Tärkeintä ei ole olla oikeassa tai väärässä uskossa

kaulahuivifin

Jumala on minusta rakkaus. Hän ei voisi muuta ollakaan. Muu on ihmisen keksimää. Anteeksiantaminen, rakkaus ja ikuisuuden toivo ovat Jumalan sanoman tärkeintä sisältöä.

Ihminen sodat ja kärsimykset aikaansaa, ei Jumala. Maailmankaikkeus on syntynyt evoluution tuloksena. Siihen ei mitään jumalia tarvita. Saatana on menneiden aikojen uskovien mielikuvitusta, en usko sellaisiin satuihin.

Tärkeintä ei ole olla oikeassa tai väärässä uskossa, vaan luottaa Jumalaan ja seurata hänen tärkeimpiä opetuksiaan eli anteeksiantamusta, rakkautta ja rauhaa. Teetkö niin? Hyvä, jos olet sillä tiellä.

Kaikki uskovat kuuluvat Jumalan perheeseen, joten on aivan turha vaihtaa uskontoa kuoleman edessä. Rehellinen ateistikin on Jumalan mieleen enemmän kuin epärehellinen uskovainen. Vain ihmisen keksimä Jumala pitäisi tärkeänä oikeassaolemista ja teologisista yksityiskohdista saivartelua. Jumalalle riittää armo, usko, toivo ja rakkaus. Toivottavasti myös ihmiselle.

33

2060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaus katsoo

läpi sormien kaikki suurimmatkin rikokset?

Mistä tiedät Jumalan tahdon? Oman järkeilysi ja fiilistesi pohjaltako?

• Valoa elämään

Uskon, että Pasi Toivonen alias kaulahuivifin pitää itseään tämän ajan modernina profeettana. Hänellä on sanoma Jumalalta ja sitä hän välittää. Luin Kompassin ja Majakan ja myönnän, että ne ovat järkevää ja hyvin selkeästi kirjoitettua humaania teologiaa. Kaulahuivilla on selkeä näkemys kristinuskosta ja kaiken huipuksi hän näkee yhteyden myös muihin uskontoihin.

• kaulahuivifin

Minä en tunne Hitlerin uskonelämää enkä ole tuomari viimeisellä tuomiolla. Yksin Jumala tietää, päästääkö hän Hitlerin taivaaseen. Tiedän vain, että armo on tarjolla kaikille. Kompassin ja Majakan kohdasta Ikuisuudesta voit itse lukea, miten taivaaseen päästään.

Minun tietoni ovat peräisin kristillisestä perimätiedosta ja Jumalan suurimmista ja korkeimmista käskyistä eli kehotuksesta rakkauteen elämässä. Jumala puhuu myös hyvin paljon armosta, anteeksiantamuksesta ja ikuisuudesta kristillisessä perimätiedossa sekä Raamatussa. Uhmaatko sinä kaikkein suurimpia Jumalan opetuksia? Minä en ainakaan, vaan rakennan teologiaa nimenomaan niiden varaan - enkä menneisyyteen kuuluvien tavallisten ihmisten käsityksiin.

On aika uudistaa teologiaa ja nähdä kristinuskon ajattomat ja arvoikkaimmat opetukset. Siihen vastaa Kompassi ja Majakka kotisivuillani.

• oikein,

loput onkin sitten aivan huu-haata---
      Ihminen sodat ja kärsimykset aikaansaa, ei Jumala. Maailmankaikkeus on syntynyt evoluution tuloksena. Siihen ei mitään jumalia tarvita. Saatana on menneiden aikojen uskovien mielikuvitusta, en usko sellaisiin satuihin. ////
      olen nahnyt saatanan-- eika ollut mielikuvitusta, vaan totisinta totta.elaa ja voi hyvin maa nimisella
      planeetalla-- ja on erinomaisen ahkera,jopa talla saitilla.l-h

• Trubaduuri

Tuo on mainiosti havaittu tuo rehellisyys asbekti. Sillä näin se todella on; Taivaallinen Isä pitää enemmän kyllä rehellisistä ateisteista kuin epärehellisistä ja teeskentelivistä uskovaisista,
      (valitettavasti maailmamme on täynnä sellaisia) jotka usein ovatkin väkivallan ja pahan ilmentymiä mutta näyttäytyvät mieluusti sen peilikuvana, jopa tälläkin palstalla! Mutta se jotta menee vähättelemään Luojan luomistyötä, menee kyllä yli hilseen. Sillä ei vieläkään mitään ja ei mikään tähän suureen maailman kaikkeuteen tyhjästä synny!
      Ja kyllä suurella osalla uskovaisia on vain omat jumalansa edelleenkin, eikä suinkaan ole ollenkaan yhtä perhettä ja yhtä jumalaa. Tosin, ihminenhän saa periaatteessa valita kaiken ihan itsenäisesti ja itsellisesti, vapaasti ja ilman ehtoja, kaikki seuraamukset kuitenkin tiedostaen. Toki se vaatii etukäteisajattelua ja huolellista harkintaa; Onko sitä kaikilla "elävilläkään", onkin sitten jo kokonaan aivan toinen juttu.
      Lopuksi vain retorinen tokaisu: Nykyajan ihmisille ei näytä riittävän mikään, vaan he tosissaan kyllä haluavat kaiken! Tosin, eivät tietenkään tule siitä pientä osaakaan saamaan!

• luottamista

ja Sana kirkkaasti sanoo,etta on Taivas ja Helvetti
        ja Taivaaseen paasevat kaikki uudestisyntyneet ihmiset,[ei pelkastaan valaistuneet,kuten russel ilmaisi]joka ei usko helvettiin,tekee Jeesuksen Ristintyon turhaksi.....miksi Ristia tarvitaan,jos kadotustakaan ei olisi?
        tuollainen ns.uskomismuoto ei koskaan ole Kristillinen,eika pelastava usko Raamatun mukaan.
        vaan kulttien luomaa omaan teoriaa.j-t--mormoonien yms.
        ihmettelen ylipaatansa,etta joku,joka uskoo vain osaa Raamatusta voi vaittaa olevansa Kristitty?
        kuitenkin Raamattu on tarkoitettu kokonaisuudeksi,
        eika 'korvasyyhyyn' paikoitellen luettavaksi.l-h

• Trubaduuri
        luottamista kirjoitti:

ja Sana kirkkaasti sanoo,etta on Taivas ja Helvetti
        ja Taivaaseen paasevat kaikki uudestisyntyneet ihmiset,[ei pelkastaan valaistuneet,kuten russel ilmaisi]joka ei usko helvettiin,tekee Jeesuksen Ristintyon turhaksi.....miksi Ristia tarvitaan,jos kadotustakaan ei olisi?
        tuollainen ns.uskomismuoto ei koskaan ole Kristillinen,eika pelastava usko Raamatun mukaan.
        vaan kulttien luomaa omaan teoriaa.j-t--mormoonien yms.
        ihmettelen ylipaatansa,etta joku,joka uskoo vain osaa Raamatusta voi vaittaa olevansa Kristitty?
        kuitenkin Raamattu on tarkoitettu kokonaisuudeksi,
        eika 'korvasyyhyyn' paikoitellen luettavaksi.l-h

Jos kannatat Russelin ajatuksia, niin se on sinun asiasi kokonaan se. Ja jos uskot taivaaseen ja helvettiin erikseen, on sekin sinun juttusi vain.
        Jos uskot johonkin ristin työhön, niin sekin on sinulle kuuluvaa muilta opittua höpinää. Mutta älä nyt yritä syöttää täällä ihmisille väkivalloin sinun näkemyksiäsi, sillä ne todella ovat vaan sinun. Ja jota tulee ihmisen Poikaan, Herran voideltuun, Kristukseen, niin hän on ainua hyvä Paimen, et sinä siis ole sitäkään. Joten älä nyt taas esiinny ja teeskentele sellaista jota et edes voi olla. Ja hän, Kristus todisti taivaallisesta Isästä, jota sinä et tee, joten et ole kristitty. Vaan aivan jotakin muuta, esim. mutumutu tiedolla ja oman mielesi kuvituksista elävä sepittelijä ja pelkkä itsesi korottaja sekä ihmisen palvoja. Jota muuten Kristus kielsi uskovan tekemästä. Ja jos väität uskovasi jokaiseen osaan Raamatussa ja jokaisen sanaan siellä sekä eläväsi sen mukaan, niin olet törkeä valehteljia myöskin.

• eroittele sanomani
        Trubaduuri kirjoitti:

Jos kannatat Russelin ajatuksia, niin se on sinun asiasi kokonaan se. Ja jos uskot taivaaseen ja helvettiin erikseen, on sekin sinun juttusi vain.
        Jos uskot johonkin ristin työhön, niin sekin on sinulle kuuluvaa muilta opittua höpinää. Mutta älä nyt yritä syöttää täällä ihmisille väkivalloin sinun näkemyksiäsi, sillä ne todella ovat vaan sinun. Ja jota tulee ihmisen Poikaan, Herran voideltuun, Kristukseen, niin hän on ainua hyvä Paimen, et sinä siis ole sitäkään. Joten älä nyt taas esiinny ja teeskentele sellaista jota et edes voi olla. Ja hän, Kristus todisti taivaallisesta Isästä, jota sinä et tee, joten et ole kristitty. Vaan aivan jotakin muuta, esim. mutumutu tiedolla ja oman mielesi kuvituksista elävä sepittelijä ja pelkkä itsesi korottaja sekä ihmisen palvoja. Jota muuten Kristus kielsi uskovan tekemästä. Ja jos väität uskovasi jokaiseen osaan Raamatussa ja jokaisen sanaan siellä sekä eläväsi sen mukaan, niin olet törkeä valehteljia myöskin.

ja kerro missa olin pielessa?jos pystyt?
        eli mika eroaa Raamatun sanomasta?
        nyt on sinulla nayton paikka-- muuten kelpaat vain sirkuspelleksi-- ja vain huonoksi sellaiseksi.

ja missa olen vaittanyt pystyvani elamaan Raamatun mukaan..ystavaiseni?/////eläväsi sen mukaan,///j-t kirjoitti/////

• Trubaduuri
        eroittele sanomani kirjoitti:

ja kerro missa olin pielessa?jos pystyt?
        eli mika eroaa Raamatun sanomasta?
        nyt on sinulla nayton paikka-- muuten kelpaat vain sirkuspelleksi-- ja vain huonoksi sellaiseksi.

ja missa olen vaittanyt pystyvani elamaan Raamatun mukaan..ystavaiseni?/////eläväsi sen mukaan,///j-t kirjoitti/////

Sinut on jo aikaa sitten punnittu ja mitattu kaikin puolin ja sen tuloksen mukaan köykäiseksi havaittu. Et sinä ole muuta kuin vihan lietsoja sekä riidan ja eripuran kylväjä, harvinaisen yksoikoinen kaiken tuon lisäksi. Etkä raukka edes kykene ymmärtämään oikein omia kirjoituksiasi.
        Sillä!
        Sinä väitit tuossa edellä uskovasi jokaiseen osaan Raamatussa. Joka tarkoittaa täällä suomessa jotta uskot jokaiseen sanaan siellä. Ja uskostasi annoit jo omimman yksityiskohtaisen käsityksesi myös näissä edellä tehdyissä viesteissäsi joita tänne suuttuneena ja vihapäissäsi ripottelet. Joidenka perusteella sinut mitattiin ja punnittiin.

• jonka vaaka nayttaa pain p,...
        Trubaduuri kirjoitti:

Sinut on jo aikaa sitten punnittu ja mitattu kaikin puolin ja sen tuloksen mukaan köykäiseksi havaittu. Et sinä ole muuta kuin vihan lietsoja sekä riidan ja eripuran kylväjä, harvinaisen yksoikoinen kaiken tuon lisäksi. Etkä raukka edes kykene ymmärtämään oikein omia kirjoituksiasi.
        Sillä!
        Sinä väitit tuossa edellä uskovasi jokaiseen osaan Raamatussa. Joka tarkoittaa täällä suomessa jotta uskot jokaiseen sanaan siellä. Ja uskostasi annoit jo omimman yksityiskohtaisen käsityksesi myös näissä edellä tehdyissä viesteissäsi joita tänne suuttuneena ja vihapäissäsi ripottelet. Joidenka perusteella sinut mitattiin ja punnittiin.

olet naurettava pelle,en koskaan ole suuttunut sinuun,vaikka et mihinkaan kykene vastaamaankaan-osoittaa melkoista selkarangattomuutta ,kun ei uskalla uskonsuuntaansa tunnustaa[j-t]..toivon ,etta jonain paivana uskallat tunnustaa ,muuten millaan sanomisillasi ei ole painoarvoa.kasvun mahdollisuudet ovat kohdallasi rajattomat ystavaiseni.palaver on paattynyt.l-h

• Trubaduuri
        jonka vaaka nayttaa pain p,... kirjoitti:

olet naurettava pelle,en koskaan ole suuttunut sinuun,vaikka et mihinkaan kykene vastaamaankaan-osoittaa melkoista selkarangattomuutta ,kun ei uskalla uskonsuuntaansa tunnustaa[j-t]..toivon ,etta jonain paivana uskallat tunnustaa ,muuten millaan sanomisillasi ei ole painoarvoa.kasvun mahdollisuudet ovat kohdallasi rajattomat ystavaiseni.palaver on paattynyt.l-h

Eikä sinulla ole oleva sijaa Taivasten valtakunnassa
        etkä tule elämään ikuisesti, sillä sinä olet täysin luonnoton, vihan lietsoja sekä hervoton, riidan kylväjä ja juuri siksi, sen mukaan tuomittu kuolemaan jo luonnostaan, siten myös siksi tuomittu ikuiseen kadotukseen. Uskoa sinulla siis ei ole, eikä kukaan sinua enää armahda.

• ei voi armahtaa täysin
        Trubaduuri kirjoitti:

Eikä sinulla ole oleva sijaa Taivasten valtakunnassa
        etkä tule elämään ikuisesti, sillä sinä olet täysin luonnoton, vihan lietsoja sekä hervoton, riidan kylväjä ja juuri siksi, sen mukaan tuomittu kuolemaan jo luonnostaan, siten myös siksi tuomittu ikuiseen kadotukseen. Uskoa sinulla siis ei ole, eikä kukaan sinua enää armahda.

mutta ei myöskään kieltää armoon mahdollisuus myös häneltäkin vaikka kuinka hän provosi ja mekastaa..

se, että pitää riitaaa koko ajan.. sen ajajn hän vain haluaa vain kieltää vain itseltään ja valitettavasti lopulta toisiltaa..

mutta toisaalta mitä sitä hänelle siitä valittamaan.. ja selittämään ei hänellä ole siihen ymmärrystä.. miksi hän sitten.. muuta osaakaan kuin olla vihan orja.. ja palakoot vihassaan.. antaa Jumalan huolehtia hänestä.. kyllä hän se nahoissaan tuntee.. mutta nuhteltu pari kertaa.. mitäpä vihanlietsojalle vettä myllyyn..

no seuraavaksi se käy minun kimppuun.. jos on kuin kiljuva peto mekastaa kaikkien ympärillää... arvaan .. ja onhan se kirjoitettu että se jää yhteen vaan siirtyy toiseen.. lisätäkseen vihantunnetta.. arvaan tasan mihin kohtaan hän iskee.. mutta.. hänhän toimiikin arvattavasti.. onhan siitäkin sanottu..

Monihan ei tiedä mitä he tekevät siksi monille on annettava anteeksi siksikin..

• joidenkin mielesta
        ei voi armahtaa täysin kirjoitti:

mutta ei myöskään kieltää armoon mahdollisuus myös häneltäkin vaikka kuinka hän provosi ja mekastaa..

se, että pitää riitaaa koko ajan.. sen ajajn hän vain haluaa vain kieltää vain itseltään ja valitettavasti lopulta toisiltaa..

mutta toisaalta mitä sitä hänelle siitä valittamaan.. ja selittämään ei hänellä ole siihen ymmärrystä.. miksi hän sitten.. muuta osaakaan kuin olla vihan orja.. ja palakoot vihassaan.. antaa Jumalan huolehtia hänestä.. kyllä hän se nahoissaan tuntee.. mutta nuhteltu pari kertaa.. mitäpä vihanlietsojalle vettä myllyyn..

no seuraavaksi se käy minun kimppuun.. jos on kuin kiljuva peto mekastaa kaikkien ympärillää... arvaan .. ja onhan se kirjoitettu että se jää yhteen vaan siirtyy toiseen.. lisätäkseen vihantunnetta.. arvaan tasan mihin kohtaan hän iskee.. mutta.. hänhän toimiikin arvattavasti.. onhan siitäkin sanottu..

Monihan ei tiedä mitä he tekevät siksi monille on annettava anteeksi siksikin..

epä raamatullisuuden ja suoranaisten valheiden osoitus ja julkituominen on provosoimista ja mekastamista.???no mielipidehan se kai on tuokin.
        vaikka kovin suurta painoarvoa onkin vailla.
        samoin kuin nuo helvettiin heittämistuomiot.
        haluaisimpa tietaa,milla valtuuksilla noita jaetaan??

• kohdat pitää
        joidenkin mielesta kirjoitti:

epä raamatullisuuden ja suoranaisten valheiden osoitus ja julkituominen on provosoimista ja mekastamista.???no mielipidehan se kai on tuokin.
        vaikka kovin suurta painoarvoa onkin vailla.
        samoin kuin nuo helvettiin heittämistuomiot.
        haluaisimpa tietaa,milla valtuuksilla noita jaetaan??

tuoda esille.. vaikka se ei miellytä.. ja jopa loukkaantumaan monestikki..

On väär ja oikea tuomio.. mutta laittoin vain tuolle vastauksen..

Joten mahdollisesti kävi että.. otit siitä sellaista mikä ei käytännössä koske teitä..

joten anteeksi, jos annoin väärän kuvan.. tai jos väärin tuomitsin..

Joten jatka mekastamista jne.. vapaaasti.. oikean asian puolesta..

Täytyy myöntää etten tarkemmin lukenut kaikkea..

Kiivauteen yyllytämisestäkin.. voi käydä hassusti.. kuinka esim.. toinen uskova käy toisen uskovan kimppuun.. mutta samalla kiivastutaan...

mutta rauhassa..

Toivottavasti olet raamatullisella linjalla.. kun kuitesti menee asiat sekaisin aina..

Kutne ymmärrät varmaankin hyvin.. että kiivauteen ei suoranaisesti sais yllyttää..

kunhan pysytään asialinjalla.. anteeksi jos lässytän..

• erehtyvaisia
        kohdat pitää kirjoitti:

tuoda esille.. vaikka se ei miellytä.. ja jopa loukkaantumaan monestikki..

On väär ja oikea tuomio.. mutta laittoin vain tuolle vastauksen..

Joten mahdollisesti kävi että.. otit siitä sellaista mikä ei käytännössä koske teitä..

joten anteeksi, jos annoin väärän kuvan.. tai jos väärin tuomitsin..

Joten jatka mekastamista jne.. vapaaasti.. oikean asian puolesta..

Täytyy myöntää etten tarkemmin lukenut kaikkea..

Kiivauteen yyllytämisestäkin.. voi käydä hassusti.. kuinka esim.. toinen uskova käy toisen uskovan kimppuun.. mutta samalla kiivastutaan...

mutta rauhassa..

Toivottavasti olet raamatullisella linjalla.. kun kuitesti menee asiat sekaisin aina..

Kutne ymmärrät varmaankin hyvin.. että kiivauteen ei suoranaisesti sais yllyttää..

kunhan pysytään asialinjalla.. anteeksi jos lässytän..

,ja tarvitsemme ARMON 'sateenvarjoa' jokainen..
        lue tuo..se on sinulle ,minulle kaikille...
        Juhani Kolkan
        Mä korpin raato raihnainen,
        mä kurja synnin pahka
        Mä synnin imen itsehen
        kuin ihran imee nahka.
        Mä olen rakki raivosuu,
        oi Herra, heitä armon luu.
        Purista piskin niskaa
        ja taivaan iloon viskaa......l-h
        mitapa tuohon voisi lisata?

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Eli kristinusko ei kohdallasi kolahda.

Kaikki pelastuu ja sillee, teoilla ei ole lopulta merkitystä koska armoa riittää, millään ei ole merkitystä kaikki on vain 'jotain' jonka lopulta armo ja rakkaus peittää alleen?
      Miksi kuitenkin ihmiset ovat mielestäsi syypäitä, jumalaasi puolustat ja jätät hänet vastuun ulkopuolelle koska jumalasi ei ole luojakaan, onko jumalasi tehnyt mitään oleellista?
      Miksi puhua armosta, jos ei ole armahtajaakaan tai armahdusta tarvitsevia?
      Uskoa mihin, toivoa mitä ja rakastaa enemmän kuin ihmistä[kö]-->rakastaa rakastamista?

• kaulahuivifin

Huomaa, ettet ole lukenut kirjoituksiani. Missään en väitä kaikkien pelastuvan, missään en väitä myöskään, että teot olisivat merkityksettömiä. Hyvät teot ovat osa uskoa. Sen sanon monta kertaa Kompassissa ja Majakassa.

Synti-kohdasta voit lukea, milloin ihminen on syypää ja mihin.

Minä uskon Jumalaan ja hänen armoonsa. Siinä on minulle kylliksi. Armahdusta tarvitsevia on paljon. Vai pääsetkö sinä itse kuoleman yli jollakin omalla taikatempullasi. Minä en ainakaan, vaan tarvitsen siihen Jumalan apua ja Jumalan armoa.

Jumalaan uskotaan, ikuisuutta toivotaan ja ihmistä ja luontoa rakastetaan. Ei kristityn elämä tämän vaikeampaa ole!

• on Kristuksessa?
        kaulahuivifin kirjoitti:

Huomaa, ettet ole lukenut kirjoituksiani. Missään en väitä kaikkien pelastuvan, missään en väitä myöskään, että teot olisivat merkityksettömiä. Hyvät teot ovat osa uskoa. Sen sanon monta kertaa Kompassissa ja Majakassa.

Synti-kohdasta voit lukea, milloin ihminen on syypää ja mihin.

Minä uskon Jumalaan ja hänen armoonsa. Siinä on minulle kylliksi. Armahdusta tarvitsevia on paljon. Vai pääsetkö sinä itse kuoleman yli jollakin omalla taikatempullasi. Minä en ainakaan, vaan tarvitsen siihen Jumalan apua ja Jumalan armoa.

Jumalaan uskotaan, ikuisuutta toivotaan ja ihmistä ja luontoa rakastetaan. Ei kristityn elämä tämän vaikeampaa ole!

Jeesus sanoo olevansa tie ja totuus ja elämä. Eikä kukaan tule Isän tykö muuten kuin Hänen kauttaan.

Onko mielestäsi Jumalan armo saatavissa ilman Kristusta? Ilman uskoa Jeesukseen? Armahtaako Jumala Buddhaan uskovat, taolaiset, shintolaiset, vapaa-ajattelijat ja kenet hyvänsä, kunhan vaan on suurinpiirtein kunnon ihminen ja uskoo jollainlailla johonkin, vaikka sitten joulupukkiin?

• tai mina ,tai
        on Kristuksessa? kirjoitti:

Jeesus sanoo olevansa tie ja totuus ja elämä. Eikä kukaan tule Isän tykö muuten kuin Hänen kauttaan.

Onko mielestäsi Jumalan armo saatavissa ilman Kristusta? Ilman uskoa Jeesukseen? Armahtaako Jumala Buddhaan uskovat, taolaiset, shintolaiset, vapaa-ajattelijat ja kenet hyvänsä, kunhan vaan on suurinpiirtein kunnon ihminen ja uskoo jollainlailla johonkin, vaikka sitten joulupukkiin?

joku toinen--- vain silla on valia,mita Pyha Raamattu sanoo--katsotaanpas-
        Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        eli puhuttinko tuossa joulupukista-shintolaisuudesta-buddasta-muumipeikosta
        --- ei puhuttu,vain ja ainoastaan Jeesuksesta.ota opiksesi...l-h

• kaulahuivifin
        on Kristuksessa? kirjoitti:

Kyllä. Minä uskon Jumalaan ja Jeesukseen. Henkilökohtaisesti uskon, että Jeesus oli Jumala ja että Jeesus antaa meille armonsa. Uskon myös, että Jumala eli Jeesus haluaa pelastaa jokaisen ja että Jeesus ymmärtää ihmisen vaikeuksia löytää totuus tämän päivän maailmassa. Minulle Jeesuksen armo on paljon suurempaa kuin lapsellinen väittely teologian yksityiskohdista. Hyvä ihminen on aina Jumalan eli Jeesuksen mieleen, tunnusti mitä uskontoa tahansa omantuntonsa tähden.

• kaulahuivifin
        tai mina ,tai kirjoitti:

joku toinen--- vain silla on valia,mita Pyha Raamattu sanoo--katsotaanpas-
        Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        eli puhuttinko tuossa joulupukista-shintolaisuudesta-buddasta-muumipeikosta
        --- ei puhuttu,vain ja ainoastaan Jeesuksesta.ota opiksesi...l-h

Raamattu on kokoelma eri aikojen kristittyjen näkemyksiä. Varhaiskristityt ovat todistettavasti muokanneet Jeesuksen sanoja varsin vapaasti.

Minustakin Jeesus on tie, totuus ja elämä, mutta Jeesus voi Jumalana toimia rajoittunutta ihmistä paljon avarakatseisemmin rakkaudessaan.

Ymmärrän hyvin, että syntinen ihminen mielellään on tiukkapipoinen eikä jaa armoa ympärilleen, mutta rakastava Jumala ymmärtää ihmistä paljon enemmän.

Hänellä on valta hyväksyä yhteyteensä yhä edelleen vilpittömiä ja hyvään pyrkiviä ihmisiä, vaikka ihminen olisi valmis tuomitsemaan mihin tahansa helvettiin nämä näkemyksissään rehelliset toisuskoiset tai ateistit. Onneksi ihminen ei ole tuomari viimeisellä tuomiolla. Ainakaan nämä konservatiivit!

• koskaan toiminut
        kaulahuivifin kirjoitti:

Raamattu on kokoelma eri aikojen kristittyjen näkemyksiä. Varhaiskristityt ovat todistettavasti muokanneet Jeesuksen sanoja varsin vapaasti.

Minustakin Jeesus on tie, totuus ja elämä, mutta Jeesus voi Jumalana toimia rajoittunutta ihmistä paljon avarakatseisemmin rakkaudessaan.

Ymmärrän hyvin, että syntinen ihminen mielellään on tiukkapipoinen eikä jaa armoa ympärilleen, mutta rakastava Jumala ymmärtää ihmistä paljon enemmän.

Hänellä on valta hyväksyä yhteyteensä yhä edelleen vilpittömiä ja hyvään pyrkiviä ihmisiä, vaikka ihminen olisi valmis tuomitsemaan mihin tahansa helvettiin nämä näkemyksissään rehelliset toisuskoiset tai ateistit. Onneksi ihminen ei ole tuomari viimeisellä tuomiolla. Ainakaan nämä konservatiivit!

vaan olen aina sanonut,etta armo kuuluu jokaiselle,joka ottaa Jeesuksen vastaan henkilokohtaisena vapahtajanaan.koskee myos j-t,mormooneja ,idan uskontoja.etc.mutta Raamattua en lahde vesittamaan,ja sano,etta 'soromnoo' eli kaikki on sinista....ja millaan ei ole mitaan valia
        uskomisen suhteen...mita kantaa sina tunnut edustavan.
        tuo viesti on kaukana Raamatun opetuksesta.l-h

• kaulahuivifin
        koskaan toiminut kirjoitti:

vaan olen aina sanonut,etta armo kuuluu jokaiselle,joka ottaa Jeesuksen vastaan henkilokohtaisena vapahtajanaan.koskee myos j-t,mormooneja ,idan uskontoja.etc.mutta Raamattua en lahde vesittamaan,ja sano,etta 'soromnoo' eli kaikki on sinista....ja millaan ei ole mitaan valia
        uskomisen suhteen...mita kantaa sina tunnut edustavan.
        tuo viesti on kaukana Raamatun opetuksesta.l-h

Minusta sinä nimenomaan rajoitat armoa menneiden sukupolvien käsitysten mukaiseksi. Jumala ei ole niin pieni ja voimaton, että hänen pitäisi vaatia ihmiseltä vain yhdenlaista ajattelua tai uskoa, varsinkin kun Jeesuksen sanojen historiallinen luotettavuus on kyseenalaista monissa tapauksissa.

Ei, Jumalan armo on paljon enemmän. Hän on vapaa hyväksymään jokaisen ihmisen yhteyteensä - riippumatta mitä varhaiskristityt asiasta väittävät. Rakastava Jumala kyllä ymmärtää ihmistä ja tuntee meidän vaikeuksiamme uskoa tämän päivän maailamssa.

Armollinen Jumala tuntee jokaisen uskovan ja epäuskovan ihmisen ja arvostaa rehellistä etsimistä - enemmän kuin puhdasoppisia kerskailijoita! Armollinen Jumala haluaisi kaikkien pääsevän perille - ei vain niiden, jotka tajuavat uskoa joihinkin vanhoihin oppeihin, jotka voidaan kyseenalaistaa teologisessa tutkimuksessa.

Viestini voi olla kaukana varhaiskristittyjen käsityksistä, mutta hyvin lähellä Jumalan armoa. Se on tärkeä ero!

• l-h
        kaulahuivifin kirjoitti:

Minusta sinä nimenomaan rajoitat armoa menneiden sukupolvien käsitysten mukaiseksi. Jumala ei ole niin pieni ja voimaton, että hänen pitäisi vaatia ihmiseltä vain yhdenlaista ajattelua tai uskoa, varsinkin kun Jeesuksen sanojen historiallinen luotettavuus on kyseenalaista monissa tapauksissa.

Ei, Jumalan armo on paljon enemmän. Hän on vapaa hyväksymään jokaisen ihmisen yhteyteensä - riippumatta mitä varhaiskristityt asiasta väittävät. Rakastava Jumala kyllä ymmärtää ihmistä ja tuntee meidän vaikeuksiamme uskoa tämän päivän maailamssa.

Armollinen Jumala tuntee jokaisen uskovan ja epäuskovan ihmisen ja arvostaa rehellistä etsimistä - enemmän kuin puhdasoppisia kerskailijoita! Armollinen Jumala haluaisi kaikkien pääsevän perille - ei vain niiden, jotka tajuavat uskoa joihinkin vanhoihin oppeihin, jotka voidaan kyseenalaistaa teologisessa tutkimuksessa.

Viestini voi olla kaukana varhaiskristittyjen käsityksistä, mutta hyvin lähellä Jumalan armoa. Se on tärkeä ero!

enemmän kuin puhdasoppisia kerskailijoita! ////
        olisikohan tuossa kerskaukseen aihetta--
        2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
        noin kerskasi Paavali,vain samasta voi kerskata Kristitty.heikkoudestaan...
        mina naen sinun esittaman armon lavean tien lakina, millaan ei ole valia..taivaaseen humahdetaan kuitenkin.ja mika pahinta-- Jeesus kuoli turhaan tarinasi mukaan [vai onko tuonkin uusi teologia vaantanyt olemattomaksi?]
        sanot..Jumala haluaisi kaikkien pääsevän perille - ei vain niiden, jotka tajuavat uskoa joihinkin vanhoihin oppeihin,
        tosi on eka lauseesi..mutta ,..mutta pitaisiko joka sukupolven muuttaa uskonperusteet uudeksi oman korvasyyhynsa mukaan? tuskinpa vain!
        tunnet Raamattusi--ihmettelenkin kuinka voit lukea
        sita, paakohdat heittaen paalaelleen?

• Pasi Toivonen
        l-h kirjoitti:

enemmän kuin puhdasoppisia kerskailijoita! ////
        olisikohan tuossa kerskaukseen aihetta--
        2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
        noin kerskasi Paavali,vain samasta voi kerskata Kristitty.heikkoudestaan...
        mina naen sinun esittaman armon lavean tien lakina, millaan ei ole valia..taivaaseen humahdetaan kuitenkin.ja mika pahinta-- Jeesus kuoli turhaan tarinasi mukaan [vai onko tuonkin uusi teologia vaantanyt olemattomaksi?]
        sanot..Jumala haluaisi kaikkien pääsevän perille - ei vain niiden, jotka tajuavat uskoa joihinkin vanhoihin oppeihin,
        tosi on eka lauseesi..mutta ,..mutta pitaisiko joka sukupolven muuttaa uskonperusteet uudeksi oman korvasyyhynsa mukaan? tuskinpa vain!
        tunnet Raamattusi--ihmettelenkin kuinka voit lukea
        sita, paakohdat heittaen paalaelleen?

Minä en ainakaan tieoisesti kerskaile. En väitä omistavani totutta Jumalasta ja Jeesuksesta, vaan myönnän, että hänestä on erilaisia tulkintoja. Uskon, että Jumala on rakkaus ja rakastava eikä hänen rakkautensa ole ihmisen kaltaista tykkäämistä ja luovuttamista ahdingoissa. Aina voin olla väärässä, mutta ainakin vilpittömästi uskon tuohon Jumalan armoon ja sen varassa elän.

• Crypticall

Päädyin poistamaan hieman yli viikko sitten (6.9.) kirjoittamani sinun mielipiteitäsi käsittelevän ketjun, vaikka valitettavasti samalla poistui myös Elenan hienot pohdinnat käsittelemistämme aiheista. Näin siksi, että joitain kommenttejani on pidetty ihan aiheesta turhan karkeina ja jopa sinua loukkaavina.

Tämä anteeksipyyntö on siinä mielessä hieman hankalaa, että en koe mitään tarvetta perua itse asiaa koskevia mielipiteitäni. Tympääntymiseni kristinuskoa vääristelevään kirjoitteluusi nousi mielestäni hyvästä syystä.

Anteeksipyyntö on silti aiheellinen, koska joissain kommenteissani oleva ivallinen sävy oli asiatonta. Se oli minulta typerää, koska se kohdistui enemmän kirjoittajaan kuin itse asiaan. Siitä olen pahoillani ja toivon sinun hyväksyvän anteeksipyyntöni.

• kaulahuivifin

Ok. Kaikki kunnossa minun puolestani. Koetetaan pysyä asiassa niin kenenkään ei tarvitse olla pahoillaan mistään. Kirjoittaessa joskus rapa roiskuu, joten mitäs noista. Minua saa kritisoida aivan vapaasti ja siihen sinä olet pyrkinytkin.

Me olemme asioista eri mieltä ja sillä siisti. Minä en riittaa hae täältä ja voin olla monen mielestä todella tyhmä tai hullu, mutta minusta tuntuu silti, että tämä on minun tietäni täällä teologian parissa. On se elämä välillä ihan merkillistä. Toisille kaikki on helppoa, toisille ylämäkeä riittää.

• Elena

vaikka minunkin juttuni poistui, sillä kirjoittelen aika usein netissä. Minusta sinun ja Kaulahuivifinin keskustelu oli hyvin kiinnostava ja molemmat ovat tosi taitavia ja fiksuja kirjoittajia, mutta sinun näkemyksesi ovat lähempänä evankeliumin käsityksiä, kun taas hänen olivat yleisluontoisempia, jotenkin universalistisia, pyrkien synteesiin eri uskontojen välillä, jolloin voidaan kysyä mennäänkö kristinuskon rajojen tuolle puolen liiaksi. Kumpikin on hyvän tien valinnut etsiessään totuutta Jumalan valtakunnasta.
        Ymmärrän miten joskus on vaikea olla ystävällinen ja kohtelias, vaikka kristityn pitäisikin hillitä käytöksensä. On hienoa kun pyydät häneltä anteeksi, minusta sinä olet hyvin esimerkillinen Hengessä kulkeva kristitty jonka tieto ja ymmärrys asiastaan on korkeaa tasoa, ja sinun kirjoituksiasi on mielenkiintoista lukea.

• kaulahuivifin
        Elena kirjoitti:

vaikka minunkin juttuni poistui, sillä kirjoittelen aika usein netissä. Minusta sinun ja Kaulahuivifinin keskustelu oli hyvin kiinnostava ja molemmat ovat tosi taitavia ja fiksuja kirjoittajia, mutta sinun näkemyksesi ovat lähempänä evankeliumin käsityksiä, kun taas hänen olivat yleisluontoisempia, jotenkin universalistisia, pyrkien synteesiin eri uskontojen välillä, jolloin voidaan kysyä mennäänkö kristinuskon rajojen tuolle puolen liiaksi. Kumpikin on hyvän tien valinnut etsiessään totuutta Jumalan valtakunnasta.
        Ymmärrän miten joskus on vaikea olla ystävällinen ja kohtelias, vaikka kristityn pitäisikin hillitä käytöksensä. On hienoa kun pyydät häneltä anteeksi, minusta sinä olet hyvin esimerkillinen Hengessä kulkeva kristitty jonka tieto ja ymmärrys asiastaan on korkeaa tasoa, ja sinun kirjoituksiasi on mielenkiintoista lukea.

Näin on.

Minä en tietoisesti pyri synteesiin eri uskontojen välillä, vaan minusta eri uskontojen välinen yhteys nousee suoraan Jumalan armosta ja siitä, että katselee Jeesuksen ylösnousemisen ihmettä miettien sen tarkoituksia. Minä näen näin asiat ja ymmärrän näin aivan vilpittömästi.

Voin olla todellakin hyvin väärässä, mutta uskon silti Jumalan armoon ja luotan siihen kuolinvuoteellakin. Ellei sellainen usko riitä, niin taivas ei ollut tarkoitettu minun kaltaisilleni yksinkertaisille ihmisille. Hengellisesti köyhät eivät perikään Jumalan valtakuntaa, vaan viisaat ja oppineet, jotka luottivat isien uskoon. Toivottavasti Jumala kuitenkin noteeraa yksinkertaisimmankin ihmisen avunhuudon vai onkohan kaikki sittenkin vain kovaa pudotuspeliä hengellisesti viisaiden hyväksi?

Crypticalin näkemykset ovat selvästi varhaiskristillisiä ja tukevat evankelista kirkkoa näkyvästi. Se on varmasti turvallinen ja tuttu tie seurata Jeesusta. Niin ovat esi-isät tehneet jo vuosisatoja.

Mikäli ihmisen tie vie ikuiseen kadotukseen, mietin, eikö suurempaa Jumalan rakkautta olisi tuhota tällainen ihminen pois elämästä ja estää häntä jopa syntymästä. Ikuinen tuli tuntuu epäoikeudenmukaiselta rangaistukselta 50-70 vuoden elämästä, jossa uskon liekki ehkä jopa riehui 20-30 vuottakin. Auttaminen olisi rakkautta minusta. Luulisi, että rakastava Jumala ei panisi ansoja pienelle ihmiselle, vaan yrittäisi tasoittaa tietä kaikille. Ehkä onkin tarkoitus, että vain hengellisesti viisaat pääsevät taivaaseen. Silloin kannattaisi varmaan luovuttaa suosiolla elämässä, jos ei voi päästä vaaditun riman yli. Usko olisi silloin urheilua. Palkintopallille pääsevät vain uskossaan vahvimmat ja viisaimmat. Ei kovin lohdullinen tulevaisuus. Kunpa Armon Jumala olisi oikeasti olemassa, toivon.

• kaulahuivifin kirjoitti:

Näin on.

Minä en tietoisesti pyri synteesiin eri uskontojen välillä, vaan minusta eri uskontojen välinen yhteys nousee suoraan Jumalan armosta ja siitä, että katselee Jeesuksen ylösnousemisen ihmettä miettien sen tarkoituksia. Minä näen näin asiat ja ymmärrän näin aivan vilpittömästi.

Voin olla todellakin hyvin väärässä, mutta uskon silti Jumalan armoon ja luotan siihen kuolinvuoteellakin. Ellei sellainen usko riitä, niin taivas ei ollut tarkoitettu minun kaltaisilleni yksinkertaisille ihmisille. Hengellisesti köyhät eivät perikään Jumalan valtakuntaa, vaan viisaat ja oppineet, jotka luottivat isien uskoon. Toivottavasti Jumala kuitenkin noteeraa yksinkertaisimmankin ihmisen avunhuudon vai onkohan kaikki sittenkin vain kovaa pudotuspeliä hengellisesti viisaiden hyväksi?

Crypticalin näkemykset ovat selvästi varhaiskristillisiä ja tukevat evankelista kirkkoa näkyvästi. Se on varmasti turvallinen ja tuttu tie seurata Jeesusta. Niin ovat esi-isät tehneet jo vuosisatoja.

Mikäli ihmisen tie vie ikuiseen kadotukseen, mietin, eikö suurempaa Jumalan rakkautta olisi tuhota tällainen ihminen pois elämästä ja estää häntä jopa syntymästä. Ikuinen tuli tuntuu epäoikeudenmukaiselta rangaistukselta 50-70 vuoden elämästä, jossa uskon liekki ehkä jopa riehui 20-30 vuottakin. Auttaminen olisi rakkautta minusta. Luulisi, että rakastava Jumala ei panisi ansoja pienelle ihmiselle, vaan yrittäisi tasoittaa tietä kaikille. Ehkä onkin tarkoitus, että vain hengellisesti viisaat pääsevät taivaaseen. Silloin kannattaisi varmaan luovuttaa suosiolla elämässä, jos ei voi päästä vaaditun riman yli. Usko olisi silloin urheilua. Palkintopallille pääsevät vain uskossaan vahvimmat ja viisaimmat. Ei kovin lohdullinen tulevaisuus. Kunpa Armon Jumala olisi oikeasti olemassa, toivon.

Poistin tektsini, sillä yritykseni keskustella kanssasi lähti väärille raiteille.

• kaulahuivifin
        EJKR kirjoitti:

Poistin tektsini, sillä yritykseni keskustella kanssasi lähti väärille raiteille.

Omaa mielipidetä ei tarvitse pahoitella eikä hävetä. Minusta keskustelussa ei ole oikeaa tai väärää raidetta. Kiskot vievät jonnekin ja kommentit kuljettavat minne kuljettavat.

Kompassi ja Majakka kotisivuillani kertovat tyhjentävästi, miten minä elän uskoani arjessa ja miten näen kristityn elämän.

• Elena
        kaulahuivifin kirjoitti:

Näin on.

Etsit varmasti vilpittömästi totuutta omista lähtökohdistasi käsin. Vaikutat aika idealistiselta, eli näyttää siltä, että sinulla on aika ruusuinen kuva niistäkin uskonnoista, joissa ei ole niin ehdotonta rauhan ja rakkauden oppia kuin kristinuskossa.

Puhut Jumalan armosta ja tokihan se on kristinopissa aivan keskeinen asia. Kuitenkin mietin, onko tämä armon Jumala sinulle myös sama kuin esim. muslimeille? Et ehkä huomaa eroa että muissa uskonnossa onkin toisenlainen jumalakäsitys. Vain kristinusko on poikkeava sikäli, että se käskee rakastamaan paitsi Jumalaa ja lähimmäisiä, niin ennen kaikkea siksi koska se käskee rakastamaan vihollisia, tämä on vallankumouksellinen ajatus, jos ihmiset toteuttaisivat sitä laajamittaisesti. Koko maailmanhistoria muuttuisi.Tämä Armon Jumala on ennen kaikkea kristinuskossa, sillä muissa uskonnoissa välitetään kyllä omasta piiristä, mutta viholliset ovat vihollisia, ja nämä asiat vaikuttavat koko maailmaan, politiikan, historian yms. kautta.

Sinulla on etuoikeus tuntea evankeliumin Jumala, joka Jeesuksen kautta sanoo: "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta (Vuorisaarna, Matt.5)". Viisaus on hyväksi - "Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, sillä se on aarteista kallein, sijoita kaikki varasi siihen", opetti kuningas Salomo, mutta UT opettaa paradoksaalisesti myös, että "koska maailma ei viisauden kautta oppinut tuntemaan Jumalaa, näki hän saarnauttamansa hullutuksen takia pelastaa ne, jotka uskovat". Uskon lahja on evankeliumin aarre, usko Jeesukseen luetaan vanhurskaudeksi, eivät omavanhurskaat teot.
        Silti ihmiselle on hyväksi myös tehdä oikein teoissa, sillä mitä kylvää sitä niittää.

Tukivatko varhaiskristityt suuria kirkkoja? Minusta juuri varhaisimmat kristityt muodostivat sen oikean kirkon, koska elävä usko yhdisti heitä. Sittemmin suuret kirkot lähtivät maallisen vallan suuntaan ja kirkot maallistuivat, ja alkoivat jopa tarkoitushakuisesti muokkaamaan oppejaan jopa evankeliumien vastaisesti. Samalla kuitenkin varmasti eli tosi seurakunta, eli ne yksittäiset uskovat, jotka huolimatta siitä, kuuluivatko joihinkin toisistaan poikkeaviin seurakuntiin tai ollen jopa ilman muodollista seurakuntaa, uskoivat evankeliumin ydinsanomaan ja pyrkivät elämään sen mukaan.

En usko että rakastava Jumala tahtoo ketään ikuiseen kadotukseen. Kadotus on on ero Jumalasta josta seuraa monenlaista murhetta maan päällä niin itselle kuin lähimmäisillekin, ja koko yhteiskunnalle, etenkin jos se on ateistinen.

Auttaminen on rakkautta, jos auttamisen tarkoitus on Jumalan mielen mukaista. Ja missä on paljon rakkautta, siinä peittyvät monet synnit.

Kyllä minusta evankeliumin sanoma on lohdullinen kaikille juuri siinä, että Jeesuksen sovitustyön tähden jokaiselle on tie auki taivasten valtakuntaan, ei tarvita suorituksia ja kilpailua, jokainen on tervetullut sillä Jumalan rakkaus ei erottele ketään inhimillisten ansioiden perusteella, riittää kun antaa itsensä Jumalalle kokonaan niin hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi siunaten, varjellen ja johdattaen meitä.

• kaulahuivifin
        Elena kirjoitti:

Etsit varmasti vilpittömästi totuutta omista lähtökohdistasi käsin. Vaikutat aika idealistiselta, eli näyttää siltä, että sinulla on aika ruusuinen kuva niistäkin uskonnoista, joissa ei ole niin ehdotonta rauhan ja rakkauden oppia kuin kristinuskossa.

Puhut Jumalan armosta ja tokihan se on kristinopissa aivan keskeinen asia. Kuitenkin mietin, onko tämä armon Jumala sinulle myös sama kuin esim. muslimeille? Et ehkä huomaa eroa että muissa uskonnossa onkin toisenlainen jumalakäsitys. Vain kristinusko on poikkeava sikäli, että se käskee rakastamaan paitsi Jumalaa ja lähimmäisiä, niin ennen kaikkea siksi koska se käskee rakastamaan vihollisia, tämä on vallankumouksellinen ajatus, jos ihmiset toteuttaisivat sitä laajamittaisesti. Koko maailmanhistoria muuttuisi.Tämä Armon Jumala on ennen kaikkea kristinuskossa, sillä muissa uskonnoissa välitetään kyllä omasta piiristä, mutta viholliset ovat vihollisia, ja nämä asiat vaikuttavat koko maailmaan, politiikan, historian yms. kautta.

Sinulla on etuoikeus tuntea evankeliumin Jumala, joka Jeesuksen kautta sanoo: "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta (Vuorisaarna, Matt.5)". Viisaus on hyväksi - "Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, sillä se on aarteista kallein, sijoita kaikki varasi siihen", opetti kuningas Salomo, mutta UT opettaa paradoksaalisesti myös, että "koska maailma ei viisauden kautta oppinut tuntemaan Jumalaa, näki hän saarnauttamansa hullutuksen takia pelastaa ne, jotka uskovat". Uskon lahja on evankeliumin aarre, usko Jeesukseen luetaan vanhurskaudeksi, eivät omavanhurskaat teot.
        Silti ihmiselle on hyväksi myös tehdä oikein teoissa, sillä mitä kylvää sitä niittää.

Tukivatko varhaiskristityt suuria kirkkoja? Minusta juuri varhaisimmat kristityt muodostivat sen oikean kirkon, koska elävä usko yhdisti heitä. Sittemmin suuret kirkot lähtivät maallisen vallan suuntaan ja kirkot maallistuivat, ja alkoivat jopa tarkoitushakuisesti muokkaamaan oppejaan jopa evankeliumien vastaisesti. Samalla kuitenkin varmasti eli tosi seurakunta, eli ne yksittäiset uskovat, jotka huolimatta siitä, kuuluivatko joihinkin toisistaan poikkeaviin seurakuntiin tai ollen jopa ilman muodollista seurakuntaa, uskoivat evankeliumin ydinsanomaan ja pyrkivät elämään sen mukaan.

En usko että rakastava Jumala tahtoo ketään ikuiseen kadotukseen. Kadotus on on ero Jumalasta josta seuraa monenlaista murhetta maan päällä niin itselle kuin lähimmäisillekin, ja koko yhteiskunnalle, etenkin jos se on ateistinen.

Auttaminen on rakkautta, jos auttamisen tarkoitus on Jumalan mielen mukaista. Ja missä on paljon rakkautta, siinä peittyvät monet synnit.

Kyllä minusta evankeliumin sanoma on lohdullinen kaikille juuri siinä, että Jeesuksen sovitustyön tähden jokaiselle on tie auki taivasten valtakuntaan, ei tarvita suorituksia ja kilpailua, jokainen on tervetullut sillä Jumalan rakkaus ei erottele ketään inhimillisten ansioiden perusteella, riittää kun antaa itsensä Jumalalle kokonaan niin hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi siunaten, varjellen ja johdattaen meitä.

Hieno kirjoitus sinulta Elena! Loistava! Olen kyllä varmaankin aika idealistinen. Se on totta. Sellaiseksi minä olen kasvanut. Minulla on unelma paremmasta tulevaisuudesta ja koetan omalla tavallani puhua sen puolesta. Ehkä tulevaisuus onkin ihan päinvastainen, mutta toivon toista. Kirkolla on hyviä uutisia.

Ketjusta on poistettu 76 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      145
      7321
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      60
      4217
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3852
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      138
      3820
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3135
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      41
      3075
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3058
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2723
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2680
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2434
    Aihe