Palapeli

ex-koltis

Hitto! Kaamee kasa hyllyä, panelia, ruuvia, saranaa, liimaa, prikkaa, kahvaa, liukukiskoo, naulaa, lasilevyy, putkee, räjäytyskuvaa, styroksia, pahvia.

Ja koko kaameus keskellä lattiaa. Noista pitäis saada jotain aikaan. Täällä on kamala kaaos. Pikkusen ketuttaa. Lähtiskö dokaamaan, jos vaikka joku hoitais homman viikossa kondikseen sillä aikaa.

41

2614

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehillä yleensä ole kaljakori vieressä, ku ne kasaa jotain hyllyä..Raskas työ vaatii raskaat huvit...Tai niinku mun ukko sanois,Se on aivotyötä,joten tarvii kostuketta ajatteluun...:)

• ex-koltis

Muutama bisse tarvii olla. Sulla on viisas ukko.

• ex-koltis kirjoitti:

Muutama bisse tarvii olla. Sulla on viisas ukko.

kaljasta puhutaan,niin sehän on oikeen nero..:))

• mayanna

Kokoa kaapisto ensin ja lähe sit vasta lasilliselle jos toisellekin. Ketuttaa paljon vähemmän sit krapula-aamuna, kun homma on jo tehty, eikä levällään virnuilemassa pitkin huonetta.

Räjäytyskuvaa?

Mulla on yks kukkakuvioinen vasara ihan vapaana palveluksesta tällä hetkellä, tarviitko?

• liikenisi

yks kukkakuvioinen ruuvari lainaks. Me ollaan tosi avuliaita vai mitä? ;)

• mayanna
        liikenisi kirjoitti:

yks kukkakuvioinen ruuvari lainaks. Me ollaan tosi avuliaita vai mitä? ;)

Mulla on vielä samaa sarjaa mittakin. Sekin liikenee. Ja saattaa olla, että liikenee käsiparikin niitä käyttämään, tulisitko toiseksi käsipariksi ruuvareinesi?

• ja se mitta
        mayanna kirjoitti:

Mulla on vielä samaa sarjaa mittakin. Sekin liikenee. Ja saattaa olla, että liikenee käsiparikin niitä käyttämään, tulisitko toiseksi käsipariksi ruuvareinesi?

kuin myös samaa kukallista sarjaa sakset ja mattoveitsikin löytyy. Emmeköhän me näillä evästeillä saada yks hylly tai mikälie se onkaan, ni koottua? ;)

• mayanna
        ja se mitta kirjoitti:

kuin myös samaa kukallista sarjaa sakset ja mattoveitsikin löytyy. Emmeköhän me näillä evästeillä saada yks hylly tai mikälie se onkaan, ni koottua? ;)

hyvin varustautunut :D

Taisi tuo ex-Koltis lähteä oluselle, läjätään me hylly taimikälie ja yllätetään mies...

• minä olenkin
        mayanna kirjoitti:

hyvin varustautunut :D

Taisi tuo ex-Koltis lähteä oluselle, läjätään me hylly taimikälie ja yllätetään mies...

nyt juuri riittävän pahalla päällä kootakseni vaikka mitä hyllyjä vauhdissa. Kiroan siinä joka kerta vasarallasi lyödessäni erään varastelevan ystävän huitsin nevadaan. Joko aloitetaa? Pitele sinä sitä ruuvia niin minä vasaroin.

• ex-koltis

Aikani ruuvailin ja sitten ryhdyin katsomaan Harrison Fordin näyttelijän suoritusta.

Se räjäytyskuva muuten on kaikkien palikoiden kasaamisohje.

Nyt mä meen ottaan tyynyn kainaloon. Hyvää yötä.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Aikani ruuvailin ja sitten ryhdyin katsomaan Harrison Fordin näyttelijän suoritusta.

Se räjäytyskuva muuten on kaikkien palikoiden kasaamisohje.

Nyt mä meen ottaan tyynyn kainaloon. Hyvää yötä.

Jokos hyllykkökaapisto on räjäytetty kasaan?

Tykkään noista kasailuhommista (ja kukkaroni varsinkin pitää niistä), viimeksi kokosin keittiön kalusteet tuossa vuodenvaihteessa. 5-vuotias oli siinä hyvänä apuna. Lapsilla on älyttömän hyvä silmä noille räjäytyskaavioille. Hoksaavat tosi nopeasti mikä kuuluu mihinkin, ja minkänäköinen ruuvi on kyseessä. Liekö jotain tekemistä legopalikoiden rakennuskuvien kanssa.

• mayanna
        minä olenkin kirjoitti:

nyt juuri riittävän pahalla päällä kootakseni vaikka mitä hyllyjä vauhdissa. Kiroan siinä joka kerta vasarallasi lyödessäni erään varastelevan ystävän huitsin nevadaan. Joko aloitetaa? Pitele sinä sitä ruuvia niin minä vasaroin.

purat kiukkusi ensin vaikka vasaroimalla kalliosta sopivankokoisia sokkelikiviä tulevaan talooni. Sitten voin tulla pitelemään vasaraa, kun sinä ruuvaat :)

Mikä on sellainen ystävä, joka varastelee? Alentaisin hänet tuttavaksi, jolloin ei ole velvollisuutta enää kutsua kylään, toivotella vaan hyvätpäivät kartsalla törmätessä.
        Sano sille kaverille suoraan, mitä ajattelet. Kissa pöydälle vaan!

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

Jokos hyllykkökaapisto on räjäytetty kasaan?

Tykkään noista kasailuhommista (ja kukkaroni varsinkin pitää niistä), viimeksi kokosin keittiön kalusteet tuossa vuodenvaihteessa. 5-vuotias oli siinä hyvänä apuna. Lapsilla on älyttömän hyvä silmä noille räjäytyskaavioille. Hoksaavat tosi nopeasti mikä kuuluu mihinkin, ja minkänäköinen ruuvi on kyseessä. Liekö jotain tekemistä legopalikoiden rakennuskuvien kanssa.

Kalut on kasassa ja känsät käsissä. Olisit tullut auttamaan.

• sokkelikiviä
        mayanna kirjoitti:

purat kiukkusi ensin vaikka vasaroimalla kalliosta sopivankokoisia sokkelikiviä tulevaan talooni. Sitten voin tulla pitelemään vasaraa, kun sinä ruuvaat :)

Mikä on sellainen ystävä, joka varastelee? Alentaisin hänet tuttavaksi, jolloin ei ole velvollisuutta enää kutsua kylään, toivotella vaan hyvätpäivät kartsalla törmätessä.
        Sano sille kaverille suoraan, mitä ajattelet. Kissa pöydälle vaan!

sulle koko viimeyön, kyl noista nyt yhteen pikkutaloon luulis sullekin riittävän.
        Se on mun ainoo ystävä, jolle välillä olen antanut kenkää juuri sen varastelun takia. Nyt kahden vuoden ystävyystauon jälkeen annoin sille anteeksi, kun se sitä kauniisti pyysi. Varastipa melkein heti uudestaan. Minä sanoin sille eilen suorat sanat puhelimessa, hän loukkaantui, eikä suostunut ymmärtämään että on oma vikansa että epäilen häntä ja että siksi sain kiinni uudesta varkaudesta näin pian uudelleen ystävystymisemme jälkeen. Ei myöntänyt varkautta.
        Tässä iässä on vähän vaikeeta löytää uusia ystäviä, mutta kai se on sitten pakko niitä jostain etsiä, ellen halua olla täysin erakkona taas. Onneksi on edes tämä netti.

• mayanna
        sokkelikiviä kirjoitti:

sulle koko viimeyön, kyl noista nyt yhteen pikkutaloon luulis sullekin riittävän.
        Se on mun ainoo ystävä, jolle välillä olen antanut kenkää juuri sen varastelun takia. Nyt kahden vuoden ystävyystauon jälkeen annoin sille anteeksi, kun se sitä kauniisti pyysi. Varastipa melkein heti uudestaan. Minä sanoin sille eilen suorat sanat puhelimessa, hän loukkaantui, eikä suostunut ymmärtämään että on oma vikansa että epäilen häntä ja että siksi sain kiinni uudesta varkaudesta näin pian uudelleen ystävystymisemme jälkeen. Ei myöntänyt varkautta.
        Tässä iässä on vähän vaikeeta löytää uusia ystäviä, mutta kai se on sitten pakko niitä jostain etsiä, ellen halua olla täysin erakkona taas. Onneksi on edes tämä netti.

muuta minulle siihen taloon ei vielä valmiina olekaan kuin nuo sokkelikivet! Pieni tölli riittää mainiosti. Kusun sinut sitten ensimmäisenä tupaantuliaisiin. Ex-koltiksta kai pyydän auttamaan hyllyjen kasaamisessa, kun se häneltä jo tuntuu sujuvan :D

Maailma on täynnä ystäviä, kaikenikäisiä, kaikenikäisille. Sinullekin. Ystävyys voi lähteä vaikka pienestä hymystä kaupan kassalla. Olet vain valmiina, kun se tulee kohdalle ;) Tsemppiä.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Kalut on kasassa ja känsät käsissä. Olisit tullut auttamaan.

Olinhan minä täällä kukkavasaran kera, välineet ja vehkeet valmiina. Olit niin nopea, etten ehtinyt mukaan.. *ihailee koltiksen hienoa mitäsittenlieneekään*

Hoidetaanko känsät kehäkukkavoiteella? *hössöttää*

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

Olinhan minä täällä kukkavasaran kera, välineet ja vehkeet valmiina. Olit niin nopea, etten ehtinyt mukaan.. *ihailee koltiksen hienoa mitäsittenlieneekään*

Hoidetaanko känsät kehäkukkavoiteella? *hössöttää*

Kokovartalon rasvotuksia. Arvaa onko paikat kipeet kyykkimisestä ja konttaamisesta ja siitä saatanan ruuvaamisesta.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Kokovartalon rasvotuksia. Arvaa onko paikat kipeet kyykkimisestä ja konttaamisesta ja siitä saatanan ruuvaamisesta.

s**tanaa käski ruuvata!? Aika jätkä olet, jos senkin järjestykseen pistit!

Rasvataan ny sitte sun polvet ja muut saranat. Aloitetaanko puudutuksella? Ettet sitten ärräpäitä päästele heti, jos arkaan kohtaan osuu :D

*etsii kaapista kossua ja tervaa*

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

s**tanaa käski ruuvata!? Aika jätkä olet, jos senkin järjestykseen pistit!

Rasvataan ny sitte sun polvet ja muut saranat. Aloitetaanko puudutuksella? Ettet sitten ärräpäitä päästele heti, jos arkaan kohtaan osuu :D

*etsii kaapista kossua ja tervaa*

Minkäslaista puudutusta ajattelit. Ihmii miten sitä enemmän puuduksissa vois vielä olla.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Minkäslaista puudutusta ajattelit. Ihmii miten sitä enemmän puuduksissa vois vielä olla.

enemmän kuin luuletkaan tästä huushollista, mutta niitä en haaskaa. Tai ehkä saat yhden sulan hattuun hyllykkösi onnistuneesta(?) kokoamisesta.

No ajattelin ensin sellaista keskushermostollista puudutusta, sopivassa määrin. Ikäväähän se olisi jos kokovartaloöljytyksessä täysin tunto olisi vek.

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

enemmän kuin luuletkaan tästä huushollista, mutta niitä en haaskaa. Tai ehkä saat yhden sulan hattuun hyllykkösi onnistuneesta(?) kokoamisesta.

No ajattelin ensin sellaista keskushermostollista puudutusta, sopivassa määrin. Ikäväähän se olisi jos kokovartaloöljytyksessä täysin tunto olisi vek.

Puudutus voisi parhaimmillaan olla erittäin rentouttavaa ja voisin jopa olla suostuvainen altistumaan sellaiselle.

Kuinka sinun viikonloppusi siellä kuluu?

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Puudutus voisi parhaimmillaan olla erittäin rentouttavaa ja voisin jopa olla suostuvainen altistumaan sellaiselle.

Kuinka sinun viikonloppusi siellä kuluu?

ihan ripeästi, kiitos kysymästä. Neljä kättä olis aika kova sana. Joku vois pyykätä, tiskata, laittaa ruokaa sillä aikaa kun minä askartelen perkaan rikkaruohoja auringonpaisteessa.

Vähän epäilinkin, ettei sinua kovasti tarvitsisi suostutella :)

Joko helpottaa?

• olen valmiina
        mayanna kirjoitti:

muuta minulle siihen taloon ei vielä valmiina olekaan kuin nuo sokkelikivet! Pieni tölli riittää mainiosti. Kusun sinut sitten ensimmäisenä tupaantuliaisiin. Ex-koltiksta kai pyydän auttamaan hyllyjen kasaamisessa, kun se häneltä jo tuntuu sujuvan :D

Maailma on täynnä ystäviä, kaikenikäisiä, kaikenikäisille. Sinullekin. Ystävyys voi lähteä vaikka pienestä hymystä kaupan kassalla. Olet vain valmiina, kun se tulee kohdalle ;) Tsemppiä.

kuin sotamies sotaan jos tuleva uusi hyvä ystävä sattuisi kohdalle. :)
        Lähdempä tästä hankkimaan sitä tupaantuliaislahjaa sinulle...

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

ihan ripeästi, kiitos kysymästä. Neljä kättä olis aika kova sana. Joku vois pyykätä, tiskata, laittaa ruokaa sillä aikaa kun minä askartelen perkaan rikkaruohoja auringonpaisteessa.

Vähän epäilinkin, ettei sinua kovasti tarvitsisi suostutella :)

Joko helpottaa?

Tulipa sitten hoidettua vielä puolipakolliset sukuloinnit viikonloppuna.

Nyt ajattelin viettää laatuaikaa tämän viikon ja olla tekemättä yhtään mitään. Paitsi noi ikkunat odottaa pesijäänsä. Voi olla, ettei mun hermo kestä katella niitä.

• norMix evk

huonekalujen kasaamiskurssille kuten Vesku aikanaan Spedeshowssa. Kallis kurssi tietty, mutta sen jälkeen mitä ennemmän huonekaluja kasaa sitä enemmän säästää. Tokihan silti neuvoa-antavat kuuluvat asiaan. Ja jos neuvoa on tullut otettua liikaa niin eihän ne palaset siitä mihinkään karkaa.

• ex-koltis

Jotka eivät suoriudu yksin tai edes kaksin huonekalujen kasauksesta. Siitä voisi joku saada oivallisen lisätienistin.

• norMix evk
        ex-koltis kirjoitti:

Jotka eivät suoriudu yksin tai edes kaksin huonekalujen kasauksesta. Siitä voisi joku saada oivallisen lisätienistin.

tarkoitukseen ole jo noita aviomiespalveluja lähinnä yksinäisille naisille. Muista mahdollisista tarjolla olevista palveluista ei ole tietoa.

• ex-koltis
        norMix evk kirjoitti:

tarkoitukseen ole jo noita aviomiespalveluja lähinnä yksinäisille naisille. Muista mahdollisista tarjolla olevista palveluista ei ole tietoa.

Onko yleisessä tietoisuudessa esim. jollekkin yksinäiselle iäkkäämmälle naiselle tai miehelle..

• mayanna
        norMix evk kirjoitti:

Jokos pojilla on bisnes pystyssä? Hyllyn kokoamista en nyt juuri voi tarjota, mutta sujuisiko jommalta kummalta Ooppelin vuosihuolto?

• norMix evk
        mayanna kirjoitti:

Jokos pojilla on bisnes pystyssä? Hyllyn kokoamista en nyt juuri voi tarjota, mutta sujuisiko jommalta kummalta Ooppelin vuosihuolto?

Anna vaan se Ooppeli vuodeksi, niin kyllä minä sen huollonkin jossain välissä teen:))

• mayanna
        norMix evk kirjoitti:

Anna vaan se Ooppeli vuodeksi, niin kyllä minä sen huollonkin jossain välissä teen:))

:) Liftatenko mun sitte pitää töissä käydä sillä aikaa kun sinä kiusaat kulkuneuvoani?

• oli helppo koota, mutta että sai sen pysymään seinällä olikin toinen juttu. Nyt pysyy kyllä.

Ostin kerran tv-tason, viikon se oli tuhannen päreinä lattialla. Tason laatikot oli pelkkää levyä, liukukiskot palasina, lasiovet sentään yhtenä palana, kaks pussillista nippelinappelia. Ens kerran pyydän etukäteen nähtäväksi kasaamisohjeen että näen miten työläästä palapelistä on kysymys.

• ex-koltis

En millään malttanut olla laittamatta tähän saumaan selvitystä noiden päreiden alkuperäisestä tarkoituksesta.

P*llun päreitä käytettiin vielä 1800-luvulla, ennen laudeliinojen keksimistä, saunoissa naisten alapään suojana. Ymmärrettävistä syistä olosuhteet maaseudulla olivat tuolloin hygienian kannalta erittäin puutteelliset, eivätkä miehet yleensä käyneet "esipesussa" ennen lauteille istumista. Lauteet siis suorastan kuhisivat erilaisia mikrobeja ja bakteereita, varsinkin koliformisia bakteereita.

P*llun päreet eli "vitukkeet", kuten niitä tuolloin kutsuttiin tehtiin tavallisista männyistä vuolluista päreistä muotoilemalla ne naisen omien muotojen ja käyttötarkoituksen mukaan. Luonnollisesti ne olivat alussa puunvärisiä, mutta muuttivat sitten väriään mitä enemmän niitä käytettiin. Ihan pärekaton harmaiksi ne eivät sentään ehtineet.

Sanonta "Tuhannen p*llun päreiksi" on syntynyt luonnollisesti siitä, kun miehet ovat arvioineet puun kokoa ja sen riittävyyttä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Naisille varattiin tietysti oma puu vitukkeisiin eli p*llun päreisiin.

"Tuo mänty riittää varmasti tuhannen p*llun päreiksi", on varmasti ollut tuttu sanonta eri puolilla Suomea.

• norMix evk
        ex-koltis kirjoitti:

En millään malttanut olla laittamatta tähän saumaan selvitystä noiden päreiden alkuperäisestä tarkoituksesta.

P*llun päreitä käytettiin vielä 1800-luvulla, ennen laudeliinojen keksimistä, saunoissa naisten alapään suojana. Ymmärrettävistä syistä olosuhteet maaseudulla olivat tuolloin hygienian kannalta erittäin puutteelliset, eivätkä miehet yleensä käyneet "esipesussa" ennen lauteille istumista. Lauteet siis suorastan kuhisivat erilaisia mikrobeja ja bakteereita, varsinkin koliformisia bakteereita.

P*llun päreet eli "vitukkeet", kuten niitä tuolloin kutsuttiin tehtiin tavallisista männyistä vuolluista päreistä muotoilemalla ne naisen omien muotojen ja käyttötarkoituksen mukaan. Luonnollisesti ne olivat alussa puunvärisiä, mutta muuttivat sitten väriään mitä enemmän niitä käytettiin. Ihan pärekaton harmaiksi ne eivät sentään ehtineet.

Sanonta "Tuhannen p*llun päreiksi" on syntynyt luonnollisesti siitä, kun miehet ovat arvioineet puun kokoa ja sen riittävyyttä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Naisille varattiin tietysti oma puu vitukkeisiin eli p*llun päreisiin.

"Tuo mänty riittää varmasti tuhannen p*llun päreiksi", on varmasti ollut tuttu sanonta eri puolilla Suomea.

lisääntyi merkittävästi, kiitos! Kuka vielä sanoo, että palstoilla notkuminen olisi hukkaan heitettyä aikaa?

• ex-koltis kirjoitti:

norMixin ja Bonnien kiitoksiin tästä yleissivistävästä tuokiosta :). Enpä tiennyt minäkään mistä tuo sanonta on lähtöisin.
        Ihan tarpeen on 'vitukkeet' aikoinaan olleet, hygienia on varmasti ollu puutteellista.
        Eikö miehillä sitten ollut mitään suojaa lauteilla?

• ex-koltis
        Mariet kirjoitti:

norMixin ja Bonnien kiitoksiin tästä yleissivistävästä tuokiosta :). Enpä tiennyt minäkään mistä tuo sanonta on lähtöisin.
        Ihan tarpeen on 'vitukkeet' aikoinaan olleet, hygienia on varmasti ollu puutteellista.
        Eikö miehillä sitten ollut mitään suojaa lauteilla?

Ei ollut enää tarvetta suojautua kun päreet pärisivät lauteilla. Ne vaan sysättiin sitten alta pois.

• norMix evk
        ex-koltis kirjoitti:

miettimään, että mitäköhän niillä käytetyillä päreillä noin niinku tehtiin. Pärekattoon? Pärevaloihin? Saunan sytykkeeksi? Viimemainittu saattaisi selittää sanonnan "Poltti päreensä" alkuperän.

• ex-koltis
        norMix evk kirjoitti:

miettimään, että mitäköhän niillä käytetyillä päreillä noin niinku tehtiin. Pärekattoon? Pärevaloihin? Saunan sytykkeeksi? Viimemainittu saattaisi selittää sanonnan "Poltti päreensä" alkuperän.

Jos ne olivat siihen aikaan parrasvaloja.

• Puhurix

säästyy kun ostaa kaikki huonekalut vanhantavaranlikkeestä. Ihania kokopuisia huonekaluja.

• ex-koltis

Vaativat vaan ympärilleen paljon tilaa ja avaruutta jotta näyttävät siltä aidolta oikealta. Sieluani riipaisi kun vein varastoon vanhan pöydän ja tuolit, mutta kun ne eivät sitten millään sopineet olemaan siinä missä olivat.

• Puhurix
        ex-koltis kirjoitti:

Vaativat vaan ympärilleen paljon tilaa ja avaruutta jotta näyttävät siltä aidolta oikealta. Sieluani riipaisi kun vein varastoon vanhan pöydän ja tuolit, mutta kun ne eivät sitten millään sopineet olemaan siinä missä olivat.

Mä harrastan semmosta 50-lukusta työläiskorttelityyliä.

Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      390
      4414
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      148
      3769
    3. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      16
      3272
    4. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      108
      2761
    5. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      9
      2441
    6. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      21
      2272
    7. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      151
      1942
    8. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1898
    9. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      121
      1843
    10. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1429
    Aihe