Herran Päivänä ei ole pelastuneiden joukossa yhtäkään kastamatonta ihmistä, ei yhtäkään.
Jumalan tahto on, että KAIKKI seurakunnat kastavat kaikki lapsensa mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen !
Kaikkein paras käytäntö on kastaa lapset HETI, samana päivänä kuin he syntyvät.
Seurakuntien paimenten täytyy tehdä tiettäväksi tämä asia lampaille, jotka heidän vastuulleen on uskottu.
Lapselle voi antaa nimen milloin tahansa, mutta se iankaikkisen elämän lahja, Jumalan lahjavanhurskaus, täytyy VASTAANOTTAA tämän ajallisen elämän aikana.
Saatana ei haluaisi ketään kastettavan.
Jos se ei pysty kastetta estämään, se kuitenkin yrittää kasteen suorittamista ihmisille, että Herran Päivänä olisi mahdollisimman moni kristittyyn seurakuntaan kuuluva ihminen jäänyt ilman kastetta.
Jumala haluaa Hänen omiensa alkavan ESIRUKOUSTAISTELUUN kasteherätyksen alkamiseksi !
Tämä on viimeinen herätys !
Kastekäytäntö muutettava !
40
2023
Vastaukset
- Hengestä
Nyt olet saanut tuon viestin ja kehotuksen tuon kirjoittamiseen taivaan Jumalalta! Amen.
- S. Eko
liiton aikana eläneet hurskaat? Kuka heidät kastoi? Pelastuuko edes Jeesuksen äiti jos hänkin on kastamaton?
- Pietari.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen PERUSTUKSENA on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
- tähtipöllö
Valitettavasti vauvakastettasi ei löydy Raamatusta - profetia on siis väärä.
- neuvoksi.
vaikka niille hevosmiehille, jos ne vaikka uskoo sen todeksi
- pp.
neuvoksi. kirjoitti:
opettaa oppeja, mitä ei voida Raamatusta löytää!
Huulen heitto ei asiaa muuksi muuta.
Häpeä sinulle, jos satuja opetat!
Koko Suomen pitäisi olla uskovia täynnä, jos se kastamalla onnistuisi. Eikö "hedelmä" kerro mitään sinulle? Parannusta Jeesus käski saarnata eikä päitä kastella:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta." Mark. 16:15-20
Jeesus ei turhaan sanonut, että te eksytte koska:
Matt. 22:29
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." - Matheus.
pp. kirjoitti:
opettaa oppeja, mitä ei voida Raamatusta löytää!
Huulen heitto ei asiaa muuksi muuta.
Häpeä sinulle, jos satuja opetat!
Koko Suomen pitäisi olla uskovia täynnä, jos se kastamalla onnistuisi. Eikö "hedelmä" kerro mitään sinulle? Parannusta Jeesus käski saarnata eikä päitä kastella:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta." Mark. 16:15-20
Jeesus ei turhaan sanonut, että te eksytte koska:
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa."Markuksen loppuosa on jo perimätietoa ja tulkintaa, jonka yksi viitetieto on juuri tuo alkup.Jeesuksen kastekäsky, joka on kirjattu Matteuksen evankelimiin.
Mark.16:9
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] [16:9-20: Matt. 28:16-20; Luuk. 23:36-53; Joh. 20:19-31; Ap. t. 1:6-14 : Luuk. 8:2]
ALKUPERÄINEN JEESUKSEN ITSENSÄ SANOMA JA MATTEUKSEN KIRJAAMA KASTEKÄSKY KUULUU NÄIN:
Matt.28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - sanoo:
neuvoksi. kirjoitti:
Joka USKOO ja kastetaan se PELASTUU, mutta joka ei USKO se on jo tuomittu kadotukseen.
- RAAMATTUUN HYVÄKSYTTY
Matheus. kirjoitti:
Markuksen loppuosa on jo perimätietoa ja tulkintaa, jonka yksi viitetieto on juuri tuo alkup.Jeesuksen kastekäsky, joka on kirjattu Matteuksen evankelimiin.
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] [16:9-20: Matt. 28:16-20; Luuk. 23:36-53; Joh. 20:19-31; Ap. t. 1:6-14 : Luuk. 8:2]
ALKUPERÄINEN JEESUKSEN ITSENSÄ SANOMA JA MATTEUKSEN KIRJAAMA KASTEKÄSKY KUULUU NÄIN:
Matt.28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."KOKONAAN, siis tuo Mark 16 luku.Sitä vastoin Suomen ev.lut kirkon kirkolliskokous on tehnyt päätöksen ottaa käyttöön 1992 käännöksen.Tuon käännöksen Raamatun sanastoa osiossa on Kastetta käsittelevään osioon kirjoitettu:SYLILASTEN KASTAMISTA EI MAINITA.
Tätä mieltä on siis Suomen ev.lut kirkolliskokous 1992 käyttöön ottamassaan Raamatun käännöksessä - pp.
Matheus. kirjoitti:
Markuksen loppuosa on jo perimätietoa ja tulkintaa, jonka yksi viitetieto on juuri tuo alkup.Jeesuksen kastekäsky, joka on kirjattu Matteuksen evankelimiin.
Matt.28
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Jos ihminen on REHELLINEN itselleen ja toisille
hänellä on varaa myöntää, että hänen kastekäytäntönsä ei ole raamatullinen.
Vaikka seuraavat henkilöt olivatkin lapsikastekäy-
tännön kannalla he olivat rehellisiä ja myönsivät, ettei lapsikastetta löydy Raamatusta, mutta kirkon
perinne ja virka velvoittavat kastamaan lapsia:
Arkkipiispa (ev.lut.kirkossa) Aleksi Lehtonen korosti
"Kirkon pyhät toimitukset"-kirjassaan (sivulla 93):
"Lapsikastetta ei missään Uuden Testamentin kohdassa
mainita. Suoranaisia todistuksia siitä, että
lapsikaste olisi ollut käytännössä alkuseurakunnassa puuttuu."
Rovasti (ev.lut.kirkossa) Urho Muroma toteaa "Herää
Valvomaan" -lehdessä tammikuussa 1932:
"Helvettiä lapsikasteopilla täytetään! ... Raamatussa
ei kerrota mitään lapsikasteesta; siis Raamattuun
vedoten emme voi siitä asiasta sanoa mitään."
Arkkipiispa (ev.lut.kirkossa) Erkki Kaila toteaa
"Roomalaiskirje"-kirjassaan (sivulla 81):
"Kun muistamme, että alkukristillinen kaste tapahtui UPOTTAMALLA, niin ymmärrämme, että se jo
ulkonaisesti kuvasi kuolemista."
Piispa (ev.lut.kirkossa) E. Gulin toteaa teoksessaan
"Raamatullinen Tietokirja" (osa II palsta 123):
"UT:n aikana kastamistapana oli UPOTTAA kastettava
kokonaan virtaavaan veteen, mikä vertauskuvana ilmensi vanhan ihmisen hukuttamista ja uuden sijalle tulemista."
Kohdassa "KASTE" piispa Gulin korostaa:
"Uusi Testamentti EI MISSÄÄN erityisesti esitä
kastetun lapsia. Voipa vielä Paavalin tulkita
nimenomaan siten, ettei hän tunne lapsikasteen
käyttöä."
Kirkkoisä Tertullianus tunnetaan mitä kiivaimmaksi
lapsikasteen vastustajaksi. Jos lapsikaste olisi ollut
yleinen apostoleilta peritty kastekäytäntö, kuinka
sitä vielä kaksisataa vuotta myöhemmin olisi
vastustettu?
Ja Luther ei sano saaneensa lapsikastetta
Jumalalta, vaan paavilta! (Galatalaiskirjeen Selit
ys).
Eikö olisi sinunkin aika jättää tämä "rooman" -aikainen harhaoppi? Kun Lutheriltakin jäi työ pahasti kesken, mutta eikö uskonpuhdistuksen henkeen kuulu jatkaa hänen työtään?
JEESUKSEEN,ensin usko sitten kaste,näin se vaan menee,vaikka teillä luterilaiset pidätte jostain kumman syystä kiinni tosta lastenpään pesusta,ja vielä sellainen seikka että kyllä lapset pelastuvat,jos sattuvat kuolemaan jostain syystä vaikka ei olisi kasteettu.
- sanassa
Kyllä Raamatun mukaan kaste pelastaa ihmisen.
Kasten liitto kantaa ajan rajan taakse.
1. Piet. 3:21 (viattomuus ei pelastanut lapsia Nooan päivinä, eikä pelkkä uskokaan Nooan perhettä pelastanut, vaan Arkki, jonka Nooa rakensi perheensä pelastukseksi) Sydämen Lahjausko ja Jumalan antama Kaste Kristuksen kuoleman osallisuuteen, ne yhdessä pelastaa ihmisen, armosta.
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus" [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] sanassa kirjoitti:
1. Piet. 3:21 (viattomuus ei pelastanut lapsia Nooan päivinä, eikä pelkkä uskokaan Nooan perhettä pelastanut, vaan Arkki, jonka Nooa rakensi perheensä pelastukseksi) Sydämen Lahjausko ja Jumalan antama Kaste Kristuksen kuoleman osallisuuteen, ne yhdessä pelastaa ihmisen, armosta.
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus" [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]Jeesus pelastaa. Ei ihmisen teko, kastekaan ei ole ihmisen teko vaan Jumalan. Kastajakin toimii siinä vain välineenä ja kaste sakramenteista se, jossa Jumalan Henki on läsnä ja luo uutta. Kyllä Jumalalle on mahdollista luoda uskoa jo pienessä lapsessa. Mutta väitelkää vaan...
- tuohitorvi
sanassa kirjoitti:
"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus" [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]Arkiin sisälle meno pelasti, mikä tarkoittaa uskoon sisälle käymistä ensimmäisenä asiana. Muistetaan, että Nooa oli ollut jo vuosisadat uskossa Jeesukseen, ennen kuin hän meni arkkiin ja taisivat olla muutaman päivän arkissa ennen kuin vettä tuli taivaasta. Muiden arkkiin menevien uskosta ei Raamattu paljoa puhu, niin heidät Jumala katsoi tarpelliseksi pelastaa, että ihmiselämä jatkuisi. Näistä VT:n esikuvista ei saa tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tai ottaa yksityiskohtia epämääräisten oppien tueksi, koska esikuvallisuus on esikuvallista.
Tai jos alamme, niin... jos me ihmiset voisimme pelastaa kastamalla vaikka vauvoja, niin miksi Nooa ei ottanut niitä viattomia vauvoja sisälle pikku luukusta vaikka muutamaa tuhatta?
Miten vauvat voivat luopua "saastaisesta elämästä" on myös mega luokan ongelma selittää.
Mutta kaikki tämä on selkeää, kun jätämme tämän roomalaiskatolisen harhaopin ja siirrymme Jeesuksen terveeseen evankeliumiin.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu" "voidaan ottaa kaste"... voidaan "antaa kastaa itsensä"... voidaan "luopua saastaisesta elämästä" ... voidaan uskoa. (Hepr.11:1) voidaan tehdä parannus (Mark. 1:15)
Tosiasiassa kaikki asiat heittää "häränpyllyä" vauvakasteessa ja sen ikuisessa selitysten kaaoksessa.
Muistetaan, että arkki oli ennen veden tuloa Nooan päivinä ja sinne jokaisen piti itse mennä, siksi vesi ilman arkkia ei pelasta ketään, siis ei kastekaan ilman henkilökohtaista uskoa Jeesukseen.
"...sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." Hepr.11:6
Jumala ei vaadi mahdottomia, eikä missään pyydä meitä uskomaan toisten puolesta. Vauvatkin ovat Jumalan kädessä jos kuolevat ennen ymmärtävään ikään tuloa, ei Jumala missään käske meidän leikkiä Jumalaa. Kolmanneksi teot eivät pelasta, mitä kaste on 100 % kun ihminen sen suorittaa ja ajakin määrää. Kaste on aina ihmisen teko, "ottakaa kaste"(Ap.t.2:38-41). Se siunaus, mitä upotuskastetta seuraa on taas Jumalan lahjaa ja armoa. (Ap.t.8:35-39, Matt.3:13-17) "Taivaat aukeavat"
Jeesuksen sanat menevät muuten suureen solmuun:
Joh. 6:44
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Jos vielä epäilet uskovien upotuskasteen Raamatullisuutta, niin menehän joskus kastetilaisuuteen ja koet Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen väkevänä.
Olen itse Jumalalle kiitollinen niistä, jotka johtivat minut terveeseen evankeliumiin ja kasteeseen. Matt. 28:18-20, Mark. 16:15-20... tuohitorvi kirjoitti:
Arkiin sisälle meno pelasti, mikä tarkoittaa uskoon sisälle käymistä ensimmäisenä asiana. Muistetaan, että Nooa oli ollut jo vuosisadat uskossa Jeesukseen, ennen kuin hän meni arkkiin ja taisivat olla muutaman päivän arkissa ennen kuin vettä tuli taivaasta. Muiden arkkiin menevien uskosta ei Raamattu paljoa puhu, niin heidät Jumala katsoi tarpelliseksi pelastaa, että ihmiselämä jatkuisi. Näistä VT:n esikuvista ei saa tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tai ottaa yksityiskohtia epämääräisten oppien tueksi, koska esikuvallisuus on esikuvallista.
Tai jos alamme, niin... jos me ihmiset voisimme pelastaa kastamalla vaikka vauvoja, niin miksi Nooa ei ottanut niitä viattomia vauvoja sisälle pikku luukusta vaikka muutamaa tuhatta?
Miten vauvat voivat luopua "saastaisesta elämästä" on myös mega luokan ongelma selittää.
Mutta kaikki tämä on selkeää, kun jätämme tämän roomalaiskatolisen harhaopin ja siirrymme Jeesuksen terveeseen evankeliumiin.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu" "voidaan ottaa kaste"... voidaan "antaa kastaa itsensä"... voidaan "luopua saastaisesta elämästä" ... voidaan uskoa. (Hepr.11:1) voidaan tehdä parannus (Mark. 1:15)
Tosiasiassa kaikki asiat heittää "häränpyllyä" vauvakasteessa ja sen ikuisessa selitysten kaaoksessa.
Muistetaan, että arkki oli ennen veden tuloa Nooan päivinä ja sinne jokaisen piti itse mennä, siksi vesi ilman arkkia ei pelasta ketään, siis ei kastekaan ilman henkilökohtaista uskoa Jeesukseen.
"...sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." Hepr.11:6
Jumala ei vaadi mahdottomia, eikä missään pyydä meitä uskomaan toisten puolesta. Vauvatkin ovat Jumalan kädessä jos kuolevat ennen ymmärtävään ikään tuloa, ei Jumala missään käske meidän leikkiä Jumalaa. Kolmanneksi teot eivät pelasta, mitä kaste on 100 % kun ihminen sen suorittaa ja ajakin määrää. Kaste on aina ihmisen teko, "ottakaa kaste"(Ap.t.2:38-41). Se siunaus, mitä upotuskastetta seuraa on taas Jumalan lahjaa ja armoa. (Ap.t.8:35-39, Matt.3:13-17) "Taivaat aukeavat"
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Jos vielä epäilet uskovien upotuskasteen Raamatullisuutta, niin menehän joskus kastetilaisuuteen ja koet Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen väkevänä.
Olen itse Jumalalle kiitollinen niistä, jotka johtivat minut terveeseen evankeliumiin ja kasteeseen. Matt. 28:18-20, Mark. 16:15-20...Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut. Mietin että, kaikessa monipuolisuudessaan koskettaa kastekysymys myös erityisesti suhtautumista lapsiin, jota Jeesus piti ilmeisen tärkeänä. Ehkä VT:n aikaan ei osattu huomata mainita lapsia ja vauvoja, jotka arkkiin menivät. Olen kokenut myös Pyhän Hengen läsnäolon vauvakasteen hetkellä. Mutta kunnioitan ehdottomasti jokaisen saamaa uskoa ja kastetta.
- tuohitorvi
jatsitytsy kirjoitti:
Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut. Mietin että, kaikessa monipuolisuudessaan koskettaa kastekysymys myös erityisesti suhtautumista lapsiin, jota Jeesus piti ilmeisen tärkeänä. Ehkä VT:n aikaan ei osattu huomata mainita lapsia ja vauvoja, jotka arkkiin menivät. Olen kokenut myös Pyhän Hengen läsnäolon vauvakasteen hetkellä. Mutta kunnioitan ehdottomasti jokaisen saamaa uskoa ja kastetta.
väitit:
>>>"Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut." - uutta liittoa
tuohitorvi kirjoitti:
väitit:
>>>"Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut.""Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki Jeesukseen Kristukseen kastetut, on kastettu Hänen KUOLEMAANSA ?
Eihän Nooan aikan voitu ketään kastaa vielä Jeesuksen kuolemaan.
Jeesus antoi uuden liiton aikaa tarkoittavan kastekäskyn vasta kuolemansa jälkeen.Matt.28 - tuohitorvi
uutta liittoa kirjoitti:
"Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki Jeesukseen Kristukseen kastetut, on kastettu Hänen KUOLEMAANSA ?
Eihän Nooan aikan voitu ketään kastaa vielä Jeesuksen kuolemaan.
Jeesus antoi uuden liiton aikaa tarkoittavan kastekäskyn vasta kuolemansa jälkeen.Matt.28Ev.lut.kirkon eräät puhuvat kasteessa uudestisyntymisestä, mutta minä en niin väärin opeta.
Nooan arkki on esikuvallista ja tämä esikuvan mukaan vesi erotti hänet hukkuvasta maailmasta, kuvaten sitä kun uskova upotetaan veteen kasteessa Jumala sisäisesti leikkaa hänet maailmasta, toden veden todistuksen hänen henkeensä. Sillä kolme on, jotka todistavat:
"Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä." 1.Joh.5:7-8 Kasteen merkitys on paljon laajempi kuin vain "Hänen kuolemaansa kastamista".
Jeesus kuitenkin kastoi opetuslapsia jo toimintansa alusta asti...
("Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja ANTOIVAT kastaa itsensä. (antoivat: ei pakkokastetta... ja vain "itsensä": ei edes lapsiaan)" Joh.3:20-21)
...ja kasteet olivat ja voidaan pitää Uuden Liiton kasteina, koska heitä ei uudelleen kastettu kastekäskyn vahvistamisen jälkeen (Matt.28:18.20, Mark. 16:15-20...). Kuten näistä Raamatun kohdista huomaamme, kastaminen ei ollut tärkein asia vaan evankeliumin julistus ja vain "ne, jotka ottivat sanan vastaan kastettiin", ei muita. (1.Kor.1:17)
"Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." Ap.t.2:40-41
Luhterin uskonpuhdistus jäi pahasti kesken kun hän jätti roomalaiskatolisen vauvakasteen poistamatta.
Olisi aika antaa, sille harhaopille jo "kenkää" ja käydä siunaamassa vauvat Jeesuksen mallin mukaan ja siinä samassa voi antaa nimen julkisuuteen. Ev.lut.kirkko on mestari tekemään näitä juhlavia tilaisuuksia ja kaavoja niihin. Olisi yksi harhaoppi sekoittamassa kristillisiä perusasioita vähemmän. Koska kaste ei yksin pelasta vasta uudestisyntymisen jälkeen, olisi se laitettava minimi vaatimukseksi kasteelle ja tottakai kaste tulisi suorittaa Raamatun mukaan upottamalla kokonaan veden alle ja kastekaava onkin ainoana asiana heillä kunnossa, vaikka roomaliskatoliset ristinmerkit jättäisin pois.
Tästä ei tarvitse äänestää kirkolliskokouksessa, sillä asian on uskovien kaste on suoraan Raamatusta ja ei se vaadi ihmisten hyväksyntää, mutta väärästä luopumisesta varaan äänestätte, kun ette kuitenkaan pysy toimimaan UT:n mallin mukaan:
Ap. t. 15:13, 25, 28
"Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!... niin me olemme yksimielisesti ...Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi," - pelkkää vettä
tuohitorvi kirjoitti:
Ev.lut.kirkon eräät puhuvat kasteessa uudestisyntymisestä, mutta minä en niin väärin opeta.
Nooan arkki on esikuvallista ja tämä esikuvan mukaan vesi erotti hänet hukkuvasta maailmasta, kuvaten sitä kun uskova upotetaan veteen kasteessa Jumala sisäisesti leikkaa hänet maailmasta, toden veden todistuksen hänen henkeensä. Sillä kolme on, jotka todistavat:
"Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä." 1.Joh.5:7-8 Kasteen merkitys on paljon laajempi kuin vain "Hänen kuolemaansa kastamista".
("Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja ANTOIVAT kastaa itsensä. (antoivat: ei pakkokastetta... ja vain "itsensä": ei edes lapsiaan)" Joh.3:20-21)
...ja kasteet olivat ja voidaan pitää Uuden Liiton kasteina, koska heitä ei uudelleen kastettu kastekäskyn vahvistamisen jälkeen (Matt.28:18.20, Mark. 16:15-20...). Kuten näistä Raamatun kohdista huomaamme, kastaminen ei ollut tärkein asia vaan evankeliumin julistus ja vain "ne, jotka ottivat sanan vastaan kastettiin", ei muita. (1.Kor.1:17)
"Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." Ap.t.2:40-41
Luhterin uskonpuhdistus jäi pahasti kesken kun hän jätti roomalaiskatolisen vauvakasteen poistamatta.
Olisi aika antaa, sille harhaopille jo "kenkää" ja käydä siunaamassa vauvat Jeesuksen mallin mukaan ja siinä samassa voi antaa nimen julkisuuteen. Ev.lut.kirkko on mestari tekemään näitä juhlavia tilaisuuksia ja kaavoja niihin. Olisi yksi harhaoppi sekoittamassa kristillisiä perusasioita vähemmän. Koska kaste ei yksin pelasta vasta uudestisyntymisen jälkeen, olisi se laitettava minimi vaatimukseksi kasteelle ja tottakai kaste tulisi suorittaa Raamatun mukaan upottamalla kokonaan veden alle ja kastekaava onkin ainoana asiana heillä kunnossa, vaikka roomaliskatoliset ristinmerkit jättäisin pois.
Tästä ei tarvitse äänestää kirkolliskokouksessa, sillä asian on uskovien kaste on suoraan Raamatusta ja ei se vaadi ihmisten hyväksyntää, mutta väärästä luopumisesta varaan äänestätte, kun ette kuitenkaan pysy toimimaan UT:n mallin mukaan:
"Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!... niin me olemme yksimielisesti ...Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi,"Jeesuksen eläissä oli käytössä vain Johanneksen vesikaste, joka lakkasi. Johannes mestattiin.
Johannkesen vesikaste oli pelkkää vettä. Jeesus itse ei kastanut ketään Johanneksen vesikasteella (Joh.4:2).
Kristillinen kaste, jolla lapsia kastetaan alkoi vasta Pyhän Hengen lähettämisen jälkeen, kun Jeesus oli mennyt taivaaseen. Kasteessa saadaan "kosketus" Jeesukseen. Veden, veren ja Hengen kosketus.
Johanneksen vesikasteella kastetut piti kastaa uuden liiton aikan Kristillisellä kasteelle, jotta he syntyisivät vedestä ja Hengestä.
Paavali Efesoksessa
1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia [Ap. t. 18:24]
2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, 9:17]
7 Heitä oli arviolta kaksitoista miestä. tuohitorvi kirjoitti:
Ev.lut.kirkon eräät puhuvat kasteessa uudestisyntymisestä, mutta minä en niin väärin opeta.
"Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!... niin me olemme yksimielisesti ...Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi,"Joo, en kyllä ihan ymmärrä. Kielesi on vaikea ja kokonaisuus hiukan vyöryttävä, vaikka perusteluissa on puhtia. Tosin se mitä minä tässä mietin, ei ole kaste tai Raamatuntulkintakaan vaan se, että kaikki olemme oman uskomme varassa näissä. Mutta onneksi se on Jumalan luomaa se usko. Kestää sitten.
Kuitenkin, olen tullut vakuuttuneeksi kasteasiassa historian ja Raamatun ja Lutherin tulkinnasta kirjasta Reformaatio vai Restituutio, se on Kaarlo Arffmanin kirja.
Kiitos opetuksesta, tavailen sanojasi vielä, jos hahmottaisin asiasi.- epätiot. lut.
tuohitorvi kirjoitti:
"Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!... niin me olemme yksimielisesti ...Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi,"missä Jeesus kastaa ihmisiä?
- tuohitorvi
epätiot. lut. kirjoitti:
missä Jeesus kastaa ihmisiä?
"että me Jumalan tekoja tekisimme":
Joh. 6:28
"Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
Yleensä Jumala käyttää ihmisiä välikappaleina yleensä Jeesuksen opetuslapsia, silti on kysymys "Jumalan teoista", mutta Jumala voi tehdä itsekin omia tekojaan, siitä Jeesus on oiva esimerkki:
Joh.3:22
"Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."
Joh.4:1-2
"Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa - "
Jeesuksen julistus ja kaste tähtäsivät opetuslapseksi tekemiseen ei siis vain kastamiseen: Kaste nimettiin kasteena Jeesuksen nimeen, tietysti kastekaava oli:Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Ap.t.19:1-7, Matt. 28:18-20).
Raamatusta antaa ymmärtää, että kasteen toimittivat opetuslapset ja on mahdollista että se oli koko ajan niin, mutta yhtä mahdollista on, että Jeesus kastoi itse esim. ensimmäisellä kerralla esim. apostolit, kun voimme lukea:
Joh.3:22
"Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."
Mutta tämä on todellinen sivuseikka, millä ei pitäisi olla mitään merkitystä suuntaan tai toiseen. Jos, se sinua helpottaa, tulevaisuudessa voit kysyä asiaa vaikka Pietarilta itseltään, tietenkin sinun kannatta laittaa pelastuksen alkeet kuntoon:
"...Kristuksen opin alkeet...parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta." Hepr. 6:1-2
... jos, ei ole vielä kunnossa niin ota yhteyttä, kastan sinut mielelläni, jos olet uudestisyntynyt (Joh.1:12-13, 3:3 1.Piet.1:23), vaikka Jordanissa jos tahdot olla oikein Raamatullinen.
Mielestäni tässä on oleellisinta, että Jeesuksen asettama kaste tarvitsi paljon vettä ja oli saman tekotavaltaan kuin "Johanneksen kaste" tästä syystä se piti olla paljon vettä eli joki, meri allas tai järvi... Apostoleja ei kastettu enää uudelleen Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen, koska he saivat Jeesuksen toiminnan alussa Uuden Liiton kasteen, ja Jeesus valtuutti heidät toimittamaan kastetta ja opettamaan. (Ap.t.2:40-42) - tuohitorvi
jatsitytsy kirjoitti:
Joo, en kyllä ihan ymmärrä. Kielesi on vaikea ja kokonaisuus hiukan vyöryttävä, vaikka perusteluissa on puhtia. Tosin se mitä minä tässä mietin, ei ole kaste tai Raamatuntulkintakaan vaan se, että kaikki olemme oman uskomme varassa näissä. Mutta onneksi se on Jumalan luomaa se usko. Kestää sitten.
Kuitenkin, olen tullut vakuuttuneeksi kasteasiassa historian ja Raamatun ja Lutherin tulkinnasta kirjasta Reformaatio vai Restituutio, se on Kaarlo Arffmanin kirja.
Kiitos opetuksesta, tavailen sanojasi vielä, jos hahmottaisin asiasi.Että vielä pohdit asiaa.
Minulla on vain yksi kirja, mikä ratkaisee asiat:
Raamattu.
En edes uskalla käydä ikuisuuteen ihmisten selitysten varassa, Herrani, uskoni ja kasteeni löytyy Raamatusta, ja silloin voi odottaa, että merkit seuraa:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta." Mark.16:15-20
Jumalan teot ovat suoria, mutta ihmiset etsii...
Saarn. 7:29
(7:30)" Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia."
Jumalan armoa ja löytämisen iloa sinulle! - Kirjoittelija1
tuohitorvi kirjoitti:
Arkiin sisälle meno pelasti, mikä tarkoittaa uskoon sisälle käymistä ensimmäisenä asiana. Muistetaan, että Nooa oli ollut jo vuosisadat uskossa Jeesukseen, ennen kuin hän meni arkkiin ja taisivat olla muutaman päivän arkissa ennen kuin vettä tuli taivaasta. Muiden arkkiin menevien uskosta ei Raamattu paljoa puhu, niin heidät Jumala katsoi tarpelliseksi pelastaa, että ihmiselämä jatkuisi. Näistä VT:n esikuvista ei saa tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tai ottaa yksityiskohtia epämääräisten oppien tueksi, koska esikuvallisuus on esikuvallista.
Olen itse Jumalalle kiitollinen niistä, jotka johtivat minut terveeseen evankeliumiin ja kasteeseen. Matt. 28:18-20, Mark. 16:15-20..."Jos vielä epäilet uskovien upotuskasteen Raamatullisuutta, niin menehän joskus kastetilaisuuteen ja koet Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen väkevänä."
Kerron omasta kokemuksestani. Olen ollut läsnä erään sukulaiseni toivomuksesta hänen upotuskastetilaisuudessaan, mutta koin ainoastaan oloni jotenkin hämmentyneeksi ja vieraaksi. Ei minulla olisi ollut mitään sitä vastaan, että olisin kokenut "Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen", mutta niin ei vain käynyt. Ei tainnut kokea noin sukulaisenikaan, sillä joidenkin vuosien kuluttua hän jätti helluntailaisuuden. Ehkä on niin, että helluntailaisuuttakaan eivät loppujen lopuksi kuitenkaan kaikki voi kokea omaksi uskonnokseen upotuskasteesta huolimatta tai osittain senkin vuoksi. - mathetes
jatsitytsy kirjoitti:
Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut. Mietin että, kaikessa monipuolisuudessaan koskettaa kastekysymys myös erityisesti suhtautumista lapsiin, jota Jeesus piti ilmeisen tärkeänä. Ehkä VT:n aikaan ei osattu huomata mainita lapsia ja vauvoja, jotka arkkiin menivät. Olen kokenut myös Pyhän Hengen läsnäolon vauvakasteen hetkellä. Mutta kunnioitan ehdottomasti jokaisen saamaa uskoa ja kastetta.
Usein kuulee joissain tilanteissa mainittavan suunnilleen seuraavaa:
"Jos Jeesus kerran on Messias, ja koko Vanha testamentti kertoo hänestä, niin miksi VT, ei kertaakaan mainitse Hänen nimeään"?
Jeesushan ei liikkunut VT,n aikaan lihallisessa muodossa, vaan tietynkaltaisissa tapahtumissa!
Jeesuksen jumalallisia nimiä löytyy, esim:
Jes. 7:14, 9:6; Jer. 23:5-6, ja nimi - Ha Massiah - Messias (Kristus = voideltu) useissakin paikoin.
"Jeesusta" vastaavaa heprealaista nimeä ei pystytä näyttämään joka olisi sellaisenaan VT,ssa, sillä "Jeesus" on käännös Kreikan sanasta "Iesous", joka vastaa Hepren - "Yeshua" sanaa!.
Nimi "Jeesus" esiintyi VT,ssa tietyllä tavalla useissakin kohdin Mooseksen kirjasta - Habakukin kirjaan asti! Juuri tuo sama "nimi", jota enkeli Gabriel käytti Luuk. 1:31:n mukaan kertoessaan Marialle pojasta, jonka Maria (Miriam) kohta synnyttäisi.
Niin siis, Missä se Jeesuksen nimi sitten esiintyy VT,ssa? Vastaus siihen on! Kaikissa, joissa sanaa "pelastus" käytetään (etenkin jos sen yhteydessä on käytetty persoona nimitystä "minun", "sinun" tai "hänen" vastaavia hepreankielisiä jälkiliitteitä)!
Tuo sana on siis sama, jota enkeli käytti (Matt 1:21) - YESHUA =(Jeesus - pelastus)!
On siis muistettava, että Marialle ja Joosefille ilmestynyt enkeli puhui heille heprean kieltä jota he luonnollisesti ymmärsivät! Niin Maria kuin Joosefkin oivalsivat tuon jumalallisen nimen merkityksen, samoin tuo nimen yhteyden Jeesuksen varsinaiseen olemukseen ja pelastustyöhön!
Vanhassa testamentissa on lähes kaikille henkilöille annettu nimet, jotka tarkoittivat jotakin.
Esim. (1 Moos. 5:29) kertoo, että Lemek antoi pojalleen nimeksi Nooa, mikä merkitsee = "lohtu". "Tämä lohduttaa meitä työssämme ja kättemme vaivoissa viljellessämme maata, jonka Herra on kironnut", sanoi Lemek.
Eeber antoi pojalleen nimen (Peleg), mikä merkitsee = "jako", "sillä hänen aikanansa jakaantuivat maan asukkaat", (1 Moos. 10:25).
2.Moos. 2:10 kertoo, että faaraon tytär antoi Niilistä pelastamalleen lapselle nimeksi "Mooses" - ("vedestä pelastettu"), sillä hän sanoi: Minä olen vetänyt hänet ylös vedestä". Heprealaisista nimistä voisi poimia lukuisia muitakin esimerkkejä.
Kun siis enkeli puhui Joosefille ja Marialle, hän sanoi seuraavat sanat, jotka myös Joosef ymmärsi: "Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi - "Yeshua" = (Jeesus - Pelastus), sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä"!
Uskoon tullessani yli 27 vuotta sitten minä pian tunsin noiden sanojen merkityksen ja tajusin VT,n sanoman keskittyvän tuohon siunattuun nimeen.
Kastastellaanpa heprealaisen nimen - "Yeshua" Kreik, - (Iesous = Jeesus) esiintymisestä VT,ssa.
Kun Jaakob oli valmis lähtemän tästä maailmasta, hän siunasi poikansa ja profetoi näiden tulevaisuudesta. Niin (1 Moos. 49:18) kertoo, kuinka Jaakob huudahti: "Sinulta minä odotan pelastusta, Herra"! Hän siis tarkoitti sanoillaan: "Jeesusta minä odotan, Herra", tai "Jeesukseen minä laitan toivoni"! Asiayhteyden huomioon ottaen on tällainen käännös mielekkäämpikin.
Hepr, "Yeshua" = (Jeesus), oli tietysti se toivo, joka Jaakobinkin saatteli turvallisesti yli kuoleman virran. Jaakob oli pelastunut eikä suinkaan odotellut kuolemansa hetkeä antaakseen elämänsä vasta silloin Herralle. Hän vain muistutti vielä loppunsa lähestyessä siitä, että hän luotti "Yeshuaansa" = (Jeesukseen = Pelastukseen) josta hän sai sielulleen lohtua.
Psalmi. 9:15:ssa Daavid julistaa: "minä....riemuitsisin sinun "avustasi" = pelastuksestasi"
Hän siis tarkoittaa:
"minä....riemuitsisin sinun "Yeshuastasi" = (Jeesuksesta = avustasi - pelastuksesta)"!
Psalmi. 91:14-16:ssa Jumala sanoo:
"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen -(Yeshuan, = Jeesuksen)"! Tuo lupaus lunastetaan (Ilm. 22:3,4): "Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa"!
Profeetta (Jes. 12:2-3) kertoo mahtavan uutisen. Sana pelastus mainitaan tässä kolmasti: "Katso voimallinen on - "Yeshuani" -(Jeesus ennen lihaksi tulemistaan ja iäisessä olemassaolossaan); häneen minä luotan enkä pelkää, sillä Jumala on väkevyyteni ja ylistysvirteni; hänestä tulee myös - Yeshuani - (Jeesukseni = pelastukseni)"!
("Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme", Joh. 1:14 - Jeesus tuli maan päälle.) "Sen tähden nostakaa iloiten vettä "Yeshuan" - pelastuksen lähteistä! (Jeesus ristiinnaulittiin ja pelastuksen vedet tulivat Golgatalta)"!
VT,n Habakuk antaa hyvän esimerkin Jeesuksen nimestä, sillä alkukielisessä Raamatussa sana pelastus, että nimi Jeesus esiintyvät yhtä aikaa. Hab. 3:13 kuuluu: "Sinä tulit kansallesi "pelastukseksi". "Yeashuasi" Messiaasi kanssa- (voideltusi Jeesuksen Kristuksen kanssa) -sinä murskasit pahan huoneelta pään, =(saatanalta)"!
Siis VT,ssa on mainittu Herramme nimi - Jeesus Kristus monesti!
Kun UT,ssa vanha Simeon tuli temppeliin ja sai pienen Jeesuslapsen syliinsä, hän sanoi:
"Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan; sillä minun silmäni ovat nähneet sinun "pelastuksesi" = (Yeshuasi - Jeesuksesi)" -(Luuk. 2:29-30).
Tottahan tuo puhui! Eikä ainoastaan hänen silmänsä nähneet Jeesusta, vaan hän sai tuntea pelastuksen aivan käsissään ja koskettaa Vapahtajaansa! Ja niin hänen uskova sydämensä sai iloa ja vahvistusta Jeesuksesta konkreettisesti!
"Ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, = "Yeshua", sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä" (Matt. 1:21)!
Siunausta! - pp.
Kirjoittelija1 kirjoitti:
"Jos vielä epäilet uskovien upotuskasteen Raamatullisuutta, niin menehän joskus kastetilaisuuteen ja koet Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen väkevänä."
Kerron omasta kokemuksestani. Olen ollut läsnä erään sukulaiseni toivomuksesta hänen upotuskastetilaisuudessaan, mutta koin ainoastaan oloni jotenkin hämmentyneeksi ja vieraaksi. Ei minulla olisi ollut mitään sitä vastaan, että olisin kokenut "Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon, voiman ja siunauksen", mutta niin ei vain käynyt. Ei tainnut kokea noin sukulaisenikaan, sillä joidenkin vuosien kuluttua hän jätti helluntailaisuuden. Ehkä on niin, että helluntailaisuuttakaan eivät loppujen lopuksi kuitenkaan kaikki voi kokea omaksi uskonnokseen upotuskasteesta huolimatta tai osittain senkin vuoksi.Varsinkin vanhempi sukupolvi on hyvin "lahkolais-vihalla" kasvatettu kaikki vapaita suuntia kohtaan kirkon toimesta, siksi tunteesi on ymmärrettäviä.
Moni odottaa seurakunnalta liikaa, mutta kuitenkin on kysymys vajavaisista ihmisistä ja anteeksi antamista tarvitaan. Toki Jumalan seurakunta on aivan eritavalla paholaisen hyökkäysten kohteena kuin synneissään elävät ev.lut.kirkon jäsenet, joille joulukirkko ehkä riittää. Vikoja voimme löytää kaikista, mutta silti Pyhän Hengen siunaava voima on aina ollut kastetilaisuuksissa läsnä.
Eivät Jeesuksen aikana läheskään kaikki ihmiset, kokeneet Jeesusta oikeaksi Jumalan Pojaksi, eivätkä ottaneet Hänen sanojaan vastaan, vaan jopa vihasivat ja lopuksi ristille huusivat Hänet.
Mutta vapaissa suunnissa on se hyvä puoli, että voi vaihtaa seurakuntaa, vaikka Vapaakirkkon tai Bapaistiseurakuntaan tai päinvastoin, jos niin kokee, itsekin olen kuulut muihin vapaisiin suuntiin, ei usko Jeesukseen ole mitään "seurakuntaa" - vaan rakkaussuhe Jeesukseen.
Kaikki helluntaiseurakunnat eivät varmasti tunnu minullekaan oikealta paikalta kuulua, mutta seurakunnan nimi on kuitenkin sivuseikka sekä onneksi Raamattu antaa vapauden ja Pyhä Henki johdattaa niitä, jotka rukoillen kulkevat. Ei tässä tarvitse ketään haukkua vaikka varmasti jokaiselle tulee joskus sanomista jostakin:
"Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän." Matt.. 18:21-22
Pyhän Hengen siunaukseen ja sen kokemiseen ei kuitenkaan ole oikotietä. Jos elämäsi ja uskosi ei ole Raamatun linjoilla, silloin ei voi odottaa suuria siunauksia Pyhältä Hengeltä.
Ehkä sinua helpotti, kun sait sen sanottua, mutta voimme kuitenkin sanoa paljon hyvääkin Helluntaiseurakunnista ja heidän kautta tehdystä työstä, mm. noin 500 lähetystyöntekijää on kymmenissä eri maissa ja muusta lähetystyöstä puhumattakaan, lukuisat alkoholisti- ja huumekodit palvelee epäonnistuneita tuoden heitä takaisin elämään. - väärässä
pp. kirjoitti:
Varsinkin vanhempi sukupolvi on hyvin "lahkolais-vihalla" kasvatettu kaikki vapaita suuntia kohtaan kirkon toimesta, siksi tunteesi on ymmärrettäviä.
Moni odottaa seurakunnalta liikaa, mutta kuitenkin on kysymys vajavaisista ihmisistä ja anteeksi antamista tarvitaan. Toki Jumalan seurakunta on aivan eritavalla paholaisen hyökkäysten kohteena kuin synneissään elävät ev.lut.kirkon jäsenet, joille joulukirkko ehkä riittää. Vikoja voimme löytää kaikista, mutta silti Pyhän Hengen siunaava voima on aina ollut kastetilaisuuksissa läsnä.
Eivät Jeesuksen aikana läheskään kaikki ihmiset, kokeneet Jeesusta oikeaksi Jumalan Pojaksi, eivätkä ottaneet Hänen sanojaan vastaan, vaan jopa vihasivat ja lopuksi ristille huusivat Hänet.
Mutta vapaissa suunnissa on se hyvä puoli, että voi vaihtaa seurakuntaa, vaikka Vapaakirkkon tai Bapaistiseurakuntaan tai päinvastoin, jos niin kokee, itsekin olen kuulut muihin vapaisiin suuntiin, ei usko Jeesukseen ole mitään "seurakuntaa" - vaan rakkaussuhe Jeesukseen.
Kaikki helluntaiseurakunnat eivät varmasti tunnu minullekaan oikealta paikalta kuulua, mutta seurakunnan nimi on kuitenkin sivuseikka sekä onneksi Raamattu antaa vapauden ja Pyhä Henki johdattaa niitä, jotka rukoillen kulkevat. Ei tässä tarvitse ketään haukkua vaikka varmasti jokaiselle tulee joskus sanomista jostakin:
"Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän." Matt.. 18:21-22
Pyhän Hengen siunaukseen ja sen kokemiseen ei kuitenkaan ole oikotietä. Jos elämäsi ja uskosi ei ole Raamatun linjoilla, silloin ei voi odottaa suuria siunauksia Pyhältä Hengeltä.
Ehkä sinua helpotti, kun sait sen sanottua, mutta voimme kuitenkin sanoa paljon hyvääkin Helluntaiseurakunnista ja heidän kautta tehdystä työstä, mm. noin 500 lähetystyöntekijää on kymmenissä eri maissa ja muusta lähetystyöstä puhumattakaan, lukuisat alkoholisti- ja huumekodit palvelee epäonnistuneita tuoden heitä takaisin elämään."Varsinkin vanhempi sukupolvi on hyvin lahkolais-vihalla kasvatettu kaikki vapaita suuntia kohtaan kirkon toimesta, siksi tunteesi on ymmärrettäviä."
Olet täysin väärässä. Minua ei ole kasvatettu millään vihalla ketään kohtaan, ei kirkon toimesta eikä vanhempieni toimesta. Päinvastoin. Kotini oli maalla sivutien päässä, ja kotonani saattoi pyörähtää kuka milloinkin, oli sitten helluntailainen, Jehovan todistaja tai kuka sitten olikin. Kahvit tarjottiin ja käytiin innokasta keskustelua, kuka sitten sattuikin tulemaan käymään. Kirkossa en kuullut koskaan mitään "lahkolais-vihaa" tuotavan esiin.
"Ehkä sinua helpotti, kun sait sen sanottua, mutta voimme sanoa paljon hyvääkin Helluntaiseurakunnista ja heidän kautta tehdystä työstä..."
Ei helpottanut. Päinvastoin, minua harmittaa, että tulin kertoneeksi, kun ymmärrettiin noin väärin, niin kuin sinä näköjään ymmärsit. Minusta on vain turha esittää, että kaikki kokisivat upotuskasteen samalla tavalla. Ihmisille ei pitäisi esittää vaatimuksia, että näin teidän tulee kokea tämä asia ( tässä tapauksesa upotuskaste ). Luulisi kenen hyvänsä, sinunkin, ymmärtävän tuon. - pp.
väärässä kirjoitti:
"Varsinkin vanhempi sukupolvi on hyvin lahkolais-vihalla kasvatettu kaikki vapaita suuntia kohtaan kirkon toimesta, siksi tunteesi on ymmärrettäviä."
Olet täysin väärässä. Minua ei ole kasvatettu millään vihalla ketään kohtaan, ei kirkon toimesta eikä vanhempieni toimesta. Päinvastoin. Kotini oli maalla sivutien päässä, ja kotonani saattoi pyörähtää kuka milloinkin, oli sitten helluntailainen, Jehovan todistaja tai kuka sitten olikin. Kahvit tarjottiin ja käytiin innokasta keskustelua, kuka sitten sattuikin tulemaan käymään. Kirkossa en kuullut koskaan mitään "lahkolais-vihaa" tuotavan esiin.
"Ehkä sinua helpotti, kun sait sen sanottua, mutta voimme sanoa paljon hyvääkin Helluntaiseurakunnista ja heidän kautta tehdystä työstä..."
Ei helpottanut. Päinvastoin, minua harmittaa, että tulin kertoneeksi, kun ymmärrettiin noin väärin, niin kuin sinä näköjään ymmärsit. Minusta on vain turha esittää, että kaikki kokisivat upotuskasteen samalla tavalla. Ihmisille ei pitäisi esittää vaatimuksia, että näin teidän tulee kokea tämä asia ( tässä tapauksesa upotuskaste ). Luulisi kenen hyvänsä, sinunkin, ymmärtävän tuon.Ehkä olet liian vanha enää miettimään ja mitään uutta vastaanottamaan, mutta älä nyt sano, että olen täysin väärässä, sillä toivon sitä sydämestäni. Huomaan, että et kertonut uskostasi tai uskoontulosta mitään!
No, olet kuitenkin oman oppisi valinnut ja sen mukana, tulee asenteet ja tuntemukset, tahdoit tai et. Edelleenkin tunnut olevan enemmän muusta kuin Jumalan sanasta ja sen totuuksista kiinnostunut.
Jeesus sanoi, että "toista rakastetaan ja toista halveksitaan", asenteet tulee esille sanoissa, tahdoimme taikka emme. Tiedätkö omakohtaisesti, mitä on todellinen usko Jeesukseen ja uudestisyntymisen ihme.
Se puhuu paljon sinusta ja elävän uskon puutteesta, kun puhut saman hengenvetoon uskovien seurakunnasta ja selvästi harhaoppisista jehovantodistajista, jotka eivät ole edes kristillisyyteen kuuluvia.
Voi olla, että harmitus jatkuu, oikeastaan toivon, että sinua alkaa harmittamaan niin paljon, että oikein tutkit perusteellisesti, uskosi ja vertaat sitä UT:n ilmoitukseen. Jeesus ei suinkaan, esittänyt pakkokastetta tai hätäkastetta niin kuin ev.lut.kirkko tekee, vaan uskovien kasteen omille opetuslapsilleen. Meillä "vapaissa suunnissa" ei edes pääse kasteelle ellei ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Mutta, jos kuitenkin olet uudestisyntynyt sitten voidaan puhua tottelemattomuudesta Jeesuksen käskyä kohtaan tai tietämättömyydestä oikean Raamatun sana opetuksesta kasteesta ja uskosta.
Älä ota niin henkilökohtaisesti olethan tällä anonyyminä? Hyvä olisi jos keskustelu jaksaisi pysyä Raamatun sanassa, eikä tarvitsi etsiä vikoilla muita. Vahinko vaan, kun upotuskaste ei ole ev.lut.kirkossa käytössä, siksi sitä asiaan on vaikea muualla kuin vapaissa suunnissa nähdä tai kokea. Eikö se ole vaan hyvä, että Raamattua noudatetaan niin kuin Jeesus on sanonut uskossa ja kasteessa? Minusta on hyvä, ja he ansaitsevat siitä tunnustusta.
Tunnetusti kaste asia on ev.lut.kirkossa "kuuma peruna" ja välillä tuntuu, että kasteella on yhtä monta merkitystä kuin on opettajaakin. Selvempää olisi jo he voisivat tulla Raamatun kasteen linjoille, ja kastaa vain ne, jotka tekevät tosi parannuksen, uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat.
Voithan varmuuden vuoksi antaa koko elämäsi Jeesukselle ja tunnustaa syntisi Hänelle, joka ne kuitenkin tietää. Jeesuksen luo voit tulla sellaisenaan ja juuri nyt.
Siunausta - tunnu, että
pp. kirjoitti:
Ehkä olet liian vanha enää miettimään ja mitään uutta vastaanottamaan, mutta älä nyt sano, että olen täysin väärässä, sillä toivon sitä sydämestäni. Huomaan, että et kertonut uskostasi tai uskoontulosta mitään!
No, olet kuitenkin oman oppisi valinnut ja sen mukana, tulee asenteet ja tuntemukset, tahdoit tai et. Edelleenkin tunnut olevan enemmän muusta kuin Jumalan sanasta ja sen totuuksista kiinnostunut.
Jeesus sanoi, että "toista rakastetaan ja toista halveksitaan", asenteet tulee esille sanoissa, tahdoimme taikka emme. Tiedätkö omakohtaisesti, mitä on todellinen usko Jeesukseen ja uudestisyntymisen ihme.
Se puhuu paljon sinusta ja elävän uskon puutteesta, kun puhut saman hengenvetoon uskovien seurakunnasta ja selvästi harhaoppisista jehovantodistajista, jotka eivät ole edes kristillisyyteen kuuluvia.
Voi olla, että harmitus jatkuu, oikeastaan toivon, että sinua alkaa harmittamaan niin paljon, että oikein tutkit perusteellisesti, uskosi ja vertaat sitä UT:n ilmoitukseen. Jeesus ei suinkaan, esittänyt pakkokastetta tai hätäkastetta niin kuin ev.lut.kirkko tekee, vaan uskovien kasteen omille opetuslapsilleen. Meillä "vapaissa suunnissa" ei edes pääse kasteelle ellei ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Mutta, jos kuitenkin olet uudestisyntynyt sitten voidaan puhua tottelemattomuudesta Jeesuksen käskyä kohtaan tai tietämättömyydestä oikean Raamatun sana opetuksesta kasteesta ja uskosta.
Älä ota niin henkilökohtaisesti olethan tällä anonyyminä? Hyvä olisi jos keskustelu jaksaisi pysyä Raamatun sanassa, eikä tarvitsi etsiä vikoilla muita. Vahinko vaan, kun upotuskaste ei ole ev.lut.kirkossa käytössä, siksi sitä asiaan on vaikea muualla kuin vapaissa suunnissa nähdä tai kokea. Eikö se ole vaan hyvä, että Raamattua noudatetaan niin kuin Jeesus on sanonut uskossa ja kasteessa? Minusta on hyvä, ja he ansaitsevat siitä tunnustusta.
Tunnetusti kaste asia on ev.lut.kirkossa "kuuma peruna" ja välillä tuntuu, että kasteella on yhtä monta merkitystä kuin on opettajaakin. Selvempää olisi jo he voisivat tulla Raamatun kasteen linjoille, ja kastaa vain ne, jotka tekevät tosi parannuksen, uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat.
Voithan varmuuden vuoksi antaa koko elämäsi Jeesukselle ja tunnustaa syntisi Hänelle, joka ne kuitenkin tietää. Jeesuksen luo voit tulla sellaisenaan ja juuri nyt.
Siunaustaymmärtäisit, ennemminkin päinvastoin.
"Ehkä olet liian vanha miettimään...", Huomaan, että et kertonut uskostasi tai uskoontulostasi mitään." "No, olet kuitenkin oman oppisi valinnut"..., "Edelleenkin tunnut olevan enemmän muusta kuin Jumalansanasta ja sen totuuksista kiinnostunut." "Se puhuu paljon sinusta ja elävän uskon puutteesta, kun puhut samaan hengenvetoon uskovien seurakunnasta ja selvästi harhaoppisista jehovantodistajista..." "Voi olla, että harmitus jatkuu, oikeastan toivon, että sinua alkaa harmittamaan..."
Kyllä minua alkoikin harmittaa, mutta lähinnä minua harmittaa tuo tyylisi kirjoittaa. Täällä pitäisi ennemminkin keskustella yleisesti luterilaisuudesta eikä minusta tai sinusta eikä varsinkaan sinun käsityksistäsi. Ethän edes tunne minua, niin että älä mene henkilökohtaisuuksiin.
Kun puhuin Jehovan todistajista, niin tarkoitin, että heitäkään ei kotoani ajettu pois, vaan heidänkin kanssaan keskusteltiin, niin kuin muidenkin sattumalta käymään tulleiden kanssa, vaikka he eivät olekaan kristittyjä, niin kuin aivan oikein totesit. Sinun kodissasi ei ilmeisesti olisi keskusteltu muiden kuin samoin uskovien kanssa.
Olen luterilainen ja minut on kastettu lapsena. Hyväksyn muiden ratkaisuna upotuskasteen, vaikka en itse upotuskasteelle menisikään. En myöskään kierrä helluntailaisten ym. palstoilla puhumassa upotuskastetta vastaan. Toivottavaa olisi, että sinäkin puhuisit yleisemmin itse asioista etkä lähtisi ronkkimaan tänne kirjoittajia. - pp.
tunnu, että kirjoitti:
ymmärtäisit, ennemminkin päinvastoin.
"Ehkä olet liian vanha miettimään...", Huomaan, että et kertonut uskostasi tai uskoontulostasi mitään." "No, olet kuitenkin oman oppisi valinnut"..., "Edelleenkin tunnut olevan enemmän muusta kuin Jumalansanasta ja sen totuuksista kiinnostunut." "Se puhuu paljon sinusta ja elävän uskon puutteesta, kun puhut samaan hengenvetoon uskovien seurakunnasta ja selvästi harhaoppisista jehovantodistajista..." "Voi olla, että harmitus jatkuu, oikeastan toivon, että sinua alkaa harmittamaan..."
Kyllä minua alkoikin harmittaa, mutta lähinnä minua harmittaa tuo tyylisi kirjoittaa. Täällä pitäisi ennemminkin keskustella yleisesti luterilaisuudesta eikä minusta tai sinusta eikä varsinkaan sinun käsityksistäsi. Ethän edes tunne minua, niin että älä mene henkilökohtaisuuksiin.
Kun puhuin Jehovan todistajista, niin tarkoitin, että heitäkään ei kotoani ajettu pois, vaan heidänkin kanssaan keskusteltiin, niin kuin muidenkin sattumalta käymään tulleiden kanssa, vaikka he eivät olekaan kristittyjä, niin kuin aivan oikein totesit. Sinun kodissasi ei ilmeisesti olisi keskusteltu muiden kuin samoin uskovien kanssa.
Olen luterilainen ja minut on kastettu lapsena. Hyväksyn muiden ratkaisuna upotuskasteen, vaikka en itse upotuskasteelle menisikään. En myöskään kierrä helluntailaisten ym. palstoilla puhumassa upotuskastetta vastaan. Toivottavaa olisi, että sinäkin puhuisit yleisemmin itse asioista etkä lähtisi ronkkimaan tänne kirjoittajia."Kirkon tunnusta koskeva kirkkolain säännös(1:1). Sen mukaan Suomen ev.lut. kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa..."
Tämän puitteissa pitäisi voida Raamattua selata tälläkin palstalla, ja sananvapauteen vedoten, kuuluhan suuri sukuni tähän kirkkoon ja minulla on myös pappeja ystävinäni.
Ihmettelen suuresti, miksi sinua niin harmittaa, "kun nyt vain keskustellaan ev.lut.kirkon opin mukaisista asioista Raamatun mukaan, ovathan piispatkin tunnustaneet kirkon olevan väärässä tässä asiassa, ettei vauvakastetta löydy Raamatusta. Minusta asia on laitettava kuntoon.
Onhan itse Martti Luhter hyljännyt vääriä roomankirkon oppeja aikaan ja naulannut teesejä ja kieltäytynyt vääreistä opeista jne., mitkä eivät Raamattuun perustuneet. Martin työ jäi kesken ja sitä jatkaa, sillä sitä vauvakastetta ei UT:sta löydy. Se on, jopa kirkon pääperiaatteen kanssa ristiriidassa.
Turha, siitä on Raamattua noudattavia seurakuntia syyttää, itse en ole käynyt Helluntaiseurakunnassa kasteella, sillä otin kasteen muualla, ettei syytettäisi viattomia.
Muuten etkö tunne, Raamatun varoitusta miten käyttäytyä harhaopin tuojien kanssa:
Tit. 3:10
Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
"Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa." 2. Joh. 1:9-11
Ehkä rikoit Suomen ev.lut.kirkko lain henkeä, kun seurustelet harhaoppisten kanssa, jotka ovat levittämässä antikristillisiä vääriä oppeja, kieltävät jopa Herrankin. Etkö tiedä, että jt:n opin mukaan Jeesus on enkeli Jeesus, luotu "poika" pienillä kirjaimilla - siis ei Jumalan Poika, eikä kolminaisuuden yksikään persoona ja kieltävät Pyhän Hengen persoonana ... mutta tässä oli jo tarpeeksi, kiitä Jumalaa, että et ole siihen joutunt harhaoppiin.
"Kirkon tunnusta koskeva kirkkolain säännös(1:1). Sen mukaan Suomen ev.lut. kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa..."
"henkilökohtaiuuksiin"??? niin yksipuolisestiko? Entä sinä? Eihän ole pakko tulla tänne keskustelemaan, mutta voin harkita jos sinä lopetat ensin minun haukkumisen, mitä et edes huomaa. Valitse, ensikerralla parempi keskustelu kaveri, joka on samaa mieltä kaikessa, eikö niin, että halusit vähän sanoa, ja se sopii minulle kovin hyvin. Ei minua harmita vaikka olen sinun mielestäsi huono tapaus sinulle vastaamaan.
Saako uskoasi arvostella? ...mutta, kun sinua aina vaan harmittaa, eikö se jo puhu sinulle mitään?
Arvaa, kuinka paljon Jumalaa harmittaa, kun hänen sanansa ei merkitse mitään sinulle. - näköjään
pp. kirjoitti:
"Kirkon tunnusta koskeva kirkkolain säännös(1:1). Sen mukaan Suomen ev.lut. kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa..."
Tämän puitteissa pitäisi voida Raamattua selata tälläkin palstalla, ja sananvapauteen vedoten, kuuluhan suuri sukuni tähän kirkkoon ja minulla on myös pappeja ystävinäni.
Ihmettelen suuresti, miksi sinua niin harmittaa, "kun nyt vain keskustellaan ev.lut.kirkon opin mukaisista asioista Raamatun mukaan, ovathan piispatkin tunnustaneet kirkon olevan väärässä tässä asiassa, ettei vauvakastetta löydy Raamatusta. Minusta asia on laitettava kuntoon.
Onhan itse Martti Luhter hyljännyt vääriä roomankirkon oppeja aikaan ja naulannut teesejä ja kieltäytynyt vääreistä opeista jne., mitkä eivät Raamattuun perustuneet. Martin työ jäi kesken ja sitä jatkaa, sillä sitä vauvakastetta ei UT:sta löydy. Se on, jopa kirkon pääperiaatteen kanssa ristiriidassa.
Turha, siitä on Raamattua noudattavia seurakuntia syyttää, itse en ole käynyt Helluntaiseurakunnassa kasteella, sillä otin kasteen muualla, ettei syytettäisi viattomia.
Muuten etkö tunne, Raamatun varoitusta miten käyttäytyä harhaopin tuojien kanssa:
Tit. 3:10
Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
"Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa." 2. Joh. 1:9-11
Ehkä rikoit Suomen ev.lut.kirkko lain henkeä, kun seurustelet harhaoppisten kanssa, jotka ovat levittämässä antikristillisiä vääriä oppeja, kieltävät jopa Herrankin. Etkö tiedä, että jt:n opin mukaan Jeesus on enkeli Jeesus, luotu "poika" pienillä kirjaimilla - siis ei Jumalan Poika, eikä kolminaisuuden yksikään persoona ja kieltävät Pyhän Hengen persoonana ... mutta tässä oli jo tarpeeksi, kiitä Jumalaa, että et ole siihen joutunt harhaoppiin.
"henkilökohtaiuuksiin"??? niin yksipuolisestiko? Entä sinä? Eihän ole pakko tulla tänne keskustelemaan, mutta voin harkita jos sinä lopetat ensin minun haukkumisen, mitä et edes huomaa. Valitse, ensikerralla parempi keskustelu kaveri, joka on samaa mieltä kaikessa, eikö niin, että halusit vähän sanoa, ja se sopii minulle kovin hyvin. Ei minua harmita vaikka olen sinun mielestäsi huono tapaus sinulle vastaamaan.
Saako uskoasi arvostella? ...mutta, kun sinua aina vaan harmittaa, eikö se jo puhu sinulle mitään?
Arvaa, kuinka paljon Jumalaa harmittaa, kun hänen sanansa ei merkitse mitään sinulle.ymmärrä lainkaan toisiamme, niin lopetetaan keskustelu tähän.
- Armonuhasta ei syntinen par...
tuohitorvi kirjoitti:
väitit:
>>>"Nooan aikaan ei Jeesus ollut kylläkään vielä tullut."Oliko rosvo ristillä uppokastetu?
- ottaa henkilökohtaisesti
ja omasta halusta.EI kenenkään toisen halusta, ei väkisin eikä toisen viemänä/tuomana/kantamana tms.Tämä on Raamatun oppi.
Room. 10:9-10
Mark. 16:15-16.- luteril.
lahkolaiset ne mukulansa sinne kasteelle kiikuttaa, jo siinä vaiheessa, kun ne vielä tekee mitä sanotaan.
- tuohitorvi
luteril. kirjoitti:
lahkolaiset ne mukulansa sinne kasteelle kiikuttaa, jo siinä vaiheessa, kun ne vielä tekee mitä sanotaan.
"Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää."
Varmaan omatuntosi syyttää? Ehkä olet kastamaton?
Muuten uskovien kasteessa pyydetään hyvää omaatuntoa - ei vauva sellaista voi pyytää, eikä tarvitsekaan pyytää, kun on ymmärtämätön, viaton ja tietämätön kaikesta:
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"
- "eikä lihan saastan poistamista" - siis ei siinä enää synneistä puhdisteta, koska on jo tultu uskoon ja Jeesuksen veri on ne opetuslapselta anteeksi antanut! Opetuslapsi on jo uskovainen ja matkalla taivaaseen, siksi ei tarvitse hätä kastetta, koska Jeesuksen veri jo riittää, kuitenkin "täytämme kaiken vanhurskauden" (Matt. 3:13-17) Jeesuksen sanojen mukaan, kun otamme ja annamme jollekin opetuslapselle kasteen, kun uskova sitä itse pyytää.
Ei ole "vapaissa suunnissa" pakkokastetta, mutta "emme saa kieltää kastamasta niitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin". Ehkä lähes 80% niistä, jotka koskaan tulevat uskoon tulevat 4 - 20-v iässä, ei Raamattu laita mitään muuta ehtoja kasteelle menolle kuin uudestisyntyminen, toiset lapset tosin täyttyy jo Pyhällä Hengellä ennen kastetta.
Vauvakastetta ei Raamattu tunne, siinä juuri kiikutetaan väkisin ihminen ja vieläpä kastelle missä uskaliaammat väittävät jopa uudestisyntymisen tapahtuvan. Tätä voi kutsua hengelliseksi väkivallaksi; vauvalle ja Raamatun sanalle.
Kaste on rakkauden askel vain niille, jotka todella rakastavat Jeesusta ja Hänen sanaansa, enemmän kuin ihmisiä.
Todellinen usko Jeesukseen ei laskelmoi silloin kun on rakkaudesta kysymys.
Tervetuloa kasteelle nyt sunnuntaina... "mitä viivyttelet"?
Ap. t. 22:16
"Ja nyt, mitä viivyttelet?"
Liian moni jää erämaahan ja sinne kuolee, kun eivät ota Jeesuksen sanaa todesta. Toisaalta ei kaste ole tietenkään mikään automaatio, että saa elää miten vaan - sillä päinvastoin KASTE on vihkiytymistä Jeesusta Kristusta seuraamaan:
"Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa..." Room.6:1-11
Kaikki tiedämme, että Jeesuksen seuraaminen on puhtaudessa ja totuudessa vaeltamista, siksi en minäkään voi sinulle valhetta opettaa. Todellisesta Jumalan työn eteenpäin menemisestä ja Jumalan siunauksesta on nyt kysymys, siksi paholainenkin on hereillä ja tulet varmasti kokemaan, että kasteelle menosi koetellaan.
Ja varmasti menet kasteelle, jos Rakastat Jeesusta ja hänen sanaansa. Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
Jos on asia tai kohta mikä vielä on epäselvä, mielelläni annan siihen valoa, sen mukaan kuin Pyhä Henki on minulle avannut. Nythän on vain sinun valtavasta siunauksesta kysymys jopa voi olla siitä pääsetkö perille asti. - koskaan ollut
luteril. kirjoitti:
Helluntai-tai muun vapaan kristillisen seurakunnan kokouksessa.Kastetilaisuudesta puhumattakaan?
Luulo tieto EI auta!
Yleensä tietämättömyys ja olettamuksiin perustuva "tieto" on VÄÄRÄ! - luteril.
tuohitorvi kirjoitti:
"Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää."
Varmaan omatuntosi syyttää? Ehkä olet kastamaton?
Muuten uskovien kasteessa pyydetään hyvää omaatuntoa - ei vauva sellaista voi pyytää, eikä tarvitsekaan pyytää, kun on ymmärtämätön, viaton ja tietämätön kaikesta:
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"
- "eikä lihan saastan poistamista" - siis ei siinä enää synneistä puhdisteta, koska on jo tultu uskoon ja Jeesuksen veri on ne opetuslapselta anteeksi antanut! Opetuslapsi on jo uskovainen ja matkalla taivaaseen, siksi ei tarvitse hätä kastetta, koska Jeesuksen veri jo riittää, kuitenkin "täytämme kaiken vanhurskauden" (Matt. 3:13-17) Jeesuksen sanojen mukaan, kun otamme ja annamme jollekin opetuslapselle kasteen, kun uskova sitä itse pyytää.
Ei ole "vapaissa suunnissa" pakkokastetta, mutta "emme saa kieltää kastamasta niitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin". Ehkä lähes 80% niistä, jotka koskaan tulevat uskoon tulevat 4 - 20-v iässä, ei Raamattu laita mitään muuta ehtoja kasteelle menolle kuin uudestisyntyminen, toiset lapset tosin täyttyy jo Pyhällä Hengellä ennen kastetta.
Vauvakastetta ei Raamattu tunne, siinä juuri kiikutetaan väkisin ihminen ja vieläpä kastelle missä uskaliaammat väittävät jopa uudestisyntymisen tapahtuvan. Tätä voi kutsua hengelliseksi väkivallaksi; vauvalle ja Raamatun sanalle.
Kaste on rakkauden askel vain niille, jotka todella rakastavat Jeesusta ja Hänen sanaansa, enemmän kuin ihmisiä.
Todellinen usko Jeesukseen ei laskelmoi silloin kun on rakkaudesta kysymys.
Tervetuloa kasteelle nyt sunnuntaina... "mitä viivyttelet"?
Ap. t. 22:16
"Ja nyt, mitä viivyttelet?"
Liian moni jää erämaahan ja sinne kuolee, kun eivät ota Jeesuksen sanaa todesta. Toisaalta ei kaste ole tietenkään mikään automaatio, että saa elää miten vaan - sillä päinvastoin KASTE on vihkiytymistä Jeesusta Kristusta seuraamaan:
"Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa..." Room.6:1-11
Kaikki tiedämme, että Jeesuksen seuraaminen on puhtaudessa ja totuudessa vaeltamista, siksi en minäkään voi sinulle valhetta opettaa. Todellisesta Jumalan työn eteenpäin menemisestä ja Jumalan siunauksesta on nyt kysymys, siksi paholainenkin on hereillä ja tulet varmasti kokemaan, että kasteelle menosi koetellaan.
Ja varmasti menet kasteelle, jos Rakastat Jeesusta ja hänen sanaansa. Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
Jos on asia tai kohta mikä vielä on epäselvä, mielelläni annan siihen valoa, sen mukaan kuin Pyhä Henki on minulle avannut. Nythän on vain sinun valtavasta siunauksesta kysymys jopa voi olla siitä pääsetkö perille asti.Johannes Kastajalla ollut Pyhää Henkeä ,jo äitinsä kohdussa, kuten Raamattu meille ilmoittaa. Oliko sanojesi mukaan ,hänen sitä mahdoton ymmärtää, " ollessaan ymmärtämättömässä " iässä. Et taida uskoa Jumalan voimaan.
- luteril.
koskaan ollut kirjoitti:
Helluntai-tai muun vapaan kristillisen seurakunnan kokouksessa.Kastetilaisuudesta puhumattakaan?
Luulo tieto EI auta!
Yleensä tietämättömyys ja olettamuksiin perustuva "tieto" on VÄÄRÄ!siellä " pastori" kysyi kastettavilta monteen kertaan , sitoudutteko tähän seurakuntaan. Tuli sellainen olo että, seoli kasteen saamisen ehtona.
- tuohitorvi
luteril. kirjoitti:
Johannes Kastajalla ollut Pyhää Henkeä ,jo äitinsä kohdussa, kuten Raamattu meille ilmoittaa. Oliko sanojesi mukaan ,hänen sitä mahdoton ymmärtää, " ollessaan ymmärtämättömässä " iässä. Et taida uskoa Jumalan voimaan.
Voit mennä ja kysyä vauvalta: "onko hän uskossa?" ja "mihin hän uskoo?"
Kerro minulle sitten... mitä vastasi.
Raamattu puhuu uskosta Jeesukseen aina tiedostettuna asiana, mikä tulee elämässä tekoina esiin. Emme saa antaa uskolle mitään maagista, tiedostamatonta, tai tahdosta riippumatonta merkitystä. Paholainen on aina väärentämässä sanan ilmoituksia ja yrittää sekoittaa asiat.
"Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? EI KAIKETI USKO VOI HÄNTÄ PELASTAA?...
(tämä vauvankuviteltu usko, on jo Raamatun mukaan; ei pelastavaa uskoa... näin käy, koska ollaan omien oppien kanssa liikkeellä)
...Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut." Jaak.2:14-26
Usko Jeesukseen on aina rakkaussuhde Jumalaan, eikä tiedostamaton olotila:
"Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;" 1. Joh. 5:3
Niin Jeesus ei tehnyt, eikä antanut meille yhtäkään sakramenttia, eikä myös vauvoille, ei edes hätäkastetta. Tässä voisi kysyä, missä on se usko Jumalaan, kun täytyy yrittää pelastaa sellaisia, jotka eivät pelastusta tarvitse ja vielä itse keksityillä kasteella ja siihen lisätyillä vippaskonsteilla ja valheella ja omilla selityksillä.
Vauvat eivät ole lain alla - vaan armon alla koska ovat viattomuuden tilassa. Tämä tähden Raamatun sanat uskosta eivät koske heitä - vaan meitä, jotka olemme tulleet ymmärtävään ikään.
"Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu LAIN ALAISILLE, että JOKAINEN SUU TUKITTAISIIN ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;" Room.3:19
Vauvat eivät ole vielä lain alaisessa tilassa, koska heillä ei ole ymmärrystä siitä mikä on väärin tai oikein. Tiedämme hyvin, että vauvat eivät syytä Jumalaa mistään "jokainen suu tukittaisiin" armonalaisen tilansa tähden he ovat laintuomion ulkopuolella ja Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman kautta autuaita, jos kuolevat pieninä.
Nyt, kun ihmisten pitäisi tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen ja myös "julistaa evankeliumia kaikille luoduille", niin paholainen onkin keksinyt, että kastakaan vain vauvojen päitä!!!!!
Eräs VT profeetta sanoi tällaisessa tilanteessa:
Jer. 2:13
"Sillä minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: minut, elävän veden lähteen, he ovat hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä."
Miksi ihmiset eivät yhtään välitä, mitä Raamatussa lukee? Muuten sen mukaan, meidät kerran tilille viedään, eikä kirkkokäsikirjojen!
Jeesus ei turhaan sanonut, että:
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa."
Jäljelle jää vain yksi vaihtoehto, tehdä parannus väärästä vauvakaste opista ja sitten ottaa kaste jos olet uskossa Jeesukseen.
Mutta jos et vielä tunne Jeesusta henkilökohtaisena pelastajana niin sinulla on suuremman elämän muutoksen tarve. Rukoile syntisen ruokous ja pyydä Jeesusta antamaan kaikki synnit anteeksi ristin kuolemansa kautta ja laita luottamuksesi häneen ja lähde myös seuraamaan Häntä elämässä ja parannuksen askelissa. (Room. 10:9-13, Joh. 1:12-13, 3:3-19, 2.Kor.6:1-2)
Niin miksi mennä helvettin, kun Jeesus ovi on auki tänään taivaaseen!
Näin tehden taivaassa on suuret julhat sinun takiasi. Luuk. 15:17
Kyllä kannatta luottaa Jeesukseen, ja merkit seuraa... (Mark. 16:15-20) - tuohitorvi
luteril. kirjoitti:
siellä " pastori" kysyi kastettavilta monteen kertaan , sitoudutteko tähän seurakuntaan. Tuli sellainen olo että, seoli kasteen saamisen ehtona.
Annahan Raamatun sanan ohjata elämäsi valintoja, älä elä tunteiden orjana, eivät ne aina ole sinun tuntemuksiesi saa olla Raamatun sanaa tyhjäksi tekeviä.
Niin kauvan kun etsit vikoja, olen varma saat lähteä aina melko tyhjänä kotiin.
Raamatun ohje on, että janoaisimme vanhurskautta ja Jumalan sanaa, toki olisimme myös sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760