Tuolla alempana oli jonkun kirjoitus pakkohoidosta lihaville. Kieltämättä se kuulostaa vähän julmalta sekä toteuttamiskelvottomalta resurssipulan ja rahoitusongelmien takia, mutta en oikeastaan teilaisi ajatusta silti kokonaan. Jos joku sen tyylinen järjestelmä kehitettäisiin Suomeen, se kannattaisi kuitenkin suunnata oikeille ihmisille. Työssäkäyvä, hyvin toimeentuleva, terve ylipainoinen/lihava ei tarvitse ketään painostamaan laihdutukseen. Jos rahaa on tarpeeksi, voi halutessaan palkata personal trainerin tai hankkia lääketieteellistä apua yksityiseltä puolelta. Pakkohoito tulisi ottaa käyttöön tapauksissa, joissa lihavuus estää normaalin elämän, työnteon, opiskelun, ym. ja/tai uhkaa terveyttä erittäin pahasti (eli siis juuri nyt, eikä vain altistavana tekijänä joskus tulevaisuudessa). Sanotaan vaikka että henkilö, jonka lihavuus aiheuttaa liikuntavaikeuksia, ja joka saa toimeentulonsa sosiaalitoimiston tai kelan luukulta, eikä näe tulevaisuudessaan mahdollisuuksia laihtua tai muuten kehittää itseään, voisi olla hyvä kandidaatti pakkohoitoon.
Aluksi kuitenkin voisi ottaa käyttöön lääkärin tai hoitajan määräyksen pudottaa painoa tietyn ajan sisällä. (Tietysti erittäin maltillisesti ja hyvien ohjeiden kanssa.) Jos tämä pyrkimys epäonnistuu toistuvasti tai henkilö jopa lihoaa, voisi hänet siirtää seuraavaan vaiheeseen, ravintoterapeutille, psykologille, tms. (Ja tottakai pitäisi myös tutkia onko joku fyysinen sairaus joka aiheuttaa lihomista.) Siinä vaiheessa epäonnistujille annettaisiin seuraavaksi enemmän käytännön apua. Joku lähihoitaja vaikkapa voisi olla oikea henkilö tulemaan heidän kotiinsa, opastamaan terveelliseen ruokavalioon ihan kädestäpitäen ja raahaamaan lenkille. Muita mahdollisuuksia voisi olla esim. maksuttomat laihdutusryhmät, erilaiset ohjatut liikuntaryhmät, ruuanlaittokurssit (terveellistä ruokaa), kaikenlaiset hyvää oloa ja terveyttä edistävät toiminnat, jne... Vasta näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen tulisi kysymykseen henkilön siirtäminen johonkin laihdutushoitolaan, joko pakolla tai vapaaehtoisesti. Luulen, että noilla muilla keinoilla saataisiin kyllä 99% laihtumaan ilman sen kummempia laitoshoitoja.
Lihavuuteen pitää puuttua jotenkin. Se ei selvästikään ole yksilöiden itsensä hallinnassa, joten yhteiskunnan täytyy ojentaa auttava kätensä piakkoin... En kannata lihavien syrjintää tai syyllistämistä. Se on vain vastuun pakenemista. Meidän kaikkien, lihavien ja laihojen, täytyy todella tarttua tähän ongelmaan ja tehdä jotain, koska lihavuudesta ei pitkällä tähtäimellä ole haittaa pelkästään lihaville, ja toiseksi, koska lihavuus on kasvava ongelma, se koskettaa pian meitä jokaista. Tietysti voisin sanoa, että minä olen hoikka ja syön terveellisesti, miten tämä asia muka minua koskee, mutta todennäköistä on, että vaikka itse en lihoaisikaan ikinä, puolisoni, lapseni, sisarukseni, vanhempani tai ystäväni saattavat lihota, ja sillä tavoin tämä koskettaa myös minun elämääni. Kannan huolta niin läheisistäni kuin tuntemattomistakin ihmisistä, ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että jaarittelun tulee loppua, ja asialle pitää ruveta tekemään jotain nyt heti!
(Pakko)hoitoa lihaville
37
1296
Vastaukset
- Nimi tähän
Tasapuolisuuden nimissä tahdosta riippumattomaan hoitoon olisi saatettava myös tupakoitsijat ja liikaa alkoholia käyttävät. Samoin suolaa ja rasvaa liikkaa käyttävät jotka saavat niistä muita kuin lihavuushaittoja. En usko, että näin tapahtuu. Epäterveellisesti elää yllättävän moni, ja ne, jotka noudattavat ihannesuosituksia pilkulleen, ovatkin äkkiä ortorektikkoja. Ja hekin tarvitsisivat hoitoa.
- oikeaa tietoa
...> Samoin suolaa ja rasvaa liikaa käyttävät....
Tiesitkö että esim. suola on välttämätöntä monien kehon-, solujen-, myös erilaisten kehon sähköisten toimintojen ym. ym. kannalta.
Samoin rasva on jopa välttämätöntä kehon toimintojen kannalta.
Kysymys onkin vain minkälaista suolaa ja rasvaa käytetään.
Alkukotimmehan sanotaan olevan meri.
Siis merisuola nähtävästi vastaisi parhaiten tarpeitamme.
Samoin kasvisrasvat, kylmäpuristetut, vastaavat parhaiten rasvantarpeisiimme, ei eläinrasvat,
kuten on havaittu! - Nimi tähän
oikeaa tietoa kirjoitti:
...> Samoin suolaa ja rasvaa liikaa käyttävät....
Tiesitkö että esim. suola on välttämätöntä monien kehon-, solujen-, myös erilaisten kehon sähköisten toimintojen ym. ym. kannalta.
Samoin rasva on jopa välttämätöntä kehon toimintojen kannalta.
Kysymys onkin vain minkälaista suolaa ja rasvaa käytetään.
Alkukotimmehan sanotaan olevan meri.
Siis merisuola nähtävästi vastaisi parhaiten tarpeitamme.
Samoin kasvisrasvat, kylmäpuristetut, vastaavat parhaiten rasvantarpeisiimme, ei eläinrasvat,
kuten on havaittu!"Tiesitkö että esim. suola on välttämätöntä monien kehon-, solujen-, myös erilaisten kehon sähköisten toimintojen ym. ym. kannalta."
Kyllä tiedän, mutta puhuinkin liikakäytöstä. Eri rasvalaatujen terveellisyyksistäkin ollaan montaa mieltä.
Eikö kirjoituksestani välity lainkaan se, että olen aloittajan kanssa eri mieltä hoidon pakollisuudesta? Siksi listasin muutkin epäterveelliset asiat, tai ainakin osan niistä.
Aloittajan kirjoitustyyli muuten tuntuu kovin tutulta. En vielä sano, ketä ajattelen. Ehkä joku muu sanoo sen ensin. - Urheilija_
Tupakoitsijoita on liikaa, jotta heille voitaisiin antaa pakkohoitoa. Liikaa alkoholia käyttäville nimenomaan pitäisi saada pakkohoitoa ennemmin kuin lihaville, tosin lihavillekkin se olisi paikoitellen hyväksi. Varsinkin niille joille liikkuminen on jo vaikeaa, mutta silti ei yläpäässä sytytä. Tässähän on kyse jo selvästä itsetuhoisesta toiminnasta, johon pakkohoito on ihan normaali keino.
- sitten
Nimi tähän kirjoitti:
"Tiesitkö että esim. suola on välttämätöntä monien kehon-, solujen-, myös erilaisten kehon sähköisten toimintojen ym. ym. kannalta."
Kyllä tiedän, mutta puhuinkin liikakäytöstä. Eri rasvalaatujen terveellisyyksistäkin ollaan montaa mieltä.
Eikö kirjoituksestani välity lainkaan se, että olen aloittajan kanssa eri mieltä hoidon pakollisuudesta? Siksi listasin muutkin epäterveelliset asiat, tai ainakin osan niistä.
Aloittajan kirjoitustyyli muuten tuntuu kovin tutulta. En vielä sano, ketä ajattelen. Ehkä joku muu sanoo sen ensin.on liikakäyttöä?
Kyse taitaa olla lähinnä laadusta?
Yleisesti käytetty nitriitti ei tuntuisi olevan ollenkaan paras mahdollinen valinta.
Edes pienissä määrissä.
Vilkaiseppa alla olevaa linkkiä!
http://www.kemijarvi.fi/isokyla/te/vesianalyysi_anna/vesianalyysi2.htm - vaikutuksista
sitten kirjoitti:
on liikakäyttöä?
Kyse taitaa olla lähinnä laadusta?
Yleisesti käytetty nitriitti ei tuntuisi olevan ollenkaan paras mahdollinen valinta.
Edes pienissä määrissä.
Vilkaiseppa alla olevaa linkkiä!
http://www.kemijarvi.fi/isokyla/te/vesianalyysi_anna/vesianalyysi2.htmNähtävästi yleisimmin käytetty mauste, säilöntäaine, NITRIITTI onkin siis luokiteltu TERVEYDELLE VAARALLISEKSI!
Kaloille se on hypermyrkyllistä.
Vauvoille voi aiheuttaa syanidimyrkytyksen, joka voi johtaa kuolemaan.
Voi aiheuttaa myös syöpää ja geenimuutoksia, kerrotaan jo tässäkin muutaman rivin esityksessä!
Se sitten siitä terveydestä!
- ja alkoholistut,ja tupakoiv...
pakkohoitoon,eikös niin,Moni alkoholisti putoaa työelämästä,ja tupakointi on vaarallista,kas,kun et ehdottanut myös kaikkia työttömiä,ja köyhiä pakkohoitoon,ja mihinkä ne kaikki mahtuisivat,kun nyt jo sairaalat täynnä sairaita.Terveydenhoidossa huutava pula henkilökunnasta,
- Eutanasiako seuraavaksi?
En voi sanoa muuta kuin että, mihin tämä maailma on menossa? Järkyttävä lukea tuollaisia ehdotuksia! Mikä ihmeen ajojahti lihavia kansalaisia kohtaan on menossa? Tämä alkaa todella vaikuttaa natsi-Saksan toiminnalta, nyt vainotaan lihavia.
Ehkä Hesarin läskikampanjavuosi ja dr. Phillin laihdutuskampanjat ovat saaneet ihmiset sekoamaan. Ja lähihoitajat neuvomaan, miten elää terveellisesti! Oletko ehkä itse lähihoitaja ja odotat innoissasi pääseväsi tirkistelemään ihmisten koteihin ja mittailemaan painoja, pituuksia ja läskinmääriä. Lähihoitajat eivät ole ravintoterapeutteja, jos olet unohtanut sen pienen yksityiskohdan. Merkkaa sitten oveen vaikka se hakaristi, niin muutkin tietävät, missä on pakkohoitoon joutuvia.
Vetoat hurskastelevasti olevasi huolissasi lihomisesta. Kenties uskot ehdotukseesi itse ja pidät sitä raitkaisuna ylipainoon. Oletko itse täydellinen, tuottava kansalainen? Ei mitään "paheita"? Et ole koskaan harrastanut irtoseksiä, saanut sukupuolitauteja, hankkinu aborttia, lyönyt lapsiasi, ollut epäystävällinen lähimmäisillesi ym. ym. Mene itseesi ja mieti hetki omaa "täydellisyyttäsi", ehkä sieltäki löytyy jotain "pakkohoitoon" vievää.
Miten ihmiset voi nykypäivän olla noin kauheita? Miksi aina on otettava joku "ryhmä" silmätikuksi? Ja luuletko, että lihavien pakkohoito onnistuu tosta noin, sinun päätökselläsi? Siihen tarvittaisiin lainmuutos, että lihavuuden takia pakkohoitoon vietäisiin.
Nekin, jotka OIKEASTI pakkohoitoa tarvitsevat, eivät välttämättä saa sitä, mutta lihaville tehdään ilmeisesti poikkeuslaki. Voisin kirjoittaa vielä paljon enemmän, mutta nyt jo järkyttää tuollaiset jutut, joten antaa olla.- asddsasdaasd
niin, samapa tuo, kohta suomalaiset kuolee muutenki sukupuuttoon. saapahan venäjäläiset lisää maata, ja ehkä jopa ruotsikin, mutta kukaan ei kyllä sääli ku koko kansa hankkiutuu 200 kilosiks läskikasoiks.
- venäjälaisetkö
asddsasdaasd kirjoitti:
niin, samapa tuo, kohta suomalaiset kuolee muutenki sukupuuttoon. saapahan venäjäläiset lisää maata, ja ehkä jopa ruotsikin, mutta kukaan ei kyllä sääli ku koko kansa hankkiutuu 200 kilosiks läskikasoiks.
Suomi läskeille ja laihat ruottiin, prkl!
- Mitä sanoo YK?
YK:n ihmisoikeusjulistuksessa sanotaan, että mitään kansanryhmää ei saa kohdella epätasa-arvoisesti. Jos luetaan lihvat omaksi kansanryhmäksi, niin siellä on varmaan lisäys, "-paitsi lihavia".
- potaskaa..
Aivan uskomatonta, että ihmiset kirjoittavat tuollaista. Millainen moraali ja millaiset ihmisyyden arvot onkaan ihmsiellä, joka tuollaista kirjoittaa.
Ai että pakkohoitoa!! Suomessa ei pakkohoideta alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä, tupakoitsijoita, murhamiehiä, vaimonpieksäjiä, toisten kiusaajia... yms. Mielisairatakaan ei pakkohoideta kuin ääritapauksissa. Ja sitten joku ehdottaa, että lihavia pitäisi pakkohoitaa. Siis aivan uskomatonta. Miten tuollaisia ajatuksia voi länsimaisessa valtiossa esittää. Aivan kauheaa rasismia ja ylimielistä suhtautumista toisiin ihmisiin.
Pitääkö se aina täällä Suomenmaassakin olla joku sylkykuppiryhmä ihmisiä, joita päähänpotkimalla toiset voivat kokea olevansa parempia ihmisiä. Siitähän näissä jutuissa on kyse, tarpeesta todistaa omaa erinomaisuuttaa, koska epävarmuus kalvaa, että kelpaankohan. Mollaamalla toisia yritetään osoittaa, että huomaa nyt, olen minä hyvä, tuo toinen on huono. Tiedättekö, että tuollainen käytös on lapsellista, kehittymätöntä käytöstä, ei aikuisen ihmisen käytöstä.- Urheilija_
"Aivan uskomatonta, että ihmiset kirjoittavat tuollaista. Millainen moraali ja millaiset ihmisyyden arvot onkaan ihmsiellä, joka tuollaista kirjoittaa."
Terve? Mielestäni se on aika tervettä, että haluaa parantaa kaikkien ihmisten elämänlaatua. Nimenomaan niiden jotka ovat liian sokeita sitä itse tekemään.
"Ai että pakkohoitoa!! Suomessa ei pakkohoideta alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä, tupakoitsijoita, murhamiehiä, vaimonpieksäjiä, toisten kiusaajia... yms. Mielisairatakaan ei pakkohoideta kuin ääritapauksissa. Ja sitten joku ehdottaa, että lihavia pitäisi pakkohoitaa. Siis aivan uskomatonta. Miten tuollaisia ajatuksia voi länsimaisessa valtiossa esittää. Aivan kauheaa rasismia ja ylimielistä suhtautumista toisiin ihmisiin."
Ei hoideta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettei pitäisi. Kaikkia noita pitää hoitaa, toki resurssien mukaan. Alkoholistit, huumeidenkäyttäjät ja pahoinpitelijät ja raiskaajat ovat tässä listassa ensimmäisenä, mutta ei se tarkoita sitä että todella lihavia ei pitäisi myös auttaa väkisin. Varsinkin kun lihavuuden pakkohoito on huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa raiskaajan hoito.
"Pitääkö se aina täällä Suomenmaassakin olla joku sylkykuppiryhmä ihmisiä, joita päähänpotkimalla toiset voivat kokea olevansa parempia ihmisiä. Siitähän näissä jutuissa on kyse"
En oikein ymmärrä miten toisten ihmisen auttaminen voi olla päähänpotkimista. Jos ihmistä halutaan auttaa elämään elämää täysillä ja jopa kustantaa sitä verovaroin niin mielestäni se on pelkkää hyvyyttä eikä päähän potkimista. Jos potkittaisiin päähän niin ihmisiä haukuttaisiin ja pidettäisiin alempiarvoisina. Tästä tilanteesta ei sellaista saa tekemälläkään.
Esimerkiksi onko koulun tukiopetus mielestäsi päähänpotkimista, mielestäni se on auttamista, sama asia on kyseessä tässä.
- ko menisit
sanomaan sille: Mamma oot lihonu, läheppä keskitysleirille hoitoon...
- tuollaista kirjoittaa,
mikä ihmisiä riivaa ?
- järkyttävä kirjoitus
Suomen mielenterveyslaista ote pakkohoitoon ottamisesta:
Suomen mielenterveyslaissa esiintyvät kriteerit ovat mielisairaus sekä sen aiheuttama välitön hoidon tarve tai vahingollisuus itselle tai vahingollisuus muille. Lisäksi pitää muiden mielenterveyspalvelujen olla riittämättömiä. Alaikäisen kohdalla mielisairauden sijasta peruskriteerinä on vakava mielenterveyden häiriö. Tahdosta riippumattomaan hoitoon ottaminen on prosessi, joka alkaa, kun psykiatrisen sairaalan ulkopuolinen lääkäri kirjoittaa potilaasta tarkkailulähetteen; tarkkailulähete voidaan kirjoittaa, jos lääkäri pitää pakkohoidon kriteerien täyttymistä todennäköisenä. Sairaalassa tarkkailulähetteellä tullut potilas asetetaan yleensä tarkkailuun, jonka aikana arvioidaan, täyttyvätkö pakkohoidon kriteerit vai eivät. Jos kriteerit korkeintaan neljä vuorokautta kestävässä tarkkailussa täyttyvät, potilas otetaan tahdosta riippumattomaan hoitoon. Hoitopäätös on voimassa korkeintaan kolme kuukautta, jonka jälkeen on mahdollista asettaa potilas uudelleen tarkkailuun ja tehdä uusi hoitopäätös. Uusi päätös alistetaan heti lääninhallituksen vahvistettavaksi, ja sen on voimassa kuusi kuukautta. Sen jälkeen tahdosta riippumatonta hoitoa voidaan jatkaa aloittamalla menettely alusta, sairaalan ulkopuolisen lääkärin arviosta (Mielenterveyslaki 1991).
YK:n Ihmisoikeuksien julistus 10.12.1948
1 artikla. Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.
12 artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaisilta puuttumisilta tai loukkauksilta.
30 artikla. Minkään tämän julistuksen määräyksen ei voida tulkita sisältävän valtiolle, ryhmälle tai yksilölle minkäänlaista oikeutta ryhtyä toimintaan tai suorittaa tekoa, millä pyritään hävittämään siinä julkilausuttuja oikeuksia ja vapauksia.- eihän kukaan
henkisesti terve syö itseänsä muodottomaksi epäihmiseksi ja hanki itselleen terveydellisiä, sosiaalisia ja esteettisiä vakavia haittoja.
Hoikka ei ole aina henkisesti terve, mutta lihava on aina henkisesti sairas.
Joten hoitoon!
- näillekin?
Pannaanko väsyneenä rattiin käyvät pakkohoitoon? Hehän ovat vaaraksi yhteiskunnalle. He tappavat vaarantavat itsensä lisäksi myös toisia ihmisiä!
http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/200703095836973_pk.shtml - joka,
olen itse lihava kannatan ajatusta.
lihavuus on mielestäni ennenkaikkea yksilön ongelma.
toki haitat syö varoja,mutta kyllähän lihavuus heikentää myös elämänlaatua.
ja lisäksi tulee vielä ne sosiaaliset haitat.
elämänlaadun merkitys on nykyisessä lihavuuskeskustelussa jätetty täysin huomiotta.
lihavuuden hoitoon enemmän varoja,ja uusia keinoja.maksaa itse itsensä takaisin tulevaisuudessa.
sairaalloisen lihaville lapsille huostaanotto voisi olla hyvä ratkaisu.
aikuinen voisi kyllä päättää itse.
minä ainakin lähtisin asiantuntevaan hoitolaitokseen. - yhden ryhmän
Minä kannatan lämpimästi tätä hoitoa,
ja voin viedä yhden ryhmän viikossa
vaikka pururadalle.- Aloittaja on vähän...
Kaksi viimeistä kirjoitusta perustuu vapaaehtoisuuteen, aloittajan kirjoitus ei. Aloittajalla on varmaankin ollut mielessään saada aikaan pitkä keskustelu, jota sitten tylsässä elämässään, on mukava lueskella aikansa kuluksi. Tähän johtopäätökseen olen tullut ihan siitä syystä, että aloittaja ei vastaa mihinkään kirjoitukseen, lueskelee vain aikaansaamansa kirjoitusryöppyä.
Monet ylipainoiset tai lihavat, miten vain haluatte meitä kutsuttavan, tekevät asialle jotain ihan vapaaehtoisesti, ilman kenenkään pakottamista. Mitäpä, jos tämä aloittaja veisi ensimmäiseksi jonkun oman lihavan läheisensä pakkohoitoon ja kertoisi sitten meille muille, kuinka onnistui. Saiko lihavan "pakkohoitoon" vai joutuiko sinne itse?
Kuinka usein "pakko" auttaa missään asiassa? Entä sen "pakkohoidon" jälkeen, entä jos lijoo uudestaan? Vieläkö on mahdollista "saada" lisää hoitoa, vai joutuuko kunnalliskodin aidan taakse ammuttavaksi?
- juttu kylläkin
tuo hoito lihavuuteen, olipa sitten pakkohoito vaikka nimeltään!
Olen itse jo kysynyt lääkäriltä hoitoa, mutta tuloksetta. Koska en pysty laihtumaan omin keinoin, olisiko pakkohoidossa sellaisia keinoja, joilla laihtuisin...
Painoindeksini on 35. Olen siis iloinen, jos pakkohoito tulisi, tuskin silti tulee... - Nimi tähän
Minulla on tunne, Pinball, että etunimesi on Esko. Olenko väärässä?
- Pinball
Pakkohoito oli ehdotuksessani viimeisenä vaihtoehtona, ja kuten sanoin, muilla keinoilla saataisiin laihtumaan suurin osa ihmisistä ilman että niin äärimmäiseen toimintaan täytyisi ryhtyä. En varmaan tehnyt selväksi sitä, että en kannata mitään nälkäkuureja ja liian kovia tavoitteita, vaan vaikkapa kilon - parin pudotus kuukaudessa olisi sopiva määrä (lähtöpainosta riippuen) ja tavoiteBMIkin olisi välillä 20 - 30, jokaiselle räätälöitynä oman tarpeen ja ominaisuuksien mukaan.
Nimeni ei ole Esko, enkä ole myöskään lähihoitaja. Olen vain ihminen, joka näkee mahdollisuuksia muutokseen. Tietysti tupakoitsijat tai alkoholistitkin tarvitsisivat apua, näistä kahdesta enemmän alkoholistit, koska tupakointi ei aiheuta välitöntä uhkaa eikä siihen puuttumalla voi saada kovin paljon aikaan kuitenkaan. Lihavuus häviää jos siihen puututaan. Hoikkana/normaalina olo on energisempi ja lihavuuden aiheuttamat esteet poistuvat, joten ihminen pystyy toteuttamaan itseään paremmin ja keskittymään muihin asioihin tai ongelmiin, kun ei enää tarvitse murehtia ylipainoa.
Tämän keskustelun osanottajista ainakin yksi lihava piti ideaa hyvänä, joidenkin laihojen kannattajien lisäksi. Onko kenelläkään vastustajalla mitään konkreettista syytä miksi tämä ajatus on niin huono? Ihmisoikeuskysymysten sijaan toivoisin nimenomaan yksilön kokemuksia ihan käytännön tasolla.- pannaan paksukaisilta
olisko kuitenkin etiikka yksi peruste. tupakoijat saavat tupakoida ->hoidetaan silti copd, keuhkosyöpä ja muu. alkoholistit saavat juoda->hoidetaan silti pankreatiitit, GI-kanavan muut sairaudet. Annetaan nyt paksukaisten olla ja hoidetaan siitäkin johtuvat vaivat. Niin, hoidetaanhan me narkkien väkivallan uhrit, jotka ovat usein syyttömiä omaisia, läheisiä ja tuiki tuntemattomia. Lihavuuden hoito hyväa, jos tulee tukea ja neuvoja, vaan ei voida ketään väkisin laittaa samaan muottiin, oli se sitten ulkonäkövaatimus tai BMI. Lihavuus ei häviä tästä hyvinvointiyhteiskunnasta koskaan.
- vielä...
Kirjoitit, ettei tupakointi aiheuta välitöntä uhkaa, olen siitä eri mieltä. Keuhkoahtaumatauti uhkaa tupakoitsijoita, jopa passiivisia sellaisia. Itse kuulun näihin jälkimmäisiin, siis tupakointi tuhoaa lähelläelävienkin terveyttä, ei ainoastaan omaa. Mites lihavuus, se ei tee sitä samaa..
Oletko itse mahdollisesti tupakoitsija? Kyllä tupakointiinkin kunnolla puuttumalla eli pakkohoidolla saataisiin myös aikaan, samoin kuin lihavuuteenkin.
Jos lihaville tulisi pakkohoito, niin myös esim. tupakoiville ja alkoholisteille, sekä lääkkeiden vääärinkäyttäjille ym. olisi tultava myös pakkohoitomääräys. - Pinball
vielä... kirjoitti:
Kirjoitit, ettei tupakointi aiheuta välitöntä uhkaa, olen siitä eri mieltä. Keuhkoahtaumatauti uhkaa tupakoitsijoita, jopa passiivisia sellaisia. Itse kuulun näihin jälkimmäisiin, siis tupakointi tuhoaa lähelläelävienkin terveyttä, ei ainoastaan omaa. Mites lihavuus, se ei tee sitä samaa..
Oletko itse mahdollisesti tupakoitsija? Kyllä tupakointiinkin kunnolla puuttumalla eli pakkohoidolla saataisiin myös aikaan, samoin kuin lihavuuteenkin.
Jos lihaville tulisi pakkohoito, niin myös esim. tupakoiville ja alkoholisteille, sekä lääkkeiden vääärinkäyttäjille ym. olisi tultava myös pakkohoitomääräys.Niin, olet kyllä oikeassa. Välittömällä uhkalla tarkoitin, että kestää yleensä useita vuosikymmeniä ennen kuin tupakointi uhkaa terveyttä, mutta tosiaan niille jotka kärsivät jo tupakoinnin tai passiivisen tupakoinnin aiheuttamista sairauksista, yksikin savuke on hyvin vaarallinen (luulisin ainakin, en ole perehtynyt asiaan). Pakkohoito tupakoiville kuulostaa kuitenkin jollain lailla ajan tuhlaukselta, koska on ensinnäkin hyvin vaikeaa vahtia polttaako joku vai ei, ja mitään radikaalia ei oikeastaan voida tehdä eli en tiedä mitä se "hoito" käytännössä olisi. Lisäksi pitkästä hoitojaksostakaan ei ole mitään hyötyä, jos henkilö aloittaa tupakoinnin uudestaan. Lihavuuden hoidossa "saldona" ovat kuitenkin ne pudotetut kilot, jotka kannustavat jatkamaan terveellisiä elämäntapoja hoidon jälkeenkin, koska muutos entisestä on ihan silminnähtävä. Laihduttamisen suurin ongelma on itsekuri ja tahdonvoiman puute. Melkein kaikki ihmiset haluavat laihtua tai olla laihoja, mutta moni tupakoitsija ei halua olla savuton. Se on tupakoinnin suurin ongelma, ja minusta erityisesti siihen pitäisi puuttua. Keinojahan on, laastareita yms. mutta ei ole halua lopettaa. Ehkä joku hypnoosi olisi ainoa mikä kenties voisi auttaa siihen ongelmaan. Sitten kun henkilö haluaa lopettaa, mutta ei pysty, voidaan vasta puhua pakkohoidosta. Olen itse tupakoinut muutamia vuosia, enkä halunnut lopettaa. Kun tuli aika perustaa perhe ja aloin ajatella lasten saamista minulla yhtäkkiä oli hyvä syy, eikä tupakoinnin lopettaminen ollut vaikeaa.
Alkoholistit ja narkomaanit pitäisi saada pakkohoitoon, eli kannatan ehdottomasti.
- ei ehkä kuitenkaan
kaivossa pysy! Mitä vitsiä siinä on, ensin väkisin laihdutetaan ja sitten omillaan lihoo taas...jojo-kierre valmis. Muutoksen täytyy lähteä yksilöstä itsestään.
- Pinball
Joo, tuo on hyvä pointti. Ehkä olisi parempi, jos nämä ehdottamani hoidot tai osa niistä olisivat sellaisia että niihin olisi pakko osallistua, ja tämä ikäänkuin olisi sitä pakkohoitoa. Hoitoa ja apua, joka on pakko ottaa vastaan... En alunperinkään tarkoittanut pakkohoidolla mitään inhottavaa ja kamalaa 'yksi lensi yli käenpesän' -meininkiä, vaan tavalla tai toisella laihtumiseen tähtäävää toimintaa, mihin lihavan pitäisi ottaa osaa ellei jotain järkevää syytä olisi miksei voi.
Muutoksen täytyy ilman muuta lähteä ihmisestä itsestään, mutta yleensähän lihavat haluavat laihtua, heillä ei vain ole työkaluja siihen. Kuka ei haluaisi laihtua, jos siihen olisi mahdollisuus?
- 15kg liikaa
...olen aivan samaa mieltä, että yhteiskunnan tulisi ehkäistä ja hoitaa lihavuutta paljon tehokkaammin kuin nykyään. asiaa ei auta se, että terveydenhuollosta tingitään minkä ehditään. nyt pitäisikin ehkä ruveta miettimään, että mitkä olisivat hyviä keinoja lihavuuden ehkäisemiseen ja hoitoon?
ainakin se olisi hyvä, jos terveyskeskuslääkärit ottaisivat asian hoitaakseen, kaikki ravitsemusterapeutit ym. mukaan. tämä kyllä edellyttäisi rsurssien kasvattamista, mutta voisi maksaa itsensä takaisin. kyllähän jo nyt lääkärikäynneillä käsketään laihduttamaan ym. mutta siihen se jää. kaikenlaista laihdutusapua, eli ruokaneuvontaa ja liikuntamahdollisuuksia tulisi lisätä ja niiden tulisi olla vähintäänkin edullisia ja helposti tavoitettavia. esim. terveyskeskuksista voitaisiin lihavia ohjata laihdutusryhmiin ym. ei varmaan olisi iso vaiva tehdä esim. alueen liikuntamahdollisuuksista jonkinlaista esitettä ja lätkäistä sellainen jokaisen talipallon käteen? voisi vaan antaa vähän potkua liikuntaharrastuksen aloittamiseen.
myös neuvolatoiminnan lisääminen voisi olla yksi vaikuttava tekijä, sillä onhan lapsuudessa opituilla elämäntavoilla kauaskantoiset vaikutukset. jos lapsesta pitäen oppii, että vain kermassa uitetut ja voissa tiristetyt ruuat ovat syömäkelpoisia ja liikunta on ikävää, niin eiköhän sama meno jatku aikuisenakin melko kivuttomasti.
lisäksi tulisi vähentää niitä lihavuuden perimmäisiä syitä, eli esim. työttymyyttä, koulukiusaamista, alkoholismia, perheväkivaltaa... kaikkea sitä mikä saa ihmisen mielen järkkymään ja tekee omasta terveydestä huolehtimisesta toissijaista.
se varmaan auttaisi jo montaa lihavaa, että heitä ei automaattisesti pidettäisi arvottomina, tyhminä ja laiskoina lihavuuden vuoksi. silloin voisi uskoa, että on arvokas ja saattaisi motivoitua huolehtimaan itsestään.
heitelkää lisää ideoita ja iniskää jos viestini oli ihan pösilö.- Jos ei, niin ketä ei?
Joutuisiko Pontsokin pakkohoitoon? Hänhän on saanut täällä pelkästään positiivista kohtelua, joten häntä ei varmaan pakkohoitoon vietäisi. Fiksukin tuntuu olevan, mitä meistä muista, vähemmänkin lihavista ei sanota.
Anteeksi Kotleetti, en kysy tätä ilkeyttäni, pelkkää uteliaisuuttani vain. - onko..
Jos ei, niin ketä ei? kirjoitti:
Joutuisiko Pontsokin pakkohoitoon? Hänhän on saanut täällä pelkästään positiivista kohtelua, joten häntä ei varmaan pakkohoitoon vietäisi. Fiksukin tuntuu olevan, mitä meistä muista, vähemmänkin lihavista ei sanota.
Anteeksi Kotleetti, en kysy tätä ilkeyttäni, pelkkää uteliaisuuttani vain.pontso = kotleetti?!
vai menikö nimet sekaisin? =) - sekaisin kuin kärrynpyörä
onko.. kirjoitti:
pontso = kotleetti?!
vai menikö nimet sekaisin? =)Joo, sorry, my mistake. Meni nimet sekaisin. Siis tarkoitin Kotleettia, en todellakaan Pontsoa.
- Verum
sekaisin kuin kärrynpyörä kirjoitti:
Joo, sorry, my mistake. Meni nimet sekaisin. Siis tarkoitin Kotleettia, en todellakaan Pontsoa.
Moni ei varmaan tiedä, että lihavuusgeeni on olemassa. Olen huomannut myös, että hyvätuloiset ihmiset ovat nykyään myös laihoja ja syövät muutenki n monipuolisemmin. Oikeasti terveellinen ruoka on niin helvetin kallista, ettei sitä ole pk seudulla asuvan varaa ostaa. Vakuumipakattua paskaa sensijaan saat tuotuna ties mistä.
- verukkeita aina vaan..
Verum kirjoitti:
Moni ei varmaan tiedä, että lihavuusgeeni on olemassa. Olen huomannut myös, että hyvätuloiset ihmiset ovat nykyään myös laihoja ja syövät muutenki n monipuolisemmin. Oikeasti terveellinen ruoka on niin helvetin kallista, ettei sitä ole pk seudulla asuvan varaa ostaa. Vakuumipakattua paskaa sensijaan saat tuotuna ties mistä.
Hohhoijaa, taas pantii lihavuuden syy muiden niskoille. Uskokaa jo, mitä ihminen panee kitusistaa alas, se lihottaa !!! Joo ja ruoka on kallista, se on totta, mutta paljonkohan menee ruuan ohella muuhun mässyyn mikä lihottaa ja ihminen tarvitsee nykypäivänä loppujen lopuksi aika vähän syödä tullakseen toimeen. Ja mikään perinnöllisyys ei itsestään lihota, vaan valitettavasti ALTTIUS LIHOA HELPOSTI periytyy, jos syö väärällä tavalla. Aivan samalla tavalla kuin juopoksi tullaan juomalla itse, alttius periytyy siinäkin, nutta itse sinä sen viina juot tai ruuan syöt, Totuus se vasta on karvasta nieltävää...
- "namis"
verukkeita aina vaan.. kirjoitti:
Hohhoijaa, taas pantii lihavuuden syy muiden niskoille. Uskokaa jo, mitä ihminen panee kitusistaa alas, se lihottaa !!! Joo ja ruoka on kallista, se on totta, mutta paljonkohan menee ruuan ohella muuhun mässyyn mikä lihottaa ja ihminen tarvitsee nykypäivänä loppujen lopuksi aika vähän syödä tullakseen toimeen. Ja mikään perinnöllisyys ei itsestään lihota, vaan valitettavasti ALTTIUS LIHOA HELPOSTI periytyy, jos syö väärällä tavalla. Aivan samalla tavalla kuin juopoksi tullaan juomalla itse, alttius periytyy siinäkin, nutta itse sinä sen viina juot tai ruuan syöt, Totuus se vasta on karvasta nieltävää...
Miten kummassa tunnet aina saavasi syyt omille niskoillesi? Jos täällä pohditaan lihavuuden syitä ei se todellakaan tarkoita että kukaan sinua siitä syyttäisi. Mielestäni ajatusmallisi on jotenkin sairas. Elämäsi tuntuu paljon paremmalta kun jätät turhan kiukkuamisen ja katkeruuden pois. Suomi on vapaa maa ja täällä on jopa lihavalla oikeus sanoa mielipiteensä varsinkin kun se ei loukkaa ketään. Yritä vähän kasvattaa itseäsi henkisesti. Vaikka tyhmyyskin periytyy on jokaisella silti mahdollisuus kehittää itseään.
Jos ei, niin ketä ei? kirjoitti:
Anteeksi Kotleetti, en kysy tätä ilkeyttäni, pelkkää uteliaisuuttani vain.Tulee vasta nyt vastattua, kun en aiemmin huomannut. Oli näemmä mennyt tosiaan sanat sekaisin kuten asian olit oikaissut.
Hyvä kysymys tosiaan. Mikäli lihavuuden takia ei olisi työkykyinen, niin silloin mahdollisuus hoitoon olisi hyvä olla, mutta sen mahdollisuuden käyttäminen pitäisi olla päätettävissä lihavalla itsellään. Sen kyllä hyvin ymmärrän, että ympäristölleen haittaa ym aiheuttavat laitetaan pakkohoitoon, jotta yleinen turvallisuus on paremmin taattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924637
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843862Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1433438Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292544- 432141
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282057Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261830Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91707- 881689