Kertokaa nyt siitä Helvetistä!

Helluntailaisuuden kaksi perusteemaa Jeesuksen ohella ovat Saatana ja Helvetti, kahden viimeksi mainitun ollessa ilman muuta keskeisimmät. Helvettiä kuvataan usein tulisena järvenä mutta onpa täällä ollut paikan päällä käyneiden kuvauksia muunkinlaisista olosuhteista. Helvetin isännyydestä ja johtokoneistosta on varmaan monilla ei-uskovilla myös epäselvyyttä.

Ottaen huomioon, että Helvetti tuodaan esille lähestulkoon jokaisessa keskustelusäikeessä, on siitä annettu tieto kovin niukkaa. Onko siis järvi tulinen ja häärääkö ylimpänä keittäjäna Jumala, Saatana vai onko muinainen vaikuttaja Lempo saanut sieltä eläkeviran?

21

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaivaaja

Unohda koko juttu, ethän edes usko helvettiin.
      Vai... vaivaako asia? Jos se helvetti sittenkin on totta...

• kiinnostaa mutta sinä varmaan osaat kertoa paremmin siitä toisesta paikasta?

• merim.raimo

havitteletko hanslankarin paikka? Työmies2

• PakanainHuuto

sanoo sana. Mitähän tuokin alla oleva tarkoittaa.

"Pane minut sinetiksi sydämellesi, sinetiksi käsivarrellesi. Sillä rakkaus on väkevä kuin kuolema, tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku, on Herran liekki."

Ja mikäs toi toinen sitten on?

"Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi."

• .........................

.............................

• helvetistä on

jekkuntalaisilta kysyä: eihän ne ole kuulleetkaan nimeä Dante Alighieri. Eipä sen puoleen! Itsekin piruilen heidän kanssaan sen kun vaimoltani ja "dementialtani" ehdn.
      Ps. Tuossa tuli aivan tahaton kirjoitusvirhe: piti olla hellutalaisilta eikä jekkuntalaisilta.

• merim.raimo

Se jekkuntalaiset ?

• kun kaikkien meidän on nöyrryttävä omasta ylpeydestään:

Jesaja 45
      23 "Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
      24 Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanottaman-on vanhurskaus ja voima. HÄNEN TYKÖNSÄ TULEVAT HÄVETEN KAIKKI, JOTKA OVAT PALANEET VIHASTA HÄNTÄ VASTAAN".

• umpihetero.

herrasi poikkeaa stalinista ja hitleristä? samalla tavalla hekin vaativat uskollisuutta itselleen. muuten kävisi huonosti.

• umpihetero. kirjoitti:

herrasi poikkeaa stalinista ja hitleristä? samalla tavalla hekin vaativat uskollisuutta itselleen. muuten kävisi huonosti.

jos vielä muistat niitä aikoja, mutta minun Jumalani elää aina ja iankaikkisesti eikä koskaan kuole ja on luvannut kuolemattomuuden kaikille, jotka häntä uskovat.

Mutta ei kukaan kuolevainen ihminen voi Jumalaan uskoa, koska siihen pitää olla Jumalan Hengestä syntynyt henki, joka uskoo.

Room. 7:25
        "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

• ja jumalaa ei oo koskaan ol...
        ekivaari kirjoitti:

jos vielä muistat niitä aikoja, mutta minun Jumalani elää aina ja iankaikkisesti eikä koskaan kuole ja on luvannut kuolemattomuuden kaikille, jotka häntä uskovat.

Mutta ei kukaan kuolevainen ihminen voi Jumalaan uskoa, koska siihen pitää olla Jumalan Hengestä syntynyt henki, joka uskoo.

Room. 7:25
        "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

.................

• ""

""

"< 49. Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista
      50. ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.>"

"< 41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.>"

""

""

"

• umpihetero.

onko tämä se sama jeesus joka tuomitsee tuonne pätsiin, niin onko tämä se sama kaveri joka sanoi myös "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi"?

• poikalapsi

Tosiasiassa - kuten tiedätkin - helluntailaiset elävät jo maan päällä itse luomassaan ja valitsemassaan helvetissä. Siksipä paikkaa ei hellarin paljoa kuvailla tarvitsekaan, kun se on itselle niin kovin tuttu.

• todé

sinulla itselläsi on arkisessa kielenkäytössä sana "Helevetti!" enemmän käytössä, kuin meikäläisellä. Luulisi siis tuota jo sinun osaavan itse valaista asiaa, joka on jatkuvasti kielenpäällä?

• Osaanhan toki valaista asiaa ja kun kerran pyysit, valaisenkin:

Helvetti on uskovaisten keksimä kuvitteellinen paikka, jonne kaikki toisinajattelijat joutuvat kuolemansa jälkeen ja jossa heitä kidutetaan ikuisesti. Helvetillä pelotteleminen on kuulunut kristinuskon historiaan alusta alkaen - Nykyään se on kaikkein tyypillisintä lahkolaisille, kuten helluntailaisille. Luomalla Helvetin pelkoa ihmisten mieliin heitä on pyritty käännyttämään oman lahkon jäseniksi ja saada heidät maksamaan lahkolle "kymmenyksiä", eli osan tuloistaan sekä olemaan orjallisesti kuuliaisia lahkon valtaapitäville.

• viestissä
        Työmies2 kirjoitti:

Osaanhan toki valaista asiaa ja kun kerran pyysit, valaisenkin:

Helvetti on uskovaisten keksimä kuvitteellinen paikka, jonne kaikki toisinajattelijat joutuvat kuolemansa jälkeen ja jossa heitä kidutetaan ikuisesti. Helvetillä pelotteleminen on kuulunut kristinuskon historiaan alusta alkaen - Nykyään se on kaikkein tyypillisintä lahkolaisille, kuten helluntailaisille. Luomalla Helvetin pelkoa ihmisten mieliin heitä on pyritty käännyttämään oman lahkon jäseniksi ja saada heidät maksamaan lahkolle "kymmenyksiä", eli osan tuloistaan sekä olemaan orjallisesti kuuliaisia lahkon valtaapitäville.

asuu totuuden siemen!
        Ottakaapa nyt kaikki helluntalaiset ja muut hörhöt opiksenne tuosta.
        Ihan teidän itsenne takia!

• Työmies2 kirjoitti:

Siinähän se on helluntailainen oppi tiivistettynä muutamaan lauseeseen unohtamatta mitään oleellista.

Helluntailaisilla ei ole paperilla mitään yhtenäistä oppia vaikka sinun määritelmällä toimivatkin.

Sinun pitäs vaan jotenkin siirtää tuo tekstis helluntaiseurakuntien seinille otsaketta myöten jotta he ei enää riitelis opeistaan.

• todé
        Työmies2 kirjoitti:

sinä vatkuttelet helevettiä ja saatanaa? Luulisi päinvastoin, ettet käyttäisiä moisia sanoja ollenkaan.

Minä muuten olin kova kiroilemaan ennenkuin tulin tuntemaan Ristin Herran. Kiroileminen joitenkin helpotti vaikeassa tilantteessa. Mistähän se johtuu?

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Siinähän se on helluntailainen oppi tiivistettynä muutamaan lauseeseen unohtamatta mitään oleellista.

Helluntailaisilla ei ole paperilla mitään yhtenäistä oppia vaikka sinun määritelmällä toimivatkin.

Sinun pitäs vaan jotenkin siirtää tuo tekstis helluntaiseurakuntien seinille otsaketta myöten jotta he ei enää riitelis opeistaan.

pystyy pitämään jäsenensä tiukasti valvonnassa? Sellaisia löytyy eritoten uskonnollisessa kentässä aika tavalla.
        Heitä minulle yksi kristillinen kirkkokunta, jolla on yhtenäinen oppi (helvetteineen), ja jonka jäsenet noudattavat oppia tarkoin.

• todé kirjoitti:

sinä vatkuttelet helevettiä ja saatanaa? Luulisi päinvastoin, ettet käyttäisiä moisia sanoja ollenkaan.

Minä muuten olin kova kiroilemaan ennenkuin tulin tuntemaan Ristin Herran. Kiroileminen joitenkin helpotti vaikeassa tilantteessa. Mistähän se johtuu?

Helvetistä ja Saatanasta ja sen seurauksena joku lakkaa uskomasta niihin, ei kirjoitteluni ole ollut turhaa. Hihhulit puhuvat niistä pelotellakseen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      246
      2189
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      190
      1665
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1309
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1025
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      826
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      800
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      780
    8. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      760
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe