Ristiriitaisuuksia...

Hmm...

Raamatun väitetään olevan virheetön ja Jumalan henkeyttämä, jolla lienee tarkoitetaan, että Jumala on ohjannut raamatun luomisprosessia. Silti Raamatussa on lukuisia ristiriitaisuuksia ja virheitä. Kuten:

Vastaako Jeesus syytteisiin Pilatuksen edessä?

Matt. 27:11-14 -- Jeesus ei vastaa ainoaankaan syytteeseen.

vs.

Joh. 18:33-37 -- Jeesus vastaa jokaiseen syytteeseen.

Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?

1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."

vs.

1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."

Tuleeko meidät tuomita isiemme syntien tähden?

5. Moos. 24:16 "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."

2. Kun. 14:6 "Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
Hes. 18:20 "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa."

vs.

Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla.

2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"

2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."

2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."

Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?

Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."

vs.

Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

Jeesuksen viimeiset sanat?

Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henke
nsä."

vs.

Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

vs.

Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

Kuka oli Joosefin isä?

Matt. 1:16 "Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi."

vs.

Luuk. 3:23 "Ja hän, Jeesus, oli aloittaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika."

Onko Jumala nähtävissä?

Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"

2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"

1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."

Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."

1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."

vs.

2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."

2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."

Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."

2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."

1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"

Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."

Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

Haluaako Jumala pelastaa kaikki?

1. Tim. 2:3-4 "Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat."

2. Piet. 3:9 "... sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen."

vs.

Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."

Milloin Jeesus nousi taivaaseen?

Luuk. 24:51 - Samana päivänä kuin hän heräsi kuolleesta.

vs.

Ap. 1:3-12 - Vasta 40 päivän kuluttua hänen kuolleesta heräämisestään.

Hyväksyykö Jumala ihmisuhrin?

5. Moos. 12:31 "Älä tee niin Herraa, sinun Jumalaasi, kohtaan, sillä kaikkea, mikä on Herralle kauhistus ja mitä hän vihaa, he ovat tehneet palvellessaan jumaliansa: omia poikiansakin ja tyttäriänsä he ovat jumalillensa polttaneet."

vs.

1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."

2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."

Tuom. 11:30-39 "Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi."

Lähde: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

21

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tpk_68

...että tutkimattomat ovat Herran tiet. Jospa suuri eksytys alkaakin jo Raamatun kansilehdiltä?

• olleeet riitaisia

Kun ne käydään asia asialta lävitse.

Ikänsä merellä ollut
      ei osaa maanviljeliän ammattia.

• ja kolkutan. Jos joku kuulee minunn ääneni ja avaa oven, minä tulen sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani. Ilm.3:20 on samassa linjassa Jeesuksen sanojen kanssa: Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Joh.14:23

Vielä nämä sanat: Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sanoohan hän: Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut. Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä. 2 Kor.6:1-3

• frihet

Se on sit aivan selvää, ku pässin liha, tuo raamatun teksti, kunhan se hengessä ymmärretään.

Sinun täytyy hiukan keskittyä miettimään , vaikka tieteellisesti.

Nythän tiede on edistynyt, että paa nyt kirjaas ylös, ku tänä iltana uutisissa ilmoitettiin, että 100 vuoden kuluttua on Malmössä musta joulu ja sen on tiede saanut selville.

• Hmmm.....

Taitaa se hengessä lukeminen viedä kyvyn ymmärtää lukemansa sisältöä. Selittäisitkö yksinkertaiselle tieteellisesti tai hengessä seuraavat rstiriidat? Mä kun nyt vain näen noiden Raamatun kohtien olevan keskenään ristiriitaisia..

Onko Jumala nähtävissä?

2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"

1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."

Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."

vs.

2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."

2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."

1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"

Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."

Ja sitten, tuleeko meidät tuomita isiemme syntien tähden?

5. Moos. 24:16 "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."

2. Kun. 14:6 "Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."

vs.

Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla.

2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"

2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."

2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."

Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

• frihet
        Hmmm..... kirjoitti:

Taitaa se hengessä lukeminen viedä kyvyn ymmärtää lukemansa sisältöä. Selittäisitkö yksinkertaiselle tieteellisesti tai hengessä seuraavat rstiriidat? Mä kun nyt vain näen noiden Raamatun kohtien olevan keskenään ristiriitaisia..

Onko Jumala nähtävissä?

vs.

vs.

Eli siltä kohdin näet Jumalan, vaan et koko Jumalaa.

Ei taida sulla mennä jakeluun.

Sit nää neljä ihmistä, jotka kirjoittivat näkemänsä, kaiketi kirjoittivat siltä kantilta, kun asian näkivät ja mitä kuulivat.

Olen hyvässä asemassa, kun en ole opettaja, joten voin selitellä kuten sinäkin, mutta Jumalan Sana pysyy totuutene, eikä sitä ateistit tyhjäksi tee, ei siinä tosin mitään ristiriitojakaan ole, vaikket kaikkea ymmärräkkään.

Eikö oleki kiusallista, ku hiki hatussa koittaa etsiä ristiriitaisuuksia ja ei kuitenkaan löydä.

Se on Jumala melkoisen viisas, kun ei kaikkea pieni ihminen edes ymmärrä, mut saahan sen kysästä perilläkin, et älä murehdi.

Mitä oot muuten tiedemiesten tiedosta, tuon mustan joulun suhteen, uskotko?, että Malmössa on lumeton joulu 2106, kuten he ovat tutkineet

• frihet
        Hmmm..... kirjoitti:

Onko Jumala nähtävissä?

vs.

vs.

Eli kokeillaa uudestaa.
        Minä kirjoitin edellisellä kerralla et Joh. 1:1 selittää sinulle tuon kohdan.

Siis sinäkin näet Jumalan tuosta kulmasta, mut et kokonaisena.

Sinun pitää tieteellisesti tutkia ja ajatella, mitä Jumalan sana tahtoo sinulle kulluinkin ilmoittaa.

Tiedät senkin, että neljä ihmistä kirjoitti omastu kulmastaan, mitä näkivät ja kuulivat, joten eiköhän olis kummallisempaa, jos pilkulleen saman kirjoittas.

Raamattu ei siis ole laisinkaan ristiriitainen, vaikka me ihmiset emme yllä Jumalan tasolle.

Mitä muuten olet siitä viimeisestä tieteen tuloksesta, että Malmössä ei vuonna 2106 nähdä lunta?

Eli eiköhä kirjoiteta muistiin, nii katotaan, kuinka hyvin tiede onnistu.

Tosin eihän siellä monena vuonna muutenkaa lumisia jouluja nähdä.

• Hmmm..... kirjoitti:

Onko Jumala nähtävissä?

vs.

vs.

on uskovaisen keino luistaa vaikeista Raamattu-kysymyksistä. Joskus Raamatun ristiriitaisuuksia ja virheitä yritetään väen väkisin selittää tosiksi vääristelemällä sanojen merkityksiä, toisinaan niitä väitetään kielikuviksi. Hankalilta tuntuvat säännöt ovat niin ikään niitä "vanhan lain" aikaisia, eivätkä koske nykyuskiksia. Selitteleminen on kuitenkin rasittavaa. Helpoimmalla hankalista kysymyksistä pääsee eroon, kun viittaa niille kintaalla ja toteaa, että ei niitä asioita ymmärrä, jos ei ole oikeaa henkeä.

• Hmmm....
        frihet kirjoitti:

Sit nää neljä ihmistä, jotka kirjoittivat näkemänsä, kaiketi kirjoittivat siltä kantilta, kun asian näkivät ja mitä kuulivat.

Olen hyvässä asemassa, kun en ole opettaja, joten voin selitellä kuten sinäkin, mutta Jumalan Sana pysyy totuutene, eikä sitä ateistit tyhjäksi tee, ei siinä tosin mitään ristiriitojakaan ole, vaikket kaikkea ymmärräkkään.

Eikö oleki kiusallista, ku hiki hatussa koittaa etsiä ristiriitaisuuksia ja ei kuitenkaan löydä.

Se on Jumala melkoisen viisas, kun ei kaikkea pieni ihminen edes ymmärrä, mut saahan sen kysästä perilläkin, et älä murehdi.

Mitä oot muuten tiedemiesten tiedosta, tuon mustan joulun suhteen, uskotko?, että Malmössa on lumeton joulu 2106, kuten he ovat tutkineet

"Sit nää neljä ihmistä, jotka kirjoittivat näkemänsä, kaiketi kirjoittivat siltä kantilta, kun asian näkivät ja mitä kuulivat.
        "

Näin itsekin oletan. Mistä tämä kertoo? Raamattu onkin suusta suuhun kulkenutta perimä tietoa, tarinat matkan varrella muuttuneet. Siis EI Jumalan 'henkeyttämä', kuten usein kuulee väitettävän.

Vuodesta 2016 ja en mitään tiedä. Arvelisin kuitenkin, että asia liittyy ilmastonlämpenemiseen. Ja sen verran tunnen tieteellisiä 'ennustuksia', että ne pohjautuvat arvioihin, joita teorioiden pohjalta rakennetaan. Ne eivät ole faktoja vaan arvioita, jotka perustuvat eräänlaisiin keskiarvoihin. Tässä tapauksessa todennäköisesti arvioihin ilmaston lämpenemisestä ja siitä johdettuihin tilastoihin.

Muuten, tiesitkö, että tieteellä on varaa olla väärässäkin. Tässä se poikkeaa aika radikaalisti uskonnoista.

• Hmmmm...
        frihet kirjoitti:

...neuvot, opastat ja tuomitset ihmisiä tällä palstalla. Voisi periaatteessa kuvitella, että sinulla olisi siihen edes jonkinlainen moraalinen oikeutus, mikäli edes itse kykenisit selittämään jumalan sanaa. Sitähän tässä pyydän. Ilmeisesti et kuitenkaan kykene.

Sen minkä teit, ehkä huomaamattasi on, että epäsuorasti myönsit, ettei Raamattu ole Jumalan henkeyttämä. Vai kuinka selität sanomasi.

Niin, luulen, ettet mitenkään. Vaikenet.

• frihet
        Hmmmm... kirjoitti:

...neuvot, opastat ja tuomitset ihmisiä tällä palstalla. Voisi periaatteessa kuvitella, että sinulla olisi siihen edes jonkinlainen moraalinen oikeutus, mikäli edes itse kykenisit selittämään jumalan sanaa. Sitähän tässä pyydän. Ilmeisesti et kuitenkaan kykene.

Sen minkä teit, ehkä huomaamattasi on, että epäsuorasti myönsit, ettei Raamattu ole Jumalan henkeyttämä. Vai kuinka selität sanomasi.

Niin, luulen, ettet mitenkään. Vaikenet.

Vastaan tässä, kun eilen ei millään meinannu päästä edes lukemaan viestejä.

Eli Jumala puhuu IHMISELLE ja Hän puhui noille neljällekin hiukan erikulmista, joten he kirjoittivat sen minkä olivat kuulleet Jumalalta.

Minä tosin tuon tänne ajatuksiani, joita voit tutkia, onko niissä perää.

Eli en ole väittänyt muuta varmaksi, kuin sen että Jumala ON ja Hän on OIKEASSA KAIKESSA, eikä TEE VIRHEITÄ.

Minä olen vain ihminen ihmisten keskellä, tosin yksi armosta pelastettu Jumalan lapsi.
        Teen silti paljon virheitä enkä nyt puutu siihen, miksi.

• frihet
        Työmies2 kirjoitti:

on uskovaisen keino luistaa vaikeista Raamattu-kysymyksistä. Joskus Raamatun ristiriitaisuuksia ja virheitä yritetään väen väkisin selittää tosiksi vääristelemällä sanojen merkityksiä, toisinaan niitä väitetään kielikuviksi. Hankalilta tuntuvat säännöt ovat niin ikään niitä "vanhan lain" aikaisia, eivätkä koske nykyuskiksia. Selitteleminen on kuitenkin rasittavaa. Helpoimmalla hankalista kysymyksistä pääsee eroon, kun viittaa niille kintaalla ja toteaa, että ei niitä asioita ymmärrä, jos ei ole oikeaa henkeä.

Saas nähdä kuinka kauan viihdyt seurassamme, kun uudet kintaatki oot saanu, eiks teil päin lunta oo, et voisit lumipoikia tehdä ja loppu palloilla heiteillä teiän kylän helareita.

Se katos pitää hengessä tietää mitä mikin siis tarkoittaa ja kyllähän isä sen lapsilleen kertoo, mikä on kuvakieltä ja mikä mitäkin, mutta valehtelijan lapsille ei viitsi vielä kaikkee valaista, muutenha ne ei vois pimeyden teitä tepastella, vaan kulkisivat valkeudessa alati.

• herramrks

tuo vapaa-ajattelijoiden sivujen kirjoitus.
      Tarkoitushakuisesti silmänsä ummistava.
      Mielestäni tuo(kin) kirjoitus kertoo hyvin sen miten ateismi/vapaa-ajattelijat ym ovat aivan samalla linjalla kuin uskonnotkin. Uskot siihen mihin haluat ja näet mitä haluat.

• tarkenna väitettäsi

ihmiset ovat "uskomassa", kun he laittavat rinnakkain täysin vastakkaista väittävät Raamatun kohdat?

Jokaisen tervejärkisen pitäisi tajuta, että noin täynänsä virheitä ja epäloogisuuksia oleva myyttikokoelma ei voi olla (olemattoman) Jumalan sanelema.

• herramrks
        tarkenna väitettäsi kirjoitti:

ihmiset ovat "uskomassa", kun he laittavat rinnakkain täysin vastakkaista väittävät Raamatun kohdat?

Jokaisen tervejärkisen pitäisi tajuta, että noin täynänsä virheitä ja epäloogisuuksia oleva myyttikokoelma ei voi olla (olemattoman) Jumalan sanelema.

Vapaa-ajattelijoiden sivuille tuon kirjoituksen ilmestyttyä sitä mainostettiin laadukkaana.
        Toki raamatusta löytyy näennäisesti ristiriitaisuuksia mutta ei vielä ole esitetty montaakaan mikä kestäisi asiasta keskustelun.
        Näistä "ristiriitaisuuksista" on käyty paljon keskustelua ja riitaa, vähintään netin elin iän ajan.
        "Tervejärki" mihin vetoat näyttää olevan aivan yhtä sokea kuin fundamentalistinen usko (missä tahansa uskonnossa).
        Tuo kirjoitus on lähinnä vitsi (vapaa-ajattelijoiden). Käytännössä meni niin että menetin uskoni vapaa-ajattelijoiden objektiivisuden pyrkimykseen luettuani tuon kirjoituksen. Oikeasti se on aika heikko tekele, jonka kanssa saa hymyn kasvoille mikäli tuntee raamattua vähänkään enemmän kuin sen kirjoittaja, eli keskiverron verran.
        Suosittelen että ainakaan siihen kirjoitelmaan ei kukaan raamattua vastustava vetoaisi mikäli haluaa säilyttää uskottavuutensa. Over and out.

• Raamattua paljon tutkinut
        herramrks kirjoitti:

Vapaa-ajattelijoiden sivuille tuon kirjoituksen ilmestyttyä sitä mainostettiin laadukkaana.
        Toki raamatusta löytyy näennäisesti ristiriitaisuuksia mutta ei vielä ole esitetty montaakaan mikä kestäisi asiasta keskustelun.
        Näistä "ristiriitaisuuksista" on käyty paljon keskustelua ja riitaa, vähintään netin elin iän ajan.
        "Tervejärki" mihin vetoat näyttää olevan aivan yhtä sokea kuin fundamentalistinen usko (missä tahansa uskonnossa).
        Tuo kirjoitus on lähinnä vitsi (vapaa-ajattelijoiden). Käytännössä meni niin että menetin uskoni vapaa-ajattelijoiden objektiivisuden pyrkimykseen luettuani tuon kirjoituksen. Oikeasti se on aika heikko tekele, jonka kanssa saa hymyn kasvoille mikäli tuntee raamattua vähänkään enemmän kuin sen kirjoittaja, eli keskiverron verran.
        Suosittelen että ainakaan siihen kirjoitelmaan ei kukaan raamattua vastustava vetoaisi mikäli haluaa säilyttää uskottavuutensa. Over and out.

miksi se on niin huono "tekele". Pystyisit siis itse tekemään paremman - teepä se!!!

• herramrks
        Raamattua paljon tutkinut kirjoitti:

miksi se on niin huono "tekele". Pystyisit siis itse tekemään paremman - teepä se!!!

Raamattua paljon tutkinut näkee kyllä mikä siinä on pielessä, ellei sitten kyseessä ole raamattua paljon "tutkinut".
        Huono tekele se kirjoitus on siksi että, mainostetusta objektiivisuudesta huolimatta, tarkoitushakuisuus leiskuu silmille jo alkumetreillä.
        Kunnioitan sitä että ihminen on uskonnoton mutta tuo "objektiivisuus" lähinnä säälittää.

Moni sanoo tutkineensa paljon raamattua, näin varmaan olettaa tuon artikkelin kirjoittanutkin. Moni raamattua tunteva sen sijaan naurahtaa lukiessaan tuollaista yritelmää.
        Mikäli se on mielestäsi hyvä, niin suosittelen pyrkimään parempaan.

• Raamattua paljon tutkinut
        herramrks kirjoitti:

Raamattua paljon tutkinut näkee kyllä mikä siinä on pielessä, ellei sitten kyseessä ole raamattua paljon "tutkinut".
        Huono tekele se kirjoitus on siksi että, mainostetusta objektiivisuudesta huolimatta, tarkoitushakuisuus leiskuu silmille jo alkumetreillä.
        Kunnioitan sitä että ihminen on uskonnoton mutta tuo "objektiivisuus" lähinnä säälittää.

Moni sanoo tutkineensa paljon raamattua, näin varmaan olettaa tuon artikkelin kirjoittanutkin. Moni raamattua tunteva sen sijaan naurahtaa lukiessaan tuollaista yritelmää.

anteeksi vain, perin yksinkertaiselta ihmiseltä. Olet siis aivan tyypillinen uskovainen.

Minähän pyyysin SINUA tekemään paremman "tekeleen". Ainakin voisit kertoa, mikä tuossa "tekeleessä" oli vikana.

Taidat jälleen tyypillisen hihhulin tavoin vaihtamaan keskustelun aihetta, kun et pysty kantaasi perustelemaan.

• Hmmmm...

...näköjään tajua tai halua tajuta mitä ajan takaa. SELITYSTÄ ristiriitaisuuksille. Esimerkiksi ristiriitaisuudet voiko jumakan nähdä tai sallitaanko jumala nähtävän ovat kaikki Mooseksen kirjasta. Eli nyt ei mene läpi VT/UT selitys?

Kysyn; onko raamattu Jumalan henkeyttämä? Jos ei niin ristiriidat ovat ymmärrettäviä, kansan suussa kulkeneiden tarinoiden variaatioita.

Jos Raamattu taas on Jumalan henkeyttämä, niin tässä on selityksen paikka.

Tarkoituksenhakuisuutta on, myönnän. Kuitenkin tämä on raamatun tekstiä ja luin jopa nettiraamatusta kokonaisuuksia, en siis pyrkinyt hakemaan irrallisia ristiriitaisia jakeita.

Tässä mennään jatkuvasti asian ohi. No, 'frinet' epäsuorasti myönsi, että raamatussa saattaa olla virheitä.

• IHmmmmm...
        herramrks kirjoitti:

Näytät tietävän tai ainakin annat niin ymmärtää mikä asian oikea laita on. Eli selkeät perustelut, kiitos.

• herramrks
        Raamattua paljon tutkinut kirjoitti:

anteeksi vain, perin yksinkertaiselta ihmiseltä. Olet siis aivan tyypillinen uskovainen.

Minähän pyyysin SINUA tekemään paremman "tekeleen". Ainakin voisit kertoa, mikä tuossa "tekeleessä" oli vikana.

Taidat jälleen tyypillisen hihhulin tavoin vaihtamaan keskustelun aihetta, kun et pysty kantaasi perustelemaan.

Et sinäkään näytä kovin älykkäältä tuollaisen kommenttisi jälkeen joten emmeköhän ole tasoissa.

Kyseessä on sellainen asia etten jaksa ruveta nimettömän ihmisen kanssa siitä vänkäämään. Aihe tuppaa vetämään puoleensa kaikenlaisia huutelijoita, enkä jaksa ruveta miettimään monenko kannssa väännän kerralla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2324
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      233
      1972
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1782
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1451
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1346
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      55
      1217
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      179
      1153
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1100
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      970
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      911
    Aihe