Olenko juutalainen?

sukujuuri

Haluaisin tietää, olenko juutalainen juutalaisen sukututkimuskriteerin mukaan. Minun äitini isällä oli äiti, jolla oli juutalainen isä. Eli jos minun äidin isän äidin isä on ollut juutalainen, olenko minäkin juutalainen?

119

6982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasismia vastaan

      pitää mennä äitilinjaa,äidinäiti ei äidinisä...

      • ...olen?

        Äitini äidin äidin äiti ja isä olivat juutalaisia. Eihän sillä kyllä enään mitään merkitystä ole..ainoastaan vain juutalaisten historia kiinnostaa.


      • rasismia vastaan
        ...olen? kirjoitti:

        Äitini äidin äidin äiti ja isä olivat juutalaisia. Eihän sillä kyllä enään mitään merkitystä ole..ainoastaan vain juutalaisten historia kiinnostaa.

        niin olet juutalainen.


      • josta oli
        rasismia vastaan kirjoitti:

        niin olet juutalainen.

        artikkeli joko haaretzissa tai jpostissa pari vuotta sitten. Siinä oli kyse kattavasta väestötieteellisestä eri väestömäärien kasvua noin vsta 0 vuoteen 2000 niin että eri populaatioitten kasvukäyrät oli suhteutettu toisiinsa. Siinä oli otettu huomioon tunnettujen historiallisten väestömääriin vaikuttaneitten seikkojen (luonnonkatastrofit, rutot, ym ym, sodat jne)vaikutukset. Lopputulos juutalaisen populaation kohdalla oli, että ilman pogromeja ja pakkokäännytyksiä ym, juutalaisia voisi tai pitäisi nyt olla noin 120 - 250 miljoonaa.

        En löydä sitä, mutta jossakin se varmastikin on,.. :(


      • rasismia vastaan
        josta oli kirjoitti:

        artikkeli joko haaretzissa tai jpostissa pari vuotta sitten. Siinä oli kyse kattavasta väestötieteellisestä eri väestömäärien kasvua noin vsta 0 vuoteen 2000 niin että eri populaatioitten kasvukäyrät oli suhteutettu toisiinsa. Siinä oli otettu huomioon tunnettujen historiallisten väestömääriin vaikuttaneitten seikkojen (luonnonkatastrofit, rutot, ym ym, sodat jne)vaikutukset. Lopputulos juutalaisen populaation kohdalla oli, että ilman pogromeja ja pakkokäännytyksiä ym, juutalaisia voisi tai pitäisi nyt olla noin 120 - 250 miljoonaa.

        En löydä sitä, mutta jossakin se varmastikin on,.. :(

        jostain tuon, en valitettavasti muista mistä, mutta yritän katsoa olenko pannut sivun muistiin. Palaan asiaan myöhemmin.


      • krisu1967
        rasismia vastaan kirjoitti:

        jostain tuon, en valitettavasti muista mistä, mutta yritän katsoa olenko pannut sivun muistiin. Palaan asiaan myöhemmin.

        jos Neuvostoliitto olisi jättänyt aikoinaan Viron rauhaan olisi tänä päivänä Virossa yli 5 miljoonaa suomensukuista Virolaista 1 miljoonan sijasta. Ellei Suomalaiset olisi sotineet Ruotsalaisten sotia meitä olisi tänä päivänä yli 30 miljoonaa. Että silleen.


      • luetteloa
        krisu1967 kirjoitti:

        jos Neuvostoliitto olisi jättänyt aikoinaan Viron rauhaan olisi tänä päivänä Virossa yli 5 miljoonaa suomensukuista Virolaista 1 miljoonan sijasta. Ellei Suomalaiset olisi sotineet Ruotsalaisten sotia meitä olisi tänä päivänä yli 30 miljoonaa. Että silleen.

        johon olisi tiivistetysti kirjattu järjestelmällinen suomalaisten vainoaminen pogromineineen ja pakkokäännytyksineen ym katolisten ja jo ennen ajan laskun alkua jopa pakanoitten toimesta, suomalaisia ei myöskään ole syytetty jo aikojen alusta siitä, että he 'haluavat lisääntyä rajattomasti, koska eivät surmaa lapsiaan' (Tacitus juutalaisista n vuonna 100 j a a).

        Tällaiset tapaukset mitä sanoit että on vaikuttanut Suomen ja Viron väestömääriin oli tuossa tutkimuksessa otettu huomioon, - mites se muuten olisi ollenkaan järjellinen koko arvio siitä miten ja miksi juutalaisten lukumäärä on todella pieni kun ottaa huomioon minkä verran heitä arvioidaan olleen noin vuonna 0


      • googelilla
        luetteloa kirjoitti:

        johon olisi tiivistetysti kirjattu järjestelmällinen suomalaisten vainoaminen pogromineineen ja pakkokäännytyksineen ym katolisten ja jo ennen ajan laskun alkua jopa pakanoitten toimesta, suomalaisia ei myöskään ole syytetty jo aikojen alusta siitä, että he 'haluavat lisääntyä rajattomasti, koska eivät surmaa lapsiaan' (Tacitus juutalaisista n vuonna 100 j a a).

        Tällaiset tapaukset mitä sanoit että on vaikuttanut Suomen ja Viron väestömääriin oli tuossa tutkimuksessa otettu huomioon, - mites se muuten olisi ollenkaan järjellinen koko arvio siitä miten ja miksi juutalaisten lukumäärä on todella pieni kun ottaa huomioon minkä verran heitä arvioidaan olleen noin vuonna 0

        Kristinuskon syntyaikoina Rooman valtakunnassa eläviä juutalaisia on arvioitu olleen jopa 7-8 miljoonaa, joista Palestiinassa asui arviolta vain noin 2,5 miljoonaa. Pelkästään valtakunnan pääkaupungissa, Roomassa, on arvioitu näinä aikoina asuneen noin 40-50 000 juutalaista.

        suomalaisista ei taidettu viellä olla kuultukaan, Tacitus puhuu finneistä tai fenneistä, mutta tutkijoitten mukaan nämä fennit kaukana pohjoisessa olivat saamelaisia.

        Ajanlaskun alussa maapallolla asui ehkä noin 250-300 miljoonaa henkeä.


      • krisu1967
        googelilla kirjoitti:

        Kristinuskon syntyaikoina Rooman valtakunnassa eläviä juutalaisia on arvioitu olleen jopa 7-8 miljoonaa, joista Palestiinassa asui arviolta vain noin 2,5 miljoonaa. Pelkästään valtakunnan pääkaupungissa, Roomassa, on arvioitu näinä aikoina asuneen noin 40-50 000 juutalaista.

        suomalaisista ei taidettu viellä olla kuultukaan, Tacitus puhuu finneistä tai fenneistä, mutta tutkijoitten mukaan nämä fennit kaukana pohjoisessa olivat saamelaisia.

        Ajanlaskun alussa maapallolla asui ehkä noin 250-300 miljoonaa henkeä.

        tämä juutalaisten itsesäälin määrä on käsittämätöntä. kirjoitin provosoivasti esimerkin koska jossittelu ei auta mitään. voisiko olla näinkinpäin että ilman juutalaisvainoja ei olisi yhtään juutalaista tänä päivänä, koska juuri ulkoinen painostus provosoi sisäänpäin kääntyneisyyteen ja sitä kautta kulttuurin säilymiseen.


      • mikä ihmeen 'itsesääli'
        krisu1967 kirjoitti:

        tämä juutalaisten itsesäälin määrä on käsittämätöntä. kirjoitin provosoivasti esimerkin koska jossittelu ei auta mitään. voisiko olla näinkinpäin että ilman juutalaisvainoja ei olisi yhtään juutalaista tänä päivänä, koska juuri ulkoinen painostus provosoi sisäänpäin kääntyneisyyteen ja sitä kautta kulttuurin säilymiseen.

        No onpas nyt, kun joku spekuloi, että vainojen ansiosta juutalaiset ovat ylipäätään olemassa. Pitäisikö Hitleriäkin kiitellä.. Eli sinun mielstäsi antisemitismi on tehnyt ja tekee mielestäsi juutalaisuudelle ihan hyvää?

        No, kokeillaan, lakataan kertakaikkiaan soimaamasta juutalaisia kaikesta maailman pahuudesta ja onnettomuuksista!! Kun kuviteltuja juutalaisia ei enää sijoiteta salaliittoteorioihin ja kun ei heitä enää parjata ja uhkailla ja syytetä kaikesta pahasta, niin ennen pitkää he katoavat.. just..

        Jos ei ole koko ko väestömäärien kasvun suhteellisuutta koskevaan tutkimukseen perehtynyt, kannattaisi ehkä olla puhumatta asiasta josta ei tiedä mitään.

        Vai oliko viestisi vain 'vitsi', huviksesi kirjoitit provosoivasti asiasta, josta et tiennyt mitään.. heh..

        Miksi aika usein törmää tuohon merkilliseen logiikkaan, jonka mukaan niitä jotka on tarkoituksellisesti eristetty voidaan samaan hengenvetoon kuvailla 'sisäänpäinkääntyneiksi'. Ja kaikki kääntyykin eritettyjen eduksi. Noin yksinkertainen asia ei varmaankaan ole. Mieletön määrä juutalaista perinnettä on menetetty ikuisiksi ajoiksi, tuhkana tuuleen.

        On asetelma mikä tahansa, niin jotkut, jotka eivät tiedä juutalaisuudesta mitään, tietävät (luulevat tietävänsä) heidän asiansa paremmin kuin he itse. 'Syytetyt ovat syyllisiä, koska heitä syytetään'.

        (Mistä itsesäälistä puhut minulle, hyvänen aika.. miksi esittäisin, että olen ei-juutalainen?? hieman liian mutkikasta sinun taholtasi


      • Minni-Matleena
        mikä ihmeen 'itsesääli' kirjoitti:

        No onpas nyt, kun joku spekuloi, että vainojen ansiosta juutalaiset ovat ylipäätään olemassa. Pitäisikö Hitleriäkin kiitellä.. Eli sinun mielstäsi antisemitismi on tehnyt ja tekee mielestäsi juutalaisuudelle ihan hyvää?

        No, kokeillaan, lakataan kertakaikkiaan soimaamasta juutalaisia kaikesta maailman pahuudesta ja onnettomuuksista!! Kun kuviteltuja juutalaisia ei enää sijoiteta salaliittoteorioihin ja kun ei heitä enää parjata ja uhkailla ja syytetä kaikesta pahasta, niin ennen pitkää he katoavat.. just..

        Jos ei ole koko ko väestömäärien kasvun suhteellisuutta koskevaan tutkimukseen perehtynyt, kannattaisi ehkä olla puhumatta asiasta josta ei tiedä mitään.

        Vai oliko viestisi vain 'vitsi', huviksesi kirjoitit provosoivasti asiasta, josta et tiennyt mitään.. heh..

        Miksi aika usein törmää tuohon merkilliseen logiikkaan, jonka mukaan niitä jotka on tarkoituksellisesti eristetty voidaan samaan hengenvetoon kuvailla 'sisäänpäinkääntyneiksi'. Ja kaikki kääntyykin eritettyjen eduksi. Noin yksinkertainen asia ei varmaankaan ole. Mieletön määrä juutalaista perinnettä on menetetty ikuisiksi ajoiksi, tuhkana tuuleen.

        On asetelma mikä tahansa, niin jotkut, jotka eivät tiedä juutalaisuudesta mitään, tietävät (luulevat tietävänsä) heidän asiansa paremmin kuin he itse. 'Syytetyt ovat syyllisiä, koska heitä syytetään'.

        (Mistä itsesäälistä puhut minulle, hyvänen aika.. miksi esittäisin, että olen ei-juutalainen?? hieman liian mutkikasta sinun taholtasi

        vellomista ja jatkuvaa aaveiden näkemistä. Sen huomaa aika pian, kun tätä palstaa jonkin aikaa seuraa.


      • tietysti..
        Minni-Matleena kirjoitti:

        vellomista ja jatkuvaa aaveiden näkemistä. Sen huomaa aika pian, kun tätä palstaa jonkin aikaa seuraa.

        ne joilla ei ole mitään sanottavaa, tyhjät tynnyrit. täysin samaa mieltä kanssasi! :DD


      • Minni-Matleena
        tietysti.. kirjoitti:

        ne joilla ei ole mitään sanottavaa, tyhjät tynnyrit. täysin samaa mieltä kanssasi! :DD

        milloin tulisi pienikin mahdollisuus heittäytyä marttyyriksi ja haukkua muita. Minusta se on outo missio.


      • ovat antisemiitteja
        Minni-Matleena kirjoitti:

        milloin tulisi pienikin mahdollisuus heittäytyä marttyyriksi ja haukkua muita. Minusta se on outo missio.

        loukkaantuvat jos täällä yritetään puhua jostain asioista, palstan teemaan kuuluvista aiheista. He lyövät kapuloita ja kiilaa mihin vain suinkin voivat, esittävät provokatiivisia väitteitä muka juutalaisuuteen vedoten, joitten vuoksi, jos niihin puuttuu ja yrittää oikaista, keskustelut vinoutuvat ja 'pakottavat asiakeskustelua haluavat puhumaan jostain muusta kuin juutalaisuudesta.

        Sitten niitä, jotka eivät ole juutalaisuutta vastaan (karttavat vääristeleviä yleistyksiä juutalaisuudesta), epäillään 'juutalaisiksi' jotka naamioituvat muka 'tavallisen ihmisen' (!) kaapuun.

        Marttyyri-juutalaisia' en täällä ole nähnyt, sen sijaan ärhäköitä ja loukkaantuvaisia kristinuskon nimissä kirjoittavia on kyllä riittänyt.

        Minusta täällä kolisevat ne joita juutalaisuus ei edes kiinnosta!


      • Naapurin mies o käynyt Isra...
        ...olen? kirjoitti:

        Äitini äidin äidin äiti ja isä olivat juutalaisia. Eihän sillä kyllä enään mitään merkitystä ole..ainoastaan vain juutalaisten historia kiinnostaa.

        No et ole...
        Äidilläsi & hänen sisaruksillaan olisi viellä olut mahdollisuus sanoa näin, kun sinä sanoit, mutta sinun ja äitisi väliin tippui jo sukupolvien kuilu.... eli vain 1 3 sukupolvea lasketaan, joten.... Sinusta ei saa enää juutalaista tekemälläkään....
        Et semmoista..


      • krisu1967
        krisu1967 kirjoitti:

        tämä juutalaisten itsesäälin määrä on käsittämätöntä. kirjoitin provosoivasti esimerkin koska jossittelu ei auta mitään. voisiko olla näinkinpäin että ilman juutalaisvainoja ei olisi yhtään juutalaista tänä päivänä, koska juuri ulkoinen painostus provosoi sisäänpäin kääntyneisyyteen ja sitä kautta kulttuurin säilymiseen.

        milloinkohan Israel antaa valtiollisesti anteeksi esim. Saksalaisille ja armahtavat vainoojiaan?


      • Minni-Matleena
        ovat antisemiitteja kirjoitti:

        loukkaantuvat jos täällä yritetään puhua jostain asioista, palstan teemaan kuuluvista aiheista. He lyövät kapuloita ja kiilaa mihin vain suinkin voivat, esittävät provokatiivisia väitteitä muka juutalaisuuteen vedoten, joitten vuoksi, jos niihin puuttuu ja yrittää oikaista, keskustelut vinoutuvat ja 'pakottavat asiakeskustelua haluavat puhumaan jostain muusta kuin juutalaisuudesta.

        Sitten niitä, jotka eivät ole juutalaisuutta vastaan (karttavat vääristeleviä yleistyksiä juutalaisuudesta), epäillään 'juutalaisiksi' jotka naamioituvat muka 'tavallisen ihmisen' (!) kaapuun.

        Marttyyri-juutalaisia' en täällä ole nähnyt, sen sijaan ärhäköitä ja loukkaantuvaisia kristinuskon nimissä kirjoittavia on kyllä riittänyt.

        Minusta täällä kolisevat ne joita juutalaisuus ei edes kiinnosta!

        tarkoitin niitä juutalaiskirjoittajia, jotka ottavat heti marttyyriasenteen ja alkavat haukkumaan muita antisemitisteiksi tai rasisteiksi, jos joku sanoo negatiivisia asioita. Ei sellaiseen ole kenelläkään oikeutta; ei juutalaisilla ole mitään erikoislupaa loukata muita ihmisiä miten tahansa. Sellainen asenne kertoo muiden ihmisten oikeuksien halveksimisesta.


      • .....
        Minni-Matleena kirjoitti:

        tarkoitin niitä juutalaiskirjoittajia, jotka ottavat heti marttyyriasenteen ja alkavat haukkumaan muita antisemitisteiksi tai rasisteiksi, jos joku sanoo negatiivisia asioita. Ei sellaiseen ole kenelläkään oikeutta; ei juutalaisilla ole mitään erikoislupaa loukata muita ihmisiä miten tahansa. Sellainen asenne kertoo muiden ihmisten oikeuksien halveksimisesta.

        Kas pikkuminni mättähältä mättähälle käy, ja pussihousut pilkahtaa... :D

        vitsi vitsi, kuules minni, sinun mielestä mitään antisemitismiä ei ole olemassakaan, tämän ei kyllä pitäisi sinuakaan loukata


      • Minni-Matleena
        ..... kirjoitti:

        Kas pikkuminni mättähältä mättähälle käy, ja pussihousut pilkahtaa... :D

        vitsi vitsi, kuules minni, sinun mielestä mitään antisemitismiä ei ole olemassakaan, tämän ei kyllä pitäisi sinuakaan loukata

        Hienoa että tähän tuli heti esimerkki.


      • kohta vuoden
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Hienoa että tähän tuli heti esimerkki.

        kysellyt kaikkea maan ja taivaan väliltä, etkä vieläkään tajua juutalaisuudesta mitään, missä vika :(


      • Minni-Matleena
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Hienoa että tähän tuli heti esimerkki.

        ja tiedän ainakin sen, ettei minkään ihmisryhmän pitäisi ottaa itselleen oikeuksia muiden yli. Sinun mielestäsi minä en tajua mitään juutalaisuudesta siksi, että sanon tosiasioita joita sinun mielestäsi ei pitäisi sanoa. Minusta tuollainen on matalaa.


      • Minnille
        krisu1967 kirjoitti:

        milloinkohan Israel antaa valtiollisesti anteeksi esim. Saksalaisille ja armahtavat vainoojiaan?

        ahaa, olet täällä puolustamassa ihmisoikeuksia! nyt vasta tajusin, et kuitenkaan juutalaisten, sen olen huomannut - missä vika?

        Minä en kyllä menisi arvostelemaan esim Pääsiöissaarelaista keittokirjaa tai tähtitieteen teosta joista en ymmärrä mitään, tämä on normijärjen mukaista

        Minni, sanot olevasi kristitty, ja olet sanonut, et kyllä anna anteeksi että kaikki haukkuvat sinua, voi voi.

        Rasisteilla ei ole rasistien oikeuksia, koska ihmisoikeuksiin ei kuulu oikeutta olla rasisti. Rasismi-teema ei tälle foorumille kuulu, joten minä menen nukkumaan. Kompi-kampi, kompi-kampi nyt mäpistän sut poskehen..

        Pst: Krisu67, olen kuullut että juutalaisuuteen kuuluu ilman muuta, että se joka katuu ja pyytää anteeksi, jos hyvittää tekonsa ja muuttaa tapansa, saa anteeksi. Mutta miten kuolleilta pyydetään anteeksi, sitä minä en tiedä. Eikä minulla ole tähän muuta sanottavaa. Mutta joku joka tietää paremmin


      • Minni-Matleena
        Minnille kirjoitti:

        ahaa, olet täällä puolustamassa ihmisoikeuksia! nyt vasta tajusin, et kuitenkaan juutalaisten, sen olen huomannut - missä vika?

        Minä en kyllä menisi arvostelemaan esim Pääsiöissaarelaista keittokirjaa tai tähtitieteen teosta joista en ymmärrä mitään, tämä on normijärjen mukaista

        Minni, sanot olevasi kristitty, ja olet sanonut, et kyllä anna anteeksi että kaikki haukkuvat sinua, voi voi.

        Rasisteilla ei ole rasistien oikeuksia, koska ihmisoikeuksiin ei kuulu oikeutta olla rasisti. Rasismi-teema ei tälle foorumille kuulu, joten minä menen nukkumaan. Kompi-kampi, kompi-kampi nyt mäpistän sut poskehen..

        Pst: Krisu67, olen kuullut että juutalaisuuteen kuuluu ilman muuta, että se joka katuu ja pyytää anteeksi, jos hyvittää tekonsa ja muuttaa tapansa, saa anteeksi. Mutta miten kuolleilta pyydetään anteeksi, sitä minä en tiedä. Eikä minulla ole tähän muuta sanottavaa. Mutta joku joka tietää paremmin

        ihmisoikeuksiani, muillakin kuin juutalaisilla on ihmisoikeuksia, yllätys, yllätys!

        Rasismi tai muu vastaava ihmisten halventava loukkaaminen ei kuulu kenenkään oikeuksiin, vaikka tällä(kin) palstalla jotkut ovat ottaneet sen oikeudekseen.


      • dreidl
        Minni-Matleena kirjoitti:

        ihmisoikeuksiani, muillakin kuin juutalaisilla on ihmisoikeuksia, yllätys, yllätys!

        Rasismi tai muu vastaava ihmisten halventava loukkaaminen ei kuulu kenenkään oikeuksiin, vaikka tällä(kin) palstalla jotkut ovat ottaneet sen oikeudekseen.

        Olin jo päättänyt pysyä täältä poissa, koska monet kirjoittajista ovat omassa yksisilmäisyydessään yhtä outoja kuin kaikenmaailman juutalaisvihaajatkin.
        Mielestäni tällä palstalla ei ole kuin pari "aitoa" juutalaista kirjoittajaa Mikimalekin lisäksi, eivätkä hekään kovin usein täällä käy. Itse olen "varttijuutalainen", joten en kovin hyvä sellainen...
        Mutta nuo eniten vaahtoavat kirjoittajat eivät varmasti ole juutalaisia, vaan ilmeisestikin kynsin hampain oman vakaumuksensa puolesta taistelevia kristittyjä(itsekin olen kirkkoon kuulumaton kristitty.) En näe sellaisessa mitään pahaa muuten, mutta kyllä he keskustelun osaavat tappaa . Tietysti useimmat kirjoittajat tarkoittavat hyvää eivätkä ole kiihkoilijoita.
        Please Minni, älä kiukuttele juutalaisille, joita tällä palstalla ei edes juuri ole. Kun niin teet, teet sitä todellisten antisemitistien laariin. Sinä et sellainen ole, sen verran olen sinusta ymmärtänyt.
        Kaikkea hyvää sinulle.
        Nyt pysyttelen täältä poissa pitkän aikaa...


      • juutalaisilta tulee
        dreidl kirjoitti:

        Olin jo päättänyt pysyä täältä poissa, koska monet kirjoittajista ovat omassa yksisilmäisyydessään yhtä outoja kuin kaikenmaailman juutalaisvihaajatkin.
        Mielestäni tällä palstalla ei ole kuin pari "aitoa" juutalaista kirjoittajaa Mikimalekin lisäksi, eivätkä hekään kovin usein täällä käy. Itse olen "varttijuutalainen", joten en kovin hyvä sellainen...
        Mutta nuo eniten vaahtoavat kirjoittajat eivät varmasti ole juutalaisia, vaan ilmeisestikin kynsin hampain oman vakaumuksensa puolesta taistelevia kristittyjä(itsekin olen kirkkoon kuulumaton kristitty.) En näe sellaisessa mitään pahaa muuten, mutta kyllä he keskustelun osaavat tappaa . Tietysti useimmat kirjoittajat tarkoittavat hyvää eivätkä ole kiihkoilijoita.
        Please Minni, älä kiukuttele juutalaisille, joita tällä palstalla ei edes juuri ole. Kun niin teet, teet sitä todellisten antisemitistien laariin. Sinä et sellainen ole, sen verran olen sinusta ymmärtänyt.
        Kaikkea hyvää sinulle.
        Nyt pysyttelen täältä poissa pitkän aikaa...

        voida vaatia jotain enemmän kuin muilta koska 'hehän ovat valittua kansaa' omaa suhteellisen vahvan antisemitistisen asenteen. Näetkö sinäkin aina juutalaisen siellä, missä joku pistää rajaa bull hitille?

        kaikkea hyvää sinulle, hyvää tevreyttä ja piitkää ikää!


      • rebecca2
        juutalaisilta tulee kirjoitti:

        voida vaatia jotain enemmän kuin muilta koska 'hehän ovat valittua kansaa' omaa suhteellisen vahvan antisemitistisen asenteen. Näetkö sinäkin aina juutalaisen siellä, missä joku pistää rajaa bull hitille?

        kaikkea hyvää sinulle, hyvää tevreyttä ja piitkää ikää!

        Luitko tuota Dreidlin kirjoitusta lainkaan? Taisi kalikka kalahtaa?


      • kyyllä
        rebecca2 kirjoitti:

        Luitko tuota Dreidlin kirjoitusta lainkaan? Taisi kalikka kalahtaa?

        samoin minnin, kumpikin näyttäät erikoistuneen enemmän johonkin muuhun kuin juutalaisuuteen

        Luin kyllä. No niin, mikä ei liity foorumin teemaan, se jääköön omaan arvoonsa.

        Rasismin vastustaminen ei siksikään ole rasismia, että sen edustajat ovat heterogeeninen kansainvälinen mitä vaihtelevempi muotoja saava ilmiö, eivät mikään kansanryhmä tai muu vastaava. Piste.


      • Minni-Matleena
        juutalaisilta tulee kirjoitti:

        voida vaatia jotain enemmän kuin muilta koska 'hehän ovat valittua kansaa' omaa suhteellisen vahvan antisemitistisen asenteen. Näetkö sinäkin aina juutalaisen siellä, missä joku pistää rajaa bull hitille?

        kaikkea hyvää sinulle, hyvää tevreyttä ja piitkää ikää!

        KOKO KRISTINUSKON ja sen harjoittajat antisemitisteiksi! Aika "voimakas asenne" minusta. Voisi sitä toisinkin nimittää, mutta taitaa olla parempi etten nimitä.

        Minä en ole keksinyt tuota kirottua "valittu kansa" -asiaa, josta tuntuu aiheutuvan jatkuvaa riesaa. Oletteko te täällä jotenkin harvinaisen tyhmiä, kun ette käsitä kristinuskoon sisältyvän väkisinkin muodossa tai toisessa "valittu-kansa" -idean ja siitä seuraavan jotain ajatuksia, varsinkin kun Jeesuskin oli juutalainen?! Sitäpaitsi sehän on POSITIIVINEN asia, täällä se vaan VÄÄNNETÄÄN TAHALLAAN negatiiviseksi! Ihmeellistä masokismia minusta, että yritetään väkisin tehdä itsensä marttyyriksi.


      • Minni-Matleena
        kyyllä kirjoitti:

        samoin minnin, kumpikin näyttäät erikoistuneen enemmän johonkin muuhun kuin juutalaisuuteen

        Luin kyllä. No niin, mikä ei liity foorumin teemaan, se jääköön omaan arvoonsa.

        Rasismin vastustaminen ei siksikään ole rasismia, että sen edustajat ovat heterogeeninen kansainvälinen mitä vaihtelevempi muotoja saava ilmiö, eivät mikään kansanryhmä tai muu vastaava. Piste.

        että nimittelee normaaleja ihmisiä rasisteiksi. Jos haluat OIKEASTI tehdä työtä rasismin vastustamiseksi, liity vaikka johonkin yhdistykseen, joka työskentelee ihmisoikeuksien hyväksi, esimerkiksi Amnestyyn JA LOPETA VALHEIDEN KEKSIMINEN MUISTA KIRJOITTAJISTA TÄÄLLÄ. Mutta ethän sinä haluakaan mitään rasismia vastustaa, haluat vain aiheuttaa pahaa muille ihmisille kieroutuneilla kirjoituksillasi.


      • eihän asia ole
        Minni-Matleena kirjoitti:

        KOKO KRISTINUSKON ja sen harjoittajat antisemitisteiksi! Aika "voimakas asenne" minusta. Voisi sitä toisinkin nimittää, mutta taitaa olla parempi etten nimitä.

        Minä en ole keksinyt tuota kirottua "valittu kansa" -asiaa, josta tuntuu aiheutuvan jatkuvaa riesaa. Oletteko te täällä jotenkin harvinaisen tyhmiä, kun ette käsitä kristinuskoon sisältyvän väkisinkin muodossa tai toisessa "valittu-kansa" -idean ja siitä seuraavan jotain ajatuksia, varsinkin kun Jeesuskin oli juutalainen?! Sitäpaitsi sehän on POSITIIVINEN asia, täällä se vaan VÄÄNNETÄÄN TAHALLAAN negatiiviseksi! Ihmeellistä masokismia minusta, että yritetään väkisin tehdä itsensä marttyyriksi.

        kunnon kristityille mikään ongelma, heillehän asia on niin että he ovat se 'valittu kansa'( ja vastaavasti taas natsit katsoivat olevansa Luoja, Kaikkivaltiaan, Kaitselmusken ja Jumalan valitsemia jne) !! Kun juutalaiset 1800-luvulla julistivat, että he nimenomaan eivät ole valittu kansa, niin mitä tapahtui? Heitä ei uskottu!

        voi ei, ja miten monta kertaa tätäkin asiaa, että mitä se 'v k' juutalaisuudessa merkitsee, on selitetty kärsivällisesti, niin jotkut eivät millään ymmärrä. Eikö kannata luovuttaa, kyllä juutalaisuuden ymmärtäminen on ehkä joillekin aivan liian monimutkaista.

        Minä en puhunut kristinuskosta, vaan sinun ja kaltaistesi tavasta puhua ja olla ymmärtämättä yksinkertaisia asioita.


      • ihmisoikeuksiasi
        Minni-Matleena kirjoitti:

        että nimittelee normaaleja ihmisiä rasisteiksi. Jos haluat OIKEASTI tehdä työtä rasismin vastustamiseksi, liity vaikka johonkin yhdistykseen, joka työskentelee ihmisoikeuksien hyväksi, esimerkiksi Amnestyyn JA LOPETA VALHEIDEN KEKSIMINEN MUISTA KIRJOITTAJISTA TÄÄLLÄ. Mutta ethän sinä haluakaan mitään rasismia vastustaa, haluat vain aiheuttaa pahaa muille ihmisille kieroutuneilla kirjoituksillasi.

        jossain muualla, aina syyttelemässä jos et yhtä niin kahta, jos et seriffiä, niin kaikkia muita jne


      • Minni-Matleena
        eihän asia ole kirjoitti:

        kunnon kristityille mikään ongelma, heillehän asia on niin että he ovat se 'valittu kansa'( ja vastaavasti taas natsit katsoivat olevansa Luoja, Kaikkivaltiaan, Kaitselmusken ja Jumalan valitsemia jne) !! Kun juutalaiset 1800-luvulla julistivat, että he nimenomaan eivät ole valittu kansa, niin mitä tapahtui? Heitä ei uskottu!

        voi ei, ja miten monta kertaa tätäkin asiaa, että mitä se 'v k' juutalaisuudessa merkitsee, on selitetty kärsivällisesti, niin jotkut eivät millään ymmärrä. Eikö kannata luovuttaa, kyllä juutalaisuuden ymmärtäminen on ehkä joillekin aivan liian monimutkaista.

        Minä en puhunut kristinuskosta, vaan sinun ja kaltaistesi tavasta puhua ja olla ymmärtämättä yksinkertaisia asioita.

        asioita!! Nythän oli kysymys siitä, että "valittu kansa" -asia on ongelma SINULLE JA SINULLE JA SINULLE. Ei minulla ole siinä mitään ongelmaa. Vääristelet jatkuvasti kirjoituksiani tai sitten olet todella niin tyhmä, että et käsitä ollenkaan edes mistä keskustellaan. Sinä et edes tiedä sitä, että kristityt näkevät "valitun kansan" eri tavalla kuin juutalaiset. Jos minä olisin noin tietämätön, niin en jatkuvasti vahtoaisi täällä! Sinulla on pakkomielle haastaa riitaa, et ole kiinnostunut tippaakaan siitä, jos joku yrittää sinulle asiallisesti selittää jotain.


      • Minni-Matleena
        Minni-Matleena kirjoitti:

        että nimittelee normaaleja ihmisiä rasisteiksi. Jos haluat OIKEASTI tehdä työtä rasismin vastustamiseksi, liity vaikka johonkin yhdistykseen, joka työskentelee ihmisoikeuksien hyväksi, esimerkiksi Amnestyyn JA LOPETA VALHEIDEN KEKSIMINEN MUISTA KIRJOITTAJISTA TÄÄLLÄ. Mutta ethän sinä haluakaan mitään rasismia vastustaa, haluat vain aiheuttaa pahaa muille ihmisille kieroutuneilla kirjoituksillasi.

        missä on tarvetta ja jos se rasittaa sinua niin se on voi voi. Minua ei kiinnosta keskustella sinun kanssasi tippaakaan, koska näytät olevan täysin järkeä vailla.


      • stop it,
        Minni-Matleena kirjoitti:

        asioita!! Nythän oli kysymys siitä, että "valittu kansa" -asia on ongelma SINULLE JA SINULLE JA SINULLE. Ei minulla ole siinä mitään ongelmaa. Vääristelet jatkuvasti kirjoituksiani tai sitten olet todella niin tyhmä, että et käsitä ollenkaan edes mistä keskustellaan. Sinä et edes tiedä sitä, että kristityt näkevät "valitun kansan" eri tavalla kuin juutalaiset. Jos minä olisin noin tietämätön, niin en jatkuvasti vahtoaisi täällä! Sinulla on pakkomielle haastaa riitaa, et ole kiinnostunut tippaakaan siitä, jos joku yrittää sinulle asiallisesti selittää jotain.

        näyttää jo tyhymältä :(


      • mikään ongelma
        Minni-Matleena kirjoitti:

        asioita!! Nythän oli kysymys siitä, että "valittu kansa" -asia on ongelma SINULLE JA SINULLE JA SINULLE. Ei minulla ole siinä mitään ongelmaa. Vääristelet jatkuvasti kirjoituksiani tai sitten olet todella niin tyhmä, että et käsitä ollenkaan edes mistä keskustellaan. Sinä et edes tiedä sitä, että kristityt näkevät "valitun kansan" eri tavalla kuin juutalaiset. Jos minä olisin noin tietämätön, niin en jatkuvasti vahtoaisi täällä! Sinulla on pakkomielle haastaa riitaa, et ole kiinnostunut tippaakaan siitä, jos joku yrittää sinulle asiallisesti selittää jotain.

        kaksi eri uskontoa, aivan eri merkitykset, joita ei tarvitse sekoittaa toisiinsa, eikä ainakaan kristinuskon merkityksistä vääntää täällä ollenkaan. Asiassa ei ole minulle mitään epäselvää, ainoastaan antisemiitit eivät kykene jättämään asiaa rauhaan, se kalvaa heitä, he eivät voi sietää mitä eivät edes tajua.. jääpäs sinä tänne kärkkymään uutta riitapukaria.

        Viisaampi väistyy!


      • Minni-Matleena
        Minni-Matleena kirjoitti:

        asioita!! Nythän oli kysymys siitä, että "valittu kansa" -asia on ongelma SINULLE JA SINULLE JA SINULLE. Ei minulla ole siinä mitään ongelmaa. Vääristelet jatkuvasti kirjoituksiani tai sitten olet todella niin tyhmä, että et käsitä ollenkaan edes mistä keskustellaan. Sinä et edes tiedä sitä, että kristityt näkevät "valitun kansan" eri tavalla kuin juutalaiset. Jos minä olisin noin tietämätön, niin en jatkuvasti vahtoaisi täällä! Sinulla on pakkomielle haastaa riitaa, et ole kiinnostunut tippaakaan siitä, jos joku yrittää sinulle asiallisesti selittää jotain.

        minua rauhaan! Minulla ei ole muuta ongelmaa kuin se, että en hyväksy itseäni sanottavan rasistiksi tai antisemitistiksi, koska se on törkeä loukkaus, kun en sellainen ole. Kun et tätä halua ymmärtää, niin minulla ei ole sinulle mitään sanottavaa.


      • Cochavit
        Naapurin mies o käynyt Isra... kirjoitti:

        No et ole...
        Äidilläsi & hänen sisaruksillaan olisi viellä olut mahdollisuus sanoa näin, kun sinä sanoit, mutta sinun ja äitisi väliin tippui jo sukupolvien kuilu.... eli vain 1 3 sukupolvea lasketaan, joten.... Sinusta ei saa enää juutalaista tekemälläkään....
        Et semmoista..

        Kylläpä saa juutalaisen tekemällä. Kuka hyvänsä, joka haluaa / tuntee tarpeen kääntyä juutalaisuuteen on tervetullut. Juutalaisuus ei ole mikään lähetysuskonto, ts. ei ole teetupia tai kasteiltoja, joten monilla voi olla käsitys, että juutalaiseksi täytyy syntyä. Ja näin siis ei ole.


      • kaksoisstandardit
        juutalaisilta tulee kirjoitti:

        voida vaatia jotain enemmän kuin muilta koska 'hehän ovat valittua kansaa' omaa suhteellisen vahvan antisemitistisen asenteen. Näetkö sinäkin aina juutalaisen siellä, missä joku pistää rajaa bull hitille?

        kaikkea hyvää sinulle, hyvää tevreyttä ja piitkää ikää!

        Löysin tällaisia perusteluja tältä palstalla, löytyisi niitä muitakin, mutta kelvatkoon nämä:

        copi/pasteeta:
        "Tarkoitin sitä, että juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla siksi, koska Jeesuskin oli juutalainen. Ymmärrätkö, että puhun siis kristittyjen kannalta tästä asiasta.
        ....
        Minusta kyllä juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla".

        ...

        Loppupuolella ketjua sama henkilö kylläkin sanoo:

        Kirjoittanut: XX 8.3.2006 klo 19.55
        "Ei ihmisiä voi asettaa laadulliseen tai määrälliseen arvojärjestykseen."


        Mutta tuo että ihmisiä 'ei voi asettaa arvojärjestykseen', ei koske juutalaisia, ja argumenttina siis oli että he ovat 'valittua kansaa'. Näköjään voi kuitenkin.

        -ketjussa, missä kaksoisstandardin mukainen asenne Israelia (juutalaisia) tulee selvästi näkyviin, oli puhe aluksi finkelsteinista, sivuttiin itsemurhaiskun ja pommin räjäyttämisen estämisen eri keinoja, poikettiin kiduttamiseen jne. Keskustelu päättyi kuviin palestiinalaisista lynkkaamassa palestiinalaisia)

        On kai selvää, että jos tänne jatkuvasti yritetään kirjoittaa antisemitistisia kirjoituksia, niin niihin täytyy jollain tapaa puuttua eikä kaikelta kiistelyltä voi kokonaan välttyä. Minkäs sille mahtaa. Tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan yrittää tehdä edes jotain ettei tämä palsta olisi pelkästään rasistien lukaali, jossa muutama tyyppi joka on kiinnostunut palstan teemasta, joutuu jatkuvasti altavastaajaksi ja puolustusasemiin.

        Se joka tuosta tunnistaa itsensä älkööt loukkaantuko ja toisten ja minunkin pitää muistaa, että juuri tämä nikki on voinut muuttaa mielensä. Mutta aivan samanlaisiin tai vastaaviin perusteluihin kuitenkin törmää aika usein, eikä vain täällä vaan päivälehdissä ja uutisissa ym.


      • EUMC
        kaksoisstandardit kirjoitti:

        Löysin tällaisia perusteluja tältä palstalla, löytyisi niitä muitakin, mutta kelvatkoon nämä:

        copi/pasteeta:
        "Tarkoitin sitä, että juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla siksi, koska Jeesuskin oli juutalainen. Ymmärrätkö, että puhun siis kristittyjen kannalta tästä asiasta.
        ....
        Minusta kyllä juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla".

        ...

        Loppupuolella ketjua sama henkilö kylläkin sanoo:

        Kirjoittanut: XX 8.3.2006 klo 19.55
        "Ei ihmisiä voi asettaa laadulliseen tai määrälliseen arvojärjestykseen."


        Mutta tuo että ihmisiä 'ei voi asettaa arvojärjestykseen', ei koske juutalaisia, ja argumenttina siis oli että he ovat 'valittua kansaa'. Näköjään voi kuitenkin.

        -ketjussa, missä kaksoisstandardin mukainen asenne Israelia (juutalaisia) tulee selvästi näkyviin, oli puhe aluksi finkelsteinista, sivuttiin itsemurhaiskun ja pommin räjäyttämisen estämisen eri keinoja, poikettiin kiduttamiseen jne. Keskustelu päättyi kuviin palestiinalaisista lynkkaamassa palestiinalaisia)

        On kai selvää, että jos tänne jatkuvasti yritetään kirjoittaa antisemitistisia kirjoituksia, niin niihin täytyy jollain tapaa puuttua eikä kaikelta kiistelyltä voi kokonaan välttyä. Minkäs sille mahtaa. Tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan yrittää tehdä edes jotain ettei tämä palsta olisi pelkästään rasistien lukaali, jossa muutama tyyppi joka on kiinnostunut palstan teemasta, joutuu jatkuvasti altavastaajaksi ja puolustusasemiin.

        Se joka tuosta tunnistaa itsensä älkööt loukkaantuko ja toisten ja minunkin pitää muistaa, että juuri tämä nikki on voinut muuttaa mielensä. Mutta aivan samanlaisiin tai vastaaviin perusteluihin kuitenkin törmää aika usein, eikä vain täällä vaan päivälehdissä ja uutisissa ym.

        Euroopan rasismin ja muukalaisvihan seurantakeskuksen (EUMC) antisemitismin määritelmän mukaan antisemitismista asennetta osoittaa se, että edellyttää eri standardien mukaisia (doublestandards) toimia Israelilta kuin joltain muulta demokraattiselta valtiolta tahansa.

        Contemporary examples of antisemitism in public life, the media, schools, the workplace, and in the religious sphere could, taking into account the overall context, include etc. (luettelo, katso linkki)


        • Applying double standards by requiring of it (Israel) a behaviour not expected or demanded of any other democratic nation.)

        http://eumc.europa.eu/e umc/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition -draft.pdf


      • huhhu..

        Miini itse puhuu seuraavalla tavalla kun oli keskustelua mitä 'valittu kansa' juutalaisuudessa tarkoittaa:
        (en halua haukkua minniä! mutta esimerkki on tässä niin mainio juutalaisuuden ymmärtämisen kannalta, että mitä se EI ole)

        Miini:
        Ei millään kansalla pidä olla erivapauksia millään perusteella. Sehän on aivan epäoikeudenmukaista. ..Sinänsä minua ei häiritse, vaikka juutalaiset pitävät itseään valittuna kansana, mutta kyllä minusta sellainen edellyttäisi myös esimerkillistä käyttäytymistä...Kaikkien pitäisi olla
        tietysti hyviä ja kristittyjen pitäisi elää Jeesuksen esimerkin mukaan. Muslimeilta ja niiltä muilta ei kai vaadita mitään erityistä, ei siitä ainakaan koskaan puhuta mitään. Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. ""

        Noin hän sanoo: Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. Sitten hän jatkaa vielä - ja se että hän 'pahottelee' lausumiaan osoittaa että hän kyllä ymmärtää eron, ja että juutalaisuuden vääristely ei ole oikein ja että sellainen loukkaa, mutta hän vain jatkaa sitä loukkaamista:

        #Tämä ei ollut oikein...
        Kirjoittanut: Minni-Matleena 18.5.2006 klo 18.06

        hyvin muotoiltu vastaus. Voihan sen poistaa, jos loukkaa jotakin. #

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000016486480


        Toisaalta itse en tajunnut mistä oli kyse kun jouduin ssanaharkkaan kun hän selitti jossain myöhemmin, että eihän Euroopassa eikä Venäjälläkään ole mitään antisemtiismia! Noinhan voi puhua vain joku jonka mielestä antisemitismia ei ole olemassakaan, tai sitten se on aivan ok, 'koska juutalaiset ovat eri asia'.. On tämäkin paikka kaikkien sekoilla..


      • voisi selittää mitä
        huhhu.. kirjoitti:

        Miini itse puhuu seuraavalla tavalla kun oli keskustelua mitä 'valittu kansa' juutalaisuudessa tarkoittaa:
        (en halua haukkua minniä! mutta esimerkki on tässä niin mainio juutalaisuuden ymmärtämisen kannalta, että mitä se EI ole)

        Miini:
        Ei millään kansalla pidä olla erivapauksia millään perusteella. Sehän on aivan epäoikeudenmukaista. ..Sinänsä minua ei häiritse, vaikka juutalaiset pitävät itseään valittuna kansana, mutta kyllä minusta sellainen edellyttäisi myös esimerkillistä käyttäytymistä...Kaikkien pitäisi olla
        tietysti hyviä ja kristittyjen pitäisi elää Jeesuksen esimerkin mukaan. Muslimeilta ja niiltä muilta ei kai vaadita mitään erityistä, ei siitä ainakaan koskaan puhuta mitään. Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. ""

        Noin hän sanoo: Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. Sitten hän jatkaa vielä - ja se että hän 'pahottelee' lausumiaan osoittaa että hän kyllä ymmärtää eron, ja että juutalaisuuden vääristely ei ole oikein ja että sellainen loukkaa, mutta hän vain jatkaa sitä loukkaamista:

        #Tämä ei ollut oikein...
        Kirjoittanut: Minni-Matleena 18.5.2006 klo 18.06

        hyvin muotoiltu vastaus. Voihan sen poistaa, jos loukkaa jotakin. #

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000016486480


        Toisaalta itse en tajunnut mistä oli kyse kun jouduin ssanaharkkaan kun hän selitti jossain myöhemmin, että eihän Euroopassa eikä Venäjälläkään ole mitään antisemtiismia! Noinhan voi puhua vain joku jonka mielestä antisemitismia ei ole olemassakaan, tai sitten se on aivan ok, 'koska juutalaiset ovat eri asia'.. On tämäkin paikka kaikkien sekoilla..

        vääristelyä on siinä että ottaa esimerkin siitä mikä ihan täsmälleen antisemitismin määritelmän mukaan on antisemitismia. Se että joku sen jälkeenkin väittää ei ole sitä, on ymmärrettävää, mutta ei muuta asiaa miksikään. Vääristelyä olisi jos väittäisi toista rasistiksi ilman mitään perusteluja. Se olisi väärän todistuksen antamista toisesta.


      • keskustelulle
        voisi selittää mitä kirjoitti:

        vääristelyä on siinä että ottaa esimerkin siitä mikä ihan täsmälleen antisemitismin määritelmän mukaan on antisemitismia. Se että joku sen jälkeenkin väittää ei ole sitä, on ymmärrettävää, mutta ei muuta asiaa miksikään. Vääristelyä olisi jos väittäisi toista rasistiksi ilman mitään perusteluja. Se olisi väärän todistuksen antamista toisesta.

        löytyy oma palsta! Jatkakaa sitä siellä,kiitos.


      • vähän vain
        keskustelulle kirjoitti:

        löytyy oma palsta! Jatkakaa sitä siellä,kiitos.

        otti päähän, niinpä sitten alkoi lipsua.


      • Minni-Matleena
        EUMC kirjoitti:

        Euroopan rasismin ja muukalaisvihan seurantakeskuksen (EUMC) antisemitismin määritelmän mukaan antisemitismista asennetta osoittaa se, että edellyttää eri standardien mukaisia (doublestandards) toimia Israelilta kuin joltain muulta demokraattiselta valtiolta tahansa.

        Contemporary examples of antisemitism in public life, the media, schools, the workplace, and in the religious sphere could, taking into account the overall context, include etc. (luettelo, katso linkki)


        • Applying double standards by requiring of it (Israel) a behaviour not expected or demanded of any other democratic nation.)

        http://eumc.europa.eu/e umc/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition -draft.pdf

        tästä, on se kumma, että minä en saa edes sanoa, että en ole rasisti tai antisemitisti, kun tuo sekopää koko ajan väittää sellaista! Minä en ymmärrä tätä enää ollenkaan! Ettekö te käsitä, että tuo mitä sanoin Jeesuksesta oli tarkoitettu positiivisena asiana?! Minkä takia tuo saa yhdistellä minun kirjoituksiani miten sattuu ja ottaa asiat pois kontekstistaan?!

        Kuinka se voi olla antisemitismia, jos minä tai joku muu uskoo Jeesukseen?! Te olette ihan pimeitä kaikki täällä, ei voi enää muuta sanoa!!!


      • Minni-Matleena
        huhhu.. kirjoitti:

        Miini itse puhuu seuraavalla tavalla kun oli keskustelua mitä 'valittu kansa' juutalaisuudessa tarkoittaa:
        (en halua haukkua minniä! mutta esimerkki on tässä niin mainio juutalaisuuden ymmärtämisen kannalta, että mitä se EI ole)

        Miini:
        Ei millään kansalla pidä olla erivapauksia millään perusteella. Sehän on aivan epäoikeudenmukaista. ..Sinänsä minua ei häiritse, vaikka juutalaiset pitävät itseään valittuna kansana, mutta kyllä minusta sellainen edellyttäisi myös esimerkillistä käyttäytymistä...Kaikkien pitäisi olla
        tietysti hyviä ja kristittyjen pitäisi elää Jeesuksen esimerkin mukaan. Muslimeilta ja niiltä muilta ei kai vaadita mitään erityistä, ei siitä ainakaan koskaan puhuta mitään. Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. ""

        Noin hän sanoo: Juutalaiset ovat eri asia kuin muut. Sitten hän jatkaa vielä - ja se että hän 'pahottelee' lausumiaan osoittaa että hän kyllä ymmärtää eron, ja että juutalaisuuden vääristely ei ole oikein ja että sellainen loukkaa, mutta hän vain jatkaa sitä loukkaamista:

        #Tämä ei ollut oikein...
        Kirjoittanut: Minni-Matleena 18.5.2006 klo 18.06

        hyvin muotoiltu vastaus. Voihan sen poistaa, jos loukkaa jotakin. #

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000016486480


        Toisaalta itse en tajunnut mistä oli kyse kun jouduin ssanaharkkaan kun hän selitti jossain myöhemmin, että eihän Euroopassa eikä Venäjälläkään ole mitään antisemtiismia! Noinhan voi puhua vain joku jonka mielestä antisemitismia ei ole olemassakaan, tai sitten se on aivan ok, 'koska juutalaiset ovat eri asia'.. On tämäkin paikka kaikkien sekoilla..

        minun kirjoitukseni, en minä ole tuollaista ikinä tarkoittanut!! Miksi te kaikki olette jatkuvasti minun kimpussani, vaikka en ole tehnyt mitään pahaa kenellekään?! En ole kyllä missään kohdannut niin pimeää porukkaa kuin täällä!

        Minä tarkoitin hyvää sillä kun sanoin ettei antisemitismia enää ole Euroopassa! Ja tarkoitin positiivisessa mielessä sen kun sanoin, että juutalaiset ovat eri asia kuin muut! En ole minä ole mitään tarkoittanut vääristellä, itsehän sinä koko ajan vääristelet minun sanojani, eikä edes seriffi puutu siihen!

        Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset.


      • krisu1967
        kaksoisstandardit kirjoitti:

        Löysin tällaisia perusteluja tältä palstalla, löytyisi niitä muitakin, mutta kelvatkoon nämä:

        copi/pasteeta:
        "Tarkoitin sitä, että juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla siksi, koska Jeesuskin oli juutalainen. Ymmärrätkö, että puhun siis kristittyjen kannalta tästä asiasta.
        ....
        Minusta kyllä juutalaisilla pitäisi olla korkeampi moraali kuin muilla".

        ...

        Loppupuolella ketjua sama henkilö kylläkin sanoo:

        Kirjoittanut: XX 8.3.2006 klo 19.55
        "Ei ihmisiä voi asettaa laadulliseen tai määrälliseen arvojärjestykseen."


        Mutta tuo että ihmisiä 'ei voi asettaa arvojärjestykseen', ei koske juutalaisia, ja argumenttina siis oli että he ovat 'valittua kansaa'. Näköjään voi kuitenkin.

        -ketjussa, missä kaksoisstandardin mukainen asenne Israelia (juutalaisia) tulee selvästi näkyviin, oli puhe aluksi finkelsteinista, sivuttiin itsemurhaiskun ja pommin räjäyttämisen estämisen eri keinoja, poikettiin kiduttamiseen jne. Keskustelu päättyi kuviin palestiinalaisista lynkkaamassa palestiinalaisia)

        On kai selvää, että jos tänne jatkuvasti yritetään kirjoittaa antisemitistisia kirjoituksia, niin niihin täytyy jollain tapaa puuttua eikä kaikelta kiistelyltä voi kokonaan välttyä. Minkäs sille mahtaa. Tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan yrittää tehdä edes jotain ettei tämä palsta olisi pelkästään rasistien lukaali, jossa muutama tyyppi joka on kiinnostunut palstan teemasta, joutuu jatkuvasti altavastaajaksi ja puolustusasemiin.

        Se joka tuosta tunnistaa itsensä älkööt loukkaantuko ja toisten ja minunkin pitää muistaa, että juuri tämä nikki on voinut muuttaa mielensä. Mutta aivan samanlaisiin tai vastaaviin perusteluihin kuitenkin törmää aika usein, eikä vain täällä vaan päivälehdissä ja uutisissa ym.

        ootteko katsoneet spielbergin munchen aiheista agenttipätkää. Siinä Golda täti antaa suoraan tappokäskyn ja ihan suoraan kosto mielessä. Onko tämän päivän stantardit samoja vai toimitaanko Israelissa samoilla pelisäännöillä? Eläimellistä meininkiä eikä millään, edes holokaustilla voi puolustaa nykyisiä toimintatapoja! Kyse on kostonkierteestä jossa ei ole voittajia.
        Aluksi olin Israelin puolella esim. Libanonin hyökkäyksen suhteen. Puolustin sitä nettikeskusteluissa henkeen ja vereen. Lopulta vaimoni sai minut järkiini tokaisulla ettei kunnon kristityn kuulu "liputtaa" kummallekaan osapuolelle vaikka tappaminen olisi kuinka oikeutettua tahansa. Siinä hän totta vieköön oli oikeassa.


      • krisu1967

      • ollaan hiljaa vaan
        Minni-Matleena kirjoitti:

        minun kirjoitukseni, en minä ole tuollaista ikinä tarkoittanut!! Miksi te kaikki olette jatkuvasti minun kimpussani, vaikka en ole tehnyt mitään pahaa kenellekään?! En ole kyllä missään kohdannut niin pimeää porukkaa kuin täällä!

        Minä tarkoitin hyvää sillä kun sanoin ettei antisemitismia enää ole Euroopassa! Ja tarkoitin positiivisessa mielessä sen kun sanoin, että juutalaiset ovat eri asia kuin muut! En ole minä ole mitään tarkoittanut vääristellä, itsehän sinä koko ajan vääristelet minun sanojani, eikä edes seriffi puutu siihen!

        Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset.

        http://www.simpletoremember.com/vitals/images/antisemitism_european.gif


      • Cochavit
        voisi selittää mitä kirjoitti:

        vääristelyä on siinä että ottaa esimerkin siitä mikä ihan täsmälleen antisemitismin määritelmän mukaan on antisemitismia. Se että joku sen jälkeenkin väittää ei ole sitä, on ymmärrettävää, mutta ei muuta asiaa miksikään. Vääristelyä olisi jos väittäisi toista rasistiksi ilman mitään perusteluja. Se olisi väärän todistuksen antamista toisesta.

        on juuri se, että olet (mikäli olet se sama henkilö jonka sinun oletan olevan)itse antamassa kaikkein kärkkäimmin väärää todistusta ymmärtämällä (mielestäni) tahallaan väärin joitakin varsin asiallisiakin kommentteja ja leimaamassa ilman kunnon perustaa toisia kirjoittajia täällä rasisteiksi ja juutalaisvastaisiksi. Miksi et mieluummin säästä kommenttejasi niille, jotka ne todella ansaitsevat, kun niitäkin tälle palstalle näkyy eksyvän.


      • luft
        Minni-Matleena kirjoitti:

        minun kirjoitukseni, en minä ole tuollaista ikinä tarkoittanut!! Miksi te kaikki olette jatkuvasti minun kimpussani, vaikka en ole tehnyt mitään pahaa kenellekään?! En ole kyllä missään kohdannut niin pimeää porukkaa kuin täällä!

        Minä tarkoitin hyvää sillä kun sanoin ettei antisemitismia enää ole Euroopassa! Ja tarkoitin positiivisessa mielessä sen kun sanoin, että juutalaiset ovat eri asia kuin muut! En ole minä ole mitään tarkoittanut vääristellä, itsehän sinä koko ajan vääristelet minun sanojani, eikä edes seriffi puutu siihen!

        Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset.

        "Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset."

        Täällä kiertää ilmeisesti pienempi tai suurempi joukko häiriköitä, jotka tarttuvat kaikkeen mahdolliseen mistä voisi provoilla ja häiritä.

        En suosittelisi lähtemään dialogiin näiden provoilijoiden kanssa, koska se loputonta ajanhaaskausta. Ei sinun ole pakko puolustaa itseäsi näitä vastaan, yleensä ne jatkavat loputtomiin tätä samaa rumbaa vaikka mitä sanoisi.

        Palstan vakiokäyttäjät eivät edes ole vähään aikaan kirjoitelleet tänne vaan näyttäisi olevan taas härötrolleja liikenteessä. Ei kannata tarttua niiihin.


      • vastauksen
        Cochavit kirjoitti:

        on juuri se, että olet (mikäli olet se sama henkilö jonka sinun oletan olevan)itse antamassa kaikkein kärkkäimmin väärää todistusta ymmärtämällä (mielestäni) tahallaan väärin joitakin varsin asiallisiakin kommentteja ja leimaamassa ilman kunnon perustaa toisia kirjoittajia täällä rasisteiksi ja juutalaisvastaisiksi. Miksi et mieluummin säästä kommenttejasi niille, jotka ne todella ansaitsevat, kun niitäkin tälle palstalle näkyy eksyvän.

        mutta jos sitä ei kysyjä saa, niin ongelma on kyllä jossain muualla kui kysyjässä. Mitään perusteluja sille, että kysyjä teki väärän tai epäoikeudenmukaisen kysymyksen sinulla ei kuitenkaan näytä olevan. Tämän rasismikeskustelun kai saa jättää omaan arvoonsa, jotain hyväähän juutalasivihaajatkin uskovat tavoittelevansa. That's the problem


      • krisu1967
        luft kirjoitti:

        "Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset."

        Täällä kiertää ilmeisesti pienempi tai suurempi joukko häiriköitä, jotka tarttuvat kaikkeen mahdolliseen mistä voisi provoilla ja häiritä.

        En suosittelisi lähtemään dialogiin näiden provoilijoiden kanssa, koska se loputonta ajanhaaskausta. Ei sinun ole pakko puolustaa itseäsi näitä vastaan, yleensä ne jatkavat loputtomiin tätä samaa rumbaa vaikka mitä sanoisi.

        Palstan vakiokäyttäjät eivät edes ole vähään aikaan kirjoitelleet tänne vaan näyttäisi olevan taas härötrolleja liikenteessä. Ei kannata tarttua niiihin.

        Onko olemassa Juutalaisia joukkoliikkeitä muualla kuin Israelissa jotka yrittäisivät saada Israelin poliitikot järkiinsä??


      • Minni-Matleena
        Cochavit kirjoitti:

        on juuri se, että olet (mikäli olet se sama henkilö jonka sinun oletan olevan)itse antamassa kaikkein kärkkäimmin väärää todistusta ymmärtämällä (mielestäni) tahallaan väärin joitakin varsin asiallisiakin kommentteja ja leimaamassa ilman kunnon perustaa toisia kirjoittajia täällä rasisteiksi ja juutalaisvastaisiksi. Miksi et mieluummin säästä kommenttejasi niille, jotka ne todella ansaitsevat, kun niitäkin tälle palstalle näkyy eksyvän.

        Oikein sanottu, kyllä oikeaa rasismia riittää varmasti ihan tarpeeksi vastustettavaksi ilman, että täytyy käyttää omaa mielikuvitusta.


      • Minni-Matleena
        luft kirjoitti:

        "Täällä vaan haluataan leimata kaikki kirjoittajat antisemitistisiksi, vaikka kirjoittaisi kuinka, ihan sama kirjoittako hyvää vai pahaa, aina siinä on jotain vikaa! Ei tänne voi kirjoittaa muut kuin juutalaiset."

        Täällä kiertää ilmeisesti pienempi tai suurempi joukko häiriköitä, jotka tarttuvat kaikkeen mahdolliseen mistä voisi provoilla ja häiritä.

        En suosittelisi lähtemään dialogiin näiden provoilijoiden kanssa, koska se loputonta ajanhaaskausta. Ei sinun ole pakko puolustaa itseäsi näitä vastaan, yleensä ne jatkavat loputtomiin tätä samaa rumbaa vaikka mitä sanoisi.

        Palstan vakiokäyttäjät eivät edes ole vähään aikaan kirjoitelleet tänne vaan näyttäisi olevan taas härötrolleja liikenteessä. Ei kannata tarttua niiihin.

        Sinä voit kyllä kirjoittaa minulle usein.


      • krisu1967
        krisu1967 kirjoitti:

        ootteko katsoneet spielbergin munchen aiheista agenttipätkää. Siinä Golda täti antaa suoraan tappokäskyn ja ihan suoraan kosto mielessä. Onko tämän päivän stantardit samoja vai toimitaanko Israelissa samoilla pelisäännöillä? Eläimellistä meininkiä eikä millään, edes holokaustilla voi puolustaa nykyisiä toimintatapoja! Kyse on kostonkierteestä jossa ei ole voittajia.
        Aluksi olin Israelin puolella esim. Libanonin hyökkäyksen suhteen. Puolustin sitä nettikeskusteluissa henkeen ja vereen. Lopulta vaimoni sai minut järkiini tokaisulla ettei kunnon kristityn kuulu "liputtaa" kummallekaan osapuolelle vaikka tappaminen olisi kuinka oikeutettua tahansa. Siinä hän totta vieköön oli oikeassa.

        Tänään oli lehdessä hyökkäyksestä Gasaan jossa kuoli 18 palestiinalaista. Lieneekö juuri se kostoisku?? Näinkö se rauha saavutetaan lähi-idässä Israelin mielestä??


      • kysymysten muodossa?
        krisu1967 kirjoitti:

        Tänään oli lehdessä hyökkäyksestä Gasaan jossa kuoli 18 palestiinalaista. Lieneekö juuri se kostoisku?? Näinkö se rauha saavutetaan lähi-idässä Israelin mielestä??

        tyyliin: 'minähän-vain-kysyn-ja-haluan-herättää keksustelua?'

        Vasi onko tässä taas vastaava oma provosointisi kuten tuolla ylempänä: #provoilua
        Kirjoittanut: krisu1967 8.11.2006 klo 19.14

           laitoin provosoivan alkusoiton aiheelle ihan provosointisyistä. Olen uskovainen joka etsii uusia näkökulmia ja katsontakulmia niihin traumoihin ja käyttäytymismalleihin johon kaiken kaikkiaan modernin Juutalaisen suhtautuminen mm. Kristittyihin perustuu.#

        Vai oletko oikeasti ottanut täydestä aikamme psykoterroristimin. Lopeta jo. Olet esittänyt tuon saman 'Israel kostaa tramojensa takia'-teesin varmaan viisi kertaa uudelleen. Mahtaa sinulla olla jokin hoitosuunntelmakin mielessäsi - ehkä se kuuluisi tuonne mielenterveyspalstoille enemmän.. Anteeksi, en halua olla tyly, mutta tuo aiheenvalintasi ei kuulu tänne.


      • näkulmia
        krisu1967 kirjoitti:

        Tänään oli lehdessä hyökkäyksestä Gasaan jossa kuoli 18 palestiinalaista. Lieneekö juuri se kostoisku?? Näinkö se rauha saavutetaan lähi-idässä Israelin mielestä??

        missä ne ovat? toistat itseäsi


      • krisu1967
        krisu1967 kirjoitti:

        ootteko katsoneet spielbergin munchen aiheista agenttipätkää. Siinä Golda täti antaa suoraan tappokäskyn ja ihan suoraan kosto mielessä. Onko tämän päivän stantardit samoja vai toimitaanko Israelissa samoilla pelisäännöillä? Eläimellistä meininkiä eikä millään, edes holokaustilla voi puolustaa nykyisiä toimintatapoja! Kyse on kostonkierteestä jossa ei ole voittajia.
        Aluksi olin Israelin puolella esim. Libanonin hyökkäyksen suhteen. Puolustin sitä nettikeskusteluissa henkeen ja vereen. Lopulta vaimoni sai minut järkiini tokaisulla ettei kunnon kristityn kuulu "liputtaa" kummallekaan osapuolelle vaikka tappaminen olisi kuinka oikeutettua tahansa. Siinä hän totta vieköön oli oikeassa.

        Israelkritiikki sopii erinomaisesti juuri tälle palstalle. Onhan Israel juutalaisuuteen uskovien valtio. Kun esitän Israelkritiikkiä tulee vastaukseksi "onko päässäsi vikaa". Hmm tekee vieläkin mielenkiintoisemmaksi tilanteen asettelun. Mielenterveysongelmat tuntuvat olevan juuri siellä Israelin puolella tällä hetkellä. Esitin uuden näkökulman, nimittäin tämän päivän Helsingin sanomien artikkeli ;)


      • puolesta
        krisu1967 kirjoitti:

        Israelkritiikki sopii erinomaisesti juuri tälle palstalle. Onhan Israel juutalaisuuteen uskovien valtio. Kun esitän Israelkritiikkiä tulee vastaukseksi "onko päässäsi vikaa". Hmm tekee vieläkin mielenkiintoisemmaksi tilanteen asettelun. Mielenterveysongelmat tuntuvat olevan juuri siellä Israelin puolella tällä hetkellä. Esitin uuden näkökulman, nimittäin tämän päivän Helsingin sanomien artikkeli ;)

        Israeli-kritiikkisi on sen verran naiivia sori, mutta niin se vain näyttää olevan.


      • olen kuullut
        krisu1967 kirjoitti:

        Israelkritiikki sopii erinomaisesti juuri tälle palstalle. Onhan Israel juutalaisuuteen uskovien valtio. Kun esitän Israelkritiikkiä tulee vastaukseksi "onko päässäsi vikaa". Hmm tekee vieläkin mielenkiintoisemmaksi tilanteen asettelun. Mielenterveysongelmat tuntuvat olevan juuri siellä Israelin puolella tällä hetkellä. Esitin uuden näkökulman, nimittäin tämän päivän Helsingin sanomien artikkeli ;)

        että jotkut ovat menneet sekaisin luettuaan pelkkää Hesaria


      • krisu1967
        krisu1967 kirjoitti:

        Tänään oli lehdessä hyökkäyksestä Gasaan jossa kuoli 18 palestiinalaista. Lieneekö juuri se kostoisku?? Näinkö se rauha saavutetaan lähi-idässä Israelin mielestä??

        Taidatte tietää mistä kirjoitatte..ja mistäköhän tietolähteenne on peräisin ;) ?


      • opsla
        krisu1967 kirjoitti:

        milloinkohan Israel antaa valtiollisesti anteeksi esim. Saksalaisille ja armahtavat vainoojiaan?

        eikö koko käsitys kollektiivisesta syyllisyydestä ja kollektiivisesta anteeksiannosta ole hieman perverssi? Samallahan voidaan vaatia, että ihmiskunta antaa kollektiivisesti anteeksi itselleen, että ovat homo sapiens-lajien edustajia.


      • Raipee1976

        Pötypuhetta ! Alunperin se meni isälinjan mukaan, kuten Jumala sen tarkoittikin, mutta jostain syystä se muutettiin äitilinjan mukaiseksi... Mutta onkin huomattu että se oli virhe ja on muutettu takaisin isälinjan mukaiseksi ! Äitilinjan mukaan se ei voi mennä, koska raamatussakaan ei edes kerrota Jaakobin poikien vaimoista mistä he oli jne.. Kuten Joosefin vaimokin oli Egyptiläinen... Ja vanhantestamentin aikaan viholliset hyökkäs jerusalemiin ja raiskasivat kaikki naiset ja miehet tapettiin... Eli äitilinjan mukaan se ei voi mennä toi Juutalaisuus ! Jumala lupasi aina miespuolisille siunaukset ja Aabrahamin siemenen siunasi ja lupasi jälkeläisiä ! Ei Jumala esim. Saaralle sanonut että sinulle tulee jälkeläisiä yhtä paljon kuin taivaalla on tähtiä... Aabrahamille Jumala lupasi lupaukset ja siunaukset jne. Että tosiaan isä linjan mukaan nykyään menee kuten alkuperäisestikkin oli tarkoitettu !


      • aito israelson
        Raipee1976 kirjoitti:

        Pötypuhetta ! Alunperin se meni isälinjan mukaan, kuten Jumala sen tarkoittikin, mutta jostain syystä se muutettiin äitilinjan mukaiseksi... Mutta onkin huomattu että se oli virhe ja on muutettu takaisin isälinjan mukaiseksi ! Äitilinjan mukaan se ei voi mennä, koska raamatussakaan ei edes kerrota Jaakobin poikien vaimoista mistä he oli jne.. Kuten Joosefin vaimokin oli Egyptiläinen... Ja vanhantestamentin aikaan viholliset hyökkäs jerusalemiin ja raiskasivat kaikki naiset ja miehet tapettiin... Eli äitilinjan mukaan se ei voi mennä toi Juutalaisuus ! Jumala lupasi aina miespuolisille siunaukset ja Aabrahamin siemenen siunasi ja lupasi jälkeläisiä ! Ei Jumala esim. Saaralle sanonut että sinulle tulee jälkeläisiä yhtä paljon kuin taivaalla on tähtiä... Aabrahamille Jumala lupasi lupaukset ja siunaukset jne. Että tosiaan isä linjan mukaan nykyään menee kuten alkuperäisestikkin oli tarkoitettu !

        Niin se alunperin meni, mutta muutos näkyy jo Esran kirjassa joka kertoo että maanpaon jälkeen kun palattiin kotiin, muukalaiset vaimot ja heistä syntyneet lapset ajettiin pois, he eivät siis olleet israelilaisia tai juutalaisia vaikka heidän isänsä sitä olivat .Kukaan ei tiedä tapahtuiko näin todella, mutta logiikka siinä on selvä.

        Muuten, kuka oli Jeesuksen juutalainen isä ? Jos isän pitää kuulua Israelin kansaan ja lapsi menee , ei vain suvun vaan kansallisuuden mukaan isälinjaa, kuka oli se Israelin mies joka siitti Jeesuksen ja jolla itsellään oli sama isälinja ?Jeesus ei siis sinun mukaasi ollut Abrahamin siementä eikä juutalainen.


      • Mies on perheen
        Raipee1976 kirjoitti:

        Pötypuhetta ! Alunperin se meni isälinjan mukaan, kuten Jumala sen tarkoittikin, mutta jostain syystä se muutettiin äitilinjan mukaiseksi... Mutta onkin huomattu että se oli virhe ja on muutettu takaisin isälinjan mukaiseksi ! Äitilinjan mukaan se ei voi mennä, koska raamatussakaan ei edes kerrota Jaakobin poikien vaimoista mistä he oli jne.. Kuten Joosefin vaimokin oli Egyptiläinen... Ja vanhantestamentin aikaan viholliset hyökkäs jerusalemiin ja raiskasivat kaikki naiset ja miehet tapettiin... Eli äitilinjan mukaan se ei voi mennä toi Juutalaisuus ! Jumala lupasi aina miespuolisille siunaukset ja Aabrahamin siemenen siunasi ja lupasi jälkeläisiä ! Ei Jumala esim. Saaralle sanonut että sinulle tulee jälkeläisiä yhtä paljon kuin taivaalla on tähtiä... Aabrahamille Jumala lupasi lupaukset ja siunaukset jne. Että tosiaan isä linjan mukaan nykyään menee kuten alkuperäisestikkin oli tarkoitettu !

        pää joten tietysti menee pään mukaan, mutta tietysti voidaan tutkia myös äitilinjat.


      • Jeesus on Herra ja
        aito israelson kirjoitti:

        Niin se alunperin meni, mutta muutos näkyy jo Esran kirjassa joka kertoo että maanpaon jälkeen kun palattiin kotiin, muukalaiset vaimot ja heistä syntyneet lapset ajettiin pois, he eivät siis olleet israelilaisia tai juutalaisia vaikka heidän isänsä sitä olivat .Kukaan ei tiedä tapahtuiko näin todella, mutta logiikka siinä on selvä.

        Muuten, kuka oli Jeesuksen juutalainen isä ? Jos isän pitää kuulua Israelin kansaan ja lapsi menee , ei vain suvun vaan kansallisuuden mukaan isälinjaa, kuka oli se Israelin mies joka siitti Jeesuksen ja jolla itsellään oli sama isälinja ?Jeesus ei siis sinun mukaasi ollut Abrahamin siementä eikä juutalainen.

        Immanuel, ja Daavidin Juurivesa. Isän puolelta on kuitenkin siinnyt Pyhästä Hengestä ja autuaat ne, jotka häneen uskoo ja turvaa ja rakastaa, kuten on juutalaisia ja Israelin sukukuntien jälkeläisiä opetettu ja kehotettu. Toivottavasti sinäkin sen tahdot kiittäen ja kunnioittaen tehdä Israelin Pyhää Herraa ja Kuningasta kohtaan, minä ainakin tahdon ja vieläpä iloiten ja riemuiten ja kaikesta sydämestäni ja sielustani ja mielestäni ja ruumiinikin tahdon antaa Herran palvelukseen armonsa mukaan.

        Marian aviomies oli Joosef ja myös Jeesuksen perheen pää, toki Joosefin kuoltua Jeesus Päänä sai olla Mariallekin, koska oli perheen vanhin poikalapsi ja esikoinen ja Immanuel myös aivan poikkeuksellisesti kaikkiin historian muihin ihmisiin nähden nähden Jumalan ja Ihmisen Poikana, amen. Hallelujah!

        Tietysti nuo 144 000 ovat jo tänään Israelin poikien sukulinjoista isälinjan mukaan, amen!


      • Israelson (Ei kirj.)
        aito israelson kirjoitti:

        Niin se alunperin meni, mutta muutos näkyy jo Esran kirjassa joka kertoo että maanpaon jälkeen kun palattiin kotiin, muukalaiset vaimot ja heistä syntyneet lapset ajettiin pois, he eivät siis olleet israelilaisia tai juutalaisia vaikka heidän isänsä sitä olivat .Kukaan ei tiedä tapahtuiko näin todella, mutta logiikka siinä on selvä.

        Muuten, kuka oli Jeesuksen juutalainen isä ? Jos isän pitää kuulua Israelin kansaan ja lapsi menee , ei vain suvun vaan kansallisuuden mukaan isälinjaa, kuka oli se Israelin mies joka siitti Jeesuksen ja jolla itsellään oli sama isälinja ?Jeesus ei siis sinun mukaasi ollut Abrahamin siementä eikä juutalainen.

        Muukalaiset Israelissa

        Mooseksen kirjoissa muistutetaan uudelleen ja uudelleen, että muukalaisia, jotka ovat liittyneet juutalaiseen kansaan, tulee kohdella oikeudenmukaisesti. Heidät samaistetaan siihen, miten tulee kohdella leskiä, orpoja ja köyhiä. Samalla muistutetaan, että juutalaisen tulee pitää mielessään, että hän itse oli orjuudessa Egyptissä ja hänen tulisi tiedostaa, millaista surkeutta ja rajoituksia se tuo ihmisen elämään.

        Raamatun kirjat Mooseksesta alkaen ovat toistaneet tätä muukalaisen aseman muistamista.
        Ehkä yksi selvimmistä kirjoituksista sisältyy Hesekielen kirjaan.

        ”Jakakaa tämä maa keskenänne Israelin sukukuntien mukaan.
        Ja arpokaa se perintöosaksi itsellenne ja muukalaisille, jotka asuvat teidän keskuudessanne ja ovat synnyttäneet lapsia keskuudessanne. Olkoot he teille samanarvoisia kuin omassa maassa syntyneet israelilaiset. He saakoot arvalla perintöosan Israelin sukukuntain keskuudessa teidän kanssanne. Missä sukukunnassa muukalainen asuu, siinä antakaa hänelle perintöosa, sanoo Herra, Herra.” (Hes.47:21-23)

        Edellisestä kirjoituksesta voidaan nähdä se, että maa kokonaisuudessaan kuuluu Israeliin niitten rajojen puitteissa. jotka Hesekiel määrittelee omassa ilmoituksessaan. Mielenkiintoista on se, että sukukuntien rajat kulkevat itärajalta länsi-itä suuntaisina jakaen maan kapeisiin suikaleisiin. Muukalaisille annetaan maa siinä sukukunnassa, jonka alueella he lapsineen asuvat, mutta missään ei luvata heille täyttä itsenäisyyttä. Maa on Herran, joka kättä kohottaen lupasi sen Abrahamin, Isakin ja Jakobin jälkeläisille. (Israelin rajat: Hes.47. luku)

        Muissa kirjoituksissa esitetään varauksia, mitä muukalaisilta vaaditaan.
        Jesaja muistuttaa ilmoituksessaan: ”Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: Herra erottaa minut peräti kansastansa.” (Jes.56:3)


      • aito israelson
        Mies on perheen kirjoitti:

        pää joten tietysti menee pään mukaan, mutta tietysti voidaan tutkia myös äitilinjat.

        Mies oli perheenpää muinoin, hän oli Isäntä joka omisti vaimot ja jalkavaimot, sekä orjattaret joiden kanssa hän myös sai maata ja tehdä perillisiä, samoin sotavangeiksi joutuneiden siviilien joukosta hän sai ottaa koskemattomat tytöt. Moni asia on muuttunut noista 2500 vuoden takaisista tavoista .
        "Voidaan tutkia myös äitlinjat" Esra roskakoriin ja koko siitä lähtenyt ainutlaatuinen kehitys myös, se joka synnytti juutalaisuuden. Jeesuksella ei muuten ollut israelilaista isää eikä siis isälinjaa joten vain se että juutalaiseen kansaan kuuluttiin äidin kautta pelasti hänet olemasta "pakana" .


      • Uudessa Liitossa
        aito israelson kirjoitti:

        Mies oli perheenpää muinoin, hän oli Isäntä joka omisti vaimot ja jalkavaimot, sekä orjattaret joiden kanssa hän myös sai maata ja tehdä perillisiä, samoin sotavangeiksi joutuneiden siviilien joukosta hän sai ottaa koskemattomat tytöt. Moni asia on muuttunut noista 2500 vuoden takaisista tavoista .
        "Voidaan tutkia myös äitlinjat" Esra roskakoriin ja koko siitä lähtenyt ainutlaatuinen kehitys myös, se joka synnytti juutalaisuuden. Jeesuksella ei muuten ollut israelilaista isää eikä siis isälinjaa joten vain se että juutalaiseen kansaan kuuluttiin äidin kautta pelasti hänet olemasta "pakana" .

        joka nykyään on voimassa Kuningas Jeesuksessa on mies myös perheen päänä ja hänen Päänään on Jeesus, sillä on Israelin Herra, amen.

        Tietysti vaimot on äärimmäisen tärkeitä ja pään tulee häntä rakastaa niinkuin Jeesus on meitä kaikkia rakastanut ja lisäksi myös voiman antaa rakastaa omaamme ja toisiamme ja kaikesta saamme kiittää ja kunnioittaa Isää Jeesuksennimessä.

        Jeesus on hyvä paimen, ja ansaitsee kiitoksen ja kunnian Israelin hyvänä Kuninkaana ja Päänä, amen. Hallelujah!


      • Shomer Yisrael
        krisu1967 kirjoitti:

        jos Neuvostoliitto olisi jättänyt aikoinaan Viron rauhaan olisi tänä päivänä Virossa yli 5 miljoonaa suomensukuista Virolaista 1 miljoonan sijasta. Ellei Suomalaiset olisi sotineet Ruotsalaisten sotia meitä olisi tänä päivänä yli 30 miljoonaa. Että silleen.

        Eivät virolaiset ole suomalaisille mitään sukua. Samoin Länsi - suomalaiset ja Itä-suomalaiset eivät ole mitään sukua keskenään, geenitestienkään puolesta ja sen kyllä huomaakin...

        Itse olen Itä-Suomesta, Karjalasta ja näiden tosikoiden, jähmeiden ja jäykkien tamperelaisten Länsi-suomalaisten kanssa on aina ollut erittäin nihkeää tulla toimeen.

        Uskon, että huumorintajuiset, vilkkaat, empaattiset ja sympaattiset Itä-Suomalaiset ovat kadonneita israelilaisia.


      • puhut palttuuria

        Kuules , kaveri ! Mistä alkaen juutalaisuus on alettu laskemaan äitin linjasta ? Milloin ihmiset on tuon lain keksineet ?

        "11 Jeesus vastasi ja sanoi: "Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen."

        Luuletko tosiaan, että ihminen voi muuttaa Jamalan lakija-
        Jumala ei laske juutalaisia äidin linjasta. Näin käy heille, jotka laskee äidin linjasta.

        Ilm. 3:9
        Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.


      • yep yep yee
        krisu1967 kirjoitti:

        jos Neuvostoliitto olisi jättänyt aikoinaan Viron rauhaan olisi tänä päivänä Virossa yli 5 miljoonaa suomensukuista Virolaista 1 miljoonan sijasta. Ellei Suomalaiset olisi sotineet Ruotsalaisten sotia meitä olisi tänä päivänä yli 30 miljoonaa. Että silleen.

        Eivät virolaiset ole suomensukuisia. Hehän ovat ihan erinäköisiä kasvoistakin ja pitkiä ja laihoja. Ja meillä ei tosiaankaan ole samoja geenejä virolaisten kanssa, se on tutkittu moneen kertaan.


      • Rivka
        krisu1967 kirjoitti:

        Israelkritiikki sopii erinomaisesti juuri tälle palstalle. Onhan Israel juutalaisuuteen uskovien valtio. Kun esitän Israelkritiikkiä tulee vastaukseksi "onko päässäsi vikaa". Hmm tekee vieläkin mielenkiintoisemmaksi tilanteen asettelun. Mielenterveysongelmat tuntuvat olevan juuri siellä Israelin puolella tällä hetkellä. Esitin uuden näkökulman, nimittäin tämän päivän Helsingin sanomien artikkeli ;)

        Jokainen joka haukkuu juutalaisia, ei ole kristitty, vaan hänessä on antikristuksen henki ja hän on s@atanasta.

        Se joka kiroaa Israelia, sitä J-la kiroaa, joka siunaa Israelia, sitä J-la siunaa.

        Haloo ihmiset, tämä Raamatun Sana on TOTTA tänäänkin - Sillä J-LA Ei muutu, eikä Hänen SANANSAKAAN muutu.


      • Abner
        aito israelson kirjoitti:

        Niin se alunperin meni, mutta muutos näkyy jo Esran kirjassa joka kertoo että maanpaon jälkeen kun palattiin kotiin, muukalaiset vaimot ja heistä syntyneet lapset ajettiin pois, he eivät siis olleet israelilaisia tai juutalaisia vaikka heidän isänsä sitä olivat .Kukaan ei tiedä tapahtuiko näin todella, mutta logiikka siinä on selvä.

        Muuten, kuka oli Jeesuksen juutalainen isä ? Jos isän pitää kuulua Israelin kansaan ja lapsi menee , ei vain suvun vaan kansallisuuden mukaan isälinjaa, kuka oli se Israelin mies joka siitti Jeesuksen ja jolla itsellään oli sama isälinja ?Jeesus ei siis sinun mukaasi ollut Abrahamin siementä eikä juutalainen.

        Abba-Isä oli ja on Jeesuksen Juutalainen Isä ja Jumala - Ainahan puhutaan Israelin Jumalasta ja sitä Isä Jumala toisaan onkin. Amen.


      • joosef21

        juutalaisuu alkujansa läksi siitä että tilanne jossa toinen vanhempi ei ole juutalainen on kielletty,asia on tietysti silloin kunnossa jos ei juutalainen puoliso
        kääntyy juutalaisuuteen.kaikki spekulaatiot isä vai äitilinjalta tai iso isän tai iso
        aidin puolelta ovat syntyneet yrityksenä ratkaista ongelma ,kun kieltoa ei ole
        noudatettu.Tämä suomen juutalaisten opisuunnan mukainen ratkaisumalli,
        jonka joku neropatti on sorvannut puhuu äitilinjasta syy on ilmeisesti se että
        kuulostaa rasismilta sanoa että sekä isä että äitilinjalta.Kun oli huoli siitä miten
        tytärpuoleinen suku ei etäänny liikaa omasta kulttuuristaan, keksittiin äitilinja,
        miespuoleinen sukulinja taas pysyy juutalaisuuden piirissä muutenkin,
        koska on yleisessä tiedossa että lapsi tulee yleensä juutalaiseen isäänsä,
        uskoltaan ja muutenkin.On huvittavaa ajatella että syy olisi se että äiti paremmin
        tiedetään(en mene yksityiskohtiin miksi),ei kysymyksessä voi olla myöskään
        keskiaikainen tasaarvoistamisprojekti.


      • Raikku

        Ei muuten pidä mennä mitään Äitilinjaa että olisi Juutalainen, vaan ISÄ linjaa... Ja jos ei usko, otappa vanhatestamentti esille ja katso Sukuluettelot, luetellaanko sielä Mieslinjoja vain nais ? Mieslinjaa jne.....


    • Thorni

      Sovitaanko niin että "julistan sinut virallisesti arjalaiseksi" niin homma on sillä selvä. Tätähän sovellettiin menestyksellisesti Saksassakin.

      Ja joku muu tekee saman juutalaisuuden suhteen :-)

      Itse ajattelen olevani ensisijaisesti Noan jälkeläinen, mutta Nooa ei ollut juutalainen, koska mitään juutalaisuutta ei ollut silloin olemassakaan. Tottakai Seemin ja Haamin ja Jaafetin jälkeläiset ovat kivasti sekoittuneet, silloin ja myöhemminkin. Että suuressa osassa ihmisistä on noita kaikkia "kantamuotoja". Itseäni kyllä kiinnostaisi tietää onko suvussa ollut juutalaisia, ei ole tietoa juuri mistään ei-karjalaisista perintötekijöistä.
      Onko Kirkonkirjoihin Suomessa merkitty esim. juutalaistausta 16/1700-luvulla ?

      • ...olen?

        ..juutalaisia ole ollenkaan merkitty kirkonkirjoihin. (eivät kuulu kirkkoon)

        Ei ainakaan mummoni suku, kun serkkuni alkoi sukututkimusta tekemään ja tutkimaan kirkonkirjoja, niin koko isomummoa ollut olemassakaan;) löytyy varmaan jostain muusta rekisteristä. Joten heti tökkäsi alkuunsa.

        No jotain perinteitä kuitenkin varmaan jäänyt...äitini edelleen pitää lauantaita pyhänä ja sunnuntai on sitten tavallinen arki. Mutta ei meillä mitään sabattikynttilöitä ole ja maidot ja lihat sekotetaan keskenään.

        Nytpä kysyn sitten erään ruokaan liittyvän asian? Onko jänis ja esim. katkaravut ja simpukat kiellettyjä? (tämä varmaan tosi typerä kysymys, mutta arvostaisin kovasti asiallaista vastausta blondille kysyjälle)


      • Cochavit
        ...olen? kirjoitti:

        ..juutalaisia ole ollenkaan merkitty kirkonkirjoihin. (eivät kuulu kirkkoon)

        Ei ainakaan mummoni suku, kun serkkuni alkoi sukututkimusta tekemään ja tutkimaan kirkonkirjoja, niin koko isomummoa ollut olemassakaan;) löytyy varmaan jostain muusta rekisteristä. Joten heti tökkäsi alkuunsa.

        No jotain perinteitä kuitenkin varmaan jäänyt...äitini edelleen pitää lauantaita pyhänä ja sunnuntai on sitten tavallinen arki. Mutta ei meillä mitään sabattikynttilöitä ole ja maidot ja lihat sekotetaan keskenään.

        Nytpä kysyn sitten erään ruokaan liittyvän asian? Onko jänis ja esim. katkaravut ja simpukat kiellettyjä? (tämä varmaan tosi typerä kysymys, mutta arvostaisin kovasti asiallaista vastausta blondille kysyjälle)

        Äyriäiset, tai kaikki meren-elävät, joissa ei ole suomuja, eivät ole kosheria. Israelissa kuitenkin monet maallistuneet (ei-uskonnolliset)juutalaiset popsivat myös äyriäisiä hyvällä ruoka-halulla. Jäniksestä en mene vannomaan, mutten ole koskaan muidenkaan juutalaisten pöydässä syönyt jänistä, kania tms. jyrsijää. Käsittääkseni jäniskin lasketaan (jos oikein tiukkoja ollaan)siihen ei-kosher sarjaan, johon kuuluvat muutkin nelijalkaiset, joilla on anturat, eli tassut tai käpälät.


      • krisu1967
        Cochavit kirjoitti:

        Äyriäiset, tai kaikki meren-elävät, joissa ei ole suomuja, eivät ole kosheria. Israelissa kuitenkin monet maallistuneet (ei-uskonnolliset)juutalaiset popsivat myös äyriäisiä hyvällä ruoka-halulla. Jäniksestä en mene vannomaan, mutten ole koskaan muidenkaan juutalaisten pöydässä syönyt jänistä, kania tms. jyrsijää. Käsittääkseni jäniskin lasketaan (jos oikein tiukkoja ollaan)siihen ei-kosher sarjaan, johon kuuluvat muutkin nelijalkaiset, joilla on anturat, eli tassut tai käpälät.

        kyse ei ole rusakosta vaan paikallisista erämaakaneista jotka on myrkyllisiä ja tautisia elikoita.


      • luft
        krisu1967 kirjoitti:

        kyse ei ole rusakosta vaan paikallisista erämaakaneista jotka on myrkyllisiä ja tautisia elikoita.

        "Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia."
        3.Mooseksen kirja

        Rusakolla tuskin on sorkkia.


      • krisu1967
        luft kirjoitti:

        "Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia."
        3.Mooseksen kirja

        Rusakolla tuskin on sorkkia.

        siinäpä se...sillä aavikkokanilla oli tähän sopiva ominaisuus..olikohan se niinpäin että se märehtii, muttei oo sorkkia?


      • luft
        krisu1967 kirjoitti:

        siinäpä se...sillä aavikkokanilla oli tähän sopiva ominaisuus..olikohan se niinpäin että se märehtii, muttei oo sorkkia?

        "siinäpä se...sillä aavikkokanilla oli tähän sopiva ominaisuus..olikohan se niinpäin että se märehtii, muttei oo sorkkia?"

        Mun mielestä ei mikään jänis, rusakko tai sen sukuinen voi olla kosher, koska niillä _ei täyty kummatkin_ pakolliset ehdot. Märehtiminen ja sorkkat.

        http://www.crcweb.org/kosher/consumer/animalList.html

        Ei näyttäisi olevan listalla...


      • adventisti kenties?
        ...olen? kirjoitti:

        ..juutalaisia ole ollenkaan merkitty kirkonkirjoihin. (eivät kuulu kirkkoon)

        Ei ainakaan mummoni suku, kun serkkuni alkoi sukututkimusta tekemään ja tutkimaan kirkonkirjoja, niin koko isomummoa ollut olemassakaan;) löytyy varmaan jostain muusta rekisteristä. Joten heti tökkäsi alkuunsa.

        No jotain perinteitä kuitenkin varmaan jäänyt...äitini edelleen pitää lauantaita pyhänä ja sunnuntai on sitten tavallinen arki. Mutta ei meillä mitään sabattikynttilöitä ole ja maidot ja lihat sekotetaan keskenään.

        Nytpä kysyn sitten erään ruokaan liittyvän asian? Onko jänis ja esim. katkaravut ja simpukat kiellettyjä? (tämä varmaan tosi typerä kysymys, mutta arvostaisin kovasti asiallaista vastausta blondille kysyjälle)

        Jospa äitisi on 7. päivän adventisti?? Sekin selittäisi kirkonkirjoista puuttumisen.


      • rasismia vastaan
        luft kirjoitti:

        "Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia."
        3.Mooseksen kirja

        Rusakolla tuskin on sorkkia.

        ei ole kosher. Tämähän on jae jota on "märehditty" loputtomiin.


      • Thorni
        ...olen? kirjoitti:

        ..juutalaisia ole ollenkaan merkitty kirkonkirjoihin. (eivät kuulu kirkkoon)

        Ei ainakaan mummoni suku, kun serkkuni alkoi sukututkimusta tekemään ja tutkimaan kirkonkirjoja, niin koko isomummoa ollut olemassakaan;) löytyy varmaan jostain muusta rekisteristä. Joten heti tökkäsi alkuunsa.

        No jotain perinteitä kuitenkin varmaan jäänyt...äitini edelleen pitää lauantaita pyhänä ja sunnuntai on sitten tavallinen arki. Mutta ei meillä mitään sabattikynttilöitä ole ja maidot ja lihat sekotetaan keskenään.

        Nytpä kysyn sitten erään ruokaan liittyvän asian? Onko jänis ja esim. katkaravut ja simpukat kiellettyjä? (tämä varmaan tosi typerä kysymys, mutta arvostaisin kovasti asiallaista vastausta blondille kysyjälle)

        Ajattelin kyllä että olisi jokin viite ei-luterilaisesta henkilöstä -> onhan avioliitto kuitenkin ollut kai laillinen ?
        Vai oliko suomessa laki ettei Juutalaisen kanssa saanut mennä naimisiin virallisesti ?
        En yhtään ihmettelisi, silloin oli aika tylyä tuo ei-luterilaisten kohtelu. "People with big nose and lot of money...they make lot of problems..."(Borat).

        Osaisiko joku 100% suomi-juutalainen kysyä tätä omasta synagogastaan/srk:sta eli miten juutalaisten ja kristittyjen avioliitot hoidettiin ennen uskonnonvapauden tuloa ( 1920-luvulla ) Suomessa virallisesti ?


      • ...olen?
        Thorni kirjoitti:

        Ajattelin kyllä että olisi jokin viite ei-luterilaisesta henkilöstä -> onhan avioliitto kuitenkin ollut kai laillinen ?
        Vai oliko suomessa laki ettei Juutalaisen kanssa saanut mennä naimisiin virallisesti ?
        En yhtään ihmettelisi, silloin oli aika tylyä tuo ei-luterilaisten kohtelu. "People with big nose and lot of money...they make lot of problems..."(Borat).

        Osaisiko joku 100% suomi-juutalainen kysyä tätä omasta synagogastaan/srk:sta eli miten juutalaisten ja kristittyjen avioliitot hoidettiin ennen uskonnonvapauden tuloa ( 1920-luvulla ) Suomessa virallisesti ?

        Tämä meidän juutalaissukuinen haara oli ammatiltaan kauppiaita (varmaan jotain kulkukauppiaita olettaisin) ja tämä iso-mummoni (jonka sukunimi sama kuin monella israelissakin asuvalla tämänpäivän juutalaisella) osasi kirjoittaa ja laskea (mikä kuulemma siihen aikaan oli kiellettyä) iso-pappani (kristitty) ei taas osannut kirjoittaa, ei lukea, epäilen ettei osannut laskeakkaan. Miksi sitten juutalainen menee naimisiin kristityn kanssa? Ehkä niitä ei suomessa silloin näitä juutalaisia hirmuisesti ollut?

        Missähän vaiheessa juutalaiset naiset ovat saaneet luvan opiskella? (blondi jatkaa tyhmillä kysymyksillä)


      • rasismia vastaan
        ...olen? kirjoitti:

        Tämä meidän juutalaissukuinen haara oli ammatiltaan kauppiaita (varmaan jotain kulkukauppiaita olettaisin) ja tämä iso-mummoni (jonka sukunimi sama kuin monella israelissakin asuvalla tämänpäivän juutalaisella) osasi kirjoittaa ja laskea (mikä kuulemma siihen aikaan oli kiellettyä) iso-pappani (kristitty) ei taas osannut kirjoittaa, ei lukea, epäilen ettei osannut laskeakkaan. Miksi sitten juutalainen menee naimisiin kristityn kanssa? Ehkä niitä ei suomessa silloin näitä juutalaisia hirmuisesti ollut?

        Missähän vaiheessa juutalaiset naiset ovat saaneet luvan opiskella? (blondi jatkaa tyhmillä kysymyksillä)

        Ruotsin vallan aikaan kielletty elleivät olleet kääntyneet kristityiksi. Jokunen juutalaista alkuperää ollut henkilö on varmaan silti asettunut asumaan Suomeenkin, joitakin tiedetäänkin.

        Ulkomaalainen olisi varmaan saanut erityismerkinnän kirkonkirjoihin vaikka olisikin ollut kristitty. Varsinaisesta juutalaisyhteisöstä joka alkoi syntyä Suomeen tsaaarinvallan aikaan ei avioiduttu kristityjen kanssa ennen kuin niin myöhään että heidän kristityt sukulaisensa ilman sen kummempia tutkimuksia varmaan muistavat ja löytävät juutalaisen sukunsa ilman ongelmia.
        Satunnaisista kulkukauppiasta en tiedä, mutta heitäkin koskivat lait jotka estivät juutalaisia asettumasta maahan ja luvan peräänkin vain muutamaan kaupunkiin.
        Juutalaiset naiset ovat aina saaneet opiskella, hehän monesti osallistuivat perheen elatukseen siinä kuin miehetkin.


      • Rivka
        Thorni kirjoitti:

        Ajattelin kyllä että olisi jokin viite ei-luterilaisesta henkilöstä -> onhan avioliitto kuitenkin ollut kai laillinen ?
        Vai oliko suomessa laki ettei Juutalaisen kanssa saanut mennä naimisiin virallisesti ?
        En yhtään ihmettelisi, silloin oli aika tylyä tuo ei-luterilaisten kohtelu. "People with big nose and lot of money...they make lot of problems..."(Borat).

        Osaisiko joku 100% suomi-juutalainen kysyä tätä omasta synagogastaan/srk:sta eli miten juutalaisten ja kristittyjen avioliitot hoidettiin ennen uskonnonvapauden tuloa ( 1920-luvulla ) Suomessa virallisesti ?

        Tätä minä olen paljon ihmetellyt; Isälläni on sukukirjan mukaan kaksi SAMALLA ehdalla juutalaisella sukunimellä varustettua perhettä - Toinen näistä perheistä oli Isän isän puolella ja toinen samanniminen perhe taas Isäni äidin puolella he elelivät eräässä Suomen pienistä syrjäkylistä Varsinais-Suomessa 1700-lopun ja 1800-alun aikana, Ja sitten kuitenkin nämä suvut yhdistyivät ja heistä tuli yhtä perhettä. Porukka on ulkonäoltään kuin suoraan Ben Jehudalta.

        Olen pikkulapsesta kysynyt isältäni, että keitä me olemme, olemme niin tummia ja erilaisia kuin muut, mutta isä on vaan sanonut, että sukumme tuli Saksasta ja on siksi niin tummaa ja isonenäistä ja kaikki sukulaiset niin lempeitä ja ottivat meitä syliin ja ihastelivat meidän lasten valkoisia kutreja.

        Eräällä Papallani oli kauppa joka antoi meille lapsille kaikkea ihanaa sieltä kaupasta limpsaa, karkkia ja jäätelöä. He olivat kaikki kauppiaita ja mainioita liikemiehiä, kohteliaita viimeisen päälle. Tädeiltä sain itsetehtyjä kauniita leluja.Kun olin siellä kylässä sain osakseni niin paljon rakkautta, että olisin halunnut melkein jäädä sinne. Siellä oli myös ihana koira ja kanala jossa sai pitää varansa ärhäkän kukon takia, mutta onneksi meillä lapsilla oli tuolloin vikkelät jalat.


    • aito israelson

      Juutalaissukuja ei ole elellyt Suomen syrjäkylissä,eikä ulkonäöstä voi päätellä juutalaisuutta.Hitlerinkään ei olisi muuten tarvinnut määrätä keltaista tähteä juutalaisille.

      • Perunanenäinen ugri

        Natsien mielestä juutalaiset olivat alempaa rotua. Tällä palstalla tunnutaan ajettelevan, että juutalaiset ovat jotain ylempää rotua. Kumpikin ajatustapa edustaa sairasta rasismia.


      • golda
        Perunanenäinen ugri kirjoitti:

        Natsien mielestä juutalaiset olivat alempaa rotua. Tällä palstalla tunnutaan ajettelevan, että juutalaiset ovat jotain ylempää rotua. Kumpikin ajatustapa edustaa sairasta rasismia.

        Tuon käsityksen saa kristittyjen korvausteologien puheiden ja oppien kautta.
        Itse juutalaiset vain suojelevat omaa kansaansa.


      • aito israelson
        Perunanenäinen ugri kirjoitti:

        Natsien mielestä juutalaiset olivat alempaa rotua. Tällä palstalla tunnutaan ajettelevan, että juutalaiset ovat jotain ylempää rotua. Kumpikin ajatustapa edustaa sairasta rasismia.

        Arvelisin että ne jotka haluavat olla "israelilaisia" kuvittelevat että siihen sisältyisi jokin uskonnollinen "hienous" ehkä etuoikeus . Juutalaisuuteen se ei voi sisältyä, koska näiden uusien israelilaisten mielestä juutalaiset ovat huonoja juuri uskonnon takia ja kaikkien pitäisikin kääntyä kristityiksi jotta yleensä kelpaisivat mihinkään.

        Toisaalta kun olen katsonut noiden lnkkejä, niissä suomalaismiehet poseeraavat kipoissa ja rukousviitoissa, jotka nimenomaan ovat rabbiinisen juutalaisuuden tapoja , leikin säännöt ovat heillä hyvin sekaiset ja arvelenkin että "rekvisiitta" ja kuvitelma valinannasta yli joidenkin muiden houkuttelee eniten.Eli mitään ei ole ymmärretty oikein eikä hidtoriaa omaa tai juutalaisten, tunneta lainkaan .


      • golda
        aito israelson kirjoitti:

        Arvelisin että ne jotka haluavat olla "israelilaisia" kuvittelevat että siihen sisältyisi jokin uskonnollinen "hienous" ehkä etuoikeus . Juutalaisuuteen se ei voi sisältyä, koska näiden uusien israelilaisten mielestä juutalaiset ovat huonoja juuri uskonnon takia ja kaikkien pitäisikin kääntyä kristityiksi jotta yleensä kelpaisivat mihinkään.

        Toisaalta kun olen katsonut noiden lnkkejä, niissä suomalaismiehet poseeraavat kipoissa ja rukousviitoissa, jotka nimenomaan ovat rabbiinisen juutalaisuuden tapoja , leikin säännöt ovat heillä hyvin sekaiset ja arvelenkin että "rekvisiitta" ja kuvitelma valinannasta yli joidenkin muiden houkuttelee eniten.Eli mitään ei ole ymmärretty oikein eikä hidtoriaa omaa tai juutalaisten, tunneta lainkaan .

        Tuollainen juutalaisella uskonnolla leikkiminen on suorastaan loukkaavaa.
        Ei juutalaisuus ole leikki, vaan pyhä usko.


      • Abner

        Sinä et tiedä mitään, olet paisunut ylpeäksi luullen itseäsi juutalaiseksi.

        Kaikkivaltias tulee vielä näpäyttämään sinua, niin että tukka lentää ja silmät levähtävät apposen auki yhdessä suun kanssa:

        HÄMMÄSTYT NIIN PALJON TOTUUTTA.


      • Rivka

        Kyllä vaan on, sillä kuten olen jo aiemmin iso-isäni oli juutalainen todistetusti ja koko suku elelee pienessä kylässä muutetulla nimellä, mutta oikeat, varsin tavalliset juutalaisnimet olivat sukuni tiedossa.

        Sinä se luulet kaikki tietäväsi, kun et lue edes loppuun toisten kirjoituksia.

        Juutalainen et ole ainakaan, sen huomaa heti - sinulla on hyvin ylpeä ja töykeä kirjoitustyyli.

        Oikeat juutalaiset ovat fiksuja ja kohteliaita,he eivät ole tippaakaan öykkäreitä, mutta sinä olet.


      • Rivka
        Rivka kirjoitti:

        Kyllä vaan on, sillä kuten olen jo aiemmin iso-isäni oli juutalainen todistetusti ja koko suku elelee pienessä kylässä muutetulla nimellä, mutta oikeat, varsin tavalliset juutalaisnimet olivat sukuni tiedossa.

        Sinä se luulet kaikki tietäväsi, kun et lue edes loppuun toisten kirjoituksia.

        Juutalainen et ole ainakaan, sen huomaa heti - sinulla on hyvin ylpeä ja töykeä kirjoitustyyli.

        Oikeat juutalaiset ovat fiksuja ja kohteliaita,he eivät ole tippaakaan öykkäreitä, mutta sinä olet.

        Siis tämä vastaukseni 10.12.2011 17:54 oli tarkoitettu tälle henkilölle:

        aito israelson10.12.2011 09:47

        Harmittaa, kun tämä tämä systeemi heittelee näitä kirjoituksia miten sattuu!!!


      • 7X7
        Rivka kirjoitti:

        Kyllä vaan on, sillä kuten olen jo aiemmin iso-isäni oli juutalainen todistetusti ja koko suku elelee pienessä kylässä muutetulla nimellä, mutta oikeat, varsin tavalliset juutalaisnimet olivat sukuni tiedossa.

        Sinä se luulet kaikki tietäväsi, kun et lue edes loppuun toisten kirjoituksia.

        Juutalainen et ole ainakaan, sen huomaa heti - sinulla on hyvin ylpeä ja töykeä kirjoitustyyli.

        Oikeat juutalaiset ovat fiksuja ja kohteliaita,he eivät ole tippaakaan öykkäreitä, mutta sinä olet.

        "Oho"


      • 6
        Rivka kirjoitti:

        Kyllä vaan on, sillä kuten olen jo aiemmin iso-isäni oli juutalainen todistetusti ja koko suku elelee pienessä kylässä muutetulla nimellä, mutta oikeat, varsin tavalliset juutalaisnimet olivat sukuni tiedossa.

        Sinä se luulet kaikki tietäväsi, kun et lue edes loppuun toisten kirjoituksia.

        Juutalainen et ole ainakaan, sen huomaa heti - sinulla on hyvin ylpeä ja töykeä kirjoitustyyli.

        Oikeat juutalaiset ovat fiksuja ja kohteliaita,he eivät ole tippaakaan öykkäreitä, mutta sinä olet.

        "Oikeat juutalaiset ovat fiksuja ja kohteliaita,he eivät ole tippaakaan öykkäreitä, mutta sinä olet. "

        Mielenkiintoinen näkemys..


    • Parempi on kysyä:

      "Olenko Israelin Pyhä Herran Yeshuan taivaallisen valtakunnan veli tai sisko?"

      Lisäksi tärkeitä ovat uskollisuus ja oikeus ja laupeus, samoin tietysti rakkaus sillä ilman sitä emme ole mitään.

      • golda

        Aloittakaa ihmeessä itsestänne.


    • 3+12

      Eikö se Jeesuskin sanonut, ettei ole hyvä tutkia liikaa sukutauluja.

    • Sirrisilmä

      Tämä on mielenkiintoinen aihe. Sukututkimuksen mukaan itsellänikin on juutalaisia sukulaisia, aika kaukana historiassa, mutta kuitenkin, jostakin Saksasta ja Venäjältä päin. En itse ole juutalainen, mutta juutalaisuus on alkanut näin aikuisella iällä kiinnostaa ja kunnioitan sitä.

      Jänskä juttu ollut sekin, että monet aina sanovat mulle, että en ole suomalaisen näköinen -- Josta olen tehnyt sen päätelmän, että vika on sukujuurissa :) Myös monet sukulaiseni ovat hieman "epäsuomalaisen näköisiä", näyttävät hieman välimerellisiltä.

      Nyt aloin tehdä isompaa sukututkimusta selvittääkseni asiaa. Juuret kiinnostavat, vaikka en juutalainen olekaan. Ja lieneekö kyse jostakin geneettisestä muistista, vai mistä, mutta tunnen juutalaisuuden jotenkin tutuksi asiaksi, hassua! Kannan jopa pienen pientä Daavidin tähteä kaulallani, vaikka siitä monet ovat ihmeissään, mutta ajatelkoon muut mitä tahtovat.

      • g-a

        Se, että sukutaulusta löytyy juutalainen, ei välttämättä tee juutalaisen uskonnon mukaisesti juutalaista. Suomalaisilla on juuria moniin eri kansoihin, esim. ruotsalaisiin, venäläisiin, saksalaisiin, hollantilaisiin, tanskalaisiin.

        Näihin kysymyksiin juutalaisuudesta ovat parhaimmat vastaukset antaneet itse juutalaisuskoiset 'aito israelson', sekä 'SB'.

        Juutalaisen uskonnon mukaisesti juutalaisuus "periytyy" suorassa äitilinjassa. Jos välissä on yksikin isä, mutta ei äitiä, "juutalaisuus" katkeaa siihen. Toisaalta myös, jos esivanhemmat ovat kääntyneet esim. kristinuskoon, he ovat hylänneet juutalaisuutensa.

        Juutalaisuus periytyy esim.: äidin-äidin-äidin-äiti on ollut juutalainen.
        Juutalaisuus ei periydy esim.: äidin-äidin-isän-äidin-äiti oli juutalainen. Tai: isän-äiti oli juutalainen.

        Uskonnollisesti jokainen juutalaisuuteen kääntynyt on juutalainen.
        Vaikka olisi perimältään juutalainen, mutta uskonnoltaan kristitty, se poissulkee juutalaisuuden.


      • kasakka mongoli

        Se on aika huonosti tutkittu jos et edes tiedä ovatko juuresi Venäjällä vai Saksassa.

        Tuo tumma veri saattaa olla jopa 1700-luvulla kasakoiden raiskaamien jälkeläisten tuotosta.Heitä oli paljon
        DNA testi auttaisi kokeile ,mutta opisikele sitä ensin


      • Sirrisilmä
        kasakka mongoli kirjoitti:

        Se on aika huonosti tutkittu jos et edes tiedä ovatko juuresi Venäjällä vai Saksassa.

        Tuo tumma veri saattaa olla jopa 1700-luvulla kasakoiden raiskaamien jälkeläisten tuotosta.Heitä oli paljon
        DNA testi auttaisi kokeile ,mutta opisikele sitä ensin

        Thanks vastauksesta.. Tuskinpa kuitenkaan dna testillä juutalaista perimää voi löytää, Vai voiko? Esi-isieni nimiä on tietyissä arkistoissa ja heidät on merkitty juutalaisiksi, eli kaiketi olivat sitä. Hätkähdini kun sain sen tietää, koska salaa olen aina ihaillut juutalaisen kulttuurin nättiä laatua, hienotunteisuutta ja elämäntyylin vahvuutta.. Tiedän, että en ole itse juutalainen, en siis puhtaasti matrilineaarisesti, enkä kääntytkään.. Sanoinkin vain, että juuret kiinnostavat minua.. Tämä nyt on vain sivuhuomautus, mutta yksi setäni on kuin suoraan Israelista, nimittäin on sellaiset kasvonpiirteet ja se tietty nenän muoto :) ihon väri on sellainen oliivi, hieman kellertävä, kuten itselläni. Mua on luultu esim. Espanjalaiseksi siksi. Mene ja tiedä.. Juuret ovat juuret, vaikka ei itse juutalainen olisikaan.


      • vähän tummaa verta
        Sirrisilmä kirjoitti:

        Thanks vastauksesta.. Tuskinpa kuitenkaan dna testillä juutalaista perimää voi löytää, Vai voiko? Esi-isieni nimiä on tietyissä arkistoissa ja heidät on merkitty juutalaisiksi, eli kaiketi olivat sitä. Hätkähdini kun sain sen tietää, koska salaa olen aina ihaillut juutalaisen kulttuurin nättiä laatua, hienotunteisuutta ja elämäntyylin vahvuutta.. Tiedän, että en ole itse juutalainen, en siis puhtaasti matrilineaarisesti, enkä kääntytkään.. Sanoinkin vain, että juuret kiinnostavat minua.. Tämä nyt on vain sivuhuomautus, mutta yksi setäni on kuin suoraan Israelista, nimittäin on sellaiset kasvonpiirteet ja se tietty nenän muoto :) ihon väri on sellainen oliivi, hieman kellertävä, kuten itselläni. Mua on luultu esim. Espanjalaiseksi siksi. Mene ja tiedä.. Juuret ovat juuret, vaikka ei itse juutalainen olisikaan.

        Voi löytää jos tarkastelet asiaa vain suorissa isä/äitilinjoissa.
        Jos juutalaisuus on esim. isän äidin puolelta niin sinun pitää testata isäsi sisko jne.
        Missä arkistoissa?
        Tiedän paljon ihmisiä Suomessa joilla on tummaa verta suonissaan. Se voi juontaa niinkin kaukaa kuin 1700- luvun kasakoista.Yleensä romanit eivät sekaantuneet muihin eikä heitä kiertolaisena hyväksyttykkään naimisiin.Toinen tumma heimo(joskus) on ja oli karjalaiset kiertokauppiaat joiden suku saattoi tulla jopa kauempaa Venäjältä asti(lähde karjalan sivistyseura)


    • 19

      Miksi pitäisi olla juutalainen tai juutalaista sukua?? Miten ihmeessä juutalaiset ovat onnistuneet markkinoimaan itseään niin, että näitä wannabe-juutalaisia löytyy roppakaupalla? Vai onko kyseessä omien kuvitelmien harha, jonka todellisuus yleensä puhkaiseen nopeasti. Tai erikoisuuden tavoittelu...

      MInä olen ainakin ainutlaatuinen ihan ilman juutalaisuutta ja juutalaista verta. Siihen ei tarvita mitään vanhaa paimentolaiskansaa, joka loi jumalan itselleen ja ryhtyi sitä sitten muillekin kauppaamaan.

      • SB

        Niin miksi?
        erikoisuuden tavoittelua ,ehkä
        Mutta siihen voisi vaikuttaa oikeasti se että ihminen etsii juuriaan ja kyselee näitä outoja ominaisuuksia suvussaan jotka eivät oikein täsmää valtaväestön kanssa.

        Uskonnolliset ihmiset taasen näkevät juutalaisuudessa jotakin hienoa ja tavoiteltavaa.
        Ensiksi oli paimentolaiskansa ja sen jälkeen on ollut hämmästyttävän lahjakas ja menestyvä kulttuurikansa juuri sen >J-malansa ja sääntöjensä ansioista


    • joosef21

      testi toimiiko

      • arjalainen veri ei s

        Testi toimii jos osaa testata oikeat isä-ja äitilinjat.
        Ihminen on monen tekijän summa.


    • kiinnostunut-vaan

      Miksi te juutalaiset seuraatte äitilinjaa vaikka Jumala seuraa isälinjaa ?
      Joo oon kuullu teidan sanovan että vieras nainen vie vieraan jumalien tykö mutta miksi te laskette näin mutta jumala ei

    • Juutalaiset geenit

      Mielestäni olet ! Vain geeneistä naisen juutalaisuus voidaan tutkia äitilinjaa pitkin. Voisi päätellä niin. Isäsi suvun puolelta olet juutalaista sukua, Jumala tietää sen.

    • Juutalaiset geenit

      Vastasin nimimerkille "juuret".

    • 14+5

      Et ole.

    • Raine Efraim.

      Se on paskapuhetta että äiti,injan mukaan menee Juutalaisuus linja.... Ensinnäkin, se on helppoa... Otetaan Raamattu käteen ja katsotaan sieltä kaikki luetellut sukulinjat.... Kaikki sukulinjat luetellaan ISÄ-LINJAN MUKAAN..... Näin se on ollut alusta asti käytäntö.... Sitten myöhemmin se muutettiin äitilinjan mukaan, mutta se huomattiin virheeksi ja muutettiin muutamia vuosia sitten takaisin Isälinjan mukaan kuten se alunperin olikin. Ja tämä on fakta !

    • Anonyymi

      Äidin äidin isä juutalainen. Olenko juutalainen?

    • Anonyymi

      Raamatullinen sukulinja kulkee isälinjalla. Jos isäsi ei siis ole juutalainen,
      olet pakana. Luepa sukuluetteloita Tanakhista (VT), tai UT:sta.

    • Anonyymi

      Ei niitä löydy Mooseksen laista mitä kriteereitä on keksitty.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe