Mitkä muodot suomen substantiiveistä ja verbeistä näkyy oppikirjoissa (latinaksi "partes principales")?
sanakirjamuodot
3
255
Vastaukset
- Näkyvät
Se riippuu tietenkin sanakirjasta. Olen nähnyt, että joissakin on vain nominatiivisin yksikkö nomineista ja ensimmäinen infinitiivi verbeistä.
Ne vastaavat ISOLLA kirjoitettuja muotoja näissä lauseissa.
Se on KIVI.
Minä haluan TANSSIA.
Esim. Suomen kielen perussanakirjassa näkyvät nämä muodot sekä viittaus taivutuskaavaan, jonka avulla voi kaikki muodot rakentaa, mikäli osaa tarpeeksi suomea. Muita muotoja näkyy vaihtelevasti kieliesimerkeissä, joiden valintaperusteita lienee hankala ymmärtää :-)
Yleensä en katsele paljon sanakirjoja, joten en tiedä miten muissa toimitaan.Sanakirjamuotona käytetään perusmuotoa, mutta kuka määrittelee, mikä on perusmuoto?
Suomen nomineille perusmuotona käytetään tietääkseni aina yksikön nominatiivia. Muussa ei oikein olisi mieltä.
Verbien perusmuotona on tavallisesti ns. aktiivin I infinitiivi (esim. "tulla"), mutta joissaki vanhoissa sanakirjoissa perusmuotona on ns. aktiivin indikatiivin preesensin yksikön 1. persoona (esim. "tulen"). Tämä on sikäli epäloogista, että kaikilla verbeillä ei sellaista muotoa edes ole (esim. verbillä "sataa"). Loogisempi olisi akt. ind. prees. yksikön 3. persoona, joka on kaikilla verbeillä, myös sellaisilla, joista ei käytetä infinitiiviä (esim. "erkanee" - infinitiiviä "*erata" ei käytetä).
- Takametsien Mies
Et tainnut vielä saada vastausta itse kysymykseen? Oletan että halusit tietää, mitkä ovat ne muodot, joiden avulla suomea opiskeleva voi taivuttaa sanoja? Yritän auttaa...
Substantiivit esitetään vaikka näin:
aika, aja-, aika-
apu, avu-, apu-
ihminen, ihmise-, ihmis-
kolpakko, kolpako-, kolpakko-
kännykkä, kännykä-, kännykkä-
verbit puolestaan vaikka näin:
jättää, jätän, jätti, jättänyt
kertoa, kerron, kertoi, kertonut
levätä, lepään, lepäsi, levännyt
liukastua, liukastun, liukastui, liukastunut
ja niin edelleen.
Käytäntö saattaa vaihdella eri oppikirjoissa, itse en kyllä muista enää mitkä muodot sanastoissa oli listattu kun aikoinani (noin vuonna miekka ja kirves) suomen oppikirjaa tutkistelin.
--
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801542Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141014Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot140680- 53664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641- 76639