analogia-TV:lle 5 vuoden jatkoaika

vanhusten puolesta

digiboxit aivan turhia ja kömpelöitä laitteita ja vanhuksille vaikeita käyttää. Nyt kannattaa odottaa että digipaskojen hinnat romahtavat kun markkinoille tulee kunnon digitelevisioita. Koska näiden laitteiden hinnat ovat vielä taivaissa, saattaa olla että monilla eläkeläisillä ja erityisesti yksinäisillä sellaisilla ei ole varaa uuteen vastaanottimeen ja kaiken lisäksi kun sen toiminnasta muutaman vuoden kuluttua ei ole takeita.
Kuluttajajärjestöt voisivat voimakkaasti ajaa vanhusten asiaa näitä digipaska-rikollisia vastaan ja vaatia vanhuksille kuluttajan suojaa ja estää monelle vanhukselle viimeisen yhteyden ulkomaailmaan sulkeutumisen.

13

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 762x51

Tv päälle ja sen jälkeen digboksi. Sitten voikin pelata pelkällä boksin kaukosäätimellä.

• digiboksi on tarpeeton

Kuva pysähtyy (täytyy käynnistää poksi uudestaan)

Kanava ei vaihdu ohjaimesta, pelkkä virtanappula toimii (täytyy käynnistää poksi uudestaan)

Sivun yläreunaan tulevat tekstit eivät näy ollenkaan. Näkyy analogisella puolella. (Tätä ei pysty kiertämään mitenkään, eli pitää vaihtaa analogiselle)

Ääni pelkkää rätinää (täytyy vaihtaa toiselle kanavalle ja takaisin)

Cable openissa kanavat näkyivät, mutta kuvan päällä oli läpinäkyvä teksti "no access" (korjaantui, kun poisti kaapelikortin)

Poksi yhtä kuuma sammuksissa ja virrat päällä.

• Oku
        digiboksi on tarpeeton kirjoitti:

Kuva pysähtyy (täytyy käynnistää poksi uudestaan)

Kanava ei vaihdu ohjaimesta, pelkkä virtanappula toimii (täytyy käynnistää poksi uudestaan)

Sivun yläreunaan tulevat tekstit eivät näy ollenkaan. Näkyy analogisella puolella. (Tätä ei pysty kiertämään mitenkään, eli pitää vaihtaa analogiselle)

Ääni pelkkää rätinää (täytyy vaihtaa toiselle kanavalle ja takaisin)

Cable openissa kanavat näkyivät, mutta kuvan päällä oli läpinäkyvä teksti "no access" (korjaantui, kun poisti kaapelikortin)

Poksi yhtä kuuma sammuksissa ja virrat päällä.

ei ole ollut mitään edellämainituista ongelmista. Olen katsonut digitv:tä jo 3 vuotta ilman mitään mainittavia ongelmia. Tämä on loistava parannus entiseen analogiseen lähetystapaan. Kanavavalikoimakin on lisääntynyt siinä sivussa

• mullakin
        Oku kirjoitti:

ei ole ollut mitään edellämainituista ongelmista. Olen katsonut digitv:tä jo 3 vuotta ilman mitään mainittavia ongelmia. Tämä on loistava parannus entiseen analogiseen lähetystapaan. Kanavavalikoimakin on lisääntynyt siinä sivussa

on kaveri jolla on yli 30 satelliittikanavaa, muttei se koskaan katso niitä.

• Kalle
        Oku kirjoitti:

Se on makuasia sanoi Lumberg kun lehmää pussas.

Mulla on ollut boksi pari vuotta, mutta kummakyllä analogiselta kuitenkin katselen.

Tuo digi-tv toimii ilmeisestikkin kaupunkialueilla ruuhkaSuomessa ja suuremmissa kaupungeissa muuallakin, MUTTA maaseudulla ja pienissä kaupungeissa tuo digi ei vain toimikkaan.

Valtavilla (n.1800€ naapuri) kustannuksilla kylläkin saa tv.n näkymään, mutta monilla, ei minulla ainakaan , ole varallisuutta laittaa tuollaisia summia television katseluun. Jos ana loppuu ensivuonna loppuu myös katselu meidän perheeltä, en todellakaan usko, että digita saa koko Suomen digitalisoitua niin , että kaikissa talouksissa tv näkyisi. Eihän yle ole saanut anakaan vielä koko Suomeen.

• Häkä-CO
        Kalle kirjoitti:

Se on makuasia sanoi Lumberg kun lehmää pussas.

Mulla on ollut boksi pari vuotta, mutta kummakyllä analogiselta kuitenkin katselen.

Tuo digi-tv toimii ilmeisestikkin kaupunkialueilla ruuhkaSuomessa ja suuremmissa kaupungeissa muuallakin, MUTTA maaseudulla ja pienissä kaupungeissa tuo digi ei vain toimikkaan.

Valtavilla (n.1800€ naapuri) kustannuksilla kylläkin saa tv.n näkymään, mutta monilla, ei minulla ainakaan , ole varallisuutta laittaa tuollaisia summia television katseluun. Jos ana loppuu ensivuonna loppuu myös katselu meidän perheeltä, en todellakaan usko, että digita saa koko Suomen digitalisoitua niin , että kaikissa talouksissa tv näkyisi. Eihän yle ole saanut anakaan vielä koko Suomeen.

Kaikesta päätellen ketjun aloittaja puhuu kaapelitalouksista. Valitettava fakta on että kaapeeliin ei ole tulossa paljoa digivirittimen sisältäviä televisioita. Tämä taas johtuu siitä että muualla Euroopassa ei juurikaan käytetä kaapelitelevisiota, joten suurien valmistajien ei kannata tehdä televisioita näin pientä markkina-aluetta varten.

Itse olen käyttänyt digiboxia noin vuoden ja hienosti se on toiminut. Kuva on selvästi parempi vaikka kaapelissa se on ainakin meillä jo analogisellakin hyvä. Eniten harmittaa boxin hitaus kanavanvaihdossa ja se että tv:n kaukosäädin on jäänyt lähes virattomaksi. Esim. teksti-tv on paljon paremmin toteutettu tv:ssä kuin digiboxissa.

Nuo sinun ongelmasi digiboxin kanssa ovat kyllä aivan omituisia. Olet todennäköisesti ostanut aika huonon mallin koska minun sadan euron boxi on toiminut täysin moitteetta.

• asiallistakin tarjontaa
        mullakin kirjoitti:

on kaveri jolla on yli 30 satelliittikanavaa, muttei se koskaan katso niitä.

Mulla näkyy noin 350 sat.kanavaa omalla digitaalisella satelliittivirittimellä - ja näkyisi paljon enemmän, jos taloyhtiön vuonna 1993 rakennettua satelliittitähtiverkkoa olisi joskus uusittu (laajakaistamikropäät ja kytkimet).

Silti muutaman minuutin satelliittisurffailun jälkeen on mukava napsauttaa sähköt digiboksiin ja katsoa Suomen tarjontaa, jonka voi todeta olevan kohtuullisen laadukasta. Pelkästään Teeman takia kannattaa se viisikymmpinen boksiin uhrata. Myös FST:ltä tulee silloin tällöin katsomisen arvoisia sarjoja ym.

• Reino Realisti
        Häkä-CO kirjoitti:

Kaikesta päätellen ketjun aloittaja puhuu kaapelitalouksista. Valitettava fakta on että kaapeeliin ei ole tulossa paljoa digivirittimen sisältäviä televisioita. Tämä taas johtuu siitä että muualla Euroopassa ei juurikaan käytetä kaapelitelevisiota, joten suurien valmistajien ei kannata tehdä televisioita näin pientä markkina-aluetta varten.

Itse olen käyttänyt digiboxia noin vuoden ja hienosti se on toiminut. Kuva on selvästi parempi vaikka kaapelissa se on ainakin meillä jo analogisellakin hyvä. Eniten harmittaa boxin hitaus kanavanvaihdossa ja se että tv:n kaukosäädin on jäänyt lähes virattomaksi. Esim. teksti-tv on paljon paremmin toteutettu tv:ssä kuin digiboxissa.

Nuo sinun ongelmasi digiboxin kanssa ovat kyllä aivan omituisia. Olet todennäköisesti ostanut aika huonon mallin koska minun sadan euron boxi on toiminut täysin moitteetta.

Jos jatkoaikoja ruvettaisiin myöntämään, niin niitä saisi myöntää vielä 50 vuotta. Koskapa aina riittää itkijöitä joiden mielestä kehitys ei saa mennä eteenpäin ja se pitäisi jäädyttää nykytilaan.

5 vuoden päästä on entistä enemmän vanhoja pappoja ja mummoja, ja totuus on se, että heidänkin on pakko opetella digiaika, jos meinaavat telkkaria käyttää.

Tuo sen sijaan on täyttä p..kaa että vanhuksilta viedään viimeinen kanava ulkomaailmaan. Lehdet ilmestyy päivittäin jos niitä vaan tilaa ja radio suoltaa ohjelmaa ilman mitään digivirityksiä 24/7. Joten siihen on turha vedota.

• Häkä-CO kirjoitti:

Muualla Euroopassa väestöntiheys on suurempi ja siten kaapeli-TV on yleisempi kuin Suomessa. Kaaplissa vain standardit ovat erilaisia ja muualla kai boksi hankitaan operaattorilta. Esimerkiksi Belgiassa 94 % katselijoista käyttää kaapeli-TV:tä.

• Häkä-CO
        okaro kirjoitti:

Muualla Euroopassa väestöntiheys on suurempi ja siten kaapeli-TV on yleisempi kuin Suomessa. Kaaplissa vain standardit ovat erilaisia ja muualla kai boksi hankitaan operaattorilta. Esimerkiksi Belgiassa 94 % katselijoista käyttää kaapeli-TV:tä.

No anteeksi tietämättömyyteni. Olen kuitenkin saanut sellaisen kuvan että Euroopan väkirikkaimmissa maissa, kuten Saksa, Ranska, Iso-Britannia, käytettäisiin suurimmalta osin terrestiaali-lähetyksiä.

Kukas niitä boxeja sitten valmistaa? Eivät operaattorit niitä tee.

• Häkä-CO kirjoitti:

No anteeksi tietämättömyyteni. Olen kuitenkin saanut sellaisen kuvan että Euroopan väkirikkaimmissa maissa, kuten Saksa, Ranska, Iso-Britannia, käytettäisiin suurimmalta osin terrestiaali-lähetyksiä.

Kukas niitä boxeja sitten valmistaa? Eivät operaattorit niitä tee.

Ainakaan Saksassa ei ole noin vaan 53 % kotitalouksista on kaapeliverkossa. Luku on samaa luokkaa kuin Suomessa. Luku on hieman vanha (vuodelta 2000)

http://europa.eu.int/ISPO/infosoc/telecompolicy/en/dtv_ge2000v4.pdf

• Oku

Aamun uutisissa Liikenneministeri Huovinen sanoi, että muutoksia digitv-aikatauluihin ei ole edes harkittu.

Kumpikohan on tässä asiassa luotettavampi taho liikenne- ja viestintäministeriö vai "hevosmiesten tietotoimisto".

• heebo

Tuo on kyllä totta että monen, varsinkin edullisemman mallin, digiboxeissa on vanhuksille sopimaton kaukosäädin. Nappulat liian pieniä ja valikkojen selaaminen ei ota onnistuakseen. Tämä on puhdas kokemus siitä että olen parin vanhuksenluona käynyt asentamassa ja antamassa pientä käyttökoulutusta. Turun AMK:lla on alkamassa projekti jossa tehdään opiskelijoiden toimesta helpompia ohjeita digiboxin käytöstä. Toivottavasti tämä tulee auttamaan joitakin.
        Onko tiedossa mahdollisesti saatavilla olevista paremmista yleiskaukosäätimistä joissa olisi esimerkiksi suuremmat nappulat siten että vanhuksen olisi helpompaa erottaa kanava näppäimet lisävalikoiden näppäimistä?

Analogisten kanavien lopettaminen tulee tarpeelliseksi tulevien HD lähetysten tieltä. Tällähetkellä HD-TV lähetyksille ei ole tilaa ilmassa jolloin jotain pitää saada pois. Tulevaisuudessa erillinen näyttö ja digiboxi olisi mielestäni järkevämpi vaihtoehto kuin TV jossa on sisäänrakennettu digiboxi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6113
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3219
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      212
      2226
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1961
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1908
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1833
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      20