesi. Jos lapsi täytää 18 v onko elatusvelvollisuus vain lähivanhemmalla. Yhdessähän lapsikin on tehty, rakkaudestako?
tämä äiti maksaa kaiken, vaikka palkka neljäsosa siitä mitä isällä ja vaikka ei ole työsuhdeautoja, -kännyköitä tms ylimääräisiä "Työmatkoja" ulkomailla.
silti sitkeesti yritän maksaa taloa pois ja käydä töissä ja keksiä jostain rahaa lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja joskus ruokaankin.
tietysti, oma vika kun hankin lapsia juopon miehen kanssa ja erottuani tein huonon elatussopimuksen johon ei kirjattu kasvamisesta aiheutuvan kulutuksen lisääntymisestä mitään..
nämä tampiot jotka fiksuja mielipiteitään tänne kirjottelee, ehkä tajuaa myös sen että 3 vuotias kuluttaa hippasen verran vähemmän ja eri tavalla kuin 13 vuotias..
meillä kiitoksen saa isä, ajatella kun on lapselle ostanut noin hienon kännykän... viis siitä että äiti kantaa käsivarret venyneinä ruokaa kassikaupalla kotiin kasvaville lapsille, kuukaudessa sillä ruokarahalla saisi 2 samanlaista kännykkää..
elatusapua haluaisin lisää, myönnän, sillä se ei millään tavalla ole suhteessa tuloihin.. kun lapset on tehty yhdessä, pitäisi ne huoltaakin yhdessä.. tasapuolisuutta elatukseen toivon.. tai edes indeksikorotuksia.. voi olla ettei tässä elämässä niin käy.. - viikonloppu isa
noin 6v sitten oli tapaus kun menin toihin niin yritin saada vapautusta elatusmaksuista tunti palkka oli
38mk h ja elatus maksut 1550mk kuussa ja vuokra 2500mk matkakulut 800mk kuussa.vittu mitaan vapautuksia saanut lastenvalvojalta piti vaan maksaa ja kayda joskus soskussa hakemassa tukea kun ei rahat riittänyt ruokaan.mutta sekin oli perseestä niiten laskelma tapa. kun olin ollut yli vuoden toissä liksa nousi mulla 62mk h niin meni yli vuosi yrittivät nostaa elatusmaksuja 2000mk mutta ei onnistunut vitun ahneet paskat. - täälläkin
tämä äiti maksaa kaiken, vaikka palkka neljäsosa siitä mitä isällä ja vaikka ei ole työsuhdeautoja, -kännyköitä tms ylimääräisiä "Työmatkoja" ulkomailla.
silti sitkeesti yritän maksaa taloa pois ja käydä töissä ja keksiä jostain rahaa lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja joskus ruokaankin.
tietysti, oma vika kun hankin lapsia juopon miehen kanssa ja erottuani tein huonon elatussopimuksen johon ei kirjattu kasvamisesta aiheutuvan kulutuksen lisääntymisestä mitään..
nämä tampiot jotka fiksuja mielipiteitään tänne kirjottelee, ehkä tajuaa myös sen että 3 vuotias kuluttaa hippasen verran vähemmän ja eri tavalla kuin 13 vuotias..
meillä kiitoksen saa isä, ajatella kun on lapselle ostanut noin hienon kännykän... viis siitä että äiti kantaa käsivarret venyneinä ruokaa kassikaupalla kotiin kasvaville lapsille, kuukaudessa sillä ruokarahalla saisi 2 samanlaista kännykkää..
elatusapua haluaisin lisää, myönnän, sillä se ei millään tavalla ole suhteessa tuloihin.. kun lapset on tehty yhdessä, pitäisi ne huoltaakin yhdessä.. tasapuolisuutta elatukseen toivon.. tai edes indeksikorotuksia.. voi olla ettei tässä elämässä niin käy..ex-mieheni lahjoittaa lapselleen kaikki vanhat rojut, kännykät/tietokoneet/telkkarit ym., joista ei myydessä saisi mitään hintaa. Lapselle ne ovat kuitenkin kuin uusia (isällä nimittäin aina uusimmat laitteet). Isä ei kuitenkaan osallistu laitteiden kuukausimaksuihin - siis minä maksan kännykkäliittymän laskut, laajakaistaliittymän laskut jne.
Miksi maksan? No siksi kun en raaski sanoa lapselleni, että palauta romut isällesi ja onhan siinä sekin, että en halua pahis-leimaa otsaani. - ruohonjuurikas
täälläkin kirjoitti:
ex-mieheni lahjoittaa lapselleen kaikki vanhat rojut, kännykät/tietokoneet/telkkarit ym., joista ei myydessä saisi mitään hintaa. Lapselle ne ovat kuitenkin kuin uusia (isällä nimittäin aina uusimmat laitteet). Isä ei kuitenkaan osallistu laitteiden kuukausimaksuihin - siis minä maksan kännykkäliittymän laskut, laajakaistaliittymän laskut jne.
Miksi maksan? No siksi kun en raaski sanoa lapselleni, että palauta romut isällesi ja onhan siinä sekin, että en halua pahis-leimaa otsaani.Kännykkäkuluihin saa saldorajan. Laajakaistaa pääsee hakkaamaan maksutta kirjastosta. Tietokonetta voi käyttää hyvin myös ilman yhteyttä ja sillä voi tehdä muutakin kuin pelailla kalliita pelejä. Telkkarin lupamaksu taas ei lapsen osalta tuo lisäkuluja, jos sattuu itse telkkaria katselemaan.
Perusturvassa (ruoka asunto vaatteet koulu) rahansiirrot ovat välttämättömiä. Viihdykettä pystyy taas jokainen järjestämään itselleen (ja jälkikasvulleen) maksutta. - lapsiinsa satsaava
ruohonjuurikas kirjoitti:
Kännykkäkuluihin saa saldorajan. Laajakaistaa pääsee hakkaamaan maksutta kirjastosta. Tietokonetta voi käyttää hyvin myös ilman yhteyttä ja sillä voi tehdä muutakin kuin pelailla kalliita pelejä. Telkkarin lupamaksu taas ei lapsen osalta tuo lisäkuluja, jos sattuu itse telkkaria katselemaan.
Perusturvassa (ruoka asunto vaatteet koulu) rahansiirrot ovat välttämättömiä. Viihdykettä pystyy taas jokainen järjestämään itselleen (ja jälkikasvulleen) maksutta.Kyllä tuli hyviä neuvoja, täytyy sanoa.
Neuvojana luultavasti henkilö, jolla todennäköisesti on elämä kunnossa, on omakotitalo, 1,8 lasta, koira, farmariauto, kesämökkki,puoliso tienaa 30 000 ja itse 50 000 euroo vuodessa.
Lapsi tulee kertomaan miten häntä kehuttiin jääkiekkotreeneissä kun hän teki 3 maalia ja pyytää samalla uusia luistimia kun sukulaisilta saadut alkaa olemaan pienet. Pystytkö sanomaan päin lapsen toiveikkaita ja innostuneita kasvoja, ettei ole rahaa, pitää hankkia ilmainen viihdyke kuten kirjaston tietokone?
Kyllä lapsen liikuntaharrastusta pitää tukea ja sitä en pysty valitettavasti maksutta järjestämään.
- päivänä
lapsilisät loppuu, kun lapsi täyttää 17-vuotta. Lapsi asuu kuiutenkin yleensä lähi-vanhemman luona 19-20-vuotiaaksi. Onko mielestänne oikein, että lähivanhempi maksaa yksin nämä pari vuotta?
- sovussa päätetty
Meidän erotessa oli lapsi aloittamassa lukiota, sosiaaalitoimistossa sanottiin, että elatusmaksua maksetaan siihen asti kun lapsi on lukionsa käynyt. Eli jos lapsi on koulussa ja täyttää 18, elatusmaksua maksetaan siihen asti kun koulu päättyy.
sovussa päätetty kirjoitti:
Meidän erotessa oli lapsi aloittamassa lukiota, sosiaaalitoimistossa sanottiin, että elatusmaksua maksetaan siihen asti kun lapsi on lukionsa käynyt. Eli jos lapsi on koulussa ja täyttää 18, elatusmaksua maksetaan siihen asti kun koulu päättyy.
... noinhan sen pitääkin olla, mutta jos etävanhempi olisi sanonut "ei käy", niin sosiaalitoimisto ei olisi voinut häneltä elareita periä. Onneksi oli viisas etävanhempi lapsellasi.
- Oikein...
Jos välit on hyvät, toki etä välillä auttelee. Mutta on naurettavaa ajatella, että etä tyrkii rahaa eläkeikään saakka. Luojan kiitos tässä maassa on joku roti sentään..
- legality
sovussa päätetty kirjoitti:
EI MAKSETA ÄIDILLE ELATUSAPUA VAAN LAPSELLE KOULUTUSAVUSTUSTA JA SE EI OLE SAMA KUIN ELATUSAPU
ELI SOSSU ON ANTANUT VIRHEELLISEN VASTAUKSEN !!! - elättämiseen
Oikein... kirjoitti:
Jos välit on hyvät, toki etä välillä auttelee. Mutta on naurettavaa ajatella, että etä tyrkii rahaa eläkeikään saakka. Luojan kiitos tässä maassa on joku roti sentään..
Jos välit hyvät (keneen? lapseen?) ja voi välillä autella. Hyvänen aika sentään. Eivätkö etät lapsiaan rakasta ja toivo heidän parastaan?
Ja kuka on puhunut elättämisestä eläkeikään asti? Jos keskityttäisiin opiskeleviin 18 - 20 vuotiaisiin. Perintöriidat on sitten asia erikseen. - nämä
lähi- tai yksinhuoltajien lapset saavat opintotukea,mitä taas etävanhemman uudet lapset eivät saa asuessaan vanhempiensa kanssa.
- opiskelijan äiti
nämä kirjoitti:
lähi- tai yksinhuoltajien lapset saavat opintotukea,mitä taas etävanhemman uudet lapset eivät saa asuessaan vanhempiensa kanssa.
Molemmilla (yh:n lapsella ja etävanhemman "uudet lapset") on mahdollisuus opintotukeen ja ehdot ovat samat. Vanhempien tulot vaikuttavat eli MYÖS tämän etävanhemman. Raja matala eli jos työssäkäyvät vanhemmat, opintotukea ei tule. Jos muuttavat kotoa pois, tilanne muuttuu MOLEMMILLA.
Tässä tapauksessa kyse siis kotona asuvasta lukioikäisestä - EI saa opintotukea, kun MOLEMPIEN vanhempien tulot yhteensä ylittävät rajan.
- Asastata tietoa
Kyllä lapsi ja etävanhepi voivat solmia sopimuksen että maksaa vielä elatusapua. Toinen vaihtoehto on että lapsi vetää asian oikeuteen ja silloin joutuu maksaan myös. Mutta asian joutuu sopimaan täysiikäinen lapsi ja elatusvelvollinen.
- vain viikonloppu isa
noin 6v sitten oli tapaus kun menin toihin niin yritin saada vapautusta elatusmaksuista tunti palkka oli
38mk h ja elatus maksut 1550mk kuussa ja vuokra 2500mk matkakulut 800mk kuussa.vittu mitaan vapautuksia saanut lastenvalvojalta piti vaan maksaa ja kayda joskus soskussa hakemassa tukea kun ei rahat riittänyt ruokaan.mutta sekin oli perseestä niiten laskelma tapa. kun olin ollut yli vuoden toissä liksa nousi mulla 62mk h niin meni yli vuosi yrittivät nostaa elatusmaksuja 2000mk mutta ei onnistunut vitun ahneet paskat.- kiinnostaa tietää, miten aj...
Mitä ajattelet yhden lapsen elättämisen maksavan per kuukausi? Kerro käsityksesi 15 - 18 vuotiaan kustannuksista. Kuinka paljon omat kustannuksesi ovat suuremmat kuin tuon lapsen? Miksi? Jos olisit edelleen naimisissa tämän exäsi kanssa, olisitteko loistavasti toimeentuleva perhe, jolla jää välttämättömyysmenojen jälkeen rahaa säästöön lapioitavaksi asti?
Eli jos ajattelet, että yksi lapsesi elää esim. 500,- per kk (jossa huomioitu lapsilisä, yh-korotus, sinun maksama elatusmaksu ja lähin osuus elatuksesta), etkö sinäkin tule hyvin toimeen tuolla 500,- per kuukausi?
Joo, minä tiedän, ettei tuo 500,- riitä elämiseesi. Yksistään asunto vie melkoisen siivun. Sama koskee niitä lapsiasi. Leikitään vaikka, että exäsi asunnon vuokra (3 h k) on 600,- ja siinä asuu ex 2 lasta. Vuokra per henkilö on siis 200,-/kk. Näin ollen osuutesi kahden lapsen vuokrasta on 2 * 100,- eli 200,-. Paljon jää maksamiesi elatusmaksujen jälkeen niinhin muihin kustannuksiin? - jokuva
kiinnostaa tietää, miten aj... kirjoitti:
Mitä ajattelet yhden lapsen elättämisen maksavan per kuukausi? Kerro käsityksesi 15 - 18 vuotiaan kustannuksista. Kuinka paljon omat kustannuksesi ovat suuremmat kuin tuon lapsen? Miksi? Jos olisit edelleen naimisissa tämän exäsi kanssa, olisitteko loistavasti toimeentuleva perhe, jolla jää välttämättömyysmenojen jälkeen rahaa säästöön lapioitavaksi asti?
Eli jos ajattelet, että yksi lapsesi elää esim. 500,- per kk (jossa huomioitu lapsilisä, yh-korotus, sinun maksama elatusmaksu ja lähin osuus elatuksesta), etkö sinäkin tule hyvin toimeen tuolla 500,- per kuukausi?
Joo, minä tiedän, ettei tuo 500,- riitä elämiseesi. Yksistään asunto vie melkoisen siivun. Sama koskee niitä lapsiasi. Leikitään vaikka, että exäsi asunnon vuokra (3 h k) on 600,- ja siinä asuu ex 2 lasta. Vuokra per henkilö on siis 200,-/kk. Näin ollen osuutesi kahden lapsen vuokrasta on 2 * 100,- eli 200,-. Paljon jää maksamiesi elatusmaksujen jälkeen niinhin muihin kustannuksiin?taas joku luulee tietävän asian.
elatusmaksurahat ei ole vuokraan tarkoitettu
vaan lastenkuluihin.kansaneläkelaitos huomioi yksin huoltajan asumiskustannukset eika lapsen isä.
ota selvää asioita ennen kuin tuut tänne kommentoimaan. - sitä mieltä
jokuva kirjoitti:
taas joku luulee tietävän asian.
vaan lastenkuluihin.kansaneläkelaitos huomioi yksin huoltajan asumiskustannukset eika lapsen isä.
ota selvää asioita ennen kuin tuut tänne kommentoimaan.etteivät lasten asumiskulut kuulu ollenkaan etävanhemmalle? Missä ne lapset sitten asuvat? Lapsetkin tarvitsevat tilaa, varsinkin murkkuiässä, jotta heistä tulisi täysipäisiä.
Luuletko, etteivät lämmitys-, vesi- jäte- ja sähkölaskut kuulu millään lailla etävanhemmalle. Mahdatkohan olla asenteellasi vähän väärässä?
Lähivanhemmalle riittäisi todennäköisesti yksiö, jossa kolmen lapsen kanssa olisi tosi vaikeaa elää. - roz the katkera
jokuva kirjoitti:
taas joku luulee tietävän asian.
ota selvää asioita ennen kuin tuut tänne kommentoimaan.TAAS JOKU LUULEE TIETÄVÄN ASIAN, niinpä niin..
elatusavut on nimenomaan tarkoitettu lapsen ELÄMISEEN.
lapsikin ASUU jossain ja myös lapsen asumisesta on kuluja. yksinäinen aikuinen voi asua vaikka kannon nokassa mutta lapsen kanssa asuvalle pitää hommata sovelias asunto.
kela ei todellakaan huomioi yksinhuoltajan asumiskustannuksia jos on työssäkäyvä, ite pitää kustantaa KAIKKI!
mä alan hikeentymään näihin kommentteihin jotka niin pätevästi esitetään ilman että tietää todellisesta elämästä YHTÄÄN MITÄÄN!
- Red Indian
Kova on kohtalo. Yhteiskunnan sosiaalivirastojen henkilökunnan tuella opetetaan avioerolapsen huoltajaa elämään tukien varassa ja lypsämään hylätyltä puolisolta mitä irti saa. Lisäksi aivopestään lapset vihaamaan tätä ulosheitettyä vanhempaa ja lyödään kuin vierasta sikaa.. Usein vielä jomman kumman isovanhemmat hoitavat lapset ja rahoittavat menot. Tästä seuraa, että lasten maailmankuva kieroutuu. Opitaan se, että eletään vain ulkopuolisen tuen varassa. Tyypillistä on myös se, että viranomaiset tuskailevat kustannuksia ja kostavat sitä sitten varsinkin pätkätyöläiselle ulosmittaamalla hänen palkkansa säälimättömästi.
- Rommaani Porista
Miekii ole huomannu, ett viranomaiset o kanss semmossii liikemiehii, kuten myökii. Ne tekköövät semmossii elatusmaksupäätöksii, ett varmasti tulee kalliiks yhteiskunnal ja elatusvelvollisel. Mitä enemmä vaikeuksii, sitä paremmi turvataa omat työpaikat. Viranomaiset suojelevat virkojaan veronmaksajien kustannuksella. Mitä enemmän kurjuutta, sitä enemmän sosiaaliauttajia. Samaa voi sanoa oikeusoppineista. Mitä monimutkaisemmaksi oikeusjuttu saadaan, sitä enemmän rahnaa kilisee heitin kukkaroihinsa. Ja kansa maksaa, eikä mutise.
- mikään ei riitä
On tietysti periaatteessa oikein että vanhemmat maksavat lapsensa kustannukset.
Mutta mihin asti,,ajatus siitä että elatusmaksu ikäänkuin muuttaa nimeään ja jatkuu vielä muutaman vuoden on mielenkiintoinen.
Kaikki eivät saa tai voi tehdä syystä tai toisesta työtä opiskelun ohessa, tai halua.
Kukaan ei kuitenkaan kuole kadulle tai nälkään ja yhteiskunta maksaa koulutuksen. Onko oikein tai väärin asua kotona, onko oikein tai väärin kasvattaa peräkammariin mukuloita ja mihin asti.
Itse vanhempana päättää siitä ja toivon mukaan onnistuu kasvattamaan lapset itsenäisiksi.
Etävanhempi? Oksettava sana. Vanhemmat ansaitsevat lapsensa, osallistuvat kasvatukseen. Jos eivät sitä tee, eivät ole vanhempia vaan jotain muuta. Kasvatus ei ole synonyymi rahastukselle.
Myöhemmin lapsen kasvaessa tämä ansaitsee vanhempansa omalla käytöksellään, mutta pysyy silti lapsena teoistaan huolimatta - asiassa on eroa. - uskot
elämän menevän? Tule jo ulos sieltä itsesäälistäsi ja katso elämää sellaisena kuin se on.
Suurin osa eronneistakin vanhemmista elää omillaan. Mikä ihme aiheuttaa sen, että yh/lähivanhemmat syyllistetään siitä, että myös etävanhemman pitää osallistua kuluihin omalla osallaan?
Vastuu yhdessä tehdyistä lapsista on yhteinen, niinkuin saadut ilot ja surutkin. - Ajatelkaa lapsianne
Rommaani Porista kirjoitti:
Miekii ole huomannu, ett viranomaiset o kanss semmossii liikemiehii, kuten myökii. Ne tekköövät semmossii elatusmaksupäätöksii, ett varmasti tulee kalliiks yhteiskunnal ja elatusvelvollisel. Mitä enemmä vaikeuksii, sitä paremmi turvataa omat työpaikat. Viranomaiset suojelevat virkojaan veronmaksajien kustannuksella. Mitä enemmän kurjuutta, sitä enemmän sosiaaliauttajia. Samaa voi sanoa oikeusoppineista. Mitä monimutkaisemmaksi oikeusjuttu saadaan, sitä enemmän rahnaa kilisee heitin kukkaroihinsa. Ja kansa maksaa, eikä mutise.
Lastenelatukseen menevät kulut lasketaan nykyään todellisten kulujen ja kummankin todellisten tulojen mukaan lastenvalvojalla: Siis summilla on perusteet faktoissa. Elatusmaksuja maksavilla etävanhemmalla on varmasti tiukkaa, mutta niin on lähivanhemmallakin.
- yh-äiti
loppuu lapsen täyttäessä 18v. Joissakin erityistapauksissa voi lastenvalvojan kautta anoa senkin jälkeen.
- avioliitto on tyhmille
Avioliiton suosio laskee Euroopassa
Iltalehti 11.5.2006 9:07
Avioliiton suosio on laskussa kaikkialla Euroopassa. Ranskalaistutkimuksen mukaan avoliitto houkuttaa yhä useampia, vaikka Euroopassa kulttuuriset erot ovat edelleen suuria.
Avioliitto vai avoliitto?
Tutkimuksen mukaan ihmiset muodostavat kiinteitä, pitkäaikaisia parisuhteita keskimäärin yhä myöhäisemmällä iällä. Avioliitto ei myöskään enää ole edellytys yhteen muuttamiselle.
Vaikka avioliitto päättyy eroon entistä useammin, Välimeren maissa sillä on edelleen vahva asema. Esimerkiksi Ruotsissa, Belgiassa ja Suomessa vuonna 2003 solmituista avioliitoista yli puolet tulee tilastojen mukaan päättymään eroon. Italiassa ja Kreikassa näin käy vain joka viidennelle avioparille.
STT
--------------
Kirkkohäiden suosio kääntyi laskuun (HS Julkaistu 29.1 2004 21:35)
Kirkkohäiden suosio on luterilaisen kirkon tilastojen mukaan kääntynyt selvään laskuun.
Kun vuonna 2000 vielä noin 80 prosenttia pareista, joissa ainakin toinen oli kirkon jäsen, aloitti liittonsa papin aamenella, niin kolme vuotta myöhemmin alle 72 paria sadasta vihittiin kirkossa.
Erityisen selvä kirkkohäiden osuuden lasku on ollut Mikkelin ja Lapuan hiippakunnissa. Mikkelissä osuus putosi melkein 14 prosenttiyksikköä eli vuoden 2000 lähes 83 prosentista alle 70:n. Hiippakunta oli 2003 Helsingin (66 pros.) jälkeen laiskin kirkkohäiden viettäjä. Lapuan vastaavat luvut olivat 88,3 ja 78,2 prosenttia.
Yksi selvä syy kirkkohäiden osuuden laskuun on kirkosta eroaminen.
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101978400518 - taskusta
Meillä lapsi halusi muuttaa kaverinsa kanssa omaan asuntoon lukion vielä ollessa kesken. Vuokraan olisi saanut yhteiskunnalta tukea, mutta vanhempien tulojen perusteella ei muuta. Me, isä ja äiti, olisimme olleet vastuussa kaikista muista kustannuksista, koska lapsi on vielä koulussa.
(Hänen kaverinsa taas olisi saanut yhteiskunnalta kaiken, koska vanhempien tulot olivat siihen riittävän pienet. tästähän ei tässä keskustelussa ole kyse, mutta voisi erikseen keskustella, miksi tukea kotoa pois muuttamista, jos kotona voi ja saa asua, jos yhteiskunta tukee toisia, mutta toisia ei)- coverx
kaikille sama tuki (500 e/kk). sillä pitää tulla toimeen, maksettava vuokra.
Ja työtä tehtävä jos haluaa korkeamman elintason.
ei kaavakkeita, ei byrokrtiaa, ei juoksutusta
- legality
MUTTA SE EI OLE KOSKAAN NIIN SUURI KUIN ELATUSAPU !!!! LAPSELLA ON MAHDOLLISUUS OTTAA OPINTOLAINAA !!! JA KOULUTUSAVUSTUSTA MAKSETAAN VAIN ENSIMMÄISELTÄ OPPILAITOKSELTA ; EI IKUISESTI
Lapsen elatusapu
Eron yhteydessä lapsen elatusopimuksen laatiminen on kiireellisyyslistalla ensimmäisten joukossa. Sopimus voidaan tehdä heti kun lapsi ja vanhempi asuvat virallisesti eri osoitteissa. Elatussopimus on joko vahvistettava oikeudessa tai sosiaalitoimessa, minkä jälkeen se on toimeenpantavissa eli jos maksaja ei maksa, niin maksu voidaan periä ulosmittaamalla. Ellei sopuratkaisua synny, asia käsitellään oikeudessa.
Opuslex. Hyvä kokoelma laki-artikkeleita!
Kuinka suuri elatusapu?
Hankalinta on, ettei elatusavun suuruutta ole määritelty millään taulukolla missään, vaan vanhemmat voivat sopia hyvinkin eri suuruisia summia. Sosiaalitoimi tosin on velvollinen varmistamaan, ettei elatusapu ole kohtuuton ketään osapuolta kohtaan, mutta kohtuullisuudenkin käsite vaihtelee kunnittain.
Pitkään oli voimassa prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksoi 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän. Joissain tapauksissa on elatukseksi laskettu 20 % nettoansioista. Näitä malleja käytetään useiden kuntien sosiaalitoimessa edelleen, koska lainsäädäntö antaa heikosti ohjeita siitä, miten elatusmaksu pitäisi laskea. Samasta syystä sosiaalitoimen (lastenvalvojien) laskutavat vaihtelevat eri kunnissa ja kaupungeissa ja jopa oikeusistuinten elatustuomioiden voi sanoa olevan "arpapeliä". Prosenttisäännöt eivät perustu lakiin, mutta eivät ilmeisesti ole lain vastaisiakaan.
Laissa lapsen elatuksesta korostetaan lapsen elatuksen tarvetta.. Lapsi kuluttaa yksinhuoltajaperheessä keskimäärin 450 euroa kuukaudessa, kahden vanhemman perheessä 500 euroa kuussa. Mistä ero johtuu? Lapsen tarpeessa ei ole eroa, mutta kulutuksessa on, yleensä vanhempien elintaso laskee eron yhteydessä., joten yhden vanhemman perheen lapsen kulutus jää alle kahden vanhemman perheen lapsen kulutuksen.
Lapsen tarve vaihtelee iän, asuinpaikan, harrastusten, terveydentilan, perheen aiempien kulutustottumusten ja monien muiden seikkojen myötä. On huomioitava myös hänen laskennallinen osuutensa talouden menoista, esim kotivakuutuksesta, yhtiövastikkeesta, vuokrasta, jne, ei siis vain hänen henkilökohtaisia menojaan. Näiden huomioimisesta ei ole olemassa yhtenäisiä ohjeita.
Kun lapsen elatuksen tarve on arvioitu, siitä vähennetään lapsilisän osuus. Yksinhuoltajakorotusta ei vähennetä, koska se kuuluu lain mukaan lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Loppuosa jaetaan vanhempien nettotulojen mukaisessa suhteessa.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.
Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
On kyseenalaista onko oikein, että lapsilisä näin jakaantuu sekä tapaajavanhemman että lähivanhemman kesken, kun sitä lain mukaan pitäisi maksaa talouteen, jossa lapsi asuu, eikä jakaa eri talouksien kesken. Tämä on kuitenkin vallitseva laskutapa.
Nettotuloihin ei lasketa päivärahoja eikä matkakuluja, mutta asumistuki lasketaan. Asuntolainakulut ja tietyt välttämättömät kulut vähentävät elatuskykyä. Kohtuuttomia lainoja ei kuitenkaan huomioida, lapsia ei pidä laittaa maksamaan elatusvelvollisen ylisuurta kulutusta.
Elatusapua määrättäessä otetaan myös huomioon kuinka paljon lapsi viettää aikaansa vanhempiensa luona. Myös lapsen kanssa asuvan elatusosuutta vähentää hänen tekemänsä lähes päivittäinen hoivatyö.
Keskimääräinen elatusapu on noin 126 euroa/kk Elatusapu on verotonta tuloa lapselle, jonka käytöstä päättää hänen lähihuoltajansa harkintansa mukaan. Maksaja saa pienen elatusvelvollisuusvähennyksen verotuksessa.
Lapsen elatusavusta ei lähihuoltaja voi luopua etukäteen. Jos tällaisen sopimuksen on allekirjoittanut, niin se on suoraan lain nojalla pätemätön. Sen sijaan jälkikäteen lähihuoltaja voi lapsen puolesta luopua elatusapusaatavista, jos hän katsoo sen olevan lapsen edun mukaista.
Sivun alkuun
Kertasuoritteinen elatusapu
Joissakin tapauksissa on kätevää maksaa elatusapu tai osa siitä kertasuoritteisena. Tässäkin kannattaa kuitenkin miettiä ensin kullekin lapselle kuukausierä. Tämä kerrotaan jäljellä olevien elatuskuukausien määrällä ja lisäksi vielä diskontataan esim. 12 kk euribor-korolla, koska tähän elatusapuun ei tule indeksitarkistuksia. Jos etävanhempi on omaisuuden osituksessa saamassa tasinkoa lähivanhemmalta voi joskus olla hyvä kuitata se tällaisella kertasuoritteisella elatusavulla. Käytä aina asianajajan apua kun harkitset kertasuoritteista elatusapua.
Jos sopuun ei päästä?
Jos vanhemmat eivät löydä sopuratkaisua, on lapsen nostettava elatuskanne käräjäoikeudessa. Koska hän ei voi sitä itse alaikäisenä tehdä, lainsäätäjä edellyttää että lähivanhempi hoitaa asian. Älä siis arkaile kanteen nostamista ripeästi. On huomioitava, että elatusavuksi voidaan määrätä myös 0 euroa. Päätös tai sopimus kannattaa siis saada kuntoon, vaikka elatusvelvollisella ei olisi maksukykyä lainkaan tai hänen olinpaikkaansa ei tiedettäisi. Ilman elatussopimusta tai tuomioistuimen päätöstä lapsi ei nimittäin ole oikeutettu myöskään elatustukeen, joka on 118,15 euroa/kk. Kiirettä kannattaa pitää siksi, että tuomioistuin määrää elatusavun maksettavaksi takautuvasti ainoastaan kanteen vireillepanopäivästä lähtien. Erityisen painavista syistä se voidaan määrätä maksettavaksi takautuvasti vuoden ajalta (kanteen pakoilu, ei ole mitenkään osallistunut lapsen elatukseen).
Sivun alkuun
Jos maksua ei kuulu?
Elatusapu maksetaan etukäteen kuukauden 1. päivänä, jos muusta maksupäivästä ei ole sovittu. Jos maksu ei ole ilmestynyt tilille, lähihuoltaja voi anoa sosiaalitoimelta elatustukea lapselle. Elatustukea maksetaan hakemiskuukauden alusta lähtien, korkeintaan kolmelta kuukaudelta takautuvasti. Lähihuoltaja voi myös itse viedä elatussopimuksen ulosottovirastoon ja täyttää ulosottohakemuksen. Elatusvelvollista pyydetään esittämään kuitit maksamistaan elatusavuista. Jos niitä ei ole, niin elatusavut ulosmitataan palkasta, eläkkeestä tai omaisuudesta. Elatusvelvollinen joutuu maksamaan myös ulosottomaksun, sen sijaan ulosotto ei johda luottokelpoisuuden heikkenemiseen, muuta kuin niissä tapauksissa, joissa maksaja todetaan varattomaksi. Ulosotolla on nykyään oikeus saada tietoja velallisen palkkatuloista Eläketurvakeskukselta sekä pankkitileistä pankeilta. Elatusapuvelka on etuoikeutettu; se ulosmitataan ennen mahdollisia muita velkoja ja siihen lisätään tavanomainen viivästyskorko.
18-vuotiaaksi ja sen jälkeen koulutusavustus
Elatusapua maksetaan lapsen 18-vuoteen asti Vanhemmat elättävät lastaan kunnes tämä täyttää 18 vuotta. Mikäli lapsi avioituu, vanhempien elatusvastuu lakkaa hääpäivään. Samoin tapahtuu, jos lapsi lopettaa koulun ja siirtyy pysyvästi työelämään tai alkaa saada työkyvyttömyyseläkettä. Koulujen loma-aikana tehty työ ei ole itsensä elättämistä. Mikäli lapsi opiskelee täytettyään 18, voi hän vielä saada etävanhemmaltaan koulutusavustusta. Sitä maksetaan usein meneillään oleva oppilaitos loppuun. Koulutusavustussopimus laaditaan samoin kuin elatussopimuskin sosiaalitoimessa ja kiistatapauksissa tuomioistuimessa.
Indeksikorotukset
Elatusapu seuraa elinkustannusindeksiä nousemalla tai laskemalla vuoden alusta täydet 5 % eli 5 %, 10 %, 15 % jne. Uuteen elatusapuun korotusta ei kuitenkaan lisätä ensimmäisellä korotuskerralla, vaan vasta seuraavalla. Asiaa voi tiedustella myös sosiaalitoimistosta lastenvalvojalta. Hän myös merkitsee pyydettäessä korotuksen elatussopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen. Elatusvelvollisen pitää kuitenkin maksaa maksu oma-aloitteisesti. Laiminlyöty maksu voidaan ulosmitata samoin kuin muukin laiminlyöty elatusapu. Kannattaa muistaa, että elatusapuvelka vanhenee lopullisesti viidessä vuodessa.
Elatusapua on vaikea muuttaa
Jos vanhemmat ovat kummatkin muuttamassa sopimusta ja ovat yhtä mieltä muutoksen suuruudesta, voivat he koska tahansa laatia uuden sopimuksen sosiaalitoimistossa. Mutta jos vanhemmat riitelevät muutoksesta, heidän pitää nostaa elatusavun nosto- tai laskukanne käräjäoikeudessa. Jotta tuomioistuin päättäisi muuttaa vahvistettua elatusapua, olosuhteissa pitää pystyä osoittamaan ennalta aavistamaton, pysyväksi jäävä, oleellinen olosuhteiden muutos. Tällaista muutosta puoltaa vähintään 20 %:n nettotulojen muutos, uusien huollettavien syntyminen, pitkäaikaistyöttömyys peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella. On huomattava, ettei yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.
Sivun alkuun
Hyvä huomata!
Valitettavan usea elatusapuvelvollinen jättää elatusmaksunsa maksamatta. Kunnat maksoivat vuonna 1998 n. 126.000 lapselle elatustukea. Eroa suunnittelevan ei kannatakaan tämän kokemuksen valossa juuri luottaa maksajan maksuhalukkuuteen. Varsinkin yrittäjät ja määräaikaisissa työsuhteissa olevat huoltajat näyttävät kiertävän menestyksekkäästi elatusmaksuja.
Elatustuki
Jos lapsen toinen vanhempi laiminlyö elatusavun maksamisen, eikä sitä saada perittyä ulosoton kautta, voi lapsen kanssa asuva vanhempi hakea elatustukea kunnalta. Elatustukea voi hakea heti kun elatusapu ei ole tullut määräpäivään mennessä tilille. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan alkuperäinen oikeuden päätös tai sopimus. Elatustuen myöntämisen jälkeen kunta perii saatavaa elatusapuvelvolliselta, jolla on jälkikäteen mahdollisuus hakea vapautusta maksetuista elatustuista, jos maksukyvyttömyys on johtunut maksuvelvollisen sairaudesta, työttömyydestä taikka muusta niihin verrattavasta syystä.
Elatustukea voi saada myös silloin
kun elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi maksuvelvollisen maksukyvyttömyyden vuoksi tai
kun avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isyyttä ei ole vahvistettu tai isyyden selvittäminen on vielä kesken. Tuen maksu voidaan kuitenkin lopettaa, jos äiti ei ole halunnut isyyttä selvitettäväksi ja on ilmeistä, että lapsen oikeus riittävään elatukseen on turvattu ilman elatustuen maksamista, mikä tarkoittaa sitä, että lapsen vanhemmat tosiasiallisesti asuvatkin yhdessä. Eli näissä tapauksissa elatustuen katkaiseminen edellyttää sitä, että sosiaalitoimen tulee pystyä osoittamaan väärinkäytös. Pelkästään äidin suuretkaan tulot eivät ole peruste tuen lakkauttamiselle, sillä elatustukihan korvaa puuttuvan vanhemman tuloja.
Elatustuen määrä on 118,15 euroa markkaa/lapsi/kk
Lapsen elatusapu
Eron yhteydessä lapsen elatusopimuksen laatiminen on kiireellisyyslistalla ensimmäisten joukossa. Sopimus voidaan tehdä heti kun lapsi ja vanhempi asuvat virallisesti eri osoitteissa. Elatussopimus on joko vahvistettava oikeudessa tai sosiaalitoimessa, minkä jälkeen se on toimeenpantavissa eli jos maksaja ei maksa, niin maksu voidaan periä ulosmittaamalla. Ellei sopuratkaisua synny, asia käsitellään oikeudessa.
Opuslex. Hyvä kokoelma laki-artikkeleita!
Kuinka suuri elatusapu?
Hankalinta on, ettei elatusavun suuruutta ole määritelty millään taulukolla missään, vaan vanhemmat voivat sopia hyvinkin eri suuruisia summia. Sosiaalitoimi tosin on velvollinen varmistamaan, ettei elatusapu ole kohtuuton ketään osapuolta kohtaan, mutta kohtuullisuudenkin käsite vaihtelee kunnittain.
Pitkään oli voimassa prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksoi 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän. Joissain tapauksissa on elatukseksi laskettu 20 % nettoansioista. Näitä malleja käytetään useiden kuntien sosiaalitoimessa edelleen, koska lainsäädäntö antaa heikosti ohjeita siitä, miten elatusmaksu pitäisi laskea. Samasta syystä sosiaalitoimen (lastenvalvojien) laskutavat vaihtelevat eri kunnissa ja kaupungeissa ja jopa oikeusistuinten elatustuomioiden voi sanoa olevan "arpapeliä". Prosenttisäännöt eivät perustu lakiin, mutta eivät ilmeisesti ole lain vastaisiakaan.
Laissa lapsen elatuksesta korostetaan lapsen elatuksen tarvetta.. Lapsi kuluttaa yksinhuoltajaperheessä keskimäärin 450 euroa kuukaudessa, kahden vanhemman perheessä 500 euroa kuussa. Mistä ero johtuu? Lapsen tarpeessa ei ole eroa, mutta kulutuksessa on, yleensä vanhempien elintaso laskee eron yhteydessä., joten yhden vanhemman perheen lapsen kulutus jää alle kahden vanhemman perheen lapsen kulutuksen.
Lapsen tarve vaihtelee iän, asuinpaikan, harrastusten, terveydentilan, perheen aiempien kulutustottumusten ja monien muiden seikkojen myötä. On huomioitava myös hänen laskennallinen osuutensa talouden menoista, esim kotivakuutuksesta, yhtiövastikkeesta, vuokrasta, jne, ei siis vain hänen henkilökohtaisia menojaan. Näiden huomioimisesta ei ole olemassa yhtenäisiä ohjeita.
Kun lapsen elatuksen tarve on arvioitu, siitä vähennetään lapsilisän osuus. Yksinhuoltajakorotusta ei vähennetä, koska se kuuluu lain mukaan lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Loppuosa jaetaan vanhempien nettotulojen mukaisessa suhteessa.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.
Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
On kyseenalaista onko oikein, että lapsilisä näin jakaantuu sekä tapaajavanhemman että lähivanhemman kesken, kun sitä lain mukaan pitäisi maksaa talouteen, jossa lapsi asuu, eikä jakaa eri talouksien kesken. Tämä on kuitenkin vallitseva laskutapa.
Nettotuloihin ei lasketa päivärahoja eikä matkakuluja, mutta asumistuki lasketaan. Asuntolainakulut ja tietyt välttämättömät kulut vähentävät elatuskykyä. Kohtuuttomia lainoja ei kuitenkaan huomioida, lapsia ei pidä laittaa maksamaan elatusvelvollisen ylisuurta kulutusta.
Elatusapua määrättäessä otetaan myös huomioon kuinka paljon lapsi viettää aikaansa vanhempiensa luona. Myös lapsen kanssa asuvan elatusosuutta vähentää hänen tekemänsä lähes päivittäinen hoivatyö.
Keskimääräinen elatusapu on noin 126 euroa/kk Elatusapu on verotonta tuloa lapselle, jonka käytöstä päättää hänen lähihuoltajansa harkintansa mukaan. Maksaja saa pienen elatusvelvollisuusvähennyksen verotuksessa.
Lapsen elatusavusta ei lähihuoltaja voi luopua etukäteen. Jos tällaisen sopimuksen on allekirjoittanut, niin se on suoraan lain nojalla pätemätön. Sen sijaan jälkikäteen lähihuoltaja voi lapsen puolesta luopua elatusapusaatavista, jos hän katsoo sen olevan lapsen edun mukaista.
Sivun alkuun
Kertasuoritteinen elatusapu
Joissakin tapauksissa on kätevää maksaa elatusapu tai osa siitä kertasuoritteisena. Tässäkin kannattaa kuitenkin miettiä ensin kullekin lapselle kuukausierä. Tämä kerrotaan jäljellä olevien elatuskuukausien määrällä ja lisäksi vielä diskontataan esim. 12 kk euribor-korolla, koska tähän elatusapuun ei tule indeksitarkistuksia. Jos etävanhempi on omaisuuden osituksessa saamassa tasinkoa lähivanhemmalta voi joskus olla hyvä kuitata se tällaisella kertasuoritteisella elatusavulla. Käytä aina asianajajan apua kun harkitset kertasuoritteista elatusapua.
Jos sopuun ei päästä?
Jos vanhemmat eivät löydä sopuratkaisua, on lapsen nostettava elatuskanne käräjäoikeudessa. Koska hän ei voi sitä itse alaikäisenä tehdä, lainsäätäjä edellyttää että lähivanhempi hoitaa asian. Älä siis arkaile kanteen nostamista ripeästi. On huomioitava, että elatusavuksi voidaan määrätä myös 0 euroa. Päätös tai sopimus kannattaa siis saada kuntoon, vaikka elatusvelvollisella ei olisi maksukykyä lainkaan tai hänen olinpaikkaansa ei tiedettäisi. Ilman elatussopimusta tai tuomioistuimen päätöstä lapsi ei nimittäin ole oikeutettu myöskään elatustukeen, joka on 118,15 euroa/kk. Kiirettä kannattaa pitää siksi, että tuomioistuin määrää elatusavun maksettavaksi takautuvasti ainoastaan kanteen vireillepanopäivästä lähtien. Erityisen painavista syistä se voidaan määrätä maksettavaksi takautuvasti vuoden ajalta (kanteen pakoilu, ei ole mitenkään osallistunut lapsen elatukseen).
Sivun alkuun
Jos maksua ei kuulu?
Elatusapu maksetaan etukäteen kuukauden 1. päivänä, jos muusta maksupäivästä ei ole sovittu. Jos maksu ei ole ilmestynyt tilille, lähihuoltaja voi anoa sosiaalitoimelta elatustukea lapselle. Elatustukea maksetaan hakemiskuukauden alusta lähtien, korkeintaan kolmelta kuukaudelta takautuvasti. Lähihuoltaja voi myös itse viedä elatussopimuksen ulosottovirastoon ja täyttää ulosottohakemuksen. Elatusvelvollista pyydetään esittämään kuitit maksamistaan elatusavuista. Jos niitä ei ole, niin elatusavut ulosmitataan palkasta, eläkkeestä tai omaisuudesta. Elatusvelvollinen joutuu maksamaan myös ulosottomaksun, sen sijaan ulosotto ei johda luottokelpoisuuden heikkenemiseen, muuta kuin niissä tapauksissa, joissa maksaja todetaan varattomaksi. Ulosotolla on nykyään oikeus saada tietoja velallisen palkkatuloista Eläketurvakeskukselta sekä pankkitileistä pankeilta. Elatusapuvelka on etuoikeutettu; se ulosmitataan ennen mahdollisia muita velkoja ja siihen lisätään tavanomainen viivästyskorko.
18-vuotiaaksi ja sen jälkeen koulutusavustus
Elatusapua maksetaan lapsen 18-vuoteen asti Vanhemmat elättävät lastaan kunnes tämä täyttää 18 vuotta. Mikäli lapsi avioituu, vanhempien elatusvastuu lakkaa hääpäivään. Samoin tapahtuu, jos lapsi lopettaa koulun ja siirtyy pysyvästi työelämään tai alkaa saada työkyvyttömyyseläkettä. Koulujen loma-aikana tehty työ ei ole itsensä elättämistä. Mikäli lapsi opiskelee täytettyään 18, voi hän vielä saada etävanhemmaltaan koulutusavustusta. Sitä maksetaan usein meneillään oleva oppilaitos loppuun. Koulutusavustussopimus laaditaan samoin kuin elatussopimuskin sosiaalitoimessa ja kiistatapauksissa tuomioistuimessa.
Indeksikorotukset
Elatusapu seuraa elinkustannusindeksiä nousemalla tai laskemalla vuoden alusta täydet 5 % eli 5 %, 10 %, 15 % jne. Uuteen elatusapuun korotusta ei kuitenkaan lisätä ensimmäisellä korotuskerralla, vaan vasta seuraavalla. Asiaa voi tiedustella myös sosiaalitoimistosta lastenvalvojalta. Hän myös merkitsee pyydettäessä korotuksen elatussopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen. Elatusvelvollisen pitää kuitenkin maksaa maksu oma-aloitteisesti. Laiminlyöty maksu voidaan ulosmitata samoin kuin muukin laiminlyöty elatusapu. Kannattaa muistaa, että elatusapuvelka vanhenee lopullisesti viidessä vuodessa.
Elatusapua on vaikea muuttaa
Jos vanhemmat ovat kummatkin muuttamassa sopimusta ja ovat yhtä mieltä muutoksen suuruudesta, voivat he koska tahansa laatia uuden sopimuksen sosiaalitoimistossa. Mutta jos vanhemmat riitelevät muutoksesta, heidän pitää nostaa elatusavun nosto- tai laskukanne käräjäoikeudessa. Jotta tuomioistuin päättäisi muuttaa vahvistettua elatusapua, olosuhteissa pitää pystyä osoittamaan ennalta aavistamaton, pysyväksi jäävä, oleellinen olosuhteiden muutos. Tällaista muutosta puoltaa vähintään 20 %:n nettotulojen muutos, uusien huollettavien syntyminen, pitkäaikaistyöttömyys peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella. On huomattava, ettei yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.
Sivun alkuun
Hyvä huomata!
Valitettavan usea elatusapuvelvollinen jättää elatusmaksunsa maksamatta. Kunnat maksoivat vuonna 1998 n. 126.000 lapselle elatustukea. Eroa suunnittelevan ei kannatakaan tämän kokemuksen valossa juuri luottaa maksajan maksuhalukkuuteen. Varsinkin yrittäjät ja määräaikaisissa työsuhteissa olevat huoltajat näyttävät kiertävän menestyksekkäästi elatusmaksuja.
Elatustuki
Jos lapsen toinen vanhempi laiminlyö elatusavun maksamisen, eikä sitä saada perittyä ulosoton kautta, voi lapsen kanssa asuva vanhempi hakea elatustukea kunnalta. Elatustukea voi hakea heti kun elatusapu ei ole tullut määräpäivään mennessä tilille. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan alkuperäinen oikeuden päätös tai sopimus. Elatustuen myöntämisen jälkeen kunta perii saatavaa elatusapuvelvolliselta, jolla on jälkikäteen mahdollisuus hakea vapautusta maksetuista elatustuista, jos maksukyvyttömyys on johtunut maksuvelvollisen sairaudesta, työttömyydestä taikka muusta niihin verrattavasta syystä.
Elatustukea voi saada myös silloin
kun elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi maksuvelvollisen maksukyvyttömyyden vuoksi tai
kun avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isyyttä ei ole vahvistettu tai isyyden selvittäminen on vielä kesken. Tuen maksu voidaan kuitenkin lopettaa, jos äiti ei ole halunnut isyyttä selvitettäväksi ja on ilmeistä, että lapsen oikeus riittävään elatukseen on turvattu ilman elatustuen maksamista, mikä tarkoittaa sitä, että lapsen vanhemmat tosiasiallisesti asuvatkin yhdessä. Eli näissä tapauksissa elatustuen katkaiseminen edellyttää sitä, että sosiaalitoimen tulee pystyä osoittamaan väärinkäytös. Pelkästään äidin suuretkaan tulot eivät ole peruste tuen lakkauttamiselle, sillä elatustukihan korvaa puuttuvan vanhemman tuloja.
Elatustuen määrä on 118,15 euroa markkaa/lapsi/kk- Rommaani Porista
Ollaan sitä valkolaisten touhua seurattu sivusta. Meillä Rommaaneilla toimii vanhan ajan kunnon ruotujärjestelmä ja me pidetään suvun avulla itse huolta omista lapsistamme. Tällaine tapaus on tullut vastaan:
Vai sillä tavalla, että lapsi kuluttaa 450-500 euroa kuussa. Miten on mahdollista sitten, että työmarkkinatuki aikuiselle on veron jälkeen alle 400 euroa, ja tästä pitää maksaa myös 150 euroa per lapsi elatusmaksua. Ei mene oikein järkeen. Elääkö aikuinen etävanhempi ilman asuntoa ja ruokaa. Jotain vikaa on systeemissä. Kun tästä asiasta kysyttiin sosiaalijohtajalta, hän käski ottamaan pankista lainaa, jotta elatusvelkaa ei tulisi. Ei vain löydy niin rohkeaa pankkia lainaamaan. Kaikki höpinät elatusvelan armahtamisista ovat puppua. Kuntatalous on niin konkurssissa. Kuolleen elatusvelvollisen elatusvelat joutuu lapsi/lapset maksamaan. Yhteiskunnan sosiaalitoimi on niin väkivaltaista, että hakee vertaistaan keskitysleireiltä. Joku tutkija voisi laskea itsemurhien määrät ja kertoa niiden taustat. Jotta tämä epäkohta ja sekamelska korjattaisiin, tulisi jonkun kansanedustajan ottaa asiakseen vaatia lakiin selvät pelisäännöt. Mielivaltojen aika on ohi.
- Ent. Elatusvelvollinen
Laki on selväpiirteinen, ja niin pitääkin olla, sillä muutenhan ei olisi mitään rajaa, milloin pakonomainen elättäminen loppuu.
Mutta, kun on kysymyksessä omasta tai omista lapsista, niin jos vähäisessäkään määrin ajattelee järjellä, niin ilman mitään sopimusta, kumpikin vanhempi osallistuu vapaa-ehtoisesti lapsen kuluihin, omien mahdollisuuksien mukaan, ja jos ei sitten rahat riitä, niin silloin on haettava avustuksia esim. kelasta jne.
Mutta rakkaus omaan lapseen luulisi olevan kaikkein tärkein motiivi, kantaa huolta.
Sopia pitää, vaikka se ei aina niin mukavaa olisikaan .
Hyvää kesää kaikille !- sammaa mieltä
Rakkaudesta.
Hyvää kesää myös minulta, etäisältä - Kiitollinen
Itselläni kaksi lasta, joista vanhempi jo muutaman vuoden ollut poissa kotoa. Nuorempi ensi kevään abiturientti ja asuu kanssani. Molemmista isä on vapaaehtoisesti maksanut elatustukea vielä lukion viimeisenkin vuoden ajan, josta nostan hänelle hattua. Itse en ole vaatinut häntä tekemään näin, mutta kiitollisena olen ottanut avun vastaan. Itsellänikin on vakituinen kokopäivätyö, joten en ole mikään sosiaalipummi... Kuitenkin joku sellaista saattaa täällä epäillä. :)
- merry
kuulkaas,
minulla on erityislapsi, jonka eläminen kaikkine lääkityksineen, ruokavalioineen,elämisen ja koulunkäynnin lieveilmiöiden kustannusten ja ylimääräisten vaatehankintojen myötä maksaa noin 570 euroa kuukaudessa. tottakai saan siihen jotain tukea esim. kelalta (jotakin 70 e) sun muuta lapsilisää, mutta mutta...
olen samassa veneessä pian elatustuen kanssa kuin sinäkin, en tiedä, miten etävanhempi maksaa ja maksaako. nyt hän ei maksa, vaan kunta.
töissäkäynti on ihana henkireikä, mutta poikii myös lisäkuluja lapsenvahtien ja sairasajan poissaolojen palkattomuuden myötä.
siinä miettimistä. tsemppiä kaikille, jotka olette samassa tilanteessa.- haluamme tukea valtiolta
Meidämpä erikoislapsemma (vaikea vamma) tulee maksamaan lääkkeineen, ruokineen huoltajineen yms 1970 eur/kk. Lisäksi on tietysti vuokrat ja muut elinkulut.
- merray
haluamme tukea valtiolta kirjoitti:
Meidämpä erikoislapsemma (vaikea vamma) tulee maksamaan lääkkeineen, ruokineen huoltajineen yms 1970 eur/kk. Lisäksi on tietysti vuokrat ja muut elinkulut.
halusin vain kertoa, että nuo mainitsemani summat ovat tietysti normaalin elinkustannuksen päälle.
mutta mikään ei korvaa pienen ihmisen onnea, kun ei ole vaivoja ja kaikki on läheisten kanssa hyvin.
siihen ei enää isääkään tarvita. eihän sitä ole tähänkään asti ollut. - haluamme tukea valtiolta
merray kirjoitti:
halusin vain kertoa, että nuo mainitsemani summat ovat tietysti normaalin elinkustannuksen päälle.
mutta mikään ei korvaa pienen ihmisen onnea, kun ei ole vaivoja ja kaikki on läheisten kanssa hyvin.
siihen ei enää isääkään tarvita. eihän sitä ole tähänkään asti ollut.emme mekään kilpaile, me haluamme vain lisää tukea kunnalta/valtiolta tms
- Valittaa aina
Voi kuin ex mieheltä saa enää rahaa lomareissuun. Heh
- ei saa selvää
Heh, heh.
- Viisi lasta
Ei enään 18-vuotias kuulu elatusavun piiriin. Miten lapsi on "erityislapsi"? Jos ei muita tuloja ole, lapsi voi hakea kotipaikan sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. Itselläni on 18-vuotias, joka ei suostu opiskelemaan. Hän saa toimeentulotukea.
- metkut osaa
Lapseni/nuoreni täytti 17-vuotta. Isi muisti syntymäpäivän kuukautta myöhemmäksi, joten lahja tuli myöhässä.
Nuori täytti 18-vuotta. Elatusmaksu loppui päivälleen, ei kuukautta myöhemmin???
Surullisinta asiassa oli nuoreni itkuiset silmät ja se tosiasia, että lapseni isi on POLIISI!!!! - yx ex-yh
Mitä ihmeen tyyppejä tänne oikeen kirjoittaa kun ei tiedä mikä on erityislapsi.......mulla on kaksi erityislasta ja yx ns. normaali lapsi. Kynsinhampain sain tapella ettei lasten "ihana isä" vienyt erityislapsen viimeisiäkin euroja omaan taskuunsa. Onneksi löytyi vielä inhimillinen tuomari jonka mielestä isä saa maksaa kesämökkinsä ihan omasta palkkapussistaan eikä erityislapsen selkänahasta. Ei sosiaaliapu elätä erityislapsia, mitään omaishoidontukia ei saa, vaikka lain mukaan kuuluisi saada. Erityislapset ovat sairaita lapsia, eritavalla sairaita....on kehitysvammaisia, adhd-lapsia, as-lapsia,psyykkisesti sairaita lapsia, fyysisesti muuten sairaita tai invalideja lapsia.....ym....
Asiat ei ole mustavalkoisia aina....taistelkaa yh:t lastenne oikeuksista, aina se ei ehkä tuo tulosta, mutta saattaa asioita ainakin päivänvaloon.
- xyz
Mielestäni opiskelua varten voidaan vaatia elatusmaksua vaikka lapsi onkin täyttänyt 18 vuotta, mutta erityislapsen ollessa kyseessä se on mielestäni vanhempien sovittava keskenään ja vahvistus tehtävä esim . lastenvalvojan yms luona, luulen myös että yhteishuoltajuuskin kuuluu jotenkin asiaan. Tietenkin saat sairaanlapsen hoitotukea, vaikka lapsi onkin 18 vuotias, matka ym. kustannuksiin myöskin, ja tietenkin jos hoidat lastasi itse päätoimisesti kotona niin saat omaishoidontukea, tai sittenhän on olemassa ryhmäkoteja jonne aikuisen lapsen voi saada asumaan valvotusti. Kyselepä kotikuntasi sosiaalipuolelta, ja esim hoitavan lääkärin kanssa voi ko asioista jutella.
- Mofu83
No meillä oli kivaa lapsen isän kanssa niin kauan ku oli ja sitten haki lastaan säännöllisesti ja kaikki meni hyvin kunnes... herra löysi uuden naisen, Asia ok että löysi, olen tyytyväinen. mutta uuden naisen myötä tapaamisista tuli vaikeita noudattaa...
Itse muutin myöhemmin uuden miehen ja lapseni kanssa toiseen kaupunkiin monen sadan kilometrin päähän, ei pahemmin kaivannut lastaan. nyt ei ole nähnyt moneen kuukauteen tyttöään ja ei meillä isiä kyselläkään.
Elarit tulee kunnalta mutta ei se suoraan sanottuna mihinkään riitä, puhumattakaan että riittäisi esim 15 vuotiaalle... mutta en kaipaa lapsen isän rahoja, teen itse ylipitkiä työpäiviä metallialalla ja tienaan kohtuullisesti niin että pystyn tarjoamaan lapselleni vähän enemmän kuin työtön yh-mamma.
Itse olen tieni aikanaan valinnut ja kannan ainakin minä siitä seuraukset vaikka isä ei piittaakaan.
Toki meitä äitejä on kiskureitakin mutta sanoisin kaikille että hankkikaa ammatti ja menkää töihin, jos ei omalta alalta löydy töitä ni kouluttaudu sellaseen ammattiin missä tiedät olevan "hyvä tai edes kohtuullinen" palkka, ite oon hommannu jo kolme ammattia paremman palkan ja työajan takia.
Joten, älä tee lapsia jos et pysty elättää tai hommaa työpaikka jossa on sen verran hyvä palkka että pystyt elättää... Turhaan roikutaan isässä joka ei lapsistaan välitä.
Isä tulee vielä katumaan sitä myöhemmin, ehkä vasta kymmenien vyosien päästä... silloin lapsi ei välitäkään isästään ja tukeutuu täysin äitiinsä.- roirohkea
Olen kanssasi aikapaljon samaamieltä,mutta kun näillä joillain itseään mieheksi kutsuvilla on ihme kyky unohtaa menneisyys,tekemisistä puhumattakaan.Vanha sanonta pätee edelleen,poissa silmistä poissa mielestä.Itse maksoin lapsestani elatusmaksut 15v:tta,ja olen siitä todella ylpeä.Tekemäni virheet entisessä elämässä ei korjaudu koskaan,mutta pitämällä jatkuvaa yhteyttä lapseeni jopa viikottain on antanut minulle paljon hienoja ja hyviä hetkiä.Tsemppiä ja voimia sinulle, olet vahva ihminen,ikävä kyllä kaikki ei ole.
- Isä minäkin
roirohkea kirjoitti:
Olen kanssasi aikapaljon samaamieltä,mutta kun näillä joillain itseään mieheksi kutsuvilla on ihme kyky unohtaa menneisyys,tekemisistä puhumattakaan.Vanha sanonta pätee edelleen,poissa silmistä poissa mielestä.Itse maksoin lapsestani elatusmaksut 15v:tta,ja olen siitä todella ylpeä.Tekemäni virheet entisessä elämässä ei korjaudu koskaan,mutta pitämällä jatkuvaa yhteyttä lapseeni jopa viikottain on antanut minulle paljon hienoja ja hyviä hetkiä.Tsemppiä ja voimia sinulle, olet vahva ihminen,ikävä kyllä kaikki ei ole.
Maksoin lapsistani elatusmaksua 18-vuotiaaksi ja sen jälkeen koulutusapua niin kauan, että toinen suoritti yliopistotutkinnon (määräajassa) ja toinen myös ammattitutkinnon. Lasten äiti maksoi lapsille myös samaa summaa/kk kun he mmuuttivat pois kotoa muualle opiskelemaan. Tämän ja opintotuen varassa he sitten opiskelivat.
Olmme kaikki todella iloisia siitä, että he ovat nyt saaneet aloittaa omaa elämäänsä ja työuraansa ilman opintolainaa jne. - isäänsä vastaan
Mistä muka työpaikan voi hommata? Olet vissiin syntynyt kultalusikka suussa. Kyllä asia on niin, että oli diskattu etävanhempi hyvä tai huono maksamaan, niin joka tapauksessa lapsille annetaan hänestä mahdollisimman huono kuva. Ja kansanhuvina vallitsee: "lyödään kuin vierasta sikaa". Kyseessä on epäterve kilpailu lasten suosiosta.
- kommentoijalta
isäänsä vastaan kirjoitti:
Mistä muka työpaikan voi hommata? Olet vissiin syntynyt kultalusikka suussa. Kyllä asia on niin, että oli diskattu etävanhempi hyvä tai huono maksamaan, niin joka tapauksessa lapsille annetaan hänestä mahdollisimman huono kuva. Ja kansanhuvina vallitsee: "lyödään kuin vierasta sikaa". Kyseessä on epäterve kilpailu lasten suosiosta.
Eroon liittyvät seikat toki vaikuttavat, miten kukanenkin lähi ja etä käyttäytyy erotilanteessa. Eiköhän kuitenkin asia ole niin, että alkukatkeruuden jälkeen, fiksut etät ja lähit tekevät kaikkensä, jotta lasten ja etän suhde säilyisi.
Itse olen vähemmän fiksusti jätetty lähi. Päätin kuitenkin jo alkumetreillä, etten millään tavalla häiritse lasten ja isän suhdetta. Vaikeaa aluksi oli, mutta laitoin lasteni edun oman katkeruuteni edelle. Tänään homma toimii jo hyvin. Olen ylpeä itsestäni, kun en ole syyllistynyt etän mustanmaalaamiseen, vaikka aihetta minun näkökulmasta katsottuna olisi ollutkin. Se kuva, mikä lapsillamme on isästään, on täysin isän itse muodostama. Itseasiassa minä olen joutunut välillä hieman puolustelemaan tuota isää. Tämän teen, koska toivon isäsuhteen säilyvän. Olen itse elänyt 9-vuotiaasta lähtien isätönnä, kylläkin kuolemantapauksen johdosta, joten tiedän, mistä lapset jäävät paitsi, jos isä elämästä täysin häipyy. - minä en ole
Eroon liittyvät seikat toki vaikuttavat, miten kukanenkin lähi ja etä käyttäytyy erotilanteessa. Eiköhän kuitenkin asia ole niin, että alkukatkeruuden jälkeen, fiksut etät ja lähit tekevät kaikkensä, jotta lasten ja etän suhde säilyisi.
Itse olen vähemmän fiksusti jätetty lähi. Päätin kuitenkin jo alkumetreillä, etten millään tavalla häiritse lasten ja isän suhdetta. Vaikeaa aluksi oli, mutta laitoin lasteni edun oman katkeruuteni edelle. Tänään homma toimii jo hyvin. Olen ylpeä itsestäni, kun en ole syyllistynyt etän mustanmaalaamiseen, vaikka aihetta minun näkökulmasta katsottuna olisi ollutkin. Se kuva, mikä lapsillamme on isästään, on täysin isän itse muodostama. Itseasiassa minä olen joutunut välillä hieman puolustelemaan tuota isää. Tämän teen, koska toivon isäsuhteen säilyvän. Olen itse elänyt 9-vuotiaasta lähtien isätönnä, kylläkin kuolemantapauksen johdosta, joten tiedän, mistä lapset jäävät paitsi, jos isä elämästä täysin häipyy.Ongelmat alkavat, jos molemmat haluavat lapset itselleen. Sitten pitää perustella toinen kilpakumppani kelvottomaksi. Nykyään on tullut muotiin leimata miespuoliset pedofiileiksi. Ennen vanhaan riitti juoppous. Mitään todisteita ei tarvita. Vain naisen sana. Tällä perusteella naispuolesta tulee aina huoltaja. Mies leimataan täysin kelvottomaksi. Jostain syystä kuitenkin oletetaan, että tältä kelvottomalta löytyy rahaa kuin roskaa kustantamaan työttömät yksinhuoltajaäidit lapsineen. Niin kelvoton hän ei kuitenkaan näköjään ole, etteikö omaisuutensa ja perheensä erossa menettäneenä rupea itsemurhaa hautomaan. Kaljabaarit ovat näitä ukkoja täpötäynnä.
- minäkö?
minä en ole kirjoitti:
Ongelmat alkavat, jos molemmat haluavat lapset itselleen. Sitten pitää perustella toinen kilpakumppani kelvottomaksi. Nykyään on tullut muotiin leimata miespuoliset pedofiileiksi. Ennen vanhaan riitti juoppous. Mitään todisteita ei tarvita. Vain naisen sana. Tällä perusteella naispuolesta tulee aina huoltaja. Mies leimataan täysin kelvottomaksi. Jostain syystä kuitenkin oletetaan, että tältä kelvottomalta löytyy rahaa kuin roskaa kustantamaan työttömät yksinhuoltajaäidit lapsineen. Niin kelvoton hän ei kuitenkaan näköjään ole, etteikö omaisuutensa ja perheensä erossa menettäneenä rupea itsemurhaa hautomaan. Kaljabaarit ovat näitä ukkoja täpötäynnä.
En kait nyt sentään harvinaisuus?
Meillä kait kaikki meni sitten senkin takia niin "helposti", kun tuo mies ei halunnut lapsia matkaansa. Ei ainakaa ottanut milläänlailla puheeksi tämmöistä vaihtoehtoa.
Täytyy sanoa, että ovat epäkypsiä vanhempia, jotka käyttäytyvät kertomallasi tavalla. Lyhytnäköistä hommaa. Itse en tunne ensimmäistääkään kuvaamallasi tavalla käyttäytynyttä. Vaikka eihän sitä aina tiedä toisten erojen yksityiskohtia. Jotenkin vain tuntuu, että harvinaisuus on nämä kuvaamasi kaltaiset ihmiset. Tiedän/tunnen monia eronneita eikä yksikään ole sellainen, että isä ja äiti olisivat ilmiriidoissa, lsten tapaamiset ym. eivät toimisi, puhumattakaan pedofiili ym. syytteistä.
Ehkä tuo kaljabaari ei kuitenkaan ole paras mahdollinen keino etälle "hoitaa asioita". - verneri22
minäkö? kirjoitti:
Meillä kait kaikki meni sitten senkin takia niin "helposti", kun tuo mies ei halunnut lapsia matkaansa. Ei ainakaa ottanut milläänlailla puheeksi tämmöistä vaihtoehtoa.
Täytyy sanoa, että ovat epäkypsiä vanhempia, jotka käyttäytyvät kertomallasi tavalla. Lyhytnäköistä hommaa. Itse en tunne ensimmäistääkään kuvaamallasi tavalla käyttäytynyttä. Vaikka eihän sitä aina tiedä toisten erojen yksityiskohtia. Jotenkin vain tuntuu, että harvinaisuus on nämä kuvaamasi kaltaiset ihmiset. Tiedän/tunnen monia eronneita eikä yksikään ole sellainen, että isä ja äiti olisivat ilmiriidoissa, lsten tapaamiset ym. eivät toimisi, puhumattakaan pedofiili ym. syytteistä.
Ehkä tuo kaljabaari ei kuitenkaan ole paras mahdollinen keino etälle "hoitaa asioita".päinvastoin tiedän muutamia tapauksia joissa äiti yrittäää heti leimata puolisonsa juopoksi tai pedofiiliksi saadakseen yksinhuoltajuuden
Miehen on vaikea puolustautua tällaisia ALAARVOISIA SYYTÖKSIÄ VASTAAN koska mones sossun työntekijät ovat vainoharhaisia naisia
yhdelle kaverillekin kävi näin, joutui turvautumaan juristin ja poliisin apuun jotta saisi perättömät valheet loppumaan
NYT lapsi asuu ISÄNSÄ luona !! - verneri 22
minäkö? kirjoitti:
Ehkä tuo kaljabaari ei kuitenkaan ole paras mahdollinen keino etälle "hoitaa asioita".KAVERINIKIN JOUTUI JUURI TORJUMAAN PERÄTTÖMÄT JUOPPOUS JA INSESTIVÄITTEET JURISTIN JA POLIISIN AVULLA KUN MUUTOIN EI SAANUYT EX PUOLISOAAN AISOIHIN
ALARVOISEKSI ON MENNYT SUOMALAISEN NAISEN KÄYTÖS KUN TÄLLAISEEN MENNÄÄN.... - niittenkö varaan...
verneri 22 kirjoitti:
KAVERINIKIN JOUTUI JUURI TORJUMAAN PERÄTTÖMÄT JUOPPOUS JA INSESTIVÄITTEET JURISTIN JA POLIISIN AVULLA KUN MUUTOIN EI SAANUYT EX PUOLISOAAN AISOIHIN
ALARVOISEKSI ON MENNYT SUOMALAISEN NAISEN KÄYTÖS KUN TÄLLAISEEN MENNÄÄN....Laitat lapsen elatuksen. Luepa kommentti ylempää: "Kyllä ketku metkut osaa"????
- Mofu83
isäänsä vastaan kirjoitti:
Mä ainakin olen löytänyt jatkuvasti töitä... vuonna 2005 mulla oli 5 eri työpaikkaa ja kaikista irtisanoin itseni, koska työ ei loppupeleissä miellyttänyt tai sitten on ollut parempaa ja parempipalkkasta työtä tiedossa.
TIetoisesti olen hakeutunut miesvaltaisille aloille, tietäen, että siellä on monta euroa paremmat tuntipalkat kuin naisvaltaisilla aloilla.
Olen ajanut täyspitkää rekkaa useamman vuoden ja olen ollut metallifirmoissa koneenasentajana ja nuoruusvuosilta löytyy vielä kokin koulutus ja jonkin verran työkokemusta...
Tällä hetkellä koneenasentajista on hirveä pula, samoin kuljettajista...
Kun on oikeaan aikaa kouluttautunut ja hankkinut työkokemusta edes vähän, tai osaa olla tarpeeksi vakuuttava, että osaa työnsä ja pystyy sen hoitamaan, saa ihan satavarmasti töitä, niin että saa vaan valita minne itse haluaa.
Ja kappas, näinpä sitä tienataan muutamia tonneja kuukaudessa ja pystyy hankkimaan muutakin kuin ylähuulen lapsensa leivän päälle.
Ja Todellakaan en ole kultalusikka suussa syntynyt, vaan ihan omalla työlläni ja koulutuksella elänyt... isipappa inte betala ingenting... isi taitaa korviaan myöten olle veloissa ja äiti samoin. ite olen jo kakarana omat vaaterahani ansainnut tekemällä töitä, ajanut sukulaisten nurmikoita ja maalannut taloja ja tehnyt kaikennäköistä, mistä on vaan vähänkin rahaa irronnut. ite olen KAIKKI ajokorttini maksanut, enkä penniäkään ole vanhemmilta saanut avustusta.
Oon 15.vuotiaasta asunut täysin omillani ja silloin sain elatusmaksun äidiltä ja isältä ja tietysti myös lapsilisän jotka kaikki kuuluivat minulle tietysti...
Nykyään, kun oman lapseni elatusmaksu tulee tililleni, pyrin ostamaan koko rahalla vaatteita tai viemään lastani esim. näin kesällä huvipuistoihin ja muihin huvituksiin. Mutta olen minäkin joskus ollut työtön ja opiskelija, silloin elatusmaksut menivät kyllä pääsääntöisesti ruokaan ja vaatteisiin, eikä silloin juurikaan huviteltu.
Haluaisin, että lapseni olisi isän kanssa tekemisissä, mutta en hyväksy isältä sitä, että haetaan lasta silloin kun huvittaa. epäsäännöllisistä hauista tulee kotona hankaluukisia ja lapsesta äärimmäisen vaikea ja hankala tapaus, joten olen päättänyt ettei isä lastaan enää hae, eikä tosiaan olekaan taas ottanut yhteyttä 4. kuukauteen. on kohtuutonta pallotella lastaan tolla tavalla, ettei haeta kuin 2-3 kertaa vuodessa. itelleni jää kyllä vähemmän omaa vapaata, mutta en juuri sitä kaipaakaan, rakastan lastani ja olen vastuussa hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan. joskus olen ollut äärimmäisen väsynyt ja alentunut jopa pyytämään hoitoapua soskasta (mll:sta hoitaja jonka soska maksaisi),sieltä tarjottiin 2h/kk, äidille joka oli äärimmäisen uupunut ja käynyt läpi jonkinasteisen masennuksen, ni he soskassa kuvittelivat, että maksettu hoitaja 2TUNTIA/kk helpottaisi asiaa. Minä kieltäydyin ja en ikinä enää sen jälkeen ole soskan ovien sisäpuolelle astunut.
Ups... tästä nyt tuli kyllä pikkusen pitkä ja ehkä liian provosoivakin teksti, mutta ehkä mä sen saan anteeksi... Joskus vain äsyttää ihmiset, jotka marisee aivan turhista ja asioista, joille he itse voisivat tehdä paljon, vaikka eivät olisikaan kultalusikka suussa syntyneitä.
Hyvää kesää Kaikille yh-äideille, jotka jaksatte sitkuttaa pienillä rahoilla ja kasvattaa lapsianne.
JA isille, jotka YLEENSÄ maksajan asemassa olette, tapailkaa lapsianne, ennenkuin on liian myöhäistä ja ottakaa täysi "hyöty", siitä elatusmaksusta jonka maksatte, eli leikkikää koko rahalla lastenne kanssa ja yrittäkää paikata, sitä ettei lapsen äidin kanssa suhde syystä tai toisesta onnistunut, se EI OLE lapsen vika, että vanhemmat ovat eronneet. Vika oli/on lapsen ISÄN ja ÄIDIN korvien välissä. - Rommaani Porista
Mofu83 kirjoitti:
Mä ainakin olen löytänyt jatkuvasti töitä... vuonna 2005 mulla oli 5 eri työpaikkaa ja kaikista irtisanoin itseni, koska työ ei loppupeleissä miellyttänyt tai sitten on ollut parempaa ja parempipalkkasta työtä tiedossa.
TIetoisesti olen hakeutunut miesvaltaisille aloille, tietäen, että siellä on monta euroa paremmat tuntipalkat kuin naisvaltaisilla aloilla.
Olen ajanut täyspitkää rekkaa useamman vuoden ja olen ollut metallifirmoissa koneenasentajana ja nuoruusvuosilta löytyy vielä kokin koulutus ja jonkin verran työkokemusta...
Kun on oikeaan aikaa kouluttautunut ja hankkinut työkokemusta edes vähän, tai osaa olla tarpeeksi vakuuttava, että osaa työnsä ja pystyy sen hoitamaan, saa ihan satavarmasti töitä, niin että saa vaan valita minne itse haluaa.
Ja kappas, näinpä sitä tienataan muutamia tonneja kuukaudessa ja pystyy hankkimaan muutakin kuin ylähuulen lapsensa leivän päälle.
Ja Todellakaan en ole kultalusikka suussa syntynyt, vaan ihan omalla työlläni ja koulutuksella elänyt... isipappa inte betala ingenting... isi taitaa korviaan myöten olle veloissa ja äiti samoin. ite olen jo kakarana omat vaaterahani ansainnut tekemällä töitä, ajanut sukulaisten nurmikoita ja maalannut taloja ja tehnyt kaikennäköistä, mistä on vaan vähänkin rahaa irronnut. ite olen KAIKKI ajokorttini maksanut, enkä penniäkään ole vanhemmilta saanut avustusta.
Oon 15.vuotiaasta asunut täysin omillani ja silloin sain elatusmaksun äidiltä ja isältä ja tietysti myös lapsilisän jotka kaikki kuuluivat minulle tietysti...
Nykyään, kun oman lapseni elatusmaksu tulee tililleni, pyrin ostamaan koko rahalla vaatteita tai viemään lastani esim. näin kesällä huvipuistoihin ja muihin huvituksiin. Mutta olen minäkin joskus ollut työtön ja opiskelija, silloin elatusmaksut menivät kyllä pääsääntöisesti ruokaan ja vaatteisiin, eikä silloin juurikaan huviteltu.
Haluaisin, että lapseni olisi isän kanssa tekemisissä, mutta en hyväksy isältä sitä, että haetaan lasta silloin kun huvittaa. epäsäännöllisistä hauista tulee kotona hankaluukisia ja lapsesta äärimmäisen vaikea ja hankala tapaus, joten olen päättänyt ettei isä lastaan enää hae, eikä tosiaan olekaan taas ottanut yhteyttä 4. kuukauteen. on kohtuutonta pallotella lastaan tolla tavalla, ettei haeta kuin 2-3 kertaa vuodessa. itelleni jää kyllä vähemmän omaa vapaata, mutta en juuri sitä kaipaakaan, rakastan lastani ja olen vastuussa hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan. joskus olen ollut äärimmäisen väsynyt ja alentunut jopa pyytämään hoitoapua soskasta (mll:sta hoitaja jonka soska maksaisi),sieltä tarjottiin 2h/kk, äidille joka oli äärimmäisen uupunut ja käynyt läpi jonkinasteisen masennuksen, ni he soskassa kuvittelivat, että maksettu hoitaja 2TUNTIA/kk helpottaisi asiaa. Minä kieltäydyin ja en ikinä enää sen jälkeen ole soskan ovien sisäpuolelle astunut.
Ups... tästä nyt tuli kyllä pikkusen pitkä ja ehkä liian provosoivakin teksti, mutta ehkä mä sen saan anteeksi... Joskus vain äsyttää ihmiset, jotka marisee aivan turhista ja asioista, joille he itse voisivat tehdä paljon, vaikka eivät olisikaan kultalusikka suussa syntyneitä.
Hyvää kesää Kaikille yh-äideille, jotka jaksatte sitkuttaa pienillä rahoilla ja kasvattaa lapsianne.
JA isille, jotka YLEENSÄ maksajan asemassa olette, tapailkaa lapsianne, ennenkuin on liian myöhäistä ja ottakaa täysi "hyöty", siitä elatusmaksusta jonka maksatte, eli leikkikää koko rahalla lastenne kanssa ja yrittäkää paikata, sitä ettei lapsen äidin kanssa suhde syystä tai toisesta onnistunut, se EI OLE lapsen vika, että vanhemmat ovat eronneet. Vika oli/on lapsen ISÄN ja ÄIDIN korvien välissä.No nyt miekin alan ymmärtää. Heti huomisaamuna mänen potkaseen firmojen konttorin ovia sissään ja ilmottaudun ainakin viiteen työpaikkaan.
- roirohkea
Mofu83 kirjoitti:
JA isille, jotka YLEENSÄ maksajan asemassa olette, tapailkaa lapsianne, ennenkuin on liian myöhäistä ja ottakaa täysi "hyöty", siitä elatusmaksusta jonka maksatte, eli leikkikää koko rahalla lastenne kanssa ja yrittäkää paikata, sitä ettei lapsen äidin kanssa suhde syystä tai toisesta onnistunut, se EI OLE lapsen vika, että vanhemmat ovat eronneet. Vika oli/on lapsen ISÄN ja ÄIDIN korvien välissä.Moi taas.Unohditko tarkoituksella meidät yh-isät,kun kesiä toivottelit?Tuossa työ jutussa muuten on otettava huomioon sellainen seikka että fyysinen työ ei ole kaikille ihmisille mahdollista esim.ruumiinrakenteen vuoksi.Heiveröinen primadonna metallitöihin,hei herää.Joku sopii jollekkin mut toiselle ei lähimainkaan.Sovi sen entisen ukkosikanssa pelisäännöt uusiksi,jääräpäisyytesi on myös esteenä lapsesi isän yhteydenpito vähyyteen.En halua tällä kirjoituksella olla töykeä enkä epäkohtelias,kerroin vain oman mielipiteeni.
- Rommaani Porista
Mofu83 kirjoitti:
JA isille, jotka YLEENSÄ maksajan asemassa olette, tapailkaa lapsianne, ennenkuin on liian myöhäistä ja ottakaa täysi "hyöty", siitä elatusmaksusta jonka maksatte, eli leikkikää koko rahalla lastenne kanssa ja yrittäkää paikata, sitä ettei lapsen äidin kanssa suhde syystä tai toisesta onnistunut, se EI OLE lapsen vika, että vanhemmat ovat eronneet. Vika oli/on lapsen ISÄN ja ÄIDIN korvien välissä.Heti tärppäsi nimittäin paikkakunnan jäteveden puhdistamolta. Olin kuulemma niin täynnä puukonreikiä, että olen sopiva ritiläsuodattimeksi ennen kuin liete menee kemikaalikäsittelyyn. Luulenkin nyt, että tämä on eläkevirka ja tässä voi viettää vaikka lopun elämänsä ilman lomia ja palkka menee suoraan lasten tileille. Kerrankin onni potkaisi ja kaikki ovat tyytyväisiä.
- Nimetön
roirohkea kirjoitti:
Moi taas.Unohditko tarkoituksella meidät yh-isät,kun kesiä toivottelit?Tuossa työ jutussa muuten on otettava huomioon sellainen seikka että fyysinen työ ei ole kaikille ihmisille mahdollista esim.ruumiinrakenteen vuoksi.Heiveröinen primadonna metallitöihin,hei herää.Joku sopii jollekkin mut toiselle ei lähimainkaan.Sovi sen entisen ukkosikanssa pelisäännöt uusiksi,jääräpäisyytesi on myös esteenä lapsesi isän yhteydenpito vähyyteen.En halua tällä kirjoituksella olla töykeä enkä epäkohtelias,kerroin vain oman mielipiteeni.
En ole unohtanut yh-isiä... tarkoitin, että YLEENSÄ isät ovat niitä maksavia osapuolia, en sanonut, että AINA.Arvostan yh-isiä koska viitsivät huolehtia jälkikasvustaan toisin kuin useimmat isät, ja onhan meitä äitejäkin sellasia hunsvotteja, jopa pahempia kuin osa etä-isistä.
en tee metallialalla raskaita töitä, käsin ei mitään tarvitse nostaa yms... ja myös rekkakuskin hommat sopivat "heiveröisille" naisille, koska nykyäänhän lähes joka paikassa on trukit yms muut apuvälineet ja jos ei ole niin itse ainakin olen reilusti mennyt pyytämään apua paikan työntekijöiltä.
Hmm...myönnän olevani jääräpää, isän ja lapsen tapaamiset vain loppuivat ja hän on tehnyt selväksi kautta rantain, ettei ole kovin innokas tapaamaan lastaan. en ole velvollinen soittelemaan ja ahdistelemaan häntä, sekä pakottamaan tapaamisiin, lapseni on tasapainoisempi, kun ei ole isästä ns. huolta eikä tarvitse miettiä tuleeko hakemaan vai ei, eikä tarvitse selitellä lapselle tekosyitä miksi isi ei tullutkaan hakemaan yms...
En koskaan ole mollannut hänen isäänsä, vaikka korvistani nouseekin savu hänen käytöksensä myötä.
Haluaisin ja toivoisin vilpittömästi, että lapsen isä pitäisi yhteyttä lapseensa, mutta en voi pakottaa häntä tapaamisiin ja suoraan sanottuna, minua ei kiinnosta. tapaamisia en ole kieltänyt, mutta ehtona sille, että hän melkein puolivuotta sitten otti/sai lapsensa kylään oli,että siitä lähin hän hakee säännöllisesti lastaan joka toinen vkonloppu, näin ei käynyt ja en enää halua lasta sinne antaa.
Hän on osoittanut, ettei ole hyvä isä lapselleen.
Eikä liioin isän puolen mummut ja paapat ym. sukulaiset ole ottaneet minuun yhteyttä,eivätkä ole ilmaisseet haluavansa nähdä lastenlastaan, että siinä lapseni isällä on melkoinen roolimallius isyydestä.
Nykyinen mieheni on alusta asti pitänyt ja kohdellyt lastani kuin omaansa ja lapseni myös kutsuu häntä välillä isäksi. Kertoo rakastavansa tätä yms...
Mutta näistä asoista on turha kiistellä, uskon tekeväni oikein ja säästäväni lapseni monelta pettymykseltä ja itseltäni säästän selittelyn vaivan miksi isä ei tullutkaan hakemaan.
- rikkaan perheen poika.
Satunpa tietämään tapauksen.. 70v äitimuori elättää 50v alkoholistipoikaansa. Eivät ole vielä nälkään kuolleet. Tuskimpa tekään. Ainahan voit lähteä vaikka nigeriaan pakolaiseksi, perusteella että valtio vainoaa sinua, ja vaatii elättämään poikaasi.
- Red Indian
Lapset joutuvat kärsimään kaikesta epäselvyydestä. Pitäisi olla selvät pelisäännöt. Esimerkikki: 1. Jos eron jälkeen lapsille merkitään yhteishuoltajat, niin molemmat vanhemmat maksakoot kaiken puoliksi kykyjensä mukaan. 2. Jos vain toinen kelpuutetaan huoltajaksi, (kuten valitettavasti bisnesvainuiset nykynaiset kiivaasti vaativat päästä) niin maksakoon yksinhuoltaja sitten kaikesta myös itse. Toisin sanoen vastuun ja velvollisuuksien tulee olla järkevässä suhteessa toisiinsa. Nykyään on niin,että miehillä on ainoastaan velvollisuuksia. Miehen arvo mitataan rahassa. Yksinhuoltajan rahankäyttöä ei valvota mitenkään.
Sylivauvalla ja 17-vuotiaalla on sama elatusmaksu, mikä sekään ei mene järkeen.
Tämä kaikki sotku johtuu sosiaaliviranomaisten naisvaltaisesta touhusta, jota toteutetaan "naisen logiikalla". Se aiheuttaa vihaa ja katkeruutta, ja lapset kärsivät.
Oma juttunsa on vielä se, että elatusmaksut pyörivät tasasummana vuodesta toiseen oli sitten työttömänä tai työssä. Työttömät velkaantuvat. Ehyessä liitossa eletään suu säkkiä myöten, eikä perheeltä ruveta ulosmittaamaan myöhemmin työttömyyden aikana syntynyttä vajetta. Tämäkin lisää epäoikeudenmukaisuuden tunnetta.
Tämä asia olisi eduskunnan ja hallituksen selvitettävä ja tehtävä kunnolliset pelisäännöt.
Koska nykyään lapset joutuvat 18 täytettyään työttömyyskortistoon tai aloittavat ikuisen opiskelun, olisi pelisäännöt uusittava tässäkin. - petetty mies
se on siitä poikki ja sillä selvä!
- *ece*
Saat varmaan asiallisen ja varman vastauksen kysymykseesi, kun otat yhteyden KELAAN.
Täällä sinut teilataan sanallisesti. Aihe on monen mieliä tuohduttava. - *ece*
KELASSA sieltä saat asiallisen ja varman vastauksen ...ilman sortamista....ja v******ua
Täällä kysymyksesi teilataan sen aiheen myötä..
Tietenkin oisit voinut itse selvittää sen millainen "erityislapsi" on kyseessä...sillä sana "erityis" on monenlaista merkitystä....
Vaikka toisaaltaan...mitäs se muille kuuluu, mutta palstan hengen ottaen huomioon...vastauksia asialliseenkin kysymykseen saa vihamielisiä kommentteja. - ertyislapsen äiti
Lapsesi täyttää 16v, niin hän saa Kelata kuntoutusrahaa, jota maksetaan kun lapsi täyttää 20 vuotta. Lisäksi voit hakea em. lisäksi vammaistukea. Näihin molempiin tarvitaan lääkärinlausunto ja olemassa oleva kuntoutus- ja palvelusuunnitelma.
Jos lapsi ei aikuisena kykene ansiotyöhän hän saanee eläkkeen. Avuntarve huomioidaan ja Kela maksaa eläkkensaajan hoitotukea eläkkensä lisäksi. - Ei elatusmaksuille
Lestadiolaiset välttyvät elatusmaksujen maksamiselta, koska heidän kulttuurinsa on erilainen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000001528&posting=22000000017106893 - kaikkeen
http://www.enlargeyourpenis.de/23728.html
scrollaa vähän alaspäin niin valaistut - Kokemusta on
Tavallaan on vapaaehtoista, mutta jos ei muuten nuoren tai toisen vanhemman, tai muun huoltajan rahat riitä. Vanhemmat on vastuussa miun mielestä pääasiallisesti nuoresta siihen asti, kun hän täyttää 21 vuotta.
- jedi-65
Ainoastaan vapaa ehtoisuuteen perustuen.Mikään laki ei velvoita.Jos et ole käyttänyt lasta hyväksesi,isää kiusataksesi,mitä uskomattoman moni äiti tekee,niin isä varmaan avustaa pyytämättäkin.
- roz the katkera
mä en usko tätä!!
kirjoituksesta toiseen joku äijä meinaa että yksinhuoltajaäidit käyttää isää hyväkseen.
ei ihme että tämän maan tila on tämmänen kun se nyt on, äitien syytähän tämä kaikki on.
koittakaa nyt jo ymmärtää että isiä on myös heikonlaisia. ei ne välttämättä AVUSTA ellei ne itse siitä jollakin tapaa hyödy.
tavallinen, normaali työssäkäyvä äiti ei KÄYTÄ LASTA HYVÄKSEEN, hän rakastaa lasta ja huolehtii lapsen ympärivuorokautisista tarpeista, ja kun lapsi on tyytyväinen ja nukkumassa, on ehkä aikaa itselle, lukea pari sivua kirjaa tai vaikka virkata. mitäs isät tekee? kertokaas mulle, te hyvät ja AVUSTAVAT isät.
älytöntä miten idiootteja ihmisiä tänne kirjottelee. mä lähden nyt töihin, tienaamaan rahaa jottei tarvitse avustuksia pyydellä.. on se sen verran nöyryyttävää puuhaa.
JA PS. naurettavaa tuo AVUSTUS -sanan käyttö tässä yhteydessä, annat ymmärtää että äidin pitää kokonaisuudessaan elättää lapsi, isä kun ei kuulu ydinperheeseen hänen ei tarvitse ostaa vessapaperia tai pyykkipulveria, vaan AVUSTAA lasta varmaankin taskurahojen muodossa: ota nyt poika vitonen ettäs pääset jätskille.. - jedi-65
mä en usko tätä!!
kirjoituksesta toiseen joku äijä meinaa että yksinhuoltajaäidit käyttää isää hyväkseen.
ei ihme että tämän maan tila on tämmänen kun se nyt on, äitien syytähän tämä kaikki on.
koittakaa nyt jo ymmärtää että isiä on myös heikonlaisia. ei ne välttämättä AVUSTA ellei ne itse siitä jollakin tapaa hyödy.
tavallinen, normaali työssäkäyvä äiti ei KÄYTÄ LASTA HYVÄKSEEN, hän rakastaa lasta ja huolehtii lapsen ympärivuorokautisista tarpeista, ja kun lapsi on tyytyväinen ja nukkumassa, on ehkä aikaa itselle, lukea pari sivua kirjaa tai vaikka virkata. mitäs isät tekee? kertokaas mulle, te hyvät ja AVUSTAVAT isät.
älytöntä miten idiootteja ihmisiä tänne kirjottelee. mä lähden nyt töihin, tienaamaan rahaa jottei tarvitse avustuksia pyydellä.. on se sen verran nöyryyttävää puuhaa.
JA PS. naurettavaa tuo AVUSTUS -sanan käyttö tässä yhteydessä, annat ymmärtää että äidin pitää kokonaisuudessaan elättää lapsi, isä kun ei kuulu ydinperheeseen hänen ei tarvitse ostaa vessapaperia tai pyykkipulveria, vaan AVUSTAA lasta varmaankin taskurahojen muodossa: ota nyt poika vitonen ettäs pääset jätskille..Pitää muistaa että on myös vastuuntuntoisia etävanhempia,jotka pitävät sellaisia puitteita.jossa lapset voivat olla,kuten isoa asuntoa,vaatteita,harrastusvälineitä yms.Vielä kun huoltava osapuoli yrittää kaikin tavoin estää lapsien yhteyden pidon etävanhempaan.Yli töitä on paiskittava ja kuinka ollakkaan huoltava osapuoli hakee korotuksia elatusmaksuihin,kun tulot nousee ja käyttää paljon muitakin ikäviä temppuja.Ei ole ihme,jos moni ns,etävanhempi jättää elatuksen sekä lapsista tappelun.Sitten yh:t narisee täällä ja julkisuudessa.Ei oo helppoo kellään...ja eiku töihin...Naiset,sisulla selviää!
- Vaimoke
Onpas tullut vastauksia aloituskeeni. Täsmennän sen verran, että en ole lapsen äiti, vaan elatusvelvollisen vaimo. Tällä erityislapsella ei ole paljonkaan menoja. Ei lääkitystä, ei terapioita eikä muutakaan. Käy erityiskoulua. Ratsastus on katsottu hyväksi, mutta äiti ei malta viedä poikaa sinne. Me voitais maksaa, muttaa ei meidänkään rahat kaikkeen riitä, mieheni nettotulot on noin 1400 euroa ja elarit 170 euroa. Poika saa lisäksi kelala noin 250 euroa houitotukea sekä tietysti lapsilisän. Äiti itsekin käy töissä, tulot samaa luokkaa. MUTTA EI MALTA VIEDÄ POIKAA RATSASTAMAAN, vaikka se olisi pojna ainoa harrastus.
Kysyin elareista 18-ikävuoden jälkeen siksi, että haluaisimme silloin pistää mahdolliset avustukset suoraan pojalle, mm.nykyaikaisiin vaatteisiin, ratsastukseen, tietokoneeseen, peleihin jne. Poika ei koskaan kykenen minkäänlaiseen työhön ja koulukin on lähinnä jokapäiväisen elämisen opettelua.- klanax
Mikään eikä kukaan estä antamasta rahat suoraan lapselle 18 v. jälkeen, eikä kyllä sitä ennenkään. Elatusmaksut menee kyllä toiselle vanhemmalle.. 18 v. asti. Jos lapselle on määrätty holhooja 18 v jälkeenkin, holhoojan velvollisuus on pitää huoli että rahat menevät ainoastaan lapselle.
Sen sijaan lapsen toiselle vanhemmalle ei ole (ellei sopimuksessa toisin lue) velvollisuutta antaa senttiäkään. - uusi vaimo
pojan rahankäytön, jos hän ei koskaan kykene työelämään. Kykeneekö hän hoitamaan raha-asioitaan? Kuinka usein ko. nuori on teillä? Onko lähellä ratsastustallia jossa hän voisi käydä? Eihän kaiken "avustuksen" tarvitse mennä pankkitilin kautta. Voisiko läheiselle tallille ostaa jonkinlaisen kausikortin. Jos äiti ei viitsi viedä poikaa ratsastamaan, niin eihän raha siinä silloin ole oleellinen asia!
Omalla mieheläni on kolme "aikuista" nuorta, joista kahdelle vanhimmalle on maksettu koulutusavustusta lukion loppuun. Rahatilanteemme ei yksinkertaisesti salli sen pidempää avustusta, toisaalta olemme molemmat sitä mieltä, että "pieni rahapula" antaa motiivia työnhakuun! Mieheni on kyllä muuten ollut nuortensa tukena ja elämässä mukana, ollut kuskina ja asiantuntijana kaupassa, jos on pitänyt ostaa jotain isompaa.
Tämä kirjoituksen loppuosa ei koske nyt Sinua alkuperäinen kirjoittaja. Kovasti kuitenkin on täällä "riidelty" avustusten suuruudesta. Minusta tärkein tuki nuorelle ei ole rahassa mitattavissa! - majahas
uusi vaimo kirjoitti:
pojan rahankäytön, jos hän ei koskaan kykene työelämään. Kykeneekö hän hoitamaan raha-asioitaan? Kuinka usein ko. nuori on teillä? Onko lähellä ratsastustallia jossa hän voisi käydä? Eihän kaiken "avustuksen" tarvitse mennä pankkitilin kautta. Voisiko läheiselle tallille ostaa jonkinlaisen kausikortin. Jos äiti ei viitsi viedä poikaa ratsastamaan, niin eihän raha siinä silloin ole oleellinen asia!
Omalla mieheläni on kolme "aikuista" nuorta, joista kahdelle vanhimmalle on maksettu koulutusavustusta lukion loppuun. Rahatilanteemme ei yksinkertaisesti salli sen pidempää avustusta, toisaalta olemme molemmat sitä mieltä, että "pieni rahapula" antaa motiivia työnhakuun! Mieheni on kyllä muuten ollut nuortensa tukena ja elämässä mukana, ollut kuskina ja asiantuntijana kaupassa, jos on pitänyt ostaa jotain isompaa.
Tämä kirjoituksen loppuosa ei koske nyt Sinua alkuperäinen kirjoittaja. Kovasti kuitenkin on täällä "riidelty" avustusten suuruudesta. Minusta tärkein tuki nuorelle ei ole rahassa mitattavissa!Joku ihme trendi on valloillaan, että lapsille pitää syytää rahaa aivan hitosti! Jos vanhemmat ovat vähävaraisia ei lapsikaan voi elää kuin rikkaammat kaverinsa. Rahasta on tullut kaiken keskipiste. Tottakai sitä tarvitaan elämiseen, mutta ei elämä pyöri rahan ympärillä. Lapselle on paljon tärkeämpää kun on hänestä välittäviä ja rakastavia ihmisiä ympärillä. Eikä aina kaikkia uusia leluja pelejä ja romuja ja muodikkaita harrastuksia ihmisten sijaan. Voi härreguu tätä maailmaa. Miksei voida hyväksyä sitä elintasoa joka oikeasti on. Ja eletään sen mukaan. Tai sitten nostetaan elintasoa jos ei se lapselle riitä.
Meni ohi aloittajan aiheen, mutta ehkä aloittajankin kannattaisi miettiä miten konkreettisesti voisi olla lapselle apuna. Ei ole iloa ratsastuksesta ellei lapsi sinne pääse edes. Lapsen äiti on mikä on, häntä on turha alkaa syyttelemään ja vaatimaan häneltä. Miettikää miten itse voisitte olla lapselle parhaiten apuna. Vastuuta ei kannat työntää muille vaikka kuinka mieli tekisi. - entinen vaimo
uusi vaimo kirjoitti:
Tämä kirjoituksen loppuosa ei koske nyt Sinua alkuperäinen kirjoittaja. Kovasti kuitenkin on täällä "riidelty" avustusten suuruudesta. Minusta tärkein tuki nuorelle ei ole rahassa mitattavissa!Tuo kuullostaa ihän kohtuulliselta, että avustetaan lukion loppuun opintoja. Itse avustan omien poikieni ensimmäisen koulutuksen, jotta heillä on mahdollisuus aloittaa itsenäinen elämä, mutta enempään tuskin pystyn nykyisillä pätkätöillä. Entinen mieheni ei osallistu rahallisesti. Onneksi lasten ikäero on sellainen, että kun ensimmäinen lopettaa toisen asteen opinnot, niin toinen vasta aloittaa. Kahdet opinnot yhtäaikaa maksettavana olisi mahdoton yhtälö.
Toisaalta, kun ajattelee, että eihän vanhempien pitäisikään kaikkia opintoja maksaa. Täysi-ikäisen täytyy huolehtia itsestään ennemmin tai myöhemmin. Täytyy sanoa, että upeaa, kun miehesi on vastannut noin hienosti lapsistaan ja osaat itsekin suhtautu järkevästi tilanteeseen :).
- yh-iskä 57
Kyllä sinä saat kakarasi elättää aivan itse kun olet kerta niitä puskenutkin tähän maailmaan.
- kokenut
21 ikävuoteen asti jos lapsi käy vielä koulua tai opiskelee,nimi muuttuu vaan koulutusavustus maksuksi ja se on pienempi kuin varsinainen sovittu elatusmaksu,,eikun maksamaan,,,,
- ukh
Hei,Vaimoke!
Ehdotan,että otat yhteyttä lasten elatusturva-asioita hoitavaan viranomaiseen. Itse sain aikanaan hyviä neuvoja sekä tukea ko. toimistosta. Jos mies on valmis neuvottelemaan(mikä on harvinaista) voidaan asia hoitaa yksinkertaisesti uudella sopimuksella. Myös muita keinoja on. Voidaan vedota kohtuullisuuten, tilanteen erityisluonteeseen jne. Oikeusaputoimisto saattaa myös olla avulias.
Lähtisin kyllä ensin selvittämään asiaa elatusturvatoimistosta. Saatko nyt maksut kunnalta vai suoraan etävanhemmalta? Tulojenne erot? jne.
Älä luovuta helpolla. Kysymys on lapsen hyvinvoinnista ja sinun jaksamisestasi. Tsemppiä! - Sam the Man
Alunperinkin outo kysymys,koska lain edessä 18v ei ole enää lapsi.
- terrmejä
Jos harrastat alle 25v kanssa seksiä olet pedofiili. Esim 45 ja 25 vuotias.
- lapsi itsekin joskus ollut
Kertokaapas vastanneet, kuinka moni teistä on 18-vuotiaana ollut opiskelija ja itse itsensä elättänyt ilman vanhempien avitusta?
Itse opiskelin tuolloin lukiossa ja kylläpä ne isä & äiti elätti. Kävin kyllä kesäisin töissä, mutta sain ne vähät rahat pitää itselläni ja ostin esim. vaatteita. Vanhemmat vastaavasti ostivat vähemmän vaatteita. Ja niin on minusta tullut kunnon kansalainen ja elätän itse itseni. En siis mennyt pilalle, vaikka vanhemmat elättivät, vaikka olin aikuinen. Maksoivat muuten autokoulunkin. Samoin aion tehdä omieni kanssa.- VANHA VAIMO
Ilmoittaudun! Olin 16 v, kun otin ensimmäisen opintolainani, muutin pois kotoa opiskelemaan. Sain vanhemmiltani ruokaa viikoksi mukaan, opiskelukämpässä vaan ei ollut jääkaappia, joten ne riittivät keskiviikkoon pilaantumatta, leipä säilyi loppuviikkoon. Jaoin leipäni aina 6 päivälle, että riitti koko viikoksi. Rakastuttuani juuri kouluni loppuessa 20 vuotiaani, vein tuomisiksi yhteiseen pesään siihen aikaan ruhtinaallisen velkasumman 20.000 mk, eikä ollut muuta saavutettuna kuin kaupalliset perustutkinnot. Mutta silläkin on selvitty! Omat lapset olen varojen puutteessa kouluttanut vain tytön lukion ajan ja pojan ammattikoulun ajan, jonka jälkeen ovat joutuneet itse elättämään itsensä ja ottamaan tarvitsemansa opintolainat. Poikani on myös "erityislapsi" eli ei tule ilman vanhempien/edunvalvojan tukea selviämään elämästään. Mielestäni elämäni ei kuitenkaan ole ollut onnetonta ja synkkää, vaan aivan tavallista ja välillä onnellistakin.
" Jos vertailet itseäsi muihin, sinusta voi tulla turhamainen ja katkera, sillä aina on olemassa sinua suurempia ja mitättömämpiä ihmisiä. Iloitse saavutuksistasi samoin kuin suunnitelmistasikin." Lainaus Desiderata-seinätekstistä. - lapsi itsekin joskus ollut
VANHA VAIMO kirjoitti:
Ilmoittaudun! Olin 16 v, kun otin ensimmäisen opintolainani, muutin pois kotoa opiskelemaan. Sain vanhemmiltani ruokaa viikoksi mukaan, opiskelukämpässä vaan ei ollut jääkaappia, joten ne riittivät keskiviikkoon pilaantumatta, leipä säilyi loppuviikkoon. Jaoin leipäni aina 6 päivälle, että riitti koko viikoksi. Rakastuttuani juuri kouluni loppuessa 20 vuotiaani, vein tuomisiksi yhteiseen pesään siihen aikaan ruhtinaallisen velkasumman 20.000 mk, eikä ollut muuta saavutettuna kuin kaupalliset perustutkinnot. Mutta silläkin on selvitty! Omat lapset olen varojen puutteessa kouluttanut vain tytön lukion ajan ja pojan ammattikoulun ajan, jonka jälkeen ovat joutuneet itse elättämään itsensä ja ottamaan tarvitsemansa opintolainat. Poikani on myös "erityislapsi" eli ei tule ilman vanhempien/edunvalvojan tukea selviämään elämästään. Mielestäni elämäni ei kuitenkaan ole ollut onnetonta ja synkkää, vaan aivan tavallista ja välillä onnellistakin.
" Jos vertailet itseäsi muihin, sinusta voi tulla turhamainen ja katkera, sillä aina on olemassa sinua suurempia ja mitättömämpiä ihmisiä. Iloitse saavutuksistasi samoin kuin suunnitelmistasikin." Lainaus Desiderata-seinätekstistä.Eli minutkin elätettiin tuo lukioaika loppuun. Satun vain täyttämään vuosia alkuvuodesta eli minun tapauksessa sitä aikuisiän elättämistä kesti reilu vuosi. Itse asuin kotona. Minulla vanhemmat eivät olleet eronneet eli tämän puoleen ei ollut riitoja, kuka maksaa ja mitä.
Lukion jälkeen muutinkin pois kotoa ja loput opintoni rahoitin lainalla ym. Ilman edullista opiskeluasuntoa ei kyllä olisi onnistunut. Opintoraha meni kokonaisuudessaan vuokraan. Vanhempani kyllä olisivat opintoni kustantaneet, mikäli olisin halunnut. Noooo, täytyy tunnustaa, kyllä he jollain tapaa kustansivatkin ("epäsuorasti" ruokapaketteja ym....).
Entäs te etät. Onko opinnot maistuneet vai joko olitte täysillä työelämässä 18-vuotiaina?
- Se on ikä
jolloin täysi-ikäisyys saavutetaan ja "lapsen" tulisi alkaa huolehtia itse omasta toimeentulosta!! Ja vaikka kyseessä onkin erityislapsi niin mielestäni ei silti pitäisi...johonkin se rajakin on vedettävä vai ajattelitko että toinen vanhempi maksaisi kenties niitä elatusmaksuja "lapsen" loppuelämän vai vaan niin kauan kun se rasittaa sinun talouttasi?
- vaihtoehtoja?
lapsi ei pysty itseään elättämään opintojen johdota? Kuinka sitten? Minä en tunne ketään vanhempaa, joka ei olisi lastaan auttanut vapaaehtoisesti, mikäli on normaalisti työssäkäyvä ihminen. Ei niitä työpaikkoja kouluttautumattomille joka oksalla roiku - ei edes siivoustyötä tai mäkkärin kassapaikkaa.
Pakko sanoa, etten ymmärrä niitä äitejä ja isiä, jotka eivät ajattele lapsensa parasta. En tarkoita sitä toista ääripäätä eli että elätetään eläkkeelle asti ym. vaan normaalia JÄRJEN käyttöä. Kuinka moni muistaa maksaneensa opintolainoja, asuntovelkaa, huonekalujen osamaksuja ym. kun sen exän kans kotia aikanaan perusti? Pienikin apu (=vähemmän opintolainaa) tuohon taakkaan olisi varmasti ollut tervetullutta. Niin meidän lapsillekin.
- autan vapasta tahosta
jos lapsi on vammainen saat kelasta ja vammaishuolosta apua laita maili os autan
- edesasiaa?
No eikö tämä erityislapsi ala saada sitten kansaneläkettä jollei muuten kykene itseään elättämään?
- Ronkeli
Laita jalat levälleen ja toivo että siihen joku törmää, tai MENE TÖIHIN!
- Vaimoke
Jos olisit plokannut viestiketjusta edes minun eli ap:n nimerkillä kirjoitetut viestit, olisit ehkä huomannut, että en ole maksun saaja vaan maksavan osapuolen vaimo.
- enmäkään
Vaimoke kirjoitti:
Jos olisit plokannut viestiketjusta edes minun eli ap:n nimerkillä kirjoitetut viestit, olisit ehkä huomannut, että en ole maksun saaja vaan maksavan osapuolen vaimo.
no kato... toiset haluaa vaan haukkua ihan sama ketä. happamia lunttuja ovat.
- Justerman
14.6. Julkishallinnon tiedotepalvelu stt 165
****STT-TIEDOTEPALVELU****
Oikeusministeriön työryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksensa lapsen elatusavun suuruuden laskemista koskevaksi ohjeeksi. Ohjeen tarkoituksena on antaa elatusavun määrän arvioinnille aiempaa selvästi tarkemmat mittapuut ja näin yhdenmukaistaa määrittelyä. Ohjeistus koskisi sekä elatusavun vahvistamista että aikaisemmin vahvistetun elatusavun muuttamista. Työryhmä luovutti ehdotuksensa oikeusministeri Leena Luhtaselle tänään.
Ohje olisi tarkoitettu ennen kaikkea kuntien sosiaaliviranomaisille, kun he opastavat vanhempia elatusavun oikean määrän arvioimisessa ja harkitsevat, voidaanko vanhempien tekemä elatusapusopimus vahvistaa.
Elatusavun suuruuteen vaikuttavat tekijät on lapsen elatuksesta annetussa laissa kuvattu sangen yleispiirteisesti. Niinpä kunnat ovat laskeneet elatusavun määrät eri tavoin, minkä takia lapsen asuinpaikka on käytännössä vaikuttanut elatusavun suuruuteen.
Työryhmän mielestä ohjeen avulla myös vanhemmat itse voisivat selvittää, mikä heidän tapauksessaan on oikea elatusavun määrä. Näin edistettäisiin elatusavun vahvistamista sopimusteitse ja vähennettäisiin sitä koskevia riitoja tuomioistuimissa.
Ehdotuksen mukaan elatusavun suuruutta laskettaessa lähtökohtina ovat lapsen elatuksen tarve ja kummankin vanhemman elatuskyky. Näille laissa väljästi kuvatuille kriteereille työryhmä on pyrkinyt löytämään täsmentävän tulkinnan. Koska ohjeen antaminen ei perustu laissa olevaan valtuutukseen, sillä ei olisi sitovaa vaikutusta, vaan se olisi luonteeltaan suositus.
Lapsen peruskulutus taulukon mukaan, erityiskulut tapauskohtaisesti
Lapsen elatuksen tarvetta arvioitaessa yleisinä kustannuksina pidettäisiin ohjeesta suoraan ilmenevää rahamäärää, jonka suuruus riippuu siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu. Työryhmän ehdottamat määrät perustuvat Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta arvioituun suomalaisten lasten keskimääräiseen peruskulutukseen. Alle kouluikäisen lapsen yleisten kustannusten määränä pidettäisiin 250 euroa, 7 - 12 -vuotiaiden osalta 290 euroa ja 13 - 17 -vuotiaiden lasten osalta 390 euroa kuukaudessa.
Tämän lisäksi lapsen asumiskustannuksina otettaisiin huomioon ohjeessa osoitettu osuus lapsen kanssa asuvan vanhemman asumismenoista. Lapsen päivähoitomaksut, koulutuskulut, erityisen harrastuksen kulut ja eräät näihin verrattavat kulut otettaisiin huomioon joko tosiasiallisten kustannusten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina. Lapsilisä ja lapsen muut kuin satunnaiset tai vähäiset tulot vähennettäisiin edellä mainittujen kustannusten määrästä.
Elatuskyvyn määrittelyssä huomioon sekä yleiset että erityiset elinkustannukset
Vanhemman elatuskyvyn määrittelyssä tulot ja mahdollisuudet hankkia tuloja sekä varallisuus otettaisiin huomioon tapauskohtaisen selvityksen pohjalta. Elatuskyvystään vanhempi saisi yleisiin elinkustannuksiinsa vähentää ohjeessa osoitetun rahamäärän.
Vanhemman yleisten elinkustannusten määrän arviointi pohjautuisi kulutustutkimuksista saatuun tietoon. Yleisten elinkustannusten määränä pidettäisiin yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 500 euroa ja parisuhteessa elävän henkilön osalta 420 euroa kuukaudessa.
Lisäksi vanhempi saisi vähentää joko tosiasiallisten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina muun muassa asumiskustannuksensa, erityiset terveydenhoitokustannukset ja työmatkakustannukset sekä eräin rajoituksin lapsen tapaamisesta aiheutuvat matkakustannukset. Myös opintolainan korot ja lyhennykset otettaisiin vähennyksenä huomioon. Jos vanhemmalla on muita elatusvastuita, hän saisi lisäksi vähentää ohjeessa osoitetun määrän näiden täyttämiseksi.
Jos lapsesta erossa asuva vanhempi tapaamisoikeuden nojalla pitää lasta runsaasti luonaan, hän saisi tehdä luonapitovähennyksen. Se tehtäisiin elatusavusta ohjeessa osoitetun taulukon mukaisesti.
Maksun kohtuullisuus arvioitava kokonaisuutena
Ohjeen mukaan elatusavun suuruus laskettaisiin jakamalla lapsen elatuksen tarve vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Lapsesta erossa asuva vanhempi vastaisi kuitenkin lapsen elatuksesta enintään elatuskykynsä mukaisella määrällä.
Kun elatusavun suuruus on laskettu ohjeen mukaisesti, olisi lopuksi vielä arvioitava, onko lopputulos kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen kohtuullinen. Näin siksi, että tyypillisiä tilanteita ajatellen laaditussa ohjeessa ei ole voitu ottaa huomioon kaikkia yksittäistapauksissa joskus merkityksellisiä seikkoja. Arvioinnin sitä edellyttäessä voitaisiin lasketun elatusavun määrää pienentää tai suurentaa.
Elatusavun määrän muuttamiselle selkeä laskentatapa
Ehdotuksen mukaan elatusavun muuttaminen edellyttäisi sellaista olosuhteiden muutosta, että uusien tietojen perusteella laskettu elatusavun määrä poikkeaa aikaisemmin vahvistetusta määrästä vähintään 15 prosenttia. Lisäksi edellytettäisiin, ettei muutos ole lyhytaikainen ja että elatusavun muuttamista on sekä lapsen että elatusapua maksavan vanhemmat olot huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena.
Lisätietoja:
työryhmän puheenjohtaja, lainsäädäntöneuvos Markku Helin, puh. (09) 1606 7665, ja työryhmän sihteeri, tutkija Mette Manninen, puh. (09) 1606 7663
(sähköposti: [email protected] [email protected]>)
Työryhmän mietintö: www.om.fi/36207.htm
*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE - Kirsikka60
Meillä ero vasta vireillä ja sairas erityislapsi täyttämäisillään 18. Isä on sanonut, että ei missään tapauksessa aio maksaa tyttärestä mitään. Kuitenkin kyse on vammaisesta (ei kehitysvammainen), joka ei tule koskaan ammattia itselleen saamaan - ei siis myöskään toimeentuloa. Erityiskouluun on hakenut jo kahdesti ja aina jää varasijalle! Viimeisen vuoden on ollut "työssä" työkeskuksessa, jossa "palkkaa" saa saman verran mitä on päivittäinen ateriamaksu! Näillä näkymin tuo tulee olemaan kohtalo jatkossakin - jos saa paikkaa enää edes tuonne, kun tulijoita on enemmän kuin tilaa...
Tytär ei pärjää yksin juuri lainkaan - ei kulje missään kodin ulkopuolella, joten tarvitsee aina kuljetuksen minne meneekin.
Eikö todellakaan etävanhemmalla ole mitään "velvoitteita" vammaista lastaan kohtaan???- Kirsikka60
Lapsella on synnynnäisten vammojen lisäksi äskettäin ilmennyt vakava sairaus, johon lääkärireissut sekä lääkkeet maksavat omaisuuksia - onneksi on vakuutus, mutta rasittaa tuo kuitenkin! Mahdollisesti edessä on jopa elinsiirto!!! Siitäkin huolimatta isä uhkaa katkaista kaikki yhteydet lapsiinsa kun ero astuu voimaan.....
- miten vaan
Kirsikka60 kirjoitti:
Lapsella on synnynnäisten vammojen lisäksi äskettäin ilmennyt vakava sairaus, johon lääkärireissut sekä lääkkeet maksavat omaisuuksia - onneksi on vakuutus, mutta rasittaa tuo kuitenkin! Mahdollisesti edessä on jopa elinsiirto!!! Siitäkin huolimatta isä uhkaa katkaista kaikki yhteydet lapsiinsa kun ero astuu voimaan.....
Kyllä varmasti v... ottaa päähän. Ajattele tilannetta että lapsen isä on kuollut. Aivan yhtä yksin olisit sitten. Miestä et voi pakottaa olemaan kiinnostunut lapsesta niin epäoikeudenmukaiselta kuin se sinusta kuulostaakin.
- borreaalis
miten vaan kirjoitti:
Kyllä varmasti v... ottaa päähän. Ajattele tilannetta että lapsen isä on kuollut. Aivan yhtä yksin olisit sitten. Miestä et voi pakottaa olemaan kiinnostunut lapsesta niin epäoikeudenmukaiselta kuin se sinusta kuulostaakin.
mulla oli tilanne että alaikäinen tyttöni asui yksin?? sosiaali-ihminen antoi tytölle neuvon älä ota kokopäivätyötä,niin isäsi joutuu sulle maksamaan erotuksen!!!! olin tosi hämmästynyt kyseisen sosiaalitantan kommenteista,jotka tyttöni minulle kertoi??hänen ei kuitenkaa ollut tarkoitus alkaa lusmuilla vaan hän hakeutui töihin!(olen muiltakin kuullut millaisia kieroja lausuntoja antavat sosiaalityöntekijät,oli sitte elatus tai avioero kyseessä)
- kysyn vaan?
borreaalis kirjoitti:
mulla oli tilanne että alaikäinen tyttöni asui yksin?? sosiaali-ihminen antoi tytölle neuvon älä ota kokopäivätyötä,niin isäsi joutuu sulle maksamaan erotuksen!!!! olin tosi hämmästynyt kyseisen sosiaalitantan kommenteista,jotka tyttöni minulle kertoi??hänen ei kuitenkaa ollut tarkoitus alkaa lusmuilla vaan hän hakeutui töihin!(olen muiltakin kuullut millaisia kieroja lausuntoja antavat sosiaalityöntekijät,oli sitte elatus tai avioero kyseessä)
Miten alaikäinen saa kokopäivätöitä?
- vapaasti tuomittava
kysyn vaan? kirjoitti:
Miten alaikäinen saa kokopäivätöitä?
Minä olen jättäjämies. Elikkä jätin perheeni. Lapsi on kehitysvammainen ja tuleviauus näytti tosi ankealta. Vaimo halusi hoitaa kotona, minä halusin laitokseen ihmisen joka ei ees ikinä opi puhumaan. Sitten kohtasin uuden naisen jolla ei ole lapsia, rakastuin ja ero. Elari on hinta jota maksan lapselle tästä vapaudesta. Mielelläni. Exälle nostan hattua.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup437121Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1136042Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233722- 543690
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1183362Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252995Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.412855Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322471- 492244
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?291952