Anomus Kaikille

Milian Ei.Kirj.

...mikä ei liity palstan aiheeseen muuten kuin huumoriksi vääntämällä, mutta koska aihe on vakava, jätän jauhamiset sikseen:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710306783947_uu.shtml

Veripalvelulla on vakava pula A verestä. Myös muiden veriryhmien luovuttajista on pulaa. Syksyn flunssakausi on verottanut luovuttajia ankarasti.

Itse käyn säännöllisesti luovuttamassa, tosin en viimeisen 9kk aikana ole sitä voinut toteuttaa.
Tämä on yksi tapa tehdä hyvää kanssaihmisille ja sillä voi oikeasti pelastaa ihmishenkiä.
Se on Konkreettinen HYVÄ teko.

Tehkää ihmiset siis päivän hyvätyö ja käykää luovuttamassa?
Ei maksa mitään, saa juoda kahvit ja rentoutua hetken pitkällään.
Veripalvelun pisteet on useimmissa isoissa kaupungeissa myöhään auki ja usein työnantaja antaa jopa luvan poistua työpaikalta käynnin ajaksi, mikäli työajan jälkeen ei ehdi paikalle.

55

1204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bubastis

olenkin sitä harkinnut kun asun veripalvelun lähellä. Olen kyllä O ryhmää, mutta kai sitäkin tarvitaan.

• ta daa

paskanjauhamisen ja muiden ihmisten alentamisen jälkeen näytellä hyvää, toisista välittävää ihmistä!? Salli mun nauraa :D :D

Ettei vain oma mahdollinen verenhukka lähestyvässä synnytyksessä olisi se suurin huolesi...

Kaikella kunnioituksella; sinusta on vaikea kirjoitustesi jälkeen uskoa mitään hyvää!

• Milian Ei.Kirj.

Minulle ei käy "mikä tahansa" veri tietyistä syistä.

Bongasin jutun iltalehdestä ja minulle tuli myös txt-viestinä pyyntö käydä luovuttamassa.

Se, että teet omia tuomioitasi ihmisistä kokonaisuutena pelkän ateismista puhumisen pohjalta, on oma onneton häpeäsi.

• ta daa
        Milian Ei.Kirj. kirjoitti:

Bongasin jutun iltalehdestä ja minulle tuli myös txt-viestinä pyyntö käydä luovuttamassa.

Se, että teet omia tuomioitasi ihmisistä kokonaisuutena pelkän ateismista puhumisen pohjalta, on oma onneton häpeäsi.

>>>Se, että teet omia tuomioitasi ihmisistä kokonaisuutena pelkän ateismista puhumisen pohjalta, on oma onneton häpeäsi.

• sitten...
        Milian Ei.Kirj. kirjoitti:

vain törkimysten ja pahiksien veri!? Hyvän ihmisen veri aiheuttaisi sinussa varmasti hylkimisreaktion... siis niin päin, että se veri hylkisi sinua! :D

• m-ilian
        ta daa kirjoitti:

>>>Se, että teet omia tuomioitasi ihmisistä kokonaisuutena pelkän ateismista puhumisen pohjalta, on oma onneton häpeäsi.

...kolahtiko pahasti?

>>>On aivan sama mistä asiasta ihminen puhuu, mutta tapa millä se tehdään ratkaisee ja kertoo paljon ihmisestä kokonaisuutena!

• m-ilian
        sitten... kirjoitti:

vain törkimysten ja pahiksien veri!? Hyvän ihmisen veri aiheuttaisi sinussa varmasti hylkimisreaktion... siis niin päin, että se veri hylkisi sinua! :D

Minulle kelpaa vain uhriveri..mieluiten suoraan vuohen kaulasta juoksutettuna ja juon sen ihan itse sisuksiini nautinnollisesti hörppien..tarvi piikeillä tuikkia. MUR.

• Huhhahhei
        m-ilian kirjoitti:

...kolahtiko pahasti?

>>>On aivan sama mistä asiasta ihminen puhuu, mutta tapa millä se tehdään ratkaisee ja kertoo paljon ihmisestä kokonaisuutena!

tuollaiselle kyyniselle paskalle on yrittääkään puhua mitään. Kyynisyys sinällään ei aina ole pahasta, mutta rajansa silläkin.

Toisaalta tuttu tilanne, profetia-palstalla minulla on samanlainen perskärpänen ollut jo kuukausia, oli kyse mistä tahansa, niin sama halpa ja ennenkaikkea tyhmä vittuilu alkaa.

Se on kyllä ihan hauskaa, kun kuvittelee mielessään idiootin vahtimassa palstoja päivästä, tunnista toiseen odottaen että se ja se nimimerkki kirjoittaisi jotain, johon pääsisi purkamaan hurmoksellista oikeassa olemisen kiimaansa. Kaipa sillä tienaa taivaspisteitä, mene ja tiedä.

• suunnittelemat
        m-ilian kirjoitti:

Minulle kelpaa vain uhriveri..mieluiten suoraan vuohen kaulasta juoksutettuna ja juon sen ihan itse sisuksiini nautinnollisesti hörppien..tarvi piikeillä tuikkia. MUR.

rituaalit kauas ammu tuostakaan. Pitääkö oman lapsen nimiäisetkin pilata jollakin istukan hautaamisrituaalilla?!

• ...mutta Veripalvelu ei huoli homojen verta.

Minulla ei ole mitään sairauksia enkä käytä vereen vaikuttavia lääkkeitä sekä vereni on A-verta. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. Ei voi mitään.

• m-ilian

Tuota mie olen ihmetellyt ääneenkin käydessäni luovuttamassa;
        Jokaisen verestä otetaan automaattisesti Kuitenkin kaikki kokeet ja myös hiv-testi, mikä on se suurin syy miksi homojen ei anneta luovuttaa. Ymmärtääkseni.
        En ole koskaan saanut kunnollista vastausta...mikä tyydyttäisi minua siis. Minusta kaikki on ollut pelkkää selittelyä.

On outoa, että oma vereni kelpaa kyllä, vaikka olen aikoinaan ollut suhteessa saman sukupuolen edustajaan, asunut homon kanssa kimpassa pitempään jne.
        On tullut "seikkailtua" VAIKKA missä, kuvia on kroppa täys, samoin reikiä (ummessa tosin jo, otin korut pois) ja kaikesta olen rehellisesti kertonut; silti kelpaan.
        Tätäkin ihmettelin ääneen, enkä tähänkään saanut kunnollista vastausta :D

Mutta niin. Sie voit Jason tehdä omalta osaltasi hyvää monin muin keinoin :)
        Elintestamentti on minusta yksi parhaimmista hyvistä asioista, mitä itseltään voi muille antaa. En usko, että homous on este elintestamentin tekemiselle.

• m-ilian kirjoitti:

Jokaisen verestä otetaan automaattisesti Kuitenkin kaikki kokeet ja myös hiv-testi, mikä on se suurin syy miksi homojen ei anneta luovuttaa. Ymmärtääkseni.
        En ole koskaan saanut kunnollista vastausta...mikä tyydyttäisi minua siis. Minusta kaikki on ollut pelkkää selittelyä.

On outoa, että oma vereni kelpaa kyllä, vaikka olen aikoinaan ollut suhteessa saman sukupuolen edustajaan, asunut homon kanssa kimpassa pitempään jne.
        On tullut "seikkailtua" VAIKKA missä, kuvia on kroppa täys, samoin reikiä (ummessa tosin jo, otin korut pois) ja kaikesta olen rehellisesti kertonut; silti kelpaan.

Elintestamentti on minusta yksi parhaimmista hyvistä asioista, mitä itseltään voi muille antaa. En usko, että homous on este elintestamentin tekemiselle.

En ole itsekään saanut mitään hyvää syytä, miksi minun vereni olisi saastaisempaa kuin kenenkään muun. Kaikki verihän testataan muutenkin.

Minulla on elintestamentti. Eli jos haluat jonkin sisäelimen, niin lyö vain lapiolla päähän :)

• m-ilian
        jason_dax kirjoitti:

En ole itsekään saanut mitään hyvää syytä, miksi minun vereni olisi saastaisempaa kuin kenenkään muun. Kaikki verihän testataan muutenkin.

Minulla on elintestamentti. Eli jos haluat jonkin sisäelimen, niin lyö vain lapiolla päähän :)

...elämää olisi yhdet ylimääräiset -hyvät- hermot tarpeen, mutta mutta...nepäs ei taida suoranaisesti luovutettavia elimiä olla, joten...Nyyh :D

• olekaan...
        m-ilian kirjoitti:

enää lesbosuhteessa?

• Kössönöm

hakea veripalvelusta tietoa verenluovutuksen ehdoista, mutta ei ne sivut auenneet. Onko siis tosiaan vieläkin näin, että homot ei voi luovuttaa verta? On se ihan kummallista, kun tiedetään, että nykyään suurin osa HIV-tartunnoista tulee heteroseksistä ja kaikki veri tutkitaan. Ei tajua.

• ta daa
        jason_dax kirjoitti:

Homoilla katsotaan olevan suurempi riski saada hiv-tartunta, koska tarttuminen on todennäköisintä anaaliseksissä. Hiv ei siis tartu ärhäkämmin homojen keskuudessa, vaan aina anaaliseksiä harrastettaessa! Lähes 40% hiv-tartunnoista saadaan homoseksistä, ja kun se suhteutetaan homojen ja heterojen määrälliseen eroon, niin onhan riski selvästi kohonnut! Hiv on katala konna ja koskaan ei voida olla liian varmoja...

Tatuointien ja lävärien jälkeen karanteeni kestää muistaakseni vuoden ja anaaliseksin puuttuminen lesbosuhteesta selittää sen, ettei lesbo ole samassa asemassa kuin homo.

• tyydyttävästä vastauksesta
        jason_dax kirjoitti:

>

En tiedä aivan varmaksi, mutta esitän näkökannan tähän.

Kuitenkin homosuhteissa on monin-, monikertainen riski HIV-tartuntaan vaikka suurin osa nykyisin tarttuu heterosuhteissa (homoja on vähän, joten yhdyntäkertaa kohti homoyhdynnässä on PALJON suurempi riski). Tästä tulee varmasti käsitys riskiryhmästä.

Testauksesta sen verran, että (en toki aivan varmaksi tiedä, miten testaus tehdään) HIV:hän ei näy välttämättä vielä puolen vuodenkaan jälkeen tartunnasta (mutta se tartuttaa verensiirrossa vaikkei se näkyisi testissä). Samoin testillä on jokin luotettavuustaso: kaikki HIV :t eivät erotu testissä, luotettavuus lienee yli 99 % tai jos testi on vain pikatesti luotettavuus voi olla paljon pienempi. Näin ollen on mahdollista, että esim. yksi sadasta, jolla on HIV-tartunta mutta ei tiedä sitä, voisi tartuttaa sen verensiirrossa niin, ettei sitä voi huomata. Tosin HIV :a mahdollisista luovuttajista (ihmisistä) on varmaan alle promille, mutta prosentti promillesta tarkoittaa yhtä HIV-tartuntaa jokaista 100000 veripussia kohti (no, todennäköisyydet ovat oikeasti pienempiä). Näitä tietämättään HIViä kantavia pyritään poistamaan luovuttajien joukosta koska Veripalvelullahan ei ole varaa epäonnistua kertaakaan. Tosin en tiedä onko se homojen kohdalla enemmän rauhoittaakseen asiakkaita vai keskimääräisen homojen seksuaalikäyttäytymisen ja HIV-riskin todellisen kohoamisen vuoksi.

Tietysti Veripalvelun on tehtävä kompromisseja: turmeltumattoman neitsyen verta kun on kovin vähän tarjolla tarpeeseen nähden. Ilmeisesti he ovat todenneet, että homot luovuttaisivat kuitenkin vain muutaman prosentin kokonaisverestä, joten he kuvittelevat pärjäävänsä hivenen vähemmillä luovuttajilla HIV-riskin alenemisen kustannuksella.

Itsekin olen kokenut tuon: sinkkuna ollessa ei käytännössä milloinkaan voi luovuttaa verta kun edellisestä tilapäisestä suhteesta pitää olla yli 3 kk olipa sitten kumiukkoja käytetty tai ei.

Ei Sinun veresi varmasti ole sen saastaisempaa, mutta ajattele niin, että todennäköisyydet estävät luovutuksen - ei mikään saastaisuus.

• Kössönöm kirjoitti:

hakea veripalvelusta tietoa verenluovutuksen ehdoista, mutta ei ne sivut auenneet. Onko siis tosiaan vieläkin näin, että homot ei voi luovuttaa verta? On se ihan kummallista, kun tiedetään, että nykyään suurin osa HIV-tartunnoista tulee heteroseksistä ja kaikki veri tutkitaan. Ei tajua.

Luovuin verenluovutuksesta juuri tuosta syystä. Itse olen hetero, mutta jotain solidaarisuutta sentään . . .

Miksi niin tärkeä asia on annettu SPR:n kukkahattutädeille? Painaako se risti lafkan nimessä niin paljon, että heidän pitää ruveta tekopyhiksi?

• Kössönöm
        Kollimaattori kirjoitti:

Luovuin verenluovutuksesta juuri tuosta syystä. Itse olen hetero, mutta jotain solidaarisuutta sentään . . .

Miksi niin tärkeä asia on annettu SPR:n kukkahattutädeille? Painaako se risti lafkan nimessä niin paljon, että heidän pitää ruveta tekopyhiksi?

Vuosia sitten oli työpaikalla verenluovutustilaisuus ja kun kerroin siinä lomakkeessa, että on ollut jatkuvaa pientä lämpöä (37,2)pidemmän ajan niin tämä hoitsu katsoi hirveän epäluuloisesti, ja sanoi, että veri ei kelpaa, jos ei syytä ole selvitetty. Enhän minä siinä pomon seistessä vieressä voinut sanoa, että se on se stressi joka on pomon aiheuttamaa. Kun vaihdoin maisemia, ei ollut enää lämpöä.

• Tristar

...aivan uskomatonta ja niin syvältä et-tä. En pysty ymmärtämään, en.

Ei sen puoleen, eivät ne minunkaan vertani huoli vaikka heterona elänkin. Hyytymistekijät poskellaan, nääs. Useasti potuttanut.

• vaan oikein!
        Tristar kirjoitti:

...aivan uskomatonta ja niin syvältä et-tä. En pysty ymmärtämään, en.

Ei sen puoleen, eivät ne minunkaan vertani huoli vaikka heterona elänkin. Hyytymistekijät poskellaan, nääs. Useasti potuttanut.

Hivin tarttuminen homoseksissä on paljon todennäköisempää kuin heteroseksissä ja homoissa on suhteellisesti paljon enemmän taudinkantajia kuin heteroissa. On aivan oikein minimoida riskit!!! Samoin on oikein, että hyytymistekijätkin täytyy olla kohdallaan, jos verta luovuttaa! Turha potutella :D

• kovasti...
        m-ilian kirjoitti:

... siis sitä, että vaikka väität, että et häpeä seksuaalista suuntautumistasi tai parisuhdettasi/perhettäsi, niin kuitenkin kiertelet mm. kirjoittamalla "vaikka olen aikoinaan ollut suhteessa saman sukupuolen edustajaan"... Miksi näin?

• on suhteellisesti
        vaan oikein! kirjoitti:

Hivin tarttuminen homoseksissä on paljon todennäköisempää kuin heteroseksissä ja homoissa on suhteellisesti paljon enemmän taudinkantajia kuin heteroissa. On aivan oikein minimoida riskit!!! Samoin on oikein, että hyytymistekijätkin täytyy olla kohdallaan, jos verta luovuttaa! Turha potutella :D

enemmän työttömiä kuin Uudellamaalla. So?

Sitä paitsi kuka tahansa voi valehdella seksuaalisesta käyttätymisestään ihan mitä tahansa. Veren testaus on se ainoa oikea tapa, eikä ihmisten luokittelu riskiksi seksuaalisen suuntautumisen takia.

• lonkalta veikkaisin
        kovasti... kirjoitti:

... siis sitä, että vaikka väität, että et häpeä seksuaalista suuntautumistasi tai parisuhdettasi/perhettäsi, niin kuitenkin kiertelet mm. kirjoittamalla "vaikka olen aikoinaan ollut suhteessa saman sukupuolen edustajaan"... Miksi näin?

>

Ehkä hän kirjoitti näin siksi, että on ollut aikoinaan (mutta ei enää) samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa eli ns. homosuhteessa, jos se oli sana, jota kaipasit.

Mitä jos lukisit viestit, johon vastaat.

• olipa uhkaavan kuuloista
        on suhteellisesti kirjoitti:

enemmän työttömiä kuin Uudellamaalla. So?

Sitä paitsi kuka tahansa voi valehdella seksuaalisesta käyttätymisestään ihan mitä tahansa. Veren testaus on se ainoa oikea tapa, eikä ihmisten luokittelu riskiksi seksuaalisen suuntautumisen takia.

>

Mutta sehän on jo tuottamuksellista muiden ihmisten turvallisuuden vaarantamista. Toivottavasti Sinä et ainakaan luovuta verta ikinä.

>

Mutta jos testaus ei ole 100 % varmaa ? Eikö silloin pidä minimoida riskitekijät ?

• Kössönöm
        olipa uhkaavan kuuloista kirjoitti:

>

Mutta sehän on jo tuottamuksellista muiden ihmisten turvallisuuden vaarantamista. Toivottavasti Sinä et ainakaan luovuta verta ikinä.

>

Mutta jos testaus ei ole 100 % varmaa ? Eikö silloin pidä minimoida riskitekijät ?

kiukussasi. Kun tiedetään, että suurin osa HIV-tartunnoista tapahtuu nykyään heterosuhteessa, niin missä on pointti kieltää homolta verenluovutus?

Kielletään verenluovuttaminen sitten kaikilta, jos riskit halutaan minimoida. Sitten olisi riskit niin minimissä ettei olisi mitään riskiä kenelläkään saada tautia verenluovutuksessa.

• niin Jeesus parantaa sut,,,anna heti elämäsi hälle,joka haluua ja voi parantaa sut...

• aksu521 kirjoitti:

niin Jeesus parantaa sut,,,anna heti elämäsi hälle,joka haluua ja voi parantaa sut...

parantaa muu kuin hiekkahoito.

"   JOS todella oot homo,,,,,
        aksu521 30.10.2007 klo 17.37
           niin Jeesus parantaa sut,,,anna heti elämäsi hälle,joka haluua ja voi parantaa sut..."

• niin kummallista ole
        Kössönöm kirjoitti:

kiukussasi. Kun tiedetään, että suurin osa HIV-tartunnoista tapahtuu nykyään heterosuhteessa, niin missä on pointti kieltää homolta verenluovutus?

Kielletään verenluovuttaminen sitten kaikilta, jos riskit halutaan minimoida. Sitten olisi riskit niin minimissä ettei olisi mitään riskiä kenelläkään saada tautia verenluovutuksessa.

>

Öö tuota, homosuhteissa riski on huomattavasti suurempi vaikka tosiaan heterosuhteet ovat nykyisin suurin lähde. Siis homolla on suuremmalla todennäköisyydellä tartunta kuin heterolla. Homoja on vaan sen verran vähemmän kuin heteroita, että homosuhteessa tartuntoja on vähemmän - mahdollisuus tartuntaan sen sijaan on suurempi (esim. suojaamattomassa yhdynnässä homon kuin heteron kanssa). Esim. asbesti on riskitekijä keuhkosyövän kehittymiselle vaikka enemmän kuin asbestin aiheuttamia keuhkosyöpiä tulee tupakasta. Kuitenkin asbesti on selkeä riskitekijä (vakavampi riskitekijä kuin tupakka) sairauden puhkeamiselle, joten asbestia on syytä varoa vaikka tupakka useampien keuhkosyöpien taustalla onkin. Näin analogiana.

>

Taiteilua se varmasti onkin riskien ja saatavuuden välillä.

• hyvinkin
        lonkalta veikkaisin kirjoitti:

>

Ehkä hän kirjoitti näin siksi, että on ollut aikoinaan (mutta ei enää) samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa eli ns. homosuhteessa, jos se oli sana, jota kaipasit.

Mitä jos lukisit viestit, johon vastaat.

Ja olen lukenut paljon aikaisemminkin... M-ilian on antanut ymmärtää monessakin paikkaa, ettei eläisi heterosuhteessa, mutta sitten kun asiasta aletaan keskustella suoraan, hän alkaa kiertelemään... Minulle on sinänsä sama millaisessa suhteessa hän elää, mutta ihmettelen vain tuota kiertelyä, ja sitä, ettei hän voi kertoa asiaa suoraan, esim., kuten Jason!? Ehkä hän on vain itse epävarma...

• ta daa
        olipa uhkaavan kuuloista kirjoitti:

>

>

Ja koska noin 35-40% kaikista hiv-tartunnoista saadaan homoseksistä, on riski hivin saamiseen huomattavasti kohonnut homon verta käytettäessä!

• vaan oikein! kirjoitti:

Olen vakituisessa parisuhteessa eikä minulla ole yhtäkään sukupuolitautia. Miten sinä minimoisit 0% riskin?

• aksu521 kirjoitti:

niin Jeesus parantaa sut,,,anna heti elämäsi hälle,joka haluua ja voi parantaa sut...

"Eheytyshoidot" eivät tule koskaan toimimaan, koska minä en pidä omaa luonnollista seksuaalisuuttani sairautena tai "rikkinäisenä". Vedä Jeesus perseeseesi, niin hän voi vetää pääsi sieltä ulos.

• ta daa kirjoitti:

Homoilla katsotaan olevan suurempi riski saada hiv-tartunta, koska tarttuminen on todennäköisintä anaaliseksissä. Hiv ei siis tartu ärhäkämmin homojen keskuudessa, vaan aina anaaliseksiä harrastettaessa! Lähes 40% hiv-tartunnoista saadaan homoseksistä, ja kun se suhteutetaan homojen ja heterojen määrälliseen eroon, niin onhan riski selvästi kohonnut! Hiv on katala konna ja koskaan ei voida olla liian varmoja...

Tatuointien ja lävärien jälkeen karanteeni kestää muistaakseni vuoden ja anaaliseksin puuttuminen lesbosuhteesta selittää sen, ettei lesbo ole samassa asemassa kuin homo.

"Homoilla katsotaan olevan suurempi riski saada hiv-tartunta, koska tarttuminen on todennäköisintä anaaliseksissä."

Ahaa, eli vanha ennakkoluulo "homoseksi = anaaliseksi" elävöittää tätäkin täysin pieleen mennyttä syrjintäsääntöä.

"Lähes 40% hiv-tartunnoista saadaan homoseksistä..."

http://www.ktl.fi/ttr/gen/rpt/aidssuo.html

Vuodelta 2006 on yhteensä 26 tartuntatapausta. Tapauksista 8 on homoseksistä, yhteensä 15 heteroseksistä (naisilta sekä miehiltä). Niin, keneltä se verenluovutus tulisi kieltää sukupuolitautitilastojan valossa?

• jason_dax kirjoitti:

"Eheytyshoidot" eivät tule koskaan toimimaan, koska minä en pidä omaa luonnollista seksuaalisuuttani sairautena tai "rikkinäisenä". Vedä Jeesus perseeseesi, niin hän voi vetää pääsi sieltä ulos.

aika likaiset harrastukset sulla sanoisin...huh..huh..uskon raamutuliiseen eheytyshoitoon...luonnollista seksuaalisuutani...vitsi...kaikkea sitä saa kuullaa..........

• Kössönöm
        aksu521 kirjoitti:

aika likaiset harrastukset sulla sanoisin...huh..huh..uskon raamutuliiseen eheytyshoitoon...luonnollista seksuaalisuutani...vitsi...kaikkea sitä saa kuullaa..........

on luonnollista siinä kuin bi-ja heteroseksuaalisuuskin, koska näitä luontaisesti ihmisissä ja eläimissäkin esiintyy. Onko se raamatullinen eheytyshoito sitä, että isketään raamatulla päähän että paukkuu?

• miten se luetaan
        jason_dax kirjoitti:

"Homoilla katsotaan olevan suurempi riski saada hiv-tartunta, koska tarttuminen on todennäköisintä anaaliseksissä."

Ahaa, eli vanha ennakkoluulo "homoseksi = anaaliseksi" elävöittää tätäkin täysin pieleen mennyttä syrjintäsääntöä.

Vuodelta 2006 on yhteensä 26 tartuntatapausta. Tapauksista 8 on homoseksistä, yhteensä 15 heteroseksistä (naisilta sekä miehiltä). Niin, keneltä se verenluovutus tulisi kieltää sukupuolitautitilastojan valossa?

>

Suomessa homoja lienee prosentin verran ja jos vielä tiukasti huomioidaan kaikki homoseksuaaliset kontaktit, prosenttiluku on 6.

Katsotaan tilastoa: 30 % tartunnoista on homoseksistä. Tasaisen jakauman mukaan (siis jos homo- ja heteroseksissä olisi sama riski) se pitäisi olla maksimissaan se 6 %. Johtopäätelmä: homoseksissä on viisinkertainen riski saada tartunta heteroseksiin verrattuna. Ei tämä pitäisi olla vaikea käsitää. Ja itse asiassa tuo prosenttiluku on vieläkin suurempi (kun 6 %:in laskettiin biseksuaalit mukaan). Jos lasketaan, että pelkästään homoilla on homoseksiä, riskitekijä kasvaa n. 30-kertaiseksi heteroseksiin verrattuna. Todellisuus lienee viisinkertaisen ja 30-kertaisen välillä riippuen biseksuaalien homoseksin tiheydestä (mikä lienee mahdoton tutkittava).

• ta daa
        jason_dax kirjoitti:

Täytyy huomioida, että homoja on vain muutama prosentti väestöstä, ja kun heidän tartuntansa ovat vuositasolla noin 35-40% _kaikista_ saaduista tartunnoista, niin onhan hiv paljon yleisempi homoilla kuin heteroilla! Ymmärrätkö?

En tiedä millaista seksiä sinä harrastat, mutta kyllä anaaliseksin harrastaminen on tavallista homojen keskuudessa. Tätä tietoa tukee myöskin hiv-tapausten paljous homoilla!

• ta daa
        miten se luetaan kirjoitti:

>

Suomessa homoja lienee prosentin verran ja jos vielä tiukasti huomioidaan kaikki homoseksuaaliset kontaktit, prosenttiluku on 6.

Katsotaan tilastoa: 30 % tartunnoista on homoseksistä. Tasaisen jakauman mukaan (siis jos homo- ja heteroseksissä olisi sama riski) se pitäisi olla maksimissaan se 6 %. Johtopäätelmä: homoseksissä on viisinkertainen riski saada tartunta heteroseksiin verrattuna. Ei tämä pitäisi olla vaikea käsitää. Ja itse asiassa tuo prosenttiluku on vieläkin suurempi (kun 6 %:in laskettiin biseksuaalit mukaan). Jos lasketaan, että pelkästään homoilla on homoseksiä, riskitekijä kasvaa n. 30-kertaiseksi heteroseksiin verrattuna. Todellisuus lienee viisinkertaisen ja 30-kertaisen välillä riippuen biseksuaalien homoseksin tiheydestä (mikä lienee mahdoton tutkittava).

Eiköhän tuosta jo pitäisi mennä perille.

• Kössönöm
        miten se luetaan kirjoitti:

>

turhaan testaamaan, jos sillä ei ole merkitystä. SPR:n oville vain lappu: Vain heteroille!

• Kössönöm
        ta daa kirjoitti:

Täytyy huomioida, että homoja on vain muutama prosentti väestöstä, ja kun heidän tartuntansa ovat vuositasolla noin 35-40% _kaikista_ saaduista tartunnoista, niin onhan hiv paljon yleisempi homoilla kuin heteroilla! Ymmärrätkö?

En tiedä millaista seksiä sinä harrastat, mutta kyllä anaaliseksin harrastaminen on tavallista homojen keskuudessa. Tätä tietoa tukee myöskin hiv-tapausten paljous homoilla!

kuulut, että anaaliseksi on yleistä myös heteroilla? Etkö?

• olemassakaan
        jason_dax kirjoitti:

Olen vakituisessa parisuhteessa eikä minulla ole yhtäkään sukupuolitautia. Miten sinä minimoisit 0% riskin?

hiv:sta puhuttaessa!

• rautalanka loppuu
        Kössönöm kirjoitti:

turhaan testaamaan, jos sillä ei ole merkitystä. SPR:n oville vain lappu: Vain heteroille!

>

Siellähän on sellainen (virtuaalinen).

>

Tottakai testi pitää tehdä: se ei ole koskaan turha (koska riski on myös heteroilla), mutta jos joka sadas tartunta menee testin läpi niin, ettei sitä huomata, niin eikö nyt hemmetti sentään ole järkevää karsia prosentti luovuttajista, jos sillä karsitaan melkein 30 % HIV-verestä ?

Veripalvelu joutuu elämään sen faktan kanssa, että tietyin väliajoin menee HIV-verta läpi niin, ettei tartuntaa kyetä mittaamalla toteamaan. Niinpä se yrittää karsia riskitekijöitä (= vähentämään ylipäätään HIV-luovuttajia), jotta edes siihen testiin ei mene kovin paljon HIV :a (kun kerran testillä on todennäköisyys antaa HIV--tulos vaikka veri on HIV ). Mitä vähemmän HIV :a testataan sitä pienempi mahdollisuus sitä on päästä läpi. Ei tämä voi olla noin vaikeaa.

En näe tätä syrjimisenä kun toiminnalle on ihan oikea järkiperuste. Eikä tämä tee homoista mitenkään saastaisia tai vähempiarvoisia. Ehkä asian tila tulee muuttumaan kun HIV-riski hetero- ja homosuhteissa lähenee toisiaan.

• tämäpä juuri
        olemassakaan kirjoitti:

Eikö vaan, että ihan jokainen meistä pitää täysin varmana, ettei ole HIV . Jos tämän mielikuvan perusteella voitaisiin valita luovuttajat, meillä olisi paljon veritartuntoja. Peliin on pakko ottaa tutkimustuloksia ja tilastomatematiikkaa.

Jason lienee HIV-, sitä en epäile yhtään, mutta saattaahan esim. hänen kumppaninsa pettää häntä, jolloin se ei olekaan (kenenkään kohdalla - ei yksin jasonin) aivan täysin 100 % varma.

• aksu521 kirjoitti:

"aika likaiset harrastukset sulla sanoisin"

Oliko toi jokin heitto viitaten anaaliseksiin?

"uskon raamutuliiseen eheytyshoitoon"

Uskot, että terveet ovat "sairaita" ja että terveet tulisi "parantaa".

• olemassakaan kirjoitti:

Mielestäni on syrjivää ja perusteetonta olettaa kaikkien homojen ja lesbojen olevan HIV-kantajia, kunnes toisin todistetaan. Tilanne on analoginen siihen, että oikeudessa ihmisiä pidettäisiin syyllisinä, kunnes syyttömiksi todistetaan.

Sitä paitsi, kaikki veri testataan kumminkin.

• pitää sama asia ?
        jason_dax kirjoitti:

Mielestäni on syrjivää ja perusteetonta olettaa kaikkien homojen ja lesbojen olevan HIV-kantajia, kunnes toisin todistetaan. Tilanne on analoginen siihen, että oikeudessa ihmisiä pidettäisiin syyllisinä, kunnes syyttömiksi todistetaan.

Sitä paitsi, kaikki veri testataan kumminkin.

Homoilla riski on suurempi (monikertainen). Jos prosentin luovuttajien vähenemällä saadaan 30 % HIV -vähenemä, se kannattanee tehdä koska kuitenkin luovuttajia on jotakuinkin riittävästi. Voihan suonensisäisten huumeiden käyttäjätkin kokea luovutuskiellon syrjinnäksi.

Kuten sanottua: tasapainoilua se onkin riskien välttämiseksi ja verensaannin turvaamiseksi.

>

Testaus ei ole idioottivarma.

• Tristar
        pitää sama asia ? kirjoitti:

Homoilla riski on suurempi (monikertainen). Jos prosentin luovuttajien vähenemällä saadaan 30 % HIV -vähenemä, se kannattanee tehdä koska kuitenkin luovuttajia on jotakuinkin riittävästi. Voihan suonensisäisten huumeiden käyttäjätkin kokea luovutuskiellon syrjinnäksi.

Kuten sanottua: tasapainoilua se onkin riskien välttämiseksi ja verensaannin turvaamiseksi.

>

Testaus ei ole idioottivarma.

ole karsia sukupuolisuhteiden mukaan kuin seksuaalisen suuntautumisen?

rasti ruutuun "enemmän kuin 5 kumppania viime vuoden aikana", ei luovutusta. "yksiavioisessa suhteessa" luovutus. Eikö ole huomattavasti tehokkaampaa kuin "homoseksuaalinen" ei luovutusta "hetero" luovutus?

• siellä jo on
        Tristar kirjoitti:

ole karsia sukupuolisuhteiden mukaan kuin seksuaalisen suuntautumisen?

rasti ruutuun "enemmän kuin 5 kumppania viime vuoden aikana", ei luovutusta. "yksiavioisessa suhteessa" luovutus. Eikö ole huomattavasti tehokkaampaa kuin "homoseksuaalinen" ei luovutusta "hetero" luovutus?

>

Niin siis, sehän on jo este sinänsä, jos on alle kolme kuukautta edellisestä tilapäisestä seksisuhteesta, joten tälläkin tavoin pyritään riskiä pienentämään (silloin HIV:n pitäisi näkyä jo testissä). Toisaalta sitten pitäisi kait kysyä myös sen partnerin partnerien lukumäärä eli kuinka monen henkilön kanssa tilapäisellä partnerillasi on ollut seksiä tms. Taudithan tulee kaukaa kenenkään niitä huomaamatta.

Jo yhdeltäkin partnerilta voi tarttua HIV.

• Tristar
        siellä jo on kirjoitti:

>

Niin siis, sehän on jo este sinänsä, jos on alle kolme kuukautta edellisestä tilapäisestä seksisuhteesta, joten tälläkin tavoin pyritään riskiä pienentämään (silloin HIV:n pitäisi näkyä jo testissä). Toisaalta sitten pitäisi kait kysyä myös sen partnerin partnerien lukumäärä eli kuinka monen henkilön kanssa tilapäisellä partnerillasi on ollut seksiä tms. Taudithan tulee kaukaa kenenkään niitä huomaamatta.

Jo yhdeltäkin partnerilta voi tarttua HIV.

Yhdeltäkin voi tarttua, ja koskaan et tiedä kuka on viruksen akntaja. Siksi kysynkin, kun ihminen elää vakituisessa parisuhteessa ja kumpikin on testattu, olisi väliä sillä mitä sukupuolta kumppani on?

Nyt muuten en muista mitään lähdettä jossa olisi dokumentoituna se että homoseksuaalisella on heteroa useammin hiv. Onhan sellainenkin pakko olla kun niin moni noin ajattelee? Onko? :D saako biseksuaali luovuttaa? :D

Jos muuten todennäköisyyksiä ajatellaan, biseksuaalilla kai on kaikkein suurin todennäköisyys? Jos hän elää kysymishetkellä heterosuhteessa, luovuttaminen on ok, jos homosuhteessa, se ei ole?

Hauskoja nippeleitä, mutta silti. Kun ihminen on testattu, elää vakisuhteessa joka oletettavasti on yksiavioinen, mitä ihmeen merkitystä kumppanin sukupuolella on?

• Kössönöm
        Tristar kirjoitti:

Yhdeltäkin voi tarttua, ja koskaan et tiedä kuka on viruksen akntaja. Siksi kysynkin, kun ihminen elää vakituisessa parisuhteessa ja kumpikin on testattu, olisi väliä sillä mitä sukupuolta kumppani on?

Nyt muuten en muista mitään lähdettä jossa olisi dokumentoituna se että homoseksuaalisella on heteroa useammin hiv. Onhan sellainenkin pakko olla kun niin moni noin ajattelee? Onko? :D saako biseksuaali luovuttaa? :D

Jos muuten todennäköisyyksiä ajatellaan, biseksuaalilla kai on kaikkein suurin todennäköisyys? Jos hän elää kysymishetkellä heterosuhteessa, luovuttaminen on ok, jos homosuhteessa, se ei ole?

Hauskoja nippeleitä, mutta silti. Kun ihminen on testattu, elää vakisuhteessa joka oletettavasti on yksiavioinen, mitä ihmeen merkitystä kumppanin sukupuolella on?

jäänteitä parinkymmenen vuoden takaa.

Jospa lomakevastaavalle on annettu lopputili, eikä uutta ole katsottu tarvittavan.

Ajatuksena täysin typerä, että kaikki homoseksuaalit olisivat potentiaaleja viruksen kantajia.

Ihan yhtä typerää, kuin se kun kerran eräs tuttavani oli menossa bisnestapaamiseen erään miehen toimipaikkaan, ja hän sanoi, että sehän on homo.

Voi helevetti! Kysyin, että mitenkä sinä luulet, että hän sinusta kiinnostuisi.

Tää on tämmöstä vaikka rautalangasta vääntäis.

• parit kommentit
        Tristar kirjoitti:

>

Vaikeaksi menisi määritellä, mikä on vakituinen suhde (tai siis se määritellään siten, että 3 kk:ta sama partneri), mutta noilla vakituisilla suhteillakin on taipumus joskus olla tartuntalähde. Ja tosiaan homosuhteessahan suurempi todennäköisyys pettämisessä on homoseksuaaliseen seksiin, jolla tosiaan on huomattavasti suurempi riski.

Suuri riski on myös Virossa maksullisissa käyvillä miehillä. Kuka tietää, onko luovutuksessa sellaista kohtaa, joka kieltää ko. tyyppien verenluovutuksen ?

>

Jep, Jasonhan sellaisen kaivoi esille: homoseksuaanen seksi vastaa 30 % tartunnoista Suomessa. Siis (laskentatavasta riippuen) 1-6 % väestöstä vastaa kolmanneksesta tartunnoista.

>

Hyvä kysymys. Miten suhtaudutaan kun on vain muutamia homoseksuaalisia kokemuksia ? Kait se on aikalailla omasta määrittelystä kiinni.

>

Miksi olisi ? Miksi biseksuaaleilla olisi enemmän partnereita kuin heterolla tai homolla ? Eiköhän biseksuaalit ole yhtä aktiivisia seksissä kuin muutkin (tuo on taas muuten yksi stereotypia). Tartuntariski homoseksuaalisessa seksissä on monikertainen heteroseksiin verrattuna (siis tilastollisesti), joten mitä suurempi osuus partnereista on homoseksuaaleja sitä suurempi tilastollinen riski tartuntaan on.

>

Ei mitään, jos voidaan olla absoluuttisen varmoja, että suhteeseen ei kuulu ulkopuolisia. Ihmiset eivät aivan välttämättä kerro, jos he ovat pettäneet vaikka kuinka olisi sovittu, että jos näin käy, siitä kerrotaan välittömästi (sopimistilanteessa voi olla vaikea sanoa: "jos petän, en ainakaan kerro sitä").

• :o[

Minun vereni ei kelpaa, vaikka on AB .

Ja asian vierestä: mummoni kuoli aikoinaan todella tuskallisesti, koska ei voinut mennä hengen ja terveyden pelastavaan leikkaukseen - uskonto eli paikallinen saarnaaja kielsi.

• Huhhahhei

isäni kertoi juttua lapsuudenystävästään, joka oli niihin aikoihin (70-luvun alussa) hurahtanut en-enää-muista-mihin lahkoon. Oli ennen hurahtamistaan jos sairastanut jotain vakavampaa ja kuoli juuri samasta syystä, lahko kielsi hoidon. Ihmiselämän haaskausta... Ja minkä vuoksi? Satujen.

• nöyrin palvelija

Rukoillaan kaikki kotona ja odotetaan sitä verta lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      150
      4227
    2. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      22
      2211
    3. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      52
      1808
    4. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      365
      1703
    5. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      61
      1464
    6. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      22
      1459
    7. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      80
      1344
    8. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      153
      1164
    9. Pitäisikö ilotulitteiden myynti kieltää?

Esim jyväskylässä ainakin on ammuttu ilotulitteita päin ihmisiä ja autoja. Samoin Helsingissä? Pitäisikö ilotulitteiden
      Maailman menoa
      83
      1164
    10. Tuntuuko sinusta mies

että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti
      Ikävä
      22
      1145
    Aihe