Lentoemon työssä mitä hienoa?

Alaa seurannut

Finskin emot, mikä teidän työssä on niin hienoa? Sinne hakee aina tuhatmäärin jengiä, mikä syy? Koulukaverit com sivulta luin, kuinka jotkut Finskin emot hehkutti, kuinka mahtavaa työ on. Mikä siinä on tarkalleen mahtavaa?
Itse olen nimittäin ollut Blue1:lla emona (kun en Finskille päässyt) ja mielestäni työ oli aivan hirveää ja stressaavaa. Päivästä toiseen samaa jauhamista matkustajille: turvavyöt pitää olla kiinni nousussa ja laskussa jne. Ja tuntui nololta tehdä turvademoa, kun matkustajat katso hymistellen, että voi totakin parkaa, kun ton liivin kanssa tossa esittää ja myyntitrollien kasaus ahtaissa tiloissa oli hermoja repivää. Matkustajat oli kiireisiä ja usein hyvin vihaisia. Lennot lyhyitä ja hommia sai paiskia hiki hatussa. Ei Blue1:lla kukaan hehkuttanut työtä samalla tavalla kun Finskiläiset. Onko ne kaukolennot vai mikä se juju teidän viihtymisessä? T. Utelias

56

12883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työsuhde-edut

      taitavat olla aivan omaa luokkaansa... Käsittääkseni.

      • Finskiläinen

        Voi Pientä! Ei ne kuule ole ja kaupan päälle vielä aimoannos Suomen huonointa työntekijän kohtelua.


      • pieni....
        Finskiläinen kirjoitti:

        Voi Pientä! Ei ne kuule ole ja kaupan päälle vielä aimoannos Suomen huonointa työntekijän kohtelua.

        ilmaseks lennetään ja reissataan vaikka kuinka monta matkaa vuodessa, perhe ja kaveritkin mukana. Eikö se ole etu?


      • juu juu
        pieni.... kirjoitti:

        ilmaseks lennetään ja reissataan vaikka kuinka monta matkaa vuodessa, perhe ja kaveritkin mukana. Eikö se ole etu?

        Lentävä henkilökunta ei juuri ehdi lippuetuja käyttää, enemmän siellä ne konttorirotat lentelee...Kun muutenkin on kokoajan lennossa, harva jaksaa vapaa-ajalla enää koneeseen astua. Ja samat (tai useimmiten paremmat) lippuedut on joka ainoassa lentoyhtiössä maailmassa.


    • -stuertti-

      Vaihtelevuus! Se on omalla kohdallani se mikä tästä työstä tekee mielekkään.

      Työpäivien pituus, tänään saatat lentää kotimaan reitin ja parin päivän päästä oletkin jo lennolla Bangkokiin...

      Konetyyppien vaihtelevuus myöskin. Tänään pienessä bussissa, seuraava lento md11:llä.

      Työaikojen vaihtelevuus sopii minulle.

      Ja kun kahta samanlaista työpäivää ei ole, niin mikäs sen mukavampaa.

      Negatiivisia puolia on JOKA työssä, temppu onkin siinä miten niiden kanssa oppii elämään ja miten niihin suhtautuu. Jos ei kykene näkemään (/halua nähdä) kuin vain ne negatiiviset asiat, niin työ kuin työ käy ennemmin kuin nopeasti raskaaksi.
      Omasta asenteesta ja korvienvälistä se on loppujenlopuksi kiinni!

    • joillekin

      Lentoemännän/stuertin työ on varmasti joillekin unelmaduuni, toisille pahin helvetti. Nuori ihminen kun pistetään hienoon hotelliin ja ympäri maailmaa matkustamaan, niin voihan se aluksi tuntua kovin "hienolta". Mutta harva siitä jaksaa kovin kauan innostua. Ne, jotka jaksavat työtä tehdä alkuinnostuksen jälkeen ja siinä viihtyvät, ovat tietynlaisia (asikaspalveluhenkisiä, ihmisläheisiä, joustavia) ihmisiä, jotka eivät voisi muuta kuvitella tekevänsäkään. Näkeehän työssä todella paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita ja se on vaihtelevaakin. Mutta kyllä aika monelle ne joskus hirveätkin työolot ja oman elämän hallitsemisen vaikeus tekevät työstä pitemmän päälle raskasta. Se alkaa aika pian näkyä myös naamasta. Mitä en toisaalta yhtään ihmettele.

      • näin se varmaan on

        Nuoresta lentoemosta varmaan tuntuu luksukselta päästä viiden tähden hotelleihin ympäri maailmaa. Varmaan on myös hienoa kulkea lentoemon puku päällä ja palkka on mielettömän hyvä koulutukseen nähden. Kiva kun on silmänruokaa kapteeneista ja ehkä joskus matkustajista.
        Mutta luulen, että mitä vanhempi, elämää nähneempi ja koulutetumpi ihminen, niin sitä vähemmän sietää lentoyhtiöiden kohtelua: huonoja työaikoja, määräaikaisuuksia, käskytystä, rutiinia, sitä että elämää ei voi suunnitella, ikäviä matkustajia ym. Ei saa yhtään ajatella omilla aivoilla vaan kaikki tehdään niinkun sanotaan. Ainakin akateeminen lentoemo ystäväni kyllästyi hyvin äkkiä koko touhuun, kun ei saanut ajatella, hänelle vaan sanottiin, että älä ajattele, ei tässä työssä tarvi ajatella, tee vaan niinku käsketään. Eikä tässä ollut kyse ole turva-asioista, mitkä tottakai ovat tarkasti noudatettavia.
        Työ todella vaatii joustavuutta, et välttämättä pääse kauan suunnitellulle vkl lomalle, kun kone hajookin kesken kaiken ja joudut jäämään kökkimään jonnekin hevon kuuseen.


      • emot?
        näin se varmaan on kirjoitti:

        Nuoresta lentoemosta varmaan tuntuu luksukselta päästä viiden tähden hotelleihin ympäri maailmaa. Varmaan on myös hienoa kulkea lentoemon puku päällä ja palkka on mielettömän hyvä koulutukseen nähden. Kiva kun on silmänruokaa kapteeneista ja ehkä joskus matkustajista.
        Mutta luulen, että mitä vanhempi, elämää nähneempi ja koulutetumpi ihminen, niin sitä vähemmän sietää lentoyhtiöiden kohtelua: huonoja työaikoja, määräaikaisuuksia, käskytystä, rutiinia, sitä että elämää ei voi suunnitella, ikäviä matkustajia ym. Ei saa yhtään ajatella omilla aivoilla vaan kaikki tehdään niinkun sanotaan. Ainakin akateeminen lentoemo ystäväni kyllästyi hyvin äkkiä koko touhuun, kun ei saanut ajatella, hänelle vaan sanottiin, että älä ajattele, ei tässä työssä tarvi ajatella, tee vaan niinku käsketään. Eikä tässä ollut kyse ole turva-asioista, mitkä tottakai ovat tarkasti noudatettavia.
        Työ todella vaatii joustavuutta, et välttämättä pääse kauan suunnitellulle vkl lomalle, kun kone hajookin kesken kaiken ja joudut jäämään kökkimään jonnekin hevon kuuseen.

        "Nuoresta lentoemosta varmaan tuntuu luksukselta..."

        "Mutta luulen, että mitä vanhempi, elämää nähneempi ja koulutetumpi ihminen, niin sitä vähemmän sietää..."

        Hei hei joku ei nyt täsmää! tätä palstaa lukiessa olen antanut itseni ymmärtää että Finnairin lennoilla ei ole kuin vanhoja "haaskoja" töissä??


      • se toki
        näin se varmaan on kirjoitti:

        Nuoresta lentoemosta varmaan tuntuu luksukselta päästä viiden tähden hotelleihin ympäri maailmaa. Varmaan on myös hienoa kulkea lentoemon puku päällä ja palkka on mielettömän hyvä koulutukseen nähden. Kiva kun on silmänruokaa kapteeneista ja ehkä joskus matkustajista.
        Mutta luulen, että mitä vanhempi, elämää nähneempi ja koulutetumpi ihminen, niin sitä vähemmän sietää lentoyhtiöiden kohtelua: huonoja työaikoja, määräaikaisuuksia, käskytystä, rutiinia, sitä että elämää ei voi suunnitella, ikäviä matkustajia ym. Ei saa yhtään ajatella omilla aivoilla vaan kaikki tehdään niinkun sanotaan. Ainakin akateeminen lentoemo ystäväni kyllästyi hyvin äkkiä koko touhuun, kun ei saanut ajatella, hänelle vaan sanottiin, että älä ajattele, ei tässä työssä tarvi ajatella, tee vaan niinku käsketään. Eikä tässä ollut kyse ole turva-asioista, mitkä tottakai ovat tarkasti noudatettavia.
        Työ todella vaatii joustavuutta, et välttämättä pääse kauan suunnitellulle vkl lomalle, kun kone hajookin kesken kaiken ja joudut jäämään kökkimään jonnekin hevon kuuseen.

        Turhan vaikeaa akateemiselle, pitää , olla aivot vuokrattuna koko reissun ajan, ettei kokoaikaa ole vietävänä.


      • tuokin oli
        näin se varmaan on kirjoitti:

        Nuoresta lentoemosta varmaan tuntuu luksukselta päästä viiden tähden hotelleihin ympäri maailmaa. Varmaan on myös hienoa kulkea lentoemon puku päällä ja palkka on mielettömän hyvä koulutukseen nähden. Kiva kun on silmänruokaa kapteeneista ja ehkä joskus matkustajista.
        Mutta luulen, että mitä vanhempi, elämää nähneempi ja koulutetumpi ihminen, niin sitä vähemmän sietää lentoyhtiöiden kohtelua: huonoja työaikoja, määräaikaisuuksia, käskytystä, rutiinia, sitä että elämää ei voi suunnitella, ikäviä matkustajia ym. Ei saa yhtään ajatella omilla aivoilla vaan kaikki tehdään niinkun sanotaan. Ainakin akateeminen lentoemo ystäväni kyllästyi hyvin äkkiä koko touhuun, kun ei saanut ajatella, hänelle vaan sanottiin, että älä ajattele, ei tässä työssä tarvi ajatella, tee vaan niinku käsketään. Eikä tässä ollut kyse ole turva-asioista, mitkä tottakai ovat tarkasti noudatettavia.
        Työ todella vaatii joustavuutta, et välttämättä pääse kauan suunnitellulle vkl lomalle, kun kone hajookin kesken kaiken ja joudut jäämään kökkimään jonnekin hevon kuuseen.

        selvitystä itsellesi, vai mitä?


    • all in all

      Ei tämä työ mitään glamouria ole, mutta tavallaan se on elämäntapa. Itse olen kymmenen vuotta viihtynyt, välillä huonommin välillä paremmin, näissä ympyröissä. On päiviä, jolloin jokainen asia ketuttaa, on päiviä jolloin mikään ei saa hymyäni hyytymään. Takana on useampia vuosia pelkästään pomppuliikenteestä atr,dc9 ja md80 koneilla. Eli voin elää blue1 pomput ja stressit. Ja sanoisin että olen iloinen siitä alusta, opin työn, opin vastuun, opin sen että ei tätä työtä tehdä matkailun takia.

      Omalla tavallaan kuitenkin uusi maailma avautui kun sai tehdä töitä, niin kauko/eurooppa/kotimaa/charter ympäristössä. Kaikilla työvuoroilla on puolensa. Ihmiset puhuvat ilmaislipuista. Ei niillä ole suurempaa vaikutusta, ainoa loma on päästä stressaamatta paikasta a paikkaan b ja saada vielä katto pään päälle yöksi. Eli vaihtoehto on ostaa normaalipaikka, pakettimatka tms. ellet ole eläkeläinen. Koneet kun ovat täynnä, minne ikinä menetkin. Ennen oli toisin.

      Ero Blue1 ja Finnair palkkaukseen ei ole suuri. Päinvastoin sanoisin että blue1 tarjoaa aloittavalle paremman palkan sektorilisineen.

      All in all. Tämä on työtä omissa olosuhteissa. Ei kukaan jaksaisi tätä kerran kuussa tapahtuvan Bangkokin tai Las Palmasin takia. Kollegat, matkustajat ja kaikki muu muodostavat sen miksi tämäkin on mukavaa.

      • katosta

        Hel*etin moni suomalainen on leipääntynyt työhönsä ja hakee uutta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Mikäpä työ ei joskus kyrsisi??
        Lentoyhtiön etuna on sentään herkulliset vapaa-ajan edut. Ei ne kaikki lennot täynnä ole, pitää vain tietää milloin mennä ja minne ;-)


      • kaukomaille
        katosta kirjoitti:

        Hel*etin moni suomalainen on leipääntynyt työhönsä ja hakee uutta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Mikäpä työ ei joskus kyrsisi??
        Lentoyhtiön etuna on sentään herkulliset vapaa-ajan edut. Ei ne kaikki lennot täynnä ole, pitää vain tietää milloin mennä ja minne ;-)

        Mielummin kaukomaille omalla rahalla kun id lipulla. Ei tarvi jättää loman loppuun "varon vuoksi" päiviä, jos ei siis tänään mahdukaan koneeseen, voi mennä vielä huomena tai ylihuomena. Miksi notkuisin kentällä ja stressaisin, kun omalla rahalla matkustaessa tiedän, milloin pääsen kotiin.
        En jaksaisi passata nyrpeitä matkustajia koneessa ja syödä ahtaassa tilassa. En haluaisi pilata kuuloani ja vanhentua ennenaikaisesti vuorotyöstä ja kuivasta koneilmasta.


      • on...
        kaukomaille kirjoitti:

        Mielummin kaukomaille omalla rahalla kun id lipulla. Ei tarvi jättää loman loppuun "varon vuoksi" päiviä, jos ei siis tänään mahdukaan koneeseen, voi mennä vielä huomena tai ylihuomena. Miksi notkuisin kentällä ja stressaisin, kun omalla rahalla matkustaessa tiedän, milloin pääsen kotiin.
        En jaksaisi passata nyrpeitä matkustajia koneessa ja syödä ahtaassa tilassa. En haluaisi pilata kuuloani ja vanhentua ennenaikaisesti vuorotyöstä ja kuivasta koneilmasta.

        kumma miten toisten työt ja niiden huonot puolet ja ihmettely siitä miten jaksaa joku moista tehdä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin samoin kuin kateus. Et taida itse olla tyytyväinen omaan työhösi, kun pitää muiden töitä aliarvioida.

        Itse opiskelin yliopistolla ennen matkustamohenkilökunnan työtä ja en voi sanoa muuta kun, että en ole katunut päivääkään. Palkka on huomattavasti parempi mitä ikinä olisin saanut valmistumalla luonnontieteellisestä FM:ksi. Ja toisaalta on kivaa olla työssä jota ei tarvitse tehdä aina ma-pe 8-16. Kuukaudessa on keskimäärin 90-120 h töitä ja työajat vaihtelevat mukavasti. Saan tehdä enemmän iltatyötä joka minulle iltavirkkuna on täydellistä.

        Tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Työkaverit ovat allalla aivan mahtavia, kun vertaa muihin aloihin joilla olen työkennellyt. Stressiä ei työssä juuri pääse syntymään ja työnpuolesta pääsee jonkin verran matkustamaan. Perillä kohteissa aika on aina omaa aikaa toisin kuin työmatkoilla nykyään on tiukka aikataulu kohteessa.

        Onko se niin outoa, että ihmiset on erilaisia. Minä pidä tästä työstä ja joku toinen tykkää kökkiä 40-> h viikossa toimistossa tietokoneen ääressä silmälasit päässä näpertää papereita. Se sopii joillekin eikä se minua häiritse. Tämä työ on minulle täydellinen ja viihdyn. Olisi mukavaa, jos muillakin aloilla ihmiset viihtyisivät tai valitsisivat työpaikan oman kiinnostuksen mukaan.


      • rillipiru
        on... kirjoitti:

        kumma miten toisten työt ja niiden huonot puolet ja ihmettely siitä miten jaksaa joku moista tehdä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin samoin kuin kateus. Et taida itse olla tyytyväinen omaan työhösi, kun pitää muiden töitä aliarvioida.

        Itse opiskelin yliopistolla ennen matkustamohenkilökunnan työtä ja en voi sanoa muuta kun, että en ole katunut päivääkään. Palkka on huomattavasti parempi mitä ikinä olisin saanut valmistumalla luonnontieteellisestä FM:ksi. Ja toisaalta on kivaa olla työssä jota ei tarvitse tehdä aina ma-pe 8-16. Kuukaudessa on keskimäärin 90-120 h töitä ja työajat vaihtelevat mukavasti. Saan tehdä enemmän iltatyötä joka minulle iltavirkkuna on täydellistä.

        Tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Työkaverit ovat allalla aivan mahtavia, kun vertaa muihin aloihin joilla olen työkennellyt. Stressiä ei työssä juuri pääse syntymään ja työnpuolesta pääsee jonkin verran matkustamaan. Perillä kohteissa aika on aina omaa aikaa toisin kuin työmatkoilla nykyään on tiukka aikataulu kohteessa.

        Onko se niin outoa, että ihmiset on erilaisia. Minä pidä tästä työstä ja joku toinen tykkää kökkiä 40-> h viikossa toimistossa tietokoneen ääressä silmälasit päässä näpertää papereita. Se sopii joillekin eikä se minua häiritse. Tämä työ on minulle täydellinen ja viihdyn. Olisi mukavaa, jos muillakin aloilla ihmiset viihtyisivät tai valitsisivat työpaikan oman kiinnostuksen mukaan.

        Mutta vielä parempi työ olisi lentäjä, tienaavat hävyttömän paljon eikä siellä ohjaamossa paljon tarvitse tehdä lennon aikana, vai? Itekin olisin hakenut koulutukseen mutta likinäkö oli esteenä. Nyt sitten istutaan tietokoneen ääressä päivät pitkät ja näprätään papereita.


      • joillekin
        rillipiru kirjoitti:

        Mutta vielä parempi työ olisi lentäjä, tienaavat hävyttömän paljon eikä siellä ohjaamossa paljon tarvitse tehdä lennon aikana, vai? Itekin olisin hakenut koulutukseen mutta likinäkö oli esteenä. Nyt sitten istutaan tietokoneen ääressä päivät pitkät ja näprätään papereita.

        sopii kai sitten työ, josta hankkii "hävyttömän" paljon ja ei tarvitse tehdä paljon mitään???
        Lentäjät ovat kyllä ansainneet ihan joka sentin ja sinne otetaan onneksi vain ne, jotka työhön soveltuvat.

        Minulle taas sopii se matkustamotyöskentely, sillä olen sen verran levoton sielu, jotta oikein kaipaan sitä tekemistä itselleni ja mikä parasta, vaihtelevat ihmiskontaktit pitävät virkeänä. Matkustelemaan pääseminen on aika toisarvoinen juttu, mutta mukava lisämauste. Tekisin tätä työtä, vaikka sahaisin lyhyitä reittejä eläkeikään asti. Tämä työ on elämäntapa ja aika harva lopettaa kesken ja nekin jotka lopettavat, tekevät sen melko pian huomattuaan, ettei ollut heidän juttunsa ja hyvä niin.

        Koulutuksen lyhyydestä täällä myös kommentoidaan, mutta tällä alalle otetaan jo ns. valmiita tapauksia, joilla on edellytykset tekemään tätä työtä. Asiakaspalvelussa on paljon asioita, joita ei opi missään opistoissa, vaan ne joko ovat tai eivät.

        Jokaisen työ on arvokasta ja vielä parempi jos tekijä itse arvostaa ammattiaan ja vieläpä pitää siitä.


      • voi jessus
        joillekin kirjoitti:

        sopii kai sitten työ, josta hankkii "hävyttömän" paljon ja ei tarvitse tehdä paljon mitään???
        Lentäjät ovat kyllä ansainneet ihan joka sentin ja sinne otetaan onneksi vain ne, jotka työhön soveltuvat.

        Minulle taas sopii se matkustamotyöskentely, sillä olen sen verran levoton sielu, jotta oikein kaipaan sitä tekemistä itselleni ja mikä parasta, vaihtelevat ihmiskontaktit pitävät virkeänä. Matkustelemaan pääseminen on aika toisarvoinen juttu, mutta mukava lisämauste. Tekisin tätä työtä, vaikka sahaisin lyhyitä reittejä eläkeikään asti. Tämä työ on elämäntapa ja aika harva lopettaa kesken ja nekin jotka lopettavat, tekevät sen melko pian huomattuaan, ettei ollut heidän juttunsa ja hyvä niin.

        Koulutuksen lyhyydestä täällä myös kommentoidaan, mutta tällä alalle otetaan jo ns. valmiita tapauksia, joilla on edellytykset tekemään tätä työtä. Asiakaspalvelussa on paljon asioita, joita ei opi missään opistoissa, vaan ne joko ovat tai eivät.

        Jokaisen työ on arvokasta ja vielä parempi jos tekijä itse arvostaa ammattiaan ja vieläpä pitää siitä.

        Siinä puhuu oikein tyypillinen lentoemo joka nuolee lentäjien perseet ja vähän muutakin lennon aikana. Lentäminen ei ole yhtään sen kummempaa kuin rekan tai laivan ohjaaminen, ei niitten kyllä siellä paljon tarvi tehdä. Autopilotti päälle ja lentoemo kuskaa ruokaa, siinä se sitten olikin.


      • taas...
        voi jessus kirjoitti:

        Siinä puhuu oikein tyypillinen lentoemo joka nuolee lentäjien perseet ja vähän muutakin lennon aikana. Lentäminen ei ole yhtään sen kummempaa kuin rekan tai laivan ohjaaminen, ei niitten kyllä siellä paljon tarvi tehdä. Autopilotti päälle ja lentoemo kuskaa ruokaa, siinä se sitten olikin.

        kateellinen diplomi-inssi, jos edes sellainen...

        Väittää "Lentäminen ei ole yhtään sen kummempaa kuin rekan" ohjaaminen. Hah. Miksiköhän koulutus ja pääsyvaatimukset sitten ovat hieman erilaiset lentäjän ja rekkakuskin ammattiin? Toisaalta turha sinunkaltaisellesi idiootille on mitään selittää.


      • voi jessus
        taas... kirjoitti:

        kateellinen diplomi-inssi, jos edes sellainen...

        Väittää "Lentäminen ei ole yhtään sen kummempaa kuin rekan" ohjaaminen. Hah. Miksiköhän koulutus ja pääsyvaatimukset sitten ovat hieman erilaiset lentäjän ja rekkakuskin ammattiin? Toisaalta turha sinunkaltaisellesi idiootille on mitään selittää.

        en ole diplomi-insinööri mutta melkein kuusi vuotta istuin kyllä yliopistolla eli taitaa olla vähän rankempi koulutus kuin lentäjän koulutus. En ole kateellinenkaan mutta kyllä lentäjien palkat on aivan ylimitoitettu, joka maan lentoyhtiö on sen takia konkurssin partaalla. Yhteiskunnan varoilla maksetaan konkurssikypsän lentoyhtiön henkilökunnan palkat, joo hieno homma..


      • mitäköhän...
        voi jessus kirjoitti:

        en ole diplomi-insinööri mutta melkein kuusi vuotta istuin kyllä yliopistolla eli taitaa olla vähän rankempi koulutus kuin lentäjän koulutus. En ole kateellinenkaan mutta kyllä lentäjien palkat on aivan ylimitoitettu, joka maan lentoyhtiö on sen takia konkurssin partaalla. Yhteiskunnan varoilla maksetaan konkurssikypsän lentoyhtiön henkilökunnan palkat, joo hieno homma..

        opiskelit siellä kun noin kateellinen olet toisten palkoista? Taidat olla tyytymätön omaasi... Perussuomalainen kateus. Äiti toi saa enemmän.... Voi herralettas sentään. Mitkä lentoyhtiöt ovat konkurssin partaalla lentäjien tai kabiinin palkkojen takia? Nimeäpä muutama. Esim. Finnairilla on alan keskivertopalkat ja ei se ainakaan ilmoittanut miinusmerkkisestä tuloksesta ensimmäisellä kvartaalilla saatika konkurssista.

        Mikään muu ei selitä katkeruuttasi kuin kateus. Elämässä tekee valintoja, sinä valitsit kuusi vuotta yliopiston (yeah right) penkkiä ja ilmeisesti olet tyytymätön palkkaasi. Toiset valitsevat toisen tien. Niin se vaan on, vastuusta ja vuorotyöstä maksetaan. Palkka ei korreloi suoraan koulutuksen pituuden kanssa. Sitä sinun on ilmeisesti vaikea käsittää.

        Mukavaa illanjatkoa kuitenkin. Älä liikaa mieti niitä lentoyhtiöiden palkkoja ja etuja, että ei mene yöunet ja motivaatio omasta työstä ihan kokonaan. ;)


      • TarjoilijaTytsä
        mitäköhän... kirjoitti:

        opiskelit siellä kun noin kateellinen olet toisten palkoista? Taidat olla tyytymätön omaasi... Perussuomalainen kateus. Äiti toi saa enemmän.... Voi herralettas sentään. Mitkä lentoyhtiöt ovat konkurssin partaalla lentäjien tai kabiinin palkkojen takia? Nimeäpä muutama. Esim. Finnairilla on alan keskivertopalkat ja ei se ainakaan ilmoittanut miinusmerkkisestä tuloksesta ensimmäisellä kvartaalilla saatika konkurssista.

        Mikään muu ei selitä katkeruuttasi kuin kateus. Elämässä tekee valintoja, sinä valitsit kuusi vuotta yliopiston (yeah right) penkkiä ja ilmeisesti olet tyytymätön palkkaasi. Toiset valitsevat toisen tien. Niin se vaan on, vastuusta ja vuorotyöstä maksetaan. Palkka ei korreloi suoraan koulutuksen pituuden kanssa. Sitä sinun on ilmeisesti vaikea käsittää.

        Mukavaa illanjatkoa kuitenkin. Älä liikaa mieti niitä lentoyhtiöiden palkkoja ja etuja, että ei mene yöunet ja motivaatio omasta työstä ihan kokonaan. ;)

        Niistä ei kukaan uskalla sanoa halaistua sanaa, koska muuten tulee paskaa niskaan. Lentäjät tienaa mielestäni vähän liikaa, ei kai kukaan tarvi kymppitonnia kuussa siitäkään duunista. Mutta samapa tuo, enhän minä niitä maksa. Penniäkään en varmaan saisi enempää vaikka pilotin palkkaa laskttaisiin. Itse kuskaan niille kahvia sinne eteen, kun muilta töiltä ehdin. Onneksi ei tarvitte sentään ketään tai mitään nuolla. Ottaahan se joskus päähän että niillä on paremmat maisemat siellä etuikkunoista, mutta itse en jaksaisi sitä radion kuuntelua työkseni. Ja kivempi muutenkin kun ei tarvi tuijottaa jotain ukkoa vieressä tuntitolkulla ja istua ahtaasti. No, ovat hoitaneet palkka-asiansa hyvin. Toisaalta, eihän sekään homma aina helppoa ole ja vaatimukset on kovat. Kyllähän sinne etunokalle saa hakea kuka haluaa ja kykenee. Ja paljon hyviä ja osaavia tyyppejä on nokalla(kin). Mää oon kuiteski mieluummin siellä toisella puolen ovvvee. Ihmiset on niin erilaisii. Mielipiteen saa sanoa, mutta kateus on kyllä suomalaisten kansantauti joka myrkyttää mielen.


      • yliopistolla opiskellut ex emo
        on... kirjoitti:

        kumma miten toisten työt ja niiden huonot puolet ja ihmettely siitä miten jaksaa joku moista tehdä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin samoin kuin kateus. Et taida itse olla tyytyväinen omaan työhösi, kun pitää muiden töitä aliarvioida.

        Itse opiskelin yliopistolla ennen matkustamohenkilökunnan työtä ja en voi sanoa muuta kun, että en ole katunut päivääkään. Palkka on huomattavasti parempi mitä ikinä olisin saanut valmistumalla luonnontieteellisestä FM:ksi. Ja toisaalta on kivaa olla työssä jota ei tarvitse tehdä aina ma-pe 8-16. Kuukaudessa on keskimäärin 90-120 h töitä ja työajat vaihtelevat mukavasti. Saan tehdä enemmän iltatyötä joka minulle iltavirkkuna on täydellistä.

        Tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Työkaverit ovat allalla aivan mahtavia, kun vertaa muihin aloihin joilla olen työkennellyt. Stressiä ei työssä juuri pääse syntymään ja työnpuolesta pääsee jonkin verran matkustamaan. Perillä kohteissa aika on aina omaa aikaa toisin kuin työmatkoilla nykyään on tiukka aikataulu kohteessa.

        Onko se niin outoa, että ihmiset on erilaisia. Minä pidä tästä työstä ja joku toinen tykkää kökkiä 40-> h viikossa toimistossa tietokoneen ääressä silmälasit päässä näpertää papereita. Se sopii joillekin eikä se minua häiritse. Tämä työ on minulle täydellinen ja viihdyn. Olisi mukavaa, jos muillakin aloilla ihmiset viihtyisivät tai valitsisivat työpaikan oman kiinnostuksen mukaan.

        Hyvä, että sinä viihdyt lentoemona. Itselläni sekä akateeminen tutkinto että lentoemon pätevyys, mutta lentoemon työ ei napannut itseä yhtään. Lähdin sitä kokeilemaan, kun oman alan työt stressasivat pahasti, mutta totesin pian, että lentoemon työ vasta stressaavaa oli. Akateemisena ihmisenä tuntua tyhmältä kaadella kahvia ja kerätä roskia, varsinkin kun ihmiset ei nykyään kunnioita lentoemoja pätkän vertaa, päinvastoin pitävät heitä ihan nollakansalaisina. Jatkuva vuorotyö väsytti ja sen vuoksi usein oli vihainen olo. Kabiinissa oli mielestäni aina kireä tunnelma, kun palattiin aikaerolennolta lyhyen levon jälkeen, kun porukka oli niin väsynyttä.
        Ei edes lyhyet työviikot ja kaukomaiden näkeminen sekä id-liput saaneet työtä maistumaan. Ja kun vielä päälle menetetyt jussit ja joulut ja viikonloput niin ei kiitos tällä koulutuksella. Ehkä, jos olisin koulutukseltani tarjoilija tai joku muu huonosti tienaava duunari, niin lentoemon työ voisi mennäkin, mutta ei akateemisena.


      • että tajusit
        yliopistolla opiskellut ex emo kirjoitti:

        Hyvä, että sinä viihdyt lentoemona. Itselläni sekä akateeminen tutkinto että lentoemon pätevyys, mutta lentoemon työ ei napannut itseä yhtään. Lähdin sitä kokeilemaan, kun oman alan työt stressasivat pahasti, mutta totesin pian, että lentoemon työ vasta stressaavaa oli. Akateemisena ihmisenä tuntua tyhmältä kaadella kahvia ja kerätä roskia, varsinkin kun ihmiset ei nykyään kunnioita lentoemoja pätkän vertaa, päinvastoin pitävät heitä ihan nollakansalaisina. Jatkuva vuorotyö väsytti ja sen vuoksi usein oli vihainen olo. Kabiinissa oli mielestäni aina kireä tunnelma, kun palattiin aikaerolennolta lyhyen levon jälkeen, kun porukka oli niin väsynyttä.
        Ei edes lyhyet työviikot ja kaukomaiden näkeminen sekä id-liput saaneet työtä maistumaan. Ja kun vielä päälle menetetyt jussit ja joulut ja viikonloput niin ei kiitos tällä koulutuksella. Ehkä, jos olisin koulutukseltani tarjoilija tai joku muu huonosti tienaava duunari, niin lentoemon työ voisi mennäkin, mutta ei akateemisena.

        Kuten jo on todettu, ala ei sovi kaikille. Silloin on hyvä lähteä pois. Ne, joille ala sopii, sopii vielä vuosienkin jälkeen.

        Kaikille ei merkitse se, arvostetaanko työtä ulkopuolelta, pääasia, että itse arvostaa ja pitää siitä mitä tekee ja se näkyy myös matkustajille. Siksi on olennaisen tärkeää, että siellä ei ole näitä henkilöitä, jotka tekevät työtään naama irvessä ja pakkopullana. Mielestäni on kummallista myös, että koit kireää tunnelmaa. Sitä koen itse todella harvoin. Se on niin paljon asenteesta kiinni, ei siinä sen kummempaa.

        Minulle ei sitten käynyt millään se konttorissa istuminen 9/17 ja koin sen ahdistavana, kun ei ollut muuta vapaata kuin ne kaksi viikonloppuna. Nyt voi olla kolme-viisipäiväisiä vapaita parikin kertaa kuussa, ja kun oppii nukkumaan hyvin ja missä vaan, niin sopii ainakin minulle.

        Hyvä, että meitä on erilaisia ja silti kunnioitan kaikkien töitä siivoojasta (mitä teen itsekin) korkeakoulutettuihin. En janoa kunnioitusta muilta missään vaiheessa, sillä se ei ole olennaista.


      • muut töissä
        että tajusit kirjoitti:

        Kuten jo on todettu, ala ei sovi kaikille. Silloin on hyvä lähteä pois. Ne, joille ala sopii, sopii vielä vuosienkin jälkeen.

        Kaikille ei merkitse se, arvostetaanko työtä ulkopuolelta, pääasia, että itse arvostaa ja pitää siitä mitä tekee ja se näkyy myös matkustajille. Siksi on olennaisen tärkeää, että siellä ei ole näitä henkilöitä, jotka tekevät työtään naama irvessä ja pakkopullana. Mielestäni on kummallista myös, että koit kireää tunnelmaa. Sitä koen itse todella harvoin. Se on niin paljon asenteesta kiinni, ei siinä sen kummempaa.

        Minulle ei sitten käynyt millään se konttorissa istuminen 9/17 ja koin sen ahdistavana, kun ei ollut muuta vapaata kuin ne kaksi viikonloppuna. Nyt voi olla kolme-viisipäiväisiä vapaita parikin kertaa kuussa, ja kun oppii nukkumaan hyvin ja missä vaan, niin sopii ainakin minulle.

        Hyvä, että meitä on erilaisia ja silti kunnioitan kaikkien töitä siivoojasta (mitä teen itsekin) korkeakoulutettuihin. En janoa kunnioitusta muilta missään vaiheessa, sillä se ei ole olennaista.

        Mitä teet noilla 3-5 päiväisillä vapaillasi yksin? Muuthan on töissä, kaverit, mahdollinen puolisosi ja lapset koulussa. En jaksaisi yksin hengailla tollaisia vapaita ja mulla ne menisi tavallaan hukkaan. Mielummin vähemmän vapaata, mutta laadukasta sellaista.


      • paljonkin!
        muut töissä kirjoitti:

        Mitä teet noilla 3-5 päiväisillä vapaillasi yksin? Muuthan on töissä, kaverit, mahdollinen puolisosi ja lapset koulussa. En jaksaisi yksin hengailla tollaisia vapaita ja mulla ne menisi tavallaan hukkaan. Mielummin vähemmän vapaata, mutta laadukasta sellaista.

        Harrastan kaikenlaista liikuntaa, kieliä, lukemista, oman mökin hoitoa. Kyllä tässä sinkullakin puuhaa riittää. Ja tietysti nautin vapaillani kiireettömyydestä ja nimenomaan yksinolosta. Kollegaystävieni kanssa voin tavata päivälläkin, vaikkapa lähteä lenkille tai parin päivän pyrähdykselle johonkin Euroopan kaupunkiin ihan ex-tempore.

        Tekemistä löytyy, kun vain haluaa ja pitääkö sitä aina tehdä tekemällä jotain. Osaan ihan hyvin laiskottelunkin ja nukkumisen. Sitten jaksaa taas painaa töitä vaikka yölläkin.


      • Wautsi wau!
        yliopistolla opiskellut ex emo kirjoitti:

        Hyvä, että sinä viihdyt lentoemona. Itselläni sekä akateeminen tutkinto että lentoemon pätevyys, mutta lentoemon työ ei napannut itseä yhtään. Lähdin sitä kokeilemaan, kun oman alan työt stressasivat pahasti, mutta totesin pian, että lentoemon työ vasta stressaavaa oli. Akateemisena ihmisenä tuntua tyhmältä kaadella kahvia ja kerätä roskia, varsinkin kun ihmiset ei nykyään kunnioita lentoemoja pätkän vertaa, päinvastoin pitävät heitä ihan nollakansalaisina. Jatkuva vuorotyö väsytti ja sen vuoksi usein oli vihainen olo. Kabiinissa oli mielestäni aina kireä tunnelma, kun palattiin aikaerolennolta lyhyen levon jälkeen, kun porukka oli niin väsynyttä.
        Ei edes lyhyet työviikot ja kaukomaiden näkeminen sekä id-liput saaneet työtä maistumaan. Ja kun vielä päälle menetetyt jussit ja joulut ja viikonloput niin ei kiitos tällä koulutuksella. Ehkä, jos olisin koulutukseltani tarjoilija tai joku muu huonosti tienaava duunari, niin lentoemon työ voisi mennäkin, mutta ei akateemisena.

        Vai että ihan akateeminen olet.._ Voi juku, oletpa muuten aika vitun spesiaali! Kyllähän nyt tuollainen toki kateeksi käy. Siis että ihan akateeminen..? Saanko nuolla persettäsi?


      • Bustri
        Wautsi wau! kirjoitti:

        Vai että ihan akateeminen olet.._ Voi juku, oletpa muuten aika vitun spesiaali! Kyllähän nyt tuollainen toki kateeksi käy. Siis että ihan akateeminen..? Saanko nuolla persettäsi?

        Hei, äläs nyt, se on kuiteski sentään akateeminen...


      • pohdiskeleva opiskelija
        on... kirjoitti:

        kumma miten toisten työt ja niiden huonot puolet ja ihmettely siitä miten jaksaa joku moista tehdä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin samoin kuin kateus. Et taida itse olla tyytyväinen omaan työhösi, kun pitää muiden töitä aliarvioida.

        Itse opiskelin yliopistolla ennen matkustamohenkilökunnan työtä ja en voi sanoa muuta kun, että en ole katunut päivääkään. Palkka on huomattavasti parempi mitä ikinä olisin saanut valmistumalla luonnontieteellisestä FM:ksi. Ja toisaalta on kivaa olla työssä jota ei tarvitse tehdä aina ma-pe 8-16. Kuukaudessa on keskimäärin 90-120 h töitä ja työajat vaihtelevat mukavasti. Saan tehdä enemmän iltatyötä joka minulle iltavirkkuna on täydellistä.

        Tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Työkaverit ovat allalla aivan mahtavia, kun vertaa muihin aloihin joilla olen työkennellyt. Stressiä ei työssä juuri pääse syntymään ja työnpuolesta pääsee jonkin verran matkustamaan. Perillä kohteissa aika on aina omaa aikaa toisin kuin työmatkoilla nykyään on tiukka aikataulu kohteessa.

        Onko se niin outoa, että ihmiset on erilaisia. Minä pidä tästä työstä ja joku toinen tykkää kökkiä 40-> h viikossa toimistossa tietokoneen ääressä silmälasit päässä näpertää papereita. Se sopii joillekin eikä se minua häiritse. Tämä työ on minulle täydellinen ja viihdyn. Olisi mukavaa, jos muillakin aloilla ihmiset viihtyisivät tai valitsisivat työpaikan oman kiinnostuksen mukaan.

        Itsekin olen alalle hakeutumista miettinyt, kun yliopisto opinnot eivät enää jaksa napata. Tienaako lentoemo oikeasti enemmän kun luonnontieteilijät??? Luonnontieteilijän keskipalkka taitaa olla 3000 kieppeillä.
        Tutustuuko Finskillä hyvin työkavereihin, teitähän on siellä suuri määrä. Siis sattuuko usein samat tyypit samalle lennolle? Vietättekö kohteissa yhteistä aikaa vai onko kaikki eri teillä?


      • enemmän...
        pohdiskeleva opiskelija kirjoitti:

        Itsekin olen alalle hakeutumista miettinyt, kun yliopisto opinnot eivät enää jaksa napata. Tienaako lentoemo oikeasti enemmän kun luonnontieteilijät??? Luonnontieteilijän keskipalkka taitaa olla 3000 kieppeillä.
        Tutustuuko Finskillä hyvin työkavereihin, teitähän on siellä suuri määrä. Siis sattuuko usein samat tyypit samalle lennolle? Vietättekö kohteissa yhteistä aikaa vai onko kaikki eri teillä?

        keskipalkka oli muistaakseni 42 000 e / vuosi päivärahat n. 4000-5000 e / vuosi (eivät tietysti sinäänsä ole laskettavissa ansioon). Lentoemännällä on myös enemmän vapaa-aikaa. Työtä n. 90-120 h /kk vapaita 10-15. Vapaapäivät kyllä usein ovat keskellä viikkoa, ja jos joulut yms. ovat sinulle kovin tärkeitä niin niitä ei aina saa vapaaksi sitten.

        Joka lennolla on aina eri miehitys, joten tutustuminen jää 99 % pintapuoliseksi. Joidenkin kanssa tietysti saattaa sattua samalla lennolle useammin ja viettää aikaa kohteessa. Reittiliikenteessä pisimmimät stopit taitavat olla 4 yötä perillä, mutta liikenteen laajentuessa ovat lyhenemään päin. Yleensä n. 1-2 päivää perillä. Kohteissa jokaisella on omat tekemisensä, tai sitten tehdään yhdessä. Riippuu miehistöstä ja omasta halusta.


      • vaikeaahan
        yliopistolla opiskellut ex emo kirjoitti:

        Hyvä, että sinä viihdyt lentoemona. Itselläni sekä akateeminen tutkinto että lentoemon pätevyys, mutta lentoemon työ ei napannut itseä yhtään. Lähdin sitä kokeilemaan, kun oman alan työt stressasivat pahasti, mutta totesin pian, että lentoemon työ vasta stressaavaa oli. Akateemisena ihmisenä tuntua tyhmältä kaadella kahvia ja kerätä roskia, varsinkin kun ihmiset ei nykyään kunnioita lentoemoja pätkän vertaa, päinvastoin pitävät heitä ihan nollakansalaisina. Jatkuva vuorotyö väsytti ja sen vuoksi usein oli vihainen olo. Kabiinissa oli mielestäni aina kireä tunnelma, kun palattiin aikaerolennolta lyhyen levon jälkeen, kun porukka oli niin väsynyttä.
        Ei edes lyhyet työviikot ja kaukomaiden näkeminen sekä id-liput saaneet työtä maistumaan. Ja kun vielä päälle menetetyt jussit ja joulut ja viikonloput niin ei kiitos tällä koulutuksella. Ehkä, jos olisin koulutukseltani tarjoilija tai joku muu huonosti tienaava duunari, niin lentoemon työ voisi mennäkin, mutta ei akateemisena.

        Tuo varmasti on ollutkin, hyvä että ymmärsit häipyä (neuvottiinko?).
        Tottakai toiset oli kireinä tyhmän seurassa.


      • Kummastelija
        enemmän... kirjoitti:

        keskipalkka oli muistaakseni 42 000 e / vuosi päivärahat n. 4000-5000 e / vuosi (eivät tietysti sinäänsä ole laskettavissa ansioon). Lentoemännällä on myös enemmän vapaa-aikaa. Työtä n. 90-120 h /kk vapaita 10-15. Vapaapäivät kyllä usein ovat keskellä viikkoa, ja jos joulut yms. ovat sinulle kovin tärkeitä niin niitä ei aina saa vapaaksi sitten.

        Joka lennolla on aina eri miehitys, joten tutustuminen jää 99 % pintapuoliseksi. Joidenkin kanssa tietysti saattaa sattua samalla lennolle useammin ja viettää aikaa kohteessa. Reittiliikenteessä pisimmimät stopit taitavat olla 4 yötä perillä, mutta liikenteen laajentuessa ovat lyhenemään päin. Yleensä n. 1-2 päivää perillä. Kohteissa jokaisella on omat tekemisensä, tai sitten tehdään yhdessä. Riippuu miehistöstä ja omasta halusta.

        Aivan uskomattoman valtavat tulot työmäärään, työn vaativuuteen ja koulutukseen nähden. Mitenkäs se palkka oli viime syksyn lakon aikoihin lentoemojen mukaan vaan noin 1000 euroa kuussa??? ;) Onko se taas syksyn tes neuvotteluissa vaan tonni kuussa;)?


      • niin...
        Kummastelija kirjoitti:

        Aivan uskomattoman valtavat tulot työmäärään, työn vaativuuteen ja koulutukseen nähden. Mitenkäs se palkka oli viime syksyn lakon aikoihin lentoemojen mukaan vaan noin 1000 euroa kuussa??? ;) Onko se taas syksyn tes neuvotteluissa vaan tonni kuussa;)?

        uskomaton palkka? Mistä sinä tiedät työnvaativuudesta vai oletko koskaan työskennellyt alalla? Koulutuksen pituus ei korreloi suoraan työnvaativuutta ja edelleen palkkaa. Palkkaan vaikuttavat monet tekijät. Jos ihmettelet työtuntien vähyyttä kannattaa tutustua ilmailumääräyksiin, se selittää jo jotain.

        Aloittelevan kuukaispalkka on edelleen 1095 e / kk. Oli viime neuvotteluissa ja on edelleen seuraavissa neuvotteluissa. Kyseessä oli keskipalkka.


      • Joo joo
        niin... kirjoitti:

        uskomaton palkka? Mistä sinä tiedät työnvaativuudesta vai oletko koskaan työskennellyt alalla? Koulutuksen pituus ei korreloi suoraan työnvaativuutta ja edelleen palkkaa. Palkkaan vaikuttavat monet tekijät. Jos ihmettelet työtuntien vähyyttä kannattaa tutustua ilmailumääräyksiin, se selittää jo jotain.

        Aloittelevan kuukaispalkka on edelleen 1095 e / kk. Oli viime neuvotteluissa ja on edelleen seuraavissa neuvotteluissa. Kyseessä oli keskipalkka.

        Onhan toi reilun 40000 vuosi palkka plus 5000 verottomia päivärahoja todella hyvä palkka. Usea monen vuoden koulutuksen käynyt akateeminen ei ikinä pääse noihin tuloihin ja töitä on kuukaudessa 160 tuntia ja työ paljon vaativampaa kuin kahvin kaatelu, tarjoilu, tuotemyynti ja turvalaite tsekkaukset ja istuintaskujen tsekkaus, ovien armaus/disarmaus ym. Ainoa vaativa asia lentoemon työssä on mahdolliset hätätilanteet ja vakavat sairaskohtaukset. Tunnen ilmailumääräykset tutun kautta, eikös niiden mukaan saisi lentää jopa 172 tuntia kuussa? Ainakin Blue1 ja Ryanairilla työtunnit kuussa on hyvin usein 150-160 tuntia, miksei sitten Finskilläkin? Sitähän se Vikkula viime syksynä yritti, että enemmän työtunteja Finskiläisille.
        Mutta jokainen tosiaan tyylillään, toiset kouluttautuu vuosia ja tienaa vaan pari tonnia kuussa ja toiset valitsevat nopeamman tien päästä hyville tuloille.
        Mitä tulee viime syksyn asioihin, niin kyllä tälläkin keskustelupalstalla moni emo itki huonoa palkkaansa ja mainitsi ainoastaan peruspalkan tulonlähteenä. Ei ollut mainintoja valtavista lisistä ja päivärahoista. Aina tilanteen mukaan. Kun kehutaan palkkoja ja lentoemon työtä, otetaan KAIKKI mahdolliset lisät huomioon, kehutaan 5 tähden hotelleilla ja maailman näkemisellä ym. Kun taas halutaan kansalta sääliä ja sympatiaa lakon takia, niin mainitaan VAIN peruspalkka ja itketään kuinka raskasta työ on ja menee joulut pilalle ym ja parisuhde ja perhe kärsii. Ovelaa ja fiksua sakkia lentoemoissa kyllä on :)
        Tsemppiä joka tapauksessa kaikille emoille.


      • osoitat...
        Joo joo kirjoitti:

        Onhan toi reilun 40000 vuosi palkka plus 5000 verottomia päivärahoja todella hyvä palkka. Usea monen vuoden koulutuksen käynyt akateeminen ei ikinä pääse noihin tuloihin ja töitä on kuukaudessa 160 tuntia ja työ paljon vaativampaa kuin kahvin kaatelu, tarjoilu, tuotemyynti ja turvalaite tsekkaukset ja istuintaskujen tsekkaus, ovien armaus/disarmaus ym. Ainoa vaativa asia lentoemon työssä on mahdolliset hätätilanteet ja vakavat sairaskohtaukset. Tunnen ilmailumääräykset tutun kautta, eikös niiden mukaan saisi lentää jopa 172 tuntia kuussa? Ainakin Blue1 ja Ryanairilla työtunnit kuussa on hyvin usein 150-160 tuntia, miksei sitten Finskilläkin? Sitähän se Vikkula viime syksynä yritti, että enemmän työtunteja Finskiläisille.
        Mutta jokainen tosiaan tyylillään, toiset kouluttautuu vuosia ja tienaa vaan pari tonnia kuussa ja toiset valitsevat nopeamman tien päästä hyville tuloille.
        Mitä tulee viime syksyn asioihin, niin kyllä tälläkin keskustelupalstalla moni emo itki huonoa palkkaansa ja mainitsi ainoastaan peruspalkan tulonlähteenä. Ei ollut mainintoja valtavista lisistä ja päivärahoista. Aina tilanteen mukaan. Kun kehutaan palkkoja ja lentoemon työtä, otetaan KAIKKI mahdolliset lisät huomioon, kehutaan 5 tähden hotelleilla ja maailman näkemisellä ym. Kun taas halutaan kansalta sääliä ja sympatiaa lakon takia, niin mainitaan VAIN peruspalkka ja itketään kuinka raskasta työ on ja menee joulut pilalle ym ja parisuhde ja perhe kärsii. Ovelaa ja fiksua sakkia lentoemoissa kyllä on :)
        Tsemppiä joka tapauksessa kaikille emoille.

        tietämöttömyytesi ja kateellisuutesi. Jos et ole tyytyväinen akateemiseen ammattiisi (BUAH) niin vaihda siiten duunia.

        172 tunnin työkuukausi ei olemitenkään mahdollinen. Oliskohan kyseessä se, että Blue1/Ryanair harjoittaa hieman erilaista liikennettä kuin Finnair. Työtunteja kertyy eritavalla lentämällä HEL-ARN-HEL-ARN-HEL-ARN-HEL kun HEL-PEK-HEL. Yhteen viikkoon mahtuu yksi kaukolento. Maanantaina HEL-PEK perillä ti aamuna ja takaisin ke aamuna PEK-HEL perillä ke iltapäivällä. Työaikaa tulee n. 20 h viikossa. Pitkän lennon ja aikaeron takia tulee palautumisvapaita, joka mm. Finnairilla ovat minimaalisia verrattuna muihin kaukolentoja operoiviin verkostoyhtiöihin (esim. BA,LH,KLM). Mutta turhaahan se on kateelliselle selittää. Kokeile työtä niin sitten tiedät.

        Hienoa muuten että koet akateemisena olevasi tärkeämpi kuin muut. Itsekin akateemisena voin sanoa, että nautin nykyisestä työstäni huomattavasti enemmän kuin akateemisesta työstä. Jos itse arvostaa työtään ja pitää siitä ei muiden mielipiteillä ole juuri merkitystä. Toivottasti osaat arvostaa omaa työtäsi, että et sen takia tällä käy itkemässä kateuttasi.


        Ps. Jos tekee Blue1:lla 172 kuukaudessa niin palkka on todellakin aivan omaa luokkaansa. Heilläkin nääs on omat lisänsä, mm. pompuista lisätunneista yms. Ei taida silloin riittää tuo 40 000 e vuodessa. Mutta sinähän taas tiedät asiat paremmin. Ryanairista en tiedä muutakun, että niiden työntekijät eivät saa kuulua edes työntekijäliitooihin, että en nyt vertais sitä toimintaa oikeiden lentoyhtiöiden toimintaan.


      • hah
        osoitat... kirjoitti:

        tietämöttömyytesi ja kateellisuutesi. Jos et ole tyytyväinen akateemiseen ammattiisi (BUAH) niin vaihda siiten duunia.

        172 tunnin työkuukausi ei olemitenkään mahdollinen. Oliskohan kyseessä se, että Blue1/Ryanair harjoittaa hieman erilaista liikennettä kuin Finnair. Työtunteja kertyy eritavalla lentämällä HEL-ARN-HEL-ARN-HEL-ARN-HEL kun HEL-PEK-HEL. Yhteen viikkoon mahtuu yksi kaukolento. Maanantaina HEL-PEK perillä ti aamuna ja takaisin ke aamuna PEK-HEL perillä ke iltapäivällä. Työaikaa tulee n. 20 h viikossa. Pitkän lennon ja aikaeron takia tulee palautumisvapaita, joka mm. Finnairilla ovat minimaalisia verrattuna muihin kaukolentoja operoiviin verkostoyhtiöihin (esim. BA,LH,KLM). Mutta turhaahan se on kateelliselle selittää. Kokeile työtä niin sitten tiedät.

        Hienoa muuten että koet akateemisena olevasi tärkeämpi kuin muut. Itsekin akateemisena voin sanoa, että nautin nykyisestä työstäni huomattavasti enemmän kuin akateemisesta työstä. Jos itse arvostaa työtään ja pitää siitä ei muiden mielipiteillä ole juuri merkitystä. Toivottasti osaat arvostaa omaa työtäsi, että et sen takia tällä käy itkemässä kateuttasi.


        Ps. Jos tekee Blue1:lla 172 kuukaudessa niin palkka on todellakin aivan omaa luokkaansa. Heilläkin nääs on omat lisänsä, mm. pompuista lisätunneista yms. Ei taida silloin riittää tuo 40 000 e vuodessa. Mutta sinähän taas tiedät asiat paremmin. Ryanairista en tiedä muutakun, että niiden työntekijät eivät saa kuulua edes työntekijäliitooihin, että en nyt vertais sitä toimintaa oikeiden lentoyhtiöiden toimintaan.

        Kerroppa tarkalleen, mistä olisin kateellinen? Siitäkö, että saat kaadella kahvia työksesi, työskennellä ahtaissa tiloissa kuivassa koneilmassa, valvoa yösi tai herätä kukonlaulun aikaan? Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. Lentoemot jostain kumman syystä aina luulevat, että ihmiset ovat heille kateellisia. Negatiivinen palaute johtuu enemmänkin siitä, kun emot luulevat olevansa jotain upeita ja ainutlaatuisia, kun ovat lentoemoiksi päässeet ja kulkevat nokka pystyssä. Sanoinpa vaan, että palkka on mielestäni teillä iso. Mutta silti itse en olisi valmis tuollaista työtä tekemään ja elämään noin epäsäännöllistä elämää edes tuolla palkalla, joten kai se palkka siinä mielessä on oikeutettua.
        Miksi sinun muuten pitää koko ajan todistella, että viihdyt paremmin lentoemona kuin akateemisessa ammatissa? Ettei vaan kirpaisisi, että olet turhaan kouluttanut itsesi akateemiseksi ja toimit vaan lentoemona, missä voi työskennellä ihan lukiopohjaltakin???


      • Alaa seurannut ex Blue 1 emo
        osoitat... kirjoitti:

        tietämöttömyytesi ja kateellisuutesi. Jos et ole tyytyväinen akateemiseen ammattiisi (BUAH) niin vaihda siiten duunia.

        172 tunnin työkuukausi ei olemitenkään mahdollinen. Oliskohan kyseessä se, että Blue1/Ryanair harjoittaa hieman erilaista liikennettä kuin Finnair. Työtunteja kertyy eritavalla lentämällä HEL-ARN-HEL-ARN-HEL-ARN-HEL kun HEL-PEK-HEL. Yhteen viikkoon mahtuu yksi kaukolento. Maanantaina HEL-PEK perillä ti aamuna ja takaisin ke aamuna PEK-HEL perillä ke iltapäivällä. Työaikaa tulee n. 20 h viikossa. Pitkän lennon ja aikaeron takia tulee palautumisvapaita, joka mm. Finnairilla ovat minimaalisia verrattuna muihin kaukolentoja operoiviin verkostoyhtiöihin (esim. BA,LH,KLM). Mutta turhaahan se on kateelliselle selittää. Kokeile työtä niin sitten tiedät.

        Hienoa muuten että koet akateemisena olevasi tärkeämpi kuin muut. Itsekin akateemisena voin sanoa, että nautin nykyisestä työstäni huomattavasti enemmän kuin akateemisesta työstä. Jos itse arvostaa työtään ja pitää siitä ei muiden mielipiteillä ole juuri merkitystä. Toivottasti osaat arvostaa omaa työtäsi, että et sen takia tällä käy itkemässä kateuttasi.


        Ps. Jos tekee Blue1:lla 172 kuukaudessa niin palkka on todellakin aivan omaa luokkaansa. Heilläkin nääs on omat lisänsä, mm. pompuista lisätunneista yms. Ei taida silloin riittää tuo 40 000 e vuodessa. Mutta sinähän taas tiedät asiat paremmin. Ryanairista en tiedä muutakun, että niiden työntekijät eivät saa kuulua edes työntekijäliitooihin, että en nyt vertais sitä toimintaa oikeiden lentoyhtiöiden toimintaan.

        Ei Blue 1:lla pääse kyllä 40 tonnin vuosiansioille vaikka töitä painaisi 170 tuntia kuussa. Ainakin itselläni vuositulot taisivat olla vain noin 23 000 ja töitä painoin hulluna. Blue1:lla alkupalkka voi olla parempi kuin Finnairilla, mutta sen jälkeen palkan nousu on Blue1:lla hidasta, lisineen noin 50-60 euroa kuussa vuosittain. Finskillä palkka nousee lisineen 100-200 euroa kuussa vuosittain, ainakin näin olen tessistä laskeskellut ja arvioinut. Sektorilisät ja yötyökorvaukset eivät Blue1:lla nouse lainkaan kokemuksen myötä, Finskillähän kokemus nostaa yötyökorvausten määrää ym.
        Kyllä teillä noi palkka-asiat ovat paljon paremmin hoidossa kun muissa suomalaisissa yhtiöissä. Onhan se selvä, että Finnair on paras ja sinne kai kaikki ensisijaisesti haluaisivat töihin ja menevät sitten muualle, jos eivät sinne pääse.


      • Ulkopuolinen tarkkailija
        hah kirjoitti:

        Kerroppa tarkalleen, mistä olisin kateellinen? Siitäkö, että saat kaadella kahvia työksesi, työskennellä ahtaissa tiloissa kuivassa koneilmassa, valvoa yösi tai herätä kukonlaulun aikaan? Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. Lentoemot jostain kumman syystä aina luulevat, että ihmiset ovat heille kateellisia. Negatiivinen palaute johtuu enemmänkin siitä, kun emot luulevat olevansa jotain upeita ja ainutlaatuisia, kun ovat lentoemoiksi päässeet ja kulkevat nokka pystyssä. Sanoinpa vaan, että palkka on mielestäni teillä iso. Mutta silti itse en olisi valmis tuollaista työtä tekemään ja elämään noin epäsäännöllistä elämää edes tuolla palkalla, joten kai se palkka siinä mielessä on oikeutettua.
        Miksi sinun muuten pitää koko ajan todistella, että viihdyt paremmin lentoemona kuin akateemisessa ammatissa? Ettei vaan kirpaisisi, että olet turhaan kouluttanut itsesi akateemiseksi ja toimit vaan lentoemona, missä voi työskennellä ihan lukiopohjaltakin???

        sanoi kettu pihlajanmarjoista;)


      • ihmettelyä
        hah kirjoitti:

        Kerroppa tarkalleen, mistä olisin kateellinen? Siitäkö, että saat kaadella kahvia työksesi, työskennellä ahtaissa tiloissa kuivassa koneilmassa, valvoa yösi tai herätä kukonlaulun aikaan? Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. Lentoemot jostain kumman syystä aina luulevat, että ihmiset ovat heille kateellisia. Negatiivinen palaute johtuu enemmänkin siitä, kun emot luulevat olevansa jotain upeita ja ainutlaatuisia, kun ovat lentoemoiksi päässeet ja kulkevat nokka pystyssä. Sanoinpa vaan, että palkka on mielestäni teillä iso. Mutta silti itse en olisi valmis tuollaista työtä tekemään ja elämään noin epäsäännöllistä elämää edes tuolla palkalla, joten kai se palkka siinä mielessä on oikeutettua.
        Miksi sinun muuten pitää koko ajan todistella, että viihdyt paremmin lentoemona kuin akateemisessa ammatissa? Ettei vaan kirpaisisi, että olet turhaan kouluttanut itsesi akateemiseksi ja toimit vaan lentoemona, missä voi työskennellä ihan lukiopohjaltakin???

        Miksi sitten akateeminen lentoemo ei mene akateemiseen koulutustaan vastaavaan työhön, vaan on "vain" lentoemona??? Aika outoa, sillä lentohomma on todella kurjaa ja ala-arvoista työtä, jossa kukaan ei viihdy ja matkustajat eivät arvosta pätkääkään, saati sitten nekin jotka eivät matkusta.


      • ne...
        hah kirjoitti:

        Kerroppa tarkalleen, mistä olisin kateellinen? Siitäkö, että saat kaadella kahvia työksesi, työskennellä ahtaissa tiloissa kuivassa koneilmassa, valvoa yösi tai herätä kukonlaulun aikaan? Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. Lentoemot jostain kumman syystä aina luulevat, että ihmiset ovat heille kateellisia. Negatiivinen palaute johtuu enemmänkin siitä, kun emot luulevat olevansa jotain upeita ja ainutlaatuisia, kun ovat lentoemoiksi päässeet ja kulkevat nokka pystyssä. Sanoinpa vaan, että palkka on mielestäni teillä iso. Mutta silti itse en olisi valmis tuollaista työtä tekemään ja elämään noin epäsäännöllistä elämää edes tuolla palkalla, joten kai se palkka siinä mielessä on oikeutettua.
        Miksi sinun muuten pitää koko ajan todistella, että viihdyt paremmin lentoemona kuin akateemisessa ammatissa? Ettei vaan kirpaisisi, että olet turhaan kouluttanut itsesi akateemiseksi ja toimit vaan lentoemona, missä voi työskennellä ihan lukiopohjaltakin???

        sitten pitäs olla?

        "Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. "

        Yöpymiset on 1-5 vuorokautta reittikohteissa, lomalennoilla vieläkin pidempiä keikkoja. Kyllä ne minusta on ihan riittäviä. Mielestäni 1-2 yötä perillä on juuri sopiva, matkoihin kun kuitenkin menee 2 päivää. Kyse on kuitenkin työmatkasta työkavereiden kanssa, että ennemin sitten matkustan halvoilla ID-lipuilla, joita voin käyttää millä tahansa maailman lentyhtiöllä.

        Sitäpaitsi ennemin lennän jonnekin ja olen siellä 2 päivää täysin vapaalla. Nykyisin liikematkalaiset eivät saa käyttää edes businessluokkaa. Perillä ovat 1-2 yötä jolloin tekevät melkein 24 h töitä. Ennemin teen sen 8-10 h lennolla töitä ja sitten perillä lepään ja katselen paikkoja = omaa aikaa. Sitten taas 8-10 h kotiin ja sen jälkeen on pidempi vapaa jakso.


      • Samaa ihmettelen
        ihmettelyä kirjoitti:

        Miksi sitten akateeminen lentoemo ei mene akateemiseen koulutustaan vastaavaan työhön, vaan on "vain" lentoemona??? Aika outoa, sillä lentohomma on todella kurjaa ja ala-arvoista työtä, jossa kukaan ei viihdy ja matkustajat eivät arvosta pätkääkään, saati sitten nekin jotka eivät matkusta.

        Akateemiselta ihmiseltä pitäisi laissa kieltää työskenteleminen muussa kuin akateemisessa työssä. Myös työssä viihtyminen pitäisi laissa kieltää! Se on suorastaan sikamaista että joku viihtyy työssään. Täytyy olla pelkkää valhetta! Te typerät lentoemot jotka muka viihdytte työssänne: Muistakaa nyt jo että se on KIELLETTYÄ ja työtänne kun ei KUKAAN arvosta pätkääkään niin älkää nyt vaan itse menkö sitä arvostamaan! Tasa-arvoa olisi, jos kaikki suomalaiset viihtyisivät yhtä huonosti työssään ja saisivat tasan samaa, yhtä huonoa palkkaa. Näin oli sentään ennen vanhaan kunnon Neuvostoliitossa asiat kohdallaan!


      • hienoa
        ne... kirjoitti:

        sitten pitäs olla?

        "Teidän yöpymisetkin on nykyään niin minimaaliset, että en niistäkään ole kade. "

        Yöpymiset on 1-5 vuorokautta reittikohteissa, lomalennoilla vieläkin pidempiä keikkoja. Kyllä ne minusta on ihan riittäviä. Mielestäni 1-2 yötä perillä on juuri sopiva, matkoihin kun kuitenkin menee 2 päivää. Kyse on kuitenkin työmatkasta työkavereiden kanssa, että ennemin sitten matkustan halvoilla ID-lipuilla, joita voin käyttää millä tahansa maailman lentyhtiöllä.

        Sitäpaitsi ennemin lennän jonnekin ja olen siellä 2 päivää täysin vapaalla. Nykyisin liikematkalaiset eivät saa käyttää edes businessluokkaa. Perillä ovat 1-2 yötä jolloin tekevät melkein 24 h töitä. Ennemin teen sen 8-10 h lennolla töitä ja sitten perillä lepään ja katselen paikkoja = omaa aikaa. Sitten taas 8-10 h kotiin ja sen jälkeen on pidempi vapaa jakso.

        Eiköhän mennä kuitenkin tosiasioihin, myös meidän yöpymiset rajoittuu 80% yhden tai kahden yön yöpyviin. Jos yksi ihminen onnistuu viettämään 2-7 pvää joka työvuorollaan työkeikalla, niin on hän aika eri kastissa kuin normaali finnair/blue1. Molempia kun sitoo työaika/ilmailulaki =)


      • juuri NÄIN!
        Samaa ihmettelen kirjoitti:

        Akateemiselta ihmiseltä pitäisi laissa kieltää työskenteleminen muussa kuin akateemisessa työssä. Myös työssä viihtyminen pitäisi laissa kieltää! Se on suorastaan sikamaista että joku viihtyy työssään. Täytyy olla pelkkää valhetta! Te typerät lentoemot jotka muka viihdytte työssänne: Muistakaa nyt jo että se on KIELLETTYÄ ja työtänne kun ei KUKAAN arvosta pätkääkään niin älkää nyt vaan itse menkö sitä arvostamaan! Tasa-arvoa olisi, jos kaikki suomalaiset viihtyisivät yhtä huonosti työssään ja saisivat tasan samaa, yhtä huonoa palkkaa. Näin oli sentään ennen vanhaan kunnon Neuvostoliitossa asiat kohdallaan!

        Siinä voi vielä käydä niin, että YLPISTYY ja LUULEE olevansa jotain ja se on ihan myrkkyä kanssatovereille, kaikkein pahinta mitä tässä maassa voi olla. Nöyryys (lue, nöyristely) on se millä saisi edes jotain arvostusta.

        Suomessa on aina arvostettu itsensä aliarvostusta ja oikein kehuskellaan paljolla työmäärällä ja huonolla palkalla. Marttyyriasennetta näkee paljon. Tulee hyvän ihmisen maine jos menee huonosti ja kaikki on kurjaa. Tällöin ei kukaan pääse kadehtimaan, ja saa sympatiaa ja sääliä osakseen. Silloin on kaikilla parempi olla.


      • nykyään
        Ulkopuolinen tarkkailija kirjoitti:

        sanoi kettu pihlajanmarjoista;)

        Ei ole mitään hienoa työntää raskaita trolleja ja tarjoilla ruokia ja kahvia. Ei ole mitään hienoa kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä ei ole mitään hienoa. Bisneksessä työ on tarjoilijan työtä, ruokalistat ja kaikki. Ihmiset puhuukin bisnesluokan emoista tarjoilijoina. Mikä ihme fiksuja naisia vetää työskentelemään lentäviksi tarjoilijoiksi, seisomatyöstä suonikohjuja, huonot työajat, ilmasta tulee avaruussäteilyä, tylsä työ, ikävät matkustajat ja poissa ovat 80-luvun luksusviikot luksuskohteissa. Id lipuilla matkustaminenkin aika stressaavaa, kun ei ikinä tiedä mahtuuko koneeseen. Nykyään lennot muutenkin halpoja, että id ei välttämättä ollenkaan kannattava.
        Ainoa hieno asia taitaa olla kauniit työasut ja se, että miehet ehkä piirun verran kiinnostuneempia sinusta, kun sanot olevasi lentoemo kun esim. lastentarhatäti.


      • niinpä niin
        voi jessus kirjoitti:

        en ole diplomi-insinööri mutta melkein kuusi vuotta istuin kyllä yliopistolla eli taitaa olla vähän rankempi koulutus kuin lentäjän koulutus. En ole kateellinenkaan mutta kyllä lentäjien palkat on aivan ylimitoitettu, joka maan lentoyhtiö on sen takia konkurssin partaalla. Yhteiskunnan varoilla maksetaan konkurssikypsän lentoyhtiön henkilökunnan palkat, joo hieno homma..

        Minä puolestani olen diplomi-insinööri. Puolisoni ollessa lentäjä ja tutustuessani työn vaatimuksiin ja normaaliin lentäjän uraan, lentäjien palkat eivät todellakaan ole ylimitoitettuja. Pikemminkin saa ihailla alalle pyrkivien sitoutumista tietäen haasteet kunnon ansioihin pääsemiseksi. Lähtisitkö sinä töihin 800 euron peruspalkalla kuussa? Aivan, mutta aloittelevat lentäjät lähtevät. Kyllä, Suomessa.

        Tiedoksesi, että lentoyhtiöiden ahdinko ei johdu lentäjien palkoista, vaan muista seikoista. Esimerkiksi Ryanair on yksi kovimmista palkan maksajista ja tekee, samansuuruisella liikevaihdolla kuin Finnair, mojovoaa voittoa.


      • kateellinen...
        nykyään kirjoitti:

        Ei ole mitään hienoa työntää raskaita trolleja ja tarjoilla ruokia ja kahvia. Ei ole mitään hienoa kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä ei ole mitään hienoa. Bisneksessä työ on tarjoilijan työtä, ruokalistat ja kaikki. Ihmiset puhuukin bisnesluokan emoista tarjoilijoina. Mikä ihme fiksuja naisia vetää työskentelemään lentäviksi tarjoilijoiksi, seisomatyöstä suonikohjuja, huonot työajat, ilmasta tulee avaruussäteilyä, tylsä työ, ikävät matkustajat ja poissa ovat 80-luvun luksusviikot luksuskohteissa. Id lipuilla matkustaminenkin aika stressaavaa, kun ei ikinä tiedä mahtuuko koneeseen. Nykyään lennot muutenkin halpoja, että id ei välttämättä ollenkaan kannattava.
        Ainoa hieno asia taitaa olla kauniit työasut ja se, että miehet ehkä piirun verran kiinnostuneempia sinusta, kun sanot olevasi lentoemo kun esim. lastentarhatäti.

        kirjastontäti tai ruma DI siellä kirjoittelee...

        Ja ikäväksesi voin todeta, että oikeilla lentoyhtiöillä vietetään edelleen ihan mukavia stoppeja ja kyllä tasokkaissa paikoissa.


      • rike-
        niinpä niin kirjoitti:

        Minä puolestani olen diplomi-insinööri. Puolisoni ollessa lentäjä ja tutustuessani työn vaatimuksiin ja normaaliin lentäjän uraan, lentäjien palkat eivät todellakaan ole ylimitoitettuja. Pikemminkin saa ihailla alalle pyrkivien sitoutumista tietäen haasteet kunnon ansioihin pääsemiseksi. Lähtisitkö sinä töihin 800 euron peruspalkalla kuussa? Aivan, mutta aloittelevat lentäjät lähtevät. Kyllä, Suomessa.

        Tiedoksesi, että lentoyhtiöiden ahdinko ei johdu lentäjien palkoista, vaan muista seikoista. Esimerkiksi Ryanair on yksi kovimmista palkan maksajista ja tekee, samansuuruisella liikevaihdolla kuin Finnair, mojovoaa voittoa.

        Lentäjäkoulutuksen hinta on n. 100 000€, jota saa jonkin aikaa maksaa takaisin "hyvilläkin" palkoilla, joka ainakin finncommilla on aloittavalla perämiehellä n. 2000€/kk.

        http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,33807.25.html


      • tosin
        rike- kirjoitti:

        Lentäjäkoulutuksen hinta on n. 100 000€, jota saa jonkin aikaa maksaa takaisin "hyvilläkin" palkoilla, joka ainakin finncommilla on aloittavalla perämiehellä n. 2000€/kk.

        http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,33807.25.html

        tuo 2000 eskoa EI ole peruspalkka, vaan siinä on jo kaikki lisät mukana..


      • kiinnostaa tietää
        kateellinen... kirjoitti:

        kirjastontäti tai ruma DI siellä kirjoittelee...

        Ja ikäväksesi voin todeta, että oikeilla lentoyhtiöillä vietetään edelleen ihan mukavia stoppeja ja kyllä tasokkaissa paikoissa.

        Kertokaa nyt lentoemot, mistä te kuvittelette, että muut ihmiset ovat teille kateellisia??? Olen ihan aidosti kiinnostunut tietämään, kun itse en kertakaikkiaan pysty näkemään ammatissa mitään hohdokasta tai erikoista. Nykyään sinne pääsykin on todella helppoa. Mutta kaikkien alojen ammattilaisia tarvitaan ja hyvä niin. Kaikki kunnioitus lentoemoille ja muille, jotka itse omalla työllään tienaavat elantonsa.


      • ei...
        kiinnostaa tietää kirjoitti:

        Kertokaa nyt lentoemot, mistä te kuvittelette, että muut ihmiset ovat teille kateellisia??? Olen ihan aidosti kiinnostunut tietämään, kun itse en kertakaikkiaan pysty näkemään ammatissa mitään hohdokasta tai erikoista. Nykyään sinne pääsykin on todella helppoa. Mutta kaikkien alojen ammattilaisia tarvitaan ja hyvä niin. Kaikki kunnioitus lentoemoille ja muille, jotka itse omalla työllään tienaavat elantonsa.

        ketään täysjärkinen ihminen muute käy kirjoittelemassa tänne seuraavaa:

        " Ei ole mitään hienoa työntää raskaita trolleja ja tarjoilla ruokia ja kahvia. Ei ole mitään hienoa kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä ei ole mitään hienoa. Bisneksessä työ on tarjoilijan työtä, ruokalistat ja kaikki. Ihmiset puhuukin bisnesluokan emoista tarjoilijoina. Mikä ihme fiksuja naisia vetää työskentelemään lentäviksi tarjoilijoiksi, seisomatyöstä suonikohjuja, huonot työajat, ilmasta tulee avaruussäteilyä, tylsä työ, ikävät matkustajat ja poissa ovat 80-luvun luksusviikot luksuskohteissa. Id lipuilla matkustaminenkin aika stressaavaa, kun ei ikinä tiedä mahtuuko koneeseen. Nykyään lennot muutenkin halpoja, että id ei välttämättä ollenkaan kannattava.
        Ainoa hieno asia taitaa olla kauniit työasut ja se, että miehet ehkä piirun verran kiinnostuneempia sinusta, kun sanot olevasi lentoemo kun esim. lastentarhatäti. "


        Asioita, joista ei mitään tiedä.
        = kateellinen nainen.


      • ettei ole kateellinen?
        ei... kirjoitti:

        ketään täysjärkinen ihminen muute käy kirjoittelemassa tänne seuraavaa:

        " Ei ole mitään hienoa työntää raskaita trolleja ja tarjoilla ruokia ja kahvia. Ei ole mitään hienoa kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä ei ole mitään hienoa. Bisneksessä työ on tarjoilijan työtä, ruokalistat ja kaikki. Ihmiset puhuukin bisnesluokan emoista tarjoilijoina. Mikä ihme fiksuja naisia vetää työskentelemään lentäviksi tarjoilijoiksi, seisomatyöstä suonikohjuja, huonot työajat, ilmasta tulee avaruussäteilyä, tylsä työ, ikävät matkustajat ja poissa ovat 80-luvun luksusviikot luksuskohteissa. Id lipuilla matkustaminenkin aika stressaavaa, kun ei ikinä tiedä mahtuuko koneeseen. Nykyään lennot muutenkin halpoja, että id ei välttämättä ollenkaan kannattava.
        Ainoa hieno asia taitaa olla kauniit työasut ja se, että miehet ehkä piirun verran kiinnostuneempia sinusta, kun sanot olevasi lentoemo kun esim. lastentarhatäti. "


        Asioita, joista ei mitään tiedä.
        = kateellinen nainen.

        On todella hienoa kävellä käytävillä tarjoillen ruokia ja kahvia. Saan kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä on tosi mageeta, kun kaikki katsovat MINUA. Bisneksessä olen hovimestaria vastaava arvostettu henkilö. Esittelen ruokalistavaihtoedot ja suosittelen viinejä. Meissä on vain fiksuja naisia työskentelemässä. Seisomatyössä saa kuntoilua, ja aurinkokohteissa näytämme kadehtittavan terveen ruskeilta. Työajat ovat erinomaisen vaihtelevat ja paxit ovat numeroita. Eipä unohdeta lomailua hyvissä hotelleissa luksuskohteissa. Id lipuilla pääse mihin tahansa haluaa. Miehet kuvittelevat meidät märkiin uniinsa ja harva se lento joku bisnesmies tarjoaakin käyntikorttiaan.

        Näinkö tämä pitäisi kirjoittaa, ettei olisi kateellinen?

        Valitettava totuus on, että varsinkin tyhmemmillä ihmisillä on kyky ainoastaan projisoida tuntemuksiaan käsitelläkseen tapahtumia. Koska olet itse toivottoman kateellinen, kuvittelet kaikkien muiden ihmisten olevan myös kateellisia. Koska itse kuvittelet lentoemännän työn olevan hohdoas, vastuullinen ja haastava, kuvittelet kaikkien muiden ihmisten ihmisten ajattelevan samalla tavalla. Jos he eivät ajattele, ainoa syy on kateus.

        Btw, minä ymmärrän, että nuori ihminen hakeutuu alalle. Minä ymmärrän, että kiipijäpersoona hakeutuu alalle. Mutta en ymmärrä parhaalla tahdollanikaan, miten voitte väittää alaa haastavaksi. Minä tiedän, mitä teidän työnne on. Tunnen koulutusohjelmanne, turvallisuustekijänne, proseduurinne, vastuunne ja tehtävänne. Kaikki kunnioitus ihanille emännille, jotka ovat todellisia asiakaspalvelijoita. Kaltaisesi kantturat sen sijaan saavat asiakkaan kuin asiakkaan huonolle tuulelle.

        P.S. Koulutustasosi alhaisuus näkyy todella hyvin sanavalinnoissasi ja kielioppivirheissäsi. Näppäilyvirheet ovat oma lukunsa, niihin en kiinnitä huomiota.


      • että olen kateellinen
        ei... kirjoitti:

        ketään täysjärkinen ihminen muute käy kirjoittelemassa tänne seuraavaa:

        " Ei ole mitään hienoa työntää raskaita trolleja ja tarjoilla ruokia ja kahvia. Ei ole mitään hienoa kerätä roskia tai tehdä tuotemyyntiä. Turvallisuusdemon esittämisessä ei ole mitään hienoa. Bisneksessä työ on tarjoilijan työtä, ruokalistat ja kaikki. Ihmiset puhuukin bisnesluokan emoista tarjoilijoina. Mikä ihme fiksuja naisia vetää työskentelemään lentäviksi tarjoilijoiksi, seisomatyöstä suonikohjuja, huonot työajat, ilmasta tulee avaruussäteilyä, tylsä työ, ikävät matkustajat ja poissa ovat 80-luvun luksusviikot luksuskohteissa. Id lipuilla matkustaminenkin aika stressaavaa, kun ei ikinä tiedä mahtuuko koneeseen. Nykyään lennot muutenkin halpoja, että id ei välttämättä ollenkaan kannattava.
        Ainoa hieno asia taitaa olla kauniit työasut ja se, että miehet ehkä piirun verran kiinnostuneempia sinusta, kun sanot olevasi lentoemo kun esim. lastentarhatäti. "


        Asioita, joista ei mitään tiedä.
        = kateellinen nainen.

        Jos mieltäsi helpottaa se, että olen kateellinen sinulle, niin sovitaan sitten niin :) Muista sitten siitä hyvästä ensi kerralla palvella minua hyvin ja ystävällisesti, kun painelen usein tarjoilija nappia ja tilailen lisää viiniä ja teräviä. Huomaat varmaan silloinkin, että olen kateudesta vihreä sinulle istuessani mukavasti matkalla mukavalle lomalle, kun sinä tarjoilet matkustajille juomia, etkä ehdi kunnolla edes istumaan ja syömään työsi aikana.


      • sikapuolella...
        että olen kateellinen kirjoitti:

        Jos mieltäsi helpottaa se, että olen kateellinen sinulle, niin sovitaan sitten niin :) Muista sitten siitä hyvästä ensi kerralla palvella minua hyvin ja ystävällisesti, kun painelen usein tarjoilija nappia ja tilailen lisää viiniä ja teräviä. Huomaat varmaan silloinkin, että olen kateudesta vihreä sinulle istuessani mukavasti matkalla mukavalle lomalle, kun sinä tarjoilet matkustajille juomia, etkä ehdi kunnolla edes istumaan ja syömään työsi aikana.

        missä sinä fantasioissasi matkustat ei kukaan tuo sinulle mitään nappia painamalla. Verhotakana nauretaan kaltaisillesi idiooteille. Tsemppiä teille emot, jotka jaksatte kaikkia näitä idiootteja.


      • lomailija

        Lentoemäntä olen itsekin ja mielestäni kirjoitit täyttä asiaa. Takanani on samantapainen työhistoria mukaan lukien 6 määräaikaista työsuhdetta ennen vakinaistamista. En pidä työtäni mitenkään hienona, se on yksi työ muiden joukossa (toki nautin mukavasta hotellista, kun se kohdalle osuu). Tähän työhön täytyy kyllä asennoitua hieman kuin elämäntapana, laukku aina valmiina lähtöön viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta, myös juhlapyhinä. Parhaina puolina pidän kuitenkin juuri vuorotyötä, päivien vaihtelevuutta ja arkivapaita. Matkailun tunnelma viehättää. Hyvänä puolena pidän myös sitä, että työ ei tule mukanani kotiin, eikä työpäiviin/viikkoihin tarvitse erityisemmin valmistautua pyykinpesua ja pakkaaamista lukuunottamatta.

        Ensimmäiseltä ammatiltani olen sairaanhoitaja ja niitäkin taitoja olen taivaalla tarvinnut useinkin. Toistaiseksi ei ole vielä tarvinnut elvyttää, hoitaa synnytystä tai laittaa vainajaa, mutta mm. sydän- ja hengitysvaivoja yms. olen hoidellut. Pyörtymiset ja huonovointisten hoito on pitkillä lennoilla arkipäivää. Rähinöitsijät ovat sitten oma lukunsa. Eli kaikenlaista siis taivaalla tapahtuu ja pitää jollain tapaa pystyä hoitamaan.

        9 vuoden työkokemuksella ansiotasoni on täsmälleen suomalaisten keskiansio (katsoin verokalenterista), hieman yli suomalaisten naisten keskiansion. Päivärahat maksetaan tuon verotettavan tulon lisäksi, mutta pitäähän sitä työmatkallakin syödä ja muutkin työnantajat maksavat työntekijöilleen päivärahoja ja kulukorvauksia työmatkoista.(Määräytyvät verohallituksen vuosittain määrittelemän taksan mukaan.)Kotoa olen poissa noin 80-100yötä/vuosi.

        Eli siis glamourin, pitkien ulkomaanoleskelujen tai huimien palkkojen takia ei alalle kannata hakeutua eikä suurta kateutta tuntea. Työn mielekkyys on lyödyttävä joistakin muista asiosta tässä ammatissa. Välillä on kivaa, välillä ei!


    • emäntänä

      ja kyllä arvostan matkustamohenkilökuntaa. Siitä työstä yleisöllä on aika ruusuinen kuva. Itse emennän koulutus ei ole kovin pitkä, mutta yleensä kaikilla onkin jokin muu taustakoulutus jo takana. esim palveluala, hoitoala, matkailualan koulutus jne. Jos ei ole muuta koulutusta ja läpäisee eli pääsee ammattiin , niin sitten on erikoisen sopiva alalle. Silloin voi painaa vaa-assa loisteliaat ihmissuhdetaidot, kielitaito jne. Pelkästään tarjoilijan taidoilla alalle ei ole asiaa. Erilaisten tilanteiden hallinta ja suhtautuminen äkkinäisiin muutoksiin on hyvin tärkeää. Tärkein osuus siinä työssä on turvallisuuden takaaminen koneessa ja matkustamomiehistön rooli tuntuu unohtuvan siinä ketjussa tässä keskustelussa. Emännillä on erittäin suuri vastuu ja rooli matkustamossa, kun muistetaan , että koneessa voi olla 300 matkustajaa, lapsia, vanhuksia, vammaisia, eri kieltä puhuvia jne.
      palkkaus ei vastaa työn vaatimuksia, raskautta ja velvoitteita. Tsemppiä kaikille matkustamossa työskenteleville!!!!!! jaksamista ja turvallisia lentoja meille kaikille!!!!!!!!!

    • lsinivalkoinen

      Eri yhtiöillä on eroa palveluksessa,Finnairin palvelu ei ole kärkipäästä - henkilökunta keskimääräistä tympeämpää ja hermostuneenpaa.
      Vahingossa olen kuullut kun lentoemännät keskenäänkin riitelee.(ei tietenkään kaikki)
      Ihmettelen samaa miten jotku pitää sitä ihanne ammattina vaikka todellisuudessa työ on ahtaalla käytävällä lykkiä kärryjä ja pitää "kioskia".Omat tauot he pitävät wc:n vieressä huonossa ilmassa.Joskus ovat saaneet viettää lomaa auringossa lentojen välillä ei kuulemma enään vaan tahti on kova ja edut poistettu.Mistähän johtuu, että monella heistä on myös alkoholi ongelmia?
      Myötätunto lentoemäntien puolella, mutta kateeksi ei käy!!
      Kielitaitoa siellä kyllä tarvitaan joskus huonoa suomeakin kuuluttamaan varsulos käytävistä:-)

      • Lainaaja OON

        Mielestäni kirjastoissa on suurta eroa; ulkomailla saa kirjastoissa aina paljon parempaa palvelua kuin Suomessa. Ainakin uskon niin, vaikken ulkomailla ole kirjastossa koskaan käynytkään.

        Kerran kuulin lähikirjastossa miten kirjastotädit riiteli keskenään!

        Ihmettelen miten joku voi pitää kirjastotädin työtä ihanneammattina, vaikka todellisuudessa se on kirjojen kasaamista hyllyyn ja sakkolappujen lähettämistä. Omat tauot on siinä laina-automaatin vieressä missä asiakkaat aina piereskelee. Ennen saivat kuulemma ilmaiseksi käytöstä poistettuja kirjoja, mutta sekin etu on poistettu nykyään. Mistähän johtuu että melkein kaikilla kirjastotädeillä on alko-ongelma ja harmaa nuttura ja rillit päässä?

        Kyllä tunnen myötätuntoa mutta ei käy kateeksi kirjastotädit! Palkkakin on kuulemma ihan surkea. Kyllä mä tiedän mistä puhun, lainaan ainakin sata kirjaa vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5554
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4134
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2870
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      295
      1397
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1229
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      220
      1143
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1136
    Aihe