Nykyisinä aikoina tunnetuin helluntailainen on yhä Niilo Yli-Vainio, vaikka hänen kuolemastaan on jo aikaa 25 vuotta.
Ihmiset muistelevat häntä yhä, hänen elämässään oli kaksi erilaista vaihetta, alkuun hän oli perinteinen helluntaisaarnaaja, ja sitten hän oli vuodesta 1977 aina vuoteen 1982 asti, karismaattinen saarnamies, jonka tunnusmerkkeinä olivat ihmisten kaatumiset ja sairaiden parantumiset.
Suurimman osan elämästään Niilo Yli-Vainio oli perinteinen helluntaisaarnaaja, joka julisti parannuksen tekemistä ja uskon kuuliaisuutta. Hänen toimintansa kautta tuli paljon ihmisiä uskoon, varsinkin pohjanmaalla.
Ensimmäisen vaiheensa aikana Niilon elämä ei ollut helppoa, ei suurempaa menestymistä, eikä rikkautta. Mutta parannuksen sana jota hän saarnasi, kosketti hyvin monia ja monet pelastuivat. Menestys oli hengellisessä työssä, eikä aineellisissa asioissa.
Hän sairasti syövän ja sydänsairauksia, mutta selvisi niistä Jumalan armosta. Tämän tähden, hän olisi nykyisin vallalla olevien menestysteologian opettajien mielestä heikkouskoinen, kun suostui ottamaan vastaan sairauksia, eikä tunnustanut suullaan terveyttä.
Nykyiset menestysteologit olisivat pitäneet hänen köyhyyttään kirouksena ja uskon puutteena.
Hänen ensimmäisen elämän vaiheensa aikana hänet tunnettiin saarnaajana joka julisti vahvaa ja ravitsevaa Jumalan sanaa, ei siis mitään korvasyyhy saarnaa ihmisten suosion etsimiseksi.
Vuoden vaihteessa 1976-1977 hän matkusti Australiaan, jossa hän koki jonkinlaisen uudistumisen ja hänen saarnansa muuttuivat toisiksi.
Siitä lähtien hän saarnasi rakkautta ja armoa. Muutos oli ihmeellinen ja odottamaton.
Siitä mitä Australiassa tapahtui, on aika vähän tietoa, mutta jotakin ihmeellistä hän siellä koki. Eräiden mielestä hän uudistui jossakin karismaattisessa seurakunnassa, toisten mielestä, erään suomalaisen perheen luona ollessaan.
Kun hän aloitti uudelleen kokouksien pitämisen Suomessa matkansa jälkeen, hän hämmästyi, huomattuaan ihmisten kaatuilevan hänen kokouksissaan.
Hän ihmetteli minkä tähden ja minkä voiman vaikutuksesta ihmiset alkoivat kaatuilemaan hänen kokouksissaan. Myöhemmin hän yritti löytää raamatusta perusteluja ihmisten kaatumiselle.
Hän oli kyllä nähnyt kaatumisia Lorne Foxin ja Kathryn Kuhlmanin kokouksissa.
Monet jäivät kaipaamaan Niilon ensimmäisen vaiheen aikaisia vahvoja saarnoja, mutta joutuivat tyytymään hauskoittelevaan ja leikkiä laskevaan Niiloon. Sellaisenakin hän oli sanassa vahvempi, verrattuna moneen tämän ajan torontolaiseen kaatajaan.
Kaatumiset herättivät uutena asiana paljon huomiota ja niiden tähden tuli paljon väkeä kokouksiin. Hän sai niiden vuoksi kokea myös arvostelua, jopa niin paljon, että hän pelkäsi, että hänet heitetään pois helluntaiherätyksestä.
Olihan tuo outoa, miksi kaatumiset alkoivat suurena ilmiönä juuri vuonna 1977, vaikka kaatumisia olikin muutaman kerran harjoiteltu jo 50-luvulla Suomessa vierailleiden ulkomaalaisten julistajien yhteydessä ja myöhemmin Lorne Foxin vieraillessa Suomessa.
Yhä vieläkin on suhtautuminen Niilo Yli-Vainioon ristiriitainen. Jälkeenpäin hänen työtoverinsa Alpo Renko, on myöntänyt, että ihmiset tulivat vain katsomaan kaatumisia ja ihmeitä, joka ei suinkaan ollut mikään myönteinen asia.
Muutamat seurakunnat Pohjanmaalla ja Helsingissä kasvoivat Niilon toiminnan aikana.
Paljon väkeä liikkui, hyvin monet kuulivat julistusta, mutta kuitenkin vain pieni osa heistä tuli uskoon ja jäi helluntaiseurakuntiin. Kuinka monen usko haihtui aika pian kokouksien jälkeen ?
Olivatko seurakunnat valmiita ottamaan vastaan Niilon toiminnan kautta uskoontulleet ihmiset ? Vai kävikö niin, että ihmisiä tuli uskoon, mutta heitä ei huomioitu siinä määrin, että olisivat päässeet kasvamaan uskossa ja löytämään itsellensä seurakunnan jossa rakentua yhteisestä uskosta.
Koska en tiedä kaikkea mitä tuolloin tapahtui, kyselen ja toivon, että kenties joku osaisi vastata.
Mitä mieltä olette, miksi Niilo uudistui ja muuttui Australiassa ?
Oliko Niilon uudistuminen myönteinen ja hyvä asia ?
Mitä Australiassa tapahtui ?
Miksi kaatamiset alkoivat vasta 1977 ?
Yli-Vainio,Kysymyksiä?
23
988
Vastaukset
- timoteuz
muihin esittämiisi kysymyksiin saat vastauksen kun etsit käsiisi Mauno Saaren kirjoittaman kirjan:Saarnaaja.
- RipiBak124
Eipä taida saada, olen lukenut tuon ja melkein kaikki muutkin Niilosta kertovat kirjat ja hänen itsensäkin kirjoittamat.
- kaatava voima
aboriginaalit osaa shamanismin ja tämän maailman heikot alkeisvoimat, kuten niiden helluntailiikkeen perustaneiden mustien miesten esi-isät, jotka tuotiin orjiksi yhdysvaltoihin
- matkalainen
Tuohon aikaan, 70- ja 80-luvun taitteessa oli maassamme todellista hengellistä liikehdintää. Niilo oli vain näkyvä airut, joka herätti kiinnostusta. Itse tulin uskoon tuolloin, samoin äitini, veljeni ja vaimoni, muutamia mainitakseni. Äitini kuoli uskossa Jeesukseen, me muut olemme edelleen uskossa. Jeesus on uskollinen. Hän vie perille. Niilokin oli vain armosta pelastettu Jeesukseen uskova mies.
- tarkkailija..
Mitään salattua tietoa en omista, mutta joitakin omia näkemyksiä voin esittää. Olen ollut Ylivainiota kuulemassa 70-luvun lopulla Helsingissä ja seurannut mielenkiinnolla hänen 'tähtensä loistoa' niihin aikoihin.
- Mitä mieltä olette, miksi Niilo uudistui ja muuttui Australiassa ? -
Niilo oli temperamenttinen mies ja ehkä hän oli jo jonkin aikaa etsinyt jotain uutta virtaa elämäänsä ja julistukseensa. Australiassa 'se jokin' sitten löytyi!
- Oliko Niilon uudistuminen myönteinen ja hyvä asia ? -
Mielestäni Ylivainion toimintaan tuli vieraan hengen vaikutusta, sen saman hengen joka vaikutti mm. Kathryn Kuhlmanissa ja sittemmin monissa muissa amerikkalaisissa supersaarnaajissa. Osallisuus vieraiden henkien vaikutukseen ei koskaan ole hyvä asia.
- Mitä Australiassa tapahtui ? -
En tiedä varmuudella, mutta teen oletuksen. Ylivainio tapasi innoissaan 'sen vieraan hengen kantajan' ja sai varomattomuudessaan tartunnan. Sen jälkeen tuo vieras henki vei Niiloa niin kuin kuoriämpäriä.
- Miksi kaatamiset alkoivat vasta 1977 ? -
Virtaa etsinyt saarnaaja sai tuon väärän kosketuksen noihin aikoihin Kuhlmanin ja 'sen Australiassa tapaamansa kantajan' kautta. Väärän virran voimasta käynnistyivät kaatumisilmiöt ja se hervoton mediamylly.
Ylivainio oli aikansa superjulkkis, mutta samalla nöyrän tuntuinen kansanmies ja todennäköisesti vilpitön Herran palvelija. Levätköön hän minun puolestani rauhassa.
Myönnän, että edellä olevat havaintoni ja arvioni heijastavat omaa syvää varauksellisuuttani tämän nykyisen ajan 'uusia kaatajia kohtaan'.- Nazir
touhua sanoa ihan suoralta kädeltä Yli-vainiossa ja esim. Kuhlmannissa vaikuttanutta henkeä eksyttäjähengeksi! Tätä olen nähnyt paljonkin.
Kunnon perusteluja en ole kylläkään kuullut...
Olen nähnyt videon Kuhlmanin kokouksesta, missä parani sairaita. Julistuksessaan hän kertoi kuinka pieni ja vähäinen hän itse on, mutta kuinka suuri Jeesus on. Hän kertoi että Pyhä Henki haluaa parantaa ihmisiä, eikä hänellä itsellään ole siihen mitään osuutta. Hän vain kertoo Jeesuksesta, kuinka ihmeellinen Hän on ja kunka Jeesus haluaa pelastaa ja ihmisiä alkaa kaatuilla ja parantua.
Kaikessa hän antoi kunnian Jumalalle, oikein teroitti sitä ettei hän itse ole yhtään mitään muuta kuin saviastia, jota Jumala on päättänyt käyttää.
Ihmiset paranee, Jeesuksen nimeä koroitetaan, evankeliumia julistetaan,ihmiset tulevat uskoon, armolahjojat ovat käytössä ja silti häntä sanotaan eksyttäjäksi, vain sen takia että ihmisiä kaatuu!
Eikö raamattukin sano ettei kukaan voi sanoa, että Jeesus on Herra muuten kuin Pyhässä Hengessä? Mihin voi sellainen ihminen enää uskoa, joka epäilee "vieraan" hengen julistavan jonkin ihmisen kautta Jeesuksen evankeliumia? Eihän se ole raamatun mukaan mahdollista!
Ihmetyttää kun lähes jokainen arvostelija tuntuu omistavan täydellisen hengestä erottamisen armolahjan, mikä todellisuudessa perustuu omiin epäluuloihin ja varautuneisuuteen.
Nykyään tätä parantumisen ja tiedonsanojen armolahjaa käyttää Suomessa eniten Markku Koivisto, ja hänkin on julistettu eksyttäjäksi siksi koska ihmisiä
kaatuilee. Myös Paavo Järvisen kokouksissa kaatuillaan ja ihmisiä paranee, hänkin on varmaan eksyttäjä ;)
Minäkin tunnen epäluuloa jenkkikaatajaevankelistoja kohtaan, mutta en silti uskalla sanoa etteivätkö heidän armolahjat olisi Jumalasta. Jumala ei armolahjojaan kadu, vaikka lahjojen saajalla joskus menisikin homma överiksi, niin kuin Jenkeillä melkein aina menee :).
Silti, jos he julistavat Jeesuksen ristiä ja Pyytävät Pyhää Henkeä tulemaan heidän kokouksiin, niin mikä muu henki sinne voi tulla? Lähettäisi Jeesus silloin paikalle eksyttäjähengen?
Silloinhan kuka tahansa Jeesusta rukoillessaan voisi saada minkä tahansa hengen.
Miettikääpä vähän te epäilijät :) - RipiBak124
Niilo oli Australian matkallaan 16.12.1976-4.2.1977. Ja kierteli siellä useissa kaupungeissa osallistuen kokouksiin.
Sana-lehti 21.8.1979
"Tutkijoiden mukaan vuosi 1977 merkitsi kokeneen ja tunnetun helluntaipuhujan Yli-Vainion puheiden sisällössä uutta käännettä: Sitä laimasi iloisuus, kiitollisuus, myönteinen ja avoin suhtautuminen kirkkoa ja muita "toisinajattelevia" kohtaan. Yli-Vainio lienee saanut vaikutteita lähinnä amerikkalaiselta Kathryn Kuhlmannilta, jonka kokouksissa ihmiset kaatuivat"
Tuohon voisi lisätä sen, että Niilo kävi ehkä kahdesti Kathryn Kuhlmanin kokouksessa. - RipiBak124
Nazir kirjoitti:
touhua sanoa ihan suoralta kädeltä Yli-vainiossa ja esim. Kuhlmannissa vaikuttanutta henkeä eksyttäjähengeksi! Tätä olen nähnyt paljonkin.
Olen nähnyt videon Kuhlmanin kokouksesta, missä parani sairaita. Julistuksessaan hän kertoi kuinka pieni ja vähäinen hän itse on, mutta kuinka suuri Jeesus on. Hän kertoi että Pyhä Henki haluaa parantaa ihmisiä, eikä hänellä itsellään ole siihen mitään osuutta. Hän vain kertoo Jeesuksesta, kuinka ihmeellinen Hän on ja kunka Jeesus haluaa pelastaa ja ihmisiä alkaa kaatuilla ja parantua.
Kaikessa hän antoi kunnian Jumalalle, oikein teroitti sitä ettei hän itse ole yhtään mitään muuta kuin saviastia, jota Jumala on päättänyt käyttää.
Ihmiset paranee, Jeesuksen nimeä koroitetaan, evankeliumia julistetaan,ihmiset tulevat uskoon, armolahjojat ovat käytössä ja silti häntä sanotaan eksyttäjäksi, vain sen takia että ihmisiä kaatuu!
Eikö raamattukin sano ettei kukaan voi sanoa, että Jeesus on Herra muuten kuin Pyhässä Hengessä? Mihin voi sellainen ihminen enää uskoa, joka epäilee "vieraan" hengen julistavan jonkin ihmisen kautta Jeesuksen evankeliumia? Eihän se ole raamatun mukaan mahdollista!
Ihmetyttää kun lähes jokainen arvostelija tuntuu omistavan täydellisen hengestä erottamisen armolahjan, mikä todellisuudessa perustuu omiin epäluuloihin ja varautuneisuuteen.
Nykyään tätä parantumisen ja tiedonsanojen armolahjaa käyttää Suomessa eniten Markku Koivisto, ja hänkin on julistettu eksyttäjäksi siksi koska ihmisiä
kaatuilee. Myös Paavo Järvisen kokouksissa kaatuillaan ja ihmisiä paranee, hänkin on varmaan eksyttäjä ;)
Minäkin tunnen epäluuloa jenkkikaatajaevankelistoja kohtaan, mutta en silti uskalla sanoa etteivätkö heidän armolahjat olisi Jumalasta. Jumala ei armolahjojaan kadu, vaikka lahjojen saajalla joskus menisikin homma överiksi, niin kuin Jenkeillä melkein aina menee :).
Silti, jos he julistavat Jeesuksen ristiä ja Pyytävät Pyhää Henkeä tulemaan heidän kokouksiin, niin mikä muu henki sinne voi tulla? Lähettäisi Jeesus silloin paikalle eksyttäjähengen?
Silloinhan kuka tahansa Jeesusta rukoillessaan voisi saada minkä tahansa hengen.
Miettikääpä vähän te epäilijät :)Koska kirjoitat tarpeellisista asioista, joihin koen osaavani sanoa jotakin, kirjoittelin ajatuksiani pohdittavaksi ja koeteltaviksi.
Kathryn Kuhlman oli eronnut nainen joka opetti ja johti perustamaansa seurakuntaa, sen vuoksi ymmärrän jos joku sanoo häntä eksyttäjäksi.
Raamatun opetuksen mukaan nainen ei saa opettaa, eikä johtaa seurakuntaa. Nainen joka niin
tekee, on eksynyt.
Sairaiden parantuminen ei ole mikään kelvollinen todiste siihen, että Jumala olisi jonkun toiminnan mukana tai että toiminta olisi hengellisesti raitista ja kelvollista.
Jumalasta ja Jeesuksesta voivat puhua muutkin kuin uskovat.
Spritualistiset istunnotkin on aloitettu monesti Isä meidän rukouksella. Meedioille on ilmestynyt enkeleitä ja edesmenneitä "pyhiä". Mormonit ja Jehovan todistajatkin puhuvat Jeesuksesta, eivätkä silti kristityt pidä heitä uskovina.
Horrossaarnajien toiminnassa puhuttiin paljon Jeesuksesta ja myös verestä ja silti oltiin ihan hukassa ja eksyneitä.
Matteuksen evankeliumi:
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
"Silti, jos he julistavat Jeesuksen ristiä ja Pyytävät Pyhää Henkeä tulemaan heidän kokouksiin, niin mikä muu henki sinne voi tulla? Lähettäisi Jeesus silloin paikalle eksyttäjähengen?"
Eksytykset ovat uskovien keskuudessa ja juuri seurakunnissa.
Seurakunta voisi pysyä puhtaana, jos seurakuntalaiset eläisivät parannuksen tekemisessä ja karttaisivat pahaa ja syntiä, eivätkä sallisi keskuudessaan väärää opetusta ja väärää toimintaa.
Matteuksen evankeliumi
22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Seurakunta voi eksyä, jos seurakuntalaiset eivät tunne raamattua ja Jumalan voimaa.
Sen vuoksi moni seurakunta on eksynyt, paimenet ja sanan opettajat, eivät ole Jumalan asettamia, eivätkä täytä Jumalan asettamia sanaan kirjoitettuja vaatimuksia.
2.Tessalonikalaiskirje
2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
2:12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Johanneksen evankeliumi
14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Ei meidän pidä Pyhää Henkeä kutsua, se on epäraamatullista, Pyhä Henkihän on jokaisessa uudestisyntyneessä uskovassa, vaan meidän tulee rukoilla Jeesusta Kristusta.
Johanneksen evankeliumi
16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
"Silloinhan kuka tahansa Jeesusta rukoillessaan voisi saada minkä tahansa hengen. "
Onneksi Jumala ei ihan helpolla anna ihmisten joutua henkien valtaan. Jos jatkuvasti käy ja osallistuu kokouksiin jossa opetetaan toista evankeliumia ja toimitaan väärin ja vielä menee sellaisten käsien alle, jotka vääryyttä tekevät, joutuu lopulta siihen samaan henkeen, jossa eksynyt seurakunta on.
"Eikö raamattukin sano ettei kukaan voi sanoa, että Jeesus on Herra muuten kuin Pyhässä Hengessä?"
1.Johanneksen kirje
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
Raamatussa on ohje, miten voidaan koetella ihmisissä vaikuttavat henget.
Ihminen voi kyllä sanoa mitä tahansa, jopa valehdella saarnapöntössä raamattu kädessään, mutta riivaaja henki ei voi tunnustaa Jeesusta Kristukseksi, lihaan tulleeksi.
Matteus 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
" Mihin voi sellainen ihminen enää uskoa, joka epäilee "vieraan" hengen julistavan jonkin ihmisen kautta Jeesuksen evankeliumia? Eihän se ole raamatun mukaan mahdollista! "
Pahat henget voivat sanoa Jeesuksesta:
"Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika"
Pahat henget voivat rukoilla:
"Minä rukoilen sinua: älä minua vaivaa."
Pahat henget voivat "julistaa" evankeliumia.
"Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."
Riivaajatkin uskovat että Jumala on yksi.
Sielunvihollinen voi vedota raamattuun ja julistaa sitä:
'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
Sanoohan raamattu "itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
ja "hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi"
Matteus
7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
7:17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
7:18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
Useimmiten ainoa vaihtoehto tunnistaa valehtelijat, on heidän hedelmiensä tarkastelu.
Myös Pyhä Henki voi paljastaa valehtelijan joka esiintyy Jeesuksen palvelijana.
Markuksen evankeliumi
5:7 ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua."
5:8 Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki."
5:9 Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta."
Jaakobin kirje:
2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
Luukkaan evankeliumi
8:27 Ja kun hän oli noussut maihin, tuli häntä vastaan kaupungista mies, jossa oli riivaajia; ja hän ei ollut pitkään aikaan pukenut vaatteita ylleen eikä asunut huoneessa, vaan haudoissa.
8:28 Kun hän näki Jeesuksen, parkaisi hän ja lankesi maahan hänen eteensä ja huusi suurella äänellä: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä rukoilen sinua: älä minua vaivaa."
Apostolien teot
16:16 Ja tapahtui meidän mennessämme rukouspaikkaan, että meitä vastaan tuli eräs palvelijatar, jossa oli tietäjähenki ja joka tuotti paljon tuloja isännilleen ennustamisellaan.
16:17 Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."
Matteuksen evankeliumi
4:5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
4:6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
2.Korinttolaiskirje
11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
11:15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen. - kaikki!
Nazir kirjoitti:
Miettikääpä vähän te epäilijät :)1.Joh. 4:1
Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
Joh. 16:13
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Ellei Pyhää Henkeä olisi lähetetty meille, silloin olisimme todella hurjassa tilanteessa nykyisen sekavan maailmanajan keskellä.
Ilman Pyhän Hengen johdatusta olisi täysin mahdotonta suunnistaa oikein ja tehdä oikeita arvioita keskellä aikamme uskonnollista kirpputoria.
"Koetelkaa henget" kuuluu kehotus. Jokainen joutuu itse tekemään omat johtopäätöksensä siitä, mikä on oikein ja ketä voi seurata.
Toivotan sinulle Nazir onnea matkalle ja ennen kaikkea Pyhän Hengen johdatusta kaikkeen totuuteen.
Eksymisen ja hukkumisen vaara on todella suuri valheen isän ja 'sen kiljuvan jalopeuran' etsiessä kenen saisi niellä. - Anonyymi
Nazir kirjoitti:
Miettikääpä vähän te epäilijät :)Miten nyt näin jälkikäteen ajateltuna kun Markku Koiviston touhut paljastuivat ja homma kaatui , olikohan sittenkin varoitukset mahdollisesti varteen otettavia ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten nyt näin jälkikäteen ajateltuna kun Markku Koiviston touhut paljastuivat ja homma kaatui , olikohan sittenkin varoitukset mahdollisesti varteen otettavia ?
Eivät olleet. Jälkiviisastelu on viisauden ällöttävin laji. Kuka tahansa meistä voi langeta koska tahansa. Ei se siltikään sitä tarkoita että kaikki sitä ennen tapahtunut on mitätöity, tai että tulevaisuudessa ole enää mitään toivoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät olleet. Jälkiviisastelu on viisauden ällöttävin laji. Kuka tahansa meistä voi langeta koska tahansa. Ei se siltikään sitä tarkoita että kaikki sitä ennen tapahtunut on mitätöity, tai että tulevaisuudessa ole enää mitään toivoa.
Eihän nämä ihmiset jotka varoittivat olleet mitään jälkiviisaita vaan hereillä olevia uskovia
Asiat pitää nähdä niiden oikeassa valossa ja kun on suuri eksytys tullut ja mennyt läpi niin sekin pitää osata myöntää
olivat kaatumiset ja sairaiden paranemiset. Yhtään ihmistä ei kuitenkaan todistettu parantuneen, vaikka asiaa tutkittiinkin väitöskirjaksi asti. Valehtelet siis.
- RipiBak124
Et kai vain väitä, ettei kukaan kaatunutkaan ?
Voisitko ystävällisesti kertoa enemmän sellaisesta tutkimuksesta, joka osoittaisi täysin luotettavasti ja puolueettomasti, ettei yksikään ihminen koskaan parantunut Niilon kokouksissa ?
Vaikea on uskoa ihmeisiin, ellei niitä itse saa nähdä ja silloinkin monet epäilevät, mutta jos
saisit parantua itse, voisiko sitäkin epäillä ?
Ihmisiä voi parantua tai ihmisiä voidaan parantaa, ilman että se olisi Jumalan teko. Moni asia voidaan tehdä Jumalan nimissä, vaikka Jumala ei itse ole asiassa mukana.
Nykyisin on sellaisia, jotka julistavat että kaikki parantuvat, mutta eivät pysty toteuttamaan sitä mitä lupaavat, sellaiset ovat mun mielestä valehtelijoita. RipiBak124 kirjoitti:
Et kai vain väitä, ettei kukaan kaatunutkaan ?
Voisitko ystävällisesti kertoa enemmän sellaisesta tutkimuksesta, joka osoittaisi täysin luotettavasti ja puolueettomasti, ettei yksikään ihminen koskaan parantunut Niilon kokouksissa ?
Vaikea on uskoa ihmeisiin, ellei niitä itse saa nähdä ja silloinkin monet epäilevät, mutta jos
saisit parantua itse, voisiko sitäkin epäillä ?
Ihmisiä voi parantua tai ihmisiä voidaan parantaa, ilman että se olisi Jumalan teko. Moni asia voidaan tehdä Jumalan nimissä, vaikka Jumala ei itse ole asiassa mukana.
Nykyisin on sellaisia, jotka julistavat että kaikki parantuvat, mutta eivät pysty toteuttamaan sitä mitä lupaavat, sellaiset ovat mun mielestä valehtelijoita.kuin heinää, onhan se nähtävissä tilaisuuksista taltioiduista filmeistäkin. Martti A. Miettisen tutkimuksessa ei yhtään todistettavaa paranemistapausta löytynyt.
Linkki:
http://www.netlife.fi/users/msiivola/krit/ihmeiden_aika_on_ohi.html- RipiBak124
Työmies2, jos sulla on aikaa ja intoa tähän asiaan, niin voit lukea kirjan:
Erkki Petman:Vai ei Jumala paranna - Raportti Niilo-Ylivainion toiminnasta
RV 1980
Mun mielestä on melko varmaa, että joitakin ihmisiä parantui Niilon kokouksissa. Mutta kuinka paljon oli lehtien liiottelua ja mainostamista, sitä en tiedä. - äly hoi
RipiBak124 kirjoitti:
Työmies2, jos sulla on aikaa ja intoa tähän asiaan, niin voit lukea kirjan:
Erkki Petman:Vai ei Jumala paranna - Raportti Niilo-Ylivainion toiminnasta
RV 1980
Mun mielestä on melko varmaa, että joitakin ihmisiä parantui Niilon kokouksissa. Mutta kuinka paljon oli lehtien liiottelua ja mainostamista, sitä en tiedä.väittänytkään,etteikö Jumala paranna.
Nyt puhuttiin Ylivainiosta, joka on ihan eri asia kuin Jumala.
väitöskirjan tehnyt lääkäri todisti Ylivainion paranemiset huuhaaksi. - RipiBak124
äly hoi kirjoitti:
väittänytkään,etteikö Jumala paranna.
Nyt puhuttiin Ylivainiosta, joka on ihan eri asia kuin Jumala.
väitöskirjan tehnyt lääkäri todisti Ylivainion paranemiset huuhaaksi.Todistiko todella KAIKKI parantumiset huuhaaksi ?
En usko että hän tutki kaikkia mahdollisia parantumisia.
Uskon kyllä että huuhaatakin oli paljon mukana, mutta uskon että joitakin ihmisiä parantui ihan oikeesti.
En usko että kaikki asiat olivat oikein tai kohdallaan Niilo Yli-Vainion toiminnassa, sillä ihmisten kaatamista hengellisissä kokouksissa en löydä raamatusta.
Monessa hämärässä toiminnassa on mahdollista, että sairaitakin parantuu, mutta ei se silti tarkoita sitä, että Jumala parantaisi.
Mikset kysy mutä tapahtui kun hän joutui lähtemään Australiaan.
Se lähdon syy lienee tärkeämpi asia.
Yhtään sairastahan si parantunut Niilon kokouksissa joten se on perätön väite.
Sanot että kaatumisia on harjoiteltu etukäteen 50-luvulla?- rullalaatta
on jo keskusteltu paljon ja väitöskirjakin on, joka ei tue mitään ihmeparantumisia.Varsinaiset kaatuilun ennätyksethän tuli Toronto herätyksen mukana 90 luvun puolivälissä,eli tuonti hommaahan se on.
- Anonyymi
AHNEUS HUIPUSSAAN
Jotkut Helluntaiseurakunnat rahastivat ahnaasti Niilolla ja palkkiot eivät tahtoneet riittää edes bensakuluihin.
Hän kuoli köyhänä. - Anonyymi
Kukaan ei käsitä, että jos saaveilla rahaa kannetaan, hän saa niukimmillaan neljän päivän keikasta Lappeenrantaan päivärahoja kolme ja palkaa 300,- markaa miinus 120,- markaa verot. Kukaan ei tiedä että häntä kuristaa velka, ja kenelle hän sen sanoo, vaatii? "Kiitos Jyväskylä!" hän kirjoittaa, kun saa hädin tuskin rahat poltoaineisiin, kun mukana olleelle ja todistaneelle vaimolle ei tule penniäkään. Millä hän vaatii? Keneltä? Miksi? Menköön? Vaimo itkeskelee. Pori, Vaasa, Nivala, Helsinki, Oulu, Kenia. Keneltä hän pyytää, hän, Niilo? Saarnaaja: Niilo Yli-Vainion taistelu, testamentti ja päiväkirjat.
- Anonyymi
Ps.135:15-18 Pakanain epäjumalat ovat hopeata ja kultaa, ihmiskätten tekoa. Niillä on suu, mutta eivät ne puhu, niillä on silmät, mutta eivät näe, niillä on korvat, mutta eivät kuule, eikä niillä ole henkeä suussansa. Niiden kaltaisia ovat niiden tekijät ja kaikki, jotka niihin turvaavat. Ps.115:3-8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3842533IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk781959- 1541489
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten141346Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.61282Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021231- 136998
Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48995- 71882
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla44880