Lambda-arvo

tyhjäkäynnillä?

Vaihdettiin tänään Skootaan (Ocu vm. -99) pakoputki ja mitattiin samalla korjaamolla pakokaasuarvot sekä tyhjäkäynnillä, että 2000rpm:llä. Kaikki muut arvot ovat reilusti alle sallittujen päästörajojen, mutta tyhjäkäynnin lambda oli 1.053 (kierroksilla 1.014).

Tästä olen huolissani, mutta AKE:n sivuilta löytyy seuraava vaatimus:
"Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto: Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03."

Eli eikös tämä tarkoita sitä, että tyhjäkäynnin lambdaa ei katsastuksessa noteerata?

26

37565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjäkäynnillä?

      Nuo AKE:n rajat tietenkin ovat hylkäyksen perusteita!

    • asentaja..

      Katalysaattorin vaihtamalla saat ehkä arvon kohdalleen myös tyhjäkäynnillä.

      • jhkhj

        Kelpaa, jos happipitoisuus alle 5%. Tosin korjauskehotus tulee jos putki vuotaa.

        Jos katalysaattori teho ei riitä merkittävään hapetukseen pienellä virtauksella joutokäynnillä, niin ei se taatusti tee sitä suuremmalla virtauksella kierroksillakaan, ja CO:n raja-arvo ylittyisi. Ei ole katissa vikaa, vaan putki taitaa vuotaa. Eli paskaa duunia taas kerran. Varmaan joka neljäs korjattu /vaihdettu putki vuotaa katsastuksessa. Enää en enää viitsi asiasta edes mainita, kun menevät valittamaan korjaamolle, ja masentajat suuttuvat.


      • tyhjäkäynnillä?
        jhkhj kirjoitti:

        Kelpaa, jos happipitoisuus alle 5%. Tosin korjauskehotus tulee jos putki vuotaa.

        Jos katalysaattori teho ei riitä merkittävään hapetukseen pienellä virtauksella joutokäynnillä, niin ei se taatusti tee sitä suuremmalla virtauksella kierroksillakaan, ja CO:n raja-arvo ylittyisi. Ei ole katissa vikaa, vaan putki taitaa vuotaa. Eli paskaa duunia taas kerran. Varmaan joka neljäs korjattu /vaihdettu putki vuotaa katsastuksessa. Enää en enää viitsi asiasta edes mainita, kun menevät valittamaan korjaamolle, ja masentajat suuttuvat.

        O2 oli 1.16%. Olisiko mahdollista, että takapöntön alaosassa oleva vedenpoistoreikä aiheuttaa tuon lambdan ja O2-arvon nousun tyhjäkäynnillä?


      • fyfyfyfyfy
        jhkhj kirjoitti:

        Kelpaa, jos happipitoisuus alle 5%. Tosin korjauskehotus tulee jos putki vuotaa.

        Jos katalysaattori teho ei riitä merkittävään hapetukseen pienellä virtauksella joutokäynnillä, niin ei se taatusti tee sitä suuremmalla virtauksella kierroksillakaan, ja CO:n raja-arvo ylittyisi. Ei ole katissa vikaa, vaan putki taitaa vuotaa. Eli paskaa duunia taas kerran. Varmaan joka neljäs korjattu /vaihdettu putki vuotaa katsastuksessa. Enää en enää viitsi asiasta edes mainita, kun menevät valittamaan korjaamolle, ja masentajat suuttuvat.

        Sinä siis kuvittelet, että "putki vuotaa" ?


      • gjjjk
        tyhjäkäynnillä? kirjoitti:

        O2 oli 1.16%. Olisiko mahdollista, että takapöntön alaosassa oleva vedenpoistoreikä aiheuttaa tuon lambdan ja O2-arvon nousun tyhjäkäynnillä?

        On mahdollista. Onko muuten fiat kyseessä?


      • auta

        tuo katin vaihto tuohon lambda-arvoon. Kaivappa amiskirja paskaseen kätösees.

        Yleisimmät syyt lamda-arvon nousuun: lambda-tunnistin, imu vuoto ja yleisin syy, kuten tässäkin tapauksessa, vika onpi tod näk tuossa pakoputkessa.

        Eipä tuo vuoto kyllä vaikuta katastukseen, eli kysyjälle vastaus: Auto kelpaa suikkasedälle vaikka autossa vikaa onkin. Tyhjäkäynnin lamda-arvoa ei "arvostella" kunhan tuo jäännöshappi on alle 5%.


      • jkjkhj
        fyfyfyfyfy kirjoitti:

        Sinä siis kuvittelet, että "putki vuotaa" ?

        En kuvittele mitään. Ei sitä pysty tässä sanomaan, varsinkaan kun kaikkia mittaustuloksia ei ole käytettävissä. Yleistä se kumminkin on. Paljon todennäköisempää kuin se että seos olisi laihalla. Katalysaattorin toimimattomuudesta ei ole kyse, koska CO on kierroksilla alle 0.3 ja Lambda alle 1.03.


      • Huumorihessu
        gjjjk kirjoitti:

        On mahdollista. Onko muuten fiat kyseessä?

        No mutta siinähän on kaikki viat!


      • Tärkeä virkamies
        gjjjk kirjoitti:

        On mahdollista. Onko muuten fiat kyseessä?

        Lukutaito nyky Suomessa huolestuttavan huonolla tasolla...

        Myös mahdollista että "gjjjk" luulee että "Skootaa (Ocu vm. -99)" on jokin Fiatin malli. Se ei ole Fiatin malli.


      • mikä vaikuttaa
        auta kirjoitti:

        tuo katin vaihto tuohon lambda-arvoon. Kaivappa amiskirja paskaseen kätösees.

        Yleisimmät syyt lamda-arvon nousuun: lambda-tunnistin, imu vuoto ja yleisin syy, kuten tässäkin tapauksessa, vika onpi tod näk tuossa pakoputkessa.

        Eipä tuo vuoto kyllä vaikuta katastukseen, eli kysyjälle vastaus: Auto kelpaa suikkasedälle vaikka autossa vikaa onkin. Tyhjäkäynnin lamda-arvoa ei "arvostella" kunhan tuo jäännöshappi on alle 5%.

        nousuun: Edellä mainittujen yleisten syiden lisäksi myös joissakin autoissa/pakoputkistorakenteissa PAKOKAASUIMURIN vaikutus.

        Lambda ei kohdallaan, koitapa ilman poistoimuria. Kas arvot sattavat loksahtaa sittenkin kohdalleen.

        Putkenpäästä mitattu lambda ei ole anturilta mitattu arvo.Se on, muiden mitattujen arvojen perusteella, hyvin monimutkaisen laskukaavan perusteella mittarin laskema lambda-arvo, johon vaikuttavat myös pakoputken vuodot, imuri ja jne.
        Joissakin lähekkäin olevissa tuplaputkissa täytyy toinen putkista jopa tukita, jotta arvot ovat kohdallaan.

        Lambda putken päästä mitattuna ei välttämättä kerro koko totuutta!!


      • ällypää
        mikä vaikuttaa kirjoitti:

        nousuun: Edellä mainittujen yleisten syiden lisäksi myös joissakin autoissa/pakoputkistorakenteissa PAKOKAASUIMURIN vaikutus.

        Lambda ei kohdallaan, koitapa ilman poistoimuria. Kas arvot sattavat loksahtaa sittenkin kohdalleen.

        Putkenpäästä mitattu lambda ei ole anturilta mitattu arvo.Se on, muiden mitattujen arvojen perusteella, hyvin monimutkaisen laskukaavan perusteella mittarin laskema lambda-arvo, johon vaikuttavat myös pakoputken vuodot, imuri ja jne.
        Joissakin lähekkäin olevissa tuplaputkissa täytyy toinen putkista jopa tukita, jotta arvot ovat kohdallaan.

        Lambda putken päästä mitattuna ei välttämättä kerro koko totuutta!!

        Olisiko kaavan kertomisen paikka propellikorva. Älä koita heittää mitä tahansa flöittiä. Käytä imuria niin saat torkkuja.


      • tuhansia mitannut
        mikä vaikuttaa kirjoitti:

        nousuun: Edellä mainittujen yleisten syiden lisäksi myös joissakin autoissa/pakoputkistorakenteissa PAKOKAASUIMURIN vaikutus.

        Lambda ei kohdallaan, koitapa ilman poistoimuria. Kas arvot sattavat loksahtaa sittenkin kohdalleen.

        Putkenpäästä mitattu lambda ei ole anturilta mitattu arvo.Se on, muiden mitattujen arvojen perusteella, hyvin monimutkaisen laskukaavan perusteella mittarin laskema lambda-arvo, johon vaikuttavat myös pakoputken vuodot, imuri ja jne.
        Joissakin lähekkäin olevissa tuplaputkissa täytyy toinen putkista jopa tukita, jotta arvot ovat kohdallaan.

        Lambda putken päästä mitattuna ei välttämättä kerro koko totuutta!!

        Älä jauha paskaa! Totta helvetissä "tuuningputkesi" toinen tötterö tulee tukkia! Taitaa olla amispoika imuroinu liikaa pössistä.

        Olen yli kymmenen vuotta noita tötteröitten mittauksia tehnyt ja vikoja korjannut mutta yhtään autoa ei ole tullut, että pitäis ehjää autoa mitatessa imuri sulkea lambdan takia, eikä tule!

        Korjaa amis se vuotava tunariputkesi niin ei tartte sinunkaan haistella niitä pakokaasuja siel amiksen hallissa.


      • katso Bosch
        ällypää kirjoitti:

        Olisiko kaavan kertomisen paikka propellikorva. Älä koita heittää mitä tahansa flöittiä. Käytä imuria niin saat torkkuja.

        testerin manuaalista laskentakaava.

        Siellä kerrotaan kaikki mittaukseen liittyvät asiat.

        Tutustutaan ohjeisiin ja tehdään mittaukset oikein.


      • Kallevillejalmari
        tuhansia mitannut kirjoitti:

        Älä jauha paskaa! Totta helvetissä "tuuningputkesi" toinen tötterö tulee tukkia! Taitaa olla amispoika imuroinu liikaa pössistä.

        Olen yli kymmenen vuotta noita tötteröitten mittauksia tehnyt ja vikoja korjannut mutta yhtään autoa ei ole tullut, että pitäis ehjää autoa mitatessa imuri sulkea lambdan takia, eikä tule!

        Korjaa amis se vuotava tunariputkesi niin ei tartte sinunkaan haistella niitä pakokaasuja siel amiksen hallissa.

        Jos laitteesi näyttävät kaikille ehjille vähäpäästöisille autoille hyväksyttäviä lambda-arvoja imuriletkun ollessa liitettynä pakoputkeen, on joko mittarisi viallinen tai imurisi tehoton. Havainto perustuu kymmeniin tuhansiin mittauksiin laitteilla, joiden kuntoa valvotaan säännöllisesti.


      • juupajoomuteipäniin
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Jos laitteesi näyttävät kaikille ehjille vähäpäästöisille autoille hyväksyttäviä lambda-arvoja imuriletkun ollessa liitettynä pakoputkeen, on joko mittarisi viallinen tai imurisi tehoton. Havainto perustuu kymmeniin tuhansiin mittauksiin laitteilla, joiden kuntoa valvotaan säännöllisesti.

        Pyöriikö kone käynnistämättä, kun tuon imurin pistää putken päähän? Juu ei meidän imureilla, kun ei ole kunnon imuri...

        Muttamutta, kai kallevillejumalautakalmarikin tietää vastauksen tuohon kysyjän kysymykseen.

        Lambda-arvoa ei "arvostella" tyhjäkäynnillä. Sitähän täällä kysyttiin mutta siihen ei vastattu.


      • Kallevillejalmari
        juupajoomuteipäniin kirjoitti:

        Pyöriikö kone käynnistämättä, kun tuon imurin pistää putken päähän? Juu ei meidän imureilla, kun ei ole kunnon imuri...

        Muttamutta, kai kallevillejumalautakalmarikin tietää vastauksen tuohon kysyjän kysymykseen.

        Lambda-arvoa ei "arvostella" tyhjäkäynnillä. Sitähän täällä kysyttiin mutta siihen ei vastattu.

        Kysymykseen vastattin jo viestissä:
        Ei pidä paikkaansa
        Kirjoittanut: jhkhj 17.10.2007 klo 20.40

        Miksi samaa asiaa pitäisi toistaa monen vastaajan toimesta?

        Kun nyt pidät itseäsi niin kovin viisaana, niin tiedät varmaan senkin, että monessa tapauksessa (vaikkakaan ei kyseessä olevassa) voidaan lambda arvostella, ja siitä hylätä, myös tyhjäkäynnillä mitattaessa. Mikset maininnut tästä mitään?


      • korvana
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Kysymykseen vastattin jo viestissä:
        Ei pidä paikkaansa
        Kirjoittanut: jhkhj 17.10.2007 klo 20.40

        Miksi samaa asiaa pitäisi toistaa monen vastaajan toimesta?

        Kun nyt pidät itseäsi niin kovin viisaana, niin tiedät varmaan senkin, että monessa tapauksessa (vaikkakaan ei kyseessä olevassa) voidaan lambda arvostella, ja siitä hylätä, myös tyhjäkäynnillä mitattaessa. Mikset maininnut tästä mitään?

        Juu tiedän että teillä paljon "mielivaltaa" kerro lisää! Eihän teidän työssä "viisaudesta" ole kysymys vaan pykälistä. Pykälät siis pydeen kalmariboy!


      • Lambda-arvo
        mikä vaikuttaa kirjoitti:

        nousuun: Edellä mainittujen yleisten syiden lisäksi myös joissakin autoissa/pakoputkistorakenteissa PAKOKAASUIMURIN vaikutus.

        Lambda ei kohdallaan, koitapa ilman poistoimuria. Kas arvot sattavat loksahtaa sittenkin kohdalleen.

        Putkenpäästä mitattu lambda ei ole anturilta mitattu arvo.Se on, muiden mitattujen arvojen perusteella, hyvin monimutkaisen laskukaavan perusteella mittarin laskema lambda-arvo, johon vaikuttavat myös pakoputken vuodot, imuri ja jne.
        Joissakin lähekkäin olevissa tuplaputkissa täytyy toinen putkista jopa tukita, jotta arvot ovat kohdallaan.

        Lambda putken päästä mitattuna ei välttämättä kerro koko totuutta!!

        Lambda-arvo ja sen mittaus/ siihen vaikuttavat virhemahdollisuudet kerrotaan varmasti jokaisen mittarin manuaalissa. Lukekaa manuaaleja, osaatte mitata oikein.


      • Nurri
        korvana kirjoitti:

        Juu tiedän että teillä paljon "mielivaltaa" kerro lisää! Eihän teidän työssä "viisaudesta" ole kysymys vaan pykälistä. Pykälät siis pydeen kalmariboy!

        Taidat olla kovin yksinkertainen huutelija. Olet tietävinäsi kovin paljon, mutta et kykene sitä ilmaisemaan. Eksyt keskusteluihin, joihin keskustelija, johon viittaat, ei edes osallistu.

        Ymmärrän, miksi kaltaisillasi teinellä täällä on nurja kuva katsastusmiehistä. He eivät varmaan viitsi selittää teille jokaista asiaa juurta jaksain, kun ette kuitenkaan ymmärrä ja jos sattumalta jotain ymmärtäisittekin, väittäisitte jo tottumuksesta vastaan, ettei maine menisi.


      • saatanen helvetti
        Nurri kirjoitti:

        Taidat olla kovin yksinkertainen huutelija. Olet tietävinäsi kovin paljon, mutta et kykene sitä ilmaisemaan. Eksyt keskusteluihin, joihin keskustelija, johon viittaat, ei edes osallistu.

        Ymmärrän, miksi kaltaisillasi teinellä täällä on nurja kuva katsastusmiehistä. He eivät varmaan viitsi selittää teille jokaista asiaa juurta jaksain, kun ette kuitenkaan ymmärrä ja jos sattumalta jotain ymmärtäisittekin, väittäisitte jo tottumuksesta vastaan, ettei maine menisi.

        Kysyjä kysyi vaikuttaako lambda-arvo tyhjäkäynnillä katsastukseen. Sanoin ettei sitä arvostella mittauksessa. Kallevillekalmari kertoo, että sen perusteella voidaan päästömittaus hylätä. Kysyin mihin tämä hylkäys perustuu ja nyt alkaa vittuilu!

        On se saatana jos kysytään asiaa "jota ei voi muu kun katsastaja suuressa viisaudessaan ymmärtää" alkaa heti tuo katsastajille tyypillinen vittuilu ja salamyhkäily. Vastaa mulkku siis kysymykseeni ja lopeta vittuilusi heti kärkeen tai pidä ajatuksesi omana tietonasi. Kusipää!


      • kaiken
        saatanen helvetti kirjoitti:

        Kysyjä kysyi vaikuttaako lambda-arvo tyhjäkäynnillä katsastukseen. Sanoin ettei sitä arvostella mittauksessa. Kallevillekalmari kertoo, että sen perusteella voidaan päästömittaus hylätä. Kysyin mihin tämä hylkäys perustuu ja nyt alkaa vittuilu!

        On se saatana jos kysytään asiaa "jota ei voi muu kun katsastaja suuressa viisaudessaan ymmärtää" alkaa heti tuo katsastajille tyypillinen vittuilu ja salamyhkäily. Vastaa mulkku siis kysymykseeni ja lopeta vittuilusi heti kärkeen tai pidä ajatuksesi omana tietonasi. Kusipää!

        Tiedät kaiken, osaat kaiken.


      • Kunhan vittuilen
        Nurri kirjoitti:

        Taidat olla kovin yksinkertainen huutelija. Olet tietävinäsi kovin paljon, mutta et kykene sitä ilmaisemaan. Eksyt keskusteluihin, joihin keskustelija, johon viittaat, ei edes osallistu.

        Ymmärrän, miksi kaltaisillasi teinellä täällä on nurja kuva katsastusmiehistä. He eivät varmaan viitsi selittää teille jokaista asiaa juurta jaksain, kun ette kuitenkaan ymmärrä ja jos sattumalta jotain ymmärtäisittekin, väittäisitte jo tottumuksesta vastaan, ettei maine menisi.

        Hähää, vitun hieno meisinki täällä.

        "Älykkyyteni" ei ole ikinä täysin ymmärtänyt auton nimeen vannoneiden piirien syvintä olemusta. Täälläkin yhden helvetin mittaustuloksen takia koko foorumia pyörittävät serverit käy punaisena kun jätkät äksyilee toisilleen kuin muijat alennusmyynneissä (harvat pystyy siihen).

        Hienoa pojat, jatkakaa samaan malliin oi isänmaan toivot.


      • Anonyymi
        Tärkeä virkamies kirjoitti:

        Lukutaito nyky Suomessa huolestuttavan huonolla tasolla...

        Myös mahdollista että "gjjjk" luulee että "Skootaa (Ocu vm. -99)" on jokin Fiatin malli. Se ei ole Fiatin malli.

        Hyvä kommentti pitäis tietää jotain autoista kun kommentoi !!


      • Anonyymi
        tyhjäkäynnillä? kirjoitti:

        O2 oli 1.16%. Olisiko mahdollista, että takapöntön alaosassa oleva vedenpoistoreikä aiheuttaa tuon lambdan ja O2-arvon nousun tyhjäkäynnillä?

        Luultavasti ei pelkkä vesireikä selitä asiaa, koska muissakin autoissa sellainen on.
        Muiden arvojen ollessa erinomaiset ja mittalaite kunnossa, noin 0,7% O2-ylijäämäarvolla tulee lambda-arvo 1,03.

        Tyhjäkäynnillä ei lambda-arvoa arvostella, joten siitä ei saa hylätäkään= Katsastusvirhe.
        Ota yhteyttä katsastusasemaan ja pyydä oikaisemaan asia, paitsi tietysti jos oli jotain muuta hylkyvikoja. Kolme korjauskehotusta saa olla.

        t. Katsastussetä, 18v

        PS. Ennenkuin vastaat, että älä-teini-meitä-opeta, säästän sinut nolaamasta itseäsi...tai enpä säästäkään. Kerron sitten, kun joku nolaa itsensä, ellet jo keksinyt jekkua. :-)


    • Anonyymi

      Kyllä näin on.Tyhjäkäynnin lambdaa ei noteerata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe