Ristiriita tuloksissani

Miten selitetään?

Matemaattista kykyä mittaavissa testeissä olen pärjännyt hyvin. Myös lukion todistuksessa oli matikka 9.
Mutta miten selitetään se, että loogista ajattelukykyä mittaavissa testeissä olen pärjännyt keskitasoa heikommin? Nämä testit ovat usein numerosarjoja, joissa pitää päätellä seuraava numero jne..

Eikö matikka jos jokin vaadi vahvaa loogista päättelykykyä? Mikä mättää??

33

4168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dresden

      "Nämä testit ovat usein numerosarjoja, joissa pitää päätellä seuraava numero"

      Juuri nuo testit ovat ainakin minun mielestäni täysin p*rseestä. Nimittäin koska noissa ei voi perustella miksi seuraava numero on se, jota itse ehdottaa, eikä testi hyväksy kuin yhden vastauksen.

      Eli otetaampa esimerkki. Mikä on numerosarjan seuraava numero:

      1 ; 1 ; 1 ; ?

      Tässähän näyttäisi melko selvältä, että seuraava numero on 1, koska kolme edellistäkin on. Kuitenkin on helppo etsiä matemaattisesti sellainen funktio, jolle seuraava arvo onkin vaikka 1987 ja tämä vastaus on ihan yhtä hyvä kuin loogiselta vaikuttava 1 jos sen vain osaa perustella.

      • olisko

        Koska matematiikan laskut ovat tietyn opetetun kaavan mukaisia. Nämä logiikka-testit taas näyttävät loogista päättelykykyä, eli sitä, kuinka nokkelasti ihminen ajattelee..


      • Dresden
        olisko kirjoitti:

        Koska matematiikan laskut ovat tietyn opetetun kaavan mukaisia. Nämä logiikka-testit taas näyttävät loogista päättelykykyä, eli sitä, kuinka nokkelasti ihminen ajattelee..

        Ihmiset ajattelevat eri tavalla. Ei siis ole mitään järkeä kysyä sellaisia kysymyksiä, joihin on ääretön määrä oikeita vastauksia, mutta vain yksi niistä hyväksytään.

        Sitäpaitsi matematiikan laskut eivät ole "tietyn opetellun kaavan mukaisia" jos osaat matematiikkaa tarpeeksi niin varmasti huomaat, että laskuissa tarvitaan lähinnä päättelykykyä ja opittujen tietojen soveltamista eikä kaavojen seuraamista.


      • Nimetön
        Dresden kirjoitti:

        Ihmiset ajattelevat eri tavalla. Ei siis ole mitään järkeä kysyä sellaisia kysymyksiä, joihin on ääretön määrä oikeita vastauksia, mutta vain yksi niistä hyväksytään.

        Sitäpaitsi matematiikan laskut eivät ole "tietyn opetellun kaavan mukaisia" jos osaat matematiikkaa tarpeeksi niin varmasti huomaat, että laskuissa tarvitaan lähinnä päättelykykyä ja opittujen tietojen soveltamista eikä kaavojen seuraamista.

        ihmiset nimenomaan eivät ajattele eri tavoilla. Jos näkee auton liikkuvan tietyllä nopeudella moottoritiellä, ei kukaan järkevä ihminen ajattele, että auto yhtäkkiä pysähtyisi. Samalla tavalla on naurettavaa kuvitella että, absurdit uniikkitapaukset poislukien, kenenkään mielestä olisi järkevää jatkaa sarjaa 1, 1, 1 millään muulla kuin ykkösellä.


      • Dresden
        Nimetön kirjoitti:

        ihmiset nimenomaan eivät ajattele eri tavoilla. Jos näkee auton liikkuvan tietyllä nopeudella moottoritiellä, ei kukaan järkevä ihminen ajattele, että auto yhtäkkiä pysähtyisi. Samalla tavalla on naurettavaa kuvitella että, absurdit uniikkitapaukset poislukien, kenenkään mielestä olisi järkevää jatkaa sarjaa 1, 1, 1 millään muulla kuin ykkösellä.

        Eli siis sinä ja afrikkalainen mutu-heimon jäsen ajattelette täysin samalla tavalla ja tällä testillä voidaan teidän älykkyyttä vertailla täysin luotettavasti? No niin, huomasitkos? Ihmiset eivät ajattele samalla tavalla.


      • ...
        Nimetön kirjoitti:

        ihmiset nimenomaan eivät ajattele eri tavoilla. Jos näkee auton liikkuvan tietyllä nopeudella moottoritiellä, ei kukaan järkevä ihminen ajattele, että auto yhtäkkiä pysähtyisi. Samalla tavalla on naurettavaa kuvitella että, absurdit uniikkitapaukset poislukien, kenenkään mielestä olisi järkevää jatkaa sarjaa 1, 1, 1 millään muulla kuin ykkösellä.

        Älä puutu tähän keskusteluun.


    • Ossi B.

      En tiedä mikä testi se oli, mutta se ei ole ilmeisesti mikään yleistä älykkyyttä mittaava testi.

      Esimerkiksi Mensan käyttämässä testissä ei ole yhtään varsinaistalaskutehtävää, eikä testiä, jossa pitäisi laskea yli neljään. Se testi on tehty kunnolla ja kalibroitu riittävän suurella ihmismäärällä.

      Sitä kutsutaan usein virheellisesti Mensan testiksi, mutta se ei ole Mensan. Mensa käyttää sitä, mutta sitä käytetään muuallakin.

    • Physicist87

      ...loogisesta päättelystä näissä numerosarjoissa kuin matematiikassa yleensä.

      Voi siis olla että matemaattinen ajattelukyky on yleisesti ottaen hyvä vaikka olisikin huono näissä numerosarjoissa.

    • Alkuperäinen..

      Kävin joskus Mensan testeissä ja sain tuloksen, joka on parempi, kuin 73%:lla ihmisistä; siis yli keskitason..

      Numerosarjatesteissä olen toistamiseen saanut lähes alle normaalin älyykkyyden alarajoilla liikkuvan tuloksen.
      En ole käytännön elämässä kuitenkaan huomannut tätä "vajavaisuuttani"?? Mikä voisi olla käytännön elämässä tilanne, missä "hölmöyteni" paljastuisi?????

      Jos numerosarjatehtävät mittaavat sellaista osa-aluetta, mitä ei elämässä juuri tarvitse käyttää ja se siis kohtaa, niin silloin testi mittaa täysin vääriä asioita.

      • ID10T

        Kyse ei ole siitä, mittaavatko älykkyystestit ns. arkielämän älykkyyttä vai eivät. Esim. Cooperin testi mittaa vain ja ainoastaan sitä, kuinka pitkän matkan jaksat juosta 12 minuutin aikana. Tälläkään tiedolla suurin osa ihmisistä ei arkielämässä tee yhtään mitään. Arkielämän älykkyyttä mittaa parhaiten arkielämä itse.

        Miksi sitten älykkyystestejä on? On tarkoituksenmukaista, että on olemassa joku yleismitallinen tapa varrata henkilön X ja henkilön Y älykkyyttä toisiinsa. Se, onko tällaisten testien laadinnassa onnistuttu, on asia erikseen, mutta arkielämän tilanteisiin sidottuna ne eivät olisi enää yleismitallisia. Tiibetiläisen munkin ja suomalaisen terästehtaan työntekijän arkielämä on jokseenkin erilaista, eikä heidän älykkyyttään voida mitenkään verrata keskenään, jos testi mittaa käytännön tilanteisiin sovellettavia taitoja.


      • ...

        alat olla jäljillä. Monet testit ei mene järkeen ja se johtuu siitä, että me emme ole samaan muottiin tehtyjä. Mensan testit eivät ole muuta, kuin pelkkää polemiikkia kunkin paremmuuden puolesta tai vastaan.
        Imagon kohotusyritystä. Onko mielipiteitä?


      • täysin
        ID10T kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, mittaavatko älykkyystestit ns. arkielämän älykkyyttä vai eivät. Esim. Cooperin testi mittaa vain ja ainoastaan sitä, kuinka pitkän matkan jaksat juosta 12 minuutin aikana. Tälläkään tiedolla suurin osa ihmisistä ei arkielämässä tee yhtään mitään. Arkielämän älykkyyttä mittaa parhaiten arkielämä itse.

        Miksi sitten älykkyystestejä on? On tarkoituksenmukaista, että on olemassa joku yleismitallinen tapa varrata henkilön X ja henkilön Y älykkyyttä toisiinsa. Se, onko tällaisten testien laadinnassa onnistuttu, on asia erikseen, mutta arkielämän tilanteisiin sidottuna ne eivät olisi enää yleismitallisia. Tiibetiläisen munkin ja suomalaisen terästehtaan työntekijän arkielämä on jokseenkin erilaista, eikä heidän älykkyyttään voida mitenkään verrata keskenään, jos testi mittaa käytännön tilanteisiin sovellettavia taitoja.

        Hakoteillä. Se tiibettiläinen munkki voi olla vaikka kaksi kertaa sinua älykkäämpi!


      • ID10T
        täysin kirjoitti:

        Hakoteillä. Se tiibettiläinen munkki voi olla vaikka kaksi kertaa sinua älykkäämpi!

        ...enhän minä sitä kyseenalaistanutkaan! Tarkoitin vain ettei tiibetiläisen munkin ja suomalaisen terästehtaan työntekijän älykkyyttä voi vertailla keskenään testeillä, jotka ovat liiaksi käytännön elämään sidottuja. Lue tarkemmin, ennenkuin kommentoit!


    • valmiisiin kaavoihin

      kun taas looginen älykkyys jossa itse haetaan ratkaisu on aivan eri asia mitä lukiopn matikka.
      tähän matikka asiaan olen törmännyt melkein joka päivä, ihminen joka on hyvä matikassa se ei välttämättä sano mitään ihmisen todellisesta älykkyydestä,
      siksipä älykkyystesti pitäsi olla monelta eri alalta niin loogiselta ja sosiaaliselta jne.... .

      • juju on

        siinä että pitäisi tietää mitä kaavaa käyttää. Siinä tarvitaan älykkyyttä. Ei matematiikka ole kokoelma kaavoja. Ne kaavat ovat vain matemaatikon pitkällisen pähkäilyn lopputulos. Se kaava on siis jo ongelman ratkaisu, ei sen ratkaisumenetelmä.


      • jospa testi
        juju on kirjoitti:

        siinä että pitäisi tietää mitä kaavaa käyttää. Siinä tarvitaan älykkyyttä. Ei matematiikka ole kokoelma kaavoja. Ne kaavat ovat vain matemaatikon pitkällisen pähkäilyn lopputulos. Se kaava on siis jo ongelman ratkaisu, ei sen ratkaisumenetelmä.

        otetaampa 200 alkuasukasta ja laitetaan pähkäilemään jotain laskua esim käsketään laskemaan pyramiidin pinta-ala. niin katsotaan osaako kukaan laskea ilman kaavaa. väitämpä edelleen että matematiikalla ja älykkyydellä ei ole mitään yhteistä vaan ihminen joka ratkaisee laskun ilman kaavaa on tosi älykäs. kaavat perustuu muistiin ei älykkyyteen .


      • 200 apinaa
        jospa testi kirjoitti:

        otetaampa 200 alkuasukasta ja laitetaan pähkäilemään jotain laskua esim käsketään laskemaan pyramiidin pinta-ala. niin katsotaan osaako kukaan laskea ilman kaavaa. väitämpä edelleen että matematiikalla ja älykkyydellä ei ole mitään yhteistä vaan ihminen joka ratkaisee laskun ilman kaavaa on tosi älykäs. kaavat perustuu muistiin ei älykkyyteen .

        Laitetaan vaikka 200 suomalaista alkuapinaa laskemaan sitä ja katsotaan miten käy...
        Veikkaan että suurella todennäköisyydellä porukasta ei löydy niin älykästä kaveria joka hommaan keksii ratkaisun itse. Kyllä siinä joudutaan hakemaan esiin jo jonkun toisen kehittämä RATKAISU kirjasta lunttaamalla, eli se kaava. Se kaava on ongelman valmis ratkaisu, sen avulla tyhmäkin laskee sen numeerisen arvon.


      • 200 apinaa
        jospa testi kirjoitti:

        otetaampa 200 alkuasukasta ja laitetaan pähkäilemään jotain laskua esim käsketään laskemaan pyramiidin pinta-ala. niin katsotaan osaako kukaan laskea ilman kaavaa. väitämpä edelleen että matematiikalla ja älykkyydellä ei ole mitään yhteistä vaan ihminen joka ratkaisee laskun ilman kaavaa on tosi älykäs. kaavat perustuu muistiin ei älykkyyteen .

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Matematiikka

        ja

        http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematics

        "those in pure mathematics often feel that they are working in an area more akin to logic and that they are, hence, fundamentally philosophers"


      • Dresden
        jospa testi kirjoitti:

        otetaampa 200 alkuasukasta ja laitetaan pähkäilemään jotain laskua esim käsketään laskemaan pyramiidin pinta-ala. niin katsotaan osaako kukaan laskea ilman kaavaa. väitämpä edelleen että matematiikalla ja älykkyydellä ei ole mitään yhteistä vaan ihminen joka ratkaisee laskun ilman kaavaa on tosi älykäs. kaavat perustuu muistiin ei älykkyyteen .

        Nimenomaan kaavat ja varsinkin niiden käyttö ja ymmärtäminen eivät perustu muistiin vaan älykkyyteen. (Lähes) Kukatahansa pystyy laskemaan vaikeitakin asioita päässä pelkästään treenaamalla muistia ja laskutekniikkaa, mutta matemaatikko tarvitsee älykkyyttä kaavojen ymmärtämisessä ja niiden soveltamisessa. Koneet hoitavat numerojen murskauksen matemaatikon puolesta, kunhan matemaatikko on vain hoitanut ajattelutyön, jota koneet eivät voi tehdä.


      • heh mutta
        Dresden kirjoitti:

        Nimenomaan kaavat ja varsinkin niiden käyttö ja ymmärtäminen eivät perustu muistiin vaan älykkyyteen. (Lähes) Kukatahansa pystyy laskemaan vaikeitakin asioita päässä pelkästään treenaamalla muistia ja laskutekniikkaa, mutta matemaatikko tarvitsee älykkyyttä kaavojen ymmärtämisessä ja niiden soveltamisessa. Koneet hoitavat numerojen murskauksen matemaatikon puolesta, kunhan matemaatikko on vain hoitanut ajattelutyön, jota koneet eivät voi tehdä.

        monesti ovela ihminen voittaa älykkään ihmisen älykkydessä. esim älykäs laskee päivät pitkät kaavoja ja laskuja kun taas ovela odottaa valmista kaavaa ja laskee sitten helposti ja syö valmiista pöydästä. kuten esim vävyt appiukkojen pöydästä. esim kylällä asuu mies joka ei ole tehnyt 30 vuoteen mitää työtä ja imee vaan rahaa appiukkonsa ja vaimonsa tileiltä( käyttää apunaan sosiaalista älykkyyttä. appiukko ja avovaimo tiedostovat tapahtuman ,mutta hyväksyvät tilanteen .Tällainen ihminen on älykäs ja viisas ja näitä ihmsisiä on tosiaan olemassa jotka osaavat vetää oikeasta narusta.En ymmärrä miten korkealle lukeneet ihmiset ovat tyhmiä ja antavat loisen imeä kaikki elämänsä tienaamansa rahat muutamassa vuodessa. tässä taas törmäämme asiaan että kannattaako ahertaa ja säästää kun ovelia ihmisiä on olemassa jotka odottavat vaan tilaisuuttaan päästäkseen valmiiseen pöytään.rahat pitää käyttää omaksi hyväksi elmänsä aikana eikä säästää muille .


      • vikaan
        heh mutta kirjoitti:

        monesti ovela ihminen voittaa älykkään ihmisen älykkydessä. esim älykäs laskee päivät pitkät kaavoja ja laskuja kun taas ovela odottaa valmista kaavaa ja laskee sitten helposti ja syö valmiista pöydästä. kuten esim vävyt appiukkojen pöydästä. esim kylällä asuu mies joka ei ole tehnyt 30 vuoteen mitää työtä ja imee vaan rahaa appiukkonsa ja vaimonsa tileiltä( käyttää apunaan sosiaalista älykkyyttä. appiukko ja avovaimo tiedostovat tapahtuman ,mutta hyväksyvät tilanteen .Tällainen ihminen on älykäs ja viisas ja näitä ihmsisiä on tosiaan olemassa jotka osaavat vetää oikeasta narusta.En ymmärrä miten korkealle lukeneet ihmiset ovat tyhmiä ja antavat loisen imeä kaikki elämänsä tienaamansa rahat muutamassa vuodessa. tässä taas törmäämme asiaan että kannattaako ahertaa ja säästää kun ovelia ihmisiä on olemassa jotka odottavat vaan tilaisuuttaan päästäkseen valmiiseen pöytään.rahat pitää käyttää omaksi hyväksi elmänsä aikana eikä säästää muille .

        siinä, kun sanoit, että "älykäs ja viisas"ja kun "vetää oikeasta narusta", ei oikeasti ole muuta kun tyhmä ja hölmö.(opi vaan sinäkin kantapään kautta jos niin vaadit).


    • erilaisia

      Matikkaa
      2 5 12 27 58 121 = ?

      Logiikkaa
      2, 5, 12, 27, 56, 121, ?,

      Samat numerot, mutta ratkaisut vaativat erilaista älliä.

      • Dresden

        173 tai 162 tai 1257...

        Kaikki vastaukset ovat ihan yhtä hyviä seuraavaksi luvuksi. Tietenkin aina vaidaan saivarrella siitä, mikä ratkaisu on yksinkertaisin ja täten mukamas oikein, mutta kun ratkaisujen yksinkertaisuutta ei voida kunnolla mitata. Se on varmaa, että aina löytyy sellainen funktio, joka toteuttaa kysytyn yhtälön.


      • erilaisia
        Dresden kirjoitti:

        173 tai 162 tai 1257...

        Kaikki vastaukset ovat ihan yhtä hyviä seuraavaksi luvuksi. Tietenkin aina vaidaan saivarrella siitä, mikä ratkaisu on yksinkertaisin ja täten mukamas oikein, mutta kun ratkaisujen yksinkertaisuutta ei voida kunnolla mitata. Se on varmaa, että aina löytyy sellainen funktio, joka toteuttaa kysytyn yhtälön.

        Pahoittelen kirjoitusvirhettäni lukujonoissa, eli oikein on
        2, 5, 12, 27, 58(kuten yhteenlaskuesimerkissäkin, eikä 56) 121, ?, (Seuraavana luku on 248)

        Sensijaan esittämäsi luvut 173, 162, 1257 ovat käsittämättömiä ja antavat ymmärtää, että et lainkaan tajua loogisesti rakentuvan lukujonon käsitettä, tai sitten ajat takaa jotain muuta.
        Odotan mielenkiinnolla perustelujasi esittämillesi numeroille.

        Peruskysymyshän ei kuitenkaan ollut numerorasjan ratkaisu, vaan se, että matematiikan osaaminen ja looginen päättelykyky ovat eri asioita ja erilaisia älykkyyden osa-alueita.


      • Dresden
        erilaisia kirjoitti:

        Pahoittelen kirjoitusvirhettäni lukujonoissa, eli oikein on
        2, 5, 12, 27, 58(kuten yhteenlaskuesimerkissäkin, eikä 56) 121, ?, (Seuraavana luku on 248)

        Sensijaan esittämäsi luvut 173, 162, 1257 ovat käsittämättömiä ja antavat ymmärtää, että et lainkaan tajua loogisesti rakentuvan lukujonon käsitettä, tai sitten ajat takaa jotain muuta.
        Odotan mielenkiinnolla perustelujasi esittämillesi numeroille.

        Peruskysymyshän ei kuitenkaan ollut numerorasjan ratkaisu, vaan se, että matematiikan osaaminen ja looginen päättelykyky ovat eri asioita ja erilaisia älykkyyden osa-alueita.

        Eli näissä lukujonotehtävissä ihminen etsii matemaattisen funktion, joka selittää annetut numerot ja tämän funktion avulla ihminen sitten päättelee seuraavan numeron. Tiedosti sitä tai ei, mutta näin se tapahtuu.

        Eli otetaampa esimerkiksi tämä sinun sarjasi. 2, 5, 12, 27, 58, 121. Jos minä nyt olen hakenut saman funktion jota sinä haettakaa, niin se olisi muotoa:

        x(kohdassa n) = x(kohdassa n - 1)*2 (n - 1)

        x kohdassa 0 = 1 ja n käy yhdestä ääretömään.

        Eli kun ollaan ensimmäisessä luvussa, niin n = 1 ja sijotetaan kaavaan.

        x(kohdassa 1) = x(kohdassa 1 - 1)*2 (1 - 1) = 2

        ja jatketaan

        x(kohdassa 2) = 2*2 (2 - 1) = 5
        x(kohdassa 3) = 5*2 (3 - 1) = 12
        x(kohdassa 4) = 12*2 (4 - 1) = 27
        x(kohdassa 5) = 27*2 (5 - 1) = 58

        No niin tuota voisi jatkaa niin pitkään kun haluaa, mutta eiköhän tämä riitä. Kuitenkin pointti on siinä, että jos haluan hakea funktion, joka toteuttaa seuraavan sarjan 2, 5, 12, 27, 58, 121, 543 niin se varmasti onnistuu ja tällöin 543 on ihan yhtähyvä vastaus seuraavaksi luvuksi kuin 248.

        Tuossa sinun esimerkissäsi ei ole erehtymisen varaa, joten tuo ei välttämättä ollut kovin hyvä esimerkki, mutta entäpäs tämä. 1, 3, 5, 7, ?

        No tämähän näyttää siltä, että seuraava numero olisi 9, koska edelliseen numeroon lisätään aina 2.
        Eli 1 2 = 3 ; 3 2 = 5 ; 5 2 = 7 .......
        Mutta kaikki nuo numerothan( 1,3,5,7) ovat myös alkulukuja, joten testin laatija voikin tarkoittaa, että seuraava luku onkin seuraavaksi löytyvä alkuluku, joka olisikin 11. Eli sarja olisi 1, 3, 5, 7, 11. Miten tässä sitten päätetään, että kumpi ratkaisu on oikein?


      • Physicist87
        Dresden kirjoitti:

        Eli näissä lukujonotehtävissä ihminen etsii matemaattisen funktion, joka selittää annetut numerot ja tämän funktion avulla ihminen sitten päättelee seuraavan numeron. Tiedosti sitä tai ei, mutta näin se tapahtuu.

        Eli otetaampa esimerkiksi tämä sinun sarjasi. 2, 5, 12, 27, 58, 121. Jos minä nyt olen hakenut saman funktion jota sinä haettakaa, niin se olisi muotoa:

        x(kohdassa n) = x(kohdassa n - 1)*2 (n - 1)

        x kohdassa 0 = 1 ja n käy yhdestä ääretömään.

        Eli kun ollaan ensimmäisessä luvussa, niin n = 1 ja sijotetaan kaavaan.

        x(kohdassa 1) = x(kohdassa 1 - 1)*2 (1 - 1) = 2

        ja jatketaan

        x(kohdassa 2) = 2*2 (2 - 1) = 5
        x(kohdassa 3) = 5*2 (3 - 1) = 12
        x(kohdassa 4) = 12*2 (4 - 1) = 27
        x(kohdassa 5) = 27*2 (5 - 1) = 58

        No niin tuota voisi jatkaa niin pitkään kun haluaa, mutta eiköhän tämä riitä. Kuitenkin pointti on siinä, että jos haluan hakea funktion, joka toteuttaa seuraavan sarjan 2, 5, 12, 27, 58, 121, 543 niin se varmasti onnistuu ja tällöin 543 on ihan yhtähyvä vastaus seuraavaksi luvuksi kuin 248.

        Tuossa sinun esimerkissäsi ei ole erehtymisen varaa, joten tuo ei välttämättä ollut kovin hyvä esimerkki, mutta entäpäs tämä. 1, 3, 5, 7, ?

        No tämähän näyttää siltä, että seuraava numero olisi 9, koska edelliseen numeroon lisätään aina 2.
        Eli 1 2 = 3 ; 3 2 = 5 ; 5 2 = 7 .......
        Mutta kaikki nuo numerothan( 1,3,5,7) ovat myös alkulukuja, joten testin laatija voikin tarkoittaa, että seuraava luku onkin seuraavaksi löytyvä alkuluku, joka olisikin 11. Eli sarja olisi 1, 3, 5, 7, 11. Miten tässä sitten päätetään, että kumpi ratkaisu on oikein?

        Mainitsemassasi lukujoukossa(1,3,5,7) kaikki eivät ole alkulukuja, sillä luku 1 ei ole alkuluku(Lukua 1 ei yleensä lueta alkuluvuksi, vaikka se onkin jaoton luku).

        Lisäksi, alkulukujen joukon viisi ensimmäistä jäsentä ovat 2, 3, 5, 7, 11.


        Mutta tiedän kyllä luonnollisesti mitä ajat takaa, ja sanon tähän ongelmaan, että tällaiset testit, joissa on tehtävä/tehtäviä johon/joihin on löydettävissä useampi kuin yksi ratkaisu vaikka tehtävässä/tehtävissä hyväksytään vain yksi niistä, ovat yksinkertaisesti roskaa.


      • vai laskentoa

        " Matikkaa
        2 5 12 27 58 121 = ?"

        Tuo on laskentoa.
        Matematiikka on paljon enemmän kuin kaavan soveltamista jonkun loppuarvon saamiseksi.


      • Dresden
        Physicist87 kirjoitti:

        Mainitsemassasi lukujoukossa(1,3,5,7) kaikki eivät ole alkulukuja, sillä luku 1 ei ole alkuluku(Lukua 1 ei yleensä lueta alkuluvuksi, vaikka se onkin jaoton luku).

        Lisäksi, alkulukujen joukon viisi ensimmäistä jäsentä ovat 2, 3, 5, 7, 11.


        Mutta tiedän kyllä luonnollisesti mitä ajat takaa, ja sanon tähän ongelmaan, että tällaiset testit, joissa on tehtävä/tehtäviä johon/joihin on löydettävissä useampi kuin yksi ratkaisu vaikka tehtävässä/tehtävissä hyväksytään vain yksi niistä, ovat yksinkertaisesti roskaa.

        Jep. Tuo alkulukuesimerkki oli vähän hätäisesti väännetty ja noinhan se tietenkin on. 1 ei yleensä kuulu joukkoon ja 2 on alkuluku vaikka sattuukin olemaan parillinen.

        Yleensä noissa tehtävissä annetaan vain kolme lukua ja sitten on itse pääteltävä neljäs. Tässä on suuri ongelma, koska kolmesta luvusta voi helposti rakentaa paljon erilaisia sarjoja, joilla on eri vastaukset. Ongelmia ei yleensä synny helpoissa tehtävissä, mutta vaikeammissa voi helpommin löytyä järkeviä vaihtoehtoisia ratkaisuja.


      • kysymys..
        Dresden kirjoitti:

        Jep. Tuo alkulukuesimerkki oli vähän hätäisesti väännetty ja noinhan se tietenkin on. 1 ei yleensä kuulu joukkoon ja 2 on alkuluku vaikka sattuukin olemaan parillinen.

        Yleensä noissa tehtävissä annetaan vain kolme lukua ja sitten on itse pääteltävä neljäs. Tässä on suuri ongelma, koska kolmesta luvusta voi helposti rakentaa paljon erilaisia sarjoja, joilla on eri vastaukset. Ongelmia ei yleensä synny helpoissa tehtävissä, mutta vaikeammissa voi helpommin löytyä järkeviä vaihtoehtoisia ratkaisuja.

        miten tämä muuten liittyy mensan matematiikkaan?


    • sama asia

      Ei se vaan ole sama asia. Ei tarvitse olla hyvä matikassa ollakseen hyvä päättelykyvyssä. En tiedä asiasta niin paljon, että osaisin tuon selittää, mutta itse olen saanut huipputuloksia päättelykyvystä, mutta en mitä mitenkään erityisen hyvin pärjää matematiikassa.

    • Ketjun aloittaja

      Kait se on niin, että jos muista älykkyyden osatekijöitä mittaavista testin osioista saa reippaasti keskitasoa olevan tuloksen, niin ne kompensoivat yhteispisteissä esim. jonkin heikon alueen.
      Ei kait juuri kukaan ole vahva kaikessa.

      • älykkyys pitäisikin

        mitata useammalta alalta . ennen kuin älykkyys saadaan selvlle?.


    • salainen kirjaliilja

      Logiikkaa voi mitata hyvin laaja-alaisesti, kuten erilaisilla testeillä osaako ihminen kertoa järkeviä ja loogisia tarinoita esim. omasta arjestaan tai toisen henkilön elämästä (=empatiakyky ja toisen ihmisen asemaan asettuminen), palapelien kokoamistehtävillä (päättelykyky, johon liittyy kokonaisuuksien avaruudellinen hahmottaminen), musikaalisuustesteillä (esim. osaa päätellä korvakuulolta, oliko toinen nuotti samanlainen kuin toinen, mikä on osa auditiivista hahmottamista) jne. Matematiikka on puolestaan yksi osa-alue, jota voidaan hyödyntää erilaisissa teknisissä keksinnöissä, tieteellisessä tutkimuksessa ja erilaisissa ammateissa, mutta josta on tullut myös ihmisen päättelykyvyn sekä älykkyyden, eli ongelmanratkaisukyvyn hyvin kapea-alainen mittari.

      Myös omassa lukion todistuksessani matematiikka oli 8, ja kirjoitin sen hyväksytysti läpi yhtä vähällä työpanoksella kuin äidinkielen ja ruotsin (=eli käytännössä lukematta koko ainetta). Lukiossa tosin opetelluilla laskukaavoilla, taulukkokirjoilla ja laskimilla on enemmän merkitystä kuin oikeasti loogista päättelykyä mittaavissa testeissä, kun niitä saa käyttää kokeissa toisin kuin monessa muussa paikassa. Tiedän nyt jälkeenpäin esim. lähihoitajan pääsykokeissa oltuani ja hylätyksi tultuani erään jujun: sellaisilla päässälaskuilla (kuten 3x_=9) ei mitatakaan oikeasti sitä, onko tulos oikein vain käden toimivuutta ja koordinaatiota sen perusteella, miten numerot on piirretty. Lähihoitajana ei voi nimittäin toimia henkilö, joka ei voi pistää esim. diabetespotilasta hoitaessaan lääkeneulan kädet horjuen väärään paikkaan, ja testin idea pitää vain päätellä kokeessa. Ja kaikenlaisia muitakin jippoja löytyy varmasti vaikka minkä alan testeistä, jos vain jaksaa tutkia...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe